PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkövaihteet ja muut hömpötykset!

Sivut : [1] 2

J.F
25.01.2014, 00.00
Elämä on vaikeeta. Mitkä vaihteet uuteen maantiepyörään? En oikeasti tiedä miten suhtautua noihin sähkövaihteisiin. Onko ne vaan muotijuttu (kuten 29" maastossa) vai onko ne oikeesti paremmat?

Onko ne 10 vuoden kuluttua ongelmajätettä autotallin nurkassa kuten tämänpäiväin tietsikat vai onko ne vielä mukana lenkilläni?

kolistelija
25.01.2014, 00.22
Sähkikset on kysymys johon voi vastata kysymyksellä "Miks ei?".

Kymmenen vuoden päästä sulla on Dura-Ace 9800900 jossa on 19-vaihteinen takapakka ja vaihdelaatikko edessä. Ei sinua silloin kiinnosta mitä olet tänään ostanut.

Grandi66
25.01.2014, 00.25
Toimii ku nato-ohjus, tää on vaan miun mielipide ja kokemus.

J.F
25.01.2014, 00.42
Toi "miks ei"- kysymys on mielenkiintoinen. Mekaaninen toiminta yhdistyy hyvin fyysiseen liikuntaan. Elektroninen ei ahtaassa mielessäni (ainakaan vielä) istu siihen ihan yhtä hyvin. Ehkä nämä on vaan ikääntymisen merkkejä! :)

kolistelija
25.01.2014, 00.51
Toi "miks ei"- kysymys on mielenkiintoinen. Mekaaninen toiminta yhdistyy hyvin fyysiseen liikuntaan. Elektroninen ei ahtaassa mielessäni (ainakaan vielä) istu siihen ihan yhtä hyvin. Ehkä nämä on vaan ikääntymisen merkkejä! :)
Olet oikeilla jäljillä. Toisille se mekaaninen naksahdus vaan on tärkeä. Minä kuulun siihen ryhmään. Mitään muuta syytä en keksi, mutta se riittää.

J.F
25.01.2014, 00.52
http://www.youtube.com/watch?v=cY3ypQD6p2s&sns=em

Tulevaisuus on kuitenkin mekaaninen!

Väärinymmärtäkää mut oikein: voisin hyvinkin ottaa sähkikset mutta jokin niissä vierastaa!

HC Andersen
25.01.2014, 00.52
Mulla on mekaaniset aivot ja vaihteet.

ViliA
25.01.2014, 00.58
Viime keväänä painiskelin saman asian kanssa ja pääsinkin sähköisiä kokeilemaan. Olihan ne hyvät, äänettömät ja vikkelät käyttää mutta siitä huolimatta päädyin mekaanisiin. En sitä sen paremmin myöskään osannut perustella mutta joku siinä vaan ei kolahtanut.

J.F
25.01.2014, 01.00
Olet oikeilla jäljillä. Toisille se mekaaninen naksahdus vaan on tärkeä. Minä kuulun siihen ryhmään. Mitään muuta syytä en keksi, mutta se riittää.

Vähän tota ajattelen itsekin!

Jousi
25.01.2014, 01.08
Sähköissä on automaattinen etuvaihtajan trimmi. Läl-läl-lää.. :D Ja hei, KUN sä pannutat, takavaihtaja menee automatic niin "piiloon" kuin vaan mahdollista.

= aina vaan vähemmän mietittävää meidän vanhoille hitaille aivoille. Ja eiks se oo ihan hyvä, ystäväni J.F? :)

J.F
25.01.2014, 01.11
En mä Jousi maantiellä pannuta ihan yhtä usein kuin metsässä. Paitsi Ruotsissa pari kesää sitten mutta silloin oli jo rundi kieretty! ;)

Juha Jokila
25.01.2014, 01.14
Ostaisitko 5 vuotta tai 10 vuotta vanhan sähkövaihdepyörän? Vähän kuin Audit. Laatikko porsii jo teiniässä ja korjaus ylittää auton arvon -> paaliin. Eihän se toki niitä huoleta, jotka vaihtaa pyörää vähintään joka toinen vuosi.

Jousi
25.01.2014, 01.16
En mä Jousi maantiellä pannuta ihan yhtä usein kuin metsässä. Paitsi Ruotsissa pari kesää sitten mutta silloin oli jo rundi kieretty! ;)

:) on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka on pannuttanu ja niitä jotka ei vielä (toistaiseksi) ole pannuttanut. Mä kuulun ekaan kasaan. Sitä sun VR kippausta ei lasketa. Liian vähän vaurioita.. :D :D

J.F
25.01.2014, 01.23
Eihän siinä edes oikeastaan sattunut mitään. :)

Jousi
25.01.2014, 01.34
Mut summa summarum. Täältä ehdoton puoltoääni sähkölle, mitään sen järkevämpää perustelua en osaa sanoa. Ovat toimineet mulla vuoden kuin se kuuluisa VR:n vessa, mutta niin toimivat ne aiemmat mekaanisetkin.

Ihan samoja asioita mietin itsekkin vuosi sitten. Silloin perustelin sähköt yksinkertaisesti siten, että jotain uutta ja erilaista.

J.F
25.01.2014, 01.34
Ostaisitko 5 vuotta tai 10 vuotta vanhan sähkövaihdepyörän? Vähän kuin Audit. Laatikko porsii jo teiniässä ja korjaus ylittää auton arvon -> paaliin. Eihän se toki niitä huoleta, jotka vaihtaa pyörää vähintään joka toinen vuosi.

Tossa on vähän sitä samankaltaista ajatusmaailmaa...

Edit: poistettu turhaa hölynpölyä!

J.F
25.01.2014, 01.36
Mut summa summarum. Täältä ehdoton puoltoääni sähkölle, mitään sen järkevämpää perustelua en osaa sanoa. Ovat toimineet mulla vuoden kuin se kuuluisa VR:n vessa, mutta niin toimivat ne aiemmat mekaanisetkin.

Ihan samoja asioita mietin itsekkin vuosi sitten. Silloin perustelin sähköt yksinkertaisesti siten, että jotain uutta ja erilaista.

Ja se voisi olla hyvä perustelu uuden pyörän hankinnalle! ;)

sledgehammer
25.01.2014, 01.47
Toimii ku nato-ohjus, tää on vaan miun mielipide ja kokemus.
Toimiski. Just purin omasta pyörästä Di2 ultegrat ja lähetin ne huoltoon ihmeteltäväksi. Viime kesänä tais olla neljä lenkkiä, jotka menivät käteen noiden takia. Ikävimpänä Route 300. Onneksi pimenivät aattoiltana. Ne on ihan saakelin hyvät, jos ja kun toimivat. Niin hyvät, että vastoinkäymisistä huolimtatta en ole siirtymässä takaisin vaijereihin ainakaan vielä ensi kesänä. Jos ja kun saan uudedet toimivat tilalle, en koskaan. Ehkä.

Mulla meni todennäköisesti vesi sisälle osiin/osaan ja siitä ne murheet alkoi. Vaikka pesi ihan sienellä ja puutarhaletkulla, niin pimenivät. Aina niin, että heti pesun jälkeen toimivat, mutta kun pyörä oli ollut yön yli sisällä kuivumassa, niin aamulla oli vaihteet ihan sekaisin tai kokonaan mykät. Sitten kun sai kuivua pari kolme päivää, niin taas pelasivat. Liittimet oli rasvattu, kytkennät tsekattu moneen kertaan ja syy toimimattomuudele on edelleen mulle epäselvää. Viimeisimpänä kiukutteli akkuteline. Akku kuiva, liitokset kuivat ja silti välillä virta kulki ja toisinaan ei. Kun akun irroitti puoliväliin telineestä, niin että kosketus juuri ja juuri vielä säilyi paloi valo. Sitten kn sen painoi pohjaan, meni mykäksi. Välillä lähti renkkaamalla toimimaan hetkeksi. Paskinta noissa on vikamuistin puuttuminen. Turha ehjää on diagnosoida ja ja mykästä ei saanut mitään irti. Ekoilla kerroilla vika oli jossain muualla kuin akussa. Silloin valo syttyi aina, kun akun laittoi paikoilleen, mutta sitten hetken päästä alkoivat sekoilemaan. Indeksoimalla sai aina hetkeksi järkiin. Säilytys sisätiloissa on aina kuitenkin palauttanut toimintakunnon, eli vahvasti haisee kosteusongelmalta.

Se on sanottava, että jos ajaisin kilpaa, en moisiin koskisi. Voin kuvitela sen v*tutuksen määrän, kun nuo pimenevät H-hetkellä tai kesken kuumimman kahinan. Mä ainakin paloittelisin koko fillarin raivokohtauksen valtaamana. Näin harrastelijana ja kuntoajajana, ei niin ressaa. Paitsi jos tarvii lähteä cyclolla lenkille, kun ovat pimeänä. Sillon v*tuttaa, muttei se maailma siihen kaadu.

Edit:
Sateella en ole noilla vielä ajanut. Ikävä kutina perseessä kyllä on siitä, että ongelmia voi tulla tai sitten olla tulematta.

Jousi
25.01.2014, 01.58
^ ohhoh. Mulla samat U Di2 kamat, pesty letkulla, ajettu kaatosateessa, ym jne. Eikä mitn ongelmaa. Toisaalta toisilla toimii mekaaniset ja toiset rimpuilee niiden toiminnan kanssa. Onko eroja osissa, niiden valmistussarjoisssa vai missä..?

Toivotaan että saat omasi pelittämään, niinkuin niiden pitäisi.

J.F
25.01.2014, 02.06
Olen googlailut aihetta aika paljon ja todella vähän porukka valittaa ongelmista. Jotain safe mode juttua monttuun ajamisen yhteydessä plus jotain piuhan irtoilua, muuten näyttäisi toimivan ihan kuten pitääkin.

Antti_S
25.01.2014, 06.19
Mekaaniset on kysymys johon voi vastata myös kysymyksellä "miksi ei?"

Itse pohdin samaa asiaa viime kesänä. Kyselin mielipiteitä sähkösarjoja käyttäneiltä (vain Shimanon sarjoja) ja räpläilin itse. Kun uutuuden hypetyksen suodatti pois mielipiteistä jäi käteen mielenkiintoisia kysymyksiä. Mitä sitten kun tuleen ongelmia? Kuka näiden päälle ymmärtää? Akun latauksesta huolehtiminen, Vaihtonapit tunnottomat sormikkaat kädessä yms.
OK, suuremmilta osin ovat toimineet ilmeisen luotettaavasti ja tuo etuvaihtajan trimmi on hieno ominaisuus. Mutta silti laiskana isokätisenä harrastelijana tulin siihen johtopäätökseen, että vähemmällä pääsen kun otan mekaaniset. En itsekkään ollut kauhean ihastunut Shimanon mekaanisten kahvojen toimintaan pitkillä sormikkailla ajaessa, joten päädyin Campan tuotteisiin kun olin aivopesty 11sp sarjoihin.
Nyt menisi myös harkintaan Sramin uudet 11sp sarjat. Itse tykkään myös näistä DoubleTap kahvoista juuri tuon ison ja selkeän vaihtovivun takia.

Mutta mielipide on kuin *ersreikä, jokaisella on omansa. Ostat sen mikä itsestä tuntuu hyvälle ja vastaa omia tarpeita tai mihin lompakko antaa myöden.

nure
25.01.2014, 08.40
Tuossa Sledgen tapauksessa hyvä pointti se että mitäs teet kun alkaa kiukutella, mekaanisen purkaa ja kokoaa ja jatkaa ajoa... Entäs kun virta loppuu lenkillä? Mutta toisaaltaan kaikessa on puolensaja jokainen tyylillään...

maalinni
25.01.2014, 08.52
Itsellä fillarointi on "pakoa" arkielämästä eli selllaista päännollausta. Siihen ei mielikuvana oikein mahdu sähkövaihteet, vaan homman pitäisi olla mahdollisimman simppeliä. Ei tarvitse lenkille lähtiessä tosiaan miettiä, että onko pyörän alku ladattu (!). Vaikka se akku taitaa aika kestävä ollakin. Mekaanisen voi jättää huoletta ulos kaatosateeseen pestä saippualla tms.

Mutta ymmärrän myös aallonharjalla kulkevia tuulispäitä, en vain ole yksi sellaisista.

kmw
25.01.2014, 09.08
Itsellä fillarointi on "pakoa" arkielämästä eli selllaista päännollausta....

Sama. Onnistuu parhaiten 1-vaihteisella, imo. Silti -7kg sähkövaihdehiilikuitumaantiepyörä kuuluu vahvasti lottovoiton jälkeiseen elämääni.

erkkk
25.01.2014, 11.04
Mekaaniset toimii vähintään yhtä hyvin ja on kevyempiä ja/tai huomattavasti halvempia. Pitkän aikavälin kokemuksia noista sähkövaihteista ei ole kenelläkään, mutta epäilisin shimanon tapauksessa että 10 (oikeasti 5) vuotta vanhoille osille ei saa varaosia ja uudet osat ei ole yhteensopivia vanhojen kanssa. Tostahan ei tarvi huolehtia jos vaihtaa pyörää kolmen vuoden välein ja myy aina vanhat pois.

Harkitsen sähkövaihteita heti kun ne on sekä kevyempiä että halvempia kuin mekaaniset. Fillarin+kuskin suorituskyky on erittäin harvoin kiinni siitä minkälainen osasarja siinä pyörässä on kiinni.

skiggeböy
25.01.2014, 11.25
Itse olen tainnut 3 kesää ajella sähköillä ja ei ole mitään huomautettavaa.Tuntuma on aivan omaa luokkaa,sitä on hyvin vaikea kuvailla,mutta kun kevään loskakelien jälkeen siirtyy vanhasta pyörästä ykköspyörään,niin...Vaihteiden säädöissä kai vaijeri on se mikä aiheuttaa ongelmia ja sähköissähän se on poissuljettu.Säädöntarvetta ei siis tule,mutta sekin onnistuu ajaessa helpommin sähkövaihteisella.Mutta saa sitä ajaa mekaanisilla,jos tyytyy/haluaa;ei kai sitäkään nyt täällä tarvitse sen enempää puolustella.....

Pyöräpummi
25.01.2014, 19.22
Ostakaa 9070 Di2 jos on paljon ylimääräistä rahaa(Mikä sekin on positiivista).
Ostakaa 6870 Di2 jos olette täysin kypsyneitä vaihdevaijereiden toimintaan.

Campy EPS:n ja Di2:n suurin ero on arkkitehtuurissa. EPS:ssä se on vanhentunut kun taas Di2 arkkitehtuuri pysyy pitkään vakiona ja osat tulevat olemaan keskenään yhteensopivia.
Anteeksi vaan, EPS on huono sijoitus.

Tärkeää olisi että SRAM toisi sähköiset vaihteet markkinoille. Se lisäisi sekä tarjontaa että kilpailua.
Tänä keväänä tulee ainakin epävirallisesti tietoa XTR Di2:sta.

IMHO käyttöarvoltaan/hinnaltaan tämän hetken kaikkein paras järjestelmä on Ultegra 6800.
Siinä ei oikeastaan ole mitään vikoja, vaan paljon hyviä puolia.
Miettikää kuinka paljon säästätte rahaa jonka sitten voitte laittaa johonkin muuhun.

Itselläni on DA 9000, josta on kokemusta ehkä noin 10 000 km.
Se on nautiskelijan tavaraa, mutta puolella hinnalla saisi melkein yhtä hyvän. Myös Ultegra on Japanissa valmistettu, paitsi kiekot kasataan erityisellä tehtaalla Malesiassa.

Mitä Di2:n kestävyyteen tulee niin Garmin-Sharp käyttää vieläkin Di2 7970 sarjaa syystä että Shimano ei sponssaa heitä. Poikkeuksellista että tiimi on ostanut itse osasarjansa (paitsia kampia).

