PDA

Näytä tavallinen näkymä : Varautuminen 11-lehtiseen MTB:ssä

Pyöräpummi
17.11.2013, 20.17
Ollaan ehkä siinä tilanteessa että pian saattaa tulla 11-lehtisiä vaihteistoja MTB:ssä, muutenkin kuin tässä erikoisessa SRAM 1X11 järjestelmässä.
Kiinnostaa se että jos nyt hankin vaikkapa 2x10 vaihteiston niin haluaisin varmistautua että se olisi mahdollisimman yhteensopiva 11-lehtisen kanssa.
Ensimmäisenä se tarkoittaa että se 11-lehtinen pakka voidaan asentaa jo hankittuu takakiekkoon ettei sitten tarvitse ostaa uutta.
Onko maastopuolella paljon kiekkoja joissa on tarpeeksi leveä uritus johon mahtuisi myös leveämpi 11-lehtinen pakka?

Kannaltani kaikkein ongelmallisinta on SRAM 11-lehtisen takapakan hinta, jota on vaikea saada alas johtuen sen kalliista valmistustekniikasta.
Toinen juttu on se että tarvitsisin eteen toisen rattaan.

efut
17.11.2013, 20.56
Jos nyt haluat varautua tulevaan 11 vaihteiseen etukäteen niin se mitä on tehtävissä on valita takanapa johon voi myöhemmin vaihtaa XD vapaarattaan. Jos nykyiset SRAMin 11 kasetit vaikuttavat kalliilta niin sitten on vain kiltisti odotettava mitä tulevaisuus tuo tullessaan tai lähdettävä 1 kertaa 10 leiriin.

maalinni
18.11.2013, 06.35
Tuoko 2x11 merkittävää etua 2x10:een verrattuna?

Dude
18.11.2013, 07.53
Tai 1x11 vs. 1x10?

Eeppa
18.11.2013, 08.13
2x11: en näe kovinkaan suurta hyötyä.

1x11 vs 1x10: 1x11 merkittävästi parempi huomattavan suuren suurimman takarattaan vuoksi. Jos siis ajaa maastossa.

viimeinenlenkki
18.11.2013, 08.25
1+11 on hyvin toimiva tuon isoimman takarattaan koon takia (42).helpottaa eturattaan valintaa(minulla).

Dude
18.11.2013, 08.39
Mutta tartteeko sen 1X11 olla välttämättä tolla 42T rattaalla? Tämä on nyt vain SRAMin näkemys asiasta. Mites 38 tai 40? Muut saattaa tehdä erilailla? Itse pärjäsin kyllä hyvin 11-36 pakalla takana ja edessä 36T. Tämä siis 26" täpärissä. Ja hyvinpä näyttävät kaveritkin 1x10 setillä pärjäävän. Aika vähän tuntuu olevan tarvetta tolle 42T takarattaalle.

viimeinenlenkki
18.11.2013, 08.51
ei varmaankaan tuo 42 ole ainut oikea vaihtoehto.välitykset ovat kuitenkin jokaisella omanlaiset.minulla 30T edessä takana tuo sramin 11 lehtinen ,pyörä 29 täpäri.minulle ollut tarpeen tuo 42 jyrkemmissä/pidemmissä nousuissa(heikko kunto /jalat).hyvä kuitenkin että on vaihtoehtoja mistä valita.

Dude
18.11.2013, 09.24
Vähän aiheen vierestä, mutta toi on monella myös vähän opittu tapa toi "liian pienellä" vaihteella sitkuttaminen. Aikanaan (n.7-8v sitten) täällä pk -seudulla ajelin 3x9 setupilla 22-32-42 / 11-32 ja kävin välillä Malminkartanon jätemäellä mäkiharjoittelua ajamassa. Ajoin aina pienimmällä eturattaalla, kunnes kerran mulla ei etuvaihtaja tiputtanutkaan pienimmälle ja jouduin runnomaan ylös keskirattaalla... En ois etukäteen ikinä uskonut, että keskirattaalla edes pääsen ylös, mutta niin vain pääsin... Tämän jälkneen siirryin ajamaan isommilla vaihteilla tietoisesti myös ylämäissä. Kokeilkaapas välillä ajaa vähän raskaammalla välityksellä! Moni saattaa yllättyä. Tässä alkusyksystä kun tuli siirryttyä 100% sinkulointiin, en ois ikinä uskonut ajavani Paloheinän mäen hiekkatietä (siis sitä jyrkempää puolta) 34X19 välityksellä, mutta niin se vaan meni (ja sama kaverilla, joka oli kanssa just hommannut ekan sinkulan).

