PDA

Näytä tavallinen näkymä : Muiden huomioon ottaminen

Puoskar1
08.02.2014, 13.44
Hei

Eilen iltapäivällä koiraa ulkoiluttaessani olin kävelemässä Ruoholahdentorille ravintola Faron kulmalta, kun huomasin pyöräilijän, joka oli tulossa kovaa vauhtia minua kohti torin laitaa menevää pyörätietä pitkin. Pysähdyin sitten kohteliaisuuttani siihen kulmalle (https://www.google.fi/maps/preview/@60.161899,24.912628,3a,75y,116.91h,83.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1s30IY0xHqxspUOTnHC09c-g!2e0), ettei pyöräilijän tarvitsisi odottaa minua. Odotin tietenkin, että pyöräilijä hidastaisi vähän kohdallani, tai edes kiertäisi parin metrin päästä, kun tilaa kerran oli vaikka puoli toria, mutta ei, hän jatkoi täyttä väuhtia minua kohti ja kun oli n. puolen metrin päässä minusta ja koirastani meinasi koirani hypätä pyörän alle ja pyöräilijä melkein kaatui.

Eikö tuo ole jo liikenteen vaarantamista? Tilannenopeus oli mielestäni liian suuri, tuossa kohtaa myös loppuu pyörätie ja se jatkuu joko yhdistettynä kevyenliikenteenväylänä tai pelkkänä jalkakäytävänä. En ole varma kumpana, koska liikennemerkkejä ei näkynyt.

Aion hankkia kesäksi videokameralla varustetut aurinkolasit, jotta voin jatkossa tehdä tutkintapyynnön poliisille muista piittaamattomista pyöräilijöistä.

Haluaisin tietää mitä mieltä te pyöräilijät olette tästä tapahtumasta?

IncBuff
08.02.2014, 13.45
Sitä mieltä että trolololoo.

Puoskar1
08.02.2014, 13.55
Ja sitten vielä ihmettelette miksi jotkut ovat niin vihamielisiä teitä kohtaan?!?! En halua haukkua/syytellä ketään. Yritin vain kysyä mielipidettänne ja mitä liikennesäännöt tähän sanovat. Anteeksi, jos pahoitin mielesi. Jos se olin minä, joka liikennettä vaaransin, niin voin kyllä siinä tapauksessa myöntää sen ja muuttaa käytöstäni, mutta te ette viitsi edes vastata mitään alyllistä. Olen aika pettynyt teidän fooruminne tasoon.

Tank Driver
08.02.2014, 13.56
Toiseksi paras topikki ikinä.

IncBuff
08.02.2014, 13.56
Mikä on paras?

Mr_Garth
08.02.2014, 13.57
Miksi musta tuntuu, että:http://img.tapatalk.com/d/14/02/08/4ysyha9u.jpg

-Garth

Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Puoskar1
08.02.2014, 14.08
Haloo! En ole trolli. Kysyin vain teidän mielipidettänne. Ja pyysin vielä anteeksikin, jos loukkasin jotain teistä. Miksette voi vastata mitään kysymykseeni liittyen? Minulla ei ole koskaan ollut mitään pyöräilijöitä vastaan. Ennemminkin voisimme hankkiutua autoista keskustassa eroon. Haluaisin vain tietää kumpi toimi tilanteessa väärin, ettei näin pääsisi jatkossa käymään ja ilmoitin myös, että jos se en ollut minä, niin hankin kesäksi sen kameran, koska kaikki eivät näköjään osaa ottaa toisiaan huomioon.

dILETANTTI
08.02.2014, 14.08
...

Haluaisin tietää mitä mieltä te INTERWEBISSÄ olette tästä tapahtumasta?

Korjasin vaikka http://www.angling-eastjutland.dk/kunstagn/Nils%20Master.jpg

Ei voi kuin ihmetellä, että suomalaisia on olemassa, kun eivät tunnu mahtuvan edes samaan metsäiseen maahan. Suomalainen on suomalaiselle vihollinen.

Lähetetty minun MediaPad 10 LINK laitteesta Tapatalkilla

Puoskar1
08.02.2014, 14.16
Olette te kyllä aika ihme porukkaa. En ole mielestäni käyttäytynyt huonosti. Olen yrittänyt kirjoittaa ajatuksella ja yrittänyt perustella mielipiteeni, mutta te ette näköjään kykene muuhun kuin trollaamaan. Tämä on yhtä rakentavaa keskustelua, kuin windows vs. linux, cannabis vs. tuulipukukansa, jne.. keskustelut.

Oikeesti ##¤% älykääpiöt, miettikää vähän käytöstänne. Ehkä mä sitten alan potkimaan niitä läheltä ajavia pyöräilijöitä, jos tuo kerran on teidän #¤%& kusipäiden asenne!!

Hyvää loppuelämää teillekin, toivottavasti emme törmää toisiimme!

Mikä ihme teitä vaivaa? Tähän viestiin asti olin yrittänyt olla kohtelias ja välttää kenenkään syyttelyä!

kolistelija
08.02.2014, 14.19
Minä voin puhua kaikkien pyöräilijöiden puolesta:

Eiku... enhän mä voi ees puhua omasta puolestani.

mutanaama
08.02.2014, 14.27
Minäkin voin puhua ihan omasta puolestani, että pyoräilijöihin mahtuu paljon piittaamattomia kuspäitä, joille monelle tilannenopeuden arviointi on täysin mahdoton käsite. Näihin meinaa kirjaimellisesti törmäillä alikulkutunneleissa, joihin vedetään sokeasta kulmasta, kun ei sieltä eilenkään ketään tullut.

Mutta älä sinä puoskar1 näistä hermostu, usein ekakertalaisilta katotaan vähän tilanteenlukutaitoa ja siivotaan trollaajat pois. Tämä on kuitenkin fillarifoorumi kaikessa komeudessaaan, ja ensiksi täällä on aina fillaristi oikeassa. Täällä on käsitelty samaa asiaa tuhansien vastauksien verran, hakua käyttämällä olisit saanut senkin tietää.

tirsintarsi
08.02.2014, 14.31

Pahapa tuota on yhden pyörää käyttäneen idiootin tekemisiä mennä kommentoimaan. Meitä, kun mahtuu tänne paljon erilaista vipeltäjää. Suosittelisin sinua tutstumaan muutamaan aiheeseen täällä foorumilla, joissa keskustellaan juurikin näistä asioista (kylläkin pyöräilijöiden näkökklmasta) ja osallistumaan sinne keskusteluun.
Kevyeeltä liikenteeltä, kun ei vaadita minkäänlaista liikennesääntöjen tuntemusta, niin kaikenmoista sattuu. Eipä tuota itse ehtisi muuta kuin poliisia vaivata, mikäli kaikki autoilijat ja muut kevyenliikenteen edustajat raportoisin, jotka liikennettä vaarantavat.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Puoskar1
08.02.2014, 14.37
Anteeksi, että hermostuin. Juuri siksi, että kyseessä on fillarifoorumi, tulinkin sitä täältä kysymään, koska koirafoorumilta olisin varmasti saanut puolueellisen vastauksen, mitä en ole etsimässä. Anteeksi vielä kiihtymykseni. Se kamerajuttu tuli mieleeni vain siksi, että jos jotain olisi sattunut, niin silloin olisi edes joku puolueeton versio tapahtumista olemassa.

