PDA

Näytä tavallinen näkymä : Alaselkäkivut ja maastopyöräily

Hampiisi
25.02.2014, 13.29
Olen huomannut, että kun ajan +20km lenkkejä vaikka maantiellä, niin alaselkä tulee julmetun kipeäksi. Syy löytyy varmaan ajoasennosta. Mitä pitäisi tehdä toisin?

IncBuff
25.02.2014, 13.50
Ajaa maastossa eikä maantiellä? Maastopyöräily maantiellä saa paikat kipeäksi :seko:

okahkonen
25.02.2014, 13.52
laita lämmintä päälle

Hampiisi
25.02.2014, 14.02
Selkä kipeytyy myös maastossa ajaessa ja vaatetuskin on kohillaan.

marko.k
25.02.2014, 14.20
Sitten vaan tekemään kaikkea selkää vahvistavaa koska monesti heikko selkä voi aiheuttaa kivut. Jumppaa hierontaa ja venyttelyä. Ja pyöräilyä.

IncBuff
25.02.2014, 14.22
Tai sitten runko on väärän kokoinen tai ajoasento muuten perseellään. Voi tosiaan olla myös heikot keskivartalon lihakset syynä.

James Maxwell
25.02.2014, 14.28
Keskivartaloa kannattaa vahvistaa aina vaikkei olisi mitään ongelmia, mutta aika usein lievät alaselkäkivut pyöräilyssä johtuvat pakaran ja takareiden kireistä lihaksista.

Hampiisi
25.02.2014, 14.30
Veikkaan että ajoasento on perseellään, ku kuntosalilla tulee aika ahkerasti tehtyä liikkeitä keskivartalolleja runkokoko on kyllä passeli. Haen tässä vähän neuvoja sen ajoasennon parantamiseen, jos jollain muulla olisi ollut samanlaista vaivaa.

LJL
25.02.2014, 14.33
Todennäköisiä syitä voisi olla ajoasento sekä mahdollisesti tottumattomuus, samanlaisia oireita ainakin itsellä oli joskus, kun en ollut paljon vielä ajanut. Tässä kun ei nyt tiedä faktoja tämän tarkemmin, niin täytyy tyytyä omien kokemusten jakamiseen.

En nykyäänkään todellakaan ole mikään kilometrihirmu, tullut viime vuodet tuommoista 4500-5000 km/v maastopyöräilyä (26" jäykkäperä ja täysjousto suht kisamaisella ajoasennolla), joista valtaosa klv- & asfalttiajoa työmatkoista johtuen. Oma kokemus on, että alkuvuosien puutumis- ja kipeytymisongelmat esim. selässä, käsissä ja perseessä on hävinneet ensiksikin ajamalla/treenaamalla enemmän, ja toisekseen löytämällä oikeankokoinen runko, oikea satulan korkeus, ja muukin ajoasentoon vaikuttava on hakeutunut kohdilleen.

Hampiisi
25.02.2014, 14.42
Tottumattomuus voisi kyllä selittää tämän vaivan. Vuoden päivät ajanut vasta maasturilla ja matkaa tullut jotain 4000km luokkaa josta minullakin valtaosa asfalttia koulumatkojen takia, vapaa-ajalla sitten koluan polkuja. Eli vaiva mahdolisesti lähtee sillä millä on tullutkin?

LJL
25.02.2014, 14.52
Eli vaiva mahdolisesti lähtee sillä millä on tullutkin?

No ihan näinkään suoraan ei voi luvata, voihan ajoasennossakin olla häikkää. Ei kannata väkisellä ajaa kipujen kanssa, vaan miettiä kaikkia vaikuttavia seikkoja. Voi huonossa tapauksessa alkaa paikat hajoilla.

Mitä jos laittaisit kuvan pyörästä ja tarkemmat tiedot kuskin mitoista, niin raati voisi arvioida paremmin? Valokuvasta huomaa ainakin karkeimmat jutut, en sano että minä välttämättä huomaisin, mutta suurtietäjät yleensä tietää. Voihan olla että esim. satula on liian ylhäällä taikka kummallisessa kulmassa niin että tulee selkään ylimääräisiä jännityksiä.

mehukatti
25.02.2014, 14.53
Jos ajoasento on makaava, niin kannattaa lyhentää ohjaamoa vaihtamalla lyhyempään stemmiin ja mahdollisesti kokeilla vaikka lisätä yksi spaceri stemmin alle, jolloin tanko nousee hieman korkeammalle.

marko.k
25.02.2014, 16.31
Sama tuli mieleen että parillakympillä saa stemmejä millä kokeilla. Itsellä kylmä käy alaselkään vaikka muuten olisi lämmin. Siihen vaivaan aloin käyttää munuaisvyötä eli mx piireissä tuttua suolivyötä. Sitten jos takareidet on kireät vetää pakaraa ja sitä kautta alaselkää jumiin. Nykyään yli 2h kovassa rasituksessa alkaa selkä väsymään ja kipeytyy.

