PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohittamisen pakko (kolarin jälkeistä ihmettelyä)

Tupe
22.11.2013, 09.41
Eilen matka päiväkotiin tyssäsi ääliöautoilijaan, joka ohitti kapealla Keskikadulla (http://goo.gl/maps/aq0sv) ylämäessä omalla puolellaan ajavan polkupyörän. Suotta eteen katsomaan ennen kuin lähtee ohittamaan. Noh, ei siinä kyllä varmaan eteenpäin pitkälle voi nähdäkään, kun mäki peittää. Kaveri ajoi sitten suoraan päin ja osui fillarini perässä olleen kärryn vasempaan etukulmaan. Kärryssä oli 3 vuotias lapseni. Onneksi henkilöille ei käynyt kuinkaan. Ja onneksi paikalla oli heti sivullisia rauhoittelemassa, etten käynyt autoilijan kimppuun.

Osaako joku kertoa, miksi on pakko ohittaa paikassa, jossa ei ole mahdollista nähdä eteen? Ne temput menee oman käsityskykyni ulkopuolelle, vaikka se onkin tosi tavallista.

Listaanpa vielä vastaavia ohituksia lähivuosilta:
- Auto ohittaa pyöräilijän kadun kapeimmassa kohdassa, vaikka jakeluauto on osin kaistalla. Miksei voi odottaa ohituspaikkaa edes kuorma-auton matkan verran? (Tänä aamuna näin omasta autostani tämän)
- Ajoin maantielenkkiä ja autoilija lähti ohittamaan jyrkässä mutkassa ylämäkeen. Vastaan tuli auto ja piirrettiin mustaa viivaa. Pässinpää oppi ja ohitti vasta seuraavalla suoralla, joka oli peräti kahden sadan metrin päässä.
- Autoilin päätietä pitkin ja vastaan tuli katkeamaton autojono. Keskellä aukeaa oli risteys ja jonosta yksi auto vilkutti oikealle ja hidasti. Takana ollut autoilija pomppasi suoraan oman autoni eteen keskellä risteystä. Piti väistää pientareelle.
- Muutamia kertoja vastaantulija vain tulee suoraan eteen, kun väistää omalla puolellaan ajavaa työkonetta.
- Autoilija lähti enempiä katsomatta ohittamaan parijonossa ajanutta pyöräilijäjoukkoa. Jälleen maalailtiin mustaa asvalttiin, kun vastaan tulikin auto. Siis todellakin! Vaikka kyseessä oli yleinen tie. Siltikin vastaan tulee joku! Oli varmaan tosi ennakoimaton juttu sille.
- Työpaikkani pomo tappoi itsensä ohittamalla aurausautoa lumipöllyssä. Vastaan tuli linja-auto. Edes filosofian tohtorin tutkinto ei taannut riittävää harkintakykyä auton ajamiseen.

Kaikkia edes onneksi muista... Vain pohjaton ihmetys jää.

Kiovan Dynamo
22.11.2013, 10.06
Vain siksi, kun ne autoilijat eivät ole yhtä pohjattoman fiksuja ja ihania, kuin me pyöräilijät.

Oatmeal Stout
22.11.2013, 10.28
Vain siksi, kun ne autoilijat eivät ole yhtä pohjattoman fiksuja ja ihania, kuin me pyöräilijät.
Siitäkös se tunne tulee, kun istahtaa autoon kuskin paikalle? Älykkyys pysähtyy viimeistään lattialle ja ympäristö alkaa raivota minulle :eek:

IncBuff
22.11.2013, 10.30
Jotkut vaan on idiootteja riippumatta siitä ovatko liikenteessä ja jos ovat niin millä ovat liikkeellä.

Näkee noita ohituksia toisista autoistakin vastaantulijoista välittämättä ihan jatkuvasti.

Mankeli Apina
22.11.2013, 10.51
Ne eivät pärjää työmatkatemmossa niin niiden pitää sitten autolla ohitella ja runnoa kaikki mahdolliset pyöräilijät.

Joillain taitaa vain olla se mentaliteetti, että liikenteessä pitää ohittaa kaikki hitaammalta vaikuttavat (pyöräilijät, traktorit, mopot, ladat) huolimatta nopeusrajoituksista tai tuleeko joku vastaan.

pirkkob
22.11.2013, 11.09
Meilläkin oli hivenen kiperä tilanne, kun ajoimme Via Balticaa Warsovasta Kaunasiin päin. Vastaan kaksikaistaisella tiellä tulee päättymätön jono kuorma-autoja yhdeksääkymppiä yhdeksänkympin rajoitusalueella. Niin eikö joku paikallinen saa päähänsä lähteä ohittamaan tätä jonoa peräkärryssään auto, vaikka meitin auto on ihan selvästi vastaantulevien kaistalla! Piti vaan vetää penkalle, ettei ainoa henkikulta joutuis koetukselle.
Hetken oli sellainen tunne, että taisimme sittenkin olla onnekkaita, vaikka kohta kädet hivenen vapisivatkin.

Tupe
22.11.2013, 12.33
Näkee noita ohituksia toisista autoistakin vastaantulijoista välittämättä ihan jatkuvasti.

Itse asiassa joskus myös pyöräilijät ohittelee toisiaan kapealla pyörätiellä vastaavasti. Saa väistellä vastaantulevia ohittajia. Onneks kolisee harvoin.

Tupe
22.11.2013, 12.34

Eipä ne kaikki hulluja ole, mutta hulluimmat jää parhaiten mieleen. Fiksut ja ihanat, eli esim. minä, ei jää mieleen.

Risto Koivunen
22.11.2013, 14.44
Jotkut vaan on idiootteja riippumatta siitä ovatko liikenteessä ja jos ovat niin millä ovat liikkeellä.

Joo, noita ääliö-ohittelijoita on tullut bongattua ainakin polkupyörien, mopojen ja autojen ohjaimissa. Ja varmaan niitä löytyy myös muistakin tienkäyttäjäryhmistä.

mutanaama
22.11.2013, 15.00
Meilläkin oli hivenen kiperä tilanne, kun ajoimme Via Balticaa Warsovasta Kaunasiin päin. Vastaan kaksikaistaisella tiellä tulee päättymätön jono kuorma-autoja yhdeksääkymppiä yhdeksänkympin rajoitusalueella. Niin eikö joku paikallinen saa päähänsä lähteä ohittamaan tätä jonoa peräkärryssään auto, vaikka meitin auto on ihan selvästi vastaantulevien kaistalla! Piti vaan vetää penkalle, ettei ainoa henkikulta joutuis koetukselle.
Hetken oli sellainen tunne, että taisimme sittenkin olla onnekkaita, vaikka kohta kädet hivenen vapisivatkin.
Heh. Hyvin tuttu tilanne tuolla aikoinaan, paikallisten mukaan se oli joku elphant race. Paras vastaantuleva ryhmä oli kolme rekkaa rinnakkain ylämäkeen, onneks oli alla oikea maasturi ja loivat ojanpenkat. Mut hyvin pysy hereillä.

crcm
22.11.2013, 15.29
Kun ohi pitää päästä! Yhtään väheksymättä aloittajan ikävää tilannetta kevennän nyt kuitenkin tunnelmaa aiheeseen liittyen Top Gearin jaksolla, josta joku kenties voi tunnistaa itsensä. On muuten ehkä hauskin haastattelu tuossa sarjassa ikinä.

http://www.youtube.com/watch?v=bRsSeP-2NGU

Sarpale
22.11.2013, 18.59
Kaveri ajoi sitten suoraan päin ja osui fillarini perässä olleen kärryn vasempaan etukulmaan. Kärryssä oli 3 vuotias lapseni. Onneksi henkilöille ei käynyt kuinkaan.

Onneksi olette kunnossa! Jäätävä tilanne, hirvittävää miten ajattelemattomasti taaskin on ohitusta hoidettu. Suututtaa moinen!

