Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähkövaihteet ja muut hömpötykset!



Sivut : 1 [2]

elasto
17.03.2024, 12.40
Eikö tuo Eagle GX + Rival/Apex AXS mulletti ole graveliin parempi kuin esim Apex 1 Wide XPLR AXS -osasarja? Saa enemmän rangea eikä tarvitse käyttää flattop-ketjua. Multa löytyy Power2Maxin tehomittari Shimanon kammille, niin tuohon voisi heittää esim. 46-48T eturattaan. Miinuksena varmaan paino ja n.70 lisäkustannus DT350 vaparista, jos ei halua 200g painavampaa PG-1230 11-51 pakkaa.

Rival Mullet/Upgrade kit on 1036,81 € pakan ja ketjun kanssa. Apexin Mulletti kammilla ja levyillä about saman verran ja vastaava upgrade kit noin satasen Rivalia halvempi.

Paremmuus riippuu ihan tarpeista, että minkälaisia välityksiä kaipaa. Eagle vs XPLR on aikamoiset hypyt vaihteiden välillä. Varsinkin se 10-12 välin hyppy tuntuu aika törkeeltä verrattuna 10-11.

Rawjunk
17.03.2024, 13.22
Paremmuus riippuu ihan tarpeista, että minkälaisia välityksiä kaipaa. Eagle vs XPLR on aikamoiset hypyt vaihteiden välillä. Varsinkin se 10-12 välin hyppy tuntuu aika törkeeltä verrattuna 10-11.
Toki. En kyllä taida olla hirmu kadenssi-sensitiivinen. Gravelilla pärjännyt ihan hyvin 42x11-42 kombollakin, mutten näe isosta eturattaasta haittaa, jos kuitenkin saa vähintään 1:1 välityksen. Välillä tulee myös käytettyä maantiekiekkoja gravelissa.

PG-1130: 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42 Apex1 (nykyinen)
XG-1275: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50 Eagle
PG-1231: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44 Apex XPLR
M8100: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51 Shimano

paaton
17.03.2024, 16.03
Paremmuus riippuu ihan tarpeista, että minkälaisia välityksiä kaipaa. Eagle vs XPLR on aikamoiset hypyt vaihteiden välillä. Varsinkin se 10-12 välin hyppy tuntuu aika törkeeltä verrattuna 10-11.

Tämä. 10-12 hyppy on ihan laskennallisestikkin paljon suurempi, mitä 11-13 väli.
10-12 kanssa vaan tuntuu, että tuosta puuttuu vaihde välistä.

Rawjunk
17.03.2024, 19.41
Onko noita Mullet upgrade kittejä oikeesti myyty alle 900e pakan ja ketjun kanssa? Ei-oota on helppo myydä halvalla :)

Edit: Tuolla PG-1230 pakalla häviää 166g, mutta säästää 100e.

11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42-50
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50

elasto
17.03.2024, 20.43
Itse en ole myöskään kovin tarkka kadenssista gravelin kanssa kun tausta on maastopyöräilyssä. Sen vuoksi vaihdoinkin tälle kaudelle 2x eturattaista 1x systeemiin samalla kun piti loppuunajettu voimansiirto muutenkin uusia. Nyt on 40t eturatas ja 10-44 pakka kun harvoin tulee tarvetta tuon kovempaa polkea.

nure
17.03.2024, 22.54
^ Homma hoituu hienosti noilla välityksellä, itsellä 40/11-40 Ja homma toimii.

Marsusram
28.05.2024, 15.53
Mitenköhän GX AXS vipuihin oikein tottuu kun tulee jatkuvasti virhevaihtoja ja käyttöliittymä on tunnoton.
Auttaako asennon säätö?
Voi kun tähänkin saisi gripparin. :)

nure
28.05.2024, 21.01
^Itse huomasin alkuun että virhevaihtoja sattui kun sormi vivulla pikku heilahduksista vaihtoi, en tiedä että onko kuskissa tai laitteissa vikaa...

