Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörään hyvä yleisrengas ?

Sivut : 1 [2]

Jöpöttäjä
04.08.2015, 19.08
Milläs 26" renkaalla on hyvä lähteä suihkimaan Ylläs- Levi-Ylläs reissua uutta reittiä pitkin? Emännän kanssa tuonne mennään elokuun lopulla..

ilaril
04.08.2015, 19.18
^OT, mutta hymyillään jos tavataan.

marco1
04.08.2015, 19.45
Milläs 26" renkaalla on hyvä lähteä suihkimaan Ylläs- Levi-Ylläs reissua uutta reittiä pitkin? Emännän kanssa tuonne mennään elokuun lopulla..
Pläk raund pirelli.. Joku joka ei puhkea mutta ei ole erityistä rengastusta vaativa reitti. Leveähkö mutta hyvin rullaava rengas toimii aina.

T_2
04.08.2015, 20.59
WTB ExiWolf 2.1, 12e/kpl. Ostin nämä josko rullaisivat entisiä paremmin retkeilyhenkisessä hiekkatie / pikitie -ajelussa. Rullaavatkin, eli hyvä diili sinänsä. Kiinnosti toki testata myös maasto-ominaisuuksia heti kärkeen ja voi pojat mikä meno olikin! Aivan mielettömän hyvä luisto! Näissä on jokin automaattinen syvyyshaistelija kai rakennettuna, eli jos voi luistaa painovoiman avulla alemmas, nämä kumit toimittavat sinne välittömästi, oli suunta mikä hyvänsä.

Olin jo unohtanut kuinka jollain WeirWolffeilla pystyi driftailemaan kaikkialla, näissä kumeissa on samaa taikaa! Myös itsetuntoa hiveltää kun millä tahansa alustalla alkaa sutimaan, vaikka käyttäisikin ainoastaan paria tuhatta niistä miljoonista reisi-wateista kerrallaan.

Jöpöttäjä
04.08.2015, 21.12
Tallia penkoessa löytyi pari kappaletta Schwalben 26 x 2,25 Smart Sam Alpencross renkaita.
Mites tollanen kestää kivikkoa? Koitin löytää mun paskalla lontoolla ja saksalla jotain tietoa mitä tuo Alpencross suojaus mahtaa olla, mutta enpä paljoa valaistunut.. Onko jollain tietoa mitä tuo tarkoittaa?

ilaril
04.08.2015, 23.17
^Tahtoo vissiin sanoa että siinä on kevlaria mukana ja on siten kevyempi ja sen pystyy taittamaan.

Nana
05.08.2015, 22.10
Ei se näköjään pitkään tarvitse lämpöisempää olla, kun jo alkaa pärjäilemään kevyemmälläkin kuviolla. Vaihdoin tänään huvin ja urheilun vuoksi ja harjoitusmielessä taakse Ground Control 2.3 samalla kun pesin fillarin (huomenna huolto) ja kävi lyhyesti keskuspuistossa testiajolla. Mukavasti pelitti molemmat. Se on aina hyvä merkki kun renkaat unohtaa kokonaan lenkillä. Pääsin myös yhdestä kohdasta, mistä en ole aiemmin päässyt. kiitos uuden keulan nyt uskaltaa mennä hieman hankalammista paikoista kuin ennen.

Nana
08.08.2015, 15.31
Olen positiivisesti yllättynyt näistä Continental Race-Kingistä (2.2)(jota on takarenkaanakin tullut jo käytettyä) ja Spessun Fast Trak Controlista (2.2), jotka pääasiassa katukumi-komboksi valitsin kaupunkikikkailuja varten. Ovat tosi nopeat, kevyet ja silti kuivalla kelillä ihan mukavat ajaa maastossakin. RK on vähän tarkempi paineistaan, joten täytyy hakea sopivat paineet siihen, mutta oikein mukavat kuivan kelin kumit ja varsin sopivat myös katuajoon. Ei tarvitse niin huolehtia kuluuko nappulat.
Esim. Fast Trakissa taitaa olla keskinappulat kovempaa kuin Renegadessa, joten pitäisi myös kestää paremmin asfaltilla ajoa kulumatta ihan heti.

Pred
11.08.2015, 13.38
Onko millaisia kokemuksia ardent vs ardent race? Haanja100MBT:n pitäisi hommata renkaat ja tuo race versio ollut mielessä paremman rullaavuuden toivossa. Varmaan ok vaihtoehto jos on kuivaa, mutta jos on mutavelliä, niin sitten jotain muuta alle, mutta mitä?

Nana
11.08.2015, 22.25
Oma valintani märkään on Spessun Butcher, joka putsaa mudat tosi hyvin Maxxisista pitävälle todennäköisesti joku Minion ja Schwalbelta taas varmaan Hans Damph.

K1mm0
11.08.2015, 22.47
Onkos kellään kokemuksia Vittorian Peyotesta ja Barzosta? Fillarilehdessä niistä oli juttua ja jutun mukaan olivat ihan ok.

Itse itselleni vastaten... Nyt on kokemuksia Barzosta. Syöte MTB tuli noilla kierrettyä kosteissa olosuhteissa. Rullaavuus oli mielestäni helkkarin hyvä ja pitoa riitti märissä juurakoissakin. Kyseessä on siis se 29 x 2,25 TNT versio. Litkutus oli tosi helppo DT Swiss M1700 Spline vanteille. Ihan jalkapumpulla nousivat vanteelle ja eivät vuotaneet mistään.

Noi on ihan eri planeetalta kuin Canyon Spectralissa alunperin ollut Continental Mountain King / X-King kombinaatio, joilla luisteltiin märässä. Ne ei tosin olleet ilmeisesti mustaa chiliä nähneetkään...

Muutaman lenkin perusteella Barzot vaikuttaa laadukkaan oloisilta, kulutuskestävyys selviää sitten aikanaan. Kokonaisuutena erittäin miellyttävä tuttavuus.

Nana
20.08.2015, 20.04
Hei urban assaulttaajat ja muut cityspedeilijät, eikös kannata kaupunkikäyttöön tuleva rengas ottaa mieluummin hieman kapeampana jos on esim 2.1 ja 2.25-2.3 valittavana?
Nämä on vallan hyvät nämä 2.2 Fast Trak ja R-K, mutta mietin lähinnä jos jotain muutakin testaa joskus. Kun eihän kaupungissa tuolle 2.3:n paremmalle pidolle juurilla ja kivillä juurikaan ole käyttöä ja kun puhutaan semislickeistä renkaista niin ei niillä tule ajeltua metsässä kuin kuivalla korkeintaan silloin tällöin jos sattuvat alla olemaan.

IncBuff
20.08.2015, 20.35
En moisesta urban assaultista tai muustakaan spedeilystä tiedä, mutta luulis, että tuollaisessa voisi olla hyötyä leveämmän kumin isommasta ilmatilasta, jos tarkoitus on ajella portaita tms. esteitä niin kuin tuon vois ymmärtää.

ErnoNykanen
20.08.2015, 20.42
Mjoo ei oo varmaan ihan maastopyörän yleisrengas, mutta esim. Danny MacAskill ajelee kohtuu paksuilla kumeilla ja matalilla paineilla ja sitä ajoa vois kutsua "cityspedeilyks". Toi urban assault termi on mäntykankaiden koluajalle vähän outo kyllä.

Mut ei tosta renkaiden kapeudesta kyllä oo yhtään mitään hyötyä missään missä ei ajeta lycrat päällä ja kelloa vastaan. In my humble opinion.

Nana
20.08.2015, 20.45
Njoo, mutta lycrakapeasta tuskin voinee puhua jos rengas on 2.1 leveä :D Varsinkin jos sattuu olemaan merkki, jolla koot ovat mitä ilmoitetaan tai jopa isohkoja niin lienee sama kuin monet 2.2.
Mutta mä sain sen verta hyvän tarjouksen TBstä tossa, joka meinasi jo unohtua, että tilasin sen kun on vielä tarjous voimassa. Otin sen 2.1:nä Noi Svalpethan tuppaa olemaan aika isoja niin on se varmaan ainakin lähemmäs samankokoinen kuin nuo nykyisetkin. Voihan sitä kokeilla toisessakin koossa toisella kertaa.

Nana
20.08.2015, 20.49
Ainiin ja siis eteen mulla tulee joka tapauksessa toinen noista 2.2:sta. Tää tulisi todennäköisesti taakse.

Juipp4
20.08.2015, 20.49
Leveämmät, kyllä sille ilmatilalle käyttöä on kun miettii kaupungin teräviä betonikulmia...

Juipp4
20.08.2015, 20.52
Vanteen leveydellä myös merkitystä kuin leveäksi rengas jää.

Nana
20.08.2015, 21.38
Riippuu varmasti paljon millaseen käyttöön ja toki mieltymyksistäkin, mutta, valitsin tuon 2.1 koska itse ajan noilla samoilla kumeilla myös mahdolliset asiointiajot teitä yms pitkin ja rullannee vielä himpun paremmin tuo.
Toi ilmatila on kyllä hyvä pointti kikkailussa, se pehmentää menoa ja ei niin helposti varmaan hajoakaan. Luulen, että toi 2.1 mulle riittää, ainakin jos on toinen rengas 2.2. Portaita laskiessahan peppu on satulasta irti, ainakin itsellä ja eturengas ottaa aika paljon töyssyjä vastaan, painoa tulee varmaan suht samanverran molemmille renkaille.
Katsotaan miltä tuntuu. Onneksi älysin tilata kun oli voimassa tuo tarjous vielä, olin jo unohtanut sen. Ihan mukava kokeilla useampia ja vertailla niitä keskenään.

ja joo, sori ot, ei ole yleisrenkaasta enää kyse, ainakaan Suomen oloissa kun TBstä puhutaan, mutta lieneekö näille city/semislickmaastokumeille omaa topikkia?

Greycap
20.08.2015, 22.27
Minä tein aikanaan oman aiheen kun hain 26x2.0 kokoista rullaavaa katurengasta, lopputuloksena ostin Marathon Supremet ja sittemmin kirosin, mutta eiköhän se ole jo kuopattu hyvän aikaa sitten. Ainakin joutaisi olla. Sen kun teet uuden, muista vaan että otsikkoa ei taida päästä muokkaamaan jälkikäteen eli se on mentävä ekalla nappiin.

Eihän nuo sinänsä mitään cityrenkaita ole, ihan oikeita maastorenkaita mutta tarkoitettu vähän muunlaiseen maastoajoon kuin mitä Suomessa yleensä harrastetaan. Pururata- ja soratieralliin aivan erinomaisia.

Nana
20.08.2015, 22.39
Joo, ihan maastokumejahan ne on, vaikka aika slickejä ovatkin, siksi laitoinkin (kai), että "citymaastokumeja". Okei, joo taitaa näissä oloissa vähemmän olla juttua noista kumeista, ehkä myös xc-rengas-topikkiin vois sopia, kait noita käytetään kuivalla kelillä semmosessakin. Mietin vaan kannattaako sitä topikkia aloittaa jos se samantien hukkuu bitiavaruuteen, kun taitaa harvempi näitä käyttää.

Nana
25.08.2015, 01.16
On ollut poikkeuksellisen hyvät kelit nyt hetken aikaa ja olen itse ajellut noilla cityspedeilyyn hommaamillani renkailla (Spesh Fast Trak- Conti Race-King) myös metsässä ja onhan ne vaan mainiot kumit ajella metsässäkin jos vain on kuivaa ja nyt sitä on, kun nurmetkin alkavat osin kellertää.
Se on sen verta poikkeuksellista täällä koto-Suomessa, että pidemmän pätkän on lämmintä ja kuivaa, joten suosittelen lämpimästi hyödyntämään sen ja laittamaan alle niin kevyttä kumia kuin uskallat ja nauttimaan vauhdikkaasta ja kevyestä menosta niin kauan kuin tätä kestää, sillä takuuvarmasti kohtuu pian saa kuitenkin sen möhkyimmän renkaan jo kaivaa esiin ja ajella sillä taas ties minne asti.
Näin kuivassa kelissä tuollaiset Fast Trakit sun muutkin pitävät yllättävän hyvin.

SakkeMO
25.08.2015, 15.38
Täällä nyt ollut reilun viikon Schwalbe Crazy Bobit, pääasiassa kaupunkiseudun ajeluissa ja olen ollut tosi tyytyväinen, rullaavat melko hyvin ja painetta kun ottaa pois niin pehmentää menoa mukavasti, ei tunnu kanttikivetkään jäykkäperällä miltään. Kuvio oli mielestäni pitävämmän näköinen sepelille kuin Hookwormseilla.

En ole vielä rajoilleen näitä kokeillut, esimerkiksi asfaltin päällä oleva irtohiekka aina vähän arveluttaa mutta pystyssä on pysytty toistaseks. Hintahan näillä on halpa niin ei paljoa köyhdy jos kokeilee, ja ovat ainakin hyvän näköiset jos hakee sellaista läskikumi lookkia, kyllä näillä kuivalla uskaltaisi poluille lähteä.

Nana
25.08.2015, 17.30
Tuli siirrettyä Fast Trak takaa eteen ja laitettua taakse tänään tullut Thunder Burt, joka oli muuten veemäinen vanteelle saatava. Meni se lopulta, vaikkei ollut nippusidettä tms, mutta tappeli vastaan minkä ehti.

Jos joku haluaa harjoitella renkaan vaihtoa tai pitää taukoa hankalasti asennettavista kannattaa valita joku Spessu, ovat kaikki järjestään menneet heittämällä vanteelle ja myös pysyneet siellä. Rupesi naurattamaan kun TBn jälkeen asensin Fast Trakin, kun se meni varmasti alle minuutissa kokonaan vanteelle, en tajua miten ne voikin olla noin helppoja laittaa.

Nana
25.08.2015, 17.35
^^
Kyllähän tuollaisella kuviolla kaupungissa pärjää ja varmasti myös kuivassa metsässä aika pitkälle. En tuota rengasta itse tunne, mutta minusta on ihana hyödyntää nämä kauniit päivät ja laittaa oikeasti slickiä rengasta alle, kyllä se keveys ja nopeus näin kuivalla hyvittää sen jos nyt jossain juuressa vähän takelteleekin ja on mukavaa vaihtelua voida välillä laittaa hyvinkin kevyttä rengasta, kun jokatapauksessa täällä joutuu valtaosan vuodesta ajamaan märän kelin kumeilla. Pidän niistäkin paljon, mutta kesäkuumalla on kiva kokeilla muitakin.

Greycap
25.08.2015, 17.46
Rupesi naurattamaan kun TBn jälkeen asensin Fast Trakin, kun se meni varmasti alle minuutissa kokonaan vanteelle, en tajua miten ne voikin olla noin helppoja laittaa.

Oma ennätys taitaa olla kiekon irrotuksesta sisärenkaan vaihdon kautta ajovalmiin kiekon kiinnitykseen kuutisen minuuttia muistaakseni ilman työkaluja ja hätäilemättä tehden, ja todennäköisesti juurikin Fast Trakilla tehty. Voi myös olla että vaihdoin ulkorenkaan ja pidin saman sisäkumin mutta jotain Specializedin tuotetta siihen on kuitenkin väännetty ja rengassetti purettu vaihdon aikana.

Pistää kyllä muistelemaan niitä aikoja kun mummopyörään vaihdettiin niitä puoli senttiä paksusta kumista tehtyjä renkaita joiden reunanauha oli lähinnä hinausvaijeria, kampeamiseen käytettiin kaikkea käteen osuvaa lusikoista lähtien ja aina oli tajuton sota saada se rengas pois vanteelta, puhumattakaan että uusi paikalleen. Sitten kun ne ei asettuneet ikinä kerralla vaan muutaman kerran piti ottaa ilmat pihalle ja yrittää murjoa rengasta kohdalleen ja ei kun lisää ilmaa käsipumpulla ja ja ja... ei ole ikävä.

Nana
25.08.2015, 17.57
Haha, joo, onhan ne kehittyneet. Tuohon alle minuuttiin ei toki laskettu kiekon irroitusta, renkaan poistoa yms, vaan pelkkä renkaan ja sisurin vanteelle laitto kiekko kädessä, sisuri vieressä pyöreäksi pumpattuna. Olis ihan mielenkiintoista joskus katsoa kellosta miten nopeaa se nopeimmillaan sujuu, sillä on melkoisen vikkelää touhua helpon renkaan kanssa.
Minä vielä luulin laittaneeni Fast Trakin ensin väärinpäin ja tyhjensin sen uudelleen, irroitin sisurin ja renkaan, kunnes tajusin, että olihan se ihan oikeinpäin, mutta eipä siinä Spessun kanssa ole hätää, kun siinä samassa ajassa se menee vanteelle toisenkin kerran. :cool:

Nana
25.08.2015, 18.17
Mulla on nyt myös kokeiltavaksi Ra-Ra, jonka tilasin samalla kun sain samaan tarjoukseen TBn kanssa sen. Se näyttää hyvin samanlaiselta kuin Race-King ja varmaan samaan tapaan toimiikin. Osa arvosteluissa sanoi sen pitävän jopa huonommin kuin TB. Saa nähdä kun tulee itse kokeiltua joskus, mutta enpä minä tuollaista kumia märälle valitsisi kuitenkaan, kyllä se varmasti kuivalla pitää ja onpahan myös noita isomman ilmatilan kumeja nyt parit kappaleet jos tuntuu, ettei ilmatila muissa riitä.

Lis. Kävin koeajamassa Fast Trak- TB-komboa ja hauskat renkaathan noi kuivalle on. Kunnolla metsässä en käynyt, mutta ajoin kaupungissa, sekä metsä- ja kalliopätkiä mm. Hietaniemenrannassa, eikä kertaakaan jäänyt sutimaan. Kyllä se vesi on ihme elementti, sitä ei paljon tarvita kun kevyemmät renkaat alkaa jo sutimaan, mutta toisaalta hyvin kuivassa voi pärjätä hyvinkin kevyillä.
Nopeathan nämä oli, ei uskaltanut tuolla ihmispaljoudessa kelvillä päästellä niin paljon kuin olis päässyt, mutta rauhallisemmissa paikoissa pääsi vähän kiihdyttelemäänkin ja kyllähän tollasilla alle 600g ja alle 500g renkailla kivasti kiihtyy. En muista Fast Trakin painoa, oliskohan 560g hujakoilla ja TB 480g, unohtui punnita. Ra-ra näytti snakeskin versiona 600g, tosin minun matkalaukkuvaakani näyttää välillä outoja, mutta tuo voisi pitää paikkansakin.
Voi kun Spessu tekis 2.3 Fast Trakkiä, sitä voisi lisäksi hommata. Tosin toi 2.2 on jo todella hyvä. Aion ehdottomasti hommata toisen semmoisen varastetun tilalle jotta voin ajaa myös pelkillä Fast Trakeilla. Tuohan on parannettu versio entisestä, jossa nappuloita on paranneltu FE analyysin avulla ja tuloksena vähemmän vierintävastusta sekä enemmän pitoa kuin edeltäjässään. En ole vanhalla ajanut, mutta tämä on ainakin mainio.

orc biker
26.08.2015, 09.03
Meh. Kysymykseni ei ole enää relevantti.

no-saint
26.08.2015, 10.11
Olihan se hienoa niin kauan kuin kesti. 2vkoa tuli päästeltyä Walben Furious Fredeillä kaikki ajot ja olihan se vauhdikasta. Nyt sitten sataa joten eteen Bontin XR1 ja taakse Wtb:n Nine Line. Ns: välikelin kumit ennenkuin sitten syksyn tullessa Contin Mountain / Trail king 2.4 x 29. Ja talveksi nastat ISP:t tahi Nokian WXC 300 tahi Nice Trak Snow 300.

Nana
26.08.2015, 14.31
Minä en vielä pikkusateen vuoksi vaihda, on nuo sen verta hauskat ja täällä on ollut nyt niin pitkään kuivaa, että pitäisi sataa enemmän, jotta maa jäisi märemmäksi, nythän se vesi imeytyy aika nopeasti syvemmälle ja jos ei ihan heti sateen jälkeen mene juurille ja kiville ne ovat hetken päästä jo yhtä kuivia.

Minulla näytti muuten matkalaukkuvaaka Ground Control 2.1 x27.5lle 600g painoa ja siinä on jo kuitenkin vähän paremmin kuviota ja siten myös pitoa, ei paha lainkaan.

Mtx
26.08.2015, 19.51
ISP:t katselin valmiiksi tuohon että saa sitten vaihtaa kun tarvitsee.

Nana
28.08.2015, 15.31
Tyhmä kysymys, mutta mitkä on ISPt?

Onneksi vaihdoin jo eilen hyvä- tai ainakin parempivointisena eturenkaaksi Ground Controlin 2.3 niin ei tänään tarvinnut kuin takarengas vaihtaa.
Luvannut nyt enemmänkin sadetta niin vaihdoin alkuun keskisarjan luottokombon, Specialized Fast Trak 2.3 -Fast Trak 2.1, noilla pärjää jo hyvin monessa paikassa, mutta rullaavuuttakin riittää.
Ei taida Ra-raan tutustuminen juuri sateella olla ihan paras idea, ellei halua elämäänsä lisäjännitystä niin se jäi odottamaan kauniimpia päiviä.