Mulla ei auton ratissa ole koskaan niin kiire, etten vois odottaa tekeväni ohituksen turvallisessa paikassa. Turhia ohituksia en edes harkitse.
Pyrin kaikella tavalla ajamaan niin, etten aiheuta hämminkiä tai vaaratilanteita, on oma henkikulta sen verran armas.
Sadan kilometrin matkalla, jonka ajan vanhempieni luokse, näkee joka kerta niin järkyttäviä maantiemellastajia että voi vaan ihmetellä miten kiire sitä voikaan olla, ja miten vähän sitä voikaan turvallisuus kiinnostaa!

Pää kääntyy ja silmät toimii, hävittäjälentäjän mainio juttu näkökyvystä vauhdikkaissa tilanteissa on ymmärretty ja sisäistetty, mutta silti niitä muita urpoja tuolla tiellä on vaan aivan liikaa!
En minä ihan oikeasti kun ne muut!

Hyvä tuo Top Gear-pätkä, tajusin että mulla on usein tapana vilkaista sitä ohitettavaa.. :D
Toivottavasti eivät luule mua tuollaseks egobuustaajaksi! :cool:

FillaRilla
22.11.2013, 20.33
Ketjun aiheeseen liittyen takavuosien amerikkalaisen standupkoomikon lausahdus:"Liikenteessä kaikki, jotka ohittaa mut ovat kaahareita. Ne jotka ajaa hitaammin ovat idiootteja."

Munarello
22.11.2013, 20.55
Sanoisin, että melko kädetön 'rattimiess' kun näin kävi. Ihan kaikkia ei oikeasti ole tarkoitettu auton kuljettamiseen. Ymmärsinkö nyt oikein, että te tulitte vastaan ja auton vasen kulma osui teistä katsottuna vasempaan etukulmaan?

nuubiainen
23.11.2013, 10.29
Kyllä varmaan adrenaliini nousee pintaan, jos joku törmää perävaunuun. Itse olen vetänyt lasta vaunussa nyt muutaman viikon, ja olen etsinyt uuden reitin, joka on 100% pyörätietä. Ohitusten aiheuttama stressi on näin helpottanut (vaikka lähes kaikki autoilijat ohittavat kärryn ihan kunnioittavalta etäisyydeltä).

Tupe
04.04.2014, 16.10
Jeesboks. Onneksi ei tullut fyysisiä vammoja ja henkisistäkin aletaan toipua. Edelleen tosin pelottaa aina, kun vastaan tuleva ohittaa pyöräilijää ja ollaan kolme rinnan yhtäaikaa, siis pyörät kadun reunoissa ja auto keskellä. Ja Keskikadulla hirvittää usein myös.

Ääliöohittelijan vakuutus korvasi kärryn uusittuine varusteineen.

On pitänyt ehdottaa kaupungille tuohon paikkaan turvallisuusparannuksia, mutten ole vielä muistanut. Siinä pitäisi olla ohituskielto ilman muuta.

CwA
04.04.2014, 16.27
Eilen matka päiväkotiin tyssäsi ääliöautoilijaan, joka ohitti kapealla Keskikadulla (http://goo.gl/maps/aq0sv) ylämäessä omalla puolellaan ajavan polkupyörän. Suotta eteen katsomaan ennen kuin lähtee ohittamaan. Noh, ei siinä kyllä varmaan eteenpäin pitkälle voi nähdäkään, kun mäki peittää. Kaveri ajoi sitten suoraan päin ja osui fillarini perässä olleen kärryn vasempaan etukulmaan. Kärryssä oli 3 vuotias lapseni. Onneksi henkilöille ei käynyt kuinkaan. Ja onneksi paikalla oli heti sivullisia rauhoittelemassa, etten käynyt autoilijan kimppuun.

Osaako joku kertoa, miksi on pakko ohittaa paikassa, jossa ei ole mahdollista nähdä eteen? Ne temput menee oman käsityskykyni ulkopuolelle, vaikka se onkin tosi tavallista.

Listaanpa vielä vastaavia ohituksia lähivuosilta:
- Auto ohittaa pyöräilijän kadun kapeimmassa kohdassa, vaikka jakeluauto on osin kaistalla. Miksei voi odottaa ohituspaikkaa edes kuorma-auton matkan verran? (Tänä aamuna näin omasta autostani tämän)
- Ajoin maantielenkkiä ja autoilija lähti ohittamaan jyrkässä mutkassa ylämäkeen. Vastaan tuli auto ja piirrettiin mustaa viivaa. Pässinpää oppi ja ohitti vasta seuraavalla suoralla, joka oli peräti kahden sadan metrin päässä.
- Autoilin päätietä pitkin ja vastaan tuli katkeamaton autojono. Keskellä aukeaa oli risteys ja jonosta yksi auto vilkutti oikealle ja hidasti. Takana ollut autoilija pomppasi suoraan oman autoni eteen keskellä risteystä. Piti väistää pientareelle.
- Muutamia kertoja vastaantulija vain tulee suoraan eteen, kun väistää omalla puolellaan ajavaa työkonetta.
- Autoilija lähti enempiä katsomatta ohittamaan parijonossa ajanutta pyöräilijäjoukkoa. Jälleen maalailtiin mustaa asvalttiin, kun vastaan tulikin auto. Siis todellakin! Vaikka kyseessä oli yleinen tie. Siltikin vastaan tulee joku! Oli varmaan tosi ennakoimaton juttu sille.
- Työpaikkani pomo tappoi itsensä ohittamalla aurausautoa lumipöllyssä. Vastaan tuli linja-auto. Edes filosofian tohtorin tutkinto ei taannut riittävää harkintakykyä auton ajamiseen.

Kaikkia edes onneksi muista... Vain pohjaton ihmetys jää.

Se on tuo minä minä ajattelu, että kun ne kaikki muut on vain haittoja ja liikkuvia shikaaneja siellä liikenteessä tässä minun tielläni.

Pitäisi omata riittävästi malttia ja harkintaa, että myöskin kykyä katsoa itseään ulkopuolisin silmin, silloin ehkä onnistuisi näkemään oman toimintansa älyttömyyden.

Nimim. ohitin aura-auton ja spinnasin ohituksen jälkeen, niin että aura joutui pysähtymään. Niin, kai jokainen joutuu sen kivisen opintien kulkemaan, mutta kiva se olisi jos joku osaisi oppia toisten kokemuksista, ettei ihan jokaisen tarvitseisi hakata omaa päätään samaan seinään ja kokeilla kuinka käy.

edit: Niin vastaantulijahan ei ohita, vaan sivuuttaa, aiheen aloittajan kyseessä siis kohtaamisonnettomuus. Taajamassa ohittaminenhan on täysin kiellettyä, mutta viereistä kaistaa pitkin saa sivuuttaa, mutta jos koukkaa viereisen kaistan kautta jonkin ohi ja palaa alkuperäiselle kaistalleen suorittaa ohituksen ja siitä voi tulla ihan sakkokin, jos virkavalta sattuu paikalle ja ei mitään parempaa sakotettavaa löydy.

Dude
04.04.2014, 19.56
No taas viikon verran Pekingin ja tänään Shanghain liikennettä ihmetellessäni voin vain sanoa, että aika paljon huonomminkin voisi olla.

Tänäänkin Shanghain lentokentältä 30min hotellille taksikuski ajoi käytännössä 80% ajasta töötäten tai valoja vilkuttaen kaikille muilla tielläliikkujille. Koko ajan ohitti vasemmalta tai oikealta ja ajoi ihan kaistapäänä.

Normitilanne missä vaan Kiinassa on, että kävelijä / pyöräilijä väistää. Aina ja kaikkialla. Autot tuntuvat koettavan ajaa päälle, aina ja kaikkialla. Liikennesäännöthän täällä on kutakuinkin samat kuin Suomessa, mutta mitään kuria ei ole. Totaalisen kaistapäistä toimintaa... Kolmikaistasella tiellä 5 rinnakkain koko ajan, kaistaa vaihdetaan 20 kertaa muutaman kilometrin matkalla, ajetaan motarin ramppia vasten, jne...