Coreg
08.06.2024, 17.40
Shimano Di2 SM-BTR1 Battery
Apuva! Vanha, mutta rakas cyclocross pyöräni (taisi olla 2015 ostettu) on varustettu di2 ultegra vaihteilla ja nyt akku alkaa ilmeisesti hiipumaan. Etuvaihteet ei suostu toimimaan enää lainkaan. Ongelmana se, että eihän tuota ulkoista btr1 akkua tunnu saavan enää mistään. Osaisiko joku vinkata mistä tuohon voisi vielä uutta akkua metsästää tai onko tuohon olemassa jotain muuta mahdollisuutta. Mekaanisia vaihteita ei kiinnostaisi lähteä pyörään vaihtamaan - olen ollut älyttömän tyytyväinen noihin.

Goomikko
08.06.2024, 17.54
^Akusta en tiedä mutta onko vaihteet jarrukahvoissa. Onko niissä omat patterin kuten uudemmissa ultegran kahvoissa. Eihän tuo ole yhtään hyvä asia jos tuon ikäiseen pyörään ei enää löydy akkua. Pitäisköhä omaan vuoden vanhaan pyörän ostaa akku jo varalle.

Copilot
08.06.2024, 17.58
https://hulluna.com/products/shimano-battery-sm-btr1

Kallis näyttää olevan, kun Saksan kauppoihin vertaa, mutta ilmeisesti tuollaista akkua kaipasit ja tuolla näyttäisi olevan varastossa.

Coreg
08.06.2024, 19.21
https://hulluna.com/products/shimano-battery-sm-btr1

Kallis näyttää olevan, kun Saksan kauppoihin vertaa, mutta ilmeisesti tuollaista akkua kaipasit ja tuolla näyttäisi olevan varastossa.

suuret kiitokset! Jotenkin itse en löytänyt kuin eioota googlailemalla. Kallishan tuo on kun pari vuotta sitten olis saanut puoleen hintaan, mutta kun jäi silloin ostamatta... Onneksi tosiaan vuosia on kestänyt edellinenkin ja vaihteet tosiaan muuten toimineet kuin ihmisen ajatus.

Coreg
08.06.2024, 20.05
^Akusta en tiedä mutta onko vaihteet jarrukahvoissa. Onko niissä omat patterin kuten uudemmissa ultegran kahvoissa. Eihän tuo ole yhtään hyvä asia jos tuon ikäiseen pyörään ei enää löydy akkua. Pitäisköhä omaan vuoden vanhaan pyörän ostaa akku jo varalle.

Jarrukahvoissa on vaihteet, mutta ei niissä kyllä mitään pattereita ole. Tekniikka kehittyy ja näissä joutuu kyllä hyväksymään riskin, että varaosien saanti jossain vaiheessa olla vaikeaa. En sitten tiedä onko nämä vanhemmat di2 sarjat miten yhteensopivia uudempien osien kanssa, että olisiko tuossa jotain mahdollisuuksia jatkossa pelailla ongelmien sattuessa. Vai onko sitten koko osasarja uusiksi.

harald
08.06.2024, 20.31
Miten tuo Di2 toimii kovalla pakkasella, jostain luin että Sramin sähkövaihteet toimisi paremmin pakkasella, onko tässä perää?

Coreg
08.06.2024, 21.10
Ei ole kokemuksia kuin tuosta di2:sta, eikä sen kanssa ole kyllä ollut ongelmia ympärivuotisessa työmatkapyöräilyssä. Toki säilytän pyörää lämpimässä kotona ja töissä niin vaihteet altistunut kelille vain polkiessa. Useamman talven sillä kuitenkin päivittäin hinkkasin ennenkuin laiskistuin ja hankin sähköpyörän työmatkoille. Nyt tuolla pyörällä enää vain hyvillä keleillä nautiskellaan.

Kanuuna
08.06.2024, 22.35
Olikohan ohjekirjoissa Shimpalla -10 °C raja ja Sramilla -20 °C.

Kuminauha
12.07.2024, 08.14
Kiinnostaisi vähän testata tuota wheeltop:n uutta maastovaihajaa, eli EDS-QX YQ olisi kyseessä, ei varmaan kellään oo kokemuksia täällä?

