Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Jarrujen vinkuminen talvella



1999mizo
03.03.2014, 18.39
Ostin kesän lopussa radon stage 7.0 polkupyörän käytettynä. Kaikki toimi silloin moitteetomasti mutta talvella jarrut on alkanut pitää hirveää meteliä jarruttaessa. Palat ei ole lopussa eikä levykään. Eikä puhdistuskaan auta. Onko normaalia? Johtuuko jarruista vai keleistä? Meneekö ohi kun talvi/kevät loppuu?

mk
03.03.2014, 18.45
ihan normaaliltahan tuo kuulostaa, kun palat kastuu niin meteliä tulee enenmpi tai vähempi vähän jarruista ja paloista riippuen ... Eiköhän tuo siitä helpota, kun kuivuvat pikkasen :)

miku80
03.03.2014, 18.59
kyllähän nuo jotkut jarrut tykkää kiljua kovinkin märkänä/pakkasilla, mutta pehmeemmät palat vaihtamalla yleensä saa eliminoitua noita melusaasteita.. minkä merkkiset/malliset jarrut on kyseessä?

1999mizo
03.03.2014, 19.06
Kiitos nopeista vastauksista! Jarrut oli muistaakseni shinamo deore xt.

miku80
03.03.2014, 19.10
ok, kyllä mulla shimanot on ollut aina sieltä hiljasemmasta päästä.. Millä koitit paloja/levyjä putsailla?

1999mizo
03.03.2014, 19.12
Ihan pelkästään paperilla. Eikä myöskään palat ole lasittuneet.

Polun tukko
03.03.2014, 19.38
Vinkuuko ne kokoajan vai vaan kastuttuaan?

miku80
03.03.2014, 19.38
voihan niitä koittaa vaikka vesihiomapaperilla pyyhkästä tai/ja käyttää bräkleeniä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/606075/CRC-Brakleen-kitkapintapuhdiste-500ml)..

1999mizo
03.03.2014, 20.05
Kokoajan vinkuu.

Polun tukko
03.03.2014, 20.20
Onko keskitys ok? Levyt suorat? Onko missään vaiheessa mitään öljyä tms päässyt paloille/ levyille? Vinkuuko etu,taka vai molemmat jarrut? Vaihtaisin palat jos nuo muut on kunnossa.ja tietysti tuo mikun kommentoima bräkleen tms puhdistus.

1999mizo
03.03.2014, 21.36
Keskitys ok, levyt suorat, ei tietääkseni ole päässyt öljyä (kumminkin jarruttaa vaikka vinkuu), molemmat vinkuu. Voisin toki kokeilla veljen pyörästä ottaa palat ja testata niillä jos vaan suostuu lainaamaan.

m e r k s
03.03.2014, 22.47
Jarrulevyjen puhdistus jollain öljyä poistavalla kemikaalilla, levyjen kuivaus, ja ennen kaikkea palojen pinnan epäpuhtauksien poisto hiomapaperilla. Jos ei auta (palat ovat imeneet liejun itseensä), niin uudet palat.

1999mizo
03.03.2014, 23.29
Eli ei johdu vuodenajasta?

CamoN
03.03.2014, 23.56
Eli ei johdu vuodenajasta?

Kosteus on yksi vinkumisen aiheuttaja ja tällä hetkellä sitä olosuhdetta riittää. Toisaalta, tällainen olosuhde on omiaan myös jumittamaan jarrumäntiä ja tekemään muuta hallaa. Eli kosteus ja pikkupakkanen voivat vaikuttaa välillisestikin, ei pelkästään jarrulevyn pintaan tiivistyneenä.

Jos avaat vielä vähän tuota tapahtumaa jossa jarrut vinkuu, niin virtuaalidiagnoosi tarkentuu. Ilmeisesti molemmat jarrut vinkuvat "normaaleissa" kevyissä jarrutuksissa. Entäs voimakkaissa täysjarrutuksissa?

1999mizo
04.03.2014, 09.57
Molemmat jarrut vinkuu kevyissä sekä voimakkaissa jarrutuksissa. Kun alkaa jarruttamaan jarrut vinkuu niin kauan kun rengas pyörii.

