PDA

Näytä tavallinen näkymä : Titanium, jotain erinomaistako?

LEO
20.11.2013, 18.30
Kertokaapa kokeneet kokemuksenne titaniumista.
Millainen materiaali (maantie)käytössä, onko se tosiaan niin ihana kuin useissa testeissä ylistetetään?
Mukavuus, vaimennus, jäykkyys etc... vs carbon.
Huomaako painoeron käytännössä vai ratkeaako se oikeilla kiekoilla?
Mitä merkkejä/malleja suosittelet pitkille lenkeille?

kolistelija
20.11.2013, 18.34
Ainakin se on erikoisempaa kuin aluminium ja kevyempää kuin steel. Carbon on kuitenkin kevyempää. Titanium on kyllä harvinaisin runkomateriaali, jos erikoisuutta arvostaa.

grep
20.11.2013, 18.45
Ei kokemuksia muuten kuin irtorunkoa käsissä hypistellen mutta kiinnostanut myös. Helpohkosti kvg-kierroksella selviää että titamiinirunkoja on hyviä ja huonoja, vahvoja ja äkkiä hajoilevia, mukavia ja epämukavia, kalliita ja tosi kalliita.

Jos joskus päädyn niin varmaan tosi kalliiseen mittatilausrunkoon, johonkin laajasti hyvämaineiseen (myös takuunsa osalta)

LJL
20.11.2013, 19.13
Ainakin se on erikoisempaa kuin aluminium ja kevyempää kuin steel. Carbon on kuitenkin kevyempää. Titanium on kyllä harvinaisin runkomateriaali, jos erikoisuutta arvostaa.

*Reps* :D Päivän piristys.

hathathat
20.11.2013, 19.36
Itsellä reilun kuukauden ollut kasassa Van Nicholas Amazon. Ei ole ihan maantieverme vaan jonkin sortin kevyeksi retki-/brevettipyöräksi kasattu : lokarit, tarakka ja valot napadynamolla löytyy siis kokoonpanosta. Verrattuna muutaman vuoden käytössä olleeseen hiilikuitu Cervelo RS:ään on mukavampi ajaa - kuinka suuri osuus tuosta kuuluu runkomateriaalille on sitten ihan eri asia...

nure
20.11.2013, 21.31
Itsellä täysjäykkä "maastopyörä" ja mukavin omistamani pyörä.

JackOja
20.11.2013, 21.32
Titsku on hienoa ja erittäin haluttavaa :p Rosteria sen nykyään pitää tosin olla :)

Teräs on parasta:
http://kitesurfbikerambling.files.wordpress.com/2011/04/mechanical-properties.jpg

Larry Laffer Cycling
20.11.2013, 21.38
Titaani on ominaisuuksiltaan teräksen ja alumiinin puolivälistä. Teräspyörien aikaan se oli runkona mielenkiintoinen materiaali. Nykyään se on runkona turha materiaali. Eksoottisempien runkojen lisähinta kannattaa laittaa hiilikuituun.

StantheMan
20.11.2013, 22.01
Ei ole kokemusta, kuin alumiinista, hiilikuidusta ja titaanista. Nykyinen titaanirunko tällaiselle tukevalle pojalle on oikein sopiva. Riittävän jämäkkä ja eipä ole kylillä tullut samanlaista vielä vastaan ;)

J_K
20.11.2013, 22.31
Titanium on kyllä harvinaisin runkomateriaali, jos erikoisuutta arvostaa.

Sanoisin, että unobtanium on vielä harvinaisempi runkomateriaalina.

plr
20.11.2013, 22.47
Runkomateriaali ratkaisee lähinnä, kun pidetään paussia ja juodaan kahviumia. :D

eppe
20.11.2013, 23.16
Titaanirunko on hyvä käyttöpyörään. Ei ruostu eikä tarvii maalia niinkuin teräs, ei oo arka kolhuille niinkuin yhtä kevyt alurunko. Mukava ajaa. Näyttää vaatimattomalta, eikä herätä liikaa varastamishaluja. Ajossa kaksi titskurunkoista, toinen suoratankoinen työmatkoille ja käyräsarvinen kurakelien lenkkipyöränä lokasuojilla. Halpoja kiinarunkoja molemmat. Yli 70000 yhteensä nuilla jo ajanu. Jos vielä uusin maantiepyörää niin titaani olis kyllä vahvoilla. Kilpaa ajavat ostaa tottakai kuiturunkoja...

Mihail
20.11.2013, 23.32
Rosteria sen nykyään pitää tosin olla :)

Saako rosterisiakin runkoja?

tomibert
20.11.2013, 23.52

http://2013.handmadebicycleshow.com/wp-content/uploads/2013/01/DSCN3638.jpg

- Tomi

Mihail
20.11.2013, 23.55
No johan! Eikös rosterin luulisi olevan mukavakin runkomateriaali ainaskin pehmeetä. Enpä ole kuullutkaan aiemmin.

KJP
21.11.2013, 00.11
kyllä se on tosi tiukkaa kamaa (http://www.strongframes.com/blog/wp-content/uploads/953STE.pdf) , yleensä kun puhutaan ruostumattomasta/haponkestävästä, tarkoitetaan austeniittisiä AISI 304 /316 teräksiä, joiden lujuus ei ole kovin suuri.

izmo
21.11.2013, 00.16
Titaanirunko on hyvä käyttöpyörään. Ei ruostu eikä tarvii maalia niinkuin teräs, ei oo arka kolhuille niinkuin yhtä kevyt alurunko. Mukava ajaa. Näyttää vaatimattomalta, eikä herätä liikaa varastamishaluja. Ajossa kaksi titskurunkoista, toinen suoratankoinen työmatkoille ja käyräsarvinen kurakelien lenkkipyöränä lokasuojilla. Halpoja kiinarunkoja molemmat. Yli 70000 yhteensä nuilla jo ajanu. Jos vielä uusin maantiepyörää niin titaani olis kyllä vahvoilla. Kilpaa ajavat ostaa tottakai kuiturunkoja...

eikä jätä vaijerit jälkiä monen vuoden päästäkään.... vanha alumiinipyörässä voi olla monen millin syvyset urat...

