PDA

Näytä tavallinen näkymä : maastopyöräily ja ratsastus Helsingin Ruskeasuolla

Sivut : 1 [2] 3

sianluca
23.11.2013, 17.59
Tapasin tänään kaksi ratsastajaa Silvolanjärven tekoaltaan juoksutuspuron poikki menevällä polulla. Pysähdyimme juttelemaan ja mainitsin Ruskeasuon tilanteesta. Ihmettelimme yhdessä asioiden hoitoa, ja sitä, että Keskuspuistossa ei olisi enää tarpeeksi turvallista tilaa kaikille liikkujille joidenkin mielestä. Ratsastajien mukaan mitään tämänsuuntaisia ongelmia ei ole ollut, ja he pitivät tärkeänä, että hevoset tottuvat pyöriin metsässä.

HC Andersen
23.11.2013, 18.03
Eihän tuo ole tavallista tuulen kaatoa kauheampi este, keväällä tuossa vähän matkan päässä on jo ihan hyvä polku joka kiertää tuon kentän.

Nalho
23.11.2013, 18.04
Tässä (https://lh4.googleusercontent.com/-SFu5WXuuDHQ/UpC-Pv_CLKI/AAAAAAAACuI/UnyuAFyqWPY/w1124-h633-no/WP_20131123_003.jpg)aidan vasen puoli, alkaa hevosen ja ratsastajan puolesta välistä.

https://lh4.googleusercontent.com/-SFu5WXuuDHQ/UpC-Pv_CLKI/AAAAAAAACuI/UnyuAFyqWPY/w1124-h633-no/WP_20131123_003.jpg ..

.

Tässä (https://lh5.googleusercontent.com/-hRSWaVxYnzc/UpC-XaW4CAI/AAAAAAAACuQ/vJjH4Toh_F4/w1124-h633-no/WP_20131123_006.jpg)sitten sen toinen puoli. Joka tapauksessa vakava uhka maastopyöräilyn tulevaisuudelle. Oikeasti tuo hevonen meinasi juuri hyökätä meidän päälle.

.
https://lh5.googleusercontent.com/-hRSWaVxYnzc/UpC-XaW4CAI/AAAAAAAACuQ/vJjH4Toh_F4/w1124-h633-no/WP_20131123_006.jpg

Mitä kummaa tuolla aidan takana oikein näkyy? Onko siellä jotain hymyileviä maastopyöräilijöitä vai mopopoikia? Eikö se olekkaan ihan niin paska juttu kun näkee siellä väylällä hymyilevän nuoren nätin naisen hevosen kanssa?

HC Andersen
23.11.2013, 18.15
Mitä kummaa tuolla aidan takana oikein näkyy? Onko siellä jotain hymyileviä maastopyöräilijöitä vai mopopoikia? Eikö se olekkaan ihan niin paska juttu kun näkee siellä väylällä hymyilevän nuoren nätin naisen hevosen kanssa?

Me käytiin viettämässä hiljainen hetki sorretun maastopyöräilyn puolesta ja paheksuttiin tuota aitaa joka loukaa kaikkia. :D

Nalho
23.11.2013, 18.20
Me käytiin viettämässä hiljainen hetki sorretun maastopyöräilyn puolesta ja paheksuttiin tuota aitaa joka loukaa kaikkia. :D

RIP. MTB

OJ
23.11.2013, 18.22
Reppuselkämaasurit ovatkin leppoissa ja iloista porukkaa, siellä on varmaan joku sukkiskerpele käynyt häiriköimässä. Voidaanko yhdessä sopia, että pyöräillessä hengästyvät trikoopellet ovat kaikkien vihollisia?

Toi aitahan on niin korkea, että pienemmät kuskit pääsevät ajamalla sen ali.

haedon
23.11.2013, 19.06
Mitä kummaa tuolla aidan takana oikein näkyy?...
Ne on ruunia!

Smo
23.11.2013, 19.10
Renkaanjälkiä heppapolulla. AAAAAPUUUUUUVA!!!!!!

ellmeri
23.11.2013, 19.23
Tässä (https://lh4.googleusercontent.com/-SFu5WXuuDHQ/UpC-Pv_CLKI/AAAAAAAACuI/UnyuAFyqWPY/w1124-h633-no/WP_20131123_003.jpg)aidan vasen puoli, alkaa hevosen ja ratsastajan puolesta välistä.

https://lh4.googleusercontent.com/-SFu5WXuuDHQ/UpC-Pv_CLKI/AAAAAAAACuI/UnyuAFyqWPY/w1124-h633-no/WP_20131123_003.jpg ..

.

Jukravit sanoi Pecos Bill! Tuossa kuvassa hevonen suorastaan kauhistuu ja välttää katseeltaan moista läskipöörä näkyä.

Nalho
23.11.2013, 19.29
Ne on ruunia!

Eli että munatonta porukkaa ovat maastopyöräilijät?

mutanaama
23.11.2013, 19.35
Juu, ei uskalleta näin hallintoalamaisena edes irvistää moiselle hirviöjellonajalopeuralle

HC Andersen
23.11.2013, 19.39
Ainakin kolistelija valitteli koko lenkin aikana että satula hakkaa kasseja, joten ainakin yhellä oli ne viellä tallessa.

haedon
23.11.2013, 20.03
Äh, se nyt oli käyttäytymistieteellisesti ironinen lähestymistapa ja samalla viittaus siihen että hevosten sijasta nyt aidattuina ovatkin maastopyöräilijät. Ne käyttäytyvät niille oletetusta poikkeavalla tavalla eli asiayhteyteen sopivana kielikuvana: orin sijasta kuten ruunat.

p bonk
23.11.2013, 20.11
Pilasitte sitten hyvin alkaneen vastakkainasettelun tuollaisella asiallisella jutulla. Ettäs kehtaatte.

(Hyvin toimittu)

YT
23.11.2013, 20.11
Olisiko videoita aidan ylittämisestä tai alittamisesta?

Timppa H
23.11.2013, 20.47
Persanan ruunat minkä teitte, täällä on menny jo ämpärillinen pobkornia ( ja vähän whissyä). Älkää ny hyvää topikkia lopettako :D

marmar
23.11.2013, 20.48
Jos autotiellä kaahaillaan, niin sinne laitetaan töyssyjä ja muita hidasteita. Jos mettässä kaahaillaan, niin sinnekin alkaa tulemaan hidasteita.

Jos kaikki ymmärtäisivät ajaa nätisti ja toiset huomioiden, niin kumpiakaan tuskin rakennettaisiin.

samooja
23.11.2013, 21.20
Tuu kokeilemaan miten kaukana perässä pysyt.

Riittääkö sinulle viikon etumatka?

juminy
23.11.2013, 21.37
Riittääkö sinulle viikon etumatka?Kuulostaa selittelyltä. Tuu huomenna Rastilan metroasemalle 0930, niin ajellaan. Muuten vaan, mut jos on todisteltavaa, niin näytät kaapin paikan tai sitte katot sen. C'est pas grave!

okahkonen
23.11.2013, 21.38
http://oi41.tinypic.com/2u5swsp.jpg

Tää on hyvä :)

juminy
23.11.2013, 21.52
Tää on hyvä :)Mulle ei ihan analogia aukea. Eli fillarilla ei saa muutenkaan mennä hevosuralle ajamaan, niin siten tuo on verrannollinen kun ei muistaakseni autolla saa mennä pyörätielle tai jalkakäytävälle kruisaamaan? (edit: eiku olikse jotenkin toisin päin; no kyllä mä kokoerosta huolimatta katon, että maastopörästäjä on "vahvempi" tässä heppa/pyörähässäkässä toisin kuin auto/pyörähässäkässä; tai sitte mä olen ihan kujalla ja sattuuhan sitä :) ) Kyl mulla aina vähän syyllinen olo on ollu kun olen hevosuraa kulkenut yhtään enempi kuin ylityksen verran (mahdolliselle varajeesukselle tai muhammetille tiedoksi, ettei ole kovin monesta metristä kyse), mut emmä silti edelleenkään pidä aitaa oikeana ratkaisuna. Semmoset isot informatiiviset kyltit polun vieressä hevosteiden lähellä, hyvissä ajoin ennen, joissa ylitys sallitaan ja kerrotaan miksi pitää mennä varovasti, mitä muuta on syytä tehdä, ja antaa hepan mennä eka. Olis paremmassa hengessä eikä kaikki tiedä näitä, vois oppiakin. Mut toi mutanaaman kuva näyttää kyllä toisenlaiselta kuin se aikaisempi, mistähän paikasta ne ratsupoliisit oli huolissaan, että tsygäilijät törmää, tuskin se toi on?

Pisteet mutanaamalle läskien ja ratsukon (vaimikäseon talukko tuossa) yhyttämisestä positiivisessa hengessä kuvaan. Sehän se on tärkeintä, että mahtu noinkin paljon väkeä sinne samalla kertaa, aita tai ei.

kolistelija
23.11.2013, 22.18
Mulle ei ihan analogia aukea. Eli fillarilla ei saa muutenkaan mennä hevosuralle ajamaan, niin siten tuo on verrannollinen kun ei muistaakseni autolla saa mennä pyörätielle tai jalkakäytävälle kruisaamaan? (edit: eiku olikse jotenkin toisin päin; no kyllä mä kokoerosta huolimatta katon, että maastopörästäjä on "vahvempi" tässä heppa/pyörähässäkässä toisin kuin auto/pyörähässäkässä; tai sitte mä olen ihan kujalla ja sattuuhan sitä :) ) Kyl mulla aina vähän syyllinen olo on ollu kun olen hevosuraa kulkenut yhtään enempi kuin ylityksen verran (mahdolliselle varajeesukselle tai muhammetille tiedoksi, ettei ole kovin monesta metristä kyse), mut emmä silti edelleenkään pidä aitaa oikeana ratkaisuna. Semmoset isot informatiiviset kyltit polun vieressä hevosteiden lähellä, hyvissä ajoin ennen, joissa ylitys sallitaan ja kerrotaan miksi pitää mennä varovasti, mitä muuta on syytä tehdä, ja antaa hepan mennä eka. Olis paremmassa hengessä eikä kaikki tiedä näitä, vois oppiakin. Mut toi mutanaaman kuva näyttää kyllä toisenlaiselta kuin se aikaisempi, mistähän paikasta ne ratsupoliisit oli huolissaan, että tsygäilijät törmää, tuskin se toi on?

Pisteet mutanaamalle läskien ja ratsukon (vaimikäseon talukko tuossa) yhyttämisestä positiivisessa hengessä kuvaan. Sehän se on tärkeintä, että mahtu noinkin paljon väkeä sinne samalla kertaa, aita tai ei.
Kylteissä saattaa olla tämä nykään niin ihana vastuuongelma. Vastuu lankeaa liian helposti sille viralliselle taholle joka tällaiselle asialle tekee jotain. Kylteissä on se ongelma että tuolle paikalle pääsee noin gaziljoonasta suunnasta.

Tuolla oli kuitenkin jonkun mukaan jotain kylttejä joskus, en tiedä millaisia mutta ilmeisesti niiden vaikutus ei ollut toivottu kun sinne nyt on aita noussut. Tuo aita ei kuitenkaan estä liikkumista alueella. Oikeastaan se vain hidastaa liikkumista tuolla lyhyellä matkalla jolla se on. Mutiksen kuvissa näkyvä porukka lähinnä naureskeli aidan saamalle huomiolle (ja tietenkin hymyile nätille naiselle joka paikalle saapui). Niin typerää tämä koko keskustelu on, varsinkin kun aletaan puhumaan jostain karsinoista ja aitaamisen ongelmista, ihan kuin tuo olisi jokin Berliinin muuri. Tuo kuvassa oleva kohta oli kyllä minun mielestäni ainoa jossa polku edes jollain järkevällä tavalla risteää aidan kanssa.

Mutiksen kuvalle sellainen pikku lisäarvo että kyseinen taluratsukko (vaimikäoli?) kertoi olevansa huojentunut siitä että maastomöhömahat läskeine renkaineen olivat positiivisella fiiliskellä paikan päällä ihmettelemässä aitaa. Taisia sanoa jotain suuntaan "Ihanaa että olette noin avaralla asenteella liikkeellä..." Siitä jäi väistämättä sellainen fiilis että siellä on joku fillaristi ollut aika erilaisella asenteella kertomassa mielipiteitään. Kuvaushetkeä ennen näimme myös toisen ratsukon jonka käytöksesta voisi olettaa ihan samaa (siis meidän, pyöräilijöiden osalta), mutta siitäkin selvittiin hengissä ja taisi kaikille jäädä ainakin melkein hyvä mieli.

usko juntunen
23.11.2013, 22.34
... Semmoset isot informatiiviset kyltit polun vieressä hevosteiden lähellä, hyvissä ajoin ennen, joissa ylitys sallitaan ja kerrotaan miksi pitää mennä varovasti, mitä muuta on syytä tehdä, ja antaa hepan mennä eka. Olis paremmassa hengessä eikä kaikki tiedä näitä, vois oppiakin...

Kannatettava ehdotus. On toiminut ainakin meillä. Toki täällä syrjäseudulla hevoset&pyöräilijät ovat kitukasvuisia ja molempia on paljon vähemmän kuin siellä ruuhka-suomessa:D.
https://picasaweb.google.com/108037142476657975777/MTBHepatFBGolffarit?authkey=Gv1sRgCN-3iOe5geGjFg#

Nythän siellä näyttää vallitsevan rauha(mutanaaman kuva) niin poluilla kuin hevosväylilläkin. Hyvä näin.

samooja
23.11.2013, 23.26
Kuulostaa selittelyltä. Tuu huomenna Rastilan metroasemalle 0930, niin ajellaan. Muuten vaan, mut jos on todisteltavaa, niin näytät kaapin paikan tai sitte katot sen. C'est pas grave!

Se oli kyllä kysymyksen muotoon aseteltu ehdotus.

Vaikutat kaverilta, joka on valmis työntämään kepin pinnoihin että voisit säilyttää omat ennakkoluulosi.

Ohi voi mennä vaikka linja-autossa.

juminy
24.11.2013, 00.38
Se oli kyllä kysymyksen muotoon aseteltu ehdotus.

Vaikutat kaverilta, joka on valmis työntämään kepin pinnoihin että voisit säilyttää omat ennakkoluulosi.

Ohi voi mennä vaikka linja-autossa.No lähetkö ajamaan? Ihan muuten vaan, mukavia metsäpolkuja. Ei tarvi kisailla, mutta sekin kai käy, jos sulla on uho vielä aamulla päällä. ahma on nopee, mut kuuntelee järkipuhetta. Minä olen vain ennakkoluuloinen ja paha. Hyvät yöt ja nähään huomenna jos tuut!

samooja
24.11.2013, 09.10
No lähetkö ajamaan? Ihan muuten vaan, mukavia metsäpolkuja. Ei tarvi kisailla, mutta sekin kai käy, jos sulla on uho vielä aamulla päällä. ahma on nopee, mut kuuntelee järkipuhetta. Minä olen vain ennakkoluuloinen ja paha. Hyvät yöt ja nähään huomenna jos tuut!

Pyhäpäivä. Maailman tärkeimmät asiat tänään, perhe.

Jahka saan tuon vanhan Cannondalen päivitettyä levareihin, niin minua voi väistää ohittamalla.

Minä tuossa tein jo aamureeniin. Perhe nukkuu ja minä rakkaiden tärrien kanssa kävin tekemässä aamulenkin ja omat lankkureenit siinä samalla.

Asentaja
24.11.2013, 16.25
Hankkikaa jo huone!

slow
24.11.2013, 17.27
Mutanaaman kuvassa kaikki kansat ovat veljet keskenään vaikka virkamieskunta yrittää iskeä kiilaa yhtenäisen rintaman läpi. Tämä on hyvä. :)

Itse en koe aitaa fyysisenä esineenä kovin kummoiseksi haitaksi omalle ajelulleni. Olen enemmän kiinnostunut siitä, mitä kautta tällaisia päätöksiä tehdään ja miten.
Toki on jo tullut tässäkin melko selväksi että hyvin (kaupallisen toiminnan kautta) järjestäytynyt ryhmä, vaikka olisi vähemmistökin, saa virkakoneiston liikkeelle. Ainakin paremmin kuin epämääräinen joukko johon kuuluu eri painotuksin liikkeellä olevia harrastajia ilman kaikkia saavuttavaa ja edustavaa yhteistä organisaatiota.

elasto
24.11.2013, 17.35
Mulla olisi idea:

Jos vaikka ehdotettaisiin päättävälle taholle (kuka sitten tässä asiassa nyt olikaan) sellaista kompromissia, että rakennettaisiin uutta polkua hieman kauemmas tästä Olympiakentästä. Ilmeisesti kuitenkin tarkoituksena on ollut lähinnä sen kentän ympäristön rauhoittaminen eikä niinkään ratsastustien ja polkujen risteyskohtien turvallisuus. Eli sellainen uusi polunpätkä, joka kiertää hieman kauempaa ja yhdistyy kentän molemmin puolin tähän yhtenäiseen olemassa olevaan polkuverkostoon. Itse voisin ainakin osallistua talkootöihin tekemään tätä uutta polkua. Kenelle tällaista voisi ehdottaa? Lienee paras jos tämän esittäisi jollekin pyöräilyseuralle ja sitä kautta eteenpäin päättäville tahoille.

EDIT: Muutenhan tuon kentän vieressä menevän polun voi kiertää hiekkatietä pitkin, mutta talvella siinä taitaa mennä latu.

mehukatti
24.11.2013, 18.19
Tän topicin sivulla viis on kartta, johon on merkitty vaihtoehtoinen reitti. Ei siis ole tarvetta rakentaa mitään uutta, korkeintaan karsia oksia ja poikkasta kaatuneita runkoja tuolta kiertoreitiltä? Voisi veikata, että siitä muodostuu uusi "pääreitti"?

mutanaama
24.11.2013, 18.22
Mä luulen, että jos siitä oltais ajettu neljä-viisikertaa, niin siihen olisi ura tullut, olihan siinä jo vanhaa polunpohjaakin. Ja erittäin suuret kiitokset kaikille kuvan kehuista, mulla kävi hirmu munkki, kun sain tuon kuvan ja ennenkaikkea tunnelman napattua.

JackOja
24.11.2013, 18.24
^se kuva olisi pitänyt olla siinä Hesarin jutun kuvituksena, aivan mahtava foto!

Leku
24.11.2013, 18.50
"Kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa."
-Trad.

TuH
24.11.2013, 19.37
Ja erittäin suuret kiitokset kaikille kuvan kehuista, mulla kävi hirmu munkki, kun sain tuon kuvan ja ennenkaikkea tunnelman napattua.

Minäpä väitän, että kuvasi on motiiveiltaan hämärä yritys valkopestä todellista ongelmaa eli keskuspuiston käyttäjien epätasa-arvoistamista.

Koko tästä keskustelusta herää ylipäätään kysymys, että mitä ihmeen goodwilliä Ruskeasuon ratsastajat ovat toiminnallaan ansainneet pyöräilijöiltä? Ensin epämääräisiä pyöräilykielto-kylttejä ja esteitä poluilla, sitten epädemokraattisesti suhmuroitua aidanrakennusta ja lähitulevaisuudessa ulkoilureittien/polkujen syrjäyttämistä uusilla ratsastuspolkuilla.

Muiden harrastajaryhmien toimintaympäristön kaventamiseen tähtäävä toiminta on aika kaukana mistään tasa-arvon ja yhteiselon ihanteista. Aita-kysymyksessä turvallisuuteen vetoaminen on silkkaa sumutusta, ratsastuksen onnettomuusriski on ja pysyy huippukorkeana pyöräilijöistä riippumatta.

Ja tämä "aidat eivät häiritse minua, joten ne eivät voi häiritä ketään muutakaan" -argumentointi... Hitto soikoon, maailmasta jäisi aika monta epäkohtaa korjaamatta, jos kaikki ajattelisivat yhtä itsekkäästi ja näköalattomasti. Keskuspuisto kuuluu meille kaikille.

rokkisukka
24.11.2013, 20.43
Täysin samaa mieltä jäsen TuH:in kanssa. Itseäni ärsyttää jokainen jalkaisin tehty tuulenkaadon ylitys tai hankala kierto. Jos aidan tarkoituksena oli saada vauhdit pois, olisi shikaani ollut paljon käyttäjäystävällisempi vaihtoehto. Jyrkähköön ylämäkeen nollista lähteminen ja mukavan alamäki-flown katkaiseminen luulisi saavan jokaisen maastopyöräilijän niskakarvat pystyyn. Jos aidoilla halutaan rauhoittaa olympiakenttä, pitää kysyä, onko kaikki mahdollinen jo tehty heppojen siedättämiseksi ympäröivään "suurkaupungin" puistosykkeeseen. Toiseksi, pitääkö hiljaiseen maalaiselämään tottuneita ja pitempään elämästä nauttineita hevosia tuoda kehä ykkösen sisäpuolelle, kun tiedossa on Keskarin vilkkaus ja moninainen käyttäjäkunta. Näillä Ruskeasuon talleilla varttuneilla hevosilla ei varmaan ole suurempia ongelmia muiden puiston käyttäjien kanssa tapahtuvissa kohtaamisista.

Hevoset on ihan fine, silloin kun ne ovat ympäristössä, johon ne ovat tottuneet. Ei New Yorkin Central Parkiinkaan niitä heikkohermoisimpia viedä.

Mikäli aitojen pystytys jää tähän, käy ainakin minulle uuden polkulinjauksen käyttö, mutta enempää en rajoituksia liikkumiselle haluaisi.

Jatkossakin hiljennän ja väistän ratsukoita sekä tervehdin.

MJH
24.11.2013, 20.49
Muistakaa tarvittaessa antaa kaavoittajalle kirjallinen mielipiteenne asemakaavaehdotuksesta, jahka sellainen saadaan laadittua:
http://ptp.hel.fi/hanke/applications/hanke/showdata.asp?makeprint=yes&AlueID=Kslk%202009-0497

kolistelija
24.11.2013, 20.50
Minäpä väitän, että kuvasi on motiiveiltaan hämärä yritys valkopestä todellista ongelmaa eli keskuspuiston käyttäjien epätasa-arvoistamista.

Koko tästä keskustelusta herää ylipäätään kysymys, että mitä ihmeen goodwilliä Ruskeasuon ratsastajat ovat toiminnallaan ansainneet pyöräilijöiltä? Ensin epämääräisiä pyöräilykielto-kylttejä ja esteitä poluilla, sitten epädemokraattisesti suhmuroitua aidanrakennusta ja lähitulevaisuudessa ulkoilureittien/polkujen syrjäyttämistä uusilla ratsastuspolkuilla.

Muiden harrastajaryhmien toimintaympäristön kaventamiseen tähtäävä toiminta on aika kaukana mistään tasa-arvon ja yhteiselon ihanteista. Aita-kysymyksessä turvallisuuteen vetoaminen on silkkaa sumutusta, ratsastuksen onnettomuusriski on ja pysyy huippukorkeana pyöräilijöistä riippumatta.

