PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uutta rengasta cycloon vai ei?

Kassu86
26.02.2014, 22.23
Morjesta

Hommasin vuodenvaihteessa alemyynneistä itselleni ensimmäisen cycloni. Kumeina fillariin tulivat 35mm continentalin cyclocross racet, joiden vaihtamista kevään tullen kevyemmin kuvioituihin nakkeihin olen miettinyt. Ajo tulee olemaan pääasiassa maantielenkkiä asfaltilla ja pidempää retkipyöräilyä. Kannattaako noiden racereiden vaihtaminen paremmin rullaaviin ja jos kannattaa, mitä suosittelisitte tilalle?

Halloo halloo
26.02.2014, 23.13
Jos ajo on pääsääntöisesti asfalttia, niin yksi perushyvä vaihtoehto on Schwalben Durano, esim. 28mm.

fyah
27.02.2014, 08.30
Continental Grand Prix 4 Season, rullaa tosi hyvin ja pistosuojaukset on ainakin mulla toimineet todella mallikkaasti. Olen pitänyt cyclossa jolla oon ajellut maantiellä lenkkiä huonolla kelillä ja samat kumit myös maantiepyörässä tällä hetkellä. Yksi renagasrikko kun lasinsiru oli kaivautunut renkaan läpi, ajoa yhteensä tuhansia kilometrejä. Saa muistaakseni 28 mm asti, itellä tällä hetkellä 23mm molemmissa mutta seuraavaksi muotia noudattaen ajattelin vaihtaa 25 mm. Ainoa miinus ehkä hinta (n. 50€ kivijaloista) mutta saman hintasia on muidenkin vastaavat.

Kassu86
27.02.2014, 08.52
Kiitos vastauksista! Continental racereiden päivittäminen siis ilmeisesti kannattaa. Mietin tuota saavutettua etua, kuinka paljon paremmin kevyemmin kuvioidut renkaat rullaavat? Eihän nuo racetkään mitkään maastorenkaat ole, mutta karkeammat silti.
http://www.cyclocrossworld.com/assets/images/continentalcyclocrossrace.jpg

JackOja
27.02.2014, 08.56
...kuinka paljon paremmin kevyemmin kuvioidut renkaat rullaavat?

Ööö... millä asteikolla?

Renkaat on halpoja, kokeilu kannattaa. Jos ei saavita haluamaansa etua tai ei muuten tykkää niin vähän ajetuille kumeille on markkinat (http://fillaritori.com).

fyah
27.02.2014, 10.15
+1^. Omasta mielestäni vierintävastuksen ero on huomattava varsinaisten kuvioitujen cc-kumien ja maantierenkaiden välillä ja mikäli ajo on maantietä niin vaihtaisin todellakin paremmin rullaavat gummit alle (voi niillä poiketa hiekkapätkällekin kunhan vähän kattoo minkälaista alusta on :)).

Kassu86
27.02.2014, 10.18
Kiitos, asia tuli selväksi :) Suuntaanpa tästä paikalliseen kivijalkamyymälään!

Halloo halloo
27.02.2014, 12.41
Laita harkintaan toiset kiekot. Silloin voit halujesi mukaan vaihtaa kiekot "lennosta" ja mennä metsään tahi pikitien laitaa.

nure
28.02.2014, 08.07
Kaksille kiekoille pointsit toisaaltaan aja nykyiset loppuun ja vaihda sitten...

veekoo
03.03.2014, 20.41
Ilkeästi voisi sanoa, että kun pistät cycloon alle ne 28mm 4Seasonit, saat pyörästäsi melkein maantiepyörän: rullaa asfaltilla paljon kevyemmin kuin noilla kuviorenkailla, melkein kuin maantiepyörä, mutta valitettavasti niillä renkailla ei sitten oikein viitsi tykitellä sorateillä. Eli ei ihan maantiepyörä, mutta ei enää oikein cyclokaan.

Tämä ei kuitenkaan millään pahalla. Minulla on itsellä kierroksessa 28mm 4Seasonit ja Scwalben kuviorenkaat (rapid rob) jotka tulivat pyörän mukana. Ensisijaisesti kuitenkin alla pysyvät nuo Scwalbet, kun minä vaan niin tykkään sorateistä.

