Näytä tavallinen näkymä : Pistosuojattu rengas maantiepyörään.
Kokemuksia hyvistä pistosuojatuista renkaista maantielle? Schwalbe Durano Plus? Muita?
snowfake
12.03.2014, 18.34
Viime keväänä oli pakko saada Heti renkaat niin ostin paikallisesta Schwalbe Luganot. Ei puhjennut viime keväänä, eikä ole puhjennut parin lenkin jälkeen tänäkään vuonna. Ja aika hiekkatietä tuolla tuntuu vielä olevan.
Siitä en tiedä onko hyvät, mutta sai hyllystä. Ja maksoikin perus LBS-hinnan eli olikohan 25-29e/kpl kun saksasta kympin kipale :)
Kokemuksia hyvistä pistosuojatuista renkaista maantielle? Schwalbe Durano Plus? Muita?
Continental Gatorskin (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/racetyres/gatorskin_en.html)on toiminut ongelmitta viime kesästä saakka kakkospyörässä ja on ajettu huoletta klv-murskeessa yms.
Continental Grand Prix 4000S (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/racetyres/gp4000S_en.html)
Continental Grand Prix 4000S (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/racetyres/gp4000S_en.html)
Sama.
Sama.
Yllättävän hyvin nuo ovat itsellänikin kestäneet, myös sateella ja hieman hiekkaisemmilla pätkillä. Nyt on Gator Hardshellit (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/racetyres/GatorHardshell_en.html) alla, ja välissä olisi vielä nuo jo mainitut Gatorskinit.
Welipoika
12.03.2014, 22.03
Moi
Minulla on ollut monta vuotta Continental 4-season renkaat. Ajan joka opäivä hiekkatiellä ja muissa paikoissa eikä yhtääm rengasrikkoa. Rullaa hyvin. Itsellä 28 mm versio koska en hae ihan perimmäsitä tehoa. Mutta sika hyvä rengas.
Tämä 85 kg jässikkä on ajellut 23 mm Schwalbe Ultremo DD -renkailla tyytyväisenä yhden kesän. Fillarin alkuperäiset nakinkuoret hajoilivat jatkuvasti, nämä eivät vielä kertaakaan. Tykkään.
Kokemukset vaihtelevat käyttäjien kesken.
Ultremo DD vuosi 2012: erittäin luotettavan tuntuinen kesäkeleillä eli niin kauan, kun ei terävää hiekoitushiekkaa, kuitenkin muutamia kiinnittyneitä kaivautujia löysin silloin tällöin. Loppusyksyllä ääriolosuhteet eli Vantaan juuri levitetty hiekoitushiekka raateli pelottavaan kuntoon 20 km matkalla. Haavoja kymmenittäin kudokseen asti ja PALJON kiinni tarttuneita pistosuojaukseen asti kaivautuneita kivenmuruja. Silkalla tuurilla pääsin perille. Mutta kesällä ihan ok.
Conti GP4000S 2013: kesäkeleillä varman tuntuinen, ei juuri koskaan kiinnitarttuneita kaivautujia kumissa 1000 km:n matkalla. Valitettavasti kiinnitin maantiekonkelin traineriin ja cyclossa nastat viime syksynä juuri ennen hiekoitushiekan levitystä, joten en saanut kokemuksia ääriolosuhteissa. (Trainerissa sen jälkeen yli sata tuntia ja pintaa edelleenkin paljon jäljellä)
Schwalbe Marathon Supreme (onko tämä edes varsinainen maantierengas vai retkirengas?) ollut tänä keväänä cyclossa muutaman sata km täysin eleettömästi. Ei yhtään kiinnittynyttä kiveä. Tietenkin huomenna puhkeaa, ei voi koskaan tietää. Kevään ekan satasen maantielenkin perusteella ei pelottanut ajaa yli pienistä routareì´ìstäkään. Rullaavuus? Ei tarvinnut alamäessä peesissä polkea, muusta en tiedä.
Mnää ostin Durano Plussat (25mm) hetki sitten. 150km on nyt ajettu, joista useampi kymmenen kilsaa hiekalla/sepelillä, koska tielaitos ei ole vielä putsannut heidän hoitamia väyliä. Kaupunki on kiitettävästi putsannut omansa. Ei ole rengasrikkoja sattunut.
Kamalathan nuo on ajaa. Raskaat ja kovat. Mutta mieluummin näin kuin jatkuvaa kumin paikkaamista tai edes pelko siitä perseessä.
GP4000S:t eivät ainakaan minulla (95kg) ole kyenneet vastustamaan puhkeamista. Toissa kesän ajoin niillä reilu 7000km ja saldona 7 rengasrikkoa.
30 hampainen
13.03.2014, 09.33
Pari kesää ajellut Gatorskineillä lateksisisureilla, ei puhkeamisia. Keväät ja syksyt on cyclossa 32 milliset Supremet, ei puhkeamisia niilläkään. Aina kun vaihtaa 25 millisistä 32 millisiin niin meinaa tulla merisairaaksi, on ne massan alla niin joustavat :) Syö kyllä energiaa joustot, lenkin keskari tippuu 3kmh.
Viime keväänä oli pakko saada Heti renkaat niin ostin paikallisesta Schwalbe Luganot. Ei puhjennut viime keväänä, eikä ole puhjennut parin lenkin jälkeen tänäkään vuonna. Ja aika hiekkatietä tuolla tuntuu vielä olevan.
Siitä en tiedä onko hyvät, mutta sai hyllystä. Ja maksoikin perus LBS-hinnan eli olikohan 25-29e/kpl kun saksasta kympin kipale :)
Rullaus ei Luganoilla ole kovin kehuttava, mutta hyvin ne kestävät.
Conti 4season 25mm renkailla on tullut jonkin verran ajettua tappajasepelillä ilman rengasrikkoa. Olokin on ollut luottavainen, että ihan koko ajan ei ole tarvinnut jännittää puhkeamista.
sledgehammer
13.03.2014, 18.10
Rullaus ei Luganoilla ole kovin kehuttava, mutta hyvin ne kestävät.
Mä taas olen kokenut ennätysmäärän rengasrikkoja juuri noilla Schwalben Luganoilla. Aina oli mennyt joku terävä kivi läpi renkaasta. Mulla oli monta settiä noita alla ekassa maantiepyörässäni. Contin GP4000S:llä ei oo yhtään rengasrikkoa osunut vielä kohdalle. Myös contin perus GP24 on pelannut hyvin. Sisureina ollut contin race lighteja. On muuten eroa tuossa kumissa Schwalben ja conin välillä. Conti haisee ja tuntuu kumilta siinä missä Schwalbe on lähinnä muovia. Lisäksi Schwalbeissa ärsytti suunnattomasti kudoksen purkautuvat langat. Mulla on ollut ehkä tuuria noiden contien kanssa, mutta tällä haavaa en ole merkkiä vaihtamassa.
Pari kesää ajellut Gatorskineillä lateksisisureilla, ei puhkeamisia. Keväät ja syksyt on cyclossa 32 milliset Supremet, ei puhkeamisia niilläkään. Aina kun vaihtaa 25 millisistä 32 millisiin niin meinaa tulla merisairaaksi, on ne massan alla niin joustavat :) Syö kyllä energiaa joustot, lenkin keskari tippuu 3kmh.
Voiko olla noin raju ero? Omalla kohdallani hybridin ja kippurasarven keskariero nopeampine renkaineen, painoeroineen ja aeroetuineen oli 3,3 km/h.
Calsteri
15.03.2014, 15.37
Conti 4season 25mm renkailla on tullut jonkin verran ajettua tappajasepelillä ilman rengasrikkoa. Olokin on ollut luottavainen, että ihan koko ajan ei ole tarvinnut jännittää puhkeamista.
Itselläni nyt alla 23mm 4Seasont, kokemusta tasan yhden päivän verran. Ajelin surutta hiekkatiet, sepelillä kuorutetut asfaltit kuin puhtaallakin tiellä. Ennenkaikkea tuntui hyvältä ja rullaavuus varsin hyvä, niin ja niitä puhkeamisia ei nyt ainakaan vielä tullut.
Halloo halloo
15.03.2014, 16.18
^ Kannattaa silti tutkia tappajasepelin varalta. Itse kaivoin molemmista renkaista parit kivekset. Eivät olleet ehtineet pureutua kovin syvälle.
Elän vahvasti siinä käsityksessä, että mikään tolkullinen maantiekumi ei kestä tappajasepeliä. Ei edes 4Season, joka ilmeisesti on sieltä varmimmasta päästä.
Two-Shoes
22.03.2014, 07.33
Ootteko litkuttaneet maantie sisureita? Itse lykkäsin eilen 20ml stanin litkua sisureihin sillä ajatuksella ettei heti puhkea tuolla hiekoitus soran keskellä. Jäin vaan miettimään paikkaako se kunnolla noin kovia paineita käytettäessä?
Lähetetty minun C5503 laitteesta Tapatalkilla
Olen laittanut litkuja maantiesisureihin ja toimii aivan mainiosti. Kovempi paine luultavasti saa litkun toimimaan vaan paremmin kun se puhkeaa. Tuo määrä on vain todella vähäinen eikä välttämättä riitä. Itse laitoin ihan surutta n. 60 ml ja sillä pääsi kotiin kun molemmat oli saanu kunnolla osumaa jonka huomasi sitten vasta kotona tietenkin.
syklopaatti
22.03.2014, 08.42
Conti 4season 25mm renkailla on tullut jonkin verran ajettua tappajasepelillä ilman rengasrikkoa. Olokin on ollut luottavainen, että ihan koko ajan ei ole tarvinnut jännittää puhkeamista.Mulla alla samat. Shwalben Ultremo DD (double defence) on kans kova sana.
Mistä tuota stanin litkua voi helpoiten ostaa? Onko tuo 60ml per rengas, vai 60ml molemmat renkaat yhteensä?
30 hampainen
01.04.2014, 20.36
Voiko olla noin raju ero? Omalla kohdallani hybridin ja kippurasarven keskariero nopeampine renkaineen, painoeroineen ja aeroetuineen oli 3,3 km/h.
Vähän tulee vastaus myöhässä. Ajoin viime viikolla 51.9 km maantielenkin 32 mm Supremeilla ja tavallisilla sisureilla. Tänään ajoin saman lenkin 25 mm Gatorskineilla ja lateksisisureilla. Molemmat lenkit ajoin niin lujaa kuin jaloista lähti. Keskinopeudessa oli eroa 1.7 kmh Gatorskinien hyväksi. Olisi ollut ehkä hieman enemmänkin ellen olisi nostanut tankoa kahdella ja puolella sentillä. Sama keskinopeuden nosto treenaamalla vie vuoden, ainakin meikäläiseltä :)
Lisäys: Ajassa ero oli 7 min 53 sek.
Vähän tulee vastaus myöhässä. Ajoin viime viikolla 51.9 km maantielenkin 32 mm Supremeilla ja tavallisilla sisureilla. Tänään ajoin saman lenkin 25 mm Gatorskineilla ja lateksisisureilla. Molemmat lenkit ajoin niin lujaa kuin jaloista lähti. Keskinopeudessa oli eroa 1.7 kmh Gatorskinien hyväksi. Olisi ollut ehkä hieman enemmänkin ellen olisi nostanut tankoa kahdella ja puolella sentillä. Sama keskinopeuden nosto treenaamalla vie vuoden, ainakin meikäläiseltä :)
Lisäys: Ajassa ero oli 7 min 53 sek.
On kai se myönnettävä, aika raju ero on renkaissa. Sisurin rullaavuudessahan lateksi versus butyyli ei pitäisi juurikaan olla eroa. Painoltaan tuo Supreme on hyvinkin kohtuullinen, ja maantieajossa renkaan massan merkitys muutenkin hieman vähenee, joten rullaavuus noissa Schwalbeissa on kyllä todella heikko.
Yhden 25 mm Continental Grand Prixin ostin kokeeksi. Ei vielä paljoa kilometrejä alla. Toiveena on, että Black Chili kumiseos hieman hylkii sepeliä.
30 hampainen
02.04.2014, 17.39
Sisurin rullaavuudessahan lateksi versus butyyli ei pitäisi juurikaan olla eroa.
Lateksin vierintävastus on 25% pienempi kuin parhaan butyylin. Eli on niillä aikasmoinen ero.
Joku saksaa osaava voi tietysti korjata:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurminen/html/MountainBike-2001-Schlauchtest.pdf
Sieltä aivan lopusta löytyy. Sisuritestejä on muitakin ja kaikissa lateksi on rullannut paremmin.
Yhden 25 mm Continental Grand Prixin ostin kokeeksi. Ei vielä paljoa kilometrejä alla. Toiveena on, että Black Chili kumiseos hieman hylkii sepeliä.
Ainakin hiekkaa hylkii oikein hyvin. Ei kesäkeleillä tarvitse paljon nyppiä.
Lateksin vierintävastus on 25% pienempi kuin parhaan butyylin. http://www.elisanet.fi/kai_js_nurminen/html/MountainBike-2001-Schlauchtest.pdf
Seison korjattuna.
Mistä tuota stanin litkua voi helpoiten ostaa? Onko tuo 60ml per rengas, vai 60ml molemmat renkaat yhteensä?
60ml per rengas. Litkua saa nettiliikkeistä tai joistain pyöräliikkeistä. Itse ostin ison purkin kun mulla on muutakin käyttöä.
Schwalben Doc Blue on Stanin valmistamaa litkua ja käyttöohjeessa sanotaan, että 30ml riittää maantiesisuriin ja 60ml isompaan. Mulla on 1 pottu eli 60ml per rengas 29" renkaissa ja hyvin tuntuu toimivan. Ajattelin koittaa tuolla 30ml annoksella maantiepyörään.
Sanokaas viisaat miten toi litku käyttäytyy sisurissa eli pysyy nesteenä ja sotkee ulkokumin hyvin jos reikä tulee?
maalinni
03.04.2014, 15.50
Contin 4-seasonit kestäneet hyvin kevään ajelut sepelillä.
Reiska79
05.04.2014, 13.40
Itse viime kesänä hyvillä keleillä puhkaisin kahdet (ensimmäiset ja viimeiseni) Duranot alta aikayksikö - ja ostin nimenomaan kestävinä renkaina. Vittoria Rubino Pro Slicksit sen sijaan mahdottoman mukavat ja kestäneet loistavasti. En tosin sepelille ehkä laittaisi alle, mutta muuten vinkkinä.
Sanokaas viisaat miten toi litku käyttäytyy sisurissa eli pysyy nesteenä ja sotkee ulkokumin hyvin jos reikä tulee?
Toki sotkee. Viime kesänä pikkureikä kilpurin takakumiin: valkoista continentalin litkua löytyi lenkin jälkeen rungosta ja ajopaidan selästä, vaikka reikä paikkaantuikin hienosti. Loppusyksystä Vittorian Pave räjähti totaalisesti lenkillä ja laittoi kuskin kävelemään kotiin: monen viikon ajan asfaltissa erotti valkoisen jäljen, kuin paintball-aseella olisi ammuttu. Tuon jäljiltä myös ulkokumi ja vanne olivat täysin valkoisessa litkussa.
Eikö litku valu pyörän seistessä alas yhdeksi massaksi? Tuntuuko ajossa erilaiselta kuin litkuton kumi? Meinasin tyrkätä litkut kun tulee ajettua varmaan 50% kesän ajoista työmatkaa ja toimintavarmuus painaa vaakakupissa tieten.
Ei ainakaan maasturin annostusta huomaa. Edes ääntä en kuule. Max 7kk pitäis pysyä litkuna. Sen jälkeen kuivuu kumimassaksi reunoille.
Hyvin on toiminut eikä ole tarvinnut hiekanmuruja nyppiä.
GP4000s on alla ja hyvin rullaa eikä kerää hiekkaa eikä kiviä. Loistava rengas kaikin puolin joten tuskin heti tulee muita kokeiltua.
