Näytä tavallinen näkymä : SRAM jarrujen takaisinveto
SRAMin hydraulijarrujen takaisinveto tässä (http://www.sram.com/news-articles/sram-road-hydraulic-brake-recall-stop-use-immediately).
perttime
14.12.2013, 15.20
SRAM Road Hydraulic Brake Recall – STOP USE IMMEDIATELY
... narrow production range of its RED 22 and S-700 Hydraulic Road Brakes ...
...during last weekend’s Cyclocross racing in the US, in sub freezing temperatures, several failures were reported. In these conditions the master cylinder seals failed to hold pressure resulting in abrupt loss of brake power, ...
... SRAM requests that anyone who has a bike equipped with SRAM Hydraulic Disc or Hydraulic Rim Brakes stop using the bike immediately. All products shipped to date, and currently in the market or in inventory will be recalled.
Further, we are asking our Bike Brand customers, OE factories, Distributors and Dealers to cease all sales and shipments of SRAM RED 22 and S-700 Hydraulic Road Brakes. A total of approximately 19,000 brake systems have been shipped to date into the global market....
.-.-. .-.-.
Siis:
Hydraulisista maantiejarruista on tiivisteitä pettänyt pakkasessa ja seurauksena on ollut jarrutehon äkillinen menetys.
Amfinaut
14.12.2013, 17.58
Kylläpä tuntuu maantielevarit tökkivän. Shimpalla vapaaehtoinen takaisinkutsu mekaanisissa, Tektrolla mekaanisissa kaksimäntäisissä (Spyret) ja nyt tämä kaikista pahimpana(?) :(
pikku-mihkali
17.12.2013, 13.50
Tuli hommattua viimekuussa Spessun Crux jossa Redin hydykahvat. Soittelin eilen liikeeseen ja tänään soittivat ja Srammi vaihtaisi väliajaksi vaijerikahvat ja -jarrut. En taida jaksaa mokomaan ruljanssiin ryhtyä jos ne saisivat kevääksi korjattua tuon ongelman, ajellaan talvi sitten läskillä tai 29:lla. Saattaapi olla yksi lähihistorian kalleimpia takaisinvetoja jos 19 000 pyörää kyseessä ja osaankin niistä vaihdellaan vaijeri (Force 11 speed ?) kahvoja ja jarruja ja lopulta hydyt takaisin. Jospa laskee vaikka 300 € kuluiksi / pyörä niin tulee jo 5,7 m€, eikä taida 300 € riittää....
http://www.bikeradar.com/road/news/article/sram-establishes-website-for-hydraulic-road-brake-recall-39340/
sakuvaan
17.12.2013, 13.57
Aika jännää että näin vaikeaa maantiepuolella noiden jarrujen kanssa kun näitä tehty maastureihin jo niin kauan.
Sandzsteedt
18.12.2013, 11.21
Lueskelin Sramin nokkamiehen kirjelmän aiheesta ja näyttäisi olevan ongelma alihankkijan puolella.
Pulju, joka valmistaa kahvojen tiivisteitä Sramille oli ilmeisesti hieman muuttanut valmistusprosessia/materiaaleja ja sen jälkeen oli alihankkija sekä Sram unohtanut testata uuden tuotteen kunnolla. Nyt ollaan sitten tässä tilanteessa että viallisia tiivisteitä on livahtanut markkinoille ja Sram pääsee korjailemaan tilannetta.
http://sramroadhydraulicbrakerecall.com/
Harmillinen homma kaikille osapuolille. Toivottavasti niin Sram kuin kilpailijatkin tajuavat sen että olisi ensiarvoisen tärkeää testata omat tuotteet kunnolla kaikissa olosuhteissa ja myydä luotettavuutta bling blingin ja höpöhöpön sijaan.
Aika jännää että näin vaikeaa maantiepuolella noiden jarrujen kanssa kun näitä tehty maastureihin jo niin kauan.
Eikös se ollut vasta 2008 kun XT-jarrujen tiivisteet eivät kestäneet kylmää tjsp. Ja Maguran jarrujen tapaus vielä tuoreempi.
Ihmetyttää hieman, että mikä näissä kapearattaisten hydraulilevareissa on nyt niin vaikeata verrattuna maastopuolen vastaaviin. Vaikka eivät nekään virheettömiä tieten ole. No, kalliita takaisinvetoja nuo ovat ainakin ja jos jostain tiivisteestä on kyse niin ei sielä päätä silitellä...
Saisivat ottaa suomalaiset fillarifoorumiharrastajat testipenkiksi jatkossa, täällä on kaikenlaista säätä Hangosta Utsjoelle!
