Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Keskiölaakerit vaihtoon



Jaho
30.11.2013, 13.39
Tervehdys!

Nyt kun tämän vuoden ajelut alkaa maantiepyörän osalta olemaan paketissa, niin alkaa tuo pyörän huolto olemaan ajankohtaista.

Ajatuksissa on vaihtaa keskiölaakerit, tai siis varmaan koko keskiö?

Ongelmana tässä nyt on vaan se, että en tiedä minkälaisen keskiölaakerin tarvitsen.

Pyörä on Look 585, vuosimallia 2006. Kammet on Campagnolon Recordit, ja taitaapi olla samaa vuosimallia.

Elikkäs osaako kukaan noilla tiedoilla jo sanoa, että millaisen keskiölaakerin tartteisin.

Kiitoksia jo etukäteen.

TERU
30.11.2013, 15.45
"Sata standartia" keskiöitä. Tuolloin oli vahvoilla BB 30, laakerista sen voi tarkistaa.

Edt. painovirhepaholainen veks.

Harryupp
02.12.2013, 00.05
http://forums.roadbikereview.com/look/looking-information-look-585-a-313621.html
Tämän sivun mukaan on brittikierteellä sekä vm 2006 että 2007. Halvinta olis vaihtaa pelkät konekuulalaakerit siitä keskiöstä. Saattavat kyllä olla hiukan hankalat saada pois akselista ilman laakerin ulosvetoon tarkoitettuja työkaluja. On luultavasti sellainen kaksiosainen keskiöakseli joka on liitetty kuusiokolopultilla keskeltä. Niissä menee yleensä vasemman puolen laakeri ekaksi vaihtoon koska kapiläärivoima imaisee kostealla säällä vettä sen laakerin sisälle ja pesee voiteluaineet veks samalla.

Heikki
02.12.2013, 20.23
Kannattaisi vielä kuitenkin verrata pyöräsi keskiön ulkonäköä Campagnolon varaosaluettelon kuviin noilta vuosilta 2006 ja 2007:
http://www.campagnolo.com/jsp/en/doc/doccatid_3.jsp

Osuu nimittäin ajankohtaan, jossa Campagnolo siirtyi nelikanttiakselisesta keskiöstä ultra-torgue keskiöön. Ne ovat täysin eri keskiöitä.

Jaho
03.12.2013, 00.25
Soitin Velosporttiin ja laitoin heille kuvan keskiöstä, niin siellä selvittivät mikä keskiö on kyseessä, ja nyt on uusi tulossa jo postissa.

Se oli joku 102 mm ja englantilaisella kierteellä oleva...Eli tuo taitaa olla vielä sitä neliskanttia?

Kiitoksia kaikille avusta!

Niin ja kiitos vielä tätäkin kautta sinne Velosporttiin, hyvää asiakaspalvelua :)

TERU
03.12.2013, 08.32
Nelikanttikeskiö tosiaan kyseessä. Keskiön voi päivittää uudempaankin systeemiin, kun tulee ajankohtaiseksi uusata kampisarja. Runkoon käy myös ulkopuoleinen laakeri, no sekin jo kymmen vuotta vanha, mutta on selvästi nelikanttia edistyksellisempi.

Jaho
03.12.2013, 09.26
Nelikanttikeskiö tosiaan kyseessä. Keskiön voi päivittää uudempaankin systeemiin, kun tulee ajankohtaiseksi uusata kampisarja. Runkoon käy myös ulkopuoleinen laakeri, no sekin jo kymmen vuotta vanha, mutta on selvästi nelikanttia edistyksellisempi.

Voipi olla että ei enää tähän pyörään tule kampia uusittua...Mikäs tuosta neliskantista tekee niin huonon, ja mitä hyötyä sellaisesta uudenmallisesta on verrattuna tähän neliskanttiin?

TERU
03.12.2013, 19.06
Ei nelikantti huono ole, joka mummonpyörästä sellainen löytyy, mutta noita uudempia saattaa löytyä jopa ammattilaisten pyöristä.

Jaho
03.12.2013, 20.01
Jos tässä nyt kuitenkin tulis kampien vaihto kuume, niin millaset kammet tuohon Lookkiin käy? Eli siis määrittääkö nuo kammet millainen keskiö pitää olla. Kierteet on kait ne bsa:t?

