PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mistä kaikki alkoi ?



brilleaux
10.12.2013, 14.59
Mikä oli ensimmäinen pyöräsi, joka herätti kipinän harrastukseesi? Maasto tai maantie, ei väliä.

Omalla kohdalla se oli kaiketi ensimmäinen "maastopyörä" cännärin M600.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/1398469_10202739706398879_117649123_o.jpg

Sitä ennen yritin muistaakseni ajaa maastossa myös Scottin Timberillä...ihme että harrastus ei kuollut siihen paikkaan :D

M600:n takakolmio meni jostain syystä vinoksi, sain takuuna F1000:n, joka sinetöi harrastuksen jatkumisen kaiketi hautaan asti. :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/1265012_10202739706358878_1237450995_o.jpg

EDIT: Mitä nyt tässä vielä muistelen, niin tuo F1000 oli saakelin nopea ja kevyt pyörä. Tai sitten se johtuu siitä, että olin silloin niin pirun nuori. :D

Ohiampuja
10.12.2013, 15.13
Minulla se oli tuollainen linkin mukainen Kona Cinder Cone vuonna 1995. Eka pyörä oli keväällä ostettu STX-osainen Nakamura, mutta siitä katkesi runko vaakaputken ja satulaputken juuresta liki ekoilla lenkeillä.

Se meni tietysti takuuseen, ja lajista innostuneena sain siirrettyä "takuu-korvauksen" tuohon Konaan. Tietysti piti välirahaa laittaa jonkun verran, mutta olihan se jo oikein kunnon pyörä. XT-takavaihtaja ja vaikka mitä. Muistaakseni sitten seuraavana kesänä siihen ilmestyi Rokkarin Indy SL -keula ja päivitin myös V-jarrut. Pirkkalan Aggio-Sportista vielä XT-Mavic kiekot. Niin ja Timen Atac polkimet tuli myös...

http://i881.photobucket.com/albums/ac19/driverwally/Kona%20Cinder%20Cone/IMG_1421.jpg

PS. Nyt sama pyörä on down-greidattu isäukolle käyttöpyöräksi. :)

nure
10.12.2013, 16.27
Cressun Positron vaihteisen "Retkipyörän jälkeen -80 luvulla Nishikin Trimmaster jota seurasi Bianchi Campan Victoryn osilla... Enisnmäinen "itserakennettu" olikin sitten Cinelli Columbuksen SLX rungolla ja pelkkää SuperRecordia, ehkä vieläkin kaikkein kaunein pyörä minkä koskaan omistanut. Siitä se alkoi ja vaihtui maantiepyöristä maastopyöriksi kun noiden tuubien vaihtoon kyllästyi mutta noista se lähti eikä loppua näy.

tempokisu
10.12.2013, 16.44
Tästä se alkoi: Bianchi ostettu Kallion pyöräliikkeestä ja tuossa ollaan varmaan jossain varhaisvaiheen tempoissa, eli SM-tempo Kangasalla 1999. Tällä tultiin neljänneksi! :D
Takana näkyy toki mun rakas pikkumazda.

http://personal.inet.fi/cool/kristiina.iisu1/images/menopelit/bernardi99.jpg

Kalliot sai mun houkuteltua katseleen enemmänkin kilpureita, kun olin meinannu jotain retkipyörää. Löytyi just mulle sopivankokoinen pyörä, ja heti kun ekaa kertaa kokeilin huhtikuussa 1999, niin aattelin että tällä suorastaan kiitää eteenpäin! Siittä harrastus lähti.
Lehtimäen isä hieman vihjaisi kisoista, ja olin ihan vakavarma etten nyt sentään -mutta kas, kuitenkin. Ensimmäinen tempoyritys meni aika nolosti, kun en ollenkaan tajunnut että se pitää heti alusta täysillä ajaa, kymppi 17 minuuttiin. Seuraavalla kerralla parin viikon kuluttua meni puolitoista minsaa paremmin.
Eka kisa oli muistaakseni kangasalall joku tempo, ja toinen sitten sm-tempo 1999. Samalla pyörällä ilman lisätankoja ja levyä, tulin sm-maantiellä Pyynikin mäkireitillä 1999 myös ihmeellisesti neljänneksi. Kolmas sija meni pahaan kaatumiseen ( sitä harmittelin, sillä tavoitin ylämäissä väsynyttä Sirpa Koukoa koko ajan) - mainittakoon että suurin osa tytöistä keskeytti tuolla reitillä.

Harmitellut että myin pyörän pois, tuosta olisi saanut mainion kesäkurapyörän.

JiiH
10.12.2013, 17.00
Olisikohan ollut v. 1998 tai 1999 kun olin juossut jalkani hajalle ja Hääppösen yllyttämänä menin pyöräliike Saariolle katsomaan käytettyjä maantiepyöriä. Mistään mitään ymmärtämättömänä ostin teräsrunkoisen Rossinin, jossa oli liian iso runko. Oli kuulemma erään triathlonistin entinen harjoituspyörä, ja välitykset oli sen mukaiset, tihein välitys oli muistaakseni 44x19 (8-lehtinen Dura-Ace). Aika vaikeata oli varsinaissuomalaisissakin ylämäissä, mutta ajattelin sen kuuluvan asiaan. Kaksi kesää tuolla taisin ajaa, kuvia ei ikävä kyllä ole.

ppikkupe
10.12.2013, 17.05
Mikä oli ensimmäinen pyöräsi, joka herätti kipinän harrastukseesi?

Jaa-a. Ei se mulla mikään kipinä tai ihmeherätys ollut vaan paskat jalat ja kroonisiksi äityneet penikat. Oli pakko jotain keksiä tilalle.

Ehkä oltaisiin monilta vaivoilta vältytty, jos laji olisi lötynyt jo aiemmin.

HC Andersen
10.12.2013, 18.54
Junnuna tuli ajettua aika paljon 20" BMX:llä, eka kunnon maasturi oli -91 Cannondale SM 700 johon asennutin v.-93 kaverilta hankitun 2" joustavan Manitou keulan, se oli siihen maailman aikaan melko käsittämätön laite.

tempokisu
10.12.2013, 18.58
Jaa-a. Ei se mulla mikään kipinä tai ihmeherätys ollut vaan paskat jalat ja kroonisiksi äityneet penikat. Oli pakko jotain keksiä tilalle.

Ehkä oltaisiin monilta vaivoilta vältytty, jos laji olisi lötynyt jo aiemmin.

No niinpä niin, osittain samoilla linjoilla. Kun ei voinut juosta, pakko miettiä vaihtoehtoa kun halusi ulkoliikuntaa!!! pitkäkestoista ulkoliikuntaa!!
Miksen ottanut pyöräilyä ohjelmaan aiemmin? - hyvä kysymys johon on selkee vastaus - ei meillä ollut rahaa. Kilpapyörään, hyvä kun oli lenkkareihin.

Parempi myöhään kun ei milloinkaan..

zipo
10.12.2013, 21.10
Eka olis Nishiki Ariel joka oli aina rikki sitten muutama vuosi väliä ja tilalle tuli upo uusi täpäri Kona King Kikapu.Pyörät on vaihtuneet melko tiheään vuosien mittaan.
2 omistaja antoi ajella vielä kerran metsässä ennen eteenpäin myyntiä ja pitihän siitä ottaa myös kuva muistoksi.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb2114015/p4pb2114015.jpg

usko juntunen
10.12.2013, 21.53
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?26747-Milloin-Miten-ja-Mill%E4-aloitit-py%F6r%E4ilyharrastuksen
Aika tuore "vanha" topic. Viimeinen postaus v.2012

yedi
10.12.2013, 23.31
Eka fillari, jonka merkin muistan oli Tunturi Poni jossakin 70-luvun loppupuolella. Sitten tuli Terässiipi 5 v. Shimano Positron osilla, lenkkiä tuli ajettua jonkin verran. Lenkkiajo kiinnosti enemmän ja olisikohan -87 tullut hankittua Cressun harjoituskilpuri Tangen rungolla ja Campan Victory osilla. -89 tai -90 ostin ekan maasturin kaverilta; Miyatan 18 v. Ridge Runnerien XT osilla ja kolmoisohennetulla rihlatulla teräsputki rungolla, tuossa vaakaputki oli vaakaputki. Miyatalla tulikin ajettua pitkään. Uudempia maastureita on tullut hankittua ja DH:kin on tullut kuvioihin mukaan.