Ja tämä "aidat eivät häiritse minua, joten ne eivät voi häiritä ketään muutakaan" -argumentointi... Hitto soikoon, maailmasta jäisi aika monta epäkohtaa korjaamatta, jos kaikki ajattelisivat yhtä itsekkäästi ja näköalattomasti. Keskuspuisto kuuluu meille kaikille.
Puhut ihan tosissasi itsekkyydestä, 50 metrisestä aidasta ratsastustien varrella ja siitä että keskuspuisto kuuluu kaikille. En vaan ymmärrä, kai jokainen määrittelee itsekkyyden just niin kuin haluaa.

Jotain suhteellisuuden tajua voisi miettiä siitä että tämä on kohta paisunut isommaksi jutuksi kuin se että lähes koko keskuspuisto on katkaistu hiihtoladuilla talvisin. Outoa että senkin asian kanssa voi elää...

PaH
24.11.2013, 20.58
EDIT: Muutenhan tuon kentän vieressä menevän polun voi kiertää hiekkatietä pitkin, mutta talvella siinä taitaa mennä latu.

Vielä pari suvea sit ton "pääpolun" ohella oluppiakentän pysty kiertämään iisisti sekä lännen että idän puolelta ihan polkuja myöten. Sen lännenpuoleisen polun (kulki sen pohjoisemman aidan takaiselta kaltsilta jyrkimmästä paikasta alas ja ratsatuspolun yli kentän länsipuolella olevaan metsäsaarekkeeseen) käytön lopetti pari kaatunutta runkoa, isoja sellaisia. Itäisempi (laskee sen kaltsin korkeimmailta kohdalta suoraan itään päin, ratsastuspolun ylitte ja sieltä se kvl / talvinen latu ylittäen, sen lautasillan yli menevää polkua myöten. Noiden aitojen seuduilla on jo jokusen kesän ollut välillä paffikylttejä "varokaa hevoisia tms." eikä mua ainakaan oo yhtään ahistanu valkata reittejäni niin että ratsastuspoluille en aja ihan pöntiönään. Eli en jummarra tätä nillitystä täällä. Mutta jatkakaa :)

brilleaux
24.11.2013, 21.11
lähes koko keskuspuisto on katkaistu hiihtoladuilla talvisin. Outoa että senkin asian kanssa voi elää...

Tulkaapa Jyväskylään talvella. Täällä lähes jokainen ulkoilureitti on pyhitetty talvisin hiihtoladuille :( Ja niille alueille ei muilla kuin hiihtäjillä ole todellakaan asiaa.

bomba
24.11.2013, 21.16
Itse en koe aitaa fyysisenä esineenä kovin kummoiseksi haitaksi omalle ajelulleni. Olen enemmän kiinnostunut siitä, mitä kautta tällaisia päätöksiä tehdään ja miten.

Tämä on ollut se minunkin keskeinen pointtini tässä asiassa.

TuH
24.11.2013, 21.54
Puhut ihan tosissasi itsekkyydestä, 50 metrisestä aidasta ratsastustien varrella ja siitä että keskuspuisto kuuluu kaikille. En vaan ymmärrä, kai jokainen määrittelee itsekkyyden just niin kuin haluaa.

Jotain suhteellisuuden tajua voisi miettiä siitä että tämä on kohta paisunut isommaksi jutuksi kuin se että lähes koko keskuspuisto on katkaistu hiihtoladuilla talvisin. Outoa että senkin asian kanssa voi elää...

Kyse on periaatteesta, viivan vetämisestä hiekkaan. Ratsastajilla ei ole mitään oikeutta omia keskuspuiston osia enemmistön ulottumattomiin.

Ymmärrän toisaalta pointtisi hiihtäjistä, mutta he sentään edustavat isoa osaa keskuspuiston käyttäjäkunnasta talvella, kenties jopa määräenemmistöä. Hiihtäjien ja muiden keskuspuiston käyttäjien kohtaamiset ovat myös monin verroin joustavampia kuin ratsastajien ja minkä tahansa muun harrastusryhmän.

Jukhaha
24.11.2013, 22.04
Kyse on periaatteesta, viivan vetämisestä hiekkaan. Ratsastajilla ei ole mitään oikeutta omia keskuspuiston osia enemmistön ulottumattomiin.
Onhan ne ratsupolutkin siellä jo omittu ajat sitten, joita on kenties sitten holtittomasti ylitelty?

TuH
24.11.2013, 23.13
Onhan ne ratsupolutkin siellä jo omittu ajat sitten, joita on kenties sitten holtittomasti ylitelty?

Johonkin se raja on vedettävä.

Ruskeasuon ratsastajista ja heidän itsekeskeisyydestään kertonee kaiken tarpeellisen se, että he näkevät keskuspuiston normaalin virkistyskäytön "holtittomuutena", jota pitää rajoittaa kyltein, aidoin ja muin erikoisjärjestelyin. Muiden harrastusryhmien oikeuksista piittaamattomalla toiminnallaan ratsastajat tekevät pilkkaa koko keskuspuiston ideasta.

Grandi66
24.11.2013, 23.29
Siis ei jumal... Kävin viikonloppuna katsomassa kyseistä paikkaa (olen mutiksen kuvassa) repesin totaalisesti nauramaan aitaa ja eniten sitä ettei voi liikkua sitä 30-50 metriä sivuun ja saada aikaiseksi uusi polku. Ja tietääkseni keskuspuistosta ku lähdet kohti pohjoista ni utsjoelle asti pääset. Tulin ihan Imatralta asti katsomaan tuota aitaa. Ei muuta jatkakaa.

Sent from my B1-A71 using Tapatalk

TuH
24.11.2013, 23.57
Siis ei jumal... Kävin viikonloppuna katsomassa kyseistä paikkaa (olen mutiksen kuvassa) repesin totaalisesti nauramaan aitaa ja eniten sitä ettei voi liikkua sitä 30-50 metriä sivuun ja saada aikaiseksi uusi polku. Ja tietääkseni keskuspuistosta ku lähdet kohti pohjoista ni utsjoelle asti pääset. Tulin ihan Imatralta asti katsomaan tuota aitaa. Ei muuta jatkakaa.

Että kävit ihan hevonkuusesta asti toteamassa, että sinun lenkkeilyjäsi ei Helsingin keskuspuiston parhaiden maastopyöräilypolkujen aitaaminen haittaa? Kai se on sitten kiva että osaat ottaa asian noin lungisti...

mutanaama
25.11.2013, 01.47
Ja sie sipoolaisena olet sitten pätevämpi arvostelemaan muita. Eiku espoolaisena.

TuH
25.11.2013, 02.23
Ja sie sipoolaisena olet sitten pätevämpi arvostelemaan muita. Eiku espoolaisena.

Ainakin yritän perustella kantaani muutenkin kuin klassisilla argumentointivirheillä...

OJ
25.11.2013, 06.04
Onko tämä ihan oikeasti näin vaikea tilanne ja odottiko joku mitään muuta ratsastusporukalta ja kaupungilta? Saa pokkuroida ihan niin paljon kun huvittaa, ja tietty on ihan korrektia ja fiksuakin kun arvaamattomien sekä isojen elukoiden kanssa kohtaa, mutta eiköhän noita aitoja tule jatkossakin koska turvallisuus.

Olisiko mitään järkeä perustaa Keskuspuiston Pyöräilijät Ry? Kutsua HePo, CCH ja muitakin seudun pyöräilyseuroja jäseneksi ja hoitaa noita polkuja ja rakentaa uusia? Tonne puiston etelä osaan mahtuu ainakin yksi maasturilinja, ja siitä puutarhalta voi alkaa jo haaromaan useampaa linjaa. Vai onko Suomi jo niin amerikkalainen maa, että tolla kerjää vain ongelmia kun joku aina kaatuilee tai rikkoo pyöränsä?

Grandi66
25.11.2013, 07.00
@TuH. Jos yhden polun eteen tulee aita ennen ratsutietä ja olympia-areenaa ja se on siun mielestä parhaimpia maastometsiä/reiittejä, ni voi prkl. Paremmat reitit oli pohjosemmassa. Ja jos Imatra on hevonkuusessa, ni olen ylpee ja meillä on täällä polkuja pitkin maastoja. Jos siellä ahistaa ajaa ni tervetuloa ajelee tänne. Ei elämää voi enää ottaa totisena, siitä tulee tressiä ja saa mahahaavan, joten otan asiat lunkisti. Asioilla on taipumus järjestyä. Toisinaan en sinulta muuta odottanut ku muiden arvostelua ja haukkumista ja vielä vaadit tasa-arvoa. Jaappa ensin sitä tasa-arvoa itse ja mieti mitä lauot.

Sent from my B1-A71 using Tapatalk

marmar
25.11.2013, 09.28
mukavan alamäki-flown katkaiseminen luulisi saavan jokaisen maastopyöräilijän niskakarvat pystyyn.

Tästä kommentista päätellen aidalle oli oikeasti tarvetta, eikä sitä ole sinne hetken mielijohteesta pystytetty.

Tarviiko sitä Flowta siihen aitaan katkaista. Ehkä pieni polun uudelleenlinjaus auttaisi asiaa. Oletteko kysyneet kaupungilta, josko saisi tehdä asialle jotain? Itseäni harmitti kotitalon nurkilla eräs mukava polunpätkä ja sen "ajokelvottomuus". Asian hoitamiseksi ei tarvittu kuin yks sähköposti kaupungille, jossa oli piiretty karttaan reitti ja selostettu mitä on tarkoitus tehdä. Lisäksi 2 kertaa muutama tunti askartelua maastossa ja mulla oli loistava polunpätkä käytössä. Ens kesänä polku saa lisää pituutta ;)

Siinä vaiheessa kun kaupunki kieltää teitä tekemästä vaihtoehtoisia reittejä, uudelleenlinjaamasta polkua tai ylipäätänsä ajamasta keskuspuistossa niin ymmärrän nillityksen. Mutta että yks pikku aita. Yleensä helpoin tapa ratkaista ongelma on tehdä sille jotain muuta kuin nillittää netissä.

marmar
25.11.2013, 09.38
Olisiko mitään järkeä perustaa Keskuspuiston Pyöräilijät Ry? Kutsua HePo, CCH ja muitakin seudun pyöräilyseuroja jäseneksi ja hoitaa noita polkuja ja rakentaa uusia? Tonne puiston etelä osaan mahtuu ainakin yksi maasturilinja, ja siitä puutarhalta voi alkaa jo haaromaan useampaa linjaa. Vai onko Suomi jo niin amerikkalainen maa, että tolla kerjää vain ongelmia kun joku aina kaatuilee tai rikkoo pyöränsä?

Olisko helpompaa että epämääräinen joukko maastopyöräilijöitä sopii vaikka nuotiotuililla, että laitetaan keskuspuisto kuntoon. Rustaa ehdotuksen kaupungille ja lähtee juttelemaan. Tollasen yhdistyksen pyörittäminen vaatii niin paljon energiaa, että ne oman mielen mukaiset linjaukset on todennäköisesti valmiina siinä vaiheessa, kun yhdistys on saatu pystyyn. Jos homma alkaa tökkimään niin aina voi pyyttää noilta seuroilta puoltavat lausunnot keskustelujen tueksi. Kun kirjoittaa kaiken valmiiksi ja pyytää vain lupia/nimiä, niin yleensä homma hoituu.

Mcross
25.11.2013, 10.25
En pitkään aikaan ollut käynyt keskuspuiston suunnalla ajamassa, mutta tämän viestiketjun takia kävin lauantaina katsomassa kyseistä aitaa. Aidalla ei ole merkitystä omaan lenkkeilyyn, kun olen välttänyt keskuspuiston etelä reunaa muutenkin. Kallioilla on ollut liian paljon lasinsiruja minun makuun. Itse en koe ongelmalliseksi aitaa ollenkaan. Muutaman metrin poikkeama kolmen tunnin lenkillä on kuin kärpäsen jätös reittikartalla.

mutanaama
25.11.2013, 11.04
Että kävit ihan hevonkuusesta asti toteamassa, että sinun lenkkeilyjäsi ei Helsingin keskuspuiston parhaiden maastopyöräilypolkujen aitaaminen haittaa? Kai se on sitten kiva että osaat ottaa asian noin lungisti...
Meitä oli siinä muuten kymmenen toteamassa asian todellisen laidan, joista kahdeksan ajaa tuolla säännöllisesti. Pari pidempimatkalaistakin satunnaisesti, todennäköisesti sua useammin. Kaikille maastopyöräily on erittäin tärkeä osa elämää, jota tulee lähdettyä harrastamaan pidemmällekin. Tuollaisen 2-3h normilenkin aikana yhden puolen hehtaarin rauhoittaminen ajamiselta ei tunnu missään, siis ihan oikeasti. Hevoset kuuluu stadiin, on aina kuulunut. Ai niin, tuo aita ei muuten estä jalankulkijoita liikkumasta millään tavalla, helposti voi kiertää yli tai ali tai sitten kävellä sen 30m sivuun. Toisaalta kuvan ottopaikan polulla tuskin muita kulkee kuin maastofillareita.

Mattia
25.11.2013, 11.30
Että kävit ihan hevonkuusesta asti toteamassa, että sinun lenkkeilyjäsi...

Minäkin tulin samasta hevonkuusesta varmistamaan, ettei aita haittaa minun lenkkeilyjäni. Kuinkas muuten TuH sinä ? Oletko käynyt paikalla ? En valitettavasti ole lukenut kaikkia ketjun kommentteja läpi, joten pahoitteluni, mikäli olet sen esim. sivulla 3 sen jo kertonut.

Kai se on sitten kiva että osaat ottaa asian noin lungisti...

Niinhän se tietysti on, että jos on pakko ahistaa niin sitten ahistaa :) Ai ai, elämä ja maastopyöräily on helppoa, kun ei ole tehnyt itseään riippuvaiseksi muutamasta polusta ja voi vaikka käydä ihan Keskuspuistossa asti ajelemassa.

Puhumattakaan tämän aidanpätkän todellisesta tarpeesta tai syystä. Jokainen onnettomuus, jonka kenelle tahansa, minkä tahansa lajin harrastajalle, toisen, minkä tahansa lajin, harrastaja aiheuttaakaan on turha. Mikäli yksikin "omahyväinen ja keskuspuiston ominut" ratsastaja jää loukkaantumatta The Aidan takia olen tyytyväinen ja voin vaikka tulla talkoilla tekemään toisen aidan siihen jatkoksi.

Ai niin, sorry TuH. Voidaan tehdä se jatko, vaikka tänne Hevonkuusen parhaille poluille, niin haittaa sitten mahdollisimman paljon meidän lenkkeilyjämme. Tuletko jeesaamaan ?

Joo, kyllä tämä on helposti tulkittavissa provoksi. On vaan pakko koittaa pitää säie hengissä, vaikka näin epätoivoisella yrityksellä...siis oikeastaan epätoivoinenhan koko säie onkin ollut jo alusta asti :)

samooja
25.11.2013, 11.57
Ehkä joku kanta-urpo ja luonnosta piittaamaton motoristi-spede vastaa rukouksiinne ja ajaa salaa uudet polut.

TuH
25.11.2013, 12.01
Meitä oli siinä muuten kymmenen toteamassa asian todellisen laidan, joista kahdeksan ajaa tuolla säännöllisesti. Pari pidempimatkalaistakin satunnaisesti, todennäköisesti sua useammin. Kaikille maastopyöräily on erittäin tärkeä osa elämää, jota tulee lähdettyä harrastamaan pidemmällekin. Tuollaisen 2-3h normilenkin aikana yhden puolen hehtaarin rauhoittaminen ajamiselta ei tunnu missään, siis ihan oikeasti. Hevoset kuuluu stadiin, on aina kuulunut. Ai niin, tuo aita ei muuten estä jalankulkijoita liikkumasta millään tavalla, helposti voi kiertää yli tai ali tai sitten kävellä sen 30m sivuun. Toisaalta kuvan ottopaikan polulla tuskin muita kulkee kuin maastofillareita.

"Hevoset kuuluu stadiin" ei ole mikään argumentti sen enempää kuin kahdeksan maastopyöräilijän välinpitämätön suhtautuminen mikään todiste aidan ja sen edustaman kehityssuunnan harmittomuudesta.

Yhtä hyvin voisin väittää vastaan, että hevoset kuuluvat liimatehtaalle, emmekä olisi päässeet yhtään sen pidemmälle.

Jos Ruskeasuon ratsastusväki katsoo harrastuksensa edellytykseksi sen, että heidän täytyy minimoida kontaktit muihin harrastusryhmiin, niin se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että aika ja enemmistön tarpeet ovat ajaneet heidän harrastuspaikkansa ohitse.

Tässä asiassa voidaan toki vedota loputtomiin siihen, että ei yksi aita tai ratsastusyrittäjien havittelemat uudet ratsastuspolut voi ketään haitata, mutta siinäpä se onkin. Helsingin keskuspuistoja on vain yksi ja jokainen "puoli hehtaaria", jonka ratsastajat sieltä omivat, on kaikilta muilta pois. Jos täät ensimmäistä aitaa katsotaan läpi sormien, niin käsi sydämellä, kuinka moni uskoo, että ratsastajien turvallisuusintoilu loppuu siihen?

Mattia
25.11.2013, 12.08
Jos pyöräilijät, vaikka tämän ketjun viisastamina, ymmärtävät, miksi hevosen ja pyörän kohtaaminen on aina potentiaalinen onnettomuusriski ja käyttäytyvät sen mukaisesti, niin ei ole varmaan tarvetta aidata yhtään enempää. Mikäli taas periaatteen miesten uho saa entisestään voimaa ja aiheuttaa ylimääräistä provokaatiota, niin aitojen sisäänhän tässä pian päästään. Uskon ma.

Mattia
25.11.2013, 12.13
Mikäs muuten TuH on se enemmistö, jonka tarpeet ovat menneet ratsastuksen harrastuspaikkojen ohitse ? Mikäli kuvittelet maastopyöräilyn sellaisen olevan, niin pieleen meni. Sinä 1- Me aidalla naureskelleet 10.

TuH
25.11.2013, 12.26
Oletko käynyt paikalla ? En valitettavasti ole lukenut kaikkia ketjun kommentteja läpi, joten pahoitteluni, mikäli olet sen esim. sivulla 3 sen jo kertonut.

Liian... laiska... vastaamaan...

Puhumattakaan tämän aidanpätkän todellisesta tarpeesta tai syystä. Jokainen onnettomuus, jonka kenelle tahansa, minkä tahansa lajin harrastajalle, toisen, minkä tahansa lajin, harrastaja aiheuttaakaan on turha. Mikäli yksikin "omahyväinen ja keskuspuiston ominut" ratsastaja jää loukkaantumatta The Aidan takia olen tyytyväinen ja voin vaikka tulla talkoilla tekemään toisen aidan siihen jatkoksi.

Jos tuollainen ajattelu viedään loogiseen päätepisteeseen, niin aita pitäisi vetää koko keskuspuiston ympäri ja sisäänpääsy rajata pelkille ratsastajille. Koska, hei, turvallisuus ennen kaikkea!

Eli olet valmis luopumaan vaikka kaikista oikeuksistasi, jos joku riittävän korkea auktoriteetti väittää, että sillä tavoin lisätään jonkun kolmannen osapuolen turvallisuutta? Kannattaisit varmaan estoitta myös jalankulkijoiden kypäräpakkoa?

Ja nyt siis puhutaan lajista, jonka suomalaiset vakuutusyhtiöt samaan vaarallisuusluokkaan kuin jenkkifutiksen. Tämä yksi ainoa aita siis muuttaa keskuspuistossa ratsastamisen riskit sietämättömistä hyväksyttäviksi? Ratsastuksen riskit ovat peräisin maastopyöräilijöistä, niinkö?

Jos pyöräilijät, vaikka tämän ketjun viisastamina, ymmärtävät, miksi hevosen ja pyörän kohtaaminen on aina potentiaalinen onnettomuusriski ja käyttäytyvät sen mukaisesti...

Sen mukaisesti tässä käyttäydytäänkin eli käydään julkista keskustelua ratsastuksen kieltämisestä keskuspuistossa.

TuH
25.11.2013, 12.29
Mikäs muuten TuH on se enemmistö, jonka tarpeet ovat menneet ratsastuksen harrastuspaikkojen ohitse ?

Jos nyt ymmärsin kysymyksen oikein, niin voit vähentää Ruskeasuon hevosharrastajien lukumäärän Helsingin väkiluvusta.

Mikäli kuvittelet maastopyöräilyn sellaisen olevan, niin pieleen meni. Sinä 1- Me aidalla naureskelleet 10.

Jos saisin markan jokaisesta paskasta argumentista tässä ketjussa, olisin rikas mies.

Mattia
25.11.2013, 12.32
Pelle Hermanni, ei voi muuta sanoa.

mutanaama
25.11.2013, 12.52
Jos nyt ymmärsin kysymyksen oikein, niin voit vähentää Ruskeasuon hevosharrastajien lukumäärän Helsingin väkiluvusta.
Jos saisin markan jokaisesta paskasta argumentista tässä ketjussa, olisin rikas mies.

>.< Sulle ei siis kelpaa se, että harrastajat ja vakiokäyttäjät eivät koe tätä ongelmaksi.

Lappe
25.11.2013, 12.58
>.< Sulle ei siis kelpaa se, että harrastajat ja vakiokäyttäjät eivät koe tätä ongelmaksi.

Miten niin ei koe? Vai luuletko että 10 aidalle naureskelevaa setämiestä läskipyörineen edustaa koko käyttäjäkuntaa ja niiden mielipidettä?

Oatmeal Stout
25.11.2013, 13.03
Espoossa ei siis vielä tiedetä, miten markalle kävi? Sille kävi ohrasesti.

Suomen Pankki Helsingissä vaihtoi sodanjälkeisiä markkaseteleitä ja viimeisen käytössä olleen sarjan markkakolikoita euroiksi kymmenen vuotta markan poisjäännin jälkeen, eli 29. helmikuuta 2012 saakka. Viimeistä edellisen kolikkosarjan hopeanväristen markkojen ja jäänmurtaja-aiheisten viisimarkkasten lunastus päättyi 31. joulukuuta 2007. Muiden vanhemman sarjan kolikoiden lunastus päättyi jo 31. joulukuuta 2003. Toukokuun 2009 loppuun mennessä markka-arvoisista seteleistä oli palautumatta noin 0,4 prosenttia ja kolikoista lähes 40 prosenttia. Eniten on palautumatta yhden pennin kolikoita, lähes 700 miljoonaa kappaletta. Markkaseteleitä jäi palautumatta 119 miljoonan euron arvosta vaihtoajan päättyessä helmikuun 2012 lopussa.
Rikkauskin olisi henkistä laatua ja lisäisi Espoon arvostusta markkaan.

juminy
25.11.2013, 13.04
Mäkään en ole koskaan edes ajanut tuosta kohdasta. Muistaakseni. Eli juuri tuon aidan puute ei ole haitannut mua, joten tuskin juuri tuo aitakaan. Argumentti vaan on ihan paska, jos lisään siihen, että jos se aita jotain haittaa, niin hän on sillä perusteella pelle. Mua ei haittaa myöskään, jos siellä pohjoispuolella puistoa menee jotain Ylästön polkuja. Sekin olis ihan paska argumentti - jos siis lisäisin, että kun mua ei haittaa, niin älkää pellet viitsikö, kyllä metsää riittää - mihinkään muuhun kuin mutiksen kysymykseen miksen tee sille asialle mitään. Ja kyllä mua pikkasen haittaa, jos siellä turhaan virkistysmetsää tuhotaan turhaan*, mutta kun mulla on rajallinen kapasiteetti, niin keskityn vaikuttamaan valitsemissani asioissa, joihin aika ja into riittävät.