Minulla tuli tänäänkin aamulla se Database error-teksti viestiä lähettäessä, eikä lähettänyt ilman, että päivittää sivun, joten tänäänkin voi tulla tuplia, triploja tms, joita en itse saa poistettua. mikäli näin, saa niitä poistaa jos joku pystyy.

pätkä
28.08.2015, 15.33
Tyhmä kysymys, mutta mitkä on ISPt?

Schwalbe Ice Spiker Pro nastarengas.

Mtx
28.08.2015, 18.42
^ paras maastopyörän yleisrengas oikeaan säähän.

Nana
29.08.2015, 23.44
RalliRanet toimi mahtavasti tänään takarenkaana Ground Controlin kera. Maasto oli kuivaa metsäpohjaa, juurakkoa, kalliota, sammalikkoa. Mainion tuntuinen yhdistelmä tämäkin kuivaan keliin ja oikeastaan GC edessä toimii vähän kosteammassakin. Laitoin kuivan kelin vuoksi 2.25 Ralphin taakse saadakseni vielä lisää ilmatilaa kun lähden pompottelemaan kalliolle.

orc biker
30.08.2015, 00.05
Minä lopulta päädyin ottamaan yleisrenkaakseni, eli näitä ei vaihdella kertaakaan, Race King Protectionin. Tubelessina pitäisi rullata aika hullun hyvin pistosuojaukseen, joka on erittäin hyvä, nähden. Pito varmaan riittää minun ajoihini ja ajattelin muutenkin, että tärkeämpää on se 95+ % ajasta kuin se loppu. Iso ilmatilavuus oli myös yksi tekijä puoltamassa tuota. 2,2" vain, mutta pitäisi olla mukavan leveä etenkin kun vielä laittaa leveälle vanteelle. Nastojen kohdaltahan leveyttä ei ole paljoakaan. Se nastojen loppuminen aika keskelle vähän mietitytti ja toisaalta, että mitenhän nämä kestävät asvalttia, jota tulee jyrättyä myös paljon. Mutta lopulta viimeistään hinta ratkaisi, kun 33 € ei ole tämän luokan renkaasta paha. Ja saatavuus, kun Racing Ralphin DD:tä ei oikein löytynyt.

Nana
30.08.2015, 00.19
Race-King on tosi hyvä rengas, siinä voisi toki olla hieman isommatkin sivunappulat, mikä toisi kurveihin lisää pitoa, mutta nappuloiden muoto on mielestäni hyvä ja ne Black Chilin kera riittävän alhaisilla paineilla tuovat pitoa aika hyvin, ainakin kuivissa olosuhteissa. Ja vierintävastushan siinä on tosi pieni. Minusta se näyttää suht pullealta, parempi ilmatilaiselta renkaalta verrattuna moneen muuhun 2.2 kumiin. Itse olen tosin nähnyt vain RS versioita, enkä tiedä ovatko nämä täsmälleen samankokoiset.
En minä usko, että se Protectionkaan ihan liian kova tms on ainakaan tubelessina kun voi pitää alhaisempia paineita. Voithan kokeilla myöhemmin vielä RS versiotakin niin pääset vertailemaan. Tuon protectionin luulisi kestävän hieman paremmin asfalttia jos siinä on kovempaa seos.
Itsellä ei tosiaan pidemmän ajan kokemusta kaupunkiajosta noilla niin en osaa sanoa kestosta muuta kuin, että useillakaan kaupunkiralleilla, portaissa ja asfaltilla en ole saanut vielä Race-Kingiin silminnähtäviä kulumisen merkkejä aikaiseksi, tosin voi olla, että painavemmalla (lue normaalipainoisella) aiemmin kuluu. Noilla on kyllä mahtava kaasutella niin asfaltilla, soralla kuin poluillakin. Ihan älyttömän kevyet kumit noi RS Race-kingit, eikä varmasti paljoa tee Protectionkaan painoa.

orc biker
30.08.2015, 00.58
Minusta se näyttää suht pullealta, parempi ilmatilaiselta renkaalta verrattuna moneen muuhun 2.2 kumiin.

Se on nimenomaan pullea kyljistä. Ja taitaa olla aika korkeakin. Paljon ilmatilaa on hyvä juttu.

En minä usko, että se Protectionkaan ihan liian kova tms on ainakaan tubelessina kun voi pitää alhaisempia paineita. Voithan kokeilla myöhemmin vielä RS versiotakin niin pääset vertailemaan. Tuon protectionin luulisi kestävän hieman paremmin asfalttia jos siinä on kovempaa seos.

Seoksessa ei ole mitään eroa. Samaa BlackChiliä. Ero näkyy alla. Eli tuo suojakerros + tubeless ready -reunukset. Racesport-versiossa ei ole mitään muuta etua kuin aavistuksen alhaisempi vierintävastus ja se on vähän kevyempi. Ja liekö hieman halvempikin, en tiedä. Mutta toisaalta se on hankalampi litkuttaa ja kylket ovat heikommat ja muutenkin se on herkempi puhkeamaan. Kisakäytössä voi olla järkevämpi, mutta ei välttämättä sielläkään, jos on tapana puhkoa renkaita.

http://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/52540/uncropped/748/0/3/protection-cutaway-01.png

Ihan älyttömän kevyet kumit noi RS Race-kingit, eikä varmasti paljoa tee Protectionkaan painoa.
Muistaakseni n. 100 g tulee lisää. Se on minulle ihan sama. Minä olen ajanut kilonkin renkailla, ei tunnu missään.

Nana
30.08.2015, 01.26
Ai, ne on samaa seosta, no vielä parempi. Jep, se on korkea, mielestäni paitsi pyöreämpi, myös korkeampi kuin moni muu samankokoinen.
Hyviä renkaita nuo on, ei se 100g välttämättä monelle ole missään määrin merkittävä, jos sen mukana saa lisää suojausta tms.
Itse tykkään sekä Fast Trakista, Race-Kingistä että ainakin tämänpäiväisen perusteella myös Ralli Ranesta. Ne on kaikki minusta aika samantyyppisiä renkaita omaten kuitenkin omat erityispiirteensä, mutta kaikki ovat tosi nopeita ja suht kevyitä.

stumpe
30.08.2015, 01.36
Mutta lopulta viimeistään hinta ratkaisi, kun 33 € ei ole tämän luokan renkaasta paha.

Ite maksoin näistä 44e ;)

http://i59.tinypic.com/rumtg4.jpg

orc biker
30.08.2015, 04.32
Ite maksoin näistä 44e ;)

Halvalla on lähtenyt. Mistä noin edullisesti? Olisiko siellä ollut Protection-versioitakin? Minäkin sain sisurit kaupan päälle. Onhan niilläkin arvoa melkein kymppi.

IncBuff
30.08.2015, 09.48
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/marathon-plus-mtb.html

Siinä on ankkurikumi-fanclubille hyvin suojattu yleiskumi.

stumpe
30.08.2015, 10.44
Halvalla on lähtenyt. Mistä noin edullisesti? Olisiko siellä ollut Protection-versioitakin? Minäkin sain sisurit kaupan päälle. Onhan niilläkin arvoa melkein kymppi.

XXällän supervknlopusta, oli jo valmiiksi kyllä halpa. En tiedä oliko protection-versiota. Ostin vaikka talossa ei nyt yhtää kaksysimankelia. :seko: No, asia korjaantunee jossain vaiheessa..

orc biker
30.08.2015, 10.48
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/marathon-plus-mtb.html

Siinä on ankkurikumi-fanclubille hyvin suojattu yleiskumi.
Järeä rengas. Toivon, että nuo löytävät tiensä Matti Rämön seuraavalle matkalle. Voisivat tehdä äänikirjan kuuntelemisesta vähemmän tuskastuttavan kokemuksen.

Mutta kun sinä tuon linkin laitoit tuohon väliin, niin oliko tuo nyt sinun mielenilmauksesi sitä vastaan, että otin ankkuri-protectionin (645 g, 110 g Racesportia painavammat)? Rullaavatkin niin "huonosti":

"Big surprise! Rolling resistance of the Race King Protection is only slightly higher than the very fast Race King RaceSport. At an air pressure of 25 psi, rolling resistance is 23.3 watts as compared to 22.4 watts for the RaceSport version. At higher air pressures, rolling resistance is 1.1 - 1.3 watts higher than the RaceSport version, which really isn't that much for the added protection and weight."

"Compared to the RaceSport version which has the same price, rolling resistance is only 1 watt higher while you gain a lot of puncture resistance. Also, using the Protection tire in a tubeless set up should be much easier as well."

http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2015

Nana
30.08.2015, 13.46
Itsellänihän on Butcherit Grid-versiota, eli paremmin suojattu ja kun ne on mun monsterirenkaat, joilla pärjää myös pahimmissa keleissä ja liukkaimmissa paikoissa musta on ihanaa, että voin huoletta paiskoa niitä kiviin tarvitsematta huolehtia kylkien repeilystä.
ja kyllä niillä ehdottomasti eteenpäin pääsee, yllättävän ketterät monsterit ne on.

Noista Conteista kuten monista muistakin kevyistä ja nopeista renkaista voi netistä lukea kokemuksia (jopa kesken kisan) hajonneista kyljistä, Race-Kingitkään ei varmasti ainakaan RSnä ole kestävimpiä kumeja joten siinä mielessä ihan järkevääkin valita vähän suojatumpi versio jos niitä yleisrenkaina käyttää vähän kaikissa maastoissa.
Itse taas käytän noita kuivan kelin renkaina ja urbaaniin sekoiluun ja siihen riittää vallan hyvin kevyempikin versio.

Nana
31.08.2015, 20.10
Voi kun tuo Ralphi olis hieman kovempaa tai muuten kestävämpää seosta. Olen saanut siitä jo näillä harjoituskuvauskierroksilla urat kulutettua kulutuspinnan nappuloista aika hyvin ja luulen, ettei se hirmu pitkäikäinen ole. Harmi, sillä se on mukava ja nopea ajettava.

Täytyy kyllä samaan hengenvetoon todeta, ettei nuo kevyet ja nopeat kumit mitkään varmaan kovin pitkään kestäne märällä kalliolla ajelua kulumatta. Toki voi jonkunverran olla eroja renkaiden välillä siinä miten nopeasti rengas kuluu.

JackOja
31.08.2015, 22.30
Voi kun tuo Ralphi olis hieman kovempaa tai muuten kestävämpää seosta. Olen saanut siitä jo näillä harjoituskuvauskierroksilla urat kulutettua kulutuspinnan nappuloista aika hyvin ja luulen, ettei se hirmu pitkäikäinen ole...

Ei ne mullakaan kestä kuin muutaman tonnin...

Nana
31.08.2015, 23.15
No muutama tonni kuulostaa jo ihan järkevältä, siinä ehtii jo vähän ajella. Enhän minä vielä tiedä miten kauan nuo lopulta kestävät, kiinnitin vain huomiota tuohon urien nopeaan sulamiseen, mutta kyllähän kallio/kivet aika nopeaa kuluttaa, varmasti nopeammin kuin metsäpohja-juuret.
On kyllä mukavan oloinen rengas, kivasti ilmatilaa, kuten Race-Kingissäkin ja minun mielestäni rullaa tosi hyvin niin soralla, metsäpohjalla, kalliolla kuin asfaltillakin.

Nana
05.09.2015, 20.55
On käynyt kyllä tuuri renkaiden kanssa, kun ei yksiinkään renkaisiin ole vielä tarvinnut pettyä, kaikki on olleet tosi kivan oloisia, vaikka ovatkin hyvin erilaisia ja eri merkeiltäkin.
Nyt on sen verran sadellut, että laitoin taaksekin Ground Controlin, että pääsee metsässäkin etenemään, mutta takarengas kun on sisurilla niin äkkiäkös sen semi slickiin vaihtaa jos kuivempaa tulee. GCt on mielestäni ihan mainiot monitoimirenkaat eivätkä tunnu olevan kovin herkät hajoamaan kivikossa, portaissa tms.

Nana
12.09.2015, 16.39
Mukavastihan Rane toimii suht kuivalla alustalla. Eron eturenkaaseen kyllä huomasi, kun eturengas on litkutettu ja takarenkaassa (Rallirane) sisuri. Ei mulla kauheasti ollut paineita sisurillisessakaan, joku 1.8-1-9, mutta kyllähän se erilaiselta tuntuu kuin edessä olleet 1.5 paineet, toimi kuitenkin. Ei viitsisi litkuttaa takarengasta kun joutunen piakkoin sen sateiden vuoksi kuitenkin vaihtamaan johonkin kuvioidumpaan.
Siinä mielessä houkuttaisi Ranekin litkuttaa, kun en ainakaan näillä paineilla tunnu saavan sivunappuloita käyttöön, vaikka miten kovasti mutkissa mielestäni kallistan pyörää. Ground Controlissa suht sama, litkutettuna alemmilla paineilla alkoivat sivunappulatkin kulumaan. Kai se pitäis vaan olla enemmän painoa tai pienemmät paineet renkaassa.

lis. Laitoin sit tänään pokkana takana rullaavaan sisurilliseen Ralliraneen 1.6-1.7, kun ajattelin, että eihän sitä tiedä kestääkö mun alla jos en kokeile. No hyvinhän tuo kesti, ei mitään ongelmia ja pitoa oli heti vähän lisää. Säikähdin aikalailla kun yhtä mäkeä laskiessa kuului suht äänekäs poksahdus ja vauhtia oli aika paljon. Olin varma, että nyt se sisuri pamahti, mutta ei, en tiedä mistä tuli, mutta renkaissa yhä ilmat. Sisurissa on kyllä litkua, mutta en usko sen siitä tulleen. Oli aika ikäviä keppejä pystyssä juurten ja kivien välissä ja ehkä joku niistä on kopsahtanut renkaaseen tai vanteeseen saaden äänen aikaan.

IncBuff
13.09.2015, 08.44
Tuli nuo paljon hehkutetut Ardentit nakattua alle kun Alltricks myi niitä puoli-ilmaiseksi. Onhan nuo sen verran tahmeat ettei noista yleisrenkaiksi ole ja sutimaan nuokin saa. Syksyksi ja kevääksi kuitenkin ihan hyvät kumit, mutta ei noilla kuivilla kesäkeleillä viitsi ajaa.

Nana
13.09.2015, 15.06
Ardent Race vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Rullaa vähän paremmin kuin Ardentti, mutta pitoa enemmän kun Ikonissa, vähän niinkun Ikonin ja Ardentin sekoitus. http://cdn.maxxiscentral.com/tyreimages/tyre-image-ArdentRace_m.png

mk
13.09.2015, 15.23
~ ardent race vois kyll olla itelle seuraava eturengas .. MountainKing2.4" ei isommin vakuuta viime lenkkien perusteella eli menee vaihtoon kun asennus/säätö into iskee.. Laitas kommenttia jos testaat

Nyt illalla eteen vaihtui aikaisemminkin ollut RocketRon, kun tuo mountainking vaikuttaa tunnottomalta eikä ainakaan paremmin juurakolla metsässä pitävältä .. ehkä pikemminki päinvastoin. Katsotaan miten rr kestää ajoa , pitää varoa kivikoissa enempi , mutta eiköhän tuo kun laittaa litkut sisään :o

Nana
13.09.2015, 16.58
^ Laitan toki. En tosin todennäköisesti ihan lähiaikoina ole kokeilemassa kun on suht hyvin sekä kevyttä, että tukevampaa rengasta, mutta jossain vaiheessa aivan varmasti. Toimivannäköinen kuvio noissa.

Asiasta toiseen, tuo Ground Control vaikuttaa kyllä pätevältä litkutusrenkaalta. Olen minä siihen ilmeisesti portaissa pidemmässä maratoonissa saanut pienen pienen reiän tehtyä, kun siihen tulee yhä kostea piste samaan kohtaan, muttei koskaan enempää, eikä ilmaa tule pihalle edelleenkään. Kyljet on edelleen siistit vaikka aika kivikkoisia mäkiä laskin.

Kaatuilija
13.09.2015, 17.15
Itselläni on tällä hetkellä takarenkaana tuollainen Ardent Race 29x2,2" koossa, EXO -suojauksilla ja litkuilla. Edessä sitten aivan tavallinen taittuvakylkinen Ardent 2,25".

Viimeksi ajanut märällä lenkkiä viime syksynä noilla, joten muisteluksi menee. Kesän oli Ralliranet alla ja nyt vasta kaksi lenkkiä ajettu noilla ja märkää ei hirveästi metsästä löydy.

Nappulat tuossa eivät hirveän isoja ole, ehkä aavistuksen isommat kuin Schwalben Ralliranessa. Pienestä nappulasta huolimatta pitoa märällä kivikkojuurakolla on omien kokemuksien mukaan enemmän kuin tyypillisillä XC -renkailla esim. X-King RS ja RaRa. Myös vetopito mudalla yllätti positiivisesti. Edessä kuitenkin pidän mielellään tavallista Ardenttia, jossa on selvästi karkeampi kuvio.

Viime syksynä oli hakusessa yhdistelmä, joka rullaa hyvin, mutta myös pitää märällä juurakolla ja kivikolla ja mudassa kohtalaisesti. Hyvä yhdistelmä siihen tuo. Hyvin onnistuu hiekkatielenkit rullaavuuden puolesta ja märällä kelillä ajelu ei tuota ongelmia. Lumella tuo Ardent Race oli kyllä käsittämättömän onneton. Suti ja suti joka paikassa ja kuvion mentyä tukkoon koko rengas tuntui luistelevan sivusuunnassa.

Nana
13.09.2015, 17.34
Siinä on kyllä oma viehätyksensä ajella kevyellä renkaalla, mutta paljon tarkempana saa olla silloin tekniikan kanssa. Itse, etenkin kun olen ajellut alkuun Butchereilla, Minioneilla yms, huomaan Raran ja vastaavien kanssa välillä tämän unohtavani. Esim eilen viimeksi liukastuin juurella ja repäisin pikkurillini auki laskeutuessa, vaikka olisin ko juuren varmasti päässyt ongelmitta ihan hieman kovemmalla vauhdilla ja painamalla pepun penkkiin heti juuren ylitettyäni, mikä mahdollistaa takarenkaan paremman kontaktin maahan ja siten paremman pidon.
Tosi vahvakuvioisella renkaalla tällaiset on helppo unohtaa, koska rengas repii pidon (lähes) aina jostakin, mutta kevyemmin kuvioidut kyllä muistuttavat jos tekniikka unohtuu.
Esim. juurakkoisessa, jyrkässä ylämäessä voi olla vaikea pitää vauhtia yllä, kun samalla ylittelee juuria/kiviä ja jos vielä putkelta polkee jolloin paino siirtyy edemmäksi voi käydä juuri kuten minulle, eli eturengas ryömii yli, mutta takarengas ei enää saa pitoa mistään ja kun ei vauhtikaan riitä sitä auttamaan yli se liukuu sivusuunnassa juurella pysäyttäen vauhdin.

Nana
14.09.2015, 21.42
Tänäänkin oli pidemmällä lenkillä takana olevassa sisurillisessa Racing Ralphissa pienet paineet, n. 1.5-1.6 baria ja hyvin kesti sisurikin. Tajusin just, että mullahan on Rarasta tuo vahvempi Snakeskin-versio, joka on toki painavampi, mutta myös kestävämpi. Kyljet tuntuu minusta tukevilta verrattuna moniin vahvistamattomiin (esim Contin Race Sport) ja sekin varmasti auttaa myös sisuria pysymään ehjänä alemmillakin paineilla, ainakin kevyemmillä kuskeilla. En tosin noin alhaisia paineita sisurillisiin renkaisiin suosittele muille kuin tosi kevyille kuskeille, mitä enemmän se rengas elää, sitä isompi riski sisurin hajota.

Ajoin aika kivikkoisessa maastossa ja kylkiin tuli iskuja sekä juurista, että kivistä, mutta siistit ovat. Voisin ehkä kevyempään kaupunki -, ja muuhun helpompaan menoon koittaa joskus noita kevyempiäkin Ralliraneja. Alan jo vähän tottua ton tyyppisellä renkaalla juurakossa/kivikossa ajeluun. Välillä voi vähän liukua jos on liukkaita juuria, eikä ole tarkkana, mutta ei se niin haittaa kun oppii kuinka rengas käyttäytyy ja missä sen rajat menee.

Nana
16.09.2015, 13.15
Päädyin sitten hieman vähemmän agressiiviseen komboon, kuin Butcher-GC, eli GC säilyy edessä litkuineen ja taakse tulee nyt kokeiluun Ardent Race Exo 3c myöskin litkutettuna. Kunhan tuosta hammasoperaatiosta toivun ja pääsen kokeilemaan niitä muutenkin kuin asfaltilla hissutellen kerron sitten miltä vaikuttaa.

