PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantierengas jokapäiväiseen/kestävä/ei kisailuja/aloittelija

Calsteri
30.12.2013, 13.39
Tällä foorumilla on todella paljon infoa eri renkaista.
Olen toodella paljon selaillut kirjoituksia ja tuntuu että "monet maantiepyöräilijät haluavat:
-Kevyttä
-hyvin rullaavaa
-tietenkin kestävää rengasta.

Näitä asioita mielellään itsellenikin haluaisin ensimmäiseen fillariini renkaiksi, mutta
Haluaisinkin tietää että mitkä ovat sellaisia renkaita jossa kestävyys menee enemmän etusijalle.

Lukemani perusteella olen alkanut jo "pelkäämään että renkaat pamahtelee jatkuvasti" ja jne jne :)
Toisin sanoen haluaisin päästä nauttimaan pyöräilystä ainakin näin aluksi niin että ei tarvitsisi
miettiä liikaa renkaiden kestävyyttä.

En myöskään ole ajamassa mitään kilpavauhteja kokoaikaa ja tuleva rengas ei tule näkemään TAPPAJASORAA.
Pelkkää kesäajoa ainakin näin alkuun.
Kestääkö esim. Gontinentalin 4000s hyvin tälläisen fiilistely pyöräilijän alla hyvin?
Painoa minulla on 60 kiloa.

Alkuperäiset renkaat ovat Schwalbe Ultremo ZX (23-622) lukemani perusteella aivan kelpo renkaat MUTTA ne ovat vihreän väriset
ja täten haluan ne vaihtaa mustiin renkaisiin.

-Kannattaisiko laittaa hivenen leveämmät renkaat, ehkä 25+
-Mitenkäs se sisäkumijuttu menee?

Toivottavasti pääsitte juonesta kiinni, kompromissiä enemmän kestävyyden puoleen.

CamoN
30.12.2013, 14.00
Continentalin GP4000s on hyvä rengas. 25mm leveänä se voisi sopia käyttötarkoitukseesi. Kuitenkin vielä parempi olisi GP 4 Season esimerkiksi 28mm leveänä.

Kiovan Dynamo
30.12.2013, 14.04
GP 4 Season esimerkiksi 28mm leveänä.

Tälle yksi ääni lisää. Tosin mun maantiepyörään ei mahtunut 28 kunnolla, joten laitoin 25 millisen ja sekin on toiminut hienosti.

Calsteri
30.12.2013, 14.05
Ovatkä nämä renkaat sisäkumillisiä vai saako niitä sisärenkaattomina myös.
Millainen sisärengas olisi hyvä valinta?

twentyniner
30.12.2013, 14.44
Itse läskinä poikana ajan ehdottomasti 25mm renkailla, viime kauden oli Contin 4000s , jotka olivat mielestäni kovemman tuntuiset kuin Misukan Pro3 25mm leveänä. Sisäkumeina perus Contit ( Race light ?) kivijalka kaupasta.

Maantiefillarin hauskuus perustuu mielestäni kevyisiin kiekkoihin ja renkaisiin, niistä on turha tinkiä :) ei ne oikesti puhtaalla asfaltilla alvariinsa puhkea. Mitä tulee kulutuskestävyyteen esim. 5000km kesässä, niin ei ole vielä todellakaan renkaat loppu, mutta raaskii ostaa seuraavaksi kesäksi uudet.

maantienässä
30.12.2013, 15.03
ei minullakaan 28 mm mahdu paikalleen maantiepyörässä

Kiovan Dynamo
30.12.2013, 15.25
Maantiefillarin hauskuus perustuu mielestäni kevyisiin kiekkoihin ja renkaisiin, niistä on turha tinkiä :)

Kylläpä kyllä, mutta nyt puhuttiinkin avokiekoista ja -renkaista. Keveät on sitten kuitua + tuubia. ;)

Calsterille tuohon sisuskumiasiaan sen verran, että itse olen noissa avokiekoissa käyttänyt ihan perus butyylisisuskumeja, kun niitä ei tarvitse olla joka lenkille pumppailemassa. Mukavampi yhdistelmä voisi olla esim. joku kevyt ulkokumi + lateksi sisälle, mutta se on sitten aina pumppaushommia ennen lenkkiä.