Saisivat ottaa suomalaiset fillarifoorumiharrastajat testipenkiksi jatkossa, täällä on kaikenlaista säätä Hangosta Utsjoelle!
Näinhän se tulisi paaaljon halvemmaksi. Vaikka annettaisiin aktiivijäsenille ja siitä (radio)aktiivisemmille foorumilaisille omaksi.
sakuvaan
18.12.2013, 11.59
Eikös se ollut vasta 2008 kun XT-jarrujen tiivisteet eivät kestäneet kylmää tjsp. Ja Maguran jarrujen tapaus vielä tuoreempi.
Aika on suhteellinen käsite mutta 5 vuoden takaiset hajoamiset ei ainakaan mun kalenterissa tipu kategoriaan 'vasta' :D
supertele
18.12.2013, 12.12
Harmillinen homma kaikille osapuolille. Toivottavasti niin Sram kuin kilpailijatkin tajuavat sen että olisi ensiarvoisen tärkeää testata omat tuotteet kunnolla kaikissa olosuhteissa ja myydä luotettavuutta bling blingin ja höpöhöpön sijaan.
Helppo on moralisoida valmistajaa, mutta kuluttajien ostokäyttäytyminen on se, joka lopulta ohjaa valmistajan toimintaa. Markkinoille pääseminen ensimmäisenä on ensiarvoisen tärkeää ja markkinoille on kiire. Etukäteismarkkinoinnilla koitetaan varmistaa kysyntä jo ennen lanseeraamista, jottei kilpailija vie koko pottia. Kiirehtiessä sitten sattuu vahinkoja. Ilmiö ei rajoitu pyöräilykomponentteihin vaan näkyy selkeästi vaikka matkapuhelinbisneksessä ja ääriesimerkkinä sikainfluenssarokotteissa.
Jos kuluttajat suosisivat paremmin testattuja (kalliimpia) tuotteita eivätkä hypettäisi ja ryntäisi aina uutuuksien kimppuun, olisivat testauskäytännötkin erilaisia.
Pyöräpummi
18.12.2013, 17.43
Mielenkiintoista on miten toimiva SRAM:n sähkösarjasta tulee. Sekä Campyn että Shimanon vastaavia testattiin vuosikausia ennen kuin ne otettiin tuotantoon.
Se on hyvän merkki jos varusteita on testattu ammattilaisten toimesta ekstensiivisesti. Sekään ei vielä täysin riitä.
On mysteeri se että miksi Shimanon 9000-kahvat pääsivät yleensä tuotantoon, vaikka ammattilaiset testasivat niitä pitkään.
Olisikohan ollut niin että vaijereita uusittiin niin nopeasti että ongelma ei päässyt kehittymään?
DA 9001-kahvat ovat nyt saatavilla.
Laatu on helpompi saavuttaa jos tuotanto on omaa. Kaikkea ei kuitenkaan voi tehdä itse.
Ei ole mikään puolustus laadun ongelmille että alihankkija on tehnyt sen.
pikku-mihkali
18.12.2013, 20.56
Pyöräpummi ennekuin jatkat tuota järjetöntä shitmanon hehkutusta niin eikö tuolla alussa ketjua juuri sanota että myös shitmano vetää takaisin vaijerilevareita?. Ilmeisesti oma tuotantokaan ei aina ole aukotonta laadun suhteen.
Ei sillä ettei mua harmittaisi kun vihdoin sain ton cruxin kotoon jonka valintaperuste oli että siinä on hydylevarit, niin sitten ne brakaa !. Pitäskö pyytää sramin miehiltä ne väliaikaiskahvat ja jarrut jos niitä ei vaikka tarvisi palauttaa. Jotain hyvityksiähän ne kyllä tuon lausunnon mukaan miettii.
Sandzsteedt
18.12.2013, 22.26
Helppo on moralisoida valmistajaa, mutta kuluttajien ostokäyttäytyminen on se, joka lopulta ohjaa valmistajan toimintaa. Markkinoille pääseminen ensimmäisenä on ensiarvoisen tärkeää ja markkinoille on kiire. Etukäteismarkkinoinnilla koitetaan varmistaa kysyntä jo ennen lanseeraamista, jottei kilpailija vie koko pottia. Kiirehtiessä sitten sattuu vahinkoja. Ilmiö ei rajoitu pyöräilykomponentteihin vaan näkyy selkeästi vaikka matkapuhelinbisneksessä ja ääriesimerkkinä sikainfluenssarokotteissa.