Joo ei ihan nyt välttämättä topikin aloittajan asiaa, mutta kertoo vaan, mitä tapahtuu kun ihmisille vaan annetaan autot alle, eikä ole kunnon valvontaa...

950Tomi
04.04.2014, 20.29
Taajamassa ohittaminenhan on täysin kiellettyä, mutta viereistä kaistaa pitkin saa sivuuttaa, mutta jos koukkaa viereisen kaistan kautta jonkin ohi ja palaa alkuperäiselle kaistalleen suorittaa ohituksen ja siitä voi tulla ihan sakkokin, jos virkavalta sattuu paikalle ja ei mitään parempaa sakotettavaa löydy.

Nyt taitaa tulla CwA:lta ihan omia liikennesääntöjä.. Tai laitatko linkin missä laissa taajamassa ohittaminen kielletään?

CwA
04.04.2014, 20.39
Nyt taitaa tulla CwA:lta ihan omia liikennesääntöjä.. Tai laitatko linkin missä laissa taajamassa ohittaminen kielletään?

Toi oli ihan mitä autokoulussa opetettiin ja mitä autokoulunopettaja kertoi esimerkkitapauksena kuinka oli saanut sakot, antoi vihjeeksi, että ajaa seuraavan risteyksen ohi ennenkuin palaa omalle kaistalle.

Ehkä olen ollut nämä kymmenet vuodet sitten väärässä uskossa? Pahus, silloin kun vielä terveys antoi myöten autoilla olisin monta kertaa voinut ohittaa hitaampia, olen menettänyt siis ainakin monta sekuntia jos moinen ei olekkaan totta ;)

Fuuga
04.04.2014, 21.27
CwA, ehkäpä muistelet sitä sääntöä, että taajamassa minkä tahansa risteyksen alueella on kiellettyä ohittaminen kun taas taajaman ulkopuolella vain etukäteen merkityttyjen risteysten alueella ohittaminen on kielletty. Tällä mahdollistetaan se, että vähäpätöisien teiden kohdalla voidaan ohittaa. Muutenhan jokainen peltotien risteyskin olisi ohistuskieltoaluetta.

CwA
04.04.2014, 21.44
CwA, ehkäpä muistelet sitä sääntöä, että taajamassa minkä tahansa risteyksen alueella on kiellettyä ohittaminen kun taas taajaman ulkopuolella vain etukäteen merkityttyjen risteysten alueella ohittaminen on kielletty. Tällä mahdollistetaan se, että vähäpätöisien teiden kohdalla voidaan ohittaa. Muutenhan jokainen peltotien risteyskin olisi ohistuskieltoaluetta.

Jaa'a, mulla on ihan selvä muistikuva (siis ihan elävä kuva äänen kera) siitä kuinka nimenomaan taajamamerkin vaikutuksista olisi ollut kyse, mutta on siitä niin kauan aikaa, että enpä mene vannomaan tuotakaan enää, eikä sillä sinällään ole enää mulle merkitystäkään, kun ei tarvitse autoilla ja fillarilla ei täälläpäin tarvitse juurikaan välittää, ei tule noita ohitustarpeita vastaan :D

Senkin muistelen, että noilla taajaman ulkopuolisilla alueilla jos kevyttä liikennettä oli, niin ei silloinkaan saanut ohittaa, en tiedä onko sitäkään missään laissa, mutta toisaalta onhan se jotenkin järkeenkäypää.

Ulkorengas
05.04.2014, 05.57
Kyse on todennäköisesti pujottelukiellosta:

17§
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.

Taajamassa ja sen ulkopuolella ohituskielto on käytännössä voimassa, jos pyöräilijä tulee vastaan:

18§ Ohituskiellot
2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

Alkuperäiseen kysymykseen syytä ohittamisen pakkoon voin vain arvailla. Ilmeisesti muutama sekunti itseä hitaamman pyöräilijän perässä tuntuu joidenkin mielestä sietämättömältä matelulta ja kun pyöräiljän ohitus tuntuu helpolta toimenpiteeltä, harkintakyky pettää. Ei vaan osata arvioida sitä, millaiseksi tilanne kehittyy jos joku tulee vastaan. Tässä tapauksessa teon typeryyttä korostaa se, että Keskikadulla on 30 km/h aluerajoitus eli hitaasti pitäisi kuitenkin ajaa.

https://www.google.fi/maps?q=Keskikatu,+Turku&hl=fi&ll=60.455049,22.297912&spn=0.005841,0.021136&sll=60.476045,22.313447&sspn=0.005837,0.021136&oq=keskikatu&hnear=Keskikatu,+20540+Turku&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.455627,22.297251&panoid=Gs27HdcxzY6XyRfR7MwqXQ&cbp=12,0,,0,0

Tapahtuiko ohitus tieosuudella olevien liikenteenjakajien välissä?

Tassu
05.04.2014, 09.17
Ilmeisesti muutama sekunti itseä hitaamman pyöräilijän perässä tuntuu joidenkin mielestä sietämättömältä matelulta ja kun pyöräiljän ohitus tuntuu helpolta toimenpiteeltä, harkintakyky pettää. Ei vaan osata arvioida sitä, millaiseksi tilanne kehittyy jos joku tulee vastaan. Tässä tapauksessa teon typeryyttä korostaa se, että Keskikadulla on 30 km/h aluerajoitus eli hitaasti pitäisi kuitenkin ajaa.
Tämä.

Tai mitä ohittaja tekee ohituksen jälkeen. Monasti on käynyt kohdalle, että autoilijan on pakko ohittaa vaikka kohta joutuu hiljentämään 1) kääntyäkseen pois 2) risteysalue 3) liikennnevalot 4) nimeä itse.

Välillä tuntuu, että pyöräilijä on punainen vaate autoilijoille.

Risto Koivunen
05.04.2014, 09.24
Tai mitä ohittaja tekee ohituksen jälkeen. Monasti on käynyt kohdalle, että autoilijan on pakko ohittaa vaikka kohta joutuu hiljentämään 1) kääntyäkseen pois 2) risteysalue 3) liikennnevalot 4) nimeä itse.

Helsingissä on myös suosittua ohittelu juuri ennen hidastetöyssyjä, ja sitten tullaan heti seuraavana perä edellä vastaan jarruvalot palaen.

alli
05.04.2014, 09.56
Tämä.

Välillä tuntuu, että pyöräilijä on punainen vaate autoilijoille.

Entiseen työmatkaan kuului 30 km/h rajoituksella oleva kapea asuinkatu, ja siinä oli juuri noita kohta oikealle kääntyviä kiilaajia ja hidastetöyssyjarruttelijoita.

Huonon asenteen lisäksi uskon minäkin teidän tavoin, että kyse on ihan osaamattomuudesta. Fillaristi kohtaa liikenteessä autolla liikkuvia koko ajan, mutta ei välttämättä päinvastoin. Ja moni kuski on tunnetusti tumpelompi kuin itse ymmärtää.

CwA
05.04.2014, 10.58
Tietöiden alueellahan ton autoilijoiden kärsimättömyyden useinkin voi havaita, eivät varmasti suostu ajamaan sitä 50 nopeutta, etenkin jos eivät juuri sillä hetkellä näe tientekijöitä, niin surutta ajetaan se 70-80km/h.
En muista että juuri koskaan olisi kukaan malttanut ajaa rajoitusten mukaan, etenkin rekkakuskeilla on suuria vaikeuksia ajaa mitään muuta nopeutta kuin se täysi vauhti minkä autolla pääsee, taajaman rajoitukset ja 60 alueet ovat useimmiten viitteellisiä.

Samoin kaupunkien alueille kun ruuhkautuu meno, niin melkeinpä enemmistö toimii niin, että heti kun vähänkin joku edellä menijä liikahtaa niin reipas kiihdytys ja heti perään jarrutus, siitä huolimatta vaikka edellämenijän edellä jonoa seisoisi niin ettei ole mitään toivoa päästä yhtään sen nopeammin etenemään.
Kaupungeissa näitä tuntuu olevan suurin osa.