Calsteri
30.12.2013, 15.50
Kylläpä kyllä, mutta nyt puhuttiinkin avokiekoista ja -renkaista. Keveät on sitten kuitua + tuubia. ;)

Calsterille tuohon sisuskumiasiaan sen verran, että itse olen noissa avokiekoissa käyttänyt ihan perus butyylisisuskumeja, kun niitä ei tarvitse olla joka lenkille pumppailemassa.
Tämä on melkein se mitä haenkin, ainakin näin alkuun.

nure
30.12.2013, 16.58
Pointsit kanssa GP:lle. Kaikkein keveimpiä=ohuimpia sisureita en suosittele jos kestävyyttä haet.

YGoo
30.12.2013, 18.45
Pakko antaa "soraääni" :)

Mulla oli suurimman osan viimekesästä Vittorian Rubino Pro, 25 mm. Sisurina Misukan vihreä latexi. Ajoin näillä joku pari tonnia, ei yhtään rengasrikkoa. Tarkoituksena oli vaihtaa jossain vaiheessa Mixhelinin Pron Race 3:iin, ei jaksanut, kun ei ollut mitään valittamista Vittorioissa.

Frosty
30.12.2013, 20.44
Muutamasta maantierenkaasta on kokemusta, käytössä kaikissa butyylisisurit. Kaikki 23 mm koossa, Conteissa myös 25 mm kokeiltu. Kokonaisuudessaan Continental GP4000s on osoittautunut toimivimmaksi ratkaisuksi kokeilemistani. Toimii myös ajoittain märillä ja hiekkaisilla tienpinnoilla. Kilsoja kestää hyvin, kiviä ei juurikaan tarvitse pinnasta nyppiä, ja pistosuojauskin on sangen hyvä. Miinuksena kovahko ajotuntuma. Vittoria Rubino Pro Slick toimii hyvin kuivalla ja on edellistä miellyttävämpi ajaa. Lenkin aikana yllättäneessä sateessa tulikaste kesti 5 minuuttia. Tuloksena flatti ja Conti takaisin pelaavaan kokoonpanoon. Nyt on alla Michelin Pro4 Service Course, joka sileällä ja puhtaalla maantiellä äärimmäisen maukas ajaa. Keräävät kyllä pintaansa irtokamaa siihen malliin, että luotto toimintavarmuuteen ei ole Contien luokkaa. Sadekokemusta en em. syystä ole vapaaehtoisesti kerännyt.

Ilmeisesti Schwalbe Durano (http://www.bikeradar.com/road/gear/category/components/tyres/road/product/review-schwalbe-durano-13-47765/) on jonkinlainen mittapuu varmahkojen ja kestävien, mutta myös rullaavien renkaiden kategorissa. Siitä minulla ei ole kokemusta.

Calsteri
30.12.2013, 22.04
Kiitokset nyt tähän väliin kiinnostavista kommenteista kaikille, jatketaan toki keskustelua. Minulla olisi kysymys, miksi tuo sadekeli on renkaalle pahasta? Uskaltaako sateella siis ajaa? En oikein ymmärrä..

fiber
30.12.2013, 22.17
Ilman muuta uskaltaa ajaa sateella, mutta kuten Frosty kirjoitti, märän renkaan pintaan jäävät kivet kiinni, niin että vähän kuluneemmassa renkaassa ne painuvat alkaviin halkeamiin ja voivat lopulta puhkaista renkaat. Michelinin Pro3race oli tästä kuulu, ja sitä huonompi oli Vittorian Open Evo Corsa 2 - ainoa rengas jota olen joutunut sateella todella varomaan. Pro3race kesti minulla sateet, rännät ja tappajasepelit pari tonnia rei'ittä ja siitä vielä lisää muutama tonni aika ajoin paikaten. Michelin Pro4race Service Course ja Endurance on suunniteltu kestämään, ja myös siltä vaikuttavat käytännössä. Yllättäen minulla on kestänyt hyvin myös Misukan "grip"-mallit, joiden pitäisi olla lyhyempikestoisia mutta sateella pitävämpiä.

Hankalinta maantierenkaille on hiekoitussepeli. Sen koostumus vaihtelee kaupungeittain. Pk-seudulla Vantaa käyttää edelleen teollisesti murskattua halvinta sepeliä, joka lohkeaa kuin veitsiksi. Helsinki puolestaan käyttää vähän rengasystävällisempää kiveä, vaan ei sekään mitenkään hellästi kumia pitele.