Kilpaa ajettiin vielä viime kesänä titaanirunkolla maantiellä vanhemman ajajan ohjastamana ja hyvin pärjäs nuorempien joukossa:cool:

kaakku
21.11.2013, 00.18
Mullakin on Van Nicholaksen Amazon (izmo spezial). Oon tykänny. Ei se taida mikään kaikkein kevyin runko olla kun kevyillä kuitukiekoilla ja kohtuullisen kevyillä komponenteilla vaaka näytti 8,65 kg. Canyonin alumiiniseen verrattuna huikean paljon mukavampi.

mehukatti
21.11.2013, 00.27
Kyllähän titaanissa vieläkin oma viehätyksensä on. Mutta ei kyllä painoetua, esimerkiksi Salsan Warbird tais olla titaanisena painavampi kuin alumiinisena. Jotain juttua on myös kuulunut, että Lynskeyn valmistamat rungot ois herkkiä hajoomaan, esimerkiksi Salsa siirsi titaanirunkojen valmistuksen sieltä kuulemma Taiwaniin. Voi olla olla "hauska" ostaa semmonen "ikuinen" titskurunko ja huomata vuoden päästä, että se on ratkennu satulaputkesta eikä sitä ihan joka pajassa korjata...

stenu
21.11.2013, 09.27
Niinhän se Trekkikin mainosti viime jo vuosikymmen alussa ZR9000-alumiinirunkojaan, että "kestävämpää kuin teräs, kevyempää kuin titaani". Jälkimmäisen voin allekirjoittaa - ensimmäistä en. Nykyään kun massatuotantorunkojakin tehdään käytännössä kaikista materiaaleista, erikoisuudenkaan tavoitteluun ei oikein riitä se, että runko on jotain tiettyä materiaa. Hienompaa on esimerkiksi se, että tietää runkonsa hitsanneen kaverin nimeltä ;)

OT noihin RST-runkoihin liittyen: Reiskalta on tulossa uusi ruotumaton putki, 931 (http://www.rikulau.com/rikulau_english/news/2011.06.10.php), joka tulee olemaan edellistä edullisempaa ja helpommin hitsattavaa. 931-putkien ensimmäiset isommat tuotantoerät valmistuvat vuodenvaihteen paikkeilla. Genesis ainakin on seurannut 931:sen kehittelyä tarkasti heidän fbookinsa perusteella.

izmo
21.11.2013, 09.32
Mullakin on Van Nicholaksen Amazon (izmo spezial). Oon tykänny. Ei se taida mikään kaikkein kevyin runko olla kun kevyillä kuitukiekoilla ja kohtuullisen kevyillä komponenteilla vaaka näytti 8,65 kg. Canyonin alumiiniseen verrattuna huikean paljon mukavampi.

Jos oikein muistan kun se oli riisuttuna niin raami ois ollut 1540 g. ehkä tankosta sais pois sata rammaa...

JackOja
21.11.2013, 09.43

...Genesis ainakin on seurannut 931:sen kehittelyä tarkasti heidän fbookinsa perusteella.

Joo, jos mä en tule pian järkiini niin tuleva GG-projekti alkaa tästä:

http://www.genesisbikes.co.uk/img/bikes/angled/frame-croix-de-fer-931-angled.jpg

1,98kg sanovat 58cm rungolle. Hieman kevyempää kuin 853 Reiska, mutta titsku-VanNicholas olisi hieman kepoisempi. Sinänsä ei väliä. Samoissa hinnoissa suunnilleen. Jotenkin vaan tuntuisi, että enempi olisi ajan hermolla tuon rosterin kanssa.

kauris
21.11.2013, 10.30
Minua on kiinnostanut tällainen titaanirunkoinen fixie Incin chip race
http://www.bikeradar.com/gallery/article/2011-fixie-inc-first-look-27477/1/
mutta mikä lienee pyörien tilanne nykyään, kun heidän nettisivut ovat olleet jo pitempään alhaalla.

http://www.cycles-for-heroes.com/

Kare_Eskola
21.11.2013, 10.49
FixieInc on käväissyt konkassa, eikä sieltä nouse. Jos löydät jostain Chip racen ja se menee rikki, takuun kanssa voi olla vaikeaa. Teräsrunkoisia FixieIncejä on Suomessa mennyt rikkipoikki hitsausvirheiden takia ainakin viisi. Muun muassa omani. Katsele jotain muuta pyörää.

kauris
21.11.2013, 19.37
Ok. Kiitos tiedosta. Lafkaan maku meni kyllä myös vähän siinä vaiheessa, kun niitten nettisivut oli sen näköiset ettei alle 15-vuotiaalle lapselle voisi näyttää. Kai sellaisilla sadomaso-, nahkanaamio-, piiska varusteteuilla miehen ja naisen kuvilla voi jonkun ostohalut kasvaakin mutta en mä sellaisia pyöriä itse myisi.