Ohiampuja
25.02.2015, 12.42
Olen etsimässä mukavampia ja kestävämpiä renkaita maantiepyörään. Tässä kun fillaroinnin painopiste on pikkuhiljaa siirtynyt nautiskelu-asteelle, niin varmaan alustakin muuttuu enemmän KevLien suuntaan.
Joten joku 25-28 mm rengas voisi olla hyvä. Nyt alla on 23 mm Vittoria Rubino Pro:t.
Mutta kuinkas leveätä rengasta maantiepyörään voi laittaa? Kuinka paljon käytännössä tarvitaan vapaata tilaa takahaarukan putkien väliin? Maastopyörässä 5-6 mm on hyvä, mutta eihän maantierengas/kiekko koskaan noin paljoa elä.
Tässä pari 25 mm tai 28 mm ehdokasta.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=99658;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=6,4;pgc=0;orderby=2
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=99752;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=6,4;pgc=0;orderby=2
Ketjureaktio
25.02.2015, 12.47
Tsekkaa Contin Touring Plus 700x28. Se on niitä harvoja kuvioituja 28:ja joissa on kuvio. Korkeus n 26mm, hyvin mahtui maantiepyörään. On pistosuojattu, rullaa mutta voi ajaa hiekkapohjaisilla ulkoiluteillä tai hyvillä sorateilläkin (28:ja en kovin röykkyiseen osastoon veisi).
https://overthebarsandfaraway.files.wordpress.com/2015/02/cannondaler900rebuild2.jpg
Ohiampuja
25.02.2015, 13.02
Kiitos nopeasta vastauksesta. Kuinkahan leveä tuo Conti mahtaa olla? Maastureiden renkaissa Contien todellinen leveys oli muistaakseni liki aina alle ilmoitetun nimellismitan.
Ketjureaktio
25.02.2015, 13.37
En muista, sen verran leveä että sen sai nippanappa maantiepyörän jarruista ulos, muistaakseni vain tyhjänä. Sanoisin 26-28mm.
Jos pitäisi ajaa maantiepyörää Touring Plussilla, kuunnella Haloo Helsingin tuotantoa tai syödä tappajasepeliä, niin hakisin oitis lusikan.
Jopa 37 mm versiona on äärimmäisen epämukava matalillakin paineilla, eikä rullaa mihinkään korkeillakaan paineilla. Ja on muuten tunnoton myös. Kestää sepeliä, siitä pinnat. Tavallinen Marathon, Durano Plus, Durano DD, Conti 4Season ja Michelin Protek Urban olisivat ainakin omalla kokeiltavien listalla siellä kärkipäässä, riippuen tietenkin vähän mitä hakee. Nyt alla pyörii crossarissa tavallinen Durano, joka ainakin toistaiseksi on tuntunut miellyttävältä vaihtoehdolta. 28 mm versio on 17 mm vanteella yli 29 mm, joten varmaan sitten 25 mm mahtuisi maantiepyörään. 4Season on taas kuulemma ilmoitettua mittaansa pienempi.
Munarello
17.03.2015, 15.48
Välikysymys: Meneekö 28mm Conti GP4000S Bianchi Via Nirone Seiskaan vai olisiko 25millinen parempi?
En löydä taaskaan oikeaa topiccia, mutta mitä käytännön eroa on 23mm ja 25mm (vaikka Rubino Pro) renkailla tällaiselle nipin napin 50kg naiselle? Onko eroa kovuudessa, kestävyydessä yms?
Kapeampia maantierenkaita olen katsomassa, kun pitää cyclolla tutustua paremmin Helsingin ja ympäristön pyöräteihin. 25 ajattelin, mutta tahtoisin tietää onko lopulta mitään merkittävää eroa 23:n kevyellä kuskilla. Kiitos jo etukäteen!
Arvan vois antaa ratkaista, mutta muutamia seikkoja, jotka puoltavat leveämpää. Krossariin mieluummin hieman leveämpi kuin ihan kapea, myös ajon tyyppi viittaisi leveämpään... Kuski lopulta päättää.
arctic biker
02.05.2015, 07.12
25mm Nanalle tottakai, kovemmilla paineilla rullaa pikkasen paremmin, matalilla paineilla mukavampi ja myös kestävämpi ilkeämielisiä teräviä kiviä ajatellen.
En löydä taaskaan oikeaa topiccia, mutta mitä käytännön eroa on 23mm ja 25mm (vaikka Rubino Pro) renkailla tällaiselle nipin napin 50kg naiselle? Onko eroa kovuudessa, kestävyydessä yms?
Kapeampia maantierenkaita olen katsomassa, kun pitää cyclolla tutustua paremmin Helsingin ja ympäristön pyöräteihin. 25 ajattelin, mutta tahtoisin tietää onko lopulta mitään merkittävää eroa 23:n kevyellä kuskilla. Kiitos jo etukäteen!
Jos ajo painottuu muualle kuin maantielle/ajoradalle, niin alle 28 mm renkaassa ei ole oikein mitään järkeä. Etenkin pk-seudun klv:t tuntien. Ja vielä crossariin.
Vähän kestävämpiä:
28 mm Schwalbe Durano
28 mm Continental 4Season
Vähän nopeampia:
28 mm GP4000sII
28 mm Schwalbe One
Muitakin vaihtoehtoja on valtavasti.
Komppaan Frostyä. Vähintään se 28mm tuollaiseen ajoon. Rullaavatkin paremmin kuin kapeammat ja ovat reilusti mukavammat. Noiden 23mm jne. renkaiden etu on aerodynaamikassa, joten jos et aja yli 40km/h koko ajan niin et tarvitse niitä.
Noin kevyellä kuskilla tuskin muuta eroa kuin, että kapeamman ehkä tuntee vähän kevyempänä kiihtyvän nopeammin. Ja sehän on ominaisuuksissa huvikuskilla number one :)
Sain omien renkaiden leveydeksi vain 21.5 mm. Lukenutkin, että vaihteluja ilmoitettuun on. Täydellisesti menee hiekkatiellä Hesan ympäristössä., osin varmaan seurausta keveästä painosta sekä kuskilla että pyörällä En oikeastaan edes uskaltaisi vaihtaa leveämpiin, jos vaikka kiihtyvät hitaammin. Leveämmät on varmaan mukavammat. Niinkuin Mersu on mukavampi kuin urheiluauto. Silti jotkut ostaa mielummin jälkimmäisen.
Tosin jos cyclossa on ollut aikaisemmin 25mm renkaat, niin miksi ottaa kapeammat...
Hyvin samoja on ajatukset edellisten kanssa, jos Nana olisi kysynyt kumpi 25 vai 28, olisin suositellut leveämpää. Vieläkin voisin 28 mm leveää ehdottaa. Sisurit saattavat mennä myös uusiksi, leveätä sisuria on tuskaista tunkea kapeaan ulkorenkaaseen. Mikäli ovat 18/25 mm, niin käyvät.
Sisurit mieluiten renkaan koon mukaan. Maantiesisurit on yleensä optimoitu 23-25 mm nakeille. 28 mm renkaassa on jo 50 % suurempi ilmatila kuin 23-millisessä.
Sanottakoon vielä, että ihan hiekkatiekäyttöön 28-millinenkin menee jo siellä järkevän alarajoilla. Mieluummin vaikka jokin 35-millinen hiekalle. Sekalaiseen, enimmäkseen asfalttiajoon tuo 28 mm on hyvä. Varsinkin, jos haluaa samalla rengastuksella ajella ihan puhdasta maantieajoa.
Kiitos kaikille vastauksista. Selitin vähän huonosti; olen siis kyllä menossa tutustumaan pyöräteihin, mutta toinen syy, miksi mietin 23 tai 25mm:stä on, etten ole kummallakaan ikinä ajanut ja PAKKOhan se on uteliaan ihmisen päästä ne testaamaan. Ja lisäksi mulla on nyt alla 28 Randot. Tiedän, että tulen vielä ne 23:tkin kokeilemaan, vaikka ostaisin nyt 25mm. Lisäksi pitäisi ostaa vähän köykäsemmät 28, kun noi Randot tais olla wired. 😃
Mutta mun on turha nyt ostaa 28, kun haluan kovasti testata noi 25mm:t. Olen huomannut jo lyhyillä lenkeillä, että kevlit kamalassa kunnossa paikoin, mutta toivottavasti pahimpia paikkoja varoen nyt jonkun aikaa sais ajella.
Kiitos kaikille vastauksista. Selitin vähän huonosti; olen siis kyllä menossa tutustumaan pyöräteihin, mutta toinen syy, miksi mietin 23 tai 25mm:stä on, etten ole kummallakaan ikinä ajanut ja PAKKOhan se on uteliaan ihmisen päästä ne testaamaan. Ja lisäksi mulla on nyt alla 28 Randot. Tiedän, että tulen vielä ne 23:tkin kokeilemaan, vaikka ostaisin nyt 25mm. Lisäksi pitäisi ostaa vähän köykäsemmät 28, kun noi Randot tais olla wired.
Mutta mun on turha nyt ostaa 28, kun haluan kovasti testata noi 25mm:t. Olen huomannut jo lyhyillä lenkeillä, että kevlit kamalassa kunnossa paikoin, mutta toivottavasti pahimpia paikkoja varoen nyt jonkun aikaa sais ajella.
No mutta. Tässä valossa sanoisin, että jos haluat kokea selvän eron, kokeile selvästi erilaista. Jos halua aavistuksen hienosäätää, niin kokeile hieman erilaista. Kannattanee muistaa, että 28 mm kumeja on hyvin erilaisia. Vittoria Randonneur, jos nyt oikeaa rengasta katsoin, on järkyttävä puolen kilon möhkäle. Vaikkapa Conti 4000sII on samassa koossa ~260 g ja 4Season ~280 g. Jo tämä yhdessä rullaavuuden kanssa saa aika paljon aikaan.
^
Sanos muuta. Totesin itsekin, että ois kannattanut ostaa kevyempi. No, nää on kai niitä oppirahoja, mitä pitää noviisin maksella, kun into ohittaa järjen, eikä tule kaikkea huomioitua. Olen ansioitunut tässä jo aikalailla hyvin.
Mutta onpahan yhdet "peruskestävät" jos muilla meinaa vauhtisokeus iskeä tai kelit on huonompia ja nythän ne menee kun ei paremmasta kokemusta.
Challenge Grifot on erityyppiset, kun ovat nappulalla, mutta ne on kyllä mainiot kummelit.
Mutta rubino proot olis ensimmäiset kevyemmät. Taidan mä niihin 25:n päätyä.
Mulle tuli yllätyksenä, et mun vanteet on tehty max 25mm kumeille. Vaikka hyvin näyttää pysyvän isommatkin.
Eihän se nyt mitään haittaa, että on useammat kumit eri vuodenaikoihin ja olosuhteisiin.
Mutta miksi ihmeessä juuri Rubino Pro:t, eikö markkinoilla ole paljon kiinnostavampiakin renkaita?
kuovipolku
03.05.2015, 13.26
Rubino Pro on rengas jolla ei hanki huomiota porukkalenkeillä - tai ei ainakaan kuin siinä mielessä että joku ihmettelee miksei tuo(kin) aja rullaavemmilla, kevyemmillä tai kiinnostavimmilla renkailla, mutta sen ainoa vika on tosiaan tietty tylsyys ja kaikkinainen hehkutuksen puute. Sanoisin silti että se on riittävän hyvä, riittävän nopea, sopivan kulutuskestävä ja sopivan pistosuojattu ahkeran niin harrastelijan kuin treenaavan kisakuskinkin käyttöön.
Ja jos haluaa pikkaisen seksikkäämmän renkaan, voi valita Rubino Pro Slickin...
^^ ja ^
Lueskelin renkaista sekä kotimaisilta, että ulkomaisilta sivuilta. Rubino proota monilla ulkomaisilla kehuttiin valtavasti ja pärjäsi saman hintaluokan renkaille kevyesti vertailussa. Hyvä rengas on toki kaikkialla hyvä, mutta varmaan myös joitain alueellisia eroja siinä, mitä porukka käyttää. Toi on halvempi kuin GP4000 ja vaikutti kuitenkin varsin toimivalta, riittävän kevyeltä jne. Oon niin noviisi vielä, ettei mulla ole mitään kuvaa, millä kumeilla täällä tehdään vaikutus ja oikeastaan mulla on just nyt vielä niin paljon uutta opittavaa, ettei jaxa vaivata sellaisella päätään vaan ajelen tyytyväisenä niillä, mitä on.
Nyt on sit Rubino Proot alla, mustana 25". Täytyy sanoa, että ero Randoihin oli _huimaava_. Vasta nyt tunsin selkeän eron renkaan keveydessä, rullaavuudessa yms. Ihan mieletöntä! Varmaan joku kumi voi rullata vieläkin paremmin, mutta oon tosi tyytyväinen noihin, vaikka sydän kurkussa ajoin keskustan mukulakivikatujen läpi. Nyt kun ne vielä pysyis ehjänä jonkun aikaa, että pääsen kunnon lenkeille niillä niin ah. Ihanat renkaat! Sanoinko jo, että ne on Ihanat?
P.s. GP4000 on harkinnassa 28" jos löytyy, ehkä seuraavalla kerralla, kun kumeja ostan. Ellen hurahda näihin ihan täysin. Tykkään kyllä kokeilla erilaisia.
Ne 23" Värilliset Rubino proot on musta hienon näkösiä ja, jos niitä tehtäis 25":na, olisin oranssi/puna-mustat ottanut kesän piristykseksi. vaikka kuulemma ne väriaineet heikentää laatua.
Meillä on Suomessa niin lyhyt kesä, et sitä mukava juhlistaa vähän pirteemmillä väreillä. Voisin hommata punaiset/oranssit tankonauhat 😊
Pari sanaa renkaista mulla tuolla: http://www.mtbcf.net/phpbb3/viewtopic.php?f=4&t=21302&start=105
Panan race type D evo 2 on mukava ja rullaava rengas(26mm).
^ Kiitos!
Tyylistä vielä, luulen, että tällanen noviisi pistää vähemmän silmään hieman out of style-kumeilla, kun viimisen päälle maantiekamoissa, tosi hotit kumit alla, kun jo lyhyellä keskustelulla selviää, että tyyppi vasta opettelee pyöränsä osia. 😃
Tuo 25 ei muuten ensiajelulla tuntunut yhtään kovalta tms, ainoastaan montuissa, epätasaisella yms tietysti huomasin, että tärisytti enemmän, mutta suht tasaisella ei ainakaan tuolla lyhyellä matkalla tuntunut epämukavammalta kuin vaikka 28 ja rullasi tosi hyvin vrt. Randoihin 😁 Oli kyllä hyvä hankinta. On mukava, että on erityyppisiä kumeja eri olosuhteisiin.
Ja jos haluaa pikkaisen seksikkäämmän renkaan, voi valita Rubino Pro Slickin...
Noi RP Slickit on tosi kivan näkösiä. Meinasin itseasiassa jo hommata ne tällä kertaa, mutta pelkäsin ehkä turhaan, että menee liian pitämättömäks esim yllättävissä sadekuuroissa. Onko toi hieman kuvioidun ja slickin ero miten suuri tällasissa tilanteissa? Ei toki järin merkittävä ominaisuus toi pito jos ne renkaat hommaa nimenomaan kuivan kelin alfalttiajoille.
Tykkään tosi paljon tosta 25 (todellisuudessa ehkä 24mm) ajotuntumasta. Tuntuu ikäänkuin voisi käsissä tuntea paremmin maaston. Semmonen herkkyys lisääntyy näköjään kun kumi kapenee ja se tuntui mahtavalta. Kaikin puolin todella positiivinen yllätys ja kokemus. Eikä mua haittaa enää lainkaan Randojen osto. Aivan varmasti tulen tarviimaan vielä myös kestävää rengasta, jolla voi poiketa hiekkateillekin yms. Ei aina tartte mennä täysiä.