Yritetään jatkossa kaikki ottaa toisemme huomioon. Hyvää kevään alkua teille kaikille.

juminy
08.02.2014, 14.41
Emmä tiedä miks tästä ei vois muutamaa sanaa vaihtaa. Musta sen pyöräilijän tulis yleensä käyttää sitä väylää - joka on tossa siis huonosti suunniteltu, jos se ei ollu sullekaan selvää miten siinä pitää kulkea - eikä puolta toria. Sitte jos olit siellä torin puolella ja se ajo kovaa läheltä, ja oikeasti puolen metrin päästä, niin sanoisin, että pyöräilijä ei ottanut sua asiallisesti huomioon. Näkemättä tapausta on mahdotonta sanoa enempää. No joo, koiran hyppiminen pyöräilijöitä kohti ei ole asiallista ja jos sitä ei saa oppimaan siitä pois, niin kannattaa huomioida pitämällä vähän enempi etäisyyttä. Väylällä puolen metrin välillä ohittaminen pitäis olla ihan normaali juttu kaupungissa. Vauhdista luonnollisesti riippuu, mutta kun siitäkään ei ole arviota käytettävissä, että mikä se oli. Ehkä molemmat voivat tsempata, veikkaan näin.

Mulla viimesin väittely oli jalankulkijan kanssa. Ajoin pyörille ja jalankulkuun tarkoitettua valkoisella viivalla jaettua väylää siinä viivan vasemmalla puolella. Niin, ettei minusta mikään osa ylhäältä katsottuna ylittänyt viivaa ja marginaaliakin vielä hiukan toki jäi, mutta kuitenkin selkeästi kulkusuuntaan mahdollisimman oikealla - kuten kuuluukin. Vastaan kävellyt jalankulkija, minusta siis oikealla ja omassa kulkusuunnassaan mahdollisimman oikealla - kuten kuuluukin ja myös hiukan marginaalia jättäen - alkoi huutamaan perään, että meinasin ajaa päälle. Käännyin ja menin juttelemaan asiasta, koska syytös oli minusta varsin yllättävä. Hänen mielestään minun olisi tullu kiertää kauempaa. Kerroin oman näkemykseni siitä, ettei siinä minusta mitään vaaratilannetta ollut ja että molemmat käytimme omia kaistojamme juuri kuten minusta pitääkin. Hän ei ollut ihan samaa mieltä, vaan koki minun toimineen väärin ja uhkaavasti, tosin vähän loivemmin sanakääntein siinä kasvotusten. Voin toki koukata enemmän vasemmalta kun tilaa on ja yleensä koukkaankin, jos on koiria tai lapsia, ihan varmuuden vuoksi, mutten silti kaistan vasempaan laitaan asti.

Oma analyysini on se, että maaltamuutto on kesken ja kamut (ka = kaupunkiin) vielä opettelevat kohtaamaan ihmisiä :) Helsingissähän suurin osa kulkuväylistä on ihan tarpeettoman leveitä ja silti ei meinata mahtua. Emmä sillä, että itse aina osaisin toimia järkevästi ja junalla olen tullu minäkin, mutta tilaa meillä on perinteisesti ollut liikaa ja sitä ei ole sitten opittu käyttämään. Tilanne korjaantuu pikkuhiljaa kun Helsingin väkiluku nousee miljoonaan.

Asentaja
08.02.2014, 14.49
Olen asiasta ennen kaikkea mieltä ja haluaisin kiinnittää huomiota.

PedroK
08.02.2014, 15.02
Pitää vähän osallistua keskusteluun vaikka ei pitänytkään. Monta kertaa viime viikon työmatkoilla oli tilanne, jossa jalankulkija kulki toista puolta ja koira toista. Eikä meininkiäkään väistää. Sitten katsotaan ivallisesti, että jouduitpahan mulkku jarruttamaan. Tämä kylläkin turussa, jossa ne suurimmat perslävet yleensä asustaa. Olen itse koiraihmisiä ja ajattelen sen verran lemmikkini parasta, että se kulkee kyllä reunassa remmi lyhyenä.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

dILETANTTI
08.02.2014, 15.03
...

Yritetään jatkossa kaikki ottaa toisemme huomioon. Hyvää kevään alkua teille kaikille.

Tässä on se tärkein viesti.

Koko netti on täynnä keskustelunavauksia, joissa luodaan voimakkaita vastakkainasetteluja. Me jalankulkijat ja te pyöräilijät, me hiihtäjät ja ja te laduilla kävelijät jne. Yleensä näissä aiheissa kannattaa postata vasta sitten, kun ei harmita enää. Muuten kaivellaan poppareita ja limua tai vedetään internetistä sähkö pois.

Lähetetty minun MediaPad 10 LINK laitteesta Tapatalkilla

Puoskar1
08.02.2014, 15.18
Tuo kohta näkyy tässä kuvassa: https://www.google.fi/maps/preview/@60.161899,24.912628,3a,75y,116.91h,83.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1s30IY0xHqxspUOTnHC09c-g!2e0
Tulin siis rantaa pitkin ravintola Faron vierestä (Tori ja pyörätie olivat aurattuja, mutta kaikki lumi oli pyörätien ja rannan välissä) ja pysähdyin ennen pyörätietä kulmaan odottamaan pyöräilijää. Seisoin jopa osittain lumikasassa auraamattomalla alueella, jotta hän mahtuisi hyvin ohi. Koirani on ollut vasta kolme viikkoa Helsingissä, eikä vielä ole aivan tottunut esim. pyöräilijöihin, joten pidin remmistä tiukasti kiinni ja varauduin siihen, että koira saattaa yrittää hypätä pyörän eteen. Kyseessä on kuitenkin vähän yli 30-kiloinen koira, joten liuin ehkä 10-20 senttiä eteenpäin kun se sitten hyppäsi. Ehkä jätin liikaa tilaa, koska pyöräilijä katsoi minua ystävällisesti hymyillen, ennen kuin ajoi niin kovaa vauhtia jyrkkään mutkaan, ettei olisi pysynyt pystyssä oikaisematta siinä vähän. Ja jos olisin pysynyt minulle tarkoitetulla väylällä koira tiukasti vieressäni, niin pyöräilijä olisi joutunut pysähtymään tai kiertämään kauempaa väistämisvelvollisena.

Puoskar1
08.02.2014, 15.23
Tässä on se tärkein viesti.

Koko netti on täynnä keskustelunavauksia, joissa luodaan voimakkaita vastakkainasetteluja. Me jalankulkijat ja te pyöräilijät, me hiihtäjät ja ja te laduilla kävelijät jne. Yleensä näissä aiheissa kannattaa postata vasta sitten, kun ei harmita enää. Muuten kaivellaan poppareita ja limua tai vedetään internetistä sähkö pois.

Kiitos. Joo, taisin olla vielä vähän hermostunut, vaikka odotinkin ensin päivän. Halusin oikeastaan vain miettiä miten itse olisin voinut toimia tilanteessa paremmin, ettei näitä läheltä piti tilanteita pääsisi käymään.

Eli hyvää kevättä kaikille.

IncBuff
08.02.2014, 15.24
Kannattaa hommata sen kokoinen koira että sen kykenee hallitsemaan.

Puoskar1
08.02.2014, 15.34
Kannattaa hommata sen kokoinen koira että sen kykenee hallitsemaan.
Haista sinä !#&¤!!!! Kyllä minä koirani pystyn hallitsemaan. Muutenhan tämä pyöräilijä olisi törmännyt siihen! Kannattaisiko ennemminkin hankkia tarpeeksi hidas pyörä, ettei tarvitse oikaista ja vaarantaa liikennettä!!

IncBuff
08.02.2014, 15.41
Haista sinä !#&¤!!!! Kyllä minä koirani pystyn hallitsemaan. Muutenhan tämä pyöräilijä olisi törmännyt siihen! Kannattaisiko ennemminkin hankkia tarpeeksi hidas pyörä, ettei tarvitse oikaista ja vaarantaa liikennettä!!
Haistetaan toki kaikki mitä tulee eteen. Ei tarvitse hankkia hidasta pyörää kun kuski on sen verran hidas.

AK-87
08.02.2014, 15.48
Haista sinä !#&¤!!!! Kyllä minä koirani pystyn hallitsemaan. Muutenhan tämä pyöräilijä olisi törmännyt siihen!