Hampiisi
25.02.2014, 17.10
http://www.bikepedia.com/quickbike/ImageZoom.aspx?itemid=16477&if=2007-Gary-Fisher-Wahoo-Disc.jpg

Siinäpä tuon minun ajokin tiedot ja kuva. Tällä hetkellä pyörä on täysin alkuperäisillä osilla varustettu.

Juha Jokila
25.02.2014, 17.20
^Ei tuo kuva auta mitään. Tarvitaan kuva juuri sinun pyörästä ja mielellään suoraan otettu sivuprofiili. Tuolla toisessa topikissa on ilmeisesti just sun pyörä kuvassa?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%F6r%E4si-kuva-Vol-III&p=2170470#post2170470

Sen perusteella sanoisin, että satula on aika korkealla kuten stemmikin ja tanko kiertyneenä liikaa eteenpäin. Jos rungon sopivuutta pitää arvioida niin ennemmin runko on liian pieni kuin iso.

Hampiisi
25.02.2014, 17.27
Joo, tuo on minun kulkupeli. Pitäisikö ruveta etsimään hieman suuremmalla rungolla varustettua fillaria?

Polun tukko
25.02.2014, 17.33
Millä muuten määritellään tuo tangon oikea asento eli "kiertyminen" eteen tai taakse?

hannupulkkinen
25.02.2014, 17.35
Muutamassa kymmenessä topikissahan täällä ollaan jo näistä selkäkivuista keskusteltu. Sama juttu aina eli pyörän säädöt eivät useinkaan ole syynä selkäkipuihin vaan se, että alaraajojen ja keskivartalon lihakset kiristyvät ts. lantiokori menee vääräänasentoon. Ratkaisuna tähän on se, että lonkan koukistajat, reidet ja erityisesti takareidet venytellään kuntoon. Kyse voi olla myös lihastasapainon puutteesta, joten fysioterapeutin kanssa kannattaa keskustella ja pyytää häneltä ohjeet sekä venyttelyyn, että saliohjelmaan jolla ongelma saadaan poistettua. Suurin lihastasapainon epäkohta on usein selkälihasten ja vatsalihasten voimaerot. Sitappeja ja lakkuharjoitusta peliin venyttelyjen lisäksi auttaa useinmiten. Tässä vähän aluksi. (http://sportsmedicine.about.com/od/runningworkouts/tp/BestCyclingStretches.htm)
http://0.tqn.com/d/sportsmedicine/1/0/h/5/plank_hover_leg_lift_sm.JPG'

Tässä kuva lankkuliikkestä.

Juha Jokila
25.02.2014, 17.52
Millä muuten määritellään tuo tangon oikea asento eli "kiertyminen" eteen tai taakse?
Se on hyvä siinä missä se tuntuu hyvälle. Yleensä taivutusta taakse enemmä ja ihan vähän ylös.

Itse haen paikan tunnustelemalla ensin ranteiden asennon ilman tankoa, sitten irtotangon kanssa niin, ettei tanko väännä ranteita ja loppusäätö sitten satulassa istuen kokeillen löytää tuon saman otteen, eli ei vääntöä mihinkään. Pienestä se paras asento on kiinni ainakin minulla.

CamoN
25.02.2014, 20.37
Omalla kohdalla on ollut ihan samanlaisia ongelmia kolmen vuoden ajan. 20km tai tunnin jälkeen alaselkä väsyy ja kipuilee, mutta vain jos siinä tunnin aikana on ajettu oikeasti, eli on joko kohdistettu voimaa polkimiin tai ajettu pyörää aktiivisesti maastossa. Ajoasennossa sinällään ei ole mitään vikaa, koska pystyn ajamaan sellaista perusrullausta tasaisella vaikka kuusi tuntia eikä selkä mene miksikään. Sitten syntyy ongelmia, kun käyttää voimaa ja lihakset väsyy. Ja joka kesä on käynyt sama juttu - alkuvuodesta selän kanssa on välillä aika pulassa, syksyllä sen kanssa pärjää ihan hyvin.

Reilu kuukausi sitten hankin trainerin ja ajoasentosäätöjen tekeminen helpottui samalla merkittävästi. Tulin siihen tulokseen että satulan nostaminen helpotti minun ongelmaani merkittävästi. Ajoasentoni on varsin etukumara (29" maasturissa ohjaustanko on suunnilleen samalla korkeudella satulan kanssa, maantiepyörässä hieman satulaa alempana) jolloin satulan nostaminen ei tullut ensimmäisenä mieleen enkä tehnytkään sitä selän takia, vaan paremman pyöritystekniikan takia. Samalla kuitenkin tuntuu selän kuorma vähentyneen selvästi.

