Näytä tavallinen näkymä : Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[
11]
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Toikka Shoctherapystä lupas ainakin ottaa yhteyttä asiakkaisiinsa kellä tohon aikaväliin sattuvia Muklukkeja, kunnes takuu haarukat saapuu. Sanoi, että ajaa voi huoletta siihen asti.
Perjantaina kysyin ja arvio oli, että viikon parin sisään pitäs tulla. Kuulemma rapakon takana joku satamamiesten lakko aiheuttanut viivästystä.
Heikki kuvasi mukaan nuo jättää rattaan leveemmälle, kuin XX1. Sram antaa 64,5mm rattaan sisäpintaan XX1 ja X5 ja X9 ulomman 69,5mm. No piha testi on jo tehty. Alhaalla kulkeva ketju oli se lähin taitaa ns. laiha muuttua semiksi Loulla;).
heikkivierela
05.01.2015, 10.43
Kuvan laittamisen jälkeen tajusin, että mun olis kannattanut tehdä se hivenen toisin.
Keskiölaakeri ei siis ole 100mm tarkoitettu vaan 83mm. Mukana olleet 3 prikkaa eivät riittäneet, jotta vasemmassa kammessa oleva preload mutteri olis riittänyt, asensin sen ajatuksissani oikealle puolelle.
Tänään vaihdan sen toiselle puolelle, jolloin molemmilla puolilla on 2 prikkaa.
Tämä muuttaa ketjulinjaa sen 2 vai 2,5mm sisemmäs.
Spiderless rattaan kanssa voi vielä tehdä hienosäätöä, kun kääntelee ratasta. Eli teksti ulospäin vs sisäänpäin.
^ ”Hienosäätö” on 7mm kun ratasta käännetään: http://raceface.com/comp/pdf/FatBike-CrankSetup-Chainline.pdf
^^ Missä rungossa keskiö on 83mm?
heikkivierela
05.01.2015, 12.33
Se on joku dh/enduro tjsp-standardi.
Kampien mukana ei siis tule keskiötä, piti ottaa vain joku saatavilla oleva 30mm akselille sopiva.
Prikkoja vekslailin, eikä tota linjaa voi kovin paljon ottaa sisään ilman että kampi napsaa raamiin. Pitänee jossain vaiheessa kokeilla tuota rattaan kääntämistä.
Juu, ainakin jenkki-dh pyörissä (intensellä ainakin) ollu tuota 83mm keskiötä.. toki varmaan muillakin..
very heavy
05.01.2015, 13.21
vai oliko 73mm? mulla ainakin oli semmonen san andreaksen mountaincyclessä ja sen hankkiminen oikean pituisella akselilla tuotti vähän työtä..tämä muinaisella -90luvulla muistaaksen???
No ei kun 83mm, ainakin Intensen M-sarjoissa ja osassa muissakin 150mm takanapaisissa käytettiin/käytetään 83mm bb:a
Mutta kevyesti offtopikkia, ei kai noita läskeissä?!
very heavy
05.01.2015, 13.51
ok en tunne intensen m-sarjaa ja ei kait näistä jura-ajan freeride härveleistä enää kukaan ole kiinnostunu,vanha-hörhö vaan palasi menneeseen historian kaipuussaan eli päätän off topicoinnin osaltani tähän.
Noni: http://www.turnerbikes.com/bike/models/turner/khan Lisää täysjoustoja.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitä joustolla tekee läskissä?
Olinko eka?
"The Turner King Khan is "not a fat bike – it's a mountain bike with fat tyres".
So says Dave Turner of his latest full-suspension machine, the King Khan, which sports 125mm of travel out back, 120mm up front, and has clearance for 5in wide tyres."
Ilmeisesti läskipyörät eivät tarvitse joustoa. Maastopyörät vain tarvitsevat paksumpia renkaita...
Timppa H
06.01.2015, 20.03
Testasin tänään leveärenkaisen maastopyöräni joustoja pakkaskelissä n. 3 tuntia :D. -15, Bluto ja Cane Creekki (Thudbuster) toimivat ihan hyvin, sagia oli Blutossa reilusti, mutta en jaksanut pumpata. Bluto oli loppukesästä Fillariosassa takuuhuollossa ja silloin vaihdettiin RTC3 vaimennin ja vissiin jotkut hyvät waseliinit. Laitoin vielä liukuputkiin liukasta hunajaa.
Kuinka leveää ohjaustankoa pidätte läskissänne?
Tank Driver
07.01.2015, 10.00
Kuinka leveää ohjaustankoa pidätte läskissänne?
760 mm
Minulla on Salsan Salt 700mm.
Kuinka leveää ohjaustankoa pidätte läskissänne?
Vaihdoin 750-leveen 725-leveeksi, kun tartuin parikertaa puidenväliin.. Molemmat aikalain samoilla kulmilla, cuitusia, makuasia tuo leveys.. Koitin joskus myös 685-leveetä, se oli jo ehkä inasen kapea läskin vääntämiseen..
Shimaani
07.01.2015, 10.09
Nyt on 685mm mutka (http://www.planetx.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar)kiinni, ihan riittävä tämmöttiselle kukkakepille. :)
Tank Driver
07.01.2015, 10.14
Onko herkän oloinen?
En ymmärrä.
Joo..ensitöikseen lähden kaventaan kun kotia pääsen!
Kuinka leveää ohjaustankoa pidätte läskissänne?
800 millinen on ja vaikka puskapoluilla vähän ahdasta on välillä, niin en ole jaksanut kaventaa. Stemmi taitaa olla 50 millinen.
720mm Answer 20-20. (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/answer-xc-enduro-720-20-20-carbon-bar/rp-prod87814)
Juha Jokila
07.01.2015, 13.22
Vaihdoin just 660 mm leveään. Sopii mulle paremmin. Kapeutta voi kokeilla siirtämällä hilut sisään päin ensin. Ei tartte heti ruveta sahaamaan ja välttyy takaisin liimaamisen vaivalta, jos ei tykkääkkään.
brilleaux
07.01.2015, 13.22
^^Tuohon laitoin Control Techin 20mm jatkopalat niin on ollut kokolailla jees.
Mulla on 810 ja yksinkertaisesti kädet väsyy..pitää ottaa 2 senttiä kerralla päistä pois! Kokeilla sen jälkeen uudestaan.
Sulla taisi kanssa olla Fatty? Itse kavensin 810 -> 720 ja aika sopivalle tuntuu. Muutama sentti enemmän kuin maasturissa. Alkuperäinen tuntui kanssa melko kauhealle. Tota Juhan kikkaa taisin kanssa tarjota jo aiemmin.
Liikuva shikaani
07.01.2015, 15.14
Niinkuin huomasit on aika monen levyistä tankoa käytössä porukoilla ja itselle sopiva taitaa löytyä vaan kokeilemalla mutta johtuneeko käsien väsyminen kuitenkaan liian leveästä tangosta? Teoriassa kyllä leveämpi tanko vie painopistettä eteenpäin mutta käytännössä taitaa stemmin pituus/nousu enempi vaikuttaa asiaan. Tuo Answer 20/20 on kyllä mullakin käytössä ja tykkään!
Ilmeisesti vanhempaan Fattyyn, jossa on 1x10 Truvativin kammilla, ei saa 32-piikkistä pienempää eteen vaan pitää vaihtaa koko setti? En löytänyt enää kyseistä kampisarjaa mistään mutta olisiko se jotain sukua noille DH-kammille? Kammet on kiinni neljällä pultilla ja ihan rattaan ulkoreunoilla. X5 varmaan menee suoraan kun on kai sama runko uudessa mallissa kuin vanhassakin?
https://www.sram.com/truvativ/component/cranksets
Niinkuin huomasit on aika monen levyistä tankoa käytössä porukoilla ja itselle sopiva taitaa löytyä vaan kokeilemalla mutta johtuneeko käsien väsyminen kuitenkaan liian leveästä tangosta? Teoriassa kyllä leveämpi tanko vie painopistettä eteenpäin mutta käytännössä taitaa stemmin pituus/nousu enempi vaikuttaa asiaan. Tuo Answer 20/20 on kyllä mullakin käytössä ja tykkään!Itsellä ainakin johtui. Tai oikeastaan kädet eivät varsinaisesti väsyneet vaan koko yläkroppa oli sellaisessa jatkuvassa jännitystilassa ja ajelu oli epämukavaa.
Liikuva shikaani
07.01.2015, 15.21
Ymmärsinköhän nyt oikein mitä ajat takaa mutta esim Raceface 30T NW ratas tulee hieman irti kammista jotta ketju mahtuu rattaalle.
Liikuva shikaani
07.01.2015, 15.24
Itsellä ainakin johtui. Tai oikeastaan kädet eivät varsinaisesti väsyneet vaan koko yläkroppa oli sellaisessa jatkuvassa jännitystilassa ja ajelu oli epämukavaa.
Tuo on kyllä totta.
Ymmärsinköhän nyt oikein mitä ajat takaa mutta esim Raceface 30T NW ratas tulee hieman irti kammista jotta ketju mahtuu rattaalle.Uskoisin näin, jostain vaan luin että pulttien etäisyys ei mahdollistaisi pienempää kuin 32 mutta jos se kiinnitys on saatu jotenkin siirrettyä sinne piikkien "päälle" niin sittenhän se kai periaatteessa onnistuisi. Tosin tarve olisi kai jotain tasoa 24-26 ja semmoista ei taida sitten enää löytyä?
http://www.hi5bikes.fi/~gVqpx0000001/?Y999=PIF&Y104=RF-RRSNNW104X30
Joko carbon fatty on noteerattu täällä?
http://instagram.com/p/xo8_41I-Jd/
Haarukka herätti kiinnostusta, näyttää leveältä?
Niinkuin huomasit on aika monen levyistä tankoa käytössä porukoilla ja itselle sopiva taitaa löytyä vaan kokeilemalla mutta johtuneeko käsien väsyminen kuitenkaan liian leveästä tangosta? Teoriassa kyllä leveämpi tanko vie painopistettä eteenpäin mutta käytännössä taitaa stemmin pituus/nousu enempi vaikuttaa asiaan. Tuo Answer 20/20 on kyllä mullakin käytössä ja tykkään!
No mulla on jääkiekossa sattuneen törmäyksen takia leikattu ranne. Jotenki tuntuu et kun kädet on kauheen leveällä, niin ranteeseen hieman kulmaa jolloin väsyy ja kipeytyy. Maasturissa jossa 660 tanko niin kyseistä ongelmaa ei ole!
Kävin tänään ensimmäisen lenkin Answer korvikkeella (oneone og) ja täytyy sanoa ettei mennyt rahat hukkaan.
Sain ajo-asentoa pysymmäksi ja jotenkin tuntuu että saa helpommin siirreltyä painopistettä pyörän päällä, varmaan kun ei ranteet enää ahdista samalla lailla kun suoralla tangolla.
Kävin tänään ensimmäisen lenkin Answer korvikkeella (oneone og) ja täytyy sanoa ettei mennyt rahat hukkaan.
Sain ajo-asentoa pysymmäksi ja jotenkin tuntuu että saa helpommin siirreltyä painopistettä pyörän päällä, varmaan kun ei ranteet enää ahdista samalla lailla kun suoralla tangolla.
Löytyykö kyseinen tanko ononen sivuilta?
http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar
Alumiini ja kuitu versiot ,itse otin kuidun.
Liikuva shikaani
10.01.2015, 17.10
Pari onnistunutta päivitystä tuli laitettua pyörään, Bestgrip nastat renkaisiin josta enempi juttua rengas osioon ja OneUp pakan muutos eli laitoin ehkä yleisemmästä 42t poiketen 40t+16t muutossarjan takapakkaan. Ensimmäinen yritys tyssäsi siihen kun Farley6:ssa takapakan lehdet on yhtäpuuta eli hommasin XT pakan josta pystyi poistamaan 15 ja 17 rattaat ja tilalle 16. Homma oli helppo ja vaihteiden säätäminenkin tuntuisi onnistuneen laakista, ei rutise ja vaihtaa nätisti kaikki vaihteet. Mitään mullistavaa kevennystä polkemiseen ei 40t tuonut mutta sopivasti kuitenkin, tuolla jos ei jaksa polkea niin kuskissa vika!