LEO
25.11.2013, 22.05
Mitä malleja suosittelette maantielle, pitkille lenkeille? Onko kellään kokemusta planet x- titaaneista, kertovat olevan van nicholaksen tekeleitä...

Sulevi
17.06.2014, 22.53
Itsellä on olllut viis ja puoli vuotta/29000 km Van Nicholas Amazon Rohloff ympärivuotisessa ajossa. Rungolla on omistajansa elinikäinen takuu. En voisi olla tyytyväisempi. Jostakin aikoinaan luin, että titaani on paino/lujuussuhteeltaan lähellä hiilikuitua. Olennainen ero on siinä, että titaani on myös sitketä eli pistekuormasta se painuu lommolle, kun hiilikuitu murtuu. Sen jälkeen hiilaripyöräilijä pääseekin taas ostoksille...
Runko on jäykkä, ei hetku alla.

Grammanviilaajia suosittelen tutustumaan seuraavaan arvostetussa tieteellisessä lehdessä julkaistuun tutkimukseen: http://www.bmj.com/content/341/bmj.c6801

marha
19.09.2018, 03.23
Titaanirunkoja löytyy nykyään oman laskuni mukaan ainakin 23 pyörämerkiltä. Yksi tunnetuimpia lienee edellä mainittu Van Nicholas. Kuinka moni merkki sitten valmistaa itse runkonsa? Onko parasta runkovalmistajaa jollakin nimetä?
Omana haaveena on Van Nicholas PIONEER ROHLOFF (https://www.vannicholas.com/touring-bikes/pioneer-rohloff) tai DEVERON Pinion (https://www.vannicholas.com/touring-bikes/deveron-(disc)).

scellus
19.09.2018, 10.51
Grammanviilaajia suosittelen tutustumaan seuraavaan arvostetussa tieteellisessä lehdessä julkaistuun tutkimukseen: http://www.bmj.com/content/341/bmj.c6801

Olipa muuten hauska. Sokkoutettu ei ollut mutta ehkä puolessa vuodessa pahin plaseboefekti katoaa. Luottamusväli oli kohtuullisen kapea. Tämän tyyppistä muodeista piittaamatonta tutkimusta tai ”tutkimusta” saisi olla enemmän.

Rohloff tuntuu olevan käsittämättömän huonosti integroitu droppikahvoihin. Kun saadaan parempi integraatio voisin alkaa harkita. (Tiedän SRAMin kahvoihin saatavan kalliin third party -ratkaisun.)

Titaanista ei ole kokemusta kuin keittimen kattiloissa. Olen ymmärtänyt että titaani ei ole vakioidulla jäykkyydellä juurikaan terästä kevyempää. Korroosion sieto ja ulkonäkö arkisen näköisenä metallina ovat plussia kuitenkin.

J.Kottenberg
19.09.2018, 11.46
Titaanista, tai sen seoksista, saa varmasti tehtyä hyvän rungon. Ihan kuten muistakin materiaaleista. Mutta uskon tässä kyllä "evoluutioteoriaan" siinä mielessä että jos se olisi kertakaikkisesti ylivoimaisen hyvä materiaali verrattuna muihin, olisi se lyönyt itsensä läpi hyvin eri tavalla ja tilanne olisi sen suosion suhteen olisi erilainen, kuin mikä se tällä hetkellä on.

Edempänä on väärää tietoa siinä mielessä että hiilikuiturunko olisi heti vaurioiduttuaan peruuttamattomasti menetetty. Kyllä niitä korjataan hyvällä menestyksellä. Eikä kuituraami ihan joka lipassa rikki mene. Eikä ihan helpostikaan. Sen tiedän.

Mutta on hyvä että on vaihtoehtoja tässäkin asiassa. Tilanteen mukaan löytyy helpommin sopivampi.

scellus
19.09.2018, 12.06
^ Em. evoluutioteorian yhteydessä kannattaa muistaa kaksi asiaa: (1) hinta, (2) urheilun ja markkinoinnin vaikutus arki- ja retkeilykäyttöön. (Ei niin että uskoisin erityisesti titaaniin, ihan vain yleisenä pointtina.)

marha
20.09.2018, 13.10
Saksalaisella Vigmos:illa on hienoja titaanirunkoja. Heiltä näyttää löytyvän lisäksi titaanista tehtyjä ohjaustankoja ja komponentteja. Löytyykö kokemuksia?
https://www.ebay.de/sch/vigmos/m.html
https://www.vigmos.de

wex4
21.09.2018, 13.30
Aihetta sivuten, myyköhän mikään konepaja pieniä määriä titaanilevyä ja -tangon pätkiä? Mistä ennen hommasin on lopettanut titaanin käsittelyn.

erkkk
21.09.2018, 14.53
Ajossa murrettuja titaanikomponentteja:
Maantipyörän runko. Valmistaja erittäin tunnettu jenkki, jonka high end runkojen failure rate oli kuulemma erittäin korkea. Suomeen tulleista samanlaista rungoista murtui kaikki. Luulin että on konkassa, mutta tekee näköjään edelleen runkoja ja mm omistaa pari muuta kuolattua titaanipyöräfirmaa.
Keskiön akseli. Välittömät lipat.
Ohjainkannatin. Nitisi ja syykin löytyi.
Satulatolppa. Murtui ajossa. Ei ole kiva kun tolppa pettää alta.
Kaikkien komponenttien valmistajat ns parempia (kalliimpia) merkkejä. Nykyisin titaani kelpaa lähinnä pultteihin.