Jos kuluttajat suosisivat paremmin testattuja (kalliimpia) tuotteita eivätkä hypettäisi ja ryntäisi aina uutuuksien kimppuun, olisivat testauskäytännötkin erilaisia.
Kuluttajien hyppäämisellä mukaan uutuuksiin ei ole mitään tekemistä testauskäytäntöjen kanssa jos oikeasti halutaan tehdä viimeisen päälle laadukas tuote. Tuote on valmis silloin kun se on turvallinen käyttää ja toimii kuin oli tarkoituskin.
Jos esim. jarruista halutaan tehdä turvallisia niin aika äkkiä maalaisjärjelläkin tulee ajatelleeksi että ehkä ne kannattaa testata kaikissa käyttötarkoituksissa ja erilaisissa käyttöpaikoissa. Kylmä ja kuuma jne. Ja testit valmiiksi saatujen tuotteiden laadun valvomiseksi eivät ainakaan haittaisi.
Tässä tapauksessa kun taisi unohtua se että pyörillä ajetaan myös pakkasessa.
Koko fillarialaa vaivaava ongelma on tuotteiden "testaamisessa" kisakuskeilla/talleilla.
Esim. Pyöräpummin esimerkki Shimanon 9000 kahvoista. Helposti ongelmat jäävät ilmestymättä kun yhdellä kuskilla voin olla monta eri pyörää ja lisäksi varaosat. Aivan sama vaikka olisi sama osasarja, mutta yksittäisen tuotteen kohdalla käyttö jää vähäiseksi.
Saisivat laittaa prot ajamaan yhdellä osasarjalla ja varaosia saa vasta kun joku osa on ajettu rikki. Siitä irtoaisi dataa oikeasta kestävyydestä. Pilkunviilajat voivat sallia pro kuskeille varapyörät hätätapauksien varalle.
Suoraan Sramia vastaan minulla ei ole kaunaa. Kaikista pyöristäni löytyy Sramin voimansiirto ja hyvin toimivat. Rupeaa vaan laatutaso lipsumaan liian monella alalla että kohta kuluttajalla ei ole paljon vaihtoehtoja laadun suhteen. Aivan sama vaikka maksaa tuplahinnan kun tuntuu että hinta muodostuu markkinointihömpästä objektiivisesti mitattavan laadun sijasta.
Ja kyllä, minulla on Red 22 Hydraulilevari pari lähdössä takaisinkutsuun ennen kuin ehdin edes ottaa niitä käyttöön. Hieman kismittää kun kaikki muut Sram/Avid hydraulijarruni ovat toimineet moitteetta... myös talvella.
Aika jännää että näin vaikeaa maantiepuolella noiden jarrujen kanssa kun näitä tehty maastureihin jo niin kauan.
Kun olen seuraillut kavereiden talviajoa hydraulilevareilla, niin minulla ei ole vielä yhtään pyörää hydraulisilla. Eivät nuo perus Simpat kestä aktiivisimmilla talveakaan.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
sakuvaan
25.12.2013, 19.41
Kun olen seuraillut kavereiden talviajoa hydraulilevareilla, niin minulla ei ole vielä yhtään pyörää hydraulisilla. Eivät nuo perus Simpat kestä aktiivisimmilla talveakaan.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Kun olen seurannut kavereiden ajoa talvella hydraulilevareilla niin minulla ei ole enää yhtään pyörää vaijeri-levyjarruilla. Aika hyvin on noi perus shimpat kestäneet aktiivisilla talviajoa.
Että sellasta..
Itse en maantiepyöristä mitään ymmärrä mutta olisiko se keveyden tavoittelu/välttämättömyys näissä maantiejarruissa se mikä niistä tekee virheherkkiä?
Sandzsteedt
27.12.2013, 13.08
Itse en maantiepyöristä mitään ymmärrä mutta olisiko se keveyden tavoittelu/välttämättömyys näissä maantiejarruissa se mikä niistä tekee virheherkkiä?
Googlettamalla löytyy viralliset takaisinkutsuilmoitukset ja niistä löytyy syyt ongelmiin.
Jos en väärin muista niin Shimanolla oli kaliipereissa mekaanien ominaisuus, joka mahdollisti kaliiperin jumittamisen kun palat ovat melkein lopussa. Ei liity keveyteen vaan suunnitteluvirheeseen. Korjasivat ongelman tekemällä kaliiperit uusiksi ja estämällä jarruvarren liiallisen liikkeen.
Tuo Sramin hommakaan ei liity keveyteen millään lailla. Syynä on väärästä materiaalista tehty tiiviste, joka ei kestä kylmää.