Joko carbon fatty on noteerattu täällä?
http://instagram.com/p/xo8_41I-Jd/
Haarukka herätti kiinnostusta, näyttää leveältä?
Kappas mielenkiintosta nähdä hinta ja speksit jahka tulee.
Kappas mielenkiintosta nähdä hinta ja speksit jahka tulee.
Oliskohan tässä Dudelle varteenotettava kilpailija?
noniinno
11.01.2015, 11.41
Näyttää noita pupulooppeja olevan irtomyynnissä... http://www.alltricks.com/mtb/wheels-rims/wheels/#!id_category=178&limit=40&brand=417&order_by=alphabetique&view_mode=&page=1&ProductAttributeIds=68|152|129|24|25|140|&ProductGroupFilterIdsType=1|1|1|1|1|1|&ProductAttributeValues=||||||&inStock=true&keyword=
Mukluk 3:n vapaaratas sanoi sopimuksen irti. Mistäs sais uuden ja onko tuohon napaan saatavilla laadukkaampaa kuin alkuperäinen?
pturunen
12.01.2015, 21.16
^onko läskeissä jotenkin kovemmat rasitusarvot kun tuntuu täpäreissä yms. kestävän nuo paremmin?
pturunen
12.01.2015, 21.19
Toinen kysymys: joku joskus puhui jostain extensiopaloista gripsiftien jatkoksi vai muistanko omiani?
Mukluk 3:n vapaaratas sanoi sopimuksen irti. Mistäs sais uuden ja onko tuohon napaan saatavilla laadukkaampaa kuin alkuperäinen?
Mulla on ollut 2 kiekkosettiä ko takanavalla jotka tuli orkkiksena Muklukissa ja Farleyssa,vapaarattaat kestivät max 3 kuukautta.
Vaihdoin On-Oneen joka kesti noijn vuoden ajot hyvin,1 kpl laakereita uusittu,nykyjään varastossa varakiekkona 47mm kehällä.
Viime kesänä sain tehtyä omaan käyttöön parhaiten sopivan setin:I9 takanapa ja Nextie 65mm kehä.Ajettu jonkin verran ja eipä ole moitittavaa,paitsi ehkä surina vapaalla rullaillessa.
Trek kauppiailta löytyy Formulan ja Salsa kauppiailta Salsan leimoilla sama vapaaratas.
Tässä viesti johon on koottu kaikki olennainen:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju&p=2250984#post2250984
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju&p=2250984#post2250984)
^onko läskeissä jotenkin kovemmat rasitusarvot kun tuntuu täpäreissä yms. kestävän nuo paremmin?
Villi veikkaus, mutta voisiko leveän 170 / 190 mm takanavan akseli joustaa ajaessa sen verran enemmän kuin 135 mm navassa, että vapaaratas ei sitä kestä?
^^kiitos, tuo viesti on tuttua asiaa. Useamman DIY-työkalun olen vääntänyt propeliksi avausta yrittäessäni. Pitäisi jostain hankkia tarpeeksi vahvaa raaka-ainetta.
force115
12.01.2015, 22.01
Tällainen oli nähtävillä Tampereen xxl:ssä http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/fatbikes/scott-scale-big-ed-fatbike-15-maastopyora/p/1105303_1_style
Mulla on ollut 2 kiekkosettiä ko takanavalla jotka tuli orkkiksena Muklukissa ja Farleyssa,vapaarattaat kestivät max 3 kuukautta.
Vaihdoin On-Oneen joka kesti noijn vuoden ajot hyvin,1 kpl laakereita uusittu,nykyjään varastossa varakiekkona 47mm kehällä.
Viime kesänä sain tehtyä omaan käyttöön parhaiten sopivan setin:I9 takanapa ja Nextie 65mm kehä.Ajettu jonkin verran ja eipä ole moitittavaa,paitsi ehkä surina vapaalla rullaillessa.
Trek kauppiailta löytyy Formulan ja Salsa kauppiailta Salsan leimoilla sama vapaaratas.
Tässä viesti johon on koottu kaikki olennainen:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju&p=2250984#post2250984
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju&p=2250984#post2250984)
Mulla kesti 8kk, ensin koko talven ja sitten melkein koko kesän. TREK kauppias Pyörä-Suvala Oulussa hommas tilalle uusia.
HC Andersen
12.01.2015, 23.49
Nuo Mukluk3 navat ovat huomattavasti surkeampia kuin Mukluk2 navat, oma 2 napaan vaihdoin kynnet ja vapaarattaan laakerit kun oli pientä kuulumaa havaittavissa reilun 2,5vuoden ja n.7tkm jälkeen... osat maksoi 18€.
Pivot Cycles LES Fat
http://reviews.mtbr.com/news-pivot-cycles-releases-the-versatile-new-carbon-les-fat-bike
Pivot Cycles LES Fat
http://reviews.mtbr.com/news-pivot-cycles-releases-the-versatile-new-carbon-les-fat-bike
Vähän odottelinkin milloin jokin ameriikan putiikkipuljuista hyppää läskihuumaan mukaan.
Liikuva shikaani
14.01.2015, 09.58
^Ei mikään halpis läski, 4600 USD valmiina pyöränä.
Vähän odottelinkin milloin jokin ameriikan putiikkipuljuista hyppää läskihuumaan mukaan.
eihän noista kerenny kun turner / foes / ventana ennen pivottia
eihän noista kerenny kun turner / foes / ventana ennen pivottia
joo, totta. seison korjattuna. kerkesihän ne.
Liikuva shikaani
15.01.2015, 11.29
Onko kokemusta uuden pyörän takuun säilymisestä jos ja kun pyörää ropeloitu? Esimerkkinä vaikka vapaaratas joihin monikin on itse vaihtanut "paremmat" rasvat, periaattessahan valmistaja voisi evätä takuun kun sieltä on poistettu tehtaan sinne "parhaiten sopivat" rasvat tai ylipäätään se on avattu. Kannattaako omatoiminen huolto tässä?
Toinen juttu on tuo "ensihuolto", Riittääkö että on jossain liikkeessä käyttänyt vai pitääkö olla "merkkihuolto"? Tässä varmaan merkkikohtaisia eroja?
Onko kokemusta uuden pyörän takuun säilymisestä jos ja kun pyörää ropeloitu? Esimerkkinä vaikka vapaaratas joihin monikin on itse vaihtanut "paremmat" rasvat, periaattessahan valmistaja voisi evätä takuun kun sieltä on poistettu tehtaan sinne "parhaiten sopivat" rasvat tai ylipäätään se on avattu. Kannattaako omatoiminen huolto tässä?
Toinen juttu on tuo "ensihuolto", Riittääkö että on jossain liikkeessä käyttänyt vai pitääkö olla "merkkihuolto"? Tässä varmaan merkkikohtaisia eroja?
Varmaan on sekä merkki- että kauppakohtaisia eroja. Ensin ajattelin porata tuohon Fat1 Prohon vanteisiin kevennysreiät kun Weinmanneissa sellaisia ei ole. Päätin sittenkin olla poraamatta just tuon takuujutun takia, en tosin asiaan xxl:n kantaa kysynyt. Toisaalta on kivakin, että oma läski poikkeaa näistä värivanteellisista muista paksuista. Ja oikeesti; jos sitä painoa haluaa noista pudottaa, niin rengasvalinnalla sen pystyy ihan oikeesti tekemään.
Bansku81
15.01.2015, 12.15
Aika hyvin näyttänyt foorumin perusteella ainakin XXL takuu pelaavan, vaikka ei täysin takuuehtojen mukaan olla mentykään. Usein näyttää riittäneen että on soitettu, kerrottu murhe ja uusi osa lähtenyt postiin näkemättä koko pyörää.
Aika hyvin näyttänyt foorumin perusteella ainakin XXL takuu pelaavan, vaikka ei täysin takuuehtojen mukaan olla mentykään. Usein näyttää riittäneen että on soitettu, kerrottu murhe ja uusi osa lähtenyt postiin näkemättä koko pyörää.
Mullahan meni orkkisrenkaasta runko rikki ja heittoa oli reilusti. Kännykällä räpsäisin kuvan ja sen perusteella kysyivät, liikunko Tammiston suunnilla vai laittavatko renkaan tulemaan lähipostiin
Onko kokemusta uuden pyörän takuun säilymisestä jos ja kun pyörää ropeloitu? Esimerkkinä vaikka vapaaratas joihin monikin on itse vaihtanut "paremmat" rasvat, periaattessahan valmistaja voisi evätä takuun kun sieltä on poistettu tehtaan sinne "parhaiten sopivat" rasvat tai ylipäätään se on avattu. Kannattaako omatoiminen huolto tässä?
Ensinnäkin välillä on esim. pakko vapaaratas tai vastaava avata ja todeta vika, jos ei ole täysin rikki. Ottaa mahdollisesti kuvia ja olla yhteydessä myyjään. Minun pyörät on mailmalta tai toiselta paikkakunnalta, niin pakko on tutkia itsekkin, kun ei voi vaan kiikuttaa myyjälle. Rasvat jo pakko putsata kuvien takia. Sopivalla kelillä mulimiskeikkojen suot ym. jälkeen syytä avata vapaaratas ja laittaa uudet rasvat, ei tästä voi takuu raueta. Ei vesi ja ruosteinen rasvakaan välttämättä takuuta helpota.
Liikuva shikaani
15.01.2015, 17.15
^No terveellä järjellä juuri näin mutta tarkoitus olikin kysyä on näistä omista huolloista ja osien avaamisista tullut sanomista, ainakin monen muun tuotteen kohdalla takuut raukeaa jos selviää että on menty roplaamaan, valmistajan on helppo vedota tähän vaikka todellisuudessa ei olisi mitään tekemistä jonkun rikkoontumisen kanssa mutta hyvä jos pyörien kanssa ei hakemalla haeta syytä takuun eväämiseen. Entä tuo huolto juttu?
Yleistäähän ei voi On-onen, Radonin ja Salsan takuita en ole ite rassaamalla menettänyt ja ensi huolto, niin kuin muutkin on tehty meillä asennus siman kanssa;).
Tähän ei tainnu vielä kukaan vastata... itellä on tuo sama "ensimmäisen aallon" Fatty... Kammet on seuraavat:
Truvativ Holzfeller 1.1 Singlespeed Chainset / Black / 170 mm / 32t
Olen vaihtanu siihen saman puljun 30 piikkisen RingMasterin:
http://www.on-one.co.uk/i/q/CROOTHTH/on-one-ringmaster-chainring
"Rinkula" meni ongelmitta paikalle... mutta koska tuote oli taattua OnOne laatua, niin ketujuthan (SRAM PC1051) ei sitten siihen sopinukkaan...
neljä hammasta oli liian paksuja... kaikki paksut hampaat sattu olemaan kiinnitys reikin kohdilla... liittyiskö jotenki rattaan jyrsintään (?)...
no mutta me OnOneFattyjen omistajathan ollaan totuttu että mikään ei toimi pakastavedettynä joten viila käteen ja hampaat sopiviksi.
Hyvin on toiminu... otin samalla ketujunohjarin pois... en muista että ois ketjut lähteny kertaakaan irti... eli toimii paremmin kun vanha ratas+ketjunohjari.
Takavaihtaja on perus X9 (ei type2).
