PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pistosuojattu rengas maantiepyörään.

Sivut : 1 [2]

viisarikello
04.08.2015, 18.38
Samaa mieltä. Joskus on silti perusteltua pitää pyörässä vähän kulutuskestävämpiä ja/tai pistosuojatumpia nakkeja. Monet ajavat vaikkapa työmatka- ja hiekkatieajot samoilla kumeilla.

No, sadan kilon keijukainen, pari kilometriä hiekkatietä ja loput 13 suuntaansa työmatkaa 25 millisellä Conti GP4000S:llä kolmesta neljään päivään viikossa silloin kun ei ole reissuja Wapusta syyskuun loppuun. Ei yhtään rengasrikkoa työmatkalla parilla rengassetillä. Välillä kehä kolmosen varren taistelutannerta jota pyörätieksikin kutsutaan, välillä muita teitä. Pahin sepelikausi muilla renkailla. En ole keksinyt yhtään syytä vaihtaa näistä johonkin muuhun, vaikka jotkut muut renkaat voisikin olla kymmenen euroa per kesä halvemmat.

Frosty
05.08.2015, 15.42
No, sadan kilon keijukainen, pari kilometriä hiekkatietä ja loput 13 suuntaansa työmatkaa 25 millisellä Conti GP4000S:llä kolmesta neljään päivään viikossa silloin kun ei ole reissuja Wapusta syyskuun loppuun. Ei yhtään rengasrikkoa työmatkalla parilla rengassetillä. Välillä kehä kolmosen varren taistelutannerta jota pyörätieksikin kutsutaan, välillä muita teitä. Pahin sepelikausi muilla renkailla. En ole keksinyt yhtään syytä vaihtaa näistä johonkin muuhun, vaikka jotkut muut renkaat voisikin olla kymmenen euroa per kesä halvemmat.Continental GP4000s:n rullaavuuden ja puhkeamaisherkkyyden välinen suhde on erinomainen. Ehkä juuri siksi, koska se tuntuu keräävän pintaansa hyvin vähän kiviä. II-versio tuntuu hieman pehmeämmältä, mutta on toistaiseksi tuntunut kestävän pistoja oikein hyvin. Kilometrit sen sijaan näkyvät mielestäni renkaassa kulumana edeltävää mallia herkemmin. Monelle saattaa kuitenkin olla rullaavuus täysin yhdentekevä asia, tai ainakin painopiste haetuissa ominaisuuksissa voi olla enemmän siellä kulutuskestävyyden ja pistosuojan puolella. Tällöin ei ehkä kannata valita semi-kilparengasta vaikka se hyvin kestäisikin oman tyylilajinsa edustajiksi.

arctic biker
05.08.2015, 18.15
Hyss, onko Leku täällä, jahas siis ei. No uskallan sitten sitten jotain. Minusta Frosty tiivisti homman oikein hyvin. Yllättävän hyvin nää Conti GB 4000versiot kestää näitä vähemmän otollisia alustoja. Mun filosofia on silviisiin jotta kun olen maantierenkailla liikenteessä niin ajan niin hyvin rullaavilla kuin voin.

Loppuelämäni on liian lyhyt tuhlattavaksi kömyrärengastuksiin. Puhtaisiin soratieseikkailuihini on sitten Contilta Race ja Speedkumeja kiekoillaan valmiina.

jone1
05.08.2015, 18.35
Eka rengasrikko 4200km, Contin gb 4000 II:silla 23mm leveet ja max paineet.
Joku pieni metallipala oli kaivautunut takarenkaan läpi.
Takarenkaaseen kulunut tasainen keskikohta ja siellä täällä pieniä kivien tekemiä halkeamia.
Hyvät kumit.

arctic biker
05.08.2015, 19.15
Maxpaineethan tarkoittaa jotta päälikumi joustaa vähiten, siis on on mun ymmärtämisen mukaan altteimmaallaan lävistäville riesoille.

Pudeman
07.08.2015, 05.20
Täällä kanssa puhkesi CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II reilun tonnin jälkeen. Laitoin ekaa kertaa 8 Bar paineet. 25 mm. Aiemmin ajellut hiukan alemmilla paineilla ongelmitta. Liekö vain sattumaa?

Jöpöttäjä
07.08.2015, 07.23
Mä oon ajanut GP4000sSll 28mm renkaalla 2000km ja siitä noin 500km keskuspuiston sorateitä. Yhden pienen kivensirun olen takarenkaasta kaivanut. Alussa varoin hiekkaa, nyttemmin ajan soralla aivan surutta hiekalla. Loistava rengas. Takana painetta 6,5 bar ja edessä 6,0 bar. Kuskilla painoa 78 kiloa.

Finrarang
07.08.2015, 07.31
Nayttaa silta, etta Continentalin GP 4000 S II nauttii suurta kannatusta. Luultavasti unohdan Gatorskinit ja hommaan GP 4000 S II.

Haluaako joku viela pitaa puolustuspuheen Gatorskinien puolesta tai muuten vaan kertoa kokemuksia yllamainittujen renkaiden valilla?

Gatorskin vs. GP 4000 S II

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

The flying Chocobo
07.08.2015, 07.40
Minulla olisko nyt noin 2500km GP4000 s II 23mm leveellä ajettuna. Yksi puhkeama eturenkaassa kun iso sepelinpala (olisi mennyt läpi varmaan monesta muustakin renkaasta) löi siitä läpi hiukan reunan puolelta. Takarenkaassa reilusti reunassa pieni vekki/ isompi naarmu, olisiko kanttariin osunut. Takarengas alkaa pikkuhiljaa muuttua kantikkaammaksi, mutta molemmat 'kulutusmerkit' näkyy vielä. Yhden kivensirun olen takarenkaasta kaivanut, ja joitakin koloja on ilmestynyt. Olen ajanut myös hiekalla ja jopa sorateillä lyhyitä matkoja. Paineet olen pyrkinyt pitämään 7,5-8 (mittarin luotettavuus hiukan epäilyttää), kuski 70 kiloinen. Kaiken kaikkiaan ollut mukava rengas ajaa, minusta se on jopa tärinättömämpi kuin moni muu. Miss vaiheessa muilla renkaan kuluneisuutta ilmineeraavat kolot alkaa hävitä ja paljonko olette sen jälkeen ajaneet?

Frosty
07.08.2015, 09.22
En pidä mitään puolustuspuhetta, mutta GP4000sII on edelleenkin rullaava ja melko nopeasti kuluva semi-kilparengas, joka kestää pistoja hyvään rullaavuuteensa nähden kohtuullisen hyvin. Gatorskin ja kyljistä suojatumpi versio Gator Hardshell ovat painotukseltaan enemmän pistosuojauksen ja kulutuskestävyyden suuntaan, eli enemmän ketjun otsikon mukaisia renkaita. Gaattorit ovat astetta vanhempaa ikäpolvea teknisesti. Näiden välille sekä rullaavuuden ja pistosuojauksen sekä ilmeisesti myös kulutuskestävyyden suhteen sijoittuu Continental 4Season. Valinta kannattanee tehdä painotettavien ominaisuuksien näkökulmasta.

huotah
08.08.2015, 13.07
Ajoin 25mm GP4000sII:lla noin 3,000km kunnes toisessa renkaassa oli lopulta sen verran viiltoja että totesin aiheelliseksi vaihtaa renkaat uusiin, vaikka kulutuspintaa oli vielä reippaasti jäljellä. Nyt alla pyörii Schwalbe One V-Guard 25mm ja samoilla paineilla One tuntuu mukavammalta kuin GP4000sII. Rullaavuudessa en huomaa merkittävää eroa suutaan tai toiseen, välillä One tosin tuntuu rullaavan helpommin. Tiedä sitten johtuuko se siitä että meno on pehmeämpää ja siksi tuntuu rullaavammalta. Aika näyttää miten Schwalbet tulevat kestämään, mutta jos ensivaikutelmaan on luottaminen niin Onesta tulee itselleni uusi standardi.

jame1967
08.08.2015, 23.32
Tänä keväänä tuli hommattua maantiepyörään uudet kummit tampereelta kissanmaan urheilupyörästä kun sportaxissa ei ollut vielä maantiekummeja niin aikaisin keväällä .
Myyjä kehui että kannattaisi ostaa pistosujatut gatorskinnit , ei pahaa sanottavaa , ei tosin ole ollut rengasrikkoja sen jälkeen kun uskalsin pumpata tarpeeksi paineita noin 7-8kg .
Ajettu muistaakseni joku 700-800km ja 25mm on.

Jim717
10.08.2015, 11.29
Canyon Endurace CF:ssä olen takana käyttänyt 28 mm Gatorskiniä ja edessä GP4000Sll:ta. Gatorskinillä tuli ajettua yli 5000 km ja vielä oli hyvin kulutuspintaa vaikka kantikas olikin. Päätin kuitenkin vaihtaa taakse 28 mm GP4000Sll:n rullavuuden vuoksi.
28 mm GP4000Sll on varsinainen munkki ja sen huomasi heti kun rengas oli pyörässä. Paljon korkeampi kuin Gatorskin. Rengas mahtui juuri ja välystä takajarruun jäi alle 1 mm. Tuon sivun mukaan 25 mm GP4000Sll on 2 mm korkeampi kuin 25 mm Gatorskin, joten ero 28 mm renkaalla lienee vajaa 3 mm http://www.bicyclerollingresistance.com/

Seuraava ikävä huomio oli se, että GP4000Sll:n "liimapinta" keräsi kiviä ja kun välystä renkaan ja jarrun välissä ei ollut jäivät kivet harraamaan vastaan jarrusatulan ja renkaan väliin. Tämän hoidin "hiekottamalla" renkaista liimapinnan pois. Mutta jos tuon korkeuden olisi tiennyt, en noita 28 mm GP4000Sll olisi hankkinut

nakamura10
11.08.2015, 13.22
Schwalbe duranot kestäneet ok. Mistähän niitä sais nykyään halvimmalla Suomesta. Itse maksoin aikoinaan reilusti alle 30e/kpl.

Ohiampuja
11.08.2015, 15.35
Jos lähdetään hakemaan sitä maksimaalista pistosuojaa, niin mitä vaihtoehtoja kauppaatte?
Contin Gator Hardshell, Schwalbe Durano Plus ja mitä vielä? Joillain merkeillä on kyllä niin kirjava mallisto ja merkintätapa, että pitää tehdä oikein töitä että selviää tuotteiden erot. Kuin nyt vaikka Durano DD tai Durano Plus. :rolleyes:

Yksi PK-seudulla asuva kaveri kyseli minulta vinkkejä kunnolla kestävästä kilpurinrenkaasta, mutta minulla ei näistä ole kokemuksia...

kuovipolku
11.08.2015, 23.29
Jos ajatuskin tien päällä tapahtuvasta renkaanvaihdosta ahdistaa, niin Durano Plus lienee lähinnä oikea vaihtoehto - mutta vain siksi että rengasrikon todennäköisyys on melkoisen pieni, sillä rengas voi olla kohtalaisen tuskaisa asennettava (etenkin uutena).

Tai voihan maksimaalista pistosuojaa kaivata ihan vain siksikin ettei syyskeleillä viitsi pysähtyä viideksikään minuutiksi tien laitaan jos sitä voi suinkin välttää. Tai siksi ettei kaipaa työmatka- tms. lenkillään pienintäkään ylimääräistä viivästystä. Onhan noita. Itse ajan Durano Plussilla kevään ensimmäiset maantiekiliometrit siksi ettei hiekoitussepeli stressaisi; syksyllä riittää samanasteiseen stressittömyyteen Durano.

