PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avain katkesi lukkoon, mikä neuvoksi?

N.N.
18.01.2014, 14.45
Eilen illalla lähtiessäni töistä pitkäksi venyneen päivän päätteeksi, kello oli yli iltayhdeksän, työnsin rennosti avaimen Abus Bordon lukkopesään, ihan kevyesti vain, ja avain katkesi noin vain naps, vaikka voimaa en käyttänyt. Pakkasta oli ehkä -14 C ja fillari oli ollut siinä koko päivän, avaimenreikä ylöspäin, ehkä vähän luntakin oli voinut sataa. http://www.bestbikes.fi/product_details.php?p=270&gclid=COuZyMvRh7wCFUdZ3godBzMAjg

Huonointa tilanteessa on, että fillari on Kryptonite-lukkovaijerilla kiinni pyörätelineessä, ei siis voi viedä liikkeeseen porattavaksi: http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=2&md=71&sd=7104&item=7104-0610

Äsken yritin kalapiikillä sorkkia avaimentynkää ulos, ja vielä mitä, meni vain syvemmälle, noin 5 mm syvälle, enkä saa mitään otetta tyngästä.

Vara-avain olisi, mutta eipä siitä nyt hyötyä ole. Kuntoilijan fillariviikonloppu on siis pilalla. Entä ensi viikko?

Vinkkejä, mikä neuvoksi?

N.N.
18.01.2014, 14.53
Pitäisiköhän ihan kutsua lukkoseppä paikalle maanantaina?

IncBuff
18.01.2014, 14.57
Murra se Bordo. Käsittääkseni hajoaa niittauksen kohdalta varsin helposti.

miku80
18.01.2014, 15.00
Menee hieman ohi aiheesta, mutta meinasin tänään ulkona kiristää läskistä takapään pikalinkun kun olin lenkillä, mutta kun yritin linkkua avata napsahti vipu poikki vaikka ihan sormivoimin sitä avaamassa olin.. Onneksi sattui lähellä pyöräliikettä niin sain haettua uuden pikalinkun..

N.N.
18.01.2014, 15.00
Murra se Bordo. Käsittääkseni hajoaa niittauksen kohdalta varsin helposti.

Millä työkaluilla tuollaista voisi saada aikaiseksi? En ole nikkarityyppi enkä juuri omista järeitä työkaluja. Siis riittäisiköhän sorkkarauta vai pitäisikö olla kevyt autotunkki?

N.N.
18.01.2014, 15.01
Menee hieman ohi aiheesta, mutta meinasin tänään ulkona kiristää läskistä takapään pikalinkun kun olin lenkillä, mutta kun yritin linkkua avata napsahti vipu poikki vaikka ihan sormivoimin sitä avaamassa olin.. Onneksi sattui lähellä pyöräliikettä niin sain haettua uuden pikalinkun..
Taitaa olla niin että näillä kovilla pakkaskeleillä metalli on altista murtumaan

LJL
18.01.2014, 15.15
Taitaa olla niin että näillä kovilla pakkaskeleillä metalli on altista murtumaan

Jep, mullakin napsahti eilen -15 pakkasessa ~1h pyöräilyn jälkeen takista vetoketjun se metallinen veto-osa irti, olin vähän yllättynyt :D Toi Bordo on kyllä aika järeän näköinen (ja aika kallis!) lukko, itse olisin melkein taipuvainen lukkosepän puoleen kääntymiseen, niin saisi pelastettua lukon, ja säästyisi tuolla pakkasessa voimailulta. Voi mennä hetki perustyökaluilla murtamiseen.

juu-zo
18.01.2014, 15.28
Olisiko helpointa napata se vaijeri kunnon pihdeillä poikki ja viedä pyörä lukkoineen sen jälkeen liikkeeseen?

IncBuff
18.01.2014, 15.29
Hesarin testissä Bordo tais luovuttaa runsaassa puolessa minsassa..

30 hampainen
18.01.2014, 15.36
Olisiko helpointa napata se vaijeri kunnon pihdeillä poikki ja viedä pyörä lukkoineen sen jälkeen liikkeeseen?

Vaijeria ei saa edes voimapihdeillä poikki, kokeiltu on. Kulmahiomakoneella menee helposti.

HerraR
18.01.2014, 15.38
Vinkkejä, mikä neuvoksi?

