PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaihtoehtoja keväiselle Mallorcalle?

jonik
04.11.2013, 16.38
Mietin maantiepyöräilylomaa jonnekin päin Eurooppaa huhti-toukokuulle.

Viime keväänä kävin Mallorcalla ja paikka oli hyvä lentoetäisyydeltään ja lämpötilaltaan. Pyöräilyreitit ja -maisemat Mallorcalla olivat kohdallaan, löytyy serpentiiniä ja nousua sopivasti. Sinne voisi mennä uudestaankin, mutta onko foorumilaisilla kokemuksia hyvistä vaihtoehtoisista pyöräilykohteista huhti-toukokuussa. Lämpöä saisi olla +20.

Tarkoitus olisi vuokrata pyörä kohteesta ja ajaa sekä kumpuavia pikkuteitä että serpentiinejä.

Petri_K
04.11.2013, 20.52
Olen parina keväänä käynyt Malagan lähellä Álorassa, jonne pääsee näppärästi lähijunalla. Sisämaasta lähtee vaihtelevanlaisia reittejä moneen suuntaan, vaikkakin ihan puhtaita serpentiinejä on vähemmän. Erityisesti pohjoisen suunnalla tekojärvien alue on suosittua lenkkimaastoa. Pikkukylästä löytyy ravintolat, majoitus yms. palvelut, mutta on huomattavasti rauhallisempaa kuin rannikolla (paitsi pääsiäisenä).

Pyörävuokrausta tarjoaa Malagassa recyclo bikes (http://www.recyclobikeshop.es/), tai nykyään jopa Alorassa cc-andalucia (http://www.cc-andalucia.com/en). Molemmista on hyviä kokemuksia.

Lähijunaa, ja nykyään muitakin junia mm. Rondan tai Bobadillan asemalle voi käyttää pyörän kuljettamiseen, helpottaa lenkkireittien suunnittelua.

okahkonen
04.11.2013, 22.25
Mallorcan etu on että kevät tulee sinne ajoissa. Huhti- toukokuun vaihde nyt ei enää erityisen varhaista ajankohtaa ole, joten melkeimpä missä vain Itämeren eteläpuolella alkaa tarjeta, kunhan korkeimpia vuoria välttää. Tosin, olenpa viettänyt Sveitsissä sellaisia huhtikuisia päiviä, että aamulla kävin jäätiköllä tekemässä pari hauskaa käännöstä pakkaslumessa, ja lounasta söin lyhyissä ajokamoissa järven rannalla. Koska pyöräillä nyt voi ylipäätään melkein missä vain, kannattanee kohde valita lentoyhteyksien ja etäisyyden perusteella kentälle.

Esim Girona (tunti Barcelonasta autolla) toimii hyvin. Löytyy kaikenlaista maastoa rannikon tasamaasta ihan hyvän kokoisiin vuoriin.
Nizzaan jos otat lennot, voi ajella ihan Nizzassa, tai siirtyä itään Liguriaan tai länteen Provenceen, kaikkialla todella hyvää mutkaista tietä.
Milanosta pääset kätevästi lähiseudun järville tai Piemonten viinialueille tai Ligurian rannikolle. Itse olin viime vuonna heti vapun jälkeen Rapallo nimisessä kylässä Genovan itäpuolella, ja kelit oli aika vaihtelevat. Ei ilmeisesti ihan tyyppillistä säät, mutta on siellä aina tuohon aikaan viileämpää kuin Mallorcalla.
Roomaan lennot ja siitä autolla / junalla joko pohjoiseen tai etelään, tai miksei itäänkin.
Jos lennät Geneveen, Annecyssa pääset varmasti ajamaan sekä järven rantoja että lähivuoria. Loistava paikka muuten, ja vain 35 minuuttia autolla kentältä.

Aurinkorannikolla en ole itse polkenut, mutta varmasti toimii tohon aikaan vuodesta, samoin kuin Madrid, jos on kohta on selvästi viileämpää. Jos Sisiliaan olisi sujuvammat lennot, menisin mieluiten sinne.

Veikon
06.11.2013, 22.20
Käy kurkkaamassa: www.hoteldory.it

Olen ollut kolme kertaa nimenomaan huhtikuussa, homma toimii mutta teiden kunto ei paras mahdollinen.

okahkonen
06.11.2013, 22.36
Käy kurkkaamassa: www.hoteldory.it (http://www.hoteldory.it)

Olen ollut kolme kertaa nimenomaan huhtikuussa, homma toimii mutta teiden kunto ei paras mahdollinen.

Kivannäköinen hotelli ;) Pääseekös tonne Riccioneen nykyään jotenkin kätevästi lentäen?

anttipietila
07.11.2013, 11.48
Kivannäköinen hotelli ;) Pääseekös tonne Riccioneen nykyään jotenkin kätevästi lentäen?