^ei fillarin renkaat vaadi kuviota pysyäkseen poissa vesiliirtoalueelta. Kontaktipinta on niin pieni pyörän ja ajajan painoon nähden että se ei lähde vesipatjan päällä luistelemaan missään järkevissä vauhdeissa.
arctic biker
04.05.2015, 21.03
Kun vaihtaa renkaat ja/tai kiekotkin kepoisimpiin niin painon vähennys vanteessa ja renkaissa vaikuttaa ohjaustuntumaan. Pyörä on heti herkemmän ja iloisemman tuntuinen ajaa.
Wiki kertoo lyhkäisesti http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hyrrävoima Mitä painavampi rengas ja vanne niin sen voimakkaammin yhdistelmä pyrkii pitämään pyörän pystyasennossa.
^ Ok, noi täytyy testata joku kerta.
Menee taas vähän OT, mutta mitä suosittelette paineiksi Vittoria Rubino Prohon? Painoa kuskilla siis ajokamoissa about 51kg.
Alkuun laitoin n. 110 ja taakse 115.
Kun vaihtaa renkaat ja/tai kiekotkin kepoisimpiin niin painon vähennys vanteessa ja renkaissa vaikuttaa ohjaustuntumaan. Pyörä on heti herkemmän ja iloisemman tuntuinen ajaa.
Olin hidas ja ehdit väliin, mutta niin on! En osannut odottaa noin selkeää eroa. Tosi kiva tunne. Pyörä tuntui tosi "näppärältä" yhtäkkiä. 😃
arctic biker
04.05.2015, 21.36
^ Ok, noi täytyy testata joku kerta.
Menee taas vähän OT, mutta mitä suosittelette paineiksi Vittoria Rubino Prohon? Painoa kuskilla siis ajokamoissa about 51kg.
Alkuun laitoin n. 110 ja taakse 115.
Samaa hommaa kuiten. Minusta roimasti liikaa painetta! Mittariksi suositan Schwalben sinistä, on halpa ,toimiva ja patterin voi tarvitessa vaihtaa. Ja luulisin että foorumilla varsin suosittu kapine joten vertailukelpoisia lukemia. Bar-lukema on näin Eurooppalaisittain järkevä, 1 bar=14,5psi.
Ja 25mm? Eteen 5,jotain ja taakse vähän enemmän. Ja käytin subjektiivista sanamuotoa, en faktista. Se on tuo rengaspaine ittekunkin kokeiltava asia. Itse 68kg maantiepyörällä 25mm Conteilla 5,5/6 baria.
^ No sitä minä vähän aavistelinkin. Laitoin piruuttani reilusti alkuun, kun kerta voi. 😃 Ihan hyvä vaan jos vähempikin riittää.
Mulla on itellä Blackburnin airtower mittarilla. Totuttelen vielä senkin käyttöön. En ole tottunut usein pumppailemaan, enkä varsinkaan mittarista seuraamaan paineita, kun aiemmin vaan hybridiin tuikkasin sillon tällöin hieman lisää jollain pumpun tapaisella esineellä.
arctic biker
04.05.2015, 21.56
Paremman pään jalkapumput monesti isommilla paineilla näyttää riittävän oikein, semmoinen pieni terhakoituminen painesektorillakaan ei aivan huono asia ole...
^ varmasti. Laitan korvan taakse tuon Schwalben sinisen. On tosi paljon kaikkea hankittavaa ja joutuu vähän asteittain laajentamaan pyörätarvikevalikoimaa, mutta todellakin otan kiitollisena vastaan kaikki hyvät vinkit ja otan ne huomioon aina uusia hankintoja suunnitellessa.
Nyt löytyy jo varasisurit, park toolin rengasmuovit ja minipumpun yritän hommata pikapuoliin (palautin ensin ostamani huonon pumpun). Sit kun joskus oppis ne renkaat vielä vaihtamaankin kunnolla niin oltais jo alkua pitemmällä. 😊
Halloo halloo
05.05.2015, 01.38
Kun vaihtaa tarpeeksi monta kertaa, niin jossain vaihessa toteaa osaavansa vaihtamisen.
kuovipolku
05.05.2015, 08.27
Vastaavasti voi käydä niin että jos on onnistunut ajamaan pitkään esim. talven yli joutumatta kertaakaan renkaanvaihtohommiin, saattavat oikeat otteet ja jo opitut niksit ollakin (jonkin aikaa) kateissa. Mutta on kieltämättä totta että mitä useammin vaihtaa, sitä sujuvammin se käy.
Ajatusleikkinä voisikin ehdottaa että aloitteleva renkaanvaihtaja voisi käyttää yhden sateen takia ajamatta jäävän lenkin ajan äksiisinomaiseen harjoitteluun; hyvää seuraa viereen katsomaan, aikaa ottamaan ja kehumaan, musiikkia ja sopivaa ruokaa ja juomaa. kyllä siinä pari tuntia rattoisasti menisi...
Last but not least, joskus osuin tällaiselle sivulle jonka koin hyödylliseksi vaikken sen nimenomaiseen kohderyhmään kuulukaan: Team Estrogen: How To Change A Flat Tire on a Bicycle Without Using Tire Levers (http://www.teamestrogen.com/content/asa_levers)
PS Kaikesta huolimatta on tunnetusti olemassa rengas/vanne-yhdistelmiä jotka yksinkertaisesti ovat aivan hemmetin hankalia. Ei pidä masentua jos semmoinen on osunut kohdalle (eikä aina pidä edes uskoa jos joku kertoo homman sujuvan kuin tanssi).
Kysyisin arvoisan raadin mielipidettä muutaman renkaan suhteen. Tarve on siis cyclocross-pyörään maantielenkkejä varten. Lähinnä kuntoajoa / ryhmälenkkejä ja ehkäpä joku massa-ajokin.. Arvostan tietysti keveyttä,rullaavuutta ja jonkinlainen pitosuojauskin olisi plussaa (sopiiko kaikki ominaisuudet yhteen ja samaan renkaaseen?). Ajattelin lähinnä 25mm. Muutamia renkaita on tarjoutunut vaihtoehdoiksi esim: Schwalbe One ja Durano S tai Durano +, Vittoria Rubino Pro, Continental Gatorskin, joku muu,mikä? Kiitollisena otetaan vinkit ja käyttökokemukset vastaan.
Kysyisin arvoisan raadin mielipidettä muutaman renkaan suhteen. Tarve on siis cyclocross-pyörään maantielenkkejä varten. Lähinnä kuntoajoa / ryhmälenkkejä ja ehkäpä joku massa-ajokin.. Arvostan tietysti keveyttä,rullaavuutta ja jonkinlainen pitosuojauskin olisi plussaa (sopiiko kaikki ominaisuudet yhteen ja samaan renkaaseen?). Ajattelin lähinnä 25mm. Muutamia renkaita on tarjoutunut vaihtoehdoiksi esim: Schwalbe One ja Durano S tai Durano +, Vittoria Rubino Pro, Continental Gatorskin, joku muu,mikä? Kiitollisena otetaan vinkit ja käyttökokemukset vastaan.
Continental GP 4000 S II.
Isot pojat ovat kehuneet myös Michelin Pro4 Enduranceja.
The flying Chocobo
05.05.2015, 10.10
[QUOTE=Nana;2368241Sit kun joskus oppis ne renkaat vielä vaihtamaankin kunnolla niin oltais jo alkua pitemmällä. [/QUOTE]
Ennemmin tai myöhemmin se renkaanvaihto tulee lenkillä eteen. Kannattaa siis joskus harjoitella kotona "turvallisissa" olosuhteissa - vaikka avun kera. Sitten kannattaa ainakin joskus - etenkin keväällä ja syksyllä kun on enemmän hiekkaa tiellä - katsoa renkaat läpi ja kaivella pintaan tarttuneet kivernsirut pois. Ovat joskus yllättävänkin isoja kun niitä esiin kaivaa. Todennäköisyys renkaanvaihtoon lenkillä pienenee hiukkasen.
kuovipolku
05.05.2015, 10.25
Kuten parista edellisestä viestistä käy ilmi, moilla ellei peräti kaikilla on joku (IMHO enemmän tai vähemmän sattumanvaraisesti omien kokemusten perusteella valikoitunut) suosikkinsa.
Luettelemistasi renkaista Durano Plus ja Continental Gatorskin ovat ensisijaisesti pistosuojattuja renkaita eli niillä kannattaa ajaa jos ja kun haluaa minimoida rengasrikon todennäköisyyden. Lenkkiajoon ne kelpaavat mainiosti ja vauhtiero keveämpiin ja rullaavampiin on oman lenkin keskarissa vain kymmenyksiä, Mutta silloin kun roikut porukkalenkillä punaisen rajoilla, huomaat kyllä että kiihdytyksissä annat tarpeetonta tasoitusta.
Durano ja Rubino Pro ovat kulutuskestäviä perusrenkaita joiden rullavuus ja pistosuojaus ovat hyvää ja riittävää luokkaa. Et voi enää syyttää rengasvalintaasi siitä että keskari jää alle kolmenkympin tai että edelläajavan takarengas loittonee. Voit kuitenkin ajaa iloisesti kaikki lenkit eikä pyöräsi ominaisuuksista jää mitään edes fiilistasolla irtiottamatta rengaiden takia.
Schwalbe One on lähes kisarenkaan tasoa eli avorenkaiden aatelia eli oikea luksuslenkkirengas. Voitkin saada jotain lisää irti itsestäsi sen takia että uskot ja tunnet kalustosi olevan kaikinpuolin kompromissitonta. Riippuu sitten aivan tuurista ajatko 30, 300, 3000 vai 6000 km ennen ensimmäistä rengasrikkoa tai ennen kuin takarengas on kulunut vaihtokuntoon.
Continental GP 4000 S II.
Jos ovat suurinpiirtein samanlaiset kuin 1-versio niin näitä uskaltaa suositella. Kestää pistoja ja kilometrejä.
Vastaavasti voi käydä niin että jos on onnistunut ajamaan pitkään esim. talven yli joutumatta kertaakaan renkaanvaihtohommiin, saattavat oikeat otteet ja jo opitut niksit ollakin (jonkin aikaa) kateissa. Mutta on kieltämättä totta että mitä useammin vaihtaa, sitä sujuvammin se käy.
Ajatusleikkinä voisikin ehdottaa että aloitteleva renkaanvaihtaja voisi käyttää yhden sateen takia ajamatta jäävän lenkin ajan äksiisinomaiseen harjoitteluun; hyvää seuraa viereen katsomaan, aikaa ottamaan ja kehumaan, musiikkia ja sopivaa ruokaa ja juomaa. kyllä siinä pari tuntia rattoisasti menisi...
Last but not least, joskus osuin tällaiselle sivulle jonka koin hyödylliseksi vaikken sen nimenomaiseen kohderyhmään kuulukaan: Team Estrogen: How To Change A Flat Tire on a Bicycle Without Using Tire Levers (http://www.teamestrogen.com/content/asa_levers)
PS Kaikesta huolimatta on tunnetusti olemassa rengas/vanne-yhdistelmiä jotka yksinkertaisesti ovat aivan hemmetin hankalia. Ei pidä masentua jos semmoinen on osunut kohdalle
Toi kimpassa vaihto on hyvä idea. Netissä on myös hyödyllisiä videoita, mutta ne eivät korjaa jos se noviisi tekee huomaamattaan jotain väärin.
Oli tarkoitus viime su vaihtaa renkaat niin, että kaveri opastaa ja tarvittaessa korjaa virheet kokoajan. Se ei ihan mennyt nappiin, kun kesken kaiken tuli tärkeä puhelu, johon oli vaan pakko vastata ja kun palasin takaisin renkaat olivat jo paikoillaan. 😣 Mutta aion järjestää vastaavan oppitunnin uudelleen, vaikka sitten pyöräliikkeessä. Uskon, että siinä sen oppisin tekemään niin, että helpompi itsekseenkin treenata ja esim mahdollista flättiä korjata lenkillä.
Siihen hankaluuteen ton VRProon kans vaikutti varmaan se, ettei tekniikka ollut hallussa. Kaveri taas tottunut vaihtaja, mutta vaihtelee yleensä leveämpiä renkaita.
1972:lle:
Minulta ääni Vittoria Rubino Proolle. Minun äänelläni ei tosin ole vielä mitään painoarvoa, mutta annan sen silti. Tosi mukava ajaa, rullaa kivasti ja 23 löytyy myös useissa väreissä.
Ei ole vielä rengasta tarvinnut vaihtaa, enkä ala tienposkessa opttelemaankaan. Tämä on mukana pienen liimaputkilon kanssa, jos vaahto pursuaa reiästä.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/tavikkeet-sisakumeihin-ja-ulkorenkaisiin/weldtite-paikkausspray/p/1042373_1_style
Jos ei toimi, niin sitten kävellään tai taxilla.
Kiitos vastauksista. Nyt on yö aikaa miettiä ja huomenna kaupoille.:)
Voihan v####! Ehtiny hakea minipumppua lenkille lähtiessä. Oma vika kun ajoin tietyöstä läpi. Ei mitään ääntä, mutta kohta takarengas tärisytti vähän turhan paljon ja pikainen vilkaisu osotti sen olevan lähes tyhjä. Istun nyt 10 sporassa fillarin kans. En pikavilkasulla nähny mitään reikää mutta jokuhan siellä on.
arctic biker
05.05.2015, 19.48
Heh, pääsetkin treenaamaan renkaan vaihtoa ennemmin kuin luulitkaan ,ota asia positiivisesti. Itse muuten käytön sisärenkaallisissa talkkia, Pirkkavauvatalkkipurkki onkin aika tyhjä, pitää ostaa lisää.
Heh, pääsetkin treenaamaan renkaan vaihtoa ennemmin kuin luulitkaan ,ota asia positiivisesti. Itse muuten käytön sisärenkaallisissa talkkia, Pirkkavauvatalkkipurkki onkin aika tyhjä, pitää ostaa lisää.
Jep, hyvä, et hajos tuolla, eikä jossain 30km päässä. Kauheita kivenmurikoita oli kun tietyö. Ois voinu vaik taluttaa niistä yli. Pitää tarkistaa, ettei se ole venttiili kun vuotaa. Ei menny ihan flätiks kumi eikä kuulunu mitään ääntä.
Nappasin XXLstä varuiks tarjouksessa olevan Conti GP 4000s:n 23 (25" oli yli 10e kalliimpi). Voiko laittaa taakse 23 jos edessä on 25? Tai onks se järkevää? Lisäks contin Race sisurin otin.
^
23 eteen ja 25 taakse toimii paremmin.
Halloo halloo
05.05.2015, 23.12
Vanteen keskiosa on "syvemmällä" kuin reunat. Sitä kannattaa käyttää hyväksi rengasta vaihtaessa eli kun ensimmäisen reunan olet saanut yli ja toista alat väkertää, niin laita se ensimmäinen syvennykseen. Helpottaa hieman.
^
Tästä vielä vähän täsmennän - eturenkaan ilmanvastuksella on suurempi merkitys kuin takarenkaalla, joten 23 on marginaalisesti parempi. Takarenkaalle tulee enemmän painoa ja sen tärinänvaimennusominaisuuksilla on tyypillisesti enemmän merkitystä. Koska 25:llä voi ajaa matalammilla paineilla vierintävastuksen kasvamatta, sen mukavuudesta on enemmän hyötyä takana.
^
Okei, ihmettelen huomenna sitä flättiä. Käväsen ehkä kysymässä tosta viereisestä pyörähuollosta haluisko ne fiksaa sen flätin mun kanssa niin tulis varmasti oikein. ja lisäksi jos en meinaa saada vanteelle kiskottua niin voisivat jeesaa.
Minne sitä talkkia tarkalleen laitat arctic biker? ja mikä sen hyöty on? Ei ollut K-kaupassa talkkia, eikä kyllä mitään muitakaan vauvatarvikkeita, paitsi vaippoja tietty :O, mutta nehän onkin pyöräilyhousuissa jo valmiiksi. Onneks on Alepa vieressä.
kuovipolku
05.05.2015, 23.27
Ja saa tarvittavaa renkaanvaihtoharjoitusta tuplasti enemmän...