Virheherkkiä tuotteista tekee perusteellisen testaamisen puute. Valmistajat menevät liikaa eteenpäin olettamalla ja luottamalla laskelmiin tai tietoon aiemmista samantyyppisistä tuotteista.
Jos puhut enemmän maastopyörää niin tässä on esimerkki keveydestä:
http://www.magura.com/en/bicyclecomp/products/disc-brakes/mt8-4.html
Maantiejarruissa ollaan vielä kaukana tuosta kun ei ole valmistajilla toimivat ja paljon testatut konseptit kasassa, mistä kevennellä lisää.
arctic biker
27.12.2013, 22.18
Kova kilpailu Sramin ja Shimanon välillä eli kiire ja hoppu tuoda markkinoille ekana uutta ja luoda mielikuva innovaatio-johtajuudesta. Nyt vaan Sramilla kusi homma kintuille oikein kuninkaallisesti. Tosin Shimano nakitti jarruillaan ja 9000-kahvoillaan. Oi jospa vaikka JTK ois Kuhmoon saanut Maguran levyjarrut tahi nyt nää Sramin vehkeet oikeisiin talvikeleihin testaukseen! Jotain pientä sievää minäkin oisin saanut aikaan tällä rintamalla näissä Keski-Karjalan kurakeleissä:)
Sandzsteedt
03.01.2014, 12.16
Ainakin Sramin väliaikaissuunnitelma toimii.
Nyt on käsissä Red 22 mekaaniset kahvat sekä BB5 mekaaniset levarit ja muistivat vieläpä tankonauhatkin tarjota. BB7:t olivat kiven alla ja saatavuus heikko, joten laittoivat BB5:t tilalle.
Tämän hetken tiedon mukaan 15. päivä kuluvaa kuuta on mahdollisesti odotettavissa tietoa tiivisteongelman korjausaikataulusta.
pikku-mihkali
03.01.2014, 12.25
Samaa ilmoittelivat mulle kivijalkakaupasta jotta olisi vaihtokahvat tulleet, toivottavasti olis bb7:t eikä 5:t jarruina, eikö nuo 7:t ole helpompi säätää. Täytyy samalla avata keskustelu millä hinnalla noi rddin vaijerikahvat voisi lunastaa itselle joskus kun hydyt on valmiina takaisin vaihdettaviksi.
Näin se homma etenee. SRAM aloittaa seuraavan mallivuoden kahvojen julkaisun huhtikuussa ja vaihto-ohjelma jatkuu edelleen (http://www.bikerumor.com/2014/01/15/sram-hydraulic-disc-brake-recall-update-new-version-shipping-in-april/). Ei hassumpaa jos oikeasti menee noin. Mutta saa nähdä mikä on realistinen aikataulu tänne pohjolan perukoille.
pikku-mihkali
15.01.2014, 21.21
No ainakin tähän mennessä homma mennyt jopa nopeammin kuin sramin ilmoitusten mukaan, mulla kahvat vaihdossa. Saanpahan samalla paremmin cruxiin sopivat mustat tankoteipit.
sakuvaan
16.01.2014, 15.13
http://www.bikerumor.com/2014/01/15/sram-recall-tech-updates-product-news-other-answers/
"
BIKERUMOR: Was the problem with the seal itself, or with the tolerances inside the caliper?SRAM: The product was in development for three years, and tested through two winters. But when we went from pre-production to production tooling we ended up with a slightly ovalizedcore bore where the piston goes inside the shift lever. In the cold the seals stiffened and that could create a gap, which allowed air to enter the system.
"
Ei sitten näemmä kerrota sitten tiedä oliko tuo tarkoituksellinen vai tahaton muutos työsylinteriin...
Ei sitten näemmä kerrota sitten tiedä oliko tuo tarkoituksellinen vai tahaton muutos työsylinteriin...
Minä taas ymmärrän tuon niin, että sarjatuotantomenetelmä erosi prototyyppien tuotantomenetelmästä, josta ero syntyi. Tuskinpa siinä sarjatuotannon kynnyksellä enää tehdään tarkoituksellisia muutoksia. Juuri tämän kaltaisten yllätysten takia.
Veikkaan, että sarjatuotannossa ei kiinnitetty huomiota koneistuksen aikana syntyvään lämpöön vaan tärkeintä oli tuotannon nopeus.
Avidin jarrusatuloissa on sama juttu, tosin päinvastaisella vaikutuksella eli männät jumittavat kun satulan reikä ei ole pyöreä.