Arvoisa Puoskar1, loogisessa päättelyketjussasi on kirahvin mentävä aukko. Esimerkki: Pena Puolangalta karauttaa Bemmillä kurviin poimunopeudella, heittelehtii tämän seurauksena autonsa kanssa villisti puolelta toiselle, mutta lopulta auto jää kuin jääkin ajoradalle. Oliko auto jatkuvasti Penan hallinnassa vai ei? Vinkki: ei ollut.

Ei muuta lisättävää :)

Puoskar1
08.02.2014, 15.51
Ihan vaan vinkkinä, en mainosta mitään, mutta jos joku muukin haluaa tuollaiset kameralasit, niin niitä löytyy halvalla dx.com:sta. n. 20-30 euroa sisältäen postikulut. En mä kyllä oikeasti jaksa oikeuslaitosta ja poliisia alkaa tällasilla asioilla vaivaamaan, ellei ole aivan pakko, mutta ehkä niitä voisi johonkin (vaikka kasvot sensuroituna) julkaista sitten.

Mä oon kyllä aina ihmetelly tota pohjalaista kansanperinnettä. En ole ikinä saanut keneltäkään tai antanut kenellekään turpaan. Kerran menin kyllä snägärillä väliin, ettei kaveri tekisi mitään peruuttamatonta.

Puoskar1
08.02.2014, 16.00
Arvoisa Puoskar1, loogisessa päättelyketjussasi on kirahvin mentävä aukko. Esimerkki: Pena Puolangalta karauttaa Bemmillä kurviin poimunopeudella, heittelehtii tämän seurauksena autonsa kanssa villisti puolelta toiselle, mutta lopulta auto jää kuin jääkin ajoradalle. Oliko auto jatkuvasti Penan hallinnassa vai ei? Vinkki: ei ollut.

Ei muuta lisättävää :)
Noinhan se pyöräilijä tässä tilanteessa toimi. Jos pena taas olisi ajoissa hidastanut, vaikka vähän olisikin samalla renkaat lukkiutuneet ja ajanut mutkan rauhallisesti, niin mielestäni hän olisi pitänyt kulkuvälineensä hallinnassa. Minä en missään vaiheessa käynyt pyörätien puolella, ainoastaan nytkähdin sen 10-20 senttiä eteenpäin pysyen kuitenkin pyörätien ulkopuolella, eikä se ollut tuurista kiinni. Tämä pyöräilijä taas tuli niin kovaa tilannenopeutta, ettei voinut käyttää omaa kaistaansa, vaan olisi tuolloin kaatunut jäisellä väylällä. Eli kumpikohan tässä nyt ei hallinnut ja mitä?

Puoskar1
08.02.2014, 16.37
Joo taisin kyllä tosiaan vähän löysätä hihnaa siinä vaiheessa, kun pyöräilijä vilkaisi minua ystävällisesti. Luulin sen tarkoittavan, että hän joko jatkaa suoraan ajoradalle tai hidastaisi vähän kohdallani. Yritän olla tarkempi jatkossa.

Ja koiran hankin tosiaankin siitä syystä, että saisin liikuntaa ja raitista ilmaa. Täällä Ruoholahdessa se onnistuu kyllä hyvin. Useimmiten täällä tuulee lounaasta raikasta meri-ilmaa ja n. 80% kävelylenkistäni ei kulje yhdenkään autotien vieressä ja loput 20% on asukaspysäköintiä ja huoltoajoa varten, Crusellinsiltaa lukuunottamatta. Ja pyörätiekin on ainoastaan n. 5-15% matkasta lähellä, koska kävelen mieluummin rantaa pitkin "Ei talvikunnossapitoa" -alueella tai toisella puolella kanavaa, kuin siinä missä se pyörätie kulkee. :)

mutanaama
08.02.2014, 16.42
Toisaalta olihan se koira hanskassa, jos ei tuon enempää nykässy. Tosin meidän hurtan pään kääntyminen ulottuu puolen metrin päähän, ja koira on silloinkin 100% hanskassa.

kauris
08.02.2014, 16.57
Mun mielestä puoskari sun kannattais samalla innolla kysellä itsellesi vinkkejä fillarin ostamiseksi, kun olet tehnyt nyt itsesi kiitettävästi tunnetuksi. Esim mahdollisimman kevyt, halpa ja kestävä menopeli sekalaiseen kaupunkiajoon ja maastossa vaikka koiran kanssa pyörähtämiseen. Hinta kuitenkin ihan maksimissaan 300 euroa.

Tank Driver
08.02.2014, 17.02
Mikä on paras?

Se jossa pyllyä pestiin bensalla.

juminy
08.02.2014, 17.11
K.Visto, veikkaan, että kyseessä on viittaus siihen, että jotkut harrastavat pyöräilyä ja toiset vetouistelua.

kauris
08.02.2014, 17.12
Mun viesti oli varmaan sitä huonoa huumoria mutta vielä enemmän pieleen varmaan menisi jos yrittäisin selittää mitä ajoin takaa.

nure
08.02.2014, 17.17
Yksinkertaista, jos koirankusettajan koira moisella ryntäilyllä aiheuttaa ongelman tai tapaturman niin silloin omista korvausvelvollinen. Ei kannata miettiä mikä on liian nopea vauhti kun kumpikin osapuoli olettaa kaikkea toisen reaktioista, joten pitäkää piskit tiukasti kiinni kun muitakin liikkuu!

Marsusram
08.02.2014, 18.55
Hei
Aion hankkia kesäksi videokameralla varustetut aurinkolasit, jotta voin jatkossa tehdä tutkintapyynnön poliisille muista piittaamattomista pyöräilijöistä.

Olen sitä mieltä että jos ottaisin videokameran mukaani, niin saisin joka päivä kuvaa muista piittaamattomista koiran ulkoiluttajista.
Mutta koska suurin osa käyttäytyy kuitenkin kunnolla, niin jätän väliin, enkä viitsi yleistää piittaamattomuutta koiran ulkoiluttamisesta johtuvaksi.

CwA
08.02.2014, 19.46
Hei

Eilen iltapäivällä koiraa ulkoiluttaessani olin kävelemässä Ruoholahdentorille ravintola Faron kulmalta, kun huomasin pyöräilijän, joka oli tulossa kovaa vauhtia minua kohti torin laitaa menevää pyörätietä pitkin. Pysähdyin sitten kohteliaisuuttani siihen kulmalle (https://www.google.fi/maps/preview/@60.161899,24.912628,3a,75y,116.91h,83.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1s30IY0xHqxspUOTnHC09c-g!2e0), ettei pyöräilijän tarvitsisi odottaa minua. Odotin tietenkin, että pyöräilijä hidastaisi vähän kohdallani, tai edes kiertäisi parin metrin päästä, kun tilaa kerran oli vaikka puoli toria, mutta ei, hän jatkoi täyttä väuhtia minua kohti ja kun oli n. puolen metrin päässä minusta ja koirastani meinasi koirani hypätä pyörän alle ja pyöräilijä melkein kaatui.

Eikö tuo ole jo liikenteen vaarantamista? Tilannenopeus oli mielestäni liian suuri, tuossa kohtaa myös loppuu pyörätie ja se jatkuu joko yhdistettynä kevyenliikenteenväylänä tai pelkkänä jalkakäytävänä. En ole varma kumpana, koska liikennemerkkejä ei näkynyt.

Mikäli asiat ovat täysin kuten kerrot, niin pyöräilijä oli edesvastuuton idiootti, mikäli ei niin sitten jotain muuta.

Aika paljon tuolla tienpäällä tosin on noita edesvastuuttomia idiootteja, jotka eivät huomioi toisia eikä omaa mitään malttia tai näkemystä liikenteestä, on vain se oma napa ja omat mieliteot, hitot muista, mätiä omenoita mahtuu joukkoon, valitettavasti.

