Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen 500 km lenkki

Jani R.
14.03.2014, 15.21
Pyöräilyseuran n. 10 henkisen porukan kanssa olisi mahdollisuus ajaa 515 km lenkki maantiepyörällä alle yhden vuorokauden aikana. Aikaa lenkin alkuun on n. 3 kuukautta ja tähän saakka 120 km on ollut pisin yhteislenkki ja senkin loppupuolella on tullut oltua lähinnä peesissä vedettävä. Takana on n. 4 vuotta melko satunnaista maantiepyöräilyä.

Tuleva 500 km lenkki starttaisi illalla, joten ajaisimme läpi yön ja lenkin loppuosa ajetaan valoisan tullessa seuraavan aamuna. Taukoja pidetään 2-3 h välein, ruokailut huoltoasemilla. Mukana kulkee huoltoauto, jossa ylimääräiset varusteet voisi kuljettaa. Yöllä on tietysti kylmempi, mutta vaatetus on tuttua talvipyöräilystä.

Tavoitteena kunto, jolla kestän mukana. Miten valmistautua, treenit, kuinka pitkiä lenkkejä? Miten tankkaus ja nukkuminen ennen lenkkiä? Käsittääkseni olen pyöräilyssä ja juoksussa enemmän lyhyiden matkojen mies, koska sykkeet ovat melko korkeat ja voin yhdessä kirissä tai spurtissa käyttää lähes kaiken energiani ja sen jälkeen on veto pois, mutta palaudun kyllä loppulenkin aikana. Tätä pitää siis vältää pitkällä matkalla ja nousuissa. Lisäksi kärsin joskus n. 1 tunti lounaan jälkeen reaktiivisesta hypoglykemiasta, jolloin verensokeri lähtee heittelemään, mutta pyörälenkkien aikana en ole tätä huomannut. Oireina lievä pyörrytys ja olo on kuin ei olisi syönyt tuntikausiin.

Vinkkejä lähinnä treeneihin ja valmistautumiseen?

Korhonen
14.03.2014, 17.32
Kannattaa seurata tämänvuotista brevettiketjua (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50287-Suomen-brevetit-vuonna-2014) ja lähteä mukaan heti huhtikuusta esim. Helsingin suunnan kaksi- ja kolmisatasille vähintään eikä nelisatasen ja kuussatasen ajaminenkaan huonoa treeniä ole. Samalla tulee varusteet testattua: se, mikä satasella vähän hiertää, menee viissatasella luuhun asti.

Mitään erityistä tankkaamista en ainakaan itse ole tarvinnut, mutta kannattaa opetella syömään ajon aikana, jos siitä ei ole kokemusta. Iltalähtöä ennen kannattaa tietysti nukkua niin pitkään kuin vain suinkin pystyy - iltavirkuilta tuo onnistuu luonnostaan.

okahkonen
14.03.2014, 22.50
Kuussatasen ajaminen ei ole mitään treeniä viissasataselle, vaan se on oma varsinaista tavoitetta kovempi suoritus - unohda siis!

Eikös nyrkkisääntönä voida pitää, että laji kuin laji, olisi kiva jos pohjalla olisi 10 x suorituksen kilometrit. Eli kun ajat pohjille 5000 km, ei sulla pitäisi olla hätää. Toinen sääntö taitaa olla, että olisi hyvä treeninä ajaa 3/4 itse suorituksen pituudesta, eli tässä vaiheessa yksi 300+ suoritus.

Pyöräily on siitä kiva laji, että loppujen lopuksi satulassa vietetyt tunnit ratkaisevat. Eli aja mitä ajat, kunhan kilometrejä (tunteja kertyy). Tämän saavuttamiseksi tarvitset paljon lyhyitä lenkkejä, mutta koita nyt mahdollisuuksien mukaan tehdä myös yli 200 kilsan lenkkejä. Ainakin itsellä raja "vesipullo ja muutama geeli" -lenkin ja "täytyypä oikein valmistautua" -lenkin välillä menee jossain 180-220 kilsassa. En tiedä mistä johtuu, tai mitä kropassa tapahtuu, mutta noi yli 200 kilsaiset on jotenkin eri juttu.

edit: kuten yllä jo mainittiinkin, satula ja housut tulee olla sisäänajettu ja sopiviksi havaittu, samoin kengät.

Jos teillä on huoltoauto käytössä, hyödyntäkää sitä myös ruokailuissa. Huoltoasemilta ei välttämättä ihan pyöräilijän sapuskaa löydy.

Pöhkön touhulta toi kuulostaa, mutta jos valmistaudut hyvin, voihan se olla hauskaakin. Muista juoda hyvin, ja nukkua edellinen yö kunnolla.

Jani R.
15.03.2014, 08.32
Hyvä ja kiitos vinkeistä, tämä onkin vasta alustavaa kyselyä, sillä en ole vielä lupautunut lenkille. Koko talven on tullut tehtyä 12-15 km asiointipyöräilyä melko reippaalla vauhdilla reppu selässä, mutta kaikki viimetalviset spinningit ovat tänä talvena jääneet väliin. Syksyllä ajot jäivät muutamaan pidempään Cyclocross-lenkkiin. Satula hiersi vähän viimekesänä ja painaa jo satasen lenkillä vähän (liian leveä) ja satulan nenä puuduttaa joskus nivuset.

Preveteistä olinkin jo lukenut, mutta koko touhu sääntöineen ja leimakortteineen ei oikein tuntunut kiinnostavan silloin. Ehkä täytyy harkita uudelleen tai sitten lähteä yksin tai kaverin kanssa ajamaan ensin se kaksatanen. Asennoidun treenaamaan ja päätän vasta myöhemmin että osallistunko. Huoltoauto on pakettiauto, joten jos loppumatkasta hyytyy tai tulee välinerikko, niin sinne mahtuu muutama pyörän kanssa kyytiin.