Jaho
03.12.2013, 20.22
Käykö esim "SRAM Red Black Carbon Standard Crankset | BB30 172.5mm 53/39T 130BCD 10 Speed"

TERU
03.12.2013, 21.48
No eipä käy. Tuo on ns. BB30 standarttia. Pitää olla laakerikupit ja sopivaksi katsottu kampisarja, vaikkapa Shimanon Hollowtech 2. Tuon pyörän keskiömuhvi määrää minkälaisen siihen voi laittaa.

Jaho
03.12.2013, 21.57
No minkäköhänlaiset Lookkiin sitten sopii?

slow
03.12.2013, 22.08
Kysäisepä Pyörätohtorilta.

http://www.pyoratohtori.fi/index.html

TERU
04.12.2013, 07.13
Tuohon muhvityyppiin menee kaksi keskiötyyppiä: nelikantti ja ulkopuolenen. Helppoa kun ei tuon enempää.

Jaho
04.12.2013, 09.23
Eli tämmöinen sopis??

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-road-bottom-bracket-ceramic/rp-prod27627

Sitten vielä lisää tyhmiä kysymyksiä. Mitkäs kammet tuollaseen keskiöön sopii? Eli ei bb30, mutta mikä se "standardi" sitten pitää olla tällaiseen keskiöön?

Antti Salonen
04.12.2013, 10.31
Look 585 on aivan tavallinen maantierunko, eli siihen käy mikä tahansa keskiö ja kammet, jotka sopivat perinteiseen 68-milliseen brittikierteelliseen kierremuhviin. Tuo on edelleen se maailman yleisin keskiöstandardi, eli esim. kaikki Campan uudet kammet sopivat kunhan ostat oikeanmalliset laakerikupit.

Jos ongelma on vain keskiölaakerissa ja kammet ovat kunnossa, vaihda vain keskiö. Uuden sopivan nelikanttikeskiön saa vaikka tästä (http://www.bike-components.de/products/info/p443_Chorus-Innenlager-Vierkant---Auslaufmodell-.html). Record-tuplakampiin sopii joko Chorus- tai Record-nelikanttikeskiö 102-millisellä akselilla. Noissa välillä on painoeroa parikymmentä grammaa, kestävyydessä ei mitään.

Uusien systeemien paremmuudesta voi olla montaa mieltä -- itsellä on kokemusta molemmista, eikä mikään ole ollut helpompi ja huolettomampi kuin laadukas nelikanttikeskiö. Nytkin ollaan ilmeisesti uusimassa 7-8 vuotta ajettua keskiötä?

stenu
04.12.2013, 11.23
Joo ei kannata vaihtaa pois nelikantista vain vaihtamisen ilosta, jos kammet on ehjät. Edelleen nelikantti on kaikkein pitkäikäisin ja huoltovapain keskiösysteemi, minkä insinööri on keksinyt.

Jaho
04.12.2013, 11.31
Selvä homma, vaihdan siis uuden keskiön.

Tuo edellinen on tosiaan 7-8 vuotta vanha ja sillä on nyt viime vuosina ajettu melkoisessa vesisateessakin. Viimeinen niitti taisi olla tämän kesän Route300, joka ajettiin melkoisessa kaatosateessa.

Katseli ebay:stä tällaista:
http://www.ebay.com/itm/OMNI-Racer-Cromo-Ceramic-Bottom-Bracket-Fit-Campagnolo-RECORD-CHORUS-ENGLISH-/370656301840?pt=US_Bottom_Brackets&hash=item564cd65310


Tämä ilmeisesti sopii kun on brittikierteellä ja 68 mm?

Kiitoksia kovasti neuvoista :)

Campione
04.12.2013, 11.53
Sanoit että Velosport tilasi uuden, vai tilasiko? :)

Kyllä tuo eBaysta löytämäsi mielestäni sopii. En ole tuosta valmistajasta itse kuullut mitään, ja toisaalta kun ynnäät postit ja verot tuohon summaan niin voisi kysyä, että mikset hommaa Campan alkuperäistä saman tien? Toki jos keraamishifistelyt kiinnostaa, niin mikäs siinä sitten...