Lis. Nyt on siis Ardent Race takana. Mainiosti näyttäisi sekin heti tiivistyneen, ei vuotokohtia. Kyllä oli vaikea tulla lähes suoraan kotiin, kun teki mieli lähteä pidemmästi ajelemaan, mutta tyydyin pyörähtämään vähän Sibeliuspuiston kallioilla ja lähimaastoissa. Oikein mukavan tuntuinen rengas, odotan innolla, että pääsen paremmin kokeilemaan.

ja vähän vertailua jos jotakuta kiinnostaa: Spessun Fast Trakissa on reunanappulat suht samankokoiset kuin Ardent Racessa, AR:ssa on vain hiukan leveämpi, mutta melko samanmuotoinen reunanappula. kulutuspinnassa ja sen reunamilla AR:n nappulat ovat selkeämmin leveämpiä kuin Fast Trakissä, vaikka korkeutta niilläkään ei paljon enempää ole, mutta ne ovat keskellä paljon tiiviimmässä paririvissä ja välissä vielä pienemmät nappulat ennen varsinaisia reunanappuloita.

d33b0
17.09.2015, 12.39
Päädyin sitten hieman vähemmän agressiiviseen komboon, kuin Butcher-GC, eli GC säilyy edessä litkuineen ja taakse tulee nyt kokeiluun Ardent Race Exo 3c myöskin litkutettuna.
Kirjoittelusi perusteella vaikutat vaihtelevan renkaitasi harva se päivä... Voisi kuvitella että kävisi työlääksi / kalliiksi niin aktiivinen renkaiden vaihtelu jos käyttää renkaita litkutettuina?

Itse taidan olla kovin laiska kokeilemaan erilaisia renkaita, tai sitten vaan Mountain King 2.2" takana ja Trail King 2.2" edessä (molemmat RaceSporteina) kombo on vaan niin passeli omiin ajoihini.

Nana
17.09.2015, 13.35
^ Ei veikkonen, itsehän minä olen sisurilliset vaihdellut, max muutama minuutti/rengas niin eihän siihen aikaa mene. Nämä litkutetut renkaat (etu ja taka) on vain kokeilu, minulla on siis litkutettu vain yhteensä 2 rengasta, enkä missään nimessä aiokaan alkaa litkutettuja renkaita samaan tahtiin vaihtamaan kuin sisurillisia. ja mikäli litkuttelemaan alan jatkossakin, opettelen sen toki itse. Vaikka eipä sillä, jos harvoin vaihtaa niin about renkaanvaihdon hinnalla saa litkutuksenkin jos tarvikkeet itsellä, joten jos on vähän aikaa/vaikea rengas-vanne-yhdistelmä tms niin eipä siihen talous kaadu vaikka veisi litkutettavaksi. ja jos ei nosto tahdo onnistua, voihan renkaan viedä kiekkoineen ja strippeineen pelkästään vanteelle kompressorilla napsautettavaksi ja hoitaa itse litkut sisään yms.
Ei minulla välttämättä ehdi nämäkään litkutetut, GC ja Ardent Race, kulua ihan sileiksi ennen kuin joudun jo vaihtamaan säiden vuoksi Butcheria tms, mutta varmasti ehdin kuitenkin riittävästi ajella, jotta saan litkutettuihin tuntumaa. Edessähän on ollut jo hetken nuo litkut.

oem
17.09.2015, 14.06
Talveksi onkin hyvä valita pysyvät renkaat ja opetella rutiiniksi asti niiden käyttäytyminen ettei satu mitään äkkinäistä.
Luistoilta ei kuitenkaan välty ja tilanteen korjaaminen pitää tapahtua ennen kuin sen ehtii ajatella. Luistattelusta saa jopa huvia.

Nana
17.09.2015, 14.38
^ Jep, todennäköisesti ainakin eteen tulee itselle Butcher Control, se on tuttu rengas ja pitää hyvin.

Lis. Rupesi niin nyppimään kylmäpakkaus poskella istuminen kutinan+ kivun takia niin tuli lähdettyä pikkusen ajelemaan. Aika hyvin viilentää poskia myös vilpoinen tuulenvire ajaessa. Hyvältä tuntuvat litkutetut renkaat. Kallioilla kävin vähän ajelemassa ja ihan kivasti tuntuu Ardent Racekin löytävän pitoa märilläkin kallioilla. Sivunappulat, vaikkeivät jättimäiset olekaan, purevat mutkiin kallistaessa hyvin maahan. Tosin pieni epäröivä hetki siirtymässä reunanappuloille. Meinasi ensin usko loppua, että löytyykö sitä pitoa, mutta kun vaan kallisti lisää niin löytyihän sitä. Itse ajelin noilla aika alhaisilla paineilla, vain vähän yli 20 psi takana. Rullaavat tosi kivasti mielestäni. Aika hyvä tommoinen "välikelin rengas" kaikkein kevyimpien renkaiden ja kuvioidumpien (Ardent, GC...) renkaiden välissä.
Mitä ennen ostoa lueskelin niin Ardent Racea tuntuvat xc-tyypit pitävän eturenkaana, kun halutaan hieman enemmän pitoa, mutta myös enskatyypit käyttävät etenkin takarenkaana rullaavuutta lisätäkseen. Pitoa ei toki tuon kokoisella nappulalla voi olla niin paljon kuin GCssä, HDssä tms, mutta sitä tuntuisi olevan enemmän kuin Race-Kingeissä yms kevyemmissä.

d33b0
18.09.2015, 15.42
^ Ei veikkonen, itsehän minä olen sisurilliset vaihdellut, max muutama minuutti/rengas niin eihän siihen aikaa mene. Nämä litkutetut renkaat (etu ja taka) on vain kokeilu, minulla on siis litkutettu vain yhteensä 2 rengasta, enkä missään nimessä aiokaan alkaa litkutettuja renkaita samaan tahtiin vaihtamaan kuin sisurillisia. ja mikäli litkuttelemaan alan jatkossakin, opettelen sen toki itse. Vaikka eipä sillä, jos harvoin vaihtaa niin about renkaanvaihdon hinnalla saa litkutuksenkin jos tarvikkeet itsellä, joten jos on vähän aikaa/vaikea rengas-vanne-yhdistelmä tms niin eipä siihen talous kaadu vaikka veisi litkutettavaksi. ja jos ei nosto tahdo onnistua, voihan renkaan viedä kiekkoineen ja strippeineen pelkästään vanteelle kompressorilla napsautettavaksi ja hoitaa itse litkut sisään yms.
Ei minulla välttämättä ehdi nämäkään litkutetut, GC ja Ardent Race, kulua ihan sileiksi ennen kuin joudun jo vaihtamaan säiden vuoksi Butcheria tms, mutta varmasti ehdin kuitenkin riittävästi ajella, jotta saan litkutettuihin tuntumaa. Edessähän on ollut jo hetken nuo litkut.
Okei. Juu, eipä noiden sisurillisten nakkien vaihtamisessa kovin kauaa mene.
Taidan ensi vuonna pistää litkut itsekin kehiin. :)

Nana
18.09.2015, 16.39
Varmasti kannattaa ainakin kokeilla miltä ne tuntuu ja miten paljon alemmilla paineilla voi ajella yms. Itsehän tällaisena höyhensarjalaisena voin sisureillakin pitää hyvin alhaisia paineita, mutta kyllä nuo litkutetut hauskoilta tuntuu, hieman erilainen tuntuma tulee ja minusta ihan sorminkin kokeilemalla rengas tuntuu samoilla paineillakin litkutettuna jotenkin pehmeämmältä ja joustavammalta kuin vastaava sisurin kanssa, mikä varmasti vaikuttaa positiivisesti maastossa ajellessa.

Mazza
27.09.2015, 23.13
Ostin X-Kingit viime syksynä ja ne kerkes olemaan alla hetken ennen nastakelejä, ja tänä kesänä muutaman kuukauden edessä. Kilometrejä ei ole kovin montaa sataa takana, ja pyörää säilytetään aina varjossa. Tänään huomasin, että etunen on aivan täynnä pieniä halkeamia. Saapa nähdä, pitkäänkö pysyy vielä kasassa... Yksi Mitroc teki varavarapyörässä samalla tavalla, mutta siinä mustassa soikeassa muovirinkulassa se olikin ihan odotettua.

Nana
27.09.2015, 23.32
Olen kuullut, että Continentalien kyljillä, ainakin näillä kevyemmillä (X-King, Race-King rs) olisi taipumusta kyljistään mennä tosi repaleisen näköisiksi suht nopeaan. Tämä ei tientenkään välttämättä heti vaikuta ajoon, mutta toki sitten jos kyljet kokonaan hajoavat.
Itselläni on Contin renkaat olleet sen verran kevyemmässä käytössä (lukuunottamatta porrasteluja Race-Kingillä) toistaiseksi, että niissä on vielä kyljet pysyneet kunnossa.

Mazza
27.09.2015, 23.45
Nämä oli siis kulutuspinnastaan, nappuloiden välistä täynnä haurastumisesta johtuvia halkeamia. Kyljet on vielä kuin uudet, ja nappuloissakin vain keskellä kevyttä kulumaa.

Nana
27.09.2015, 23.58
Okei, onko se protection, race sport vai mikä versio? Nuo kulutuspinnathan nappuloiden välissä ei välttämättä ole hirveän vahvoja, esim monissa, missä kyljet vahvistettu, se vahvistus ulottuu vain kylkiin ja nappuloiden välit voi olla ns. heikompi kohta, tosin ajossa nappulat antaa suojaa useimmilta kolhuilta.

Mazza
28.09.2015, 07.36
Nuo on ne halvimmat, teräskaapeliset.

IncBuff
28.09.2015, 08.27
Nuo Racesportit on kyllä ihan paperia. Kaverille tuli tuollaiset uuden pyörän mukana ja muutaman lenkin kesti niin alkoi tulla kyljistä litkut läpi. Mountain King + X-King.

Nana
30.09.2015, 21.57
Se on valitettavaa, että Conttien litkutus on niin aikaavievää, eikä ne ole ilmeisesti kovin kestäviä litkutettuinakaan, ainakaan ei-protection versiot. Kiinnostaisi muuten kokeilla Mtn Kingiä ja Trail Kingiä ja myös nykyisiä litkutettuina.

En olisi muuten varmaan edes Schwalben Nobby Nickiä tullut kokeilleeksi, kuin korkeintaan kesäkuivalla, mutta tyytyväisenä uuteen Snakeskiniin, joka on toiminut mainiosti Rarassa ja HDssä tulee sekin kokeiltua. Kuviohan on lähes identtinen GCn kanssa, ainoastaan pieniä eroja, esim. Nonista puuttuu GCn kulmikkaat välinappulat, joita rakastan. Nappuloiden asettelu on hyvin samantyyppinen, GCssä vaan on voimakkaammin muotoillut ja leveämmät nappulat. Saa nähdä miten käytännössä ajossa eroaa GCstä, varmasti seosten erot jotain eroavaisuuksia saa aikaan, odotan mielenkiinnolla koeajoa. Kyljet on minusta tosi hyvän tuntuiset Schwalbeissa, ei yhtään lötköt ja se on hyvä litkutuksen kannalta, paineet voi laskea alas.

kauris
01.10.2015, 07.08
Kaikilla valmistajillahan on aina omia erikoishienoja ja muihin verrattuna superhyviä omia seoksiaan mutta Contin black chili jossain määrin tuntuu kokeilemisen arvoiselta. Nimittäin maantiepuolella Contin chili-renkaita kuten Gp 4000 S tai Gp Four seosoneita on testeissä kehuttu paitsi rullaaviksi niin myös erityisen hyviksi märkäpidoltaan. Jospa se märkäpito asfaltilla viittaisi siihen, että Chilit toimisi myös maasturirenkaissa antamalla pitoa märillä juurilla ja kivillä.

Nana
01.10.2015, 13.34
Joo, kyllä olen itsekin tykännyt tuosta Black Chili seoksesta. Se on vaan tietysti ongelma monille jos vie tolkuttoman kauan saada tubelessiksi ja sitten rengas ei kestäkään kuin hetken, ennenkuin alkaa vuotamaan tai hajoaa. Itse en osaa vielä kestosta sanoa mitään kun sen verran vähän käyttöä noilla ollut, mutta moni tuntuisi juuri tästä valittavan.
Minä kyllä tykkäisin jos Continentalkin saisi renkaansa tiivistymään paremmin tubelessiksi ja myös kestämään paremmin.

mk
01.10.2015, 14.01
Joo, kyllä olen itsekin tykännyt tuosta Black Chili seoksesta. Se on vaan tietysti ongelma monille jos vie tolkuttoman kauan saada tubelessiksi ja sitten rengas ei kestäkään kuin hetken, ennenkuin alkaa vuotamaan tai hajoaa. Itse en osaa vielä kestosta sanoa mitään kun sen verran vähän käyttöä noilla ollut, mutta moni tuntuisi juuri tästä valittavan. Minä kyllä tykkäisin jos Continentalkin saisi renkaansa tiivistymään paremmin tubelessiksi ja myös kestämään paremmin.

Continental X King RaceSport 29er <-- on itellä nyt takarenkaana, litkutettuna (ZTR Flow EX -kehä) ja hyvin on kestänyt. Kertaalleen lisäsin litkuja , mutta nyt on syksyn ajot mennyt ongelmitta. Edessä toistaiseks ollut RocketRon (sekin litkutettuna) .. Lisää pitoa kuitenkin kaipais, varsinkin märille juurakoille :) Noillakin pärjää,kun laskee paineet tosi alas .. Pari testilenkkiä mennyt edessä 20psi (1,35bar) / takana 25psi (1,7bar) , jotka tuntuu ihan minimipaineilta 80kg kuskilla. Kivikoissa saa olla varovainen ettei iske vanteelle. :o

GrafZeppelin
01.10.2015, 14.41
Kaikilla valmistajillahan on aina omia erikoishienoja ja muihin verrattuna superhyviä omia seoksiaan mutta Contin black chili jossain määrin tuntuu kokeilemisen arvoiselta. Nimittäin maantiepuolella Contin chili-renkaita kuten Gp 4000 S tai Gp Four seosoneita on testeissä kehuttu paitsi rullaaviksi niin myös erityisen hyviksi märkäpidoltaan. Jospa se märkäpito asfaltilla viittaisi siihen, että Chilit toimisi myös maasturirenkaissa antamalla pitoa märillä juurilla ja kivillä.

Hyvien contin maantierengaskokemusten perusteella hankin viime syksynä MK II:set alle juuri black chilin innoittamana. Märkäpito oli todella suuri pettymys. Aiemmin käytössä olleeseen Ardentiin verrattuna pito märällä oli selvästi huonompi. Nyt on taas Ardentit alla, vaikka tiedän että loppusyksyn limajuurakossa mieli halajaa jotain pitävämpää...mutta luulen että jos joudun silloin kaupoille, niin pitäydyn Maxxiksen tarjonnassa.

Nana
01.10.2015, 17.14
Continental X King RaceSport 29er <-- on itellä nyt takarenkaana, litkutettuna (ZTR Flow EX -kehä) ja hyvin on kestänyt. Kertaalleen lisäsin litkuja , mutta nyt on syksyn ajot mennyt ongelmitta. Edessä toistaiseks ollut RocketRon (sekin litkutettuna) .. Lisää pitoa kuitenkin kaipais, varsinkin märille juurakoille :) Noillakin pärjää,kun laskee paineet tosi alas .. Pari testilenkkiä mennyt edessä 20psi (1,35bar) / takana 25psi (1,7bar) , jotka tuntuu ihan minimipaineilta 80kg kuskilla. Kivikoissa saa olla varovainen ettei iske vanteelle. :o

Okei, mukava kuulla tällaisiakin kokemuksia Conteista. Nousiko vanteelle jalkapumpulla vai kompuralla ja oliko noston jälkeen vuotoa kyljistä tms ja jos oli kuinka pitkään? Lähinnä huolestuttaa jos päiväkausia kestäisi tiivistyminen. Kyllähän hyvän renkaan vielä jaksaisi litkuttaa vaikka joutuisi ekana päivänä vähän varmistelemaankin.

Itse ajoin tänään keikalle lyhyesti metsän ja kallion kautta ja kalliolla jossain Haagan paikkeilla pikku dropista alastullessa hyppäsin suoraan rikottuun pulloon, johon takarengas iskeytyi painoni ollessa lähes täysin sen päällä. Näin ilmassa ne lasit, mutta eipä siinä enää voinut mitään tehdä. Ground Controlin kyljestä törrötti pullonpohja ja lasia ropisi nappuloista. vedin pullonpohjan irti odottaen litkusuihkua, jota ei kyllä tullut, litkua tuli hieman, mutta oli niin pahannäköinen pullonpohja, että päätin kotiinpäästyäni silti irroittaa renkaan, tyhjentää ja tutkia paremmalla ajalla tarkemmin miltä näyttää, etenkin kun ajan aika paljon kivikkoa ja portaita. Olin kyllä aika yllättynyt, ettei litkua alkanut roiskumaan mistään, edes siitä pullonpohjan sisäänmenon kohdalta. Tulihan sieltä vähän, mutta en odottanut, että tuollaisen voisi vain poistaa ja jatkaa matkaa.

Tämä oli ihan hyvä muistutus, että varsinkin dropeissa (ainakin yhtään isommissa) kannattaisi käydä vilkaisemassa, ettei sinne ole ilmestynyt mitään yllättävää. Se riittää, että sen reunalla on pari hemmoa kaljoitellut ja rikkonut lähtiessään pullot ja seuraavalle maastoilijalle voi olla melko ikävä yllätys alastulossa.

mk
01.10.2015, 19.22
Okei, mukava kuulla tällaisiakin kokemuksia Conteista. Nousiko vanteelle jalkapumpulla vai kompuralla ja oliko noston jälkeen vuotoa kyljistä tms ja jos oli kuinka pitkään? Lähinnä huolestuttaa jos päiväkausia kestäisi tiivistyminen. Kyllähän hyvän renkaan vielä jaksaisi litkuttaa vaikka joutuisi ekana päivänä vähän varmistelemaankin..
Nousi vanteelle jalkapumpulla kohtuullisen vähäisellä pumppailuilla. (vähemmällä vaivalla pääsee esim. co2.lla suhauttamalla kuten tein tuossa eturengaskokeilun yhteydessä kun nostin RockeRonin takas MountainKing kokeilun jälkeen) Hieman tihkuin litkua kyljistä, mutta sitten asettui eikä ongelmia ole ollut :)

Nana
01.10.2015, 20.44
Ok, thanks. Voi olla, että tulee joskus niitäkin kokeiltua, mullahan jo on X-King ja Race-King, joista enemmän jälkimmäistä tullut käytettyä toistaiseksi, tosin sisurin kanssa. Voisihan niitäkin joskus litkuttaa koittaa, ovat Race Sport versiota tosin.

Vaihdoin sitten sen Nobby Nickin tilalle, kun jotain piti laittaa, tuleepahan sekin testattua ja samalla vielä Pace Star compaund. Tänään kävin jo lyhyesti heti litkutusten ja ravistelujen jälkeen portaissa (niinkun aina) testaamassa sitä. Ajelin myös kallioilla yms. mutta juurakkoa ei tuolla juuri tullut vastaan, so far so good. Tuokin tiivistyi samantien mukisematta, ei vuotoja.
GCstä en kumma kyllä löytänyt ainakaan hyvin pikaisella huuhtelun yhteydessä tehdyllä tarkistuksella läpiasti menneitä reikiä, tai sitten se on niin pieni, ettei sitä silmällä erota. Oli kyllä karmee hetki tajuta ilmassa, että alla on iso kasa lasinsiruja :D

sahoni
01.10.2015, 20.57
Vanha video mutta ajattelin että Nana voisit tsekata tämän. =) Tubelessin ja litkutuksen yksi oleellisimpia etuja on nimenomaan tuo ettei tarvitse niin murehtia vaikka sattuisikin joku reikä tulemaan ajossa. Toki joku pullonpohja voi tehdä sellaisen repeämän ettei siinä mikään enää auta mutta eniveis.

https://www.youtube.com/watch?v=FTlZvOVG8zs

Nana
01.10.2015, 22.37
Juu, tiedetään, mutta ei sillä ole juuri merkitystä siinä vaiheessa kun tommosia teräviä pullonpohjia saa kiskoa kyljistä irti lasinsiruja ropisevasta renkaasta. Tosin sisurin kanssa tuon meno olisi ihan varmasti tyssännyt tuohon droppiin, sillä vaikka se läpiasti mennyt lasireuna olisi ohutkin, riittäisi se rikkomaan sisurin. Tässä meni itseasiassa parista kohtaa sisään se samainen pullonpohja ja jäi sitten kylkeen roikkumaan. Kuitenkin reikä oli sen verran kapea, veitsellä leikatun näköinen, että se pulpahtava litku sai sen tukittua, eikä siitä ollut ongelmaa loppumatkalla, renkaalla olisi todennäköisesti voinut jatkaa ihan yhtälailla kuin sen aiemmin nappulasta kiskotun lasinsirunkin jälkeen. Halusin vain tuon hirveännäköisen pullonpohjan, joka siis ainakin parista kohtaa oli kylkeä puhkonut, vuoksi tarkastaa renkaan kunnolla, ettei sinne jäisi mitään repeämistään odottavia semi sealed vekkejä, jotka repeäisivät lisää kun portaissa tai kivikossa johonkin osuisivat.
Tuo vaihto on kyllä aika nopea kun on valmiina tlr strippi ja litkut saa vanhasta siirrettyä, sen kun vaan heittää uuden tilalle ja huuhtelee vanhan.