Nyt on taas tehnyt mieli maantieajoon. Ehkä ei vielä keväällä tarvitse ostaa maantiepyörää, mutta ehkä jotakin voisi rakentaa jos tässä innostuu...

brilleaux
11.12.2013, 07.30
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?26747-Milloin-Miten-ja-Mill%E4-aloitit-py%F6r%E4ilyharrastuksen
Aika tuore "vanha" topic. Viimeinen postaus v.2012

Pahoitteluni. Tuo onkin näemmä vasta 1,5 vuotta sitten viimeksi ollut voimissaan(aloitettu v. 2007). Olisiko antaa jotain ohjeistusta kuinka pitkälle kahlaan vanhoja ketjuja läpi, jotta uskallan aloittaa uuden? 5 vuotta, 10 vuotta??

P.s. tuolla aikaa, kun kaivelit tuon edellisen niin tuoreen ketjun esille ja näpelöit postauksesi olisit voinut vaikka vastata ihan ketjun aiheeseenkin? ;)

Smo
11.12.2013, 08.26
70-luvulla olisko ollu 18" venäläinen poikien pyörä .. iso kuin mikä. Apupyörät piti saada pois ja siitä lähtien ajettu millä tahansa pyörällä missä tahansa. Enska-tyylistä ajoa piti harrastaa heti kun oli isompi pyörä, kalustolla ei niin väliä mutta kivien yli ym piti taiteilla ja jäillä suditella.

Harryupp
11.12.2013, 09.54
60-luvulla sain ekan pyörän SCO miesten pyörän. Se ei pahemmin pyöräilyharrastukseen sytyttänyt. Mutta vuonna 1973 yhdellä työkaverilla oli 10-vaihteinen Raleigh Royale ja hän kertoi missä niitä myydään. Kesäkuussa minä sitten ostin oman Raleigh Royale retkifillarin. Sitä mä sitten kolme kertaa päivitin uusilla osilla ennenkuin 1986 hankin ekän kilpurin italialainen Conti pyörän Ofmega Mistral osilla. No vuonna 1988 oli jo nälkä kasvanut pyöräillessä että tuli ostettua Daccordi/ViSom pyörä Campagnolo C-Record osilla. Ja talvella 1990 ostin vm 1989 Fuji Mt. Fuji maastofillarin. Ja siitä homma lähti käyntiin, tuli kasattua "kakkospyöriä" vanhoista osista ja kiekkoja tuli koottua paljon ja Shimanon STI-vaihteita tuli asennettua moneen pyörään. Nyt ykköspyöränä Bianchin peruscyclocross Zurigo.

Ketjureaktio
11.12.2013, 09.58
Ensimmäinen pyörä joka todella herätti pyöräilyfiilikset oli 5v käyräsarvinen Peugeot 80-luvulla. Ei malttanut koulussa keväällä istua kun asvaltti suli ja houkutti ajamaan ympäri kaupunkia.

Joskus 88-89 maastopyörät tulivat, ja piti mennä kesätöihin saadakseen Oikea Maastopyörä, 18 kiloa painavan Nopsa Monterra (kromattu stonga jne). Se haettiin safkiksella Forumin Intersportista ja se oli KALLIS! 2000 markkaa eli n. 330 eur (silloin kun euroon siirryttiin...)

Sillä ajeltiin -89-95 ketjuja ja akseleita poikki ympäri Espoon & Helsingin keskuspuistoa ja aina Nuuksiossa asti, sillä polulla ollaan vieläkin. Aika monta tuhatta kilometria polkua on tullut nähtyä pääkaupunkiseudulla ja vähän muuallakin, kauimmillaan Thaimaassa.

Ajelin muuten tuolla Nopsa Monterralla (Tunturi ATB:n esi-isä) Helsingistä Kuopioon n. 800 km lenkin parin kaverin kanssa, purjehduskengissä. Nykyään ei ehkä tulisi mieleen lähteä moiseen - purjehduskengillä.

Takamisakari
11.12.2013, 10.12
Ensimmäinen "maantiepyörä", Helkama Kulkurin "tuunattu" versio (en muista enää mallinimeä) tuli vanhemmilta lahjaksi jotta pysyisi pois mopoilusta mahdollisimman pitkään noin v.1985. Tällä tuli ajettua yläasteikäisenä lenkkejä ihan reipasta vauhtia ja faija putosi kyydistä noin 1986.. Tää vaihtui sitten violettiin Peugeot Mont Blanciin jonka tyhmyyksissäni jätin varastettavaksi kerrostalon pihaan. Eka maasturi oli Mongoosen IBOC (tai joku sellanen) jossa oli cooli kolmionmuotoinen vaakaputki ja mahtavat virvelitehtaan Biopace-rattaat. Kyllä sillä kelpasi. Oma maastoharrastus alkoi tosin jo -80 luvun alussa venäläisellä yksivaihteisella katuhirmulla jolla työnnettiin metsässä menemöön puiden välissä jos ei työnnetty kaverin 80cc crossipyörää montulla käyntiin. Ajattelin (yrittää) soveltaa faijan taktiikkaa ostaa jälkikasvulle kelpo fillareita jotta pysyisivät pois moottoroitujen parista mahd pitkään myös omalle jälkikasvulle. Itse pysyinkin suht pitkään mutta sitten homma repesi melko totaalisesti..

E: painoin nappia editoimatta ja huomasin pari asiaa. 1: On sitä jo aika vanha 2: tää teksti näyttää just sellaselta hyvin vanhan ihmisen jorinalta, mutta en editoi.

mutanaama
11.12.2013, 10.34
Uusherännäisenä ostin nelikymppisenä nishikin Bigfootin X-29:n. Muuten ihan jees, paitsi: osat kuraa, vannejarrut, juustokeula hajosi vuodessa ja koko oli pari pykälää liian iso. Kiitos vaan sinne malmille. Mutta juuri noista paskoista osista johtuen pääsin speksailemaan fillaria, renkaat vaihtu, jarruiksi levarit jne.. Fillari jatkaa edelleen elämäänsä aktiivikäytössä tosin kaverilla.

samooja
11.12.2013, 11.19
Piti saada voimaa ja rentoutta jalkoihin, kun tanssi ja juoksu ja tatamilla pomppinen ei riittänyt. Isä ja setä-vainaa olivat piankki-ukkoja kumpikin, sieltä se lähti.

Ripa523
11.12.2013, 11.41
"Oikea" pyöräily alkoi suunnilleen vuonna.... oisko ollu -78 tai -79. Ostin ihan omilla rahoilla Terässiipi -merkkisen 5-vaihteisen retkipyörän. Siinä oli silloin vielä "kasvunvaraa"... olinhan ala-asteella. Sillä tuli ajeltua aika paljon koulumatkoja (8 km / suunta) + satunnaisia muutamien kymmenien kilometrien reissuja. Pyöräily loppui, kun koulukin loppui.

