Näytä tavallinen näkymä : Polkupyörien rungot
Moro.
Tässä jo monta vanhempaa pyörää omistaneena on joka kerta pyörään tullut ongelmaksi rungon halkeaminen. Olen omistanut viimeisen seitsemän vuoden aikana 5 vanhempaa pyörää, joista kaikista on runko haljennut edestä pitkittäisten putkien alkupäästä. Tänää harmillisesti hajosi 60-luvun retromallisesta pyörästä poljin kammen yläpuolelta lähtevä pystyssä oleva putki, johon, myös satula tulee...
Mistähän tämä johtuu? Retropyörä ainakin painon perusteella voisi olla jostakin muusta kuin kevytmetalleista? Onkohan metalli kenties väsynyt tms.?
Väsymättömyysmetallista tehdyt rungot on liian kalliita. Siksi.
Olis kivaa tietää millaisista pyöristä ollut kyse ja muista yksityiskohdista? Itse omistanut vuosien varrella varmasti parikymmentä eri ikäistä pyörää ja ainoa sosta jotain hajonnut on ollut 90 luvun alu Rossin josta takahaarukan ylemmät putket murtui.
nuubiainen
21.12.2013, 11.15
Väsymättömyysmetallista tehdyt rungot on liian kalliita. Siksi.
Mikä on "väsymättömyysmetalli"? Eikö mikä tahansa teräs ole "väsymätöntä" (siis jos syklinen kuormitus pidetään tietyn rajan alapuolella?)
Olis kivaa tietää millaisista pyöristä ollut kyse ja muista yksityiskohdista? Itse omistanut vuosien varrella varmasti parikymmentä eri ikäistä pyörää ja ainoa sosta jotain hajonnut on ollut 90 luvun alu Rossin josta takahaarukan ylemmät putket murtui.
Yksi pyöristä oli poliisien huutokaupasta ostettu tunturi lapponia ja eilen hajonnut oli 60-luvun retropyörä merkkiä en mistään ole löytänyt. Vanhemmat pyörät joista runko hajosi olivat mm. teräsiipi, jopo ja poni.
Jos rungon sisään pääsee vettä, niin pakkanen saattaa rikkoa. Pari tapausta olen tavannut, ja niissä halkeilivat takahaarukan alaputkissa.
Nuo kaikki mainitut suht paskarautaa joiden varsinaiset ominaisuudet mitenkään kummoisia, pehmeää ja löysää mutta helposti hitsattavaa.
arctic biker
21.12.2013, 20.00
Katkeehan se ratakiskokin jos sitä kunnolla rasittaa. Tuolla navetan ylisillä mullakin oottaa yks Aito Postijopo. Ilmatteks sain ja heti hoksin ratkeamat keskiön seutuvilla. No ne on vähän pidentyneet vaikken ole tolla kovasti paljoa ajanut enkä varsinkaan normi postimiehen lasti päällä. Kunhan ajoiksi saan niin hissuttelen kirkolle Tig-hitsin ääreen. Sen verran ohutta tuo postijopon kotelorunko etten arvaa ihan perusmigilla räkimään.
Marsusram
21.12.2013, 20.16
Nuo yksiputkiset Jopo ja Poni eivät konstruktiona ole kovin vankkoja. Etupään saa rynkytyksessä kiertymään niin että etupyörän maakontakti kiertää kahdeksikkoa. Vispaaminen ennen pitkää rikkoo paikat.
arctic biker
21.12.2013, 21.07
Klassikko Postijopohan on muuten kotelorunkoinen, nuo keskiön seudun repeämät ei niin harviistapahtumia taija olla:)
Juu olen samoihin päätelmiin itsekin tullut. Raskaita kuormia en hirveästi ole ajanut, mutta rungot ovat vain hajoilleet...
Täytyy kyllä myöntää etten itsekkään ole mikään perhonen, 90kg painolla. :D
Veden sisäänpääsyllä voisi olla merkityksensä, sillä melkein kaikki rungot ovat hajoilleet talvella...
Ilmiö ihmetytti sillä, että kavereillani on myös vanhoja pyöriä, eikä heillä ole kyseistä ongelmaa esiintynyt.
Hitsaamalla olen itsekkin korjannut, hyvin tuloksin.
JPK-works
22.12.2013, 10.51
Minulla oli reilu kymmenen vuotta sitten Cresentin mummo-klassikko työmatkapyöränä. Ostin sen uutena ja ajelin reilun kuuden kilometrin matkaa pari-kolme vuotta ympärivuotisesti. Kovin rasitus oli varmaan lumipöpperö eli siinä tuli vääntöä rungolle. Painoa minulla oli noin 70 kg. Runko katkesi, keskiön ja alimmaisen tukiliitoksen välistä, katukivetykseltä laskeuduttaessa (keli oli luminen). Aika veikeä tunne, kun fillari venyyyyy. Onneksi vauhtia oli vain hieman yli kävelyvauhdin eli mitää pahempaa ei sattunut.
Tuohon aikaan cressun runkotakuu oli kaksi vuotta ja maahantuojan suhtautuminen nuivaa (jopa v-maista); syyttivät epäasiallisesta käytöstä jne. Mitenkähän tilanne olisi mennyt, jos olisin loukannut itseni pyörän hajotessa?
Cressun osat (kiekot, rosterilokarit) jatkavat nyt elämäänsä vanhassa norjalaisrungossa.
Ei tosiaan mitään tekemistä rungon painolla kestävyyden kanssa...
Onko kenelläkään tullut lommoa/painaumaa runkoon, mitä ootte tehny ja onko vaikuttanu runnon jäykkyyteen?