Mutta en varsinaisesti ymmärtänyt miksi taakse pitäisi Rubino Pron tilalle vaihtaa toinen ulkorengas eli miksi normaali sisurinvaihto (tai sen rikkoutuneen sisurin paikkaaminen) ei riitä. Tietyömaan karkeaan soraan ajettua sisuri saa tyypillisesti pienen nirhaman ulkorenkaan suojaamattoman kyljen kautta tai ns. käärmeenpiston kun rengas lyö vanteelle; ulkorengas kuitenkin harvemmin vaurioituu niin pahasti että se pitäisi vaihtaa,
En osaa linkittää kahta viestiä, mutta kiitos molemmille, Halloo Halloo, pidän mielessä tuon, kun vannetta huomenna ihmettelen ja CamoN, kiitos paljon selvennyksestä! Niinhän tuo taitaa mennä. Ois voinu samantien ostaa tarjouksesta 2 GP4000s:t, kun mun tuurilla ja Stadin tietöillä ynnämuilla sitä tarvitaan pian. :)
kuovipolku
05.05.2015, 23.39
Ei ole vielä rengasta tarvinnut vaihtaa, enkä ala tienposkessa opttelemaankaan. Tämä on mukana pienen liimaputkilon kanssa, jos vaahto pursuaa reiästä.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/tavikkeet-sisakumeihin-ja-ulkorenkaisiin/weldtite-paikkausspray/p/1042373_1_style
Jos ei toimi, niin sitten kävellään tai taxilla.
Vastaavia tuotteita on ollut markkinoilla jonkin aikaa ja kokemuksia on monenlaisia. Saattaa hyvinkin toimia, saattaa olla toimimatta ja saattaa olla että olisi voinut toimia mutta osoittautui että käytössä oli omat niksinsä joita tienposkessa pullon ohjeet lukemalla ei oivaltanutkaan.
Mä ajattelen suurin piirtein samoin ketjun katkeamisesta ja sen korjaamisesta ketjutyökalun ja pikaliittimen avulla, joten en voi kovin suurella rintaäänellä alentuvasti todeta ettei kenellekään itseään kunnioittavalle pyöräilijälle kävely tai autokyydin tilaaminen ole mikään vaihtoehto renkaanvaihdolle.
Mutta kukin taaplaa tyylillään, kuten sanotaan, ja onhan tavallaan ihan kunnioitettavaa että joku antaa piutpaut sille mitä ns. oikeat pyöräilijät hänestä kenties ajattelevat!
Ja saa tarvittavaa renkaanvaihtoharjoitusta tuplasti enemmän...
Mutta en varsinaisesti ymmärtänyt miksi taakse pitäisi Rubino Pron tilalle vaihtaa toinen ulkorengas eli miksi normaali sisurinvaihto (tai sen rikkoutuneen sisurin paikkaaminen) ei riitä. Tietyömaan karkeaan soraan ajettua sisuri saa tyypillisesti pienen ulkorenkaan suojaamattoman kyljen kautta tai ns. käärmeenpiston kun rengas lyö vanteelle; ulkorengas kuitenkin harvemmin vaurioituu niin pahasti että se pitäisi vaihtaa,
En minä sitä Conttia vielä laita jos ei ole pakko. Mulla ei ollut 23 tai 25-kokoista varalla jos joku rengas hajoaa niin siksi ostin sisureita lisää hakiessani sen Contin GP:n. Mä oon oikein supertyytyväinen jos siinä Rubino Proossa ei ole reikää ja sinne voi heittää vaan uuden sisurin. Selitin vaan vähän huonosti taas.
Ja siis noista 23 laitoista kysyin siltä varalta, jos joutuu sen renkaankin vaihtamaan.
Kyllä vaikuttaa siltä, että se on nimenomaan sellanen snakebite, kun ei ulkopuolella näy kertakaikkiaan yhtään mitään. Huomenna näkee tarkemmin, kun kurkkaa mitä sisältä löytyy. Se kumi ei ole vieläkään ihan tyhjä. Ei vissiin mikään valtava reikä ole.
Halloo halloo
06.05.2015, 00.15
Snakebitessa on sanan mukaisesti käärmeen purema, kahden "myrkkyhampaan" kohdat näkyvissä sisurissa. Tarpeeksi alhaisilla rengaspaineilla sopivasti kovan iskun tullessa mahdollinen.
Ilmeisesti ainakin yksi juttu paikkasprayn kanssa on päästää ensin kaikki ilmat pois renkaasta. Ilma voi estää vaahdon sisälle menon. No nuo pyöräthän on nykyään niin keveitä, että tuonhan ottaa vaikka selkään ja laittaa juoksuksi. Klossit täytyy varmaan ensin irrottaa . Pitäisiköhän ottaa vielä toinen pullo varoiksi :)
Ok, mulla hajos sit hammaskin eilen, joten flätin fiksaus saa nyt hetken odottaa.
Kyl mulla ainakin paineit oli riittävästi, ellei ollut takarenkaasta mystisesti kadonnut lyhyessä ajassa. Etukumi edelleen ihan kova.
Toi spray voi olla hyvä lisä joskus mut ite haluan opetella vaihtamaan kun sekin kai toimii vain pieniin reikiin, enkä ole tutustunut miten se vaahto renkaassa käyttäytyy, entä jos sama kumi menee uudelleen jne.
Niin tuo paikkaspray on vain kotiapääsyyn. Sotkenee myös sisäosat. Mutta vaihdan ajan koittaessa sekä sisurin että päällirenkaan samalla. Uudella päällirenkaalla tulee sisuririkkojakin vähemmän..
^
Ok, voi tulla vaan kalliiksi kapeammilla kumeilla jos joutuu paljon uusimaan renkaitakin. Kai se jollain renkailla jossain hyvillä teillä voi toimia, mutta itse en Helsingin keskustassa ja ympäristössä 23 ja 25:lla uskaltaisi kokeilla. Mutta ihan hyvä, että tollanenkin on keksitty.
Nyt on hankittu Michelin Pro 4 endurance 23mm. Ihan slicksi on ja se vähän mietityttää.. Onko kokemuksia millainen ajossa? En ole vielä päässyt laittamaan alle.
arctic biker
06.05.2015, 13.14
Uusi päälirengashan siinä? Ei sitä tarvitse vaihtaa tietenkään. Kun irrotat päälikumin toisen puolen niin kiskot sisurin irti mutta jätä venttiili vanteeseen kiinni. Pumppua ilmaa ja koita kuulostella mistä suhisee. Kohdista reikä päälikumiin ja tarkista ettei ole lasin- tai kivensiru siellä vaanimassa uutta tilaisuutta. Asian voi toki muutenkin tehdä, kenttäohjesääntönä näin. Tiptopin paikkoja, niitä pienimpiä sitten sisurin paikkaukseen.
Talkkia laitan syystä sillai että liukastaa sisä- ja päälirenkaan välin. Sisuri asentuu helpommin paikalleen eikä varmaan vierintävastuksen kannalta aivan huono asia. Ei nyt niin kauhean tähdellinen juttu, myönnän.
arctic biker
06.05.2015, 13.19
Misukan Pro-sarjan renkaat on aivan hyviä, itselle tulee nyt Pro4 Service Course 25mm yks kipale. Laitan taakse ja maantiepyörän nykyisistä Contin 4000s, vanhan mallisista parempi siirtyy eteen ja se enemmän reissussa rähjääntynyt jää pappilan hätävaraksi pimeeseen viileään kellariin. Eipä tarvitse siellä ihan yksin olla, kavereita piisaa!
Maantierenkaitten kuvioinnilla ei ole mitään käytännön merkitystä, ulkonäön takia joissain on.
arctic biker
06.05.2015, 13.31
Niin tuo paikkaspray on vain kotiapääsyyn. Sotkenee myös sisäosat. Mutta vaihdan ajan koittaessa sekä sisurin että päällirenkaan samalla. Uudella päällirenkaalla tulee sisuririkkojakin vähemmän..
Paikkasprayta en ole koskaan nähnyt järkeväksi. Matkassa aina varasisurit ja vaihdan ehjän tilalle. Puhjenneen sitten paikkaan, tuossa laitoin lateksit yksille maantiekiekoille ja laskin jotta toisessa 4 paikkaa. Onhan tuolla kuukausi mennyt, päälirengas sitten kun on todella tarvista. Viime vuoden muistona toisessa Contissa onkin pala Parkin TB-2 paikkaa kyljessään.
Ok, mulla tällä hetkellä Weldtiten self seal Red Devilsejä ja joku Claes Ohlsonin repair kit. Voi olla, et menee huomiseen, kun kuumeinen olo. Kotiinpäin just menossa.
Contin FourSeasonit on pomminkestävät. Toista kesää olen nyt ajellut kaikenlaisia sepeliköitä 25mm renkailla cyclolla ilman yhtään rengasrikkoa.
No ne ois varmasti hyvä, mutta kun haluisin nyt testailla noita nopeampia, kevyitä renkaita silläkin uhalla, että päädyn treenailemaan flätinpaikkausta useammin. Jos ne on pomminkestävät niin ne ei välttämättä enää kuuluu kategoriaan kevyet ja rullaavat. 😊
Kiitos hei Arctic Biker, Kuovipolku Halloo ja kaikki muut avusta! Jos ei leego ole tosi ärjynä huomenna niin tsekkaan sillon sen renkaanvaihdon. Katon tänään parit videot vielä aiheesta.
Mitä mieltä ootte muuten: kannattako ostaa 25 Contin 4000s2 sijaan sama 23":na 17e halvemmalla, vai tuleeko se lopulta kalliimmaksi sisureina tai jopa renkaanvaihtona?
noniinno
06.05.2015, 18.34
Nyt on hankittu Michelin Pro 4 endurance 23mm. Ihan slicksi on ja se vähän mietityttää.. Onko kokemuksia millainen ajossa?
Mulla ollut tuo nyt n.400km. Ei valittamista, tosin peräosastoni ei osaa huomata mitään eroa aikaisempiin Ultremoihin. Hiekkatiesiirtymät ym. mennyt komeasti. Märkäpidosta ei kokemuksia. No flats.
Mitä mieltä ootte muuten: kannattako ostaa 25 Contin 4000s2 sijaan sama 23":na 17e halvemmalla, vai tuleeko se lopulta kalliimmaksi sisureina tai jopa renkaanvaihtona?
Tuo 17€ ei edusta millään muotoa 23mm ja 25mm renkaan ominaisuuksien välistä eroa. Toinen vaan sattuu olemaan tarjouksessa tms. Luulen että olet yhtä tyytyväinen kumpaankin.
Okei, ja onhan se totta, että jos ajaa kapeammilla, kevyemmillä kumeilla niin riski on jokatapauksessa isompi kuin vaikka 28 wired Randoilla ja kyllä musta on kiva kokeilla myös 23sta ja ei täällä Suomessa parempaa aikaa siihen ole kuin kevät-kesä. 32e tais olla hinta 23"lla. Ei vaikuttanut ihan överihuonolta.
Ihan hyvä hinta tuolle renkaalle. Hyvälle renkaalle. Minulla tuo kyseinen 23 mm GP4000sII on muuten 15-622-vanteella 25,2 mm leveä.
Ihan hyvä hinta tuolle renkaalle. Hyvälle renkaalle. Minulla tuo kyseinen 23 mm GP4000sII on muuten 15-622-vanteella 25,2 mm leveä.
No sepä hyvä. :) Mulla on 622-13 vanteet, eli vielä vähän kapeammat, en kyllä tiedä miksi, kun cyclocrossi, mutta hyvin pysyi ainakin 32" Grifotkin. Saa nähdä minkä levyinen se Contti 23" tolla kapeammalla vanteella tulee olemaan.
arctic biker
06.05.2015, 20.51
No ne ois varmasti hyvä, mutta kun haluisin nyt testailla noita nopeampia, kevyitä renkaita silläkin uhalla, että päädyn treenailemaan flätinpaikkausta useammin. Jos ne on pomminkestävät niin ne ei välttämättä enää kuuluu kategoriaan kevyet ja rullaavat.
Tuossa olet tosiaan oikeassa, siis tässä pomminkestävässä, mikä maantiepäälirengas on meille ittekullekin riittävän pistosuojattu ja ajossa kepoisaksi tuntuva. Siinäpä kysymys! Sun painolla, oliko se jopa 50 kg niin lainalaisuudet on hieman eri kuin 90kiloisella kiritykillä. Rengaspaineet kuskin kilojen mukaan järkeviksi niin päälikumi joustaa jolloin terävät kivet sun muut ei läpireikää niin helposti saa aikaan.
Tää on Nana semmoinen juttu jotta 5-10t kilsaa joillain renkailla kun ajat niin sitten tiedät mikä on sinulle ja ajoosi hyvät. CamoN herrasmiehenä jätti 25millisen kehumatta... Laita leveämpi taakse se on hyvä homma.
Rubino Pro on aika tarkasti 25"mm, puoltyhjä takarengas ehkä 26". Jestas ne RP Slickit on varmaan päheen näköset ihan livenä punaisine raitoineen ja sileine pintoineen.
^^
Jep, eipä sitä tiedä kun ajamalla varmasti. Täytyy kokeilla hieman erilaisia renkaita niin varmasti ajan kanssa löytyy ne juuri itselle sopivimmat renkaat ja myös niihin sopivat paineet. Joo, 50kg suunnilleen painan ja tavaramäärästä riippuen sitten 1 tai 2kg siihen päälle vaatteissa, sisureissa yms.
Mut on nää tosi hyödyllisiä lukea eri renkaiden arvostelut ja mielipiteet. Niistä oon saanut tosi hyviä vinkkejä. Ois niin paljon hyviä renkaita mitä ois kiva kokeilla.
Jos joudun vaihtamaan renkaankin niin laitan kyllä taakse sen 25", mutta toivotaan ja näyttäis siltä, että vaan sisuri posahtanut. Rengas on edelleen vajaa puolillaan. Ainiin, pitäs testaa pumpata se, siltä varalta, että venttiili falskaa. Epäilen kyllä.
Pitää löytää myös hyvä sisuri, joka ei ois liian painava tai iso, mutta joka ei myöskään ihan ekasta kolhusta hajois. nyt siellä Schwalben ööh, joku basic kai toi on, nro 15, no eipä siinä muuta luekaan kun nro 15, 28" ja sit mulla on toinen Contin Race-sisuri
arctic biker
06.05.2015, 21.19
arvostelut ja mielipiteet. Paino sanalla mielipiteet joita minäkin ja monet muut markkinoi ainoina oikeina totuuksina... Inhimillistä toki. Toki sulla medialukutaitoa on ettet ihan kaikkea ison kirjan sanana pidä. Vaikken itse ole tässä säikeessä mitään potaskana pitämääni huomannut, päinvastoin.
Tuo sun vanteen sisäleveys kuulostaa kyllä aikas kapealta. Mun kepoisimmat on 13,5mm ja näillä pappavauhdeillani huomaan että pulleammat renkaat on pikkasen velttoja mutkissa. 174cm/67kg ja en aivan Jan Heinen painesuosituksia noudata.
Joo, täytyy sitä osata lukea useampia kommentteja ja mielellään lisäksi jotain testiarvosteluja ja mielellään myös ulkomaisilta saiteilta, vaikka täällä paras tieto onkin Suomen oloista. Itsehän päädyin Rubino proohon kun sitä monilla ulkomaisilla sivustoilla niin kovasti kehuttiin, kotimaisillakin posit. kommentteja ja jotain puoltavia testiarvostelujakin luin. Yhtälailla tosin löytyi vst.laisia kommentteja GP4000 ja sen s:stä, Misun Krylionista jne. mutta jostain on pakko aloittaa ja RP:n hinta-laatusuhde vakuutti köyhän.
