PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajolasit vahvojen silmälasien käyttäjälle

Jami76
15.02.2014, 17.40
Hankinnassa ajolasit vahvuuksilla. Hajataittoa sun muuta sen verran, että ulkolinssit vahvuuksilla pois laskuista. On olemassa RX-raameja (Rudy Project) ja Performance Insert:ejä (Adidas). Voitteko suositella jotakin tiettyä merkkiä/mallia kokemuksen perusteella?

JPK-works
15.02.2014, 17.56
Varmaan huono vastaus, mutta pohdin itse vastaava ja päädyin hankkimaan Oakleyn Racing Jacket ja käytän piilareita.
Vahvuuksilla tulee tosi kalliiksi ja yksi linssi ei välttämättä toimi eri lajeissa (hihto,maantie, maasto). Samoin linssin väri/tummuus vaihto ei oikein onnistu.

Lasol
15.02.2014, 18.30
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33243-Silm%E4lasit-Piilarit-ajolasit-Aurinkolasit-vahvuuksilla&p=2146718#post2146718

Itellä on parit halpis urheilulasit. Vahvuusosa erikseen siis. Hyvin menee lenkillä, kisoissa piilarit. Piilarit kisoissa lähinnä siksi että näkee silmäkulmalla paremmin kun noilla vahvuusajolaseilla. Ja jos lasit vaikka tippuu jostain syystä! Sokee en toki oo että ihan autoakin pystyy ajamaan ilman rillejä. Tosin ei nää liikennemerkkejä mutta tuurilla sitä laivatkin seilaa! Hirveen kalliita noi urheilulasit vahvuuksilla (missä on siinä samassa linssissä vahvuus siis). Muutenkin perseestä että sokeita ei tueta valtion osalta. Täysin ylimääräinen PAKOLLINEN meno, vaadin kelalta korvauksia. Sossulta meen saletisti vinkumaan rahaa rilleihin! Ei vissiin saa sieltäkään jossei kuulu toimeentulotuen piiriin. Pitääkin irtisanoa itsensä! Epäreilua sanoisin. Niin sekin että mulla on 3 munuaista ja hyvin usealla vähemmän. Ruotsi voittaa kokoajan ihan vähän. Epäreilua!

Grandi66
15.02.2014, 18.36
Mutta kun kaikki ei voi käyttää piilareita, jolloin on pakko uhrata niitä euroja. Itse olen hankkimassa ajolaseja vahvuuksilla, photoromaattisena taimitäsenytoli, punaisenruskella linssillä. Piilarit ei onnistu sylinterin takia ja silmän paineherkkyyden takia. Joten menee sitten euroja reilusti.

LJL
15.02.2014, 18.38
Öö.. Otsikointia voisi varmaan parantaa, sikäli kun näkövammaisuus käsitteenä viittaa vähän muuhun kuin mitä tässä haetaan.

JohannesP
15.02.2014, 19.37
http://www.urheilulasit.fi/ osaa varmasti auttaa pyöräilyyn liittyvissä asioissa. Itse kävin tuolla aikoinaan kysymässä reseptin kanssa tarjousta ja varmasti hyvät lasit Rudy Projectin raameihin adaptrerilla olisi saanut teetettyä, mutta hinta karkasi jonnekkin 600€ tietämille erikoisempien linssien vuoksi. Muistaakseni varsinkin maantiepyöräilyyn suositteli jotakin hiontaa linssin yläkulmaan ajoasennon takia joka kyllä vakuutti ainakin itselleni myyjän osaavan hommansa.
.
Tulikin mieleen, et täytyy seuraavalla Helsingin käynnillä kysymässä uudestaan tarjousta kun rahatilannekkin hieman parempi. Silmälaseilla pyöräily on hanurista kun vedet rupee vuotaan silmistä viiman vuoksi.

Jake_Kona
15.02.2014, 19.49
Kyllä paikallisessa optikkoliikkeessä osataan tehdä hyvät adapterilasit. Bbb-kehykset ostin netistä

sakuvaan
15.02.2014, 20.14
Hankinnassa ajolasit vahvuuksilla. Hajataittoa sun muuta sen verran, että ulkolinssit vahvuuksilla pois laskuista. On olemassa RX-raameja (Rudy Project) ja Performance Insert:ejä (Adidas). Voitteko suositella jotakin tiettyä merkkiä/mallia kokemuksen perusteella?

Oletko varma?

Oakleyn jotkut mallit taipuu aika moneen.

surffaa rxsport.co.uk lätki sinne tiedot ja niiden kauppakone osaa raakata kehykset pois mihin ei saa sun vahvuuksia.

Jake_Kona
15.02.2014, 20.29
Adabterimallia kaivataan. Niitä on monella valmistajalla 50-90€ tai voihan noi "laatumerkit maksaa jopa 300. Itse ostin BBB optiview sport sini/kelta/kirkas-vaihtolinssillä 67€ wiggleltä. Sisälti tietysti adabterin johonka vahvuudet optikolla jotka tuplaohennuksella ja sumuestolla n.300€

JPK-works
15.02.2014, 20.36
Jos ottaa adapterilinssit (tms.), hinta on varmasti halvempi kuin ulkolinssillä ja silloin voi myös vaihdella ulkolinssiä. Ongelmaksi voi tulla monta linssiä päällekkäin eli rajapintaheijastukset (ja aiemmin mainittu näkökentän laajuus). Siksi päädyin itse ottamaan korjauksen silmän pinnalle eli piilarit.

Jos voi hankkia vain yhdet ulkolinssit, niin ehdottomasti silloin valoon mukautuvat eli fotokromaattiset.

Jami76
15.02.2014, 23.17
Olen joskus kokeillut piilareita, mutta ainakaan silloin (3 vuotta sitten) niihin ei saanut täysiä tehoja eikä oikein silmätkään limasista läpysköistä välittäneet. Tän takia piilarit on poissa kuvioista.

Kyllähän niitä vahvuuksia saa linsseihin, nykyään pistävät suoraan keskelle tietylle alueelle. Meikäläisen vahvuuksilla näyttää vaan aika hupaisalta ja rahaa palaa, jos haluaa useamman kuin yhden linssin. Adapterit tuntuu olevan ainoa järkevä vaihtoehto. Rudy projectin ja Adidaksen adapterit näyttää toimivilta, ainakin videoilla. Kenelläkään kokemusta näistä?

RudyProjectin photocromic linssejä olen nähnyt vain youtube-videoissa. Pinta tummuu nopeasti kun joutuu auringon valoon, palautuminen taas kestää useita minuutteja. Joittenkin mielipiteiden mukaan nää linssit on oletusarvoisesti liian tummat, eli liian herkät valolle. Grandi66, oletko jo pistänyt tilaukseen? Ja pääsitkö testaamaan missään kaupassa?

Oakley Radar Pitch näyttää hienolta ja toimivalta, mutta vahvuudet tulee suoraan linssiin. Oakley ei taida käyttää mitään adapteria.