Vilhelm V
21.09.2018, 23.28
Huh mikä saldo tuhoutunutta titaaniroipetta. Mulla on tossa pajalla kasauksessa talvipyörä titaanirungolla. Aika näyttää miten pitkäaikainen kumppani siitä tulee.

JohannesP
25.09.2018, 00.44
Niin ja mikä valmistaja ilman kiertelyä?

plr
25.09.2018, 10.25
Nykyisin titaani kelpaa lähinnä pultteihin.

Yllä kuvatun perusteella miettisin kyllä pari kertaa noita pulttejakin. Huh!

VesaP
25.09.2018, 10.35
Niin ja mikä valmistaja ilman kiertelyä?

+1

Tuskin erkkk:n sponssitulot tms on kiinni siitä että kertoo rehellisesti ja suoraan täällä mikä firma suoltaa moista kuraa? Joskus haaveillut jos teettäs ultimatum audax pyörän titaanista. Jos nyt joskus pitkää siivua vielä tulis ajettua. Joten kiva olis kuulla mikä firma on tehnyt moista kuraa? Vai johtuuko sittenkin titaanista eikä firmasta?

JackOja
25.09.2018, 10.52
Puhuisko se Lynskeysta, eikös ne olleet jonkin aikaa huonossa maineessa?

Asiaan: Selle Italian SLT TT-satulan kisko katkesi rynkytyksessä kerran maastopyörässä.

Titaanigrainderi on vielä ehjä vaikka on saanut ihan hirveetä sikaa.

IHD
25.09.2018, 10.58
Kuukkeli avittaa - esim: Lynskey frame failure :) - ja vaikka kuvahaku päälle. Itse olen harkinnut myös titaanirunkoa "jokapaikan höylään".
Jos rahaa piisaisi niin Tritonilla (https://tritonbikes.com/gallery/) ehkä teettäisin kustomina.. mut köyhän tarttee tyytyä johonkin vaatimattomampaan..

JohannesP
25.09.2018, 11.43
Viestin anti on vaan täys nolla jos jätetään oleelliset asiat kertomatta, kun tuskin on sponssirahoista kiinni Vesan sanoin. Yhtä paljon antia viestillä jos kertoisi jonkin kuiturunkovalmistajan kaikki rungot hajonneet minkä pohjalta voisi kaikki maailman kuituosatkin manata paskoiksi. Titaanin työstämiseenkin selvästi mahtuu niitä huonompia ja parempia osaajia ja onko viat korjattu uusissa malleissa.

Lynskey tuli kans ensimmäisenä mieleen, mutta mitäs muita titaanirunkovalmistjia se sit omistaa? Nopealla Googletuksella ei tullut vastaan minkäänlaista infoa, kun Litespeedinkin myivät pois -99 ja aloittivat Lynskeyn nimellä perheen voimin.

hiilikuitumies
27.09.2018, 16.08
Tämä ketju yllätti minua. Minä tiesin kyllä, että titaanirunkojen valmistaminen on aika vaikeaa, mutta ettäkö niitä ihan hajoilisi noin. Hintansa puolestahan niiden pitäisi olla "ikuisia". Olin jopa vähän katsellut siinä mielessä seuraavaa runkoa, mutta nyt suoraan sanottuna hylkäsin tämän suunnitelman. Toki ymmärrän, että maanantainakappaleita tulee yleensäkin valmistuksessa, mutta minusta runkojen hajoaminen on niin harvinaista halvimmassa alumiinissakin, että en minä laita pienen käytetyn auton verran rahaa tuollaiseen epävarmuuteen.

JackOja
27.09.2018, 16.21
Tämä ketju yllätti minua. Minä tiesin kyllä, että titaanirunkojen valmistaminen on aika vaikeaa, mutta ettäkö niitä ihan hajoilisi noin...

Tässä topicissako se totuus asiasta kerrotaan?

Uskaltaako hiilikuituakaan ostaa koska world wide webissa on tälläinen sivu: http://www.bustedcarbon.com/. (http://www.bustedcarbon.com/) Hiilikuitu ei kestä näköjään mitään.

Ja joku internetin poika sanoi, että teräskin ruostuu. Ja alumiini väsyy.

Bambupyörä (https://www.google.fi/search?q=bamboo+bike&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjnoejbldvdAhWMjSwKHQAgDWUQsAR6BAgFEAE&biw=1793&bih=1143) olis kai sit hyvä, mutta eikö se pala jos sytyttää palamaan?

hiilikuitumies
27.09.2018, 16.23

Kyllä.

Lisäksi: "Toki ymmärrän, että maanantainakappaleita tulee yleensäkin valmistuksessa, mutta minusta runkojen hajoaminen on niin harvinaista halvimmassa alumiinissakin, että en minä laita pienen käytetyn auton verran rahaa tuollaiseen epävarmuuteen." Minä nimittäin odotan selvästi enemmän kuin satasen rungolta, jos laitan esim. 3 000 euroa runkoon. Tai enemmän kuin tonnin hiilikuiturungolta.

Minä ymmärrän tämän, kun minun rahoistani tässä on kysekin, mutta sinun ei tarvitse ymmärtää minua, vaan minä olen ihan mielelläni sinulle sellainen hölmö kuin tuossa viestissäsi kuvaat. Bambupyörien ostelija. Osta sinäkin itse, mitä haluat ja minkä perusteella haluat.