Samaa ilmiötä on maanteilläkin, jonka huomaa varsinkin kesäisin kun liikennettä on enemmän ja itse ajaa pisempää matkaa (yli 300km), osalla on hirveä tarve ohitella sitä liki loppumatonta autojonoa, sitten stressaa ajo niin, että ollaan tien poskessa hermosauhulla tai hakemassa apua valtion virkamiehiltä raskaan lompakon kantamiseen.
Näitä on vähän vähemmän, alle 1/10 sanoisin.

Tämä kaikki kertoo siitä kuinka monella ei ole se ajaminen oikein hallussa, sitä halutaan päästä johonkin ja lähinnä reagoidaan nykyhetkeen, muttei pahemmin ennakoida eikä harkita eteenpäin.

Itse katson tämän alkuperäisen kirjoittajan tapauksen liittyvän jotenkin tuohon samaan ilmiöön / oireeseen. Se on jonkinlainen harkinnan ja ajattelun puutos.

Kaupungeissa mitä olen ajanut olen myös havainnut sen ettei osalla kuljettajista ole lainkaan käsitystä autonsa ulkomitoista, maantiellä taas etenkin pienemmillä teillä olen havainnut ettei monella ole mitään käsitystä ajoneuvonsa sijainnista tiellä, paras oli sellainen vanhempi mies, kun talvikelissä tuli vasemmalle kaarre, niin ajoi vastaantulijan kaistan yli ja törmäsi osin lumipenkkaan, kun onnistui palaamaan omalle kaistalleen, niin metsän peittämän kurvin takaa tuli alamäkeen tukkirekka vastaan, tie erityisen liukas vieläpä. Ei nähnyt mitään vikaa toiminnassaan, kun piti ihan kysyä että ymmärsikö kuinka vaarallista ajonsa oli.
Ihan yleisesti etenkin pienemmillä teillä enemmistö ajaa vastaantulijan kaistan puolelle vasemmalle kaartuvissa mutkissa, kerran on pitänyt itse ajaa pellolle, kun tultiin niin keskellä vastaan, että ei mahtunut väistämään vastaantulijaa.

Osaamattomuuttakin on siis paljon tuolla, mutten tiedä kuinka iso osa siitä tulee ajattelemattomuudesta, eli sellaisesta asenteesta jossa ei mietitä omaa toimintaa ja pyritä sitä parantamaan vaan tehdään helpoimman mukaan.

Osa selitystä voi tietty olla myös rutinoituminen, esimerkiksi jos ajelee lähinnä niitä muutaman kilsan lyhyitä matkoja ja suht samoja reittejä aina, niin tällöin poikkeava asia, kuten pyöräilijä vaunun kanssa voi olla sellainen jota ei vaan autoilija osaa käsitellä, meitä kun on moneen junaan, osalla rutiiniin tuleva poikkeus on jollain tapaa sellainen shokki, ettei sitä osa ihmisistä vaan noteeraa, autoilija voi nähdä pyöräilijän ja vaunu perässä on jotain niin kummallista ettei se vaan rekisteröidy.

Mahdollisuuksia on siis aika monenlaisia, osapuilleen kaikkiin toimiva lääke olisi aktiivisempi asennoituminen ajamiseen, jolloin ne taidotkin olisi paremmalla tasolla, valitettavan harvalla autoilijalla vaan on sellainen asennoituminen. Se mukavuudenhalu kai vaikuttaa tossa myös jotain.

Toi ohitus ja heti kohta pois kääntyminen on aika tyypillistä toimintaa tuolla maanteillä autoliikenteessä, toinen on sellainen, että liki tyhjä tie ja sivutieltä juuri katsomatta pukataan kolmioista ja stopeista välittämättä eteen ja kohta käännytään pois, kiire tosin loppuu siihen kun pääsee eteen, vauhti harvoin nousee lain sallimaan, sellaisia minä just kerkeen tyyppejä. Näitä molempia on yleensä eniten kun isomman taajaman nukkumalähiötä lähestyy, mitä kauempana isoista taajamista ajaa, niin sitä enemmän malttia vaikuttaa olevan muilla liikkujilla, kumma ilmiö, mutta ehkä se liittyy vaan tuohon ajomatkan tyypilliseen pituuteen ja sitä kautta erilaiseen liikennekulttuuriin sopeutumiseen.

Toi on kumminkin ilmiönä mielenkiintoinen, kumpuaako se siitä halusta aina vähän parempaan, joka pistää ihmiset noin keskimäärin hankkimaan aina uudempaa ja keskimääräisesti pyrkimään jatkuvasti parempaan elintasoon, koetaanko pysähtyminen ja jopa jonkun muun laskeminen ennen sitten jotenkin huonompana ihan tiedostamatta sitä ja siksi ohitetaan ja tungetaan mahdottomiin väleihin?

Onhan maanteillä paljon sellaisiakin kuljettajia jotka selvästi kiihdyttävät nopeuttaan, jos joku yrittää ohittaa, eräs sellainen oli sitä mieltä, että hän ajaa ihan tasaista nopeutta, havainnoin, että 75 nopeus nousi 110 kohdille, kun joku lähti ohitse. Osa ei siis tiedä lainkaan kuinka itse ajaa, kuinka tämä on mahdollista on itselleni käsittämätöntä.

Kaiken tämän ja paljon muuta kun tietää liikenteestä, niin toki välillä vähän arveluttaa pyörällä ajaa tuolla seassa, on suuri todennäköisyys sille, että kohtaa sen tumpelomman autoilijan, sitten se on vähän tuurista kiinni aina tapahtuuko jotain vai ei.

KriHa
05.04.2014, 11.22
Kai soitit poliisit paikalle? Tapahtuman perusteella jonkinmoisen tiketin kirjoittavat?

latuman
05.04.2014, 15.49
Selitys on äärettömän helppo kun muistaa että ihminen on eläin: Kuski ottaa huomioon seuraavat tekijät: todennäköisyys että jotain menisi pieleen; Vähäinen, koska ei ennenkään ole käynyt mitään. Vauhdin ylläpitäminen on mukavampaa kuin jarruttelu. Pyöräilijä ei kuulu suvun piiriin, joten evoluution kannalta hänen elämänsä ei ole merkittävä. Auto on iso, kallis, nopea, kestävä ja turvallinen, kun taas pyörä on heiveröinen, hidas ja pienempi, jolloin on hyvä muistuttaa tälle vieraalle pyöräilijälle kuka on "lauman pomo".

Ei mitään henkilökohtaista, pelkkää biologiaa vaan. Sitäpaitsi, vaikka hipoisikin vähän, niin äkkiähän autolla hurauttaa karkuun raivoavaa pyöräilijää.

Suosittelen kaikille videokameratallennusta. Kyllä ihmiset alkaa pikkuhiljaa oppimaan kun rankaistaan heidän lompakkoaan ja mainettaan.

idänihme
05.04.2014, 15.55
Nuo ohittajat on kyllä huvittavia. Meilahden ohi seurasaaren lähistön pikkuteiden kautta kiertäessä tulee aina autoja töyssyjen välissä ohi, vaikka töyssyjen vuoksi pyörällä tuon pätkän pääsee yhtä nopeasti kuin autollakin, jos ei joutuisi autoja väistämään. Viimeisin mieleen jäänyt tapaus oli kännykkään puhuva autoilija jolla oli helvetillinen kiire päästä viidenkymmenen metrin päässä olevaan useamman auton jonoon, jossa saikin sitten odotta liikkeellelähtöä kolmion takana ainakin minuutin.