The flying Chocobo
12.08.2015, 13.08
Komppaan kuovipolkua. Itse asensin viime syksynä Duranoplussat, mikä oli ihan ...tillinen homma, mutta vanteille lopulta meni. Ei ole minusta kyllä mukavat ajaa (kyllä niilläkin eteenpäin pääsee), mutta niiden joidenkin satojen kilometrien matkalla ei sepelikään mennyt läpi. Oli kiva päästä niistä kevään sepelikauden jälkeen taas eroon.

cigant
12.08.2015, 16.47
^^ Retki,maantie,hiekkatie ajossa,continentalin gatorskin useita vuosia kilometrejä 1000,2000 ?,ja kaverina continentalin halpis tour ride.Kummassakaan ei yhtään flättiä.Rullaa itselle riittävästi.Gatorskinissä alkaa olla kulmikkuuta.

mkp
08.11.2015, 01.19
Hep

Lupasin kertoa käyttökokemuksia Tufon Tubular Clincher C Elite Ride 25 renkaista.

Asennus onnistui ohjeen mukaisesti toimien helposti. Ajotuntuma 23 mm GP4000S II renkaaseen verrattuna inasen pehmeämpi, rengas rullaa nätisti ja pitää märällä asfaltilla mielestäni vähän paremmin kuin verrokkirengas.
Paineet kummassakin 7 /7.5, Lenkit ajan silti vielä Conteilla ja pyhäajot Tufoilla.

Onko kumit kestäneet ja pelanneet hyvin? Entä käytätkö litkua niitten sisällä? Arviostasi rohkaistuneena tilasin itellekin tollaset 25 milliset tufon avotuubit cykloon, jolla ajelen pääasiassa maanteitä. Otin vielä yhden ylimääräisen kumin, joka saa mennä pieneen tarakkalaukkuun, jossa on aina mukana kaikki tarvittava, niin pääsee sitte myös melkosen varmasti kotio, vaikka rengasrikkokin tapahtuisi.

mpk
08.11.2015, 12.23
Onko kumit kestäneet ja pelanneet hyvin? Entä käytätkö litkua niitten sisällä? Arviostasi rohkaistuneena tilasin itellekin tollaset 25 milliset tufon avotuubit cykloon, jolla ajelen pääasiassa maanteitä. Otin vielä yhden ylimääräisen kumin, joka saa mennä pieneen tarakkalaukkuun, jossa on aina mukana kaikki tarvittava, niin pääsee sitte myös melkosen varmasti kotio, vaikka rengasrikkokin tapahtuisi.

Moro!

Hyvin ovat kestäneet ja ajotuntuma on mielestäni kelvollinen. Mulla on paikkalitku, joka töräytetään sisään rengasrikon sattuessa. En ole tarvinnut vielä...

Ohiampuja
16.03.2016, 15.55
Auringonpaiste herätteli horroksesta ja eilen sain vaihdettua maantiepyörään uudet kumekset. 25 mm leveät Durano Plus -kumekset meni alle yllättävänkin helposti.

6 bar painella renkaan todellinen leveys oli 24.6 mm, eli aika tarkkaan on Schwalbe muottinsa tehnyt. :)

Ettan
16.03.2016, 21.39
Itse ajelin juuri kyseisillä 25mm Durano plussilla viime kesänä 2000km ilman rengasrikkoa. Täksi kesäksi ajattelin kokella Contin 25mm 4-seasoneita + Michelinin latex sisureita. Katsotaan miten käy.

paaton
16.03.2016, 22.16
Itse ajelin juuri kyseisillä 25mm Durano plussilla viime kesänä 2000km ilman rengasrikkoa. Täksi kesäksi ajattelin kokella Contin 25mm 4-seasoneita + Michelinin latex sisureita. Katsotaan miten käy.

Rullaavuusero on iso contin hyväksi. Plussa on umpikumia 4seasoniin verrattuna, joka kestää hienosti ajottaista sora-ajoakin.

Itseäni hivenen jännittää vaihto 4seasonista scwalbe pro one tubelekseen. Mitenhän tuo muovinen kylki kestää sepeliä.

kuovipolku
16.03.2016, 22.42
Auringonpaiste herätteli horroksesta ja eilen sain vaihdettua maantiepyörään uudet kumekset. 25 mm leveät Durano Plus -kumekset meni alle yllättävänkin helposti

Kun tarpeeksi pelotellaan etukäteen niin todellisuus voi yllättää! Sekin tosin riittää että jonkin kokee helpoksi. Voisin kyllä ajatella että aina kun joku kehtuu jonkin hankalan renkaan asentuneen helposti, olisi syytä mainita vanne.

Jonkinlainen objektiivinen mittari voisi muuten olla kello eli se kuinka paljon enemmän vie laittaa alle pahamaineiset renkaat A kuin tunntusti helposti asennettavat renkaat B.

Ohiampuja
17.03.2016, 08.22
Renkaiden asennus vie tietysti noin tunnin vähintään. Ensin kumit ja vanne puhdistetaan huolellisesti. Sitten talkittu sisuri paikalleen ja ilmat sisään parissa kolmessa eri vaiheessa. Välillä rengasta leivotaan käsillä ja tarkkaillaan että se asettuu tarkasti paikalleen.

Harrastuksista pitää tehdä taidetta. :)

The flying Chocobo
17.03.2016, 10.55
Vanne meinaa aika lailla asennuksessa minun kokemuksien mukaan. Olen samoja Duranoplussia (23mm) käyttänyt kahdessa eri pyörässä ja ero siinä miten menevät vanteille on valtava. Toisille vanteille menevät lähes heittämällä verrattuna toisiin.

akvavitix
15.06.2016, 16.38
Jälleen pitää nostaa Vittoria Rubino Prota jalustalle. Renkaasta paistoi viimeiselle lenkille lähtiessä kankaat läpi, muttei malttanut olla lähtemättä. Lenkin jälkeen rengas näytti tältä useammastakin kohdasta:

http://i.imgur.com/5JzMstZ.jpg

Rengas: Vittoria Rubino Pro 25mm. Painetta renkaassa 8,5 baria ja minulla painoa 115kg. Lenkillä oli pituutta vajaat 106km sisältäen pienen hiekkatie/työmaapätkän. Hatunnosto paikallaan!

Edit: onhan kuva varmasti riittävän iso? :D

ranttis
17.06.2016, 00.47
Schwalben Onet on kivat ja rullaa mukavasti mutta kakkoskumeiksi olisi tarkoitus saada jotain hieman hiekkasietoisempaa. Contin 4 season lienee perusvaihtoehto ja Michelinin Pro 4 Service Course lienee myös todella yleinen. Onko täällä kokemuksia Michelinin Pro 4 Endurance v2:sta ja vielä erityisesti jos on vertailukohtaa 4 seasoniin. Tuo Endurance Jarnon mittausten perusteella kiinnostaisi ehkä näistä eniten: http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

ranttis
17.06.2016, 00.51
Jälleen pitää nostaa Vittoria Rubino Prota jalustalle. Renkaasta paistoi viimeiselle lenkille lähtiessä kankaat läpi, muttei malttanut olla lähtemättä. Lenkin jälkeen rengas näytti tältä useammastakin kohdasta:

Paljonko noilla on kilometreja takana ja onko arviota paljonko siitä on hiekalla?

joni33
17.06.2016, 08.25
Schwalben Onet on kivat ja rullaa mukavasti mutta kakkoskumeiksi olisi tarkoitus saada jotain hieman hiekkasietoisempaa. Contin 4 season lienee perusvaihtoehto ja Michelinin Pro 4 Service Course lienee myös todella yleinen. Onko täällä kokemuksia Michelinin Pro 4 Endurance v2:sta ja vielä erityisesti jos on vertailukohtaa 4 seasoniin. Tuo Endurance Jarnon mittausten perusteella kiinnostaisi ehkä näistä eniten: http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Mulla ollut alla Pro 4 Endurance V2:t nyt noin 1000 km verran. Renkaat ovat oikein mukavat ajaa ja rullaavuus mun asteikolla ainakin on hyvä. Pistosuojauksen laatu on vielä arvoitus. Yhden kerran olen eturenkaaseen sisurin joutunut vaihtamaan, kun vuorokaudessa paineet laskivat puoleen. Tosin reikää en sisurista löytänyt eli vika voi olla venttiilissäkin. Tonnin jälkeen renkaissa ei näy kulumaa paitsi normaaleja kivenreikiä. Tällä hetkellä oon renkaisiin oikein tyytyväinen, mutta syksymmällä oon niiden suhteen viisaampi.

ranttis
17.06.2016, 08.33
Mulla ollut alla Pro 4 Endurance V2:t nyt noin 1000 km verran.

Onko sora/hiekkakilometrejä alla kuinka tuosta tonnista ihan hihavakiolla? One/4000SII/PowerComp tullee olemaan seuraava valinta ykkösrenkaaksi asfaltille mutta muutamia lyhyehköjä pätkiä ajelen välillä missä on hiekkaa ja tällä hetkellä menen ne cyclolla kun näillä ykkösrenkailla ei jaksa lähteä arpomaan sinne että koska pamahtaa/sihahtaa.

joni33
17.06.2016, 09.17
Onko sora/hiekkakilometrejä alla kuinka tuosta tonnista ihan hihavakiolla?

Hiekkatieajoa on lähes nolla. Uskoisin toimivan, mutta kokemusta ei ole.

akvavitix
17.06.2016, 12.53
Paljonko noilla on kilometreja takana ja onko arviota paljonko siitä on hiekalla?

Kilometrejä on takarenkaana alla jotain 3500km kieppeillä. Samaan aikaan vaihdettu eturengas ei ole kulunut juurikaan. Huomionarvoista on, että tuo rengas on kantanut päällään aika isoa massaa. Käsittääkseni Rubino Prot ovat vieläpä suht kevyitä ja hyvin rullaavia. Kai niitä parempiakin on, mutta näillä kiloilla menee niin saivarteluksi, että kunnollinen kesto vie voiton.

Hiekkaa koitan välttää tilaisuuksien mukaan, kun en ole ollut innokas testailemaan sivujen kestävyyttä. Jonkin verran toki pakollisena tietyökohdissa joutunut, mutta yhtään aitoa hiekkatiepätkää en ole niillä ajanut. Korkeintaan muutamia kilometrejä hiekalla.

akvavitix
21.06.2016, 12.59
Nyt on Rubino Prot testattu myöskin hiekkatiellä, kun lähdin uutta reittiä tutkimaan, missä tien päällyste loppui kesken kaiken. Ajoin reilut 5km hiekkatietä. Renkaat selvisivät ongelmitta; ei mitään pahempia ulkoisia merkkejä vaurioista renkaissa. Kieli keskellä suuta joutui kuitenkin ajelemaan isompia kiviä ja monttuja väistellessä. Parissa kohtaa nimismiehenkiharaa ei voinut välttää. Siinä sai kunnollisen hanurihieronnan ja paikatkin olivan irrota hampaista. :D En ajatellut jatkossakaan vapaaehtoisesti lähteä maantiepyörällä hiekkateitä ajelemaan...

paaton
21.06.2016, 13.31
Ehtikö täällä kukaan tilata talvella schwalben s-oneja, kun niitä vielä sai? Käsittääkseni näillä uskaltaa ajaa huoletta hiekkateilläkin.
Nämä vastaavat kuulemma 28mm pro-oneja leveydessä, eli mahtuvat jo joihinkin maantiepyöriinkin.

Arvoin pitkään s-onejen ja 4seasonejen välillä, mutta tubeleksen helppous ratkaisi valinnan. Lateksit vaativat kuitenkin aina sen pumppaamisen, tubelekset vain reikiintymisen jälkeen, joka toivottavasti vähenee pro-one=>s-one vaihdolla.