Herkko6
04.03.2014, 10.17
Uudet XT-jarrut täälläkin ja alkoivat volisemaan HIRVEESTI kun sää muuttui kosteaksi joulukuun pakkaspäivien jälkeen. Mummoparka säikähti sydänjuuriaan myöten kun jouduin kohdalla jarruttamaan voimakkaasti. Sätti paheksuvasti säikyttelemistään. En kuitenkaan jäänyt selittelemään, että "tämä on ihan normaalia!", vaan polkasin käsilaukun ulottumattomiin.

1999mizo
04.03.2014, 10.45
Käykö bräkleenin siasta joku würth cleaner? Purkin kyljessä lukee "tehokas puhdistusaine metalleille, lasille, keraamisille pinnoille. Puhdistaa nopeasti öljyn, rasvan,pölyn ja muun lian."

nuubiainen
04.03.2014, 12.00
Jarrut vinkuvat jos Allah niin tahtoo, ei siihen mikään auta.

1999mizo
04.03.2014, 13.52
hion palata, laitoin bräkleenin korviketta levyille ja ääni hiljeni todella paljon (kuuluu pientä vinkumista). Kiitos teille! :)

mhelander
04.03.2014, 13.55
Jarrut vinkuvat jos Allah niin tahtoo, ei siihen mikään auta.


hion palata, laitoin bräkleenin korviketta levyille ja ääni hiljeni todella paljon (kuuluu pientä vinkumista). Kiitos teille! :)

Muista että jos on sohjokelit ja sitä sohjoa tippuu renkaasta satulan päälle niin ainakin mun BB7 että Hayes HFX-9 jarrut parkuu kuin syötävät. Tai sataa kaatamalla, tai ajaa syvien ojien yli. Kunhan kuivahtavat niin parkuminen loppuu, kuivuvat joko pitkällä tehokkaalla jarruttamisella tai sitten ihan luonnostaan.

Joskus kuullut että on myös parkumattomia levyjarruja mutta vielä on moinen näkemättä tai kokematta...

nuubiainen
04.03.2014, 21.43
Shimanon BR-R505 on varsin hiljainen. En muista että olisi koskaan pitänyt merkittävää ääntä. Hayes ja BB7 ulvovat etenkin märkänä ja joskus muutenkin.

Bässi
04.03.2014, 21.45
Onko eri valmistajilla eri paksusia levyjä, josko paksummalla ei resonois niin paljon?

Greycap
04.03.2014, 22.01
Hämmästyttävän hiljaisiksi osoittautui edellisessä pyörässä Shimano BR-M446 ja levyinä SM-RT51, hyvin pitkälti halvinta mitä Shimanolta (tai keneltäkään muultakaan) löytyy mutta oli pitävät ja hiljaiset jarrut ympäri vuoden. Tektro Dracot huusi hullun lailla ja tuntuu huutavan vieläkin kun siirsin ne äidin pyörään - levyt vaihtui mutta ääni pysyi eli vika on jarrussa, M785 XT ja M675 SLX ilmoittelee itsestään Avidin G2-levyillä kosteassa kelissä muttei muuten, ja ne Elixir 1:t joiden peruja nuo mainitut levyt on olikin sellaiset sireenit ettei soittokelloa tarvinnut kunhan jarrutti vähän ennen ohitusta.

dimebak
07.03.2014, 21.29
Sotkin omasta fillarista etulaikkaan jarrunestettä ==> tehot katosi ja meteli aikamoinen. Putsauksen jälkeen tehot palautui. Takajarruun ei tullut tehoa ku vasta 180mm laikalla mutta se edelleen pitää meteliä mutta pysäyttää, aiemmin huusi ko pistetty sika mutta ei pysäyttäny juuri lainkaan.

Veikkaisin, että takajarrussa ei ole kohdistus kunnossa, kun toissa päivänä laitoin ne melkoisesti vasemmalla kädellä heittämällä paikoilleen.

Mulla on siis BR-M505:et ja laikkoina on 6-pulttiset SM-RT66:et. Hintaansa nähden hyvät jarrut. Edellisessä fillarissa oli 4-pyttynen XT etujarruna SM-RT75 laikalla ja vinku vasta tosi kostealla kelillä, about kaatosateessa ekat kaksi metriä ku jarrutti >8D Kävi jo mielessä ennen kuin tuon 180mm RT66:en hommasin taakse, että ostan tuollaiset RT75:et molempiin päihin.