Ennen Di2:n ostoa kannattaa miettiä että onko lähellä liikettä jossa mahdollinen diagnosointi voidaan tehdä. Vaihoehtoisesti pitäisi hankkia sellaiset palikat joilla se diagnosointi mahdollisestä. Jos oikein muistan niin siihenkään ei tarvita kuin yksi palikka tietsikan välille.
Macisteille onneton juttu koska heille näitä asetus- ja diagnosointiohjelmia ei ole.

sledgehammer
25.01.2014, 19.47
Akun kestoa on turha murehtia. Muutaman kerran kesässä joutuu lataamaan. Napit ovat ihan riittävän tunnokkaat. Väsyneenäkään ei pysty kämmentämään vaihtoja. Srameilla joskus vaihtoi vahingossa isompaa, kun piti saada pienempää silmään. Kahvat ovat ergonomialtaan erinomaiset. Suurin miinus tulee siitä, että noissa ei ole vikamuistia. Munkaan tapauksessa diagnostiikasta ei ollut mitään iloa. Kun vaihteet olivat mykät, ei kaapelilla saanut yhteyttä ja kun yhteyden sai, kaikki pelasi normaalisti. Virheellisestä toiminnasta pitäisi ilman muuta jäädä jälki muistiin, jonka voisi jälkeenpäin tutkia. Nappi pohjassa vaihto on kyllä kiva. Mäkisessä maastossa on tosi kätevää hakea nopeasti sopivaa pykälää. Etuvaihtajaa tulee käytettyä myös enemmän, kun se on niin vaivatonta. Ja se trimmi. Ei raavi ketju vaihtajan häkkiin. Se on loistava juttu. Suurin vastustus tulee yleensä sieltä, missä on vähiten kokemusta.

Hinnallakaan eivät ole pilattu. Tonnilla koko paketti. Aika samoissa esim sram forcenvoimalinjan kanssa. Musta on aika turha itkeä, että eivät toimi kymmenen vuoden päästä. Ihan sama, kun en silloin omista varmaan yhtäkään nykyisistä pyöristäkään. Ajat muuttuu ja lelut vaihtuu.

skiggeböy
25.01.2014, 20.32
Joo,tätä keskustelua vois verrata kuvitteelliseen keskusteluun vanhan Ladan ja uuden BMW:n tai muun nykyauton välillä.Ladassa ei tule ongelmia tietokoneen kanssa ja varmaan siinä vaihtotuntumakin ja yleensä muukin tuntuma on vähän karumpaa...mikäs siinä,jos väittää sellaisesta pitävän.Toki aina,kun kuluttamisesta on kyse,voi myös ottaa joitain oikeasti merkittäviä puolia keskusteluun,mutta rehellisesti sanoen maailma kehittyy ja jos ei itse sen herkuista halua nauttia,niin antaa muiden vapaasti se tehdä.Etenkin kun kyse ei nyt ole maailmaa esim. ekologisesti kovinkaan rasittavasta ylellisyydestä.......

kolistelija
25.01.2014, 20.50
Vau! Täällä kaivetaan jo poteroita ja valitaan puolia. :rolleyes:

Mihail
25.01.2014, 21.27
Ajan 29":llä maastossa ja en koe sen olevan mitenkään muodikas pyörä. Vaihteissa aion pysyä mekaanisissa, koska sähköset on rumat ja tylsät..

Kva66
25.01.2014, 21.46
Yhden kesän kokemus sähkövaihteista maantiepyörässä. Tuli pyörä ostettua, kun sopiva tuli kohdalle. Sattui olemaan nuo Shimanon sähköosat. Niitä en erityisesti hakenut.

Toimii erittäin hyvin. Nautinnolista ajaa. Vanha pyörä vielä olemassa mekaanisin vaihtein , jolla ajelen huonommilla keleillä.

Molemmat pelaa, mekaanisia joutuu säätelemään ajoittain.

Sähköisiä kannattaa kokeilla.

Exluossa
25.01.2014, 22.00
Seuraava,( jos sitä enää ikinä tulee) maantielle tarkotettu tulee ehdottomasti sähköhärpäkkeillä, tod.näk. Shitmanot jos ei sram ehdi hätiin.

Mihail
25.01.2014, 22.02
Messuilla kokeilin Ultegran sähkösettiä ja vaihtaa todella hienosti ja etuvaihtaja trimmaa tarpeen niin vaatiessa.

CamoN
25.01.2014, 23.38
Joo,tätä keskustelua vois verrata kuvitteelliseen keskusteluun vanhan Ladan ja uuden BMW:n tai muun nykyauton välillä.Ladassa ei tule ongelmia tietokoneen kanssa ja varmaan siinä vaihtotuntumakin ja yleensä muukin tuntuma on vähän karumpaa...mikäs siinä,jos väittää sellaisesta pitävän.

Minusta kuvaavampi vertaus olisi 15 vuotta vanha bemari vs. uusi bemari. Sehän oli monelle puristille kova pala kun BMW M5:tä ei enää saanut kaupasta perinteisellä manuaalivaihteistolla edes käteisellä. Nykyään siinä(kin) taitaa olla sähköinen ohjaustehostin, kuten valtaosassa uusista autoista. Fiiliksessä on eroja, eikä niitä voi perustellusti arvioida paremmiksi tai huonommiksi pelkästään näppituntuman perusteella.

Minulle kyse on vähän kokonaisvaltaisemmasta asiasta. Syksyllä kyllästyin Ultegra 6700:n tuntumaan ja punnitsin vaihtoehtoina sähkösarjaa ja SRAM Red/Forcea. Pyörässä on ulkoiset vaijeriviennit, jolloin totesin mekaanisen järjestelmän olevan parempi vaihtoehto. Se on helppo ylläpitää ja huoltaa. Vaihtotuntuma on varmasti raskas sähkösarjaan verrattuna, mutta erittäin selkeä. Jos rungon vaijeriviennit olisi sisäiset, sähkösarja olisi integroitunut pyörään paljon siistimmin kun suurin osa kaapeloinnista ja akku olisivat piiloutuneet. Samalla mekaanisen sarjan huoltaminen olisi hieman hankalampaa, jolloin sähkösarja olisi todennäköisesti huolettomampi.

plr
26.01.2014, 00.14
Nyt maantiepyörässä on Ultegra 6700 ja jos vaihtaisin voimansiirtoa, niin se vaihtuisi Ultegra 6800:een. Toisaalta kun nykyisessä Ultegrassa on käsittämättömän hyvin (=täydellisesti) käteeni sopiva kahva ja vaihteisto toimii hyvin, niin ei ole todennäköistä, että lähtisin vaihtamaan. Lisäksi kymppivaihteisissa systeemeissä voi vaihdella kiekkoja cyclocrossarin kanssa, mikä on erittäin kätevää. Voi ajaa keväällä rapalenkkejä crossarilla maantiekiekoilla.

maalinni
26.01.2014, 09.07
Joo,tätä keskustelua vois verrata kuvitteelliseen keskusteluun vanhan Ladan ja uuden BMW:n tai muun nykyauton välillä.Ladassa ei tule ongelmia tietokoneen kanssa ja varmaan siinä vaihtotuntumakin ja yleensä muukin tuntuma on vähän karumpaa...mikäs siinä,jos väittää sellaisesta pitävän.Toki aina,kun kuluttamisesta on kyse,voi myös ottaa joitain oikeasti merkittäviä puolia keskusteluun,mutta rehellisesti sanoen maailma kehittyy ja jos ei itse sen herkuista halua nauttia,niin antaa muiden vapaasti se tehdä.Etenkin kun kyse ei nyt ole maailmaa esim. ekologisesti kovinkaan rasittavasta ylellisyydestä.......

Paitsi että nyt lada ja bemari kulkee yhtä kovaa ja ovat yhtä mukavia (pois lukien sähkövaihtajien autuus) ajaa...

edit: Oliko sähkövaihteissa sellainen sääntö, ettei vaihteita saa vaihtaa paikallaan? Muistan lukeneeni, että moottori on sen verran voimakas että se saattaa muutoin vääntä ainakin edestä jotain hajalle?

sledgehammer
26.01.2014, 10.09
No et kai sä pyörittämättä väkisin väännä etuvaihtajaa ratasta päin vaijerivaihteillakaan. Joskus oon vahingossa painanut paikoillaan etuvaihtajan nappia ja häkki siirtyy silloin keskemmälle, mutta palautuu pian lähtöasentoon. Ei se varmaan siitä tykkää, mutta ei se siitä heti hajoakaan. Jos akku häiritsee esteettisistä jutuista pitävää silmää, niin sen voi kyllä laittaa satulaputkeenkin.

frp
26.01.2014, 11.11
Käyttäähän pro-tallit sähköisiä melkein kaikki, joten vähän hassulta kuulostaa ettei joku luotettavuuden vuoksi niitä uskaltaisi hommata. Menee vähän samaan sarjaan kun välillä on näitä luuloja, että hiilikuiturungot hajoaa pikkuiskuista ja eivät kestä pakkasta.

Meillä 2 samanlaista pyörää, mulla 6700 ja vaimolla sama sähköllä ja kyllä harmittaa etten itselle sähköjä ottanut.

Amfinaut
26.01.2014, 11.22
IMO pro-talli-argumenttia voi käyttää ainoastaan perustellessa lyhyen aikavälin luotettavuutta. En oo kyl sähköjä vastaan silti, kuulostavat aika maukkailta :p

Harryupp
26.01.2014, 11.44
Ajelin Mavicin Zap systeemillä tempopyörässä 90-luvulla ja vaikka sillä vaihtoi pelkästään takavaihteet se oli tosi hyvä aikaajoissa. Näitte uusien Dura Ace ja Ultegra vehkeitten toiminta on huomattavasti parempi, ainoa seikka joka hiukan hankaloittaa on akun lataustarve. Mavic vaihteet saivat vaihtamiseen tarvittavat impulssit pienesta tangonpäähän sijoitetusta kameraparistosta ja kesti pitkään. Ja varapatteri oli helppo pitää mukana. Shimanon DI2 saattavat kyllä kuluttaa sähkövarat loppuun muutamassa päivässä ja ladattava akku on kallis varapatteri.

Talisker
26.01.2014, 12.36
... Shimanon DI2 saattavat kyllä kuluttaa sähkövarat loppuun muutamassa päivässä ja ladattava akku on kallis varapatteri.
Kuinkas näin voisi käydä?
En ole muulloin kuullut ja oman kokemukseni (3a) mukaan tarvitsee ladata vain pari - kolme kertaa kaudessa,
vaikka ajaa esim 10.000km/kausi.

maalinni
26.01.2014, 12.55
No et kai sä pyörittämättä väkisin väännä etuvaihtajaa ratasta päin vaijerivaihteillakaan. Joskus oon vahingossa painanut paikoillaan etuvaihtajan nappia ja häkki siirtyy silloin keskemmälle, mutta palautuu pian lähtöasentoon. Ei se varmaan siitä tykkää, mutta ei se siitä heti hajoakaan. Jos akku häiritsee esteettisistä jutuista pitävää silmää, niin sen voi kyllä laittaa satulaputkeenkin.

No en tietenkään, mutta jos sähkövaihteilla painaa vahingossa paikallaan ollessa nappia, niin vääntääkö moottori rieskat solmuun? Oisko ollut Fillari lehdessä joskus varoitus tästä asiasta.

maalinni
26.01.2014, 12.56
Käyttäähän pro-tallit sähköisiä melkein kaikki, joten vähän hassulta kuulostaa ettei joku luotettavuuden vuoksi niitä uskaltaisi hommata. Menee vähän samaan sarjaan kun välillä on näitä luuloja, että hiilikuiturungot hajoaa pikkuiskuista ja eivät kestä pakkasta.

Meillä 2 samanlaista pyörää, mulla 6700 ja vaimolla sama sähköllä ja kyllä harmittaa etten itselle sähköjä ottanut.

Pro talleilla taitaa olla mekaanikot huolehtimassa luotettavuudesta ja varaa hommata vaikka joka kisaan uudet vaihteet.

Mihail
26.01.2014, 13.34
Olikos se nyt niin, että esim. sir Bradley W. ajaa aika-ajot manuaali vaihteilla. Vai muistanko väärin?
Muuten ajaa tyytyväisenä sähköillä.. Silloin kun ne toimii hyvin ;)

Tuohon en usko, että vääntää rieskaa solmuun..

Warlord
26.01.2014, 14.23
Sir Bradista en tiedä, mutta "Spartacus" ajaa esim. Roubaixin manuaali-D-A:lla.

frp
26.01.2014, 17.02
Pro talleilla taitaa olla mekaanikot huolehtimassa luotettavuudesta ja varaa hommata vaikka joka kisaan uudet vaihteet.

Sen vähän mitä noita "elämänkertoja" lukenut niin aika köyhäähän tuo touhu on kiiltävän kuoren alla eli ei siellä pyöriä vaihdella joka kisaan eikä muutenkaan törsätä. Poislukien ehkä Sky ja Mapei joskus. Ja kuten on nähty niin etappeja ajetaan melkoisissa monsuunisateissa joskus. Jos sähköjen kanssa jotain ongelmaa olisi (vaijereita enemmän) niin ei ne niitä käyttäisi.

maalinni
26.01.2014, 17.12
Kyllä mie uskon, että ne sähkövaihteet on luotettavia ja toimivat mekaanisia paremmin. Mutta mahdollisen ongelman edessä olisin ainakin itse huuli pyöreänä :o

sledgehammer
26.01.2014, 19.35
No en tietenkään, mutta jos sähkövaihteilla painaa vahingossa paikallaan ollessa nappia, niin vääntääkö moottori rieskat solmuun?
Tuskin. Semmoista ongelmaa on tosin rapostoitu, että erittäin köykäisten ja sivusuunnassa joustavien rattaiden kanssa on ollut vaihto-ongelmia. Taisivat olla Rotorin jotkut rattaat, jotka vaativat tietynlaista ajotapaa vaihdon aikana. En mäkään usko että ehjässä ja hyvässä sähkösetissä mitään ongemia on. Mä nyt en vaan saanut sellaista ekalla kerralla. Katsotaan mitä huollosta tulee tilalle.

Vorkki
17.08.2014, 23.02
Kävi niin, että uutta pyörää etsiesssäni sopiva löytyi, mutta siinä oli Ultegra 6870 DI2 sähkövaihteet, vaikka ihan mekaaninen 6800 olisi kelvannut vallan mainiosti. Koeajon jäljeen ne tuntuivat äärimmäisen mukavilta ja helpoilta, vaikka mekaanisten nimeen olen aina vannonut, enkä ole sähköisiä edes kokeillut. Myyjä oli aika kuutamolla myymästään tuotteesta joten kysynpä nyt täältä viisaammilta lataamisesta. Mukanahan tuli laturi, josta tietty johto pyörään kiinni ja toisessa päässä on usb-liitin. Kun ei ole kätevää raahata tietsikkaa pyörävarastoon tulevaa lataamista varten, eikä se tietty kuvittelemaani tuntien lataamisaikaa kestäisikään käynnissä, kysymys kuuluu voiko tuohon usb-päähän laittaa minkä tahansa pistorasiaan sopivan kännylaturin pään johon usb uppoaa? Kuvittelisin että voi ja itse laturiosa muuttaa jännitteen/virran sopivaksi pyörän akulle. Olenko oikeassa vai tuhoanko tällä menettelyllä jotain?

timppa_234
17.08.2014, 23.22
Laturin korviketta ei kannata virittää. Akku tarttee uutta hönkää tosi harvoin, ainakin 1000 km menee yhdellä latauksella. Ja ainakin mun mallissa akku otetaan irti ja laitetaan laturiin.

En usko, että paikallaan vaihtamalla voi saada mitään ihmeellistä aikaan. Takaa voi liikuttaa jonkun 3 rattaan verran ja sitten laite ei enää suostu vaihtamaan.

Vorkki
17.08.2014, 23.25
Taisin ilmaista itseni väärin eli laturin korviketta en tarkoittanut, vaan jonkin välikappaleen jolla usb-liitin saa pistorasiasta virtaa, samaan tapaan kuin puhelimia ladattaessa. Voiko siis sen usb-liittimen joka on laturista tulevan johdon päässä, laittaa jollain adapterilla pistoraisaan vai onko ainoa vaihtoehto raahata fillari olohuoneeseen ja työntää laturin usb-liitin tietokoneen kylkeen?

timppa_234
17.08.2014, 23.30
Jos akku on kiinteää mallia niin verkkovirtaan liitettäviä usb latureita löytyy tietokonekaupoista, Clas Ohlson, Verkkokauppa...