Varmaan pitää hommaa toiset vanteet jossain vaiheessa lisäksi. Ei noi varmasti parhaat ole, ainakaan yli 28":lle. Toisaalta, hyvällä tuurilla noi RC30 vanteet on suht kevyet ja siksi ihan ok näille kapeammille millä mennä kovempaa. Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.
arctic biker
06.05.2015, 21.42
[QUOTE]Pitää löytää myös hyvä sisuri, joka ei ois liian painava tai iso, mutta joka ei myöskään ihan ekasta kolhusta hajois.Nana [/QUOTE
Tähän on mulla kokemusperäinen, ainoa oikea tieto. Latexi. Ja nimenomaan Michelinin. Sama sisäkumi sinkuu aina 23mm nakkikumista 38mm crossarimöhköön. Joustavuutensa ansiosta ei ole päälirenkaan lävistäville piikeille arka. Ja vierintävastus on butyyliä reilusti pienempi.Mitä vielä voi sisäkumilta vaatia?
Mä tilasin Orbean maantiepyörään nettihehkutuksien vuoksi Contin GP 4000 S II 25 millisenä. Yllättäen ei vaan eteen mahtunutkaan pyörimään, joten vaihdan mielelläni paketissa olevan iskemättömän vastaavanmalliseen 23 milliseen, pääkaupunkiseudulla, vaihto ennen viikonloppua :D
Pk1, tuo tänne Töölöön se heti. Se on mun. =)
Saat tuon uunituoreen 23" vaihdossa.
[QUOTE]Pitää löytää myös hyvä sisuri, joka ei ois liian painava tai iso, mutta joka ei myöskään ihan ekasta kolhusta hajois.Nana [/QUOTE
Tähän on mulla kokemusperäinen, ainoa oikea tieto. Latexi. Ja nimenomaan Michelinin. Sama sisäkumi sinkuu aina 23mm nakkikumista 38mm crossarimöhköön. Joustavuutensa ansiosta ei ole päälirenkaan lävistäville piikeille arka. Ja vierintävastus on butyyliä reilusti pienempi.Mitä vielä voi sisäkumilta vaatia?
Kuulostaa hyvältä. Täytyypä tutkia asiaa. Toi ois varmaan harkinnanarvoinen valinta. Niitä pitää kai pumppailla joka päivä, mutta oppispahan pumppaamaankin vähän paremmin.
arctic biker
06.05.2015, 21.48
Pk1, tuo tänne Töölöön se heti. Se on mun. =)
Saat tuon uunituoreen 23" vaihdossa.
Muutama peukku ynnä hymiöitä rutkasti!
Jos haluaa eksoottisempaa kokeilla, niin Tufollahan on myös Tubular Clincher 21 - 25 mm leveitä renkaita (myös värillisiä). Kerron heti kun olen saanut vähän ensituntumaa C Elite Ride 25 malliin.
http://www.tufo.com/technology-2/data/editorimages/howitworks.png
http://www.tufo.com/tubular-clinchers/
Mikäs numerosarja tohon äsköiseen quoteen tuli mukaan? Ihan normaalisti otin sen.
Kivan värinen ainakin tuo kumi Mpk, ainakin musta-oranssiin crossariin sopis varmaan hyvin. Kerro ihmeessä kokemuksia kun oot saanut ajeltua.
^ Muchas gracias.
Yritin PK1 laittaa sinulle YV:tä tosta renkaasta, oikeastaan saman kuin tässä yllä, mutten tiedä tuliko perille.
Jos ei tullut niin laita sinä mulle niin vaihdetaan. Pitäähän se renkaat alle saada, semmoset, mitkä mahtuu.
[QUOTE]i.Mitä vielä voi sisäkumilta vaatia?
Vaaleanpunaista väriä (Vittorian lateksit ;) )
^ haha, kyllä sen verran turhamainen saa olla, että jos on kaksi samanhintaista- ja laatuista rengasta, mutta toinen on kivemman näköinen niin tottakai se kivemman värinen/näköinen sieltä otetaan. :D
^ Muchas gracias.
Yritin PK1 laittaa sinulle YV:tä tosta renkaasta, oikeastaan saman kuin tässä yllä, mutten tiedä tuliko perille.
Jos ei tullut niin laita sinä mulle niin vaihdetaan. Pitäähän se renkaat alle saada, semmoset, mitkä mahtuu.
Juu tuli toki viesti perille. Ihan koko aikaa ei ehdi netissä olemaan vaikka mieli tekisikin.
Tulen stadiin huomenna tai viimeistään perjantaina, laita mulle yhteystiedot niin voin laittaa koodia kun olen kulmilla, suoritetaan kumien vaihto ja päästään molemmat polkemaan :D
kuovipolku
06.05.2015, 23.36
Mitään en väitä tietäväni, mutta kuten arctic biker jo yllä huomautti 13 mm olisi yllättävä sisämitta cyclocrosspyörän vanteelle. Jos kiekot ovat niin kuin voi arvella Ridleyn "oman merkin" eli 4ZA:n, internet (http://www.4zaonlinestore.com/product.html/stratos-wheel) kertoisi RC30:n sisämitaksi 19 mm (mikä onkin ihan sopiva normaaleja cyclocrossrenkaita ajatellen eikä toisaalta liian leveä 23-millisillekään maantierenkaille).
Joissain (muttei kaikissa) Schwalben sisureissa venttiilin niinsanottu sielu on irrotettava. Se tarkoitttaa myös sitä että ne on kunnolla kiristettävä - mikä ei välttämättä aina onnistu pelkillä näpeillä vaan voi vaatia oikean työkalun (eli yleensä sellaisen pienen muovisen jutun) - muuten niillä on hieman inhottava taipumus löystyä ajaessa, venttiilin mutteria aukaistessa tai pumpunpäätä irrottaessa. Ja silloin voi tietenkin käydä niin että luulee renkaan puhjenneen ja etsii turhaan reikää sisurista...
^ Se mitta on luettu vanteen kyljestä, eikä se kyllä siltä vaikuta, että se voisi juuri leveämpi olla. Ovat vaihtaneet siihen Cyclecenterissä vanteetkin kun ei noissa tehtaalla tollasia ole.
Irrotettava sielu, kivaa. Olen mä tost jossain lukenut, mutten ole tarkemmin perehtynyt mikä se on. Se vois selittää tota. Täytyy tehdä se pumppaustesti ennenkun alkaa vaihtamaan sisuria.
^^^ Laitoin PK1 yhteystiedot sulle. Laittele viestiä, kun olet tulossa.
Oman kokemuksen vielä puuttuessa alla Nanalle - ja muillekin - linkki Tufon Tubular Clincher C Elite Ride 25 renkaasta annettuihin arvioihin (reviews).
https://www.biketiresdirect.com/product/tufo-c-elite-ride-25-tubular-clincher
Ainakaan niiden valossa ei ihan pöllö nakki...
Rubino proot on nyt pumpattu ja kiristelin venttiilin kunnolla kiinni. Se oli löysällä, joten ilmeisesti tämä "flätti" johtui löysälle jääneestä sielusta (mielenkiintoinen mielikuva, pitäs varmaan omakin joskus kiristellä), sillä nyt ilma näyttää taas pysyvän renkaassa. Sisuria en vielä vaihtanut. Katsotaan jos tämä riittäis hoidoksi. Ja nyt on GP4000s 25" odottamassa jos Rubino Proot joskus sanoo itsensä irti! Thanks PK1! :)
arctic biker
07.05.2015, 19.54
[QUOTE=arctic biker;2369489]
Vaaleanpunaista väriä (Vittorian lateksit ;) )
En innostu, Misukan latexit kestää paremmin. Toistaiseksi vain kahdesta kokemusta mutta kun aloitin oikean tietoisen harrastemaantieurani misukoilla, myös päälirenkailla niinnen vaihda. Poliittisen puolueeni taisin vaihtaa jollei muuta motivaatiota niin jessesäikeen kaiken tietävien kiusaksi.
arctic biker
07.05.2015, 20.02
Jos haluaa eksoottisempaa kokeilla, niin Tufollahan on myös Tubular Clincher 21 - 25 mm leveitä renkaita (myös värillisiä). Kerron heti kun olen saanut vähän ensituntumaa C Elite Ride 25 malliin.
http://www.tufo.com/technology-2/data/editorimages/howitworks.png
http://www.tufo.com/tubular-clinchers/
Mites tuon paikkaat kun se kuitenkin joskus puhkeaa? Et millään lailla, ainoa on nää paikkasprayt tai vastaavat. Niitten hyöty ei kovin pitkäikäinen ole. Butyylisisuri? Jos oikeasti halutaan oikein hyvin rullaava maantierengassysteemi niin latexit tottakai. En nyt hehkuttaisi Tufoja ainakaan kovasti.
^
Katotaan nyt kauanko kestää. Kyllä mä sitten avaudun kun puhkeaa eikä enää saa paikattua.
arctic biker
07.05.2015, 21.44
^
Katotaan nyt kauanko kestää. Kyllä mä sitten avaudun kun puhkeaa eikä enää saa paikattua.
Hyvä näin.
Eikös tuollaiseen avokehätuubiin voi työntää litkut sisään samoin kuin moniin varsinaisiin tuubeihin? Oman kokemuksen mukaan litkutetulla tuubilla pienet reiät paikkautuu melkein huomaamatta. Isomman vekin jälkeen selvinnee lenkiltä kotiin asti normaalia matalemmilla paineilla. Kulutuspinnan kumi saa mennä aika huonoon kuntoon ja litku pelaa edelleen, mutta sitten rengas alkaa olla entinen jos vaikka lasinsiru repii runkokankaaseen reiän.
Continental Competition tuubin paikkasin tufon exteme litkulla heti eka lenkin jälkeen. Kesti sen jälkeen puhkeamatta eturenkaana n. 7000km.
Misukan latexit kestää paremmin
Miten leveillä ulkokumeilla olet käyttäny misukoita? Mulla kokeilussa Vittorian 25-28mm, kun contit on n. 27mm leveät todellisuudessa. Misukat taitaa olla 22-23mm?
arctic biker
08.05.2015, 09.11
Miten leveillä ulkokumeilla olet käyttäny misukoita? Mulla kokeilussa Vittorian 25-28mm, kun contit on n. 27mm leveät todellisuudessa. Misukat taitaa olla 22-23mm?
23maantienakeista aina 35millisiin cyclorenkaisiin. Yksi Challengen latexi http://www.bike-discount.de/en/buy/challenge-cross-latex-tube-700x28-35-presta-67153/wg_id-8609 puhkesi uutena varsin omituisesti.
En innostu, Misukan latexit kestää paremmin. Toistaiseksi vain kahdesta kokemusta mutta kun aloitin oikean tietoisen harrastemaantieurani misukoilla, myös päälirenkailla niinnen vaihda. Poliittisen puolueeni taisin vaihtaa jollei muuta motivaatiota niin jessesäikeen kaiken tietävien kiusaksi.
Montako vuotta menee Misukoilla? Vittorioista paha sanoa kun vasta vähän toista vuotta alla, eikä ole vielä puhjenneet :)
arctic biker
08.05.2015, 13.06
Montako vuotta menee Misukoilla? Vittorioista paha sanoa kun vasta vähän toista vuotta alla, eikä ole vielä puhjenneet :)
En minä osaa sanoa, vuosia kuitenkin.
23maantienakeista aina 35millisiin cyclorenkaisiin.
Hyvin tuntuvat venyvän siis. ;)
Nyt on hankittu Michelin Pro 4 endurance 23mm. Ihan slicksi on ja se vähän mietityttää.. Onko kokemuksia millainen ajossa? En ole vielä päässyt laittamaan alle.
Eka testilenkki heitetty :). Pyörä tuntui lentävän - heh- Schwalbe Marathon racereihin 30mm verrattuna, vaikka Fillari-lehden 2/2015 testissä http://www.fillari-lehti.fi/ renkaat jäivät toiseksi viimeiselle sijalle.
arctic biker
09.05.2015, 12.20
Saksan viisaat väittävät että 5 watin ero vierintävastuksessa olisi havaittavissa, testivoittajalla 1972 tarviis sitten jarruvarjoa?
Saksan viisaat väittävät että 5 watin ero vierintävastuksessa olisi havaittavissa, testivoittajalla 1972 tarviis sitten jarruvarjoa?
Onko linkkiä testiin?
arctic biker
09.05.2015, 18.03
Eipäs ole, joudut luottamaan muistiini. Tour tai Bike näin kertoi printtilehdessään.
Maapallon säde on suurempi kuin mittausrummuissa eli taitaa kaikki renkaat rullata paremmin maanteillä.;)
arctic biker
09.05.2015, 19.13
Toki näin OEM mutta minusta tuo väite oli ja on paikkansa pitävä, ehken itse noita eroja niin huomaa.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49103/fksnn/Schwalbe-One-musta-maantiepyoran-rengas-28
Oisko nää mistään kotoisin?
Tour Magazinen testi 23-28 mm maantierenkaista kaikille kiinnostuneille, olkaa hyvät http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/road_tyres/GP4000sII/WideRaceTyreTest_TOUR_Magazine_2014.pdf
Ihan mielenkiintoinen arvostelu/vertailu Vittoria Rubino Proosta tässä:
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/vittoria-rubino-pro-iii-2014
80 PSI:ssä 1.2 watin etu Open Corsaan.
timppa_234
10.05.2015, 16.21
Näyttäisi tosiaan siltä, että GP4000 S2 28 mm renkaan pieni vierintävastus on tullut kestävyyden kustannuksella. Jo toinen rikko 300 kilometriin.
Mites, onko ihmisillä hyviä kokemuksia Vittoria Open corsa evo 3 kumista. Lienee kestävämpi kuin aikaisemmat corsat?
Minkälaisia rengasrikkoja nuo ovat olleet? Jos kyseessä ns.snakebite, syy on rengaspaineissa, ei renkaassa.
Munarello
10.05.2015, 20.01
Täällä on ajettu reilut 200km 28mm GP4000S kakkosilla ilman flättejä. Reippaita päälle 6bar paineita olen pitänyt. Hyvä rengas mielestäni.
timppa_234
10.05.2015, 20.09
Minkälaisia rengasrikkoja nuo ovat olleet? Jos kyseessä ns.snakebite, syy on rengaspaineissa, ei renkaassa.
Kumpikaan ei ollut snakebite. Pieniä, luultavasti ulkorenkaan läpi menneen kiven tekemiä reikiä.
Tutkin iltasella missä ne on sisurissa.Toinen kyljessä ja toinen vannenauhan puolella. Tuo jälkimmäinen vähän askarruttaa. Miten sisuri voi puhjeta vannepuolelta? Vannenauhassa ei ole vikaa, se on nailonia ja koko vanteen levyinen.
Alla 25mm GP4000S kumit n.8bar paineilla joilla ajettu liki 2700km ilman flättejä.
Oli aikalailla kiveä kevlillä paikoitellen lenkin varrella, mutta hyvin kesti Rubino P:t.
...Tutkin iltasella missä ne on sisurissa.Toinen kyljessä ja toinen vannenauhan puolella...
Noissa renkaissa ei ole pistosuojausta kyljissä, ei taida olla muissakaan vastaavissa renkaissa. Tuo kulutuspinnan kattava pistosuojaus kyllä toimii omien kokemusteni perusteella aika hyvin. Vasta siinä vaihessa kun rengas alkaa olla loppuunajettu, aiheuttavat kivensirut yleensä rengasrikkoja.
https://www.conti-online.com/www/linkableblob/racetyres/8716318/onlineData/gandprix4000SII-onlineData.png
arctic biker
11.05.2015, 20.40
Noinhan se on kuin kervelo ilmoittaa, yksi pätevä tapa sorarännissä ajamisen lisäksi saada kylkirikkoja aikaan on tää asfaltilla tippuminen, kun ajautuu liian kauas valkoisesta viivasta.
Toi GP4000 ja 4000s on kyllä mielenkiintoinen rengas. Pistosuoja on 11 (rubino Pro 12) eli keskivertoa alhaisempi, mutta renkaan keveys, rullaavuus ja pistosuoja yhdistelmä ilmeisesti parempi kuin monella verrokilla ja siksi se on niin suosittu rengas.
Ei ilmeisesti ole sisureille/lateksisisureille omaa ketjua, kun haulla ei löytynyt, joten laitetaan nyt tähän, kun renkaisiin liittyy.