Ja kiitos vinkeistä ja linkeistä. Näillä jutuilla kuppi alkaa kallistumaan Rudy Projectiin tai Adidakseen. Kallis kuppi :)

Mikko Asikainen
16.02.2014, 01.15
Kokemusta löytyy Bolle-urheilulaseista adapterilla varustettuna. 16 vuotta olen kyseistä merkkiä käyttänyt, kaksia eri pokia.
Adaptereihin toki on linssejä vaihdettu tarpeen mukaan. Ja linsseinä olen käyttänyt kellertävän ruskeita, toimivat hyvin auringonpaisteessa, hämärässä, pimeässä ja ennenkaikkea aurinkoisella säällä metsässä liikkuessa. Suodattaa hyvin
stroboskooppi-tyyppisen valon, eli varjon ja valon nopeat vaihtelut eivät häiritse. Pokat, ainakin minulla ovat toimineet hyvin, eivätkä huuruunnu helposti, pysyvät paikallaan mukavasti ja ainakin Met-kypärän kanssa käy hyvin yhteen.
Että semmosta :)

stenu
16.02.2014, 06.29
Öö.. Otsikointia voisi varmaan parantaa, sikäli kun näkövammaisuus käsitteenä viittaa vähän muuhun kuin mitä tässä haetaan.

Olen samaa mieltä.

LJL
16.02.2014, 09.42
Olen samaa mieltä.

Kaverihan oli toki yrittänyt, mutta otsikon muuttaminen jälkikäteen ei jostain syystä toimi, ainakaan ilman moden myötävaikutusta. Olen tuon joskus itsekin huomannut.

Mutta tosiaan näkövammaisten keskusliitoon jos vaikka soittaa ja kysyy, että olenko näkövammainen kun mulla on hajataittoa, niin... Niin.

Jusso
16.02.2014, 10.20
RudyProjectin photocromic linssejä olen nähnyt vain youtube-videoissa. Pinta tummuu nopeasti kun joutuu auringon valoon, palautuminen taas kestää useita minuutteja. Joittenkin mielipiteiden mukaan nää linssit on oletusarvoisesti liian tummat, eli liian herkät valolle. Grandi66, oletko jo pistänyt tilaukseen? Ja pääsitkö testaamaan missään kaupassa?

Photochromic-linssien tummimman ja vaaleimman pään tummuusasteet riippuvat valitusta väristä. Itselläni ei ole Rudyn Photochromic Red-linsseistä pahaa sanottavaa, vaaleimmillaan riitti jopa siihen että ajelin ne päässä talvella pimeällä. Helsingin Katseessa (sanomatalo) palvellaan hyvin asiantuntevasti pyöräilyn näkökulmasta ja linssivaihtoehtoja pääsi testaamaan liikkeessä (toki ilman vahvuuksia). Urhelulasit.fi on saman liikkeen nettikauppa.

Valitettavasti lasien iskunkestävyyttä tuli testattua männäkesänä, kun henkilöauto lopetti matkantekoni 35 km/h vauhdista. Maahan olkapää ja ohimo edellä, kehykset säpäleiksi, linssit säilyivät kokonaisena mutta naarmuuntuivat toki käyttökelvottomiksi. Tavallisilla silmälaseilla toisen silmän näkö olisi luultavasti ollut vaarassa, mutta todennäköisesti nimenomaan rikkoutumattomien linssien ansiosta tuli nyt vain musta silmä ja pieni vekki silmäkulmaan rikkoutuneesta sangasta. Hyvä siis että oli juuri nuo lasit päässä, mutta kyllähän se vähän sylettää ostaa tuonhintaisia laseja parin vuoden välein... pakko kai tässä on kuitenkin taipua, kun on kerran kuntoutunut takaisin pyörän päälle. Sen verran tykkäsin, että ostan luultavasti samat.

Edit: Kas, nehän on mulla päällä profiilikuvassa. Pitäisi vissiin vaihtaa tuoreempaan.

JPK-works
16.02.2014, 10.46
Kun olin kokeilemassa laseja, niin myyjä suositteli Oakleyltä Racing Jacket ennemmin kuin Radar mallia. RJ:ssä kehys menee linssin 'ympäri', kun Radar on 'alhaalta auki'. Kolarissa 'umpirakenne' voi olla turvallisempi eli ei viiltäisi tms.

Otin RJ:n, koska se myös istui paremmin minulle.

Grandi66
16.02.2014, 12.48
En ole vielä laittanut tilaukseen. Kävin viime tiistaina kokeilemassa kehyksiä ja itselläni on siinä rajoilla saapiko suoraan linssiin vai pitääkö ottaa adaptereilla. Jos kerran ollaan laittamassa rahaa kiinni laseihin ni laitetaan sitten kunnolla. Jos ostan tavan lasit niillä ominaisuuksilla joita tarviin ni alta 700 euron ei pääse. Sen verta tähän vähän tietoa niille jotka meinaa sanoa et pääsee. Miulla on piilevä, perillönninen sairaus, Usherin synroma ja pahin mahdollinen, silmissä tällä hetkellä jäljellä/ongelmana näkökenttä alle 15 astetta, rippeitä laidalla, valoarkuus häistymiskynnys 800 lux, hämäräsokeus, (valoisuuden ja hämärän raja jyrkkä) silmien karsastus ristiin 6 astetta, taittovirhe, paineherkkä. Näön tarkkuus lasien kanssa tasan 1.0 aikasemmin 1.1 kai se ikänäkö rupee vaikuttaa. Repikää siitä.

Se rahamäärä mitä on menny omiin laseihin ni niillä varmaan olis saanu ostettua omakotitalon. Nyt on ainakin nähnyt hyvin. Säästetään rahaa ja hankitaan ne ajolasit.

Jami76
16.02.2014, 17.16
Pitääpä käydä tuolla Sanomatalon Katseessa. Kiitos vinkistä.

Ja hyvä pointti raamien "umpirakenteesta". Pannuttelu ei ole mitenkään tuntematonta hommaa, joten otan tuon huomioon kunhan pääsen testailemaan eri raameja. Half rim näyttää olevan päivän trendi ja voisin kuvitella, että se myös näkyy näkökentässä positiivisella tavalla. Taitaa olla kahden taistelu, Adidas vs Rudy Project.

Eri linssien väreistä ei ole kauheesti kokemusta. Mulla on yhdet OTG (over the glasses) gogglesit, jossa lilan sinertävät peililinssit. Ovat toimineet vuorilla erittäin hyvin. Huono vaan kun omat lasit sumentuu hiestä/kosteudesta aika helposti, joskus jopa vauhdissa. Kiitosta värivinkeistä.

Grandi66, arvostan sun asennetta. Sulla on pyöräily todellakin veressä.
Silmälasien kanssa vekslaaminen on pirun kallista hommaa. Mulla ei ole ajolaseja, joten olen käyttänyt normilaseja. Ja se näkyy, ei meinaan linsseistä löydy ehjää kohtaa. Menee nekin tässä konkurssissa uusiksi.

LJL ja Stenu, teille iso käsi rakentavista kommenteista. Puuttuu enää se näkövammaisten keskusliiton puhelinnumero.

Grandi66
16.02.2014, 17.55
Eiköhä se löydy suoraan haulla guuggelista. Tuttu paikka miulle, jokunen kerta käyty.

japoo
16.02.2014, 18.09
Tuota Sanomatalon Katsetta täytyy kehua. Hyvää palvelua. Itselläni on Rudyn lasit adaptereilla sieltä ostettuna. "Päälilinssejä" on useampaa väriä, niin aurinkoon kuin pimeälle. Toimii hyvin, ongelmia tulee oikeastaan vaan huurtumisesta (tarpeeksi monta pintaa lähekkäin) sekä joskus heijastukset. Piilareiden käyttöäkin yritin mutta viima kuivatti silmiä liikaa laseista huolimatta.

Nyt ikänäön tultua mukaan kuvioihin, on ruvennut kaipaamaan kaksitehoja myös ajolaseihin. Mittarin lukeminen olisi niin paljon helpompaa....