Aika samassa hinnassa GX AXS:n kanssa mutta pitäs olla kevyempi ja vaihdevipu fiksumpi. Olisi Shimanon 12s maastopyörään tulossa.

https://wheeltop.com/products/eds-ox

klemola
12.07.2024, 09.28
Viime talvena tuli Shimanon raja vastaan. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64907-Shimano-Di2-akun-pakkasen-kest%C3%A4vyys

nure
12.07.2024, 12.17
^^Ihan vaan äkkiä katsottuna, hieno piirre että USB ladattava!

Kuminauha
12.07.2024, 12.31
Joo, ei ainakaan pelkoa että akku irtoaa, tosin sitten se ei ole ihan helposti vaihdettavissa jos vikaantuu jostain syystä.

nure
12.07.2024, 13.56
^ Siksikin hieno että murtaa isojen markkina osuutta ja edellinenkin. Saakohan perinteiselle vaihtajan korvalle sopivaa?

Kuminauha
12.07.2024, 14.48
Eikö ne kaikki ole samanlaisia? Siis perinteiset ja UDH?

nure
12.07.2024, 15.30
^ En ole joutunut vielä perehtymään. Kunhan tulee aika niin katsotaan.

TANUKI
13.07.2024, 00.00
UDH eroaa oman käsityksen mukaan vain sillä, että yritetään standardoida niin, että sama korvakko sopii useaan eri pyörään. Eli ei tekemisissä ketjulinjan tai muunkaan kanssa.

Markkinajohtaja on aina oikeassa, kunnes toisin todistetaan. Varmasti kokeilemisen arvoinen vekotin tuo pikkumerkin vaihtaja. Itselläkin oli aluksi ennakkoluuloja Adventin vaijerivaihtajia kohtaan, mutta ne poistuivat aika äkkiä, kun sellaisen hankki. Tosin tuohon hintaan saa myös sen AXS GXn joka on todistetusti aika hyvä...

Arosusi
15.10.2024, 11.53
Onko Shimanon Di2 12-v 105 (7xxx) ja Ultegran (8xxx) vaihteistoissa hinnan ja painon lisäksi eroja, lähinnä toiminnallisia?

Copilot
15.10.2024, 12.56
On. 105:sta puuttuu ne hoods buttonit eikä kahvoja saa johdotettua jos niin haluaa.

hubba
15.10.2024, 13.40
Ja eikö tuo hyperglide+ ole virallisesti vain ultegra / dura-ace osasarjoissa vaikka toki 105 pakan voi korvata ultegralla.
Ja myös servo-wave jarruteknologia on vain ultegrasta ylöspäin.

Aakoo
15.10.2024, 14.56
105 etuvaihtaja on isompikokoinen, ja Ultegra/DA taas pienempiä. Lähinnä esteettinen seikka, mutta jossain gravelissa voi isompi vaihtaja tulla lähemmäs takarengasta.

Arosusi
15.10.2024, 18.24
Kiitos vastauksista.
Muistelinkin että juuri kahvoissa oli eroja. 105:n ei pääse jatkoon, napit kahvojen päällä sopii omaan ajotyyliin.

JKO17
15.10.2024, 18.46
Tuossa vielä kootusti ja kertauksena aiemmin sanottuihin .
DA=Ultegra toiminnallisesti
105 taas eri juttu

linkattu saattaa olla paras shimano di2 sivusto


https://bettershifting.com/12-speed-dura-ace-vs-ultegra-vs-105-di2-what-are-the-differences/

Aakoo
15.10.2024, 18.58
Kiitos vastauksista.
Muistelinkin että juuri kahvoissa oli eroja. 105:n ei pääse jatkoon, napit kahvojen päällä sopii omaan ajotyyliin.Valitsin itsekin Ultegrat tuolla perusteella. Valitettavasti ne napit on huonosti sijoitettu eikä mitenkään hyvät painellakaan. Uusissa GRX kahvoissa näyttäisi olevan asiaa mietitty enemmän ja napit on hyvin peukalojen hollilla.

plr
15.10.2024, 21.08
Ultegra ... Valitettavasti ne napit on huonosti sijoitettu eikä mitenkään hyvät painellakaan.

Allekirjoitan tämän. Erityisesti nappituntuma on niin huono, että ei tiedä milloin nappi klikkaa. Noita ei tule sen vuoksi käytettyä.