En tiedä mitkä ihmeet on pojan Togiakissa mutta täytyy sanoa, että mekaanisiksi levyjarruiksi positiivinen yllätys. Olen tehnyt siihen perushuoltoja välissä ja tietenkin pitää testilenkit heittää ;)

CwA
07.03.2014, 22.32
Kostammalla kelillä tuntuu omatkin vinkuvan, mutta kyllä se helpottaa joksikin aikaa, kun koukkaa jyrkemmän alamäen kautta ja lämmittelee jarrun oikein huolella 30-0 jarrutuksia sen verran peräkkäin kuin kunto antaa myöten, parin kilsan 4% tai jyrkempi mäki tietty plussaa tossa, jos ei ole teräsmieskisaan kelpaava kuntoluokitus, mulla ei ole.

Omien jarrujen jarrupalat säädin kahdella rakotulkilla oikealle ilmavälille, muuta säätelyä en olekkaan tehnyt, kun ei nuo Novelat säätelemällä parane, ainoa mikä niihin auttaa on raju jarruttelu, niin että lämpenevät.

janne kuivakangas
09.03.2014, 11.47
Avidin Elixir 3 Vinkuu kans märällä törkeesti..Onko vinkkii..millä sais hiljasex..vai johtuuko ihan kelistä..Muuten ihan hyvät jarrut ! :)

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

ViliA
09.03.2014, 12.59
Avidit vinkuu märällä todella paljon. Itsellänikin avidit ja palojen vaihto orgaanisiin auttoi älyttömästi. Nyt jarrut vingahtavat märkänä muutaman metrin jonka jälkeen hiljenevät. alkuperäisillä paloilla ei hiljentynyt missään vaiheessa😄

Polun tukko
09.03.2014, 15.48
Mulla loppu elixir vitosten vinkuna siihen kun hommasin shimanot. Ei auttanut mitkään palat eikä eri levyt.

1999mizo
27.04.2014, 15.04
No oli ne jarrut hiljaset vähän aikaa sillon talvella. Nyt lämmintä +15 ja kuiva keli silti vinkuu. Olen useaan otteeseen putsannut rasvan poisto aineella, paperilla, vedellä ei auta... Vika levyssä vai paloissa? Jännä että molemmat huutaa samalla tavalla.

1999mizo
29.04.2014, 14.46
Tänään sateisella säällä jarruttaessa ei vinkunut kun teki lukkojarrutuksen ja jarrutus teho oli parempi. Miksi märällä kelillä jarruttaa paremmin :D? Kesällä oli hiljainen oli sää mikä hyvänsä.

Rusty
12.01.2017, 14.37
Minulla alkoi molemmat jarrut vinkumaan/ulisemaan erittäin häiritsevästi Fattyssä. Kun jarrua hennosti hiihdätti pitempään ei ulinaa hetkeen kuulunut, mutta vinkuminen palasi sen jälkeen hyvin äkkiä. Aiemmin ollut vain hyvin hento alkuvinkaisu, sekin yleensä jos levy märkä. Putsailin levyt bräkleenillä -> ei auttanut, kulutin palojen pintaa -> ei auttanut, hioin jarrulevyt hiomapaperilla mataksi -> pahin ulina lakkasi, alku vingahdus jäi. Näin toistaiseksi.

plr
12.01.2017, 14.55
Pyörän levyjarrut pitävät melko hirveää ääntä jarrutettaessa sopivalla kelillä. Mahdollisesti kosteus vaikuttaa tähän eli mitä kosteampaa, sitä enemmän ääntä. Auton jarrut vinkuvat vain kylmässä. Parinkymmenen asteen pakkasella tuskin on kosteutta levyissä, joten se liittynee jotenkin jarrulevyjen/palojen materiaaliin, lasittumiseen, tms.

Makkarainen
12.01.2017, 15.05
Pyörän levyjarrut pitävät melko hirveää ääntä jarrutettaessa sopivalla kelillä. Mahdollisesti kosteus vaikuttaa tähän eli mitä kosteampaa, sitä enemmän ääntä. Auton jarrut vinkuvat vain kylmässä. Parinkymmenen asteen pakkasella tuskin on kosteutta levyissä, joten se liittynee jotenkin jarrulevyjen/palojen materiaaliin, lasittumiseen, tms.