Kesällä kun ajoin vielä vaihteilla ja siirryin täpärissä 24/38 etulehdistä yhteen 36 hampaiseen ja takana 11-36, ei se vaikuttanut ajoon muuta kuin positiivisesti. Tietty alussa vähän joutui taistelemaan joissain mäissä, mutta sehän vain kasvattaa jalkoja ;) Kunnon ylämäkiin oisin ehkä voinut kaivata 34T eturattaan, mutta eihän pk-seudulla mitään mäkiä ole :) . No nyt sinkuloidaan ja silläkin pääsee >95% kaikesta ajaen, kesällä liki 99% ja näin syysliukkaalla sitten muutaman prosentin vähemmän... Sekin vain huonoa ajotaitoa ;)

Kare_Eskola
18.11.2013, 10.08
Sattuneesta syystä laskeskelin tässä juuri välityksiä ja havaitsin että 1 x 10 olisi minulle aivan mahdoton marttakisoissa. XCO:ssa menisi kyllä, jos tuntisi radat hyvin ja olisi eturatasvalikoimaa.

1 x 11 olisi jo mahdollinen yleiskisaamiseen parilla rattaalla.

Dude
18.11.2013, 10.13
Sattuneesta syystä laskeskelin tässä juuri välityksiä ja havaitsin että 1 x 10 olisi minulle aivan mahdoton marttakisoissa. XCO:ssa menisi kyllä, jos tuntisi radat hyvin ja olisi eturatasvalikoimaa.

1 x 11 olisi jo mahdollinen yleiskisaamiseen parilla rattaalla.

Eipä toi kai 1x10 vika ole? Ainakin General Lee -rattailla saa ääripäitä venytettyä... Eli kai kymppipakkakin voisi olla vaikka 11-42? Vai ? Tosin toi General Lee ei taida olla ihan helpoimmasta päästä saada pelaamaan kunnolla...

Ongelmat liittynevät lähinnä kisahommiin? Jos ei ole niin kiire (=tarve ajaa >40km/h), niin 1x10 ajaa asiansa?

Eeppa
18.11.2013, 10.47
Ja hyvinpä näyttävät kaveritkin 1x10 setillä pärjäävän. Aika vähän tuntuu olevan tarvetta tolle 42T takarattaalle.

Tottakai sillä pärjää, ajaahan jotkut maastossa sinkulallakin. Asia riippuu tietenkin hyvin paljon siitä missä ajaa, miten ajaa ja kuinka haluaa pyörittää. Ja kunnosta myös. Itsellä kunto on terästä mutta silti tarvitsen 42-piikkisen. Haluan pyörittää tiukatkin ylämäet edes suht kauniisti, koska se on mielestäni ainakin minulle sopivin tapa edetä.

Tämän jälkneen siirryin ajamaan isommilla vaihteilla tietoisesti myös ylämäissä. Kokeilkaapas välillä ajaa vähän raskaammalla välityksellä! Moni saattaa yllättyä.

Olen samaa mieltä, että kannattaa välillä ajaa mäkiä "liian isolla" välityksellä. En kuitenkaan suosittele käyttämään tällaista ajotapaa jatkuvasti. Jos joskus kisoja seuraa, niin kyllä kärki tulee mäet pääsääntöisesti pyörittäen ja häntäpäässä näkee sitten tätä "runttaamista".

TuH
18.11.2013, 11.17
Mä olen täällä ketjun perällä ihan vain hiljaa hissukseen 3x9-vaihteillani...

mhelander
18.11.2013, 11.20
Itse ajelen 2x9 vaihteilla 19 kiloista... harvemmin vaihteisto on aiheuttanut kiroilua. Ehkä 1x10 levitetyllä pakalla joskus...

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Dude
18.11.2013, 12.28
Tottakai sillä pärjää, ajaahan jotkut maastossa sinkulallakin. Asia riippuu tietenkin hyvin paljon siitä missä ajaa, miten ajaa ja kuinka haluaa pyörittää. Ja kunnosta myös. Itsellä kunto on terästä mutta silti tarvitsen 42-piikkisen. Haluan pyörittää tiukatkin ylämäet edes suht kauniisti, koska se on mielestäni ainakin minulle sopivin tapa edetä.

Olen samaa mieltä, että kannattaa välillä ajaa mäkiä "liian isolla" välityksellä. En kuitenkaan suosittele käyttämään tällaista ajotapaa jatkuvasti. Jos joskus kisoja seuraa, niin kyllä kärki tulee mäet pääsääntöisesti pyörittäen ja häntäpäässä näkee sitten tätä "runttaamista".