*) en ole perehtynyt asiaan edes kahdesta näkökulmasta, joten en todellakaan väitä, että turhaan

mutanaama
25.11.2013, 13.16
Miten niin ei koe? Vai luuletko että 10 aidalle naureskelevaa setämiestä läskipyörineen edustaa koko käyttäjäkuntaa ja niiden mielipidettä?
-Montako kuskia tuolla aidalla olisi pitänyt olla, jotta saisin kirjoittaa tänne
-Minkä merkkinen tai tyylinen fillari on se oikea, voin ottaa seuraavan kuvan niksun 170mm täpärillä, olis varmaan sitten tarpeeks rääd.
-En tiennytkään että aidalle naureskelussa on ikäraja, onneks joukossa on ikähaitari 20-50.

juminy
25.11.2013, 13.18
Jos nyt ymmärsin kysymyksen oikein, niin voit vähentää Ruskeasuon hevosharrastajien lukumäärän Helsingin väkiluvusta.Meinasin jo urputtaa, ettei siellä ole kaikki käyneetkään, mutta taidat olla oikessa. Ainakin yhdeltä kantilta kattona, kaupungin kassa tykkäis, jos heppaväelle etittäis mesta, jossa on turvallisempaa ratsastaa vähemmillä häiriöillä ja kaavotettais asunnoiksi nyt rakennettu ala sekä kentät. Sinänsä kyllä pitäisin hepat tuolla, koska se on keskuspuisto ja koska museoviraston kanssa menis tarpeettoman vaikeeks. Silti vaihtoehtona mielestäni on aina ettiä parempi paikka, jos tuo ei ole hyvä. Siinä on semmonen ROI, että tanner tömisis ja aitaa kaatuis. Toisaalta, keskuspuistosta on mulle hyötyä, vaikken menis sinne koskaan. Jos kanssakaupunkilaiset ovat tyytyväisempiä ja terveempiä, niin se näkyy viivan alla ja siten mun lompakossa myös. Ehkä ne jaksaa hymyilläkin tuolla kaduilla. Et kun mitataan rahassa, niin pitää muistaa nämäkin silti.

Halloo halloo
25.11.2013, 13.39
Periaatteellisella tasolla aidan pystyttäminen on mielenkiintoinen kysymys. Kun se on tuotu sinne muita ryhmiä kuuntelematta, niin olen valmis vastustamaan sitä barrikadeilla pikkusormi pirulle-periaatteen vuoksi. Käytännön tasolla tarina on toinen - aitaan voisi rakentaa ehdotetut aukot shikaaneineen tai pyrkiä tekemään uusia polkuja tai mikä sitten lie paras ratkaisu. Kyllä, olen käynyt paikalla, yksi ajamani talvipolku on katkaistu, hieno pätkä oli se.

TuH
25.11.2013, 13.54
Pelle Hermanni, ei voi muuta sanoa.

Loppuiko sinulta argumentit kesken vai päätit muuten vain siirtyä puskista huutelusta ("En valitettavasti ole lukenut kaikkia ketjun kommentteja läpi..." -Mattia) lapselliseen nimittelyyn?

petjala
25.11.2013, 13.57
Syksy ja kylmä tuli, kannattaa muistaa löystää kypärän säätöä naksu tai kaks kun lisää jonkun pipon sinne alle.

Asentaja
25.11.2013, 14.09

Kyllä kokevat. Kaikki kuskit, joiden tiedän liikkuvan tuolla, pitävät aitaa ongelmana.

Oisko kellään raporttia jostain heppaforumilta? Kiinnostais tietää onko siellä yhtä uhrimielistä porukkaa kuin täällä.

Asentaja
25.11.2013, 14.11
(Aijuu, mähän olen junantuoma, mikäs minä olen ihmettelemään sitä, että kaikkien yhteisessä keskuspuistossa vain maastopyöräilijöiden pitäs saada mellastaa vapaasti oman päänsä mukaan kenestäkään muusta piittaamatta.)

Joo, voit hyvin olla hiljaa jos argumentit ovat tota luokkaa. Kukaan ei ole väittänyt, että maastopyöräilijöiden pitäisi saada "mellastaa" ja varsinkaan "kenestäkään muusta piittaamatta". Vain ratsastajat toimivat minun nähdäkseni muista piittaamatta.

TuH
25.11.2013, 14.14
Syksy ja kylmä tuli, kannattaa muistaa löystää kypärän säätöä naksu tai kaks kun lisää jonkun pipon sinne alle. Ja jos ei vielä helpota, niin heiluta päätä
-> jos hölskyy, pää ei oo vielä täynnä kusta.
(Aijuu, mähän olen junantuoma, mikäs minä olen ihmettelemään sitä, että kaikkien yhteisessä keskuspuistossa vain maastopyöräilijöiden pitäs saada mellastaa vapaasti oman päänsä mukaan kenestäkään muusta piittaamatta.)

Voisitko vielä ystävällisesti kertoa millä tavoin maastopyöräily ("mellastaminen") asettaa rajoituksia keskuspuiston muulle lailliselle virkistyskäytölle? Montako maastopyöräilijöiden reviiriä merkkaavaa aitaa, montako yksin maastopyöräilyyn varattua polkua keskuspuistosta löytyy?

HC Andersen
25.11.2013, 14.25
Mä en ainakaan nähnyt siinä aidassa yhtään kylttiä joka kieltäisi ylityksen, joten en myös koe että se loukkaisi ihmisoikeuksiani.

TuH
25.11.2013, 14.28
Periaatteellisella tasolla aidan pystyttäminen on mielenkiintoinen kysymys. Kun se on tuotu sinne muita ryhmiä kuuntelematta, niin olen valmis vastustamaan sitä barrikadeilla pikkusormi pirulle-periaatteen vuoksi. Käytännön tasolla tarina on toinen - aitaan voisi rakentaa ehdotetut aukot shikaaneineen tai pyrkiä tekemään uusia polkuja tai mikä sitten lie paras ratkaisu. Kyllä, olen käynyt paikalla, yksi ajamani talvipolku on katkaistu, hieno pätkä oli se.

Aidan suurin ongelma on, että muutama kymmenen metriä aitaa ei madalla ratsastuksen kokonaisriskejä paskan vertaa. Ei varsinkaan, kun toimintaympäristönä on paikka, jossa liikkuu tuhansittain lenkkeilijöitä, hiihtäjiä, pyöräilijöitä ja koiranulkoiluttajia. Hevonen kun voi tunnetusti säikkyä jokaista "yllättävää" vastaantulijaa.

Tässä on jo monet kerrat viitattu keissin periaatteelliseen ulottuvuuteen. Aita asettaa keskuspuistoa koskevan päätöksenteon ikävällä tavalla kaltevalle pinnalle, luoden ennakkotapauksen, jossa muiden ryhmien liikkumisen rajoittaminen kiinteillä rakenteilla onhyväksyttävä tapa edistää yhden harrastusryhmän etuja.

TuH
25.11.2013, 14.32
Mä en ainakaan nähnyt siinä aidassa yhtään kylttiä joka kieltäisi ylityksen, joten en myös koe että se loukkaisi ihmisoikeuksiani.

Jos autoliitto rakennuttaisi samanlaisia aitoja vaarallisimpien suojateiden eteen, ihan vain yleistä turvallisuutta edistämään, niin kenenkään ihmisoikeuksia ei olisi myöskään loukattu?

mutanaama
25.11.2013, 14.40
Osa siis pitää aitaa ongelmana, osa ei. Yritetään nyt kuitenkin saada asia kaikkia osapuolia tyydyttävään päätökseen.
Olemassa olevan vaihtoehtoisen polun saa siivota käyttöön. Moottorisahaa ei saa maastossa käyttää ilman maanomistajan lupaa, jota ei todennäköisesti saada.
Arrenius Liikuntavirastosta ei voinut antaa vapauksia tehdä alueella mitään uusia polkuja, vaan alueen ylläpidosta vastaa Stara, joten heidän kanssa tarvitsisi asia ottaa esiin. Varmasti joku tuntee Staran puisto-osastosta jonkun, jolle voisi asiasta puhua.

HC Andersen
25.11.2013, 14.47
Autoliitolla ei ole mitään oikeuksia rakentaa yleisille teille esteitä, varsinkin kun jalankulkijoilla on lain mukaan etukävely oikeus. Helsingin kaupungilla on oikeus tehdä omistamassaan puistossa mitä parhaakseen näkee "yleisen turvallisuuden" nimissä.

mutanaama
25.11.2013, 14.48
Jos autoliitto rakennuttaisi samanlaisia aitoja vaarallisimpien suojateiden eteen, ihan vain yleistä turvallisuutta edistämään, niin kenenkään ihmisoikeuksia ei olisi myöskään loukattu? Tuota, jos et ole sattunut huomaamaan, niin esim skurupysäkkien vieressä kulkee aita sen takia, ettei maastopyöräilijät pääse pelottelemaan hevosia. Moottoriteiden yli ja ali menee reittejä, ettei hevoset pillastu, ja jossain on jopa laitettu oikein valotkin risteykseen, että hevoset ymmärtävät pysähtyä maastofillaristin edetessä flow:lla kohti flemaria.
Ratsastuksen kokonaisriskiin tuo ei varmastikaan vaikuta, mutta pitääkö sitä ehdoin tahdoin huonontaa vain siksi koska eliittihevonen.
-

marmar
25.11.2013, 14.58
Jos autoliitto rakennuttaisi samanlaisia aitoja vaarallisimpien suojateiden eteen, ihan vain yleistä turvallisuutta edistämään, niin kenenkään ihmisoikeuksia ei olisi myöskään loukattu?

Jatkuvastihan noita töyssyjä rakennetaan. Lisäksi teitä katkotaan puomeilla, istutuksilla ym tavoilla. Tuo aita on rinnastettavissa lähinnä noihin töyssyihin, koska se ei estä kokonaan läpikulkua, vaan ainoastaan hidastaa. Mulle yksi pääsyy ajaa fillarilla hyötyajot on se, ettei tarvi välittää noista autoilijoiden kiusaksi tehdyistä esteistä, joita kyllä riittää. Ja kaikki vain sen takia, että kaikki autoilijat ei osaa ajaa fiksusti. Ja fillarointikieltojakin löytyy tästäkin maasta ihan riittämiin.

Muistakaa ajella nätisti toiset huomioiden, niin kenties tuo aita jää viimeiseksi. Itse olettaisin, että se on vasta alkua, koska ei autoilijoitakaan ole saatu kuriin ilman jatkuvasti laajenevia haittakeinoja. Maastopyöräilijä kuuluu valitettavasti siihen vähemmistöön, jota ei välttämättä kuunnella päätöksenteossa.

Juha_H
25.11.2013, 15.17
Voisitko vielä ystävällisesti kertoa millä tavoin maastopyöräily ("mellastaminen") asettaa rajoituksia keskuspuiston muulle lailliselle virkistyskäytölle? Montako maastopyöräilijöiden reviiriä merkkaavaa aitaa, montako yksin maastopyöräilyyn varattua polkua keskuspuistosta löytyy?
Maastopyöräily kuluttaa metsää, jopa siinä määrin, että isommissa kaupungeissa mietitään ympäristöselvitysten teettämistä metsävahinkohen kuriinsaamisiksi. Voin melkein luvata, että yksittäinen aita ruskeasuolla on pientä siinävaiheessa jos kaupungin puolelta todetaan, että maastopyöräily ei ole jokamiehenoikeus, sillä se aiheuttaa vähäistä merkittävämpää haittaa metsälle, ja pyöräily ohjataan muutamalle merkitylle reitille. Siinä sitten pyöräillään superteknisellä 3m leveällä rakennetulla tienpätkällä, kun kunnossapitokaluston takia reitti ei voi olla kapoisempi. Eli ala keskittämään nettimeuhkaamisen sijaan tarmoa vaikka sen yhdistyksen perustamiseksi, jotta voivat selvityksiä tehdessä kysellä käyttäjämielipiteitä joltain järkevältä taholta.

Ja ihan oikeasti PK-seutu on yhtä metsää, jossa risteilee ihan tolkuton määrä polkuja ja pyöräilyreittejä. Jos tästä alasta pyhitetään pieni siivu muulle käytölle, niin sitä temmellyskenttää jää maastopyöräilylle vielä senkin jälkeen todella paljon.

LJL
25.11.2013, 15.32
Varmasti joku tuntee Staran puisto-osastosta jonkun, jolle voisi asiasta puhua.

Hyvä idea. Ei se aita haittaa mua ainakaan, jos Stara käy vähän avaamassa vaihtoehtoista reittiä.

Käsitteellisen puolen debatti jo pystytetyn aidan osalta lienee energianhukkaa, mielestäni pragmaattinen linja toimii paremmin. Aita on nyt siinä missä se on ja eteenpäin mennään, toivon mukaan saadaan pian uusia reittejä tilalle. Totta kai pitää jatkossa edistää sen verran pyörämiestenkin puolta, ettei nyt koko keskuspuiston eteläpää ole kohta aidoitettu taikka miinoitettu. Mutta on mielestäni kyseenalainen lähetymistapa yhdistää pyöräilijöiden intressit (ylipäänsä mikä tahansa agenda) ja v-mäinen asenne. Eihän itselle tärkeitä asioita asenteellisesti edistetä, siinä vaan upotaan syvemmälle omaan poteroon ja tulee melkein varmasti voimakasta vastareaktiota vastapuolelta. Vaikka olisi oikeassa. Huomattavasti järkevämpi ja toimivampi tapa on yhdistää omat intressit proaktiiviseen ja myönteiseen asenteeseen. Voisi ajatella niin että tämän keskustelun pohjalta voidaan varmaan saada paljon hyvääkin aikaan, jos löydetään pyörämiesten yhteinen sävel ja sopivat vaikuttamiskanavat.

TuH
25.11.2013, 15.36
Maastopyöräily kuluttaa metsää, jopa siinä määrin, että isommissa kaupungeissa mietitään ympäristöselvitysten teettämistä metsävahinkohen kuriinsaamisiksi.

Hei haloo!

Tässä yhteydessä kehtaat vedota maastopyöräilyn aiheuttamiin metsävahinkoihin? Näyttääkö tämä sinusta joltain luonnontilaiselta metsältä:

https://lh4.googleusercontent.com/-SFu5WXuuDHQ/UpC-Pv_CLKI/AAAAAAAACuI/UnyuAFyqWPY/w1124-h633-no/WP_20131123_003.jpg
(https://lh4.googleusercontent.com/-SFu5WXuuDHQ/UpC-Pv_CLKI/AAAAAAAACuI/UnyuAFyqWPY/w1124-h633-no/WP_20131123_003.jpg)
Nyt ei puhuta edes mistään maastopyöräilystä kansallispuistossa tai yksityisomisteisessa metsissä, vaan virkistyskäyttöön tarkoitetulla puistoalueella ja valmiilla maastourilla, jotka ovat joka tapauksessa jo siellä.
Mutiksen ja kumppaneiden ehdottama "vedetään uusi polku 50 metriä sivummalle" on päinvastoin sitä metsävahinkojen lisäämistä, jota niin kammoksut.

Voin melkein luvata, että yksittäinen aita ruskeasuolla on pientä siinävaiheessa jos kaupungin puolelta todetaan, että maastopyöräily ei ole jokamiehenoikeus, sillä se aiheuttaa vähäistä merkittävämpää haittaa metsälle, ja pyöräily ohjataan muutamalle merkitylle reitille. Siinä sitten pyöräillään superteknisellä 3m leveällä rakennetulla tienpätkällä, kun kunnossapitokaluston takia reitti ei voi olla kapoisempi.

Jokamiehenoikeus on kirjattu lakiin eikä kaupungilla ole lainsäädäntövaltaa. Mutta hyvä yritys.

Eli ala keskittämään nettimeuhkaamisen sijaan tarmoa vaikka sen yhdistyksen perustamiseksi, jotta voivat selvityksiä tehdessä kysellä käyttäjämielipiteitä joltain järkevältä taholta.

Avoin keskustelu yhteisistä asioista kuuluu olennaisena osana demokratiaan. Miksi vihaat demokratiaa noin paljon?

Ja ihan oikeasti PK-seutu on yhtä metsää, jossa risteilee ihan tolkuton määrä polkuja ja pyöräilyreittejä. Jos tästä alasta pyhitetään pieni siivu muulle käytölle, niin sitä temmellyskenttää jää maastopyöräilylle vielä senkin jälkeen todella paljon.

Montako keskuspuistoa Helsingissä taas olikaan? 5? 10? Vai vain yksi?

TuH
25.11.2013, 15.38
Tuo aita on rinnastettavissa lähinnä noihin töyssyihin, koska se ei estä kokonaan läpikulkua, vaan ainoastaan.

Eli jos ajan pimeässä täpärillä sitä aitaa päin, niin törmäys on rinnastettavissa pieneen töyssyyn?

TuH
25.11.2013, 15.44
Eihän itselle tärkeitä asioita asenteellisesti edistetä, siinä vaan upotaan syvemmälle omaan poteroon ja tulee melkein varmasti voimakasta vastareaktiota vastapuolelta. Vaikka olisi oikeassa. Huomattavasti järkevämpi ja toimivampi tapa on yhdistää omat intressit proaktiiviseen ja myönteiseen asenteeseen.

Myös Rosa Parks olisi voinut osoittaa "proaktiivista ja myönteistä asennetta" ja istua kiltisti bussin takaosassa.

Asentaja
25.11.2013, 15.45
Hyvä idea. Ei se aita haittaa mua ainakaan, jos Stara käy vähän avaamassa vaihtoehtoista reittiä.

Käsitteellisen puolen debatti jo pystytetyn aidan osalta lienee energianhukkaa, mielestäni pragmaattinen linja toimii paremmin. Aita on nyt siinä missä se on ja eteenpäin mennään, toivon mukaan saadaan pian uusia reittejä tilalle. Totta kai pitää jatkossa edistää sen verran pyörämiestenkin puolta, ettei nyt koko keskuspuiston eteläpää ole kohta aidoitettu taikka miinoitettu. Mutta on mielestäni kyseenalainen lähetymistapa yhdistää pyöräilijöiden intressit (ylipäänsä mikä tahansa agenda) ja v-mäinen asenne. Eihän itselle tärkeitä asioita asenteellisesti edistetä, siinä vaan upotaan syvemmälle omaan poteroon ja tulee melkein varmasti voimakasta vastareaktiota vastapuolelta. Vaikka olisi oikeassa. Huomattavasti järkevämpi ja toimivampi tapa on yhdistää omat intressit proaktiiviseen ja myönteiseen asenteeseen. Voisi ajatella niin että tämän keskustelun pohjalta voidaan varmaan saada paljon hyvääkin aikaan, jos löydetään pyörämiesten yhteinen sävel ja sopivat vaikuttamiskanavat.

Uskokaa nyt huviksenne - mitään vaihtoehtoisia reittejä tai portteja, shikaaneja ym. ei ole tulossa. Mutta hyvällä todennäköisyydellä lisää aitaa on tulossa, kun näiden aitojen vaikutus arvioidaan riittämättömäksi.

Helvetin vaikeaa on löytää yhteistä säveltä, kun puolet porukasta on sitä mieltä, että aita on ihan v*tun nerokas juttu eikä haittaa omaa ajoa pätkääkään, päinvastoin. Mistään voimien yhdistämisestä ja proaktiivisuudesta on turha puhua, jos me ei edes siitä päästä yksimielisyyteen, että toi aita on HUONONNUS Keskuspuiston maastopyöräilyväyliin ja se HAITTAA maastopyöräilyä vähäistä enemmän.

Oatmeal Stout
25.11.2013, 15.49
Siitä siis uupuu käyttöohje ja siksi se ymmärrettävästi aiheuttaa espoolaistyylistä ongelmaa maastopyöräilyn tulevaisuudelle harrastuksen hankaloitumisena.

LJL
25.11.2013, 15.54
Myös Rosa Parks olisi voinut osoittaa "proaktiivista ja myönteistä asennetta" ja istua kiltisti bussin takaosassa.

Olisi voinut, en kiistä ;)

haedon
25.11.2013, 15.56
Ihan ooteenä ja välihettona, jos joku heppatyttö tms lukee tätä foorumia niin bliis käyttäkää niitä heijastimia tai valoja ratsukossa niin että muutkin pystyvät havaitsemaan teidät pimeässä (terveisen sille näkymättömälle heppatytölle Pirttimäen hiekkatiellä) vaikka laki ei niitä vaadi. Tässä muuten pieni epäkohta lainsäätäjille korjattavaksi.

Juha_H
25.11.2013, 16.09
Hei haloo!

Tässä yhteydessä kehtaat vedota maastopyöräilyn aiheuttamiin metsävahinkoihin? Näyttääkö tämä sinusta joltain luonnontilaiselta metsältä:

Nyt ei puhuta edes mistään maastopyöräilystä kansallispuistossa tai yksityisomisteisessa metsissä, vaan virkistyskäyttöön tarkoitetulla puistoalueella ja valmiilla maastourilla, jotka ovat joka tapauksessa jo siellä.

Mutiksen ja kumppaneiden ehdottama "vedetään uusi polku 50 metriä sivummalle" on päinvastoin sitä metsävahinkojen lisäämistä, jota niin kammoksut.
En sanonut omia mielipiteitäni, kerroin ainoastaan mitä olen ohimennen kuullut.

Jokamiehenoikeus on kirjattu lakiin eikä kaupungilla ole lainsäädäntövaltaa. Mutta hyvä yritys.
Jokamiehenoikeutta ei ole kirjattu lakiin, se on ainoastaan kansantajuinen säännöstulkinta joka perustuu osin lakiin ja osin "maan tapaan", ja sen yksi perustavaa laatua oleva ajatus on, että jokamiehenoikeuden piirissä oleva toiminta ei saa tuottaa haittaa maanomistajalle.

Avoin keskustelu yhteisistä asioista kuuluu olennaisena osana demokratiaan. Miksi vihaat demokratiaa noin paljon?

Montako keskuspuistoa Helsingissä taas olikaan? 5? 10? Vai vain yksi?
En vihaa demokratiaa enkä oikein ymmärrä mistä tällaisia johtopäätöksiä edes vetelet. Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että demokratiaan tulisi liittyä myös jonkinsortin järjestyneisyyttä, kun muuten se ei yksinkertaisesti toimi. Keskuspuistoja on käsittääkseni yksi. Ja se on muuten yksi enemmän kuin esimerkiksi Kirkkonummella.