Sitten reilun parinkymmenen vuoden paussin jälkeen 2005 ostin Raleighin "maasturin". Vieläkin tuo jäykkäperä vie tilaa pyörävarastossa; on tosin jäänyt vain satunnaiseen talvikäyttöön...

devon
11.12.2013, 12.12
Kipinä syttyi, kun 2006 hybridikammoinen myyjä sai minut ostamaan Trek 4900 disc -pyörän, vaikka toinen myyjä työnsi koko hybridimallistoa nenän alle. Pyörästä tuli rakas kulkine, jolla taittui köyhän opiskelijan kaikki ajot ympäri vuoden. Myöhemmin pyöräily jäi aika pahasti, kun liki 30 km työmatka tuli taitettua autolla ja liikuntaan ei ollut mitään intoa. Tauon jälkeen kipinästä roihahti kunnollinen palo vasta tänä kesänä, kun surukseni totesin, että olihan se Trek oikeaan maastoajoon himppu iso tällaiselle kääpiölle ja hankin tilalle (ensin epäonnistuneen ostoksen Fujin 29er:n ja sitten) Radonin pikkuruisen täpärin. Trek on nyt miehen työkaverilla ja uudelleen kovassa käytössä.

scf_
11.12.2013, 12.48
Tunturin ATB:llä ekat polkuajelut.
https://lh6.googleusercontent.com/-3xhKp9uLF1k/Ue43H-0Y-FI/AAAAAAAAQOg/gHmKrUyRAS8/w923-h692-no/20130715_134500.jpg
Kuva lainattu googlelta.

LJL
11.12.2013, 12.57
Tunturin All Terrain Bike! Sellaisella lapsena on tullut ajettua 90-luvulla.

Lasken kuitenkin ensimmäiseksi harrastuspyöräksi 2007 Focus Super Bud SL:n, jonka ostin Larun pyörästä. Kuvaa ei ole tai jos olisi, en kehtaa liittää sitä tänne. Oli liian iso ja muutenkin aika jäätävä

IHD
11.12.2013, 14.30
Aah.. nostalgiaa :Pyöräilyura ei alkanut kovin lupaavasti: 6 vuotiaana ajoin fillarilla auton alle, jalka poikki ja molemmat kädet murtuivat, mutta hengissä onneksi selvittiin. Teini-ikäisenä hinkattiin sitten venäläisvalmisteisella 5 vaihteisella retkipyörällä jossa oli niin "laadukas" että vaihtajan vääntyessä vaihteen korvake katkesi joten sitten oltiin vähän aikaa ilman pyörää. Muutaman vuoden pyöräilytauon jälkeen hommattiin silloisen (ja nykyisenkin :rolleyes:) vaimon kanssa ekat kunnon fillarit- merkkiä Peugeot ja malli taisi olla tuo PX-8 (tai vastaava), nuorelle rouvalle tietysti vastaava naisten rungolla. Erinomaiset ostokset, joilla suhailtiin päiväreissuja seuraavat vuodet ja kuljettiin tenavia päivähoitoon yms. ennen auton hommaamista. Auton tulon jälkeen tulikin sitten vähemmän ajettua fillarilla ja myytyä Pökötti pois ja ajan hengen mukaisesti tilalle hankittiin trendikäs Kona (Hahanna Larun Pyörästä, tallissa vieläkin sinkulana). Konalla ajaminen oli aika satunnaista kunnes innostuin työmatkafillaroinnista kesät-talvet kun työmatka kasvoi ensin 500 metristä 5 kilsaan ja muutamaa vuotta myöhemmin 12 km:ään. Varsinainen "toinen valaistuminen" pyörälijäksi tuli sitten 2007/2008 jolloin hommasin täpärin (Canyon) ja muutama vuotta myöhemmin työmatkafillariksi kaverilta lähes käyttämättömän Scotin maasturin. Sen jälkeen onkin ajamisen ja osien vaihtamisen riemua riittänyt noilla näihin päiviin asti.:)

HanttaHoo
11.12.2013, 14.56
Vuosi 1996 ja alla täysjäykkä Kona Hahanna avopolkimilla kun lukkoihinkaan ei ollut vielä varaa. Alamäessä vauhtia hillitsi kuitenkin cantilever jarrut!
V-jarruista ja joustokeulasta saattoi vain unelmoida. Olihan se menoa, mutta hauskaa kun näin jälkeenpäin muistelee.

brilleaux
11.12.2013, 14.57
Muistui mieleen oma Jopo. Aloitinhan mä siis homman jo hyvinkin aikaisin oikeastaan. Jopolla otettiin n. 10-12 vuotiaana uran ensimmäiset otb:t paikallisen uimarannan hiekka-alamäessä; täysillä kiveen ja ilman pottaa(niitä tainnu edes silloin olla..) ratin yli otsa edellä seuraavaan kiveen.

Ei käyny pahemmin, komea perunan kokoinen mustelma ja pikku ihottumat. :D

PeeVeli
11.12.2013, 21.41
Ensimmäinen varsinainen harrastuspyörä, Tunturi Retki 10 vm. 1978. Pahoittelen huonolaatuista kuvaa.

http://farm4.staticflickr.com/3808/11327928426_32570664c4_z_d.jpg

Tank Driver
11.12.2013, 22.18
^ Hemmetin kännykkäkuvat.

PMT
11.12.2013, 22.32
Tää pyöräily alkoi joskus 50 luvun puolivälissä ajetiin pitkin metsiä, sitten kun tultiin isommiksi tuli moottoroitu peli alle, sen jälkeen ajettiin autolla kilpaa se lopetettiin -84 kun ei aika riittänyt kun kuskattiin lapsia harrastuksiin,tYttö kun hiihti kilpaa Kasakon leivissä niin hän sai -90kesätreenejä varten 10kg,n maasturin jolloin tämän hetkinen pyöräily on ollut jatkuvaa 94 ostin oman Kona AA maasturin vähän tuunattuna 96 tuli eka täpäri KONA SEX 3
johon saimme Formulan levari navat ja jarrut ,siinä tehtiin suunnittelutyötä että rungossa ei ollut levari kiinnikkeitä kuten ei rokkarin keulassakan mutta kyllä ne tehtiin kahteen pyörään joista toinen taitaa olla vielä hengissä.sen jälkeentuli aika jolloin pyörävaihtui mekein vuoden välein, en oo laskenut kuin 2000 luvun niin on ollut 10 pyörää. oisko jo viimeinen sen vaan luoja tietää.

CwA
11.12.2013, 23.07
Tunturin ATB:llä ekat polkuajelut.
---kuvaclips---
Kuva lainattu googlelta.

Juurikin tuollainen oli omakin eka, joskus 80-luvun loppua se taisi olla?
Sillä kuitenkin ekat OTB:t tuli otettua, kun oksanpätkä polulla lensi pinnojen väliin ja siitä sitten lokasuojan tuet jarrutti renkaan pyörimisen, joten pyörä alkoi pyörimään sen sijaan, pyörä oli tietty ihan uusi ja sanomista tuli kun heti rikottiin uusi pyörä :rolleyes:

No siitä meni runko poikki ja takuuseen sai uuden. Sillä mentiin 2000 luvun liki puoleenväliin, kunnes se lukitusta pyörävarastosta lukittuna katosi, ei sitä osannut kaivata mitään parempaa ja ehkei mun ajot silläkään olleet kovin aktiiviharrastamista vaan enemmänkin hyötyajelua vähän jokapuolella Suomea.
Tuota ennen oli joku 3-vaihteinen pyörä, jolla ajelin muutaman vuoden, mutta sillä nyt ei paljoa ajamisen riemua kokenut.

Enemmän sellainen säntillinen harjoittelu ja harrastaminenhan alkoi vasta 2013, vaikka jo vähän aiemmin oli vähän yritystä, mutta ihan kuntoilumielessä en sen pisempään ole 'harrastanut'.