JohannesP
27.09.2018, 17.02
Tämä ketju yllätti minua. Minä tiesin kyllä, että titaanirunkojen valmistaminen on aika vaikeaa, mutta ettäkö niitä ihan hajoilisi noin. Hintansa puolestahan niiden pitäisi olla "ikuisia". Olin jopa vähän katsellut siinä mielessä seuraavaa runkoa, mutta nyt suoraan sanottuna hylkäsin tämän suunnitelman. Toki ymmärrän, että maanantainakappaleita tulee yleensäkin valmistuksessa, mutta minusta runkojen hajoaminen on niin harvinaista halvimmassa alumiinissakin, että en minä laita pienen käytetyn auton verran rahaa tuollaiseen epävarmuuteen.
Ja sit kannattaa harkita paljonko antaa painoarvoa yhdelle kommentille mikä ei oikeastaan pidä sisällään mitään lisätietoa kuin joku valmistaja selvästi valmistanut huonoa kamaa. Vissiin jotku valmistajat kuitenkin valmistaa hyviä titaanirunkoja, kun paljon ajettuja titaanirunkojakin on maailmalla.

Ja ei mulla ei ole titaanirunkoa, mutta edelleen pidän hyvin valmistettuja titaanirunkoja hyvänä vaihtoehtoina jos haluaa jotakin "spesiaalia" ja huolettomuutta. Eikä niistä kaikista tarvitse edes maksaa 3k€. Ja jos murtuminen pelottaa niin valitsee valmistajan jolla elinikäinen takuu niin problem solved. Ainiin voihan se yritys mennä konkkaan...

Tässä topikissa sitä totuutta ei todellakaan kerrota. Jos kerrottaisiin niin se vaatisi ihan muutakin kuin omakohtaisia kokemuksia. :)

JackOja
27.09.2018, 17.28
... minä olen ihan mielelläni sinulle sellainen hölmö kuin tuossa viestissäsi kuvaat. .

Voitko eritellä tarkemmin missä kohtaa muka sanoin noin?

Pointtihan mulla toki oli sellainen, että otetaan ihan mikä tahansa materiaali, tekeminen, aatesuunta ynnä muu ihan miltä tahansa elämisen ja kuolemisen alalta, niin internetistä löytyy tyyppejä, joiden mielestä se on ihan paska. Ja se tyyppi pitää eniten melua asiasta.

hiilikuitumies
27.09.2018, 20.10
Oletatte, että en olisi jatkanut asian tutkimista tuosta eteenpäin.

kuovipolku
27.09.2018, 21.47
Oletatte, että en olisi jatkanut asian tutkimista tuosta eteenpäin.

En usko että kukaan vaivautui olettamaan yhtään mitään. Kommentit perustuivat vain siihen mitä kirjoitit. Jos olisit vaivautunut hieman paremmin taustoittamaan eli perustelemaan eli esittelemään niitä tutkimuksiasi, niin tätä typerää vänkämistä ei tässä käytäisi.

Ja voisi myös olla että esiinkaivamasi informaatio ja mahdolliset linkit kiinnostaisivat muita, joten senkin vuoksi oli harmi, että et edes viitannut niihin saati että olisi avomielin jakanut ne täällä.

hiilikuitumies
27.09.2018, 22.10
En usko että kukaan vaivautui olettamaan yhtään mitään. Kommentit perustuivat vain siihen mitä kirjoitit. Jos olisit vaivautunut hieman paremmin taustoittamaan eli perustelemaan eli esittelemään niitä tutkimuksiasi, niin tätä typerää vänkämistä ei tässä käytäisi.

Ja voisi myös olla että esiinkaivamasi informaatio ja mahdolliset linkit kiinnostaisivat muita, joten senkin vuoksi oli harmi, että et edes viitannut niihin saati että olisi avomielin jakanut ne täällä.
Tokihan asenneongelma on puhtaasti minun, kun kehtasinkin kertoa yllättyneeni titaanirunkojen hajoamisen ajatuksesta ja siitä, että sitä kautta en näe tuota materiaalia enää hyvin korkean hintansa väärtinä. Se oli väärin. Minun pitäisi ymmärtää edelleen haluta ostaa titaanirunko antamatta tällaisten seikkojen vaikuttaa tai ainakaan jakamatta ajatustani pettymyksestä. Se, että ennen sitä mainittiin mm. Googlella löytyvän näistä lisää, ei tietenkään teidän laskuissanne painanut, joten eihän se voinut minunkaan laskuissani painaa, vaan tietenkin otin vain sen yhden viestin sieltä ylhäältä.

Ja kaiken huipuksi, kun sain vastaukseksi siihen niin ylitsevuotavan kunnioittavan kommentin, niin ainoastaan umpimielisyyteni ja laiskuuuteni tulivat ajatusteni laajemman jakamisen tielle. Pyydän anteeksi, etten jaksa kirjoittaa 17 087 viestiä yksikäsitteistä ja perusteltua asiaa toisten hyödyksi nyt tai jatkossa. Tarkemmin ajatellen en jaksa kirjoittaa edes 17 087 viestiä millään sisällöllä.

Vilhelm V
27.09.2018, 23.22
Juu, totanoin. Talvipyörä alkaa olla kohtsillään rakenneltu ajovalmiiksi. Elikkä Salsan Timberjack Ti L-koossa on nyt tuossa pajalla saanut kaverikseen Ninerin RDO hiilarikeulan. Osat on rungon ja keulan tyylilajiin soveltuvaa perushyvää kamaa, ei mitään huippuhipoa. 29-kiekot tulee tähän värkkiin. Saas nähdä millainen tuntuma tuossa rungossa nyt sitten on verrattuna hiilikuituun, alumiiniin tai teräkseen. Kaikkia näitä jälkimmäisiä on tullut koeponnistettua, mutta titaania ei juurikaan. Mitä nyt kerran yhtä vuokrapyörää muutamalla lenkillä Italiassa. Mutta se oli maantiepyörä. Odotus on, että vähintään seuraavat kymmenen talvea tämä uusi peli palvelisi moitteetta.

kuovipolku
27.09.2018, 23.52
Mikään ei ole hassumpaa kuin kastemato joka luulee seisovansa komeasti pystyssä...