Osta siis 4Seasonit noiden Continentalien rinnalle ja kokeile itse, mikä sinulle parhaiten sopii. Vakio-Continentalien tilalle voit tietysti harkita uusien kevyempien kuviorenkaiden hankkimista, mutta todennäköisesti ero uusiin on niin pieni että ne vanhat voi ajaa ensiksi loppuun.

Takamisakari
02.05.2014, 22.49
Jatketaanpa tätä pikkasen, mulla taitaa olla fiikuksessa just nuo samat Contin renkaat ja kaipais pikkasen rullaavampaa alle, kun tulee näköjään tuolla tulee ajettua enimmäkseen hiekkateitä ja myös asphalttia. Jotenkin ajattelin myös että 28mm Conti Four Seasoneilla meno muuttuu kovaksi ja ajattelin että olisko joku tällanen kompromissi kelvollinen:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,4,22,35;pro duct=25503

eli kyseessä Clementin LAS 33 millisenä. Noin matemaattisesti ajateltuna joku 30mm rullaava rengas jossa on pikkasen harjannetta keskellä vois ehkä olla hyvä kompromissi? Eli siis hyvin rullaava, hyvien hiekkateiden ja asvaltin rengas haussa. Ja näitä odottamassa siis Mavicin Ksyrium Elitet eli orkkiskiekot noilla Conteilla jää huonompien maastojen kiekoiksi. Dear Eki, mikä avuksi??

d33b0
05.05.2014, 10.43
Jos ajo on pääsääntöisesti asfalttia, niin yksi perushyvä vaihtoehto on Schwalben Durano, esim. 28mm.
Tätä täytyy kompata! Olen nyt tässä ajellut cyclocrossarillani kyseisillä 28mm Duranoilla muutaman sataa kilsaa ja en voi kun suositella. Rullaa yllättävän hyvin ja kevyesti maanteillä, eikä kumin puhkeamista tarvitse pahemmin stressata.

sakuvaan
05.05.2014, 11.09
Teinpä poikkitieteellisen kokeen cyclocrossin kanssa. Asentelin eteen maasturista "ylijääneen" 29x2.0 Furious Fredin kun halusin päästä eroon umpikumisesta Continentalista. Myös taakse rengas mahtui juuri pyörimään, mutta toleranssi chainstayhyn jäi turhan pieneksi, joten taakse asensin 38mm Contin Tour Riden. Normaalisti käyttämäni neljän ja puolen barin sijaan laitoinkin kumeen vain kaksi ja puoli.

Edessä pyörivä 28+ kumi tuntui alussa hieman oudolle, mutta kestopäällysteen loppuessa alkoi riemu. Koskaan ei fillari ole ollut noin mukava ja nopea hiekalla. Nimismiehen kiharatkaan eivät tuntuneet missään ja normaalisti tankoa täristävät sepeliköt menivät kuin sukkasillaan. Takana oleva matalakuvioinen rengas rullasi hyvin vaikka painetta oli naurettavan vähän. Kokemus oli suorastaan valaiseva ja nyt en malttaisi kestopäällysteellä ajaakaan, hiljaisilla ja kapeilla sorateillä kolmenkympin avella ajettu lenkki tuntuu ihan toiselta kun maantien laidalla. Ajamattomia ja uusia teitä lähiseudulla riittää, maisemat vaihtuvat nopeasti ja saa ajella tuulelta suojassa metsän siimeksessä tai reunamilla kulkevilla väylillä. Tunnelma on välillä kuin ralliauton puikoissa. Jostain syystä maastopyörällä en ole vastaavaa ilmiötä koskaan kokenut hiekkatielenkeillä, olisiko ajoasennolla jotain tekemistä asian kanssa.

Kun oletettavissa on siis lomaa maantiepyörälle, on aikomus jatkaa rengaskokeiluja. Hätäpäissäni tilasin takarenkaaksi Rocket Ronin 33 millisenä ja toiseksi vaihtoehdoksi Sammy Slickin, niin ikään 35mm leveänä. Nuo kuitenkin tuntuvat kovin laihoilta, joten kysynkin vinkkejä ja ehdotuksia kevyeksi 40-45mm leveäksi semisliksiksi tai maltillisella kuviolla varustetuksi taittuvareunaiseksi cyclo/commuutterirenkaaksi.