Eikä mulla ole oikein mitään mielenkiintoa harjoitella kilpailuja varten, ihan se riittää, että vaivatta pääsen kulkemaan sinne minne tarvitsee, julmista mäistä huolimatta.

Tällähän aloitin siis tämänvuoden alkukuukausina, tosin tarakka, lokarit, sekä kapoiset alle 40mm leveät renkaat varustuksena ja aika raskaalla voimansiirron välityksillä, pienin välitys taisi olla 28-28, nyt sekin jo 22-36 ja kehnossakin kelissä pääsee, jos vaan renkaat ei karkaa alta:
http://i.imgur.com/QCmwuTg.jpg

Syy miksi aloitin pyöräilyn alkuvuodesta oli tietty se, että yläkertaan kun nousi, niin portaiden välillä piti puuskutella, pihan poikki laahustaminen oli iso urakka, joten aika kehnossa kunnossa tuli oltua ja painoakin oli ihan helkkaristi, mutta siitä se on korjaantunut, parin vuoden päästä voi olla ihan kelvollinen kunto jo.

slow
11.12.2013, 23.16
Innostuksen sytytti kesätyörahoilla ostettu Nopsa Commander. Vuosi oli 1983.

http://suomenmuseotonline.fi/fi/kuva/Mobilia/pv005pqe.jpg


Kuva haalittu netistä. Ulkonäkö täsmää.

Marsusram
11.12.2013, 23.28
Pahoitellaan samalla tätäkin huonolaatuista kuvaa: Tunturi Retki10 vm 1977
Kesätienestirahoilla ostettu Rantalasta.
Tuolla tuli ajettua 1977-1992 paljon työ-, opiskelu- ja retkikilometrejä.
Paljon osia vaihtui (hajosi) matkalla.
http://lh4.googleusercontent.com/-4jJhyjKMCaY/UqjVh_bOiKI/AAAAAAAAEyY/m6rSIMUlG7Y/w723-h553-no/tunturiretki1977.jpg

Uusi alkuinnostus tuli maastopyöräilystä, eka maasturi Kona AA
http://lh4.googleusercontent.com/-LpXZ4ayO3aQ/UGxZkEyJ2UI/AAAAAAAAD5U/R00K59B1UlM/w800-h600-no/KonaAAuutena.JPG

MäkiHiiri
11.12.2013, 23.33
Se oli Vaarilta saatu sininen Monark! Sain sen kulutettuani juniorinopsani miltei puhki. Se oli tosi hieno ja sillä matkustaminen oli mitä parasta! Harmi vaan, että kerran se tuli jätettyä yöksi parkkiin väärään paikkaan. Sen jälkeen oli monta pyörää ja sitten vasta Konan hommattuani opin ajamaan pyörää... Harrastusinnostuksen syttyminen on ollut monivaiheinen prosessi ja uskon, että innostun tähän lajiin vielä monesti.

juminy
11.12.2013, 23.33
Kaipa tsygäily on ollu aika tärkeetä siitä lähtien kun oppi ajamaan. En tiedä minkä ikäsenä, omat muksut on 3...4 vuoden iässä oppineet polkeman, mut kai ne on muutenkin mua fiksumpia. Jossain noin 1998...2007 oli aika kun tsygät oli enempi mummisluokkaa, hyötyajoa, kevyttä lenkkeilyä ja jotain retkiä. Sitte 2007 niinku harrastamaan, sitä ennen kaikki oli aina vaan hupia :) Tai eipä tuo nyt kovin vakavaa nykyäänkään ole. Jos ei huvita, niin metriäkään tarvi ajaa. Ja aika harvoin siis tarvii, jonku verran tulee kaupassa tms. käytyä, mutta julkisillakin pääsee aika kivasti, joten ei mitään suuria määriä tarvi mankeloida. Pitikö puhua raudasta, no olihan tossa ainakin yksi pyörätyyppi mainittu.

MTS
12.12.2013, 01.29
Tunnen itseni hyvin nuoreksi katseltuani toisten kommentteja.

Ostin vissiin toisena opiskeluvuotenani Meridan hybridin, joka lähti halvalla alennusmyyntien ja vaihtopyörän ansiosta. Meno ei ollut mitenkään tunteisiinvetoavaa, mutta hybridillä pääsi kuitenkin paikasta toiseen paljon mukavammin ja nopeammin kuin entisellä Pregollani. Hybridistä nyysittiin kutakuinkin kaikki osat eräs hyvin ruma päivä, mutta ehdin ajaa sillä edes sen verran että pystyin sen vahvuuksien ja heikkouksien kautta kaavailemaan seuraavan ostokseni. Päädyin 29eriin, enkä ole katunut pätkääkään.

Kuvia kahdesta aikaisemmasta pyörästä ei ole kun eivät olleet kovin rakkaita. Nykyisestä on, mutta ei sellaisesta kukaan jaksaisi innostua.

Hissitolppa
12.12.2013, 06.42
Ensimmäinen "oikea" pyörä tais olla oikein Epsanjasta asti tuotu pieni bmx pyörä vapaarattaalla, käsijarruilla ja todella komeilla muovisilla 5 puolasilla vanteilla. Oli pehmusteet stongassa ja vaakaputkessa. Se oli komea laite.

Maastopyöräily alkoi jossain 90 luvun kieppeillä ja ensimmäinen 26" maasturini oli Kuwahara Terminator SIS osasarjalla. Käsittämättömän kestävä pyörä josta ei koskaan mitään hajonnut vaikka se sai runtua oikein huolella. Osia siihen tuli vaihdeltua aina kun vaan käsiin jostain parempia sai. Olen pettynyt, kun ei Googlen kuvahaku Terminaattoria löytänyt. Se oli suht yleinen pyörä silloin.

Farina
12.12.2013, 08.30
"Pyöräilyura" alkoi komeasti Poni Tunturilla, joka alkaa nykyisin olemaan jo klassikkoainesta. Seuraavassa Tunturissa oli legendaariset Torpedo-vaihteet, jotka tuntuivat jo vähän vanhantavilta, koska joillain oli jo Shimanoa tangossa. 1990-alussa alkoi Suomessakin näkyä kunnon MTB:eitä ja pyöräkuume nousi ensimmäisen kerran. Kovimmilla jätkillä oli Scott Peak ja toista ääripäätä edusti ketjussa aiemmin esitelty Tunturi All Terrain Bike. Kun Scottiin ei ollut rahaa ja Tunturi tuntui liian tylsältä, tuli hetken mielijohteesta hankittua DBS Offroad-"maastopyörä"... Kuvassa on lähes vastaava, mutta väritys oli omassani tyylikkäämpi... Erikoisuutena oli jäätävä standover ja rumpujarrut! Niitä ei joka jannulla ollutkaan. Ensimmäinen pyörä meni takuuseen vaihtoon, kun Shimanon sarjaa ei vaan saatu ikinä toimimaan. Toinen toimi aavistuksen paremmin. DBS:llä jyristeltiin polkuja, metsäautoteitä ja jopa hiekkakuopan seiniä alas.
http://www.re-buy-cycle.co.uk/uploads/206/L/0.jpg
Kun aika jätti DBS:stä ja railakas opiskelijaelämä alkoi maistumaan mukavalta, niin pyöräily jäi. Jossain vaiheessa alkoi juokseminen maistumaan erittäin hyvältä. Pari puolimaratoniakin tuli vedettyä kunnialla maaliin, mutta molempien jälkeen oli tarjolla pitkä lepo jalka-ongelmien kanssa. Oli penikkatautia, polvikipua yms. Ostin Nishki-hybridin viitisen vuotta sitten kauppakassiksi ja pikku hiljaa pyöräily alkoi tuntua mukavalta. Muistot MTB-uran alusta veivät metsäautoteille ja poluille. Nishiki ei ollut ehkä optimaalisin näihin kapinoihin. Kun polviongelmat pahenivat taas loppukesästä, päätin että satsataan pyöräilyyn ja tilasin Cuben Saksasta. Talvisen hiihdon rinnalle oli saatava mielekäs, pitkäkestoinen urheilulaji ja maastopyöräily tuntuu vahvasti omalta jutulta.

