Näytä tavallinen näkymä : Merkitse risteys karttaan: missä olit jäädä auton alle?
 
 
Ylen uutiset ovat nikkaroineet näppärän sivuston. Jokaisella varmasti löytyy oma "suosikkipaikka" minkä voi läsäyttää kartalle.
http://yle.fi/uutiset/merkitse_risteys_karttaan_missa_olit_jaada_auton_a lle/7042073
tempokisu
22.01.2014, 13.53
! Sehän meni sinne. Naistenmatkantie-Pereentie. Suojatie, joka yhdistää suoraan jatkuvan pyö...eikun siis kevyenliikenteenväylän.
voiks laittaa kanssa ne missä jäi auton alle?
edit: kyllähän se vissiin passaa.
Cyklooppi
22.01.2014, 15.21
HUOM! Jutussa sanotaan: Etsimme risteyksiä, joissa jalankulkijat ovat jäädä auton alle syystä tai toisesta.
Eli kannata näppäillä niitä pyörän kanssa tapahtuneita lähellä piti tilanteita.
^jutussa mainitaan kaksi kertaa termi jalankulkija sekä kaksi kertaa "kevyt liikenne". Kumpikin tulkinta lienee hyväksytty.
Yle Uutiset etsii risteyksiä, joissa  sattuu usein läheltä piti -tilanteita autojen ja kevyen liikenteen  välillä. Missä sinä olet meinannut jäädä auton alle?
Etsimme risteyksiä, joissa jalankulkijat ovat jäädä auton alle syystä tai toisesta.
Jossain  liikennevalotolppa on sellaisessa paikassa, josta autoilija tai  jalankulkija ei sitä näe. Toinen risteys saattaa houkutella ajamaan tai  ylittämään kadun punaisia päin siksi, että vihreä valo on päällä vain  lyhyen aikaa.
Onko jossain sinun usein käyttämässä risteyksessä joku ongelma, joka  johtaa usein läheltä piti -tilanteisiin autojen ja kevyen liikenteen  välillä? Mitä sille pitäisi mielestäsi tehdä?
tempokisu
22.01.2014, 17.54
^ joo, tuo viimeinen lause pätee kyllä pyöräilijään. Oletin kyllä heti että haetaan pyörävaaratilanteita, kun aihe oli postattu fillarifoorumille. Mehän pyöräillään silloin kun muut vaikka kävelee? No, se sama paikka pätee vaarallisena kävelijäänkin. Ongelma on se, ettei autot katso kelville päin. Vaikka siihen laitettaisiin ( ja tulossa onkin näköjään..) valot, niin oikealle kääntyvällä autolla on vihreät silloin kun suoraan ajavilla-kävelevilläkin. Ja just oikealle kääntyvä auto on pahin, eihän ne oleta että kukaan tulee mistään.
hieno idea mutta taitaa vesittyä samantien..
Näyttää että kohta jokainen risteys on merkitty vaaralliseksi ja lisäksi kommentit "viisi vuotta sitten kääntyvä auto ajoi läheltä ja meinasin jäädä alle" ei taida paljoa jalostaa asioita....
EDIT: heti löytyi helmi:
Pariisi, riemukaaren risteys. "aika hankala paikka jalankulkijalle, autoja tulee monesta suunnasta" :D
eläköön avoin data :cool:
Amfinaut
22.01.2014, 20.16
Vähän epäilyttää ko. saitin hyödyllisyys. Tuntuu, että dataa tullaan käyttämään lähinnä vaarallisten risteysten hetkelliseen some-kouhkaamiseen, kuten voisi päätellä lauseesta "Jaa kuva risteyksestä Twitterissä tai Instagramissa hashtagilla #tapporisteys." :) Toivottavasti ne henkilöt, jotka oikeasti pystyvät vaikuttamaan liikennejärjestelyihin sattuvat myös törmäämään palveluun. Toisaalta suurimmat vaaranpaikat varmasti ovatkin jo tiedossa. Silti, hyvä näitä on tuoda näkyville ja lisäsin itsekin ihan mielelläni joitain hankalia paikkoja. Pääsipä ainakin avautumaan jos ei muuta.
http://www.amfinaut.net/~amfinaut/saaristonkatu_suojatie.png
EDIT: Esim. Oulun Saaristonkadun suojatien ongelmat on varmaan ollut jo hyvin tiedossa :eek:
HUOM! Jutussa sanotaan: Etsimme risteyksiä, joissa jalankulkijat ovat jäädä auton alle syystä tai toisesta.