Lonkan kulmaan liittyvä juttu se alaselkäkipu tyypillisesti on. En ole mittaillut mitään haarukseni ja satulan korkeuteni suhteita tai nivelkulmia tai muuta, joten sen pidemmälle ei voi spekuloida. Ja tämäkin muutos on toistaiseksi kokeiltu kunnolla ainoastaan maantiepyörällä, saa nähdä miltä maasturi tuntuu kun sen satulan hilaa vastaavaan korkeuteen. Oikeastaan ainut perusteltu neuvo jonka voi antaa on, että kannattaa unohtaa kaikki oletukset joiden perusteella ajoasento on rakennettu ja kokeilla kärsivällisesti sellaisiakin muutoksia, jotka ei heti mahdu maalaisjärkeen.

MTBVespa
25.02.2014, 20.41
Juomarepun pois jättö vei minun alaselkäkivut maastopyöräillessä aikoinaan pois. Enpä oo sen koommin juomareppua selkääni laittanu, enkä alaselkäkivuista maastopyöräillessä kärsiny.

okahkonen
26.02.2014, 10.00
Omalla kohdalla on ollut ihan samanlaisia ongelmia kolmen vuoden ajan. 20km tai tunnin jälkeen alaselkä väsyy ja kipuilee, mutta vain jos siinä tunnin aikana on ajettu oikeasti, eli on joko kohdistettu voimaa polkimiin tai ajettu pyörää aktiivisesti maastossa. Ajoasennossa sinällään ei ole mitään vikaa, koska pystyn ajamaan sellaista perusrullausta tasaisella vaikka kuusi tuntia eikä selkä mene miksikään. Sitten syntyy ongelmia, kun käyttää voimaa ja lihakset väsyy. Ja joka kesä on käynyt sama juttu - alkuvuodesta selän kanssa on välillä aika pulassa, syksyllä sen kanssa pärjää ihan hyvin.

Reilu kuukausi sitten hankin trainerin ja ajoasentosäätöjen tekeminen helpottui samalla merkittävästi. Tulin siihen tulokseen että satulan nostaminen helpotti minun ongelmaani merkittävästi. Ajoasentoni on varsin etukumara (29" maasturissa ohjaustanko on suunnilleen samalla korkeudella satulan kanssa, maantiepyörässä hieman satulaa alempana) jolloin satulan nostaminen ei tullut ensimmäisenä mieleen enkä tehnytkään sitä selän takia, vaan paremman pyöritystekniikan takia. Samalla kuitenkin tuntuu selän kuorma vähentyneen selvästi.

Lonkan kulmaan liittyvä juttu se alaselkäkipu tyypillisesti on. En ole mittaillut mitään haarukseni ja satulan korkeuteni suhteita tai nivelkulmia tai muuta, joten sen pidemmälle ei voi spekuloida. Ja tämäkin muutos on toistaiseksi kokeiltu kunnolla ainoastaan maantiepyörällä, saa nähdä miltä maasturi tuntuu kun sen satulan hilaa vastaavaan korkeuteen. Oikeastaan ainut perusteltu neuvo jonka voi antaa on, että kannattaa unohtaa kaikki oletukset joiden perusteella ajoasento on rakennettu ja kokeilla kärsivällisesti sellaisiakin muutoksia, jotka ei heti mahdu maalaisjärkeen.

Eli selkäkivut johtuu liian pystystä ajoasennosta? Tämä selittäisikin sen, miksi omalla kohdallani ainoat ongelmat ilmenee maastopyörän päällä. Maantiepyörää voin ajaa päivästä toiseen kahdeksan tuntia ilman mitään, mutta jo lyhyehkön maastolenkin jälkeen tuntuu alaselässä. Tosin ei varsinaista kipua, enemmänkin lihasväsymystä.

Sinällään itse koen että fillarilla saan pidettyä selän kunnossa. Aiemmin kun ajoin vähemmän, sain skimbakauden alussa todella pahoja selkäkipuja. Mutta ne on pysyneet poissa aktiivisella pyöräilyllä. Toisaalta, eipä tuu skimbattuakaan niin paljon kun mieluummin lähtee aurinkoon fillaroimaan..

CamoN
26.02.2014, 10.10
Eli selkäkivut johtuu liian pystystä ajoasennosta? Tämä selittäisikin sen, miksi omalla kohdallani ainoat ongelmat ilmenee maastopyörän päällä.