Mutta jos titanium on vain titaania, onko nyt sitten magnesiumin vuoro - tai onko aika nyt oikea magnesiumin paluulle super magnesiumina:

https://cyclingtips.com/2018/09/interbike-2018-day-two-magnesium-is-back-slick-rear-hubs-and-computer-mounts-galore/
https://www.pinkbike.com/news/allites-super-magnesium-alloy-is-lighter-than-aluminum-less-expensive-than-carbon-interbike-2018.html

marha
28.09.2018, 08.11
Onko hyvä Pinion vaihteinen runko? https://www.ebay.de/itm/Pinion-Titan-Reiserad-Rahmen-frame-MTB-26-28-29-Fatbike-Gravel-titanium-Trekking/292744907334?hash=item4428f4ca46:g:ut0AAOSwA3dYmlk H

BB Holland
28.09.2018, 14.24
Kun on maastorenkaat alla, tuskinpa eroa tuntumassa huomaakaan runkomateriaalin perusteilla. Tämä isoillakin paineilla, saati pienillä. Maantierenkailla huomaa eron, mikä ei tarkoita sitä etteikö alumiinilla voisi tuntua mukavalta.

izmo
28.09.2018, 22.04
Jeesuksen vanha(2001) titaani pyörä on hajoomassa satulatolpasta mutta osa syystä on väkivallalla irrotetettu satulatolppa... ehkä se kestää vielä satatuhatta kilometriä ja luultavasti on ajettu satatuhatta...

marha
30.09.2018, 05.36
Mikään ei ole hassumpaa kuin kastemato joka luulee seisovansa komeasti pystyssä...

Mutta jos titanium on vain titaania, onko nyt sitten magnesiumin vuoro - tai onko aika nyt oikea magnesiumin paluulle super magnesiumina:

https://cyclingtips.com/2018/09/interbike-2018-day-two-magnesium-is-back-slick-rear-hubs-and-computer-mounts-galore/
https://www.pinkbike.com/news/allites-super-magnesium-alloy-is-lighter-than-aluminum-less-expensive-than-carbon-interbike-2018.htmlMagnesiumia käytetään ratamoottoripyörien vanteisiin. Niissä puhutaan niin sanotusta taotusta magnesiumista. Se ilmeisesti on erilaista kuin super magnesium.

Tomy
30.09.2018, 07.49
Jeesuksen vanha(2001) titaani pyörä on hajoomassa satulatolpasta...

Älä huoli. Jeesus hakee pian omansa pois.

izmo
30.09.2018, 10.14
Älä huoli. Jeesus hakee pian omansa pois.

toivottavasti antaa ajaa sen satatuhatta vielä...:eek:

Coasting
30.09.2018, 11.08
Mg on hyvä matsku muttei mitenkään mullistava. Sitten kun joku haluaa tehdä oikeasti ekslusiivisesta tavarasta fillarin niin Beryllium on aivan eri tasoa lujuus/paino ominaisuuksiltaan (ja myös hinnaltaan). F1 männät tehtiin siitä kunnes kiellettiin. Sen työstäminen on vaarallista myrkyllisten kaasujen takia.

kosminen
05.08.2021, 17.19
Ah titanium... Vibranium, adamantium... Titsku on ollut haaveissa (säästössä) pitkään ja nyt kun se voisi realisoitua ja oon ihan ruvennut metskaamaan, niin aika vähissä järkevät vaihtoehdot. Jenkkilässä ois paljon vaihtoehtoja, mut verot ym. päälle, niin ei ehkä pysty. Britannia sama.
Crisp titanium ois nyt harkinnassa ykkösenä. Mawis toinen, mutta siitä ei paljoa ole löytynyt. Täälläkin mainittu Triton tiedossa myös, mutta en siitäkään hirveesti oo löytänyt.
Onko muita jotka tekis kustom rungon?

Sambolo
06.08.2021, 02.27
Jaa ei mittään :D

nure
06.08.2021, 08.13
Eikös jossain vaiheessa ollut juttua grafeenirungoista...

JackOja
06.08.2021, 08.28
Ja unobtaniumista!?

Sotanorsu666
06.08.2021, 09.57

MOOTS

kosminen
06.08.2021, 12.53
Moots ois unelmien täyttymys mutta vaikka kuinka yrittää vakuutella itselleen että loppuelämän pyörä, isältä pojalle, jne., niin runkosetin hints ilman kustom lisää ja posteja tulis olemaan jotain 7000 euron luokkaa, eli ihan järjetöntä. Pitäis taas kiristää vyötä ja syödä laivakorppuja ties kuinka pitkään.

Ei sillä että näissä hommissa yleensäkään järki olisi mukana, mutta yritän kuitenkin...

stenu
06.08.2021, 13.13
^ Mootsin fishbone ei uppoisi mulle. Kysypä tarjousta Serottalta (https://serotta.com/). "Kotimaisuusaste" ainakin olis niissä paras ja on vähintään yhtä legendaarinen kuin Moots.