Entisaikaan gentelemanneilla oli kävelykeppi, sillä olisi kovin houkuttelevaa rauhoittaa turhaan intoilijoiden menoa, vähän kuten Talvisota rainassa pistivät tankille kapuloita rattaisiin. Se opettaisi monta asiaa syöksyjille, etenkin sen, että kaikenlaista yllättävää ja ennakoimatontakin voi tapahtua.

On vain harmi, että se suurin osa kunnollisista pyöräilijöistä saa aina lokaa niskaan kun joku ehkä jopa pyöräilyä isommin harrastamaton, perseilee, se riittää, että on se pyörä.

Itselläni on yleensä tapana tervehtiä kanssakulkijoita ja ajaa rauhallisesti, sitten jos haluan ajaa lujaa siirryn sellaiseen paikkaan missä se muita häiritsemättä ja vaarantamatta on mahdollista, tuo pitäisi olla ehdoton periaate jokaisen kohdalla, jotta turhilta ongelmilta vältyttäisiin.

Jos pyöräilijä ei ymmärrä jättää väliä eläimeen, niin saa tullakkin puraistuksi. Koira on kumminkin ihmistä nopeampi ja vaikka kuinka sitä pidetään kiinni, niin se on helposti metri minkä se tempoilee sivulle, helppo huudella jos ei ole eläimistä mitään kokemusta. Toinen on sitten sekin, että lujaa läheltä koiraa ajaminen on jo lähellä eläinrääkkäystä.
Mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmia ottaa se eläinkin huomioon, joskus on voinut ihan pysähtyä, kun irtaallaan oleva koira on tehnyt mitä koirat nyt ruukaavat tehdä ja tutkivat outoa kulkijaa, se nyt vaan on osa elämää.

Toki voihan sitä istua pleikkareden ääressä ja kuvitella, että ulkona maailma on kliinisen steriili muuttumaton ympäristö, jossa ei ole mitään mihin tarvitseisi sopeutua, mutta aika vieraantuneita silloin ollaan elämästä. Elämä on kumminkin jatkuvaa joustamista ja sopeutumista vallitsevaan muutokseen ja poikkeavuuksiin, mitä aiemmin sen ymmärtää, sen helpompaa elämä on.

Toki eihän nuoret ja dynaamiset kiireiset sitä ymmärrä, se tunne on niin vahva mikä vie eteenpäin.

tunkkireisi
08.02.2014, 21.28
Onko fooorumilaisilla mennyt lauantaipäivä enemmän tai vähemmän kännissä? Tätä "keskustelua" lukiessa alkaa heräämään epäilys moisesta. Ehkä huomiseen mennessä ryhdymme selviämään ja saadaan niin koira-, kissa kuin alkuihmisetkin lähimmäisissämme lepytettyä.
Tulisipa kesä että päästäisiin maantien laitaan riitelemään autoilijoiden kanssa pientareen käytöstä.
Itse varon koiria koska niissä on kaikenlaisia.... Meidän koira ei fillareista piittaa, se sekoaa vain lastenrattaita pukkaavista äideistä.

CwA
08.02.2014, 21.31
Onko fooorumilaisilla mennyt lauantaipäivä enemmän tai vähemmän kännissä? Tätä "keskustelua" lukiessa alkaa heräämään epäilys moisesta. Ehkä huomiseen mennessä ryhdymme selviämään ja saadaan niin koira-, kissa kuin alkuihmisetkin lähimmäisissämme lepytettyä.
Tulisipa kesä että päästäisiin maantien laitaan riitelemään autoilijoiden kanssa pientareen käytöstä.
Itse varon koiria koska niissä on kaikenlaisia.... Meidän koira ei fillareista piittaa, se sekoaa vain lastenrattaita pukkaavista äideistä.

Sitä ennen pitää tietty olla n+1 topiccia koiranpaskasta.

Jopoman
08.02.2014, 21.46
Ei liity tässä ruodittuun tapaukseen, mutta ruohiksessa on kyl tsadin kovapäisimmät koirankusettajat. Kerran yksi älypää usutti koiransa suoraa ajolinjalle perusteluna "ei tässä saa ajaa pyörällä" , kyseessä yhdistetty väylä. Irrallaan seikkailevan koiran omistajalle ei mikään perustelu riittänyt koiran kiinni pitämiseksi, sillä "näin mä aina teen".
Noh, väistelen koirat, lapset ja muut ei ihan täysvaltaiselta vaikuttavat riitävältä etäisyydeltä ja tarvittaessa vauhtia hiljentäen.

Oulunjulli
08.02.2014, 22.53
Se jossa pyllyä pestiin bensalla.

Kukaan hullu bensalla, asetonilla...

Asian viereen, musta on aidosti kiva että koiraihmiset voi päästää koiransa irtikin puskissa lähellä kaupunnia ja hyvin tuonne samoille mestoille on sovittu harrastelemaan marjanpoimijoidenkin kanssa kun jätetään tilaa...siis nythän meni maastopyörittelyihin jos se ei muuten vielä tullut ilmi. Kerran kyllä toivoin olevani jokin ninja kun kaksi aivan kauhian kokoista hevos-saksandemokraattispaimenkoira-dobbermanni-mitälie ristisiitosta lähti juoksemaan kohti ja niiden isäntä huusi isosti jotain josta ei saanut mitään selvää. Arvelin että yritti komentaa takaisin ja sitten kehotti leikkimään kuollutta.
No ei ne kiinni käynyt ja ukko oli melkoisen kännissä, sanoi huutaneensa että ovat kilttejä.... jos tuon olisin kuullut niin eipä kait tuokaan mieleen olis jäänyt.

tunkkireisi
08.02.2014, 23.10
Sitä ennen pitää tietty olla n+1 topiccia koiranpaskasta.
Karvaan kokemukseni mukaan todennäköisin henkilö kävelemään koiranpaskaan on toinen koiranulkoiluttaja. Poetic justice ei kummankaan näemmä kouluta koiranomistajia. Suurin syy lienee se etteivät koululaiset ja teinit, joille me vanhemmat opetamme vastuullista käytöstä antamalla vastuulle lemmikin hoitamista, opi sitä ihan heti. Lemmikin schaisse jää siis ketoon. Kakka iljettää, hyi.
Flexin aikuiskäyttäjällä jää paska maahan helposti sekin.
Anteeksi offtopic.

Munarello
08.02.2014, 23.19
Itsehän näin neljäntoista pirtulitran jälkeen vaatisin, että kaikki munamankelit pitäisi rekisteröidä ja omistajille antaa rekisterinumeroa vastaavat nimimerkit Fillarifoorumille. Näin kaikki vastaavalla menetelmällä Koiranulkoilutusfoorumille rekisteröidyt käyttäjät voisivat suoraan kohdistaa paheksunsa täsmälleen oikealle jäsenelle. Saman voisi toki tehdä jokaiselle autoharrastusfoorumille. Hiihtopuolella ei niin väliä, koska oikeasti vain Maailman Aikuisimmat Sedät nykyisin hiihtää. Integraatio foorumien välillä tulee toki mahdollistaa EU-tukirahalla.0

LJL
09.02.2014, 00.02
Olen asiasta ennen kaikkea mieltä ja haluaisin kiinnittää huomiota.

Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Lisäisin tähän vielä, että johtuen tosiseikoista joita ei ole käsillä tai sitten on riippumatta niiden esittäjän puolueettomuudesta tai puolueellisuudeta, on erittäin mahdotonta olla lausumatta monisanaisuutta välttämättä kirosanatulvan keskeltä mitä metsä vastaisi, jos sinne muista riippumattomista syistä alentunutta syyntakeisuuttaan ja vajavaista oikeustoimikelpoisuuttaan peitellen joku huutaisi, jos osaisi.

maanma
09.02.2014, 00.11
Rekisteröinnin voisi toteuttaa vapaaehtoisena. Tyyliin iso punainen heijastin jossa Teksti Reilusti liikenteessä ja kirjainnumerosarja tyyliin FF0323. Tuon voisi sitten gentlemanni sijoittaa perään satulasta roikkumaan.