Ilmeisesti vanhempaan Fattyyn, jossa on 1x10 Truvativin kammilla, ei saa 32-piikkistä pienempää eteen vaan pitää vaihtaa koko setti? En löytänyt enää kyseistä kampisarjaa mistään mutta olisiko se jotain sukua noille DH-kammille? Kammet on kiinni neljällä pultilla ja ihan rattaan ulkoreunoilla. X5 varmaan menee suoraan kun on kai sama runko uudessa mallissa kuin vanhassakin?
https://www.sram.com/truvativ/component/cranksets
Tähän siis yritin edellisessä viestissä vastata... me WanhanLiitonNörtit ei olla aina niin sinuja näitten nykyaikaisten kommunikointi systeemien kanssa... olen edelleen sitä mieltä että internettiä pitäis käyttää vain siihen mihin se luotiin... Pornoon ja PomminTekoOhjeisiin... no ok... pyöräilykeskuskusteluihin myös... ehkä...
haaraldi
21.01.2015, 23.04
Toitoi, Kona WO:ni tuli ja on kasassa. Mutta siitä puuttuu jalka. Onkos väellä tapana lisätä sellainen vai kuuluuko fillarin ollakin ilman? Jos lisätään, sen pitää tietysti olla kevyt, millainen ja mistä niitä saa?
mutanaama
21.01.2015, 23.23
No ei pidä :rolleyes:. Duh! Tosin se ratkasis ton fillaritelinepulman
TheMiklu
21.01.2015, 23.23
Kaks jalka tarvit. Kummallekkin pedaalille omansa.
Eihän autonkaan takakonttiin parkkiruutua laiteta?! :D
Pekka T L
21.01.2015, 23.24
Toitoi, Kona WO:ni tuli ja on kasassa. Mutta siitä puuttuu jalka. Onkos väellä tapana lisätä sellainen vai kuuluuko fillarin ollakin ilman? Jos lisätään, sen pitää tietysti olla kevyt, millainen ja mistä niitä saa?
Mulla on ainakin kaks jalkaa ihan omasta takaa :p Ei siihen fillariin mitään asennella, sillähän ajetaan eikä seisoteta. Tarttuu vaan kiinni joka paikkaan ja painaviakin ne on.
Puusilmä
22.01.2015, 08.05
Nyt pukkaa läskiä...
Löysin Pinion ( http://pinion.eu ) vaihteella varustetun läskin ja valmistajakin on ollut varsin aktiivinen sähköpostikeskusteluissa.
Linkki pyörän sivulle: http://mi-tech.de/fatbike.htm
Tässä lista hintakyselyyn johtaneesta compliitti pyörästä (paikoin osavalinta jää valmistajalle)
__________________________________________________ _______________________
Tyke P1 Fat bike, (Green gear box and similar/suitable Green RAL colored frame)
Dillinger 5 Tyres, 80 mm RimsBluto front fork
Shimano SLX brakes
Reverb Stealth seatpost + any saddle
Handlebar and Stem (suitable)
Head set (suitable)
Rivets for Rack, fender and bottle to the frame
Plaform pedals
Shipping to finland
__________________________________________________ _________________
Onko kellään ajatuksia/tietoa pyörästä tai itse valmistajasta?
Muita ajatuksia?
sohvapottu
22.01.2015, 08.26
Tyke P1 vaikuttaa erittäin asialliselta. Joko selvisi millä numerolla hinta alkaa?
lacrits68
22.01.2015, 10.12
Tyke P1 vaikuttaa erittäin asialliselta. Joko selvisi millä numerolla hinta alkaa?
http://mi-tech.de/pdf/Preisliste/PreislisteRahmen2013.pdf
HC Andersen
22.01.2015, 10.26
Osittain totta...
http://nsmb.com/bike-companies-killed-fat-bike/
Puusilmä
22.01.2015, 18.19
Completbike Tyke P1 FAT 26"
Frame: Tyke P1 FAT 26“ (Hardtail)
Material: AL 7005
color: Green
size: 450mm
Dropout: Slider with disk
Disk IS 2000
Bottle rivets, rack rivets, fender rivets
Headtube Tappert 1,5“-11/8“
inner cables
Parts:
-Gear: Pinion P1.18, color green, crank 175mm,
-Chain: Shimano XT
-Brake: Shimano SLX 180/160,
-Wheel front.: Hope FAT ,TA15 black, 150mm SapimRace spokes,
Nippel black, Halo 80, 26"
-Laufrad HR.:Hope FAT black 170mm, Sapim Racespokes,
Nippel black, Halo 80, 26"
-Fork: RockShox Bluto black, TPR, TA15, 100mm-Steam: Ritchey PRO
-Heandle bar: Ritchey PRO Rizer
-Seat post : Rock Shox Reverb Stealth, 31,6mm-Satle: Selle Italia X1
-Headset: Acros tappert
-Tire: front/rear Dillinger 5
-Grips: Ritchey
-Quickrelease: black
-Crank: Pinion FAT
3.990,76
Options: Gates Carbon Drive Centertrack 32 /32/ 118+ 210,- Euro
Shipping to Finnland: 138,00 €
Yhteensä: 4.128,76 €
Plus ALV ja Verot: 4.913,22 €
Puolet maksettava tilattaessa ja puolet ennnen toimitusta.
Taitaa mennä tilaukseen - jahka saan rahat kasaan!
arctic biker
22.01.2015, 19.00
Puusilmän kannattaa sitten sonnustautua hyvin varustetulle R-kioskille josko sieltä löytyisi Saksan Mountain Bike. 2/15 numerossa 11 läskiä vertailutestissä, mukana myös Tyke P1.
Tuolla lumihangessa polkiessa vängälläkin joutuu välillä jalkautumaan lumeen. Minkälaista suojaa käytätte kengissä, ettei mene lunta sisälle? Itse käytän flättejä, kun en omista tarpeeksi lämpimiä lukkopoljin kenkiä. Sopiikohan lukkopoljin kenkien suojat normaaleihin kenkiin ja jos sopii miten löydän oikean koon?
Shimaani
22.01.2015, 21.17
Säärystimet (http://www.petenkoiratarvike.com/omistajalle/tuote/treenisaarystimet-lifeguard-pinkki/515172/)on aika hyvät hangessa tarpoessa.
Nyt pukkaa läskiä...
Muita ajatuksia?
Nicolailla on Argon FATista Pinion malli, myös hihnavedolla, http://www.nicolai.net/ . Kataloogista noita optioita http://issuu.com/why_gbr/docs/nicolai-katalog-2015-online .
mutanaama
22.01.2015, 21.43
Tuolla lumihangessa polkiessa vängälläkin joutuu välillä jalkautumaan lumeen. Minkälaista suojaa käytätte kengissä, ettei mene lunta sisälle? Itse käytän flättejä, kun en omista tarpeeksi lämpimiä lukkopoljin kenkiä. Sopiikohan lukkopoljin kenkien suojat normaaleihin kenkiin ja jos sopii miten löydän oikean koon?
Normisuojista ei ole kuin riesaa lumessa tunkatessa, älä ihmeessä käytä. Joko säärystimet tai sitten sealskinzin tai vastaavaa sukkaa alle. Tai molemmat. Näillä on menty kohta kymmenen vuotta ja toimii.
Joo, kiitti neuvoista. Pitää jotku noista tilata.
janne kuivakangas
23.01.2015, 01.41
Biltema säärystimet tosi hyvät ite käytän sellasii..kun fläteil ajelen ☺
Lumen kenkään menemisen estin sillä, että hankin riittävän pitkät ja tiukasti säärtä vasten istuvat kengät (Teva Jordanelle, löytyy ilmeisesti myös miesten versio). Viime talvena oli eri kengät, mutta samalla menetelmällä estin sukan kastumisen.
arctic biker
23.01.2015, 08.50
http://www.bike-discount.de/en/buy/pearl-izumi-ultra-gaiter-227239/wg_id-92
Nuokaan ei paskemmat ole, XL-koossa vaan pikkasen pienet 46 Vaude Termaticeille.
Suojaavat myös vesiroiskeilta, tosin säärystimet on metsässä rypemiseen kestävimmät ja parhaat, imho.
mutanaama
23.01.2015, 10.22
Sen lisäksi säärystimet vielä lämmittävät.
Uuh tahtoo tuon sinisen Tyke P1:n violetilla Pinionilla. :) Saakohan sitä jäykkäkeulasena? Just kun ajattelin, että alkais olemaan pyörät kohillaan, niin pitää sitten tuommosia tehdä ihmisten kiusaksi...
Bansku81
25.01.2015, 10.08
XXL tarjoaa Scottin läskiä: http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/fatbikes/scott-scale-big-ed-fatbike-15-maastopyora/p/1105303_1_style
Mielipiteitä?
Edit. Näyttäis toi supersunnuntain 1999€ tarjous melko kilpailukykyiseltä.
Liikuva shikaani
25.01.2015, 10.23
^Eipä tuosta taida paljon kerottavaa vielä kellään olla. Tammistossa pyörää hiplailin mutta ei jotenkin sytyttänyt mikä taas ei tarkoita etteikö voisi olla hyvä pyörä. Jos välttämättä haluaa läskin valmiiksi blutolla nyt niin ei montaa vaihtoehtoa ole mutta minä kyllä odottaisin Canyonin Duden tuloa, sama hinta mutta hiilarirunko yms.
Edit, Olihan se Dude pari sataa kalliimpi kuin tuo Scotin tarjoushinta mutta silti..
En minä tuossa mitään suurempaa heikkoutta näe hintaan nähden, jos haluaa läskin alle nyt eikä puolen vuoden päästä. Jarrut voi olla vähän sitä sun tätä, mutta ne päivittää suht halvalla parempiin.
Ollaanko nähty kivijalkamyymälässä missään päin suomea myynnissä spessun fatboy experttiä kokoluokassa S? Tehdastilauksena sellaisen kuulemma saisi heti kaudelle 2016. Hermo on katkennut feltin ja bike-discountin katteettomiin lupauksiin toimitusajoista eli varasuunnitelma on otettava käyttöön.
^Soitas Lahden polkupyörähuoltoon. Siellä vois säkällä olla vielä.
Edit. Oliko?
^Soitas Lahden polkupyörähuoltoon. Siellä vois säkällä olla vielä.
Edit. Oliko?
Sieltä löytyi! Kiitos Antza44 vinkistä, olen tuopin velkaa. :D
^Täytyy kohta alkaa provikkaa pyytämään tai vaihtaa alaa;). Mihispäin Spessun kotiutit? Mmm tuoppi nam.
freerider70
27.01.2015, 18.41
Tuli hommattua Dave's mud shovelit läskiin, ja takalokarissa oli hiukan petraamisen varaa kun noilla putkeen kiinnittyvillä on tapana hiukan kääntyillä (erkka auttaa jonkin verran muttei poista täysin ongelmaa). Siispä lisävalojen tukiraudoista sovelletut lisäkiinnitykset jotka Moonlanderissa kiinnittyvät näppärästi tavaratelineen kiinnityspisteisiin, sormiruuvit piti noihin toki näprätä ettei tarvitse työkaluja irrotukseen/kiinnitykseen.
http://i.imgur.com/02a5Yrl.jpg
Antza44: Kotkaan. Ilmoittele jos tulet maisemiin tai tsekataan kun tulen Hollolaan kaveria morjestamaan! :D
Kaveri osti käytetyn On-One Fattyn. Fillarissa ei ollut etuvaihtajaa eikä vipua, kuitenkin 2x10 kammet. Käykö tohon mikä tahansa 2X10 etuvaihtaja, vai onko läskipyörissä jotain spesiaalia mitä pitäisi ottaa huomioon? Panta on vissiin 34.9mm?
Kaveri osti käytetyn On-One Fattyn. Fillarissa ei ollut etuvaihtajaa eikä vipua, kuitenkin 2x10 kammet. Käykö tohon mikä tahansa 2X10 etuvaihtaja, vai onko läskipyörissä jotain spesiaalia mitä pitäisi ottaa huomioon? Panta on vissiin 34.9mm?
Ei käy mikä tahansa etuvaihtaja, vaan pitää olla Direct Mount ja siihen vielä adapteri väliin. Adaptereita löytyy Problem Solversilta ja tietysti On-Onelta (kaksiosainen: erillinen panta ja korotuspala).