Hmm.. Ei edes välttämättä runttaamista, mutta kun moni tuntu vispaavan jollain 24/36 välityksellä mäkiä ylös... Eihän pyörä edes etene mihinkään ja kaikki kivet ja juuret on tosi hankalia ylittää. Vähän isommalla vaihteella pyörä etenee huomattavasti helpommin -myös ylämäkeen. Harvoin esim. edessä 30 tai 32 ja takana 36 on kauheaa runttaamista.

Tosin jossain yhtään teknisemmässä ylämäessä on turha edes haaveilla kunnon pyörittämisestä... Kyllä se on jonkinlaista runttaamista aina. Hiekkatiet sitten erikseen.

JackOja
18.11.2013, 12.39
...moni tuntu vispaavan jollain 24/36 välityksellä mäkiä ylös... Eihän pyörä edes etene mihinkään...

Minä! 8,4km/h@90rpm 29erilla. Onhan se nyt nopeampaa kuin tunkkaus.

vuohi
18.11.2013, 13.46
Itsellä on 1x10 150mm edestä ja takaa joustavassa pyössä ja kyllä nykyratkaisua isompaa takaratasta kaipaisi. Jotkut lyhyet tekniset mäet menevät runttaamalla muta jotain pitkiä nousuja ei huvita putkelta runtata kun jousitus imee ison osan wateista, tuollaisiin paikkoihin olisi kiva heittää vähä pienempää silmään ja pyöritellä satulalta menemään leppoisasti.

CamoN
18.11.2013, 16.18
Sattuneesta syystä laskeskelin tässä juuri välityksiä ja havaitsin että 1 x 10 olisi minulle aivan mahdoton marttakisoissa.

Samaa olen miettinyt. Vaikka laskennallisesti tietyillä 1x10 välityksillä pärjäisikin, kisaan on henkisesti melko paljon helpompi lähteä kun on sen pienen (minulla 26T) eturattaan turvaverkko mukana. Jos tulee välikuolema siellä jossain 40km jälkeen, voi ottaa hetken helppoa ylämäissä.

Avokid
18.11.2013, 16.38
Tässä keskustelussa nyt minusta pitäisi tuoda esille myös eturattaan ja takarattaan hammasmäärät, sekä pyörän renkaiden koko. 32/36 on ihan eri 26lla kuin 29llä. Muuten vertaillaan vain appelsiineja ja omenoita..
Monellako 32/11 26 tuuman renkailla loppuu välitys kesken normaaliajossa? Ajelin aika monta vuotta 32/12 maksimivälityksellä 26" renkailla ja aika harvoin tuli tilannetta jossa välitys loppui jos lukkopolkimilla pyöritti.
32/11 välityksellä poljen omalla 26 pyörälläni reilua neljääkymppiä. Aika harvassa tilanteessa tulee maasturilla ajettua kovempaa. Jos maksimissaan 35km/h riittää, niin 30 hampaisella etusella menee vielä helpommin ylämäet.

Dude
18.11.2013, 17.09
Tässä keskustelussa nyt minusta pitäisi tuoda esille myös eturattaan ja takarattaan hammasmäärät, sekä pyörän renkaiden koko. 32/36 on ihan eri 26lla kuin 29llä. Muuten vertaillaan vain appelsiineja ja omenoita..
Monellako 32/11 26 tuuman renkailla loppuu välitys kesken normaaliajossa? Ajelin aika monta vuotta 32/12 maksimivälityksellä 26" renkailla ja aika harvoin tuli tilannetta jossa välitys loppui jos lukkopolkimilla pyöritti.
32/11 välityksellä poljen omalla 26 pyörälläni reilua neljääkymppiä. Aika harvassa tilanteessa tulee maasturilla ajettua kovempaa. Jos maksimissaan 35km/h riittää, niin 30 hampaisella etusella menee vielä helpommin ylämäet.

Lähinnä varmaan kisahommissa tulee toi välitysten mahdollinen loppuminen eteen... Mä pysyn maastossa normiporukkalenkillä 34/19 sinkulallakin aina mukana. Tolla kun on 100 kadenssilla vauhtia just 25 km/h...