Juha Jokila
25.11.2013, 16.13
Jokamiehenoikeutta ei ole kirjattu mihinkään lakiin. Se on vain maan tapa. Mutta käänteisesti, jokamieheoikeutta voidaan rajoittaa vain lain nojalla. Perusperiaate on, ettei mikään liikkuminen saa aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa.

Jotta puntit menisivät tässä tapauksesssa tasan, niin osa tuosta aidasta pitää siirtää poikittain tuohon ratsastustielle. Kyllähän esteet ylittyy hepaltakin.

bomba
25.11.2013, 16.16
Maastopyöräily kuluttaa metsää, jopa siinä määrin, että isommissa kaupungeissa mietitään ympäristöselvitysten teettämistä metsävahinkohen kuriinsaamisiksi.

Tuota väitettä yleensä kuulee hassujen kukkahattuilijoiden suusta. Taustalla ilmeisesti on hassu mielikuva siitä, että jalanjälki kuuluu polulle mutta renkaanjälki ei. Kumpikaan ei kuitenkaan pysy näkyvissä kuin korkeintaan muutamia päiviä. Miten maastopyöräily muka kuluttaa luontoa? Pyörillä ajetaan valmiita polkuja pitkin, jotka on ihan kävelemällä saatu aikaan. Ei välttämättä tarvitse vastata, tämä harha liikkuu useiden umpimielisten ihmisten päässä. Ja ratkaisuna ongelmaan, jota ei ole olemassa, toki pitää taas kieltää jotain. Jos ei muuten niin siksi että jollain on hauskempaa kuin itsellä.

No ei sitä tarkalleen ottaen ole kirjattu mihinkään. Jokamiehenoikedet on se, mitä jää jäljelle, kun kaikki erikseen kielletty rajataan toimintamahdollisuuksista pois. Mutta lakiin se näinkin päin perustuu, joten siinä mielessä olet täysin oikeassa. Anteeksi pilkunviilaus :)

juminy
25.11.2013, 16.17
Uskokaa nyt huviksenne - mitään vaihtoehtoisia reittejä tai portteja, shikaaneja ym. ei ole tulossa. Mutta hyvällä todennäköisyydellä lisää aitaa on tulossa, kun näiden aitojen vaikutus arvioidaan riittämättömäksi.

Helvetin vaikeaa on löytää yhteistä säveltä, kun puolet porukasta on sitä mieltä, että aita on ihan v*tun nerokas juttu eikä haittaa omaa ajoa pätkääkään, päinvastoin. Mistään voimien yhdistämisestä ja proaktiivisuudesta on turha puhua, jos me ei edes siitä päästä yksimielisyyteen, että toi aita on HUONONNUS Keskuspuiston maastopyöräilyväyliin ja se HAITTAA maastopyöräilyä vähäistä enemmän.No mä olen ainakin samaa mieltä, etten kaipaa yhtään lisää aitoja, jos ne voidaan välttää. Mihinkään. Oletko jo ollut yhteydessä heppaporukkaan? Mitäs tehdään? Ehdottaisin, että mennään juttelemaan ja kertomaan kantamme, että etittäis mieluummin muita keinoja kuin aidat. Jos jäädään odottamaan, että kaikki ovat samaa mieltä kaikesta, niin emme pääse tästä ketjusta mihinkään. Ja tosiaan, jos heppaväkeä kiinnostaa kokeilla maastopyöräilyä, niin kai me järjestetään? Mä en varmaankaan ala erityiseksi puuhamieheksi - mullon vähän muuta projektia tässä ja reissaan siihen päälle lähemmä sata päivää vuodessa (jep, seliseli...) - mut tuun mukaan mahdollisuuksieni mukaan.

mutanaama
25.11.2013, 16.20
Pimeässä metsässä voi olla mutkia ja muita esteitä, ilman valoa ei kannata ajella. Voin lainata tarvittaessa.

Asentajan viesteissä on asiaa, en voi kieltää. Otin ja kilautin staraan ihan omin pikku kätösin, ja sain kuin sainkin luvan Metsävastaavalta käyttää olemassa olevan polun päälle vapaasti kaatuneen puun raivaamiseen moottorisahaa, eli jos tässä joku päivä näkyy metsässä Slimer tai pari heilumassa moottorisahan kanssa, niin kandee kiertää kaukaa. Vaikka kuulostaakin aika rajoitetulta, niin kannattaa muistaa, että tuolla kohdalla on joka perkeleen neliö jotain polunpohjaa.

Koko maastoajelun idea on ajaa maastossa, vain matkalla ja ajalla on merkitystä. Mä en ainakaan pyri päästä oikaisemaan jokaisessa paikassa, joten kiertotie ei ole mulle siksi ongelma, ja jos yhden 100m pätkän sijaan saan 200m lisää pituutta lenkille, niin mähän olen vain tyytyväinen. Yritän vielä ennen uutta linjausta kuulostelle että onko aitoja tulossa lisää vai voiko nykyisen perusteella vetää uuden linjan. Olen hyvin pahoillani että toimin näin omavaltaisesti, mutta tuntuu olevan ainoa tapa saada asiaa eteenpäin.

Ja kaupunki voi kieltää koko metsässä ajamisen, ihan niinkuin Turussa. Livin kommentti oli muuten sellainen, että kun ei varoituksista tai kielloista ollut apua, niin päädyttiin sitten aitaamaan alue. Aika turhautuneen kuuluinen oli, eikä uskonut aikaisemmin mainittujen kylttien taikavoimaan. Vai mitä mieltä muut on, vaikuttaisiko se omaan ajotapaan, jos hevospolusta olisi varoitus etukäteen.

juminy
25.11.2013, 16.31
Olen hyvin pahoillani että toimin näin omavaltaisesti, mutta tuntuu olevan ainoa tapa saada asiaa eteenpäin.Etkä ole eikä sun pitäiskään. Kun vielä kerrot siitä täällä, niin halukkaat voi tulla mukaan.

Ja kaupunki voi kieltää koko metsässä ajamisen, ihan niinkuin Turussa. Livin kommentti oli muuten sellainen, että kun ei varoituksista tai kielloista ollut apua, niin päädyttiin sitten aitaamaan alue. Aika turhautuneen kuuluinen oli livin kaveri, eikä uskonut aikaisemmin mainittujen kylttien taikavoimaan. Vai mitä mieltä muut on, vaikuttaisiko se omaan ajotapaan, jos hevospolusta olisi varoitus etukäteen.Totta hitossa se vaikuttais. Vielä kun siellä olis ohjeet mitä tehdä, jos siellä edessä on ratsukko. Siis just ite saatan jotain jo tietääkin ja siten en tiedä olisko mitään lisävaikutusta, mutten välttämättä tietäis eikä kaikki välttämättä tiedä. Mut jos ne kyltit ei vaan toimi, niin sittenhän tosiaan tehdään aitoja. Kyllä ne hepat mun mielestä kuuluu sinne*, että lähtökohtaisesti pitäis löytää vaan keinot olla siellä kaikkien yhdessä mahdollisimman vähillä aidoilla.

*) Helsinkiin kuuluu mun puolesta mahdollisimman paljon erilaista toimintaa

JackOja
25.11.2013, 16.33
..kilautin staraan ihan omin pikku kätösin, ja sain kuin sainkin luvan Metsävastaavalta käyttää olemassa olevan polun päälle vapaasti kaatuneen puun raivaamiseen moottorisahaa

Sää se kyllä saat aina aikaan :eek::)

Parempi että sää menet. Mä en ainakaan haluaisi, että Stara alkaa tehdä Keskuspuistoon "maastopyöräilyreittejä" :rolleyes:

...Vai mitä mieltä muut on, vaikuttaisiko se omaan ajotapaan, jos hevospolusta olisi varoitus etukäteen.

Mulla noi hevospolut ovat aina vaikuttaneet ilman varoitusmerkkiäkin. Ajan muutenkin hiljempaa kuin ehkä kukaan tuolla :o
Kaikilla ei toimi, niinkuin ollaan tässäkin saatu lukea. Flow katkeaa jne.

---
Muuten, muistuttaisin noista Pro Maneesin suunnitelmista, jotka MJH linkkasi tuolla alussa. Kannattaa lukea (taitaa itse asiassa olla sama sisältö ekan viestin peedeeäffässäkin?). Kaavamuutos valmistuu "2013 aikana". Hevostelijat toivovat ratsastusreittejä Tuomarinkylään asti tai "edes Maunulanpuistoon". Valaistus tulisi olla ja siltoja kulkuväylien ylityksiin, mutta sillat "taitavat olla liian kalliita".

Nuo kaksi aitaa tuolla Olympiakentän laidalla ovat kärpäsen p*ska.

Pengoin tässä hieman alueen maankäytön suunnitelmia ja näyttäisi siltä, että ratsastusväellä on haluja laajentaa toimintaa tuntuvasti. Alueelle on tarkoitus laatia uusi asemakaava Pro Olympiamaneesi ry:n aloitteesta. Pitääpä aktivoitua, että saadaan muidenkin kuin ratsastajien ääni kuuluviin:
http://ptp.hel.fi/hanke/applications/hanke/showdata.asp?makeprint=yes&AlueID=Kslk%202009-0497

Juha_H
25.11.2013, 16.53
Tuota väitettä yleensä kuulee hassujen kukkahattuilijoiden suusta. Taustalla ilmeisesti on hassu mielikuva siitä, että jalanjälki kuuluu polulle mutta renkaanjälki ei. Kumpikaan ei kuitenkaan pysy näkyvissä kuin korkeintaan muutamia päiviä. Miten maastopyöräily muka kuluttaa luontoa? Pyörillä ajetaan valmiita polkuja pitkin, jotka on ihan kävelemällä saatu aikaan. Ei välttämättä tarvitse vastata, tämä harha liikkuu useiden umpimielisten ihmisten päässä. Ja ratkaisuna ongelmaan, jota ei ole olemassa, toki pitää taas kieltää jotain. Jos ei muuten niin siksi että jollain on hauskempaa kuin itsellä.

Näinhän tämä menee, ihmiset jakaa toiset ihmiset ryhmiin, joista se porukka, jota ymmärtää, kuuluu omiin, ja muut sitten on niitä toisia. Oman ryhmän tekemiset ymmärretään yleensä hyvin (kävely saa jättää metsää melkein millaista jälkeä huvittaa) mutta muiden tekimisistä haetaan aina kritisoitavaa. Hyvin paljastuu tässäkin keskustelussa: ratsastajat on niitä muita, heidän olosuhteita ei edes yritetä ymmärtää ja he haittaavat Meitä. Haitan ei tarvitse olla edes suuri, mutta suomalaiseen mielenlaatuun kuuluu tuntea olonsa sorretuksi asiassa kuin asiassa, niin tästäkin tulee tehdä mahdollisimman suuri numero. Itse olen joskus harrastanut sen verran ratsastusta, että tiedän kuinka päähänpotkittu harrastajaryhmä tuo on, joten mulla ei kävis mielessäkään alkaa nillittää jostain aidasta jos sillä vähän kohennetaan muuten olemattomia harrastusmahdollisuuksia. Maastopyöräilyäkin on tullu harrastettua joskus (niin rupunen pyörä ettei ole enää jaksanut ajaa) ja metsässä liikuttua muuten kohtuu paljonkin ja voisin väittää että pk-seutu tarjoaa maastopyöräilyyn erinomaista maastoa vaikka pieni pala Ruskeasuota jätettäisiinkin käyttämättä.

Mitä tuohon "kukkahattu"väitteeseen tulee, niin noita selvityksiä ollaan hyvinkin suurella todennäköisyydellä teetättämässä (etenkin kun pyöräilymäärät kasvavat kokoajan), ja itse näkisin mielelläni että maastopyöräilijätkin pääsisivät esittämään kantansa. Mutta jos toivotte jotain haastattelututkimusta polun varteen, niin se voi olla vähän turhan optimistitsta. Jos työn tilaajalla (todennäköisesti kaupungin virkamies, joka pahimmassa tapauksessa ei ole uskaltanut ulkoiluttaa koiraansa metsässä muutamaan vuoteen, kun pelkää tulevansa maastopyöräilijän jyräämäksi) tai selvityksen tekijällä (pahimmassa tapauksessa hyvinkin idealistinen luonnonsuojelia) ei ole mitään käsitystä maastopyöräilyn tarpeista, niin lopullinen tilanne voi olla jonkunverran katastrofaalinen pyöräilyn kannalta.

mehukatti
25.11.2013, 17.31
Muuten, muistuttaisin noista Pro Maneesin suunnitelmista, jotka MJH linkkasi tuolla alussa. Kannattaa lukea (taitaa itse asiassa olla sama sisältö ekan viestin peedeeäffässäkin?). Kaavamuutos valmistuu "2013 aikana". Hevostelijat toivovat ratsastusreittejä Tuomarinkylään asti tai "edes Maunulanpuistoon". Valaistus tulisi olla ja siltoja kulkuväylien ylityksiin, mutta sillat "taitavat olla liian kalliita".

Jep, kohta ratsastusreitit jatkuu yllä mainittuihin paikkoihin asti ja samalla vaaditaan varmaa lisää aitoja turvallisuuden takaamiseksi.

haedon
25.11.2013, 17.45
...Ja kaupunki voi kieltää koko metsässä ajamisen, ihan niinkuin Turussa...
Onko Turussa kielletty metsässä ajaminen, ihan uutta mulle:eek:. Henkilökohtaisesti noudatan kyllä virallisia kylttejä, jos sellaisia hevosreitin tms varrelle laitetaan (ja syy on hyvin perusteltu jne). Jos taas sinne joku laittaa jonkun pahvilapun (kuten tässä tapauksessa oli aiemmin tehty), jossa lukee että Pyöräily kielletty, niin sellaisella ei ole muhun mitään vaikutusta. Huhu kertoo että tuollaisia "kieltoja" olisi Vantaankin poluilta löytynyt, tiedä sitten noudatetaanko niitä siellä;).

stenu
25.11.2013, 17.50
Mutis, oliko siellä Liikuntavirastossa olemassa sisäinen konsensus siihen, onko aidoilla tarkoitus rauhoittaa Olympiakentän ympäristö vai suojata sitä nimeomaista ratsastureitin ja polun risteystä vai sekä että? Meinaan vaan, että jos syy aitoihin on jompi kumpi jälkimmäisistä, niin uuden, aidat kiertävän ja ratsastureitin ylittävän polkulinjauksen tekeminen aiheuttaa vaan uuden vaaranpaikan. Vai onko tuon nimenomaisen risteyksen ongelma ollut se, että polku laskee kalliolta alas suoraan ratsastureitin yli, jolloin tuohon kohtaa osaava kuski on epäilemättä saanut aika hyvät vauhdit?

Kieltojen ja varoitusten tehottomuuteen vetoaminen kuulostaa hassulta, kun mitään kieltoja tai varoituksia siellä ei ole ainakaan pariin vuoteen ollut. Ne silloin aikoinaan olleet olivat kovin epävirallisen näköisiä puihin kiinnitettyjä pahvilapuskoja, mutta siitä huolimatta mun käsityksen mukaan moni siellä silloin säännöllisesti liikkuneista maastopyöräilijöistä jätti kentän takana kulkevan polun rauhaan. Kun kyltit sieltä ovat häipyneet, on poluille palattu takaisin.

Muutamassa kohtaa virallisten ulkoiluteiden ja ratsastusreittien risteyksissä on liikennemerkin näköisiä "varo hevosia" tms. -kylttejä. Kaiken kaikkiaan voisi kuvitella, että hevosen ja fillarin kohtaamisia sattuu paljon enemmän noilla reitellä, joita käyttää muutkin pyöräilijät kuin maastopyöräilijät. Vaikka aika usein työmatkoillakin olen kulkenut tuon aidatun polun kautta, en ole koskaan siihen kohtaan sattunut samaan aikaan hevosen kanssa. Muissa risteyksissä kyllä muutamiakin kertoja.

Muhun kyllä kyltit tehoaa ja tuon aidankin ymmärsin ensialkuun kielloksi. Mut on kasvatettu sellaiseen ymmärrykseen, että kun jonnekin tehdään aita, on sen tarkoitus estää kulkeminen. Hidastamista varten on olemassa muut keinot.

bomba
25.11.2013, 17.57
Onko Turussa kielletty metsässä ajaminen, ihan uutta mulle:eek:.

Ei koko metsässä. Täällä on ne kyseenalaiset ajokieltomerkit ulkoilureittien lähtöpisteissä. Poluilla saa ajaa ilman tulkinnanvaraisuuksia. Asiaa on käsitelty tarkemmin täällä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49889-quot-Pururadalla-quot-py%F6r%E4ily-kielletty%E4

haedon
25.11.2013, 18.01
Ei koko metsässä. Täällä on ne kyseenalaiset ajokieltomerkit ulkoilureittien lähtöpisteissä. Poluilla saa ajaa ilman tulkinnanvaraisuuksia....
Joo, ton mä tiesinkin, mutta ajattelin että Mutiksella on jotain uutta ensikäden tietoa;).

mutanaama
25.11.2013, 18.14
Entartutrolliinentartutrolliinenta... Olin ymmärtänyt tuon Turun tilanteen sitten väärin, ilmeisesti lukemassani keskustelussa oli joku hiukan liioitellut.
Se mitä liikuntavirastosta sain tietää oli, että pyritään vain rauhoittamaan olympiakentän ympäristö. Mut niin sinisilmäinen hallintoalamainen en ole, että siihen nyt 100% varmuudella uskoisin. Yritän nyt vielä selvitellä, että onko aitaa tulossa lisää, vai jääkö se tuohon. Jos jollain on asiasta muuta tietoa, niin mielellään tänne voisi jakaa. Ei tämä mullekaan mikään palkallinen homma ole, enkä halua olla tässä päättäjänä, mut jos näin sais demokraattisesti asiaa vietyä eteenpäin.

Asentaja
25.11.2013, 18.16
No mä olen ainakin samaa mieltä, etten kaipaa yhtään lisää aitoja, jos ne voidaan välttää. Mihinkään. Oletko jo ollut yhteydessä heppaporukkaan? Mitäs tehdään? Ehdottaisin, että mennään juttelemaan ja kertomaan kantamme, että etittäis mieluummin muita keinoja kuin aidat. Jos jäädään odottamaan, että kaikki ovat samaa mieltä kaikesta, niin emme pääse tästä ketjusta mihinkään. Ja tosiaan, jos heppaväkeä kiinnostaa kokeilla maastopyöräilyä, niin kai me järjestetään? Mä en varmaankaan ala erityiseksi puuhamieheksi - mullon vähän muuta projektia tässä ja reissaan siihen päälle lähemmä sata päivää vuodessa (jep, seliseli...) - mut tuun mukaan mahdollisuuksieni mukaan.

Mä heittelin vähän verkkoja veteen Kaupunkisuunnitteluviraston suuntaan, mutta raportoin sitten kun on jotain sanottavaa. Sen verran voin sanoa, että KSV:ltä pidettiin outona, että alueen kaikkia käyttäjäryhmiä ei ole kuultu, kun rajoituksia liikkumiseen on suunniteltu.

Hyvä Mutis että olet ollut aktiivinen. Yritetään kuitenkin muistaa, että pyöräilykiellon jälkeen huonoin mahdollinen vaihtoehto on se, että Keskuspuistoon suunnitellaan viranomaisen toimesta "maastopyöräilyreitti". Älkää pyytäkö viranomaisia tekemään mitään muuta kuin poistamaan aidat. No, ehkä suurimmat Einon kaatamat kuuset voisi myös poistaa poluilta.

OJ
25.11.2013, 18.47
Onneksi täällä lääniä on ns. riittävästi ja sitten vielä vähän lisää. Lisäksi väkeä on niin vähän ja harrastavat ulkoliikuntaa todella vähän, niin täkäläisillä baanoilla on aina tilaa.

arctic biker
25.11.2013, 18.53
Herranen aika, on siellä isoimmalla kirkolla hankalaa. Itte kävin tään ratsastajattaren kanssa oikein pullakahveilla. Huomasimme hyvin sopivamme samoillekin baanoille. Siis hää hevosensakin kanssa. Ja isoimman paikallisen riesan, maastokuskien vähäisyyskin käytiin läpi, tänne mahtuu enempi ratsastajia ynnä pyöräilijöitä, myös mettään. Ja kun vasta noita pohjoisen pakkasia kattelin niin omat hyvät puolensakin tällä kauko-idällä on. Vaikkei se siltä aina tunnu...

Keskuspuistossa olen ainoastaan juossut ja senkin 70-luvulla. Koittakaa nyt hyvät ihmiset eli maastopyöräilijät saaja siellä jotain sopua keskenänne aikaan. Mutis on näemmä ollut aktiivinen oikealla tavalla eli keskuspuistossa pyöräilevien äänen pitää kuulua myös kaupungin elimissä.

Tuossahan teillä varmasti pätevä ja aikaansaapa mies. Yksi kokous ja vähän paperia, siinä se. Melko suora lainaus Täällä Pohjantähden alla 2-osasta kun torppareille maita jaettiin! Sopii tieten tässä aiheessa oikeestaan hyvin kun nyt yhteisen puistonne maankäyttö-oikeuksista on kyse:)

Asentaja
25.11.2013, 18.59
Ja nyt kun threadiin on saatu vähän tolkkua, niin voisivatko esimerkiksi imatralaiset, turkulaiset, hevosihmiset, seurankipeät pyöräilijät, trollit ja kaikki sellaiset henkilöt, jotka eivät käytä Olympiakentän polkua säännöllisesti (kohta joku pyytää määrittelemään säännöllisyyden, niin sanotaan vähintään 12 kertaa vuodessa) vähentää huutelua, kiitos. Tälle keskustelulle ei koidu lisäarvoa tiedosta onko teillä päin tilaa paljon tai vähän, ja että kuinka kaukaa tulette nauramaan itsenne tärviölle meidän pk-seutulaisten typerille ongelmille.

mutanaama
25.11.2013, 19.31
Kyllä tänne viestejä mahtuu, nytkin aktiivisimmat kirjoitattajat ovat olleet espoosta ja vantaalta. Toki muutama stadilainenkin joukkoon eksyy. Mutta taaskin asiaa asentajalta. Ja juu, mä voisin pitää itseäni aika vakiokäyttäjänä, parhaimmillaan useamman kerran viikossa, mutta välillä menee kuukausi muutamalla visiitillä.

LJL
25.11.2013, 19.31
Kävin äsken työmatkalla ajamassa sen Olympiakentän vakiopolun, eli "ylöspäin" Länsi-Pasilan suunnasta mihin se aita on tullut oikeastaan kahteen kohtaan. Ensimmäisen aidan siinä ihan alhaalla/ojalla voi kiertää, mutta siellä ylempänä varsinaisen ratsastuspolun jälkeen ylöspäin mentäessä on kyllä vähän hankala. Ja se oja teettää omat hankaluutensa myös. Ei siitä mihinkään pääse ettei siitä voi enää oikein mennä päivittäispohjalta, pimeässä en nähnyt mistä se toinen mahdollinen reitti voisi mennä.