Onko sähköä saatavilla? Jos juu, niin rälläkkä lainaksi joltain kaverilta ja surr.

LJL
18.01.2014, 15.40

Jollakin laikalla vai ihan mekaanisesti murtamalla, ja jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin millä? Ihan mielenkiinnosta, mulla on vähän erityypinen Kryptonite itsellä töissä mutta mielenkiinnosta. Uskon että se omakin kyllä antautuu 30s jos sille joku annostelee voimaa, mutta luotan siihen ettei työpaikan parkkihalliin tule kukaan sellainen. Esim. bulgaarialainen ryökäle

alli
18.01.2014, 16.01
Jollakin laikalla vai ihan mekaanisesti murtamalla, ja jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin millä? Ihan mielenkiinnosta, mulla on vähän erityypinen Kryptonite itsellä töissä mutta mielenkiinnosta. Uskon että se omakin kyllä antautuu 30s jos sille joku annostelee voimaa, mutta luotan siihen ettei työpaikan parkkihalliin tule kukaan sellainen. Esim. bulgaarialainen ryökäle

Tuossa jutussa sanottiin " lattialla on rivissä työkaluja pienistä sivuleikkureista järeisiin voimapihteihin" ja että Bordo taittui heti ja on poikki 34 sekunnissa. Tarkemmin ei kuvata ainakaan netistä löytyvässä versiossa. Itekin olen käyttänyt Bordoa jo ehkä vuodesta 2006 tms. Vaikka näitä juttuja murron helppoudesta on ollut muistaakseni useampiakin, niin on ollut vielä tuuria omalla kohdalla. Muistelisin, että jossain se olisi hajoitettu hallitunkilla... en ole varma kuitenkaan.

Mulla on kahdesti katkennut pyöränavain lukkoon (ei Bordo). Toisella kerralla en saanut palaa irti lukosta eikä saanut pyörähuoltokaan, johon fillarin raahasin, vaan olivat sitten rälläköineet lukon poikki.

Pitääkin käydä laittamassa aseöljyä lukkoon, nyt kun tämän luin. On ollut aika jähmeä näillä pakkasilla.

tirsintarsi
18.01.2014, 20.24

Joissakin testeistä, joihin olen tutustunut kyse on ollut ymmärtääkseni kyse oli Bordon Lite-mallista (en jaksa etsiä testiä nyt). Liekkö kaksi vahvempaa mallia yhtä heikkoja?

magnuken
19.01.2014, 00.18
Eilen illalla lähtiessäni töistä pitkäksi venyneen päivän päätteeksi, kello oli yli iltayhdeksän, työnsin rennosti avaimen Abus Bordon lukkopesään, ihan kevyesti vain, ja avain katkesi noin vain naps, vaikka voimaa en käyttänyt. Pakkasta oli ehkä -14 C ja fillari oli ollut siinä koko päivän, avaimenreikä ylöspäin, ehkä vähän luntakin oli voinut sataa. http://www.bestbikes.fi/product_details.php?p=270&gclid=COuZyMvRh7wCFUdZ3godBzMAjg

Huonointa tilanteessa on, että fillari on Kryptonite-lukkovaijerilla kiinni pyörätelineessä, ei siis voi viedä liikkeeseen porattavaksi: http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=2&md=71&sd=7104&item=7104-0610

Äsken yritin kalapiikillä sorkkia avaimentynkää ulos, ja vielä mitä, meni vain syvemmälle, noin 5 mm syvälle, enkä saa mitään otetta tyngästä.

Vara-avain olisi, mutta eipä siitä nyt hyötyä ole. Kuntoilijan fillariviikonloppu on siis pilalla. Entä ensi viikko?

Vinkkejä, mikä neuvoksi?

Jaa-a, toki noi täälläkin esitetyt rälläkkäkonstit purevatten mutta lukon surmaksi. Itse olen joskus lukkopesästä (kotiovesta ja fillarista) onnistunut katkenneen avaimen onkimaan hyvin kädessä lämmitetyllä sinitarralla ja toisen kerran sillä samoin sormissa möyhennetyllä ja samoin lämmitetyllä ikkunakitillä.

Tuo joko onnistuu tai sitten ei - ellei, niin se rälläkkä.