En yleistäisi noin. Jos tältä foorumilta kysyisi satunnaisotannalla alaselkäkivun syytä, yleisin vastaus olisi todennäköisesti "liian makaava ajoasento".

Pitäisi mennä aiheeseen vähän syvemmälle ja todentaa esimerkiksi se kivun alkuperä - onko kyse lihaskivusta vai nivelkivusta tai jostain muusta. Tukevien lihasten ollessa kysymyksessä se määrittely voi olla aika hankalaa. Jos sen saa selvitettyä itselle, mahdolliset syytkin alkaa tarkentua.

Ja täytyy myös tarkastella kokonaisuutta, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun havaitsin että minulla tuo satulan nosto auttoi, rupesin miettimään syytä sille, miksi satula sitten oli ollut sillä aikaisemmalla korkeudella. Yksi syy oli varmaankin maastopyöräilytausta ja tuntemus siitä että satula kannattaa pitää tavallaan alimmalla mahdollisella järkevällä korkeudella, koska se helpottaa satulassa ja pyörän päällä liikkumista. Toinen juttu oli se, että ajan kovilla satuloilla ja joskus on varmaan ollut peppu aika hellänä pidemmän rupeaman jälkeen, jolloin satulaa tiputtamalla jonkun hassun 3mm olen huomannut painon jakautuvan hieman enemmän jaloille kuin satulalle ja se on helpottanut takapuolen ongelmia.

Noiden päätelmien jälkeen moni asia on kuitenkin muuttunut mutta olen pitänyt samoista perusteista kiinni. Pyörä tai satula on saattanut muuttua, ajovarusteet on muuttuneet. Peppu on kovettunut ajokilometrien aikana jne.

Juha Jokila
26.02.2014, 14.01
Juomarepun pois jättö vei minun alaselkäkivut maastopyöräillessä aikoinaan pois. Enpä oo sen koommin juomareppua selkääni laittanu, enkä alaselkäkivuista maastopyöräillessä kärsiny.
Tämä juomareppuongelman olen minäkin havainnut. Eli jos mulla on reppu normaalin näköisesti kunnolla selässä, eli aika ylhäällä, niin kevytkin reppu aiheuttaa selkälihasten väsymistä ja kipua. Mutta kun lasken repun niin alas kuin olkaviillekkeistä saa, niin painavinkaan yöpymiskamareppu ei ole aiheuttanut juuri mitään vaivoja. Pienestä on kiinni.

OlliR
26.02.2014, 14.13
Juomarepun pois jättö vei minun alaselkäkivut maastopyöräillessä aikoinaan pois.

Lause on niin totta minunkin kohdallani.

Kva66
26.02.2014, 17.54
Tähän on mahdoton antaa vastausta ilman tarkempia tutkimuksia.

Ongelma voi olla pyörässä tai miehessä tai molemmissa. Edellä on ajatuksia jo annettukin.

Onko kipu lihasperäistä vai muunlaista kipua rasituksessa? Tähän on joskus vaikea antaa vastausta. Jos lanneselän alueella välilevyissä on rappeutumaa, voi tämä antaa kipuoiretta selkään, säteillä kipua pakaroihin ja jopa peräaukon seutuun. Takareiden liiallinen kireys muuttaa lantion asentoa ja kuormittaa alaselkää. Yksikertainen testi tarkistaa tilanne omalta kohdalta on mennä lattialle istumaan, polvet suoraksi, varpast suoraan ylöspäin jalkaterät yhdessä. Jos venyvyys on kunnossa, tulisi lanneselän lähteä suoraan ylös ilman että selkä on köyryllä. Valitettavan moni mies ei pysty istumaan tässä asennossa, kaatuvat selälleen.

Suurin alaselän kuormitukseen vaikuttava mekaaninen asia on satulan asento. Pienikin satulan kärjen muutos alas tahi ylös vaikuttaa lantion kautta alaselän paineeseen. Tästä on olemassa tieteellistä faktaa.

Jos ongelma on vain yhdessä lajissa, ei aiheuta oiretta normaalielämässä, lähtisin ratkomaan ongelmaa muuttamalla pyörän säätöjä. Jos ongelma tulee esille normielämässäkin, lähtisin tutkimaan miestä.