Aika suosittu näyttää olevan tuo Misun lateksi kun on Verkkokaupasta, Larusta, kaikkialta loppu. Ostin kompromissina sitten 1 Vittorian pinkin. Ehkä kokeilen sitä jompaan kumpaan renkaaseen joku kerta.
Mitä mieltä olette, kannattaako yhtä lateksia laittaa, vai onko se käytännössä sama kuin ei lateksia?
Jos kannattaa niin kumpaan laittaisitte, eteen vai taakse? Heitän oman arvaukseni, että eteen, sillä perusteella, että on kuitenkin ohkaisemman tuntuinen, kuin normisisurit.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49103/fksnn/Schwalbe-One-musta-maantiepyoran-rengas-28
Oisko nää mistään kotoisin?
En ole huomannutkaan, että Verkkokaupasta saa noita noin edullisesti. Taidanpa käydä hakemassa. Näitä olen kuullut paljon kehuttavan ja netissä lukenut hyviä arvosteluja. Itsellä ei ole vielä kokemusta tästä(kään).
Itse laittaisin tuon ainoan lateksisisurin taakse. Takarengas vaikuttaa ajomukavuuteen enemmän.
arctic biker
14.05.2015, 18.24
Taakse ainoa latexisisuri, siellon enempi painoa.
Munarello
14.05.2015, 18.52
En väitä, etteikö lateksinen sisuri olisi parempi, mutta huomaakohan sitä eroa oikeasti verrattuna tavan butyyliin? Sen verran pihi olen ollut, etten ole vielä raaskinut lähes kolminkertaista hintaa sisurista maksaa. :)
Mielestäni huomaa. Varsinkin kun paineet on itselle kohdallaan.
Täytyyhän se lateksisisuri itsekin kokeilla. Ostan netistä tai verkkokaupasta, kunhan taas saavat niitä (Misun).
Tänään Blackburnin airtoweri taas temppuili, eikä suostunut laittamaan yli 5 1/2 baria ilmaa sisään kumpaankaan renkaaseen. Tulipa sit kokeiltua just n. 5 1/2 barin paineitakin ja kyllä ne, ainakin tämän painoisella menee, mutta huomasi eron kyllä vauhdissa ja tuntumassa.
Kai se on pakko hommaa semmonen pumppu, millä saa vaikka joka kerta yli 5 1/2 baria. Pitänee olla joku 11 barin pumppu kun ei tuolla max 8 barin towerilla aina onnistu. Kerran poksahti prestapääkin irti venttiilistä, kun yritin runnoa ilmat sisään. Ja auki oli varmasti, kun just olin sinne jo ilmaa saanut.
Koira meni joku päivä vessaan piiloon, kun venttiili suhahteli, mutta tänään se otti toisen taktiikan ja alkoi jauhaa kongia niin kovaa, ettei sen narinalta kuullut suhahteluita. :D
Taakse ainoa latexisisuri, siellon enempi painoa.
Ok, no pieleen meni mun arvaus. Ajattelin, et kun takana ehkä helpommin menis rikki, kun enemmän painoa, niin sen takia ohuempi sisuri tulisi eteen, mutta laitetaan taakse.
Schwalbe One 28mm on nyt alla toista kautta, rullaa hyvin ja pitoa riittää mutta aika usein löytyy syvälle porautuneita kivensiruja jotka on hyvää vauhtia menossa läpi.
Viime vuonna 1 rikko, kivi porautui läpi.
Viikonloppuna tuli toinen rikko, sivuvalliin 5mm railo maantiellä.
Nyt lähti 4 seasonit tilaukseen, ei ne ainakaan huonommat voi olla. Jos ne ei kestä niin sitten on luvassa Gator Hardshellit.
timppa_234
18.05.2015, 12.37
Mun gp4000s toisen rikon aiheuttaja selvisi. Bontragerin takavanne on erikoinen, pinnareijät on porattu aivan reunaan ja siihen oli laitettu 3 mm liian kapea vannenauha. Kun nauha siirtyi ajossa, renkaanvaihdossa tms. toiseen reunaan niin terävä kulma tuli esille ja rikkoi joissain vaiheessa sisäkumin.
Sellainen huomio tuli, että Vittorian latex ei kestänyt tuossa vanteessa kuin muutaman kilsan kun taas Schwalben perusbutyyli pysyi ehjänä ~100 km. Latexin väitetty parempi kestävyys ei tullut ainakaan tuossa esiin.
Viime kesänä ei Schwalben Oneilla uskaltanut ajaa kuin 2000km per 'takakumi', sen jälkeen alkoivat jatkuvat rengasrikot. Aina joku kivi pääsi läpi vaikka kuinka koitti niitä kaivella pois ennen lenkkiä.
Nyt löysin jotkut Rhino Dillo pistosuojat ja ne kun laitoin vanhojen kuluneiden kumien kanssa alle, niin viime kesänä puhkeilleet kumit ovat nyt keväästä toimineet jo reilut 1500km. Eli samalla takakumilla on ajettu jo yli 3500km - ennätys pitkään kestänyt siis minulla. Aiempana kesänä pääsin Ultremoilla joku 3000km / kumi kun vaihdan taka- ja etukumin keskenään kun takakumi on kulahtanut siihen pisteeseen että alkaa puhkeilla toistuvasti.
Minulla menee takarengas aika ohueksi jos ajan pyöräteitä pitkin Lempäälästä Tampereelle - siinä matkalla kun kolmesta neljään kertaa joku autoilija yrittää ajaa yli niin tulee tehtyä lukkojarrutuksia. Siksi tuo One on 2000km ajolla jo aika ohut ja puhkeaa helposti.
Siirryin toki taas toukokuussa käyttämään Pirkkalan kautta kulkevaa reittiä, jolloin saa ajaa maantiellä ja autoilijatkin viitsivät kunnioittaa pyörälijää. Ja suurin osa risteyksistä on valoristeyksiä tuolla reitillä, jolloin vähemmän tunaroivia autoilijoita tulee ajoreitilläni minun eteen :)
Mutta silti tuntuu, että nuo Rhino Dillot auttaisivat verrattuna viime kesään. Kovat ovat ajaa, mutta kait sen kestää jos saa lisää irti noista renkaista, eikä tarvitse joka päivä olla kumia paikkaamassa.
Huomenna pitäisi CC:n rinnalle kasata maantiepyörä. Pitää sillä koittaa nyt ainakin aluksi ajaa niillä kaposilla orkkiskumeilla, mutta varmaan siihenkin Onet laitan noilla pistosuojilla myöhemmin. Skeptisenä olen noiden kapeampien orkkiskumien keston suhteen :rolleyes:
arctic biker
20.05.2015, 20.44
http://velonews.competitor.com/2014/07/bikes-and-tech/technical-faq/technical-faq-the-lifespan-of-latex-inner-tubes_333917. Jotain latexisisureista.
Yksittäisiä kokeiluja olen muillakin tehnyt mutta Misukan normilatexisisisurit mulla toimii niin maantierenkaista aina 35mm cyclorenkaihin asti. Sinkuvaa tavaraa etten sanoisi.Toki tää vanha Biken testi jossa 26" maasturirenkailla väittivät että vierintävastus on ihan samaa tasoa kuin litkurenkailla, niin ei se ihan päde näillä nakkikumeilla mutta jotain kuitenkin. Talkin kanssa asennan sisurini, aina.
mehukatti
20.05.2015, 22.16
Tubeless-renkaat pitää olla niin ei tarvi speksaa sisäkumeja tai pistosuojauksia, kun litku paikkaa reiän automaattisesti. Samalla ajettavuus paranee. Sisäkumeja käytettiin joskus 2000-luvulla.
Tubeless-renkaat pitää olla niin ei tarvi speksaa sisäkumeja tai pistosuojauksia, kun litku paikkaa reiän automaattisesti. Samalla ajettavuus paranee. Sisäkumeja käytettiin joskus 2000-luvulla.
Ei pidä eikä se litku autuaaksi tee.
Schwalbe one, 23 vai 25mm? Ainakin tuo 25mm todellisuudessa 27mm, joten ilmeisesti 23 on sitten 25mm.
Aion kyllä hakea Verkkokaupasta ainakin 1 testiin. Tällä hetkellä näyttäs olevan vain 23 millisiä jäljellä ja niitäkin vähän.
Schwalbe one, 23 vai 25mm? Ainakin tuo 25mm todellisuudessa 27mm, joten ilmeisesti 23 on sitten 25mm.
Aion kyllä hakea Verkkokaupasta ainakin 1 testiin. Tällä hetkellä näyttäs olevan vain 23 millisiä jäljellä ja niitäkin vähän.
Tuskin noin kevyellä kuskilla noissa mitään suurta eroa on. Kokeile vaikka sitä 23-millistä, jos ajatus polttelee.
Schwalbe one, 23 vai 25mm?
Nyt tulee kuule kovaa sisäpiiritietoa kilpailumaailman kovasta ytimestä. Viime viikolla ajettiin Kouvolassa Tykkimäen karting-radalla Bianchi Cupin osakilpailu märissä olosuhteissa. Minulla oli alla Schwalbe Onet (22mm ja 24mm tuubit) ja ainakin yhdellä toisella kilpailijalla myös, mutta erona se että minun Oneissani kulutuspinnassa on salmiakkikuviointi ja tällä toisella kulutuspinta oli sileä. Tämä toinen kaatui kisan aikana kahdesti (vieläpä aina minun takaani) ja minä ajoin pääasiassa tiukkojen ajolinjojen avulla toiseksi.
Että älä ainakaan sitä sileää Onea osta, märällä tuntuu kuin ajaisi saippuan palalla.
Ja tähän sitten se sopiva annos lähdekritiikkiä, sekä toisaalta vähän itsekritiikkiä kun heittelet noita kyssäreitä hyvin pienistä vivahteista jotka voi tuottaa vahvasti subjektiivisia vastauksia.
Taisi kaveri vaan tulla sileiden kumien ansiosta mutkiin merkittävästi kovemmalla vauhdilla.
Kiitos molemmille vastauksista ja onnea CamoNille sijoituksen johdosta. Harrastan toki sekä lähde- että itsekritiikkiä. Näitä pienempiä vivahde-eroja kysellessä minua kiinnostaa kuulla millaisia kokemuksia ihmisillä on, onko mitään eroja vai ei. Pyöräilyssä kun tuppaa joskus pienetkin asiat vaikuttamaan paljonkin ja minä vasta hahmottelen missä asioissa näin on ja missä ei.
Rubino Prota ja Slickiä kokeilleet eivät usein huomaa mitään eroa, mutta pitänee itsekin kokeilla, että osaa sanoa onko sitä. Kovemmista vauhdeista (esim kisoissa) jarruttaessa kurviin saattaa ollakin.
Tästä Schwalbe Onesta taisi tulla mun lempparikumi. Pidän kyllä Rubino Proostakin ihan hurjasti ja kun vielä molemmilla 12 pistosuoja niin on vaikea valinta. One nopeuden suhteen, Rubino Pro ehkä vielä kestävämpi, vaikea sanoa. Olin kyllä yllättynyt, että Onellakin on 12 pistosuoja, aika hyvin kun on noin kevyt kumi. Punnitsin tarkimmalla itseltäni löytyvällä mittarilla, eli matkalaukkuvaa'alla ja näytti 200g 23milliselle.
mehukatti
25.05.2015, 10.55
Ei pidä eikä se litku autuaaksi tee.
-Advantage 1: Schwalbe ONE Tubeless is our fastest!
-Advantage 2: Goodbye blowouts
-Advantage 3: Puncture risk virtually zero – with liquid sealant
-Advantage 4: Less pressure. More performance.
http://www.schwalbe.com/en/newsreader/tubeless-for-the-racing-bike.html
Schwalbe One vs Conti 4 season vertailu alkanut, eilisen Giron perusteella 4 seasonit pysyy alla.
4 seasonit on selvästi kovemmat, huomaa jo asentaessa. Pito on huonompi kuin Oneilla, pari lukkojarrutusta tuli huomaamatta. Ei kuitenkaan jälkeäkään kumissa vaikka osumia tuli kivistä, kanttareista ja rupisesta asfaltista.
Leveyttäkin on silminnähden vähemmän 28 koossa, en vaivautunut mittaamaan mutta useampi milli on eroa. Ajossa pienempi ilmatila tuntuu vähän kovempana mutta ei mitenkään kivikovat 7-7,5 paineilla.
Selvästi jatkoon, ei yhtä kisakireät kuin Onet mutta kyllä se kokonaisaika määrää kun aikaa ei tuhraannu pusikossa kumia paikatessa. 😊
Katsotaan miten kestää työlenkkiä, jos kestää sen niin ostan kaapin täyteen.
3500 km Conti 4 Season 28 koossa alla Cyclossa ilman ongelmia. Ultegran WH-6800 vanteilla 7 barin paineilla leveys tönärillä mitattuna 28,3 mm. Suosittelen kotimaan röpeilöisille asfalteille ja hiekkateille.
Tuo Arctic Bikerin renkaan vaihdossa käyttämä talkki vaikuttaa kyllä hyvältä idealta. Luin tässä joku päivä artikkelin, jossa talkkia myös suositeltiin käytettävän, koska se muodostaa hieman liukkaan pinnan (sisä)renkaan päälle ja voi näin toimia jossain määrin myös tietynlaisia reikiä ehkäisevänä. Ostin itsellekin professorin vauvatalkkia ja kokeilen varmaankin ensi kerralla renkaita vaihtaessa.
Schwalbe One vs Conti 4 season vertailu alkanut, eilisen Giron perusteella 4 seasonit pysyy alla.
4 seasonit on selvästi kovemmat, huomaa jo asentaessa. Pito on huonompi kuin Oneilla, pari lukkojarrutusta tuli huomaamatta. Ei kuitenkaan jälkeäkään kumissa vaikka osumia tuli kivistä, kanttareista ja rupisesta asfaltista.
Leveyttäkin on silminnähden vähemmän 28 koossa, en vaivautunut mittaamaan mutta useampi milli on eroa. Ajossa pienempi ilmatila tuntuu vähän kovempana mutta ei mitenkään kivikovat 7-7,5 paineilla.
Selvästi jatkoon, ei yhtä kisakireät kuin Onet mutta kyllä se kokonaisaika määrää kun aikaa ei tuhraannu pusikossa kumia paikatessa.
Katsotaan miten kestää työlenkkiä, jos kestää sen niin ostan kaapin täyteen.
Comparing apples and oranges, mate.
Continental 4Seasonin loogisimmat kilpailijat Schwalbelta lienevät Durano ja Durano DD. Vastaavasti One ja GP4000sII ovat toistensa suoria kilpailijoita. GP4000sII toiminut toistaiseksi edeltäjämallinsa tavoin oikein hyvin. Samoin 28 mm Duranosta minulla on vähäiset mutta sangen positiiviset kokemukset. 4Season ja One kokeilematta, molemmat lienevät laaturenkaita omilla painotuksillaan.
Comparing apples and oranges, mate.
Continental 4Seasonin loogisimmat kilpailijat Schwalbelta lienevät Durano ja Durano DD. Vastaavasti One ja GP4000sII ovat toistensa suoria kilpailijoita. GP4000sII toiminut toistaiseksi edeltäjämallinsa tavoin oikein hyvin. Samoin 28 mm Duranosta minulla on vähäiset mutta sangen positiiviset kokemukset. 4Season ja One kokeilematta, molemmat lienevät laaturenkaita omilla painotuksillaan.
Näinhän se on, alun perin kuitenkin itselleni jäi sellainen mielikuva Oneista että pistosuojaus on ihan huippuluokkaa ja niillä uskaltaa ajella ihan arkilenkitkin. Aivan selvät kisarenkaat ne on ja siihen hyvät mutta jos olisin nyt vailla renkaita jokapäiväiseen ajoon niin 4 seasonit vaikuttaisi lupaavammilta.
Näinhän se on, alun perin kuitenkin itselleni jäi sellainen mielikuva Oneista että pistosuojaus on ihan huippuluokkaa ja niillä uskaltaa ajella ihan arkilenkitkin. Aivan selvät kisarenkaat ne on ja siihen hyvät mutta jos olisin nyt vailla renkaita jokapäiväiseen ajoon niin 4 seasonit vaikuttaisi lupaavammilta.