Maxxis Maxxlite 29? Vai meneeko liian 'race' only' kumiksi :)

stenu
05.05.2014, 17.00
Nykymuodin mukainen taikasana googleen on "gravel grinding tire" :)

Mä olen ajellut tuollaisilla (http://clementcycling.com/xplor-mso) (40 mm/120TPI, painoa muistaakseni n. 370 g) nyt noin puolentoista vuoden ajan, pahimpia talvikelejä lukuunottamatta, krossarilenkkejä puhtaista asfalttiajeluista keskuspuistomaastopolkukruiseihin ja työmatkoihin. Sepelitkin ovat pysyneet ulkona tähän kevääseen asti, jolloin yksi siru löysi tiensä jo jonkin verran kuluneen kuvion läpi. Kalliit kyllä ovat, bike24.de:stä tilasin juuri uudet, mutta koska kelpaavat Ameriikan soratiekisoja ammatikseen ajaville, niin riittää ominaisuudet varmasti mullekin.

Panaracerin Gravel Kingi (http://www.panaracer.com/road.php) on vielä sliksimpi, mutta toistaiseksi on saatavissa vain nakkikokoja. 35- ja 40-milliset tulevat huhujen mukaan kesän aikana myyntiin. Pasela TG (http://www.panaracer.com/urban.php) taas on paksukylkisempi ja vahvemmalla pistosuojalla varustettu touring-henkisempi klassikkorengas, josta löytyy myös taittuva versio ja 37-millinen on isoin koko.

E: Piti vielä sanoa, että X'plorien mitattu leveys Open Prolle asennettuna, noin 2,5 barin paineilla on 38 mm. Jos olisi leveämpi vanne, olisivat oikeasti sen 40 mm. Niin ja tervetuloa joukkoon. Mullakin jäi maantiepyörä pölyttymään, kun kypsyin autojen melussa ja pakokaasuissa valkoisen viivan seuraamiseen. Nykyään hiekkatiet kutsuu ja asfaltille eksyn enää aniharvoin ja pääasiassa silloin, kun hiekkateillä on niin rapasta, että sinne ei viitsi mennä.

arctic biker
05.05.2014, 18.35
Nykyään hiekkatiet kutsuu ja asfaltille eksyn enää aniharvoin ja pääasiassa silloin, kun hiekkateillä on niin rapasta, että sinne ei viitsi mennä.

Osin noin nykyään ittelläkin mutta näin ruuhkasuomen ulkopuolella, susirajan paremmalla puolen olijana joudun toteamaan että näitä oikein rauhallisia pikiteitäkin täällä piisaa:D Väärtin rengassuositukset on varmasti hyviä.

arctic biker
05.05.2014, 18.38
kuinka paljon paremmin kevyemmin kuvioidut renkaat rullaavat? Eihän nuo racetkään mitkään maastorenkaat ole, mutta karkeammat silti.
http://www.cyclocrossworld.com/assets/images/continentalcyclocrossrace.jpg
Pienellä kokemuksella sanon ettei Contin Race eturenkaana mikään ankkuri ole, takarenkaan vierintävastushan vaikuttaa enemmän näillä silosemmilla pinnoilla ajettaessa.

Takamisakari
06.05.2014, 09.25
Mulla on omassani just tollaset ja kun löytyy kahdet kiekot, menin ja tilasin Contin "speed" versiot toisiin kiekkoihin. Nuo toimivat asvaltilla ihan OK mutta vanhat maantietavat istuvat vielä (ainakin toistaiseksi) niin tiukassa että sileämmät piti saada. Mulle parempi olis ehkä kuitenkin ollut "joku durano" 28 millisenä mutta ajellaan nyt noilla hetki kun saapuvat. Toisiin kiekkoihin ajattelin laittaa oikein kunnon nappulat, eli mulle noi racet on pikkasen välimallin renkulat. Esim mudassa nuo ei kyllä kauhean hyvin pidä.

arctic biker
06.05.2014, 10.41
Race/Speed-yhdistelmä kieltämättä märällä savellakin pitää kuskin hereillä. Omassa ajossa noi on aika ihanteelliset, sitten muta/juurakko-maisemiin meen maasturilla joko Rocket Ronit tai eessä Nobby Nic ynnä takana Rocket. Ja jollen noillakaan pärjää niin lähen kotia.

Kassu86
07.05.2014, 12.19
25mm GP4000ässät on lojunu kaapin perällä varmaan kuukauden. Alun perin suunnittelin vaihtavani kyseiset nakit alle heti kelien parannuttua, mutta paikallisten teiden varsin surkea kunto on pitänyt mut racereissa. No kesällä tulee varmaan hommattua toiset kiekot ja vaihtelu menee helpommaksi. Toistaiseksi olen kuitenkin ollut varsin tyytyväinen racereihin.