Greycap
26.02.2014, 18.57
Omalla kohdalla oli aikanaan samanlaista ongelmaa, alaselkä huusi tuskissaan jo lyhyehkönkin lenkin jälkeen. Ajattelin että vika on nimenomaan liian makaavassa ajoasennossa ja ostin lyhyemmän sekä korkeamman stemmin ja korkeammalla nousulla olevan tangon. Auttoi vähän, ei paljoa. Sitten meni koko pyörä vaihtoon, tilalle tuli kaikin puolin huomattavasti isommalla rungolla oleva ja ei ole kipuja näkynyt sen jälkeen. Liian lyhytkin runko voi siis näköjään aiheuttaa ongelman jonka kuvittelisi johtuvan täysin päinvastaisesta syystä.

erkkk
27.02.2014, 17.03
Sitappeja ja lakkuharjoitusta peliin venyttelyjen lisäksi auttaa useinmiten. Tässä vähän aluksi. (http://sportsmedicine.about.com/od/runningworkouts/tp/BestCyclingStretches.htm)
http://0.tqn.com/d/sportsmedicine/1/0/h/5/plank_hover_leg_lift_sm.JPG'

Tässä kuva lankkuliikkestä.
Tossa gif liikkeestä, jolla saa pienillä lisäpainoilla aika paljon voimaa takareisi, pers ja alaselkä-akselille.
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/DBSingleLegStiffLegDeadlift.html
Järkevä toki tekee vastaliikkeinä yhden jalan kyykkyjä, tarvittaessa lisäpainoilla
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BWSingleLegSquat.html
ja vatsalihaksia. Vähän vielä keskivartalon pitoja päälle ja ei se pyöräily ainakaan lihasvoimasta jää kiinni.
Pääliikeet yhdellä raajalla sen vuoksi että lihasepätasapainot tasoittuu.

Hyvä alaselän vahvistaja on perinteisen hiihto. Tänä talvena toki tuo touhu jää aika vähälle jos ei asu pohjoisessa.

Godshimmy
11.03.2014, 09.28
Minun mielestä "99%" ajasta kaikissa selkäongelmissä ongelma lähtee lantion väärästä asennosta. Taustalla useampi "heikkous" ja liikkuvutta rajoittavia seikkoja jotka mielestäni korostuu pyöräilijöillä. Googlaa "anterior pelvic tilt" ja käytä lähdekritiikkiä.

Sambolo
14.12.2018, 12.25
Olen tässä alkanu pohdiskelemaan selkäkipujen syytä. Ennen kesäkuuta kaikki oli ok. Kesäkuussa vaihdoin työhön joka aika raskas selälle, selässä ei silti vielä ongelmia. Kesäkuun lopussa 26” ht maasturi joka ollut itselle vielä hieman pieni vaihtui sopivan kokoiseen modernimpaan plussa jäykkikseen. Heti ekoilla lenkeillä huomasin selän rasittuvan enemmän. Käänsin stemmin ylöspäin ja spacerin alle sekä ohjaustangon ylöspäin. Helpotti ja homma unohtui, ehkä myös selkä alkoi vähän tottua. Tässä rinnalla on myös ollut jatkuvat vasemman hartian jumit jotka menee hartiasta niskaan ja lopulta vielä päänsärky. Noin kk sitten selkä pamahti töissä kunnolla, jotain välilevyjuttuja todnäk kun heijastu alaselän kivut jalkoihin. Nyt olen muutaman kerran ollut lenkillä ja tuntuu että varsinkin ylämäet ottaa tuohon kipeään selkään, myös tauko pyöräilestä tuntuu tekevän hyvää selälle.

Nyt pohdin onko pyöräily syynä tuolle alaselkä ja hartiakivulle, vai työt tai niiden yhdistelmä. Kaikenlainen eteenpäin kurottelu saa nykyään selän heti jumiin. Olisiko pyörässä liian pitkä reach? Pitäisikö koittaa lyhyempää stemmiä ja ehkä nostavampaa, kun aiemmin ohjauksen nosto hieman helpotti. Vai pitääkö tässä alkaa pyörää vaihtamaan. Vanhalla liiian pienellä pyörällä ei siis ainakaan ollut ongelmia. Olen noin 182cm pitkä ja pyöränä L koon norco fluid jossa reach 447 ja stemmi 6cm.

Moni tuossa ylempänä painottaa noita lihasjuttuja, mutta voiko kyse olla siitä jos aiemmin ei ole ongelmaa ollut? Tämän takia epäilen itse että jotain korjattavaa ajoasennossa olisi.

paaton
14.12.2018, 13.46
Alaselkä saa iskuja ja menee jumiin, kun teet siitä asennosta liian lyhyen ja pystyn. Monttu tinttaa suoraan selkään, kun kaikki paino on satulalla. Tietysti selkälihasten tulisi kannatella ensin matala asento, mutta ei se niinpäin mene, että huono keskikroppa paranee ajoasentoa pystymmäksi muuttamalla.