Eli kannata näppäillä niitä pyörän kanssa tapahtuneita lähellä piti tilanteita.
Yle on korjannut klo. 16.08 sivustoa.
"Etsimme risteyksiä, joissa jalankulkijat tai pyöräilijät ovat jäädä auton alle syystä tai toisesta."
Näytti olevan myös kinkkinen kohta merkitty Albanian Durresiin.
"Autoilijat eivät välitä pyöräilijöistä, vaan suorastaan yrittävät ajaa päälle"
Täytyypä varoa, jos satun olemaan joskus sielläpäin...
...
Näytti olevan myös kinkkinen kohta merkitty Albanian Durresiin.
...
Olisko mkpaan tekosia, sehän oli Albaniassa viime kesänä :)
Nyt kun ne lisäsivät myös pyöräilijät, niin toki omat lisätty, mutta nyt menin bongailemaan sieltä hauskaa.
"Kuusisaarentiellä on pyöräilijä yrittänyt ajaa autoni päälle" (Kuusisaarentie 26, Helsinki about)
Suomenlahdessakin on aika paljon merkintöjä. Yksi niistä on "Laiva ajoi melgein päältä kun olin pilgillä :D:D".
Saharassa joku pyöräilijä on joutunut väistämään kameleita...
Suur-Suomen oikeassa käsivarressa (nykyistä Venäjää) on metrotyömaa aiheuttanut pahoja häiriöitä liikenteelle. Nopeasti ne sitä metroa laajentaakin. :)
Hammerfestin länsipuolella meren päällä(?) on  ratikkapysäkki, joka aiheuttaa vaaratilanteita.
Mikäköhän se on ku ei saa noita merkittyjä risteyksiä näkymään sitte millään? PC Firefox ja IE, Mäkki Safari ja Firefox sekä Lumian selain testattu... Pitäköön palvelunsa "#¤%&!
Hyötypolkija
23.01.2014, 11.31
No siinä saa toimittajat tehdä vähän tutkivaa journalismia, kun suodattavat kaikki spedeilyt pois. Piti oma kortensa kekoon kyllä jakaa ja sitä tehdessä löytyi mm. Kalajärveltä huolestuneita kommentteja, miten Vihdintielle on vaikea päästä autolla ruuhka-aikaan vilkkaasta autoliikenteestä johtuen... Naamapalmu soikoon meitä bönde-espoolaisia!
Mielestäni tämä on erittäin hyvä avaus aiheeseen. Vaikka tiedonkeruu ei tälläisenään mahdollista kovin hyvin tarkan tieteellistä tutkimusta ja joukossa on paljon puhdasta pelleilyä, tulee lopputuotteesta kuitenkin erottumaan kasautumia sekä sijainneissa että tapahtumakuvauksissa. Tsekkaillaan millaista juttua ne saavat tästä väännettyä ja toivotaan että tämä poikii jatkoa jossa hallitummin saadaan joukkoja osallistettua laadukkaan tiedon tuottamiseen.
Mikäköhän se on ku ei saa noita merkittyjä risteyksiä näkymään sitte millään? PC Firefox ja IE, Mäkki Safari ja Firefox sekä Lumian selain testattu... Pitäköön palvelunsa "#¤%&!
Kokeilin näillä yhdistelmillä:
- Win7 + Firefox
- OS X (10.6.8) + Safari (5.1.10)
molemmat toimii kuten pitää.
tvhakala
24.01.2014, 00.05
Kyllähän tuolla on joitakin Jyväskylän tapporisteyksiä alkanut jo erottumaan. Komppasin muutamaa niistä ja lisäsin myös pari muuta, joissa on itsellä tullut useampi vaaratilanne. Mutta kiusallisen hitaasti tuo sivu kyllä toimii, eihän tässä koko iltaa jaksa mokoman kanssa ährätä.