LJL
16.02.2014, 20.20
LJL ja Stenu, teille iso käsi rakentavista kommenteista. Puuttuu enää se näkövammaisten keskusliiton puhelinnumero.

Eipä kestä, oman korteni kekoon olen muistaakseni tähänkin aiheeseen antanut jo aikaisemmin, minkä varmaan huomasit kun lukaisit läpi ennen uuden aiheen avaamista http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29869-Ajolasit

Näkövammaisten Keskusliitto ry, PL 30, 00030 IIRIS, puhelin (09) 396 041 (tel:(09) 396 041) / vaihde

Markku Liitiä
17.02.2014, 15.58
Olisiko tuollainen otsikko parempi?

arctic biker
17.02.2014, 16.25
Onhan se otsikko paljon parempi! Kiitos Markku. Näissä teemoissa vaan korostuu aina jo peuskysyjän tietämättömyys mistä ees kysyy. En itse ole enää aktiivina näönhuollon saralla mutta jotain tältä saralta tiedän tietäväni. Ja aikas toivoton homma saaha tämmöseen mitään tolkun asiantynkää aikaan. Kun kysyjä ei tiedä mistä kysyy ja vastaajat ei sitäkään vähempää niin lopputulos on mitä on. Optikkojen osaaminenkin tällä erityissektorilla vaihtelee aivan kauhiasti. Mainostan nyt Stenua, pappa itte ajaa ja on tietääkseni näitä ajolaseja värkännyt että kokemustakin on hälle kertynyt.

arctic biker
17.02.2014, 16.29
Half rim kehys on muuten hien kannalta etevämpi, siinä kun ei raamia ole alaosassa niin hiki vuotaa nopsemmin läpi!

Kva66
17.02.2014, 23.02
Itse painiskelin tämän asian parissa pitkään. Piilarit kuivuu silmiin. Helsingin sanomatalossa vierailin. Palvelu oli hyvää. Ongelmaksi tuli että olen pohjoissuomesta. Omalta paiikakunnalta löytyi optikko joka perehtynyt työ/erityislaseihin. Tehnyt mm. Sukellusmaskeihin linssejä vahvuuksilla. Tästä liikkeestä tulossa nuo Adidaksen lasit adapterilla, kaksiteholinssit. Kylläkin kapeampi malli. Annan kommenttia kun saan ne käyttöön. Toivotaan että toimii!

http://www.adidas.com/Eyewear/content/en/products/10298/evil-eye-halfrim-pro-L

Jake_Kona
18.02.2014, 06.31
Se juttu mitä adapterilaseilta vaaditaan on:
- on keskitetty niin, että kun katsoo kulmien alta niin silloin linssin keskiosa on parhaassa kulmassa horisonttaalisesti
- linssissä on vähintään 2x kavennus jolloin ovat sirommat ja ovat paremmin irti ihosta
- huurteenpoistopinta

Grandi66
18.02.2014, 11.16
Ab, tossa kyllä vähättelet muiden vastauksia. Se että vastaukset on omia kokemuksia, ei heikennä vastauksen laatua. Vahvat voimakkuudet asettavat laseille rajoituksia enempi kuin vähemmän voimakkaat. Itse olen silmälääkärin vakioasiakas ja historia on noin 10 cm paksu opus, joka kasvaa jokaisen käynnin jälkeen. Seuraava käynti on nyt keväällä ja saa varata koko päivän siihen. Käsi ylös joka viettää silmälääkärissä koko päivän? Miulla käydään sillo kaikki kokeeet läpi. En hirveesti tykkää, mut ei voi mitään.

Eiköhä jokainen ole omalla kohtaan parhain tietäjä mitä tarvii. Se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella.

Jake_Kona
20.02.2014, 10.51
En taida käyttää adapterilaseja enää talvella. Kaksilla lenkeillä mukana joista ekalla paukkupakkanen ja toisella kertaa nuoskakeli. Molemmilla kerroilla huurtuivat ihan liikaa

http://img.tapatalk.com/d/14/02/20/qyhanyza.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/02/20/jetyjavy.jpg

Oatmeal Stout
20.02.2014, 11.19
En taida käyttää adapterilaseja enää talvella.
Materiaalin ja pintakäsittelyn sekä tehoainenden valinta vaikuttaa lopputulokseen, mutta ilman sisältämän kosteuden ominaisuudet toimivat myös ei-kerroslaseissa.

Jake_Kona
20.02.2014, 11.25
Huurteen"esto"-pinnoite on näissä laseissa, mutta se on hikihuurut jotka huurruttavat linssit sisäpuolelta. Normilasi on kauempana naamasta ja ilmavirta tuulettaa hyvin silmien ympäriltä eikä huurrua silloin tule.

Oatmeal Stout
20.02.2014, 11.44
Huurteen"esto"-pinnoite on näissä laseissa, mutta se on hikihuurut jotka huurruttavat linssit sisäpuolelta. Normilasi on kauempana naamasta ja ilmavirta tuulettaa hyvin silmien ympäriltä eikä huurrua silloin tule.
Tehdaspinnoitteen teho vaihtelee eri linssitehtaissa eikä nuo itselisättävät litkut paljoakaan muuta tilannetta, mutta itse olen lopettanut noiden adapterilasien käytön ja maksanut mitä pyydetty yksilinssisistä. Varmasti adapterilaseissa on ilmakiertoerjoa, mutta ei kaikkien testaus omalla naamalla ole järkevää näillä menoilla.

Jami76
22.02.2014, 10.55
Huh…on tämä hommaa :) Aina löytyy yks tuhisija, toisaalta onneks jokaiselta löytyy mielipidettä asiaan kuin asiaan. Muutenhän nämä keskustelufoorumit ois pirun tylsää luettavaa.

Kiitos neuvoista ja suosituksista. Niiden turvin tilasin ajolasit, Addun Evil Eye half rim pro + adapteri. Laseista jäi hyvät fiilikset. Mukavat ja tukevat päässä, tulee kaksilla linsseillä (tähän malliin ei muuten saa fotokromaattista), ja näyttää pirun hyvältä. Linssit saa vaihdettua näpsäkästi enkä koe raamitonta alaosaa vaaralliseksi (linssit kyllä irtoaa törmätessä). Adapteri näytti pienemmältä mitä Rudy Projectissa, mutta tämä tuskin haittaa. Varaosia Adduun saa kaupasta kohtuu hintaan. Ja täytyy mainostaa Fenno-optiikkaa. Ammattitaitoista väkeä, hinnat todella kohtuulliset ja palvelu täyttä kymppiä. Rudy Project Rydon Sanomatalon Katseesta oli toinen vaihtoehto. Raamit tuntu vähän vankemmalta mitä Addun ja niihin saa fotokromaattisen linssin. Homma kaatui lähinnä kokonaishintaan, joka oli Addua lähes tuplaten kalliimpi. Suurin lisä tuli adapterin laatulinsseistä, Fenno-optiikan mukaan vähän edullisemmilläkin linsseillä pärjää.
En muuten ottanut adapterin linsseihin "huurtumisen estoa", ainoastaan kovapinnoitteen ja heijastuksen eston. Jää nähtäväksi oliko virhe.

Katotaan miten Addut toimii omassa käytössä, kunhan ne jonain kauniina päivänä saapuvat. Odotukset on kovat.