Vorkki
17.08.2014, 23.36
Akku on satulaputken sisässä ja laturin johto tulee kiinni stemmin alla olevaan boksiin. Laturi tuli pyörän mukana ja johdossa on usb-pää, jonka edellä olevasta vastauksesta tulkiten voi laittaa mihin tahansa "mötikkään" jossa on usb-liitin ja sopii pistorasiaan. Eli puhelimien laturit kelvannee hyvin. Korjatkaa jos olen väärässä ennen kuin hajotan jotain ensimmäisellä latauskerrallani.

timppa_234
17.08.2014, 23.39
Laturi tuli pyörän mukana ja johdossa on usb-pää, jonka edellä olevasta vastauksesta tulkiten voi laittaa mihin tahansa "mötikkään" jossa on usb-liitin ja sopii pistorasiaan. Eli puhelimien laturit kelvannee hyvin.

Jep, juuri näin.

WetWillie
18.08.2014, 18.39
Merlin Cycles briteissä, Campa Athena upgrade kit EPS, 43% alennuksessa, tilattu ��

J.F
20.08.2014, 11.27
Päädyin muuten silloin keväällä sähköisiin Ultegra Di2 ja ovat toimineet todella kivasti. En kadu päätöstä. Ainoa ongelma tuli yhdellä lenkillä kun olin vaihtanut kiekot eikä takapakka ollut millilleen samassa paikassa kun edellinen enkä lenkin aikana osanut säätää niitä (eihän tosimies ohjekirjaa lue). Siinä sitten muutaman tunnin rohinaa kuunneltuani yuotuubasin ohjeet ja sain säädöt helposti kohdalleen ja rohina loppui siihen. :)

Tykkään!

tapsalme
25.08.2015, 11.01
Shimano suosittelee 9070 Di2:een 28-takapakkaa tai pienempää. Onko joku testannut esim. 30-takapakkaa ja miten on toiminut?

Fat Boy
18.09.2015, 10.10
No niiden pitää yltää liittimeltä toiselle, plussaa on jos piuhan saa reititettyä niin ettei se jää oksiin kiinni. Maastoon kannattaa kuitenkin valita semmonen versio, joka vaihtaa automaattisesti ja tangosta valitaan vaan haluttu kadenssialue. Saa kuski keskittyä olennaiseen.

Jabadabado
22.09.2015, 12.11
Täällä on nyt vajaan vuoden ajan ajeltu sähköisillä Shimanon Ultegra Di2:lla (6870) ja käyttökokemus on ollut kaiken kaikkiaan miellyttävä, vaihtaminen on vaivatonta ja tarkkaa ja ennen kaikkea pelaa kuin ajatus, myös akku kestää yhdellä varauksella pitkään. Kun hankin vaihteisiin Shimanon ANT+ lähettimen niin tuota akun varaustasoa, yms vaihteisiin liittyvää tietoa, pystyy halutessa myös seuraamaan pyörätietokoneesta. Sanoisin myös että vaihtajan säätäminen on sähköisissä helpompaa kuin mekaanisessa ja etuvaihtajan trimmaus on hyvä toiminto. Omistan niin mekaanisilla kuin sähköisillä vaihteilla olevan pyörän, vaikkei mekaanisissakaan ole ollut mitään ongelmaa niin kyllä oma valinta jatkossa kohdistuu sähköisiin.

kervelo
24.03.2016, 13.47
Campagnolo on julkistanut sovelluksessaan uusia ominaisuuksia EPS-vaihteiden käyttäjille:
http://cyclingtips.com/2016/03/campagnolo-unlocks-eps-with-new-my-campy-app/

adrianus
30.03.2016, 17.04
Cyclocrossia speksailen ja 1x11 sähkövaihteet mielessä. Mahtaako seuraava yhdistelmä toimia?

Di2 maantiekahvat (ST-R785)
- kaapeli
XTR näyttö (SC-M9050)
- kaapeli
Satulaputkeen tuleva akku (SM-BTR2)
- kaapeli
XTR Di2 takavaihtaja (RD-M9050-GS)

adrianus
31.03.2016, 16.46
Cyclocrossia speksailen ja 1x11 sähkövaihteet mielessä. Mahtaako seuraava yhdistelmä toimia?

Di2 maantiekahvat (ST-R785)
- kaapeli
XTR näyttö (SC-M9050)
- kaapeli
Satulaputkeen tuleva akku (SM-BTR2)
- kaapeli
XTR Di2 takavaihtaja (RD-M9050-GS)

Itse itselleni vastaten. Kysyin asiaa Shimanolta ja sain vastauksen:

"kahvoissa ei ole sen suurempaa älyä, eli käskyttävät kyllä mitä tahansa vaihtajaa. Tuo kokoonpano toimii kyllä."

J N
23.04.2016, 00.16
Campagnolo on julkistanut sovelluksessaan uusia ominaisuuksia EPS-vaihteiden käyttäjille:
http://cyclingtips.com/2016/03/campagnolo-unlocks-eps-with-new-my-campy-app/
Vau. Menee aika hienoksi, mutta tekniikasta kiinnostuneena innostuin tästä kun Campagnololta tuli mainos. Upgrade-setti kuulemma edullisesti saatavilla vanhoille EPS-käyttäjille. Parilta jälleenmyyjältä löysin hinnan. Noin 700 eur olisi päivitys. Aika suolainen vielä sunnuntaipolkijalle. Saa jäädä kauppaan.

Muutoin olen ollut Campagnolon EPS Athenaan erinomaisen tyytyväinen. Kahtena kesänä olen ajanut. Kilometrejä jotain 7000. Toimii hienosti. Ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin ajaa ja vaihtaa. Laturin jouduin kertaalleen vaihtamaan. Onneksi myyjäliikkeen kanssa asia hoitui takuuna. Usein ei tarvitse ladata. Talvella varastossa latasin kertaalleen akun täyteen. Pari kertaa kesän aikana.

CamoN
26.07.2016, 22.25
FSA:n sähkösarjan julkaisu lähestyy, tulossa ilmeisesti syksyllä Eurobikessä. (http://www.bikerumor.com/2016/07/26/fsa-electronic-shifting-drivetrain-looking-polished-tour-de-france-bikes/) Jotenkin tuntuu että vaihtologiikan monipuolinen muokattavuus (jopa siten, että takavaihtaja sopisi tarvittaessa sekä 10- että 11-lehtiselle pakalle) sekä halvempi hinta voisivat olla myyntivaltteja Di2:een, eTapiin ja EPS:ään verrattuna. Raju hintakilpailu lienee selviö, jos aikomuksena on edes nurkan valtaaminen markkinasta.

fiber
27.07.2016, 18.57
Oma Ultegra 10sp sähkövaihteiden etuvaihtaja rusahti tänään lenkillä pahaenteisesti eikä vaihda nyt kunnolla. Jätin huoltoon, jossa kerrottiin ettei etuvaihtajia enää saa. Shimano taitaa rahastaa ja pakottaa asiakkaat vaihtamaan 11-yhteensopivaan. Minulla kun on myös DA C24 kiekot (ja toiset vielä odottamassa käyttöönottoa), ei oikein huvita upgreidata. Toivotaan, että tulee säätämällä tai häkin vaihdolla kuntoon. Mutta jos ei:

Mitä vaihtoehtoja tässä on?

Ajattelin metsästää eBaystä etuvaihtajan, vaikka ei juuri nyt tarvitsisikaan vaihtaa. Olisi sitten varalla. Osasarja on varmaankin 6770-mallia? Ehdotuksia mistä ostaa?

Jos joskus päivitän, ilmeisesti kahvoja ei tarvitse vaihtaa, mutta etu- ja takavaihtaja pitää olla molemmat samaa sarjaa. Saako C24-kiekkoja toimimaan tässä combossa mitenkään?

samppa_75
27.07.2016, 20.20
Sopisikos tämä?

http://www.fillaritori.com/topic/74742-myydään-fd_6770-etuvaihtaja/

J.F
27.07.2016, 20.41
Voisko 11sp etuvaihtajaa käyttää 10sp setupin kanssa?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

fiber
27.07.2016, 22.20
samppa_75, hyvä löytö, ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan

WetWillie
28.07.2016, 08.13
Voisko 11sp etuvaihtajaa käyttää 10sp setupin kanssa?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Lainattu jenkki foorumilta
y*ugo.santalucia*»*Mon Sep 05, 2011 7:23 am

Should be 100% fine... the role of the front derailleur is that of throwing the chain up and down, 0.4 mm more or less won't make any difference (might have to adjust the screws though)*

You'd be amazed by how compatible parts really are... at the moment I am running an old 8 speed rear derailleut on a 10 speed setup without any issue

"Jernbölen Pantani"

Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla

fiber
28.07.2016, 08.48
Shimano päivitti etuvaihtajan firmwarea pari vuotta sitten niin, että 10- ja 11-speed eivät toimi enää ristiin, http://fitwerx.com/converting-shimano-ultegra-6770-di2-to-11-speed/

Mattia
28.07.2016, 12.15
^Miulla "10" etuvaihtaja ja "11" takana pelaa hienosti. Ostin vaan uuden 6870 takavaihtajan ja softaksi asennettu viimeisin versio jolla nuo toimii eli 2.5.2 Nou problemos.

Mut voiha olla, ettei vaihtajat "toisinpäin" toimikaan. Ketkuja nuo japsit.

CamoN
31.08.2016, 10.55
FSA on julkaissut WE-sähkösarjansa Eurobikessä (http://www.bikerumor.com/2016/08/30/eb16-fsa-officially-launches-k-force-we-wireless-electronic-road-groupset/).

- Puolilangaton (kaapeli etu- ja takavaihtajan välissä), ohjelmoitava elektroniikka etuvaihtajassa.
- 11spd, markkinoidaan säädettävämpänä kilpailijoihin verrattuna.
- Yksi akku, oletusasennuspaikka satulaputki. Kahvoissa kelloparistot.
- TT-sarja, 1x-sarja sekä hydrauliset (levy?)jarrut sisältävä sarja tulossa kesälle 2017. 1x-sarjan kanssa ohjelmoitavan elektroniikan pitää tietysti siirtyä kun etuvaihtaja poistuu.
- Takavaihtaja hyvällä tavalla persoonallisen näköinen, muut palikat esteettisesti aika kolhoja.
- Viralliset hinnat tulee myöhemmin, eivät aio lähteä selkeään hintakilpailuun muiden kilpailijoiden kanssa.

Kai tämä on turvallinen ensimmäinen askel FSA:n laajentuessa kokonaisten osasarjojen valmistajaksi. Aika paljon lepää ammattilaisten markkinointiarvon varassa, sinänsä WE-sarja ei tuo teknisesti mitään uutta. Järjestelmäarkkitehtuurin ja teknisten ratkaisujen puolesta voisin kuvitella että joissain rungoissa WE on kilpailijoitaan fiksumpi valinta, usein miten ei. Ehkä lähinnä sellaisiin runkoihin tuo sopii, joissa on fiksut läpiviennit etu- ja takavaihtajien välillä, jollain tapaa vähemmän fiksut läpiviennit ylös kahvoille ja tilaa akulle rungon pystyputkessa/satulaputkessa.

CamoN
02.09.2016, 09.22
Oletin tuon Bikerumorsin ennakon perusteella että FSA WE olisi myynnissä jo tämän vuoden puolella, mutta Bicycling.comin mukaan (http://www.bicycling.com/bikes-gear/news/first-look-the-fsa-k-force-we-wireless-electronic-groupset) sarja saapuu kaupan hyllyyn toukokuussa 2017. Onpahan taas julkistus, ilmoitetaan että nyt tää on valmis mutta kaupoissa sitten kevväämmällä.

frp
02.09.2016, 13.23
Kommentoimatta FSA:n onnistumista tässä tapauksessa niin mielestäni tuo "puolilangaton" on järkevin tapa. Saa akun piiloon, siitä on lyhyt matka vaihtajille eikä vaihtajiin tarvitse mitään akkumöhlöjä. Kahvat taas kannattaa olla langattomat, koska ne vievät vähän virtaa, niihin hankalampi saada johdot piilossa ja langattomana helppo myös hoidella lisätankojen vaihtajat.

Mutta melko toivoton on FSA:n yritys jos meinaavat lähtee isoja vastaan samalla hinnalla.

orc biker
04.09.2016, 05.54
Ohjaavatko maantiekahvojen vaihtajat maastovaihtajaa? Langallisissahan Shimanolla on noissa erilainen vetosuhde, mutta onko noihinkin tehty jokin teennäinen rajoite sekoittelun estämiseksi?

Edit. Vastaan itselleni, kun huomasin ylempänä viestin juuri tästä: eli pitäisi ohjata. Hienoa, jos niin. Toivottavasti eivät mene muuttamaan, koska voisin tulevaisuudessa hintojen ensin pudottua kehitellä tälle pohjalle hauskan fillarin.

CamoN
27.09.2016, 21.59
Uusi tulokas sähkövaihtajamarkkinoille - XShifter (http://xshifter.com). Ideana viedä normaalin vaijerivetoisen vaihtajan viereen akku ja servo, joihin vaihtaja yhdistetään lyhyellä vaijerivedolla. USB-ladattava irrotettava akku ja asennuspaikan osalta mielikuvitus on rajana. Mobiilisovelluksella kerrotaan palikoille mm. minkälainen indeksointi halutaan. Langattomaan kommunikaatioon käytetään Bluetoothia.

Bikerumorin artikkelissa (http://xshifter.com) lupaillaan Kickstarter-kampanjaa lokakuussa, joka poikii ensin maastopyörään sopivat palikat ja myöhemmin muita malleja. Painaa "vähemmän kuin eTap". Ennakkotilaajan tarjous tullee olemaan $199 / vaihtaja. Ei nappikauppaa, mutta täyteen Di2- tai eTap-sarjaan verrattuna pelkkä karkkiraha.

Kun tallissa on aika-ajopyörä 2x10 mekaanisella osasarjalla jonka levykiekon vapaaratas jarruttaa 11-lehtiseksi muuttamista, tämä kiinnostaa aika kovasti. Saattaa jaksaa jopa 10 000 vaihtoa yhdellä latauksella, eli voisi harkita vaikka rungon sisäistä asennusta. Riittäisi että purkaa kaksi kertaa kaudessa lataukseen, joka ei ole kamalan suuri vaiva Hollowtech II -keskiön kautta.

Saa nähdä lähteekö tuo lentoon. Selkeästi ammattitaitoa on takana, teollisuuteen on varmaan valmiita kontakteja ja on saatu aikaan kohtalaisen edustavat nettisivutkin, mutta firma taitaa olla toistaiseksi autotallissa. Jotenkin nettisivuista huokuu sellainen "Teinpä tällaisen kun olen näin näppärä käsistäni, tosin en oikein tiedä kuka tämän kohderyhmä on tai miten parhaiten erotun kilpailijoista." -asenne.

noniinno
27.09.2016, 22.38
^ kiinnostava juttu! Muotoilussa vielä vähän työsarkaa.

Kyde
29.09.2016, 12.01
^ kiinnostava juttu! Muotoilussa vielä vähän työsarkaa.

Näyttää olevan printattuja osia ainakin tuossa videossa. Eli vielä on luultavasti pitkästi matkaa siihen, että noita massatuotannosta saa.

CamoN
02.11.2016, 19.29
XShifterin Kickstarter on avattu (https://www.kickstarter.com/projects/1598276649/xshifter-worlds-first-universal-wireless-smart-shi), ja näyttää menevän räjähdysmäisesti maaliin. Ensimmäistä päivää käynnissä, kuukausi aikaa, 50k$ tavoitteena ja nyt jo yli kymppi kasassa. Toimituksia arvioidaan maaliskuulle.

Ominaisuuslista on aika vaikuttava, löytyy mm. autotrimmaus ja semiautomaattitila. Maantiepyörään tarkoitettu vaihdenappi vaikuttaa järkevästi suunnitellulta ja toimisi aika-ajopyörän lisätangossakin. Kokonaisuudessaan vaikuttaa pätevältä kamppeelta, mutta tietysti tuotetuki tänne peräpohjolaan on varmaan melko vaillinaista siinä vaiheessa kun syntyy joku kylmäjuotos tai akku sippaa ennen aikojaan.