Munarello
09.02.2014, 00.26
Rekisteröinnin voisi toteuttaa vapaaehtoisena. Tyyliin iso punainen heijastin jossa Teksti Reilusti liikenteessä ja kirjainnumerosarja tyyliin FF0323. Tuon voisi sitten gentlemanni sijoittaa perään satulasta roikkumaan.

Ei tässä mikään vapaaehtoinen toimi. Pakkopakolla perkule, ja lisävero tommoisen ehdottajalle. Terveisin Orma Jollila.

CwA
09.02.2014, 00.46
Itsehän näin neljäntoista pirtulitran jälkeen vaatisin, että kaikki munamankelit pitäisi rekisteröidä ja omistajille antaa rekisterinumeroa vastaavat nimimerkit Fillarifoorumille. Näin kaikki vastaavalla menetelmällä Koiranulkoilutusfoorumille rekisteröidyt käyttäjät voisivat suoraan kohdistaa paheksunsa täsmälleen oikealle jäsenelle. Saman voisi toki tehdä jokaiselle autoharrastusfoorumille. Hiihtopuolella ei niin väliä, koska oikeasti vain Maailman Aikuisimmat Sedät nykyisin hiihtää. Integraatio foorumien välillä tulee toki mahdollistaa EU-tukirahalla.0

Minä taas ihmettelen, että onko suomalaisilla geeneissä joku ominaisuus, joka ohjaa mielihalut aina kaiken monimutkaistamiseen, kieltämiseen tai kalliiksi tekemiseen, mieluiten kaikkea tätä kerralla?

Me maksetaan varmasti 30% enemmän veroja ihan vain tuon kovan byrokratiaintoilumme tähden, mistä se oikein juontaa juurensa, miksi niin ajatusmallimme toimivat ja onko siitä mitään pelastusta?

El-Carpaso
09.02.2014, 13.10
Entisaikaan gentelemanneilla oli kävelykeppi, sillä olisi kovin houkuttelevaa rauhoittaa turhaan intoilijoiden menoa, vähän kuten Talvisota rainassa pistivät tankille kapuloita rattaisiin. Se opettaisi monta asiaa syöksyjille, etenkin sen, että kaikenlaista yllättävää ja ennakoimatontakin voi tapahtua.

Itselläni on yleensä tapana tervehtiä kanssakulkijoita ja ajaa rauhallisesti, sitten jos haluan ajaa lujaa siirryn sellaiseen paikkaan missä se muita häiritsemättä ja vaarantamatta on mahdollista, tuo pitäisi olla ehdoton periaate jokaisen kohdalla, jotta turhilta ongelmilta vältyttäisiin.

Jos pyöräilijä ei ymmärrä jättää väliä eläimeen, niin saa tullakkin puraistuksi. Koira on kumminkin ihmistä nopeampi ja vaikka kuinka sitä pidetään kiinni, niin se on helposti metri minkä se tempoilee sivulle, helppo huudella jos ei ole eläimistä mitään kokemusta. Toinen on sitten sekin, että lujaa läheltä koiraa ajaminen on jo lähellä eläinrääkkäystä.
Mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmia ottaa se eläinkin huomioon, joskus on voinut ihan pysähtyä, kun irtaallaan oleva koira on tehnyt mitä koirat nyt ruukaavat tehdä ja tutkivat outoa kulkijaa, se nyt vaan on osa elämää.

Toki voihan sitä istua pleikkareden ääressä ja kuvitella, että ulkona maailma on kliinisen steriili muuttumaton ympäristö, jossa ei ole mitään mihin tarvitseisi sopeutua, mutta aika vieraantuneita silloin ollaan elämästä. Elämä on kumminkin jatkuvaa joustamista ja sopeutumista vallitsevaan muutokseen ja poikkeavuuksiin, mitä aiemmin sen ymmärtää, sen helpompaa elämä on.

Toki eihän nuoret ja dynaamiset kiireiset sitä ymmärrä, se tunne on niin vahva mikä vie eteenpäin.

Niin oliko nyt niin notta on hyvä juttu tökätä keppi fillaristin pinnojen väliin? (Vahingonteko, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä pahoinpitely jne) jos sillä on vaikka normaali odotettava etenemisnopeus.

ja jotain että koiran puremakin on ihan hyväksyttävää jos ei matele ohi. Sehän onkin sujuva työmatka ku joka turren kohdalla pysähtyy ja kovasti pahoitellen taluttaa ohi.

Kyl se taitaa niin olla et liikkujilla pitäis olla vastuu itsestä ja omistaan. Vaihtoehdothan tässä on se luottamus muihin kelveilijöihin että toiselta reunalta ohittamalla voi mennä ohi ilman merkittävää hidastamista (poissulkien pienet lapset. Ovat yhtä arvaamattomia koirien kanssa mutta harvemmin narun päässä) tai ajoradalla ajaminen. Keskustoissa ajorata toimii yleensä hyvin esikaupungeissa pysyy mieluusti sillä pirun leveällä kelvillä johon mahtuis vaikka kaks autoa rinnan mutta silti yhdistelmä ihminen ja koira tekevät ohittamisesta haastavaa.

Jake_Kona
09.02.2014, 14.02

MODE poistettaisiko tämä ketju kun tullaan trollailemaan ihan ammattilaisen elkein.

kaiveli82
09.02.2014, 14.49
Näin koiran kanssa liikkuessa n.10km päivä pyörällä ja jalan tulee harvakseltaan kohtaamisia jolloin itse pidän huolen että meistä ole haittaa muille liikkujille. Joskus harvakseltaan pyöräilijä pääsee yllättämään takaa tullessaan vaikka sinne taaksekkin pälyilen tiheään. Suurimman harmin aiheuttaa ihmiset jotka pitää koiria vapaana mikä on raivostuttavaa, siinä kun voi tulla satojen eurojen kulut jos sattuu päälle tulemaan. Mun koira on hulluna pyöräilijöihin, lapsiin, moniin ihmisiin, toisiin koiriin ja traktoreihin joten näitten kanssa riittää työtä. Pyöräilijöidenkin/ juoksijoiden kohdalla kyse on vain siitä että se haluaisi itsekkin juoksemaan ja ihmiset se nyt vaan pussais muutamaa lukuunottamatta joille örisee nähdessään. Ei oo koskaan tullut sanaharkkaa kenenkään kanssa päin vastoin tervehtijöitä ja silittelijöitä riittää husky-pojalle mutta tää nyt onkin tällainen maalaiskylä.

Mr_Garth
09.02.2014, 18.24
Minä taas ihmettelen, että onko suomalaisilla geeneissä joku ominaisuus, joka ohjaa mielihalut aina kaiken monimutkaistamiseen, kieltämiseen tai kalliiksi tekemiseen, mieluiten kaikkea tätä kerralla?

Me maksetaan varmasti 30% enemmän veroja ihan vain tuon kovan byrokratiaintoilumme tähden, mistä se oikein juontaa juurensa, miksi niin ajatusmallimme toimivat ja onko siitä mitään pelastusta?

Mielestäni sixpack hallitus voisi asettaa jonkinmoisen komitean pohtimaan tätä. Tässä voisi olla vientituote. Oiskohan Himanen tai Ollila vapaana, tai vaikka molemmat?

-Garth

Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

TuH
09.02.2014, 23.15

Minusta se oli ihan kiva.