sunny
12.12.2013, 13.40
Kysymyksenasettelu taitaa rajata ne lapsuuden ensi pyörät pois. Maastoon mentiin kuitenkin ensi kertaa tosimielellä Bee free-kulkineella. Runko oli muistaakseni Tangen putkea ja kesti valittamatta kaiken. Pyörässä oli myös 5-vaihteinen takapakka ja Shimanon vaihdevipu. Tilapäisessä mielenhäiriössä pyörä tuli myytyä kaverin äidin suostuttelusta kaverille. No, kaverihan makuutti pyörää loppuvuoden vesilätäkössä, joten se oli sen hienon pyörän loppu. Seuraavaksi oli kaksi Crescentin 10-vaihteista käyräsarvista ja sinivalkoista retkipyörää. Jälkimmäisellä tuli jopa osallistuttua ensimmäiseen maantiekisaani. Edellisenä iltana pyörää kevennettiin riisumalla kaikki irti lähtevä retkipyörävarustus. Oli siinä useampi kilo tavaraa. Kun menestys kalusto huomioiden oli vähintäänkin hyvä, niin siitähän syttyi kipinä. Armeija tuli kuitenkin tähän väliin. Armeijan päivärahoilla eli ns. sotkumunkkirahoilla sai kuitenkin ensimmäisen maantie/cc-pyörän hankittua. Kyseessä oli sitten jo aito Peugeotti, tarkemmin Ventoux (Reynolds 520-putkea). Sillä tiellä ollaan vieläkin, sillä viime vuonna tuli Saksasta ostettua vastaava, vaikka rungossa eri mallinimi lukeekin ja vaihteita on tullut vähän lisää. Nämä on niitä parhaita pyöriä ja hengelle hubaa. Maastokisoissa aloiteltiin Nakamura Summit-maasturilla Fillari-lehden hyvän arvion inspiroimana. Ja loistava pyörähän se olikin. Siitä sitten jatkettiin Sunneilla. Nykyiset maasturit meneekin sitten jo tehtävänannon ulkopuolelle.

ajelee
12.12.2013, 15.46
Eka jonkinlainen "parempi" pyörä oli teini-iässä hankittu Tunturi Retki10, samanlainen kuin viestin 32 kuvassa. Toki sitä ennen oli poljettu kouluun ja muuten kotinurkilla, mutta Tunturilla lähdettiin pyöräilemään pyöräilyn vuoksi ja tuli sillä pari vähän pitempää reissua/retkeä tehtyä.

arctic biker
12.12.2013, 17.10
Tietysti koko ikäni olen pyöräillyt, termillä hyöty. Kun eka ajokorttikin tuli hommattua 36-vuotiaana, vuonna -89. 1978 Rovaniemelle muuttaessani ensimmäisiä ostoksia oli Cressun 10-vaihteinen jolla tulikin ajettua myös pientä retkiajelua kunnes sen varas sitten vei.

Varsinaisesti harrastuspuolelle lipsahti vasta vuosituhannen vaihteessa. Ja tieten maasturilla, Peugeot jotain, vannejarrut ja Manitoun Magnum R keula. Trekin Fuel 90 käytettynä hetikohta ja Cannondalen R800 maantiepyörä sitten 2004. Cännärin myin aika äkkiä pois kun melonta sun muut vei aikaa. Trekin runko katkesi ja hitsattuna kesti aikansa. Halvalla sain sitten uuden Gt I-driven joka onkin ainut ns "huono" pyörä mulla, liika äkänen geometria. GT;n tilalle tuli sitten 26 jäykkäperä, jotenkin aattelin että simppelimpi.

Nyt on talliin ilmaantunut kippuratankoisia. Mulle 70-luvun hölkkäbuumin kasvatille pyöräilyyn siirtyminen oli tietysti sillai luontevaa kun nuo nuoruuden hoitamattomat juoksupolvivammat ei iän myötä parane. Ja kyllä tää fillarien tekniikkakin kiinnostaa

Ja tietysti nyt olen taas takasin alkupisteessä, pyörä on myös hyötykalu.

SeKo
12.12.2013, 21.18
Lapsesta asti on pyöräilty, alun jälkeen varmaankin vähemmän. Helkama Nappula oli se eka, sitten oli Terässiipi (kahta kokoa) ja sitten Tunturi Rider. Myöhemmin jotain muuta. Vuonna 2008 hankittiin sitten vaimon kanssa samanlaiset pyörät (Raleigh Rochester hybridejä), vaimo myi omansa pois ja osti Helkaman tilalle. Itse voitin Nishiki Intron ja ostin vuosimallin 1988 Helkama Kulkurin ja myin Nishikin pois, se kun ei soveltunut kärryn vetämiseen. Luonnollisesti Kulkuri oli tarkoitettu Raleigh Rochesterin lisäksi kärryn vetoa varten mahdollisten huoltokatkojen ajaksi. Raleigh palveli hyvin kärryn veturina, myös talvella Nokian W240 alla. Nyt nastakumit on Kulkurissa ja Raleigh odottaa tuomiota kun kolaroin sen. Ei pahakaan kolari, mutta korjaaminen maksaa monta rahaa.

Paulix
12.12.2013, 22.03
Tunturin ATB:llä ekat polkuajelut.
https://lh6.googleusercontent.com/-3xhKp9uLF1k/Ue43H-0Y-FI/AAAAAAAAQOg/gHmKrUyRAS8/w923-h692-no/20130715_134500.jpg
Kuva lainattu googlelta.

Heeeii, toi on mun fillari :)
Myin pois viime kesänä. Kuvanmukaisessa kunnossa. Ollut tallissa about 15v lähes ajamattomana..
Ihan paska tankki. Tappoi fillarointi-iloni pariksikymmeneksivuodeksi. Maalaispojalle muutakaan myyty kun ei siihen aikaan muuta ollut.
AaaTeevitunBee.. my ass.. kännipyöränä kaupungissa ihan sopiva, no se on välillä aika aateebeilua..
Eniten hämmästelin että noi vaihteet toimi aina kuin kello. Shimano GS200..
Mutta jos tosta tulee trendikästä arvoretroa jossain vaiheessa niin ei kuitenkaan kaduta. Ei siitä iloisia muistoja ole jäänyt.

Mcross
13.12.2013, 05.53
Maastopyöräily innostus alkoi Nopsa Barcelona fillarilla. Mainoksia jakamalla olin säästänyt siihen rahat ja kestävyys ei ollut siinä ihan huippua. Vähän reilu vuodessa sain kaks taka-akselia poikki ja muutenkin oli aika loppu, sitten se jäi rikkinäisenä seisomaan. Iltaduuneja siinä vaiheessa tehneenä marsin Kesporttiin ja ostin Scotin. Varas vei sen vajaassa vuodessa ja vakuutusrahoilla/omilla rahoilla parempi Scotti tilalle. Senkin vei varas vajaassa vuodessa. Taas pistin vakuutusrahat ja omaa lisää, että sain vielä paremman Scotin. Sitä ei varas kerinnyt viemään, kun myin sen pois ennen armeijaan menoa. Maastopyöriä ennen oli joku Cressun retkipyörä, Poni ja Mummo pyörää, jotka itse olin kunnostanut ja maalannut. Spreimaaleilla tosin, mutta ikään ja taitoon suhteuttamalla todella hienoja. Cressu hajos ja muut vei varas.