Ja vähän tuo jättää edelleen kysymyksiä. Ilmeisesti akunkesto on hyvällä tasolla, mutta minkälaiset ne akut on numeroiden valossa ja miten niitä ladataan. Omalla kohdalla olin vähän suunnitellut rungon sisäisiä asennuksia aika-ajopyörään, mutta nuo lopulliset vaihteen ohjaimet näyttää niin muhkuilta ettei taida mahtua keskiömuhvista sisään. Rungon pystyputken läpi saisi ehkä tiputettua lähelle keskiötä, jos se putki sattui olemaan minun rungossani läpi asti esteetön. Takavaihtajan asennuksen voisi tehdä ulkoisenakin, mutta vaijerin tulosuunta etuvaihtajalle käytännössä edellyttää sisäistä asennusta, paikkaa ulkoiselle asennukselle ei oikein ole.

noniinno
02.11.2016, 22.07
^ Niinpä. Ainakin maastomallin vaihteenvalitsin on sellainen tatti, että taidan odotella muotoilun kehittymistä. Muuten voisin vaikka harkitakin.

Arosusi
18.12.2017, 20.39
Ohjaavatko maantiekahvojen vaihtajat maastovaihtajaa? Langallisissahan Shimanolla on noissa erilainen vetosuhde, mutta onko noihinkin tehty jokin teennäinen rajoite sekoittelun estämiseksi?

Edit. Vastaan itselleni, kun huomasin ylempänä viestin juuri tästä: eli pitäisi ohjata. Hienoa, jos niin. Toivottavasti eivät mene muuttamaan, koska voisin tulevaisuudessa hintojen ensin pudottua kehitellä tälle pohjalle hauskan fillarin.
Kaikkea hauskaa ei sentään pysty tekemään.
Shimanolta tiedusteltuani maantie- ja maastovaihtajat eivät keskustele keskenään eli maantiekahvat + maantie etuvaihtaja + maasto takavahtaja tai maasto etuvaihtaja + maantie takavahtaja ei toimi.

Mattia
18.12.2017, 21.40
Ja kaikkea mitä valmistaja sanoo ei välttämättä kannata uskoo.

Juuri tuota en ole kokeillut, mutta mm. yhdistänyt 11-takavaihtajan (6870) muuten 10s järjestelmään (6770). Ei pitänyt Shimanon mukaan olla mahdollista. Tähän toki keksivät myöhemmin softabugin, joka estää päivittämästä sekasikiötä uusilla päivityssoftilla, mutta kuitenkin...

Toisena esimerkkinä Shimanon mielestä "mahdottomasta" olkoon lyhythäkkisen takavaihtajan ja ison takapakan ( 30 tai yli) yhdistäminen. Nou problem.

Syitä "valehteluun" on varmasti monia lähtien ameriikkalaisesta vahingonkorvauskulttuurista. Ehkäpä käytännönläheisempänä kuitenkin se, ettei valmistajan uuden tuotteen myyntitavoite täyty, jos uutuustuotteita ei pystytä myymään kokonaisuudessaan, vaan kuluttajat ainoastaan päivittävät entisiä tuotteitaan murto-osalla uuden hankintahinnasta. Tai, ettei vaadittavat osat kuulu ko. valmistajan repertuaariin. Tämä koskee tietysti kaikkia firmoja, ei vain Shimanoa.

CamoN
22.02.2018, 07.57
SRAM XX1 Eagle eTap saattaa pullahtaa markkinoille lähitulevaisuudessa. (https://www.pinkbike.com/news/sram-epeck-eagle-electronic-shifting-spotted-on-nino-schurters-scott.html) Hauska nähdä minkälaiseksi tuon takavaihtajan hintalappu muodostuu. Ja minkälaiset cojonesit täytyy olla matkassa kun ajaa kunnon kivikkoon.

Blipit lienee vaihtajina ihan ilmiselvä ratkaisu joko grippiin integroituna tai sellaisenaan. BlipBoxin voisivat suunnitella uudelleen vähän paremmin integroitavaksi.

jone1
22.03.2018, 21.37
Vaatiiko toi uusi 8000 sarjan di2 ultegra jonkun lisäpalikan että se saa bt:llä yhteyden android e-tube softaan?
Mulla uusi pyörä tulossa vissiin ensi viikolla ja ei tietoa tosta android hommasta oikein ole.
Vanhaa ultegraa päivitellyt ja nappeja konffannu pc:llä muutaman kerran.

TurboKoo
22.03.2018, 22.47
Tarvitset siihen langattoman lähettimen (WU111 tai WU101) jos haluat puhelimella konffata tai sitten jatkat PC:llä kuten ennenkin. Langaton lähetin puhuu myös Garminin kanssa.

jone1
03.04.2018, 20.53
WU111 langaton lähetin tuli hommattua ultegra 8000 di2 systeemiin. No eihän se asennus mennyt kuten elokuvissa tai youtubessa. https://www.youtube.com/watch?v=APfkNz--t1U&index=13&list=PLfS308VLPkqA7BtdQ3hxuI7XJddxY7SIM&t=0s
Samaan paikkaan asensin kuten videossa , mulla sama uusi pyörä. Puhelin (android) löysi anturin ja luurissa e-tube softa myös, rupesi päivittämään firmistä ja kosahti johonkin 7% paikkeille. Sitten ehdotteli pc:hen kytkemistä ja siellä jatkamista.
No pc e-tube softa ei tunnista enää kaikkia järjestelmän konponentteja joten otin lähettimen pois systeemistä kokonaan ja panin piuhat alkutilanteeseen. Lopputulos on että kun langaton anturi on nyt pois ja piuhat kuten ennenkin niin e-tube ei edelleenkään tunnista kuin pari komponenttia järjestelmässä ja vaihteet ei toimi. Rupes vituttaan niin paljon että soitin paikalliseen shimano centeriin ja käskivät tuomaan sinne. No pyörä on nyt siellä ja huomiseksi lupailivat takas. On noi yksiä perkeleitä, en yhtään ihmettelis että tossa päivityshommassa on joku bugi. Ulkomaan saiteilla on samoja juttuja tosta hommasta ja ovat repimällä piuhoja irti eri komponenteista ja kytkemällä takaisin saaneet heräämään henkiin. Suoraa ohjetta että mitä ovat tehneet että toimii niin ei löydy.

jone1
04.04.2018, 18.48
Sain filon takas ja nyt toimii. Testasin garminiin kytkemistä ja toimii, ultegra 8050 di2 kahvoissa olevista lisänapeista pääsee nyt selaamaan garminin näyttösivuja ajon aikana. Ei tartte kosketusnäyttöä enää hipelöidä kun halua sivuja vaihtaa.

Sotanorsu666
09.10.2018, 08.06
Rear derailleur
Shimano XT Di2 RD-M8050-DGS, 11-Speed

Gear shifters
Shimano XT Di2 SW-M8050-R

Front derailleur
Shimano XT Di2 FD-M8070

Onko kokemuksia sähkövaihteista maastopyörässä ja talviajossa ? Toimiiko yhtä hyvin kuin maantiellä ? Olen maastossa yhden eturattaan mies, mutta vähän houkuttaisi kokeilla XC-pyörää sähköillä ja jos toimii yhtä hyvin kuin ultegrat maantiellä, niin tuskin tuo etuvaihtaja mikään ongelma olisi.

Hans Opinion
09.10.2018, 15.06
Sähkövaihteiden talvikäytöstä on kokemusta krossarin suhteen, miksi ei pelittäisi myös xc-pyörässä. Krossarin suhteen ainakin on tilanne se että sähköllä vaihtaa selvästi paremmin kuin mekaanisilla joissa vaijerit jumittuvat nimenomaan talvikäytössä kun kosteutta kertyy ja vaijerit jäätyvät. Käyttökokemus on että sähköt pelittävät nimenomaan vaikeissa olosuhteissa, virtaa on riittänyt samalla lataussyklillä kuin kesäkelissä. Tilanne on mielestäni kääntynyt koko ajan sähkövaihteiden eduksi kun vaijereita on leivottu runkojen sisälle enenevissä määrin.

Isä nitro
04.04.2019, 08.41
Aika vähän on otettu kantaa tähän tuotteeseen:

https://www.kickstarter.com/projects/1598276649/xshifter-worlds-first-universal-wireless-smart-shi

Esitelty messuilla ja tarjolla aikaisille linnuille. Lisäpisteet rohkealle tuotteen suunnittelijalle, joka on lähtenyt (ilmeisesti omana itsenään) esittelemään keksintöään. Moni kickstarter kun näyttää olevan enempi mallipoju kuin insinööri. Mutta lähtökohtaisesti ihan mielenkiintoinen ja loppujen lopuksi aika yksinkertainen idea. Toimiessaan lisännee TRP hydrojarrujen myyntiä. Siis niitä, joissa ei ole vaihtajaa.

Steni
04.04.2019, 10.28
Jenkkien nojapyöräfoorumilla juttua Archer Components D1X Wireless:
http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=140286

https://www.archercomponents.com/

Isä nitro
04.04.2019, 10.36
Tämä Archerin on siis mitä ilmeisemmin kilpaileva tuote? Tuolla Xshifterillä - joka jäi näköjään mainitsematta viestissäni - on se hyvä puoli, että tarjolla olisi myös maantiekahvoille sopivat sovellukset. Niin ja eturieskan vaihtamisen sähköistäminenkin on ohjelmassa.

JackOja
12.08.2019, 15.25
Olikosse niin, että tuollaisia sähkövaihteita tarvitsee ladata suunnilleen ~pari kertaa kesässä? Vai paljonko niillä käytännössä ajelee kesäkelillä? Talvella akuista ei kaiketi riitä virtaa yhtä kauan vai kannattaako talvikäyttö unohtaa kokonaan?

Aloin haaveilla GRX Di2-vaihteista grainderiin. Vähemmällä vaivalla tosin pääsisi jos laittaisikin Sram eTap AXS Mullet -setin, kun olisi langattomat. Niissä varmaan latailua tarvitaan enemmän kuin akut ovat fyysisestikin pienemmät?

Tosin en ole vielä ihan varma miksi tarvitsisin sähkövaihteet, mut olishan se modernia :)

Sotanorsu666
12.08.2019, 23.18
^ Se oli just niin. Ite ladannu noi maantiepyörän ultegra 6870 di2 aina keväällä ennen ekaa lenkkiä. Neljäs kesä menossa ja tänä kesänä tuli ajettua yllättävän äkkiä ketju vaihtokuntoon, niin latasin varmuuden vuoksi akun myös, niin nyt riittää taas. 3 ekaa kesää mentiin tuolla ekalla latauksella koko kausi. En ole mikään kadenssimies ja vaihtelen joidenkin mielestä aika harvoin vaihteita. Toni&Tonilta ostaessani nuo, niin taisi olla puhetta, että keskimäärin pari tuhatta kilometriä menee latauksella. Järkevästi tuossa shimanossa myös tehty se, että ensin etuvaihtaja lakkaa toimimasta, kun akkua on vähän jäljellä ja takavaihtajalla vaihtaa vielä hyvän tovin sen jälkeen.

Osta pois vaan. Sähkövaihteet on parasta mitä käppyräsarvisessa voi olla. Jos olisi enemmän rahaa, niin olisi noissa kaikissa sähköt. Eräs tuttu ajeli vanhalla crossarillaan ultegran sähköillä myös talvet ja ei se ainakaan valittanut ikinä mistään.

BB Holland
17.09.2019, 11.06
Groupsettiä olis vailla. Ultegran Di2 ei ole hintakysymys ja bike24:n paketissa on selvästi luettavissa mitä sähköosia siihen kuuluu. Mutta Super Record hotsittais, enkä tiedä saako enää 2×11 systeemiä kokonaan sähkönä ja vaikka saiskin mitä ongelmia pitkällä välillä olis. Kun en tiedä mitä palikoita tarvitaan ja yhteensopivuusongelmat. 2×12 ei ole optio vaan oikeasti turha. Ultegran Di2 on painavampi kans kuin mekaaninen Super Record 2×11, mikä on paalupaikalla.Colnagossa on ulkoiset ja sisäiset viennit.

macci
18.11.2019, 15.32
Jos lähtee graveliin langatonta sähkövaihteistoa räveltämään niin löytyykö edullisempaa/järkevämpää optiota kuin noin 1300€:lla seuraava paketti (esim bike24)?

SRAM Force AXS HRD kahvat + flat mount jarrut 677€
SRAM X01 AXS Eagle takavaihtaja 535€
SunRace 11-50 pakka 68€ (sopii normi Shimano vapaarattaaseen, XD vapariin taasen SRAM XG-1275 11-50 140€ joka 136g kevyempi - edit: eipä olekaan r2:n mukaan kuin 83g kevyempi)
SRAM GX Eagle ketju 20€ (tai pari jos ei pituus muuten riitä tai KMCn 12spd ketju 35€ kpl)

kammissa on jo valmiina ovaali NW ratas joka 12spd eagle yhteensopiva

Miten nuo AXS palikat ovat ylipäänsä toimineet pakkasessa, loskassa ja kurassa?

JackOja
18.11.2019, 15.40
^miks X0 vaihtaja, Force AXS:n saa neljään sataan?

macci
18.11.2019, 16.14
Käsittääkseni FORCE AXS takavaihtaja toimii vaan flattop ketjulla eikä myöskään tykkää yli 33t kokoisesta takapakasta

Ja flattop ketjulle ei pahemmin vielä löydy ovaalia ratasta joka sopisi Shimanon kampiin

macci
02.12.2019, 22.30
Ikävästi menee yli 1500€ tuo SRAM Force AXS kun klikkailee akut, laturin ja muutamat pakat sekä jarrujen ilmaussetit ostoskoriin...

GRX di2 setissä selviää noin tonnilla ja nykyiset kiekot / takapakat / työkalut / nesteet toimii suoraan. Painoakin taitaa olla muutama gramma vähemmän kuin SRAM AXS paketissa (vaikka ei takapakan painoa ota edes huomioon) ja akku kestää pidempään.

AXS asennuksessa pitäisi repiä nykyiset Shimanon nestejarrut letkuineen irti rungosta ja pujotella uudet. GRX di2 onnistuu nykyisillä shimanon satuloilla ja letkuilla jolloin asennuksessa pitää vetää vain nuo johdot rungon läpi (samalla kun irrottaa takavaihtajan vaijerin) ja asentaa akku satulatolppaan.

GRX di2 kahvoissa ei tainnut olla lisänappia kahvan päällä? Jos on 1x11 setuppi niin onnistuuko GRXn vasemmalla vaihdevivulla esim Wahoo boltin "LAP" toiminto?

puuttuuko listasta vielä jotain 1x11 GRX di2 asennukseen (jarrusatulat siis tarkoituksella jätetty pois kun nykyiset toimii hyvin):

GRX Di2 Disc Brake ST-RX815 kahvat 380e 382g
RD-RX817 Di2 takavaihtaja 213e 260g
EW-WU111 BT palikka 68e 30g
BT-DN110 akku 113e 57g
EW-RS910 (tangon sisään) 73e 12g tai SM-EW90 (stemmin alle) 80e 12g - etummainen liitosboksi
EW-JC130 Y-connector 47e 25g
Shimano TL-EW02 Plug Tool for Di2 3e
SM-JC41 Junction Box for Di2 21e 4g - taaempi liitosboksi
EW-SD50 Cable for Di2 19e 4kpl 80e 25g - kaapelit
di2 battery mount 10e 8g - satulatolppaan

kaakku
02.12.2019, 22.42
Mulla on 1x11 Di2 siten että toinen kahva vaihtaa pienemmälle molemmista napeista ja toinen isommalle. Erittäin hyvä järjestely kun ne napit on kohtuu tunnottomat (vanhanmalliset D-A kahvat)

misopa
02.12.2019, 22.50
^^ Pitäisi onnistua noilla komponenteilla. Noista kahvan päällä olevista napeista minulla ei ole tietoa GRX:n suhteen, 8070 Ultegrassahan nuo ovat ja ovatkin kätevät. Mutta 1x11 systeemissä voit ohjelmoida nuo vaihtopainikkeet vapaasti. Eli saa kierroksen käynnistettyä/vaihdettua, zoomaukset, sivun vaihdot jne.