Jake_Kona
22.02.2014, 11.29
Just heitin pienen hikilenkin talon ympärysmettässä normilasit eivät huurtuneet vaikka naama hikoilee kovin. Tai sitten vauhdikkaampaa polkua, että saa ajoviimaa niin pärjäisi adabteriajolaseillakin.
Suomessa ei montaa linssihiomoa ole ja linssien hinta ei ole paljonkaan riippuvainen paikasta vaan minkälainen linssi tulee ja pitää tehdä.
"Hintaorientoituneelle" asiakkaalle myydään helpointa ja halvita että saadaan hinta alemmas kuin siellä ekassa paikassa.

jukra
26.02.2014, 21.12
Alkuperäinen kysyjä sai jo avun, mutta muille vinkkinä. Kannattaa piilareidenkin kanssa kokeilla useampaa eri merkkiä, kokoa ja kaarevuutta. Reilu 15v olen ite käyttäny piilareita, varmaa toistakymmentä mallia kokeiltuna ja niissä on eroja! Nyt on käytössä ciban airoptixit, kokeilin joskus bauch & lombin yötä-päivää linssiä ja jouduin heittää paketin roskiin kun silmät tuli niin kipeäksi. Toinen vinkki on se, että ei heti luovuta jos se silmään laitto ja putsailuhomma tuntuu hankalalta, hetken kun käyttää niin tulee jo ihan rutiinihommaksi.

lynxlynx
26.02.2014, 23.47
-5 ja -5.25 Ikuinen piilarimies :) Tottunut.

via
27.02.2014, 07.18
fotokromiset 2-teholinssit maksoi syksyllä 900, aisat erikseen - onneksi en pyöräile kuin arkitarpeeseen

stenu
27.02.2014, 14.12
-5 ja -5.25 Ikuinen piilarimies :) Tottunut.

Ei tämä ihan absoluuttinen totuus ole, koska suoraan linssitettynäkin urheilulaseja on mahdollista tehdä nykyään ainakin -6.0 vahvuuteen asti ja adapterilinssejä on ihan yleisesti saatavilla -10.0 vahvuudellakin. ;)

Muutenkin tuntuu löytyvän harhaluuloja, niin ajattelin, että jos vähän yrittäisin avata asioita. Jottei menisi sissimarkkinoinniksi, niin kerron suoraan, että olen siis optikko tai oikeastaan optometristi. Nimeni on Mikko Sten ja viimeiset 15 vuotta olen työskennellyt tässäkin ketjussa pariin otteeseen mainitussa optikkoliikkeessä. Moi vaan!

Taustatietoja sen verran, että harrastan pyöräilyn ohella juoksua, hiihtoa, laskettelua. Vaimoni työskentelee Metropolia Ammattikorkeakoulussa optometrian lehtorina. Hän pyöräilee myös, mutta suunnistus ja pyöräsuunnistus vievät suuremman osan vapaa-ajasta. Molemmilla meillä on sellaiset silmät, että piilolasien käyttäminen ei ole mahdollista. Lisäksi minulla on kaksi kansallisella tasolla maastossa ja maantiellä kilpapyöräilevää/pyöräillyttä tytärtä ja BMX-racing-harrastusta aloitteleva poika. Näillä referensseillä voisin väittää, että tiedän jotain näkemisen ja pyöräilyn yhdistämisestä :)

Alkuperäisestä otsikosta ärähdin siksi, että töissä joutuu välillä ratkomaan oikeasti näkövammaistenkin ongelmia ja ne ovat ihan eri luokkaa kuin jonkun, jonka näkö korjaantuu miinus vitosen silmälaseilla. Näkövaimmaisia pyöräilijöitäkin maastamme löytyy ja parapyöräilyssä on ollut suomalaisia edustajia kansainväliselläkin tasolla.

Omasta mielestäni useimmiten paras lasikorjausratkaisu urheilijalle, lajista riippumatta, on piilolasi. Piilariasiantuntija en ole, mutta kuten joku tuossa jo aikaisemminkin kirjoitti, piilareita löytyy nykyään niin monelaisella tekniikalla ja monenlaisista materiaaleista valmistettuna, että useimmille joku toimiva löytyy. Tärkeintä on, että piilarit aina sovitetaan asianmukaisesti optikkoliikkeessä. Omin päin verkkokupasta erilaisten piilareiden kokeileminen on uhkarohkeaa, koska vääränlainen piilari ei välttämättä edes tunnu huonolta silmässä, mutta se voi pitkässä juoksussa vaurioittaa näköä pysyvästi.

Jos piilarit ei toimi tai niitä ei halua käyttää, jää vaihtoehdoiksi joko käyttää tavallisia silmälaseja tai hankkia urheilulasit omilla vahvuuksilla. Tavallisten silmälasien linsseistä ja kehyksistä riippuen nekin voivat toimia pyöräillessä ihan hyvin, mutta näkemisen laatu ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden oikeat pyöräilylasit omilla vahvuuksilla on aina parempi vaihtoehto.

Hyvät pyöräilylasit ovat sellaiset, että niiden kehys istuu vaivattomasti ja huomaamattomasti, mutta tukevasti. Huurtumiseen auttaa parhaiten, jos kehyksen etäisyys kasvoista on säädettävissä. Mitä paremmin lasit suojaavat, sitä helpommin ne myös huurtuvat. Jotta näkemisen laatu säilyy mahdollisimman hyvänä, pitäisi linssien olla sellaiset, että ne kuvaavat mahdollisimman virheettömästi. Tämä on suoraan lasien käyttömukavuuteen ja myös turvallisuuteen vaikuttava ominaisuus. Tästä alkaakin sitten se varsinainen suo kuluttajan kannalta. Erilaisten linssiratkaisujen vertaileminen käytännössä on mahdotonta, kun "koejaomahdollisuutta" erilaisin linssein varustetuille laseille juuri kyseisen asiakkaan vahvuuksilla on täysin mahdotonta järjestää.

Olennaisin asia kaikkien vahvuudellisten urheilulasien linssien kanssa on linssien "aurauskulma". Ei niinkään kaarevuus, kuten usein luullaan. Kaareva linssi silmän edessä kuvaa itseasiassa paremmin kuin tavallinen suorapintainen silmälasilinssi - jos oletetaan että näköakseli (=katselukulma) kulkee aina 90 asteen kulmassa linssin etu- ja takapintaan nähden. SIlmälasien käyttäjille tuttu ilmiö on se, kuinka linssin reunan läpi katsottaessa suorat viivat muuttuvat käyriksi. Tämä johtuu siitä, että näköakseli kulkee vinoon linssin läpi. Suoranaisten kuvan vääristymien lisäksi syntyy näköepämukavuutta sekä epätarkkuutta lisääviä kuvausvirheitä ja värihajontaa, mikä tarkoittaa sitä, että eri väriset aallonpituudet taittuvat linssistä eri tavalla. Valo ikäänkuin hajoaa osiinsa, jolloin valon verkkokalvolle muodostama kuva myös hajoaa. Värihajonnan määrä on katselukulman lisäksi riippuvainen linssin materiaalista. Mitä vinompi näköakseli ja mitä korkeataitekertoimisempi (= "ohennettu") linssimateriaali, sitä suurempi värihajonta.

Pyöräilylaseissa, joissa kehyksen etupinta on kaareva, kulkee näköakseli linssin läpi vinoon suoraan katsottaessakin. Tämä koskee kaikkia laseja, olipa niissä vahvuudet suoraan lasin omassa linssissä, adapterissa tai vaikka vahvuuksia ei olisi lainkaan. Kaikissa laadukkaammissa, ilman vahvuuksia olevissa urheilulaseissa näköakselin vinous on huomioitu linssin optiikassa ainakin prismaattisten vaikutusten suhteen. Vahvuuksin varustetuissa laseissa prismaattisia vaikutuksia pystyy kompensoimaan linssien keskiöintiä muuttamalla, mutta muiden kuvausvirheiden kompensoitiin tarvitaan monimutkaisempia ratkaisuja.