Hyväksyn kyllä että turvallisuussyistä, jos sellaisiin on uskottavasti vedottu, tuohon paikkaan on laitettu aita. Mutta ei samanlaisia kovin mittavasti enempää keskuspuistoon, kyllä ne sen verran jalkauttaa/tunkkauttaa ja alkaa tässä kyllä miettiä että eikö voitaisi jotain tehdä. Hyvä että on pidetty yhteyttä tuonne kaupungille. Itse en oikein tiedä sen enempää mitä siihen voisi sanoa, kuin että "tykkäämme kovasti ajaa keskuspuiston polkuja, älkää suolatko hyvää harrastusta"

mutanaama
25.11.2013, 19.33
Aika hyvä perustelu. Mutta mun ottaman kuvan kohdalta olen aina tunkannut ylöspäin mennessä. Alaspäin pitää tulla vahdilla, muuten koittaa otb ojan takia, tai sitten tunkkaa niin kuin minä.

LJL
25.11.2013, 19.36
...aktiivisimmat kirjoitattajat ovat olleet espoosta ja vantaalta. Toki muutama stadilainenkin joukkoon eksyy.

Niin noh, kaipa keskuspuiston höylääjiä tulee Espoosta ja Vantaalta siinä missä Helsingistä, jos on töissä Helsningissä. Ite oon töissä Vallilassa.

haedon
25.11.2013, 19.45
Mites Hesan keskustan maastopyöräilijöille (jos sellaisia on) niin onko tuo ainut reitti metsiä pitkin keskustasta "The Poluille"? Yritin karttapaikan kartasta saada selkoa, mutta eipä löytynyt oikein muuta järkevää reittiä. Itse olen asunut vain Espoon puolella Niittarissa ja Hesassa Laajasalossa ja kummastakaan en koskaan ajanut maasturilla tuonne suunnalle.

skuikka
25.11.2013, 20.29
Sieltä kalliolta kun tullaan tuohon Mutiksen kuvaukselliseksi valitsemaan paikkaan, onnistuu kierto sujuvasti aidan hevostallin puoleisesta päästä, josta pääsee viistolla ratsastuspolun ylityksellä vanhalle polun pohjalle, joka tulenee aidan seurauksena uudistumaan aika nopeasti. Myös aidan toisen pään läheltä menee hyvinkin aktiivisesti ajettu polku, joka ylittää olympiakentän pohjoispuolisen kallion.
Tuo kuvassa oleva paikka puolestaan on sellainen, että jos yhteen paikkaan k-puistossa pitää hidaste laittaa, olkoon se tuossa. Sieltä kalliolta tulee kiva lasku jatkuen suoraan tuon tien yli. Siinä ehtii aika pienelle takarattaalle naputtamaan kun sille päälle sattuu. Kun puissa ei ole lehtiä, voi siitä hetken tähyilyllä kohtuu turvallisesti syöttää tien yli, mutta kaikilla ei siihen maltti riitä.

mutanaama
25.11.2013, 20.54
Mites Hesan keskustan maastopyöräilijöille (jos sellaisia on) niin onko tuo ainut reitti metsiä pitkin keskustasta "The Poluille"? Yritin karttapaikan kartasta saada selkoa, mutta eipä löytynyt oikein muuta järkevää reittiä. Itse olen asunut vain Espoon puolella Niittarissa ja Hesassa Laajasalossa ja kummastakaan en koskaan ajanut maasturilla tuonne suunnalle.
Ihan varma en ole, mutta näin taitaa olla. Jos tuo länsipuoli kokonaan aidataan umpeen, niin hiekkatiesiirtymä poluille kasvaa lähes 500m. Tuntuu naurettavalta matkalta, mutta talvella se on kokonaan hiihtolatua, joten jotain tarvitsee tehdä. Tosin nyt mulla on sellainen kutina, että vaihtoehtoinenkin reitti olis itäpuolella.

Asentaja
25.11.2013, 21.20
Itäpuolen profiili taitaa olla joko liian tekninen tai märkä. Itäpuolen linja on ok Ilmalasta lähtien, mutta kyllä "Keskilinja", eli jousiammuntaradan itäpuoli olisi karmeaa menettää. Siellähän risteilee n-kappaletta polkuja, joiden käyttöä voi vaihdella polkujen kuluneisuuden mukaan. Meillä on ainakin ollut tapana välttää kuraisimpia ja eniten kynnettyjä uria.

Lappe
25.11.2013, 22.50

No itse asun Alppilassa ja kyllä se kyseinen polku vaan on erittäin oleellinen osa kohti pohjoista menevää polustoa. Onhan sille joo jokunen vaihtoehto, mutta ei niin hyviä IMO.

justus6969
26.11.2013, 01.53
imatralaiset, turkulaiset, hevosihmiset, seurankipeät pyöräilijät, trollit ja kaikki sellaiset henkilöt, jotka eivät käytä Olympiakentän polkua säännöllisesti (kohta joku pyytää määrittelemään säännöllisyyden, niin sanotaan vähintään 12 kertaa vuodessa) vähentää huutelua
yolo voin jatkaa huutelua!

Itse asiasta, mua haittaa yleisesti se periaate, että toisten harrastusta rajoitetaan toisten harrastamisen vuoksi. Face it, millekään asunto yms. teollisuuskaavottamisille ei voida yhtään mitään. Muutenkaan peruste 'mun täytyy päästä stadissa kotiovelta ajelemaan aarniometsiin pyörällä, joten muut pysyköön kehien ulkopuolella' ei ole loppupeleissä validi.

Mutta siinä vaiheessa, kun toinen ongelmaharrastus alkaa rajoittaa toista niin voi aivan hyvin kysyä perusteluja ja oikeita todisteita mahdollisista onnettomuustilanteista. Minä ajelen tuosta useinkin, heppoja on näkynyt muttei ongelmia? Ehkä tästäkin olisi selvitty jotenkin muuten kuin pystyttelemällä jotain typeriä aitoja, mene ja tiedä.

Ei ainakaan hevoshenkilöiden pisteet nousseet mun silmissä, äänestän tästä edespäin aina vastaan :D

Juha Jokila
26.11.2013, 02.54
http://www.youtube.com/watch?v=oe3QatD6RYM vai http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01498/wall-ap460_1498697c.jpg

mutanaama
26.11.2013, 10.10
Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan ja nippu muita latteuksia perään ettäs tiedätte. Sain Liviltä tiedon, että nyt mennään noilla aidoilla, eikä lisää ole tarkoitus tehdä. Homma jatkuu... ;)

LJL
26.11.2013, 11.11
Sain Liviltä tiedon, että nyt mennään noilla aidoilla, eikä lisää ole tarkoitus tehdä. Homma jatkuu... ;)

Jes! Hieno homma. Tosin terveen epäluuloisena viraston lupauksiin, joiden oikeudellinen sitovuus lienee jostakin aivastuksen ja pierun välimaastosta.

Ketjureaktio
26.11.2013, 14.23
Melko käsistälähtö tällä threadilla, nyt on käyty kaikki läpi uskomuksista luuloihin, luulemuksista kuuloihin. On päässeet vastustajat, huhunlevittäjät, olankohauttelijat jne. ääneen, heppatyttöjä ei ole vielä rekisteröitynyt? Vielä jää pari kysymystä:

- Siellä täällä mainitaan maastopyöräilyn lisääntymisestä. Missä on lähteet? Oma kokemukseni ei kerro harrastajamäärän kasvusta. Pyöräliikkeet myynevät lähinnä urbaania ja CC-valikoimaa
- jos kaupunki on kerran pystyttänyt aidan reitin ratsastajien ja pyöräilijöiden kohtaamista rauhoittamaan eikä Olympiakentän rauhoittamiseksi, niin tuleeko keskuspuistoon seuraavaksi muutama kymmenen aidanpätkää lisää jokaista reitin ja polkujen risteystä koristamaan? Logiikka ontuu.
- nyt aita siirtää liikenteen saman metsikön toiseen laitaan jossa on kohtaaminen 3 (KOLMEN!!) reitin kanssa. Oliko tämä hyvä ratkaisu? Ei vaikuta siltä
- aita haittaa ajamista, varsinkin talvella. Polkua ei muodostu ja turhat jalkautumiset tukkii klossit. Noin ison alueen kiertämisessä ei myöskään ole mitään järkeä kun tarkoitus on harrastaa - maastopyöräilyä. Talvella, kuten todettua, tämä ei edes onnistu.
- reitillä ei ole koskaan ollut KUNNON KYLTTEJÄ joissa kehotetaan varomaan ratsastajia. 99,9% ihmisistä ymmärtää olla kohteliata ratsukkoja kohtaan jos vain osaavat tietää asiasta. Eikö kaupunki saisi polun varrelle KUNNON KYLTIT kuten ampumaradan kohdalla on?
- Pro Aitoja Kaupunkilaisten reiteille Ry on saanut tuputettua LIV:in suuntaan käsityksen siitä että maastopyöräilijän ja hevosen kohtaamisissa on tapahtunut suunnattomasti vaaratilanteita ja jopa kuolemantapaus, jälkimmäinen on siis puppaa ja edelliset varmasti totta. Jää kysymys - miten aita yhdessä kohtaa voi opettaa pyöräilijöitä varomaan hevosia? Järki sanoo että ko. liikenne ohjautuu nyt kahden polun sijaan yhdelle, joten kohtaamisia tulee toisaalla vielä enemmän.

mutanaama
26.11.2013, 15.39
Mä en jotenkin osaa lukea itseäni noihin sun kategorioihin.
-Uusia kylttejä on tulossa, jahka saan vain jostain sopivat mallit. CCG hoitaa asian, ei mene verorahoja.

Ketjureaktio
26.11.2013, 16.12
Ettet ainakaan ole heppatyttö ;)

Mä en jotenkin osaa lukea itseäni noihin sun kategorioihin.
-Uusia kylttejä on tulossa, jahka saan vain jostain sopivat mallit. CCG hoitaa asian, ei mene verorahoja.

mutanaama
26.11.2013, 17.12
No en ihan, mutta perheessä noita on kaksi ja yksi hevonen. Se tosin majailee maaseudulla, mutta ihan samanlaiset ne on ongelmat sielläkin. Sen lisäksi meillä on koira ja tulee lompsittua luonnossa myös lumikengillä

Halloo halloo
26.11.2013, 18.25
Kai varoituskyltteihin tulee ohje "Puhu hevoselle, jotta se tietää sinun olevan ihminen"?

Smo
26.11.2013, 18.31

Pääseehän tuolta polunpätkiä mutta kyllä tuo aika tärkeä pätkä on ollut ja aina jompaan kumpaan suuntaan mennessä se tullut ajettua ..

mutanaama
26.11.2013, 20.46
Kai varoituskyltteihin tulee ohje "Puhu hevoselle, jotta se tietää sinun olevan ihminen"? Tai sitten tulostais A3:lle maastopyöräilyn eettiset ohjeet, olikos MTBFC:llä sellaiset? ;)

okahkonen
27.11.2013, 00.45
Tai sitten tulostais A3:lle maastopyöräilyn eettiset ohjeet, olikos MTBFC:llä sellaiset? ;)

Mitä maastopyöräilyyn tulee, monet hyvät jutut tulee Uudesta Seelannista. Olisko tässä hyvää alustaa? Tosin hevosia ei mainittu, ja erilainen maanomistusrakenne tulee huomioida http://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/plan-and-prepare/care-codes/activity-minimal-impact-codes/mountain-bikers-code/

mutanaama
27.11.2013, 01.01
Valmiin tekstin voin kopioida luvalla, uutta en osaa suoltaa ja käännökset aiheuttaa myötähäpeää.

mehukatti
27.11.2013, 12.15
- Siellä täällä mainitaan maastopyöräilyn lisääntymisestä. Missä on lähteet? Oma kokemukseni ei kerro harrastajamäärän kasvusta.

"Metlan eli Metsäntutkimuslaitoksen tekemän tutkimuksen tulos oli, että maastopyöräilyn määrä Suomessa on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tutkimustuloksen muutos seurantajaksolla vuosina 2000 – 2010 on määritelty tilastollisesti merkittäväksi."

http://maastopyoraily.wordpress.com/2013/10/02/maastopyorailyn-suosioon-aletaan-herata/

JackOja
27.11.2013, 12.48
Tuolla ilmeisesti viitataan tähän Metlan julkaisuun: http://www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2011/mwp212.pdf

Sivulla 56 on tilastoja maastopyöräilystä. Niistä mä kyllä tulkitsen, että maastopyöräilyä harrastavan väestönosan määrä on kasvanut tuolta reilusta 5%:sta tuonne vajaaseen kahdeksaan prosenttiin kymmenessä vuodessa. Sitävastoin harrastuskertojen määrä on pudonnut dramaattisesti puoleen samassa ajassa, 2000-2010.

Tilastojahan voi tulkita miten haluaa, mutta minusta tuon perusteella ei voisi puhua maastopyöräilyn lisääntymisestä.

Toki jos esim. ennen ajettiin tunnin lenkkejä ja nyt 3-4 tuntia niin maastopyöräilyn määrä lisääntyy vaikka harrastuskerrat vähenevät.

Mutta silminnähden harrastus ON lisääntynyt viimeisen muutaman vuoden aikana suuresti. Uusia polkuja ja reittejä on syntynyt esim. Keskuspuistoon & Espoon Keskuspuistoon mieletön määrä. Sekin voi selittyä osittain silläkin, että kaupunkimetsiköihin on etenkin Espoossa rakennettu (ulkoilu)teitä ja taloja ja harrastuspaikkojen määrä on siten vähentynyt.

Ketjureaktio
27.11.2013, 16.46
"Metlan eli Metsäntutkimuslaitoksen tekemän tutkimuksen tulos oli, että maastopyöräilyn määrä Suomessa on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tutkimustuloksen muutos seurantajaksolla vuosina 2000 – 2010 on määritelty tilastollisesti merkittäväksi."
http://maastopyoraily.wordpress.com/2013/10/02/maastopyorailyn-suosioon-aletaan-herata/

Kiitos. Kai se sitten on, ainakin omalta osaltani voin tämän myöntää! Ja varmasti tapahtumissa käy enemmän porukkaa kuin 10 vuotta sitten, mutta näinhän se on mm. juoksussakin eikä se toki välttämättä kerro harrastajamäärien noususta samassa suhteessa. Junnutoimintaakin on tullut, mutta luulisin sen keskittyvän lähinnä aktiiviharrastajien junnuihin enkä lenkeillä juuri törmää junnuharrastajiin, tai edes opiskeluikäisiin niinkuin vielä -90-luvulla jolloin laji oli tosi pop ja cool.

Itse neljällä vuosikymmenellä ajelleena en ole huomannut Helsingin- tai Espoon keskuspuiston osalta uusien polkujen lisääntyneen, varsinkaan maastopyörällä tehtyjen. Tai eihän niitä käytännössä tehdä, ajetaan vaan vanhoja polkuja pitkin. Sen sijaan eräiden polkujen käyttö on voinut lisääntyä, esim. uusien kipsilevylähiöiden/business parkien/liittymien/teiden rakentamisen seurauksena.

Oatmeal Stout
27.11.2013, 17.39
Tilastojahan voi tulkita miten haluaa,
Siksi aihetta opetetaan ihan yliopistotasolla.

Asentaja
27.11.2013, 18.07
Itse neljällä vuosikymmenellä ajelleena en ole huomannut Helsingin- tai Espoon keskuspuiston osalta uusien polkujen lisääntyneen, varsinkaan maastopyörällä tehtyjen. Tai eihän niitä käytännössä tehdä, ajetaan vaan vanhoja polkuja pitkin. Sen sijaan eräiden polkujen käyttö on voinut lisääntyä, esim. uusien kipsilevylähiöiden/business parkien/liittymien/teiden rakentamisen seurauksena.

Just näin. Voi tietysti tuntua siltä, että polut lisääntyvät, mutta luultavasti sitä vaan löytää uusia kun tarpeeksi ajelee. Ja koska pk-seudulla on paineita tiivistämiseen, niin mistään poluista ei pidä luopua vapaaehtoisesti.

sianluca
27.11.2013, 20.30
Mielenkiintoisia pohdintoja- jos harrastajamäärä jossain lajissa lisääntyy, pitäisikö yhteiskunnan rajoittaa sen harrastamista vai tukea ja tarjota laajempia mahdollisuuksia sen toteuttamiseen?

slow
27.11.2013, 21.33
Se mitä liikuntavirastosta sain tietää oli, että pyritään vain rauhoittamaan olympiakentän ympäristö. Mut niin sinisilmäinen hallintoalamainen en ole, että siihen nyt 100% varmuudella uskoisin. Yritän nyt vielä selvitellä, että onko aitaa tulossa lisää, vai jääkö se tuohon. Jos jollain on asiasta muuta tietoa, niin mielellään tänne voisi jakaa...

Liikuntavirastosta en ole saanut kysymyksiini vastausta. Täytynee yrittää seuraavaksi Kaupunkisuunnitteluvirastoa.

Jos aidat jäävät tuohon niin hyvä näin. En tosin aio pidätellä hengitystäni.

mutanaama
27.11.2013, 22.17
Käytiin HC:n kanssa katsomassa ja siivoamassa uusi (vanha) linjaus. Merkattiin polku keltaisella nauhalla, itäpuolella noin 30m aidan jälkeen polku menee metsään, kallioiden yli heppapolun risteykseen, josta nousu vanhalle reitille. Hieman teknisen tuntuinen kallion ylitys ekalla kerralla, sen jälkeen oli ajettavissa miten päin vaan. Märimmän osuuden voi kiertää muutaman metrin päästä, tai joku voisi tuoda sinne muutaman laudan pätkän polunpohjaa suojelemaan. Pari testikuskia ajeli tuon meidän kanssa, eivätkä ainakaan suoraan pistäny turpaan. Länsipuolelta pääsee suoraan kallion päältä, tai jos väkisin haluaa, niin vanhaa linjaa alas aidalle, kääntyy vasemmalle ja ajaa risteyksen asti.
Tuosta tulee kiertolenkkiä 0-100m riippuen siitä minne päin on menossa, ja edelleen vain yksi heppapolun ylitys.
@slow, Minä sain sähköpostiin, ja tyydyn nyt siihen.

the_fly
27.11.2013, 22.23
Kiitokset Mutikselle ja HC:lle reitin esittelystä. Uusi reitti oli hemmetin paljon hauskempi ajaa kuin se vanha olympiakentän reunaa kulkeva. Toivotaan että siihen saadaan talvella muodostumaan ajokuntoinen polku

HC Andersen
27.11.2013, 22.31
Käytiin Mutiksen kanssa merkkaamassa uusi reitti olemassa olevia polkuja pitkin, reitti lähtee kartasta Brunakärr:in ä ja r kirjaimen alalaidasta ja loppuu
kartassa osoitettuun Polun itäpää kohtaan. Reitti merkittiin keltaisilla muovinauhoilla, tämä uusi kiertotie on täysin ajettavissa molempiin suuntiin (jopa mutiksen toimesta). Kyseistä linjaa käyttämällä rauhoittuu tuo Olymppiakentän reuna ja on maastollisesti huomattavasti mukavampi ajaa kuin tuo "itkupolku".

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/image?request=GetMap&bbox=384211,6675209,384811,6675809&scale=4000&width=600&height=600&srs=EPSG:3067&styles=normal&lang=fi&lmid=1385579643067
Linkki karttaan (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Polun+it%C3%A4p%C3%A4%C3%A4&srs=EPSG%3A3067&y=6675509&x=384511&lang=fi)

mutanaama
27.11.2013, 22.31
Hyvä että kelpasi, kiitos vaan testiajosta molempiin suuntiin, tuli heti polulle ajojälkiä.

p bonk
27.11.2013, 23.05
^ Tuosta suorituksesta molemmille kuuluisi niitä vihreitä palluroita.

kmw
27.11.2013, 23.14
Isot kiitokset @mutis & HC. Hienoa että 2 vandaalaista hoitaa Helsingin pyöräilyolosuhteita.

slow
27.11.2013, 23.14
HC ja Mutanaama saavat laskuuni haluamansa virvoitus- tahi tainnutusjuoman jos tässä vielä kohdakkain satumme.

Esimerkkiä kaikille. (pahus, kun ei pysty vielä vähään aikaan itse ajamaan..)

mutanaama
27.11.2013, 23.29
Isot kiitokset @mutis & HC. Hienoa että 2 vandaalaista hoitaa Helsingin pyöräilyolosuhteita. Mä oon kyllä stadissa syntyny ja vasta aikuisiällä karkasin maalle.

LJL
27.11.2013, 23.41
Loistavaa duunia, käyn koeajamassa heti kun olen (perse on) toipunut tämän aamuisista pannutuksista.

HeppaTyttö
28.11.2013, 01.03
Jo vajaa 20 vuotta noita ratsastuspolkuja samoilleena minunkin on otettava osaa tähän keskusteluun. Paljon olisi asiaa, mutta yritän pitää lyhyenä. Jos jotain olennaista tästä ketjusta jäi huomaamatta, korjatkaa. Kysymyksiinkin voin vastata mikäli vain osaan.

Tuo alussa mainittu suunnitelma ratsastuspolkujen ja tallialueen laajentamisesta on tehty vuonna 2009. Siihen aikaan asiasta oli paljonkin puhetta, mutta en ole pitkään aikaan kyseisestä suunnitelmasta mitään kuullut. Uskoisin tämän kuolleen omaan mahdottomuuteensa. Viimeisen 15 vuoden aikana on ollut aika ajoin puhetta uuden ratsastusreitin rakentamisesta. Tätäkään ei ole tapahtunut ja henkilökohtainen mielipiteeni onkin, ettei uutta reittiä tulla koskaan rakentamaankaan. Joten sen asian suhteen voitte olla rauhallisin mielin. :)

Lobbausteoriaan en itse usko, sen verran nihkeästi on hevosharrastukseen suhtauduttu näiden vuosien saatossa, jotka itse olen tuolla mäellä viettänyt. Tämäkin aita rakennettiin melko hiljaisuudessa hevosväeltäkin, en itse kuullut pihaustakaan moisesta hankkeesta kunnes oli jo paalut pystyssä. Se on kaupungin tapa toimia, olen sen aiemminkin huomannut. Aidan tarkoitus tosiaan on todennäköisesti rauhoittaa Olympiakentän ratsastustunteja. Alkeiskursseilla olevat naperot kun eivät vielä osaa hevosta lukea eivätkä hallita. Se heille suotakoon, itse olen ollut samassa tilanteessa. Lienee teilläkin ollut apupyörät joskus käytössänne.. :) Muualla metsässä ei ratsastuskoulujen tunteja juurikaan pidetä, siellä liikkuvat pääasiassa jo kokeneemmat yksityishevosten omistajat / vuokraajat / hoitajat. Sen vuoksi en usko, että aitoja tullaan lisää rakentamaan.