Asetyylikoliini
13.12.2013, 10.11
Vuosi oli 1992, ostin Raleigh Lambada -merkkisen pyörän ja tutustuin sillä ympäristöön Stuttgartin seudulla ja Pohjois-Schwarzwaldissa. Huomasin pyöräilyn olevan loistava tapa retkeillä ja matkailla, liikkua myös arkimatkat sekä kuntoilla. Ehdottomasti samaa mieltä edelleen, joskin hiukan urheilullisempikin meno on alkanut kiinnostaa. Tuo Raleigh pitäisi varmaan hakea kotiin veljen autotallista, tutkia tarkemmin ja tehdä siitä vaikka Projekti.

polkadot
14.12.2013, 11.28
Mikä oli ensimmäinen pyöräsi, joka herätti kipinän harrastukseesi? Maasto tai maantie, ei väliä.

Kipinän vakavammalle pyörä- ja pyöräilyharrastukselle herätti kammottava Nopsa-hybridi n. 10 vuotta sitten. Sitä ennen olin ajanut lähes 20 vuotta Retki-Tunturilla ilman isompia ongelmia, joten ajattelin, että pyörä kuin pyörä - kyllähän noilla pääsee paikasta toiseen. Nopsa oli kaikin tavoin niin huono ja heikkolaatuinen, että se avasi silmät: jos näin huonoja pyöriä on olemassa, minkälaisia ne Hyvät ovat? Pian tallista löytyi vähän laadukkaampi Felt ja Bianchin maantiepyörä. Niitä seurasivat 29-maasturi, kevyt maantiesinkula, cyclocrossari jne. Vähitellen alumiinin määrä tallissa väheni ja tilalle tuli enemmän hiilikuitua ja terästä.

Summattuna: 300 € Nopsa tuli maksamaan tuhansia euroja, mutta sytytti kipinän hienolle harrastukselle ja tuhansille pyöräilykilometreille. Pitäisikin käydä kiittämässä sitä itähelsinkiläistä urheilukauppiasta, joka myi minulle heikkolaatuisen, painavan ja täysin vääränkokoisen malmikasan, joka kesti hädin tuskin keväästä syksyyn.

marko.k
14.12.2013, 12.40
Junnuna tuli laitettua kynttilää takarenkaaseen talvella ja suditeltua monta tuntia putkeen. Serkuilla maalla ollut muuta tekemistä kuin ajella isännän liian isolla maasturilla päivät pitkät. Helkama kulkuri isäpuolelta ja sillä kuljettiin yläaste aika ennen mopoa. Silläkin pystyi keulimaan kilometri kaupalla. 26 mummo cresent tuli hypittyä poikki. 2006 taas ostin insera zeous maasturin motocross/enduron tueksi ja sillä vähäistä ajoa kunnes 2010 aloin taas ja 2012 se varastettiin. Alkuvuodesta taas uusi pyörä ja nyt ajetaan aina kun vaan voi.

LJL
14.12.2013, 12.44
Heeeii, toi on mun fillari :)


Maailma on näköjään aika pieni paikka vaikka olisi netissä ;)

Paulix
14.12.2013, 22.29
Pitäsköhän perustaa oma vertaistukiryhmä tai FB-gruuppi..
"Pyöräilijät jotka ovat aloittaneet pyöräilyharrastuksensa Tunturi ATB:llä" :D

CwA
15.12.2013, 00.24
Ei se Tunturi ATB sitten niin huono ollutkaan, kun se on sytyttänyt niin monta kipinää.

Ne jarrut oli siinä kyllä mainiot, ei nuo nykyisen pyörän v-jarrut pääse lähellekkään, ehkä ne jarrukahvat oli pisemmät tai ne cantileverit vaan muutoin toimi 26" vanteen kanssa paremmin, mutta hauska sillä oli järkyttää ihmisiä jarruttelemalla takapyörä ilmassa.

Aikamoinen malmikasahan se oli metallisine lokareineen ja teräsrunkoineen, mutta kun oli tottunut jollain Terässiipi Nopsa tai mikä lie virityksellä ajamaan, niin ATB oli sen jälkeen jopa sporttinen.

Mulla taitaa olla vieläkin ne Nokian slicksit tallessa, jotka hommasin moiseen ja sehän alkoi kulkemaan heti paremmin, alkuperäinen etukiekkokin on vielä tallessa, tosin sen vääntelin solmuun erään betonipilarin kanssa, kun niillä slikseillä ei ihan täyttä vauhtia lumijääkelissä olisikaan pitänyt ajaa ostoskassit tangossa roikkuen, sen jälkeen tulikin nastarenkaat.

Ehkei niin kovin kaksinen pyörä, mutta siihen aikaan ei nettiä tai nettikauppoja ollut ja se pikkukaupungin kivijalkaliike (joku urheiluliike, mitä niitä nyt 80-luvun lopulla olikaan) oli paikka josta pyörätieto tuli ja eihän siellä mitään oikeasti hyviä pyöriä ollut ja siinä sarjassa varsin käyttökelpoinen laite, jolla kumminkin liki 20 vuotta taisi päästä kulkemaan.

Ne muovipolkimet hajosi kyllä ikävästi kesken matkan, tuli damagea pohkeeseen, mutta kivijalkamyymälästä löytyi metalliset ja siitä lähtien olenkin aina ostanut metalliset polkimet pyörään eikä ole tarvinnut pettyä.

Pyöräkorjaaja tosin oli erikoinen, kun hänen mielestään olin polkenut ne eturattaat ihan soikeiksi ja olisi pitänyt uusia, mutta samalla olisi pitänyt uusia ketjut, takapakka ja takavaihtajakin, kun ne kaikki pitää aina vaihtaa kerralla. Välillä vaihteet ei toimineet ja pyöräkorjaaja oli sitä mieltä, että takavaihtaja pitää uusia ja takapakka, ketjut ja ne eturattaat, kun niitä ei voi vaihtaa kuin kerralla. Oikein esitti kuinka on takarattaisiin ihan lovia jo kulunut, olinkohan 2 viikkoa ajanut eli tuskin yli 100 kilometriä niillä, jossain kohtaa tuli sitten pieni nokkapokka eikä enää tarvinnut käyttää siellä huollossa.

ATB:n kanssa toki opin sitten vaihteet säätämään ja monta muuta pyöränhuollon juttua.

Vaikkei nyt teknisiltä ominaisuuksiltaan ehkä kovin hyvä ollutkaan, niin kyllä kai se on ainakin tärkein pyörä mun pyöräilyhistoriassa ollut ja paras ajettava mitä pyöriä itselläni on ollut. Renu on niin kiikkerä ettei sillä pysty suoraan ajamaan ja jarrut on aika onnettomat, vanteet ei pysy suorana, ihan ikävä tuli ATB:tä, sen puutteista huolimatta.

Jos saisi autot myytyä, niin ehkä sitten pääsen jo johonkin parempaan kiinni kuin mitä ATB oli, ettei mun pyörät kovin tasokkaita ole nykyään :)

Greycap
15.12.2013, 01.05
http://rtl.1g.fi/randomstuff/raleigh.jpg

Raleigh Dragon, euroa vajaa 300€ Hobby Hallista. Edelliset 10+ vuotta olikin mennyt mummopyörän puikoissa joten ajattelin että pakkohan tuollaisen on olla hyvä. No kun ei. Puolitoista vuotta sen kanssa tappelin, sitten totesin että nyt rahaa kiinni niin paljon että alkaa riittää ja siitä alkaakin kokonaan toinen tarina mutta yksi asia on varmaa. Jotkut väittävät että huono kalusto tappaa innon harrastaa, edes tuo ei siihen pystynyt joten joko minulla on tosi kova into tai sitten väittäjillä on yrityksen puutetta.