Minä en ole oikeastaan koskaan treenannut erikseen keskikroppaa. Ajoa vaan, niin keskivartalo kyllä vahvistuu. Toinen vaihtoehto on tietysti ostaa läskipyörä 5" renkailla ja syyttää kapeita renkaita selkäkivuista.

slow
14.12.2018, 14.25
Ja tähän vielä muuan gurun kommentti: "Jos maastopyörällä ajetaan satulasta istuen on kyseessä aina siirtymä. Maastossa ajetaan aina polkimilla seisten."
Pätee erityisesti jäykkäperäisillä pyörillä sotkettaessa.

Aika paljon vähemmän paukkuu montut selkään kun ei ole kontaktia satulaan ollenkaan... :)

Antza44
14.12.2018, 15.46
Ja tähän vielä muuan gurun kommentti: "Jos maastopyörällä ajetaan satulasta istuen on kyseessä aina siirtymä. Maastossa ajetaan aina polkimilla seisten." Pätee erityisesti jäykkäperäisillä pyörillä sotkettaessa.

Aika paljon vähemmän paukkuu montut selkään kun ei ole kontaktia satulaan ollenkaan... :)Tästä johtuen täpäri ei välttämättä tee aina autuutta selkävaivaselle, niin kuin moni luulee. Jäykkiksessä tulee liikettä paljon enempi selkään ja se tekee ainakin itselle hyvää. Täpärissä istuessa jumpsutellaan selkään helpommin vääränlaista liikettä.

kuovipolku
14.12.2018, 16.39
Luin aikanaan itsekin monta kertaa ohjeen "vahvista selkälihaksia", mutta ainakin allekirjoittaneella auttoi kun jätti maastavedon tai kahvakuulaheilautukset tekemättä vähäksi aikaa, melkein luulisin että nuo jopa pahensivat.

Selkälihakset tai jotkut eli yleensä kai pienimmät niistä voivat toḱi olla eri syistä poikkeuksellisen heikot tai niin paljon heikommat kuin muut selän lihakset että niitä on syytä oikeanlaisella ja/tai monipuolisella painoharjoittelulla vahvistaa. Mutta olen myös ollut kuullut erään hierojana guruksi kehutun lausuvan että tärkeämpää tai kaikkein tärkeintä on se että selkä- ja vatsalihakset ovat balanssissa. Jos epäsuhta niiden välillä on liian suuri, kropan asento vääristyy ja selkä oireilee.

Mun kohdallani edellä oleva voisi tarkoittaa sitä että kun kummallakaan puolella ei ole kuin luuta ja nahkaa ja niiden välissä rasvaa, alaselkäkivuista ei ole tarvinnut juurikaan kärsiä:p Mutta uskoisin silti että hieroja tiesi mistä puhui.

Käytkö hierojalla tai putkiruullaatko tms. kehonhuoltoa? Itse rullailen ja venyttelen, kipukoukku (minulla on muovinen feikki) on myös yläselälle ja niskalle hyvä.
;)

Rullaus on jees! Kireät takareidetkin voivat olla mukana ongelmavyyhdessä eikä takareisiä saa kuntoon ilman että ottaa etureidetkin käsittelyyn. Hidas prosessi - ja joskus niin kivulias kuin putkirullaaja kestää - mutta erittäin suositeltava,

Alaselkään sopii sellainen läpimitaltaan melko ohut rulla ja sellainen rauhallinen rullailu, johon voisi melkeinpä nukahtaa. Hierojalla voi sitten välillä käydä hakemassa sellaista käsittelyä joka saa vedet silmiin ja miehen pitämään treenivapaan päivän tai kaksikin.

hcf
14.12.2018, 16.49
Itellä on alkanu olemaan aika haasteellista tuo selän kunnossa pitäminen. Joutuu töissä ajaan kiviautoa 12h/pv. Se vetää paikat ihan jumiin. Siihen vielä sitte maastopyöräilyt. Reenaan kyllä keskivartaloa aina välipäivinä.
Sänky on osottautunu tärkeimmäksi pelastajaksi ettei alaselkä vedä täysin jumii ja piti pari ostosta tehä ennenku se sopiva löyty. Jäykkähän se pitää olla.
Onneksi alko hiihtokausi. Pitää selän jumeja paremmin loitolla

keilailija
14.12.2018, 17.15
mulle osteopaatti sano selkä ongelmista että pitäis venytellä etureisiä ja lonkankoukistajia, jumissa ollessaan vääntää lantiota väärään asentoon. ja pakaraa pitäisi opetella käyttämään polkiessa eikä pelkällä reidellä polkea, jos pakara ei ole aktiivinen liike lähtee kuulemma selästä. Tuntuu olevan haastavaa ainakin itselle...