Jos jonkinlaista vipeltäjää on tullut kohdattua Keskuspuistossa - papatteja hevosia päin heittävistä nulikoista lähtien ihan itsensäpaljastelijoihin saakka. Maastopyöräilijät eivät siis itselleni ole suuri ongelma. Kuten kaikissa muissakin ihmisryhmissä, 97% osaa normaalit käytöstavat. Keskuspuistosta riittää kaikille, kunhan muistamme huomioida toinen toisiamme. Jos minä huomaan teidät ensin, pysähdyn ja odotan kunnes olette tien toisella puolella. Näin koni saa myös tilaisuuden huomata teidät pelästymättä. Jos te huomaatte minut ensin, toivon että pysähdytte ja odotatte kunnes olette takajalkojen ulottumattomissa. Jos eläin näyttää rauhattomalta, voitte tosiaan vihellellä tai puhua jotain, jotta hevonen tietää kyseessä olevan ihmisen. Näin kaikki pääsevät nopeammin tilanteesta jatkamaan.

Toivon, ettei keskuudessanne tule ratsastajia kohtaan suurempia antipatioita. Itse en olisi koskaan päätynyt minulle rakkaan hevosharrastuksen pariin ilman tuota paikkaa vaikka en keskustassa asukaan. Autottoman perheen vesana ei ollut mahdollisuutta lähteä pitkälle harrastamaan 4-6 kertaa viikossa. Lapsesta asti kuljin ihan itse julkisilla hoitamaan poneja. Tämä ei olisi onnistunut mikäli olisi pitänyt kulkea esimerkiksi Sipooseen asti. Siksi haluaisin, että muutkin lapset, jotka ovat tuossa tilanteessa, olisivat oikeutettuja saamaan harrastusmahdollisuuden.

Minun kanssani kulkee tätä nykyä vanha hevospapparainen, joka ei korviansa juurikaan lotkauta millekään ylimääräiselle. Vuosia Ruskeasuolla on hevosella melkein yhtä paljon kuin minulla, joten kaikki on jo nähty. :cool: Pahoitteluni, mutta tuon rauhallisen järkäleen kanssa houkutus siirtyä metsäpoluille on käsittämättömän suuri.. Yritän kuitenkin hillitä mieleni.

Ne heijastimet käyn ostamassa huomenna. Näette minut sitten paremmin. :) Hymyillään kun tavataan ja turvallista harrastamista!

JackOja
28.11.2013, 09.09
^onpa kiva kirjoitus! Mainiota saada tuo toinenkin näkökulma asiaan.

...ei oo tullu uusia polkuja mihinkään...

Kamoon jäbät, ettekö te ajele tuolla tarpeeksi :) Onhan niitä uusia uria tullut ihan vuoden parin aikana lisää voimallisimmin esimerkiksi tänne (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=6677133&x=384477&lang=fi) ML-keskuksen länsipuolisille kallioalueille. Mikä on toki (minusta) vain hyvä asia.

Hissitolppa
28.11.2013, 09.26
Mä en voi sille mitään, mutta mun mielestä tämä on todella koomista mikä määrä itkua tässä ketjussa on tästä asiasta. Sitten kun joku oikeasti asialle tekee jotain niin eipä toi nyt kovin iso homma tuntunut olevan. Ilmeisesti muutama puhelu/sähköposti ja yksi ilta muutamalta jannulta siihen meni.

Iso käsi Mutikselle ja HC:lle!

marmar
28.11.2013, 09.47
Mä en voi sille mitään, mutta mun mielestä tämä on todella koomista mikä määrä itkua tässä ketjussa on tästä asiasta. Sitten kun joku oikeasti asialle tekee jotain niin eipä toi nyt kovin iso homma tuntunut olevan. Ilmeisesti muutama puhelu/sähköposti ja yksi ilta muutamalta jannulta siihen meni.

Iso käsi Mutikselle ja HC:lle!

Samat periaatteet toimii näköjään sielläkin päin. Eli lyhyesti kysy lupa - tee itse.

Tolla periaattella minäkin olen mennyt. Pienemmässä kaupungissa on virkamieskoneisto sen verran palvelualttiimpaa, että kun sähköpostin muotoilee oikein ja saa edes sinnepäin henkilölle, niin se on aina jatkanut matkaansa oikeaan määränpäähän siten, että mut pidetään kommenttikentässä.

PaH
28.11.2013, 09.53
Käytiin Mutiksen kanssa merkkaamassa uusi reitti olemassa olevia polkuja pitkin, reitti lähtee kartasta Brunakärr:in ä ja r kirjaimen alalaidasta ja loppuu kartassa osoitettuun Polun itäpää kohtaan....

Hyvä! Toi on se toinen itäinen vakiopolku. Etelästä päin siis näin - HC:n linkin mukaisen Polun itäpään löydyttyä kun sen kaseikon läpi on noussu sille kalliopatille ja jatkaa sitä kohti pohjoista alamäkeen, eka selkeä vasemmalle menevä haara tullee siihen heppapolun risteykseen josta suoraan kohdalta lähtee nousu kalliolle. Jos ei käänny vasemmalle, vaan jatkaa vielä pohjoista kohti, tulee vastaan toinen heppapolku, siitä vielä yli ja noin 50m kääntyy taas haara vasemmalle (länttä kohti), yksi heppapolun kohtisuora ylitys taas ja jo vain löyty yks polku joka päätyy sekin tolle samaiselle kalliolle.

haedon
28.11.2013, 10.00
Ikävä kyllä tässäkin asiassa jouduttiin nousemaan ensin perse edellä puuhun ja rahaa paloin turhaan aidan rakentamiseen, kun se olisi voitu hoitaa pitämällä kaupungin kautta tai suoraan eri käyttäjäryhmien kesken ja miettiä ratkaisua sitä kautta. Ehkä tämä nyt sitten toimii jatkossa helpommin, kun kaikki tietää vaikutuskanavat ja että siellä toisessa päässä on ihan asiallisia keskustelutaitoisia ja ymmärtäväisiä ihmisiä erilaisille intresseille.

Kiitokset munkin puolesta HeppaTytölle asiallisesta ja valaisevasta näkökulmasta sekä tietty syvä kumarrus HC/Mutikselle asioiden eteenpäin viemisestä:).

mutanaama
28.11.2013, 10.33
Mutta nyt on edelleen se ongelma, että tuskin edes 10% fillaristeista tietää uudesta reitistä.

JackOja
28.11.2013, 10.38
Aivan totta muuten. Hyvä pointti!

mutanaama
28.11.2013, 10.49
https://lh5.googleusercontent.com/-Ib6iuk1iB4E/Upb1RnpqekI/AAAAAAAACvM/o7voiv9Fruk/w400-h921-no/P1070575.JPG Kuva (https://lh5.googleusercontent.com/-Ib6iuk1iB4E/Upb1RnpqekI/AAAAAAAACvM/o7voiv9Fruk/w1228-h921-no/P1070575.JPG)

Minkähän takia tuokin on pitänyt tuhota? Ja noin iltasella otsalampun valossa punaiset kyltitkin osoittautuivat heijastimiksi.

p bonk
28.11.2013, 11.05
^ Tuon repijän ÄO:n täytyy olla kengännumeron luokkaa. Tai ehkä sisä- tai jopa vain ulkolämpötilan luokkaa. Noinhan ne ongelmat ratkeavat. Vai olisiko niin, että pikemminkin kärjistyvät.

kolistelija
28.11.2013, 11.28
^ Tuon repijän ÄO:n täytyy olla kengännumeron luokkaa. Tai ehkä sisä- tai jopa vain ulkolämpötilan luokkaa. Noinhan ne ongelmat ratkeavat. Vai olisiko niin, että pikemminkin kärjistyvät.
Tuntuu kyllä siltä että jollain olisi vähän liikaa intoa aiheuttaa eripuraa kahden ryhmän välille...

JackOja
28.11.2013, 11.30
Pitää myös ottaa sellainen mahdollisuus, että tekijä ei ole pyöräilijä, huomioon. Jollain muullakin voi flow katketa. Jos vaikka lääkkeet on lopussa.

Smo
28.11.2013, 11.42
Ihan hyvin vihainen koiranulkoilijamummeli fifinsä kanssa ..

bomba
28.11.2013, 11.47
Minkähän takia tuokin on pitänyt tuhota?

Tuon repijän ÄO:n täytyy olla kengännumeron luokkaa. --- Noinhan ne ongelmat ratkeavat.

Tuntuu kyllä siltä että jollain olisi vähän liikaa intoa aiheuttaa eripuraa kahden ryhmän välille...

Muistutetaan, että tämänkin ketjun alussa mielipiteet olivat aika jyrkkiä kyseistä aitaa kohtaan. Nyt niitä on tasoiteltu 14 sivun verran ja täällä vallitsee kiva konsensus. Tuon tekijä on varmaan törmännyt aitaan ekan kerran ja tuohtunut ihan yhtä lailla ja samoilla perusteilla kuin tässäkin ketjussa aiheesta kirjoitelleet. Tilannehan vaikuttaa satunnaisen aitaantörmääjän (joka ei ole lukenut foorumia) silmissä edelleen siltä, että yksi harrastajaryhmä on ominut aluetta ja polkuja itselleen yhteisestä metsästä. En puolustele tekoa, mutta ymmärrän sen motiivit. Kyllähän tuo aita ulkoilijoita tulee ärsyttämään kunnes siihen totutaan, ei siitä mihinkään pääse.

elasto
28.11.2013, 13.07
Hyvä mutis ja HC!

Itsekin ilmoittauduin vapaaehtoiseksi raivaamaan "uutta" polkua sivulla 10, mutta hyvä että asia saatiin hoidettua näin ripeästi. Itse en olisi tällä viikolla ehtinyt. Mukava huomata myös, että ratsastajien puoleltakin joku osallistuu keskusteluun. Monella kirjoittajista tuntuu kierroksetkin laskeneen aitaa kohtaan. Vai vieläkö joku on kiukkuinen?

LJL
28.11.2013, 13.41
Vai vieläkö joku on kiukkuinen?

En oo enää, vaikka aluksi otti ihan aidosti päähän. Kyllä tästä selvitään :D Ja hienoa kun fillarimiehet puhaltaa yhteen hiileen esim. reittien teossa, näin sen juuri kuuluukin olla. Niin ja arvostan erittäin korkealle että joku rohkeni hevospuoleltakin tulla kertomaan omia mietteitään. Tosi hyvä oli kuulla niitä myös.

Halloo halloo
28.11.2013, 13.48
Vai vieläkö joku on kiukkuinen?

Periaatteellisella tasolla kiukuttaa.

mutanaama
28.11.2013, 14.32
Sorry Elasto, että tempastiin uusi linjaus noin hätäisesti. Piti vaan käydä katsomassa uutta pätkää vanhan tilalle, kun se sitten vaan tuli samalla. Reitin "teossa" ei tosiaankaan kauaa aikaa tuhraantunut, kun oli olemassa oleva polku mitä vain hiukan tuunattiin.

stenu
28.11.2013, 15.21
Oli aamupäivä duunista vapaata. Kävin ajamassa Mutanaama Trailin ja kohtasin siellä hevospoliisittarenkin. Moikattiin. Uusi ratsatureitin itäpuolinen kallioylitys on kiva. Mutta sellaista jäin miettimään, että olitko Mutis konsultoinut uudesta linjauksesta tallien ihmisten kanssa? Nyt se lasku sieltä länsipuolen kalliolta ratsastureitille tulee sellaista polkua pitkin, mitä aikoinaan ajettiin paljonkin, mutta muistini mukaan ihan kaikkein ensimmäiset pyöräilykieltolapuskat ilmestyi sen varrelle. Sain silloin myös kasvotusten kerran kuulla, että olisi kiva, jos sen polun ajamista vältettäisiin, koska se tulee suoraan ratsastusreittien risteykseen ja kulkee sen kymmenisen metriä ratsastureittiä pitkin. Niinpä olen sitä polkua vuosikaudet pyrkinyt välttelemään.

Joo, kiva että hevostelun puolestapuhujakin löysi tänne. Vielä olisi kiva kuulla rehellistä kommentointia sellaiselta hevosihmiseltä, jolla on vähemmän suopea suhtautuminen pyöräilijöihin. Sellaisiakin siella on pakko olla, koska sitä en usko, että Liikuntavirasto omasta aloitteestaan aidanpystytyshommin ryhtyi.

Ei kiukuta enää :). Mää tein nyt sellaisen henkilökohtaisen ratkaisun, että vastaisuudessa ainakin kesäaikaan pyrin kiertämään tallit länsikautta, sieltä galtsilta kun laskee kiva polku myös tallien länsipuolta kulkevalle ulkoilutielle ja Tallien tilukset pystyy kiertämään eteläkautta talvellakin.

E: talvella joutuu sitten menemään sinne, minne koiranulkoiluttajien ja paksupyöräilijjöiden ystävällisesti meille muille avaamat reitit vie..

stenu
28.11.2013, 15.48
...vielä puoliks aiheen vierestä: mitä tuohon väitettyyn maastopyöräilyn lisääntymiseen tulee, niin sellainen ilmiselvä trendi ainakin on, että nykyään ei Keskupuiston eteläpäästä varsinkaan löydy kovin montaa metsäpolkua, missä renkaanjälkiä ei olisi. Silloin kun touhun aloitin, oli se "Fillari-lehden reitti", jota kaikki pääasiassa ajeli. Vaikka sitä ei täällä ääneen varmaan sais sanoakaan, niin jossain määrin olen sitä mieltä, että ihan jokaisen polun ei tarttis renkaanjälkien sottaama ollakaan - noin niinkuin sitä ajatellen, että tulevaisuudessakin tuolla vielä saadaan ajella.

mutanaama
28.11.2013, 15.57
Hyvät kommentit stenulta. Tuosta voisi vetää toisen linjauksen noin 10m risteyksestä tallin suuntaan, sitä itse asiassa katsottiin ensin. Mut toisaalta tuo risteys vaatii jo valmiiksi hieman valppautta ja siihen on tulossa noin 20X20cm heijastavasta materiaalista tehdyt mtb- ja hevosmerkit, joista saamme taas kiittää Iglua teosta ja Uskoa esimerkistä. Luvalla julkaisen nuo tässä. Merkit pyritään sijoittamaan siten, että kaikki näkevät ne hyvissä ajoin ja osaavat varautua muuhun liikenteeseen.

https://lh4.googleusercontent.com/-9at3zUGeNro/UpDWOy6E4II/AAAAAAAAZNk/LcG5abLVoZ8/s400/P1030261.JPG.

https://lh6.googleusercontent.com/-HtxKGzMM_6E/UpDWNrqfOrI/AAAAAAAAZNc/BUx-xuBbUqA/s400/P1030258.JPG

Lare
28.11.2013, 16.02
Kesäinen teaserkuva vastamerkatulta polulta:

https://lh5.googleusercontent.com/-d17MVYEFcrQ/TDNByTh4BBI/AAAAAAAAB3E/tTj3Eao6FLk/s576/05072010113%255B1%255D.jpg

Ketjureaktio
28.11.2013, 16.03
Vaikka sitä ei täällä ääneen varmaan sais sanoakaan, niin jossain määrin olen sitä mieltä, että ihan jokaisen polun ei tarttis renkaanjälkien sottaama ollakaan - noin niinkuin sitä ajatellen, että tulevaisuudessakin tuolla vielä saadaan ajella.

Pois turha nöyristely, pyöränjälki ei ole sen pahempi kuin kengänjälki. Meillä on täysi oikeutus harrastaa tätä lajia josta ei ole haittaa juuri kellekkään, ärtymystä kenties joillekkin harvoille, mutta kuten tiedämme, ärtymystä on niin monenlaista ja se herää niin helposti joissain. Primitiivisiä tunnereaktioita, siis.

Mitä tulee tallien länsipuoliseen reittiin, joudut sieltä ajamaan tallialueen läpi päästäksesi taas Olympiakentän eteläpuoliselle, keskellä puistoa olevalle reitille. Pitää tsekata, mutta se ei vaikuta olevan ratkaisu tähän. Ehkä jos ajaa "homokallioille".

Aamulla ajoin tuon kallion vierestä itäistä polkua, en huomannut nauhoja mutta huomasin sen kallionousun, se tulee suoraan reitille kuten itäpuolinenkin polku (monesta haarasta).

Ei kiukkua, pelkkää rakkautta! Eiköhän tähän joku kyltti- tms. järkiratkaisu keskustella.

bomba
28.11.2013, 16.13
Vaikka sitä ei täällä ääneen varmaan sais sanoakaan, niin jossain määrin olen sitä mieltä, että ihan jokaisen polun ei tarttis renkaanjälkien sottaama ollakaan - noin niinkuin sitä ajatellen, että tulevaisuudessakin tuolla vielä saadaan ajella.

Pois turha nöyristely, pyöränjälki ei ole sen pahempi kuin kengänjälki. Meillä on täysi oikeutus harrastaa tätä lajia josta ei ole haittaa juuri kellekkään, ärtymystä kenties joillekkin harvoille, mutta kuten tiedämme, ärtymystä on niin monenlaista ja se herää niin helposti joissain. Primitiivisiä tunnereaktioita, siis.

Absoluuttisesti samaa mieltä Ketjureaktion kanssa. Se polku on sinne jo kävellen tallottu, siinä ei maasto enää kärsi jos sitä ajetaan pyörällä. Jos sateen jälkeen pehmeisiin kohtiin jää renkaanjälki, ne häviää useimmiten muutamassa päivässä. Kyllä vaikeaksi menisi elämä, jos tässä ruvettais itse itseltämme rajoittamaan joillain poluilla ajelua ja keskittämään ajamista joihinkin tiettyihin reitteihin. Metsä on yhteinen, eikä pyöräilystä ole kenellekään haittaa. Kaikki saavatkoon tasapuolisesti nauttia luonnossa liikkumisesta. Ugh.

stenu
28.11.2013, 17.10
^Sen perusteella, mitä pari tuntia tänään tuolla pyörin, niin väitän, että Keskuspuistossa polkujen pyöräilykäyttöaste on sen verran suuri, että pysyviä jälkiä todellakin syntyy. Aina kun uusi polku otetaan pyöräilykäyttöön, pysyvien jälkien verkosto laajenee. Tällaiseen kehitykseen sisältyy riski siitä, että kohta on "Pro Keskuspuiston sienestys- ja koiranulkoilutusmaastot tms. ry", jolla on meitä paremmat suhteet kaupungin päättäjiin.

bomba
28.11.2013, 17.24
Millainen on pyöräilyn synnyttämä pysyvä jälki? Olisko jollain vaikka valokuvaa sellaisesta? Pakko on kysyä, kun en ole ikinä sellaista nähnyt missään. Polkuja olen nähnyt, mutta niistä ei pysty erottamaan minkäänlaisia pysyviä jälkiä, sen enempää kenkien kuin renkaan aiheuttamia. Sateen jälkeen poluilla näkyy sekä kengän- että renkaanjälkiä, mutta ne häviävät nopeasti. Varmaankin siitä syystä pidän koko aihetta hieman outona huolenaiheena, koska en ole itse havainnut mitään pyörän aiheuttamaa pysyvää haittaa. Voin tarkastella mielipidettäni uudelleen, jos joku osoittaa, millaista haittaa pyöräilystä poluille aiheutuu.

Lupaan tulla Helsinkiin mielenosoitukseen mukaan, jos joskus siellä päin aiotaan ruveta kieltämään pyöräilyä maastossa.

mutanaama
28.11.2013, 17.40
Ylästön yläpuoli on tuosta aika hyvä esimerkki. Kun aloin siellä ajelemaan noin 2007, oli koko mestassa vain muutaman kostea paikka, mutta rouhivat renkaat rikkoivat kostean (https://lh3.googleusercontent.com/-P3F8XkOmdKs/UaOoD3yiKrI/AAAAAAAACS4/9gfgoNIWvwc/w1598-h899-no/WP_20130527_001.jpg)polun melko nopeasti. Pahimpaa paikkaan josta ei sitten enää päässyt fillarila kuivin jaloin rakennettiin silta (https://lh4.googleusercontent.com/-kNVWtJ78ClU/UaOo3aYrT5I/AAAAAAAACTI/I2hO01Tj2Yw/w1598-h899-no/WP_20130527_009.jpg). Tosin kuivan kesän jälkeen vaurioista ei ollut välttämättä muistoakaan jäljellä. Omat kotipolut olen nyt rauhoittanut jopa läskeilyltä satunnaisiin pyörähdyksiin. Jalan tuolla voi kulkea mainiosti, kun voi hyppiä juurelta ja kiveltä toiselle, mutta fillari etenee huomattavasti suorempaan. Pahimpiin OTB-kosteikkoihin laitoin noin metrin mittaisia 2-5cm rimoja matoksi, ja on ne sen estänyt, ettei kosteikko ole lähtenyt leviämään tai syventynyt, ja kävelykin tiheällä rimoituksella onnistuu mainiosti, vaikka osa lähtisikin kesän aikana kävelemään.

HC Andersen
28.11.2013, 18.13
Mutiksen kanssa mietittiin sitä polkulinjausta ja todettiin että se oli meidän mielestä järkevin ottaa valmiiseen risteykseen, jotta risteyksiä olisi vähemmän. Lisäksi jos oltaisi merkattu tuo reitti yhtä linjaa lähemmäksi Olympiakentää niin kosteikkoa olisi ollut enemmän sekä Laren kuvassa näkyvälle nousulle lähestymiskulma olisi ollut huonompi.

stenu
28.11.2013, 18.35
Millainen on pyöräilyn synnyttämä pysyvä jälki? Olisko jollain vaikka valokuvaa sellaisesta? Pakko on kysyä, kun en ole ikinä sellaista nähnyt missään. Polkuja olen nähnyt, mutta niistä ei pysty erottamaan minkäänlaisia pysyviä jälkiä, sen enempää kenkien kuin renkaan aiheuttamia. Sateen jälkeen poluilla näkyy sekä kengän- että renkaanjälkiä, mutta ne häviävät nopeasti. Varmaankin siitä syystä pidän koko aihetta hieman outona huolenaiheena, koska en ole itse havainnut mitään pyörän aiheuttamaa pysyvää haittaa. Voin tarkastella mielipidettäni uudelleen, jos joku osoittaa, millaista haittaa pyöräilystä poluille aiheutuu.

Lupaan tulla Helsinkiin mielenosoitukseen mukaan, jos joskus siellä päin aiotaan ruveta kieltämään pyöräilyä maastossa.

Sun täytyy tulla tänne joskus ajelemaan. Ajetut polut löytyy kyllä - jopa kesäkuivalla. Lisäksi sen haitan ei edes tarvitse olla pysyvää, kun joku voi jo kokea häiriintyvänsä. Esimerkiksi näin syksyllä renkaat möyhentävät kosteat paikat mutalöllöksi, joka ei varsinaisesti kaunista metsää ja jossa käveleminen ei todellakaan ole miellyttävää. Jos mutalöllöä rupeaa löytymään joka helvatan polulta, ei voi syyttää kuin itseään, jos joku vetää herneet nenään - ihan samalla tapaa kuin me vedettäisiin herneet nenään, jos hevonkakkaa alkaisi olla joka helvatan polulla. Mutta tämä nyt oli tosiaan vaan sivuhuomio alkuperäisen aiheen vierestä.