FoMoCo
07.05.2014, 16.20
Teinpä poikkitieteellisen kokeen cyclocrossin kanssa. Asentelin eteen maasturista "ylijääneen" 29x2.0 Furious Fredin kun halusin päästä eroon umpikumisesta Continentalista. Myös taakse rengas mahtui juuri pyörimään, mutta toleranssi chainstayhyn jäi turhan pieneksi, joten taakse asensin 38mm Contin Tour Riden. Normaalisti käyttämäni neljän ja puolen barin sijaan laitoinkin kumeen vain kaksi ja puoli.

Edessä pyörivä 28+ kumi tuntui alussa hieman oudolle, mutta kestopäällysteen loppuessa alkoi riemu. Koskaan ei fillari ole ollut noin mukava ja nopea hiekalla. Nimismiehen kiharatkaan eivät tuntuneet missään ja normaalisti tankoa täristävät sepeliköt menivät kuin sukkasillaan. Takana oleva matalakuvioinen rengas rullasi hyvin vaikka painetta oli naurettavan vähän. Kokemus oli suorastaan valaiseva ja nyt en malttaisi kestopäällysteellä ajaakaan, hiljaisilla ja kapeilla sorateillä kolmenkympin avella ajettu lenkki tuntuu ihan toiselta kun maantien laidalla. Ajamattomia ja uusia teitä lähiseudulla riittää, maisemat vaihtuvat nopeasti ja saa ajella tuulelta suojassa metsän siimeksessä tai reunamilla kulkevilla väylillä. Tunnelma on välillä kuin ralliauton puikoissa. Jostain syystä maastopyörällä en ole vastaavaa ilmiötä koskaan kokenut hiekkatielenkeillä, olisiko ajoasennolla jotain tekemistä asian kanssa.

Kun oletettavissa on siis lomaa maantiepyörälle, on aikomus jatkaa rengaskokeiluja. Hätäpäissäni tilasin takarenkaaksi Rocket Ronin 33 millisenä ja toiseksi vaihtoehdoksi Sammy Slickin, niin ikään 35mm leveänä. Nuo kuitenkin tuntuvat kovin laihoilta, joten kysynkin vinkkejä ja ehdotuksia kevyeksi 40-45mm leveäksi semisliksiksi tai maltillisella kuviolla varustetuksi taittuvareunaiseksi cyclo/commuutterirenkaaksi.

Continental Cyclocross Speed.
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/cross/cyclocross_speed_en.html

Tai ankkuriversio Speed Ride.
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/city/speedride_en.html

Ilmatilaa on paljon enemmän ku Schwalben vastaavissa.

arctic biker
07.05.2014, 17.50
Contin parempi Speed on todelliselta leveydeltään Sciroccon vanteella 35,4 mm. Renkaan painetta en mitannut. Race on pikkasen alle 34 milliä, unohdin nuo kymmenykset... Yks kepoisampi Speedi ny matkalla Saksasta Suomeen, ens tilistä sitten varuiksi Race. Ajan toki lokasuojia vaativilla keleillä crossarilla sikäli kuin asfaltilla luulen pysyväni edessä Vittoria Cross XN-kiekko. Turhaa viiti kuluttaa Contin Race-rengasta.

Ilmatilaa on paljon enemmän ku Schwalben vastaavissa. Crossarirenkaista eihän ny hirveesti mulla kokemusta mutta Contit on tällä hetkellä aivan ihkuja siis mun käyttöön eli tarpeeseen. Myös hinnaltaan. Kulutuskestävyydeltäänkin näyttäisivät olevan oikein hyviä.

hkultala
10.05.2014, 11.34
Mitkähän olisi parhaat kumit cc-pyörään seuraavalla käytöllä:

1) Metsäpoluille ei ole tarkoitus juuri mennä.
2) Hiekkatiellä pitäisi toimia hyvin. Erityisesti pitää kestää vaikka hiekka on vähän karkeampaakin.
3) Suurin osa ajosta on kuitenkin maantie- ja kaupunkiajoa "hyötyajona", tai sitten yhdistelmää maantie-hiekkatie-ajosta (esim. matka iltarasteille ensin 15km maantietä, sitten 5km hiekkatietä)
4) Varsinaisia maantielenkkejä varten on toinen pyörä, jossa maantiekumit, TAI sitten cc-pyörään vaihtuu alle toiset vanteet joissa maantiekumit.
5) Talvella vaihtuu alle talvirenkaat, eli näillä cc-kumeilla ei tarvi ajaa lumisohjossa.