Onko luvallista kysyä, että onko sulla joku erityinen syy custom-tarpeeseen?

nure
06.08.2021, 14.26
Jos äärimmäiseen mennään niin Fetska... Voiko pyörä olla kauniimpi...?

kosminen
06.08.2021, 14.38
Mistään kovin eksoottisesta ei ole kyse, kulumaa niskan nikamissa ja vähän lyhyempää ja korkeanpaa ois hakusessa kuin mitä kaupan hyllyltä saa. Fairlightilta lähtis melkein sitä mitä tarvis, mutta materiaalia löytyy jo nuoliviinestä. Jos ne tekis titskuu...

Tässä kävi silleen että kun projekti lähti liikkeelle, niin briteiltä sai semmoista mitä halusi hyvään hintaan vielä. Nyt pitänyt sitten katsella uudestaan - ja tää on semmoinen kaninkolo mikä tuntuu vaan viemään syvemmälle.

EU:n ulkopuoliset on hylätty lähinnä kustannussyistä, ehkä pitäis kuitenki katsoa niitäkin...

Vellu
06.08.2021, 14.42
Ti-maantiepyörällä olen ajanut joitain tuhansia kilometrejä. Ajomukavuuteen en osaa ottaa kantaa kun ei ole vertailukohtaa. Aina on kuitenkin ensin kuskista loppunut ominaisuudet ennen pyörää, ja veikkaan, ettei tähän ole runkomateriaalilla mitään osuutta... Pyöräni on entinen kisapyörä (Van Nicholas) alkuperäisellä osasarjalla (Dura Ace) ja minua ennen sillä on ajettu vähintään kymppitonni tai useampia. Titaanirungon hyviä puolia: ei ole herkkä korroosiolle eikä kolhuille. En pese pyörääni melkein koskaan, mutta en tunne tästä huonoa omaatuntoa. Huonoja puolia: Ei varmaan ns. huippupyöriin verrattuna yhtä kevyt eikä jäykkä. Haaveilen joskus päivittäväni pyörääni kunnon kiekot vanhojen Mavicien tilalle ja ehkä joskus uusivani koko osasarjan modernimmaksi. Paha vaan kun millekään päivitykselle ei ole järkisyytä kun kaikki on vielä kunnossa ja nykyisillä ajomäärillä ei puhkikuluminen uhkaa pitkään aikaan. Rungon ajattelin kuitenkin säilyttää. Miksi? Koska titaani :-D

Leewi
19.08.2021, 13.15
Tässä olisi kiinnostavassa muodossa erikoisempaa kuin aluminium ja kevyempää kuin steel, eli titaniumia https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOORRSX/on-one-rocky-road-sram-sx-titanium-adventure-bike

palikka
19.08.2021, 13.26
^ järkyttävä yhdistelmä tuo runko naittaa jonkun satunnaisen kiinankuituhaarukan kanssa. Saadaanpahan varastoa tyhjennettyä.

Jani Mahonen
19.08.2021, 13.31

Uskaltaako hiilikuituakaan ostaa koska world wide webissa on tälläinen sivu: http://www.bustedcarbon.com/. (http://www.bustedcarbon.com/) Hiilikuitu ei kestä näköjään mitään.

Sivustolta:
"Vodka bottle got jammed somehow between the blades or something while I was driving fast as I could from liquer store to home here in Finland."

http://www.bustedcarbon.com/2011/07/spinergy-rev-x.html

Ei helkatti että naurattaa :D

JackOja
19.08.2021, 13.32
^^^onpa jotenkin oudon näköinen. Geometria tai jotain.

Mutta asiaan, titaanihan on varsin erinomainen matsku. Muutamien retkien jäljiltä vaakaputki oli laukkujen remmien ja hiekapölyn hankauksen takia pikkusen karsean näköinen. Sellaisia kiillottuneita kohtia harjatussa pinnassa. Karhunkielellä harjaamalla sai pinnan elvytettyä ennalleen. Oikea tekniikka piti tosin vakoilla youtubesta, ensin tein väärin ja tulos oli huono.

Plus
19.08.2021, 13.46
^ järkyttävä yhdistelmä tuo runko naittaa jonkun satunnaisen kiinankuituhaarukan kanssa. Saadaanpahan varastoa tyhjennettyä.

Satunnaisen kiinantitaanirungon kanssa se on varsin passeli yhdistelmä...

Sillä on aika paljon merkitystä onko runko 3/2.5 vai 6/4 materiaalista vai minkälainen niiden yhdistelmä, miten on ohennettu, mitkä ovat putkien halkaisijat, onko manipuloitu (litistetty) mistä ja miten, jne... Tunnetummat valmistajat käyttävät esim. Reynoldsin saumattomia mandrel-ohennettuja titaaniputkia.

MRe
19.08.2021, 13.55
Ja unobtaniumista!?
Eikös sen tuotanto mene kokonaisuudessaan Oakleyn laseihin?
"• Lightweight O Matter™ frame material with ellipse metal icon accents
• Unobtainium® earsocks and nosepads for increased comfort and performance
• Oakley performance shield lens technology with HDO®"
• Available with Prizm™ lenses to enhance color, contrast and detail for an optimized experience
• Polarized and Iridium® lens options available
• Available with Oakley Authentic Prescription Lenses
• Protective hard case included

kaakku
19.08.2021, 14.40
Satunnaisen kiinantitaanirungon kanssa se on varsin passeli yhdistelmä...

Sillä on aika paljon merkitystä onko runko 3/2.5 vai 6/4 materiaalista vai minkälainen niiden yhdistelmä, miten on ohennettu, mitkä ovat putkien halkaisijat, onko manipuloitu (litistetty) mistä ja miten, jne... Tunnetummat valmistajat käyttävät esim. Reynoldsin saumattomia mandrel-ohennettuja titaaniputkia.
3AL-2.5V triple-butted titanium lukee sivuilla, onko tämä nyt hyvä vai huono?