^ Ok, eli ilmeisesti tämä (http://www.on-one.co.uk/i/q/FSTITEGMC/el-guapo-hdm-mech-clamp) ja tämä (http://www.on-one.co.uk/i/q/FSTITEGA/el-guapo-hdm-spacer)?Ja SRAMin direct mount vaihtajat pelittää ton kanssa?
XXL:ssä siis Bluto-keulallista Scottia myynnissä.... Saksalainen Bulls, Monster S, ovh. Saksassa 1599 eur, myös Bluto:lla, näköjään pärjäsi myös testissä?
http://www.bulls.de/fileadmin/content/downloads/testberichte/2015-de/TESTBERICHT_MTB_BULLS_Monster-S_MountainBIKE-02-2015_TESTSIEGER_SEHR-GUT.pdf
http://www.bulls.de/bikes/show/monster-s/
Neuvoja...
Jos ja kun Hope FatSno 197x12 napaan haluaa vaihtaa normi vapaarattaan tilalle XD-vapaarattaan niin mikä malli siihen kuuluu? Malleja taitaa olla 2-3
Bansku81
29.01.2015, 15.43
Tietääkö joku että mistä ja koska tuota Raceface 24T NW ratasta ja bashringiä voisi tilata / ostaa?
http://www.bikerumor.com/2015/01/21/raceface-goes-micro-with-new-24t-narrow-wide-ring-and-bash-guard/
Marsusram
29.01.2015, 16.57
Tietääkö joku että mistä ja koska tuota Raceface 24T NW ratasta ja bashringiä voisi tilata / ostaa?
http://www.bikerumor.com/2015/01/21/raceface-goes-micro-with-new-24t-narrow-wide-ring-and-bash-guard/
Taitaa olla sama joka tuli "customina" Blizzardissa (http://www.bikes.com/blizzard) tai sitten offsetissä voi olla pientä custom eroa.
Eli alkaa kiinnostaa täälläkin sitten kun vararatasta tarvitsen.
Bansku81
29.01.2015, 17.18
Vissiin aika sama setti. Tuolla bikerumourilla oli tuostakin juttua. Mun ajoihin riittäisi tuo 24t ja hintakin näyttäisi olevan ratas+bashring paketille suunnilleen sama kuin absolute blackin pelkkä 26t nw ratas.
24 alkaa olla aika vähän. Siirtymillä loppuu kesken?
Bansku81
29.01.2015, 19.36
24 alkaa olla aika vähän. Siirtymillä loppuu kesken?
On ainakin hyvä tekosyy jos ei porukka lenkillä pysy mukana :D
Edit. Tuolla yhdellä laskurilla kun laskin niin 24-36 väleillä 90 kadenssilla olisi nopeus jossain 25km/h paikkeilla. Itselle se riittäisi kun siirtymät pyritään minimoimaan muutenkin. Nytkin tuota isompaa ratasta tulee käytettyä lähinnä siksi kun 24 piikkisellä alkaa ketju ottamaan ohjuriin kiinni kun menee pakan pienempään päähän.
mutanaama
29.01.2015, 20.00
Eikös tuo nyt järjen mukaan menis yli kahdensadan. 24-11 vois olla lähempänä totuutta
IhanSamuliVaan
29.01.2015, 20.01
Mahtavaa, tänään soiteltiin naapuruston ystävällisestä fillarikaupasta ja ilmoitettiin Salsan vaihtokeulahaarukoiden saapumisesta!
Bansku81
29.01.2015, 20.05
Eikös tuo nyt järjen mukaan menis yli kahdensadan. 24-11 vois olla lähempänä totuutta
Niin siis just noinhan mä sen just sanoin.. :D :D
mutanaama
29.01.2015, 20.26
No perhana, jotensakin toi 36 hämäs meikäläistä. Taidan käydä kattomassa onko ympärillä ajettavaa polkua.
psaarinen
30.01.2015, 11.31
Onkos kukaan viritellyt tai sovitellut On-One Fatty minkäänlaista tarakkaa? Jos on niin miten hoitanut kiinnityksen? Varsinaisia kiinnikkeitä kun ei rungossa ole. Tarkoituksena kun ei ole laittaa sellaista vain satulaputkeen tulevaa tarakkaa.
Tubuksella on vaikka mitä hiluja, joilla tarakan saa kiinni vaikka mihin fillariin.
Sen kun laittaa vaan. Toimii lokarina samalla.
Kysymys kokeneemmille. Vaimentaisivatko tällaiset käsille tulevaa tärinää Ergon (http://www.bike-discount.de/en/buy/ergon-gs1-l-mtb-racing-grips-black-157765/wg_id-481)?
Kysymys kokeneemmille. Vaimentaisivatko tällaiset käsille tulevaa tärinää Ergon (http://www.bike-discount.de/en/buy/ergon-gs1-l-mtb-racing-grips-black-157765/wg_id-481)?
Ergoneista ei ole itsellä kokemusta, mutta omat ranne- ja käsisäryt helpottivat kun ostin hiilaritangon ja paksummat gripit. kuvittelisin että nuokin helpottavat, kokeneemmat voinevat kertoa paremmin.
pturunen
30.01.2015, 21.36
Kuinka iso vaikutus hiilaritangolla on tärinään, jos pyörässä on jo entuudestaan hiilikuidusta valmistettu haarukka?
Marsusram
30.01.2015, 21.58
Kuinka iso vaikutus hiilaritangolla on tärinään, jos pyörässä on jo entuudestaan hiilikuidusta valmistettu haarukka?
Ei se materiaali, vaan miten sitä käytetään. Hiilarista kun saa tehtyä jäykkää kankea tai notkeaa vapaa.
Kuinka iso vaikutus hiilaritangolla on tärinään, jos pyörässä on jo entuudestaan hiilikuidusta valmistettu haarukka?
Kunnon tangolla esim. Answer 20/20 ero on tooodeeellla paaaljon isompi, kuin kuitu vs alu haarukka. Eli sen todella huomaa. Kuitu tankojakin on kuin rautakankia ja siitä väliltä, mutta yleensä ns merkki kuitu tangot hakkaa mennen tullen alut mukavuudellaan.
Liikuva shikaani
30.01.2015, 22.36
Answeria on paljon kehuttu eikä suotta, sellainen löytyy minunkin Farleystä.
Kärrä: Nuo Ergonin tupit on hyvät, mun ranteet ei kestä normi pyöreitä tuppeja. Aika pehmoset noi on ja hyvän muotoset ja siivekkeet antaa periksi sopivasti, kun ei ole liian kovaa kamaa. Kaiketi ne tärinääkin vähän vaimentaa. Imo kuitu stonga on must läskiin.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/pyoranhallinta/kadensijat/bbb-holk-comfortfix-bhg-62-kahvat/p/1079525_1_style
^Veikkaan, että ei ihan Ergonin veroiset.
Kesä lähestyy ja Bluton asennus alkaa jo häämöttää. Tähän liittyen törmäsin interwebissä Hauck Engineeringiin joka tekee Bluto spacereita Hopen, Salsan ja Industry 9 navoille. Mukana tulee jarruadapteri 180mm levylle joten kiekon uudelleen rihtaaminen ei ole tarpeellista, joka ainakin minua näin Mukluk-miehenä kovasti lämmittää.
http://www.hauck-bicycles.com/shop-1/
Eurooppaan tilaus tapahtuu Ebayn kautta. Tilaus maanantaina sisään ja seuraavana maanantaina paketti oli tullissa. Kuvista poiketen Ebayssa kaupan olevat spacerit ovat mustia, mikä ei varsinaisesti ainakaan itseäni haitannut. Vielä eivät ole käytössä, mutta ainakin päälisin puolin vaikuttavat asiallisilta kilkkeiltä.
Bansku81
31.01.2015, 15.59
Mikäs se oli raadin mielestä paras rasva tonne vapaarattaalle näin talveks? Hyllyssä ois buzz slick honey, motorex bike grease 2000 ja sit erilaisia notkeita öljyjä teflonilla ja ilman sekä moottori öljyjä?
Liikuva shikaani
31.01.2015, 16.10
^Ei kai tuo kovin vaativa voitelukohteena ole, Pakkasella laittaisin sellaista hyvälaatuista vaseliinia joka pysyy notkeena. Onhan sinne moni moottoriöljyäkin laittanut, ihmettelen kyllä miten kauan sisällä pysyy?
Myyjäliikkeen toimesta luovutuksen yhteydessä takanapaan laitettiin tehdasrasvojen tilalle slick honeyta ja sekaan tippa moottoriöljyä, tämä siis juurikin talvikelejä silmällä pitäen. Hyvin on toiminut.
HC Andersen
31.01.2015, 17.39
Mikäs se oli raadin mielestä paras rasva tonne vapaarattaalle näin talveks? Hyllyssä ois buzz slick honey, motorex bike grease 2000 ja sit erilaisia notkeita öljyjä teflonilla ja ilman sekä moottori öljyjä?
Buzzilla menty viime vuodet, ei pahaa sanottavaa.
Oulunjulli
31.01.2015, 22.35
Motonetin sprayvaseliini tais mulla jäädä vapaarattaaseen, kun kesällä purin&kurkin&kasasin muutamaan kertaan kuultuani mielestäni jonkin harvemman naputuksen rullatessa kelvillä lujaa. Taaksepäin samalla polkiessa kuulu tiheämmin. Mikä lie. Olisinko poppamiehenä laittanut aavistuksen aseöljyäkin koska se haisee hyvälle.
Tähän liittyen. Oli se Muklukin haarukan takaskutsu ja tuossa tuli se uusikin, jonka just äsken laitoin kiinni. Ohjeena oli katkaista vanha ja kuvata se jotta Salsalla on todisteet sen poistosta. Mitä aineita voin ottaa kesken tipattoman kvarttaalin, jotta pystyn katkaisemaan ehjän KULTAISEN etuhaarukan? Jospa ne voi odottaa huhtikuun ekaan.
@hoocee ja muut vastaavat: kannattaako Muklukkiin päivittää On-onen kuitukeppiä vai sijoittaa latinsa johonkin muuhun, mihin?
HC Andersen
01.02.2015, 00.27
@hoocee ja muut vastaavat: kannattaako Muklukkiin päivittää On-onen kuitukeppiä vai sijoittaa latinsa johonkin muuhun, mihin?
Itse kun en paremmasta tiedä niin olen ollut varsin tyytyväinen On-onen kuitukeppiin, karvan alle vuoden ollu ajossa, hieman kovempi kun alkuperäinen teräskeula, huomattavasti jäykempi. Ostaisin uudestaan...
Fattyn vapaaratas alkoi lyödä hetkittäin tyhjää ja purkamisen jälkeen kävi heti selväksi, että mennyttä on. Yhdestä kynnestä on lohjennut palanen ja se navassa oleva vastinkappalekin on vaurioitunut eli pitäisi ilmeisesti uusia koko napa. Mistäs saisi uusia napoja halvalla? On-Onella ei näytä olevan edes listoilla Fattyn napoja.
Vanteet ovat muutenkin ottaneet kipeää sen verran, että voisi harkita koko takakiekon uusimista, mutta saako mistään kokonaisia vanteita inhimilliseen hintaan? Paljoa ei haluaisi investoida jo parhaat päivänsä nähneeseen Fattyyn koska siinä käy helposti niin, että olisi fiksumpaa ostaa kerralla kokonaan uusi pyörä koska kiekkosetti ei ole ainoa asia, joka alkaa vedellä viimeisiään.
Fattyn vapaaratas alkoi lyödä hetkittäin tyhjää ja purkamisen jälkeen kävi heti selväksi, että mennyttä on. Yhdestä kynnestä on lohjennut palanen ja se navassa oleva vastinkappalekin on vaurioitunut eli pitäisi ilmeisesti uusia koko napa. Mistäs saisi uusia napoja halvalla? On-Onella ei näytä olevan edes listoilla Fattyn napoja.