EDIT: On noissa GRX Di2-kahvoissa nuo painikkeet kahvan päällä.

macci
04.12.2019, 17.27
Kiitoksia inffosta. Täytynee laittaa palikat tilaukseen.

Ja onhan tuossa tosiaan ihan selvästi tuo extranappi myös GRX kahvassa kuten esim linkin (https://www.bike-components.de/cache/p/xl1/7/2/Shimano-GRX-Di2-Schalt-Bremsgriff-STI-ST-RX815-2-11-fach-schwarz-anthrazit-2-fach-72215-295304-1573454344.jpeg) kuvasta ja shimanon speksisivun taulukostakin näkee

kaakku, hyvä vinkki. Etenkin talvella varmaan toimiva jos on paksummat hanskat kädessä.

macci
19.01.2020, 15.30
puuttuuko listasta vielä jotain 1x11 GRX di2 asennukseen (jarrusatulat siis tarkoituksella jätetty pois kun nykyiset toimii hyvin):

GRX Di2 Disc Brake ST-RX815 kahvat 380e 382g
RD-RX817 Di2 takavaihtaja 213e 260g
EW-WU111 BT palikka 68e 30g
BT-DN110 akku 113e 57g
EW-RS910 (tangon sisään) 73e 12g tai SM-EW90 (stemmin alle) 80e 12g - etummainen liitosboksi
EW-JC130 Y-connector 47e 25g (ei pakollinen)
Shimano TL-EW02 Plug Tool for Di2 3e
SM-JC41 Junction Box for Di2 21e 4g - taaempi liitosboksi
EW-SD50 Cable for Di2 19e 4kpl 80e 25g - kaapelit
di2 battery mount 10e 8g - satulatolppaan

Laturi toki tuosta listasta puuttui eli SM-BCR2, 80€ (oletin typerästi, että nuo latautuisi jonkin standardin USB liitännän kautta).
Ja linkin (https://www.bike24.com/p2315338.html?q=x+tools+internal+routing+tool) 20€ työkalu helpotti kaapeleiden asennusta merkittävästi.

Lisäksi asennuksen lähes loppumetreillä ilmeni, että Shimano on innovoinut näissä uudemmissa nestejarruissa ja kahvan päässä onkin nykyään letkulle M9 kierteinen pultti aiemman M8 pultin sijaan (jarrusatulan päässä edelleen sama vanha M8). Katsotaan huomenna montako Shimano Service centteriä pitää soitella läpi, että tuollainen M9 pultti löytyy (esim R2 listaa saatavuuden lupaavasti "Mar 2020" (https://r2-bike.com/SHIMANO-Olive-Insert-Pin-and-Flange-Connecting-Bolt-for-SM-BH90-JK-SSR-Hydraulic-Hose)...).
Olisi pitänyt ottaa vaan koko kahva+jarrusetti (eikä pelkkiä kahvoja)

edit: ja tuota Y-haarapiuhaa (EW-JC130 Y-connector 47e 25g) en hankkinut vaan yhden pidemmän normikaapelin jonka pujotin kahvasta tangon läpi liitosboksiin (tangon toisessa päässä). Silti jäi vielä yksi liitin toisesta kahvasta vapaaksi johon voisi liittää TT vaihtajan aerogräveliä varten...

Arosusi
23.05.2020, 20.59
Shimano Di2.
Millaisia kilometri määriä noilla pystyy ajamaan ennenkuin tukee kulumisesta johtuvia ongelmia?
Itsellä maantiepyörällä taitaa alkaa jo seitsemäs kesä. Hiekalla tulee nykyisin ajettua enemmän niin kilometrejä on vain n 12 t. Akku alkaa vähän hyytymään mutta ei mitään muuta ongelmaa.

Privileged
23.05.2020, 21.54
33tkm mittarissa Di2 6800 osasarjalla ilman ongelmia. En ole havainnut akunkaan hyytymistä.

Sotanorsu666
25.07.2020, 12.39
Onko joku kokeillut Sram Force/Red AXS 2*12 osasarjassa jotain muuta ketjua kuin tuota sramin omaa ? KMC on ainakin protalleille jotain ketjua, mutta vähän huonosti löytyy netistä tietoa.

nilkkapaineet
26.07.2020, 22.22
Koskee varmaan yleisesti vaihteistosäätöjä, mutta hommasin käytetyn di2-pyörän, jossa on dt swissin 11s vapaaratas ja da kymppipakka. Alkuperäinen omistaja ei ollut käyttänyt spaceria lainkaan tuossa setupissa. Pakka heilui mutta toimi.
Nyt kun pistin sinne sen spaceria, ketju ei tietenkään mene enää pienimmälle rattaalle ja pysyy kaksi vaihtoa isoimmalla.
Ilta jo hämärtyy, enkä taida osata korjata tuota di2 systeemiä tajuamaan spaceria aiheuttamaa siirtymää. Avusta kiitollisena...

Edit. Niin pähkin, että pitääkös tuota vaan hienosäätää niin monta napsua, että se tiputtaa pienemmälle rattaalle...?

Visqu
27.07.2020, 00.12
Koskee varmaan yleisesti vaihteistosäätöjä, mutta hommasin käytetyn di2-pyörän, jossa on dt swissin 11s vapaaratas ja da kymppipakka. Alkuperäinen omistaja ei ollut käyttänyt spaceria lainkaan tuossa setupissa. Pakka heilui mutta toimi.
Nyt kun pistin sinne sen spaceria, ketju ei tietenkään mene enää pienimmälle rattaalle ja pysyy kaksi vaihtoa isoimmalla.
Ilta jo hämärtyy, enkä taida osata korjata tuota di2 systeemiä tajuamaan spaceria aiheuttamaa siirtymää. Avusta kiitollisena...

Edit. Niin pähkin, että pitääkös tuota vaan hienosäätää niin monta napsua, että se tiputtaa pienemmälle rattaalle...?

Joudut säätämään myös rajoitinruuvit uusiksi. Shimano julkaisee sivuillaan erinomaiset käyttö- ja huolto-ohjeet kaikille tuotteilleen. Takavaihtajan mallillanumerolla löydät ohjeen säätöön.

MRe
27.07.2020, 10.25
Toisaalta herää kysymys, miksi ei vain vaihda 11s-pakkaa...

miz
27.07.2020, 10.32
Toisaalta herää kysymys, miksi ei vain vaihda 11s-pakkaa...

Olisko kyseessä kuitenkin 10 systeemi jos 10 pakalla ajellaan?

kervelo
15.03.2021, 20.17
SRAM GX AXS saattaa ollakin ihan totta, eikä pelkkää huhuilua: WW-foorumille on joku liittänyt kuvan ko.sarjasta.
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=164901#p1657892

järtsy
15.03.2021, 22.37
^Tämä kiinnostaa, epäilen vaan että voisi olla ainakaan tuo upgrade kit jossa tulee pelkkä vaihtaja ja vipu vai pitäiskö sanoa kytkin kovin paljoa halvempi koska vaihtaja tod näk jokseenkin sama kuin X01.

TANUKI
17.03.2021, 17.36
^Tämä kiinnostaa, epäilen vaan että voisi olla ainakaan tuo upgrade kit jossa tulee pelkkä vaihtaja ja vipu vai pitäiskö sanoa kytkin kovin paljoa halvempi koska vaihtaja tod näk jokseenkin sama kuin X01.Itsellä taas on vahva mutu, että xx1 ja x01 AXS vipu ja vaihtaja ovat täysin samat eri tarroilla. Ainakin upgrade kitit ovat molemmissa täysin saman hintaiset...

järtsy
17.03.2021, 20.51
Itsellä taas on vahva mutu, että xx1 ja x01 AXS vipu ja vaihtaja ovat täysin samat eri tarroilla. Ainakin upgrade kitit ovat molemmissa täysin saman hintaiset...

Eihän ne samanhintaisia ole? XX1 taisi olla häkki hiilikuitua, ei ne täysin samat ole kyllä. Mutta jos tuo GX tulee niin tekniikka luulis olevan identtinen jollei sitten jätetty tarkoituksella jotain ominaisuuksia pois esim tuo vaihtajan vetäytymisominaisuus osuessa jolla voitais perustella halvempaa hintaa. En tosin tarkalleen tiedä mitkä ovat normivaihtajien GX ja X01 erot mutta tuskin hinnan ero sähköissäkään tulee kovin suuri olemaan.

TANUKI
17.03.2021, 22.11
Eihän ne samanhintaisia ole? XX1 taisi olla häkki hiilikuitua, ei ne täysin samat ole kyllä. Mutta jos tuo GX tulee niin tekniikka luulis olevan identtinen jollei sitten jätetty tarkoituksella jotain ominaisuuksia pois esim tuo vaihtajan vetäytymisominaisuus osuessa jolla voitais perustella halvempaa hintaa. En tosin tarkalleen tiedä mitkä ovat normivaihtajien GX ja X01 erot mutta tuskin hinnan ero sähköissäkään tulee kovin suuri olemaan.Kyllä ainakin Saksanmaalla ovat sentilleen saman hintaisethttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210317/3d16d31d9cff34a9ab0d9490710b1120.jpg

Lähetetty minun YAL-L41 laitteesta Tapatalkilla

järtsy
17.03.2021, 22.35
Okay, bike24 802€/822€. Eipä tuossakaan suurta eroa ole.

järtsy
17.03.2021, 22.44
Normi GX vaihtajan runko on "die-cast alloy" ja X01 "forged alloy", onko näillä sitten käytänössä mitään merkitystä niin en tiedä, taottu nyt periaatteessa kai kestävempi.

JohannesP
19.03.2021, 00.22
GX AXS lisäksi myös Rival AXS on huhuttu. Ehkäpä jo 25.3. tulee tietoa näistä #alldayAXS mainostetuista uutuuksista.

Pelkästään Rival AXS:tä puhuttaessa näissä nykyisissä hintaluokissa en oikein ymmärrä tälläisen ideaa ellei se oikeasti tule olemaan huomattavasti edullisempi kuin Force AXS. Forcen ja Rivalin hintaero ollut kaikissa muissa osasarjoissa ollut hyvin maltillinen, mutta isompi ero laadussa ja painoissa.

En tosin ole potentiaalista asiakaskuntaa ja jos hinta tulisi olemaan ~1200 € niin vielä vähemmän ymmärtäisin tuollaisen rahan laittamista entry level osasarjaan vaikka sähköä kulkisikin. Jos tämä tulee niin eiköhän myynti tule kuitenkin olemaan taattua muodin mukana.

viimeinenlenkki
24.03.2021, 13.25
Vaihtoehto 1x13 road + gravel adventure group - Rotor America.

kervelo
25.03.2021, 18.48
SRAM GX Eagle AXS
https://cyclingtips.com/2021/03/sram-trickles-axs-wireless-down-to-gx-eagle/

järtsy
25.03.2021, 21.43
Sieltähän se tuli, ja yllätykseksi näinä aikoina saatavana heti! Tilasin:)

viimeinenlenkki
26.03.2021, 09.53
Joo sähköpostiin tuli ilmoitus mainoksen kera mutta mistä löysit myynnistä.

ruuduntakaa
26.03.2021, 09.57
Kun voimansiirron päivitystarve tulee, enpä näe järkeä enää vaijeria pyörässä käyttää. Mainiota et tekivät tämän. Mitähän Shimano...

Janski80
26.03.2021, 10.39
Joo sähköpostiin tuli ilmoitus mainoksen kera mutta mistä löysit myynnistä.

Bikecomponent ja R2-bike löytyy hyllystä ainakin.

järtsy
26.03.2021, 17.01
bike discount oli kans, itse tilasin bike24 mutta niiltä loppu jo.

nure
29.03.2021, 10.02
Kun tämä koronatylsyys lisääntyy niin alkaa sähköisetkin kiinnostaa... Se on kun on liikaa aikaa...

järtsy
04.04.2021, 21.38
Eka kunnon lenkki GX AXS tehty. hienostihan se pelaa niinkuin odottaa sopii, tarviiko tälläistä niin se on jokaisen itse perusteltava itselle mutta kyllä tuo vaihteiden napsahtaminen täydellisesti kerta toisensa jälkeen teki vaikutuksen. Kontrolleri on vähän outo normivivun jälkeen kun liike on ylös ja alas, joutuu vähän miettimään välillä miten päin ne menee mutta tottuu varmasti nopeasti, toisaalta tähän on jo päivitys osa tarjolla joka on lähempänä normivivun liikesuuntia. Ehkä tilaan sen kun tulee muuta tilattavaa, 20€ osaa ei viitti pelkästään tilata.

kervelo
15.04.2021, 09.00
Tänään on foorumihuhujen perusteella Sramilta tulossa joku julkistus: olisikohan se Rival AXS?

Sotanorsu666
15.04.2021, 09.55
Tänään on foorumihuhujen perusteella Sramilta tulossa joku julkistus: olisikohan se Rival AXS?

Varmaankin. Siitähän jo keskusteltiin täällä ennen foorumin kaatumista. Olikohan 2021 hinnastossa 3T Exploro tuolla Rival AXS sarjalla ollut jossain karvan yli tai alle 4000€. En muista tarkasti, mutta aika varmasti.

kervelo
15.04.2021, 12.35
Ensimmäiset SRAM AXS -osat näkyvät jo joidenkin kauppojen sivuilla: esim.wiggle.
https://www.wiggle.co.uk/?s=sram+rival+axs

kervelo
26.04.2021, 23.55
Sramilta huhujen mukaan tulossa myös Rival AXS XPLR -sarja, joka on graveliin sopiva 1x12.

e150330
27.04.2021, 10.32
Jos teen 2x10 konversion 1x12:ksi, tarvitsenko spessu 12sp NW eturattaan, vai jutteleeko normi 11sp NW 12sp flat top ketjun kanssa?

Tarkoitus olisi hommata Force AXS kahvat ja Rival AXS takavaihtaja...

humppakuutio
27.04.2021, 12.06
Flattop-ketju tarvitsee omanlaisensa eturattaan, muutan saattaa tiputtaa ketjua. Noista 12sp-eturattaista kannattaa tarkistaa, että on tarkoitettu nimenomaan Flattop-ketjulle

e150330
28.04.2021, 09.12
Ennen oli paremmin, kaikki kävi suunnilleen kaikkeen. Wolftooth väittää, että heidän 12sp eturatas juttelee sekä Eagle- että flat top ketjun kanssa, koita siinä sitten päättää mitä uskoa...

kervelo
30.04.2021, 08.33
Sramilta huhujen mukaan tulossa myös Rival AXS XPLR -sarja, joka on graveliin sopiva 1x12.

Rivalin lisäksi ilmeisesti XPLR tulossa myös Forceen ja Rediin.

Nyyppien nyyppä
01.06.2021, 10.49
Onnistuin katkaisemaan kahvalta junction boxiin tulevan johdon. Junction box oli mallia, josta ei voinut vaihtaa pelkkää johtoa eli oli uusittava myös junction box. Asennuksen jälkeen kaikki toimii normaalisti, mutta boxin valo ei syty lainkaan esimerkiksi akun varausta tarkastettaessa. Missähän mahtaa olla vika? Ymmärsin, että junction boxien pitäisi olla yhteensopivia keskenään, onko näin? Tai onko liitettyjen johtojen järjestyksellä merkitystä? En löytänyt tästä ohjetta.

Arosusi
01.06.2021, 11.07
Eli sinulla on ollut SM-EW67A? ja vaihdoit SM-EW90-A?
Oletko ajanut uudet koodit jotta Di2 tunnistaa uuden komponentin?

Nyyppien nyyppä
01.06.2021, 11.51
Eli sinulla on ollut SM-EW67A? ja vaihdoit SM-EW90-A?
Oletko ajanut uudet koodit jotta Di2 tunnistaa uuden komponentin?

Moi,

Juuri nuo mainitsemasi osat. En ole ajanut koodeja. En ymmärtänyt, miten se tapahtuu. Pitäisikö bluetoothilla saada yhteys?

Arosusi
01.06.2021, 12.19
Moi,

Juuri nuo mainitsemasi osat. En ole ajanut koodeja. En ymmärtänyt, miten se tapahtuu. Pitäisikö bluetoothilla saada yhteys?