Juu, jähmeetä on. Ei jaksa merkkailla niitä joka toista esbo/tsadi risteystä missä on päälle pyritty ryysimään.
Amfinaut
28.01.2014, 05.38
Ylen aamu-tv:ssä tänään klo 6.51 asiaa otsikolla "Miten vaarallisia risteyksiä pitäisi korjata?". Liittyy ilmeisesti jotenkin tähän kyselyyn.
Ovat korjanneet käyttöliittymää. Sivu toimii varsin jouhevasti nyt.
Poliisi valvoo? http://yle.fi/uutiset/poliisi_valvoo_netissa_ilmiannettuja_risteyksia/7055795
Tuohon palveluun kirjatuista risteyskommenteista saa käsityksen ettei niin pientä risteystä tässä maassa olekaan mihin ei liikennevaloja tarvittaisi.
Marsusram
29.01.2014, 15.22
Kyllösen logiikalla suojateitä on liikaa (http://yle.fi/uutiset/ministeri_suojateita_ehka_liikaa/7056580) kun niiden käyttäjiä ei kunnioiteta.:seko:
mutanaama
29.01.2014, 16.04
Se akka on kyllä niin pahvi kun kukaan voi olla. Tuota järjenpakoa on vaikea ymmärtää.
Markku Liitiä
29.01.2014, 16.37
Marsusramin linkkaaman uutisen lopussa lukee noin:
"Suomessa peltipoliisit voisivat valvoa suojateitä, ministeri ehdottaa jälleen. Ja oma vastuu on syytä muistaa, Kyllönen lisää.
–  Esimerkiksi ihan semmonen asia minkä jokainen ihminen voi tehdä, eikä  maksa kovin paljoa, on turvaliivien käyttö liikenteessä. Olipa kirkasta  tai pimeää."
Tarkoittaako Kyllönen, että suojateiden tuntumaan asennettaisiin nopeusvalvontatyyppisiä kameroita, vai mitä? Vai sellaisia aidosta pellistä tehtyjä konstaapelinkuvia, joita joskus näkee netissä? Ensimmäisessä tapauksessa valvonta voisi tulla aika kalliiksi ja teknisesti vaikeasti toteutettavaksi. Jälkimmäisessä taas nauruun repeävät autoilijat olisivat entistä vaarallisempia.
Ja turvaliivin käyttö sitten! Kyllösen mielestä meikäläisen pitäisi pukeutua neonvihreään turvaliiviin päivin ja illoin kulkiessani Keravan keskustassa - ja etenkin, kun lähden käymään Helsingissä. Kas kun ei ehdota hankkimaan propellipipoa, jonka propellin molemmissa päissä on vilkkuva ledi. Pakko kompata Mutista joskin hieman hienostuneemmin sanankääntein.
Tuon Kyllösen logiikan mukaan maanteillä on myös liikaa nopeusrajoituksia, joten turhat rajoitukset voisi poistaa vaikka heti.
ptaipale
29.01.2014, 22.03
Tämä "liikaa suojateitä" on muuten myös ruotsalainen logiikka. Siellähän tehtiin joitain vuosia sitten projekti suojateiden kunnioituksen parantamiseksi. Ja se onnistuikin. Osa projektia oli se, että suojateiden määrää vähennettiin roimasti, koska niitä oli kylvetty aivottomasti sloganilla "enemmän on parempaa".
Tämä "liikaa suojateitä" on muuten myös ruotsalainen logiikka. Siellähän tehtiin joitain vuosia sitten projekti suojateiden kunnioituksen parantamiseksi. Ja se onnistuikin. Osa projektia oli se, että suojateiden määrää vähennettiin roimasti, koska niitä oli kylvetty aivottomasti sloganilla "enemmän on parempaa".
Jep, Ruotsissa vähennettiin suojateitä mutta suojatietiheys on edelleen samaa luokkaa kuin Suomessa  http://www.lintu.info/SUTI_su.pdf
Poistamalla kaikki suojatiet päästäisiin tietysti eroon myös kaikista suojatieonnettomuuksista ja poistamalla nopeusrajoitukset päästäisiin eroon myös ylinopeuksista jne.