Iglumies
28.11.2013, 18.54
... siihen on tulossa noin 20X20cm heijastavasta materiaalista tehdyt mtb- ja hevosmerkit, joista...
Tämmösiä laitan huomenna tulemaan, kunhan tuo mutis saa lähetettyä osoitteensa mulle.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11645&d=1385653745

HC Andersen
28.11.2013, 19.02
Jeee! Hyvä Iglu!!

mutanaama
28.11.2013, 19.13
ET voi olla noin nopee

Amfinaut
28.11.2013, 19.41
Asiameininki! :cool:

Shimaani
28.11.2013, 20.03
Saisko tuosta villaristista ooteebee version? :-b

Mitäs mää tälle popkornikasalle nytteen?

PaH
28.11.2013, 20.20
Mitäs mää tälle popkornikasalle nytteen?

Elä ny poies viskaa. Joskos vaik seuraavana aletaan taivastelemaan polkujen katkomisesta näin -

https://lh6.googleusercontent.com/-sPAB-zGmb9I/Upd5a3jrmfI/AAAAAAAABHU/pbtNg-qcM98/s800/IMG_0476.JPG

Nuo rangat ei ollu polulla vielä eilen. Eikä olleet ainoat. Samasta k-puistosta on kyse. Tämä vähän pohjoisempaa.

HC Andersen
28.11.2013, 20.23
^Missäs tuo on? Tarviiko tehdä täsmäisku ja pätkiä 20cm pätkiksi?

PaH
28.11.2013, 20.33
^ nakkelin karahkat omin pikku kätösin lännen puolelle. Kikkakallio ja kaikiste reunimmainen reitti kaltsin päällä lännen puolella. Oot saattanu itsekin ton joskus ajaa. Noita liki vastaavia esteitä oli tullu viim. 24 h aikana tonne, rullasuksiradan seudulle ja altaan ympäristöön supipolulle. Eikä ne ollu tuulenkaatoja, kiviäkin oli siirrelty. Sampadi luvs us.

Shimaani
28.11.2013, 20.41
Jaa, häätyy ottaa tuikku ja haukku ja lähteä kahtomaan altaanreunaa.

mutanaama
29.11.2013, 01.58
Täytyy kyllä se vaan sanoa, että pieniä ovat meidän vaikutukset keskuspuistoon, kun vertaa Maltsun DH-kuskien oman työn osuutta. Rispektiä ja isolla sydämellä.

Ketjureaktio
29.11.2013, 10.53
Kaikki julkisuus on huonoa julkisuutta. No ei se ehkä ihan niinkään ole, mutta kuka ties Maununnevan pyörremyrsky on aktivoitunut hesarin jutun seurauksena. Siellä on ennenkin ollut risusavottaa.

Jotenkin ei tekisi mieli vetää sitä kulumis-keskustelua tähän julkisuutta saavaan threadiin mutta pakko vastata, kulumista syntyy paikoitellen (alamäet, jarrutuspaikat, lätäköt, tuore varvikko), samalla lailla kuin polkuja kävellessä. Tämän voi todeta keskuspuistossa, Nuuksiossa, Pallaksella tai missä vaan, polut eivät juuri koskaan ole syntyneet maastopyöräilystä, pyöräilijät käyttävät toki niitä. Mutta haitallinen kuluminen... en usko että yksikään puu on kuollut pyöräilystä aiheutuvasta haitallisesta kulumisesta, ja jos näin olisikin, niin verratkaa sitä myrskytuhoihin ja teiden, asuntojen, ostareiden, bisnessparkien rakentamisen aiheuttamiin tuhoihin. Tai ihan vaan vaikka metsänhoidollisten toimenpiteiden aiheuttamiin vahinkoihin kun harvennetuista metsistä kaatuu isot puut tuulessa.

Ärsytys kohtaamisista tai jäljistä lätäköissä, se on sitten toinen asia ja varsin henkilökemiallinen reaktio. Korostettu kohteliaisuus, hymyily ja moikkaaminen, ne on avaimia onneen.

Ketjureaktio
29.11.2013, 11.04
Ylästön yläpuoli on tuosta aika hyvä esimerkki. Kun aloin siellä ajelemaan noin 2007, oli koko mestassa vain muutaman kostea paikka, mutta rouhivat renkaat rikkoivat kostean (https://lh3.googleusercontent.com/-P3F8XkOmdKs/UaOoD3yiKrI/AAAAAAAACS4/9gfgoNIWvwc/w1598-h899-no/WP_20130527_001.jpg)polun melko nopeasti. Pahimpaa paikkaan josta ei sitten enää päässyt fillarila kuivin jaloin rakennettiin silta (https://lh4.googleusercontent.com/-kNVWtJ78ClU/UaOo3aYrT5I/AAAAAAAACTI/I2hO01Tj2Yw/w1598-h899-no/WP_20130527_009.jpg). Tosin kuivan kesän jälkeen vaurioista ei ollut välttämättä muistoakaan jäljellä.

Kun ajelin tuolla ensimmäisiä kertoja kuumana kesänä -89, se oli lähinnä ilmeisesti Örthenin ja Brandtin endurokuskien harjoittelualuetta, lisäksi siellä oli myös latupohjaa. Nyt kun kävin parin kesän tauon jälkeen ajelemassa, huomasin että "joku" on tehnyt siihen sähkölinjan alle noita siltoja ja ilmeisesti aavistuksen raivannut pusikkoa, kun sehän käyttämättömänä pusikoituu. Itse kallioilla ja varsinkin niiltä alas kohti HK:ta löytyy vanhaa endurospooria, sehän on melkoisen kivikkoiseksi kulunut se lasku. Tuo sähkölinjan alus & nuo mahtavan ulkoilumetsät kallioineen taitaa olla juuri niitä jotka kärsii siitä ettei niillä ole puisto- luonnonsuojelualuestatusta, jos sinne se per*eleen lumenkaatopaikka tehdään. Kirottua, pääkaupunkiseudulla jokaiselle metsäläntille pitää saada tuollainen status tai se surutta jyrätään ennenpitkää.

haedon
29.11.2013, 11.13
...Tai ihan vaan vaikka metsänhoidollisten toimenpiteiden aiheuttamiin vahinkoihin kun harvennetuista metsistä kaatuu isot puut tuulessa...
Täällä ei ainakaan ole mitään merkitystä maastopyörien aiheuttamalle kulumiselle, kun kaikki metsät ovat talousmetsiä ja tasasin väliajoin niissä käy metsäkone tekemässä jäljet joita ei saa aikaiseksi maastopyörillä vaikka ajaisi 24h. Aikanaan muistan kyseisen pyörätapahtuman jälkeen, kun meni samoille poluille ajelemaan viikon parin päästä niin ei tunnistanut enää reittiä, kun luonto korjaa noin kevyen rasituksen nopeasti, vaikka samaa rataa kiersi monta sataa kuskia vuorokauden ympäri. Ainut missä maastopyörän kulumisen näkee on nuo kosteat paikat, joissa rengas pääsee uppoamaan, mutta nekin yleensä tasoittuvat kesän aikana. Jonkun verran tulee kyllä vältettyä pahimpia mutapolkuja syksyllä.

kolistelija
29.11.2013, 11.18
Täällä ei ainakaan ole mitään merkitystä maastopyörien aiheuttamalle kulumiselle, kun kaikki metsät ovat talousmetsiä ja tasasin väliajoin niissä käy metsäkone tekemässä jäljet joita ei saa aikaiseksi maastopyörillä vaikka ajaisi 24h. Aikanaan muistan kyseisen pyörätapahtuman jälkeen, kun meni samoille poluille ajelemaan viikon parin päästä niin ei tunnistanut enää reittiä, kun luonto korjaa noin kevyen rasituksen nopeasti, vaikka samaa rataa kiersi monta sataa kuskia vuorokauden ympäri. Ainut missä maastopyörän kulumisen näkee on nuo kosteat paikat, joissa rengas pääsee uppoamaan, mutta nekin yleensä tasoittuvat kesän aikana. Jonkun verran tulee kyllä vältettyä pahimpia mutapolkuja syksyllä.
Sitten toisaalta Hallainvuoressa on vieläkin selvät ja leveät baanat niillä paikoilla joille on kisaa varten tehty uutta polkua. Vanhoillakin kisapoluilla on monta paikkaa joissa jalankulkijat kiertävät spoorille kuluneet polut niin että vierelle tulee uutta polkua.

Se kisa käydään tosin lähes aina märällä kelillä...

justus6969
29.11.2013, 12.59
jälkihommissa mun mielestä keskustelu ajautuu aina väärille poluille. Ongelmana on, ettei ihmiset liiku yleisesti tarpeeksi eivätkä ainakaan luonnossa. Ei kai metsiä ole tarkoitus museoida, kyllä sinne jotain jälkiä saa jäädä. Ymmärrän, että raja kulkee yleisesti motorisoiduissa vehkeissä, niillä saa huomattavia spooreja ja haitallista kulumista aikaiseksi.

Joka tapauksessa, nykyihmisiä pitäisi kannustaa liikkumaan luonnossa, oli se sitten kävellen, pyöräillen tai hevostellen. Vaikka polut ja harrasteväylät nyt sitten "kuluisivat". Ehkä sitä luontoakin osaa arvostaa enemmän, kun siellä on joskus käynytkin.

Keskustelu polveilee, mikä on ihan luonnollista nettikeskustelussa. itse asiasta - ilmeisesti Vantaalla on asiat niin hyvin, että joutaa hoitelemaan stadinkin polkukoukerot. ei vaiskaa, hienoja ja kovia hommia uudet polun tyngät, täältäkin vihreäpallura :P

elasto
29.11.2013, 13.07
Sorry Elasto, että tempastiin uusi linjaus noin hätäisesti. Piti vaan käydä katsomassa uutta pätkää vanhan tilalle, kun se sitten vaan tuli samalla. Reitin "teossa" ei tosiaankaan kauaa aikaa tuhraantunut, kun oli olemassa oleva polku mitä vain hiukan tuunattiin.

Ei se mitään. Pääasia siis, että asialle tehtiin jotain!

kmw
29.11.2013, 13.53
Kävin ajamassa uuden linjauksen. On hyvä. Vielä kerran kiitos @Mutis&H.C.

mutanaama
29.11.2013, 17.37
Kiitos. Niitä keppejä voi kuva hyvänsä laittaa noihin lätäköihin. Tämä (https://lh5.googleusercontent.com/-zPvODrw2d6s/Upil9Zv6D8I/AAAAAAAACvc/pyZDMH30rQU/w691-h921-no/P1070583.JPG) mesta upotti keväällä ja viime syksynä varmaan sen 20cm, nyt kunto on toi. Eikä muutu juuri miksikään.

okahkonen
29.11.2013, 18.48
Kaikki julkisuus on huonoa julkisuutta. No ei se ehkä ihan niinkään ole, mutta kuka ties Maununnevan pyörremyrsky on aktivoitunut hesarin jutun seurauksena. Siellä on ennenkin ollut risusavottaa.

Jotenkin ei tekisi mieli vetää sitä kulumis-keskustelua tähän julkisuutta saavaan threadiin mutta pakko vastata, kulumista syntyy paikoitellen (alamäet, jarrutuspaikat, lätäköt, tuore varvikko), samalla lailla kuin polkuja kävellessä. Tämän voi todeta keskuspuistossa, Nuuksiossa, Pallaksella tai missä vaan, polut eivät juuri koskaan ole syntyneet maastopyöräilystä, pyöräilijät käyttävät toki niitä. Mutta haitallinen kuluminen... en usko että yksikään puu on kuollut pyöräilystä aiheutuvasta haitallisesta kulumisesta, ja jos näin olisikin, niin verratkaa sitä myrskytuhoihin ja teiden, asuntojen, ostareiden, bisnessparkien rakentamisen aiheuttamiin tuhoihin. Tai ihan vaan vaikka metsänhoidollisten toimenpiteiden aiheuttamiin vahinkoihin kun harvennetuista metsistä kaatuu isot puut tuulessa.

Ärsytys kohtaamisista tai jäljistä lätäköissä, se on sitten toinen asia ja varsin henkilökemiallinen reaktio. Korostettu kohteliaisuus, hymyily ja moikkaaminen, ne on avaimia onneen.

Tuo varmaan perustuu oletukseen, että oma tekeminen ei jollain tapaa kestä päivän valoa. En ihan suoralta kädeltä keksi mitä pyöräilyssä olisi sellaista, mikä ei kestäisi kriittistäkin tarkastelua. Esim. noi kulumisväitteet nimenomaan kaipaa julkista keskustelua, jotta voidaan tehdä maailmalle tiedoksi ettei pyöräily kuluta maastoa.

Teillä ja poluilla on niin paljon pyöräilyvihaajia, että mielestäni polkupyöräilijöiden tulee nimenomaan pitää kovaa meteliä itsestään ja ottaa se tila mikä lajille kuuluu; kertoa olevamme legitiimi harrastus- ja liikkumismuoto. Mm Hepo tekee tässä hienoa työtä.

Englannissa kun on nopeasti saatu pari pyöräilevää kansallissankaria, yht'äkkiä kaivellaankin poliitikkojen vanhoista puheista pyöräilynvastaisia kommentteja, ja nämä kommentit ovat lausujilleen meilkoinen taakka.

Jos jotakuta hesarin juttu ärsyttää, voi soittaa minulle ja purkaa pahan mielensä. Muutoin niin polulla, tien varressa kuin elämässä yleensäkin olisi sopivaa hymyillä, tervehtiä, ja ainakin aika ajoin funtsia asioita myös muiden tallaajien näkökulmasta.

sianluca
30.11.2013, 08.28
Kiitoksia uusien polkujen aukojille, kävin testamassa niitä, aitaan sahatusta aukosta en vielä yrittänyt ajaa.
ps ajokeli ovat metsässä loistavat!

mutanaama
30.11.2013, 10.44
Ai siellä on sitten joku sankari heilunut sahan kanssa. Kiitti vaan urpo.

kolistelija
30.11.2013, 10.59
Siitä se sitten alkaa. Kohta siellä on sellanen aita mitä ei sahata, eikä varmaan ylitetäkään...

haedon
30.11.2013, 10.59
:rolleyes:Ei tuomita vielä. Jos kyseessä on nyt sitä porttia varten tehty aukko?

juminy
30.11.2013, 11.30
Lupaan tulla Helsinkiin mielenosoitukseen mukaan, jos joskus siellä päin aiotaan ruveta kieltämään pyöräilyä maastossa.Se mielenosoitus on käynnissä jatkuvasti. Se on sitä, että ollaan ystävällisiä vastaantulijoille, ei häpeillä maastopyöräilyä yhtään eli anteeks ei pyydellä itse pyöräilyä ikinä, omia virheitä kylläkin kun niitä sattuu. Mielellään jutellaan koiranulkoiluttajien ja muiden kanssa. Jos joku valittelee, että ei tuo pyörä tänne kuulu, niin jutellaan semmostenkin kanssa ja kerrotaan rauhassa oma näkemys. Meitä on vaikeempi vihata, jos me ollaan ystävällisiä, huomioonottavaisia ja moikkaillaan vastaantulijat sekä jeesataan siinä missä osataan. Helppo vihata jotain jota ei ymmärrä eikä tunne ja helpompi ymmärtää ja hyväksyä kun on jotain positiivista kontaktipintaa, vaikka vähänkin.

Mitä tulee kaupunkimetsien kulumiseen, niin niiden kuuluukin kulua käytössä. Jos ne eivät ole käytössä, niin sitte ne pitääkin gryndata. En toki tarkoita, että pitäis tarpeettomia lukkojarrutusjälkiä tms. alkaa tekemään - ei kyllä muutamaa jarrutusjälkeä häpeämäänkään - eli normaali kuluminen on hyväksyttävää eikä sitä tarvitse häpeillä. Maastopyöräily aiheuttaa kulumista, melko vähäistä, jota pidän itse normaalin kulumisen piirissä. Joku silta jossain yleensä lähinnä hyödyttää kaikkia eikä muutama hyppyri tms. ole kulttuuria kummempaa. Suomessa on välillä vähän tapana kyräillä kaikkea minkä joku teki ite ja mitä ei virkamies speksannut, jokainen koriste kaupunkiympäristössä on olevinaan kuolemanvakava töhry jne.

:rolleyes:Ei tuomita vielä. Jos kyseessä on nyt sitä porttia varten tehty aukko?Samaa mieltä, ettei vielä kannata urpoa huudella apuun. Ei oles kai tietoa kuka on asialla ja millä perusteilla?

okahkonen
30.11.2013, 12.50
Se mielenosoitus on käynnissä jatkuvasti. Se on sitä, että ollaan ystävällisiä vastaantulijoille, ei häpeillä maastopyöräilyä yhtään eli anteeks ei pyydellä itse pyöräilyä ikinä, omia virheitä kylläkin kun niitä sattuu. Mielellään jutellaan koiranulkoiluttajien ja muiden kanssa. Jos joku valittelee, että ei tuo pyörä tänne kuulu, niin jutellaan semmostenkin kanssa ja kerrotaan rauhassa oma näkemys. Meitä on vaikeempi vihata, jos me ollaan ystävällisiä, huomioonottavaisia ja moikkaillaan vastaantulijat sekä jeesataan siinä missä osataan. Helppo vihata jotain jota ei ymmärrä eikä tunne ja helpompi ymmärtää ja hyväksyä kun on jotain positiivista kontaktipintaa, vaikka vähänkin.

Mitä tulee kaupunkimetsien kulumiseen, niin niiden kuuluukin kulua käytössä. Jos ne eivät ole käytössä, niin sitte ne pitääkin gryndata. En toki tarkoita, että pitäis tarpeettomia lukkojarrutusjälkiä tms. alkaa tekemään - ei kyllä muutamaa jarrutusjälkeä häpeämäänkään - eli normaali kuluminen on hyväksyttävää eikä sitä tarvitse häpeillä. Maastopyöräily aiheuttaa kulumista, melko vähäistä, jota pidän itse normaalin kulumisen piirissä. Joku silta jossain yleensä lähinnä hyödyttää kaikkia eikä muutama hyppyri tms. ole kulttuuria kummempaa. Suomessa on välillä vähän tapana kyräillä kaikkea minkä joku teki ite ja mitä ei virkamies speksannut, jokainen koriste kaupunkiympäristössä on olevinaan kuolemanvakava töhry jne.

Oikein.

LJL
30.11.2013, 13.13
...aitaan sahatusta aukosta en vielä yrittänyt ajaa.

Wtf, onko joku oikeasti vetänyt pokasahalla aukon siihen uuteen aitaan..? Huh huh. Täytyy käydä katsastamassa kun ehtii.

slow
30.11.2013, 14.09
Se mielenosoitus on käynnissä jatkuvasti. Se on sitä, että ollaan ystävällisiä vastaantulijoille, ei häpeillä maastopyöräilyä yhtään eli anteeks ei pyydellä itse pyöräilyä ikinä, omia virheitä kylläkin kun niitä sattuu. Mielellään jutellaan koiranulkoiluttajien ja muiden kanssa. Jos joku valittelee, että ei tuo pyörä tänne kuulu, niin jutellaan semmostenkin kanssa ja kerrotaan rauhassa oma näkemys. Meitä on vaikeempi vihata, jos me ollaan ystävällisiä, huomioonottavaisia ja moikkaillaan vastaantulijat sekä jeesataan siinä missä osataan. Helppo vihata jotain jota ei ymmärrä eikä tunne ja helpompi ymmärtää ja hyväksyä kun on jotain positiivista kontaktipintaa, vaikka vähänkin.
*nips*

Juuri näin.

kolistelija
30.11.2013, 14.12
No hyi saakeli! Mitä hauskaa siinä on jos kukaan ei voi vihata meitä? Siitä voi tulla ittellekki hyvä mieli, yöks!

PaH
30.11.2013, 15.43
Wtf, onko joku oikeasti vetänyt pokasahalla aukon siihen uuteen aitaan..? Huh huh...

Juu. Ihan pokasahalla. Pätkätkin jättäneet paikalle.

https://lh4.googleusercontent.com/-mqWBsa20024/Upnc6Pne1hI/AAAAAAAABHw/ziZHNfxl_7o/s640/IMG_0477.JPG

kolistelija
30.11.2013, 15.50
Melko kurjaa. Kaikki kiva loppuu aikanaan. :(

killah
30.11.2013, 16.16
Urpolle rispektiä,se voisi laittaa myös varoituskyltit hevostelijoille vai eikö ratsukoiden tarvitse noudattaa varovaisuutta?

Smo
30.11.2013, 16.33
Niin. Sanoin jo kaksi viikkoa sitten sivulla kolmekin kolmeen kertaan että polkujen kohdalle tulee jalankulkijoille aukkoja ja toistin sen useaan otteeseen threadissa .. kuumakallet ei usko ennen kuin näkee.

elasto
30.11.2013, 16.36
Niin, tuo näyttää nimenomaan sellaiselta jalankulkija-aukolta. Hankala ajaa fillarilla läpi, mutta jalankulku onnistuu mainiosti.

mutanaama
30.11.2013, 16.56
Vähän hätäisesti kommentoitu meikäläiseltä, toihan on loistava ratkaisu. killahille tiedoksi, kyltit on jo matkalla tuonne, ja tuosta on joku vatipää repinyt ihan asiallisen varoituslapun pois. Toivottavasti tuli hyvä mieli.
Asiaa tuntemattomille tiedoksi, niin tuossa takana näkyy olympiakentta, jonka ympäristö noilla aidoilla halutaan rauhoittaa.

LJL
30.11.2013, 20.47
Juu. Ihan pokasahalla. Pätkätkin jättäneet paikalle.

Jaa se oli tämmöinen :) Hyvä juttu.

Smo
30.11.2013, 21.10
On aivan varmaa, että portteja ei ole ikinä ollutkaan tarkoitus rakentaa. Polku on merkattu maalilla korkeintaan ton heijastinkyltin asettamista varten. Nyt kun aidasta on nostettu poru, niin hädissään yrittävät tyynnytellä lupailemalla portteja. Portti syntyy korkeintaan, jos jonkun nakkaamasta tupakista syttyy kulo aidantolpan juureen.

Ei niin typeriä suunnittelijoita olekkaan, että tekevät ensin ehjän aidan ja lisäävät portit siihen tarkoituksella vasta myöhemmin.

On se tietty hankalaa, kun joka vuosi tulee uusi vuosikerta kyrpä ottassa joka paikasta ajavia pro-kuskeja heppareiteille. Itekkin siellä sooloillu 20 v takaperin ja ihmetelly helvetin kuoppasta polkua.

... LOL ... :D

TuH
30.11.2013, 22.26
Vähän hätäisesti kommentoitu meikäläiseltä, toihan on loistava ratkaisu.

Joo, siis tämä sahausepisodi sai viimein minutkin näkemään valon! Koko aitahan on kerrassaan briljantti keksintö! Saisiko niitä vielä koko keskuspuiston täyteen, jalankulkuaukoilla ja ilman?

HC Andersen
30.11.2013, 22.30
Joo, siis tämä sahausepisodi sai viimein minutkin näkemään valon! Koko aitahan on kerrassaan briljantti keksintö! Saisiko niitä vielä koko keskuspuiston täyteen, jalankulkuaukoilla ja ilman?

Mikä sinua tuossa aidassa niin ahdistaa?

TuH
30.11.2013, 22.39
Mikä sinua tuossa aidassa niin ahdistaa?