Markku Liitiä
03.02.2014, 16.58
Klassikko Postijopohan on muuten kotelorunkoinen, nuo keskiön seudun repeämät ei niin harviistapahtumia taija olla:)
Postijoposta en tiedä mitään, mutta pikkukundina minulla oli tavallinen, samoin kotelorunkoinen originaali-Jopo. Sain sen rungon ratkeamaan tuolloisella, alle 50 kilon elopainollani pariin-kolmeen otteeseen. Viistoputk... siis viistokotelon alapään alalaidan saumasta meni aina. Ei tarvinnut kuin pikkuisen ponkaista jostain sopivasta hyppuristä, niin ruts. Hitsaamalla ehjättiin.
Hieno pyörä, alunperin sininen, mutta maalasin sen pensselillä kirkkaan keltaiseksi ja taiteilin runkoon hienoja liekkikuvioita! Ajo-ominaisuudet olivat kyllä syvältä ja poikittain.
arctic biker
03.02.2014, 19.03
siis viistokotelon alapään alalaidan saumasta meni aina. Sieltä ja tää mun yksilö on ratkeillut yläpuoleltakin.
Ajo-ominaisuudet olivat kyllä syvältä ja poikittain.
Toki, Jopo; Jokaisen polkupyörä. Sama koko passaa kaikille. "Maito"kaupassa alle kolmen kilsan yhteen suuntaan soiva peli. Joo on vielä on hitsaamatta, kuhan kevät koittaa ja tiet sulaa niin hitsikone käyttöön. Sillai ohutpeltinen että taidampa itse hitsausosion ulkoistaa.
foursquare
09.03.2014, 17.04
Rungon vaihto?
Mitäs kaikkia teknisiä liikkuvien osien kiinnityspaikkojen mittoja tulee ottaa huomioon tilatessa runkoa jo olemassa olevan pyörän osille? Keulan kaulaputken aukon halkaisja ja pituus tietenkin, entäs poljinakselin aukko (onko niitä olemassa eri mitoituksilla?)
Ohjainlaakerin tyyppi ja halkaisija, emäputken korkeus (suhteessa olemassa olevan keulan kruunuputken pituuteen), keskiölaakerin tyyppi, (etu- ja) taka-akselin tyyppi, kiekkojen halkaisija, jarrusatulan/länkien kiinnikkeet ja satulatolpan halkaisija.
Jake_Kona
09.03.2014, 17.22
Keskiömitta, että saat samat kammet ja. Keskiölaakerit käyttöön.
Ohjjainlaakerit on myös kalliit (joskus saa 15€,mutta ei aina) uusia
Onko runko levy- vai vannejarrullinen
Nickname
30.05.2019, 11.05
Hei
Olen aikeissa ostaa halpaa maantiepyörää tuýömatka ajoon. Läheltä löytyisi yksi, mutta pyörän vaakaputkessa on sormenpään kokoinen lommo, kyseessä vanha teräsrunkoinen pyörä.
Haittaako teräsrunkoisessa pyörässä pienet lommot?
En usko että on mitään vaikutusta muuta kuin ulkonäköön. Ei olisi varmaan edes alumiinirungossa, mutta lommon paikka ja koko tietenkin aina vaikuttaa asiaan.
Hei
Olen aikeissa ostaa halpaa maantiepyörää tuýömatka ajoon. Läheltä löytyisi yksi, mutta pyörän vaakaputkessa on sormenpään kokoinen lommo, kyseessä vanha teräsrunkoinen pyörä.
Haittaako teräsrunkoisessa pyörässä pienet lommot?
En kanssa olisi kauhean huolissani vaakaputken lommosta. Jos runko on vaikka kolmoisohennettua putkea, ei tarvitse kummoista osumaa kun putki painuu lommolle. Tarkista kuitenkin ettei pyörällä ole ajettu "nokkakolaria". Silloin usein haarukka vääntyy alapuolisen ohjainlaakerin kohdalta, ja vaaka ja alaputkeen tulee painuma siihen runkovaihtajien kohdalle. Tuollaiset rungot kannattaa jättää ostamatta. Muutenkin kannattaa tarkistaa että etu ja takarenkaat samassa linjassa kun sihtaa rengaslinjaa takaapäin.
Kyllä munkin fillaria hitsailtiin 60-luvulla useampaan otteeseen, kun runko katkesi sen ajan
maastopyöräilyssä eli mitä suurempi hyndä sitä parempi. Ihmellistä ettei pahemmin sattunut,
kun pyörä aina levisi kahteen osaan.
Nickname
04.06.2019, 09.32
En usko että on mitään vaikutusta muuta kuin ulkonäköön. Ei olisi varmaan edes alumiinirungossa, mutta lommon paikka ja koko tietenkin aina vaikuttaa asiaan.
En kanssa olisi kauhean huolissani vaakaputken lommosta. Jos runko on vaikka kolmoisohennettua putkea, ei tarvitse kummoista osumaa kun putki painuu lommolle. Tarkista kuitenkin ettei pyörällä ole ajettu "nokkakolaria". Silloin usein haarukka vääntyy alapuolisen ohjainlaakerin kohdalta, ja vaaka ja alaputkeen tulee painuma siihen runkovaihtajien kohdalle. Tuollaiset rungot kannattaa jättää ostamatta. Muutenkin kannattaa tarkistaa että etu ja takarenkaat samassa linjassa kun sihtaa rengaslinjaa takaapäin.
Kiitos vastauksista ja vinkeistä, täytyy ottaa nämä huomioon kun käy pyörää katsomassa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.