Silloin, kun aurauskulmaa ei huomioida, käytetään tavallisia sfäärisiä linssejä. Niissä linssin sekä etu- että takapinnan kaarevuussäde pysyy muuttumattoma koko linssin halkaisijan alueella. Linssin vahvuus on sama koko linssin pinta-alalla - olettaen että linssin pintojen läpi katsotaan suoraan. Koska näin ei tapahdu, linssin reunoille tulee vääristymiä. Peruslinssit ovat helppoja valmistaa ja halpoja, eikä niihin sisälly minkäänlaista tuotekehitystyötä, koska tällaisia linssejä on osattu valmistaa jo Leonardo Da Vincin aikoihin. No vähän liioitellen, koska nykymuovilinssien pinnoitteita kehitellään paremmiksi ja kestävämmiksi koko ajan.

Linssikategorian toisessa ääripäässä on freeform-linssit, joiden optiikka kehittyy sitä mukaa, kun tietokoneiden laskentakapasiteetti kasvaa. Väliin jää erilaiset asfääriset linssit, joiden pinnat ovat ei-pallopintaisia. Freeform-linssien optiikan suunnittelussa on periaatteessa pallokaaret unohdettu ja linssin optiikka optimoidaan vaikkapa miljoonaan pisteeseen linssin pinta-alalla. Jokaiselle pisteelle on määritetty oma ideaali vahvuus. Freeform-linssienkään valmistus sinällään ei ole kovin kallista, mutta niiden tuotekehitystyö voi kestää vuosia ja niiden valmistamiseksi tarvittavat nanotarkkuuslaserit ja -sorvit ovat todella suuria investointeja ja tämä näkyy linssien hinnoissa.

Vaikka olisi kyse tavallisista, suorista silmälaseista ja olipa vahvuudet kuinka pienet tahansa, freeform-linssiä käyttämällä lasit vääristävät vähemmän ja kuvaavat tarkemmin. Kuitenkin mitä pienemmät vahvuudet, sitä pienempi on ero linssien välillä. Ihmisten toleranssit näkemisen laadun suhteen ovat hyvin yksilöllisiä. Joku tulee toimeen ihan hyvin sellaisten silmälasien kanssa, joissa vahvuudetkin on ihan pielessä. Toinen saa päänsärkyä heti, jos laseissa ei ole prikulleen oikeat vahvuudet ja ne eivät istu juuri oikeassa asennossa. Siksi yleispäteviä rajoja siihen, milloin millaisiakin linssejä olisi hyvä käyttää, ei pysty antamaan. Mitä suurempi on linssien aurauskulma, sitä suurempi on ero tavallisten ja freeform-linssien välillä ja vahvuuksien lisääntyminen kasvattaa eroa exponentiaalisesti. Pienillä vahvuuksilla voi tavallinen linssi toimia toimia kelvollisesti suhteellisen isollakin aurauskulmalla, mutta suurilla vahvuuksilla aika pienikin aurauskulma voi saada aikaan sen, että lasit tuntuvat käytössä epämiellyttäviltä ja niillä ei näe tarkasti.

Freeform-linssit eivät ole mitään harvojen ja valittujen optikkoliikeiden tuotteita, koska niitä tekee käytännössä kaikki laatulinssien valmistajat. Urheilukäyttöön tarkoitettuja, kaarevia freeform-linssejä ei kuitenkaan tietääkseni tee tällä hetkellä kuin kolme valmistajaa maailmassa: saksalainen Zeiss, Israelilainen Shamir ja mahdollisesti toinen saksalainen eli Rodenstock (tästä en ole ihan varma). Hoyalta on tulossa tämän kevään aikana oma versio aiheesta. Shamir tekee monien RX-laseja tarjoavien urheilulasimerkkien "omat" linssit. Esimerkiksi Bollén ja Rudy Projectin linssit tulevat Shamirilta. Tietämäni mukaan myös Oakley siirtää linssivalmistuksensa Shamirille tämän vuoden aikana ja olettaisin, että sekä freeform-tekniikka että joustavat NXT-muovilinssit tulevat sitä myöden myös Oakleyn valikoimiin.

Linssien pinnoiteista vielä sen verran, että optisesti heijastamattomalla pinnoitteella varustettu linssi on aina parempi. Nykyisten likaa hylkivien heijastamattomien pinoitteiden ongelma urheilukäytössä on se, että ne hylkivät tehokkaasti myös huurteenestoaineita. Uudet huurtumista ehkäisevät pinnoitteet ovat heijastamottomia pinnoitteita, joiden huurteenestoaineen tartuntakykyä on parannettu, mutta samalla lianhylkimiskykyä heikennetty. Adapterilaseissa jonkimoinen heijastamaton pinnoite on aina hyvä olla johtuen linssipintojen suuresta määrästä. Suoraan linssitetyissä laseissa pelkällä kovapinnalla varustettu linssi on myös perusteltu, koska niiden kanssa nykyaikaiset huurteenestoaineet (esim. Essilorin Optifog-aktivaattori) toimii ihan hyvin. Optifog-ainetta pitäisi saada useimmista optikkoliikkeistä Suomessa.

Haastavinta urheilulasien myymisessä on yleensä se, että miten löytää niille sellaisen hintatason, joilla kauppaa saa aikaiseksi, mutta kauppiaskin höytyy sen verran, että urheilulasivalikoimaan panostaminen kannattaa. Asiakkaalle kalliimmat ratkaisut kun tuppaavat olemaan liikkeelle suhteessa vielä paljon kalliimpia. Lisäksi syystä tai toisesta aika yleinen hintamielikuva on se, että urheilulasit eivät nyt ainakaan enempää saa maksaa kuin jokapäiväiset silmälasit. Urheilulaseissa kuitenkin sekä kehyksissä että linsseissä vaaditaan monimutkaisempia ratkaisuja kuin tavallisissa silmälaseissa.

Vaikka vahvuuksilla varustettuina hyvin toimivat pyöräilylasit saattavat olla iso investointi, niin väittäisin, että ne ovat toimivan ja itselle sopivan pyörän ohella eniten harrastamisen nautittavuuteen ja mielekkyyteen vaikuttava varuste.

Nähdään lenkeillä ja kisoissa!

LJL
27.02.2014, 14.37
Moi vaan!

Moroo! Ja kiitos erinomaisesta kirjoituksesta! Mulla tosiaan on työpari 100% näkövammainen kaveri ja hänen näkövinkkelistään näkövammaisuus on tosiaan vähän eri homma kuin mistä nyt puhe. Mutta nythän otsikointi on kunnossa.

mandello
27.02.2014, 14.57
Olipas hyvä yhteenveto stenulta!

Olen samaa mieltä siitä että piilarit sopivat hyvin pyöräilyyn; itse listaisin eduiksi sen että niillä näkee hyvin myös näkökentän reunoille asti, eivätkä ne huurru. Itse käytän kovia piilolaseja koska pehmeistä ei löydy riittäviä voimakkuuksia hajataitteisuuden kera. Kovat ovat tosin näillä keleillä hankalat pyöräilyssä, koska keväinen, kuiva katupöly on aika tuskallinen päästessään linssin ja silmän väliin. Siksi keväisin on taivuttava käyttämään vähän heikompitehoisia pehmeitä piilolinssejä, vaikka näöntarkkuus kärsiikin.