Mitäpä tuohonkaan on sanomista. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä : )
makimies
26.05.2015, 17.03
N. vuosi ajeltu onella, ihan hyvä rengas. Ovat vielä päällisinpuolin kuin uudet, ja tänään vaihdoin ensimmäistä kertaa sisurin, joku terävä neula oli mennyt läpi kumista.
WetWillie
28.05.2015, 08.31
Hutchinsson Fusion 😊
Hämmentävä topic... Olen ajanut Veloflexin tuubeilla yhteensä jo noin 10.000 km ilman rengasrikkoa. Soratietäkin tuosta useampi tonni varmaan. Ilman litkuja tai mitään. Väärin ajettu?
Hämmentävä topic... Olen ajanut Veloflexin tuubeilla yhteensä jo noin 10.000 km ilman rengasrikkoa. Soratietäkin tuosta useampi tonni varmaan. Ilman litkuja tai mitään. Väärin ajettu?
Väärin ajettu.
Pieni välihuomautus:
Bicyclerollingresistance.com (http://www.bicyclerollingresistance.com/) testaa muuten renkaan pistosuojausta työntämällä kuivaan renkaaseen piikkiä keskeltä kulutuspintaa. Sinänsä varmasti tulokset ovat oikeita, mutta eivät kerro mitään renkaan puhkeamisherkkyydestä todellisuudessa.
akvavitix
09.06.2015, 14.57
Hui! Täällä on melkoinen rengasruletti käynnissä! Ostaessani ulkokumit oletan, ettei mun tartte murehtia asiaa ainakaan 4000km:n. Mulla on 17 vuoden aikana ollut kolmet Vittorian ulkokumit, joista ensimmäiset kevlar-pistosuojauksella olleet tecno twin treadit 25mm kestivät 14 vuotta. Voi jestas, kun olivat uutena hienonnäköiset! Musta-valko-vihreät! Pidin toki 10 vuoden tauon pyöräilyssä tuona aikana. Uudelleeninnostumisen jälkeen ensimmäisten n. 200km jälkeen takarenkaan hapertunut kumi ja kangas vähän ratkesivat, mutta ei puhjennut kumi, joten jatkoin samoilla renkailla kotiin n. 15km matkan. Edessä oli uusien ulkokumien hankinta.
Pitkän (n. 5 tunnin) tutkimuksen ja etsinnän jälkeen päädyin etsimään käsiini Rubino Pro III:t. Ero edellisiin oli aivan käsittämätön rullaavuuden ja tuntuman osalta, eli kehitys oli kehittynyt paljon. Rubino Pro III:silla ajoin vajaat 4000km, kunnes muutama viikko sitten huomasin takarenkaassa koko kulutuspinnan levyisen viillon, joka ulottui kankaaseen saakka. Olin ajatellut, että kulutuspinnan puolesta nuo olisivat vielä kestäneet pari tkm, mutta päätin vaihtaa sitten molemmat. Tilalle tuli - yllätys, yllätys - Rubino Prot. Niillä on nyt poljettu n. 500km.
Miksi en puhunut mitään rengasrikoista? Koska niitä ei ole tullut. Ensimmäistäkään. Ainoastaan valskaavia venttiilejä ollut muutama ja prismasta ostamani jalkapumppu rikkoi lisäksi 2 venttiiliä kiskomalla sen prestoventtiilin 'neulan' ulos. Ko. pumppu jäi lastenfillareiden kumien pumppaamiseen. Nykyisin luotan hyvin tarkaksi (kalibroitu vertaamalla kahteen ns. laatupumppuun) ja toimivaksi osoittautuneeseen Lidlin jalkapumppuun, jolla saan kevyesti 9 barin paineet kumeihin. Normaali ajopaine minulla on 8,5 baria.
Rengasrikottomuuteni tekee erikoiseksi se, että massaa on kuitenkin koko aikuisiän ollut yli 100kg ja viimeiset 10 vuotta yli 110kg. En ole koskaan eläessäni ollut minkään kulkuneuvon kyydissä, josta puhkeaa ajon aikana kumi. Enkä ole taikauskoinen, joten voin sitä julistaakin. Arctic Bikerin tavoin olen merkkiuskollinen ja pysyn jatkossakin erinomaiseksi todetun merkin parissa.
Sisurien osalta kelpuutan mitä vain. Ehkä pitäisi joskus latekseja testata, mutta jotenkin minusta tuntuu, että puheet 25% pienemmästä vierintävastuksesta ovat höpöhöpöä. Tämä siihen perustuen, että sisuri ei vaikuta millään tapaa ulkokumin kontaktipinnan muotoon kovilla rengaspaineilla. Sisurin elastisuudella ei pitäisi olla vaikutusta silloin, kun ulkokumi asettaa rajat joustolle. Tämä pohjautuu omaan pohdintaani ja mutuuni. Voi olla, että koen psykologisen valaistuksen sellaisia testattuani; hifismi on tyypillisesti itse itseään ruokkiva harrastusmuoto.
^Rubino Proot on mainiot. Itsellä nyt slicki R. Pro takana. Oon ollut tosi tyytyväinen näiden kestoon toistaseksi, kuten myös Onen, mutta uskoisin, että maastolla ja tuurillakin (esim millasesta sorasta sattuu yli ajamaan) on osuutta asiaan, kun kyllä noitakin on porukalla hajonnut, vaikkakaan ei käsittääkseni erityisen helposti. On ne minusta maantierenkaaksi suhteessa painoon oikein mukavan varmat.
arctic biker
09.06.2015, 16.33
, mutta jotenkin minusta tuntuu, että puheet 25% pienemmästä vierintävastuksesta ovat höpöhöpöä.
Tottakai on höpöä. Sen tiedän saksan Biken aikoinaan maastosisurilla mitanneen 5 % pienemmän vierintävastuksen verrattuna butyyliin.
Maantiesisureista ei ole sattunut silmääni vastaavaa testiä. Luulen että latexisisuri on nakkikoossakin pikkasen herkempi rullaamaan. Mutta ei unohdeta tätä ; joustavuutensa ansiosta latexi on pistoreikien suhteen butyyliä selkeästi kestävämpi.
tunkkari
12.06.2015, 10.34
Tänään sitten 4Season petti. 25mm sisurit litkutettuna ollut alla cyclossa ja tänään alkoi suhina ja suihke. Litkut tuli suihkeena ulos. Sen verran piti, ettei tarvinnut taluttaa ku muutama sata metriä. Mutta eipä se tuokaan mikään pommin varma kombinaatio ole. Märkä tie hyvä apu rengasrikkoon toki osa selitys...
timppa_234
12.06.2015, 11.41
Tänään sitten 4Season petti. 25mm sisurit litkutettuna ollut alla cyclossa ja tänään alkoi suhina ja suihke. Litkut tuli suihkeena ulos.
Joku sanoi, että normi litku ei toimisi avorenkaan kanssa. Joissain sisureissa on valmiina litkut ja ne pitäisi olla jotenkin parempia.
Mut vähällä olet selvinnut. Meikäläisellä 7 rikkoa GP4000 SII kanssa 700 km matkalla. Sitten oli pakko laittaa vanha S versio ja rikot loppui samantien. Edessä on ollut Pro4 koko ajan ilman rikkoja.
tunkkari
12.06.2015, 12.22
Outoa tuo 4000SII. Mulla ei ole ollut vanha eikä uuden kanssa yhtään rikkoa.. kop kop ;) tTosin olen pääosin ajanut niillä vain kuivalla kelillä. Kaippa se on koko homma täysin tuurista kiinni eli paremmin huonosta tuurista :)
Joku sanoi, että normi litku ei toimisi avorenkaan kanssa. Joissain sisureissa on valmiina litkut ja ne pitäisi olla jotenkin parempia.
Mut vähällä olet selvinnut. Meikäläisellä 7 rikkoa GP4000 SII kanssa 700 km matkalla. Sitten oli pakko laittaa vanha S versio ja rikot loppui samantien. Edessä on ollut Pro4 koko ajan ilman rikkoja.
Millaisilla rengaspaineilla ajelet? Mulla ollut muutama pari GP4000SII eikä kertaakaan ole puhjennut vaikka tullut suhattua hiekkateitä ja vähän polkuakin. Ajelen yleensä maksimipaineilla ja mietinkin onko tällä vaikutusta puhkeamisherkkyyteen.
timppa_234
12.06.2015, 14.34
Millaisilla rengaspaineilla ajelet? Mulla ollut muutama pari GP4000SII eikä kertaakaan ole puhjennut vaikka tullut suhattua hiekkateitä ja vähän polkuakin. Ajelen yleensä maksimipaineilla ja mietinkin onko tällä vaikutusta puhkeamisherkkyyteen.
5-8 baria on muistaakseni 28 mm ohjepaine ja olen pitänyt niissä 5,5.
Joku arveli, että renkaan leveys yhdistettynä huonoon pistosuojaan reunassa olisi syynä, 28 mm on pullea poskistaan ja kaikki rikot on tulleet just reuna-alueille.
Toinen arvaus on, että rengas ei kestä tyhjänä ajoa yhtään. Jos eka puhkeaminen oli huonoa tuuria ja parinkymmenen metrin ajo tyhjänä hajotti jotenkin kumin rakenteen ja reunalangat tms. tulivat sisältä esille puhkomaan?
Kolmas vaihtoehto voisi olla maanantaikappale.
^tästä tuli vaan mieleen lenkillä kuulemani lausahdus: "tuleehan niitä rengasrikkoja jos ajelee muodikkailla kuuden barin paineilla" :)
Tämäkin varmaan yksilöllistä. Pienemmällä kuskilla, kuten itselläni (48kg), on hyvin riittänyt 6-7 baria, edessä usein tasan 6 ja takana about 6-6.5 bar. Olen ajellut märillä teillä ja nyt viimeksi eksyttyäni vähän pidemmästi hiekkateitäkin, eikä (kop, kop) tullut rikkoja, mutta voi olla, että painavammalla kuskilla matalammilla paineilla helpommin tulee.
ja uskon edelleen, että myös tuurilla on oma osansa ajotavan, paineiden, jarrutteluiden (tuleeko paljon hätäjarrutuksia) yms lisäksi.
timppa_234
12.06.2015, 19.40
ei ole tullut muilla renkailla rikkoja 6 barin paineella, ainoastaan tällä kumilla.
Sillon kuin pidin 7 baria niin jokunen puhkesi.
5-8 baria on muistaakseni 28 mm ohjepaine ja olen pitänyt niissä 5,5.
Joku arveli, että renkaan leveys yhdistettynä huonoon pistosuojaan reunassa olisi syynä, 28 mm on pullea poskistaan ja kaikki rikot on tulleet just reuna-alueille.
Just pistin omaani alle 28mm GP4000SII, ja Heinen laskurista katsoen ajajan+fillarin yhteispainolla ~100 kg saisi taakse laittaa vähän yli 6bar, eteen 5,3 bar. Aiemmin mainittu 8 bar tuntuu tuohon laskuriin ja rengasleveyteen nähden hyytävältä paineelta, mutta enpä ole kummemmin haarukoinut vielä painetta kohdalleen kun ajoakaan ei ole ollut.
Lisättäköön vielä, että minä puhuin Rubino Prosta ja Schwalbe Onesta, niillä on riittänyt matalammatkin paineet minun painoisellani. GP4000s:ää en ole vielä ehtinyt kokeilemaan, vaikka semmoinen tuossa 25millisenä odotteleekin muiden hajoamista/kokeilunhalu puuskaa.
Edelleen pettämätön GP4000s 25mm reilut 3000km ilman flättiä.
arctic biker
12.06.2015, 22.09
Kaksi rikkoa, molemmat Contin GP4000 viimevuotisilla. Toinen 400 metriä tallilta kohteliaasti takanen tyhjeni, en löytänyt syytä. Toinen taas palatessa 500 metriä ennen kotitallia, oli paineet vähän vajavaisesti niin snakebite kun kun kiveen paukautin.
Misukan Pro Race nelosilla 700 kilsaa ilman ongelmia, toki latexisisureilla.
noniinno
13.06.2015, 07.54
Schwalbe one 28mm 4,5 barin paineella kesti hyvin gravelgrindausta 40 km. Pilotti 70kg.
Schwalbe One 28mm ei kestänyt kiveä vaan kylki melkein läpi asti auki irtokivestä tiellä. Komea ääni siitä lähti.
Continental gatorskinit kakkoskiekoilla reipas 5000km myös hienonnettua kuin soratien pätkiä ilman flättii. Schwalben uusi Duranot samanlaisilla teillä, huhtikuun lopusta vajaa 2000 km ilman flättii.
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
Nyt pyörivät alla 28 mm Maxxis Re-Fuset (http://www.maxxis.com/catalog/tire-256-re-fuse). Huhupuheiden mukaan saattavat jotain kestääkin. Aluksi tuntui rullaavuus aika heikolta, mutta muutaman sadan kilsan jälkeen tuntuu jo paremmalta. Eivät kuitenkaan mitkään kisaliukkaat ole. Mitään konkreettista vertailua en ole pystynyt tekemään, lähinnä ero vaikkapa Schwalbe Duranoon tai Continental 4Seasoniin olisi kiinnostava. 308 g ja 309 g painoivat, kun huvikseni uutena punnitsin.
^tästä tuli vaan mieleen lenkillä kuulemani lausahdus: "tuleehan niitä rengasrikkoja jos ajelee muodikkailla kuuden barin paineilla" :)
Samaa olen katsellut. Eihän se paremmin rullaavalla 25-millisella ajaminen tarkoita, että paineet pitää laske kuuteen baariin. Itselläni renkaat toimivat hyvin, kun pudotan paineita vain noin 0,3 baaria 23mm renkaiden kanssa käyttämistäni paineista. Niissä olen vuosien mittaan havainnut toimivaksi sen kuskin-paino-jaettuna-kymmenellä -kaavan.
Hep
Lupasin kertoa käyttökokemuksia Tufon Tubular Clincher C Elite Ride 25 renkaista.
Asennus onnistui ohjeen mukaisesti toimien helposti. Ajotuntuma 23 mm GP4000S II renkaaseen verrattuna inasen pehmeämpi, rengas rullaa nätisti ja pitää märällä asfaltilla mielestäni vähän paremmin kuin verrokkirengas.
Paineet kummassakin 7 /7.5, Lenkit ajan silti vielä Conteilla ja pyhäajot Tufoilla.
Sanottakoon aihetta sivuten, että Schwalbe Durano tuntui alla todella mukavalta Maxxis Re-Fusen jälkeen. Molemmat taittuvina 28-millisinä. Mitattu paino muuten molemmilla samaa, 310 g luokkaa, riippuu ihan yksilöistä, kummat ovat painavammat. Kestävyydestä paha mennä sanomaan kun kumpiakaan en ole n. 500 km kokemuksella saanut puhkeamaan. Rullaavudesta varmaan voisi jotain mutuilla, mutta pitänee ajella ensi vähän dataa pöytään.
Uudelle duranolle ääni täältäkin. N. 3000km kyseisillä kumeilla ajettu, ei flättejä, eikä mainittavaa kulumista. Surutta ajettu sorapätkiä brevet kamat päällä. Vauhti kelpaa kivasti nopeammille lenkeillekin.
Ja jos esim. ryhmälenkeillä tippuu näillä kyydistä, niin vika ei ole kyllä renkaissa. Sitten kun sekunnit alkavat olemaan arvokkaita, niin kisatuubit vaikka alle.
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
Shwalbe Onet 25mm meni juuri vaihtoon kun oli 4000km takana. Rengasrikko/ rengas tuli näiden viimeisen 500 km aikana. Mielestäni ihan pätevät kumit vaikkakaan eivät kovin vankaa suojausta omaa. Tilalle otin 23 mm samanlaiset. Katsotaan nyt kauanko niillä ajelee.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Niissähän on vielä pykälän parempi pistosuoja kun GB4000 ja S:ssä. Ite tykkään kovasti noista ja aion Rubino pro slickin ohella käyttää toistaiseksi niitä.