Ulkorengas
19.01.2014, 07.34
Tiedä sitten, miten näihin juttuihin pitää suhtautua, mutta tuskin auton lukko polkupyörästä kovasti poikkeaa.

http://yle.fi/uutiset/lukkoseppa_teilaa_autoilijoiden_lukkokikat_ei_vesi pussia_lammitettya_avainta_eika_foonia/7029831

PedroK
19.01.2014, 09.09
Tottakai lukkoseppä on asiasta tuota mieltä. Hinausautoko pitäisi soittaa jäätyneen lukon takia?

Sisu
19.01.2014, 11.39
Jos sen lukkopesän saa alaspäin/alaviistoon, niin voi koittaa vasaralla vastapuolelta naputtelemalla saada kopautettua avaimen jämän ulos. Toki pitää ensin varmistaa, että se ei ole jäätynyt kiinni sinne pesään.

janne kuivakangas
19.01.2014, 12.18
Kurja juttu mut kokeile ekas edellä mainittuja enen kun katkaset..Mun vinkki on kunnolla rasvaa sinne ja koputtelet sitä lukkoo jos pystyy..vois sitä sorkkii jollain syvemäx mnee..:( Toivotaan parasta et lähtee kotikonstein!:)

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

lai
19.01.2014, 13.11
Ei sitten mitään väkivaltaa. Jos avain on mallia autonavain, saa pätkän pois lukosta kaivamalla. Kokeile vääntää nuppineulan kärki lämmittämällä 90' kulmaan. Väkäsen täytyy olla niin matala kuin vain saat väännettyä. Avaimen hammaspuolelta ensimmäisen "hampaan" takaa pitäis tulla hellästi vetämällä pois. Varo ettet työnnä pätkää syvemmälle, koska vaikeuttaa hommaa jos avain painuu pohjaan. Varmista ennen työn aloittamista, että lukkopesä ei ole jäässä. Ihan semipro sarjojakin on saatavilla halvalla jos meinaa painaa keikkaa. http://www.koneita.com/lock1/

Edit:Kai täällä uskaaltaa mainostaa, että sekunnissa aukee mustalla panoksella ja 72mm:n naulalla kaikki! Jos lähtee näkö ja ammut käteesi on ihan omalla vastuulla.
http://tuotteet.ramirent.fi/sites/tuotteet.ramirent/files/Panosnaulain%20Hilti%20DX%20450.jpg

lai
19.01.2014, 20.39
Popparit ja konjamiini kaivettu esille, antaa palaa.

puffe
20.01.2014, 09.23
http://www.koneita.com/lock1/

Sivun puolessavälissä katkenneen avaimen poistosetti, 59e.

sunny
21.01.2014, 14.11
Tässä tämä puhuttu testi. http://www.hs.fi/kuluttaja/a1371505687990

En nyt sano, missä on opasvideoita (ei ole rakettitiedettä miettiä, missä), mutta 30 sekuntia näkyy menevän.

N.N.
22.01.2014, 00.21
Väliaikatietona, että tänään yritin onkia kahdella kärjestä taivutetulla nuppineulalla avaimentynkää, tuntui aika epätoivoiselta pakkasessa, huonossa työasennossa, tynkä on syvällä eikä liiku ulospäin.

Soitin lukkosepälle, veloittaa satasen vain siitä että tulisi paikalle. Ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta.

Lukko pitää siis murtaa. Se on Abus Bordo 6000, siis astetta järeämpi kuin se Hesarin 35 sekunnissa murtama Bordo Lite.

Jos joku toisi järeän sorkkaraudan Krunikkaan Mariankadulle, maksan lainasta 20 e, jos lukko murtuu. Pakkanen saattaa auttaa murtumisherkkyyttä.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sandzsteedt
22.01.2014, 01.17
Oletko kokeillut työntää sen käteen jääneen avaimenpätkän sinne lukossa jumissa olevan perään ja avata lukkoa normaalisti?
Hyvällä tuurilla kitka ja rosoinen katkeamiskohta riittävät kiertämään mekanismin auki.
Toivoa tietenkin sopii että mekanismi ei ole jäässä tai muuten jumissa.

Minulla on pari vuotta vanha Bordo, jossa rupesi lukkopesä jumittelemaan. Kunnon teflonöljykylpy sai taas liikettä lukkoon, mutta luotto hävisi sen verran että toimii hätävarana.