EDIT: Contin GP 4000S on nettikommenttien perusteella kuulostanut hyvältä harjoitusrenkaalta, ja taidanpa ostaa jossain vaiheessa myös sellaiset... kunhan perjantaina lähetin tuomat 8 kpl pro4:ia on käytetty :)

Calsteri
30.12.2013, 22.39
Tämä on otettava ja kokeiltava itse mutta, melkein tilaan Contit. Mallia en vielä tiedä tarkasti enkä leveyttä. Ehkäpä se voisi olla 25 koska olen kuitenkin aika köykäinen kaveri joten jos se kompensoisi kapeampaa profiilia suosien, ehkä jopa 23....hmmmmm

kauris
31.12.2013, 09.30
4000s on myös voittanut rullaavuudessa rengastestejä päihittäen muut avot ja tuubit. Lisäksi, että se ei ehkä märällä kerää murusia niin kuin jotkut toiset niin valmistajahan kehuu ylipäätään myös pitoa märällä asfaltilla. Myöskään minulla ei puhkeaminen ole ollut ongelma 4000S:n kanssa. Kaksi settiä niitä on minulla ollut joista yhdestä lähti tosin kyljestä vanteen vierestä aina välillä lankaa purkautumaan mutta olen kiskaissut ne irti. Kokemusta on myös schwalben ultremo ärristä ja misukan vanhemmasta pro2racesta, contin fourseasonista ja nyttemmin myös veloflexin tuubeista. Avorenkaat mulla on ollut tapana varsinkin aiemmin vaihtaa joka kesäksi uudet eli kilsoja niille ei kertynyt maantiellä edes kolmea tonnia. Eturenkaan jätin varakumiksi ja taaimmainen roskiin (olishan sitä vielä köyttänyt mutta vähän kulmikkaaksihan ne kuluu). Sisurina taas olen käyttänyt lateksimalleja (pehmeämpi tuntuma ja ilmeisesti parempi puhkeamisensieto) vaikka ne pumpata kerran päivässä pitääkin. Näillä menetelmillä mulla on sattunut kolme rengasrikkoa viiden vuoden aikana. Yksi tyhjeni heti lähtiessä mökin soratiellä eli paluu 200 metriä takaisin ei ollut ongelma, toinen tyhjeni niin hitaasti että ehdin ajaa vikat 10 kilsaa kotiin ennen kuin alkoi vanteelle lyömään. Yksi räjähti isommin puhki renkaaseen tulleen ison palkeenkielen myötä mutta se ei ollut avorengas vaan tuubi.

PSO
31.12.2013, 09.49
Vittoria rubino pro 23mm on kulutuskestävä ei kertaakaan puhki paitsi kerran kylki repesi sepelissä.

CamoN
31.12.2013, 18.51
Tämä on otettava ja kokeiltava itse mutta, melkein tilaan Contit. Mallia en vielä tiedä tarkasti enkä leveyttä. Ehkäpä se voisi olla 25 koska olen kuitenkin aika köykäinen kaveri joten jos se kompensoisi kapeampaa profiilia suosien, ehkä jopa 23....hmmmmm

Minä olisin enemmän kallellaan leveämpään päin. Omassa maantiepyörässä on 23mm leveät GP4000s:t, mutta se onkin puhtaasti kisailua ja treenaamista varten rakennettu pyörä. Leveämpi rengas ei aina ole suoraan raskaammin rullaava ja leveämmässä renkaassa on suurempi ilmatila, jolloin paineita ei ole välttämätöntä pitää niin tapissaan ja kyyti on mukavampaa. Eikä peukaloa kapeammalla renkaalla ole kamalan kiva ajaa esimerkiksi pehmeähköllä hiekkatiellä (tai hiekoitussepelikerroksen päällä).

GP4000s:t on osoittautuneet minulla todella luotettaviksi mutta pitää ottaa huomioon niiden käyttötarkoitus. Tänä vuonna 4600 kilometrin aikana sattui yksi mystinen puhkeaminen jonka syy ei ikinä selvinnyt ja yksi käärmeen purema, kun eturengas osui ilmeisesti isohkoon teräväreunaiseen kiveen ryhmäajossa. Esimerkiksi Tour de Helsinki meni kaatosateessa ilman mitään ongelmia. Mutta olen välttänyt maantiepyörälläni kaikkia muita alustoja paitsi puhdasta asfalttia viimeiseen asti. Jos pyörää on tarkoitus käyttää joka päivä arkiajossa, renkaan kannattaa olla ihan erilaiseen tarkoitukseen suunniteltu. GP4000s on varsinkin kapeimmillaan mielestäni puhdas kisarengas.