Nana
02.10.2015, 18.57
Hei, onko joku käyttänyt sekä 2.25, että 2.35-kokoista Nobby Nickiä ja jos on mikä niiden leveysero on? Minulla jää 2.25-kokoisella takahaarukan ahtaimpaan kohtaan hieman reilu sentti tilaa, mietinkin olisiko siihenkin mahdollista laittaa 2.35 vai menisikö liian ahtaaksi märille keleille, eli tukkeutuisi liian helposti?
Tarjoutui tänään tilaisuus asioinnin lomassa ja sieltä palatessa testailla vähän lisää noita, ajelin yhteensä noin 45km, josta osa tosin hiekkateitä yms. ja pääosin paluumatkalla enemmän polkuja ja mäkiä. Nuo maastot, missä ajelin oli sen verta korkeaa, että olivat jo pääosin kuivuneet, eikä kunnon syyskeliajelusta voi siksi puhua, mutta olen tosi tyytyväinen toistaiseksi HD (trailstar)-NN (pacestar)-komboon, se toimi kivasti ylämäessä, alamäessä, juurakossa ja kivikossa ja siirtymilläkin oli tosi mukava ajaa.

PaH
02.10.2015, 19.42
^ leveysero riippunee kehästä, OD 35mm vanteilla ero on vajaa pari mm eli jos tarkoite on vaihtaa pacestar 2.25 pacestar 2.35:een, niin ei kannata. Ajossa eroa ei huomaa.
Sit kun 27.5" 2.35 oikeesti saa trailstar- kumisena, niin kapeemman pacestarin vaihto leveempään trailstar- kumiseen voi olla se juttu.

Uudet NN:t on paaaljon parempia kun wanhemmat versiot nobbyniceistä, mut tänä päivänä Mavic, WTB, Hutchinson etc tekee selkeesti parempia kummeja kun Schwalbe.

IncBuff
02.10.2015, 19.45
Enpä tuota Nobby Nicistä tiedä, mutta Racing Ralph on ainakin selkeästi muhkumpi 2.35":na. Korkeuttakin on enemmän.

Nana
02.10.2015, 19.56
Mulla on Bontin Mustang Elite TLR vanteet, eivät mielestäni ole kovin leveät, oliskohan sisämitta jtn 19-20. Jep, mulla ei kokemuksia aiemmista malleista, mutta jo sen perusteella mitä olen lukenut vaikuttaa siltä, että sekä uusi snakeskin, että uusi, paranneltu kuvio olisi parempi. Renkaat on niin yksilökohtaisia valintoja, varmasti esim WTBllä ja Hutchinsonilla yms on myös hyviä renkuloita, itseäkin kiinnostais joskus kokeilla, mutta esim joidenkin kohdalla painoero on jo melkoinen ja kun en kauhean iso ole niin en mielelläni mitään kovin painavia renkaita valitse, ellen ole menossa jonnekin hissimaastoihin, jossa sillä ei niin merkitystä.
Tuo NN vaikuttaa tosi hyvältä minulle, ensisijaisesti takarenkaaksi, mutta hieman kuivemmissa olosuhteissa myös hyvinkin eturenkaaksi.

Kyllähän sitä 2.35ttä mielestäni jo 650b:nä saa trailstarina, mutta ainoastaan 2.35 ei 2.25. En osaa vielä sanoa miten iso vaikutus tosiaan tuolla pacestar-trailstareilla on, märällähän sen eron huomaa jos jossakin, kun sitä pitoa tarvitaan. Lukemani perusteella ero on aivan valtava, ainakin ollut, mutta katsotaan. Jos trailstaria saisi 2.25nä ostaisin sen. Tuo Hans Damph tuntuu kuluvan varsin järkevästi, ainakin toistaiseksi ja ainakin edessä trailstarina. Järkevällä tarkoitan, että nyt kun useampia lenkkejä takana renkaassa ei vielä minkäänlaisia hajoilun merkkejä, eikä kulumistakaan, lukuunottamatta ihan normaalia kulumista (rengas näyttää siltä, että sillä on ajettu muutama lenkki), mutta nappulat ovat kaikki siistejä, kyljet ovat portaista ja kivikoista huolimatta siistit yms.

ja tässä vielä tuota trailstariakin myyvä kauppa. Juuri tuolta ei kannata tilata, on näköjään hurjat hinnat, mutta oli niitä muuallakin, en vaan muista missä kaupassa niitä katselin. http://www.artscyclery.com/Schwalbe_Nobby_Nic_Evo_Tubeless_Easy_275_Tire_HS46 3/descpage-SWNNTE7.html
se on harmi, että sitä Trailstaria on vain 2.35 koossa, sillä 2.25 olisi tosi monelle täysin riittävä.
Nobby Niciä ei ehkä Pace Starina kannata tilata ulkomailta, riippuu postikuluista. Verkkokaupassa 40.90 ja nouto tietysti ilmainen. Onko muuten BD ja Bike components molemmat 9.90e tms shipping? Bike Componentsin sivusta ei ota sanaakaan selvää.

JiiÄm
03.10.2015, 09.48
Onko muuten BD ja Bike components molemmat 9.90e tms shipping? Bike Componentsin sivusta ei ota sanaakaan selvää.

Juu 9,95€ normitoimitus molemmilla. B-D:llä yli 250€ tilaukset 5,95€ ja "tilaa vievät" sitten molemmilla taas ~20-30€ lisää.

Nana
03.10.2015, 12.36
^ Okei, sitten lienee ihan hyvä hinta tuo Verkkokaupan 40.90 Snakeskin NN:lle.

Lis. Jos nämä pirulaiset pitävät edes jotenkin märälläkin niistä tulee ehdottomasti yksi lempirenkaistani. Pakko sanoa, että jos olet ajellut vanhalla Nonilla ja pidit sen keveydestä, rullaavuudesta tms, mutta et sen epävarmasta kurvikäyttäytymisestä tms. niin kannattaa ehkä kokeilla tätä uutta versiota. En ole itse vanhalla ajellut, mutta tässä vähän vertailua ja infoa uudesta Nonista. Me likes. http://www.pinkbike.com/news/schwalbe-2015-nobby-nic-review.html
Siihen on lisätty paremmat "välinappulat" (transition blocks), joten rengas toimii varmemmin myös kurveissa (aiemmassa mallissa dead spot), parempi snakeskinsuoja kyljissä, kestävämmät kyljet ja paremmin tubelessvalmis rengas ym, ym.

Tänään taas kävin hankaamassa noita pitkään ja hartaasti kiviin ja juuriin. Kyljet on sen näköisetkin, hankaumajälkeä täynnä, mutta pyyhkäisemällä näkee, että snakeskin on pitänyt pintansa, eikä kyljissä ole juuri pintanaarmua kummempaa, edelleenkään litkua ei vuoda. Tosi hyvin tarjoaa pitoa tuo HD-NN yhdistelmä. Uusi NN on painavampi kuin aiempi mm. paremman suojan vuoksi, se on vähän kuin paremmin rullaava versio HDstä, molemmissa on hyvä ilmatila ja rutkasti kanttaus ja vetopitoa.

Nana
10.10.2015, 22.24
Kestää muuten tosiaan paremmin kivikkoa toi Pacestar. Minulla on nyt edessä trailstar ja takana pacestar ja itselläni toi trailstarkin kestää sen verta hyvin edessä, että käyttänen sitä jatkossakin. Kulumiseron kuitenkin huomaa, takana olevassa Nobby Nickissä on kivikoista huolimatta vielä enemmän nappulaa jäljellä ja ne ovat vielä tasaisemmin kuluneet. Trailstar HDssa kivikkomäet ja kanttailut ovat osaa sivu-, ja välinappuloista kuluttaneet hieman enemmän (kuva märkärengastopikissa), mutta yksikään ei ole repeillyt tms, joten ovat edelleen käyttökelpoisia ja renkaalla vielä reippaasti elinikää jäljellä. Tuntuu itseasiassa kuin molemmissa olisi kuluminen ikäänkuin "tasaantunut", aina toki jotain kuluu, muttei mitenkään päätähuimaavasti.
Nämä 2.25-kokoiset Schwalbet on kyllä varsin päteviä trailirenkaita ja siirtymilläkin on varmasti kivemmat ajella kuin 2.35. Jos vielä on leveämmät vanteet niin johan pitäisi leveyden riittää. Itsellä kuitenkin suht kapeat vanteet, mutta ei ole yhtään tullut sellainen olo, että olisi liian kapeat renkaat alla, Schwalbet on senverran reilunkokoisia.

syklopaatti
10.10.2015, 23.01
Kestää muuten tosiaan paremmin kivikkoa toi Pacestar. Minulla on nyt edessä trailstar ja takana pacestar ja itselläni toi trailstarkin kestää sen verta hyvin edessä, että käyttänen sitä jatkossakin. Kulumiseron kuitenkin huomaa, takana olevassa Nobby Nickissä on kivikoista huolimatta vielä enemmän nappulaa jäljellä ja ne ovat vielä tasaisemmin kuluneet. Trailstar HDssa kivikkomäet ja kanttailut ovat osaa sivu-, ja välinappuloista kuluttaneet hieman enemmän (kuva märkärengastopikissa), mutta yksikään ei ole repeillyt tms, joten ovat edelleen käyttökelpoisia ja renkaalla vielä reippaasti elinikää jäljellä. Tuntuu itseasiassa kuin molemmissa olisi kuluminen ikäänkuin "tasaantunut", aina toki jotain kuluu, muttei mitenkään päätähuimaavasti.
Nämä 2.25-kokoiset Schwalbet on kyllä varsin päteviä trailirenkaita ja siirtymilläkin on varmasti kivemmat ajella kuin 2.35. Jos vielä on leveämmät vanteet niin johan pitäisi leveyden riittää. Itsellä kuitenkin suht kapeat vanteet, mutta ei ole yhtään tullut sellainen olo, että olisi liian kapeat renkaat alla, Schwalbet on senverran reilunkokoisia.
Kun tulee ekat kylmät lähelle nollaa tippuvat syyskelit niin sinun trailstar eturenkaasi muuttuu kivikovaksi ja on suorastaan hengenvaarallisen liukas jos näkeekin kostean juuren.
Ilmeisesti sinä tämän tiesit ja alla onkohta jo butcher control (Grid mallille käy kanssa käläviät)

noniinno
10.10.2015, 23.08
^mulla piti ihan hyvin pakkasessa. Luultavasti ajan väärin.

syklopaatti
10.10.2015, 23.21
^mulla piti ihan hyvin pakkasessa. Luultavasti ajan väärin.
Siis Trailstar seoksella? Eikö se enää kovetukkaan nollakelillä.?:eek: Pacestar toki pitää niinkuin ennenkin.

vielä parivuotta sitten sen tunsi sormilla kun kokeili trailstar nappulaa niin se oli ihan kivikova vaikka edellisenä päivänä +5:ssä sormituntumaltaan nallekarkkiaja pito mahtava.
En muista tarkkoja asteita. Maxxis a42 meni kovaks jo plussan puolella. Trailstar viim +-0

Nana
10.10.2015, 23.39
Kun tulee ekat kylmät lähelle nollaa tippuvat syyskelit niin sinun trailstar eturenkaasi muuttuu kivikovaksi ja on suorastaan hengenvaarallisen liukas jos näkeekin kostean juuren.
Ilmeisesti sinä tämän tiesit ja alla onkohta jo butcher control (Grid mallille käy kanssa käläviät)

Jep, tiedossa on ja Butchereita on 1 kpl jo hankittu valmiiksi, epähuomiossa jäi taakse ostamatta, mutta itseasiassa toi Pacestar Nobby Nick voi toimia varsin hyvin pakkasellakin takana. Ostanen kuitenkin Butcher Controlin ainakin varalle taaksekin. Tykästyin niin kovasti näihin uusiin Schwalbeihin, että ajattelin ajella niillä nyt, kun vielä voi, kun Butcheria tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin alle ja niistä saa nautiskella talvikeleissä.

Muistin itseasiassa juuri tämän jäätymismahdollisuuden Malminkartanon jätemäkeä laskiessani, kun huomasin, että ylempänä rinteessä oli lunta, tai kuuraa, mitälie, valkoista kuitenkin, eli ilmeisesti oli melko kylmää jo. En tullut kokeilleeksi nappuloita, mutta laskin kipeän jalan (+ lisäksi yllättävän suonenvedon) vuoksi muutenkin niin jarrutellen, tarkoituksena vain ajella läpi reittejä katsoen missä kunnossa ne ovat ja uskaltaako niistä jotain laskea, joten sillä kertaa ei niin ollut merkitystä pitikö renkaat kovin hyvin. Muuten kyllä tuossa mäessä olisi paljonkin merkitystä, sen verta jyrkkiä ja mutkikkaita mäkiä siellä oli.

Nana
11.10.2015, 14.19
Puhuiko Nonniinno Pacestar vai Trailstar HDstä? Eipä sillä, vaihtaisin minä jossain vaiheessa talvea Butcheria alle vaikka kestäisikin pakkasta trailstar.
mutta Schwalbe saisi kyllä tehdä 2.25 pacestarinakin HDtä 650b:nä. Ei ole pacestaria ainakaan tässä koossa tarjolla kuin 2.35, joka ei monilla mahdu pyörimään ja voi muutenkin olla overkill moneen ajoon, jossa HD olisi hyvä tai erinomainen.

Täytyy kyllä olla tarkempana säiden ja renkaiden suhteen. Metsässä, missä maa on kaikkialla samanlämpöistä, joko sulaa tai routaista, huomaa nopeasti onko pitoa vai ei, mutta tuollaisissa korkeissa rinteissa, missä alhaalla voi olla täysin sulaa ja ylhäällä maa roudassa, voi tulla todellinen vaaratilanne kun kiipeäisi rinteen ylös, nappulat jäätyisivät ollessaan suorassa kosketuksessa kylmään maahan ja sitten niillä lähtisi laskemaan jyrkkää rinnettä alas ja huomaisi, että oh shit, mul ei oo pitoaaaa... Voi olla, että vaihdan piakkoin eteen Butchin.

TimoF
12.10.2015, 08.33
...onneks Suomessa ei oo korkeita rinteitä :eek: :rolleyes:

Mtx
12.10.2015, 09.37

Kyllähän tuollainen 60+m korkea laskettelurinne saa lämpötilan laskemaan jo useita asteita, jopa kymmeniä. Ohuempi ilmanala aiheuttaa myös hallitsematonta paineen nousua renkaissa, joka saattaa esiintyä sivunappuloiden irtaantumisena maanpinnasta. Näin ollen pito on entistä huonompi! 😁

syklopaatti
12.10.2015, 09.44
Kyllähän tuollainen 60+m korkea laskettelurinne saa lämpötilan laskemaan jo useita asteita, jopa kymmeniä. Ohuempi ilmanala aiheuttaa myös hallitsematonta paineen nousua renkaissa, joka saattaa esiintyä sivunappuloiden irtaantumisena maanpinnasta. Näin ollen pito on entistä huonompi! 

:D:D:D:D:rolleyes:
Puhumattakaan huimauksesta mikä voi iskeä rinteen huipulla.;)

mikko001
12.10.2015, 12.38
:D:D:D:D:rolleyes:
Puhumattakaan huimauksesta mikä voi iskeä rinteen huipulla.;)

Ja pitäshän niin korkeassa mäessä vaihtaa renkaatkin puolessa välissä ettei mene liian liukkaaksi :rolleyes:

Nana
12.10.2015, 13.02
Nyppylöitähän nämä kotimaiset mäet ovat verrattuna moniin muihin, mutta ei sen korkeuseron näköjään tarvitse mitään kilometrejä olla, että maan lämpötila on hieman eri. Kaipa se lämpötilasta johtuu jos ylhäällä on maa kuurassa ja alhaalla ei.

Olin kyllä vähän yllättynyt kun maa oli osin valkoisena rinteessä ylempänä. Minusta olisi, ainakin näin pienillä korkeuseroilla, loogisempaa, että ylempänä rinteessä aurinko ensimmäisenä sulattaisi maata. Kai siellä vaan on hieman viileämpää sitten.

usko juntunen
12.10.2015, 18.33
...eikä Tahkoa kierretä kuin kerran vuodessa...;) http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37738-Tahko-2010-rengasspekulaatiot

Nana
26.10.2015, 21.44
Hei, onkos täällä kukaan käyttänyt Spessun Sworks renkaita? Ovat kevyin rengas Spessulta. Itsellä ei ole tullut vielä koitettua. Eivät varmaan kestä kovin kivikoita yms, mutta tietynlaiseen ajoon varmaan oikein hyvät.

Schwalbelta tulee ainakin noita "normaaliversioita", ilman snake skiniä kokeiltua jossain vaiheessa, Roroa ja Nonia, ainakin eteen.

CamoN
27.10.2015, 07.34
Olen käyttänyt S-Workseja. Kulutuspinnat on pidemmälle leikattuja (eli periaatteessa kulutettavaa kumia on vähemmän) ja huolitellumpia, kyljet on likimain samanlaiset kuin halvemmissa. Omista ajamisista se tosiaan riippuu onko esim. kylkien marginaalisesti huonompi kestävyys mitenkään merkittävä juttu. Jotkut käyttää sen takia pelkästään "kisarenkaana", mutta eipä ne mitenkään onnettomuusalttiit ole jos vähän katsoo linjojaan.

leecher
27.10.2015, 07.53
Mitäs tämä Vittorian uusi Ralliranen tappaja? http://www.vittoria.com/tire/mezcal/

JackOja
27.10.2015, 08.10
Mitäs tämä Vittorian uusi Ralliranen tappaja? http://www.vittoria.com/tire/mezcal/

Ei saa 2.35 leveänä niinkuin RalliRanea. En lähesty, Rane pysyköön alla täysjäykkiksessä.

Paitsi että levein Ikon kokeiluun joskus.

Farina
27.10.2015, 08.33
Hei, onkos täällä kukaan käyttänyt Spessun Sworks renkaita? Ovat kevyin rengas Spessulta. Itsellä ei ole tullut vielä koitettua. Eivät varmaan kestä kovin kivikoita yms, mutta tietynlaiseen ajoon varmaan oikein hyvät. Stumpyn "takakesärenkaana" oli jonkun aikaa S-Works Fast Trak. Todella kevyt ja rullaava, ideaalinen kovalle hiekkapohjalle, esim. Jämille (paitsi tämän vuoden sumusateelle :) ). Kyljet on käsinkosketeltavan ohuet, mutta en saanut vekkejä tms. loppukesän ajoissa, vaikka kivikkoakin mentiin. On ajotyylistä ja maastoista kiinni kauan kestävät, mutta kaikki renkaathan menee vaihtoon jossain vaiheessa.

leecher
27.10.2015, 08.37
Mulla oli noita s-works fast trackeja muutamia ajossa. Uutena hemmetin hyvin rullaava ja pitävä kuivalla alustalla. Paras terä menee nopeasti ja repeää kyljestä helposti reippaassa kivikkolaskussa.

IncBuff
27.10.2015, 10.22
Paitsi että levein Ikon kokeiluun joskus.Ardentti on ilmatilaltaan kyllä mukavan muhku vrt. vastaavan levyiset Schwalbet. Mitenhän tuo Ikoni?

Nana
27.10.2015, 12.06
^^, ^^^+ CamoN

Ok, tulee varmaan joskus kokeiltua. Toi mun Fast Trak Control, jolla oli jo kilometrejä alla jonkinverran ennen litkutusta, kärsi kyllä päähänpisto mäkilaskuista eilen (jotain 7 krt rymistelin eri reittejä alas), ajeltiinhan niillä aika pitkästi muutenkin, noin 60km yhteensä mäkien lisäksi, mutta oletan tuon tapahtuneen juuri mäkiryskeessä. Ei ole ilmat pysyneet enää sisällä, eli johonkin teki terävät kivet reikää. Suoranainen ihme kyllä, että se piti sillä onnettomalla määrällä vanhaa litkua edes takastulomatkan ilmat. Irroitan sen tänään fillarista, lisään tuoretta litkua ja kääntelen vähän kyljellään, katsotaan jos se saisi sitten ilmat pysymään.
Oli kyllä tosi mukava ajella sillä pitkät pätkät kelvejä asfaltilla ja hiekalla, Nonin tilalle toki voisi asfaltille eteenkin laittaa pienempinappulaista, mutta kyllä näillä mukavasti ajeli.

Fast Trak on kyllä vakuuttanut minut renkaana moneen menoon. En tiedä onko yleisrengas topik sopiva näin pieninappulaisille, ei varmasti kaikille, mutta kuivemmalla ilmalla se on aika pätevä valinta. Minut yllättää kerta kerran jälkeen miten paljon pitoa tuohon minimaaliseen kuvioon on saatu mahdutettua. Olen lukuisia kertoja joutunut toteamaan ennakko-oletukseni pidon suhteen vääriksi, vetopitoa on yllättävän paljon ja mutkissa pito on tasaista ja ennakoitavaa. Ainoastaan hiekalla tms. tosi upottavalla alustalla pieni nappula ei saa otetta, samoin jos metsä on aivan litimärkää, mutta esim kosteissa oloissa se tuo takana vielä mukavasti pitoa, ajolinjat pitää vain katsoa hieman tarkemmin kuin agressiivisella nappulalla. Kaiken lisäksi se on ihan hemmetin tyylikäs rengas, imo tyylikkäin xc rengas.

TimoF
28.10.2015, 08.50
Kaiken lisäksi se on ihan hemmetin tyylikäs rengas, imo tyylikkäin xc rengas.

Tämä on tärkein ominaisuus renkaassa!!!1

...miä oon koko kesän ajanu yhdistelmällä ChunkyMonkey Trail Extreme-Ardent 2,4". Jonkun mielestä varmaan ihan paskoja renkaita molemmat, mut niin vaan noilla on pärjänny sekä 60km succistelulenkeillä että bike parkeissa. No Åreen vaihdoin taakse DH-Ibexin, kun tarkoitus oli keskittyä ajamiseen eikä pumppaamiseen.