Stan on taas vauhdissa (http://www.bikerumor.com/2014/03/06/sram-road-hydraulic-recall-update-previous-model-failure-explained-new-model-improvements-announced/), vahvistaa aiemmin ilmoitetun takaisinveto-ohjelman aikataulun ja kertoo myös niistä vioista jotka johtivat jarrujen pettämiseen. Ensimmäisenä ongelmana jarrusylinterin muoto joka ei ollut täysin pyöreä, jolloin ilmeisesti pyöreässä männässä ollut pyöreä o-rengas ei enää tiivistänytkään kylmässä riittävästi. Jarrusylinterin valmistusmenetelmällä ei päästy oikeaan muotoon. Eli lansiven veikkaus osunee nappiin. Toisena ongelmana mainitaan jarrunestesäiliöön kehittyvä alipaine, joka vaikuttaa samaan tiivisteeseen ja jos sylinteri ei ole riittävän tiivis, kiertoon pääsee ilmaa.
Uuden mallin testausta on tehty kenttäolosuhteissa lämpötila-alueella -20°C - +46°C. Tuskin syntyy ainakaan samoja ongelmia.
Kapea aasinsilta: Shimpan R785-jarruja on jo saatavana (http://www.bike-components.de/products/info/p36370_Di2-BR-R785-v-h-Set-Scheibenbremse-Modell-2014.html?xtcr=1&xtmcl=r785%20v%20h%20v%20h%20set%20scheibenbremse% 20modell).
Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia jo näistä Sramin hydraulisista maantiejarruista? Lähinnä kiinnostaa, että toimiiko ne? Se kun ei ole mikään itsestäänselvyys näissä Sramin tuotteissa.
Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia jo näistä Sramin hydraulisista maantiejarruista? Lähinnä kiinnostaa, että toimiiko ne? Se kun ei ole mikään itsestäänselvyys näissä Sramin tuotteissa.
No mikä nyt on pidempiaikaista kellekin? Mulla on ollut Rivalit grainderissa jonkun vuoden alla eikä ole mitään tarvinnut tehdä. Toimii.
Tosin mulla nyt on muutenkin aina Sramit toimineet, toisin kuin Shimanot :p
Tosin mulla nyt on muutenkin aina Sramit toimineet, toisin kuin Shimanot :p
Sama täällä (valitettavasti), SRAM:t on aina toimineet hämmästyttävän hyvin. Ainut mieleen tuleva ongelma oli Avid Elixir 5:stä häipyvä etuveto kovassa pakkasessa.
Cyclossa on SRAM:n Rival- tai Force-kahvat ja HydroR-jarrusatulat. 1,5 vuotta ajeltu ilman ongelmia. Pari kertaa olen ilmannut letkun lyhentämisen takia, jotenkin tuntuu että hyvään lopputulokseen pääsee tasalaatuisemmin kuin maastopuolella Avid Elixirien kanssa.
No mikä nyt on pidempiaikaista kellekin?
Neljä vuodenaikaa riittää. Mukava kuulla, että ovat toimineet. Rivaleilla varustettu pyörä itselläkin kiikarissa.
Hydro-Rivalit olleet pari vuotta eikä ongelmia ole ollut ja seuraavaan pyörään tulossa Forcet eli luottosuhde on. Ilmauksessa tosin onnistun (tai ainakin helpommin) paremmin Guide-sarjan jarrujen kanssa, varsinkin nykyisen Bleeding edge -tekniikan myötä.
Keijo Leppänen
13.04.2018, 17.01
Rossarissa ollu forcen hydrot, Toiminu ainakin talvella.
Hyvin ovat Rival ja Red toimineet kahdessa pyörässä, vaikkakaan kilsoja ei niin hurjasti ole takana.
Pakko kuitenkin sen verta sanoa, että Shimanon SM-RT99 levyillä rouskuttaa niin törkeästi ettei jarruun uskalla ihmisten ilmoilla koskea.
Campagnolon levyillä ei rouskuta *ihan* niin paljoa.
Oon myös koittanu shimmata satuloita mut ei auta.
Pakko varmaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tilata Sramin omat levyt.
Tähän liittyen, jostain syystä centerlock-mallin saatavuus on syvältä, mikä juttu?
JPK-works
15.04.2018, 16.06
Viime kesä ja kevään ensimmäinen lenkki ajettu Force:n (maatiepyörässä) levareilla. Ei mitään ongelmia tai vikoja, jarrut toimivat hienosti. Tosin ei ole vertailukohtaa muihin hydraylilevyihin, mekaanisiin ja vannemalleihin verrattuna loistavat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.