CwA
09.02.2014, 23.17
Näin koiran kanssa liikkuessa n.10km päivä pyörällä ja jalan tulee harvakseltaan kohtaamisia jolloin itse pidän huolen että meistä ole haittaa muille liikkujille. Joskus harvakseltaan pyöräilijä pääsee yllättämään takaa tullessaan vaikka sinne taaksekkin pälyilen tiheään. Suurimman harmin aiheuttaa ihmiset jotka pitää koiria vapaana mikä on raivostuttavaa, siinä kun voi tulla satojen eurojen kulut jos sattuu päälle tulemaan. Mun koira on hulluna pyöräilijöihin, lapsiin, moniin ihmisiin, toisiin koiriin ja traktoreihin joten näitten kanssa riittää työtä. Pyöräilijöidenkin/ juoksijoiden kohdalla kyse on vain siitä että se haluaisi itsekkin juoksemaan ja ihmiset se nyt vaan pussais muutamaa lukuunottamatta joille örisee nähdessään. Ei oo koskaan tullut sanaharkkaa kenenkään kanssa päin vastoin tervehtijöitä ja silittelijöitä riittää husky-pojalle mutta tää nyt onkin tällainen maalaiskylä.

Ei täälläkään mitään ongelmia ole ollut, eikä edes kelvejä tai pientareita, autot, rekut, juoksijat ja pyöräilijät mahtuu oikein hyvin kulkemaan, kun ymmärretään huomioida toisemme ja ymmärretään sellainen seikka kuin tilannennopeus.

Enpä ole kyllä nähnyt yhtäkään sellaista koiranulkoiluttajaa, joka ei ottaisi muita huomioon, kyllä se koira pidetään oikein nätisti hallinnassa, sitten on noita metsästyskoiria jotka ovat vähän harhautuneet sekä noita pihassa kytkemättömiä olevia vahtikoiria, jotka tulee tutkimaan, jos on niin kiire, että ei malta sellaisten kohdalla pysähtyä, niin voi kysyä mihin sitä niin kiire on, hautaan? Eikö kannata ottaa rennommin ja nauttia elämästä, joka on kaikkalla ympärillä?

Kaupungeissa ehkä on sitten kaikenlaista, tunnetustihan joukossa tyhmyys tiivistyy, joten ehkä sieltä löytyy noita tiivistyneitä koiranulkoiluttajia, sekä pyöräilijöitäkin.

Ohitusetäisyys muuten kasvaa nopeuden mukana, se 1m jos on turvallista 10km/h tai alle nopeudessa, niin 40 nopeudessa pitää olla aika paljon enemmän, tämähän perustuu yksinkertaisesti siihen käytettävissä olevaan aikaan, jonka vaatii pysähtymiseen/väistämiseen.
Lain mukaan ajoneuvo on voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa, eikö eläimen mahdollinen metrin sivusiirtymä ole myös ennalta arvattava vaaratilanne ja eikö vaaran välttämiseksi lain mukaan tule tehdä parhaansa?

Käsittämätöntä muista piittamattomuuta esiinttyy joidenkin asenteissa, kun kirjoittavat kuinka se oma kiire on tärkeämpi kuin muiden hyvinvointi, mutta heti ollaan älähtämässä kun samaa heitetään vastapalloon, eli keppiä pinnojen väliin.

Liikenneturvallisuuden kannalta itse ei voi valita vauhtiaan, liikennetilanne määrittelee sen vauhdin mitä voi ajaa ja se on nyt voi voi vaan, jos väylällä ei pystykkään muuta kuin matelemaan, ihan yhtäläinen oikeus niillä muillakin on siellä olemiseen, ei pyöräilijä mitään punaista mattoa tarvitse, että saa kulkea justiin kuinka itseä huvittaa.

Toinen juttuhan on toki jos asiallisesti pyöräilijä kulkee, mutta silloin ei koiranulkoiluttajienkaan tarvitse asiasta valittaa, jolloin tilanne todennäköisimmin on ollut sellainen, että pyörällä on ajettu liian vähäisellä turvavälillä suhteessa käytettyyn nopeuteen.

Itse kirjoitan tätä pyöräilijänä, 99% liikkumisestani on pyöräilyä, eikä mulla edes ole koiraa, mutta jotain kokemusta on liikenteestä, siellä pitää asenteen olla ihan jotain muuta kuin sitä, että haluaisi välttää matelua tai että haluaisi mennä äkkiä, siitä ne onnettomuudet syntyy.

Oatmeal Stout
10.02.2014, 11.03
Kyllä minusta on ihan kohtuullista edellyttää etenkin kaupunki olosuhteissa, ettei ohi ajava tai siivuuttava ajoneuvo tule kahta metriä lähemmäs ihmistä oli tällä ajoneuvo, koira tai jokin muu henkilökohtainen vajavaisuus.

Uroskoira on kohtuullisen hyvin hallinnassa, kun sen saa sanan voimalla eroon kiimaisesta nartusta, ainakin näin koirattoman ihmisen kannalta katsottuna.

CwA
12.02.2014, 06.42
Kyllä minusta on ihan kohtuullista edellyttää etenkin kaupunki olosuhteissa, ettei ohi ajava tai siivuuttava ajoneuvo tule kahta metriä lähemmäs ihmistä oli tällä ajoneuvo, koira tai jokin muu henkilökohtainen vajavaisuus.

Uroskoira on kohtuullisen hyvin hallinnassa, kun sen saa sanan voimalla eroon kiimaisesta nartusta, ainakin näin koirattoman ihmisen kannalta katsottuna.

Huumepsykoosin vallassa olevasta 5m voisi olla tosin turvallisempi etäisyys.

Fysiikanlait sekä ihmisen reaktoiden nopeus tahtoo määritellä sen, että jos lähempää tahtoo sivuuttaa, niin sitten on vaan hidastettava nopeus sellaiselle tasolle, että kykenee välttämään vaaran, eli ettei omalla vauhdillaan aiheuta tarpeetonta vaaraa muille, eläimille tai ihmisille.

Ajoneuvohan pitää hallita kaikissa ennalta-arvattavissa tilanteissa ja jalkakäytävällä sinkoilevat lapset (myös aikuiset), sekä koirat mielestäni kuuluvat tuohon, kun niitä ainakin osa vaikuttaa jatkuvasti kohtaavan. Tosin voihan se oma äkkiä kerkeäminen olla tärkeämpää kuin yleinen liikenneturvallisuus.

Tietty kivahan se olisi jos voisi ajaa kuten jos kaikki noudattaisivat säntillisesti sääntöjä, mutta ei sellaista tilannetta koskaan tule, joten miksi kiusata itseään?

Himpun verran kun tuota liikennettä tullut nähtyä, niin sen olen huomannut, että säännöt voi olla mitä on, mutta jos tilanteen mukaan ymmärtää toimia, niin ei tule niitä läheltäpiti tilanteitakaan.

Itse onnistuin välttämään varmasti satoja potentiaalisia kolaritilanteita, ihan vain sillä, että itsetuntoni riitti oikein hyvin joustamiseen, ei se multa ollut pois, joskus meni tosin tiukoille, kun vastaantulevan rekan takaa ilmestyi 'tyhjästä' auto omalle kaistalleni, mutta onneksi oli piennar ja onneksi olin jo etukäteen pohtinut sellaisenkin tilanteen mahdollisuutta, niin mun ei tarvinnut enää siinä miettiä vaan toiminta riitti.

Sitä samaahan se pyörälläkin ajaminen pitäisi olla, että miettii vähän muitakin vaihtoehtoisia entä jos tilanteita, äkkiä siinä oppii ymmärtämään sen mitä se liikenne oikeastaan on ja miksi niitä onnettomuuksia syntyy, se malttamattomuus on suurin vaaratilanteiden aiheuttaja.

VesaP
12.02.2014, 08.32
Ihan vaan vinkkinä, en mainosta mitään, mutta jos joku muukin haluaa tuollaiset kameralasit, niin niitä löytyy halvalla dx.com:sta. n. 20-30 euroa sisältäen postikulut.