Paitsi kierteiden suunta, on nelikantin kanssa sinun myös huomioitava tuo akselin mitta kuten Salonen ylempänä sanoi. Eli esimerkiksi tuplakampien kanssa Veloce, Centaur käyttävät 111mm akselia ja Chorus ja Record 102mm akselia. Triplakammet sitten 115,5mm ja 111mm.

Jaho
04.12.2013, 12.12
Sanoit että Velosport tilasi uuden, vai tilasiko? :)

Kyllä tuo eBaysta löytämäsi mielestäni sopii. En ole tuosta valmistajasta itse kuullut mitään, ja toisaalta kun ynnäät postit ja verot tuohon summaan niin voisi kysyä, että mikset hommaa Campan alkuperäistä saman tien? Toki jos keraamishifistelyt kiinnostaa, niin mikäs siinä sitten...

Paitsi kierteiden suunta, on nelikantin kanssa sinun myös huomioitava tuo akselin mitta kuten Salonen ylempänä sanoi. Eli esimerkiksi tuplakampien kanssa Veloce, Centaur käyttävät 111mm akselia ja Chorus ja Record 102mm akselia. Triplakammet sitten 115,5mm ja 111mm.

Kyllä tilasin Velosportista Campan Choruksen, mutta tässä kun tämä homma lähti niin sanotusti lapasesta niin rupesi nuo keraamiset laakerit kiinnostamaan :seko:

En tosiaan tiedä että onko noista mitää hyötyä verrattuna normaaleihin, mutta aionpa nyt kokeilla.

Tuo pyörä on kuitenkin sellainen mitä ei tule koskaan myytyä pois niin onpa nyt sitten vara keskiö jo seuraavalle kerralle.

Ja tosiaan tuo on pituudeltaan 102 mm ja Recordin kammet niin pitäisi sopia.

mhelander
04.12.2013, 14.25
Huomatkaa että Campyn nelikantti on ISO-speksin mukaan kartio, simpat tms JIS:n mukaan. Ainakin mun 80-luvun Record-kampia sai halpis keskiöön kiristellä koko ajan.

Nyt siinä on moderni konelaakeroitu ja hiilikuituputkella varustettu Record 102mm nelikantti. Mun paras keskiö (kampineen) ikinä, ainakin verrattuna FSA K-Force Light Compact GXP kampisarjaan jossa ne kuuluisat keraamiset laakerit.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

LJL
04.12.2013, 14.27
"Sata standardia" keskiöitä.

Sata standardia iskee tulta, ja koko keskiö räjähtää.

TERU
05.12.2013, 07.18
Ha - ha.
Korjddu, ei räjähtä ennää.

Jaho
27.03.2014, 13.54
Onkos tuommosen keskiön vaihtaminen itse minkälainen operaatio?

Mitä työkaluja siihen tarvitaan? Ilmeisesti kammen ulosvedin ja keskiö työkalu? Niitäkin näyttää olevan miljoonaa eri mallia...

Tarkoitus oli viedä pyörä liikkeeseen laitettavaksi, mutta kun täytyis päästä livahtamaan töistä aikasemmin että sais kiikutettua pyörän huoltoon.

IncBuff
27.03.2014, 14.49
Riippuu vähän tuommosesta keskiöstä mitä tarvii.

Halloo halloo
27.03.2014, 15.29
^ Komp. Rippuu millainen keskiö ja kammet pyörässäsi on. Onnistuu, kun työkalut ovat oikeat. Jos ovat kovin tiukassa, niin silloin saattaa tarvita ammattilaisen apua.

Grugi
27.03.2014, 16.05
Jos ovat kovin tiukassa, niin silloin saattaa tarvita ammattilaisen apua.

Ei vaan enemmän voimaa ;)

JackOja
27.03.2014, 16.22
Riippuu vähän tuommosesta keskiöstä mitä tarvii.


^ Komp. Rippuu millainen keskiö ja kammet pyörässäsi on....

Veikkaan, että kysyjällä on Campan nelikanttikeskiö.

Jaho
27.03.2014, 16.26
Veikkaan, että kysyjällä on Campan nelikanttikeskiö.

Juuripä näin.

Campan nelikantti on kyseessä ja Campan Record kammet.

YGoo
27.03.2014, 22.17
Onkos tuommosen keskiön vaihtaminen itse minkälainen operaatio?

Mitä työkaluja siihen tarvitaan? Ilmeisesti kammen ulosvedin ja keskiö työkalu? Niitäkin näyttää olevan miljoonaa eri mallia...