Föhn
15.10.2024, 21.44
Nappulat on kyllä luvattoman huonot noissa mitä on tullut kokeiltua. Mutta ei ne kyllä loista erityisemmin kylkinappulat Sramillakaan. Jostain syystä nuo Sramin Blipit toimii langattomina että langallisena paremmin kuin kahvoihin integroidut.

hubba
15.10.2024, 21.55
Sähkövaihteita kun alkoi käyttämää mietti että lopulta noiden nappien paino helpottuu kun menee lihasmuistiin.
Näin ei käynyt, oikeastaan ainoa tilanne on alkava ylämäki ja juomapullo kädessä vaihtaa vaihteita alaspäin.
On melko epäonnistunut toteutus, peukalo menee aina vähän yli napista joutuu pitämään koukussa että osuu.

Föhn
15.10.2024, 22.05
Kyllä tähän mennessä paras kokemus on:
https://www.bike-discount.de/media/image/5d/98/79/Sram-eTap-AXS-Wireless-Blips-00-3018-301-000-2_800x800@2x.jpg
Saa melkein mihin haluaa ja kommunikoi nykyään myös garminin kanssa Miinuksena se että tästähän ei patteria vaihdeta. toistaiseksi ainakaan. Mut ei mikää hirveä kustannus vuositasolla kuitenkaan.

Arosusi
15.10.2024, 22.34
Valitettavasti ne napit on huonosti sijoitettu eikä mitenkään hyvät painellakaan. Uusissa GRX kahvoissa näyttäisi olevan asiaa mietitty enemmän ja napit on hyvin peukalojen hollilla.

Nappeja tulee käytetty aika rajoitetuissa ajotilanteissa ja niissä ne on juuri sopivasti peukaloiden alla. Mutta esillaisiahan me ollaan.

Aakoo
16.10.2024, 10.41
Nappeja tulee käytetty aika rajoitetuissa ajotilanteissa ja niissä ne on juuri sopivasti peukaloiden alla. Mutta esillaisiahan me ollaan.Mä haaveilin että saisi sellaisen Campan tyyppisen setupin, mutta ei noilla onnistu. Pitänee ehkä ensi vuonna kokeilla graveliin niitä GRX -kahvoja ja siirtää nuo maantiekonkeliin jossa ei niin väliä.

Kuminauha
16.10.2024, 11.24
Kyllä tähän mennessä paras kokemus on:

Saa melkein mihin haluaa ja kommunikoi nykyään myös garminin kanssa Miinuksena se että tästähän ei patteria vaihdeta. toistaiseksi ainakaan. Mut ei mikää hirveä kustannus vuositasolla kuitenkaan.

Ja mikä tämä on?

EDIT: Selvisi kun tallensi kuvan ja tiedostonimessä oli malli.

Hower
11.11.2024, 11.24
Tuolta toisesta aiheketjusta lainaan tämmöisen: "Tänä vuonna 2024 ykköspyörä olisi pitänyt uusia. Sähkövaihteiston ohjelmistoon ei ole ollut enää päivityksiä."
Tuossa siis puhutaan Shimanon Di2 sähkövaihteista.
Kysyin tuolla, minkälaatuisia päivityksiä siihen pitäisi asentaa kun oma pelaa hyvin seitsemättä vuotta ilman mitään päivityksiä.
Kyllä mä kännykän ja tietsikan päivitykset ymmärrän, mutta vaihteiden?
Että mitä ihmeen päivityksiä ja ominaisuuksia, varsinkin kun ei käytä mitään puoliautomaatti-synkroa vaan näpyttelee manuaalisti molempia vaihtajia?

plr
11.11.2024, 14.16
Kysyin tuolla, minkälaatuisia päivityksiä siihen pitäisi asentaa kun oma pelaa hyvin seitsemättä vuotta ilman mitään päivityksiä.

Jos vaihteet toimivat, niin ei kannata tehdä mitään? Tuossa katsoin, että Di2:een olisi olemassa päivitys, joilla saa uuden ominaisuuden: Front shift next. Yhteen nappiin voi ohjelmoida sen, että etuvaihtaja vaihtaa sille rattaalle, jolla ei nappia painaessa olla. Voi olla, että päivitän pyöriin tuon ihan vain kokeillakseni miten se toimii.