Nana
28.10.2015, 12.47
Eihän se tärkein asia ole renkaassa, mutta se on erittäin mukava plussa. Musta mm. HD, Rara, Butcher, Fast Trak sekä esim Race-King on hauskan näköisiä renkaita. Niissä kaikissa on paljon ominaisuuksia, joista pidän renkaassa, mutta ei se pahaa tee, että niitä kestää katsellakin.

Greycap
28.10.2015, 14.28
Kyllä, se Fast Trak on erinomainen rengas niin kauan kuin muistaa mikä se on eikä lähde vaatimaan siltä mitään ihan älyttömiä. Mitä olen itse "S-ryhmän" renkaita ostanut niin pelkkää S-Worksia on ollut, käyttämäni Controlit on tulleet pyörien mukana. Ei mitään havaittavaa eroa kestossa. Nytkin on tuossa työpisteen viereen parkkeeratussa (joo, minulla on vähän omat säännöt) arkiraketissa Fast Trak edessä ja Renegade takana, S-Workseja molemmat.

Nana
28.10.2015, 14.37
^ Nimenomaan, rengasvalinnat on kovin maastokohtaisia ja jos maastot vaihtelee, kannattaa usein renkaidenkin vaihtua. Minusta noi on varsin toimivat olleet maastoajossa silloin, kun kaikki tai valta-osa maastosta on kuivaa, ei ne säikähdä yllättäviä sadekuurojakaan, mutta jos metsä on lionnut sateessa viikkokausia tilanne on eri, koska maasto upottaa jo eritavalla.
Varsinkin jos on siirtymiä tai iso osa lenkkimaastosta kuivaa/kuivahkoa tällaiset renkaat on ihan riittäviä ja säästää huomattavasti energiaa, kun ei turhaa painoa raahaa mukana. Toki makunsa kullakin, kaikki eivät renkaita vaihtele ennen kuin on pakko ja silloin kannattaa alla olla kokoajan vähän kuvioidumpaa.
Minä vähän arastelen noita ihan kevyimpiä, vaikka olenhan minä Race-Kingiä/X-Kingiäkin ajanut, mutta ku mulla on taipumus pyörähdellä portaissa, mäissä yms. ja niissä aina isompi riski, että ohuempikylkinen hajoaa. Rocket Ronin light skiniäkin kokeilen varmaan edessä kun kokeilen, on se aika kevyt rengas.

Lis. Toinen erittäin hyvä, jo pitävämpi, mutta silti kevyehkö (muistaakseni 630g, 27.5") rengas, on Ground Control 2.1. Se on imo aika erilainen otus kuin 2.3 versio, nappulat ovat pienemmät ja rengas selvästi kapeampi. Se on tosi kivasti rullaava rengas, jossa on kuitenkin pitoa jo märälläkin paremmin, GCssä on myös tilaa nappuloiden välissä siten, ettei se pakkaudu helposti satunnaisissa mutapaikoissakaan.

Greycap
28.10.2015, 15.18
Mitähän muuten tuohon omaan kannattaisi kohta heittää kun talvi tulee, toki tätä voisi pohtia jossain talvirengastopicissakin mutta siellä tarjotaan kuitenkin ISP:tä ja enemmän tulee olemaan yleisrenkaasta kyse. Eteen tulee Nokian Extreme 294 koossa 29x2.1 ja paljon leveämpää ei taaksekaan viitsisi kun muuten kevyen pyörän ja vinkuheinäkuskin yhdistelmä luistelee vain lumen päällä pitoa turhaan etsien. Aiempina vuosina valinta on ollut Ground Control koossa 26x2.1 tai 29x2.1 kun niitä on sopivasti pyörien mukana saanut ja onhan se todella pomminvarma vaihtoehto ollut, sen puoleen ei olisi mitään ongelmaa päätyä taas samaan.

Nana
28.10.2015, 15.30
Testaa ainakin uusi Nobby Nick jossain vaiheessa. Siitähän on kevyempää, sekä snake skin-versiota, aion itselle hommata tuon kevyemmän lisäksi. Olen tykännyt renkaasta tosi paljon. Pace Star-versiolla olen ajellut ja pitoa on mukavasti.
Odotan innolla, että pääsen ajamaan myös Rocket Ronilla. Olisin jo ajanutkin jos saisin ne jalkapumpulla itse nosteltua tlr vanteelle. Toi on rengas, josta melkeinpä tiedän, että tulen pitämään. Pace star seos on jo jotenkin tuttu ja kuvio näyttää lupaavalta. Herkkiä tuntuvat olemaan hajoamaan mitä foorumeja olen lukenut, mutta uskoisin, että tämmöisillä kevyillä kuskeilla eivät niin herkästi hajoilisi. Mulle on jo tulossa itseasiassa myös snakeskin-versio tuosta. Mahtavan kevyitä renkaita kuvioon nähden.

Onza Canis on myös semmoinen rengas, josta saattaisit tykätä. Itse uskon pitäväni kunhan pääsen koittamaan. Painot 27.5 koossa 600-630g
http://www.onzatires.com/19-1-CANIS.html

TimoF
28.10.2015, 17.53
jos saisin ne jalkapumpulla itse nosteltua tlr vanteelle.

Kun jalkapumppu ei riitä...

http://www.ridemore.fi/images/products/napsautin-basic-ridemore_orig.jpg

https://static1.motonet.fi/img/7/751922/500/751922.jpg

http://static3.motonet.fi/img/6/606075/500/606075.jpg + http://www.suomenbrodeeraus.com/images/tuotekuvia/liikelahjat_promotuotteet/sytkarit/sytkari_3/sytkari_taskulampulla_oranssi_iso.jpg

Onhan noita konsteja.

Mien kyllä ymmärrä miten ohuempikylkinen rengas hajoaisi helpommin portaissa :seko: eihän ne kyljet niihin portaisiin ota kiinni. Paitsi jos on ihan liian vähän painetta tai kaatuilee niissä portaissa.

Mtx
28.10.2015, 18.14
Mitäköhän olen menettänyt tästäkin harrastuksesta, kun ensiksi ajoin viime kesän aikana pyöräni mukana tulleet Rapid Robit loppuun. Talveksi tuli ISP:t jotka menevät kivasti vielä seuraavankin talven. Tänä kesänä olen ajanut vain keväällä ostetuilla Racing Ralpheilla maastossa kuin maastossa. Mukaan mahtui niin kuivaa kuin märkää, metsän polkua jos jonkinlaista, urbaania ympäristöä (mahtuupa joukkoon muutamat portaatkin, niin ylöspäin kuin alaspäin). Nurin mentiin muutamia kertoja mutta ei se kyllä renkaasta kiinni ollut. Eli alkuperäiseen kysymykseeni vastaten, en mitään. Harrastaa voi niin monella tapaa, toiset ajaa, toiset tekee sitten jotain muuta. Yleisrenkaaksi käy siis omaan kokemukseen kallistuen mikä tahansa pyöreä kumi jossa on reikä keskellä, koska kuskista se on loppujen lopuksi kiinni.

Nana
28.10.2015, 18.21
^^
Tottakai portaissa voi ottaa osumaa samallai kuin kivikossakin, onhan siellä teräviä kulmia ja kun niitä ajelee ylös-alas, etenkin luullakseni ylöspäin ajellessa renkaat osuvat portaiden reunoihin. Ei minulla tullut yhtäkään jälkeä renkaisiin kun ajelin hybridillä joskus satunnaisesti 1 portaat alas, mutta kun innostuin ajelemaan niitä enemmänkin ja ylös-alas alkoi se renkaissakin näkymään ihan yhtälailla kuin muutkin terävät kivet.

Määrä, miten paljon niitä ajelee ja lisäksi tapa vaikuttavat paljon. Minä ajelen portaita eri tavoin, koska tykkään kikkailla niissä, ajella välillä keula ilmassa laskien sen vasta ylempänä, välillä ekalle portaalle nostaen, toisinaan ajan portaisiin vähän viistosti tai tulen eturengas ilmassa ne alas, tai mitä nyt ikinä keksinkään, mutta pointti on se, että kun harjoittelee monella eri tavalla tulee herkemmin myös epäonnistumisia, keula osuukin maahan väärässä kohtaa, väärässä kulmassa tms. ja myöskin kyljet ottavat joskus osumaa.

Ja noista asennuksista, kyllä varmaan joutunee jossain vaiheessa hommaamaan napsauttimen tai Bontin Flash chargerin. Ovat vaan aika tyyriitä, napsautin hieman halvempi, mutta sitä pitäisi latailla kai huoltiksilla, chargeria taas ei.
Spessut saan nousemaan jalkapumpulla, mutta kun kokeilin joku kerta muita, en saanut esim X-Kingiä, Raraa (tle) tai Rocket Ronia (tlr) nousemaan. En millään viitsisi irroittaa tlr strippiä ja ainakin ton assymmetric stripin kanssa sisurin käyttö arveluttaa, koska siinä paljon kulmia ja röpelöä mm. venttiilin ympärillä, johon sisuri voi hankautua.

Nana
28.10.2015, 19.38
ot, miten sytkäriä tai jarrujen putsaria käytetään ilmaamaan renkaat? Onks jarruputsari paineilmaa? jos, niin miten sen saa renkaaseen? Entä stendari?

Mazza
28.10.2015, 19.50
Jarrukliineriä renkaaseen ja sytkärillä tulta perään. Leimahtaessaan poksauttaa renkaan vanteelle.

usko juntunen
28.10.2015, 21.38
^^...
Ja noista asennuksista, kyllä varmaan joutunee jossain vaiheessa hommaamaan napsauttimen tai Bontin Flash chargerin. Ovat vaan aika tyyriitä, napsautin hieman halvempi, mutta sitä pitäisi latailla kai huoltiksilla, chargeria taas ei.
....
Napsauttimen voi ladata ihan tavan jalkapumpulla. Siihen sen idea juurikin perustuu.

Noista ohutkylkisistä renkaista. Itte ajellut koko menneen kesän Spessun S-Wörkeillä, eikä yhtään rengasrikkoa kylkien hajoamisen takia. Kuivat kelit Renegate ja märällä GG:llä.
Kummatkin omilla kiekoillaan, nii jää rengassulkeiset poies.

Renkaan nosto jarrrukliinerillä, älä tee sitä kylppärissä...https://www.youtube.com/watch?v=CKR7VhOSSEM

Nana
28.10.2015, 22.41
Kyllä niillä varmasti paikkansa olisi minunkin ajoissani, samantyyppisissä ajoissa, mitä ajan X-Kingeillä ja Race-Kingeillä. Sitten kun ajelen enemmän portaita tai mäkiä niin eivät kestäisi, sillä controlitkin alkavat minulla sellaisessa ajossa pidemmän päälle hikoilemaan enenevässä määrin näissä kevyemmissä (GC, Fast Trak ym.) ja varmasti sama koskee myös muiden valmistajien samanpainoisia renkaita.

ja sen verran tarkennusta, että en ole rikki saanut vielä yhtäkään niin, ettei ajaa voisi, mutta eniten ajetussa GCssa, jolla laskettu paljon kivikkomäkiä ja ajeltu lukuisat kerrat pitkään portaita, sekä kallioita (+ hypitty pullonpohjaan dropista) alkoi olla jo enemmän hikoilua. Vielä kevyemmistä FT, jolla myös paljon portaita ja kallioita ja muita kivikoita menty muun ajon ohessa, meni todennäköisesti tubeless käyttöön kelvottomaksi nyt viimeisessä mäkilaskussa, koska oli jo kuluneempi. Ei pysynyt enää ilmat litkulisäyksen jlk. Minusta toi control seos kestää suht hyvin kivikoita. En ole normi polkuajossa saanut edes näkyvää hikoilua vaikka olisi kallioita, kivikoita yms seassa paljonkin. Vasta jos ajot ovat pelkkää kivikkoa/porrasta, mitä minulla osa on, kyljet alkavat enemmän hikoilla.

Nana
28.10.2015, 23.35
Kyllä, se Fast Trak on erinomainen rengas niin kauan kuin muistaa mikä se on eikä lähde vaatimaan siltä mitään ihan älyttömiä.

Tämä on niin totta. Vaikka FTni olisi tubelessin kannalta mennyttä en koe, että se olisi heikkoa tekoa, sillä on vain ajettu keskimääräistä paljon enemmän kivikkoa/porrasta yms.
Flowmountainbiken sivuilla oli minusta aika hyvin sanottu kanssa Rocket Ronin arvostelussa. Tämä pätee minusta kaikkiin muihinkin hyvin kevyisiin renkaisiin.

"They would make a great upgrade to your cross country bike if you’re looking to reduce weight, and bang for your buck this is a great way to do it. It’s not a tyre to ride with a heavy hand though, if you’re going to benefit from low weight you won’t get the best results if you muscle it around and lean it over too far, it’s not an enduro tyre, it’s a cross country tyre."

Greycap
29.10.2015, 00.09
Onza Canis on myös semmoinen rengas, josta saattaisit tykätä. Itse uskon pitäväni kunhan pääsen koittamaan. Painot 27.5 koossa 600-630g
http://www.onzatires.com/19-1-CANIS.html

Sen näköinen että voisi hyvinkin mennä kesällä muttei talvella, melko tukkeutumisherkän oloinen kuvio tiheytensä takia. Loppuu hauskuus aika äkkiä kun rengas muuttuu valkoiseksi slicksiksi eikä puhdistu vaikka mitä yrittäisi.

Nana
29.10.2015, 00.19
^
Jeh, se olikin lähinnä ehdotus joskus kokeiltavaksi. Itseasiassa Nonia on kyllä kehuttu talvirenkaana ja aion itsekin ajella sillä tänätalvena. Nytkin se on pyörässä alla. Jos et ole vielä kokeillut tuota uutta versiota niin kokeile, joko nyt tai myöhemmin, se on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen kumi jonka uusi ja vanha versio eroavat merkittävästi toisistaan, sekä kuvion, että suojauksen suhteen.

Itse taidan laittaa snake skin Roron Nonin seuraksi X-Caliberiin, kunhan se tulee. Vois olla aika kiva kombo, jossa olisi pitoa poluilla, mutta rullaavuutta myös kovemmilla alustoilla.
ja pakkohan mun on sitä Roroa päästä testaamaan.

TimoF
29.10.2015, 20.57
Jos pitää miettiä kestääkö alla olevat renkaat omaa ajamista, on väärät renkaat alla. Ja jos vannenauha rikkoo sisurin se on huono vannenauha, joka kannattaa vaihtaa teippiin.

Napsauttimen aihion muuten saattaa saada jostain sammutinhuollosta ihan ilmaiseksi :eek: :eek:

Nana
29.10.2015, 21.32
Jos nyt viittaat vannenauhalla mainitsemaani tlr strippiin niin se on tosiaan tubeless ready rim strip, eli tarkoitettu käytettäväksi ilman sisärengasta, eikä näinollen luonnollisestikaan ole suunniteltu olemaan mahdollisimman hellävarainen sisurille. Se on suunniteltu toimimaan sisärenkaattomassa ajossa ja se toimii siinä paremmin kuin hyvin. Kyllä sillä varmasti kestää rengasrikon sattuessa kotiin ajaa sisurilla, mutta sen muotoilun vuoksi jatkuva sisurikäyttö ei ole järkevää. Tavalliset vannenauhat on sisureita varten.

kauris
30.10.2015, 07.15
Tää on nyt vähän väärä ketju tähän mutta minä käytän pelkkää Stanin teippikerrosta vannenauhana ja venttiilinreiässä on tubeless -venttiili. Näin kiekko on muutettu tubeless-käyttöön. Mukana on myös yksi tavallinen sisuri siltä varalta, että rengas kuitenkin litkusta huolimatta puhkeaa (aavistuksen isompi reikä ulkokumiin), vanteeseen tulis vaikka pieni klommo, joka estää tiivistymisen tms. Tuolloin ottaa vain tubeless -venttiilin taskuun ja laittaa tavallisen sisurin kotimatkalle tilalle.
Mä en ole siksi koskaan tajunnut sitä rim strip juttua, ehkä se teippi ei sitten riitä kaikille vanne-rengas-yhdistelmille saamaan aikaan toimivaa ratkaisua.

Nana
30.10.2015, 11.18
Siis minulla on Bontragerin tubeless ready vanteet ja niille tarkoitettu strippi tubelesskäyttöön on tuo Bontin tlr strip, toimiihan se paljon varmemmin kuin teipit. Teipit on varmasti hyvä ei-tlr vanteille oikein laitettuna, mutta tuo strippi on paljon kestävämpi kun liimat eivät voi kulua, ei jää saumakohtia jne. Jos vaihtelisin tähän tahtiin renkaita teipeillä, olisin saanut uusia teipit varmaan jo monta kertaa. Eikä stripistä tule mitään läpi.
En näe mitään syytä miksi näillä vanteilla käyttäisin teippejä tai jotain muuta.

JackOja
30.10.2015, 11.30
...toimiihan se paljon varmemmin kuin teipit...

Paljonko olet teippejä käyttänyt?

Teipit on varmasti hyvä ei-tlr vanteille oikein laitettuna

Kyllä niitä teippejä ihan TLR-vanteilla käytetään. Strippejä käytetään nimenomaan enempi "ei-TLR" -vanteilla. Erinnäiset ghetto-virityksetkin tehdään nimenomaan (DIY-)"stripeillä".

...mutta tuo strippi on paljon kestävämpi kun liimat eivät voi kulua..., ei jää saumakohtia jne.

Paljonko olitkaan teipatuilla vanteilla ajellut?

Jos vaihtelisin tähän tahtiin renkaita teipeillä, olisin saanut uusia teipit varmaan jo monta kertaa

Joutuuko teippejä uusimaan? Itse en ole huomannut vielä.

Eikä stripistä tule mitään läpi.

Tuleeko teipistä sitten?

En näe mitään syytä miksi näillä vanteilla käyttäisin teippejä tai jotain muuta.

Tuo vannenauha onkin Bontragerin käytäntö ja varmaan kiva siellä. Mutta jos joskus siirryt toiseen maailmaan joudut sinäkin teippien pariin :)

Nana
30.10.2015, 11.33
Perustan olettamukseni lukuisiin foorumikirjoituksiin. Kyllähän teippien kanssa voi liimat kulua, saumat alkaa repsottaa tms.
En minä sitä sano, että teipit huono olisi, mutta en jaksa uskoa, että olisi helpompi käyttää tai kestävämpi kuin toi nykyinen tlr strip.

kauris
30.10.2015, 12.03
Kun sanoit ettet usko, että teippi olisi helpompi käyttää niin täytyy vielä todeta, että eihän sitä tarvitse "käyttää" ollenkaan. Antaa olla vain. Ja hyvänä puolena siis paino joka teippikerroksella on mitätön.
Minulla ei ole alkanut repsottaa, mennyt ryttyyn tai alkanut vuotamaan. Aika monta vuotta on vanteet olleet teipillä tubelekseksi muutettuna ja sama teippi siellä vanteissa on edelleen. En mä nyt viikoittain vaihda rengasta mutta useamman kerran vuodessa.

Nana
30.10.2015, 12.12
Tarkoitan laittoa, poisottoa ja tietysti myös pysyvyyttä. Kaikilla nekään eivät tunnu pysyvän ja joskus liimapinta syystä tai toisesta kuluu ja alkaa repsottaa jne. jne.
Minä vaihdan renkaita usein ja haluan, että strippi/teippi whatever kestää sen, uskoisin, että se on todennäköisempää tällä tlr stripillä.
Minä vähän vierastan ajatusta teipin leikkelystä ja asettelusta vanteelle vs stripin asennus, toi vaan tuntuu itselle paljon toimivammalta. Uskon kyllä, että harvemmin, esim joitain kertoja/vuosi, renkaita vaihtavalle se voi toimiakin. Varmaan noi teippauksetkin joskus tulee kokeiltua, mutta olen niin tyytyväinen tuohon tlr systeemiin, että tällä hetkellä ei ole tarpeellista.

IncBuff
30.10.2015, 12.30
Kunnolla painautettu teippi kyllä pysyy ja kestää. Kaikki ei vaan kehtaa tehdä sitä niin sitten repsottaa.

Pexxi
30.10.2015, 13.02
Mitäköhän olen menettänyt tästäkin harrastuksesta, kun ensiksi ajoin viime kesän aikana pyöräni mukana tulleet Rapid Robit loppuun. Talveksi tuli ISP:t jotka menevät kivasti vielä seuraavankin talven. Tänä kesänä olen ajanut vain keväällä ostetuilla Racing Ralpheilla maastossa kuin maastossa. Mukaan mahtui niin kuivaa kuin märkää, metsän polkua jos jonkinlaista, urbaania ympäristöä (mahtuupa joukkoon muutamat portaatkin, niin ylöspäin kuin alaspäin). Nurin mentiin muutamia kertoja mutta ei se kyllä renkaasta kiinni ollut. Eli alkuperäiseen kysymykseeni vastaten, en mitään. Harrastaa voi niin monella tapaa, toiset ajaa, toiset tekee sitten jotain muuta. Yleisrenkaaksi käy siis omaan kokemukseen kallistuen mikä tahansa pyöreä kumi jossa on reikä keskellä, koska kuskista se on loppujen lopuksi kiinni.Vähän näin itsekin ajatellut. Rengas otetaan pois vaan paikkausta varten.

mhelander
30.10.2015, 17.06
Tää on nyt vähän väärä ketju tähän mutta minä käytän pelkkää Stanin teippikerrosta vannenauhana ja venttiilinreiässä on tubeless -venttiili. Näin kiekko on muutettu tubeless-käyttöön. Mukana on myös yksi tavallinen sisuri siltä varalta, että rengas kuitenkin litkusta huolimatta puhkeaa (aavistuksen isompi reikä ulkokumiin), vanteeseen tulis vaikka pieni klommo, joka estää tiivistymisen tms. Tuolloin ottaa vain tubeless -venttiilin taskuun ja laittaa tavallisen sisurin kotimatkalle tilalle.