Leveys mielellään vähintään 35mm, jotta voi käyttää samoja sisäkumeja kuin 42-millisissä talvirenkaissani.

Oikeastaan siis tärkeintä että kestää hyvin hiekkatieajoa, mutta olisi kiva että myös rullaisi hyvin maantiellä. Grammoja ei tarvi alkaa viilaamaan.

Jake_Kona
10.05.2014, 14.20
Mitkähän olisi parhaat kumit cc-pyörään seuraavalla käytöllä:

Oikeastaan siis tärkeintä että kestää hyvin hiekkatieajoa, mutta olisi kiva että myös rullaisi hyvin maantiellä. Grammoja ei tarvi alkaa viilaamaan.

Taitaa vaan olla kaksi eri asiaa. Toiset renkaat kestää l. ovat pistosuojattuja. Ja toiset renkaat rullaavat hyvin ja niissä ei ole pistosuojausta.
Pistosuojatut hyvät Schwalbe marat ja hyvin rullaavat Michelin sport. Itse kyllä suosin keveyttä kun rengasrikkoja 0

arctic biker
10.05.2014, 15.11
Kultalan kanssa ajan crossarilla aika lähelle samoilla aatoksilla, mulla painottuu enempi sora/mettätie-puolella. Tään hetkisen suosituksen olen tainnu moniaasti kirjoittaa! Kendan http://www.evanscycles.com/products/kenda/small-block-eight-700c-tyre-ec039593 luulisin olevan aika varma nakki, sananvalinnat ihan tarkoituksella.

arctic biker
10.05.2014, 15.16
Taitaa vaan olla kaksi eri asiaa. Toiset renkaat kestää l. ovat pistosuojattuja. Ja toiset renkaat rullaavat hyvin ja niissä ei ole pistosuojausta.Jake Kona

Onhan nää kehumani Contin Race/speed ynnä Vittorian Cross Xn-päälikumit nähneet Itäsuomen kesäisiäkin sorateitä aivan kohtuudella, ei murheita. Kummankaan vierintävastusta en moiti, Contien kepoisuutta voisin vaikka kehua. Verrokkina ajoittain crossarissakin käyvät Contin testivoittaja-maantiekumit, 25 millisinä.

Munarello
10.05.2014, 17.01
Minulla on ollut sykkelissä tänä vuonna jo jonkin aikaa edellä mainitut contin 35mm cyclo speedit, jotka ainakin omaan makuun ovat toimineet erinomaisesti. Rullaavat ihan kivasti karkealla päällysteellä ja kuitenkin on voinut ihan luottavaisesti mennä sorateitäkin. Nyt ovat saaneet 23mm durano ässät lojua kaapissa kun mieluummin ajan noilla conteilla kaikissa ajoissa.

Mcross
11.05.2014, 00.19
Mulla on kahdet kiekot. Toisissa on Schwalbe Racing Ralph 33mm ja toisissa on Duranot 25mm. Ralliranet on aivan mahtavat hiekalla. Durikset on aivan ylivoimaiset asfaltilla. Kummallakin voi ajaa kumpaa vaan, mutta kumpikin on suunniteltu vain toiseen. On valittava, että haluaako jompaankumpaan sopivan renkaan vai haluaako renkaan joka ei sovi kumpaankaan. Elämä on kompromisseja. Kaikkea ei saa samassa paketissa.

Halloo halloo
11.05.2014, 01.15
Mulla on kahdet kiekot. Toisissa on Schwalbe Racing Ralph 33mm ja toisissa on Duranot 25mm. Ralliranet on aivan mahtavat hiekalla. Durikset on aivan ylivoimaiset asfaltilla. Kummallakin voi ajaa kumpaa vaan, mutta kumpikin on suunniteltu vain toiseen. On valittava, että haluaako jompaankumpaan sopivan renkaan vai haluaako renkaan joka ei sovi kumpaankaan. Elämä on kompromisseja. Kaikkea ei saa samassa paketissa.

Ranet kulkevat asfaltilla, mutta Duranot (minulla 28mm) eivät oikein jaksa jyrkkiä hiekkanousuja. Jos aion metsään, niin Ranet alle, vaikka suurin osa lenkistä olisikin asfalttia.