Omalla kohdalla jännin ohitus oli joskus kymmenisen vuotta sitten juuri ajokortin saaneena kun rekkakuskille ei sopinut jäisellä pimeällä tiellä räntäsateessa 80 rajoitusalueella käyttämäni 75-80 kilometrin tuntinopeus. Ohituskieltoalueella oikealle kääntyvässä mutkassa päätti lopulta lähteä ohi (mutkan jälkeen olisi toki tullut kilometrin suora, ennen ohittelua toki perinteisen pitkät päällä viiden metrin päässä puskurista ajelut). Itse älysin vasta pari sekuntia ohituksen alun jälkeen että olin nähnyt vastaantulevan auton valojen kajastuksen seuraavassa mutkassa. Ei muuta kuin jalka pois kaasulta ja laitimmaista rengasta lumipenkkaan. Lopulta selvittiin vähillä vaurioilla kun rekka vastaantulijaa väistäessään vei minulta kuskinpuoleisen sivupeilin mennessään. Sanomattakaan selvää että rekka pakeni paikalta ja itselläni ei ollut suurta intoa takaa-ajoon kun ei tiennyt kuinka paljon tuli autoon vaurioita.

Lastenkärryn kolhiminen kuulostaa kyllä harvinaisen kusipäiseltä toiminnalta, mutta niinhän se valitettavasti menee että isompi tekee mitä haluaa ja pienemmät yrittää selvitä hengissä. Tuli itse ajettua talvella pakettiautoa muutossa. Varmasti ajoin tuolla oudolla ajokilla aika paljon huonommin kuin ajaisin fillarilla tai henkilöautolla, mutta matka sujui todella helposti kun pienemmillä kulkuneuvoilla liikkuneet väistivät alta pois.

mehukatti
05.04.2014, 16.11
Samaa ilmiötä on maanteilläkin, jonka huomaa varsinkin kesäisin kun liikennettä on enemmän ja itse ajaa pisempää matkaa (yli 300km), osalla on hirveä tarve ohitella sitä liki loppumatonta autojonoa

Ja pitkällä matkalla pitäisi sitten körötellä alinopeutta vaikka puolen Suomen läpi? Mun mielestä on ihan luonnollista, että nopeemmat ohittaa hitaammat. Mutta tietysti se kannattaa tehdä turvallisesti.

CwA
05.04.2014, 16.58
Ja pitkällä matkalla pitäisi sitten körötellä alinopeutta vaikka puolen Suomen läpi? Mun mielestä on ihan luonnollista, että nopeemmat ohittaa hitaammat. Mutta tietysti se kannattaa tehdä turvallisesti.

Huomaa päättymätön autojono, siinä ohittelevat ainoastaan sellaiset turvattomat ohittelijat, jotka eivät tajua sitä kuinka se heidän keskinopeus ei juurikaan moisesta nouse, koko letka joutuu jarruttelemaan kun nuo sitten liian pieniin väleihin lähtevät ohi.

Hetken päästä kumminkin nämä 'nopeammat' ovat tienposkessa sauhulla tai mistä tahansa syystä ja hitaammat pääsee ohi.

Eräskin kevät ajelin Utsjoelle, pikkaisen enemmän kuin puolen suomen läpi, samat neljä moottoripyöräilijää ohitin lukemattomia kertoja, nämä työnsi ohi vastaantulijoista välittämättä ja roimaa ylinopeutta.

Joskus ajelin sellaisen vähän lyhyemmän pätkän pirkanmaan halki, vajaa 300km, yhdellä osuudella oli paljon rekkaliikennettä ja hyvin paljon matkailijaa, ei juuri taukoa vastaantulijoissa ja jonoa kilometrikaupalla, jono eteni ihan kohtuullisesti sitä 80 nopeutta, mutta muutamille se ei riittänyt, ohituskieltoalueilla lähti moni ohi täysin ilman että näkeekö onko vastaantulijaa vai ei ja olihan niitä, sillä matkalla joutui jarruja lämmittelemään useamman kerran kun takaa syöksähti disney aurinkovarjot lepatten joku perheohjus eikä vastaantulijaan ollut väliä oikein mitään, tosin mulla takapuskurissa kiinni joku hermoheikko rekkakuski ja turvavälin päässä edessä oli myös rekka, eipä noita syöksyjiä oikein nähnyt muusta kuin siitä, kun takana tulevan rekan keula niiasi.

Ei mitään järkeä tuollaisessa ohittelussa.

Itse tosi harvoin ajelin alle 300km matkoja, ennen kuin opin ymmärtämään mikä liikenne on, ajoin usein yhtä typerästi, ärsytti jokainen 'alinopeutta' ajava ja hirveästi piti ehtiä ja joutua, perillä sitten ihan naatti, mutta satojen kilometrien matkalle yli 100km/h todellista keskinopeutta, oli tehokasta toimintaa.

Mutta se liikenne on kuin kalaparvi, jos suhaat sen kalaparven läpi, parvi hajoaa ja etenminen pysähtyy, kunnes häiriön jälkeen palaavat taas parveen ja aloittavat kulkemisen uudelleen, jos uit sen parven mukana muiden tavoin parvi pysyy kasassa ja jatkaa etenemistään siihen parven tahtiin, kaikki muu on aika pitkästi oman mielikuvituksen tuotetta ja turhaa. Ei ole olemassa kiirettä, se on vain illuusio omassa mielessä. Tämä pätee niin pyöräilijöihin, autoilijoihin, kuin kävelijöihinkin.

Ero kiirehtämisen ja parven mukana kulkemisen välillä on perillä, toki kiirehtämällä on ehkä aiemmin perillä jos ei satu mitään, mutta sitten parven mukana kulkien vaikka on myöhemmin perillä, niin ei ole läheskään niin poikki ja käytännössä tuo ero ajassa on aika mitätön, vaikka yli tunninkin eroista voi olla kyse, ~75 vs ~100 keskinopeuksin voi laskea jos ei usko, molemmat gps:n mukaan toteutuneita samalla reitillä sama viikonpäivä mutta eri viikkoina. ja tietty eri ajotyylillä, etäisyys 580km, ei taukoja.

En tiedä osaanko selittää yhtään tuota kuinka erilainen ajattelu vaikuttaa niin monella tasolla asioihin ja kuinka pienellä erolla ajattelussa se tienpäällä vietetty aika on paljon miellyttävämpi eikä loppupelissä se menetetty aika ole kumminkaan suurempi menetys kuin mitä sillä muutoin saavuttaa.

Pyörälläkin tulee nyt ajettua muun liikenteen joukossa yleensä siten, että meno on hyvin rauhallista, eikä se ahdista, kävelijöitä yms. kun on niin harvoin yli 15km/h on vauhtia.

Jos tuo autoilija ketjun aloittajan tapauksessa olisi ymmärtänyt tämän erilaisen ajattelun ja käyttänyt sitä, niin olisikohan työntynyt väkisin väliin johon ei mahtunut? Toki on mahdollista, että luuli mahtuvansa reilusti.

Aloittaja kertoi myös muita tapauksia, kuinka aura-autoa oli ohitettu ja kolari tullut, on tullut tehtyä sitä, ei tullut kolaria, mutta spinnasin, mutta sen jälkeen kun opin ymmärtämään tuon liikenteen todellisen olemuksen ja kuinka se oikein toimii, niin eipä ole tarvinnut, ihan reilun välinkin on voinut jättää auraan ja kas kummaa, kylläpä se aurakin varsin nopeasti antaa tietä, sekuntien takia kehtaisi kolaria ajaa, mutta se tuntemus siitä ajan hukkumisesta on voimakkaampi kuin mitä järjellä voi selittää ja sen voittamiseksi tarvitsee hypätä ulos siitä minävetoisesta ajattelusta ja täytyy siirtyä ajattelemaan me, en usko että muutoin voi alkaa näkemään liikennettä paremmalla tavalla.

Kannattaa kokeilla, ei siinä menetä kuin hyvin vähäisen määrän aikaa, kokeilun jälkeen tosin voi olla että tykästyy ja koska stressin määrällä oli jokin vaikutus eliniän mittaan, niin saattaakin olla, että oikeasti menettämällä aikaa sitä saa lisää? :)

KriHa
05.04.2014, 17.01

Turvallista ehkä mutta ei järkevää ohitella esim viikonlopun ruuhkaliikenteessä kymmenien kilometrien jonoissa. Ohittelu aiheuttaa pumppausliikettä jonossa mikä puurouttaa menoa entisestään. Sen sijaan että roikkuu takapuskurissa, pikkasen enemmän etäisyyttä edellä ajavaan niin ohituspaine helpottaa omassa pääkopassa. Tahalliset tupeksijat asia erikseen.