Lufthansalla Munchenin tai Frankfurtin kautta Bolognaan tai Anconaan. Bolognasta/Anconasta tunti, puolitoista junalla Riccioneen. Dory taitaa tarjota lisäksi suoraa kuljetusta lentokentältä.

Markku Silvenius
07.11.2013, 12.31
Mietin maantiepyöräilylomaa jonnekin päin Eurooppaa huhti-toukokuulle.

Viime keväänä kävin Mallorcalla ja paikka oli hyvä lentoetäisyydeltään ja lämpötilaltaan. Pyöräilyreitit ja -maisemat Mallorcalla olivat kohdallaan, löytyy serpentiiniä ja nousua sopivasti. Sinne voisi mennä uudestaankin, mutta onko foorumilaisilla kokemuksia hyvistä vaihtoehtoisista pyöräilykohteista huhti-toukokuussa. Lämpöä saisi olla +20.

Tarkoitus olisi vuokrata pyörä kohteesta ja ajaa sekä kumpuavia pikkuteitä että serpentiinejä.

Denia on erinomainen paikka. Edullisia lentoja Alicanteen ja Valenciaan, siitä lyhyt tuikkaus Deniaan joka on siis näiden välissä rannikolla. Tasaista löytyy tarvittava määrä ja kumpuilevaa/mäkistä löytyy mukavasti.

edit: Tämä aina jaksaa vähän kummastuttaa, kun porukkaa menee niin paljon huhti-toukokuussa? Taksat pomppaa turistikaudelle eli paljon ja meilläkin on jo maantieajokausi kutakuinkin täysin päällä?

Lasol
07.11.2013, 13.52
Lufthansalla Munchenin tai Frankfurtin kautta Bolognaan tai Anconaan. Bolognasta/Anconasta tunti, puolitoista junalla Riccioneen. Dory taitaa tarjota lisäksi suoraa kuljetusta lentokentältä.

En toki ole kysyjä, mutta ei omaan korvaan vaikuta kätevältä. Varsinkin oman pyörän kanssa matkatessa välttäisin välilaskuja ja koneen vaihtoja. Ettei jää työkalu matkalle tai rikkoudu.

Aurinkorannikolla oon ollu 3 kevättä putkeen (maalis-huhti), neljäs reissu jo maksettu tulevalle keväälle. Toki vaihtelu virkistäisi, mutta saa ainakin keskittyä harjoitteluun kun reitit ja ympäristö on tuttua. Olen ollut tyytyväinen. Mallorcalla ja aurinkorannikolla on käsittääkseni melkolailla samanlainen ilmasto keväisin.

Denia on proffien keskuudessa suosittu. Ilmeisen vähäsateista seutua!

Markku Silvenius
07.11.2013, 15.52
Denia on proffien keskuudessa suosittu. Ilmeisen vähäsateista seutua!

Alicanten maakunta eli käytännössä Denia-Murcia väli on Espanjan kuivimpia alueita. Sillä ei ole sitä vanhaa karismaa, mikä Mallikselle on syntynyt mm. sakujen fillaristimassaturismin kautta. Hintataso on selkeästi matalampi kuin Malliksella. Eteläosa maakunnasta on aivan pannukakkua ja kuivaa kitumaata tai vähän puskaa. Denia on selvästi vehreämpää http://www.flickr.com/photos/mabgral/4593353234/sizes/o/in/photostream/ Kuvassa Denian kaupunkiin itäsivulle rajoittuvalle Montgo- vuorelle menee muuten hienoja viitoitettuja patikkapolkuja.

Maaliskuussa olisi tarkoitus taas tuonne hilpaista.

ArtK
07.11.2013, 17.44
^ Tilastojen mukaan Costa Blanca (Denian sarvesta alaspäin Murciaan) on Espanjan aurinkoisin alue, mutta ei pelkkää pannukakkua, ks. tästä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44648-Torrevieja-2012&p=2115151#post2115151). Alueella on rutkasti pienempiä muutaman sadan metrin korkuisia mäkiä ja Murcian kaupungin lähistöllä pari yli tonnista. Olimme Torreviejassa (klik) (https://www.facebook.com/Casa2Palmeras)syyskuun lopun ja lokakuun alkupuolen, ajettavia reittejä riitti ja tiet on hyväkuntoisia. Torreviejasta löytyy myös maantiepyöriä vuokralle muutamasta liikkeestä.

okahkonen
07.11.2013, 21.28

No, saanko esittää jatkokysymyksen, onko siellä Riccionessa jotain sellaista jota ei esim. 2 tunnin auto/juna/fillarimatkan päässä Milanosta tai Roomasta olisi? Tai Alicantesta tai Malagasta tai Nizzasta tai Genevestä tai Barcelonsasta, mihin kaikkiin kuitenkin päivittäiset suorat lennot Helsingistä?