Näin juuri. Hyvin on kohta kolme vuotta pärjätty yhdellä sisurilla. Lisäksi mukana on yksi muovinen rengasrauta, elastista pikaliimaa ja pari seteliä jos tulee isompi repeämä tai toinenkin rengas pettää...

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Nana
30.10.2015, 17.20
^^^
Kyllä varmasti. Toi tlr strippi vaan on muotoiltu valmiiksi juuri tälle vanteelle ja se istahtaa siihen samantien hyvin ja painautuu ilmat lisätessä todella tiiviisti. Kyllähän teippiä joutuu eritavalla laittelemaan. Kuten sanottu, on varmasti hyvä vähän harvemmin renkaita vaihtelevalle, mutta minunkaltaiselleni tuntuisi olevan vaikeuksien kerjäämistä laittaa teippiä kun toi strippi toimii niin hyvin. Sittenhän sen joskus näkee kun tulee koitettua, mutta en em. syistä ole kokenut tarvetta koittaa toistaiseksi. Mä olen niin äärettömän iloinen, että tähän nykyiseen pyörään on laitettu tlr vanteet, se teki tubelessiin tutustumisesta tosi helppoa, kun kaikki renkaat tiivistyvät samantien.

Kiitos muuten MK, kun muistutit tuosta X-Kingistä taannoin. Se on rengas, joka helposti unohtuu, jää Race-Kingin ja Mountain Kingin tai Trail Kingin ja muiden vastaavien varjoon oikeastaan turhaan, sillä se on aika mainio rengas. pitoa siinä on enemmän kuin RKssa ja rullaavuutta enemmän kuin jälkimmäisissä. Se oli btw ensimmäinen ostamani maastorengas. Itsekin olen jostain syystä sen unohtanut renkaita testaillessani, vaikka tykkäsin siitä kovasti. Ainoa, mitä siihen kaipasin oli Race-Kingin ilmatila, tosi harmi, ettei Conti tee noita samankokoisina, X-King on ehkä lähempänä 2.0 tai 2.1tä kuin 2.2, kun taas Race King on lähempänä 2.3. Miten toi Black Chili seos käyttäytyy kylmässä?

paaton
30.10.2015, 17.37
Minusta jo tuo sisurin huomattavasti helpompi käyttö hädän hetkellä puoltaa vahvasti teipitystä. Kai sinne bontragerin nauhan alle mahtuu vielä ohut teippikerros sisärenkaan suojaksi, mutta rengas on kuitenkin poistettava rikon sattuessa kokonaan vanteelta ja se litkuinen strippi on pakattava mukaan.

Nana
30.10.2015, 17.43
Joo, mutta mietitääs vähän: en ole vielä yhtäkään rengasta rikkonut, en sisurilla, enkä ilman, en maastokumeja, enkä edes 23mm maantienakkeja hiekkateillä ajellessa. Miten todennäköistä on, että joutuisin jatkossa kovin usein kesken lenkin korjaamaan hajonneita renkaita? ja vaikka niin kävisikin joku kerta niin ainakin useimpien renkaiden kanssa saa sisurin lisättyä stripin kera vanteelle. Minä en oikein ymmärrä miksi tuo tlr strippi koetaan minulla ongelmaksi kun olen siihen äärimmäisen tyytyväinen.

zipo
30.10.2015, 21.50
Minusta jo tuo sisurin huomattavasti helpompi käyttö hädän hetkellä puoltaa vahvasti teipitystä. Kai sinne bontragerin nauhan alle mahtuu vielä ohut teippikerros sisärenkaan suojaksi, mutta rengas on kuitenkin poistettava rikon sattuessa kokonaan vanteelta ja se litkuinen strippi on pakattava mukaan.
Miksi se Bontyn tubeless vannenauha olisi otettava pois?

kauris
30.10.2015, 22.32
Liittyiköhän se jotenkin siihen, että joku viesti aikaisemmin sanottiin bontyn tubeless vannenauhan olevan sellainen muodoltaan ettei sisuri sopisi siihen päälle suoraan. Tiedä häntä, itselläni ei ole Bontragerin tuotteista kokemusta. Ja ei siinä stripin käytössä varmaan mitään ongelmaa ole mutta käytän itse teippiä, kun silläkin toimii ongelmitta ja koska se on (paljon) kevyempi ratkaisu.
Mutta vaikka itse vähän tän aloitinkin, niin pitäis varmaan yrittää päästä takaisin aiheeseen.

Mulle saapui toissapäivänä sitten odottelemani takajäykkä 29-maasturi. Vakiona siinä on Contin X King Race Sport 2.2 renkaat. Ei ne ihan niin pieninappulaiset olleetkaan kuin olin luullut. Kehinä DT Swiss x1700 spline II. Sisäleveys vissiin 20 mm. Stanin teipillä tarkoitus muuttaa viimeistään keväällä ellei saman tien tubelekseksi nuokin.
Olen myös valmiiksi tilannut nyt talveksi ISP evot ja ne varmaan vaihdan aikasta heti alle, jotta ehdin ajamaan ennen hiekoitushiekkoja vähän sisäänajoa nastoille työmatkaa veivatessa. Kunnon metsäajeluun tai ainakin kevään ja syksyn kosteimmille polkuajeluille tilasin myös Ardent exo tlr gummit 2.2 leveänä. Ei siis mitään kaikista pitävintä vaan ennemmin yleispätevää rengasta maastoon, joka myös rullaa. (Hei nythän ole itse aiheessa!).
Luultavasti tuolla pyörällä ajelen kuitenkin lähinnä enemmin hiekkatie- (ei metsäpolku-) krusailut ja työmatkaa syksyt, keväät ja kesän huonot kelit. Silloin nuo alkuperäiset X Kingit ovat varmaan just oikeat. Hyvät kesäkelit menee kuiteskin taas maantiepyörällä ja ihan maasto-maastoon on täpäri.

Nana
30.10.2015, 23.15
Saa siihen sisurin. Siinä on venttiilin ympärillä vaan semmoista vähän kulmikkaampaa muotoa, joka, jos sitä käytettäisiin sisurin kanssa ihan lenkkikäytössä, voisi ehkä sisurin rikkoa, mutta en usko näin käyvän kotimatkalla jos sisurin lyhkäsemmälle matkalle vaihtaa rengasrikon sattuessa. En minä edes tiedä rikkoisiko se lenkilläkään, se vain näyttää siltä, että voisi rikkoa, mutta eihän sitä ole tarkoitettu käytettäväksi sisurin kanssa.

Tuo strippi on kyllä tosi kevyt. En tiedä paljonko painaa, minulla ei matkalaukkuvaaka anna mitään lukemaa, sisurit se kyllä punnitsee. En osaa verrata tubeless teippeihin painoa kun niitä en omista, mutta ei tuo painava ole.

^Käy huviksesi joku kerta X-kingeillä poluillakin. Ne on minusta yllättävän toimivat renkaat sielläkin, lukuunottamatta ihan vedessä uitettua metsäpohjaa. Tykkään tosta kuviosta tosi paljon. ja ne on lisäksi ihan älyttömän hiljaiset renkaat. Varmaan hiljaisimmat maastorenkaat joihin olen törmännyt.

kauris
31.10.2015, 06.50
Se hiljaisuus on ihan kiva ylimääräinen plussa työmatka-ajossa. Jos sitä maanantaina vaikka pääsis taas yli 3 viikon flunssan jälkeen pyöräilee duuniin. Kelitkin näyttää erinomaisilta marraskuuksi.

mhelander
31.10.2015, 09.25
No mulla näyttää nyt syksyllä olevan yleisesrengastus Thunder Burt Snakeskin 54-559 edessä ja WTB TrailBlazer 27.5/2.8" (http://www.wtb.com/products/trailblazer) takana. On hyvä työmatkoilla, hiljainen ja pitää ihan kohtalaisesti märässä ja mutaisessa metsässä vaikkakin etupyörän lipsumista pitääkin pyrkiä minimoimaan.

Jopa jäällä tämä takarengas pitää paremmin kuin Thunder Burt jolla vedin nurin ensiliukkailla.

Tuon jälkeen ja parin otteeseen on ollut ISP:t alla vaikkei lunta olekaan tullut ja juuri tästä puutteesta johtuen ovat järkyttävät jyrät, löysien nappuloiden takia meno kovalla pinnalla vellovaa mutta polulla tai kivituhkalla ihan OK ja ei tarvi edes korvatulppia.

Yllättäen vain kolme nastaa ja takaa tippui sisäänajossa ja sen jälkeen vaikka yleisesrenkaana näitä käytinkin metsässä ja poluilla.

Nana
31.10.2015, 12.20
^^
On todella. Muistan kun jarruttelin nuo ostettuani ihan huvikseni vain koska se tuntui niin hassulta kun ne oli niin hiljaiset. Liekö nappuloiden pitkillä karvoilla jotain vaikutusta asiaan.
Mulla on itselläni nyt X-King takana rullaamassa. Laitoin sen, kun Roro ei ehtinytkään tulla vielä eilen. Odotin niin, että pääsen sillä ajelemaan. 2 päivässä se ehti Suomen terminaaliin, muttei kauppaan asti noudettavaksi. Piti tosin laittaa sisurin kanssa, koska en saanut nousemaan jalkapumpulla. Tosta voisi olla minullekin sopiva se 2.4-versio, sillä nämä on pienempiä kuin ilmoitettu.
Esim Rarasta ei välttämättä mahtuisi 2.35 mulle, tai HDsta. Tosin Schwalben 2.25 on hyvän kokoinen rengas. 2.35 Rara kiinnostaisi isomman nappulankin vuoksi, varmaan pitoa paremmin. Tykkään kyllä tosta 2.25stä, märillä juurilla se luistaa helposti, mutta pystyy sillä kosteassa metsässäkin vielä ajamaan, kun on tarkempi.

^ Itse en enää näillä keleillä TBtä laittaisi edes taakse, paitsi asfalttiajoon jos pidempiä asiointimatkoja, on siinä niin minimaalinen nappula.

mhelander
31.10.2015, 13.47
^ Itse en enää näillä keleillä TBtä laittaisi edes taakse, paitsi asfalttiajoon jos pidempiä asiointimatkoja, on siinä niin minimaalinen nappula.
Hauskaa tässä on se että TB pitää jäälläkin juuri noilla pikkunappuloilla, nurin mentiin heti kun vähänkään kallistui reunanappuloille.

RATE
31.10.2015, 17.45
Samat teipit 3 vuotta olleet, ei repsota ei, eikä niitä renkaita joka säätiedotuksen mukaan vaihdella tarvii, renkaina Ako, Aspen, Roro, Rara aina toimii
ajettu Rajamäet, Jämit niillä mitkä on sattunu alla oleen!! Voihan aikansa treenaamiseenkin käyttää eikä tumpuloida renkaiden kanssa!!!!!!!!

Nana
31.10.2015, 18.47
Hauskaa tässä on se että TB pitää jäälläkin juuri noilla pikkunappuloilla, nurin mentiin heti kun vähänkään kallistui reunanappuloille.

No se on yllättävää. Oliskohan seoksesta kiinni? Luulisi, että noin pieninappulaisessa vaikuttaisi jo seos, varsinkin jos se puree jopa paremmin sieltä, missä nappula (vielä) pienempää.

CamoN
31.10.2015, 19.01
Perustan olettamukseni lukuisiin foorumikirjoituksiin. Kyllähän teippien kanssa voi liimat kulua, saumat alkaa repsottaa tms.

Tässä sellainen sivuhuomio, että minun näppituntumallani tänä vuonna tämän foorumin "tubeless-virittämisen" -keskustelu on painottunut vahvasti läskipyörien kehiin. Useammin kuin kerran tai kahdesti olen lukenut monta viestiä ihmetellen mitä nämä säätäjät oikein tumpeloi kun kaikki on noin vaikeaa. Sitten ensimmäisen kuvan tai muun paljastavan yksityiskohdan paikkeilla olen herännyt.

Toisena huomiona se, että paljon renkaiden kanssa pulaavalle aikuisten oikeat UST-kehät on melko näppärät. Ei tarvetta nauhalle eikä teipille jos käytetyt renkaat on mitoitukseltaan asiallisia.

Nana
31.10.2015, 20.32
^
Joo, voi olla. Luin vaan jotain ulkomaista foorumia, missä aiheena Bontin tlr kehille teippi vai tlr strippi, ja siellä porukka oli sitä mieltä, että helpoin ja varmin on tlr strippi. Joku oli esim. käyttänyt teippejä ensin, mutta koki homman helpottuvan ja olevan paljon varmempaa kun siirtyi tlr strippiin.
Varmasti toi teippi toimisi ainakin joillain kehillä joidenkin renkaiden kanssa hyvinkin, mutta oma epäilykseni on, että ennemmin tai myöhemmin jonkun renkaan kanssa ei tahtoisikaan onnistua, pitäisi laittaa lisäkerrosta teippiä tai ottaa 1 kerros pois tmv. ja toi tiivistyminen on tuolle stripille niin kertakaikkisen varmaa, parempi toki olisi jos kaikki renkaat nousisivat ihan jalkapumpulla, mutta eipä ne taida kaikki nousta millään systeemillä, ainakaan kaikille vanteille. Spessut taas nousee ihan käsittämättömän helposti. Kerran jätin litkuineen GCn odottamaan kun testailin nostella muita renkaita vanteelle. Lopuksi imaisin osan litkuista ruiskuun, ettei ne roisku asentaessa reunan yli, laitoin vanteelle ja kun 10cm oli enää ulkona ruikkasin ne takaisin renkaaseen, laitoin loputkin vanteelle ja täytin renkaan jalkapumpulla, naps, naps, naps, naps, noin 5min. meni.
Kyllä mä varmasti tulen vielä kokeilemaan teippejäkin, mutta tämä vaan tuntuu toistaiseksi niin ongelmattomalta tämä strippi ja kokeilunhaluani ja uteliaisuuttani on renkaidenvaihdot ja litkutuksen opettelu vielä tyydyttäneet niin ei ole vielä ollut ajankohtaista.

Tctic
02.11.2015, 14.12
Mitä teen väärin kun en saa x-kingiä nousemaan yhdestä kohdasta kunnolla vanteelle vaan jäävät vipottamaan? Renkaat on ovat 29x2,4" ja kiekot 30mm sisäleveydellä olevat xm 481:t (tosin kokeilin x-kingejä myös easton haveneille eivätkä ne nousseet niillekään). Kokeilin laittaa saippuaa hankalaan kohtaan, mutta se ei auttanut mitään. Paineita käytin eastoneissa kuudessa baarissa ja xm:ien kanssa neljässä, mutta siitä ei ollut mitään apua. Laskeskelin, että olen yrittänyt saada noita suoriksi viisi kertaa ilman tulosta. Sisurit ovat paikallaan ja vanneteippinä on 25mm leveä gorilla.

Nana
02.11.2015, 18.39
^ Kokeilit varmaan jo laittaa sen temppuilevan osan eri kohtaan, mikäli et koita vielä sillä tavalla. Jos ei noilla paineilla nouse siltikään tasaisesti useammallakaan yrityksellä palauttaisin viallisena ja vaihtaisin kunnolliseen.

Sain tänään Nobby Nick light skinin ja Rocket Ron snakeskinin pyörään, kun Rokkironi tuli postissa. Tubeless easy, yeah right! ei tahtoneet nousta ensin edes kompressorilla liikkeessä, tahtovat jäädä keskivakoon, eikä niitä saa sormin asettelemalla pysymään jos koittaa sillä tavalla asetella ensin toisen puolen vanteelle. Mutta jos tätä tubeless complicatedia ei lasketa niin wau, siis wau, ensivaikutelmani ajeltuani niillä tänään on wau-mitkä-renkaat! Kyllä tuon painonvähennyksen todellakin huomaa, etenkin renkaissa. Ei minulla vieläkään ole kevyt pyörä, mutta selvästi kevyemmän tuntuinen silti, joku 12.6kg kait noiden kanssa painaa vs aiempi 13->. Kiihdyttäessä varsinkin huomaa kevennyksen. Pitoa tuntuisi irtoavan ihan mukavasti. Nonihan nyt onkin minulle jo varsin tuttu rengas, tuntuisi oikein mainiolta kombolta rokkironin kanssa. Rokkaava kombo. vielä en osaa sanoa miten vertautuu esim. Noni- X-King komboon, joka sekin on loistava.

ja lisättököön, että vanteelle noston ja litkun lisäyksen jälkeen molemmat tiivistyivät heti. Lightskin Nonista tuli pari pientä ilmakuplaa kyljestä pienen litkutipan mukana, joka kuivahti samantien ja enää ei ole ilmaa näkynyt ja rengas tuntuu lenkin jälkeenkin kovalta. Tubeless asennuksen suhteen Schwalbe saisi kehittää vielä renkaitaan, sillä ei nämä tubeless _easyjä_ tunnu olevan, mutta pitävät kyllä mainiosti tubeleksena kunhan ne vanteelle saa, niin lightit kuin snaketkin.

mk
02.11.2015, 19.43
Kiitos muuten MK, kun muistutit tuosta X-Kingistä taannoin. Se on rengas, joka helposti unohtuu, jää Race-Kingin ja Mountain Kingin tai Trail Kingin ja muiden vastaavien varjoon oikeastaan turhaan, sillä se on aika mainio rengas. pitoa siinä on enemmän kuin RKssa ja rullaavuutta enemmän kuin jälkimmäisissä.*** X-King on ehkä lähempänä 2.0 tai 2.1tä kuin 2.2, kun taas Race King on lähempänä 2.3. Miten toi Black Chili seos käyttäytyy kylmässä?

^ollos hyvä vaan :) Ittelläni alkaa hetken ajettu x-King race sport edessä olemaan kyljistä aika kaput ja seuraavaks siihen ois tarkotus laittaa NobbyNick Pacestar -seoksella, joka toivottavasti toimii myös pakkasella .. Takana saa vielä olla X-King "normiversio" , jonka seoksesta ei ole tietoa, mutta käsittääkseni black chiliä, jos myyjän sanaan on luottaminen.. Siitä ei pakkaskokekumsia juurikaan ole.. Eipä tuo silti hirmuliukkaalta ole tuntunut mitä nyt muutamia lenkkejä on pakkasasteissa ajettuna..

Nana
02.11.2015, 19.59
^ Kyllä pacestar pitäisi toimia ihan hienosti pakkasellakin. Ei ole ainakaan itsellä jäätynyt, vaikka olen ajellut iltasella jo jäätyneellä maalla, nappulat kuurassa. Noni on mahtava rengas. Ehkä joskus kokeilen myös trailstarina, mutta koska sitä ei saa 2.25 koossa ja pacestar kestää pakkasta, pitää ihan hyvin, rullaa paremmin ja kestää kauemmin en ole kokenut tarpeelliseksi. Eikä mulle edes mahtuisi ehkä 2.35. 2.25kin näyttää melko pullealta minun vanteillani, mutta hienosti pysyy pienilläkin paineilla, eikä kyljet ole hajoilleet. Odotan mielenkiinnolla kestääkö tämä lightskin minulla edessä.

Tctic
03.11.2015, 07.46
On hyvin mahdollista, että nuo minun x-kingit ovat vialliset. Niiden historiasta kun ei ole mitään tietoa, sain ne kaverilta irtonaisina ja hän oli ne jostain ostanut. Pitää nakata ainakin pahemmin vipottava takanen mäkeen ja laittaa jotain muuta tilalle.

Nana
03.11.2015, 15.24
Jep, on se mahdollista. Tosin kannattaa koittaa, paitsi eri kohtiin asentaa sitä ongelmakohtaa, myös liukastaa renkaan kyljet. Kaverilla meni lopulta 1 todella hankala rengas vanteelle tasaisesti kun liukasti riittävän paljon reunoja.

Greycap
03.11.2015, 23.57
Jotkut rengas-vanne-kombinaatiot ei vaan halua leikkiä kiltisti. Minulla oli aikanaan 26" Alexrimsin kehät joille ei saanut kevlarlangallisia Ground Controleja mitenkään ilman kunnon sotaa. Ei vaan suostunut nousemaan koko matkalta, toimintatapa oli useimmiten mallia fairyvettä, käsin vääntelyä, lisää fairyvettä, painetta niin maan pirusti, raakaa Fairya, lisää leipomista, taas painetta sen minkä kehän luvattiin kestävän, vähän ilmaa pois, lisää vääntelyä... ja sama rengas kuitenkin menee DT Swissin vanteelle sen kun laittaa ja poks, se on siinä.