Olen nähnyt ihan pyörävarkaiden toimesta murretun Bordon ja se oli vetäisty keskeltä poikki ihan raskailla pihdeillä.
Todennäköisesti Prismasta tai Motonetistä tms. saa raskaan sarjan "bolt cutter" pihdit halvemmalla kuin lukkosepän.

mhelander
22.01.2014, 10.26
^ voisi toimia. Itse ottaisin pakastepussillisen kuumaa vettä jolla lämmittäisin lukkopesän ja -rungon plussan puolelle. Sitten kokeilisin avaimen tyngällä tai ruuvarilla lähteekö auki. Ja jos ei lähde kaivaisin niillä taitetuilla neuloilla sulassa lukkopesässä sisälle jäänyttä avaimen osaa oikealle kohdalle.

Jos ei nämäkään auta, sitten voimakeinot. Niistä ehkä ensimmäisenä yrittäisin laudan pätkällä paukuttaa avaimen pesään laiton suuntaan jotta pätkän saisi tulemaan ulos, olettaen että vara-avain löytyy.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

30 hampainen
22.01.2014, 10.45
Jos joku toisi järeän sorkkaraudan Krunikkaan Mariankadulle, ...

En usko että lukko aukeaa sorkkaraudalla, vaatisi valtavat voimat. Kulmahiomakone voi olla ainut vaihtoehto, ja turvallisin, jos avaimentynkää ei lukosta pois saa:

http://www.youtube.com/watch?v=FDgI_KL7n4o

N.N.
22.01.2014, 16.34
Löytyi viereisestä korttelista sentään lukkoliike josta hemmo tuli reippaasti pihaan ja soitti mulle vasta 10 minuuttia avaimentynkää lukosta kalasteltuaan. Totesi ettei irtoa. Veti sitten rälläkällä poikki 10 sekunnissa, maksoi 20 e, kun tuli naapurista. Eli homma hoidossa, uutta lukkoa vailla.

rantakemisti
17.03.2015, 08.50
Vaikka tämä on vanha ketju, niin ajattelin kertoa et täällä kävi pakkasella ihan samalla tavalla. Avain kakesi Bordoon pakkasella ja luonnollisesti eturengas oli vielä lisävaijerilla lukossa. Onneksi aukesi ihan työntämällä toisen katkenneen pään lukkopesään ja normaalisti avaamalla. Nyt ongelma on tuon katkenneen palasen kalastelu pesästä. Ei ihan viitsisi kallista lukkoa heittää roskiin tuon takia kun vara-avainkin löytyy. No, onneksi noita lukkoja on useampikin.

rantakemisti
20.03.2015, 09.01
Jatkan yksinpuhelua ja raportointia. Avain lähti suhteellisen helpolla uittamalla pesää teflon-öljyllä, hakkaamalla pesää lattiaa vasten, venkslaamalla katkennutta palaa neulalla ja imurin avustuksella. Nyt pitäisi vieä keksiä lukkoseppä joka suostuisi kopioimaan avaimen.

Huomasin muuten tilatessani uuden Bordon, että noissa käytetään nykyään hieman jämerämpiä avaimia.

Halloo halloo
22.03.2015, 16.12
Ei katkenneen avaimen teettämiseen lukkosepällä pitäisi olla mitään vastaansanomista.

N.N.
23.03.2015, 22.41
Abus Bordoon siis katkeilee avaimet sisään, niinpä. Mutta viime viikolla näin kaverin, jolla oli jumiutunut Abus Bordon vastaavanlaisen lukon koodilukkoversio kiinni, ei auennut millään. Lukko on muuten hyvä, minultakin on vierestä viety huonompia fillareita - mutta tämä avausmekanismi on ongelma.

rantakemisti
25.03.2015, 09.30
Enpä tiedä kuinka helposti nuo uudet avaimet enää katkeilevat. Ainakin oma tuntuu huomattavasti jämerämmältä ja jos nyt tästä lähtien sitä jaksaisi huoltaa lukkoa myös. Aikaisemmin tuota lukkoa tuli roikotettua suoraan avaimesta ja öljyäminenkin unohtui. Eikai se ihme ole et parin vuoden skeidat kerättyään pesä alkaa temppuilemaan. Ainakin tuossa mallissa sen lukkopesän kumisuojuksen voisi kääntää ajon ajaksi suojaamaan lukkopesää... Jos vaan jaksaisi. :D

Uuden avaimen teettämisessä kaiketi tarvitaan jotain virallista Abuksen valtuuttamaa lukkoseppää?