4seasoneja saa muuten nyt halvalla toni&tonilta.

kurvaaja
03.07.2016, 13.46
Meni sitten Trekin Bontrager R1 Plus (23mm) takarenkaan kyljestä sepelinmuru sen verran pahasti läpi, että on rengas entinen. Eli uutta ulkorengasta joutuu hankkimaan. Kaipaisinkin suosituksia uudeksi renkaaksi, kun olen varsin noviisi näissä asioissa. Ehdottoman tärkeää olisi rengasrikkojen määrän minimointi eli hyvä suojaus. Paljon huonokuntoista asfalttia täällä päin + kevyenliikenteen väylillä soraa asfaltilla. Mutta pitäisi renkaan kuitenkin rullatakin.

Contin Grand Prix 4-seasoneista olen lukenut paljon hyvää. Mitenhän niiden rullaavuus ja ajotuntuma 25mm leveänä verrattuna tuohon Bontrager R1 plus kumiin ? Muita hyviä vaihtoehtoja ? Ajo lenkkeilyajoa yksikseen.

TERU
03.07.2016, 14.55
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-durano-performance-rg-dual-700x25c-folding-black-258399/wg_id-5112

Näyttää kestävän ajoa ja aikaakin, rullaavuudesta vaikea sanoa, pyörä kulkee kuitenkin...

akvavitix
04.07.2016, 10.52
Meni sitten Trekin Bontrager R1 Plus (23mm) takarenkaan kyljestä sepelinmuru sen verran pahasti läpi, että on rengas entinen. Eli uutta ulkorengasta joutuu hankkimaan. Kaipaisinkin suosituksia uudeksi renkaaksi, kun olen varsin noviisi näissä asioissa. Ehdottoman tärkeää olisi rengasrikkojen määrän minimointi eli hyvä suojaus. Paljon huonokuntoista asfalttia täällä päin + kevyenliikenteen väylillä soraa asfaltilla. Mutta pitäisi renkaan kuitenkin rullatakin.

Contin Grand Prix 4-seasoneista olen lukenut paljon hyvää. Mitenhän niiden rullaavuus ja ajotuntuma 25mm leveänä verrattuna tuohon Bontrager R1 plus kumiin ? Muita hyviä vaihtoehtoja ? Ajo lenkkeilyajoa yksikseen.

Tuossa hiukan ylempänä olen aika estoitta ja vuolaasti kehunut Vittoria Rubino Prota. Niitä saa vieläpä hyvään pakettihintaan, eli 2 ulkokumia + 2 sisuria liikkeestä riippuen 50-65 €. Tutuilla ja paljon kevyemmillä kuskeilla tuntuu rengasrikkoja tulevan useampia vuodessa ns. laaturenkaista huolimatta, mutta minä odottelen raskaana kuljettajana edelleen elämäni ensimmäistä. Vittorian puolesta puhuu, että ne kestävät kovempia paineita kuin kilpailijat, mikä maantierenkaalla on suht tärkeä asia, kun painoa on yli 110kg. Paino on alhainen, rullaavat hyvin ja pidossakaan ei ole valittamista, vaikka liukastuinkin vuosi takaperin sadekelillä.

http://www.tonitoni.fi/rubino-pro-2pack-sisurit

timppa_234
18.07.2016, 13.05
Tuossa hiukan ylempänä olen aika estoitta ja vuolaasti kehunut Vittoria Rubino Prota.

Jos haluaa kestävää ja hyvin rullaavaa kumia niin vanha Rubino Pro on aikasen kärjessä. Kestää takana jopa 5000 km Etelä-Suomen karkeilla teillä. 3 kertaa kestävämpi kuin Contin 4000S2 tai Michelin pro4.

Rubino Pro on toki liukas varsinkin sateella ja yli tonnin ajettuna. Sen vuoksi tarttee löytää jotain muuta kuntoajoja varten. Pro 4 endurance versio 2 pitäis nyt laittaa, en tiedä onko hyvä?

Sisu
18.07.2016, 22.13
Multa pisteet Panaracerin Race D2:lle. Kestäny fixissä kaupinkiajoa hyvin.

26er
18.07.2016, 22.59
Panaracerin pistosuoja on kyllä pitänyt, mutta mun mielestä sen kulutuspintaan uppoaa enemmän kivensiruja, kuin contin 4seasonissa tai schwalben duranossa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

mkp
16.08.2016, 23.59
Tollasen pari tonnia olen nyt kesän aikana ajellu maantiefilolla Tufon Tubularclinchereillä mallia C eliteride 25. Stanin litkut sisässä. Ei oo tullu yhtään flättiä. Kerran oli matkalla 20 km aivan tautisen huonoa soratietä ja siitäkin selvittiin, vaikka se oli helvetillistä jyystämistä ja täristystä. Joka lenkin jälkeen oon tsekannu renkaat, eikä oo tarvinnu kaivaa kuin pari sirua ulos tuon sorataipaleen jälkeen. Ei ole myöskään saaneet pahasti viiltoja ja kulutuspinta on vielä iskussa. Eli olen tyytyväinen ainakin toistaiseksi. Paineet edessä 7,5 ja takana 8. Varmaanhan noita paremmin rullaavia on, mutta mulle kelpaa kyllä nämä. Käyttöpyörässä on 28 milliset marathon plussat, niin kyllähän noilla tufoilla on täysin eri fiilis.

Sitte, jos siirryn ens vuonna tuubeihin, niin mielipiteet saattaa kyllä muuttua. Mutta mie vaan harrastan eikä tää niin vakavaa oo, mutta kukas sitä haluais tahmeilla renkailla huvikseen ajaa?

(mpk:lle tänksit näiden löytämisestä)

hannupulkkinen
17.08.2016, 09.19
Contin Grand Prix (https://www.bike-components.de/en/Continental/Grand-Prix-Classic-Folding-Tyre-p30102/) renkaat ovat halvat, hyvin rullaavat ja hyvin pistosuojatut. Enää en muilla renkailla ajele. (Paitsi tuubikiekoilla, joissa Gartorskinit (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/s?q=continental+sprinter+gatorskin+tubular+bike+ty re&cat=product)ovat kestäviä) Nyt taitaa olla viitisen tonnia ajettut alla. Kuluvatkin hitaasti ja ovat vain 25 grammaa kalliimpia veljiään painavampia. 25 milliset tietenkin. Kuka enää kapeammilla ajaa? Tai jos ajaa niin miksi ihmeessä.

paskalokki
18.08.2016, 19.39
Laitetaan nyt vielä tännekin, että Continental Grand Prix 4000 S II 28 mm -rengas mahtuu pyörimään Shimano 105 5800 -jarruissa.

Frosty
20.08.2016, 14.09
Laitetaan nyt vielä tännekin, että Continental Grand Prix 4000 S II 28 mm -rengas mahtuu pyörimään Shimano 105 5800 -jarruissa.
Kiva että mahtuu! Laitetaan nyt vielä tähän muistutukseksi, että kyse ei siis missään tapauksessa ole pistosuojatusta maantierenkaasta, vaan semi-kilparenkaasta. Toki avorenkaiden kategoriassa hyväksi todetusta ja sopivissa oloissa riittävän kestävästä sellaisesta.

paskalokki
20.08.2016, 17.34
Kiva että mahtuu! Laitetaan nyt vielä tähän muistutukseksi, että kyse ei siis missään tapauksessa ole pistosuojatusta maantierenkaasta, vaan semi-kilparenkaasta. Toki avorenkaiden kategoriassa hyväksi todetusta ja sopivissa oloissa riittävän kestävästä sellaisesta.
Anyway, jatkossa ei muita alle tule enää. Suosittelen kaikille, on mukava meinaa.

kuovipolku
22.08.2016, 06.49
Contin Grand Prix (https://www.bike-components.de/en/Continental/Grand-Prix-Classic-Folding-Tyre-p30102/) renkaat ovat halvat, hyvin rullaavat ja hyvin pistosuojatut. Enää en muilla renkailla ajele.

Oletko ajanut Vittorian Rubino Prolla? Jos, niin miten niitä vertaisit?

Valmistajan sivu http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-classic ei mitenkään vähennä kiinnostusta. (Ihan joka fillariiin GP Classic ei ehkä välttämättä esteettisesti sovi, mutta tyylejä on tunnetusti monia.)

25 milliset tietenkin. Kuka enää kapeammilla ajaa? Tai jos ajaa niin miksi ihmeessä.

No, minä esimerkiksi. Ja siksi että ajamattomia tai vasta vähän ajettuja 23-millisiä on vielä jäljellä.

hannupulkkinen
22.08.2016, 07.33
Oletko ajanut Vittorian Rubino Prolla? Jos, niin miten niitä vertaisit?
Valmistajan sivu http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-classic ei mitenkään vähennä kiinnostusta. (Ihan joka fillariiin GP Classic ei ehkä välttämättä esteettisesti sovi, mutta tyylejä on tunnetusti monia.)
No, minä esimerkiksi. Ja siksi että ajamattomia tai vasta vähän ajettuja 23-millisiä on vielä jäljellä.

Kauan sitten noita Rubinoita olen käyttänyt. Olivat mielestäni jotenkin liian pehmeää kumia ja kuluivat nopeasti. Silloin ajelin 23 millisillä, joten en voi vertailla, mutta mitään tarvetta ei ole vaihtaa muihin kun olen nuo Contin gb:t parhaiksi itselleni todennut. Ehkä kokeilen noita Rubinoita jos sattuu jostain edukkaasti saamaan. Vanhat 23 milliset rotjakkeet kuuluvat roskakoriin eivätkä pyörän alle. Jostain syystä minulla kuitenkin riippuu niitä orressa monta paria. Ei niitä tule koskaan alle laitettua kun ajomukavuus on paljon 25 millisiä heikompia. Eturenkaina ne menisivät, mutta täytyy kovettaa itsensä ja panna ne roskiin.

kuovipolku
22.08.2016, 08.13
^ http://www.tonitoni.fi/rubino-pro-2pack-sisurit 49.50 €; tosin semmoiset vähän paksummat butyylisisurit, mutta nehän voi vaikka antaa kaverille ja laittaa itse lateksiset tai kevyemmät alle, jos sellaisista enemmän tykkää.

(Hieman ärsyttävää muuten että rengasvalmistajilla on nykyään tyylinä ottaa joku mallimerkki ja tehdä sitten puoli tusinaa erilaista versiota jotka eroavat nimiltään vain vähän, mikä johtaa muunmuassa siihen että yksi saattaa puhua toisesta ja toinen toisesta renkaasta. Ja vähän samaan johtaa usein sekin että nimi säilyy mutta rengas uudistetaan joko parempaan tai huonompaan suuntaan mutta joka tapauksessa niin että kokemukset samannimisestä renkaasta voivat syystäkin olla kovin erilaisia.)

PS Mä olen edelleen niin nuuka (tai niin kestävän kehityksen linjalla, ihan miten vain) että jo hankittua ja vielä käyttökelpoista en pysty viemään roskiin. Hemmetin ikävä ominaisuus silloin kun on ostanut jotain joka toimii, muttei yhtä hyvin kuin jokin toinen tuote jonka voisi ostaa mutta...

Frosty
23.08.2016, 18.26
Hieman aihetta sivuten, itse ajelin jonkin aikaa Vittoria Rubino Pro Slickillä. Lienee jokseenkin läheistä sukua Rubino Pro:lle, ja oikein miellyttävä tuttavuus, rullaavuus epätieteellisillä menetelmillä aika lähelle Michelin Pro 4 Service Coursea. Muutenkin aika samanoloiset renkaat kyseessä, Vittoria tuntui ehkä aavistuksen pehmeämmältä kumiseoksen suhteen, vastaavasti Michelinissä muistaakseni hypistellen hieman ohuemmat kyljet.