JPK-works
27.02.2014, 16.20
Kiitos ammattilaiselle loistavasta kirjoituksesta.

Sen verran omia kokemuksia lisään, että kun on käyttänyt laseja 30+ vuotta, niin olen tullut aika tarkaksi kaikkien (aurinko, urheilu) lasien optisen laadun suhteen. Mutta kuten kirjoitit, ihmiset vaativat eri asioita laseiltaan.

Grandi66
27.02.2014, 18.35
Stenulta hieno kirjoitus, mutta näkö-, kuulovammaisena (saatana tuota vammainen sanaa) toteaisin vielä sen että kaikki ei näy ulospäin. Itse olen toiminnallisesti sokea, siis ihan virallisesti. Jos tosiaan haluaa tietää mitä kaikkee erääseen usher syndroma potilaaseen mahtuu niin voi lähettää yv:tä. Kerron kyllä mielelläni. Näkövammoja on todellakin monia ja hyvinkin yksilöllisiä. Usein tulee myös muita oheisoireita mukana, mm. Kirkkaan valon laukaisema migreeni, piste tulehdukset kevät auringosta, raju häikäistyminen josta palautuminen kestää 10 minuuttia muutamia mainitakseni. Itse uhraan ajolaseihin ne eurot suosiolla, ku tarttee HYVÄT ajolasit. Ei mulla muuta, katoan takavasemmalle.

Terboo
01.03.2014, 12.50
Stenulla oli hyvää tekstiä. Suosittelen kysymään ajolaseja myös Helsingin Optiikasta (http://www.helsinginoptiikka.fi). Sieltä löytyi adapterilla ja vaihdettavilla linsseillä Sziols ajolaseja (http://¨http://www.sziols.de/Produkte/XKROSS.aspx) -12.00 asti. Halutessa myös tummivilla linsseillä.

Kva66
02.03.2014, 20.51
Eilen sain Kokkolan Opti-Ajasta Adidas evil eye halfrim pro lasit, joissa adapterit a779 Performance Insert.

http://www.adidas.fi/on/demandware.store/Sites-adidas-FI-Site/fi_FI/Search-Show?q=evil%20eye&type=static&cm_mmc=AdieSEM_Google-_-Accessories-B-EXACT-_-Accessories-Evil_Eye-X-General-_-adidas%20evil%20eye%20halfrim%20pro&cm_mmca1=FI&cm_mmca2=Exact&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=adidas%20evil%20eye%20halfrim%20pro&utm_campaign=Accessories-B-EXACT

http://www.smartbuyglasses.com/designer-sunglasses/Adidas/Adidas-Performance-Insert-A779-Clear-44015.html

Näissä kaksiteholinssit Hoyalux id Mystyle Balance. Voimakkuudet -7/-7.25. Nyt en osaa sanoa vähennystä lukualueelle.

Ajossa en ole testannut. Muuten tuntuu että kaikki on kohdallaan ja noilla näkee hyvin.

Minusta on hyvä että täällä jaamme omia kokemuksiamme. Nämä voi auttaa joitakin tekemään omat päätöksensä. Stenulta hyvä kirjoitus. Häneltä aikanaan sain hyvää henkilökohtaista tietoa näistä laseista. Vain maantieteelliset syyt estivät sen etten ostanut laseja Hkistä.

Piilolinssit eivät minulla toimi. Valoherkät silmät. Tarvitsen aina aurinkoisella ja kirkkaalla säällä aurinkolasit. Normi sellaiset eivät toimineet minulla ajossa. Ongelmia myös vesillä.

En halua myöskään vähätellä toisten sairauksia tai ongelmia. Jatketaan infon jakamista!

moraff
29.03.2014, 13.57
Miten tio hintataso? Itselle tarjottu +5/+6 vahvuuksilla adapterilaseja 550e

Kva66
29.03.2014, 22.52
Adidaksen lasit adapterilla maksoi ad. 700€.
Hintavat, mutta minkäs teet :(

moraff
22.04.2014, 10.32
Rudu projektit on tilauksessa ja pitäisi olla ihan näillä näppäimillä valmiit :)

Kva66
27.04.2014, 22.48
Alla mainituista adapterilaseista käyttökokemuksia.

- lenkkejä olen ajanut +1 - +18 C lämpötiloissa. Maantiepyörä.
- käytössä ollut tummat ja oranssit linssit
- toimineet hyvin; näkee kauas ja lähelle. Ei vääristymiä yms.
- kertaakaan ei ole huurtunut (?). Sateessa en ole näillä ajanut, vielä. Silloin varmaan huurtumista esiintyy (?).

Olen erittäin tyytyväinen näihin! Malli sopii opiin kasvoihin hyvin.

Ovatko nuo linssit Stenun mainitsemia erikoislinssejä, en tiedä. Onko?

Hankin lasit Kokkolan Opti-Ajasta.

Olisi pitänyt hankkia aikaisemmin!

Eilen sain Kokkolan Opti-Ajasta Adidas evil eye halfrim pro lasit, joissa adapterit a779 Performance Insert.

http://www.adidas.fi/on/demandware.store/Sites-adidas-FI-Site/fi_FI/Search-Show?q=evil%20eye&type=static&cm_mmc=AdieSEM_Google-_-Accessories-B-EXACT-_-Accessories-Evil_Eye-X-General-_-adidas%20evil%20eye%20halfrim%20pro&cm_mmca1=FI&cm_mmca2=Exact&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=adidas%20evil%20eye%20halfrim%20pro&utm_campaign=Accessories-B-EXACT

http://www.smartbuyglasses.com/designer-sunglasses/Adidas/Adidas-Performance-Insert-A779-Clear-44015.html

Näissä kaksiteholinssit Hoyalux id Mystyle Balance. Voimakkuudet -7/-7.25. Nyt en osaa sanoa vähennystä lukualueelle.

Ajossa en ole testannut. Muuten tuntuu että kaikki on kohdallaan ja noilla näkee hyvin.

Minusta on hyvä että täällä jaamme omia kokemuksiamme. Nämä voi auttaa joitakin tekemään omat päätöksensä. Stenulta hyvä kirjoitus. Häneltä aikanaan sain hyvää henkilökohtaista tietoa näistä laseista. Vain maantieteelliset syyt estivät sen etten ostanut laseja Hkistä.

Piilolinssit eivät minulla toimi. Valoherkät silmät. Tarvitsen aina aurinkoisella ja kirkkaalla säällä aurinkolasit. Normi sellaiset eivät toimineet minulla ajossa. Ongelmia myös vesillä.

En halua myöskään vähätellä toisten sairauksia tai ongelmia. Jatketaan infon jakamista!