Nuo pistosuojauksella mittaavat testit ovat todella alkeellisia, eivätkä kerro todellisesta flattiherkkyydestä oikein mitään. Tyypillisesti flatti syntyy, kun renkaan pintaan kertyy märkänä kivenmuruja, ja ne kaivavat tiensä suojauksen läpi. Osa renkaista, kuten 4000s, ei kerää juurikaan kiviä mikä vähentää rengasrikkoja merkittävästi. Käyttökokemuksen kertovat tässä tapauksessa testejä tarkemman totuuden.
Gatorskinit takana ja 4000 S II:t edessä. Yli 4000 km noilla takana ja muistaakseni ei puhkeamista. Ajan hyvin paljon routaisilla kelveillä ja tarvittaessa soralla.
Ostin toiset vastaavat renkaat valmiiksi, mutta hieman harmittaa, kun luin tuolta Gatorskinin vierintävastuksen. Gatorskin vie 8 W enemmän kuin 4000 S II. Tuntuu jo aika merkittävältä erolta. http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews
(http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews)
Nuo pistosuojauksella mittaavat testit ovat todella alkeellisia, eivätkä kerro todellisesta flattiherkkyydestä oikein mitään. Tyypillisesti flatti syntyy, kun renkaan pintaan kertyy märkänä kivenmuruja, ja ne kaivavat tiensä suojauksen läpi. Osa renkaista, kuten 4000s, ei kerää juurikaan kiviä mikä vähentää rengasrikkoja merkittävästi. Käyttökokemuksen kertovat tässä tapauksessa testejä tarkemman totuuden.
Jep, tottakai käytännön ajo antaa oikeimman tuloksen ja GP4000s on testien ja kokemusten hyvä maantiekumi ja siinä on hyvä yhdistelmä pistosuojausta ja rullaavuutta siksi se varmasti on niin suosittu ja siksi se tuli itsekin hankittua. En tosin ole vielä muilta päässyt testaamaan, joten en sen kummemmin voi ottaa kantaa käytännön toimivuuteen.
En tiedä onko tuolla 1 pisteen erolla vaikutusta käytännössä, ehkä on, ehkä ei. GPssä taitaa ainakin Rubino Pro slickiin verrattuna olla useimmilla paineilla pienempi vierintävastus, joten vaikka olisikin niin hieman pienempi vierintävastus toisella, hieman parempi pistosuojaus toisella, lopputulos on, että aika makuasia kumman valitsee.
Antti Salonen
22.07.2015, 23.54
Käytännössä Continentalin GP4000S II ja muut samalla kumiseoksella ja pistosuojauksella varustetut renkaat (Competition-tuubi, Attack/Force-avo ja -tuubi) tuntuvat kestävän aika erinomaisesti. Olen ajanut noilla useamman vuoden kaikki maantiekilometrit alkukevään ekoista lenkeistä alkaen ja rengasrikkoja on tullut luokkaa yksi per 5000 km, mikä on riittävän vähän.
Contin renkaista 4-Seasonin ja Gatorskinin renkaan kylkiin ulottuvat pistosuojaukset tuntuvat jotenkin liioitellulta. Se on kuitenkin selvää, että vierintävastusta nuo joka tapauksessa lisäävät.
Avaan vähän tuota pointtiani omien kokemusteni kautta.
Conti GP4000s ja II-versio ovat toimineet kosteilla tienpinnoilla usean sadan kilometrin ajan. Rubino Pro Slick imaisi ensimmäisessä sadekuurossa pintansa täyteen pikkukiveä, ja puhkesi 5 km sateen alkamisesta.
Toisaalta Conti Gator Hardshell, joka on kuivalla todellinen pommisuojasta, ei tunnu märällä kestävän mitään. 150 km melko puhtailla, mutta märillä kesäteillä, kolme flattia. Durano ainakin toistaiseksi kestänyt paljon paremmin.
Toki yksittäisiä tuloksia, mutta täysin vastakkaisia testemenetelmillä saatuihin tuloksiin nähden. Voi varmaan päätellä, kuinka luotettavina pidän noita testejä.
Käytännössä Continentalin GP4000S II ja muut samalla kumiseoksella ja pistosuojauksella varustetut renkaat (Competition-tuubi, Attack/Force-avo ja -tuubi) tuntuvat kestävän aika erinomaisesti. Olen ajanut noilla useamman vuoden kaikki maantiekilometrit alkukevään ekoista lenkeistä alkaen ja rengasrikkoja on tullut luokkaa yksi per 5000 km, mikä on riittävän vähän.
Contin renkaista 4-Seasonin ja Gatorskinin renkaan kylkiin ulottuvat pistosuojaukset tuntuvat jotenkin liioitellulta. Se on kuitenkin selvää, että vierintävastusta nuo joka tapauksessa lisäävät.
Kyljen pistosuojaus ei tunnu yhtään liioittelulta kun kivi repäisee kylkeen sentin railon, nimimerkillä en enää aja ilman.
timppa_234
23.07.2015, 10.59
Sain 4 kylkipuhkeamista uusilla GP4000:lla. Sellainen 3-5 senttinen kivi tiellä jonka yli ajaa ja rengasrikko oli melkein taattu seuraavan parin kilsan aikana.
Rubino Pro III ja Michelin Pro4 kestänyt tähän mennessä sekä kuivat että kosteat kelit puhkeamatta.
Minä en ole vieläkään löytänyt yhtään kiveä Rubino Pro slickeistä. Olen ajellut niillä pääasiassa kelveillä ja satunnaisilla hiekkapätkillä ja hyvin ovat kestäneet huonokuntoisiakin kelvejä, jopa keskuspuiston hiekkateillä niillä ajelin, kun eksyin Itä Pakilassa ja päätin tulla metsän kautta. Olen tosi vaikuttunut tosta pistosuojasta, joka on pitänyt myös väärin valitun ajolinjan aiheuttamissa soraisiin tietyökuoppiin tipahtamisissa yms. Ei oikein enempää maantierenkaalta pysty vaatimaan.
Schwalbe One oli edessä myös keskuspuistossakin ja kestänyt samat kelvit ongelmitta.
Niin ja olen ajanut kuivalla, kostealla ja sateessa. Sateessa hiekkatiellä toki märkä kivi tarttuu pintaan, mutta tuo kumi tuntuu sitä jotenkin hylkivän, kun ne nopeasti tipahtavat pois jäämättä rengasta rikkomaan.
Vastalanattua eli irtokivistä mökkisoratietä vajaa 20 kilsaa GP4000sII:lla, vielä kyljet ehjänä. Tarkoitus ei ollut näin rupista tietä ajaa ja kyyti oli muutenkin ikävän mutkittelevaa, mutta minkäs teet kun tien lanaaminen tuli yllärinä. Sen verran opin että varsinkaan retkivarustus kyydissä GPillä ei juuri irtosoraisempia teitä ajeta edes 28 mm leveänä.
Toi Rubino Pro on kyllä ihme rengas. Tuttu pyöräkauppias kauppasi mulle ne kevään tappajasepeliaikaan ja kehui niiden pistosuojausta. Aattelin ettei tälläinen näin kevyt ja kapea mitään kestä, mutta kokeillaan. Nyt on 5-6k km takana mistä useita prosentteja hiekkatiekilsoja. Omat renkaat ovat 23mm leveät vihreillä ´´reunaosilla´´ Ei voi olla kuin tyytyväinen eivätkä renkaat ole vielä edes kovinkaan kuluneen näköisiä. :)
paskalokki
29.07.2015, 21.04
2260km jälkeen meni Continental Grand Prix 4000S II:sta piikki läpi kelvillä tänään, eturenkaasta. Pieni on reikä, mutta reikä kuitenkin: http://imgur.com/a/jlo7c 750km sitten vaihdoin taakse uuden samanlaisen, koska vanha takanakki meni rullauspinnasta kankaalle yhdestä kohtaa.
http://i.imgur.com/FvLUajul.jpg
Eroa tapauksilla 7 viikkoa joten kerta nyt pitäisi uusi rengas ostaa niin reilu 70 euroa olisi mennyt alle kahdessa kuukaudessa uusiin renkaisiin. Voiko näitä paikkailla mitenkään, uskaltaako tuota kangaskumia käyttää vai pitääkö vaan hampaat irvessä ostaa taas uusi? 25mm ollut alla koko aika eikä valittamista, 23mm osa sanoo, että aivan ajettava kumi eikä tule ongelmia mukavuuden suhteen. Tätä Contia ei ole edes missään täällä lähellä hyllyssä joten Saksasta joutuisi tilaamaan ja viikon venailemaan, tosin pe-ma välillä en pysty ajamaan muutenkaan.
Mitä tehdä?
Voi olla vaikea juuri nyt löytää, jossain vaiheessa varmaan toki tulee lisää XXL:ään, ehkä ja sitten esim. Rubino Proota on Larun Pyörässä ollut, mutta lienee sieltäkin loppu. Velosportissa voisi Rubino Proota olla hyvällä tuurilla, GP4000 en tiedä.
Minulla olisi periaatteessa "ylimääräisenäkin" varalla jos nyt ei löydy sekä GP4000S, että Rubino Pro, joka oli kyllä vanteella, mutta vain käväisi, kun vaihdoin Slickiversion ja jätin tuon odottamaan, että se hajoaa.
reima sparf
29.07.2015, 23.29
Vittoria Rubino Prolla mennään nyt varmaan jo viidettä vuotta ja kokemukset olleet hyviä. Tänään lenkillä huomasin, että takana tuli vaihto vastaan. Ajettu 4800 km, ilman rengasrikkoja. Pinta vaan kulunut. Normaalisti rengasrikkoja pari vuodessa ja useimmiten syynä ollut alhainen rengaspaine ja sitten osunut kiveen tai johonkin muuhun pinnan muotoon. Edelliseen viestiin liittyen laitoin aikanaan hybridissä renkaan sisäpuolelle paikan tuollaisesta nauhasta http://mountainbikestore.eu/velglint-simson-plak-15mm-020514<br>ja hyvin pelitti.
paskalokki
29.07.2015, 23.47
Tuota Vittoria Rubino Pro:ta saisi alle 24 eurolla Briteistä, kaksi samaan hintaan kuin GP4000SII:sta kivijalastani. Vähän ihmettelen miten tuota on useamminkin kehuttu hyväksi renkaaksi noinkin halvalla hinnalla.
Joo, kyllä sitä saa usein hieman edullisemmin kuin GP4000, ehkä GP4000 suuri suosio helpottaa pitämään sen hintaa ylempänä. Kyllä tuo Rubino Pro ihan kokeilemisen arvoinen rengas on.
paskalokki
30.07.2015, 00.02
Varmasti, mutta toisaalta ei tässä ole aikaa odotella, kun huomenna pitäisi päästä ajamaan, sekä ensi viikolla tiistaina, keskiviikkona ja perjantaina kun on vielä viiminen lomaviikko käynnissä.
No tule hakemaan minulta 25mm Rubino Pro tai 23mm GP4000S2, molemmat mustia täältä Helsingin keskustasta niin pääset ajamaan heti.
arctic biker
30.07.2015, 08.15
Sattumoisin joskus hommasin kun halvalla sain Rubinon halvimman teräskaapeliversion 28-622 koossa. Palvelee kohta marjankuljetuskiekkosetin etusena.
Mittaantuu 15C vanteella 26,8mm leveäksi ja 25,1 mm korkeaksi, voisin olettaa että Pro tulee samasta muotista.
Vähän vertailua otsikon mukaisista, tai ainakin sen suuntaisista renkaista:
Hieman reilussa 30 km/h vauhdissa taittuva 28 mm Schwalbe Durano (http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano.html) vaikuttaisi olevan noin 1-1,5 s nopeampi kilometriä kohden kuin taittuva 28 mm Maxxis Re-Fuse (http://www.maxxis.com/catalog/tire-256-re-fuse). Mukavuuspisteet selvemmin ensin mainitulle.
Minun cyclovanteilla, joissa edelleen lukee 622x13c Rubino Pro tuntuisi olevan 23 millisenä aika tasan 23mm, samoin 25 millisenä. Voi olla, että hieman leveämmällä vanteella aavistus lähtee leveydestä.
Varmasti, mutta toisaalta ei tässä ole aikaa odotella, kun huomenna pitäisi päästä ajamaan, sekä ensi viikolla tiistaina, keskiviikkona ja perjantaina kun on vielä viiminen lomaviikko käynnissä.
Esim. XXL:stä löytyy Contin Grand Race Sport (http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/polkupyoran-renkaat/kesarenkaat/continental-2tires-set-grandsportrace-700x25-polkupyoran-rengaspakkaus/p/1109050_1_style) kahden renkaan setti hintaan 49,90e. Mulla ei ole kokemusta noista, mutta pikaisen googlauksen perusteella saattaisivat olla ihan ok renkaat.
Muista liikkeistä esim. Toni&Toni näyttää kauppaavan Michelin Pro4:ia vähän mallista riippuen reilulla 30 eurolla. Ei paha hinta ilmeisen hyvästä renkaasta? Larunpyorassa näytti olevan jonkinlainen ale (-20% tjsp.) Vittorian renkaista, soitto sinne ja kysyt mitä löytyy? Ihan varmasti hyviä renkaita löytyy kaupoista, jos ei ole liian valikoiva merkin ja mallin suhteen. Ei muuta kuin puhelin käteen ja/tai muutamaan lähimpään pyöräkauppaan tsekkaamaan mitä hyllystä löytyy.
paskalokki
30.07.2015, 23.13
Meni päivä sitten puoliksi nukkuessa ja loput oli päivästä niin epävakaata keliä, että mietin maanantaina uudestaan näitä kumiasioita. Kyllä tuohon kumi saadaan, ei siinä.
Juolahti mieleen sinänsä mielenkiintoista keskustelua käyville kanssapyöräilijöille sellainen kaino pyyntö, että josko näitä maantierengaskeskusteluja voisi ohjata edes etäisesti otsikoltaan aiheeseen sopivaan ketjuun. Syvällä rengastietouden suossa kahlaavalle lienee selvää, että tämä ketju on jo ajat sitten kääntynyt tuollaisiin semi-kilparenkaisiin kuten One ja GP4000sII, mutta ei välttämättä kaikille.
Tämä ketju (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43729-Rullaava-maantierengas-harjoitusk%E4ytt%F6%F6n) voisi olla jo lähempänä aihetta.
Kyllä tuo 4000S II on ihan sopiva treenikumi. En ymmärrä miksi hyvään pyörään pitäisi treenejä varten laittaa jotkut säästökumit alle. Oikeasta paikasta ja oikeaan aikaan ostettuna hintakaan ei ole paha.
Kyllä tuo 4000S II on ihan sopiva treenikumi. En ymmärrä miksi hyvään pyörään pitäisi treenejä varten laittaa jotkut säästökumit alle. Oikeasta paikasta ja oikeaan aikaan ostettuna hintakaan ei ole paha.
Samaa mieltä. Joskus on silti perusteltua pitää pyörässä vähän kulutuskestävämpiä ja/tai pistosuojatumpia nakkeja. Monet ajavat vaikkapa työmatka- ja hiekkatieajot samoilla kumeilla.
Finrarang
03.08.2015, 17.54
Maantiepyorassa Campagnolo Scirocco 35 mm vanteet ja Vittoria Zaffiro Pro 25 renkaat. Hyllyssa varalla Panaracer Gravelking 26. Jotenkin tekis mieli tilata Continentalin Gatorskinit, onko jarkea vai ei? Onko kokemuksia? Pyrkimys ajaa maantiella, mutta valilla pakko poiketa huonommalle alustalle. Kuski 95 kg ja renkaalta vaaditaan hyvaa pistosuojausta ja rullaavuutta. Tuoko Gatorskinit mitaan lisaa/parempaa ylla mainittuihin renkaisiin verrattuna? Suosituksia?!?!
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.