Tuo koodien ajaminen tuli ensimmäiseksi mieleen koska piuhojen järjestyksellä ei mielestäni ole merkitystä. SM-EW90-A rasiassa "luukku" minkä alla on liitäntä sisäisen akun SM-BCR2 lataamista ja koodamista varten. Eli ladataan Shimanon E-TUBE ohjelmisto tietokoneelle, kytketään laturi kone-EW90 ja määritetään kokoonpano ja ladataan mahdollisesti uutta koodia.

Ulkoinen akku?
Onko SM-BCR2 laturia?

Nyyppien nyyppä
01.06.2021, 12.31
Tuo koodien ajaminen tuli ensimmäiseksi mieleen koska piuhojen järjestyksellä ei mielestäni ole merkitystä. SM-EW90-A rasiassa "luukku" minkä alla on liitäntä sisäisen akun SM-BCR2 lataamista ja koodamista varten. Eli ladataan Shimanon E-TUBE ohjelmisto tietokoneelle, kytketään laturi kone-EW90 ja määritetään kokoonpano ja ladataan mahdollisesti uutta koodia.

Ulkoinen akku?
Onko SM-BCR2 laturia?

Joo ulkoinen akku ja vain siihen tarkoitettu laturi.

ruuduntakaa
01.06.2021, 12.38
Hetken nyt ollu käytössä Reverb AXS ja onhan se vakuuttavan oloinen. Nyt on siis vara-akkukin pyörässä valmiina GX AXS:lle. :rolleyes:

Arosusi
01.06.2021, 18.23
Joo ulkoinen akku ja vain siihen tarkoitettu laturi.
Tuota vähän veikkasin. 2 * 10.

Jos muuten kaikki toimii niin kustannus tehokkain tapa on vaan ajaa ja ladata vähän useammin. Etuvaihtaja siitä ensin putoaa pois pelistä kun sähkö loppuu.

Tai jos kotipaikkakunnallasi joku lainaisi ystävällisesti sopivaa laturia ja hoitaisi homman sillä.

Tai hankkii laturin (100 €) ja käyttää sitä kerran. Ei hyvä.

Itse ajaisin ja koodaisin kun sopiva tilaisuus tulee.

Ja kaikki em sillä edellytyksellä että "vika" johtuu siitä ettei Di2 tunnista oikein uutta rasiaa.

Nyyppien nyyppä
02.06.2021, 15.33
Tuota vähän veikkasin. 2 * 10.

Itse asiassa 2*11, mutta taidan tehdä, kuten sanoit. Aika harvoin tarvitsee ladata muutenkin eikä pari latausta lisää kesässä ole paha.

JackOja
04.06.2021, 10.28

Rivalin lisäksi ilmeisesti XPLR tulossa myös Forceen ja Rediin.

Onko aikataulusta tietoa?

kervelo
04.06.2021, 10.46
Onko aikataulusta tietoa?

En ole nähnyt tuosta mitään tuoreita uutisia. Noista XPLR-sarjoista on keskustelua täällä:
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=166040

kervelo
10.06.2021, 09.43
Unboundissa käytetyissä uusissa pyörissä taitaa olla SRAMin uusia XPLR gravel-osia. Esim.Quinn Simmonsin pyörä:

https://www.velonews.com/wp-content/uploads/2021/06/Quinn-Checkpoint.jpeg

kervelo
22.07.2021, 23.57
SRAMin XPLR-osia Scottin uudessa Addictissa:
https://www.jscycleshack.com/bikes/road-bikes/2022-scott-addict-gravel-20-bike__19272?fbclid=IwAR3-wTMX_EiMr7RHLaL6mF755LvbbVTDk8iTvWrWtNUbtQyweIZG3D qK2xc

kervelo
03.08.2021, 12.37
Vaikuttaa siltä, että SRAMin XPLR-osien julkistus on 10.8.

Kts. Cuben gravelissa schaltwerk ja kassette -kohtia.
https://www.cube.eu/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-slt-flatprizmblacknblack/

Edit: Cube taisi ottaa tiedot pois verkosta. Sivun komponenttilistassa luki noiden kahden kohdalla, että embargo päättyy 10.8. Kuvasta takavaihtaja ja kasetti oli sutattu tunnistamattomaksi.

JackOja
13.10.2021, 13.12
Saikos AXS-kilkkeet ohjelmoitua 11-pakalle?

nure
09.11.2021, 11.18
Onko kokemuksia AXS:n akun kestosta, tiedän kyllä mitä valmistaja sanoo mutta miten todellisuudessa?

ebike-harrastelija
09.11.2021, 12.51
Onko kokemuksia AXS:n akun kestosta, tiedän kyllä mitä valmistaja sanoo mutta miten todellisuudessa?Ei kyllä, mutta bluetooth jammereissa kesto ihan ok.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

nure
09.11.2021, 13.05
^Älä vastaa jos ei mitään asiaan sanottavaa...

F. Kotlerburg
09.11.2021, 13.44
Onko kokemuksia AXS:n akun kestosta, tiedän kyllä mitä valmistaja sanoo mutta miten todellisuudessa?
X01 AXS niin omien kokemusten mukaan kestää hyvinkin sen luvatun verran.

Petteri Ellilä
09.11.2021, 13.51
FW 2.29.4 Release note: "RED and Force eTap AXS 12-speed shift-brake levers and eTap AXS BlipBox can now be paired with legacy eTap 11-speed front and rear derailleurs"

Sekä cyclossa että maasturissa akku kestää vähintäänkin "riittävästi". Kotiin on päästy laturin ääreen vielä senkin jälkeen kun akun varaustaso on laskenut alle hälytysrajan.

ebike-harrastelija
09.11.2021, 13.53
^Älä vastaa jos ei mitään asiaan sanottavaa...Onko ihan omia oppejasi, mitä täällä jakelet muille?

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

viimeinenlenkki
09.11.2021, 14.09
Hyvin kestää ja sen minkä sram on luvannut,nyt ollut käytössä maasturissa 2v ja gravelissa mennyt kausi.viellä valon vilkkuessa(punaista) kun lenkille läksi sai ajaa noin 3h.paristot vaihdoin maasturin vaihteen valitsimeen keväällä varmuudeksi.toki minulla on aina vara- akku mukana jos sattuisi virta loppumaan vaihteen siirtimestä.

nure
09.11.2021, 17.22
^^E-mopo, höpö höpö...

Viimeinen, nappipatteri tuskin ongelma mutta juuri vaihtajan akkua mietin. Vara-akku tilauslistalla tietenkin, mielummin sellainen kuin laturi mukana mutta kiitos infosta...

jullli
09.11.2021, 19.52
^^E-mopo, höpö höpö...

Viimeinen, nappipatteri tuskin ongelma mutta juuri vaihtajan akkua mietin. Vara-akku tilauslistalla tietenkin, mielummin sellainen kuin laturi mukana mutta kiitos infosta...

itelle en kyllä vara akkua kaipaa, minun ajolla kestää ainakin 50h ajoa maastossa jolloin alkaa palamaan valo punaisena

nure
09.11.2021, 21.25
^ Toisaaltaan vara ei venettä kaada mutta kyllä 50h tuntuu aika hyvältä kestolta.

Jami2003
10.11.2021, 08.01
Onko kokemuksia AXS:n akun kestosta, tiedän kyllä mitä valmistaja sanoo mutta miten todellisuudessa?Jos on teknistä maastoa, paljon vaihteenvaihtoa jne niin 30-40 tunnin välissä tulee ladattua. Varmaan menisi enemmänkin mutta en halua että pitää alkaa lenkillä arpomaan loppuuko akku. Ja laitan akun aina lataanutmaan kun huomaan että vihreä ei enään pala. Sitäkään ei tule edes läheskään joka lenkillä katsottua.

Soiski
14.11.2021, 18.25
Siis jos nyt omaan gräveliin sähköjä kaipaisi 1x moodissa, niin mitä käytännön eroa ois (plussaa/miinusta)
1. GX Eagle + Rival AXS vaihtajat
2. Rival XPLR + Rival AXS vaihtajat

Sotanorsu666
14.11.2021, 19.07
Siis jos nyt omaan gräveliin sähköjä kaipaisi 1x moodissa, niin mitä käytännön eroa ois (plussaa/miinusta)

Maastosetin kanssa voit käyttää normaalia ketjua minkä kulumisen voi mitata normaalilla ketjumitalla. Sramin flattop-ketjut ovat mielestäni aivan perseestä ja tämä on siis vain minun oma mielipide.

Qilty
15.11.2021, 11.03
2. Rival XPLR + Rival AXS vaihtajatSamaa miettinyt. XPLR sais järkevämmän kasetin(10-44).

Ja on kai normaalit 12spd ketjut myös halvempia kun flat topit?

Soiski
15.11.2021, 11.55
Samaa miettinyt. XPLR sais järkevämmän kasetin(10-44).

Ja on kai normaalit 12spd ketjut myös halvempia kun flat topit?
Ketjuissa ei ole merkittävää hintaeroa, mutta toi kasettiasia on kyllä relevantti. Ei taida löytyä muuta kuin 10-50T maastovaihtajan kanssa.

JackOja
15.11.2021, 12.36
^eikö sen XPLR-kasetin voisi laittaa maastovaihtajan kanssa?

Jona
15.11.2021, 13.51

Vaihdoin itse Eaglesta XPLR järkevämmän kasetin takia, Eaglen kasetin vaihdevälit olivat omaan makuun turhan suuret. Toiminnassa ei ole käytännössä mitään eroa, XPLR-vaihtaja on vaihtaessa hieman hiljaisempi. Ja kasettien hinnoissa on selkeä ero XPLR:n hyväksi. Molemmat toimivat kuin se kuuluisa junan vessa. Jos vaihtajia ei ole vielä tullut hankittua niin kannattaa ainakin harkita Force-tason kahvoja kun niihin saa kiinni Multiclicit, erinomainen lisävaruste: https://bikerumor.com/2020/04/03/new-sram-multiclics-give-you-easier-clicky-er-control-over-road-mountain-tri-etap-and-axs-groups/

Ketjujen kestävyydestä en osaa vielä sanoa muuta kuin sen että ainakin XX1-ketju on puhtaana pidettynä todella kestävä.

Sotanorsu666
15.11.2021, 14.11
Vaihdoin itse Eaglesta XPLR järkevämmän kasetin takia, Eaglen kasetin vaihdevälit olivat omaan makuun turhan suuret. Toiminnassa ei ole käytännössä mitään eroa, XPLR-vaihtaja on vaihtaessa hieman hiljaisempi. Ja kasettien hinnoissa on selkeä ero XPLR:n hyväksi. Molemmat toimivat kuin se kuuluisa junan vessa. Jos vaihtajia ei ole vielä tullut hankittua niin kannattaa ainakin harkita Force-tason kahvoja kun niihin saa kiinni Multiclicit, erinomainen lisävaruste: https://bikerumor.com/2020/04/03/new-sram-multiclics-give-you-easier-clicky-er-control-over-road-mountain-tri-etap-and-axs-groups/

Ketjujen kestävyydestä en osaa vielä sanoa muuta kuin sen että ainakin XX1-ketju on puhtaana pidettynä todella kestävä.

Toimiiko nämä uudet XPLR-pakat nyt sitten "normaalilla" ketjulla ?

Jona
15.11.2021, 14.20
Toimiiko nämä uudet XPLR-pakat nyt sitten "normaalilla" ketjulla ?

En kokeillut mutta veikkaan että toimii ainakin jotenkuten vaikka SRAM muuta väittääkin.

Qilty
15.11.2021, 15.51
^eikö sen XPLR-kasetin voisi laittaa maastovaihtajan kanssa?Ainakin nopee google sanoopi että XDR vaparille, liekö rattaiden väli aka vetosuhde sama kuin eaglessa?

JackOja
02.06.2022, 09.33
Leikitään ajatuksella, että laittaisi gg-fillariin Shimanon GRX Di2 -sähkövaihdehömpötykset (11-v). Mitä kaikkea tarvitsee?

vaihtaja
kahvat
akku (ulkoinen tässä tapauksessa)
3-napainen junction box
johdotukset kahvoilta boksiin ja boksista vaihtajalle

Mitä missaan?

12-vaihteista ei tainnut vielä olla olemassa missään, mutta siinäkö kahvat tulee olemaan langattomat?

Arosusi
02.06.2022, 10.14
Leikitään ajatuksella, että laittaisi gg-fillariin Shimanon GRX Di2 -sähkövaihdehömpötykset (11-v). Mitä kaikkea tarvitsee?

vaihtaja
kahvat
3-napainen junction box

Mitä missaan?

12-vaihteista ei tainnut vielä olla olemassa missään, mutta siinäkö kahvat tulee olemaan langattomat?

Ulkoisen akun teline. BM-DN100
Ulkoisen akun laturi. SN-BCR1
Kahvoilla, akusta ja takavaihtajasta tulevan johdon yhdistävä boxi. SM-JC40.

Todennäköisesti langattomat ja "edulliset" verrattuna 11-v.

nure
02.06.2022, 10.47
^^Mikset kahtatoista ja langatonta samantien?

JackOja
02.06.2022, 10.55
^^Mikset kahtatoista ja langatonta samantien?

On sekin harkinnassa ja olisi monella tapaa kätevämpi. Haluaisin kuitenkin siirtyä DOTista pois enkä halua flat top -ketjua.

Vielä enemmän houkuttaa pysytellä mekaanisissa vaihteissa, koska en keksi oikeaa syytä hömpötykseen :)

miz
02.06.2022, 12.28
Olen leikkinyt samoilla ajatuksilla, että siirtyisi AXS leiriin cyclossa/sorapyörässä.
Kokemusta niistä on vain vuokrapyörässä, peräpään vaihtaja toimi ihan hienosti ja kahvat sopi omiin käsiin hyvin (etuvaihtaja säädetty päin perää, heitti ketjuja yli ja se molempien puolien nappien painaminen oli hanurista ainakin tottumatta). Se logiikka on kyllä hyvä 1x pyörään, joka vähän houkuttelisi.
Kai tuossa XPLR:ssä muuten voi käyttää maantiepakkoja, se 44 ratas on mulle ihan turha?

Sitten kun noita alkaa katsomaan ihan vakavissaan ja listaamaan tarpeita niin taidan pysyä mekaanisessa 1x forcessa:
Pakat 130-200 eur / kpl
Uudet vaparit kaikkiin kiekkoihin
Ei kovin halpa osasarja

Mikä siinä DOTissa muuten on ongelmana, muuten kuin se jos toisissa pyörissä on eri?

JackOja
02.06.2022, 12.37
Mikä siinä DOTissa muuten on ongelmana, muuten kuin se jos toisissa pyörissä on eri?

Ei muuta kuin en viitsi ilmailla DOT-jarruja olkkarin lattialla. Parhaillaan onkin siksi jarrut ilmattavana ammattilaisella samalla kun vaihdevipua ihmetellään.
Ajelen gravelilla kyllä talvisinkin ja silloin taas DOT olisi parempi.

Nooh, valintoja valintoja... jos vaihdevipu saadaan kuntoon niin ei tarvitse miettiä enempää.

miz
02.06.2022, 12.43
Ihan hyvä pointti.
Ja olisi kyllä kiva jos fillareissa olisi osat ja huoltosatsit yhteensopivia. Nyt on itselläkin sekalaista merkkiä perheessä ihan liikaa.
Esim jospa ketjut, jarrupalat, vaparit ja ilmaussatsit olisi kaikissa samat...

MRe
02.06.2022, 13.01

vaihtaja
kahvat
3-napainen junction box

Mitä missaan?

Miksi ulkoinen akku? Onko sulla hissitolppa gravelissa? Mulla oli myös Di2 mietinnässä, kun vaihdoin Rivalista GRX:ään talvella, mutta en halunnut ulkoista akkua (ja kaapelointia) ja hissitolpan takia olisi mennyt taas stemmin kanssa leikkimiseksi. Päädyin mekaaniseen 11sp GRX:ään.