Viikate74
28.04.2014, 20.37
Tossa myös muutama vaihtoehto mistä itselläni hyviä kokemuksia.

http://www.aika-ajo.com/testit/ajolasit-vahvuuksilla/

moraff
06.10.2014, 20.24
Kesän reissulla Rudy projekteista sen verran, että sateella huurtuu. Samoin kylmällä kelillä, kun pysähtyy. Koska linssit ovat paksut, ei niihin saanut huurtumisen estoa. Pitää käydä hakemassa suihkutettavaa huurtumisen estoainetta, joka kuulemma auttaa...

wekkuli
06.10.2014, 21.12
Silmäleikkaus. Niitä saa nykyään osamaksulla, itse otin vajaa 2v sitten ja ensi kuussa on viimeinen 124 euron osamaksu. Elämäni parhaita päätöksiä, helpottaa kaikkea aktiviteettia aivan sikana ja urheilulasit on nyt halpoja.
:)
Juu tätä ei kysytty, ja olen antanut ennenkin saman vastauksen, mutta koen sen melkeinpä velvollisuudekseni, kun nyt ajattelen, mitä olisi pelaaminen huurtuvien rillien ja piilareiden kanssa... Vapauden tunteelle ei voi oikein hintalappua pistää ja osamaksuhommelilla tuo ei kovin pahalta edes tuntunut. Saattaa pitkässä juoksussa jopa maksaa itsensä takaisin, vaikka leikkautin silmät vasta nelikymppisenä.

moraff
06.10.2014, 21.14
Ittellä ei onnistu tuo leikkaus... Mutta todennäköisesti korjaantuu huurtuminen tuolla tökötillä, lasit on muuten superit

litku
16.10.2014, 17.22
Minulla tuli kans aiheelliseksi laittaa ajolasit vahvuuksilla. Oakleyn mallistosta ei löytynyt sopivaa. Adidaksen mallistosta pyörittelin päässä kahta vaihtoehtoa. Evil Eye Halfrim Pro ja Tycane Pro. Tykkäsin Tycane Pro:n arkisemmasta lookista ja suoraviivaisemmasta istuvuudesta päähän. Ja niistä kaupat teinkin. Otin mukaan clear ulkolinssit pimeänkelin ajoihin. Lasit tulee adaptereilla.

Voin raportoida käyttökokemuksia kun niitä tulee, jos on halukkuutta kuulla ?

M. Ouvinen
16.10.2014, 18.03
Mulla on kahdet Bollen lasit -7 vahvuuksilla, Tempestit ja Diablot, joihin olen ollut hyvin tyytyväinen. Tummilla peililinsseillä varustettuja Diabloja käytin kesän ajan, tummenevilla Tempesteillä olen ajanut kevään ja tämän syksyn.
Tempestien linssit on aavistuksen paksun näköiset, mutta se ei näy oikeastaan ulospäin. Niissä myös huomaa sivuille vilkuillessa enemmän vääristymiä, koska ei ole kehystä blokkaamassa alapuolelta ja sivuilta. Diablossa linssi on pinta-alaltaan pienempi, ja jää sitenkin reunoilta ohuemmaksi, ja poka blokkaa sivulta suuremmat heijastumat yms. Hintaluokaksi tuli Englannista tilattuna noin 300 euroa, eli suunnilleen puolet siitä, mitä täällä tarjottiin optikoilla.

Adapterisysteemit tuntuivat aina tulevan liian lähelle silmiä ja osuvan silmäripsiin. Vaikuttivat myös vähän semmosilta häksättimiltä/virityksiltä, etteivät ne minun huolimattomalla tyylilläni kestäisi edes yhtä kesää. Niiden etuna olisi tietysti näiden ulompien linssien vaihdettavuus eri olosuhteiden mukaan. Täten päädyin ostamaan kahdet erilaiset lasit vahvuuksilla; toiset ostin ajolaseiksi, toiset myös siviilikäyttöön. Päädyin kyllä kesällä ajamaan noilla siviiliin tarkoitetuilla Diabloilla enimmäkseen.

litku
17.10.2014, 19.58
Minä koen nuissa Adidaksissa ne adapterit oikein käteviksi. Ei tullut semmosta heppoista fiilistä niistä. Lasit päässä niitä ei huomannut lainkaan, optikko tekee ne adapterit likimain ulkolinssin muotoon, ei jää sivuille yhtään rajaa näkökenttään.

kuovipolku
17.10.2014, 22.32
Tässä on erotettava insertit ja adapterit. Adidaksen laseihin saa vahvuudet käyttämällä joko "performance insert" (eli sellaisilla ikäänkuin kehyksettömillä sisälinsseillä jotka napsautetaan paikoilleen ja jotka siis voivat tulla epämukavan lähelle silmiä persoonakohtaisesta naamarakenteesta yms johtuen) tai "optical adapters" (eli sellaiset kuin litku yllä kuvaa). Moniin malleihin saa myös "direct inframe glazing" (joka on lähinnä normaali vahvuuslinssi).

http://www.adidas.com/Eyewear/content/en/technology/lens_sightcorrection.asp

FWIW mulla on nuo insertit ja totuin niihin hetkessä enkä huomaa niiden rajaavan näkökenttää (mikä ei tarkoita etteivät ne voisi rajata). Muissa kuin hyvin tummissa linsseissä ne tietenkin erottuvat ja ovat varmasti dorkemman näköiset. Tietyissä hyvin kosteissa oloissa eli jossain sumun ja tihkun välimaastossa ne myös ovat vähemmän toimivat eli olen joutunut ottamaan ne päästä nähdäkseni edes jotain.

JohannesP
17.10.2014, 22.49
Adapterisysteemit tuntuivat aina tulevan liian lähelle silmiä ja osuvan silmäripsiin. Vaikuttivat myös vähän semmosilta häksättimiltä/virityksiltä, etteivät ne minun huolimattomalla tyylilläni kestäisi edes yhtä kesää. Niiden etuna olisi tietysti näiden ulompien linssien vaihdettavuus eri olosuhteiden mukaan. Täten päädyin ostamaan kahdet erilaiset lasit vahvuuksilla; toiset ostin ajolaseiksi, toiset myös siviilikäyttöön. Päädyin kyllä kesällä ajamaan noilla siviiliin tarkoitetuilla Diabloilla enimmäkseen.
Itse olen ainakin enemmän kuin tyytyväinen omiin adapteri Rubyihin. Säätömahdollisuudet on laajat niin sai helposti poistettua tuollaiset ongelmat. Adapterilaseissa linssien vaihdettavuus on mielestäni iso plussa ja valitsin "puoli" peilipintaset linssit joten ulkoapäin adapteria ei huomaa. Jos itselläni olisi ollut myös vaihtoehtona lasit vahvuuksilla, niin olisin voinut ihan hyvin ottaa kuitenkin adapterit. Itseäni varmasti harmittaisi jos kalliisiin voimakkuuslinsseihin tulisi naarmuja esim oksista, nyt voin vaan ostaa tarvittaessa uuden ulkolissin ja päästä halvalla.

Pieni miinus Rubyistä, että huurustuivat melko helposti syksyllä jos pysähty hetkeksikin. En ole käyttänyt mitään huurteenestoaineita, mutta ei tuo paljoo häiritse kun huuru lähtee samantien pois kun nousee pyörän päälle ja ilma pääsee vaihtumaan linssin alla. Varmasti tätä on enemmän ja vähemmän muillakin adapterilaseilla, joten vertailukohtaa ei ole.

litku
17.10.2014, 23.06
Tässä on erotettava insertit ja adapterit. Adidaksen laseihin saa vahvuudet käyttämällä joko "performance insert" (eli sellaisilla ikäänkuin kehyksettömillä sisälinsseillä jotka napsautetaan paikoilleen ja jotka siis voivat tulla epämukavan lähelle silmiä persoonakohtaisesta naamarakenteesta yms johtuen) tai "optical adapters" (eli sellaiset kuin litku yllä kuvaa). Moniin malleihin saa myös "direct inframe glazing" (joka on lähinnä normaali vahvuuslinssi).

http://www.adidas.com/Eyewear/content/en/technology/lens_sightcorrection.asp

FWIW mulla on nuo insertit ja totuin niihin hetkessä enkä huomaa niiden rajaavan näkökenttää (mikä ei tarkoita etteivät ne voisi rajata). Muissa kuin hyvin tummissa linsseissä ne tietenkin erottuvat ja ovat varmasti dorkemman näköiset. Tietyissä hyvin kosteissa oloissa eli jossain sumun ja tihkun välimaastossa ne myös ovat vähemmän toimivat eli olen joutunut ottamaan ne päästä nähdäkseni edes jotain.