Nana
04.11.2015, 00.21
^ Mä hekottelen usein ääneen kun Spessuja asentelen, kun ne oikeasti tuntuu pomppaavan itse vanteelle, ikäänkuin ne odottaisi, että edes pikkusen puhalletaan jollakin sinnepäin, että voivat pamahtaa kiireesti vanteelle. ja ihan sama miten rutussa reunat on vanteen sisällä, ne sitten suoristuu kyllä. En tajua, miten ne voikin olla noin helpot, mutta hyvä, että ovat.

Joo, kyllähän esim. Pinkbiken NN arvostelussa sanottiin, ettei meinannut yhdelle vanteelle nousta, mutta toinen testaaja nosti ne helposti toisille vanteille. Hyvä toki olisi jos nämä kehittyisi niin, että kaikille vanteille nousisi hyvin. Spessut nyt on yleisesti helppoina pidettyjä, lienee harva vanne, jolle eivät tahdo nousta.

Tctic
05.11.2015, 07.23
Otin x-kingin pois ja asensin sen tilalle race kingin, se nousi paikalleen ilman minkäänlaista ongelmaa ja oli luotisuora. Kunhan innostuu, niin pitää mitata onko x-kingin rungossa joku mittaheitto vai mikä siinä mättää.

Juhis.T
06.11.2015, 10.27
Kaikki Continentalit mennetteet heittämällä vanteelle. Raceking, X-king ja mountainking. Toki noille omille vanteille näkyy menevän rengas kuin rengas helposti.

Nana
06.11.2015, 15.29
Sekin vaikuttaa puhutaanko tubelessvalmiiksi laitetusta vanteesta vai tavallisella vannenauhalla varustetusta. Omalle tlr stripille ainakin X-King oli selvästi tiukempi nostettava kuin tavalliselle ja juuri X-Kingin sisään en enää tlr stripin kera saanut sisuria mahtumaan, jäi reunaa irti vaikka miten asetteli. Varmaan sisurin tyhjentämällä menis, mutta on osa renkaista tiukempia.
Se liukaste voi helpottaa tiukempien kanssa, muttei toki auta jos renkaassa joku vika.

Ihan mahtavat nämä Rokkironi ja Nn yhdessä. Lightskin Nn vähän pientä pisaraa pukkaa kyljistä, mutta eivät jää vuotamaan, eikä ilmat näytä karkaavan, joten hälläväliä. minusta näiltä kevyimmiltä versioilta ei kannata odottaa täysin hikoilematonta tiiviyttä. Roro ja X-King on minusta niin samantyyliset, mutta silti hieman erilaiset, etten osaa edes laittaa niitä paremmuusjärjestykseen, enemmänkin fiiliksestä kiinni toistaiseksi kummalla mennään.

lis. Aion kyllä jatkossa ajella näillä kevytrenkailla aina kun mahdollista. On tommonen melkeen 200g/rengas kevennys ihan huomattava imo ajaessa ja varsinkin mun kokoiselleni tällaisella ei-niin-kevyellä pyörällä ajellessa ihan tervetullut kevennys. Toisaalta tekisi mieli ajella Butchereillakin, on ne vaan niin hyvät renkaat, mutta varsinkin kun tulee näitä siirtymiäkin ajeltua samalla fillarilla, on kaikinpuolin järkevämpää ajella niin kevyillä kuin mahdollista.

willevil
07.11.2015, 00.14
Olen tykännyt X-Kingistä mutta yhden kesän ajoilla aloittelijana kyljet renkaista huonossa hapessa. Onko mitään rengasta jossa kestäisi kyljet paremmin kivi nirhaumia?

Ehkä pykälän enemmän maastoon suuntautunut rengas saisi olla vaikka tuon kevyestä rullauksesta olenkin tykännyt.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/06/93b805296c904a7ca9c41c713574087d.jpg

Parista kohdasta on jo läpi asti, joten noita ei kai kannata keväällä alle laittaa. Nappulat eivät ole juuri lainkaan kuluneet.

Nana
07.11.2015, 00.32
Pelkkä X-King ei kerro mitään. Siitä on monta eri versiota, joiden kylkisuojauksessa on isoja eroja. Jos valitsee kevyimmän kyljet kuluvat hyvinkin nopeasti kivikossa yms.
Monien muiden renkaiden kohdalla on ihan sama tilanne, eli samasta renkaasta on kevyempiä ja suojatumpia (painavampia) versioita. X-Kingissä protection on suojatumpi, Schwalbeissa snakeskin versiot, Maxxiksella Exot ja Spessulla control tai siitä vahvempi Grid. Jos et ole käyttänyt protection versioita Continentaleista haluat ehkä kokeilla niitä, tai sitten jonkun muun merkin vastaavaa.

katkesi nettiyhteys, jatkuu... Renkaita valitessa kannattaa miettiä haluaako painottaa rullaavuutta, että pyörä on mahdollisimman kevyt polkea vaiko kestävyyttä, että sama rengas kestäisi mahdollisimman kauan. Kevyimmät renkaat ovat usein matalammalla kuviolla, eikä pitoa ole siksi yhtä paljon kuin agressiivisemmin kuvioiduissa, ei myöskään kestoa, sillä ohuet kyljet kuluvat nopeammin. Minulla on nyt kevytrenkaat alla, mutta silti takarengas, jolle enemmän rasitusta, on vahvistetuilla snakeskin kyljillä varustettu.
Suosittelen kokeilemaan tosiaan niitä Protection versioita X-Kingistä tai sitten jotain vähän erilaista, kuten Maxxis Ardent Race Exo kyljillä, tai Schwalbe Nobby Nick snakeskin (painaa jo enemmän molemmat kuin kevyimmät X-Kingit), kaikki ovat imo hyviä renkaita, vähän erityyppisiä, mutta yhtäkaikki hyviä.

oem
07.11.2015, 11.02
Olen tykännyt X-Kingistä mutta yhden kesän...

...Nappulat eivät ole juuri lainkaan kuluneet.

Uskomatonta että nappulat on kuin uudet. Onhan ollut painoosi sopivat rengaspaineet?
Käyttäjä nana kirjoitti asiaa edellisessä viestissä.

Pumafi
07.11.2015, 14.00
Olen tämän viikon ajellut uudella pyörällä ja siinä on Onza Ibex 29x2.25 FRC120 molemmissa päissä. Hyvä rengas näille keleille, sillä sietää mutaa, puhdistuu nopeasti ja pitää riittävästi. Rullaa myös ihan oikein hyvin ja painokaan ei ole mikään mahdoton 735 g. Renkaat on kietaistu NOX Skyline vanteille tubeleksina. Tällaisen aikuisen miehen alla menee 1.6-1.8 paineilla ilman ongelmia. Näillä mennään lumien tuloon asti ja keväällä Korson/Tahkon kisojen jälkeen eteen Schwalben Rocket Ron EVO 2.25 SnakeSkin ja taakse Racing Ralph EVO 2.10 SnakeSkin.

willevil
07.11.2015, 21.41
Joo, eli tuo rengas minulla on x-king race sport 2.2. Rengaspaineet on pääasiassa mutu pohjalta. Tahkolla laitoin 0.9-1.0 ja loppukesän yritin peukalotuntumalla pitää suunnilleen siinä. Nyt on jo ice spiker proot alla ja niissäkin paineet mutu pohjalta.

Pitää vaan päättää ensi kesän rengastus ajoissa. Periaatteessa haluttaisi kokeilla jotain ylileveää, mutta kuitenkin tuo kevyt rullaavuus on ollut tärkeä ominaisuus. Ja kivikkopätkien takia kylkien pitää kestää nirhaumia.

Ruukataanko täysjoustoissa käyttää tubelesia? Sekin kiinnostaa opetella vaikkei siitä meikäläisen vauhdeilla ole suurta hyötyä.

Kiitos kommenteista

Nana
07.11.2015, 22.40
No todellakin on ollut liian alhaiset paineet. Ei 2.2 kokoisella (X-King on vielä käytännössä 2.0-2.1!) renkaalla ole järkeä edes minunpainoiseni (45kg) käyttää noin alhaisia. Kyljet kuluu vaan tod.näk. nopeammin.
Racesport on kevytversio, ihan hyvin mielestäni jos kauden ajan ainoana renkaana kestää.

Jos tykkäät mahdollisimman alhaisia paineita pitää hommaa isompi ilmatilainen rengas, jossa vahvemmat kyljet (ja siirry tubelessiin), silti 1 bar tai alle on vähän. Ihme jos ei ole sisurit hajoilleet.
Nyt alkaa tulla kosteampia ilmoja niin kokeile ihmeessä pitävämpiäkin renkaita, kuten Nobby Nick ainakin eteen, löytyy erilevyisinä ja eri seoksilla. Mutta kannattaa ihan renkaan ja rullaavuudenkin takia vähän nostaa paineita, etenkin kun sisureita käytät.

Tubelessia käytetään kaikenlaisissa maastureissa, erittäin suositeltavaa, etenkin jos matalista paineista pitää.

eagle
08.11.2015, 10.39
Tubelessia käytetään kaikenlaisissa maastureissa, erittäin suositeltavaa, etenkin jos matalista paineista pitää.

Ja eipähän tarvi paikkailla.

Nana
08.11.2015, 12.51
^
Tai ainakin paikkailut jää vähemmälle.
Itsehän en ole sisureitakaan rikkonut vielä, enkä siis siirtynyt tubelessiin sisureiden hajoilun vuoksi. Käytän tubelessia puhtaasti paremman tuntuman vuoksi. Tämä on ihan näppi/pepputuntumalla arvioitua, minusta tubelessrenkaat ovat ihan sormin kokeiltaessa joustavamman tuntuiset samoja paineita käytettäessä kuin sisurilliset, mikä näkyy ajaessa parempana ajotuntumana. Tämä on minusta varsin hyvä syy käyttää tubelessia, plussana vielä alhaisemmat paineet.

willevil
08.11.2015, 19.56
Tässä on nyt päivä datattu noita renkaita ja tubeless juttuja. Aika loputon suo... Vaihtoehtoja aivan älyttömästi.

Yksi vaihtoehto olisi X-king ProTection ja siitä melkein mielummin 2.4 leveä. Tuossa lukee tubeless ready. Vanteina Dt Swiss X1600. No niitäkin tietysti miljoona erilaista mutta onko tietoa soveltuuko litkuhommiin? Ja käykö mikä vaan litku ja mikä vaan teippi? Dt Swiss näkyy myyvän omia tubeless vannenauhojakin. Onko tarpeeton?

Tai kannattaako näissä rakennella fätti keskusteluissa esiintynyttä vannenauhaa vakuumipusseista?

Vanteissa tekstit:
ETRTO 622 x 18
Max tire dim 29" x 2.25"

Nana
08.11.2015, 20.25
Jos tutustut tubelessiin niin suosittelen, että tekisit sen, ainakin ekan kerran, jollakin "pomminvarmalla" renkaalla. Continentalit ei ole helpoimmasta päästä saada tiivistymään tubelessiksi. Protection versiot ovat varmasti helpompia, etenkin jos ne ovat jo tlr, mutta osalla on ollut ongelmia niidenkin kanssa. Tämä ei tietysti välttämättä tarkoita, että sinulla olisi, mutta varmempi olisi valita esim. joku Specialized rengas (Ground Control, Purgatory, Butcher), jotka on suht helppoja litkuttaa. Varsinkin jos sinulla ei ole kompressoria käytössä. Esim. Schwalbet tiivistyvät myös hyvin, mutta niissäkin on ongelmaa vanteelle noston kanssa pelkällä jalkapumpulla.

Pitts
08.11.2015, 20.48
Sain tapella ihan huolella Contin Trailking 2.2 vanteelle nostamiseksi. Piti laittaa ensin sisurin kanssa että sai muotoiltua sen ilmaa pitävään muotoon. Lopulta nousi ja pitää ilmat ihan ok.

Nana
08.11.2015, 22.14
Jep, vähän OTksi menee, kannattanee jatkaa vaikka tubelessketjussa, mutta sanon vielä sen verran, että tubelessiin tutustuminen on helpoimmillaan sitä, että asennat renkaan, laitat jalkapumpulla ilmaa perään ja se napsahtaa heti vanteelle, lasket ilmat, lisäät litkut, jotka pysyvät heti sisällä ilman ilma-tai litkuvuotoja ja ihmettelet osasitko tosiaan litkuttaa renkaan ekalla kertaa kuin vettä vain.
Kun taas pahimmillaan tubelessiin tutustuminen voi olla sitä, että ähellettyäsi ensin teipit paikoilleen alat laittaa rengasta vanteelle, joka onnistuu rengastyökalulla nostamalla, sitten ilmaa, ei tapahdu mitään. Pumppaat raivopäisenä, naama punaisena jalkapumpulla tuloksetta, lähdet huoltoasemalle kompuraan tutustumaan, rengas ei meinaa nousta ensin edes kompuralla. Sadattelet ja kadut, että päätit kokeilla tubelessia ja vielä tällaisella renkaalla, saat sen kuitenkin lopulta napsahtamaan vanteelle ja lähdet takaisin kotiin litkuja lisäämään. Rengas onkin jo lähes tyhjä kun kotiin pääset. tyhjennät loputkin ilmat ja lisäät litkut ja ilmaat renkaan uudelleen, vain nähdäksesi kun kymmenistä pienistä reijistä valuu litkua ilman kera ulos. Ravistelet renkaan ja toivot jo epätoivoisena parasta, mutta joudut tulevina päivinä lisäämään ilmaa ja litkua vielä monet kerrat, kunnes rengas lopulta tiivistyy tai sinä menetät hermosi ja heität sillä vesilintua.

Tästä syystä on mielestäni helpompaa itselle ekoilla kerroilla valita rengas joka mitä todennäköisemmin ei aiheuta kummempia ongelmia.

Nana
10.11.2015, 20.01
Mitä Racing Ralph-versiota olette käyttäneet tämän vuoden malleista? Lightskin ei näköjään ole TLE, sensijaan alle 500g painava TLR versio pitäisi soveltua tubelessiin. Mikä näiden ero käytännössä on? Ihme kun Nonissa on lightskin versiokin TLE, mutta Rarassa ei.
Yritän nyt pähkäillä minkä valita. Mulla on jo periaatteessa 1 erittäin hyvin suojattu DD Rara 2.25 koossa, mutta arvon nyt pitäisikö ottaa tavallinen snakeskin 2.1 kokoisena vai joku noista TLR tai lightskineistä.
ja siis rengasta pitää voida käyttää litkutettuna.

Pumafi
10.11.2015, 20.45
Nobby Nicistä ei ole TLE Liteskin versiota, ainakaan valmistajan nettisivujen eikä 2015 katalogin mukaan. Pääskystä lainatakseni: "TLE Snakeskin on uusi vakioratkaisu kaikissa EVO-renkaissa. Tubeless Easy korvaa aiemmat Tubeless- ja Tubeless Ready-versiot." Itse käytän TLE Snakeskin -versiota, joka on erittäin helppo litkuttaa.

Nana
10.11.2015, 20.55
Hei thanks, olet oikeassa. Sitä näkee, mitä haluaa nähdä pätee tähän, eli kuvittelin ihan itse tuon LS NN:ni kylkeen TLEn, siinä lukee vain EVO, LS, Pacestar, mutta se on nyt litkutettuna ja vaikka näiden Schwalbelaisten kanssa oli vanteelle nosto haastavampaa, se on pitänyt kyllä. Eli periaatteessa voisin LS Rarankin ottaa, hmm. Toi TLR Rara vaikuttaa kyllä liian kevyeltä takana ajettavaksi, kisoja lukuunottamatta. Liekö kestäisi ajeluita kovin pitkään?
Onpas vaikea nyt valita. Suositelkaa nyt jotain. Vahvasti kallistun kahden eri vaihtoehdon suuntaan, molempiin yhtä paljon, eli Rara LS 2.25 tai 2.1 ja snakeskin 2.1

Pumafi
10.11.2015, 21.30
2.1 Snakeskin ehdottomasti. Vahvemmat kyljet, helpompi litkuttaa ja tuo vain vähän lisäpainoa vrt LS.

Samuli-1
10.11.2015, 21.40
tubelessiin tutustuminen on helpoimmillaan sitä, että asennat renkaan, laitat jalkapumpulla ilmaa perään ja se napsahtaa heti vanteelle, lasket ilmat, lisäät litkut, jotka pysyvät heti sisällä ilman ilma-tai litkuvuotoja ja ihmettelet osasitko tosiaan litkuttaa renkaan ekalla kertaa kuin vettä vain.

Tai siis ihan helpoimmillaan, että laittaa eka toisen reunan paikoilleen ja sit litku suoraan renkaaseen ja sit vast toinen reuna paikoilleen ja pumpulla ilmat jos sattuu onnistumaan.

Ite en ainakaa jaksa ruutalla säheltää, ku välil ilmat tyhjentäessä rengas tippuu pois reunoilta ja jos on yhtään hankalampi nousemaan, niin uus pumppailu-, napsautin- tai kompuraralli edessä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nana
10.11.2015, 21.50
^ Tätä en suosittele ekaa kertaa litkuttavalle, sillä jos sinulla ei ole rengastelinettä ja helppoa asennettavaa niin hyvin, hyvin helposti tulee hommasta erittäin sotkuista. Pitää ottaa huomioon, etenkin ekoilla kerroilla, että rengas ei välttämättä nousekaan ekalla yrityksellä, oli sitten jalkapumppu tai kompressori tai joku siltä väliltä. Turvallisempi laittaa reuna avaamalla tai venttiilistä, ei mene kuin hetki, eikä sotke.

^^ Tätä juuri mietin, kun ilmoitettu painoero on jtn 65g, mutta Schwalbet on yleensä ilmoitettua painavampia ja tämä uusi ss tuo esim NN:iin selvästi lisää painoa, siksi arvelen, että todellinen painoero myös LS ja SS Raroilla voi olla selvästikin isompi kuin tuo ilmoitettu. Kyllä minä ainakin ton 2.1 ss:n tulen ostamaan jossain vaiheessa, mutta koska mulla on nyt hyvissä voimissa oleva DD Rara käytettäväksi siellä, missä tarvitaan kyljiltä kestoa mietin nyt josko kokeilisi LS versiota.
Toi DD on muuten älyttömän kestävä. En saanut siihen jälkeäkään aikaiseksi vaikka ajelin aika paljon kivikoita, kivikkomäkiä yms.

Nana
10.11.2015, 23.14
Otin sit kuitenkin Snakeskin Raran, 2.1 koossa tosin.
Roroa minä edessä kuitenkin varmaan pidän ja takana käytettäväksi toi snakeskin on varmaan turvallisempi. Roro on ehkä mun lemppari XC tällä hetkellä. Mainio rengas.

TimoF
12.11.2015, 23.07
Nii Samuli-1, siä et vaan tiiä mitään.

Mut mikä hitto on rengasteline :seko: :seko: :seko: oon luullu et rengas laitetaan vanteelle.

Nana
12.11.2015, 23.20
Huoltoteline tai vastaava, jossa rengas ei pääse painumaan maata vasten asennuksen aikana, eikä litkut siksi karkailemaan.

TimoF
12.11.2015, 23.23
Nomut eihän sellaista tarvi mihinkään.

https://www.facebook.com/sportaxfi/videos/vb.91376125826/10153898618315827/?type=2&theater

Nana
12.11.2015, 23.39
Oli puhe renkaasta, johon on laitettu litkut sisälle jo, sellaisen reunoja ei huvita ruveta rengastyökalulla nostelemaan, vaan sen haluaa nousevan heti.

Valehtelin muuten, kun sanoin, että Roro on mun lemppari xc. Se on yksi niistä, mutta on niin paljon mahtavia renkaita, että ainakin minun on täysin mahdoton nimetä vain yhtä xc:tä...Roro, GC... ihanaa kun on valinnanvaraa.

TimoF
13.11.2015, 13.40
Niinno onhan se fiksumpaa nostella se rengas rengastyökalulla paikalleen ennenkuin ne litkut laittaa sisälle. Ja jos litkua vähän roiskuukin ni ei kai niitä asennuksia kukaan olohuoneessa tee :rolleyes:

En miä silti kyllä ymmärrä että miten se rengasteline, huoltoteline tai vastaava siihen liittyy :seko:

Nana
13.11.2015, 14.55
No jokainen tekee tietysti niinkuin haluaa. Ei minulla ole minkäänlaisia telineitä, mutta näen kyllä missä niitä voisi hyödyntää jos olisi. Onhan se vielä nopeampaa laittaa jossain telineessä litkut suoraan sisään, reuna kiinni ja kompressorilla ilmaa, jos siis on teline ja kompressori.
Minä asennan kaikki renkaat ainoassa huoneessani, olohuone-makuuhuoneessa, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Vain litkujen jälkeisen täytön teen muualla.

Näin kaupunkioloissa monella ei ole autotalleja tmv. Näinollen on järkevintä heittää kylppärin lattialle parit mainoslehtiset ja irroitella/putsata litkutettu rengas ja kehä siellä.
Uuden renkaan voi asentaa vallan hyvin olkkarissa, sillä siinä ei ole mitään, mikä sotkisi, vanteelle napsautus mukaanlukien. Vasta kun lisää litkut kannattaa se tehdä kh:ssa samojen lehtisten päällä, samoin ilmojen lisäys tämän jälkeen. Lopuksi lehtiset roskiin ja renkaan ravistelu ja sen voi tarvittaessa jättää lepäämään kh lattialle hetkeksi.

ja lisättäköön, että jos minulla olisi erityisen temppuileva rengas/rengas, jonka olen kuullut aiheuttaneen ongelmia täytettäessä tms. ja minulla olisi syytä pelätä sen ehkä pamahtavan pois vanteelta täytettäessä suorittaisin täytön pihalla, kohdassa, jossa ei ole ikkunoita, jotka katastrofin iskiessä ehkä hajoaisivat.