IncBuff
05.04.2014, 20.02
Ihan kuin Suomen maanteillä edes olisi päättymättömiä autojonoja muuten kuin kerran kesässä jossain Mäntsälässä :D

CwA
05.04.2014, 20.18
Ihan kuin Suomen maanteillä edes olisi päättymättömiä autojonoja muuten kuin kerran kesässä jossain Mäntsälässä :D

On niitä silloin tällöin Pirkanmaalla, mutta eihän ne nyt sinällään päättymättömiä ole, kun Orimattilankohdalta jo vähenee paljon, Jyväskylään kun jaksaa niin siitä eteenpäin ei ole juurikaan edes jonoja.

On muutamia teitä joilla sitä liikennettä on tiettyinä kellonaikoina sen verran, että ohittelusta ei ole hyötyä, ehkäpä siksi sitä ei osata hahmottaa ja kyynärpäätaktiikalla sitten yritetään päästä 'ekaksi'.

Hesasta kun siinä mökkiviikonlopuksi pohjoiseen suuntaavassa massassa ajaa, niin välillä kyllä ihmettelee joidenkin autoilijoiden ajatuksenjuoksua, mutta se kummiskin toimii pääosin oikein hyvin verrattuna mitä Pirkanmaalta löytää. Nokia-Tampere-Jyväskylä varmaan yksi potentiaalisimpia välejä joutua kolariin jos liikkuu siinä 15-18 välillä tai noin 6-8 välillä. Monta kertaa nähnyt kolmea rinnan ja renkaiden savuamisia. Ehkä se tossa pendelöintiliikenteessä vielä korostuu tuo agressiivinen ajotapa ja se kykenemättömyys nähdä nokkaansa pisemmälle, tiedä häntä, mutta kannattaa välttää seutua mun mielestä.

Munarello
05.04.2014, 21.03
Ei kai nyt ihan 'päättymättömiä jonoja' sentään, mutta kun isompien juhlapyhien aikaan Mikkelinkin korkeudella näkee sen tsadilaisten lomallepakoliikenteen ihan konkreettisena jonona niin kai nyt kuitenkin jonkinlaisia jonoja. Sitten toisaalta on niitä tieosuuksia, joilla on aika turha ohitella minkään ajan säästämisen nimissä. Esimerkkeinä nyt ainakin Jyväskylä-Äänekoski -väli. Siihen on kai saatu nyt jo lisää ohituskaistoja, joilla voi ottaa kiihdytyskisoja mutta muuten on aika turha ohitella koska rekkaa pukkaa eteen joka tapauksessa. Toinen on Juva-Mikkeli -väli. Syy on sama eli harvakseltaan ohituskaistoja, pitkälti sulkuviivaa ja vilkkaasti liikennettä jossa rekkojen osuus on iso. Vielä kun ottaa huomioon, että ainakin talvirajoituksilla ne raskaat ajaa yli rajoituksen niin en ainakaan itse koe suurtakaan painetta ohitteluun.

IncBuff
05.04.2014, 21.10
Siinä jonossa ei ole pakko ajaa tappituntumalla niin ei tule niitä jarrutuksia. Myönnän kyllä ohittavani melko herkästi. Viime kesänä taisin parhaimmillaan vetää kahdestatoista autosta ohi kerralla ja kyllä kannatti. Sen jälkeen vielä parista ohi ja sain ajaa rauhassa vakkari päällä omaa nopeuttani. Ne jonossa junnaavat varmaan manasivat kaahariksi.

CwA
05.04.2014, 21.24
Siinä jonossa ei ole pakko ajaa tappituntumalla niin ei tule niitä jarrutuksia. Myönnän kyllä ohittavani melko herkästi. Viime kesänä taisin parhaimmillaan vetää kahdestatoista autosta ohi kerralla ja kyllä kannatti. Sen jälkeen vielä parista ohi ja sain ajaa rauhassa vakkari päällä omaa nopeuttani. Ne jonossa junnaavat varmaan manasivat kaahariksi.

Tolleesti itsekkin tuli joskus ajettua ja tosiaan kun ohi pääsi sitä oikein huokaisi, että puuh taas saa ajaa hetken rauhassa :D

Sitten sitä kokeili toisella tapaa ja tuli sellaisia ahaa-elämyksiä, tarkoitus oli kuukausi ajella uudella tyylillä, mutta sitten se vaan jäi päälle, se varsinkin oli jotain käsittämätöntä kun 100 rajoitusalueella porukka vetää 85-95 väliä pumpaten, niin ei se mitään haitannutkaan enää, piti vaan reilun välin ja ajeli tasanopeutta, jolla ei tarvinnut hidastella niihin jonon hidasteluihin, kun ne joita aloin nimittämään turhankiireisiksi ohittelivat liian pienin marginaalein sen 5-10 autoa ja koukkasivat sitten kohta huoltsikan pihaan.

Jotenkin suorastaan vapauttava juttu kun ei tarttennut enää muuta kuin vihellellä ja odotella niin auto vei perille. Fillaroidessakin jos enemmän porukkaa jollekkin kelville sattuu sitä ei enää vetele ohi hirveällä temmolla vaan voi ihan hyvin hetken ajaa jalankulkijan takana, että vastaantulevat jalankulkijat pääsee ja sitten reilun välin kanssa voi ohitella.

Mutta kyllä sitä varsinkin nuorempana tulikin vedettyä reikä päässä, kärryn kanssa pakullakin sen minkä auto kulki ja muut oli niin turkaisen haittaa tiellä ja niiden tuli väistää, mutta se on ehkä joku sellainen nuoruuden voittamattomuuden tunteen mahdollistama vääristynyt maailmankuva, joka sitten saa toimimaan kuin idiootti.

Sen olen pistänyt vaan merkille, että osalla se oivallus ei koskaan tule ja mua jotenkin surettaa sellainen, että osa ehkä elää elämänsä tietämättä mahdollisesti paremmista keinoista toimia, kokeilematta ei kumminkaan voi tietää ja kokeilulle pitää antaa riittävästi aikaa, siksi itse valitsin kuukauden että testaan, alussa kyllä tuntui että ei helkkari mitään järkeä 'körötellä' mutta siitä se avautui sitten kumminkin.

Munarello
05.04.2014, 21.24
Eihän siinä jonossa edes pitäisi ajaa tappituntumalla. Pitäisivät niitä turvavälejä niin ei edes olisi tarvetta vetää kerralla tusinasta jumittajasta ohi. :)

Munarello
05.04.2014, 21.31
Tolleesti itsekkin tuli joskus ajettua ja tosiaan kun ohi pääsi sitä oikein huokaisi, että puuh taas saa ajaa hetken rauhassa :D

Sitten sitä kokeili toisella tapaa ja tuli sellaisia ahaa-elämyksiä, tarkoitus oli kuukausi ajella uudella tyylillä, mutta sitten se vaan jäi päälle, se varsinkin oli jotain käsittämätöntä kun 100 rajoitusalueella porukka vetää 85-95 väliä pumpaten, niin ei se mitään haitannutkaan enää, piti vaan reilun välin ja ajeli tasanopeutta, jolla ei tarvinnut hidastella niihin jonon hidasteluihin, kun ne joita aloin nimittämään turhankiireisiksi ohittelivat liian pienin marginaalein sen 5-10 autoa ja koukkasivat sitten kohta huoltsikan pihaan.

Jotenkin suorastaan vapauttava juttu kun ei tarttennut enää muuta kuin vihellellä ja odotella niin auto vei perille. Fillaroidessakin jos enemmän porukkaa jollekkin kelville sattuu sitä ei enää vetele ohi hirveällä temmolla vaan voi ihan hyvin hetken ajaa jalankulkijan takana, että vastaantulevat jalankulkijat pääsee ja sitten reilun välin kanssa voi ohitella.