29":llä 30T edessä ja 11 takana 100 kadenssilla on vauhtia 38km/h. Eli edessä vois käyttää vieläkin pienempää jos ei kisaa. Tosin 104BCD ei taida onnistua. Nythän ainakin Shimanolla on näitä uusia 29" kampia, joissa BCD on sitten 96mm. Menee varmaan ainakin 28T eteen (Jos vaan jostain noita saa?)

pööräilijä
18.11.2013, 18.03
Mun ajatuksia aiheesta voi lukea täältä http://perttuparssinen.com/merida-testiraportti

Avokid
18.11.2013, 19.18
No uskoisin, että kaikki ei tälläkään foorumilla ole pelkkiä kilpailijoita vaan aika moni pyöräilee omaksi ilokseen.
1x10 setin saa esim Shimanolta XTä 11-36 pakalla pari sataa halvemmalla kuin Sramin XX1 ja siihen vaikka sit se 32t eteen. Painossa häviää muutaman kymmenen grammaa ja huipuissa täytyy tyytyä johonkin 45km/h, eikä 60km/h..

Mun ajatuksia aiheesta voi lukea täältä http://perttuparssinen.com/merida-testiraportti
En tajunnut kyllä yhtään noita kaavioita. Mutta muuten ihan hyvää mainospuhetta.

Avokid
18.11.2013, 19.29
29":llä 30T edessä ja 11 takana 100 kadenssilla on vauhtia 38km/h. Eli edessä vois käyttää vieläkin pienempää jos ei kisaa. Tosin 104BCD ei taida onnistua. Nythän ainakin Shimanolla on näitä uusia 29" kampia, joissa BCD on sitten 96mm. Menee varmaan ainakin 28T eteen (Jos vaan jostain noita saa?)
Ite ratkaisin valitsemalla Sramin GXP kammet ja niihin sitten spiderless ratas. Vaikka ajelenkin varmasti eniten 32t:llä, niin voi vaikka sen 28t:n laittaa tarvittaessa. Tietysti onhan se täysin epäpyhää käyttää Sramin kampia ja Shimanon vaihtajia, mutta joku järki sentään harrastuksen rahojenkin käytössä.

Pyöräpummi
18.11.2013, 20.39
On jo tällä hetkellä maantsikassa 2x11 ja se on hyvä. Vähemmälläkin pärjäisi jos ajaisi vain Suomessa, mutta vuoristossa se on täyttä tavaraa.
Maastopyörään en oikeastaan voisi kuvitella 1x11 omalle kohdalleni. Ehkä 1x12 voisi käydä, jos sellaisia edes ikinä tulee.

Ensimmäisenä mietin sitä että mahtuuko tuleva 11-lehtinen maastopakka ostettavan pyörä takiekon uritukseen?
Aivan sama problematiikka mikä on siirryttäessä kympistä 11-lehtiseen maantiepuolella.
Toisissa kiekoissa se mahtuu ja toisissa ei.
Kysyn tätä sen takia koska en tunne maastopuolta.

pööräilijä
18.11.2013, 21.04
Onhan se varmasti mahdollista saada sovitettua 11 lehteä olemassa olevaan tilaan, mutta siinä alkaa rattaiden paksuus kyllä kärsiä olennaisesti. Varsinkin, mikäli käytetään perinteistä lukkorengasta, jolloin pakkaa ei päästä levittämään ulkopuolelle. Shimanohan saattaisi kehittää pakan, joka käy nykyiseen vapaarattaaseen, mutta jossa on integroitu lukkorengas ja ohuemmat rattaat. Lukkorenkaalla ei kuitenkaan saada kauheasti lisätilaa aikaiseksi.

Eli tälläi ei-insinöörin näkökulmasta, kuulostaa aika haastavalta projektilta, mutta kaikkihan on mahdollista. Tulevaisuushan sen näyttää, onko muita konsteja sovittaa 11-lehteä taakse kuin XD-vapaarattaalla. Niitä alkaa oleen jo suurimmilla merkeillä.

Mikä 1x11 -sarjassa on se ongelma, jonka 1x12 ratkaisee?

juminy
18.11.2013, 21.19
Tai 1x11 vs. 1x10?Tai 1x9. Minen pahemmin huomaa käytännössä välitysten kannalta kumpi 26"-maasturi on alla, 1x9 (32:32-11) vai 1x10 (32:34-11). En kaipaa tiheämpää laatikkoa, ysi on jo ihan hyvä. Kasikin riittäis. Myös skaalaa on tarpeeksi. No 11 ehkä tarpeeton, 12 ehkä jopa 13 taitais riittää. Samoin 32 riittäis, muttei 34:sta vielä haittaa ole. Henkilökohtaisia juttuja toki.