Mutta, mutta, Vittoriaan tuli flatti ihan ensimmäisillä sadekilometreillä. Pikkukivi läpi jokseenkin keskeltä kulutuspintaa. Vastaavasti Michelin repesi käyttökelvottomaksi oikeastaan ensimmäisestä kylkiosumasta.

GP4000sII ja edeltävä malli ovat toimineet paljon luotettavammin, vaikka yksi GP4000sII saikin sellaisen kylkiviillon, että meni uusiksi varmuuden vuoksi. Ainakin tämä II-malli on Pro4 SC:tä ja Rubino Pro:ta nopeampi mittauksissa. Haittapuolena melko nopea kuluminen kulmikkaaksi. Schwalbe One on toistaiseksi jäänyt kokeilematta, josko siinä olisivat kaikki ominaisuudet tasapainossa.

kuovipolku
23.08.2016, 20.54
Hieman aihetta sivuten, itse ajelin jonkin aikaa Vittoria Rubino Pro Slickillä. Lienee jokseenkin läheistä sukua Rubino Pro:lle(...)

Läheistä ja läheistä. En ole itse ajanut koskaan sen paremmin Rubino Pro Slickillä kuin pelkällä Rubinollakaan, mutta kuullun ja luetun mukaan Vittorian "Rubino-perhe" on oikea malliesimerkki siitä miten saman nimen alle on tungettu elävässä elämässä melko erilaisia renkaita, joita käytännössä yhdistää eniten se että valmistaja on halunnut markkinoida niitä samaan tuotesegmenttiin tms kuuluvina tai hyödyntää hyväksi havaitun tai suositun renkaan nimeä.

Pro Slick on tainnut kadota valikoimista, vaikka nýkyisinkin siihen kuuluu ei vähemmän kuin viisi erilaista rengasta https://www.vittoria.com/tires/road-tire/ Ja Pro Slickiäkin ehti olla markkinoilla useammalla eri roomalaisella numerolla varustettuja versioita jotka kaikki eivät olleet yhtä laadukkaita tai joista jotkut saattoivat kärsiä tuotantovirheistä tms...

Vittoria ei ole mitenkään suurin syyllinen. Michelinin Pro-perhe on ymmärtääkseni vähintään yhtä laaja ja Kakkonen ja Kolmonen ovat voineet poiketa huomattavastikin toisistaan, Ja Schwalbellakin Ultremoita on ollut jos jonkinlaisia ja vaikka kaksi Ultremo ZX:ää olikin kyljistään niin arkoja että vannoin etten aja niillä enää metriäkään, kolmas on kestänyt irtokiviin törmäilyt varsin hyvin. Ja Duranoitakin on monta niin keskenään erilaista ettei niistä pitäisi puhua samassa lauseessa...

timppa_234
24.08.2016, 07.08
Rubino Pro viimevuotinen malli on kumiltaan paljon kovempaa ja kestävämpää kuin Michelin Pro4 SC, Endurance on jossain SC:n ja tuon Vittorian välllä. En ole muuten saanut yhtään näkyvää viiltoa uudempiin 4 SC malleihin. Ne eka vuoden versiot oli paljon heikompia.

Contilla on sama sävel. GP4000 S ja SII:ta ei yhdistä mikään muu kuin että molemmat on pyöreitä. Lisäksi varsinkin SII mallista tuntuu olevan useampi variaatio samastakin renkaasta riippuen onko paistettu maanantaina vai tiistaina. Vanha S kesti mielettömästi kilometreja, oli kova ja hurjan liukas sateella. SII menee kisarenkaista nopeiten silleeksi, noin 1000 kilometrissa. Jos pääsee sinne saakka eikä kylki repeä niin kuin monella on käynyt. On kyllä pehmeä, pitävä ja aavistuksen paremmin rullaava kuin Michelin tai Rubino Pro.

Frosty
24.08.2016, 12.09
Läheistä ja läheistä. En ole itse ajanut koskaan sen paremmin Rubino Pro Slickillä kuin pelkällä Rubinollakaan, mutta kuullun ja luetun mukaan Vittorian "Rubino-perhe" on oikea malliesimerkki siitä miten saman nimen alle on tungettu elävässä elämässä melko erilaisia renkaita, joita käytännössä yhdistää eniten se että valmistaja on halunnut markkinoida niitä samaan tuotesegmenttiin tms kuuluvina tai hyödyntää hyväksi havaitun tai suositun renkaan nimeä.

Pro Slick on tainnut kadota valikoimista, vaikka nýkyisinkin siihen kuuluu ei vähemmän kuin viisi erilaista rengasta https://www.vittoria.com/tires/road-tire/ Ja Pro Slickiäkin ehti olla markkinoilla useammalla eri roomalaisella numerolla varustettuja versioita jotka kaikki eivät olleet yhtä laadukkaita tai joista jotkut saattoivat kärsiä tuotantovirheistä tms...

Vittoria ei ole mitenkään suurin syyllinen. Michelinin Pro-perhe on ymmärtääkseni vähintään yhtä laaja ja Kakkonen ja Kolmonen ovat voineet poiketa huomattavastikin toisistaan, Ja Schwalbellakin Ultremoita on ollut jos jonkinlaisia ja vaikka kaksi Ultremo ZX:ää olikin kyljistään niin arkoja että vannoin etten aja niillä enää metriäkään, kolmas on kestänyt irtokiviin törmäilyt varsin hyvin. Ja Duranoitakin on monta niin keskenään erilaista ettei niistä pitäisi puhua samassa lauseessa...
Apropoo, tästä tulikin mieleen, että ihan samallakin merkinnällä voidaan myydä aika isoilla toleransseilla.

Ostin kahteen otteeseen Schwalben 28-millisiä taittuvakylkisiä vm 2015 Duranoita. Ensin heti uuden mallin esittelyn jälkeen, ja sitten puolisen vuotta myöhemmin. Ensimmäinen satsi neljän renkaan otoksella oli hyvin lähellä luvattua painoa, kumiseos aika pehmeä ja rengas kyljiltään notkea. Nämä hieman keräsivät sateella kiviä. Puolisen vuotta myöhemmin samoilla myyntispekseillä tuli kaksi selvästi painavampaa, kumiseokseltaan kovemman ja muovisemman oloista, hypistellen jäykempää rengasta. Nämä taas eivät kerää kiviä pintaansa millään. Lieko sitten tuotantoa useammassa tehtaassa, poikkeamia materiaalierissä vai tietoinen muutos tuotteeseen, mene ja tiedä.

Aika tutulta kuulosti tuo Jarno Biermanin Marathon-artikkelissa (http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-marathon-32-37-40-47) kuvattu tilanne 32-millisen erosta leveämpiin malleihin.

ranttis
05.10.2016, 01.19
Onkos tämä Rubino Pro ns. "hyvää" sarjaa näistä Rubino Pro -renkaista (50e/2kpl+sisurit)? http://www.tonitoni.fi/rubino-pro-2pack-sisurit
Tässä toinen vaihtoehtoni eli Endurance V2 (20e/kpl), joka todella edullinen tällä hetkellä: http://www.tonitoni.fi/rengas-michelin-pro4-endurance-v2-musta-25-622
Näitä mietin kakkosvanteisiin nyt syksyksi ja ensi kevääksi kun tuli Schwalben Onen kanssa juuri flätti. Voi olla sattumaa mutta onhan tuolla tuota moskaa teillä jo enemmän ja pahenee vaan. Lisäks viitsisi ajella paria reitillä olevaa hiekkapätkää vapaammin.

tapna
05.10.2016, 07.35
Enduranceilla (ykkösversiolla) on menty useampi vuosi ilman ainuttakaan ennenaikaista rengasrikkoa ja kuulopuheiden mukaan ovat yleisestikin kestävän renkaan maineessa. Vittorioista eos.

kuovipolku
05.10.2016, 08.04
Riittävän hyvää treeni- ja porukkalenkkirenkaaksi, sanoisin. Speed lienee nimensä mukaisesti paremmin rullaava tai kevyempi ja nopeampi, uuder grafeenia sisältävät "G+"-mallit ovat ainakin valmistajan mukaan niin ja niin monta prosenttia parempia kautta linjan ja kaikilla osa-alueilla.

Mulla on ollut käytössä juuri tuon paketin renkaat ja ihan tyytyväisenä olen pysynyt. Reiteille osuneita hiekkatien pätkiä en ole karsastanut, rengasrikot ovat tulleet toisenmerkkisille renkaille (mikä voi toki olla pelkkää sattumaa) ja se että olen joskus pudonnut porukasta tai että keskari ei ole kovin korkeaksi noussut on yleensä johtunut ihan muusta kuin rengasvalinnasta.

Ne sisurit ovat sitten paksumpaa sorttia eli jos on omasta takaa kevyemmät voi ehkä haluta laittaa ne tai jos käy Kalasatamassa tai tilaa paketin, kannattaa samalla ostaa Michelinin lateksisisurit (ja lähikaupasta talkkipullon, jos sellaista ei kotona satu jo olemaan).

JaniM
05.10.2016, 12.25
SII menee kisarenkaista nopeiten silleeksi, noin 1000 kilometrissa. Jos pääsee sinne saakka eikä kylki repeä niin kuin monella on käynyt. On kyllä pehmeä, pitävä ja aavistuksen paremmin rullaava kuin Michelin tai Rubino Pro.

Tarkoititko kenties 10 000km? Kuinka "monella" on kylki revennyt?

Continental GP4000SII:ssahan ei ole varsinaista pintakuviota kulutuspinnassa lainkaan eli se on sliksi jo ekasta kilometristä lähtien.http://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/0100937.jpg?2016-08-20

ranttis
05.10.2016, 12.27
Ne sisurit ovat sitten paksumpaa sorttia eli jos on omasta takaa kevyemmät voi ehkä haluta laittaa ne tai jos käy Kalasatamassa tai tilaa paketin, kannattaa samalla ostaa Michelinin lateksisisurit (ja lähikaupasta talkkipullon, jos sellaista ei kotona satu jo olemaan).

Onpas lateksisisurit halpoja (5.45e) T&T:llä nyt. Luulin kesällä jonkun ulkomaantilauksen yhteydessä tehneeni hyvän diilin kun oli 7.5e kipale. Vielä arvon kummat renkaat tilaan mutta noita latekseja pitää laittaa kyllä kyytiin.

Frosty
05.10.2016, 12.46
Tarkoititko kenties 10 000km? Kuinka "monella" on kylki revennyt?

Continental GP4000SII:ssahan ei ole varsinaista pintakuviota kulutuspinnassa lainkaan eli se on sliksi jo ekasta kilometristä lähtien.
Jos sileäksi tarkoittaa kulmikkaaksi kulumista, niin 1000 km on aika lähellä totuutta. Ja takarengas meni roskiin vähän reilun reilun tonnin kohdalla nimenomaan kyljen repeämisen vuoksi. Kylkirepeämät lienevät aika lailla tuurista kiinni, mutta tuollainen ohutkylkinen rengas on aika haavoittuvainen, jos yhtään on irtokiviä reitillä.

Laroute
05.10.2016, 16.56
Olen ajanut nyt aika tarkasti kolme tonnia Continental GP4000SII rengasparilla. Ei yhtään rengasrikkoa. Edessä 7 ja takana 8 baaria. Takarengas on kulunut hieman kantikkaaksi ja kulutusindikaattorit ovat kadonneet. Eturengas on lähes käyttämättömän näköinen ja indikaattorit hyvällä mallilla. Pari pätkää vedetty huonokuntoista hiekkatietä yht. n. 40 km ja loput asvaltilla. Liekö hyvä tuuri vai hyvä rengas. Eturenkaan meinaan siirtää myöhemmin taakse, koska niin hyväkuntoinen. Olen enemmän kuin tyytyväinen ollut.