Eiku ostat nyt tämän (ei tosin saa ihan 20 eskolla):

http://static1.vertaa.fi/fotos/220x220/4/9/5/5/panasonic-hx-a100-19934955.jpg
Ja laitat sit nettiin juutubeen live streminä HD-kuvaa niin voidaan livenä täällä kommentoida kuka oli oikeessa.

Ja sit kun saat toimii tuon livekuvan nettiin, pliis, kerro täällä miten sen sait tehtyä. Itse en ohjeista huolimatta onnistu asiassa. Perkele.

Smo
12.02.2014, 10.03

Oletko varma että kaksi metriä riittää tuolla ytimen matriisissa? Itse pyrin kiertämään varsinkin vesiajoneuvot ja ns Tax-free kuljetukset kauempaa. Koirat kierrän ujona puun takaa tai korttelin ympäri.

Oatmeal Stout
12.02.2014, 10.34
Huumepsykoosin vallassa olevasta 5m voisi olla tosin turvallisempi etäisyys.

Oletko varma että kaksi metriä riittää tuolla ytimen matriisissa? Itse pyrin kiertämään varsinkin vesiajoneuvot ja ns Tax-free kuljetukset kauempaa. Koirat kierrän ujona puun takaa tai korttelin ympäri.
Cwa lienee oikeammassa kuin minä.

Himpun verran kun tuota liikennettä tullut nähtyä, niin sen olen huomannut, että säännöt voi olla mitä on, mutta jos tilanteen mukaan ymmärtää toimia, niin ei tule niitä läheltäpiti tilanteitakaan.
Aika optimistinen kuva liikenteestä, toki pitäisi ymmärtää toimia tilanteen mukaan ja jos on vaarana joutua ruuhkaan, niin ei vain pitäisi mennä liikenteeseen lainkaan.
Jonon keulilla ei tiedä mitä takana tapahtuu vaikka yrittäisi katsella ja siksi reagointiaikaa ei välttämättä juuri jää.
Isommissa taajamissa ei välttämättä ruuhka-aikaan tilaa edes väistämiseen siinä missä maantiellä sellaisen matalamman metalliaidan yli voi aina kipata itsensä pyörällä vaan ei autolla.

CwA
12.02.2014, 11.01
Aika optimistinen kuva liikenteestä, toki pitäisi ymmärtää toimia tilanteen mukaan ja jos on vaarana joutua ruuhkaan, niin ei vain pitäisi mennä liikenteeseen lainkaan.
Jonon keulilla ei tiedä mitä takana tapahtuu vaikka yrittäisi katsella ja siksi reagointiaikaa ei välttämättä juuri jää.
Isommissa taajamissa ei välttämättä ruuhka-aikaan tilaa edes väistämiseen siinä missä maantiellä sellaisen matalamman metalliaidan yli voi aina kipata itsensä pyörällä vaan ei autolla.

Mulla ei ole ns. ruuhkassa ollut juurikaan mitään vaaratilanteita, kun nopeudet on silloin aika mitättömiä, heikompikin kerkeää mukaan. Toisaalta jos kolisee, niin autolla ei kovin pahasti käy, pyörällä sitten vähän toinen tarina, mutta itse kaupungissa kun pyöräilin, niin muistan hyvin kuinka ne ruuhkapaikat pystyi yleensä kiertämään aika pienellä vaivalla, korttelin verran sivusta kun ajoi, niin miltei tyhjiä teitä.

Jostain syystä mulla ei ole kovin kummoisia tilanteita pyörän kanssa koskaan tullut, edes sellaisia joissa itse on joutunut tekemään jotain tilanteen korjaamiseksi ei taida olla kuin ihan vain pari ja aina kyseessä lapset ja niiden liikenteen seuraamattomuus, pukataan pensasaidan takaa väylälle yms. Kaiken kun pyöräillessä kuulee, äänetöntä ei oikein olekkaan, niin ei ole niitä katveita pahemmin.

Jos itse pystyn ajelemaan ilman onnettomuuksia näinkin pitkästi ja paljon, niin kyllä suurimman osan pitäisi pystyä, kun tuskin tässä mikään supermies ollaan.

Oatmeal Stout
13.02.2014, 14.05
Jos itse pystyn ajelemaan ilman onnettomuuksia näinkin pitkästi ja paljon, niin kyllä suurimman osan pitäisi pystyä, kun tuskin tässä mikään supermies ollaan.
Pyörääni on törmännyt takaa auto, kun olin punaisissa valoissa ja toisella kerralla punaisissa edessä oleva auto lähti peruuttamaan kun valot vaihtuivat vihreälle - niitä osasin varoa ihan yhtä paljon, kun kylkeen autoillutta tätiä, joka tuli kolmion takaa, koska siinä kohdassa ei ollut autoa, mikä toki oli ihan totta.
Minulla on viisi kolaria auton kanssa, joista neljä Helsingissä ja yksi Espoossa, joista yhdessä ajoin pakettiauton, jolla oli tehokkaampi jarrutus kuin minulla, perään.
Toki nuo ajalta, jolloin pyöräteitä ei ollut kantakaupungissa, jossa asuin, ja liikennekulttuuri oli vähän toisen kaltainen - nykyään autoilijat eivät niin tarkoituksellisesti kaada pyöräilijöitä kuin silloin.

Smo
13.02.2014, 14.44
Kerran törmännyt autoon Etu-Töölössä, vasemmalta risteykseen tullut auto oli pysähtyneenä mutta lähti liikkeelle kun olin keulan edessä kääntymässä auton edestä. Nokkakolari fillarin kanssa kun katselin maisemia ja sit huomasin toisen fillarin edessä, väistin oikealle ja se omalle vasemmalleen. Kerran ajoin näkymättömään fleksiin.

Oatmeal Stout
13.02.2014, 15.14
^Ja koiralla on myös veronmaksaja (http://www.hel.fi/hki/talpa/fi/laskutus/koiraveroasiat)^

CwA
13.02.2014, 21.04
Pyörääni on törmännyt takaa auto, kun olin punaisissa valoissa ja toisella kerralla punaisissa edessä oleva auto lähti peruuttamaan kun valot vaihtuivat vihreälle - niitä osasin varoa ihan yhtä paljon, kun kylkeen autoillutta tätiä, joka tuli kolmion takaa, koska siinä kohdassa ei ollut autoa, mikä toki oli ihan totta.
Minulla on viisi kolaria auton kanssa, joista neljä Helsingissä ja yksi Espoossa, joista yhdessä ajoin pakettiauton, jolla oli tehokkaampi jarrutus kuin minulla, perään.
Toki nuo ajalta, jolloin pyöräteitä ei ollut kantakaupungissa, jossa asuin, ja liikennekulttuuri oli vähän toisen kaltainen - nykyään autoilijat eivät niin tarkoituksellisesti kaada pyöräilijöitä kuin silloin.

Toisinaan sitä ihmettelee mitä ihmiset oikein säätää siellä autoissaan, muutamia kertoja on liikennevaloissa lähdetty peruuttamaan, mutta jokaisella kerralla jo aiemmin joku siinä autossa on kiinnittänyt huomion ja olen jättänyt sitten hyvin reilun välin, tosin yleensä valoissa muutenkin jätän reilumman välin, kun ikinä ei tiedä hajoaako se edellämenijän kärry, noitakin on sattunut, tai sitten bensa loppunut tai jotain muuta, takanatulijat hermoaa, kun ei ole ihan luukussa kiinni, vaan antaapa hermota, sujuvammin sitä itse pääsee liikkelle kun jättää väliä, se edessäolija kun arpoo niissä valoissa kumminkin ja itse voi hyvin pehmeästi lähteä rullaamaan, siinä kohtaa kun edellämenijä herää että lähdetään, niin on taas aika liki, mutta kun edellämenijä tarpeettoman rajusti kiihdyttää, voi itse rauhallisesti kiihdytellä.
Usein sitten toiset pysähtyy valoihin ja sudittaen lähtevät liikkeelle etenkin talvisin, kun itse voi rytmittää ajoaan niin ettei tarvitse pysähtyä, täysin samaa tahtia niiden muiden kanssa silti pääsee, polttoainetta kuluu vaan kymmeniä prosentteja vähemmän, melua tulee vähemmän, renkaat ja tiet kuluu vähemmän eikä risteyksiäkään tule kiillotettua, mutta monet ei mieti tuossakaan sen laatikon ulkopuolelta asioita.