Tarkoitus oli viedä pyörä liikkeeseen laitettavaksi, mutta kun täytyis päästä livahtamaan töistä aikasemmin että sais kiikutettua pyörän huoltoon.

Tarvitset seuraavat työkalut:

- Kuusiokoloavaimen, joka on oikean kokoinen kammen pultteihin. Veikaan 8 mm. Lisäksi, jos hiilarikammet, suosittelen kiristämiseen momenttiavainta!
- Kammet saat irti ulosvetimellä esim www.bike-components.de/products/info/p27401_Kurbelabzieher-CWP-7.html (http://www.bike-components.de/products/info/p27401_Kurbelabzieher-CWP-7.html) tai www.bike-components.de/products/info/p20748_Kurbelabzieher-CCP-22.html (http://www.bike-components.de/products/info/p20748_Kurbelabzieher-CCP-22.html)
- Campan keskiö irroitetaan samalla työkalulla kuin Campan pakka, esim www.bike-components.de/products/info/p28639_Innenlager-Werkzeug-fuer-Campagnolo.html (http://www.bike-components.de/products/info/p28639_Innenlager-Werkzeug-fuer-Campagnolo.html) tai www.bike-components.de/products/info/p15274_BottomFix-BTL-33-Innenlager-Werkzeug--fuer-Campagnolo.html (http://www.bike-components.de/products/info/p15274_BottomFix-BTL-33-Innenlager-Werkzeug--fuer-Campagnolo.html)

Linkit vain vinkkinä, varmasti saat ostettua työkalut myös esim. aiemmin mainitusta velosportista!

Ohjeet löytyy täältä: http://www.parktool.com/blog/repair-help/cartridge-bearing-type-bottom-bracket-service-bbt

Ja hommana ei ole vaikea. Huomioita kannattaa kiinnittää keskiön avaamissuuntaan! Vetopuolella kierteet väärin päin! Parktoolin ohjeissa selventävät kuvat, suosittelen varmistamaan! Lisäksi hiilari kammet saa hajalle hampaat irvessä vääntämisellä. Ja ulosvetäjässä tärkeää pyörittää ulosvetäjä kammessa pohjaan asti.

Jaho
27.03.2014, 22.39
Tarvitset seuraavat työkalut:

- Kuusiokoloavaimen, joka on oikean kokoinen kammen pultteihin. Veikaan 8 mm. Lisäksi, jos hiilarikammet, suosittelen kiristämiseen momenttiavainta!
- Kammet saat irti ulosvetimellä esim www.bike-components.de/products/info/p27401_Kurbelabzieher-CWP-7.html (http://www.bike-components.de/products/info/p27401_Kurbelabzieher-CWP-7.html) tai www.bike-components.de/products/info/p20748_Kurbelabzieher-CCP-22.html (http://www.bike-components.de/products/info/p20748_Kurbelabzieher-CCP-22.html)
- Campan keskiö irroitetaan samalla työkalulla kuin Campan pakka, esim www.bike-components.de/products/info/p28639_Innenlager-Werkzeug-fuer-Campagnolo.html (http://www.bike-components.de/products/info/p28639_Innenlager-Werkzeug-fuer-Campagnolo.html) tai www.bike-components.de/products/info/p15274_BottomFix-BTL-33-Innenlager-Werkzeug--fuer-Campagnolo.html (http://www.bike-components.de/products/info/p15274_BottomFix-BTL-33-Innenlager-Werkzeug--fuer-Campagnolo.html)

Linkit vain vinkkinä, varmasti saat ostettua työkalut myös esim. aiemmin mainitusta velosportista!

Ohjeet löytyy täältä: http://www.parktool.com/blog/repair-help/cartridge-bearing-type-bottom-bracket-service-bbt

Ja hommana ei ole vaikea. Huomioita kannattaa kiinnittää keskiön avaamissuuntaan! Vetopuolella kierteet väärin päin! Parktoolin ohjeissa selventävät kuvat, suosittelen varmistamaan! Lisäksi hiilari kammet saa hajalle hampaat irvessä vääntämisellä. Ja ulosvetäjässä tärkeää pyörittää ulosvetäjä kammessa pohjaan asti.


Erityisen paljon kiitoksia :)

Tämä selventi asioita oikein kovasti!!