Mutta kyllä sitä varsinkin nuorempana tulikin vedettyä reikä päässä, kärryn kanssa pakullakin sen minkä auto kulki ja muut oli niin turkaisen haittaa tiellä ja niiden tuli väistää, mutta se on ehkä joku sellainen nuoruuden voittamattomuuden tunteen mahdollistama vääristynyt maailmankuva, joka sitten saa toimimaan kuin idiootti.

Sen olen pistänyt vaan merkille, että osalla se oivallus ei koskaan tule ja mua jotenkin surettaa sellainen, että osa ehkä elää elämänsä tietämättä mahdollisesti paremmista keinoista toimia, kokeilematta ei kumminkaan voi tietää ja kokeilulle pitää antaa riittävästi aikaa, siksi itse valitsin kuukauden että testaan, alussa kyllä tuntui että ei helkkari mitään järkeä 'körötellä' mutta siitä se avautui sitten kumminkin.

Miten sinä ajat satasen alueella 'tasavauhtia' jos edellä menevät pumppaa kymmen-viisitoista alle rajoitusten? Todennäköisesti vain ajamalla itsekin melkein parikymppiä alle suurinta sallittua. Hommassa nyt ei sinänsä mitään, koska sinulla on siihen oikeus mutta toisaalta jos urpot veivaa kymmen-viisitoista alle sadan niin niistä pääsee nykyautoilla yleensä aika helposti ohikin ihan ilman mitään reikäpäisiä pimeään mutkaan ylämäessä ohitteluitakin.

IncBuff
05.04.2014, 21.35
Millä perusteella tuo muniminen ja jonon kasvattaminen on se ainoa oikea tapa ajaa :D

Ohittaminen on sitä paitsi kivaa.

950Tomi
05.04.2014, 21.44
+1, näin se monesti menee

CwA
05.04.2014, 21.58
Miten sinä ajat satasen alueella 'tasavauhtia' jos edellä menevät pumppaa kymmen-viisitoista alle rajoitusten? Todennäköisesti vain ajamalla itsekin melkein parikymppiä alle suurinta sallittua. Hommassa nyt ei sinänsä mitään, koska sinulla on siihen oikeus mutta toisaalta jos urpot veivaa kymmen-viisitoista alle sadan niin niistä pääsee nykyautoilla yleensä aika helposti ohikin ihan ilman mitään reikäpäisiä pimeään mutkaan ylämäessä ohitteluitakin.

Tilanteen mukaan :)

Tossa kun oli puhetta noista jonomuodostelmista joissa on noita rekkoja, vastaan tulee porukkaa jatkuvasti jne. Mitäpä hyötyä siitä ohittelusta silloin on, kun hartiavoimin saisi puskea ohi kiilaten muita ja sitä letkaa vaan riittää.

Sitten on näitä kolmen auton miniletkoja, niistähän voi heitellä ohi jos sattuu satasen alueita olemaan, tosin missä itse olen liikkunut, niin vähäksi ovat menneet ja joka risteys tuntuu olevan nykyään 80 tai jopa 60.

Parhaimmat pudotukset nopeusrajoituksissa olleet 80 -> 40 mikään ei tiessä eikä liikenneympäristössä muuttunut, mutta joku taisi onnistua ajamaan itsensä junan alle.

No kumminkin harvassa ne paikat missä satkua pääsi ajamaan, jonkun 3km takia kehtaa edes polttoainetta turhaan kuluttaa ja silloin voi jäädä peräänkin, jos taas pisemmästi meinaa että pääsisi satkua ja oletettavaa on että toisetkin jatkaa samaan suuntaan, niin sitten ohi vaan.

Mun mielestä pitää osata mukautua tilanteeseen ja toisaalta mitä enemmän poikkeaa enemmistön liikkumistavasta ja nopeudesta, sitä suurempi on mahdollisuus riskitilanteisiin, toisten virhearviot jne.

Kyllä sitä liikennettä pitää osata lukea. Jos moinen on mummoilua, niin silloin suosittelen pysymään poissa liikenteestä, kyseessä on jo pahemmanlaatuinen asennevamma.

Liikenne ei ole kilpailutapahtuma.

Liikenne ei siis voi sisältää mummoilua, munimista, pätemistä, ensimmäisenä olemista tai muutakaan vastaavaa kilpailusuorituksiin liitettävää. Suosittelen siis opettelemaan parempaa asennoitumista mielellään ennemmin kuin liian myöhään. Noita mummoilua pelkääviä kovan pätemistarpeen omaavia ja heidän uhrejaan on hautausmailla ja pyörätuoleissa aika paljon.

Tietty eihän sitä nuorena voi tajuta, hormonit vie ja pitää olla vauhtia ja meininkiä, tosin tiedän yli 60 ikäisiäkin joilla yhä on sama ongelmallinen suhtautuminen liikenteeseen ja lukuisia kolareita takana.

Munkin mielestä esimerkiksi pidon rajoilla ajaminen ja suoriutuminen ratakierroksesta lyhimmässä mahdollisessa ajassa on oikein kivaa, mutten sitä ajotapaa kumminkaan harjoita liikenteessä, koska ymmärrän, että se toisi turhia riskejä.

Tosin turhahan tästä on keskustella, jos ei ole edelleenkään halua ymmärtää sitä kuinka liikenteessä yksilön sijaan pitää ajatella kokonaisuuksia, se täytyy oivaltaa ensin muutoin ei ole toivetta ymmärtää sitä mikä ongelma tuossa ajatusmallissa munimisesta ja oman kivan harrastamisesta liikenteessä oikein on.

Tuskinpa nuo liikenneturvassakaan ihan turhaan sitä maltin merkitystä korostavat, ei vaan taida olla rahoitusta tuoda esille koko kuviota ja luoda se kokonainen asennemuutos joka tarvittaisiin heidän turvallisuustavoitteiden saavuttamiseksi.

IncBuff
05.04.2014, 22.04
Ohittaminen liikenteessä ei ole kilpailutapahtuma vaikka jeesustelijat sellaiseksi sen yrittää saada.

Munarello
05.04.2014, 22.08
Tilanteen mukaan juurikin. Jos olisit lukenut tuon vähän ylempänä olleen sepustukseni niin olisit jo ymmärtänyt, että ollaan lähes samoilla aallonpituuksilla. Ainoa ero on etten minä ainakaan jaksa satkun alueella pumppailla niiden 85-95 -vääntäjien perässä jos niistä ohikin pääsee ilman hazardia. Jos tiellä on tilaa ja valkoista viivaa niin sitä on silloin myöskin aivan turha moralisoida.

CwA
05.04.2014, 22.17
Ohittaminen liikenteessä ei ole kilpailutapahtuma vaikka jeesustelijat sellaiseksi sen yrittää saada.

Joskus mietin kyllä, että yritätkö ihan tarkoituksella olla ymmärtämättä, vai onko vain niin, ettet kykene ymmärtämään?

CwA
05.04.2014, 22.31
Tilanteen mukaan juurikin. Jos olisit lukenut tuon vähän ylempänä olleen sepustukseni niin olisit jo ymmärtänyt, että ollaan lähes samoilla aallonpituuksilla. Ainoa ero on etten minä ainakaan jaksa satkun alueella pumppailla niiden 85-95 -vääntäjien perässä jos niistä ohikin pääsee ilman hazardia. Jos tiellä on tilaa ja valkoista viivaa niin sitä on silloin myöskin aivan turha moralisoida.

Mielestäni en ole kirjoittanut sun näkemystä vastaankaan, mutta on mahdollista ettei mun teksti taaskaan tuo esille sitä mitä ajattelen, se kun tahtoo olla aika normaalia jos neurologisella tasolla aivot toimivat toisin kuin enemmistöllä, niin viestiä yleensä ei ymmärretä, edes vaikka kirjoittaa liian pitkästikkin.

Kritiikkini ei kuitenkaan kosketa kuvailemaasi tilannetta, vaan enemmänkin IncBuffin esille tuomaa ajattelutapaa eli sitä että liikenteessä toiset munivat. Se ajatusmalli taas johtaa hyvin nopeasti tuskastumiseen ja ärtymiseen, joka saa helposti tekemään arviovirheitä.

Ajamalla noin 90km/h ei muuten tarvitse pumppailla, kun pitää sopivan välin ;)

Jos kerta tilaa on ja edessä on ne tyypilliset kolme, niin kuten kirjoitin ohihan silloin mennään.

Enemmänkin ohittelemattomuus mun mielestä on silloin kun jos itse piakkoin kääntyy tai jos suorillakaan ei näy sitä jonon päätä ja vastaan tulee porukkaa, sen näkee oikein tuolla tienpäällä kuinka osa on niin pelkkää tunnemyrskyä, roikutaan keskiviivalla toisen puskurissa kiinni vaikka kiiltomatoa on useampi kilsa molempiin suuntiin, se mun mielestä on sitä ongelmallista käytöstä.

Kuvitelmat siitä, että joku kieltäisi normaalit ohitukset, kuten tuo IncBuffin, on mun mielestä täysin käsittämättömiä, eihän siinä olisi mitään järkeä, miksi kukaan edes voi ajatella, että joku muu sellaista tarkoittaisi on jotain jota en pysty lainkaan tavoittamaan, joten loogiset päätelmät ovat; Känni, trolli, ei pohdita ajatuksella.

Tietty ainahan voi olla muitakin vaihtoehtoja, mutta niitä en ääneen sano :D

KriHa
05.04.2014, 22.46
Samanlaista kinastelua ja väärin ymmärtämistä täällä kuin tien päällä. "Mitä toi luulee voittavan ohittamalla?", "mitä xittua siinä edessä nysväät, mulla on kiire"....hohhoijaa ja hohhoijaa.

maanma
05.04.2014, 22.49
Ketjun aloittajalle:
Kun on ajanut sitä keskikatua ennen ja jälkeen kaventamisen niin voi sanoa, että sen liikennejärjestelyt on nykyisin syvältä. Kumma kun siihen ei saatu yhdistettyä pyörätietä mahtumaan uudistuksessa.

Vanhalla keskikadulla ajoivat ennen myös bussit ja sellaisen edessä talvella alaspäinajaminen oli aika jännää. Nykyisin siinä kai on edelleen moottoriajoneuvojen läpiajokielto.

Hyvä ettei henkilövahinkoja tullut ja muksu oli kunnolla kiinni ja varustettu.

Kuitenkin on pakko vielä sanoa, että oliko pakko ajaa Keskikatua eikä sitä Kirkkotien kautta YTHSsän ohi kulkevaa pyörätietä? Oletan että tulet Savitehtaankadun suunnasta ja matkaat joukolon länsipuolen suuntaan, koska Nummen puistokatu ja Uraputki olisivat muussa tapauksessa parempia vaihtoehtoja.

Munarello
05.04.2014, 22.56
Juu, mä luulen Cwa että me ollaan ihan samoilla linjoilla. Liika kiire ei rasita ja maalaisjärki ohjaa toimintaa. :)

CwA
05.04.2014, 22.56
Samanlaista kinastelua ja väärin ymmärtämistä täällä kuin tien päällä. "Mitä toi luulee voittavan ohittamalla?", "mitä xittua siinä edessä nysväät, mulla on kiire"....hohhoijaa ja hohhoijaa.

Heillä jotka antavat tunteillensa vallan liikenteessä ajatusprosessit menevät tosiaankin noin, mutta jos oikein alkaa ajattelemaan sitä touhua, niin huomaa ettei kumpikaan ajatus oikein toimi liikenteessä.

Ulkorengas
06.04.2014, 06.23
Keskustelu tosiaan karkasti turhan kauas ko. tapauksesta, joten koitetaan ohjata sitä oikeille raiteille.

Kun on ajanut sitä keskikatua ennen ja jälkeen kaventamisen niin voi sanoa, että sen liikennejärjestelyt on nykyisin syvältä. Kumma kun siihen ei saatu yhdistettyä pyörätietä mahtumaan uudistuksessa.

Vanhalla keskikadulla ajoivat ennen myös bussit ja sellaisen edessä talvella alaspäinajaminen oli aika jännää. Nykyisin siinä kai on edelleen moottoriajoneuvojen läpiajokielto.

Läpiajokielto näkyy vanhan googlemapsin kuvissa, siihen pääsee oikealta alhaalta kysymysmerkistä. Uudesta googlemapsista en osaa linkkiä tehdä.

https://www.google.fi/maps?ll=60.458233,22.293019&spn=0.01168,0.042272&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.458486,22.292647&panoid=4gU4e_ft8aWFbja1EFlMqA&cbp=12,149.39,,1,0.41

Ei tuossa minusta ongelmaa ole. Hiljainen katu, jossa on moottoriajoneuvoilla läpiajokielto, pyörätien rakentaminen olisi aika turhaa. Tietenkin voisi sanoa, että kyseinen tapaus olisi pyörätien avulla vältetty, mutta minusta tuon tason autoilijoita vastaan suojautumiseen ei tässä yhteiskunnassa rahat riitä tai ainakin tärkeämpiäkin kohteita löytyy kuin 30-rajoitettu läpiajokieltokatu.

Katuosuudella leveys sinänsä ei ole ongelma. Sinne on kuitenkin haluttu tehdä saarekkeet suojateiden kohdille, joten ne ovat pullonkauloja tilan suhteen. Minusta nuo saarekkeet ovat tärkeämpiä kuin pyörätie.

Jep ja toivottavasti autokuski oli oppimiskykyinen tapaus. Tarina ei kerro sitä, oliko hän juuri kortin saanut nuori, iän myötä ajamisen edellytyksiä menettänyt vanhus vai ihan tavallinen keski-ikäinen minä-asenteen omaava tapaus. Tuollaisen tilanteen kuitenkin luulisi olevan melko tehokas harkintakyvyn kehittäjä.

Kuitenkin on pakko vielä sanoa, että oliko pakko ajaa Keskikatua eikä sitä Kirkkotien kautta YTHSsän ohi kulkevaa pyörätietä?

Minä en näe mitään ongelmaa pyöräilijän reitinvalinnassa. Keskikatuhan on hiljaisempi kuin vaihtoehtoisten reittien pyörätiet.

tvain
06.04.2014, 09.43
Ketjun aloittajalle:

Kuitenkin on pakko vielä sanoa, että oliko pakko ajaa Keskikatua eikä sitä Kirkkotien kautta YTHSsän ohi kulkevaa pyörätietä? Oletan että tulet Savitehtaankadun suunnasta ja matkaat joukolon länsipuolen suuntaan, koska Nummen puistokatu ja Uraputki olisivat muussa tapauksessa parempia vaihtoehtoja.

Mun mielestä fillarointi pyörätiellä on niin jännää että harvemmin sitä uskaltaa tehdä asuinkaduilla. Mistä tahansa pihasta saattaa joku autoilja tuuppaista peltilehmänsä eteen tai takaapäin päälle. Ajorata nyt vaan on turvallisempi ihan jo laskettujen tilastojenkin valossa. Tämä yksittäistapaus ei sitä muuta. Autoilija teki todella hölmösti, hyvä ettei käynyt pahempaa, ja elämä jatkuu.

Jos on auto tai bussi takana, niin sitten on. Pyöräilijäkin on osa liikennettä eikä mikään satunnainen haitake ja tientuke niinkuin jotkut tuntuu ajattelevan.

Liikennesuunnittelijat voisivat sen sijaan uusia pyöräteitä suunnitellessaan tehdä jotain järkevämpää kuin kaksi metriä kapeita yhdistettyjä. Ne on oikeasti vaan vaarallisia.

Ja mitä nyt tulee reittivalintaan, niin autoilijanhan se on helpompi kiertää kuin jalankulkijan tai fillaristin. Toivottavasti saataisiin semmoista liikennesuunnittelufilosofiaa enemmän tähän maahan.