Plus
19.08.2021, 14.52
^Onhan se ainakin parempi kun plain gauge. Muistelin että Inbredit olis olleet aikanaa ohentamatonta.

kaakku
19.08.2021, 15.37
Suurin osa rungoista mitä olen itse nähnyt, ovat olleet tuota 3/2.5 -laatua. Onko tuo 6/4 parempi vai huonompi fillarin runkomateriaalina?

kosminen
20.08.2021, 16.55
6/4 on muistaakseni hitusen kevyempää, mutta 3/2.5 helpommin saatavaa ja näin ollen laajemmin käytössä fillarin runkomatskuna.

Korva
20.08.2021, 17.12
Kun omaa titaanirunkoa tilatessa perehdyin materiaalin kiemuroihin, muodostui mulle myös se ymmärrys, että toi 3/2.5 on helpommin saatavilla ja yleisempää seosta. Polkupyöräteollisuus ei ole kuitenkaan titaanin suurin kuluttuja, joten pyöriin käytetään pääsääntöisesti sitä, mitä on tarjolla mielekkäästi. Lisäksi 6/4-titaani on kai vaativampi hitsata ja työstää, mutta se mahdollistaa pikkuisen kevyempien putkien tekemisen.

Korva
20.08.2021, 17.34
Ah titanium... Vibranium, adamantium... Titsku on ollut haaveissa (säästössä) pitkään ja nyt kun se voisi realisoitua ja oon ihan ruvennut metskaamaan, niin aika vähissä järkevät vaihtoehdot. Jenkkilässä ois paljon vaihtoehtoja, mut verot ym. päälle, niin ei ehkä pysty. Britannia sama.
Crisp titanium ois nyt harkinnassa ykkösenä. Mawis toinen, mutta siitä ei paljoa ole löytynyt. Täälläkin mainittu Triton tiedossa myös, mutta en siitäkään hirveesti oo löytänyt.

EU:ssa custom-titaanihommia tekee esim. https://wittson.com Liettuassa. Vitas on entinen Colnagon rungonrakentaja, joten kokemusta ainakin piisaa. Samoin nettisivujen mukaan käyttävät ruotsalaista titaania. Omakohtaista kokemusta heidän tuotteistaan mulla ei ole, mutta oli harkinnassa yhtenä vaihtoehtona, kun tilasin oman runkoni.

Jenkkilästä https://binghambuiltbikes.com tekee erinomaisia kustomoituja runkoja. Brad on ollut MOOTSilla hitsaajana ja sen jälkeen MOOTSin perustajan Kent Eriksenin nimeä kantavan pyörämerkin leivissä, mutta nyt pyörittää omaa pajaa. Hitsausjälki ainakin omassa rungossani oli kyllä todella upea näyte ammattitaidosta. Hinta selkeästi MOOTSia edullisempi, mutta halvaksi ei voi haukkua tätäkään. Tilaus ja lähetys onnistuivat todella mutkattomasti ja heidän pyöränlähetyskuriirinsa hoitivat kaikki vero-, tulli- ja logistiikkajärjestelyt. Runko tuli kotiovelle eikä tarvinnut säätää mitään. Olisko kuljetuspalvelu kustantanut 250$.

Fillari kyllä miellyttää sekä silmää että ajajaa. Todella miellyttävä tuntuma, vaikka ero vaikkapa hiilikuituun lienee oikeasti melko pieni. Vanhaan alumiini cyclocross-pyörään verrattuna jäykkyysero on kyllä ilmeinen, vaikken enää missään kilpapyöräilijän teholukemissa kampea runttaakaan. Joka tapauksessa olen ollut äärimmäisen tyytyväinen tilaukseen. Sain juuri sellaisen monipuolisen maantiepyörän isolla rengastilalla, jonka halusin ja sillä voi seikkailla nautiskellen tai halutessaan väntää isoa kovaa.

Antti Salonen
20.08.2021, 17.39
Suurin osa rungoista mitä olen itse nähnyt, ovat olleet tuota 3/2.5 -laatua. Onko tuo 6/4 parempi vai huonompi fillarin runkomateriaalina?
6/4-titaanissa on enemmän seosaineita, eli 6 % alumiinia ja 4 % vanadiinia. Noi ovat kummatkin titaania kevyempiä metalleja eli samoilla mitoilla rungosta tulee hiukan kevyempi. Lisäksi jäykkyys paranee kai hieman.

Eli objektiivisesti 6/4-runko on varmaankin parempi ja hienompi kuin 3/2.5-runko, mutta 6/4-seos on käsittääkseni vaikeampaa käsitellä ja yleensä hinta nousee reippaasti. Suuri enemmistö rungoista on nimenomaan 3/2.5-seosta.

Jokunen vuosi sitten ostin Enigman maantierungon 3/2.5-seoksella. Samoilla putkien mitoilla olisi ollut saatavissa runko 6/4-seoksella. Lisähintaa olisi tullut noin £1000, ja sitä voi sitten pohtia että haluaako maksaa noin paljon siitä, että runko kevenee noin 100 grammaa ja jäykkyyttä tulee ihan hiukan lisää. Ihan samalta ne näyttävät.

Plus
21.08.2021, 19.17
Omassa titaani-Festkassa on muistaakseni vaakaputki Reynolds 6/4 ja muut putket 3/2. 59 c-t kokoiselle rungolla on painoa 1590g.