Kassu86
20.05.2014, 21.34
On muuten kulunu nuo cyclocros racerit todella nopeasti. Ajoa takana ehkä 200-250 km ja keskeltä rengasta nappulat alkaa hiotumaan pois. Ajo ollut pääasiallisesti päällystettyä tietä ja jonkun verran soraa.

joni33
29.06.2014, 18.25
On muuten kulunu nuo cyclocros racerit todella nopeasti. Ajoa takana ehkä 200-250 km ja keskeltä rengasta nappulat alkaa hiotumaan pois. Ajo ollut pääasiallisesti päällystettyä tietä ja jonkun verran soraa.

Mulla nyt 1200 km takana Cyclocross Racereilla ja takakumi on keskeltä sileä. Ajo mulla kanssa enimmäkseen asfalttia ja jonkin verran sorateitä. Olisin kuvitellut noiden kestävän pidempään. Nyt Duranot (28 mm) tilattu. Kohta sitä pääsee testaamaan miten niillä soralla pärjää.

znood
29.06.2014, 19.15
Semmoset kumit ku maxxis raze on tosi hyvät sekä kadulla että mettässä. "Yhtenäinen" keskusta rullaa tosi hyvin kadulla.

jive
29.06.2014, 20.18
Mä ajoin Contin c-cross racerit sileiksi tosi nopeesti. Ite oon käyttänyt syklarissa 32-35 mm:stä folding touring rengasta. Hyvin rullaa, uskaltaa poiketa sorateille ja meno on pehmeetä. En nyt menis sanomaan että kuntolenkeillä ero 23 mm:sen ja 32 mm:sen välillä ois rullaavuudessa ihan hirveän valtava. Schwalbea ja Vittoriota on ollu mulla alla, ja on ollu tosi jees renkaita kesäkeleillä polkujen ulkopuolella. Itellä tietysti on se ero että on maantiepyörä jossa on kapeet nakit alla ja syklari on kesäisin soratiepyöränä-

jarnose
29.06.2014, 20.45
Mulla nyt 1200 km takana Cyclocross Racereilla ja takakumi on keskeltä sileä. Ajo mulla kanssa enimmäkseen asfalttia ja jonkin verran sorateitä. Olisin kuvitellut noiden kestävän pidempään. Nyt Duranot (28 mm) tilattu. Kohta sitä pääsee testaamaan miten niillä soralla pärjää.

Itse ajoin 1100km Schwalben Sammy Slickseillä, siinä kohtaa renkaat vaihtokunnossa. Tilalle tuli juurikin Durano 28mm. Työmatkalla kilometri-pari soraa ja noin 15km asfalttia ja hienosti on menty. 1000km takana ilman rengasrikkoja.

arctic biker
30.06.2014, 06.59
Contin Race varsinkin takana on asfaltti-ajossa aika lyhytikäinen, Speed sitävastoin vaikuttaa kestävän omaa sekalaista ajoa oikein mukavasti. Kun tiedän etten mettäteille mene niin laitan eteen Vittorian Cross XN-kiekon ja Race lepovuoroon. Noo toinen setti Race/Speedejä oottaa Ja kun sattuu Maxxis Raze löytymään niin hommaan, nyt ei vaan Maxxista ollut -Discountilla.

Jani R.
30.06.2014, 09.42
Kyselin joskus samaa ja tässä tulokset:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49614

Omassa pyörässäni on nyt toisilla kiekoilla Continental Cyclocross Race ja toisilla maantiepyörässä olleet Schwalbe Ultremo ZX -maantienakit (23-25 mm), jotka ovat liian kapeat, mutta kulkupuoli parani huomattavasti. Kyljet renkaissa (ZX) alkaa purkautua roikkuviksi säikeiksi, joten ei kovin hyviä kestävyyspisteitä voi antaa varsinkin kun ovat olleet suurimman osan ajasta ajamatta. Liian kapeailla renkailla crossarista alkaa kovilla paineilla kuulumaan kaikenlaisia osien helinöitä jokaisessa maantiesaumassa, joten laitoin vain vajaa 5 baria painetta. Mieluummin leveät kuin liian kapeat.