OJ
15.12.2013, 01.39
Vuosi oli 1990 ja fillarina Helkama BMX jostain edelliseltä vuosikymmeneltä. Lajina MTB alamäki, ylämäki ja XC. Kiinnosti kuin ämpärillinen lokinpaskaa, mutta isä ja äiti pakotti. Kisan jälkeen legendaarinen radanvarsikaupungin valmentajaguru tuli jututtamaan ja seuraavan kerran viivalla Felmannin korttelissa samana vuonna. Sillä tiellä ollaan edelleenkin. Siitäs saivat kun laittoivat ajamaan pyörällä.

crcm
15.12.2013, 13.03
Täälläkin oli eka kunnon pyörä tuo samaisen ysäristi väritetty Tunturi ATB. Jarrut tosiaan oli uutena ainakin hyvät. Muistan kun pihan nassikoille esittelin niitä niin meinasin lentää tangon yli. Itselläni oli 24" versio. Joskus 90-luvun puolivälissä tuli sitten Diamond Back Sorrento sport joustohaarukalla. Ikinä en oikein ollut tyytyväinen siihen hankintaan vaikka sen taival kestikin se 15-vuotta. Iskarikin oli teräsjousihirvitys. Lukiossa kaverilla oli vuoden 1997 tienoilla jo Rock Shoxia keulilla ja spedut, joista jälkimmäisiä kummastelin erityisesti. Muutama lenkkikin vedettiin ja tuntui että kaveri ei oikein ollut tottunut speduihin vielä ainakaan silloin. Monesti tuli speksattua uutta pyörää, mutta hankittua se tuli vasta paljon myöhemmin.

Kunnolla harrastuksen pariin pääsin vuoden 2009 Cube Ltd Teamillä (http://img843.imageshack.us/img843/8767/forumhigh00736.jpg), jonka väri oli Candy Green. Timanttinen käärmeni oli antanut periksi ja äkkiä piti saada jotain oikeasti hyvää perseen alle. Väri oli mitä mainioin ja koko hieman ehkä alakanttiin, mutta sillä tuli koluttua Espoota ja Nuuksiota aika hyvin. Tätä nykyä Cubella on uusi elämä työmatka-ajossa ilmeisesti jossain Sipoon suunnalla.

Trike-Man
16.12.2013, 10.47
No...olihan niitä fillareita ollut terasseilla aika monta (mm. Stumpjumper, MBK joku(?),mutta olin kuulemma AINA tehnyt töitä, enkä kerinnyt ajelemaan paljoa...
Sitten 11/2001 tapahtui työtapaturma, joka muutti aikalailla mm. arkipäivääni: en saanut enää käydä duunissa, minulta kiellettiin auton ja moottoripyörän ajaminen (joku aivovaurio & o.puol.halvaus,joka kuulemma vaikuttaa mm.tasapainoon ja havannointiin).
Sain sitten 3-pyöräisen Wulfhhorst-fillarin, joka opetti mm.kypärän tärkeyden. Sitä seurasi 3-pyör. Fort,joka näki muutaman km:n Etelä-Suomen maanteitä (min.3500 km/vuosi)
Nyt terassilla seisoo 2-pyör. täysjousto GT,joka ei saa noin paljon kilometrejä, koska eteneminen mm. Espoon keskuspuistossa on turkaisen hidasta!
Nyt pitää mennä!
Trike-Man:-D

lateksi
16.12.2013, 22.11
30.5.1989 tuli haettua Olmon maasturi kaupasta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15452&d=1424774078

Tank Driver
16.12.2013, 22.15
Ihan paska tankki.

Hei!

LauriMan
03.05.2015, 19.55
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/1398469_10202739706398879_117649123_o.jpg


Onkos tuo keula RockShox Quadra 21R?:eek:

Jaa ettäkö mistä tunnistin...? Omassa aloitus(nykyisessä)pyörässä(vm-96 tai -97, en ole varma) on tuollainen. :)

usko juntunen
03.05.2015, 21.35
Retkipyöräilyn alkeita. Oli spandexit ja kaikki kopressiot :D
https://lh3.googleusercontent.com/-YO2pYPOmqss/Tu21lnYj0UI/AAAAAAAAcaE/c2rAKDE-i1U/s720/2011-12-18_2.JPGhttps://lh3.googleusercontent.com/-yOh0Eq5ZkdQ/Tu21mj_2KmI/AAAAAAAAPnI/iVKXlSBREcw/s720/2011-12-18_1.JPG

Ja tässä maastopyöräilyn alkutaivalta.
https://lh3.googleusercontent.com/-XpwWMpmZ7EE/SiAVBJgxiRI/AAAAAAAAD4c/_vBPfIUWUDw/s640/TUNTURI%2520KAYAPO%2520Matrix%2520018.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/-RYkg2HBigNM/SiAVDMzb39I/AAAAAAAAD4k/GEs-b04T5bw/s640/TUNTURI%2520KAYAPO%2520Matrix%2520008.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-dRzYMr4k6HA/SitgG3OpldI/AAAAAAAAcaU/3q86zCln0ZE/s720/MEHT%25C3%2584%2520TREK.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/-619P3a31_Oc/SZWSSz8MZ1I/AAAAAAAABHc/lHylXEBhyjU/s720/KARHUNPOLKU.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/-Ko7JpgsZgVM/SZWSV5QSCiI/AAAAAAAABHk/iasisVUiRAw/s720/KARHUNPOLKU%2520MTB.jpg

Viimeinen kuva on Lieksan Karhunpolulta. Ajeltiin vuorotellen(maastoduathlonhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png ) yhdellä jäykkiksellä sivulaukkujen kera koko reitti Patvinsuolta Teljoon. Kypärät on näköjään tippunu jonnekkin
pusikkoon. Pyörän merkki oli joku Ace Bike tjsp.?

MTBVespa
04.05.2015, 07.43
Äleet kuvat Uskolla jälleen.

latuman
04.05.2015, 08.41
Mummomankelilla tein työmatkaa ja sen päivitin Bilteman vaihdepyörään, että olisi vähän helpompaa. Mutta sitten kalliimman Nishikin ostin varmaan ihan vaan siks koska lelut on kivoja. Varmaan se parempi pyörä sitten motivoi polkemaankin enemmän.

LJL
04.05.2015, 09.31
Äleet kuvat Uskolla jälleen.

Kyllä! Hienoa!

Ulkorengas
04.05.2015, 09.40
Vaikea sanoa, mistä kaikki alkoi. 80-luvun alussa tuli ajeltua 22" pyörällä jos jonkinlaisissa paikoissa. Tuon jäätyä pieneksi sain 5-vaihteisen 24" retkipyörän, jolla ajelin parhaimmillaan yli 100 km:n matkoja. Tuon jäätyä pieneksi homma hiipui ilmeisesti siksi, että käytössäni olleet pyörä olivat epäsopivia. Maaston aiheuttamat oireet alkoi pahentua jokunen aika sitten, kun ostin cyclon. Lopullisesti ympyrä sulkeutui viime vuonna, kun ostin itselleni maasturin ja nyt siis ajelen sekä maantiellä, että maastossa.

J T K
04.05.2015, 10.10
Juu, Uskon ajohistoria on kyllä huimausta aiheuttavaa..!