Fillarilla mulla ei ole kolaroinnista kokemuksia, vaikka Oulussa ja Tampereellakin tullut paljon ajeltua, tosin itse käytän oikeaa laitaa, enkä ajanut keskellä kaistaa, autot yleensä meni ohi, eikä tarvinnut jännittää tuleeko joku perään valoissa.

Muistan erään kerran kun Helsingissä käppäilin, turkaisen kapea jalkakäytävä, ei varmaan juuri metriä leveämpi, siinä porukkaa vietävästi, sitten se viereinen autotie, niin kaikki ajoi suurinpiirtein keskiviivan päällä, reunassa liki 2 metriä leveästi tyhjää, enpä nähnyt syytä olla käyttämättä tuota käyttämätöntä tilaa kävelyyn, mutta jostain kumman syystä se muu porukka halusi olla ahtaasti käytävällä.

Kai siinäkin tuli jotain lakia rikottua, mutta yleensä tykkään katsoa sitä mikä toimii kaikkien kannalta kuin sitä mitä laissa tilannetta tuntematta on säädetty. Oli muuten kevätaikaa ja hiekkaa siinä ajamattomalla kohdalla, eipä renkaanjälkiä oikein löytynyt, joten en siksi pitänyt minään ongelmana siinä kävelyä. Jossain Presidentti hotellin lähellä se taisi olla.

Peräänkuuluttaisinkin enemmän yleisellä tasolla sellaista maalaisjärjenkäyttöä, että mietittäisiin asioita toisten näkökulmasta ja kokonaisuuksia eikä vain omaa itseä tuolla liikenteessä, se toisi kaikille sitä sujuvuutta kulkemiseen. Tai ainakaan mulla ei ole siten toimien tullut koskaan konflikteja liikenteessä, tuskin se mitään sattumaakaan on, vastaavasti kun nuorempana enemmän omaan napaan tuijottaen tuli intoiltua niin silloin jotain protestiääniä saattoi kuuluakkin, mun mielestä ainakin on loogista päätellä, että se oma asennoituminen tossa tekee kumminkin suurimman osan. Ajatellaan vaikka niin, että kun itse otat paremman asenteen ja kerrot kuinka se vaikuttaa, joku toinen ottaa sellaisen asenteen ja jos kaikki ottaisivat niin olisiko ne ajaneet Oatmealin perään liikennevaloissakaan tai muutoin tulleet päälle?

Sitä voi kumminkin vain odottaa mitä itse tekee ja miten itse asennoituu, muilta ei voi muuta vaatia.

Oatmeal Stout
14.02.2014, 10.48
Toisinaan sitä ihmettelee mitä ihmiset oikein säätää siellä autoissaan, muutamia kertoja on liikennevaloissa lähdetty peruuttamaan, mutta jokaisella kerralla jo aiemmin joku siinä autossa on kiinnittänyt huomion ja olen jättänyt sitten hyvin reilun välin, tosin yleensä valoissa muutenkin jätän reilumman välin, kun ikinä ei tiedä hajoaako se edellämenijän kärry, noitakin on sattunut, tai sitten bensa loppunut tai jotain muuta, takanatulijat hermoaa, kun ei ole ihan luukussa kiinni, vaan antaapa hermota, sujuvammin sitä itse pääsee liikkelle kun jättää väliä, se edessäolija kun arpoo niissä valoissa kumminkin ja itse voi hyvin pehmeästi lähteä rullaamaan, siinä kohtaa kun edellämenijä herää että lähdetään, niin on taas aika liki, mutta kun edellämenijä tarpeettoman rajusti kiihdyttää, voi itse rauhallisesti kiihdytellä.
Usein sitten toiset pysähtyy valoihin ja sudittaen lähtevät liikkeelle etenkin talvisin, kun itse voi rytmittää ajoaan niin ettei tarvitse pysähtyä, täysin samaa tahtia niiden muiden kanssa silti pääsee, polttoainetta kuluu vaan kymmeniä prosentteja vähemmän, melua tulee vähemmän, renkaat ja tiet kuluu vähemmän eikä risteyksiäkään tule kiillotettua, mutta monet ei mieti tuossakaan sen laatikon ulkopuolelta asioita.
Tuosta saa vaikutelman, että olet valoissa autolla siinä missä minä tulin kolhituksi pyörän kera. Pyörällä valoissa ei parane olla laidassa, sillä oikealle kääntyvä auto rinnalla on varma loukku. Ihan samoin jossain Hämeentiellä tai Mäkelänkadulla, pätkillä ilman pyörätietä, on turvallisempaa olla bussikaistalla lähellä keskiosaa etenkin pysäkkejä lähestyessä.

latuman
14.02.2014, 13.15
Jos joku sikailee Audilla, menenkö audifoorumille kysymään heidän mielipidettään asiasta? Jotenkin se tuntuu "vähän hassulta".

kauris
14.02.2014, 17.31
Hyvin kiteytetty tämän topicin outous.

Jake_Kona
14.02.2014, 17.46
Viime kesänä oli pitkä fleksi yli pyörätien. Kiersin maastopyörällä puistikon kautta 5m kiertäen puistonpenkit ja koiran. Ei edes anteeksi pyytänyt mokoma kiinanpalatsi-koira;)

CwA
14.02.2014, 21.50
Tuosta saa vaikutelman, että olet valoissa autolla siinä missä minä tulin kolhituksi pyörän kera. Pyörällä valoissa ei parane olla laidassa, sillä oikealle kääntyvä auto rinnalla on varma loukku. Ihan samoin jossain Hämeentiellä tai Mäkelänkadulla, pätkillä ilman pyörätietä, on turvallisempaa olla bussikaistalla lähellä keskiosaa etenkin pysäkkejä lähestyessä.

Juu, en muista, että olisin pyörällä autokaistalla valoihin koskaan pysähtynyt, nuorena koukkasin aina siihen kelville kun siinä oli se vihreä ukon kuva ja jätin autot taakseni :P

Vanhemmiten ei ole sitten ollut oikein syytä ajella autotiellä, jossa liikennevalot, kun kaikkialla on pyöräteitä tosin nykyisellään lähimmät liikennevalot taitaa olla reilun 100km päässä, joten noita ei pääse jännittämään senkään vertaa. Autokoulujen toiveesta tuonne reilun 30km päässä olevaan taajamaan on taidettu laittaa yksisuuntainen kadunpätkä, muttei nykyään kovin paljoa tarvitse enää noita tilanteita arpoa.

Itse toivoisin kyllä liikennekulttuuriin pientä muutosta, niin että kaikki näkisivät pyörän tasavertaisena ajoneuvona, mutta se kai on vähän sama kuin toivoisi että ilmaista sähköä tulisi töpselistä, sataisi hunajaa ja neitsyet tanssisivat joka ilta makuuhuoneeseen? :D

Siitä huolimatta itse pyrin toimimaan kuten tahtoisin muiden toimivan, vaikka se usein tarkoittaa, että matkani kesto venyy ja itse joudun matelemaan, haluan silti naiivisti uskoa, että sillä olisi jotain merkitystä.