Jami2003
05.10.2016, 17.10
Samaa mieltä GP4000SII hyvyydestä, mutta olen kyllä havainnut kylkien heikkouden. Yksi rengas meni vaihtoon kyljen palkeenkielen takia vaikkei rengas vielä puhjennutkaan.

joni33
05.10.2016, 17.37
Onkos tämä Rubino Pro ns. "hyvää" sarjaa näistä Rubino Pro -renkaista (50e/2kpl+sisurit)? http://www.tonitoni.fi/rubino-pro-2pack-sisurit
Tässä toinen vaihtoehtoni eli Endurance V2 (20e/kpl), joka todella edullinen tällä hetkellä: http://www.tonitoni.fi/rengas-michelin-pro4-endurance-v2-musta-25-622
Näitä mietin kakkosvanteisiin nyt syksyksi ja ensi kevääksi kun tuli Schwalben Onen kanssa juuri flätti. Voi olla sattumaa mutta onhan tuolla tuota moskaa teillä jo enemmän ja pahenee vaan. Lisäks viitsisi ajella paria reitillä olevaa hiekkapätkää vapaammin.

Endurance V2:lla olen ajanut alkukesästä lähtien reilut 3000 km. Erittäin tyytyväinen olen ollut renkaisiin. Yhtään rengasrikkoa ei ole käynyt, renkaat näyttävät olevan edelleen hyvässä kunnossa ja ne rullaavat mielestäni hyvin. Tuohon 19,90€/kpl hintaan kannattaa ehdottomasti hankkia nuo. Pitäänee itsekin tilata pari rengasta varastoon.

Frosty
05.10.2016, 18.09
Ja vielä siltä varalta, jos valintakriteereinä ovat nimenomaan otsikon mukainen pistosuojaus, ja ehkäpä myös kilometrien kesto, voidaan Continentalin yleisimmät maantierenkaat pistää seuraavaan järjestykseen (vähemmän kestävästä kestävämpään, rullavuuden ja ajotuntuman kustannuksella):

GP4000sII ---> 4Season ---> Gatorskin ---> Gator Hardshell

Ohiampuja
13.04.2017, 15.11
Kuinka paljon maantiepyörässä kannattaa jättää väliä rungon ja renkaan väliin? Nyt 24 mm renkaalla väliä on n 4.5 mm. Eli voikohan 28 mm rengasta kokeilla...

Frosty
13.04.2017, 15.21
Herra Heine suosittelee jättämään 3 mm varan. Siteeraan herra Heinea, koska hän on aina oikeassa, eikä koskaan väärässä. Tuon valossa 28-millinen alkaa olla ihan ylärajalla, olettaen siis että sekä 24-millinen että 28-millinen noudattavat ilmoitettuja mittoja.

timppa_234
17.04.2017, 04.14
28 mm voi olla aika paljon leveämpi kuin ilmoitettu, riippuen rengasmallista ja paistoerästä. Jos 24 mm on just oikean mittanen niin tekee tiukkaa. Normisti pari milliä per puoli riittää hyvin mut varsinkin levee kumi saattaa elää aika paljon kun polkee seisaaltaan ja pyörä linkussa.

JohannesP
17.04.2017, 16.52
Tuohon rengastilaan vaikuttaa vissiin myös kiekon jäykkyys ja pinnojen kireys. Dt swissin suoravetopinnoilla olevat hubit ovat kuulemma 8-10% jäykempiä kuin normaaleilla J-pinnoilla. Ainakin DT 240 ja DT240 straightpull on jo merkittävä ero kuinka vanne pääsee elämään ja ottamaan jarrupaloihin kiinni putkelta runtatessa.

Omassa maantiepyörässä takana 25 mm levysillä tuubeilla (mitattu leveys) ei jää kuin ~2 mm nds ja ~3 mm ds puolelle chain stayhin. Toistaiseksi muutaman lenkin perusteella ei ole ongelmaa, mutta täytyy seurailla. Aikaisemmilla normaaleilla pinnoilla en olisi uskaltanut laittaa 25 mm rengasta taakse kun huomattavasti helpommin sai ainakin käsin väännettyä vannetta kieroon.

Itse topikkiin. Itse speksailin bicyclerollingresistanin avulla et Michelinin PRO4 Service course V2 voisi olla melko hyvä rengas ja tonitonilla 31€ kpl. Pistosuojaus ja vierintävastus huomioon ottaen en löytänyt parempaa rengasta. Ei viittisi aivan tunnottumia hommata kumppanille, mutta sellaiset mitkä kestäisivät vähän enemmän. Continentalit on siinä huonot et ne on hieman kireät saada vanteelle ja aloittelijalle saattaa tulla sormi suuhun tai sit vääntää sisäkumia rikki. Jos nuo Michelinit olisi vähän helpommat.

paaton
19.09.2017, 18.08
Olin jo klikkaamassa 4seasoneita syysrenkaiksi, mutta michelinin pro4 endurancet tuntuivat tosiaan fiksummalta vaihtoehdolta. Misukat rullaavat testin (https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015)mukaan paremmin ja pistosuojaksessa ei ole juurikaan eroja. Misukat taitavat myöskin olla hivenen 4seasoneita isommat.

Jännä nähdä, millainen ero noissa on 25mm gp4000:n verrattuna.

ranttis
19.09.2017, 22.14
Hommasin itte kakkoskiekkoihin noi misukan endurancet ja olen ollut todella tyytyväinen. Sain ne vielä toneilta 22e kipale vuosi sitten. 4season oli se toinen vaihtoehto.
Hankala itte ainakin verrata schwalben oneihin kun ei rinnakkaistestiä pääse ajaan samalla vanteella eikä muisti ole niin pitkä.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

paaton
19.09.2017, 22.46
Jep. Toneillahan nuo ovat vieläkin edullisia. 28e/28mm

Toivottavasti enduracen 28mm koko olisi edes lähelle yhtä mukava, mitä schwalbe onen kakskasi.

paaton
28.09.2017, 20.20
Ei tajua. Nämä 28mm pro4 endurancet ovat tönärin mukaan täsmälleen samat 27mm leveät, mitä aiemmin paikallaan olleet 25mm gp4000 renkaatkin.
Tämän (https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015)testin mukaan 25mm proo neloset ovat kuitenkin myös 27 milliset...

Ja piti muka saada enemmän ilmatilaa, koska pistosuojaus syö mukavuutta. Petosta.
Jospa nuo tuosta leviää ajossa.

paaton
01.10.2017, 11.54
Ainakaan ensimmäisen pitkän lenkin jälkeen misukat eivät levinneet vieläkään luvattuun 28mm kokoon. Epäilen vahvasti, että näiden f4r kiekkojan muodossa on jotain outoa. Myöskin 28mm scwalben onet jäivät normaalia kapeammaksi.

Mutta mukavat nuo ovat latex sisureiden kanssa. Näiden pitäisi olla hivenen gp4000 hitaammat, mutta en kyllä huomaa eroa. Ja onhan se taas pitkästä aikaa kiva, kun ei tarvitse varoa jokaista sepelikohtaa kunnollisen pistosuojaksen vuoksi. Ne normaalia vahvemmat sivut huomasi kyllä rengasta irtaallaan hypistellessä.
Paineina pidin 5/5.5bar.

TERU
01.10.2017, 13.40
Ei tajua. Nämä 28mm pro4 endurancet ovat tönärin mukaan täsmälleen samat 27mm leveät, mitä aiemmin paikallaan olleet 25mm gp4000 renkaatkin.
Tämän (https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015)testin mukaan 25mm proo neloset ovat kuitenkin myös 27 milliset...

Ja piti muka saada enemmän ilmatilaa, koska pistosuojaus syö mukavuutta. Petosta.
Jospa nuo tuosta leviää ajossa.

Samanlaisen "petoksen" olen havainnut monia kertoja kaiken kokoisissa renkaissa eikä ne siitä mihinkään leviä. Melkoisen viitteellisiä, vai sanoisko viihteellisiä ovat valmistajien ilmoittamat koot.😁

paaton
01.10.2017, 13.46
Samanlaisen "petoksen" olen havainnut monia kertoja kaiken kokoisissa renkaissa eikä ne siitä mihinkään leviä. Melkoisen viitteellisiä, vai sanoisko viihteellisiä ovat valmistajien ilmoittamat koot.

No kyllä tuo sama rengas on interwebin mukaan liki 30mm normaalisti. Omanihan on siis puoli milliä kapeampi, mitä testin (https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015)25mm rengas.
Ei vaan tajua, mutta ehkäpä kaikkea ei tarvitsekkaan ymmärtää.

huotah
01.10.2017, 13.57
Voi olla että Endurance ei veny senkään takia että siinä pistosuojaus yltää reunasta reunaan. Joka tapauksessa mielenkiintoista että 25c ja 28c rengas ovat yhtä leveitä.

Ajelen tällä hetkellä GP4000SII::la ja katsoin Jarno Biermanin taulukoista, että parilla Endurance V2:lla häviäisin 5 wattia Conteille. Sikäli kuin noihin mittauksiin on luottamista niin ero on käytännössä niin olematon että tekisi mieli ottaa Misukat kokeiluun.

TERU
01.10.2017, 14.11
Minun 15c vanteilla kaikki renkaat ovat vähän valmistajan ilmoittamaa kapeammat, mutta melkoisen viitteellisiä ovat nuo ilmoitetut. Tuossa misukan testissä oleva vanne näytti melkoisen leveältä hybridin 17 tai 19c vanteelta.

paaton
01.10.2017, 15.01
Minun 15c vanteilla kaikki renkaat ovat vähän valmistajan ilmoittamaa kapeammat, mutta melkoisen viitteellisiä ovat nuo ilmoitetut. Tuossa misukan testissä oleva vanne näytti melkoisen leveältä hybridin 17 tai 19c vanteelta.

Omassa hybridissä on nuo 17c kuituvanteet, joiden epäilen venyttävän jostain syystä kaikki renkaat suunnilleen samaan kokoon.

Luulisi eroa tulevan korkeuteen, mutta sekin oli uusissa renkaissa sama 25mm GP4000SII / 28mm pro4

ranttis
10.10.2017, 04.58

Mulla on juuri näin eli 25mm Endurance Pro4 on 15C vanteella 27mm.

paaton
10.10.2017, 19.39
Omat 28milliset eivät ole kyllä levinneet yhtään mihinkään. 17c kiekoilla tasan 27.5mm Olen kyllä aika varma, että näissä FFWD:n kiekoissa on jotain outoa. Ehkäpä clincherin reuna tulee normaalia korkeammalle paremman aerodynaamikan toivossa?

Köfte
15.10.2017, 21.43
Huhujen mukaan "open tubularit" olisivat litkutusmyönteisiä?
Olisiko kenelläkään kokemuksia Veloflex:n tuotteista asiassa?

V.J.S
10.11.2017, 13.16
Ja vielä siltä varalta, jos valintakriteereinä ovat nimenomaan otsikon mukainen pistosuojaus, ja ehkäpä myös kilometrien kesto, voidaan Continentalin yleisimmät maantierenkaat pistää seuraavaan järjestykseen (vähemmän kestävästä kestävämpään, rullavuuden ja ajotuntuman kustannuksella):

GP4000sII ---> 4Season ---> Gatorskin ---> Gator Hardshell

No joo, 25-622 kokoiset Gaattorinnahkat itsekin ostin, kun fillarin mukana tulleet Kendat alkoivat puhkeilemaan ~10kilometrin välein märällä kelillä (Kenda Kriterium suorastaan imi kaikki pikku kivet läpi sisuriin asti heti kun asfaltti oli hieman kosteaa. Kuivalla olivat ihan OK).