Jamu
06.04.2015, 00.38
Hieman asian vierestä.. itselläni pääsi muutossa näppärästi hukkumaan fillarin (Monark, markettifillari) avaimet. Runkolukko oli sellaista mallia missä väännetään avaimesta ja työnnetään kielekkeellä kiinni, eli sellainen mitä vanhoissa mummiksissakin oli, mutta mallia modernimpi ja paaaaaljon varasvarmempi. Pora ei tepsinyt lukkopesään joten Biltemasta mukaan rälläkkä ja siihen katkaisukiekko. Paketin päällä komeilee isolla että "ei sisällä katkaisulaikkaa" - mutta omassani komeili sellainenkin sisällä hiemalaikan lisäksi. 19,90€ köyhempänä ja yhen miehekkään kokemuksen rikkaampana lukko oli hetkessä katkaistu auki. Eli tuo ainakin tepsii lukkoon kuin lukkoon. Itse en vaivautuisi mihinkään lukkosepälle viemään kun pääsee em. kikalla halvemmalla, joskin lukollahan ei tuon jälkeen tee enää yhtikäs mitään.

que2
06.04.2015, 12.06
Enpä tiedä kuinka helposti nuo uudet avaimet enää katkeilevat. Ainakin oma tuntuu huomattavasti jämerämmältä ja jos nyt tästä lähtien sitä jaksaisi huoltaa lukkoa myös.

Mitä netissä noita Bordoja vertailin näyttää siltä että huippumallissa on tuo järeämpi, aika paljon Abloy Exec -avainta muistuttava avain. Halvemmissa taas näyttäisi olevan se litteämpi malli.

Järeämmässä tulee ilmeisesti avainkortti mukana, jolla saa tilattua uusia avaimia. Abuksen mukaan pitäisi saada tilattua myös uusia lukkoja samalle avaimelle, mutta en ole onnistunut löytämään liikettä joka näitä pystyisi toimittamaan.

tirsintarsi
06.04.2015, 12.52
Abuksen mukaan pitäisi saada tilattua myös uusia lukkoja samalle avaimelle, mutta en ole onnistunut löytämään liikettä joka näitä pystyisi toimittamaan.

Huntterista lupasivat minulle toimittaa lukkoja avaimen koodilla. Itse en tullut sitten tilanneeksi, kun pyörätilanne muuttui. Hinnasta en tiedä. Kysäise sieltä.

Edit: Juhani Laakso näyttäisi olevan Abuksen vastaava ja minunkin kanssa asioinut heppu.

que2
07.04.2015, 01.15
Kiitos, täytyykin kysellä Huntterista.
Otsikon aiheesta vielä sen verran että Abuksen sivuilta tosiaan löytyy usein kuvat avaimistakin. Esimerkiksi Bordo GRANIT X Plus 6500 kohdalla näkyy paremman avaimen & avainkortin kuva. Bordo 6000 kohdalla on se litteämpi malli, tämä on ilmeisesti sitä katkeilevaa mallia?

tirsintarsi
07.04.2015, 10.15
Ihan mutulla heitän mutta nämä uudet litteän malliset ovat huomattavasti jykevämpiä kuin vanhat. Itsellä on molempia käytössä... Voin kuvat laitella avaimista, mitä tarkoitan, vähän myöhemmin illemmalla.

lassik1
04.01.2016, 17.00
Herätellään tätä ketjua henkiin.
Itsellä katesi tänä aamuna Abus Bordo Granit X Plus 6500 lukon avain. Klassinen stoori: -15 astetta pakkasta, lukko jäässä, yritin sulatella kuumavesipussilla aikani. Lopuksi yllättävän kevyen "renkutuksen" seurauksena avain katkesi lukkoon. Lukko on ostettu 3/2015 ja sanoisin että vaikuttaa tyyppivialta. Nyt sit kokeilemaan kaikkia tämän ketjun kikkavitosia ja -kolmosia että sais avaimentyngän pois lukosta.

RT-Pakka
18.06.2017, 14.37
Näin sitten kävi tässä tapauksessa.
Avain katkesi lukkopesään.Paikallinen lukkoseppä hoiti homman,
ja kaivoi avaimentyngän pois.Onhan heillä hyvät työkalut tälläiseen hommaan.
Oli kuulemma ollut hieman tiukka,mutta pois lähti.

lukko2 — Postimage.io (https://postimg.org/image/afur8el29/)