Edellisessä pyörässä jarrupalat meni takaa vaihtoon, kun oli ketjujen rasvauksen yhteydessä lipsahtanut rasvaa jarrupaloille...tuokin voi olla syynä vinkumiseen, varsinkin jos sitä tapahtuu kelistä riippumatta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ibike
12.01.2017, 16.19
Talven loskasuolakurapaskakelit on haastavia ja paloihin kertyvä lika "lasittaa" pinnat, jolloin jarrut ei pidä kunnolla ja ulvoo kuin syötävä. Säännöllinen putsaus Disc Brake Cleanerilla auttaa. Sitten kun palat on lasittunu ja niillä jarruttelee, niin kiillottuu vielä levykin, mikä pahentaa tilannetta. Siihen auttaa sitten hiekkapaperi, jolla hiotaan palat karheiksi ja tarvittaessa karhennetaan levykin.
Säännöllisellä putsauksella pärjää ilman hiekkapaperia.

CamoN
12.01.2017, 17.17
Parinkymmenen asteen pakkasella tuskin on kosteutta levyissä, joten se liittynee jotenkin jarrulevyjen/palojen materiaaliin, lasittumiseen, tms.

Mutta yleensä pakkasella maassa on lunta. Lumi etsiytyy pyörän kyytiin kaikkiin mahdollisiin rakoihin, mm. jarrusatuloihin ja -levyihin. Jarruttaessa energia muuttuu lämmöksi, joka lämmittää lumen vedeksi. Levyissä on kosteutta.

Fat Boy
12.01.2017, 19.53
Mutta yleensä pakkasella maassa on lunta. Lumi etsiytyy pyörän kyytiin kaikkiin mahdollisiin rakoihin, mm. jarrusatuloihin ja -levyihin. Jarruttaessa energia muuttuu lämmöksi, joka lämmittää lumen vedeksi. Levyissä on kosteutta.
Juurikin noin. Monesti käy myös niin, että pidemmän jarruttelun jälkeen levyt ensin kastuu, sitten jäätyy, joten seuraava jarrutus on himpun yllättävä kun tehoa ei ole alkuun juuri ollenkaan. Kunnes jää sulaa ja jarrut taas aloittaa parkumisen..

nih..

köpä
02.10.2017, 19.46
Talven loskasuolakurapaskakelit on haastavia ja paloihin kertyvä lika "lasittaa" pinnat, jolloin jarrut ei pidä kunnolla ja ulvoo kuin syötävä. Säännöllinen putsaus Disc Brake Cleanerilla auttaa. Sitten kun palat on lasittunu ja niillä jarruttelee, niin kiillottuu vielä levykin, mikä pahentaa tilannetta. Siihen auttaa sitten hiekkapaperi, jolla hiotaan palat karheiksi ja tarvittaessa karhennetaan levykin.
Säännöllisellä putsauksella pärjää ilman hiekkapaperia.

Jatketaan vanhaan ketjuun, vaikka ihan talvi ei vielä olekaan...
Tämä on todella hyvä vinkki ollut ja yleensä auttanut. Mutta mitäs nyt vinkiksi kun jumittaneen guiden tilalle vaihdoin xt m8000 jarrun taakse, jonka vinkuminen ei helpota.

Levynä oli aluksi sram centerline ja kaksi ekaa lenkkiä, normaalin sisäänajon jälkeen, toimi loistavasti. Sitten kolmannella lenkillä yhtäkkiä alkoi ulisemaan ja tehot katosi. Täysin kuiva keli.

Seuraavalle lenkille putsasin muc offin brake cleanilla ja hioin levyn ja palat. Taas ulisi heti sisäänajo vaiheessa. Seuraavalle lenkille putsasin ja hioin levyä sekä vaihdoin palat. Ja taas alko uliseen heti. Jarru keskitetty perinteisellä tyylillä, kahva pohjaan ja pultit kiinni.

Sitten vaihdoin levyn kcnc tekeleeseen ja hioin palat kunnolla. Nyt pääsin taas 2 lenkkiä hyvällä jarrulla, kunnes taas tänään tehot alko katoon ja ulina kasvaan. Ja taas keli aivan kuiva eli ei johdu kosteudesta.

Mikä neuvoksi? Vuotoa en löytänyt jarrusta mikä voisi liruttaa nestettä levylle tai paloihin. Kumma juttu on, että pääsee parhaimmillaan sen 2 lenkkiä hyvällä jarrulla yhtäkkiä alkaa tämän jälkeen tehot hiipuun ja ulina alkaa.

H. Moilanen
06.10.2017, 10.16
^Nestevuoto, ilmaa systeemissä, liian vähän jarrunestettä...