Juha Jokila
31.12.2013, 21.26
Ajoin viikon pyöräretkenkin 23 mm GP4000s:llä sivulaukut pyörässä ja vastaan tuli hiekkatietä ja sepeliä. Renkaat kestivät kulutuspinnaltaan moitteettomasti, mutta kylkiin tuli pari viiltoa kun ajoin yhdelle leirintäalueelle terskan kokoisella kivilouheella pinnattua tietä. Ei siis mitään syytä huoleen.

Antti Salonen
01.01.2014, 05.18
Jos pyörää on tarkoitus käyttää joka päivä arkiajossa, renkaan kannattaa olla ihan erilaiseen tarkoitukseen suunniteltu. GP4000s on varsinkin kapeimmillaan mielestäni puhdas kisarengas.
GP4000S on kyllä hyvä kisarengas, mutta jos se tarjoaa myös erittäin hyvän pistosuojauksen, niin...

Mulla on ollut pari vuotta myös urbaanifiksissä 25-milliset GP4000S:t, eikä kaupunkiajossa ml. satunnaiset hiekoitussepelit ja hiekkapintaiset väylät ole tullut yhtäkään rengasrikkoa. Samanlaisia kokemuksia on ollut muillakin lähipiirissä. Siksi en näe oikein syytä vaihtaa rullaavuutta (teoriassa) parempaan pistosuojaukseen, joten näillä mennään jatkossakin paitsi maantielenkit myös työmatkat. Tämän vuoden mallista (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/10_racetyres/GrandPrix4000SII.html) tulee olemaan saatavissa sitten myös 28-millistä versiota ja 25- ja 28-millistä heijastavilla kyljillä.

Calsteri
01.01.2014, 10.45
Mitenkäs se rullattavuus 4seasonin ja GP4000s:n välillä, 4sesongissa olisi hivenen kestävemmät kyljet ja seos hivenen pehmeämpää verrattuna 4000s:siin
joka rullaavuuteen hivenen vaikuttaa?

sledgehammer
01.01.2014, 18.34
Contin GP4000S:llä nolla rengasrikkoa viime kesänä/syksynä. Kilsoja jotain 4-5tkm. Hiekkateillekin olen noilla eksynyt ja ihan säälimättä ajanut sieltä, mistä reitti on milloinkin sattunut kulkemaan. Toisessa pyörässä Contin GP 24mm ja nekin ovat pelanneet ihan yhtä hyvin. En oikein edes tiedä, mitä eroa kuviointia lukuun ottamatta noilla renkailla on. 15e kpl hintaan 24mm Grand prix on ihan lyömätön gummi. Mukavuuksissa ja semmosissa subjektiivisissa jutuissa en oo huomannut eroa muihin. Pumppaan maksimipaineet ja ajelen tyytyväisenä. Jos pitää rengasjumpasta niin sitten vaan Schwalbe luganoa alle. Saa varmasti harjoitella rengashommia kotitarpeiksi :D Ainakin mä sain. Mä en enää muita viitsi edes ostaa, kun noilla on mennyt niin mukavasti. Vuodenvaihteen kunniaksi voisikin kääräistä uudet GP24mm gummit fillariin alle ja avata tämän vuoden ajot röörissä niillä. En mäkahta kesää viitsi samoilla lähteä kokeilemaan, aika leveä tasainen kohta on jo renkaaseen kulunut.

Calsteri
02.02.2014, 18.31
4 seasonit on nyt alla odottamassa hieman parempia kelejä.

Tuli hommattua uudet vanteet joiden mukana tuli Mavicin Aksion renkaat.
Onko näistä kenelläkään kokemuksia, pistänkö myyntiin vai ovatko pitopelit?.

Grugi
02.02.2014, 18.47
4 seasonit on nyt alla odottamassa hieman parempia kelejä.

Tuli hommattua uudet vanteet joiden mukana tuli Mavicin Aksion renkaat.
Onko näistä kenelläkään kokemuksia, pistänkö myyntiin vai ovatko pitopelit?.

Eiköhän niillä ihan hyvin ajele, ostat sitten uuset kun edelliset on loppuun ajetut.

PeeHoo
03.02.2014, 22.08
Vittoria rubino pro 23mm on kulutuskestävä ei kertaakaan puhki paitsi kerran kylki repesi sepelissä.
Mulla meni syksyllä Continental GP 4000S:n kylki rikki kai kivestä. Harmitti, kun renkaalla oli ajettu 500 km.Elämä on.