Hyvin toimivatkin pari ekaa lenkkiä, mutta sitten tuli tappajasepeliä työmatkatielle ja nyt on saldona kuusi puhkeamista (kahdesti kyljestä ja neljä kertaa pistosuojauksen läpi) kolmessa viikossa / 600km matkalla. Eli ei ole Gatorskineistäkään vastusta kun sattuu Tappajasepeliä matkanvarrelle. Paineet pitänyt n. 7barin kieppeillä ja kun eka puhkeaminen tapahtui, rupesin louhimaan jokaisen ajopäivän päätteeksi kivensirut kumeista (sitä ennen kerran viikossa), mutta ei auta, kun ei vaan kestä.

kuovipolku
10.11.2017, 14.37
Huhujen mukaan "open tubularit" olisivat litkutusmyönteisiä?
Olisiko kenelläkään kokemuksia Veloflex:n tuotteista asiassa?

Esitit tämän kysymyksen miltei kuukausi sitten etkä ole saanut minkäänlaisia vastauksia. Ilmeisesti menetit kiinnostuksesi aiheeseen tai sitten kyseessä oli jonkinlainen minut ohittanut huumori...

Mutta jos kuitenkin yritän vastata täysin lman omia kokemuksia: niin sanonut open tubularit ovat ymmärtääkseni tyypillisesti kyljiltään ohuita ja jopa huokoisia, joten ne ovat kaikkea muuta kuin litkutusmyönteisiä. Toki niitäkin voi yrittää litkuttaa ja onnistumista voi edesauttaa sillä että käyttää litkua jolla on hyvät tiivistysnesteominaisuudet eli sellaista joka muodostaa renkaan sisäpinnalle kalvon. Mutta kannaattaa myös muistaa että kaikille open tubulareille on yhteistä se ettei niitä ole kovin helppo asentaa vanteelle sisurillisenakaan.

Hope this helps.

ranttis
23.11.2017, 11.31
Nämä on melko hyvin suojatut ja aikas nopeetkin vielä ja nyt lähtee halvallakin (19,95e):
http://www.tonitoni.fi/rengas-michelin-pro4-endurance-v2-musta-25-622

Testi: https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015

Kannattaa ostaa vielä kun saa sillä Power-sarja korvaa nämä ja sieltä ei Jarnon testien perusteella löydy yhtä hyviä.

Toki kaikki renkaat voi sepelissä hajota mutta itsellä toiminut sen vähän (~100km) mitä on sepelisiirtymää tullu maantielle mennessä tänä syksynä.

Munarello
23.11.2017, 15.52
Olin hieman yllättynyt, että Spessun Roubaix Pro (25/28 edessä, 30/32 takana) kykeni puhkeamatta vastustamaan sepeliä kaupunkilenkillä. Täällä ei tosin välttämättä ole sitä pahinta Tappajasepeliä kylvetty väylille. Siitä en sen sijaan yllättynyt, että tuommoisen sileän maantierenkaan ajo-ominaisuudet lumella ovat hmm... kehnot. :)

sf12
23.11.2017, 17.22
Myös Spessun All condtion armadillo elite kestää sepelin ja rullaa todella hyvin.

Munarello
23.11.2017, 17.44
^No voihan nakki. Tuommoisethan minun olisi pitänyt hommata sepelikeleille. Speksin mukaan vain viitisenkymmentä grammaa painoeroa, mikä varmaankin johtuu juurikin paremmasta pistosuojauksesta. Liekö kellään valistunutta arviota miten nämä Spessut vertautuu esim yllämainittuihin Contin Gatorskineihin tai Gator Hardshelleihin?

paaton
23.11.2017, 17.48
Noi misukan endurancet ovat oikesti hyvät renkaat. Minä en kyllä huomannut mitään rullaavuus eroa gp4000 verrattuna ja yllätyin, miten pehmeät ja mukavat renkaat ne ovat ajaa. Harmi, kun toneilla ei ollut 28mm kokoa enää kuin muutama hyllyssä.

Köfte
23.11.2017, 21.52
Esitit tämän kysymyksen miltei kuukausi sitten etkä ole saanut minkäänlaisia vastauksia. Ilmeisesti menetit kiinnostuksesi aiheeseen tai sitten kyseessä oli jonkinlainen minut ohittanut huumori...

Mutta jos kuitenkin yritän vastata täysin lman omia kokemuksia: niin sanonut open tubularit ovat ymmärtääkseni tyypillisesti kyljiltään ohuita ja jopa huokoisia, joten ne ovat kaikkea muuta kuin litkutusmyönteisiä. Toki niitäkin voi yrittää litkuttaa ja onnistumista voi edesauttaa sillä että käyttää litkua jolla on hyvät tiivistysnesteominaisuudet eli sellaista joka muodostaa renkaan sisäpinnalle kalvon. Mutta kannaattaa myös muistaa että kaikille open tubulareille on yhteistä se ettei niitä ole kovin helppo asentaa vanteelle sisurillisenakaan.

Hope this helps.

Kiitos, auttoi kyllä. En ole unohtanut; ajatus jäytää edelleen takaraivossa ensi kesää ajatellen.
Ajankohtaisuus vaan siirtyi myöhäisemmäksi kelien muututtua talvisiksi.

tapna
18.03.2018, 18.19
Onko Michelin Pro 4 Endurancella ja Michelin Power Endurancella jotakin eroa?

paaton
18.03.2018, 18.28
Onko Michelin Pro 4 Endurancella ja Michelin Power Endurancella jotakin eroa?

Vanha rullaa testien mukaan hivenen paremmin ja on paremmin pistosuojattu.

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/michelin-power-endurance-2016-vs-michelin-pro-4-endurance-v2-2015

Mutta kai noissa voi olla sitten oikeasti eroa esimerkiksi pidossa märällä kelillä uudemman mallin eduksi. Vanha malli on ainakin hyvä. Kestää ajaa sepelillä aika huoletta, enkä itse huomaa eroa contin nelitonniseen rullauksessa.

tapna
18.03.2018, 18.43
Kiitos, ekskursiota Powerin puolelle ei tarvitse tehdä.

Trollberga
22.03.2018, 00.45
Mutta kannaattaa myös muistaa että kaikille open tubulareille on yhteistä se ettei niitä ole kovin helppo asentaa vanteelle sisurillisenakaan.
Tämä ei oikeastaan, ainakaan oman kokemukseni pohjalta puhuen, pidä paikkaansa. Ainakin Challenge Grifo OT:t on jopa helpompi asentaa vanteelle kuin perinteinen avorengas. Mutta en minäkään usko, että OT toimii tubelessina. Challenge ei ehdottomasti kiellä kokeilemasta, mutta ei sitä myöskään missään tapauksessa suosittele. Heillä suhtaudutaan toisaalta tubeless-renkaisiin ylipäänsäkin penseästi. Itse olen kuitenkin pitänyt enemmän tubeless-cyclocrossrenkaista kuin noista open tubulareista. Viimeksimainituilla jäädään nimittäin kuitenkin kauas tuubirenkaiden tarjoamasta mahdollisuudesta ajaa pienillä rengaspaineilla ilman käärmeenpurema-tyyppisiä rengasrikkoja. Tubelesseilla päästään nähdäkseni lähemmäs.

Sotanorsu666
19.04.2018, 10.27
Toimiiko vittoria voyager hyperit tubelessina ?

slow
19.04.2018, 15.42
Vaihtelevia kokemuksia on kuulunut. Itse sain toimimaan oikein hyvin, kehinä Pacentin SL 25. Ajelin noilla reilun tonnin ilman ongelmia.
Sitten iski taas joku epärationaalinen renkaanvaihtohullutus...

paaton
19.04.2018, 17.29
Toimiiko vittoria voyager hyperit tubelessina ?

Ei.

Petter
19.04.2018, 22.04
Yhden Voyager Hyper-parin tubeleksena loppuunajamisen perusteella toimivat oikein hyvin, ainakin Stanin vanteilla. Ei ongelmia.

Sotanorsu666
19.04.2018, 22.10
Yhden Voyager Hyper-parin tubeleksena loppuunajamisen perusteella toimivat oikein hyvin, ainakin Stanin vanteilla. Ei ongelmia.

Ok. Minkäs verran tuo pari kesti kilometrejä ?

Mulla olis ensimmäinen kokeilu niin että sekä rengas että vanne eivät ole tubeless yhteensopivia, mutta kyllä keskustelujen perusteella saannut mavicin ksyriumit toimimaan tubelessina. Ainakin internetissä. No aika näyttää ja nyt pitäis laittaa noi kumit tilaukseen jostain edullisesti.

paaton
19.04.2018, 22.23
Ihan oikeasti ei kannata yrittää non-tubeless renkaita, eikä varsinkaan non-tubeless kehälle maantiellä. Tuossa voi sattua pahastikkin.

Tässä jonkin ksyriumin profiili googlesta. Voi mietiskellä miten hyvin rengas pysyy hyllyllä, kun kanttaat asfalttimutkaan ja kenties vielä jarrutat samalla.

http://s.wiggle.co.uk/images/mavic-rim-profile-ksyrium-pro-exalith-sl.jpg

Lateksi sisurilla et häviä oikeastaan mitään hyperien kanssa, jotka kuitenkin vuotavat tubeleksinakin.

Laerppi
21.04.2018, 13.25
Gatorskinit kestänyt itsellä hyvin, Ei ole kertakaan puhjennut vaikka tullut ajeltua nyt keväällä kevyenliikenteenväyliä jotka kuorrutettu sepelillä. Hiekkateitäkin tulee ajeltua melkein joka lenkillä. Toista kesää nyt alla ja 28mm.

TERU
21.04.2018, 15.34
Minulla Catorit 32 mm, luulin jo saaneeni ensimmäisen reiän, kun piti lisätä ilmaa joinakin lähtöinä, sitten hattua aukaistessa venttiilin sielu tuli ulos. Sielu kiinni pihdeillä ja ilmaa renkaaseen. Ei ole vielä contit pettäny vaikka piikkejä väylillä, nyt alkavat tiet olla puhtaat. Catorit 28 mm alle kun kunnon kesä tulee.

Petter
22.04.2018, 00.02
Karkean arvion puolelle menee, ehkä 5000 +/- 1000 km?

Takarengas alkoi lopulta keräämään pikkukiviä ja sen seurauksena vaatimaan tiheästi lisää litkua joten laitoin kummatkin vaihtoon.

Kokemukset maantietubeleksesta ylipäätään tosin on samat kuin mitä jo ylempänä varoiteltiin, eli jos vanteen profiili on jotain samanlaista kuin kuvan Maviceissa niin haasteita on todennäköisesti tiedossa. Staneilla(ja myös Stanilta lisensoiduilla tai muuten tubeless-käyttöön suunnitelluilla vanteilla) homma taas on toiminut hyvin kaikilla kokeilemillani "ei-tubeless"-renkailla, mainittakoon ainakin kaksi paria Hypereitä, Maxxis Overdrive Elitet, Kenda Happy Mediumit ja Grand Bois Cyprekset. Kaikki pamahtivat asennettaessa äänekkäästi paikalleen, ja myöhemmin poisotettaeassa vaativat melkoista vääntöä että renkaan reuna putosi hyllyltä takaisin keskiuraan. Riskinä on tietenkin edelleen mm. reunalangan katkeaminen, mutta käyttämilläni paineilla(alle 4 bar) olen pitänyt riskiä hyväksyttävän pienenä.

Vanteen pitäisi siis näyttää tämänsuuntaiselta(hyllyt reunoilla, ura keskellä):

http://singletrackworld.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2012/06/Rim-Diagram-Flow.jpg

Ok. Minkäs verran tuo pari kesti kilometrejä ?