Jaho
02.04.2014, 09.30
Sain jo melkein keskiön vaihdettua :)

Hain tuollaisen ulosvetäjän ja sen toimikin oikein mainiosti. Ajattelin että saan keskiön irti tuolla samalla työkalulla millä Campan pakka irroitetaan, mutta enpäs saanutkaan.

Se oli liian matala, eli ei auta muu kun käydä tänään hakemassa uusi avain jolla keskiön saa löysättyä.

Kiristetäänkö kammet paikalleen pelkästään tuolla mutterilla joka kampeen tulee??

Campione
02.04.2014, 12.06
Mitä työkalua käytät, jos ei onnistu?

http://media1.alltricks.fr/hd/514c6c921c1ad.jpg

Sama työkalu (kuvassa Park Tool BBT-5/FR-11) pitäisi käydä sekä pakkaan että (nelikantti)keskiölaakeriin.

Kammet kiristyvät sillä pultilla.

Kare_Eskola
02.04.2014, 12.24
Olen huomannut että vaikka saman työkalun pitäisi käydä Campa-pakkaan ja Campa/Miche-keskiöön, kaikkien työkalujen toleranssit eivät ole sopivia molempiin.

Jaho
02.04.2014, 15.15
Mitä työkalua käytät, jos ei onnistu?
Sama työkalu (kuvassa Park Tool BBT-5/FR-11) pitäisi käydä sekä pakkaan että (nelikantti)keskiölaakeriin.

Kammet kiristyvät sillä pultilla.

Niin oletin itsekkin.

Minulla on Tacx:in varrellinen avain jolla saa kyllä takapakan auki, mutta se on niin kapea siitä keskiosasta, että se neliskanttinen osa ei mahdu siitä läpi.

Eli sillä ei ylety tuohon löysättävään kohtaan ollenkaan.

Jaho
02.04.2014, 15.16
http://www.tacx.com/en/products/tools/tacx-to-fix/tacx-to-fix

Eli tollanen mulla on...

Siis tuolta se casette remover.

Jaho
14.02.2016, 20.02
No niin, jatkanpa tätä vanhaa ketjua....

Taas olisi tarvetta löytää oikeanlainen keskiö, mutta oikean valitseminen tuntuu ydinfysiikalle.

Runkona on tällä kertaa Time VRS Fluidity 2012. Rungossa on ilmeisesti bb30 keskiö.

Kammet olisi Sram Force 20.

Millainen keskiö tuohon nyt pitää hommata?

Kyselee epätietoinen...

makimies
14.02.2016, 20.35
No niin, jatkanpa tätä vanhaa ketjua....

Taas olisi tarvetta löytää oikeanlainen keskiö, mutta oikean valitseminen tuntuu ydinfysiikalle.

Runkona on tällä kertaa Time VRS Fluidity 2012. Rungossa on ilmeisesti bb30 keskiö.

Kammet olisi Sram Force 20.

Millainen keskiö tuohon nyt pitää hommata?

Kyselee epätietoinen...

Jos se on bb30, niin bb30 on tuollainen pelkkä laakeri.

http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/bikes-and-gear/components/cranks/1299595217984-p678fswtsq0p-960-540.jpg

Itseppä ostin ebaysta keraamiset lakut. Oli ihan hauskat. Asennus on suht vittumainen, ei saa mennä yhtään vinoon. Ts. tarvii työkalut.

Juha Lehtinen
14.02.2016, 20.36
No niin, jatkanpa tätä vanhaa ketjua....

Taas olisi tarvetta löytää oikeanlainen keskiö, mutta oikean valitseminen tuntuu ydinfysiikalle.

Runkona on tällä kertaa Time VRS Fluidity 2012. Rungossa on ilmeisesti bb30 keskiö.

Kammet olisi Sram Force 20.

Millainen keskiö tuohon nyt pitää hommata?

Kyselee epätietoinen...
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin runkoosi kuuluu Pressfit keskiö eli Pressfit bb30. Itse asensin omaan fillarin samanlaisen keskiön ja ostin pari työkalua asennusta ja vanhan irroittamista varten. Asentamiseen ostin laakeriprässin ja keskiön poistamiseen ostin putken jolla naputellaan ohjainlaakerit ja pressfit keskiöt pois. Tee se itse mies saa varmaan tuon homman hoidettua jollain kotoa löytyvillä vehkeillä myös mutta minä otin varman päälle.