Nyt on mennyt kyllä senat sakaisin. Minulla tulee juurikin nuo Performance Insertit eikä adapterit.

kuovipolku
17.10.2014, 23.53
Nyt on mennyt kyllä senat sakaisin. Minulla tulee juurikin nuo Performance Insertit eikä adapterit.

No, niitä on toki erilaisia eri malleille ja myös samalle mallille erilaisia, mutta niitä ei optikko mitenkään tee ulkolinssin muotoon vaan ainoastaan muuntaa silmälasireseptin arvot sellaisiksi että ne toimivat tuon mallisissa laseissa. (Tämän vuoksi päättelin käänteisesti ja tässä tapauksessa siis väärin.)

-jamo-
24.11.2014, 08.07
Millainen ratkaisu olisi hyvä ikänäköön? Kauas kun näkee hyvin niin sinänsä fillarointiin ei laseja tarvitse, mutta olisi hyvä jos näkisi esimerkiksi sykemittarin lukemat yms. Tämä varmaan koskettaa lähes jokaista keski-ikäistä urheilun harrastajaa.

JKK
24.11.2014, 08.31
Millainen ratkaisu olisi hyvä ikänäköön? Kauas kun näkee hyvin niin sinänsä fillarointiin ei laseja tarvitse, mutta olisi hyvä jos näkisi esimerkiksi sykemittarin lukemat yms. Tämä varmaan koskettaa lähes jokaista keski-ikäistä urheilun harrastajaa.

Moniteholasit. En tiedä nykyisiä merkkejä joita saa urheilulaseina vahvuuksilla.

JackOja
24.11.2014, 08.36
Millainen ratkaisu olisi hyvä ikänäköön? Kauas kun näkee hyvin niin sinänsä fillarointiin ei laseja tarvitse, mutta olisi hyvä jos näkisi esimerkiksi sykemittarin lukemat yms....

Moniteholasit. En tiedä nykyisiä merkkejä joita saa urheilulaseina vahvuuksilla.

Miksi moniteholasit ellei kysyjä tarvitse kuin lähinäkövoimakkuuksia?

Ehdotan niitä ajolaseja, joissa on lähinäköalue voimakkuudella. En muista merkkiä (no joku sen kohta linkkaa), mutta Pyörähuolto.comista noita ainakin kesällä sai.

-jamo-
24.11.2014, 12.08
eBayhin kun kirjoittaa hakusanoiksi bifocal safety glass niin löytyy.

JKK
24.11.2014, 12.29

Ehdotan niitä ajolaseja, joissa on lähinäköalue voimakkuudella. En muista merkkiä (no joku sen kohta linkkaa), mutta Pyörähuolto.comista noita ainakin kesällä sai.

Siksi, että näkee sinne kauaksikin. Jos pistää naamalle pelkät "lukulasit& on maailma aika sumea. Pari kertaa ajelin autolla lukulasit pääseä ja ihmettelin, perskele kun en mitään näe. Tulee sinne alareunasn se suurentava osa. Vaikka sitten kaksiteholasit, joissa yläosa on ns lasia.

arctic biker
24.11.2014, 16.52

Kuuleppa Jack, nyttet tasan tarkkaan tiedä hevon paskan vertaa asiasta. Eli kaikella kunnioituksella ja niin päin pois ....

JackOja
25.11.2014, 08.09
Siksi, että näkee sinne kauaksikin. Jos pistää naamalle pelkät "lukulasit& on maailma aika sumea....

Justiinsa niin. Tarkoitinkin, että alareunassa "lukulasia" karttojen ja vehkeiden tutkailua varten ja yläreuna ikkunalasia.

Kaivelin sitten itse mistä oli kyse, näistä https://www.dualeyewear.com/. Saa näköjään eri voimakkuuksillakin. Ikänäköinen kaveri osti kesällä ja on tykännyt.

Kuuleppa Jack, nyttet tasan tarkkaan tiedä hevon paskan vertaa asiasta. Eli kaikella kunnioituksella ja niin päin pois ....

Ööh... itse asiassa tiedän enemmänkin kuin hevon paskan vertaa :seko:

Nalho
25.11.2014, 10.07

Tässä muuan ratkaisu ikänäköongelmaan: http://www.stickonbifocals.com
Voi siirrellä helposti laseista toisiin. Helppo leikata saksilla tarvittava kokoisiksi. Oheisessa linkissä pari kuvaa minun virityksistäni: http://jalbum.net/a/1570330 Noilla kapeilla soiroilla saa enemmän pinta-alaa normaaliin katseluun ja tuo suurentava osa riittää vielä hyvin kellon yms. tihrusteluun.

arctic biker
25.11.2014, 19.54
Noita adheesiovoimalla, teoriassa paikallaan pysyviä addeja eli lukunäkölisiä on toki ollut olemassa iät ja ajat. Vanhemman polven optikkoliikkeistä vois ehkä löytyä. Kuin ne sitten kiinni pysyy niin onkin toinen asia. Ja Jackoja, minä kun oon ennenkin ollut Koskelan sanaan.

KuntoilijaJaska
02.10.2024, 10.29
Onko olemassa ajolaseja jotka menee isojenkin silmälasien päälle? Ei tarttisi kaikkia laseja ostaa vahvuuksilla monitehoina, kun pyöräilyyn vielä tarttis vähän erilaisia laseja kuin moneen muuhun aktiviteettiin. En nyt oikein googlella löydä.

navajokoira
02.10.2024, 12.26
Onko olemassa ajolaseja jotka menee isojenkin silmälasien päälle? Ei tarttisi kaikkia laseja ostaa vahvuuksilla monitehoina, kun pyöräilyyn vielä tarttis vähän erilaisia laseja kuin moneen muuhun aktiviteettiin. En nyt oikein googlella löydä.

Olisikohan visiirillinen kypärä tässä tapauksessa fiksuin ratkaisu? Ajelin kesällä yhden pyöräretken noin ilman että oli ajolaseja edes mukana, eikä siinä ainakaan tullut vastaan mitään ongelmaa.

Mulla siis tämä (https://www.amazon.co.jp/-/en/KABUTO-AERO-R2-Bicycle-Helmet-Approved/dp/B0CZ38F84M?th=1&psc=1) Kabuton reilun satasen kypärä. Uudemmassa mallissa olisi myös MIPS jos sitä haluaa, mutta näillä ei ole virallista jakelua Eurooppaan eikä ole tarkistettu mitään Euroopassa hyväksyttyjä turvastandardeja vasten. Eikä näy aerotesteissä… Sinänsä kuitenkin ihan asiallinen japanilainen valmistaja jolla on laaja mallisto ja oli iso ständi Tokion pyörämessuilla. Tekee myös moottoripyöräkypäriä.

Käyttäjä Sotanorsulla taisi olla vähän kalliimpi Oakley ARO-7, jota saanee ihan Suomesta. Ja on näitä kai muitakin tällaisia normaalin kypärän näköisiä.

KuntoilijaJaska
03.10.2024, 09.15
Visiirillinen kypärä on hyvä vaihtoehto. Hieman arveluttaa ulkonäkö vielä kuitenkin sen kanssa, pitää varmaan mennä ihan kauppaan kokeilemaan. Kiitos vinkistä.