Mulla olis ensimmäinen kokeilu niin että sekä rengas että vanne eivät ole tubeless yhteensopivia, mutta kyllä keskustelujen perusteella saannut mavicin ksyriumit toimimaan tubelessina. Ainakin internetissä. No aika näyttää ja nyt pitäis laittaa noi kumit tilaukseen jostain edullisesti.

paaton
22.04.2018, 08.21
Tuo terävä napsaus ja renkaan pysyminen tiukasti hyllyllä ilman paineita on hyvä merkki tubeleksen toimivuudesta. Kyllähän minäkin siis olen käyttänyt normi renkaita tubeless kiekkojen kanssa, mutta toisinpäin tuo on rohkeampaa touhua, varsinkin maantiellä.

jarith70
25.04.2018, 20.37
Noi misukan endurancet ovat oikesti hyvät renkaat. Minä en kyllä huomannut mitään rullaavuus eroa gp4000 verrattuna ja yllätyin, miten pehmeät ja mukavat renkaat ne ovat ajaa. Harmi, kun toneilla ei ollut 28mm kokoa enää kuin muutama hyllyssä.

Ketjun yllyttämänä hankin kesäksi cycloon nuo 28 mm. Aivan umpimetsässä vähemmän tulee liikuttua.
Hintakin on suht kohtuullinen 34€ ? Syksyllä taas vanhat 32 mm marathonit alle (ne tuntuu kestävän ja kestävän)...
https://www.probikekit.co.uk/bicycle-tyres/michelin-pro-4-endurance-v2-clincher-road-tyre/11090762.html
(https://www.probikekit.co.uk/bicycle-tyres/michelin-pro-4-endurance-v2-clincher-road-tyre/11090762.html)

Sotanorsu666
26.04.2018, 05.47
https://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre

Haluisko joku kimppatilata noita halpoja voyager hypereitä ? Voisin hoitaa tilauksen tuonne ja jatkopostituksen Suomessa kotiisi.

ERTO 37X622 23.75€/kpl(sisältäen toimituksen kotiisi).
ERTO 40X622 30€/kpl(sisältäen toimituksen kotiisi).

Tuo hinta edellyttää, että tilaushetkellä hinnat ovat planet-x:llä samat kuin nyt, eli 18.75€/25€ ja tavaraa varastossa. Laita yv, jos kiinnostaa. Ensi viikolla voisin tilailla kumeja.

ranttis
26.04.2018, 07.03
https://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre

35mm 23.75€/kpl(sisältäen toimituksen kotiisi).
38mm 30€/kpl(sisältäen toimituksen kotiisi).

Voi olla että on tiedossa mutta kannattaa huomata että renkaasta on olemassa nämä versiot: 32-622, 37-622 ja 40-622.
Planetx:n 35mm on siis 35C eli tuo 37-622 vai miten se meni kun joskus tilatessa selvitin.

Needleman
26.04.2018, 07.33
Voi olla että on tiedossa mutta kannattaa huomata että renkaasta on olemassa nämä versiot: 32-622, 37-622 ja 40-622.
Planetx:n 35mm on siis 35C eli tuo 37-622 vai miten se meni kun joskus tilatessa selvitin.

Itse en tajunnu lukea tilatessa koko tuotekuvausta joten tuli pikku yllärinä että 35 olikin 37.
Onneks mahtu just ja just omaan pyörään.

Sotanorsu666
26.04.2018, 08.19

Ok. Hyvä selvennys ja en tuota itsekään huomannut, mutta muokkasin sen nyt tuohon alkuperäiseen viestiin. Mahtuu kuitenkin molemmat omaan pyörääni, joten tilauksia otetaan vastaan, jos joku on kiinnostunut tilaamaan.

Sotanorsu666
05.05.2018, 07.41
Nyt uutena voyager hyper käyttäjänä pitää vähän kysellä tyhmiä. Eli minkälaisilla paineilla porukka on ajellut noilla vittorian voyager hypereillä ? Veivasin eilen krossarin kolmoskiekoille tuollaiset ja kävin pienen testiajon ajamassa ja hyvältä tuntui jo noin, mutta voisiko tuntua toisilla paineilla vielä paremmalta, niin sitä tässä vähän yritetään kalastella. Paineet oli 3.7/4.2 bar, paino keikkuu siinä 80kg:n paikkeilla ja renkaat on kokoa 37-622.

ranttis
05.05.2018, 08.22
Nyt uutena voyager hyper käyttäjänä pitää vähän kysellä tyhmiä. Eli minkälaisilla paineilla porukka on ajellut noilla vittorian voyager hypereillä ?
Paineet oli 3.7/4.2 bar, paino keikkuu siinä 80kg:n paikkeilla ja renkaat on kokoa 37-622.

Olen 90-92kg ja laitan 32mm versioon asfalttilenkkiajoon eteen noin 5bar ja taakse 5.5bar (joskus jopa 6bar) ja rullailee lujaa. Kaupunkikelvi-kommutointi käytössä paineet putoo välillä kolmenkin tienoille ennen kun jaksan pumpata lisää. Jos matkalle osuu hiekkateitä niin noi yli 5bar paineet pudottelee kyllä paikat hampaista.

TERU
05.05.2018, 13.08
"Paineet oli 3.7/4.2 bar, paino keikkuu siinä 80kg:n paikkeilla ja renkaat on kokoa 37-622."

Vähän matalita vaikuttaa, suosituspaineet renkaan kylestä ja siitä kuskinpainoon suhteuttamaan sopivia. Tuntuis jossain viiden tienoilla voivan olla passeli?

Sotanorsu666
05.05.2018, 16.56
"Paineet oli 3.7/4.2 bar, paino keikkuu siinä 80kg:n paikkeilla ja renkaat on kokoa 37-622."

Vähän matalita vaikuttaa, suosituspaineet renkaan kylestä ja siitä kuskinpainoon suhteuttamaan sopivia. Tuntuis jossain viiden tienoilla voivan olla passeli?

Noissa ei mun mielestä lukenut mitään suosituksia renkaan kyljessä, tai sitten katsoin vain huonosti. Eikä hakusessa ole mikään hampaiden paikat pudottava kivireki, vaan mukava yhdistelmä rullausta ja pehmeyttä. Nopeampaan menoon löytyy sitten maantiepyörä 25mm kumeilla.

TERU
05.05.2018, 17.15
Löytyy renkaankylestä ainakin maksimi, prässätty mustalla, vaatii rillit silmille.

Pumafi
05.05.2018, 21.06
Max on 90 psi eli 6,2 bar lukee noissa Voyager Hypereissä. Olen samaa kokoa kuin Sotanorsu ja ajelen samoilla n. 4 bar paineilla. Hyvin rullaa ja pirun mukavat.

LintuPete
07.05.2018, 10.00
Lohjanjärven kolmesatanen tuli ajettua 37mm Voyager Hypereillä tubeleksena. Vanteet on tubeless readyt. Kuten tässä jo aiemmin todettu, hyvin paljon vanteen profiilista kiinni lähtiskö edes yrittämään. Paineet lähtiessä edessä 3.5, takana 4. Kuski kamoineen liki sata kiloa.

Malamuutti
07.05.2018, 10.35
Paineet oli 3.7/4.2 bar, paino keikkuu siinä 80kg:n paikkeilla ja renkaat on kokoa 37-622.

Suurin piirtein samoilla spekseillä mennään täällä, ihan mukavasti menee kokoalumenttinen pyörä. Asfaltin kulumat täristävät vähemmän kuin hiilarihaarukkaisella alufillarilla 28 mm GP 4000 II:t alla 5,5 - 6 baarin paineilla.
Jos tiedän Hypereillä lähteväni enempi soravoittoiselle lenkille, tuosta noin neljästä baarista on varaa hiukan laskea, tuonne kolmen baarin tuntumaan.

kuovipolku
07.05.2018, 11.09
Valmistajan ilmoittamat suositusrajat sanelee yleensä aivan muut tekijä kuin mukavuus ja rullaavuus. Alaraja laitetaan sen mukaiseksi että isompikin mies selviää ainakin jonkun matkaa ilman läpilyönnistä johtuvaa rengasrikkoa ja etteivät renkaan kyljet aivan heti murru. Yläraja määritellään sellaiseksi ettei rengas pumpatessa pamahda.

Laitettan tännekin se kuuluisa Berton graafinen esitys nyrkkisäännöksi sopivista rengaspaineista:

https://janheine.files.wordpress.com/2010/10/bertopresschart.jpg

TERU
07.05.2018, 11.42
Hyvä, mukava saada väliin muutakin kuin mutu-tietoa, kohtuullisen hyvin oma mutu sattuu suorille. Tosin viikojakin menee ettei paineita tule tarkistetuksi ja vain tarkistaessa noissa luvuissa ollaan, joten usein käytännössä ajo alle noiden. Huomaa jo kun alle kolmen laskee 32 ja 35 millisissä, kapeammissa aiemmin. Hyvä myös, että jälleen ns. tavallisen levyiset renkaat ovat suosion saaneet.

oppes
13.05.2018, 14.29
Valmistajan ilmoittamat suositusrajat sanelee yleensä aivan muut tekijä kuin mukavuus ja rullaavuus. Alaraja laitetaan sen mukaiseksi että isompikin mies selviää ainakin jonkun matkaa ilman läpilyönnistä johtuvaa rengasrikkoa ja etteivät renkaan kyljet aivan heti murru. Yläraja määritellään sellaiseksi ettei rengas pumpatessa pamahda.

Laitettan tännekin se kuuluisa Berton graafinen esitys nyrkkisäännöksi sopivista rengaspaineista:

https://janheine.files.wordpress.com/2010/10/bertopresschart.jpg

Miten tuota luetaan? Eli kyse on siis yksittäisen renkaan paineesta? Ajajan paino/2 (tai jollain)? Kun siis painan 82kg niin 32mm rinkulan minimipaine on jossain 3,4bar - 3,6bar? BTDT - mukavaa menoa :D Ite lisäsin kuitenkin pari baria rullaavuuden hyväksi ja silti tuntuu relatiivisen mukavalta.

Edit. Joo - luin kunnolla tuon alkuperäisen postauksen ja kuvittelen tuon nyt ymmärtäväni :)

TERU
13.05.2018, 15.32
Suositukset on suosituksia, niitä voi noin yleisesti ottaen käyttää jonninlaisina nollakohtina joista sitten omat löytyy, usein järkeviä melko läheltä kuitennii. Kun ei ole tärinäherkkä, voi käyttää maksimiakin, vaikka kevyt kuski olisikin. Renkaat kuluvat tosin ihan keskeltä melkoisen nopeasti. Liukuvalla pinnalla tässä liikutaan.

TERU
14.05.2018, 14.58
Katsastin tämän innostamana omat renkaat, perus-Durano 25 mm, nyt ajettu n. 4500 km, kulutusta kestävät ovat, samoin aikaa vastaan kestävät, kun tällä pyörällä kaudessa vain pari tonnia. Yhtään reikää ei ole sisureihin tullut, vain pieniä tarttuneita kiven siruja kulutuspinnoissa, näillä ajaa vielä pitkään. Ajokin tosin kevyen kuskin mukavuusajoa kauneimpina kesäpäivinä.

Sotanorsu666
14.06.2018, 08.05
Taas pitäisi miettiä mitä laittaa alle, kun toinen(kin) pyörä huutaisi jotain nopeaa ja kestävää kumia. Voygaer hyperit siihenkin, gatorskinit, 4-seasonit vai jotain ihan muuta ? Onko suosituksia ? 32mm leveät saisi olla ja tosiaan kestävät/rullaavat kumit hakusessa työmatkalle, mutta ei mitään kilon painoisia vaijerihirviöitä.