Jaho
14.02.2016, 20.45
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin runkoosi kuuluu Pressfit keskiö eli Pressfit bb30. Itse asensin omaan fillarin samanlaisen keskiön ja ostin pari työkalua asennusta ja vanhan irroittamista varten. Asentamiseen ostin laakeriprässin ja keskiön poistamiseen ostin putken jolla naputellaan ohjainlaakerit ja pressfit keskiöt pois. Tee se itse mies saa varmaan tuon homman hoidettua jollain kotoa löytyvillä vehkeillä myös mutta minä otin varman päälle.

Ok. Käyköhän tällainen Rotorin PressFit 4624 ROAD keskiö kun sellainen on tuolla hyllyssä ylimmääräisenä?

Juha Lehtinen
14.02.2016, 21.34
Ok. Käyköhän tällainen Rotorin PressFit 4624 ROAD keskiö kun sellainen on tuolla hyllyssä ylimmääräisenä?
Onko sinulla 24mm vai 30mm akseli kammessa?. Jos 24mm niin silloin käy mutta jos 30mm niin silloin 4630 malli on oikea on oikea. Akselin halkaisija määrää keskiön koon.

Jaho
14.02.2016, 21.58
Onko sinulla 24mm vai 30mm akseli kammessa?. Jos 24mm niin silloin käy mutta jos 30mm niin silloin 4630 malli on oikea on oikea. Akselin halkaisija määrää keskiön koon.

Täytyypä selvittää että kummat nuo kammet on.

Kiitoksia neuvoista :)

JackOja
27.05.2016, 11.21
Olikos GXP-lakruille vaihtoehtoa? Vajaan tonnin ajetussa laakereissa on nyt jo klappia havaittavissa :mad:

Alltricks myy tuollaista First-merkkistä GXP-tarvikekeskiötä (http://www.alltricks.com/mtb/cranksets-bb/bottom-brackets/#!id_category=160&limit=40&brand=36&order_by=alphabetique&view_mode=&page=1&ProductAttributeIds=277|96|121|122|95|123|3|125|&ProductGroupFilterIdsType=1|1|1|1|1|1|1|1|&ProductAttributeValues=75650|70677|||70647|||72060 |&inStock=true&keyword=), mutta kuullostaa jotenkin kiinalaiselta halpispaskalta, vaikka maksaakin kympin enempi kuin Sram/Truvativ.
Voisiko tuo olla kestävämpi, kokemuksia kellään? Saisihan tuota kivoissa väreissäkin.

Toki vois laittaa keraamiset lakrut, mutta onko nekään avain onneen? Niillekin löytyy huonona kokemuksia kirjoitteluista.

Chris King tai Hope tmv. adapterilla? Kaikki ylimääräiset adapterit ja holkit ovat toki nekin potentiaalisia ongelmapaikkoja.

PaH
27.05.2016, 14.19
^ CK on ainoa jolta saa kunnon gxp-lakrua, vanha malli oli "oikea gxp" ja uusi taitaa olla tehty
adapterilla. Hopen gxp- adapteri on itsessään idioottivarma, mut keskiöiden lakrut ei ainakaan mulla
kestäny (ainakin viis vetopuolen laakeria sano poks => hajonnut kuula; sekä teräs- että keraamisia)
Hopen adapterikuppipari istuu moniin muihinkin 24mm laakereihin, mut ei kaikkiin. Tommosella virityksellä
ajoin paljon Acroksen 24mm kuppien kans.

brilleaux
27.05.2016, 14.50
Ja muistutetaan että ne konelaakerit kannattaa aina avata ja laittaa kunnon rasvat sisään ennen käyttöä.
Saattaa kestää hiukan pidempään. :)

CamoN
27.05.2016, 17.30
Toki vois laittaa keraamiset lakrut, mutta onko nekään avain onneen? Niillekin löytyy huonona kokemuksia kirjoitteluista.

Oma kokemus maantiekäytöstä on, että keraamisten käyttöiän voi olettaa olevan 2-3 kertainen perinteisiin keskiölaakereihin verrattuna. Eli ovat melkein hintansa väärtit, mutta eivät ikuiset.