Tässä muuten kuvia seuran kahden vuoden takaiselta reissulta, jossa en ollut mukana:
http://www.rctlahti.fi/tapahtumat/kuvagalleria/lahti-kemi-2012/

cuppis
15.03.2014, 09.46
Kannattaa myös miettiä millaiseen ajoporukkaan on lähdössä, onko oman kunnon mukaista porukkaa. Jos alkuvauhti on itselle liian kova niin tuollaista matkaa ei välttämättä jaksa loppuun vaikka jossain vaiheessa tajuaisikin hidastaa vauhtia.

PMoi
15.03.2014, 10.04
Linkkaanpa tähän tuon naapurikylän kavereiden tempauksen. Arvelisin yhtäläisyksiä löytyvän. Kirjoitelmassa on valmistautumisesta ja kommentit itse suorituksesta.

http://maastiskeza.blogspot.fi/2011/05/kajaani-helsinki-600-km.html

Korhonen
15.03.2014, 19.23
Kuussatasen ajaminen ei ole mitään treeniä viissasataselle, vaan se on oma varsinaista tavoitetta kovempi suoritus - unohda siis!

Suorituksen "kovuus" riippuu muustakin kuin kilometreistä - ainakin siinä tapauksessa, että kuski osaa ajaa muullakin teholla kuin "semikovaa".

Jami2003
15.03.2014, 19.29
Kävin lukemassa rtc lahden vuoden 2012, 600 km matkakertomuksen ja alkuun vetivät 30 km/h keskarilla :)

Ei taida olla ihan joka pojan hommaa...

Jani R.
15.03.2014, 19.32
Olen ollut noilla lyhyemmillä 30 km/h keskarin lenkeillä ja vauhti ei haittaa, mutta aloin miettiä että 5000 km tässä kolmen kuukauden aikana tekee aika monta ja aika pitkiä viikkolenkkejä per viikko, joten homma kariutuisi jo siihen.

Jami2003
15.03.2014, 19.48
Mihinkäs mennessä sun pitää "sitovasti" ilmoittautua. Ainahan voi vetää treenit tapahtumaan tähdäten mutta jättää lopullinen päätös lähelle itse tapahtumaa.

Jostain syystä kiehtoo tällaiset super maratonit vaikka itse en kyllä todellakaan kykenisi tuollaiseen suoritukseen. Hattua pitää nostaa fysiikasta ja varsinkin henkisen puolen kestävyydestä.

Jani R.
15.03.2014, 20.31
Mihinkäs mennessä sun pitää "sitovasti" ilmoittautua.

Toukokuun puolella luultavasti viimeistään.
Mietin että 2v tyttären lapsenvahtihommista luistaminen vaatisi sen että osa treeneistä pitäisi ajaa yöllä. Töitä ei ole, joten niistä ei ole huolta. Opiskelemassa pitäisi aina välillä muistaa käydä ja kesätöitäkään en ole saanut.

HiMa
16.03.2014, 07.23
Isot pojat höpöttää noiden 10-kertaisten ajokilometrien suhteen! Esim. mulla oli kilsoja tonni takana, kun oon ajanu kolmesatasen ja lähes nelisatasen.

Suurin osa koko hommasta on kiinni korvien välistä. Jos sulla se tahtotila puuttuu, voit unohtaa ajelun. Ajatus pitää olla selkeä, että "maaliin" mennään.

Kakssatanen on hyvä "treenaus" tuollaseen, ajattelisin lähinnä vauhdin kannalta mitä pystyt pitämään kevyesti. Rasitustaso pitää olla suht tasainen koko ajan, ilman kovia tehopiikkejä. Mielestäni esim. toukokuussa järjestettävä Fleche (väh. 360km/24h) palvelee paremmin testausta yöajoon, väsyneenä ajoon ja kaikennäköisiä kolotuksia ja tuntemuksia saa tuolla paremmin esille.

Itse luotan siihen, että kun kalusto on sopiva ja peruskunto kohdallaan sekä satulassa on istuttu enemmän kuin 20 h pohjille kauden alussa, niin se riittää.

okahkonen
16.03.2014, 09.11
Juu, tuo 10-kertainen perustuu optimitilanteeseen, eikä missään nimessä pidä jättää lähtemättä jos siitä jää kiinni.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ATS
21.03.2014, 08.29
Olen ollut noilla lyhyemmillä 30 km/h keskarin lenkeillä ja vauhti ei haittaa, Ilmeisestikin olet jo muutaman vuoden ajanut, joten tuo tavoite on ihan peruskunnon luomisesta kiinni. Itse laskisinkin ennemminkin viikkotunteja peruskuntoharjoittelussa kuin kilometrejä, varsinkin näin kevään rähmäkeleillä.

Itse ajoin viime vuonna ensimmäisen 600 km / n. 30h kesäkuun alkupuolella. Peruskuntoharjoittelua ja kevään välitavoitteena brevetit 200 km ja 300 km kolmen viikon välein (jotta ehti palautua ja harjoitella välillä). Molemmat noista menivät kuntoilun piikkiin ja 600 ajettiin noita kiirummin läpi. Viikkotavoitteeni oli peruskuntoharjoittelua 7 h / vko.

Nuorella kaverilla peruskunto nousee nopeasti. Jonkinlaiselle lenkille vaan ja kevään parit brevetit alle pitkänmatkan harjoitukseksi, niin homma on pulkassa .:cool: