PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rock shox Pike 650b RCT3 dual vaiko soloair kumpi parempi?

teehak
20.11.2013, 21.51
Tarvis vähän tietoja kyseisistä keuloista, malli olis 160mm 650b ja molemmat RCT3. Onko toiminnassa suurta eroa soloairin ja dualairin välillä? Dualairissa on siis joustomatkan säätö mutta on sen toiminta yhtä smoothia kuin soloairin muuten?

au
21.11.2013, 22.39
Sehän on nykyään kaikki rockshoxin keulat vaan positiivipuolen ilmanpaineella, vs aiemmin ollut dual-air jossa pumpattiin erilaisia paineita kahdesta eri venttiilistä ja sitä kautta saatiin pelattua alkuherkkyyden kanssa.
Toi dualposition on siis vaan joustomatkan säätö kahden eri mitan välillä, lähtisin lähestymään sitä kautta onko sille oikeasti käyttöä? Mä en ainakaan täällä Suomessa muista koskaan lyhentäneeni mitään keulaa ylämäkeen vaikka olis joskus sellanen vaihtoehto ollutkin.

Omassa laitteessa 650b 160mm solo ja on kyllä erittäin vakuuttava ollu toistaiseksi. Ja herkkä. Ei se säädettävä voi ainakaan herkempi olla.

teehak
22.11.2013, 09.49
Okei eli se dualair nimi tuleekin nykyään pelkästään tuosta säädöstä. Juuri sitä kautta asiaa lähestynkin että olisko tuolle säädölle mitään käyttöä täällä vai onko se vaan sellanen ominaisuus mikä kulkee mukana sitä koskaan käyttämättä. Suomessa kun ei oikeeta ylämäkiajoa juurikaan ole veraattuna esim. Itävaltaan missä on tullu ajettua. Siellä oli spesussa talaskeula ja useita tunteja kiivetessä oli ihan kiva kun sen sai lyhennyttyä. Kovasti olen kuullut kehuja juurikin tuosta soloairista mutta dualairista en mitään.

Jooseppi
22.11.2013, 11.12
Itsekkin pähkäilen tällä hetkellä samaa, pyörässä tulee olemaan 150 millinen keula. Talas olisi yksi vaihtoehto, mutta en ole ihan varma haluanko ottaa painopenalttia siitä, että keulan joustomatkaa voisi säätää ajossa. Aikaisemmin ei ole ollut tarvetta, mutta pyörä olikin lyhyempi joustoinen. Missähän tilanteessa siitä säädöstä olisi oikeasti hyötyä, paitsi tietenkin pitkässä mäennousussa?

teehak
22.11.2013, 12.29
Korjataan nyt vielä että toi dualhan on siis DualPosition.

telliv
22.11.2013, 13.06
Itsekkin pähkäilen tällä hetkellä samaa, pyörässä tulee olemaan 150 millinen keula. Talas olisi yksi vaihtoehto, mutta en ole ihan varma haluanko ottaa painopenalttia siitä, että keulan joustomatkaa voisi säätää ajossa. Aikaisemmin ei ole ollut tarvetta, mutta pyörä olikin lyhyempi joustoinen. Missähän tilanteessa siitä säädöstä olisi oikeasti hyötyä, paitsi tietenkin pitkässä mäennousussa?

Mikäli moinen valinnanvapaus on ja monimuotoisessa maastossa haluaa pyörällä ajella niin itse ottaisin keulan jossa tuo joustomatkan säätömahdollisuus on. Vai meinaatko todella et tuo huima ~40g painoero (esim. fox 150 float 1,57kg vs 150 talas 1,61kg) jossain muka tuntuu ;)? Itse en niinkään kokenut et se oleellisin hyöty olisi pitkissä mäissä tullut vaan jyrkissä ja teknisissä, joissa keulan ollessa pitkänä maasto ei pahemmin virheitä anna tehdä. Enkä nyt tarkoita sitä et pitkällä keulalla ei moisia ajele vaan et joustomatkaa lyhentämällä nämä osuudet nousee huomattavasti vähemmällä vaivalla :). Kyseinen ominaisuus kun on vielä semmoinen ettei sitä tarvitse lennosta säädellä vaan sopivan kinkaman kohdatessa lyhentää keulan ja ajaa ylös kävelyn sijaan...ja niitähän täällä riittää. Tietty pitkissä nousuissa se keulan lyhentäminen mahdollistaa ergonomisemman ajoasennon et pieni mukavuustekijäkin se on.

Jooseppi
22.11.2013, 15.06
Talas painaa 2.25kg, muut ei :p

pelichio
22.11.2013, 17.19
Mulle on ollu 36 Talas säädöistä hyötyä Tahkolla niissä isommissa ylämäissä. Kun keula laskee ja paino siirtyy eteen, voi keskittyä polkemiseen eikä siihen keulimisen kontrollointiin.

Jooseppi
26.11.2013, 19.18
Nyt se ratkesi niin, että tilasin keulan. Unohdin vaan kysyä että oliko se nyt se säädettävä vai ei. Eikai tuolla väliä... :seko:

teehak
26.11.2013, 20.01
Eikö se pitäis lukea tilausvahvistuksessa? Käsittaakseni säädettävä pike on valkoinen ja ei säädettävä musta siis noissa "markettikeuloissa". Niin tietty dualposition air ja soloair.

Jooseppi
26.11.2013, 20.53
Tilasin puhelimella sen ja olin varmaan sen verran täpinöissäni, että kaikki oleelliset kymysykset jäi tekemättä. Musta siis tulee, eli taitaa olla se ei-säädettävä. Mielenkiinnolla odotan, jotta tekkeekö sillä vehkeellä mittään.

pööräilijä
08.12.2013, 09.57
Torstaina kotiutunut Meridan One-Sixty kakkosessa on tuo pituussäädettävä PIKE (26" 160mm). Ajoasennon muutos on tosi radikaali alemmassa asennossa. Siinä ajaa vähän jyrkempää tietä mielellään. En oo jalkapuolena vielä kauheesti kokeillu fillaria, mutta vois kuvitella, että tolle säädölle olisi käyttöä vähä jyrkemmissä kohdissa.