Ja muistutetaan että ne konelaakerit kannattaa aina avata ja laittaa kunnon rasvat sisään ennen käyttöä.
Saattaa kestää hiukan pidempään. :)

Kevyelle voitelulle on ihan syykin. Ensisijaisesti konelaakerit on tarkoitettu korkeisiin kierroslukuihin. Esimerkiksi polkupyörän keskiö ei ole sellainen (eikä navatkaan kierrä juuri mitään verrattuna moottoroituihin laitteisiin) joten lisärasvaus on perusteltua.

arctic biker
27.05.2016, 20.48
Oma kokemus maantiekäytöstä on, että keraamisten käyttöiän voi olettaa olevan 2-3 kertainen perinteisiin keskiölaakereihin verrattuna. Eli ovat melkein hintansa väärtit, mutta eivät ikuiset.



Kevyelle voitelulle on ihan syykin. Ensisijaisesti konelaakerit on tarkoitettu korkeisiin kierroslukuihin. Esimerkiksi polkupyörän keskiö ei ole sellainen (eikä navatkaan kierrä juuri mitään verrattuna moottoroituihin laitteisiin) joten lisärasvaus on perusteltua.

+!

JackOja
08.06.2016, 14.21
...Alltricks myy tuollaista First-merkkistä GXP-tarvikekeskiötä (http://www.alltricks.com/mtb/cranksets-bb/bottom-brackets/#!id_category=160&limit=40&brand=36&order_by=alphabetique&view_mode=&page=1&ProductAttributeIds=277|96|121|122|95|123|3|125|&ProductGroupFilterIdsType=1|1|1|1|1|1|1|1|&ProductAttributeValues=75650|70677|||70647|||72060 |&inStock=true&keyword=), mutta kuullostaa jotenkin kiinalaiselta halpispaskalta, vaikka maksaakin kympin enempi kuin Sram/Truvativ.
Voisiko tuo olla kestävämpi, kokemuksia kellään? Saisihan tuota kivoissa väreissäkin.
...


...virityksellä ajoin paljon Acroksen 24mm kuppien kans.

Kiitos muistutuksesta. Acroksesta olikin puhetta joskus metsässäkin.

Mokasin kuitenkin ja tilasin uteliaisuuttani tuollaisen Firstin. Ei ole kiinanpaskaa vaan taiwaninpaskaa, jotenkin epäuskottavalta vaikuttaa vaikka lakrujen sisällä on jopa raswaa. Saa nähdä täsmääkö kierteet niiden rungossa olevien kanssa.

Hassu yksityiskohta on se, että "asennusohjeessa" kuvataan HTII-keskiön asennus. Ovatkohan pojat koskaan nähneetkään GXP-kampia?

Esineenä ihan hieno. Läpinäkyvää muovia tuo yhdysputkikin, tuosta voisi rakentaa vaikka suolasirottimen.

edit: nooh, meni ne sopuisasti paikalleen ja kammetkin pyörii. Tahmeasti tosin, saapa nähdä notkistuuko.

Juhis.T
09.06.2016, 11.31
Vaihdoin Shimanon xt kammet Race facen rider kampiin, niin miksiköhän vetopuolelle piti laittaa keskiöön 3 spaseria, että sai kammet sovitettua ja välykset pois. Race Facen kammissa ne omat 2 prikkaa jo paikoillaan.

SSGT-92
09.06.2016, 14.57
Tota,mitäs ne valmistajan ohjeet antoi ohjeita ko. asennukseen ja onhan ketjulinja suositus ko. kammilla sama ku edellisillä...?
Joskus se kolmas sovitin prikka tulee sinne ei-vetopuolelle,viisaammat korjatkoon...

Juhis.T
09.06.2016, 18.17
2 +1 antoi valmistaja, nyt piti laittaa 3 +1 muuten ottaa ratas runkoon kiinni. Joskus on ottanut runtatessa näköjään noilla XT:lläkin, kun on naarmuta rungossa. Kyseessä Cuben LTD SL.

Ettan
12.06.2016, 18.33
Mulla on läskissä Race facen Bsa30 cinch keskiö. Huomasin eilen säätäessäni vaihteita, että kampia pyörittäessä kuuluu keskiöstä kunnon rahinaa. Kannattaako vaihtaa vain uudet samanlaiset vai onko joku parempi vaihtoehto? Noilla ajettu 1200km.

Silas
15.06.2016, 00.45
Hi5 myy Enduron laakerisettiä tuohon bb30 kokoon ja minulla ovat toimineet oikein hyvin.
Laitoin pikkuisen lisävaseliinia sisään varmuuden vuoksi.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

mjjk
16.06.2016, 17.25
Lainataampa ketjua. Pojan pyörässä, Kona Fire Mountain 2015 alkaa keskilaakerissa olemaan sen verran klappia että vaihtoon menee. Onko tuon akselin pituuden varmistamiseen muuta konstia kuin irroitus ja mittaus? Konan kotisivuista ei ollut apua. Lainatyökalut meinasin hankkia ja poikaa polttelee tuo ajaminen niin ettei moneksi päiväksi viittisi avata ja jätää pöydälle lepäämään vaan jos kertarysäyksellä saisi purettua ja kasattua.

TERU
16.06.2016, 17.59
Eipä ole muuta keinoa tarkkaan mittaan. Monesti ne panna roiskauttavat tehtaalla melko pitkän, tuollaisen 122 mm. Jos on melko paljon akselia näkyvissä molemmin puolin ja jos akselin piuudesta ei haittaa näyttäisi muutoinkaan olevan, niin tuon pituinen ei ainakaan estä kampia pyörimästä ja sillä pääsee ajamaan.

arctic biker
16.06.2016, 20.34
Lainataampa ketjua. Pojan pyörässä, Kona Fire Mountain 2015 alkaa keskilaakerissa olemaan sen verran klappia että vaihtoon menee. Onko tuon akselin pituuden varmistamiseen muuta konstia kuin irroitus ja mittaus? Konan kotisivuista ei ollut apua. Lainatyökalut meinasin hankkia ja poikaa polttelee tuo ajaminen niin ettei moneksi päiväksi viittisi avata ja jätää pöydälle lepäämään vaan jos kertarysäyksellä saisi purettua ja kasattua.
Jos siinä on Shimanon kammet niin jommassakummasa on tyyppimerkintä. Silllä kuukkemoimalla löytyy kaikenlaista tietoa.

mjjk
16.06.2016, 23.14
Sramin kammet, nelikanttikeskiö, 68 mm leveä, mutta tuo akselipituus hiukan askarruttaa. No, pitää tutkia.

mjjk
17.06.2016, 21.52
Sattuneesta syystä tilalle tulikin HT II laakerit. Tarkoitus oli samalla uusia pojalle lukkopolkimet flättien tilalle, mutta eipä vanhat ruvenneetkaan suosiolla irtoamaan. Väliaikaisratkaisu onneksi löytyi nopsaan. Nelikanttikeskiö veks ja tilalle hyllyssä olleet HT II laakerit ja mun retkipyörä toimi elintenluovuttajana sopiville kammille ettei mene viikonloppu pilalle kun ei uusilla lukoilla pääsekkään ajamaan. Irroitellaan noi flätit sitten ajan kanssa ja laitetaan uus nelikanttilaakeri tai sit hankitaan vähän lyhyemmät HT II kammet. Nuo nykyiset ovat suotta liian pitkät juniorin pyörään.

Petri Väisänen
08.07.2016, 09.55
Lainataampas ketjua ja kysätään milläs korvataan SM-BB4600 eli Simpan Tiagran keskiölaakeri kun tuo tuntuu olevan enemmänkin ei oota tuolla kaupoissa. Käykö tuohon tilalle esim. https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-BBR60-Bottom-Bracket-Ultegra-FC-CX70-105-Hollowtech-II-p35878/ jos nyt ei koko kampisettiä halua päivittää?

LauriA
08.07.2016, 11.03
Lainataampas ketjua ja kysätään milläs korvataan SM-BB4600 eli Simpan Tiagran keskiölaakeri kun tuo tuntuu olevan enemmänkin ei oota tuolla kaupoissa. Käykö tuohon tilalle esim. https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-BBR60-Bottom-Bracket-Ultegra-FC-CX70-105-Hollowtech-II-p35878/ jos nyt ei koko kampisettiä halua päivittää?

Käy, laakereiden nimet on muuttuneet joten ei löydy enää Tiagra -nimellä:

http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-hollowtech-ii-bottom-bracket-bb-rs500-bsa-450898/wg_id-394