Sambolo
14.12.2018, 17.44
Rullailtua tulee kyllä, juuri semmoisella ohuehkolla rullalla. Tärähdykset alkanu vasta tuntua sen jälkeen kun töissä meni tuo selkä pahemmin, mutta en juurikaan ajaessa huomannu että tärähdykset tekisi kipeää, toisessa harrastuksessa teki kyllä pahaa, mutta siinä paljon isommat tärskyt. Lääkäri epäili siis välilevyn pullistumaa, tuon työjutun jälkee ei voinut edes kävellä. Uudestaan meni pahemmin pyöräilessä keulaa rykäistessä taakse päin. Oon yrittäny liikkeellä pysyä ja toistaseks selkä on koko ajan paranemaan päin mutta alaselän kipu kokoajan läsnä. Pyöräilessä se tuntuu helpottavan jossain vaiheessa, mutta pyöräilyn jälkeen hieman rasittunut. Kaikenlaisia iskiasvenytyksiä kans tehnyt, mutta lähinnä pakara ja jalkakipujen takia.

Sambolo
14.12.2018, 20.42
Varmaa tietoa tuskin saan koskaan ellen mene omakustanteena magneettikuvauksiin. Mutta kuitenkin nään syy yhteyden pyöräilyn ja töiden välillä ja yritän keksiä jotain mikä helpottaa, koska aloilla en osaa olla :D Lähdetään nyt lyhyemmällä stemmillä ja paremmalla lihashuollolla liikkeelle.

JussiH
14.12.2018, 21.31
Itsellä muutama pullistuma ja rappeumaa ja kieroutta ja kaikkea masentavaa selässä. Kun kipuvaihe oli pahimmillaan niin ei pystynyt kuin sikiöasennossa makaamaan, mutta noin kuukauden jälkeen pääsin liikkeelle. Kuntoutuminen nopeutui silmissä kun pystyi aloittamaan pyöräilyn ja muun liikkumisen taas. Selän kanssa ollut ongelmia puolet elämästä eli 16 vuotta, tänä keväänä paheni ja kesällä oli sitten jo pakko jäädä töistä pois. Lopputuloksena rekkapekkailu saa jäädä ja aloitan ammatillisen kuntoutuksen ensi kuussa.
Vaikka siitä tossa ylhäällä jo piruiltiinkin niin mulla helpotti läskipyörä selän kipua. Tänään juuri olin reilun neljän tunnin lenkillä eikä mitään ongelmaa. Toki välillä täytyy kävellä viitisen minuuttia että selkä vähän vetristyy, mutta näillä keleillä sitä tulee tehtyä muutenki ni ei varpaat palele. Mulla kanssa toimii pystympi asento ihan hyvin.
Omakustanteisesti jouduin magneettikuvaan menemään vaikka kolmeen kuukauteen en ollu saanu sukkia ite jalkaan. Hintahaitari on sitten hurja, kysyin kolmesta paikasta ja tulos 270-850.

Sambolo
14.12.2018, 23.43
Heh jäin itekki mettää viimeks pötköttelee sikiöasentoon, kilsan matkaan kesti joku tunti raahautua kotiin. Mut aika äkkiä tilanne jo parani siitä, joten toivon, että tämä ei ole niin vakavaa. Pyörää tai ajotyyliä en haluis kyllä muuttaa tämän takia, taino täpäriin ehkä voisin. Mutta ensin pitää saada selville mikä ajoasennossa mättää, jos mättää. Juuri näin mainoksen magneettikuvista 200e ilman lähetettä ja erikoislääkärin lähetteellä oisko 160e ollut.

hcf
15.12.2018, 00.21
Noh etukenossa oleva satula ainaki ottaa alaselkään. Takakenossa se ottaa ylemmäs selkään.
Edellisellä mtb:llä oli alaselkä vaivoja paljon. Siinä oli hiukan liian iso runkokoko. (cuben 18") Joustotolppa oli sen kans käytössä.
Nykysillä 17" läskeillä ei ole niinkään ollu vaivoja ajon aikana. Ei sitte hajua johtuuko pienemmästä rungosta, Pehmeistä renkaista vai muuten vaan rennommasta geometriasta