Frosty
14.06.2018, 09.05
Vaikea keksiä tuohon parempaa kuin 32 mm 4-Season.

Sotanorsu666
14.06.2018, 09.14
Vaikea keksiä tuohon parempaa kuin 32 mm 4Season.

Se onkin noista ainoa mitä en ole kokeillut. Onko näkynyt tarjouksessa missään ? Aika arvokas rengas, mutta eiköhän se ole hintansa väärti. Sepelin kestävyys vähän aina mietityttää, mutta eiköhän tuo kestä sen mitä gatorskinitkin.

Puskis
14.06.2018, 13.24
Sileät gravelkingit ja marathon supremet voi varmaan vielä ottaa vaihtoehdoiksi. Pitäisi molempien olla ainakin gatoreita nopeammat.

Frosty
14.06.2018, 21.12
Bike-components.de (https://www.bike-components.de/en/Continental/Grand-Prix-4-Season-Folding-Tyre-2-Tyres-p46245/) ainakin ainakin myy ihan hyvään hintaan, ja muut saksalaiset samaan rahaan ainakin price matchin jälkeen. Samanlainen kilometrinnielijä tuo tuskin on kuin Gatorskin, joka (kuten myös Gator Hardshell) on uskomattoman kovaa kumiseosta. Ymmärtääkseni kuitenkin kestää takanakin useamman tuhatta kilometriä.

Sotanorsu666
15.06.2018, 07.14
Toi sileä gravel kingi näyttää myös aika houkuttelevalta. Mitenköhän kestää sepeliä ? Kokemuksia kenelläkään ?

Sotanorsu666
16.06.2018, 17.34
Tilasin työmatkacrossariin 32mm gatorskinit ja lenkkicrossarin toisille kiekoille 32mm 4 seasonit.

Frosty
20.06.2018, 13.52
Tilasin työmatkacrossariin 32mm gatorskinit ja lenkkicrossarin toisille kiekoille 32mm 4 seasonit.
Tässä on niin herkullinen vertailutilanne, että odotan mielenkiinnolla käyttökokemuksia.

Tassu
20.06.2018, 19.55
Mä laitoin mun lokaripyörään Vittoria Pro Endurance renkaat.
https://www.vittoria.com/eu/catalog/product/view/id/2216/s/rubino-pro-endurance-15457/category/307/

Jotta voisi huoletta joskus ajaa hiekallakin ja varsinkin jos lähtee reissuun niin ei tartte miettiä jos tulee hiekkapätkää vastaan. 2 lenkkiä vasta takana.

plussat:
- äärettömän hiljainen rengas
- olin todella hämmästynyt kuinka hyvin rengas rullasi vaikka painaa melkein sen 400g

miinukset:
- ????

Korostan, vasta kaksi lenkkiä takana. Mutta uskon, että tämä rengas tulee korvaamaan mulla maraplussat.

sf12
01.07.2018, 09.08
Taas pitäisi miettiä mitä laittaa alle, kun toinen(kin) pyörä huutaisi jotain nopeaa ja kestävää kumia. Voygaer hyperit siihenkin, gatorskinit, 4-seasonit vai jotain ihan muuta ? Onko suosituksia ? 32mm leveät saisi olla ja tosiaan kestävät/rullaavat kumit hakusessa työmatkalle, mutta ei mitään kilon painoisia vaijerihirviöitä.

Mä en ymmärrä tuon 4-seasonin hyvyyttä. Märällä tiellä jos ajaa, niin tuo suorastaan imee sepelin muruja sisäänsä. Laitoin uudet 28mm 4-seasonit ja ajoin märällä kelillä 24km. Sen jälkeen pyörä pukille ja tarkastin renkaat. Yli 10kpl sepelin muruja löytyi kumin sisään kaivautuneena per rengas! Saman merkin 4000GP hylkii ihan erilailla noita sepelin muruja ja rullaa paremmin. 4000GP 28mm on todellisuudessa 31mm leveä. Olen noilla ajanut työmatkaa ja sadekelin lenkkiä nyt 4000km ja yhtään flättiä ei ole tullut.

Varsinaiset syksyn ja kevään tappajasepeli kaudet, olen nyt ajanut Specialized All condition Armadillo Elitellä 32mm koossa ja mielestäni on parempi rengas kun 4-season.

4-seasonit laitoin trainer käyttöön..

oppes
01.07.2018, 13.51

Vaihdoin työmatka-/yleishybridin Schwalben 28mm "puhkeamattomat puukumit(tm)" 32mm Gatorskineihin. Päivääkään en ole katunut. Olisin ostanut 28milliset, mutta kun hain paikallisesta MotoNetistä, olivat nuo (onneksi) loppu ja otin nuo kolmekakkoset! IMHO/MUTU - aivan loistava rengas pääkaupunkiseudun paskoille kelveille, sorateille ja ulkoiluväylille! Rullaa kivasti ja kevytkin verrattuna Maroihin. Eron todella huomaa. Ero noihin Maroihin todella selvä.

IceCyclo
07.09.2018, 01.42
Vaihdoin työmatka-/yleishybridin Schwalben 28mm "puhkeamattomat puukumit(tm)" 32mm Gatorskineihin. Päivääkään en ole katunut. Olisin ostanut 28milliset, mutta kun hain paikallisesta MotoNetistä, olivat nuo (onneksi) loppu ja otin nuo kolmekakkoset! IMHO/MUTU - aivan loistava rengas pääkaupunkiseudun paskoille kelveille, sorateille ja ulkoiluväylille! Rullaa kivasti ja kevytkin verrattuna Maroihin. Eron todella huomaa. Ero noihin Maroihin todella selvä.Oon katsomassa cycloon nappulaorkkisten tilalle vähän enemmän rullaavampaa (siihen paljon tarvita) ja suhteellisen kestävää rengasta. Pk-seudun kauheilla kelveillä ja ulkoiluväylillä pääsääntöisesti ajan. Kiitos vinkistä. Taidan mennä tänään hakemaan Vantaan motonetistä 32mm sellaiset. Niitä näytti oleva sivujen mukaan hyllyssä.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

FocusOn
07.09.2018, 09.17
Olen ajellut reilut 3000km 4seasoneilla ilman flättiä - tosin viimeisen reilun tonnin tubeleksena, joten joku vuoto on voinut jäädä huomaamatta. Kiviä olen irrotellut pari kertaa. Mittausten mukaan näyttäisi aavistuksen rullaavammalta kuin Gatorskin, mutta ero ei liene käytännössä juuri havaittavissa.

Syystalven sepeleille on mietinnässä vähän kuvioisempi rengas. Parhaaksi rullauksen, painon, pistosuojauksen ja tubeless-asennuksen kompromissiksi löysin Schwalben X-One Speedin. Onko kellään kokemuksia?

Olen aiemmin ajellut sepelit MaraPlussilla, mutta niihin ei ole enää paluuta, kun nastarenkaatkin (Gravdal) rullaa reippaasti paremmin ja tubeless-litku tuo (toivottavasti) tarvittavan extrasuojan fläteille.

Äijä
07.09.2018, 09.59
Onko kukaan kokeillut Schwalben Marathon Greenguardia maantiepyörässä? Tarjolla on laaja kokovalikoima ja rullaustestisivun mukaan "highly recommended"

Frosty
14.09.2018, 17.31
Onko kukaan kokeillut Schwalben Marathon Greenguardia maantiepyörässä? Tarjolla on laaja kokovalikoima ja rullaustestisivun mukaan "highly recommended"
En ole, mutta speksien valossa renkaan olettaisi olevan tärkeimmiltä ominaisuuksiltaan melko samankaltainen vaijerikylkisen Durano Plussan kanssa.

Lukija5
03.02.2019, 08.20
Olisikohan noista mihinkään?

https://www.bike-discount.de/en/buy/maxxis-re-fuse-28-622-exc-kb-silkworm-60-folding-732144

Vai hommaanko vaan suoraan

https://www.chainreactioncycles.com/us/en/michelin-power-endurance-road-bike-tyre/rp-prod146140

tai

https://www.bike24.com/p2428.html

Continental Grand Prix 4-Season Folding Tire

paaton
03.02.2019, 10.02
Power endurance on loistava. Nopea ja mukava rengas. Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut sisuria noiden kanssa vaihdella.

huotah
03.02.2019, 11.08
Lisätään Micheliniltä listaan myös Krylion 2. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta speksien ja testin mukaan näyttää olevan hyvin lähellä Power Endurancea ja Pro 4 Endurance V2:sta. https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/michelin-krylion-2-2017-vs-michelin-power-endurance-2016-vs-michelin-pro-4-endurance-v2-2015

Lukija5
03.02.2019, 11.21
Power endurance on loistava. Nopea ja mukava rengas. Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut sisuria noiden kanssa vaihdella.

Kiitoksia vastauksista.

Nykyiset Ultra Sport 2 25c:t jotka tuli pyörän mukana ei googlailujen mukaan tykkää sepelistä ollenkaan. Itsellä kokemusta ei ole. Jätän ne sitten jonnekkin kesä-heinäkuulle, vai millos sepelit onkaan kadonneet?

Maantiepyörään taitaa just mahtua 28C renkaat. Ehkä Power Endurancet alle sitten, katsotaan vielä mitä tarjouksista löytyy.

Tarjouksia tässä bongailen, en usko että tuota maantiepyörää otan alle ennen huhti-toukokuuta.

ranttis
03.02.2019, 11.44
Itse olen pitänyt Pro 4 Endurance V2:sta. Harmi että Power sarjan vastine on mittausten mukaan rullaavuudeltaan ja suojaukseltaan hieman huonompi bicyclerollingresistance.com mukaan ja tuon vanhan saatavuus lienee olematon.

paaton
03.02.2019, 12.09
Kyllä noita misukoita on aika hyvin vielä saatavilla. Bike24 hyllyssä järkevään hintaan. Espanjassa jos lomailee, niin decathlonit myy alle 30e.

Frosty
03.02.2019, 15.04
Omassa ajossani muutaman vuoden takainen Maxxis Re-Fuse vaikutti todella vakuuttavalta pistosuojauksen suhteen, ja kumiseos hylki mallikkaasti pikkukiviä. Lisäksi rengas tuntui esim. Schwalbe Duranoa pitävämmältä hiekkatieosuuksilla. Ei mikään rullaavin rengas varsinkaan ihan uutena, varmaan tulee muutama watti tattiin noilta Michelinin ja Continentalin tarjokkailta.

paaton
03.02.2019, 15.22
Jep, re-fuse on aika eri tyyppinen rengas. Misukat eivät ajoltaan eroa paljoakaan gp4000sta.

Vivve
06.02.2019, 23.16
Jos ei ole tarkoitus ajella sepelipatjan päällä pyörätiellä niin kannattaa harkita myös Contin GP4000. Yllättävän hyvä suojaus siinäkin. Toki jos varman päälle haluaa ottaa niin varmaan joku Contin Gatorskin on melko hyvä valinta. Sepelipatjan päälle sit joku tällänen https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-plus.html

Moska
07.02.2019, 07.34
Kiitoksia vastauksista.

Nykyiset Ultra Sport 2 25c:t jotka tuli pyörän mukana ei googlailujen mukaan tykkää sepelistä ollenkaan. Itsellä kokemusta ei ole. Jätän ne sitten jonnekkin kesä-heinäkuulle, vai millos sepelit onkaan kadonneet?

Mun pyörässä oli kanssa nuo alla kun sen ostin, mutta mielestäni ne ovat sateella liukkaat esim maalausten kohdilla. Ainoa kumi millä on joutunut "vesiliirtoon". Toki sen jälkeen on tullut varottua märkiä tiemerkintöjä muillakin renkailla.