Kiekkojen vaihto ei ollut kylläkään mitään nopeaa kun ei ollut kahta pakkaa käytettävissä. Pakka piti pestä tinnerillä osa kerrallaan ennen uudelleen asennusta =)

znood
30.06.2014, 13.19
Contin Race varsinkin takana on asfaltti-ajossa aika lyhytikäinen, Speed sitävastoin vaikuttaa kestävän omaa sekalaista ajoa oikein mukavasti. Kun tiedän etten mettäteille mene niin laitan eteen Vittorian Cross XN-kiekon ja Race lepovuoroon. Noo toinen setti Race/Speedejä oottaa Ja kun sattuu Maxxis Raze löytymään niin hommaan, nyt ei vaan Maxxista ollut -Discountilla.

http://www.bikester.fi/maxxis-raze-cx-maantiepyoran-renkaat-35-622-kevlar-musta-323314.html

arctic biker
30.06.2014, 14.25
Toki on huomattu Bikesteri! Ja Maxxis Raze on siellä tarjolla 35millisenä. Tuo halavatun Uci kun pani tään maksimileveyden säännön joskus:mad: Mulla nyt tulevassa lokakuussa täyttyy eka crossarivuoteni ja nyt vain 7000 kilsaa ko pyörällä ajettuna niin en kovasti arvaa rengas"factojani" esitellä.

Grim
30.06.2014, 15.46
http://www.octane.fi/p/maxxis-raze-700x33c-60-tpi-aramid-62a/26935

http://www.hi5bikes.fi/~DtgJx0000001/?Y999=PIF&Y104=M-TB88985200

arctic biker
30.06.2014, 17.17
Katohan Grim lisää aivan varteen otettavia eikä ees pahanhintaisia kotimaisia lähteitä. Stenukin on tätä rengasta kehunut ja lienee hällä aivan käytännön kautta pitkäaikasempaa kokemusta. Melkein tein tilauksen... Mutta jos Väyrysen tapaan koittas yön yli nukkua.

znood
06.07.2014, 22.54
Joo ei kannata tilata kun on noin päättämätön. Parempi vaan alkaa harrastaa pitsin nypläystä.

arctic biker
07.07.2014, 19.22
Joo ei kannata tilata kun on noin päättämätön. Parempi vaan alkaa harrastaa pitsin nypläystä.
En ala, multa loppuis ikä kesken. Ja muista ny znood ettei näissä elämän tärkeissä päätöksissä kannata hoppuilla...

joni33
09.07.2014, 19.15
Eka lenkki heitetty cyclon uusilla renkailla. Durano Plus 28 milliset hankin. Kaikin puolin hyvältä tuntuivat nuo renkaat, ero rullaavuudessa verrattuna pyörän alkuperäisiin renkaisiin (Contin cyclocross Race) oli olemassa. Ei suuren suuri ero, mutta ero kuitenkin. Isoin ero ensituntumalta vaikutti olevan äänen tasossa. Duranot ovat selvästi Raceja hiljaisemmat. Pienen pätkän ajoin myös hiekkatiellä ja hyvin toimivat Duranot myös hiekalla. Tässä vaiheessa ainakin tuntuu, että kannatti hankkia uudet renkaat. Voin suositella.

Kasket
09.07.2014, 22.40
Kuukauden päivät ollut cyclo ajossa ja alla ovat olleet jo Contin Cyclocross Speedit, jotka tulivat kaupasta uutena mukaan, mutta metsässä sain ajettua takarenkaan kankaat pilalle, kun rengas meni ihan kieroon. Cyclocross Speedit ovat kyllä hintansa väärti, rullaavat hyvin asfaltilla ja hiekkateillä ei meno paljoa huonommaksi muutu. Tässä välissä tuli ajeltua viikko 28mm leveillä pistosuojatuilla contin super sporteilla, vauhti kasvoi, mutta kyyti ei ollut niin mukavaa ja hiekkatiet aiheuttivat päänvaivaa. Nyt sain halvalla Maxxis Razet ja vaikka huomenna on ensimmäinen kunnon ajopäivä, kävin tuossa pyörähtämässä metsäpolulla ja maantiellä. Polulla käyttäytyi hyvin ja asfaltin päällä vauhti tietysti laski 28mm verrattuna, mutta mukavuutta tuli rutkasti lisää. Kovempaa ääntä näistä lähti, mutta se tuo vain fiilistä ;) Nyt vain seuraillaan kuinka nopeasti alkaa kuvio kuluapois, kun tulee työmatkaa ajettua aika paljon tuolla