Vanteet ovat muutenkin ottaneet kipeää sen verran, että voisi harkita koko takakiekon uusimista, mutta saako mistään kokonaisia vanteita inhimilliseen hintaan? Paljoa ei haluaisi investoida jo parhaat päivänsä nähneeseen Fattyyn koska siinä käy helposti niin, että olisi fiksumpaa ostaa kerralla kokonaan uusi pyörä koska kiekkosetti ei ole ainoa asia, joka alkaa vedellä viimeisiään.
TREK kauppias Oulussa myi mulle Jackalopen vanteen kokonaisena ja siinä tuli kaikki tubeless teipit ja akselit adapterit mukana.
Fattyn vapaaratas alkoi lyödä hetkittäin tyhjää ja purkamisen jälkeen kävi heti selväksi, että mennyttä on. Yhdestä kynnestä on lohjennut palanen ja se navassa oleva vastinkappalekin on vaurioitunut eli pitäisi ilmeisesti uusia koko napa. Mistäs saisi uusia napoja halvalla? On-Onella ei näytä olevan edes listoilla Fattyn napoja.
Vanteet ovat muutenkin ottaneet kipeää sen verran, että voisi harkita koko takakiekon uusimista, mutta saako mistään kokonaisia vanteita inhimilliseen hintaan? Paljoa ei haluaisi investoida jo parhaat päivänsä nähneeseen Fattyyn koska siinä käy helposti niin, että olisi fiksumpaa ostaa kerralla kokonaan uusi pyörä koska kiekkosetti ei ole ainoa asia, joka alkaa vedellä viimeisiään.
Fillaritorilla näyttää olevan Farley 6:n kiekot kaupan. Niitäkin saattaisi saada uutena Trekki kauppiailta.
Itse asiassa Spessun fatboy alkuperäinen kiekkosarja ei ole kamalan kallis (reilusti <500e), mutta se ei tietysti kysyjän ongelmaa ratkaise.
Huom. Spessussa on 190mm takanapa ja On One 170mm
Kylläpä on huono saatavuus läskikiekoissa. Ei löydy halvemman pään kiekkoja kivijalasta eikä nettikaupoista. Evansilta saisi Jackalopen n. 500 eurolla toimituskuluineen, mutta kova investointi olisi sekin ikäloppuun Fattyyn kun tonnilla saisi jo kokonaan uuden pyörän.
Sen verran lohtua tuli tarkemmasta tutkimuksesta, että jos jostakin löytäisi ehjän kynnen rikki menneen tilalle niin voisi tuon vielä ajettavaan kuntoon saada. Pitää laittaa kysymystä On-Onelle. Mitään yleistä standardia ei ilmeisesti ole vaan kynnet ovat erikokoisia joka valmistajalla?
^Onko takuu voimassa? Kyllä ne sieltä pääkallon paikalta hoitaa uuden kiekon, kun nätisti asian esittää. Joudut tosin risan luultavasti sinne postittamaan nähtäväksi, mutta kannattaa koittaa, jos kuvat vapaarattaasta ja navasta riittää.
Eikös Lundberg myy Halon napoja, kehiä ja mahdollisesti kokonaisia vanteitakin kysäses. Ne on ainakin suht edukkaita.
http://www.halowheels.com/products/part/WHHATUF3K
Fattyn vapaaratas alkoi lyödä hetkittäin tyhjää ja purkamisen jälkeen kävi heti selväksi, että mennyttä on. Yhdestä kynnestä on lohjennut palanen ja se navassa oleva vastinkappalekin on vaurioitunut eli pitäisi ilmeisesti uusia koko napa. Mistäs saisi uusia napoja halvalla? On-Onella ei näytä olevan edes listoilla Fattyn napoja.
Vanteet ovat muutenkin ottaneet kipeää sen verran, että voisi harkita koko takakiekon uusimista, mutta saako mistään kokonaisia vanteita inhimilliseen hintaan? Paljoa ei haluaisi investoida jo parhaat päivänsä nähneeseen Fattyyn koska siinä käy helposti niin, että olisi fiksumpaa ostaa kerralla kokonaan uusi pyörä koska kiekkosetti ei ole ainoa asia, joka alkaa vedellä viimeisiään.
Omassa 2014 Mukluk 2:ssa pyöriin nyt molemmissa päissä Halon Tundran vanteet, edullinen ja toimii minulla. Lundbergilta tuli vanteet. Edessä renkaana Bud ja hyvin nousi vanteelle ja ei vipota mihinkään. Takana Floater johon jäi pieni pystyheitto, mutta on enempi kumin ominaisuus kuin vanteen vika, näin ollut ainakin omien Floaterien kohdalla. Itse ainakin voin suositella Halon Tundran vannetta. Painoa oli sen 900g kipale kun punnitsin, vaikkei grammat niin kiinnostakaan.
Takuu on mennyt umpeen jo kauan sitten, mutta Tundrat olivat hyvä vinkki. En ole niihin ennen törmännytkään, mikä ei ole mikään ihmekään kun niitä näyttää löytyvän todella nihkeästi nettikaupoistakin. Lundbergille paninkin jo kyselyä aiemmin tänään, mutta eivät ole vielä vastanneet.
@HC Andersen, voisitko linkittää tämän ketjun aloitusviestiin zipon kuitukeulataulukon viestissä #488 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju&p=2227951#post2227951), sitä ei taida olla vielä tallennettuna?
Minkälaisia kokemuksia On One Fatty läskistä vai kanattaako siirtää katseet muualle? Yhteishyvä pyörää ajattelin appiukon kanssa.
^Vanteet haasteelliset kumien laitonsuhteen ja kumien ylhäällä pysyminen matalilla alta 0.3 bar kyseenalaista. Muuten ihan hyvä vehe. Konassa ja Trekissä vanteet ok noin 1500€ hintaluokassa.
Minkälaisia kokemuksia On One Fatty läskistä vai kanattaako siirtää katseet muualle? Yhteishyvä pyörää ajattelin appiukon kanssa.
Turhaa appiukon rikottavaksi on yhtään kalliimpaa ostaa ;)
Nyt täytyy kehua On-Onea. Ei tarvitsekaan uusia koko napaa kun On-Onelta löytyi uusi vapaaratas tiskin alta kysymällä eikä ollut edes kallis.
Vapaarattaan kanssa on ollut pari kertaa lieviä jäätymisongelmia, joten senkin voisi nyt rasvailla kunnolla heti uutena, mutta mikä olisi hyvä rasva läskin vapaarattaaseen? Omasta hyllystä ei tuntunut löytyvän kuin paksua vaseliinia, jonka pakkasenkestävyys näytti riittävältä.
Nyt täytyy kehua On-Onea. Ei tarvitsekaan uusia koko napaa kun On-Onelta löytyi uusi vapaaratas tiskin alta kysymällä eikä ollut edes kallis.
Tiskin alta ;) Tulee ihan mieleen lapsuuteni -70 luvun porn,,, eiku siis tupakkakaupat :)
Nyt alkaa viittä vaille villuttaa tuo "lumipyörä" :mad:
Kun on noilla privaattipokuverkostoilla tullut näissä nollan kahta puolin sahaavissa keleissä ajeltua, niin todellinen ongelma on se, että takapakka muurautuu umpeen ja siinä se eteenpäin pääsy sitten tyssää paukkeeseen ja ketjujen hyppimiseen. Taidan myydä koko himphampun pois vähiten tarjoavalle,,,
Puhutaan siis ajo-olosuhteista, joissa ajomaastossa on lunta sen verran, että polkimet kuopivat ala-asennoissaan syviä poteroita renkaan jälkien viereen eli kyse ei ole mistään "kevli"- tai moottorikelkkaura- tai luisteluratabaana-ajelusta.
Eturattaita on poistanut läskeistään jo lähes joka jamppa jos tätä foorumia on uskominen, mutta kuinka moni on modannut takaratasosastoa yksilehtiseksi ? Millä välityksillä mennään ? Entä se hirmuhintainen R-alkuinen napavaihteisto ? Onko sellaista joku rustannut läskiinsä ? Tää nyt on tech talkia, mutta yhtä hyvin vois monistaa tuonne fiilistelyketjuun, koska kyllä tuolla vaihteiston toimimattomuudella tosiolosuhteissa on fiilikset pakkasen puolella.
Säädöt siis on kunnossa eli vaihteisto toimii täysin moitteetta kun ajelee auratuilla väylillä. Vaan kun minä en halua siellä ajaa kun maastokelpoiseksi peliksi tuon ostin ja luulin sellaisen saavani ;)
TheMiklu
05.02.2015, 11.08
Niinku sanonta menee: Once you go sinkula you can never change (gears)
Eturattaita on poistanut läskeistään jo lähes joka jamppa jos tätä foorumia on uskominen, mutta kuinka moni on modannut takaratasosastoa yksilehtiseksi ? Millä välityksillä mennään ? Entä se hirmuhintainen R-alkuinen napavaihteisto ? Onko sellaista joku rustannut läskiinsä ?
Jäsen kmw voisi saapua kertomaan asiasta. Hän kun harrastaa kesällä yksivaihteilua ja talvella rohloffia.
greenman
05.02.2015, 12.15
Eturattaita on poistanut läskeistään jo lähes joka jamppa jos tätä foorumia on uskominen, mutta kuinka moni on modannut takaratasosastoa yksilehtiseksi ?
Mulla oli alkujan 32-20 3,8 kumeilla.
Talviajossa koin ongelmaksi putkelta runnomisen, kun perästä tahtoi loppua pito.
Nyt alkaa viittä vaille villuttaa tuo "lumipyörä" :mad:
Kun on noilla privaattipokuverkostoilla tullut näissä nollan kahta puolin sahaavissa keleissä ajeltua, niin todellinen ongelma on se, että takapakka muurautuu umpeen ja siinä se eteenpäin pääsy sitten tyssää paukkeeseen ja ketjujen hyppimiseen. Taidan myydä koko himphampun pois vähiten tarjoavalle,,,
Puhutaan siis ajo-olosuhteista, joissa ajomaastossa on lunta sen verran, että polkimet kuopivat ala-asennoissaan syviä poteroita renkaan jälkien viereen eli kyse ei ole mistään "kevli"- tai moottorikelkkaura- tai luisteluratabaana-ajelusta.
En tiedä, mitä teen väärin, mutta ei ole kertakaan näin käynyt millään pyörällä. Poikkeuksena ketjun hyppiminen ainoastaan 11-piikkisellä rattaalla viimeisimmällä kokoonpanolla, sekin melko harvoin vaikealla kelillä. Shadow+ takavaihtajat ovat käytössä ja ketjurasva on tämä: https://www.bike-components.de/en/Finish-Line/Keramik-Wachsschmiermittel-p22693/universal-120-ml-o10778/ mikä kuivuu täysin kuivaksi, ei edes vahaksi, joten takarattaat ovat liiankin puhtaat.
Kukaan mitään tee oikein tai väärin,
kyse on olosuhdepyöräilystä, joskus noin käy joskus ei....
Apuja voi saada teflonvoiteluaineesta, silikonista, muutosta eri paikkakunnalle, tai teknisestä ratkaisusta.
Luulen, että pakan tukkeutuminen oikeissa olosuhteissa liittyy kaikki pakallisiin pyöriin kun paikka ja olosuhteet sattuu kohdilleen.
:)
Pitäs perustaa Cyclo fiilistelyketju myös jonne vois kopioida saman setin :)
Hissitolppa
05.02.2015, 12.53
Ensimmäisenä tulee mieleen, että lähdetkö Jukkis liikkeelle lämpimästä varastosta vai annatko pyörän sopeutua ulkoilmaan tovin ennen liikkeelle lähtöä?
Pyörän jäähdys ennen ajoa ainakin pakkasella on ihan tarpeen.