Mulla on sähkövaihteita ollut ja on nytkin täpärissä Di2, mutta toiminnassa en havaitse mitään eroa mekaanisen ja sähköisen välillä. Ehkä sähköisen vipu on hieman herkempi kun vaihdetaan isommalle limpulle. Tosin kippurasarvisissa en ole sähköä päässyt testaamaan. Enkä mitään syncro-vaihtamista, kun ei ole 2x-tsydeemejä. Tai onhan mulla... Trekin 29'erissa. Siinä ei ole hissitolppaakaan... pitäisköhän...? Toisaalta siinä on ulkoiset kaapelien vedot, joten en tiä. Ehkei sittenkään.

JackOja
02.06.2022, 13.03
Miksi ulkoinen akku? .

Koska rungossa ei ole reittejä johdotuksille.

MRe
02.06.2022, 13.10
^Sama ongelma olisi mulla tuossa 29'erissa. En tiä, ei ole ehkä vaivan väärti.

Arosusi
02.06.2022, 13.22
Koska rungossa ei ole reittejä johdotuksille.

Jos runko ei ole kuitua ja keskiöstä pääsee läpi niin pari reikää vaan runkoon. Ainoa ongelmakohta voi olla takavaihtajan johdon ulostulo kun se putki on ohut (pintavetona?).

PS Monesti siinä takavaihtajan johdin ulostulo kohdassa on tuuletusreikä. Uusien (SD-300?) johtojen päät ovat pienemmät (3,2 mm?) joten saattaa mahtua siitä läpi.

paaton
02.06.2022, 13.46
No kyllähän tuollaiseen kannattaa sramin langaton laittaa. Kai noissa jollain tapaa kiertää flattopin ja kalliit takapakat.

miz
02.06.2022, 14.40
Olisi kiva jos nuo voisi konffata toimimaan 1x11. Välttäisi nuo kalliit takapakat, uudet vaparit ja (mulle) turhan 10- rattaan. Se pieni on ärsyttävän tuntuinen ajaakin ja sen lisäksi on kauhean raskas :D .

JackOja
02.06.2022, 14.46
Mää kysyin tuosta täällä joskus ja kerrottiin, että AXS:n voi konffata yhdelletoista takarattaalle. Se mullekin riittäisi.

paaton
02.06.2022, 14.51
Mää kysyin tuosta täällä joskus ja kerrottiin, että AXS:n voi konffata yhdelletoista takarattaalle. Se mullekin riittäisi.

Noni. Vaikka olen syvästi sramia vastaan, niin onhan tuo langaton aika loistava keksintö hima-asentajalle. Ei tartte miettiä mitä kikkareita tilaa ja miten ne asentaa vanhaan runkoon.

miz
02.06.2022, 14.59

Ohhoh, no tämä selventää hankinta-asioita kun jotain laukeaa mekaanisista, jos pitää paikkansa!

JackOja
02.06.2022, 15.03
Ohhoh, no tämä selventää hankinta-asioita kun jotain laukeaa mekaanisista, jos pitää paikkansa!

Löysinkin

FW 2.29.4 Release note: "RED and Force eTap AXS 12-speed shift-brake levers and eTap AXS BlipBox can now be paired with legacy eTap 11-speed front and rear derailleurs"

paaton
02.06.2022, 15.06
Juu, niin tuo näyttää olevan. Kova temppu sramilta.

https://cyclingtips.com/2021/11/sram-introduces-backward-compatibility-for-11-speed-etap-users/

Olen aika saletti, että shimanokin saisi vastaavalla tavalla myytyä uusia shiftereitä 11sp di2 pyöriin.

miz
02.06.2022, 15.12
Jaha, no Force kahvat ja Red 11 takavaihtajakin on jo tonnin...

JackOja
02.06.2022, 15.15
Jaha, no Force kahvat ja Red 11 takavaihtajakin on jo tonnin...

Jaa niin, eikö tuo päde Rivaliin? Miksei pätisi, eikö ole sama softa? (EDIT: juu ei :() Justiinsa katselin tässä yhden Teams-paltsun aikana löytyiskö Rival AXS -kahvat ja niille pariksi vaikka GX-vaihtaja.

paaton
02.06.2022, 15.23
Jaa niin, eikö tuo päde Rivaliin? Miksei pätisi, eikö ole sama softa? (EDIT: juu ei :() Justiinsa katselin tässä yhden Teams-paltsun aikana löytyiskö Rival AXS -kahvat ja niille pariksi vaikka GX-vaihtaja.

Ei taida tosiaan päteä. Vedänpä vikkelään pois sramin kehumisen.

https://www.mtbr.com/threads/running-sram-rival-1-axs-on-11-speed.1198880/

miz
02.06.2022, 15.34
Kerkisin itsekin jo melkein innostua ajatuksesta. Oispa ameriikan insinööri tehnyt siihen appiin mahdollisuuden valita 11/12 speed käyttöönotossa..

MRe
02.06.2022, 15.37
^Tuohonhan ei ole mitään muuta syytä kuin loputon ahneus...

JackOja
02.06.2022, 15.50
Kerkisin itsekin jo melkein innostua ajatuksesta. Oispa ameriikan insinööri tehnyt siihen appiin mahdollisuuden valita 11/12 speed käyttöönotossa..

Joo. Olispa kätevää. Saisi pitää edulliset pakat ja normaalit ketjut. Luulenpa, että olisi aivan helposti softalla ratkaistavissa kuinka paljon häkki liikkuu pykälien välillä ja montako niitä on.

Tietty jos tosiaan laittaisi 12-v mulletin, maastovaihtaja vaikkapa juuri Rival-kahvojen kanssa (tämmöinen setti (https://r2-bike.com/SRAM-Mullet-Rival-eTap-GX-Eagle-AXS-Gravel-Upgrade-Kit_1)), pakaksi pitäisi löytää joku järkevä, max 40...44T. XPLR-kasetista taas sanotaan ettei ole yhteensopiva Eaglen kanssa, kerpele! Se toki vaatisi XDR-vaparinkin. E.Thirteen tarjoasi 9-46 XD-vaparille ja leonardi 9-48. NOW8:lla olisi 11-48 HG-vaparille.
Vähempikin riittäisi, noi jättileivät on pikkusen tyhmän näköisia maastopyörässäkin.

Sinänsä valinta on helppoa kun mitään noista ei saa mistään ostettua :D

paaton
02.06.2022, 16.04
Niin, keinotekoisestihhan nämä on aina estetty. Muutenkin tosi outoa, ettei enempää sähkövaihteita ole tullut tarjolle. Ehkä nämä on patentoitu niin hyvin. Itse tekniikka on oman järkeni mukaan sähkönä paljon yksinkertaisempaa ja edullisempaa valmistaa, mitä mekaanisilla.

MRe
02.06.2022, 17.08
Joo. Olispa kätevää. Saisi pitää edulliset pakat ja normaalit ketjut. Luulenpa, että olisi aivan helposti softalla ratkaistavissa kuinka paljon häkki liikkuu pykälien välillä ja montako niitä on.
Mun mielestä Shimanon vaihtaja liikkuu sähköllä vain toiseen suuntaan, eli pienemmälle vaihteelle. Isommalle putoaa sitten jouden voimalla, kuten akustinenkin. Tosin saahan siinäkin tehtyä sitä mikrosäätöä, eli... hmmm... pitääkö tuota nyt ihan tutkimaan alkaa.

MRe
02.06.2022, 17.09
Itse tekniikka on oman järkeni mukaan sähkönä paljon yksinkertaisempaa ja edullisempaa valmistaa, mitä mekaanisilla.
En kyllä usko, että vaihtaja on sähköisenä yhtään sen yksinkertaisempi.

Zykkel
02.06.2022, 17.39
Tästä tulisi niin julmetun kallis setti, että jollain kymmenen vuoden onsite takuulla voisi harkita.

paaton
02.06.2022, 17.45
En kyllä usko, että vaihtaja on sähköisenä yhtään sen yksinkertaisempi.

No ei ole. Se mekaaniikkahan on vivun sisällä.

Rawjunk
02.06.2022, 20.36
Vähän miettinyt tässä, jos laittas graveliin Eagle AXS takavaihtajan ja Rivalin kahvat. Pyörässä on nyt Power2maxin tehomittari 104 bcd 42t Garbarukin rattaalla mikä toimisi normaalin 12-vaihteisen ketjun kanssa. Alunperin haaveilin 2x GRX di2:sta ja on siihen käypänen keskiökin paikallaan, mutta ärsyttävää speksata kaikki tarvittavat nippelit, kun saatavuus on mitä on. 1x:llä on pärjännyt kuitenkin todella hyvin ja Etapin asennuksen helppous viehättää:)

stenu
02.06.2022, 21.22
Tietty jos tosiaan laittaisi 12-v mulletin, maastovaihtaja vaikkapa juuri Rival-kahvojen kanssa (tämmöinen setti (https://r2-bike.com/SRAM-Mullet-Rival-eTap-GX-Eagle-AXS-Gravel-Upgrade-Kit_1))

Puolen kilon takavaihtaja, jotta saa sähköt..? Välillä tuntuu, että pyöräilijöitä vaivaa nykyään jonkinlainen joukkopsykoosi (sorry, oli pahasti sanottu :D). Pysy vaikka siinä GRX-pläänissä ennemmin ja jos jotain päädyt tekemään niin lunastan sen pitkähäkkisen Force-vaihtajan sulta sitten ilomielin.

JackOja
02.06.2022, 23.42
...Pysy vaikka siinä GRX-pläänissä ennemmin ja jos jotain päädyt tekemään niin lunastan sen pitkähäkkisen Force-vaihtajan sulta sitten ilomielin.

Pläänit peruttu ja sä jäät ilman mun Forcea :) Pienoinen "vika" oli kahvassa ja nyt jatketaan entisillä.

Puolen kilon vaihtaja on kyllä ihan kauhea ajatus. Ja ninkuin totesin, pitäisi keksiä miksi haluaisi sähköt.

nure
02.06.2022, 23.44
^Jos puhutaan langattomista niin mikset laske virvelitehtaan akun painoa mihinkään? Aivan idioottimaista markkinoida "langattomana" moista.

miz
03.06.2022, 01.10
Välillä tuntuu, että pyöräilijöitä vaivaa nykyään jonkinlainen joukkopsykoosi (sorry, oli pahasti sanottu :

Ei ollenkaan ollut paha, päinvastoin kuulostaa lähes totuudelta :D

Aina välillä tuntee houkutusta ostaa uusi fillari täyttämään kahden nykyisen ajot, jätin väliin kun kaveri kyseenalaisti aikeen yhdessä viestittelyssä näin:

” Oliko sun ideana siis korvata kaks hyvää pyörää yhdellä vähän paskemmalla?
Asfaltin ajo maantiepyörällä kuulostaa sen sijaan loistavalta suunnitelmalta.”.

Tämän jälkeen mietin hetken ja unohdin hankkeen :D
Liittyy sikäli aiheeseen että ehdokkaissa oli sähkövaihteet. Toki vielä omaan ajoon huonohkosti sopivin välityksin..

JKO17
03.06.2022, 01.23
Sain juuri purettua maantiepyöräni ja samalla myös dura acen di2:n (9170) osiksi.
En jaksanut punnita komponetteja yksitellen, mutta sen verran että laitoin kahvat, etu- ja takavaihtajan, jarrut sekä kaikki johdot ja jarruletkut ja akun ja kiinnityspultit samaan koriin, ja painoksi tuli 1.174 g
da 53-39 kampisetti oli 657 g
Tuohon kun lisää jarrulevyt, takapakan ja ketjut niin ollaan aika tasan 2,5 kg:ssä

lisäys: eli kun painoista puhutaan, niin tuo ensimmäinen luku on varmaan sellainen että se alkaa olla aika minimi. 2 x systeemissä.

MRe
03.06.2022, 09.18
^Jos puhutaan langattomista niin mikset laske virvelitehtaan akun painoa mihinkään? Aivan idioottimaista markkinoida "langattomana" moista.

Virvelitehtaan akun saa sijoitettua painojakauman kannalta hieman parempaan paikkaan. En tiedä mikä on valmiin setin painoero ja kumman hyväksi. Joku jolla on liikaa aikaa, voi laskea.

Arosusi
03.06.2022, 10.25
lisäys: eli kun painoista puhutaan, niin tuo ensimmäinen luku on varmaan sellainen että se alkaa olla aika minimi. 2 x systeemissä.

Levyjarruilla todennäköisesti aika lähellä.
Vannejarruilla vs setti n 900 g.

Juha Lehtinen
03.06.2022, 11.11
Mun mielestä Shimanon vaihtaja liikkuu sähköllä vain toiseen suuntaan, eli pienemmälle vaihteelle. Isommalle putoaa sitten jouden voimalla, kuten akustinenkin. Tosin saahan siinäkin tehtyä sitä mikrosäätöä, eli... hmmm... pitääkö tuota nyt ihan tutkimaan alkaa.

Ainakin servomoottori käy molempiin suuntiin vaihdettaessa eli eiköhän Di2 toimi sähköllä molempiin suuntiin.

Sent from my iPad using Tapatalk

Hower
03.06.2022, 11.36
Servomoottorin ideana on nimenomaan edestakainen liike. Di2:ssa ei todellakaan ole mitään jousta, joka lonksauttaisi vaihtajan toiseen suuntaan. Miksi olisi?
Etunahan tässä on mekaanisten osien vähäisyys ja erinomainen täsmällisyys.
4 vuotta ajoa takana, ei säätämistarvetta.

Juha Lehtinen
03.06.2022, 11.49
Servomoottorin ideana on nimenomaan edestakainen liike. Di2:ssa ei todellakaan ole mitään jousta, joka lonksauttaisi vaihtajan toiseen suuntaan. Miksi olisi?
Joo, pakko kehua Shimanojen Di2 laatua. Ovat varsin käyttäjäystävälliset eikä säätämisiin ole tarvetta ollut. Jos tulee tunne että pitää säätää niin todennäköisesti ketju alkaa olemaan vaihtokunnossa.

hubba
03.06.2022, 11.56
Ja eikös Di2 ainakin pienempään mentäessä hieman ylivaihda rattaan yli ja palauttaa takaisin mikä tekee vaihdosta nopeamman. Tuommoiset ei oikein jousen kanssa onnistuisi.

Juha Lehtinen
03.06.2022, 11.59
Ja eikös Di2 ainakin pienempään mentäessä hieman ylivaihda rattaan yli ja palauttaa takaisin mikä tekee vaihdosta nopeamman. Tuommoiset ei oikein jousen kanssa onnistuisi.
Juu, näin tekee. Eikä taitaisi semi- tai täysin automaattinen moodikaan toimia jousen kanssa.

MRe
03.06.2022, 12.17
Tarkkaan ottaen mekaaninen se on se Di2-vaihtajakin. Ei mulla ole ollut ongelmia muidenkaan Shimanon vaihtajien kanssa. Vanhin on vuodelta -99 enkä ole säätänyt sitä kertaakaan. Vai olisinko kerran?

Se kiistaton etu Di2:ssa on, että vaihtajan tai käyttökytkimen vaihtaminen uuteen on viiden minuutin homma, vaikka kuinka koittaisi aikaa kuluttaa.

MRe
03.06.2022, 12.22
Joo, totta. My bad. Di2:han jää sille vaihteelle mikä on päällä, jos akku loppuu tai kaapeli irtoaa.

Tagti
09.06.2022, 19.53
Sramin AXS maantie/gravel kahvat toimii yhteen mtb vaihtajien kanssa, mutta,
Toimiiko tuo mtb puolen AXS 12v liipasin yhteen Force eTap AXS takavaihtajan kanssa?

Divi
09.06.2022, 20.41
Mua kiinnostais onko sramin blipboxille halvempaa vaihtoehtoa? Typerältä tuntuu että AXS shifteri on 120€ ja sitten blipbox on 330€ vaikka funktionaalisuus on kokolailla sama, blipboxissa vaan on liittimet ulkoisille nappuloille. Lisäksi nappuloiden 99€ hinta on ihan naurettava, muovikuorissa muutaman pennin mikrokytkin ja pätkä johtoa.

edit: AXS shifterin purkaminen näyttää olevan ainoa hyvä vaihtoehto. Ei tarvi edes rikkoa jos käyttää muita mikrokytkimiä ja lainaa tuolta vaan piirilevyä. Nuo nappien liittimet vaan pitää metsästää jostain JST:n tms valikoimista.
http://i.imgur.com/Q5EbR4m.jpg

Tagti
12.06.2022, 22.32
Sramin AXS maantie/gravel kahvat toimii yhteen mtb vaihtajien kanssa, mutta,
Toimiiko tuo mtb puolen AXS 12v liipasin yhteen Force eTap AXS takavaihtajan kanssa?
Itse itselleni vastaten.
Sramin tekn.tuki vastasi että Eagle 12v controller toimii sekä 1x12 että 2x12 kokoonpanoissa noiden Force ja Red eTap axs vaihtajien kanssa.