Samuli-1
13.11.2015, 18.15
Kyllähän se tuossa tapauksessa kannattaa mennä ihan kokonaan pois rakennusten läheisyydestä, ettei seinä halkee.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nana
13.11.2015, 19.07
Eiköhän se seinä vaadi vähän enemmän hajotakseen kuin lasinen ikkuna.

TimoF
13.11.2015, 20.53
Tähän ei nyt pysty enää sanomaan mitään. Haen vain takkini...

mikko001
13.11.2015, 21.10
On mennyt renkaanvaihto vaaralliseksi, osaako joku suositella sopivaa ballistista suojapukua hankittavaksi ennen seuraavaa renkaan vaihtoa :rolleyes:

elasto
15.11.2015, 18.06
Ostin jäykkäperään kesää varten testiin Maxxis Ikon 29x2,20" TR EXO 3C MaxxSpeed 120tpi -renkaat. Aikaisemmin mulla on ollut Schwalben Rocket Roneja ja Racing Ralphia. Saa nähdä miten nuo toimii xc-touhuissa.

Mvu
20.11.2015, 23.56
Mulla oli joskus täpärissä nämä: http://www.hutchinsontires.com/en/mtb/11-cobra.html
Tykkäsin paljon, märällä kalliollakin suht pitävä rengas. Nämä hankin myös nykyiseen täpäriin kun saan contit hajalle/ kulumaan loppuun.

pastori66
23.11.2015, 00.17
Yleispätevästi parasta rinkulaa alle jos laitetaan, niin molempiin päihin kosteeta hanssia (traistar ). Jos tubelessina pito loppuu kesken, niin peili varmaan löytää parhaiten vian tässä tapauksessa.
Eli tupelessin ja sisurillisen ero on jo niin merkittävä, ettei välttämäti niitä konkelin mukana tulleita kumeja kannata ees vaihtaa jos haluaa parempaa...
Itellä ei kokemusta noista maxxiksen rinkeleistä, mutta ardentti vissii aikasta vastaava, tosin ei pitoa vaan kestoa löytyy enemmän.

Jos siis kuivalle kelille, eli lähes kaikki renkaat toimii, kun alkaa satamaan niin renkaalta vaaditaan paljon enemmän.
Hans dampf toimii siis myös kuivalla kelillä, mutta ihan omaa luokkaa, kun se sade sitten saapuu.

Eli jos haetaa parasta yleisrengasta, niin hansu aikasta varmasti paras.
Jos haetaan parasta pito/kesto -rengasta, niin luultasti ardentti tai Purgatory yms. kovaa rautaa.
Ongelma HK:i -osastolla tulee siinä, että suurella osalla "kovia" kuskeja on suhde "kauppaan", joka ei siis välttämättä tarjoa parasta, vaan parasta tietyltä merkiltä.

Panaraaseria sun muita, esim: onzaa en edes lue listaan, koska saatavuus marginaalista.

Ens viikolla sataa varmasti räntää tai jotai muuta kuraa, siispä itellä ajossa alla hanssia, ja jos jollain parempaa yleisrengasta niin keskuspuistossa voidaa avoimin mielin testailla niitä.

Nana
23.11.2015, 00.27
HDt on tosi hyvät renkaat, mutta on ne yleisrenkaaksi vähän tuhdit, paremmin pääsevät loistamaan hankalissa oloissa.
Jos joutuisin tilanteeseen, että pitäisi valita 1 rengas kaikkiin olosuhteisiin kaikille alustoille valitsisin Spessun GCn.

pastori66
23.11.2015, 00.44
Oolsprait. Myös polkupyörän renkaissa, kun autonkin renkaissa kannattaa muistaa, että kokoa (renkaan/vanteen leveyttä)vaihtamalla voi siis olla täysin eri lopputulos...
HD:ssa myös iso ilmatila, eli voidaan ajaa pienemmällä paineella, kuitenkin suht rullaava kumi (50km xc-loppi)

Eli jos parempaa yleiskumia, kun HD 27.5" 2.25/2.35 TS/PS
Mut jos NANA oot omasta mielestä pätevä kommentoimaan ihmisille, konkelointi taitohisi ja kokemustesi tukemana kumien eroja, niin vissiin mä turhaan tässä änkytän...

Nana
23.11.2015, 02.09
Jos foorumeiden arvioita tai rengasarvosteluja lueskelee niin varmaan 99.9% ihmisistä pitää HDtä tuhtina yleisrenkaaksi ja heistä valtaosa pitää sitä huonosti rullaavana. Eihän se silti tarkoita, etteikö se voisi jollakulla toimia yleisrenkaanakin.

pastori66
23.11.2015, 03.02
No ite en spekuloi muita merkkejä, mut yleisrenkaana hansu täysin "ylivoimanen".
Ja kyllä jos 99.9% pitää niin tuskin ardent 99.8% yleisrenkaana on parempi?
Pointtina tässä, kun sitä parata yleiskumia vissiinkin haetaan on: 27.5" tubeless setup: HD+HD (trailstar)
Ja unohdat noi muut foorumit ja kerrot mikä oma kokemus on...
Jos sulla parempaa settiä on tajolla, ni voidaan sitä spekuloida ihan livenä tuolla keskuspuistossa...
Ite en parempaa yleiskumia oo löytäny, mut jos löytyy ni varmasti asettuu alle, tosin isp:tä lähtee alle iha just.

Nana
23.11.2015, 03.18
Hyvinä yleisrenkaina pidetyt renkaathan ei yleensä ole parhaita millään osa-alueella, mutta ovat riittävän hyviä vähän kaikkialla, kuten GC ja Nobby Nick. Parempaa pitoa löytyy monista renkaista märälle ja löytyy paljon kevyempiä kuivankelin renkaita, mutta useimmat (minä mukaanlukien) pitävät hyvän yleisrenkaan ominaisuutena sitä, että se on mukava joka kelillä.
Itsehän pidän HDstä paljonkin, parempaa märänkelin pitoa saa hakea. Olen tässä hankkiutunut eroon monista tuhdimmista renkaista, mutta Butcher ja HD saavat jäädä. Ne on mainioita renkaita märällä, alamäissä yms. Kun mulla joskus on kahdet kiekot hyvin todennäköisesti niistä jompikumpi on toisilla. Tällä hetkellä on kuitenkin parempi pitää vähän kevyempää yleisrengasta, kun poljen samalla rengastuksella myös asfalttiasioinnit. Kunhan nyt lääkäri antaa ylipäätään luvan taas polkea.

7-spoke
23.11.2015, 08.58
Ja kyllä jos 99.9% pitää

Vs Nanan mainitsema

Ja kyllä jos 99,9% pitää HD:ta tuhtina yleisrenkaaksi

Ihan pikkunen merkitysero.

EnsiasennusRoRojen tilalle pitäs ysäriin jotain keksiä ens kesäksi, tolkuttoman leveetä ei mahdu takahaarukkaan...

mk
23.11.2015, 11.49
juurakko/märän kelin renkaaksi haettu yhdistelmä tuntuu nyt niin hyvältä että tästä jäänee täysjoustoon yleisrengas .. :p

schwalbe hans dampf 29" pacestar / schwalbe nobby nic 29" pacestar -combolla nyt menty muutamia lenkkejä ja ensivaikutelmia näistä:

Kelit olleet oikeestaan kaikenlaista, märkää/mutaa, juurakoita/kallioita .. Pääosin märkää metsäajoa, mutta vkl aikana myös lumisia kelvejä sekä metsätietä.

Tuntuma HD.sta eturenkaana ihan hemmetin hyvät, pitoa löytyy joka tilanteeseen enempi kuin piisalle. Toki märässä juurakossa pitää varoa ajamasta poikittaiseen juureen, niissähän ei pidä mikään. Mutta luottoa on tullut joka lenkillä lisää.
Nobby Nic pitää takana riittävän hyvin, mutta mikseipä taaksekin HD, kun tuo on ajettu loppuun.

Toki näissä vähän kärsii rullaavuus, mutta itselleni sillä ei hirveesti ole väliä koska ajot reenissä menee kuitenki sykkeen ja rasituksen ehdoilla .. Vauhtia sitten vain vähempi, mutta pidon lisääntyessä luotto omaan suorittamiseen on kasvanut ..

Lumilenkkien kokemukset todella hyvät ! Vkl perusteella ei nastaa kaipaa, mutta toki jäätikkökeleillä mieli muuttuu sillä silloinhan nastalle ei ole vaihtoehtoja... Mutta kohtuuliukkaan oloista oli jo paikoin jalallakin kokeillessa. Silti takanakin pitia löytyi hyvin.. NN ei sutinut kuin putkelta ajessa ja silloinkin piti hieman väkisin tätä yrittää.. HD edessä meni paksussa puuterillumessa ja huonosti auratuilla kelveillä kuin juna suoraan.. Paksussa sohjoisessa lumessa luikerteli toki, kun alle ei pitoa löytynyt vaan pyörä luirus lumessa sinne tänne ..

Mutta talvitestit jatkuu tällä viikolla kunnes taas lumet sulaa ... :)

Nana
23.11.2015, 13.59
^ Cool, ajattelinkin, että pitäisit niistä.

ellmeri
23.11.2015, 16.39
Jos foorumeiden arvioita tai rengasarvosteluja lueskelee niin varmaan 99.9% ihmisistä pitää HDtä tuhtina yleisrenkaaksi ja heistä valtaosa pitää sitä huonosti rullaavana. Eihän se silti tarkoita, etteikö se voisi jollakulla toimia yleisrenkaanakin.

Mulla oli parivuotta Hanssit alla ja mulle parhaat,ainut miinus tuli siirtymissä asvaltilla,kuluivat nopsaan.

Nyt alla Ardenttia mutta mieskin puolitehoilla....:rolleyes:

Nana
23.11.2015, 19.36
Jep, itsekin otin ne pois, koska tuli paljon kelvejä pitkin ajettavia asiointilenkkejä ja olisivat vaan kuluneet. Lisäksi oletin pakkasten tulevan jo vähän aiemmin, mullahan on trailstar seoksella toi, eli pakkasella taitaa mennä kovaksi nappulat.
Tämänhetkinen Ground Control- Rocket Ron on ihan mainio kompromissirengastus, kelveilläkin ajelee, mutta pärjäilee myös metsässä.

TimoF
23.11.2015, 22.04
Oonks miä nyt enemmistöä vai vähemmistöä, kun en pitänyt Hans Dampheista ollenkaan :seko:
No, kai ne jotenkin toimi silloin kun ajeli hiljaa ja rauhallisesti.

seppo_taalasmaa
23.11.2015, 23.14
Täytyy kyllä tulla tänne vielä kehumaan spessun renkaita. Edessä Butcher Control, takana Ground Control ja toimii kyllä syksyn paskoilla keleillä. Erinomainen märässä metsässä ja pärjää myös juurakossa. Oon ajanut nyt kuukauden verran tubeleksena ja toimii todella hyvin litkujen kanssa ihan normikiekkojen kanssa.

Tänään ja eilen oli liikkeellä ekoissa talvikeleissä tänään keli oli jo melko jäinen ja kevleillä oli asiointipyörän kanssa kyllä aika parseestä ajaa. Mutta laskin paineet sinne 1,4-1,5 baarin paikkeille maasturissa. Pitoa riittää myös lumessa ja kevlillä ei tarvi pelätä kaatuvansa. Rullaavuus kärsii hieman mutta hyvä tuntuma on kyllä tärkeämpi asia.

Samuli-1
24.11.2015, 00.38
Oonks miä nyt enemmistöä vai vähemmistöä, kun en pitänyt Hans Dampheista ollenkaan :seko:
Oot se 0,1%

marco1
24.11.2015, 12.02
Kuulun minäkin tähän vähemmistöön. Ja todistetusti niissä ei ole idioottivarma pito.

Omassa Normaaliajossa (=hidasta ja laiskaa punnerrusta takapihan metsässä) oikein pitävät mutta muuten nappuloiden reunat jää ikäänkuin "profiilin varjoon" ja samasta syystä kovassa vauhdissa rengas alkaa "kellumaan" eikä pure alustaan kunnolla.

PaH
24.11.2015, 12.40
Kuulun minäkin tähän vähemmistöön..

Yks lisää.
HD oli aikanaan ihan rengas - se eka versio joka tuli US-markkinoille 2011 oli erilainen kun sit täällä euroopassa myyntiin
tulleet. Mulle noita 26 x 2.35 kokoisia trailstaarisia pääty kaks ja ne oli ihan päheitä. Kaikki täältä hankitut ovat sit olleet
vetkuilla (nappula taittuu alle kovalla pohjalla kantatessa) ja/ tai repeytyvillä nappuloilla olevia lyhytikäisiä yksilöitä, eikä
noissa eroa näy tuossa suhteessa olevan pace-/trail-/vertstar (semmosiakin välillä sai) versioiden välillä.
Onneks WTB teki Vigilantensa, se on HD:n parannettu painos.

Nana
24.11.2015, 13.11
Olisiko ajotyylillä kuitenkin vaikutusta siihen sopiiko HD itselle vai ei, kun tuntuu oudolta, että osa valitsee kisarenkaaksi hajoavan renkaan, joka kelluu jos yrität ajaa yhtään kovempaa.
http://ep1.pinkbike.org/p5pb11863665/p5pb11863665.jpg
"Matthew Dodd's aluminum 160mm Devinci Spartan is set up with a Magic Mary / Hans Dampf tire combo"

marco1
24.11.2015, 14.19
Ajotyyli / ajomaasto tietenkin vaikuttaa ja sponsorikuskille sama jos renkas ei kestä montaa laskua.

Nana
24.11.2015, 14.43
Varmastikaan kukaan, oli sponssattu tai ei, ei lähde Enduro Challengea tai muuta vastaavaa ajamaan renkailla, joilla ei usko voivansa pärjätä. Siellä näkyy eri valmistajien renkaita, on Butcheria, Magic Marya/HDta, Minionia jne. joista varmasti kaikki laadukkaita renkuloita, vaikkei niistä mikään varmasti ole kaikille oikea rengas.

mikko001
24.11.2015, 15.49
Olisiko ajotyylillä kuitenkin vaikutusta siihen sopiiko HD itselle vai ei, kun tuntuu oudolta, että osa valitsee kisarenkaaksi hajoavan renkaan, joka kelluu jos yrität ajaa yhtään kovempaa.

Asia mikä tuntuu aina unohtuvan tässä hifistelyssä on, että "ammattimiesten" vauhti ja -taitotaso on raakasti eri levelillä kuin normi ajajilla. Samalla ne pystyvät ulosmittaamaan renkaan suorituskyvyn paljon paremmin ja sitä kautta rengasvalinnoilla on enempi merkitystä. Eikä niitä pahemmin vertailla omiin valintoihin, varsinkaan jos ajotaito ja vauhti ei oikeasti ole "ihan" niin kova.

LJL
24.11.2015, 15.54
Jonakin hyvin limaisena ja mutaisena vuonna Tahkolla kiinnitin huomiota että 120km voittajalla oli Schwalben Furious Fredit alla. Että hyvää iltapäivää vaan rengashifistelyyn itse kullekin säädylle...

Nana
14.12.2015, 22.55
Yllättävän mukavat jokapaikan höylät noi Rokkironit on. Jonkinaikaa nyt ajellut niillä kaikenlaiset ajot ja olen tykännyt. Ei ne mitkään mörkörenkaat ole, märässä ja korkeassa juurakossa pitää vähän katella riittääkö pokka itsellä.

Habanero
18.12.2015, 18.46
Moro. Uutena foorumilaisena heitän oman suosikkini: Contin Vertical. Ajoin samoilla (!) renkailla vuosia, kesät talvet. Pitokyky myös lumella mahtava. Ja leveä rengas ei uponnut lumeen. Ja sanotaan näin että monia renkaita on tullut testattua. Sain niitä öö, edullisesti että kannatti... sittemmin työpaikka vaihtui...

Habanero
25.12.2015, 10.27
Do diin, pukki toi Contin Mountain King Protection 2.2*27.5 gummit. Jos toi kaatosade vähän hellittäs ni lähtis kinkunsulattelu lenkille. Eiköhän testiolosuhteet ole kohdallaan... liukkautta ja märkää poluilta löytynee...

Anlatva
28.12.2015, 15.47
:) Mä tein oikeen klassisen mokan..! osaako kukaan auttaa?? Ku olin klikannut, tilaa tuotteet nappia, huomasin että ei prkl... Ostin Feltin Q720 pyörään takarenkaaksi Maxxis HighRoller II renkaan leveydellä 2,4". Mahtaako tuo mahtua pyörimään, vai saako laittaa heti myyntiin, kumman laittais pyörän vai renkaan :) ???

miku80
28.12.2015, 19.21
^ vaikka tuo mahtuisi pyörimään takahaarukassa niin toinen mahdollinen brobleema on tuo 17mm kapea vanne johon tuo rengas on aivan liian leveä ellei ole tarkoitus ajaa vähintään 3bar paineilla..

Habanero
03.01.2016, 16.02
Do diin, pukki toi Contin Mountain King Protection 2.2*27.5 gummit. Jos toi kaatosade vähän hellittäs ni lähtis kinkunsulattelu lenkille. Eiköhän testiolosuhteet ole kohdallaan... liukkautta ja märkää poluilta löytynee...

Noo, onhan noi semmoset ihan passelit, mutta... olis voinu ottaa kokoa leveämmät eli 2.4*27.5. En tiedä sitten olisko ollut sillä kertaa saatavilla mutta ehkä sitten ensi kerralla.
Noi kapeammat ovat muuten ihan ok, ilmatila voisi olla siis isompi. Omalle tyylille paineet n. 3 bar ovat sopivat. Rengas uppoaa tuolla kosteikoissa missä olen käynyt rämpimässä vähän turhan paljon. Lumesta ei vielä kokemusta kun sitä ei ole.

Human Traffic
04.01.2016, 13.00
Oikeasti mun mielipide tähän on ardent. Se nyt vaan toimii jokapaikassa. Mutta olen nyt kuitenkin ajanut rapian vuoden samoilla renkailla. Edessä Magic Mary trailstar ja takana HD pacena. Ei oo vaan tullut vaihdettua. Näillä on ajettu niin bikeparkeissa kuin työmatkaakin. Pitää hyvin märällä ja ainakin maastossa rullaa ihan kohtuu hyvin. Eihän nää nyt mitkään raketit asfaltilla ole, mutta kyllä nää etiäpäin menee. Ja eivät nämä ole mihinkään hajonneet. 2015 vuoden mallit kyseessä.

mk
04.01.2016, 13.37
Omat kokemukset nyt syys/alkutalvelta HansDamp/NobbyNic -combosta ja viime viikkoin pakkaskeleiltäkin jotain .. Seokset näissä PaceStar, joten pakkasellakin toimii .. Edessä Hans Damp tuntuis pitävän paremmin jäätiköllä viakka seos onkin sama? Vain kaikkin kirkkain jää missä ei pysy jalankaan pystyssä aiheuttaa ongelmia ja niihin kaipaa nastaa.. Mutta kaikki muu toimii hienosti .. Toki poluilla jäisillä juurakoilla saa olla tarkkana, mutta kun rengas toimii muuten hienosti niin ajan kaikki mitä voin noilla ja hätävaraks toisille kiekoille litkutan Nokian extreme294:t , jotka on kyllä onnettoman kapeat rimpulat ... No eipä niillä tartte kuin pahimmat jääkelit ajaa :o

Kolme9
03.02.2016, 20.18
29 jäykkäperään tarvis kevääksi rengastusta uusia ja ardent ainakin eteen luultavasti ostoslistalla. Edessä mavicin 19mm sis.leveydeltään oleva vanne (ulk.25mm). Meneekö 2.4 vielä mukavasti tuohon vai pitääkö vaan suosiolla pysyä kapeemmassa renkaassa? Polkuja silmällä pitäen rengasta hankkimassa, hiekkateitä tulee pakostakin ajeltua myös, mutta sillä on vähemmän merkitystä. Sisurilla mennään ja kuskilla massaa kevyehköt 65kg vaatteet niskassa jos tuolla on merkitystä.

orc biker
03.02.2016, 20.23
Meneekö 2.4 vielä mukavasti tuohon vai pitääkö vaan suosiolla pysyä kapeemmassa renkaassa?
Menee, mutta ei ole hyvä siinä. Se on muodoltaan kuin hehkulampppu, joten ei tunnu hyvältä kurveissa tai muutenkaan kovin vakaalta. Jos vielä eteen ajattelit, niin ei tuossa kyllä leveydellä pito enää parane.

Rescue73
03.02.2016, 22.53
Moi, läskin hankinta pakotti ostamaan painemittarin. Viime kesä tuli ajeltua mutupaineilla 2,4 ardentilla ja 2,3 high rollerilla Spectralissa(27,5) kaikenlaisella alustalla. Nyt herääkin kysymys et millaisilla paineilla n.75kg kuskin ns. pitäisi ajaa kyseisillä kumeksilla sisurilla/tubena kesä-olosuhteissa, entäs ISP talvisin? -Tänx :-)