Kyllä minullakin XT 10 pakasta about puolet eli pikkulehdet lumeentuu, mutta suurin piirtein toimii kuitenkin, mutta harvoin niitä tuolla lumipoluilla tarvii, kuin edessä on 32 ovaali. Välillä joutuu X9 varsinkin ylemmän rissan reunat pyöräyttämään sormilla puhtaksi, kun kerää lumijäätä ja alkaa ketupomppia rissalla. 2X10 etu on, että saa isomman edestä, mutta taas, jos siellä 24 piikkinen joutuu sillä ajamaan enemmän niitä helpommin tukkeutuvia pikkurattaita takapakasta, kuin 30 tai 32 etusella.
Takajarru satulan lumenkeräämis ongelma ratkesi, kun vetäsin Gorillateipistä palan satulan päälle lumisuojaksi. Liimapuolelle pala toisinpäin, ette tartu paloihin kiinni, vaan ainoastaan satulan runkoon.
Kukaan mitään tee oikein tai väärin,
kyse on olosuhdepyöräilystä, joskus noin käy joskus ei....
Kolmas talvi käytännössä päivittäistä maastopyöräilyä on kuitenkin menossa ja ”tykkään” erityisesti liian syvässä lumessa möyrimisestä, esim. lähistöllä yritän ylläpitää läskipyörällä pätkiä, mitä muut eivät käytä. Kotoa lähden aina lämpimällä pyörällä, työpaikalta aina kylmällä. Paikkakunta on Tampere mutta otan pyörän usein mukaan matkoillekin, joten esim. Lohjan, Imatran / Lappeenrannan ja Kemin seuduilla on tullut talvisin pyöräiltyä. :rolleyes:
Niin, ja pysyn pystyssä tavallista huonommin, eli pyörä saa ”kylpeä” lumihangessa kunnolla.:rolleyes: Tästä syystä esim. Avidin jarrut ovat itselleni täysin käyttökelvottomat talvella, mutta vaihteiden kanssa ei ollut ongelmia.
Optiflow
05.02.2015, 13.10
Jokos tämä on mainittu täällä: http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/21/1170/sup-x-fatbike ? Vaikuttaa ihan mielenkintoiselta.
Niin, ja pysyn pystyssä tavallista huonommin, eli pyörä saa ”kylpeä” lumihangessa kunnolla.:rolleyes: Tästä syystä esim. Avidin jarrut ovat itselleni täysin käyttökelvottomat talvella, mutta vaihteiden kanssa ei ollut ongelmia.
:) Pystyssä pysyminen on harvinaista myös täällä, talvella on onneksi kivempi kaatua :) Mää vaihoin takaa orggis Avidin Shimpan perus Deoreen, ja oon ollu tyytyväinen, edessä vinkuu edelleen Avid.
Eturattaita on poistanut läskeistään jo lähes joka jamppa jos tätä foorumia on uskominen, mutta kuinka moni on modannut takaratasosastoa yksilehtiseksi ? Millä välityksillä mennään ?
En oo modannut mutta alkuperäinen 33/19 on ollut tähän saakka ihan ok :)
32/22 nyt talvella, kesällä takana pari vähemmän. Sweet and simppeliä. Täällä ei ole mäkiä, lisättäköön vielä tietoihin.
Saako tuota On onea muuten Suomesta uutena?
TheMiklu
05.02.2015, 14.39
Myynnissä vain niiden webbikaupassa.
Ja briteissä tietty omissa liikkeissään.
^^ Tuolta http://www.on-one.co.uk/ Tosin nykyinen 1477€ toimitettuna alkaa olemaan minusta liikaa ottaen huomioon vanne ongelmat. Vaikka onkin nykyään V2 navoilla. Konaa saa esim. melkein samaan rahaan.
+140€ saa suoraan modattua kuitukeulalla mikä kannatta ehdottomasti sijoittaa, jos tuohon Fattyyn päätyy. Vee kumeilla halvempi, mutta kumit menis kuitenkin uusiksi.
Teoriassa On-One on tarkalleen ottaen mahdollista saada Suomesta uutena. Jos joku tilaaja tulee katumapäälle ja myy omansa pois käyttämättömänä. Tosin vaatisi valtavan munkin, että koko natsaa jne...
Ensimmäisenä tulee mieleen, että lähdetkö Jukkis liikkeelle lämpimästä varastosta vai annatko pyörän sopeutua ulkoilmaan tovin ennen liikkeelle lähtöä?
Mä olen niin raaka jätkä, että mulla on aina yöpynyt autotkin ulkona ja fillarit samoin. Jos oikein hempeäksi heittäydyn vien fillarit vanhaan ulkorakennukseen (jossa lämpötila siis se mikä ohuen lautaseinän takana ulkopuolella on), mutta pääsääntöisesti ovat avokuistilla kesät talvet. Unohdin tosiaan mainita, että mulla nuo fillarireissut alkaa siitä lämpötilasta, joka ulkona sattuu kulloinkin vallitsemaan :)
Jokos tämä on mainittu täällä: http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/21/1170/sup-x-fatbike ? Vaikuttaa ihan mielenkintoiselta.
Näyttääpäs etuhaarukkakin ahtaalta eli se on sitten tuossa rengasleveydessä pysyteltävä, mitkä alla on. Whiten FatPro1:eenkin sopii sentään eteen Lou, joka on kaikin puolin hyväksi osoittautunut vaikka takana ei sitten tiloja tuossa liikaa olekaan eli käytännössä ainoa jos kohta erittäin hyvä vaihtoehto eli Nate siellä :)
Sramin X1 pakka ei tukkeennu herkästi niillä keleillä millä olen sattunut liikkumaan, mutta joillakin keleillä X1 vaihtajan alin rissapyörä jäätyy umpeen todella helposti. Ylempikin jäätyy joskus, mutta ei niin pahasti kuin alempi.
Edellisessä läskissä oli X9 ja joku halpis 10-pakka ja siinä ei vastaavassa käytössä ollut ongelmia.
Minkälaisia kokemuksia On One Fatty läskistä vai kanattaako siirtää katseet muualle? Yhteishyvä pyörää ajattelin appiukon kanssa.
Ennemin ottaisin Konan jo ihan pelkän asiakaspalvelun takia.
On-One:
- Lähettivät vääränlaisen etukiekon ja eivät edes tajunneet mitä eroa niiden omilla navoilla on. Useiden sähköpostien jälkeen eivät suostuneet antamaan tästä mitään hyvitystä vaan olisi pitänyt lähettää kiekko englantiin ja menettää xx ajopäivää lomasta. Vaihdoin tutun kanssa osia että sain toimivan pyörän.
- V2 Vapaaratas hajoomassa. Mistä saan uuden? Tyrkyttävät väärää vapaaratasta joka on vanhaan napaan sopiva. Taaskaan eivät tietäneet tuotteestaan yhtään mitään. 8 s-postin jälkeen sanovat että tulee joskus varastoon katotaan sitten uudestaan.
Kona:
- Vanhasta Konasta runko rikki, alle 2 viikkoa ja uus runko kädessä. No questions asked. Ei tarvinut vastata mihinkään kysymykseen tai korjata Boriksen tietämystä tuotteesta. Varsinainen takuu käsittely vei muutamia päiviä ja vielä kesäkuussa jolloin luulisi olevan hiukan kiirettä. UPS muhi toimituksen kanssa loppu ajan.
Muutenhan On-One on ihan kiva pyörä mutta jos tulee jotain ongelmaa niin vaikeeta on...
Kauhiaa kun vaihtoehtoja on liikaa.Mites tuo Cresentin fatbike kun kukaan ei tunnusta omistavansa.Olis uusi tarjolla sopuli aleella.
Kauhiaa kun vaihtoehtoja on liikaa.Mites tuo Cresentin fatbike kun kukaan ei tunnusta omistavansa.Olis uusi tarjolla sopuli aleella.
Fillari-lehdessähän tuo koeajettiin. Budjettiläski hyvässä ja pahassa, ei siinä sen kummempaa :(
mielenkiintoinen läski keula, ja varmasti tule oleman samahintainen kun laihis versio.
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/02/lauf-fat-bike-fork-with-leaf-spring-suspension-600x466.jpg
http://www.bikerumor.com/2015/02/05/new-lauf-carbonara-fat-bike-fork-brings-a-little-bounce-to-your-bouyancy/
Liikuva shikaani
06.02.2015, 12.39
^On kyllä ruma, Äkkiä katsottuna näyttäis kuin olis kääntynyt 180 astetta..
^^Mikäs tossa nyt on sitten "the juttu" ? Saavuttaa superlöysän ohjainlaakerin tuntuma ilman kolahtelua ?
Vai pystysuunnassako se jousto tuossakin kuitenkin on. Puusilmä ei näe eikä ymmärrä ;)
Täällä kyseltiin Onnivanni tyytyväisyyttä ja SS välityksiä. Itse kokeilin jokusen ratsastuksen ja päädyin 32\18. Samaisella ajoin Syöte 120 setin. Pyöränä oli juurikin Onnivannin Fatty ja silloin takana noin 2000km. Vaikka pyörällä on paljon ajettu niin mitään vikaa ei ole ilmaantunut. Pyörä on siis kestävä, mutta nyt tiedän mitä pläskillä haluan. Halpis fatty tarjoaa edullisen lähestymistavan tähän harrastukseen.
mutanaama
06.02.2015, 22.05
Tohon ylläolevaan voisin sanoa, että älkää uskoko. Kukaan joka ajaa oneonen läskillä ja sinkulana 120km, metsässä, ei voi olla luotettava. :)
Mutta joo, eihän läski ole missään nimessä halpa markettipyörien rinnalla. Mutta nyt parin viikon sisään sitä muisti, miksi tuo tuli silloin joskus hankittua, kun lumi peitti polun eilisen. Eiks oo runollista. Hah.
Volvospede
06.02.2015, 22.16
^^Mikäs tossa nyt on sitten "the juttu" ? Saavuttaa superlöysän ohjainlaakerin tuntuma ilman kolahtelua ?
Vai pystysuunnassako se jousto tuossakin kuitenkin on. Puusilmä ei näe eikä ymmärrä ;)
Myöskään minulla ei ole aavistustakaan miten ton keulan olisi tarkoitus toimia. Tuntumaksi epäilen katkeavan etuhaarukan tuntumaan, joka ei ole miellyttävä... pitäis nähä joku video tms. miten toi keula pääsee liikkuu!
J.Kottenberg
06.02.2015, 22.29
Joustokeulalta tuo näyttää. Noi vaakasuuntaiset palikat taipuu ja toimii joustimena. Ei tuo pitkäjoustoinen voi olla, veikkaisin 50mm max. Noi joustinpalikat voi olla jotain komposiittia tai hiilikuitua tms ja kestää rytkytystä vuosikaupalla joten aika huoltovapaa luultavasti. Ja jos noi joustimet on koottu liuskoista niinkuin vaikka lehtijouset niin niissä voi olla itsevaimennusominaisuutta. Myös varmaan helppo "simmittää" kun vaihdetaan vaan jäykemmät palikat. Jos toi on kuiturakenteinen niin voi olla myös aika kevyt. Ei varmaan ole samalla tavalla säädettävä kuin vaikka ilmakeula vaan on semmoinen kuin on. Olishan toi ihan mielenkiintoinen kokeilla jollain kivikkopätkällä ja verrata jäykkään haarukkaan. Äkkiseltään ei ehkä silmiä hivelevän kaunis kaikkien mielestä ole.
On tuommoisesta jossain ollut kuva aiemminkin.
Myöskään minulla ei ole aavistustakaan miten ton keulan olisi tarkoitus toimia. Tuntumaksi epäilen katkeavan etuhaarukan tuntumaan, joka ei ole miellyttävä... pitäis nähä joku video tms. miten toi keula pääsee liikkuu!
Näyttäisi olevan kuituiset vääntösauvat. Aika eksoottinen rakenne:
http://laufforks.com/lauf-trail-racer/
Oho, islantilainen puulaaki !!