Tepi-46
15.12.2018, 22.52
Itsellä muutama pullistuma ja rappeumaa ja kieroutta ja kaikkea masentavaa selässä. Kun kipuvaihe oli pahimmillaan niin ei pystynyt kuin sikiöasennossa makaamaan, mutta noin kuukauden jälkeen pääsin liikkeelle. Kuntoutuminen nopeutui silmissä kun pystyi aloittamaan pyöräilyn ja muun liikkumisen taas. Selän kanssa ollut ongelmia puolet elämästä eli 16 vuotta, tänä keväänä paheni ja kesällä oli sitten jo pakko jäädä töistä pois. Lopputuloksena rekkapekkailu saa jäädä ja aloitan ammatillisen kuntoutuksen ensi kuussa.
Vaikka siitä tossa ylhäällä jo piruiltiinkin niin mulla helpotti läskipyörä selän kipua. Tänään juuri olin reilun neljän tunnin lenkillä eikä mitään ongelmaa. Toki välillä täytyy kävellä viitisen minuuttia että selkä vähän vetristyy, mutta näillä keleillä sitä tulee tehtyä muutenki ni ei varpaat palele. Mulla kanssa toimii pystympi asento ihan hyvin.
Omakustanteisesti jouduin magneettikuvaan menemään vaikka kolmeen kuukauteen en ollu saanu sukkia ite jalkaan. Hintahaitari on sitten hurja, kysyin kolmesta paikasta ja tulos 270-850. Osaavaa osteopaattia suosittelen.Samat ongelmat,apua vain käsillä tekijöistä. Osteopaatti auttoi muutaman hoitotunnin jälkeen viime talvena. Olin 3 vk, yöt samassa sikiöasennossa. Rappeuman vuoksi marathon juoksut loppui 20 vuotta sitten.Nykyisin talvella perinteinen hiihto,sulan maan aikaan, maastopyöräily helpottaa elämistä. Krooninen särkyhän säilyy,yöt nukutaan Banacodin avustuksella.Jokaisen selkävaiva on omanlainen.

paaton
15.12.2018, 22.59
Heh jäin itekki mettää viimeks pötköttelee sikiöasentoon, kilsan matkaan kesti joku tunti raahautua kotiin. Mut aika äkkiä tilanne jo parani siitä, joten toivon, että tämä ei ole niin vakavaa. Pyörää tai ajotyyliä en haluis kyllä muuttaa tämän takia, taino täpäriin ehkä voisin. Mutta ensin pitää saada selville mikä ajoasennossa mättää, jos mättää. Juuri näin mainoksen magneettikuvista 200e ilman lähetettä ja erikoislääkärin lähetteellä oisko 160e ollut.

Jos siellä selässä on joku rikki, niin eihän siinä nyt mitkään stemmin vaihtelut auta. Kuvauksiin ja hop eikä roikuta foorumilla :)

Sambolo
30.12.2018, 01.48
Ajoasentoa fiksailtu ja ei ainakaan yhen lenkin perusteella jumeja, ei alaselkään eikä hartiaan. Mut katotaan nyt.

Kiituri
27.01.2019, 09.19
Ajoasennosta sellainen omakohtainen huomio että satulan siirtäminen eteenpäin auttanut itsellä kaikkein eniten. Ideana se että polimet eivät olisi niin kaukana edessä.
Wanhassa Cubessa ei paljon ollut varaa tähän ilman että pyörästä olisi tullut kovin etupainoinen.
Uudessa Pole Evolinkissäni tämä onkin sitten alunperi kohdallaan ja sopii omalle selälle loistavasti.

Sekin auttaa että satula on riittävän alhaalla. Muutenkin maastossa (ei, en tarkoita latupohjia) ajaessa alempana oleva satula on hyväksi. Lisäksi kannattaa ajaa riittävän teknisiä polkuja. ne on kuitenkin ajettava pitkälti seisten jotta painoa voi siirtää tilanteen mukaan.

Pekka L
27.01.2019, 14.54
Eipä ole hetkeen tullut koskettua maastopyörään, mutta viime kesäkuun alussa repesi välilevy huolella. Kolme kuukautta pois töistä. Selkää ei leikattu, kuntoutuminen lähti mukavasti liikkeelle ja kun kipu salli, ajettiin lapsen kanssa paljon maantiellä. Mukula toimi hyvänä nopeusrajoittimena.
Erittäin suuri apu oli fysioterapiassa aloitetusta ja itsekseen laiskasti jatketusta lonkan koukistajien venytyksistä. Särkylääkkeistä sai luopua heti kun ekat venytykset oli tehty. Iso vaikutus lihaskireyksillä, vaikkei niitä tiedosta.

Jouluksi oltiin lähdössä Lappiin. Joulukuussa piti kiirettä töissä ja kotonakin piti häärätä yhtä ja toista. Selkä oli hyvin ärtynyt ennen reissua, "juili", mietin miten kestää laskettelua. Oli jo aiemmin ollut käytännössä kivuton.
Ensi alkuun kyllä ilmoitteli itsestään mäessä, mutta tokeni pikkuhiljaa. Kahden viikon reissusta kotiuduttua havahduin melko pian siihen, että selkä oli kuin ei olisi koskaan ollut kipeä! Eli reipasvauhtista laskettelua voi suositella varauksetta selän kuntoutukseen:) Ja onhan se hyvää liikuntaa etenkin keskivartalolle.