Vrad
22.02.2014, 23.06
Continental Gatorskin on ollut itsellä alla paljon. Sijoittuu mukavasti 4seasonin ja GP4000Sn välimaastoon niin rullaavuudessa, kulutuskestävyydessä, pidossa kuin rengasrikkoja vastaan. Itseasiassa rullaavuus on melko lähellä GP4000S:ää. 4season ja Gatorskin Hardshellissä on hieman heikompi, mutta märkäpito (4season) ja pistosuojaus ja kulutus (hardshell) on vielä paremmat.

Ohiampuja
25.02.2014, 10.18
Tuo Durano kiinnostaisi minuakin, mutta pitää myöntää että Vittoriat ovat kyllä hyvin kestäneet... Mutta olenkin mennyt tielle vasta kun ne on harjattu puhtaiksi. :)

Millainen mahtaa tämä Conti Super Sport olla 25 mm koossa...
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=40200;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=4;pgc=35:144

Juha74
29.03.2014, 21.17
Mulla on ollut Continentalin 4000s käytössä vuoden ja ainakin terävä hiekoitussepeli on puhkaissut pari kertaa sisäkumin nyt keväällä. Contin Four Season tuntuu kestävämmältä renkaalta. Mitä kestävää sisärengasta suosittelette Four Seasonin kaveriksi cyclocross pyörään? Mä olen rakentanut cyclocrossin maantieajoon, mutta välillä siirtymillä tulee ajettua myös hiekkapätkiä ja olisi kiva, että rengas kestää myös kovempaa käyttöä.

Kevään eka lenkki Porkkalaan, jonka snake bite katkaisi.

https://lh4.googleusercontent.com/-X5_TTvg6QUA/UzU1TKOheVI/AAAAAAAABYU/SDsNmcKtjEQ/w732-h549-no/20140328_103704_1.jpg

Otus
30.03.2014, 02.29
Misukan Pro Racet tuntuvat olevan yllättävän kestäviä, mutta niillä on ikävä tapa, etenkin kostealla, "imeä" tuota tappajasepeliä ja muuta moskaa pintaansa. Yllä Contin 4season on saanut kannatusta, joten ajattelin kokeilla mahtuisiko se 28 millisenä Via Nironeen sepelikauden renkaaksi. Kokemuksia/mielipiteitä, esiintyykö näillä tuota imuefektiä?

Juha_H
30.03.2014, 06.57
Mulla menee kanssa alkukaudet 4seasoneilla jotka vaihtuu sepelin oikeasti hävittyä cx corsiin. Rubinoilla on tullu joskus yksi kesä ajettua, aivan hirveä kumi, tai ei se muovirinkuja edes vaikuta kumilta. 4seasoneiden 28mm on oikeasti noin 25mm leveä joten voi mahtua ahtaampaankin runkoon.

kauris
30.03.2014, 07.20
Misukan Pro Racet tuntuvat olevan yllättävän kestäviä, mutta niillä on ikävä tapa, etenkin kostealla, "imeä" tuota tappajasepeliä ja muuta moskaa pintaansa. Yllä Contin 4season on saanut kannatusta, joten ajattelin kokeilla mahtuisiko se 28 millisenä Via Nironeen sepelikauden renkaaksi. Kokemuksia/mielipiteitä, esiintyykö näillä tuota imuefektiä?

Olen ajanut nyt parisataa kilsaa 25 mm fourseasoneilla vielä osin hiekoitetuilla kelveillä ja maanteillä ja paikoittain tien pinnalla on ollut märkää lumien sulamisen takia penkoilta. Kaksi kertaa olen välissä renkaita puhdistanut veitsenkärjellä kumiin uponneista kivenmurusista. Olen niitä irroittanut näillä kerroilla yhteensä ehkä reilut 30 kpl eli kyllä niitä tarttuu mukaan. Kerran yksi kivi meni jo eturenkaasta läpi puhkaissen kumin. Painetta renkaissa 5,5 - 6,5 baria ja kuskilla 70 kg plus pyörä ja varusteet. Odotin noilta renkailta enemmän. Jos tuo puhkeaminen jäi kesän ainoaksi niin ok, tuuri oli vain silloin huono.

Joo ja mulla mahtui 25 mm kumi maantepyörään. 28 mm oli liian korkea eli otti kiinni kulutuspinnan keskeltä runkoon hieman.

Otus
30.03.2014, 14.33
Hitsit. Jos 4seasonikaan ei riitä niin minkähänlainen telaketju tuota sepeliä vastaan sitten pitäisi olla..?

Sisu
30.03.2014, 15.02
Tubeless litkuilla toimii hyvin...