Tapatalkista iKälättimellä
J.Kottenberg
06.02.2015, 23.46
Duudi löysikin ko vehkeen tiedot. Taidanpa itse tyytyä Rokkarin Rebaan pyörissäni mutta läskissä tuossa ehkä olisi (siis tosiaankin ehkä) jotain käyttöä. Voishan toi yhdessä kuitutangon kanssa olla mukava, varsinkin jos on jotain ranne tms vaivoja.
Vielä tuosta eksoottisesta joustokeulasta:Yleensä kaikissa jousitusrakenteissa ajoneuvopuolella on rakenteet semmoisia että jos jokin joustin, on se sitten terästä tai kumia tai muuta, rikkoutuu jää pyörä aina silti tuetuksi. Joustovara yleensä menetetään mutta pyörä ei saa lähteä alta.
Noissa kuvissa ei näy mitään joka estää eturenkaan lähdön omille teille jos jousisauvat katkeaisivat. Voi olla että ne kestää hajoamatta mutta jos ne on esim terästä jossain mallissa, korroosio on vaikuttanut, on kova pakkanen ja ajetaan kunnon dropista niin mielenkiintoinen tilanne on minusta mahdollinen.
Tuli vaihdettua Interceptoriin Hope Fatsno navat. Etupäähän 150mm leveä joka meni "heittämällä", mutta takapään 197mm napaa joutui ihan pikkusen muuttamaan. Vasemman puoleisesta holkista 3mm pois ja rattaiden puolelta 2mm. Niin siitä tuli saman levyinen kuin alkuperäisestä Chosenin navasta
http://i.imgur.com/VysTK5v.jpg
Ilmeisesti olet tietoinen noista valmistajan (ei siis xxl) kannasta erinäisiin "päivityksiin" suhteessa takuun säilymiseen eli en nyt suorilta sano, että napojen vaihdolla välttämättä olis mitään merkitystä kehien takuun kanssa, mutta voivat tulkita tilanteen mielenkiintoisella tavalla,,,
Ja ne vannenauhat; voit laittaa ne mulle odottamaan sitä päivää kun mulla menee tuosta takuu umpeen ja "uskallan" kevennysporata nuo vanteet :) Yhteystiedot sulla lienee yhä tallessa, vai kuinka ?
Tapatalkista iKälättimellä
Ilmeisesti olet tietoinen noista valmistajan (ei siis xxl) kannasta erinäisiin "päivityksiin" suhteessa takuun säilymiseen eli en nyt suorilta sano, että napojen vaihdolla välttämättä olis mitään merkitystä kehien takuun kanssa, mutta voivat tulkita tilanteen mielenkiintoisella tavalla,,,
En paljon mieti noita takuujuttuja sen enempää. Eihän tuossa muutenkaan paljoa ole alkperäistä. Vaihteet vaihtuneet, navat vaihtuneet, tupit, eturatas, jarrut.
Jos jotain menee niin sitten täytyy mennä nahkahousumaan nettikauppoihin seikkailemaan :D
^ Jep, arvasin, että tiedät mitä teet, mutta kysyin kuitenkin ;)
jartsuli
11.02.2015, 17.39
Oiskohan tässä hintalaatu kohillaan? http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/21/1170/sup-x-fatbike
^ Linkattu tänne jo aiemmin ja täällä vastattu, että näyttää etuhaarukkakin niin ahtaalta että noilla alla olevilla rengaseveyksillä on pärjättävä. Muuten varmaan ihan yhtä soiva peli kuin ne kaikki muutkin budjettiläskit :)
^ Linkattu tänne jo aiemmin ja täällä vastattu, että näyttää etuhaarukkakin niin ahtaalta että noilla alla olevilla rengaseveyksillä on pärjättävä.
En kyllä lähtis noista kuvista spekuloimaan hirveästi ja sitä paitsi noilla rengasleveyksillä luulisi pärjäävän.
Niinhän minäkin tuossa taannoin keuhkosin, että hyvin pärjää Fat1 Pron neljän tuuman kumeilla. Ja kappas; nyt mulla on edessä lumirenkaana 4.8 Lou kun haarukkaan sellainen sopii mutta takana on tyytyminen 3.8 Nateen kun ei tohon taakse leveempi mahdu.
Mieshän haluu aina vaan suurempaa ja ellei, niin sitten on testosteroniarvot notkahtaneet ;)
Sori, nyt mä sotkin tämän Cressuun. Supissa on sentään neljä piste seiskat,,,
Tapatalkista iKälättimellä
Löytyisiköhän Tampereelta jostain mp-liikkeestä muovisia läskiin käypäsiä lokareita? Jotain tähän tyyliin: http://www.flickr.com/photos/epicyclo/6631597581/in/photostream/
DT Swiss:iltä pukkaa napoja ja vannetta kevään korvilla. Hinnatkin aika maltilliset.
Vanne: http://r2-bike.com/DT-SWISS-Fatbike-Rim-26-BR-710-Big-Ride
Navat: http://r2-bike.com/navi.php?k=1457&suche=&hf=165&pf=0&Sortierung=11&af=0
mutanaama
12.02.2015, 13.05
Saatanan tunarit kun eivät tee kuin muotikokoja.
DT:n vanne painaa 185g vähemmän kuin Rolling Darryl ja vain 50g enemmän kuin Nextien 80mm hiilari. Ja ennen kuin kukaan sanoo niin tiedän että tubeless viritykset tuovat lisää painoa reikäkehille. Mutta vaikuttaa hyviltä, etenkin tuohon hintaan.
Kuinka kestävä DT:n star ratchet vapaaratas on ollut vanhoissa navoissa?
Miinusta jarrulevyn Centerlock kiinnityksestä. Kerran ollut Shimanon centerlock kiekkosetti ja jarrulevyä ei saanut millään kiristettyä niin ettei se alkaisi lonksua.
haaraldi
13.02.2015, 00.18
Löytyisiköhän Tampereelta jostain mp-liikkeestä muovisia läskiin käypäsiä lokareita?
http://www.hi5bikes.fi/~BCFxx0000001/?Y999=PIF&Y104=MN-0038
http://www.hi5bikes.fi/~BCFxx0000001/?Y999=PIF&Y104=MN-0034
http://www.hi5bikes.fi/~BCFxx0000001/?Y999=PIF&Y104=MN-0036
Liikuva shikaani
13.02.2015, 09.55
Tuo satulan kiskoihin kiinnitettävä takalärpäke on kyllä aika surkea mutta toki tyhjää parempi. Mulla se meni poikki muutaman kk jälkeen eikä suojaakkaan kovin kummoisesti.
mutanaama
13.02.2015, 10.30
Se toimii ihan ok kelveillä, maastossa kun laskeutuu satulan taakse, se usein jää renkaan ja pystyputken väliin. Ei mikään fataali, mutta ärsyttää.
Liikuva shikaani
13.02.2015, 10.42
^juu, tuosta syystä se varmaan minulla poikki menikin.
mutanaama
13.02.2015, 10.48
Hiilikuitunen jäykempänä ei niin helposti mennyt väliin, mutta onnistuessaan jarrutti sitten kunnolla. Ei jatkoon ainakaan maastossa.
.
No mikä ja mistä olisi hyvä lokari? Tuli eilisen iltalenkin jälkeen mieleen, kun niskasta alaspäin kaikki litimärkänä ja kurassa...
Liikuva shikaani
13.02.2015, 12.28
https://www.ridepdw.com/goods/fenders/daves-mud-shovel-rear tuota on toiset kehunut, on kyllä helvetin ruma joten ei tuu mun pyörään.
Kuinka kestävä DT:n star ratchet vapaaratas on ollut vanhoissa navoissa?
Minulla oli kerran 350 -takanapa. Ei ollut 3 vuoden käytön aikana mitään ongelmia vaikka en sitä edes kertaakaan huoltanut. Toimi vielä hyvin kun sitä pari kuukautta takaperin varastossa hiplailin. Centerlock on tosi aika turnoff. Jäisi sen vuoksi varmaan itsellä hankkimatta vaikka muuten olenkin niitä kuolannut. Varmaan i9 -navat laittaisin mieluummin.
J.Kottenberg
13.02.2015, 12.55
Onkohan kellään hajua mistä voisi hankkia Vee Tire Co:n tuotteita, lähinnä Snowshoe XL 26x4,8 kun ei tunnu ihan helppoa olevan semmoista paikkaa löytää. Ainakaan "tunnetummat" putiikit ei niitä kauppaa.
https://www.ridepdw.com/goods/fenders/daves-mud-shovel-rear tuota on toiset kehunut, on kyllä helvetin ruma joten ei tuu mun pyörään.
Joo, toi on kyllä vähintään yhtä ruma kuin ajeltu toosa :(
Missäköhän olis hyllytavarana SKS:n Grand M.O.M. ia vai onks oikeesti pakko tilata interwebistä,,,
Onkohan kellään hajua mistä voisi hankkia Vee Tire Co:n tuotteita, lähinnä Snowshoe XL 26x4,8 kun ei tunnu ihan helppoa olevan semmoista paikkaa löytää. Ainakaan "tunnetummat" putiikit ei niitä kauppaa.
ShockTherapy (http://www.shocktherapy.fi/):ssä olen muistaakseni Snowshoeta nähnyt, en muista oliko XL versio.
^ Jälleen kerran oikea vastaus, mitäköhän ST:n kundeilla EI olis ;)
haaraldi
13.02.2015, 16.22
Onkohan kellään hajua mistä voisi hankkia Vee Tire Co:n tuotteita, lähinnä Snowshoe XL 26x4,8 kun ei tunnu ihan helppoa olevan semmoista paikkaa löytää. Ainakaan "tunnetummat" putiikit ei niitä kauppaa.
Amazon?
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss/189-5996753-2109806?url=search-alias%3Daps&field-keywords=vee+showshoe
Kun kerran on ylimääräiset kiekot vääntänyt niistä sinkulla paketin, lopputulos näytä tommoiselta nyt ainoastaan jarrulevyt vielä täyt hankia.
http://i6.aijaa.com/b/00951/13713779.jpg?93638a7b58144b420cc44e62cf6f131775095 9347f34c20fb79003445023bb913a59e234f4d244056e1da94 2f0dfcabd
http://i11.aijaa.com/b/00751/13713780.jpg?0d5552aab6e647841945e7106b8a6e554bdd0 39c3e14f49158af2657ae0507b5254775b09d33e8e3bf29826 4d4006e2a
Joku asiasta enemmän perehtynyt voisi suositella parempi ketju kiristin. Gussetin kiristin on aika onneton kapistus. Klapia joka paikassa vaikka on kiristetty kunnolla ja toi ratas ratise ärsyttävästi.
Sinä ostanu väärä runko,mennä heti kaupaan ja osta uusi oikea sinkula.
noniinno
13.02.2015, 18.53
Koska tämä ei ole myyntipalsta, en mainosta alfinen kiristintä, joka minulla on hyllyssä ja josta luovun hyvin hyvin halvalla. Jos haluat lähettää rahasi lihavien veljeskunnan jäsenen sijaan potentiaalisille etelän turistikohteissa sikaileville ja jalkapallopelissä toisiaan mukiloiville brittituristeille, katsopa täältä: http://www.superstarcomponents.com/en/zinger-singlespeed-tensioner-heavy-duty.htm
Oon käyttäny tällasta kaks rattaista
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,111;produ ct=28500
Liikuva shikaani
13.02.2015, 23.53
Näyttäis olevan Whiten 2Fat Interceptorin keulaa XXL:n verkkokaupassa 199€ ja siitä sais nyt 25% eli halpa olis mutta ihmetyttää kun kuvassa mielestäni on kuitukeula nin kuin kuuluukin mutta tekstissä sanotaan sen olevan alumiininen? Täyty käydä vissiin paikanpäällä kysymässä ja mittaamassa AC.
Sinä ostanu väärä runko,mennä heti kaupaan ja osta uusi oikea sinkula.
Komps. Muklukin runko noille ylimääräsille vanteille. Kyl miehel voi kolmekin läskii ol:D.
^^Perus meininkiä Budia myytiin Loun kuvalla ja se oli Lou oikeesti. Eli kysy, niin saa halpaa kuitukeulaa luultavasti.