Onko sinun ja aidan välillä sitten jotain vai miksi aihe on sinulle noin herkkä?

Shimaani
30.11.2013, 22.45
Kas,
löysin hukkaamakseni luulleeni kylpyammeellisen tsilillä maustettua popkornia :-)

HC Andersen
30.11.2013, 23.03
Mä en vaan ymmärrä mikä siinä voi niin ahdistaa jos kaupunki haluaa rauhoittaa alueen ja siinä samalla yhden surkean polun, kun parempia reittejä löytyy jotka ei osu aidan kohdalle.

mutanaama
30.11.2013, 23.07
Onko sinun ja aidan välillä sitten jotain vai miksi aihe on sinulle noin herkkä?

Joo, pidämme aitaa arvossa kun sen tarkoitus on vähentää häiriöitä kentän ympärillä ja näin turvata kentällä ratsastavia ihmisiä ja miksei hevosiakin. Mutta Tuh hyvä, kerro nyt sedille, että mikä siinä sua kiusaa. Et ole yksin, kyllä sua kuunnellaan.

kmw
30.11.2013, 23.11
Hmm, ymmärrän jäsenen TuH ahdistuksen, mutta tämä aita nyt on siellä. Josko hän suuntaisi energiansa vaikka negatiivisille vaikutuksille joita Espoon Keskuspuistoon suunniteltu tie aiheuttaa maastopyöräilylle. Ko. väylä on vasta luonnosvaiheessa että asiaan voisi vielä ehkä vaikuttaa. Rusan aitaan voi enää kohdistaa ilkivaltaa ja/tai ineternetininää.

TuH
30.11.2013, 23.48
Mä en vaan ymmärrä mikä siinä voi niin ahdistaa jos kaupunki haluaa rauhoittaa alueen ja siinä samalla yhden surkean polun, kun parempia reittejä löytyy jotka ei osu aidan kohdalle.

No jos nyt lähdetään vaikka siitä, että keskuspuisto on olemassa kaikkia kaupunkilaisia eikä vain ratsastajia varten. Toiseksi kaupungin virkamiesten tehtävän on ajaa virkistysalueiden hoidossa kaikkien kaupunkilaisten kokonaisetua eikä hyvä veli -verkostoituneiden ratsastusyrittäjien liiketoimintaintressejä. Se, mikä on "yksi surkea polku" sinulle, on suuri periaatekysymys koko keskuspuiston tulevaisuudelle.

Mitäpä vielä? Mietitäänpä...

- Yhtä harrastusryhmää palvelevat aidat ja muut esteet eivät kuulu keskuspuistoon.
- Yleistä vaaraa ja häiriötä kaikille muille harrastusryhmille aiheuttavat ratsastajat eivät kuulu 2000-luvulla enää keskuspuistoon.
- Ruskeasuon aneesista saisi kivan sisävelodromin/sählyhallin/start-up-hautomon, jolloin massiivinen rakennelma keskellä Helsinkiä voisi palvelella tuhansia kaupunkilaisia, eikä vain satoja.

HC Andersen
30.11.2013, 23.55
Eli jos tulkitsen oikein, niin mielestäsi keskuspuisto EI kuulu kaikille kun haluat ratsastajat sieltä pois? Ja mistä hitosta sä keksi että heppailijat aiheuttavat häiriötä ja vaaraa kaikille muille? Ja montakohan harrastajaa tämä sinun Ruskeasuon "sisävelodromi" sitten palvelisi?

TuH
30.11.2013, 23.56
Joo, pidämme aitaa arvossa kun sen tarkoitus on vähentää häiriöitä kentän ympärillä ja näin turvata kentällä ratsastavia ihmisiä ja miksei hevosiakin. Mutta Tuh hyvä, kerro nyt sedille, että mikä siinä sua kiusaa. Et ole yksin, kyllä sua kuunnellaan.

Ah, vanha kunnon "kaikki oikeudet ovat uhrattavissa turvallisuuden alttarille"...

Montako pyöräilijöistä johtuvaa ratsastusonnettomuutta Ruskeasuolla onkaan tilastoitu? 2? 1? 0? Koko turvallisuusnäkökohta haiskahtaa Espooseen asti siltä itseltään eli hevonpaskalta.

Jos ratsastajat eivät pärjää keskuspuistossa muiden aikuisten seassa, niin oikea johtopäätös ei ole aidoittaa omaa valtakuntaa keskelle yhteistä virkistysaluetta, vaan painua helvettiin sieltä.

TuH
01.12.2013, 00.00
Eli jos tulkitsen oikein, niin mielestäsi keskuspuisto EI kuulu kaikille kun haluat ratsastajat sieltä pois?

Loppupeleissä keskuspuiston on palveltava käyttäjien enemmistöä, ei pientä, virkamieskunnan kanssa juonittelevaa marginaaliryhmää.

kolistelija
01.12.2013, 00.00
Ah, vanha kunnon "kaikki oikeudet ovat uhrattavissa turvallisuuden alttarille"...

Montako pyöräilijöistä johtuvaa ratsastusonnettomuutta Ruskeasuolla onkaan tilastoitu? 2? 1? 0? Koko turvallisuusnäkökohta haiskahtaa Espooseen asti siltä itseltään eli hevonpaskalta.

Jos ratsastajat eivät pärjää keskuspuistossa muiden aikuisten seassa, niin oikea johtopäätös ei ole aidoittaa omaa valtakuntaa keskelle yhteistä virkistysaluetta, vaan painua helvettiin sieltä.
Tästä voi nopeasti päätellä että pyöräilijöiden on helpompi painua helvettiin siitä aidan kohdalta ja remuta vapaana sillä pienellä metsäkaistaleella joka siitä lähtee pohjoiseen päin. :eek:

Argumentit on tasoa suvaitsemattomuuden suvaitsemisen suvaitsemattomuus...

Shimaani
01.12.2013, 00.02
^^^Ja näin me pidetään maastopyöräilijöiden mainetta yllä? Tätä palstaa lukee muutkin kuin luukilla ja piankilla ajavat. Palstaperseilylläkin pilataan ajomaastoja.

TuH
01.12.2013, 00.03
Hmm, ymmärrän jäsenen TuH ahdistuksen, mutta tämä aita nyt on siellä. Josko hän suuntaisi energiansa vaikka negatiivisille vaikutuksille joita Espoon Keskuspuistoon suunniteltu tie aiheuttaa maastopyöräilylle. Ko. väylä on vasta luonnosvaiheessa että asiaan voisi vielä ehkä vaikuttaa. Rusan aitaan voi enää kohdistaa ilkivaltaa ja/tai ineternetininää.

Yksi taistelu kerrallaan, ystävä hyvä, yksi taistelu kerrallaan...

Internetininä on sitä paitsi mitä tehokkain vaikuttamiskeino. Päihittää ainakin torilla huutelun.

HC Andersen
01.12.2013, 00.05
Loppupeleissä keskuspuiston on palveltava käyttäjien enemmistöä, ei pientä, virkamieskunnan kanssa juonittelevaa marginaaliryhmää.

Eli pitäisikö hiihtoladut säilyttää kesälläkin?

TuH
01.12.2013, 00.10
Tästä voi nopeasti päätellä että pyöräilijöiden on helpompi painua helvettiin siitä aidan kohdalta ja remuta vapaana sillä pienellä metsäkaistaleella joka siitä lähtee pohjoiseen päin. :eek:

Argumentit on tasoa suvaitsemattomuuden suvaitsemisen suvaitsemattomuus...

Kuulisin mielelläni edes yhden kunnollisen, johonkin todennettavissa olevaan dataan perustuvan argumentin aidan puolesta. Ratsastajien turvallisuus kun paranisi silläkin, ettei keskuspuistossa saisi ratsastaa lainkaan...

kolistelija
01.12.2013, 00.14
Kuulisin mielelläni edes yhden kunnollisen, johonkin todennettavissa olevaan dataan perustuvan argumentin aidan puolesta. Ratsastajien turvallisuus kun paranisi silläkin, ettei keskuspuistossa saisi ratsastaa lainkaan...
Ja pyöräilijöiden ongelmat aidan kanssa häviäsi jos pyöräily ksekuspuistossa kiellettäisi kokonaan. Voit yrittää argumentoida vastaan jos innostut asiasta...

TuH
01.12.2013, 00.15
Eli pitäisikö hiihtoladut säilyttää kesälläkin?

Hiihtäjät voivat olla keskuspuiston enemmistökäyttäjiä talvella, mutta tuskin missään kuviteltavassa olevassa skenaariossa kesällä. Sitä paitsi hiihtäjien ja muiden ryhmien yhteiselo on paaaaljon joustavampaa kuin ratsastajien ja muun maailman. Harva hiihtäjä kun pillastuu levyjarrujen kirskunnasta tai koiran haukkeesta. Hiihtäjille ei sen enempää rakenneta aitoja tai "rauhoiteta" omia pikku valtakuntia, jonne on muilta ulkoilijoilta pääsy kielletty.

kolistelija
01.12.2013, 00.20
Sitä paitsi hiihtäjien ja muiden ryhmien yhteiselo on paaaaljon joustavampaa kuin ratsastajien ja muun maailman. Harva hiihtäjä kun pillastuu levyjarrujen kirskunnasta tai koiran haukkeesta. Hiihtäjille ei sen enempää rakenneta aitoja tai "rauhoiteta" omia pikku valtakuntia, jonne on muilta ulkoilijoilta pääsy kielletty.

Tästä sinulla on varmaan kunnolla todennettavaan dataan perustuvaa tietoa? :D

TuH
01.12.2013, 00.21
^^^Ja näin me pidetään maastopyöräilijöiden mainetta yllä? Tätä palstaa lukee muutkin kuin luukilla ja piankilla ajavat. Palstaperseilylläkin pilataan ajomaastoja.

Ja Rosa Parksille olisit varmaan todennut, että noinko pidät mustien mainetta yllä istumalla bussin etuosaan? Avoin, kriittinen keskustelu on vaarallista vain niille, joilla ei ole totuutta ja oikeudenmukaisuutta puolellaan. Yhtäkään tämän maailman ongelmaa - pientäkään - ei ole ratkaistu hymistelyllä, vaikenemisella ja vastapuolen loukkaantumista pelkäävällä itsesensuurilla.

HC Andersen
01.12.2013, 00.24
Hiihtäjät voivat olla keskuspuiston enemmistökäyttäjiä talvella, mutta tuskin missään kuviteltavassa olevassa skenaariossa kesällä. Sitä paitsi hiihtäjien ja muiden ryhmien yhteiselo on paaaaljon joustavampaa kuin ratsastajien ja muun maailman. Harva hiihtäjä kun pillastuu levyjarrujen kirskunnasta tai koiran haukkeesta. Hiihtäjille ei sen enempää rakenneta aitoja tai "rauhoiteta" omia pikku valtakuntia, jonne on muilta ulkoilijoilta pääsy kielletty.

Viestistäsi voisin päätellä että et ole käynyt keskuspuistossa pyöräilemässä lumisena talvena:)

Mä en ole tavannut yhtään vihaista hevostelijaa keskuspuistossa joka olisi uhannut lyödä muo raipalla ylittäessäni ratsastus reittiä, hiihtäjät kyllä heiluttelevat sauvoja ja huutavat kirosanoja perään kun ladun ylittää.

TuH
01.12.2013, 00.25
Ja pyöräilijöiden ongelmat aidan kanssa häviäsi jos pyöräily ksekuspuistossa kiellettäisi kokonaan. Voit yrittää argumentoida vastaan jos innostut asiasta...

Anteeksi mutta mikä tässä nyt oli se sinun argumenttisi? Että on parempi vain tyytyä nöyränä hallintoalamaisena osaansa, koska soraääniin voidaan reagoida kahta kauheammalla virkamiesten mielivallalla? Tajuatko edes, että ehdottamasi on täsmälleen väärä tapa edistää yhteistä hyvää demokraattisessa yhteiskunnassa?

Jos nyt ihan realistisia ollaan, pyöräily kielletään keskuspuistossa sitten kun helvetti jäätyy. Sitä ennen on yllin kyllin aikaa vastustaa ratsastajien puistovallankaappausta.

TuH
01.12.2013, 00.32
Viestistäsi voisin päätellä että et ole käynyt keskuspuistossa pyöräilemässä lumisena talvena:)

Mä en ole tavannut yhtään vihaista hevostelijaa keskuspuistossa joka olisi uhannut lyödä muo raipalla ylittäessäni ratsastus reittiä, hiihtäjät kyllä heiluttelevat sauvoja ja huutavat kirosanoja perään kun ladun ylittää.

Itse ainakin ylitän ladut varoen, enkä muista kohdanneeni ainuttakaan edes huuteluksi mennyttä konfliktitilannetta hiihtäjien kanssa keskuspuistossa fillaroidessani (no, en sen puoleen ratsastajienkaan). Jos sinulla on jotain skismaa silti ollut, niin voit suhteuttaa asian harrastajamääriin. Kymmeniä tuhansia hiihtäjiä versus pari hassua talviratsastajaa.

kolistelija
01.12.2013, 00.33
Anteeksi mutta mikä tässä nyt oli se sinun argumenttisi? Että on parempi vain tyytyä nöyränä hallintoalamaisena osaansa, koska soraääniin voidaan reagoida kahta kauheammalla virkamiesten mielivallalla? Tajuatko edes, että ehdottamasi on täsmälleen väärä tapa edistää yhteistä hyvää demokraattisessa yhteiskunnassa?

Jos nyt ihan realistisia ollaan, pyöräily kielletään keskuspuistossa sitten kun helvetti jäätyy. Sitä ennen on yllin kyllin aikaa vastustaa ratsastajien puistovallankaappausta.
Asiani oli tuoda esille että väännät peistä ja rakentelet olkiukkoja kaikesta muusta paitsi itse aidasta ja sen luomista ongelmista. Vaikuttaa minusta enemmänkin hyökkäykselta hevosharrastajia vastaan kuin periaatekysymykseltä.

Käsityksesi yhteisestä hyvästä on mielestäni vähän outo. Ihan vain esimerkkinä nuo hiihtäjät, mutta ehkä sinulla ei vain oikeasti ole tietoa keskuspuiston talvikäytöstä?

HC Andersen
01.12.2013, 00.38
Itse ainakin ylitän ladut varoen...

Kuin myös, silti välillä satelee tappouhkauksia kun latua lähestyy varoen, en toki yleistä tätä kaikkiin hiihtäjiin, suurin osa on oikein mukavia normaaleja ihmisiä.

LJL
01.12.2013, 00.40
Ihan vaan tällaisena lauantai-illan ot-mietteenä; kuinka monta kertaa Rosa Parks voidaan liittää tähän keskusteluun ja mitä sillä on tekemistä yhtään minkään kanssa? Keskuspuiston aitaaminen olisi nähdäkseni sama kuin että sanottaisiin bussissa, että menkäähän neekerit takaisin taakse istumaan. Ei se tässä toimi, olisiko joku intiaanivertaus/viisaus parempi..

Maastopyöräilevän Rosa Parksin tilanne olisi kaiketi enemmänkin se, että kautta aikojen tähän pisteeseen saakka olisi aidattu kaikki mahdolliset polut joka paikasta niin ettei voi maastopyörällä ajaa. Sitten eräs kaunis päivä Roosa sanoisi että nyt riittää, me kyllä nyt ajetaan tästä. Ja syntyisi porua. Mutta lopulta kaikki olisivat silleen että tämä on oikein, ja jossain muualla päin tummaihoiset käyttäisi omasta rotusorrosta avautuessaan esimerkkinä ja moraaliopetuksena, että siellä Helsingin keskuspuistossakin oli se yks sankari, no en nyt muista nimeä, mutta kova sälli oli se Roosa kun ikiaikaisen sorron lopetti toimimalla oikein ja rälläsi poluilla joita hevoset ennen omi vääryydellä. Veti sitten useammatkin otb:t, inhimillisesti, mutta sitä ei kukaan muista sanoa.

Shimaani
01.12.2013, 00.41
Ja Rosa Parksille olisit varmaan todennut, että noinko pidät mustien mainetta yllä istumalla bussin etuosaan? Avoin, kriittinen keskustelu on vaarallista vain niille, joilla ei ole totuutta ja oikeudenmukaisuutta puolellaan. Yhtäkään tämän maailman ongelmaa - pientäkään - ei ole ratkaistu hymistelyllä, vaikenemisella ja vastapuolen loukkaantumista pelkäävällä itsesensuurilla. No mene ja polta sitten niitä autonrengasrovioita keskuspuistossa. Yhteen aitaan ei osaavan polkijan mualima kaadu, enemmän osaavat hyppäävät sen aidankuvatuksen yli samalla hummat huomioiden. Jos haluat polttaa keskuspuiston käytön kaikilta fillaristeilta niin olet ihan oikealla linjalla, anna palaa vaan.

mutanaama
01.12.2013, 00.46
30-luvulla fasistit pääsivät valtaan, kun kansalle haettiin syypäitä omaan kurjuuteen. Lopputulemana oli miljoonia kuolleita juutalaisia, mustalaisia, kommunisteja ja muita enemmistön alempiarvoisena pitämiä ihmisiä. Jotenkin tulee juutalaisvaino mieleen. Joku tuossa jo mainitsi ettei paksupyöreilevien setien mieliteellä ole merkitystä, mutta imho keskuspuisto kuuluu kaikille, myös niille hirmuisille jouskari-ihmisille, joiden tappoase vaarantaa alueelle eksyvän maastofillaristin. Aita on hyvä!

TuH
01.12.2013, 00.46
Asiani oli tuoda esille että väännät peistä ja rakentelet olkiukkoja kaikesta muusta paitsi itse aidasta ja sen luomista ongelmista. Vaikuttaa minusta enemmänkin hyökkäykselta hevosharrastajia vastaan kuin periaatekysymykseltä.

Käsityksesi yhteisestä hyvästä on mielestäni vähän outo. Ihan vain esimerkkinä nuo hiihtäjät, mutta ehkä sinulla ei vain oikeasti ole tietoa keskuspuiston talvikäytöstä?

No onhan se nyt piru vieköön periaatekysymys, jos kaupunki lähtee siunaamaan yhden pienen harrastusryhmän etuoikeudet kaikille yhteiseen virkistysalueeseen. Siinä vaiheessa kun ratsastajien erityiskohtelua ei voida perustella muulla kuin näennäisellä turvallisuuden parantamisella pitäisi käydä jokaiselle omilla aivoillaan ajattelevalle selväksi, että ratsastajat eivät sovi keskuspuiston trafiikkiin.

Hiihtäjät valtaavat keskuspuiston talvella, sehän on selvä, mutta siinä on sentään kyse syvien kansanrivien harrastuksesta (eli latuverkko palvelee "enemmistöä"). Ja kuten olen jo monta kertaa argumentoinut, harrastajamäärään suhteutettuna (keskuspuisto on sentään täynnä hiihtäjiä talvella) hiihtäjien ja muiden ryhmien kohtaamistilanteet ovat ylivoimaisesti joustavampia kuin ratsastajien.

Lopuksi todettakoon, että ratsastus on ihan sympaattinen harrastus eikä minua ole henkilökohtaisesti mitään ratsastajia vastaan sinänsä. Elä ja anna elää. Tämä uusi, pystymetsään ilmestynyt aita on kuitenkin vahva symboli sille, että aika on ajanut auttamatta keskuspuistossa ratsastamisen ohitse.

Shimaani
01.12.2013, 00.48
Kyllä ne hiihijät vois sitten pysyä poissa keskuspuistosta edes kesällä kautta RosaParksin.

TuH
01.12.2013, 00.49
Ihan vaan tällaisena lauantai-illan ot-mietteenä; kuinka monta kertaa Rosa Parks voidaan liittää tähän keskusteluun ja mitä sillä on tekemistä yhtään minkään kanssa?

Sori nyt vaan, jos en suostu istumaan tässä foorumidraamassa kiltisti takapenkillä!

mutanaama
01.12.2013, 00.52
Oletko edes nähnyt koko mestaa?

TuH
01.12.2013, 00.53
Jos haluat polttaa keskuspuiston käytön kaikilta fillaristeilta niin olet ihan oikealla linjalla, anna palaa vaan.

For realz?

1. Aita ilmestyy keskuspuistoon ja katkaisee suositun maastopyöräilypolun.
2. Joku kehtaa protestoida asiaa interneteissä.
3. ????
4. Pyöräily kielletään keskuspuistossa!!

Aika paljon valtaa lataat yhden foorumikirjoittajan käsiin.

HC Andersen
01.12.2013, 00.54
Sori nyt vaan, jos en suostu istumaan tässä foorumidraamassa kiltisti takapenkillä!

Eihän kukaan ole käskenyt sinua istumaan takapenkillä, kyllä tänne etupenkille myös mahtuu, täältä näkee maisemat hieman selkeämmin :)

TuH
01.12.2013, 00.55
30-luvulla fasistit pääsivät valtaan, kun kansalle haettiin syypäitä omaan kurjuuteen. Lopputulemana oli miljoonia kuolleita juutalaisia, mustalaisia, kommunisteja ja muita enemmistön alempiarvoisena pitämiä ihmisiä. Jotenkin tulee juutalaisvaino mieleen. Joku tuossa jo mainitsi ettei paksupyöreilevien setien mieliteellä ole merkitystä, mutta imho keskuspuisto kuuluu kaikille, myös niille hirmuisille jouskari-ihmisille, joiden tappoase vaarantaa alueelle eksyvän maastofillaristin. Aita on hyvä!

Päätit sitten pelata natsikortin. Aika paha, tuohon ei ole edes Rosa Parksilla vastaan sanomista.

TuH
01.12.2013, 00.56
Oletko edes nähnyt koko mestaa?

Ei nyt sotketa faktoilla hyvää keskustelua.

TuH
01.12.2013, 00.57
Kyllä ne hiihijät vois sitten pysyä poissa keskuspuistosta edes kesällä kautta RosaParksin.

Rullasuksimiehet voivat syyttää vain itseään, että keskuspuiston ulkoilureiteille on levitetty ilkivaltaisesti hiekkaa.

LJL
01.12.2013, 00.59
No juu, toki jokainen voi valita olevansa oman elämänsä Roosa Keskuspuisto.. Liittää vain tähän oman nimimerkkinsä:

http://www.biography.com/imported/images/Biography/Images/Bio-now/Hero%20Images/02-2013/rosa-parks-hero.jpg

Shimaani
01.12.2013, 01.00
Mikä on suositun maastopyöräilypolun määritelmä?
Mikä estää siirtämästä polun linjausta 50m itään/pohjoiseen/etelään/länteen kuten jotkut aktivistipossut tekivät?
Minkä takia keskellä mualiman tärkeimmän suomen pääkaapunnia pitää pystyä maastopyöräilemään kun ei siellä ole kuumailmapallohallia tai sisäveloa? Mikä *piip* ristiretki tää aidanpätkä on suomen Rosaparksille?

mutanaama
01.12.2013, 01.02
Sry, konkretia iski päälle, jatketaan. Tohon natsorttiin voi vaan todeta, että tyyppi veti hihasta rasistijokerin