Oma alkoi harrasteena -92 Raleighin harjoituskilpurilla, mallinimestä ei ole enää muistikuvaa. Musta/vihreä oli väritykseltään, Reynoldsin 501 muhvirunko, sen muistan että napsuvaihteet (SIS) siinä oli viistoputkessa. Möin pöljä sen pois ja jonnekkin Kuopion seudulle se meni.

N-Man
05.05.2015, 12.29
Oma maastopyöräily lähti liikkeelle heti armeijasta päästyäni ostetusta Nishiki Maniac maasturista.
Vuosi oli -92 ja pyörä mielestäni todella hieno ja "oikean maasturin" näköinen.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/05/01cf60be695b08504494200d81dfcaef.jpg
Ei mitään turhia härpäkkeitä, peukalovivut vaihteille (Shimano 500) tangon alla ja komea maalaus. Ja tietysti vähän muotoillut ja litistetyt runkoputket melkein nykytyyliin. Hintaa oli muistaakseni noin 3000 mk joten ihan ilmainen ei ollut.
Sillä sitten kolisteltiin ympäri Espoon metsiä. Melkoista rytyytystä se oli mutta kipinä maastoon jäi.
Sitten kuitenkin seurasi vuosia taukoa parisuhteen ja lapsien takia. Lopulta oli pakko taas ostaa pyörä ja vuonna 2007 kotiin tuli Trek 8500. Nyt alennuksella ostettu edellisen vuoden malli.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/05/0e6bd9b61a8e88fe4d044e73c971eb70.jpg
Oli se hieno! Shimanon XT Dual Control kahvat (eli jarrutus ja vaihteen vaihto samasta kahvasta maantiepyörien tapaan) ja Foxin ilmakeula ruhtinaallisella 80 mm joustolla. No siitä se lopullisesti lähti (ja vähän käsistäkin...) eikä loppua näy.

Asetyylikoliini
05.05.2015, 12.43
Ei tulisi itsellä heti mieleen viedä pyörää mukanaan Pirunkuruun. Toiset ne vaan osaa ja kehtaa. :)

kmw
05.05.2015, 13.27
Oranssi DBS pauttia 1973. 2 x 5 tai 6 oli huima muutos aikaisempiin. Pääsi eka kerran oikeesti omaatäysii :)

usko juntunen
05.05.2015, 20.55
Ei tulisi itsellä heti mieleen viedä pyörää mukanaan Pirunkuruun. Toiset ne vaan osaa ja kehtaa. :)
Heh, kiitos kohteliaisuudesta:) Kyllä tuossa Pirunkurun keikassa oli enemmänkin kyse osaamattomuudesta. Pitäs osata lukea karttaa, kun siinä kuitenkin pirunpelto näkyi:o
Kivinen oli maastopyöräilyn alkutaival...en muista tarkkaan, mutta jonkunlainen rengasreitti oli suunniteltu eikähän sitä Tunturia tunturiin mokoman kivikasan takia jätetä.
-90 luvun alkupuolella tuli ajeltua Ylläksen ja Saariselän maisemissa vuosikymmenen lopulla, (olikohan 98?) Trek Y3 kuvista varmaan monet tunnistaakin Kulmakurun.
Jäi noista kuvista pois vuosiluvut. Retkipyöräilyn alkeita tuli opiskeltua v. 1978. Yö tai pari teltassa oli parhautta tuolloin, ja sitä se nykyäänkin..;)

Johan Moraal
05.05.2015, 21.47
Jaa mistä alkoi. Pyöräilty koko ikäni mutta ensimmäisiä muistoja sportti pyörästä varmaan 1975 paikeilla, vaalean sininen 5 vaihteinen suoratankoinen ranskatar, merkki taisi olla Huret. Ai että tuo oli mukava peli. Sen jälkeen tuli eka käyräsarvi eli Rih ja sen kanssa ikäänkuin reenattiin jo. Silloinen asuinpaikka oli vielä Hollanti, monena kesänä käyty retkellä sen kanssa Limburgissa,missä ajetaan Amstelin, Ardennenissa lähinnä Liege Bastognen maisemissa,ja Luxemburgissa. Maastopyöriä silloin ei ollut minulla, yksinkertaisesti hajotin omat ja perheenarkipyörät metsässä. Harmi kun ei kuvia ole. Uskolla kyllä hyvä meininki aina ollut näköjään ja tosi hienoja kuvia.:)

EDIT no ei se kuitenkaan Huret ollut mutta joku Ranskalainen. Ei Mercier,ei Peugeot eikä Gitane. Hitto ku ei muista.

EDIT2 Jeunet! Nyt muistin :)

To_Ok
05.05.2015, 22.29
Lähes koko ikä on tullut pyöräiltyä erilaisilla vanhan koulukunnan maastopyörillä sekä teininä sukulaisilta perityltä Jupiter merkkiseltä maantiekiiturilta. Muuta en siitä muista kuin, että vaihtajan vipu oli ärsyttävästi siellä alatangossa. Sitten muutin kaupunkiin ja pyöräily jäi melkein kymmeneksi vuodeksi.

Uusi kipinä iski kun kaivoin Crescentin maasturin naftaliinissa tuossa joskus 2008-2009 hujakoilla ja kävin sillä muiden lenkkien lisäksi pyörähtämässä metsäpoluilla. Siitä sitten uudempaa maastopyörää alle ja meno jatkuu edelleen.

OJ
06.05.2015, 01.22
Rih
Rih mainittu! Vähän niinkuin Colnago, mutta himottavampi. Jokusen kerran olen yrittänyt tunkeilla vierailulle niiden pajalle, mutta huonolla menestyksellä.

Johan Moraal
06.05.2015, 08.58
Rih mainittu! Vähän niinkuin Colnago, mutta himottavampi. Jokusen kerran olen yrittänyt tunkeilla vierailulle niiden pajalle, mutta huonolla menestyksellä.
Joo no ei tämä niin hieno ehkä ole. Joku ns "tourfiets" eli siinä oli tarakka ja lokasuojat, mitkä toki purettiin jossain vaiheessa kun piti matkia Zoetemelk cs :). Se ei ole enää Bustraanin Amsterdamissa tehtyjä ns aitoja, vaan Cové tehtaan Venlosta. Tuossa se kellarissa romujen alla odottaa inspiraatiota. Pieni laitto ja ois työmatkayöräksi vielä. Ikä pyörällä varmaan ehkä 39v..

Plus
06.05.2015, 09.46
Tekniikan Maailman maastopyörävertailun 6/1991 aiheuttaman valtaisan maastopyöräkuumeen johdosta sain Scott Peakin, siitä se kipinä lähti. Aika moneksi vuodeksi touhu kyllä unohtui, mutta 2004 tuli innostuttua uudelleen ja sen jälkeen homma onkin lähtenyt täysin käsistä.

Harmittaa kun kyseinen Scotti pöllittiin Tiksin aseman pyörätelineestä joskus 2003...

Ski
06.05.2015, 10.03
Heh, kiitos kohteliaisuudesta:) Kyllä tuossa Pirunkurun keikassa oli enemmänkin kyse osaamattomuudesta. Pitäs osata lukea karttaa, kun siinä kuitenkin pirunpelto näkyi:o
Yö tai pari teltassa oli parhautta tuolloin, ja sitä se nykyäänkin..;)

Uskolle terveisiä. Huimaa retkeilyä ! Rispekt !

Mää oon alottanu monta kertaa, tää viimeisin jakso on kestäny kauimmin jo vuodesta 2011.

PantiHose
06.05.2015, 15.42
1990-luvun puoliväli, käytettynä hankittu täysitalialainen (Rossin, Campagnolo, Cinelli etc.) maantiekiituri. Rungolla ajoin päivitysten kera melkein 20 vuotta, eli vasta viime kesäänä vaihdoin uuteen runkoon.