Komps. Muklukin runko noille ylimääräsille vanteille. Kyl miehel voi kolmekin läskii ol:D.
no kylä oli tarkoitus hakea Muklukin, muta kaupassa kävi vahinko ja mukaan tuli BG. Kolmatta läskiä ei tule, ainakin niin pitkän kun on enska
Kerrankos sitä vahinko sattuu. Enskanhan voi vaikka päivittää kaarisahaan:).
Sinä ostanu väärä runko,mennä heti kaupaan ja osta uusi oikea sinkula.
Onko tämä nyt asiallista.
J.Kottenberg
14.02.2015, 11.31
Onko tämä nyt asiallista.
Erittäin hyvä kysymys.
Näin pitäisi kaikkien ymmärtää kysyä itseltään vastausta kirjoittaessaan ja punnita; lähettääkö vastaus vai klikata keskeytä-painiketta.
Lisäksi vielä olisi hyvä tuumia onko vastauksella informatiivista arvoa.
Näyttää kuitenkin siltä että aina kun toimitaan anonyymisti kasvottomina nimimerkkien takaa, voidaan estottomasti kaataa mitä tahansa omasta itsestä muiden niskaan.
Tämä ei tietty kuulu tähän topikkiin joten modet voi hävittää tämän jos haluavat.
Minä tulkitsin tuon ainakin huumorina, mutta se onkin vaikea laji tulkita.
https://www.ridepdw.com/goods/fenders/daves-mud-shovel-rear tuota on toiset kehunut, on kyllä helvetin ruma joten ei tuu mun pyörään.
Joo, ei nätti... vaihtoehdot aika vähissä, pitänee tehdä ite :)
J.Kottenberg
14.02.2015, 14.21
Minä tulkitsin tuon ainakin huumorina, mutta se onkin vaikea laji tulkita..
Ei tuo kommentti ollut erityisesti mihinkään yksittäiseen viestiin suunnattu. Yleisempi tarkoitus sillä oli. Ihan koko palstan asiallisena pysymistä siinä tavoiteltiin. Tosi hyödyllinen ja mukava paikka tämä foorumi on ja toivotaan että jatkuukin sellaisena.
mutanaama
14.02.2015, 14.40
Tää eroo siinä monesta foorumista, että näille nickeille on kasvot ja tarinat niiden takana. Eli toisin sanoen tavataan tavata myös IRL. Vuosien mittaan on tullut nähtyä varmasti parisataa jänestä, ja monen kanssa ollaan tekemisissä noin muutenkin.
Näyttäis olevan Whiten 2Fat Interceptorin keulaa XXL:n verkkokaupassa 199€ ja siitä sais nyt 25% eli halpa olis mutta ihmetyttää kun kuvassa mielestäni on kuitukeula nin kuin kuuluukin mutta tekstissä sanotaan sen olevan alumiininen? Täyty käydä vissiin paikanpäällä kysymässä ja mittaamassa AC.
Laitappa viestiä kun saat selville, tuohan taitaa passata 2Fat Pro malliinkin.
Liikuva shikaani
14.02.2015, 18.34
Tammiston huollosta sanoivat että on kuitua. Tilasin sellaisen ja koitan sovittaa Farley kutoseen. Jos menee hankalaksi niin pistetään kiertoon, käy se jollekkin kuitenkin ja on halpa kuituseks.
Muista bunge ja 1.5 crownrace Cane Criiks käy F:ään .
Liekö FDS vai RDS navalle?
Oikein passelin mittanen farleyhyn. Jos toi mitta 485 pitää paikkansa, offset 45.
salsan navoista holkit käy suoraan farley 6:sen napoihin, saattaa olla että sorvia joutuu pyörittää tai sitten ei.
torilla oli yhellä tyypillä sovitettu bontrager napa 142x15 :rolleyes:
Liikuva shikaani
14.02.2015, 18.48
Mä olen aika untuvikko näissä jutuissa mutta tutkimalla ja kysymällä oppii. Jostain muistan lukeneeni että Farleyn orkkis navan saa muutettua 15mm läpiakselille, zipo varmaan tietää mitä tähän tarvitaan kun on vissiin enemmänkin noiden kanssa puljannu?
edit, Bässi kerkeskin jo jeesaan!
Mikäli se leveys on 135 niin salsan päätyholkeilla sen saa muistaakseni suoraan, toikalta n.25€ tai sitten ostat kiekot torilta (parempi vaihtoehto). Sitten tietty se fds tai rds pitäs saada selville.
Liikuva shikaani
14.02.2015, 19.00
Meneekö homma munilleen jos haarukka onkin tarkoitettu 150mm navalle ja äffän orkkis napa on 135mm ja mitä meinaa fds/rds kyselee tyhymä?
Ei mene. Tarvii vaan ostaa pari settiä salsan päätyholkkeja, kun tarviit pidempiä 2. Ja sitten ehkä vielä 4mm extra holkit, tai jotenki noin. ei ole ollu tarvista selvittää, mutta selvis kuitenki siinä sivussa ja sit unohin, aika selkeetä eiks vaan.
Ja sitten ehkä vielä tarviit sellasen levityspalan jarrulevyn alle.
Siis onko tuo keula nyt kuitua vaikka sivulla sanotaan alumiini ?
Tietääkö kukaan paljon tuo painaa ?
Oliko xxl-tarjous voimassa tänään vai koko viikonlopun ?
Liikuva shikaani
14.02.2015, 20.24
Siis onko tuo keula nyt kuitua vaikka sivulla sanotaan alumiini ?
Tietääkö kukaan paljon tuo painaa ?
Oliko xxl-tarjous voimassa tänään vai koko viikonlopun ?
Kuitua väittivät olevan, saahan sen palauttaa jos ei olekkaan. Painoa en tiedä ja tarjous tod. näk. vain tänään. Ei niitä montaa taida varastossa enää ollakkaan.
Kiitos Shikaani, laitetaan kokeillen.
Onko mestareilla tietoa. Salsan Beargrease carbon 1 eli x1 kammilla, mikä on q factor?
Skille ja shikaanille. Kun kerran kahteen 6:een on tulossa Norjan kuitua niin kannattais varmaan teettää sorvarilla kokonaan uudet holkit. Tulis luultavasti halvemmaks, kuin että ostais salsan holkkeja +sorvattuja ja kaikenlisäks helpompi käyttöset kun ei olis irtoholkkeja akselin välissä. Ja samat holkit kävis sitten blutoonkin jos joku sellasta haluu.
Mä luulen että se norskikeula tarttee Bluto sopivan navan.Framed.
Niin ja bontragerin sinisistä saa yhteensopivan bluton kanssa.
Liikuva shikaani
16.02.2015, 11.25
Skille ja shikaanille. Kun kerran kahteen 6:een on tulossa Norjan kuitua niin kannattais varmaan teettää sorvarilla kokonaan uudet holkit. Tulis luultavasti halvemmaks, kuin että ostais salsan holkkeja +sorvattuja ja kaikenlisäks helpompi käyttöset kun ei olis irtoholkkeja akselin välissä. Ja samat holkit kävis sitten blutoonkin jos joku sellasta haluu.
Näin varmaan. Tuli varmistus tuolta White ketjusta että haarukka on 150mm navalle vaikka valmistajan sivuilla lukee 135mm. Katotaan nyt mitä sieltä tulee kun sivuillakin luki että haarukka on alumiinia... Vähän silläkin tuon tilasin jos joskus laittais Nextien kehät niin samalla luonnollisesti vaihtuis napakin oikeaan.
Miten levyjarrun saa istumaan jos 150mm navan holkit sorvauttaa 135 millisiksi?
Liikuva shikaani
16.02.2015, 11.46
Ei mitään käryä mutta kai siihen jotain sovitteita löytyy jos kerran Farleyn orkkis 135mm navan saa sovitettua Blutolle.
Tuo Whiten keula taitaisi mennä suoraan Farley8:iin.
Aluksi luulin, että haluan pyörään talveksi jäykän keulan, mutta nyt kun Bluton mukavuuteen on tottunut niin siitä voi olla hankala luopua.
@Ansis
Tuskin saat, jos se on alunperin suunniteltu 150 leveeks. Runko on sillon leveempi notta siitä leveydestä sais kaiken hyödyn irti= pinnat leveemmällä.
Kun vaikka piirtää navan ja mittailee niin ihan maalaisjärjellä siitä saa laskettua holkkien pituudet.
Muistaa vaan huomioida jarrulevyn paikan.
Fds =jarrurelvyn laipasta 10mm tulpan päätyyn
rds =15mm
Ja niitä 5mm levikepaloja saa jarrulevyjen alle ihan nettipuljuista.
mutanaama
16.02.2015, 14.41
Shocktherapyssa (tietenkin) on myös jarrusatulan offset siirtopalasovitin tarjolla( emminä tiedä sen oikeaa nimeä)
Dona täynnä .
Nevesit spedut ja maksettu bunge.Äärimmäisestä pakosta johtuen.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11916203/p4pb11916203.jpg
Lisää myötähäpeää ja mielensäpahoittamista.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11916204/p4pb11916204.jpg
Onko mestareilla tietoa. Salsan Beargrease carbon 1 eli x1 kammilla, mikä on q factor?
Mesusta en tiedä mutta taitaa olla 200-202mm.BG:ssä 170mm perä ja 100mm muhvi
http://raceface.com/comp/pdf/FatBike-CrankSetup-Chainline.pdf
:eek: Zipon musta pöörä alkaa olla kuin joulukuusi. Pilkottaa valkosta, sinista, vihreetä, kultaa ja punasta. Mä arvasin et se räikeä gun metal grey -clamppi sillon kesällä oli tie turmioon.
Asiaa.thnx.:D
Oikeesti melko surkeeta kun joutui nöyrtymään eli penkistä ja fläteillä.
Ei fläteillä voi ajaa pyörää.
Täällä joskus oli linkki johonkin Saksan kauppaan, missä oli Mulefut kehiä kaupan asialliseen hintaan, mutta en saa nyt hakukoneella tuota kiinni. Anyone?
Anaxagore
17.02.2015, 09.57
Tilaa suoraan Sun ringleltä? Niillä on ainakin Saksassa joku edustaja ja varasto.
Liikuva shikaani
17.02.2015, 10.41
Täällä joskus oli linkki johonkin Saksan kauppaan, missä oli Mulefut kehiä kaupan asialliseen hintaan, mutta en saa nyt hakukoneella tuota kiinni. Anyone?
Olisko ollut kuitenkin tämä? http://r2-bike.com/DT-SWISS-Fatbike-Rim-26-BR-710-Big-Ride
Alottelia-14
17.02.2015, 10.49
Nyt pitää kysyä tyhmiä.. :)
Tekis mieli kokeilla keväthangilla vähän leveämpää rengasta. Surlyn Ice Cream Truck Ops, eli 3.8" rengas 82mm vanteella. Tuohon pitäisi nettitietojen mukaan mahtua 4.8" rengas, mutta voiko sen vaihtaa tuolle samalle vanteelle, vai pitääkö sille ostaa leveämmät vanteet?
Omalla tutkiskelulla se on ilmeisesti mahdollista, mutta tuleeko renkaasta pulleampi kapealla vanteella?
"My dealer installed a 4.8 on the rear with the 82mm rim. He said the tire rubbed the frame."
"You can run the 100mm rim and 4.8 combo no problem. I hear people are running the 4.8 on the 82mm rear rim with some clearance issues."
Vähän apuja jos sais asian ymmärtämiseen, kiitos. :)
Muokkaus. Miten tää voi aina mennä näin, että ensin hakee monta tuntia, sitten kirjoittaa kysymyksen, niin löytää itse vastauksen. Eli näin:
http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go
Olisko ollut kuitenkin tämä? http://r2-bike.com/DT-SWISS-Fatbike-Rim-26-BR-710-Big-Ride
Ei tuon muistin itsekin, kun asiaa pähkäilin..
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.