JKO17
29.06.2022, 20.32
Shimano julkaissut di2 105:n

https://www.bikeradar.com/news/shimano-105-di2-r7150/

12 v
2995 g
1900 eur
vain disc

groupsetillä varustettuja pyöriä markkinoille heinäkuussa ja osia myyntiin syyskuussa 2022

maalinni
30.06.2022, 11.13

12 v
2995 g
1900 eur
vain disc

groupsetillä varustettuja pyöriä markkinoille heinäkuussa ja osia myyntiin syyskuussa 2022

Tuo kyllä kiinnostelee tai siis kompliitti pyörä. Pari vuotta olen tässä innostunut ajamaan maantietä ja kalustona on Kona Rove st. Voisi olla varmaan vähän nopeampikin peli alla.

macci
05.07.2022, 13.08
TT pyörään sähkövaihteita

Onko seuraava tämän hetken halvin / helpoin setti (sikäli kun palikoita saa)?

- Rival AXS takavaihtaja 200€
- wireless blips 100€
- AXS MTB triggeri 150€ (vaaditaan vain nappien paritukseen, ei tarvetta jos olisi joku muu AXS setuppi jo hollilla)
- akku 50€
- laturi 50€

Noin 550€

11spd etap takavaihtaja käsittääkseni toimii myös jolloin ei tarvitsisi vaihtaa takapakkaa, vapaaratasta ja ketjuja. Noin 350€ toki hintavampi tuo etap vaihtaja ja yksi vaihde vähemmän.

Tuo ylempänä mainittu triggerin purkaminen voisi myös toimia jos nuo komponentit mahtuu tikkujen ja stemmin sisään?

Toki SRAM ja/tai Shimano voisi tehdä myös kunnolliset langattomat napit…

elämäntapapyöräilijä
12.07.2022, 00.23
Vähän myöhässä mut tää taitaa olla snadisti halvempi, ja tällä voi käyttää ihan mitä tahansa mekaanista vaihtajaa + säätää itse sovelluksen kautta kuinka monta vaihdetta haluaa taakse. Toki tuo remote control "boxi" on vähän kooltaan isompi kuin vaikka Shimanon Junction Box, mutta äkkiäkös tollasen piilottaa johonkin geelien kanssa samaan aero-pussukan taskuun :)
https://r2-bike.com/ARCHER-COMPONENTS-D1x-Trail-e-Shifter-MFR-Blips

lysmy
18.07.2022, 13.07
TT pyörään sähkövaihteita

Onko seuraava tämän hetken halvin / helpoin setti (sikäli kun palikoita saa)?

- Rival AXS takavaihtaja 200€
- wireless blips 100€
- AXS MTB triggeri 150€ (vaaditaan vain nappien paritukseen, ei tarvetta jos olisi joku muu AXS setuppi jo hollilla)
- akku 50€
- laturi 50€

Noin 550€

11spd etap takavaihtaja käsittääkseni toimii myös jolloin ei tarvitsisi vaihtaa takapakkaa, vapaaratasta ja ketjuja. Noin 350€ toki hintavampi tuo etap vaihtaja ja yksi vaihde vähemmän.

Tuo ylempänä mainittu triggerin purkaminen voisi myös toimia jos nuo komponentit mahtuu tikkujen ja stemmin sisään?

Toki SRAM ja/tai Shimano voisi tehdä myös kunnolliset langattomat napit…

gx eagle upgrade kitti hyllystä 411€, toki tuo vaihtaja ei ehkä ole mieluinen..

https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-AXS-Upgrade-Kit-1x12_1

hsr
23.07.2022, 10.25
Toimiiko SRAM GX Eagle AXS 12v takavaihtaja NX Eagle 11-50 pakan kanssa? Spekseissä mainitaan vain 10-50 ja 10-52 pakat.

nure
23.07.2022, 11.33
Itselle uusiin kiekkoihin Garbarukin 11-48 ja valmistajan mukaan on Eagle yhteensopiva, vaihtajana XX1 AXS.

ViP
23.07.2022, 15.26
Bike-componentsille on näköjään tullut Sramin Rival AXS jarrukahvoja hyllyyn: https://www.bike-components.de/en/SRAM/Rival-eTap-AXS-HRD-FM-Hydraulic-Disc-Brake-with-Shift-Brake-Lever-p81652/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=ttir+%3E+bremsen+%7C+2022+%7C+en+%7C+ all+%7C+nl

Ehkä komponenttipula alkaa vihdoin helpottamaan

jullli
23.07.2022, 18.00
toimii kyllä

macci
25.07.2022, 00.46
Vähän myöhässä mut tää taitaa olla snadisti halvempi, ja tällä voi käyttää ihan mitä tahansa mekaanista vaihtajaa + säätää itse sovelluksen kautta kuinka monta vaihdetta haluaa taakse. Toki tuo remote control "boxi" on vähän kooltaan isompi kuin vaikka Shimanon Junction Box, mutta äkkiäkös tollasen piilottaa johonkin geelien kanssa samaan aero-pussukan taskuun :)
https://r2-bike.com/ARCHER-COMPONENTS-D1x-Trail-e-Shifter-MFR-Blips

Tämä oli mielenkiintoinen enkä ollut tuosta optiosta edes tietoinen. Hieman turhan isoja nuo boxit TT käyttöön (ainakin tässä tapauksessa jossa tarkoitus viilata vielä joitain watteja pois jo ennestään nopeasta nykyisestä pyörästä) eikä taida olla nyt mekaanista takavaihtajaakaan ylimääräisenä varastossa.

Koska noita SRAMin wireless blipsejä ei näytä missään olevan saatavilla (lupaillaan ensi vuodeksi) niin taidan kokeilla tuollaisen MTB AXS triggerin purkamista. Sijoittaa siitä sitten napit tikkujen päihin ja piirilevyn stemmin tai rungon sisään (sikäli kun mahtuu).

Intternetin mukaan 12spd AXS road vaihtaja toimisi myös Shimanon 12spd road pakan (joka käy suoraan nykyisiin kiekkoihin) ja ketjun kanssa ja taisi myös löytyä SRAM 12spd yhteensopivaa takapakkaa Shimanon vapaarattaaseen. Toki SRAMIA voisi myös käyttää mutta mieluummin 11t pienin ratas kuin 10t.

paaton
25.07.2022, 08.02
Tämä oli mielenkiintoinen enkä ollut tuosta optiosta edes tietoinen. Hieman turhan isoja nuo boxit TT käyttöön (ainakin tässä tapauksessa jossa tarkoitus viilata vielä joitain watteja pois jo ennestään nopeasta nykyisestä pyörästä) eikä taida olla nyt mekaanista takavaihtajaakaan ylimääräisenä varastossa.

Koska noita SRAMin wireless blipsejä ei näytä missään olevan saatavilla (lupaillaan ensi vuodeksi) niin taidan kokeilla tuollaisen MTB AXS triggerin purkamista. Sijoittaa siitä sitten napit tikkujen päihin ja piirilevyn stemmin tai rungon sisään (sikäli kun mahtuu).

Intternetin mukaan 12spd AXS road vaihtaja toimisi myös Shimanon 12spd road pakan (joka käy suoraan nykyisiin kiekkoihin) ja ketjun kanssa ja taisi myös löytyä SRAM 12spd yhteensopivaa takapakkaa Shimanon vapaarattaaseen. Toki SRAMIA voisi myös käyttää mutta mieluummin 11t pienin ratas kuin 10t.

No nyt kuulostaa fiksulta. 1x tt pyörässä lisävaihteet ovat tarpeen

Tafi
29.07.2022, 18.08

12 v
2995 g
1900 eur
vain disc

Lääh lääh ja lääh. Saattaa olla että tonnin pyörään ei tule laitettua. Ja suoratankoinen vielä….

Föhn
29.07.2022, 20.31
Mitä se suoratankoinen tai tonnin pyörä tähän vaikuttaa?

nure
30.07.2022, 09.25
"SemiWireless", koska Shimano siirtyy langattomiin ja nykyaikaan?

JKO17
13.08.2022, 09.12
Shimanon uudesta 105:sta kannattaa huomioida, että siitä puuttuu ainakin pari ultegrassa ja da:ssa olevaa toimintoa.
105:ssa ei ole hoodsien päässä olevia nappeja, jonne voisi ohjelmoida esim. tietokoneen näytön selauksen, tai niin kuin itse olen tehnyt vaihteenvalitsijan
; oikeasta hoodsin päästä napautuksella vaihteet ylös ja vasemmasta alas.
Toinen juttu on se, että sprint-shiftereitä ei vissiin myöskään saa noihin liitettyä.
Ensiksi mainittu on minulle aika merkittävä kun noihin on tottunut

Sotanorsu666
14.08.2022, 10.37
Onko vertaistukea tarjolla ? Eilen lenkin loppupäästä loppui vaihteet toimimasta. Osina GRX Di2 ja akku oli ladattu juuri täyteen edellisenä päivänä. Shimanon akuissa on joskus ollut noita alle vuoden hyytymisiä ja yritinkin sitten kotona antaa sille virtaa seinästä, mutta eipä tuo enää herännyt. Seuraavaksi tutkintaan satulatolpan sisällä oleva akku. Sieltähän se vika löytyi. Johto oli katkennut satulaputken sisällä. Mielenkiintoinen tapaus hyvin erikoinen, kuten sen yhden tv-sarjan mainoksessa sanotaan. Eihän tuo johto siellä kovinkaan paljoa pitäisi liikkua ja en säilytä satulaputkessa esim. teräviä keittiöveitsiä tai saksia. Outo juttu, mutta en ole yllättynyt että sattui juuri minulle.

nure
14.08.2022, 16.48
^Eikös langattomat olis helpompia?

Arosusi
14.08.2022, 17.55
Johto oli katkennut satulaputken sisällä. Mielenkiintoinen tapaus hyvin erikoinen, kuten sen yhden tv-sarjan mainoksessa sanotaan. Eihän tuo johto siellä kovinkaan paljoa pitäisi liikkua
Mielenkiintoista.
Ihan mutulla; kun satulatolppa, missä akku sisällä, on asennettu niin johto on jäänyt satulaputken ja tolpan väliin ja osittain katkennut. Tärinässä poikennut sitten lopullisesti.
Tai
Satulaputkeen on jäänyt terävä kohta kuidusta mikä on hangannut johdon poikki. Epätodennäköistä, pystyy tarkistamaan johdon katkesmiskohdan perusteella.

Parempaa vertaistukea en nyt pysty antamaan.

Arosusi
14.08.2022, 17.59
Muutenhan tuota voisi harkita mutta kun niitä valmistaa vain yritys mikä ei osaa tehdä edes virveleilä, noita hienomekaanisia huippu tuotteita.

Anteeksi muut palstalaiset, oli pakko.

Sotanorsu666
14.08.2022, 18.09

Olisi varmaan, mutta gravel ja maantiepuolella sramin axs hommista vain huonoja muistoja. Ajakoon niillä kuka tykkää.

jalkkis
14.08.2022, 18.10
Uteliaisuudesta, minkähän näköinen katkennut kohta on? Nirhautunut, kuin veitsellä leikattu?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Sotanorsu666
14.08.2022, 21.05
^ Pyörä meni jo autoon odottamaan huomista matkaa asiantuntevaan pyöräliikkeeseen, joten kuvat jäivät nyt ottamatta.

nure
15.08.2022, 09.05
Aro, Abumies ei oikein osaa sanoa mitään noista virvelitehtaan "semilangattomista", itsellä AXS pelannut ainakin ilman piuhaongelmia...

F. Kotlerburg
15.08.2022, 10.38
Oisko helpompi olla kirjoittamatta, jos ei ole mitään järkevää kirjoitettavaa?

nure
15.08.2022, 13.08
^Tuokin tyypillinen mielipiteesi, mikään ei ole hyvin jos ei ole samaa mieltä kanssasi.

F. Kotlerburg
15.08.2022, 15.12
^kyllä olen juuri sitä mieltä toisin kuin sinä, että tuollaiset kommentit ei auta yhtään ketään. Jos jollakin on ongelmia asian x kanssa niin se ei auta yhtään mitään tai edistä keskustelua millään tavalla, että laukoo kuinka y toimii tosi kivasti.

Firlefanz
15.08.2022, 15.39
^ Ei etenkään silloin, kun x:n vaihto y:hyn ei ole triviaali juttu kustannuksiltaan tai työmäärältään.

Nythän viestin sisällöksi jää tietynlainen itsensä onnittelu tai kehuminen siitä että on tehnyt mielestään oikean tai ainakin viisaamman valinnan.

PS Toisaalta olen sitä mieltä että myös tällaiset niin sanotusti puhtaat asiaketjut kestävät yksittäisiä tarpeettomia, sisällöttömiä tai asiattomiakin viestejä - ja meidän lukijoiden tulisi mielestäni kyetä yksinkertaisesti ohittamaan ne. Jo yksistään sen vuoksi että elämä itse on osoittanut etteivät sellaisia postaavat kommenteista viisastu...

JKO17
15.08.2022, 17.38
Oman kokemuksen perusteella en pidä kokonaisuutta ajatellen merkittävänä seikkana sitä onko järjestelmä johdollinen, semi-johdoton vai johdoton.
Aika harvoin sitä joutuu noihin koskemaan ja silloinkin kun niin tekee, ei se työmäärä johdollisessa mitenkään kauhean suuri ole.

Viime viikolla vaihdoin ohjaamon, ja ohjaamon vaihto kokonaisuudessaan sis. di2 johtojen purun ja uudelleen asennuksen kesti hieman yli tunnin. Ilmeisesti kuitenkin noissa tangoissa on eroja joten voi se mennä ilmeisesti hankalaksikin. Itse olen tehnyt niin, että johdotan di2:t tangon sisällä ja jarrut tangon alapinnassa, eli jarruja en miltään osin "integroi" ohjaamoon

MRe
17.08.2022, 15.55
Velogilta video mitä tehdä, jos Di2 menee crash-protection -tilaan. Johon se siis voi mennä lukuisista muistakin syistä, kuin siksi, että on pannutettu ojaan.

https://youtu.be/vJpgbn5vBtw

nure
18.08.2022, 15.42
Näköjään 105:n semilangattomat tilattavissa ennakkoon https://www.sigmasports.com/item/Shimano/105-Di2-R7100-Groupset/YB6I?om_campaign=omme_0b6ae7e5-299_47838_127721&om_send=0b56191f798e44fab8c62ef32fad8d46&utm_campaign=broad_220818_shimano_di2_preorder&utm_content=variation_a&utm_medium=email&utm_source=ometria

Föhn
21.08.2022, 18.12
Pakko myöntää että ei noista langattomista Sramin blipeistä voi olla pitämättä. Täyttää sen aukon mitä alaotteelta ajaessa jäi kaipaamaan.

F. Kotlerburg
29.09.2022, 11.13
Onkos muilla Sram AXS sovellus hajonnut iOS 16 päivityksen myötä? Ei enää anna kirjautua sisään...

Rawjunk
17.03.2024, 12.26
Eikö tuo Eagle GX + Rival/Apex AXS mulletti ole graveliin parempi kuin esim Apex 1 Wide XPLR AXS -osasarja? Saa enemmän rangea eikä tarvitse käyttää flattop-ketjua. Multa löytyy Power2Maxin tehomittari Shimanon kammille, niin tuohon voisi heittää esim. 46-48T eturattaan. Miinuksena varmaan paino ja n.70 lisäkustannus DT350 vaparista, jos ei halua 200g painavampaa PG-1230 11-51 pakkaa.

Rival Mullet/Upgrade kit on 1036,81 € pakan ja ketjun kanssa. Apexin Mulletti kammilla ja levyillä about saman verran ja vastaava upgrade kit noin satasen Rivalia halvempi.