Ottaakohan nuo Kyllösen peltipoliisit myös rattijuopot kiinni?
OnT: Lisäsin taas yhden ongelmaristeyksen
ptaipale
30.01.2014, 02.29
Suojatieonnettomuuksia tosin saatiin Ruotsissa *lisää*, kun suojateiden kunnioitusta parannettiin aktiivisesti. Aina ei oikein voi ennakoida vaikutuksia.
Sivumennen sanottuna Suomessakin on suojateiden suhteen erilaisia paikallisia kulttuureja. Helsinki on ehkä kaikkein heikoin. Monilla maalaispaikkakunnilla Itä-Suomessa taas liikenne seisahtuu heti kun joku tulee suojatien lähellekin.
Sivumennen sanottuna Suomessakin on suojateiden suhteen erilaisia paikallisia kulttuureja. Helsinki on ehkä kaikkein heikoin. Monilla maalaispaikkakunnilla Itä-Suomessa taas liikenne seisahtuu heti kun joku tulee suojatien lähellekin.
Ilmeisesti Itä-Suomen maalaispaikkakunnillakin on melko paljon eroja paikkakuntien välillä. Aiemmin Joensuussa asuessani totesin, että siellä liikennekulttuuri ylipäätään on syvältä. Koskaan ei voinut luottaa siihen että autoilija noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja autollakin sai olla varuillaan, jos näköpiirissä oli yksikin auto, sillä sekin saattoi kääntyä eteen tai vaihtaa kaistaa yllättäen.
Jyväskylään muuttaessa olikin iso yllätys, kun autoilijat oikeasti antavat tietä, usein jopa silloin kun autolla olisi sääntöjen mukaan etuajo-oikeus. Toki pari vuotta täällä on paljastanut, että kaupungista löytyy isoja eroja kaupunginosien suhteen. Keskustan lähellä voi yleensä olettaa että jokainen väistää vuorollaa, mutta laitakaupungilla pyöräilijän oikeudet katoavat ja risteyksiä lähestyy ihan mielellään hitaasti ja varovasti.
tvhakala
31.01.2014, 10.44
Kyllösen mielestä meikäläisen pitäisi pukeutua neonvihreään turvaliiviin päivin ja illoin kulkiessani Keravan keskustassa - ja etenkin, kun lähden käymään Helsingissä. Kas kun ei ehdota hankkimaan propellipipoa, jonka propellin molemmissa päissä on vilkkuva ledi.
Heh, tuosta tuli mieleen tänään Rovaniemellä näkemäni vanhempi-lapsi-pari, jossa vanhemmalla ei ollut lainkaan heijastimia ja muutenkin mustanpuhuvat vaatteet, mutta ipana oli turvaliivin lisäksi kuorrutettu muutenkin kauttaaltaan heijastimilla ja näkyi autojen valossa varmaan useamman sadan metrin päähän. Näytti siltä kuin lapsi olisi ollut vain aikuisen turvaksi tarkoitettu jättimäinen heijastin. :D
Jyväskylään muuttaessa olikin iso yllätys, kun autoilijat oikeasti antavat tietä, usein jopa silloin kun autolla olisi sääntöjen mukaan etuajo-oikeus. Toki pari vuotta täällä on paljastanut, että kaupungista löytyy isoja eroja kaupunginosien suhteen. Keskustan lähellä voi yleensä olettaa että jokainen väistää vuorollaa, mutta laitakaupungilla pyöräilijän oikeudet katoavat ja risteyksiä lähestyy ihan mielellään hitaasti ja varovasti.
:eek:????? Oletkos ajanut Väinönkatua kävelykadun ja matkakeskuksen välillä? Vapaudenkadun risteyksessä ei kannata väistämisvelvollisuuden noudattamiseen luottaa. Asemakadun pyörätiellä Vapaudenkadun ja Hannikaisenkadun välillä on parempi olla kädet jarrukahvoilla parkkipaikan aukon kohdalla. Kyllä sieltä on ainakin joka kolmas kerta joku hyökkäämässä eteen.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.