Kasket
01.08.2014, 16.22
Maxxis Raze'lla nyt alla 500km ja voisin melkein porilaisena kehua: Ei paskemmat!
Ajoa ollut 70/30 Asfalttia/Hiekkaa ja metsää. Rullaavuus on ollut hämmästyttävän hyvä verrattuna noihin kapeampiin 28mm renkaisiin. Paineita toki pidän aika korkealla, koska painoa minulla itselläni on 90kg.

arctic biker
01.08.2014, 20.37
Joni ja Korkki kertoo kokemuksestaan ja oikein hyvä näin. Pojat pitää meidät informoituna jatkossakin ja znood; on mulla jemmassa Contin Race/Speed kaksikko oottamassa...

joni33
01.08.2014, 20.54
Tänään tuli stoppi Durano Plussilla (28mm). Niin upottavaa hiekkaa oli polulla, että eteenpäin ei päässyt. Jatkossa taidan pysyä Duranoilla asfaltilla ja soratiellä niin ei tarvitse talutella. Oikotie ei näemmä aina olekaan se nopein reitti. :)

Hardza
12.08.2014, 10.08
Lainaanmpa tätä keskustelua hieman, kun pyyhkii niin läheltä omaa pohdintaa. Omalla hybridillä (Tunturi H300) on ajamiset alkanut keskittyä asfaltille 85% ja hiekkatielle 15%, joten pitäisi saada hyvin rullaavat renkaat marketin TourRiden tilalle. Suht tärkeänä asiana kunnollinen pistosuojaus, niin ei tarviisi alkaa tiellä vaihtaa renkaita. Mittasin vanteen sisämitan, niin näytti olevan 19mm, eli 28mm renkaan voisi heittää paikoilleen. Durano plussat näyttäisi irtoavan varsin edulliseen hintaan http://www.bike-discount.de/en/buy/durano-plus-28-mm-wire-77341 ja sisuskumeiksi http://www.bike-discount.de/en/buy/tube-sv-15-25253/wg_id-1995. Lyötyyköhän kyseiseltä sivulta holkkkia tuolle ohuemmalle venttiilille, kun nyt on mallia auto paikoillaan. Ei varmaan mene kovin metsään jos laitan tuollaset tulemaan? Onko mitä muita hyviä vaihtoehtoja?

Tietämätön
12.08.2014, 15.52
Lainaanmpa tätä keskustelua hieman, kun pyyhkii niin läheltä omaa pohdintaa. Omalla hybridillä (Tunturi H300) on ajamiset alkanut keskittyä asfaltille 85% ja hiekkatielle 15%, joten pitäisi saada hyvin rullaavat renkaat marketin TourRiden tilalle. Suht tärkeänä asiana kunnollinen pistosuojaus, niin ei tarviisi alkaa tiellä vaihtaa renkaita. Mittasin vanteen sisämitan, niin näytti olevan 19mm, eli 28mm renkaan voisi heittää paikoilleen. Durano plussat näyttäisi irtoavan varsin edulliseen hintaan http://www.bike-discount.de/en/buy/durano-plus-28-mm-wire-77341 ja sisuskumeiksi http://www.bike-discount.de/en/buy/tube-sv-15-25253/wg_id-1995. Lyötyyköhän kyseiseltä sivulta holkkkia tuolle ohuemmalle venttiilille, kun nyt on mallia auto paikoillaan. Ei varmaan mene kovin metsään jos laitan tuollaset tulemaan? Onko mitä muita hyviä vaihtoehtoja?

Eikös sun pitänyt saada rullaavammat eikä kestävämmät renkaat? Itselläni on normi Duranot ja ei niistä mene mikään normaali tiellä oleva esine läpi. Tarvitaan jotain nastaa, teräväreunaista kiveä tai vastaavaa ja jos tarvitsee jotain sellaista rengasta mikä kestää nuo, niin saa kyllä unohtaa rullaavuuden kokonaan.

N.N.
19.08.2014, 19.56
Onko kellään kokemusta alla olevasta linkistä löytyvän Panaracer Pasela Tourguardin kestävyydestä, kuinka hyvin pistosuojaus toimii?
http://pelagobicycles.com/components/tires/panaracer-pasela.html

kervelo
28.08.2014, 10.58
Tuubia crossariin:
http://www.zweirad-stadler.com/shop/schwalbe/schwalbe-set-2-x-cross-reifen-racing-ralph-hs425-evolution-ht-28-zoll-.html,a30603