Tässä tuli puolitoista viikkoa analysoitua Di2-akun tyhjenemistä itsekseen. Yksittäisiä osia irti johdoista ja sitten katsotaan vieläkö akku tyhjenee. Kun pääsin satulatolpassa olevaan akkuun ja sen liittimiin, niin sieltä löytyi kosteutta. Kun kuivasi johdot ja liittimet, niin itsekseen purkautuminen loppui. Jännä, että vaikka etu- ja takavaihtajien johdot ovat jatkuvasti alttiina tieltä lentävälle vedelle ja pesuvedelle, niin vain satulatolpassa sijaitsevan akun liittimet olivat kosteat.

Opulus
11.11.2024, 15.03
Et varsinaisesti kysynyt mistä löytyy lista päivityksistä vaan oikeastaan pyysit kokemuksia mahdollisista hyödyllisistä ja siksi suositeltavista päivityksistä, mutta ymmärtääkseni päivitykset ja niiden sisältö kerrotaan täällä: https://bike.shimano.com/products/apps/e-tube-project-cyclist.html

"Front shift next" -ominaisuus oli itsellini ihan uusi, joten piti käydä katsomassa: https://gravel.shimano.com/stories/shimano-front-shift-next


PS Siellä toisessa ketjussa taisi olla kyse lähinnä yhden Di2-fillaristin yksityisajattelusta eikä niinkään foorumien tietäjien vankasta mielipiteestä:cool:

PPS Olen itse "if it ain´t broke" -miehiä, joten ei yllättäne ketään jos kerron että olen yhä täysin tyytyväinen omiin Ultegra 6770 -vaihteisiini:)

Hower
11.11.2024, 19.57
Et varsinaisesti kysynyt mistä löytyy lista päivityksistä vaan oikeastaan pyysit kokemuksia mahdollisista hyödyllisistä ja siksi suositeltavista päivityksistä, mutta ymmärtääkseni päivitykset ja niiden sisältö kerrotaan täällä: https://bike.shimano.com/products/apps/e-tube-project-cyclist.html

"Front shift next" -ominaisuus oli itsellini ihan uusi, joten piti käydä katsomassa: https://gravel.shimano.com/stories/shimano-front-shift-next
PS Siellä toisessa ketjussa taisi olla kyse lähinnä yhden Di2-fillaristin yksityisajattelusta eikä niinkään foorumien tietäjien vankasta mielipiteestä:cool:
PPS Olen itse "if it ain´t broke" -miehiä, joten ei yllättäne ketään jos kerron että olen yhä täysin tyytyväinen omiin Ultegra 6770 -vaihteisiini:)

No kiitos linkistä. Siellähän on iso pino "general bug fix"-otsikolla, "Security performance for wireless communications", "AUTO SHIFT has been updated" ja ties mitä loputon määrä. Tyhmänä en tajunnut yhtään mitään ja wirelessiä ei ole ja autoshiftiä en harrasta.

"...oikeastaan pyysit kokemuksia mahdollisista hyödyllisistä ja siksi suositeltavista päivityksistä"
-kyllä, kiitos. Mutta jos ei irtoa niin tyydyn toki vaihteistoon nykyisellään.

TANUKI
11.11.2024, 20.20
Toimiiko ns. perinteinen AXS-liipaisin (https://www.bike-discount.de/en/sram-gx-eagle-axs-12-speed-controller) T-type GX:sän kanssa? Tuon kanssa tuli tuo ns. POD-liipaisin (https://www.bike-discount.de/en/sram-axs-pod-controller), jossa ei sinäänsä mitään vikaa ole, mutta nelisen vuotta, kun ajellut tuolla perinteisellä liipaisimella ja se edelleen toisessa pyörässä on niin tykästynyt jyrkässä ylämäessä vaihtamaan etusormella pienemmälle enkä etsimään peukalolla nappia vaihtaa pienemmälle.

Copilot
11.11.2024, 20.24
Toimii. AXS vaihtajat ja vivut toimii kaikki keskenään.

TANUKI
11.11.2024, 20.44
^Kiitos! Pitää laittaa perinteinen liipaisin samaan tilaukseen, kun tilpehööriä tulee taas tilailtua