Denia on erinomainen paikka. Edullisia lentoja Alicanteen ja Valenciaan, siitä lyhyt tuikkaus Deniaan joka on siis näiden välissä rannikolla. Tasaista löytyy tarvittava määrä ja kumpuilevaa/mäkistä löytyy mukavasti.

edit: Tämä aina jaksaa vähän kummastuttaa, kun porukkaa menee niin paljon huhti-toukokuussa? Taksat pomppaa turistikaudelle eli paljon ja meilläkin on jo maantieajokausi kutakuinkin täysin päällä?

-Ihan validi kysymys, jäin mieittimään itsekin kunnes hokasin moiseeni useita kertoja syyllistyneeni: Mun mielestä kelit Suomessa on huhtikuussa itseasiassa varsin persiistä. On kylmää ja pölyistä ja tiet huonossa kunnossa eikä autoilijat oo vielä tottuneet pyöräilijöihin. En ainakaan itse ole havainnut että tuo varsinaista sesonkia missään olisi, mutta alppien eteläpuolella sää on huhtikuussa jo tosi leppoista. Jos siihen saumaan vielä sitten sattuu joku hyvä syy kuten työkeikka, tai ensi vappuna näyttäisi olevan puolison kaverin häät Toscanassa, niin mikäs sen mukavampaa kuin ottaa fillari mukaan ja ajella lyhyissä kamoissa. Kaiken kukkuraksi jos tuohon vaiheeseen kautta saa muutaman vuoren valloitettua, on ainankin omat tuntemukset sellaiset että kunto tekee oikean kvanttihypyn ylöspäin ja saa kauden kerralla vauhtiin.

-Kiva kuulla jos Denia erinomainen paikka. Lennot huomenna Alicanteen ja majoitus valikoitui sattumalta Deniaan.

Markku Silvenius
07.11.2013, 21.43
Deniassa on ollut melkeinpä helteistä nyt. Pääsispä lähtemään..

Veikon
07.11.2013, 22.01
En ole vienyt pyörää Riccioneen vaan vuokrannut sieltä. Hotelli on hakenut kentältä ja palauttanut lähtöpäivänä. Vähän tietysti vaatii aikaa mutta en ole kokenut kohtuuttomaksi. Ainoastaan yksi paluu vähän venähti kun Islannissa tulivuori sattui laittamaan tuhkaa yläilmoille kesken paluumatkan.

Alue on varsin miellyttävä kuten moni muukin paikka. Eli vaihtoehto muiden joukossa eikä yhtään hassumpi. Alueella pyöräilijöille löytyy muitakin hotellivaihtoehtoja, joten kannattaa vertailla.

okahkonen
07.11.2013, 22.18
En ole vienyt pyörää Riccioneen vaan vuokrannut sieltä. Hotelli on hakenut kentältä ja palauttanut lähtöpäivänä. Vähän tietysti vaatii aikaa mutta en ole kokenut kohtuuttomaksi. Ainoastaan yksi paluu vähän venähti kun Islannissa tulivuori sattui laittamaan tuhkaa yläilmoille kesken paluumatkan.

Alue on varsin miellyttävä kuten moni muukin paikka. Eli vaihtoehto muiden joukossa eikä yhtään hassumpi. Alueella pyöräilijöille löytyy muitakin hotellivaihtoehtoja, joten kannattaa vertailla.

Ok. Olen kiinnittänyt huomioita, että sinne tykätään Suomestakin matkustaa pyöräilemään, ja hämmästellyt mikä siinä mahtaa viehättää kun on suhteellisen hankalan matkan päässä täältä. Eipä siinä, meinasin itsekin palata jälleen Sisiliaan, vaikkei nyt ihan simppeleimpien yhteyksien päässä ole. Suosittelen muuten fillarikohteena muillekin!

Talisker
07.11.2013, 22.36
Ok. Olen kiinnittänyt huomioita, että sinne tykätään Suomestakin matkustaa pyöräilemään, ja hämmästellyt mikä siinä mahtaa viehättää kun on suhteellisen hankalan matkan päässä täältä. ...
*hyvä ruoka
*hyvä hotelli
*hyvä sää
*hyvät vuokrafillarit
*erinomaisesti järjestetyt vedetyt ryhmät
*erinomaiset reitit ja verrattomat maisemat
*paljon pyöräilijöitä eri puolilta maailmaa
*mukava ja ystävällinen henkilökunta
*kohtuullinen hintataso
*jne

Nimim. "yli 10 kertaa Riccionessa, yleensä syksyllä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32350-Italiaan-syyskuun-lopulla

okahkonen
07.11.2013, 23.33
*hyvä ruoka
*hyvä hotelli
*hyvä sää
*hyvät vuokrafillarit
*erinomaisesti järjestetyt vedetyt ryhmät
*erinomaiset reitit ja verrattomat maisemat
*paljon pyöräilijöitä eri puolilta maailmaa
*mukava ja ystävällinen henkilökunta
*kohtuullinen hintataso
*jne

Nimim. "yli 10 kertaa Riccionessa, yleensä syksyllä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32350-Italiaan-syyskuun-lopulla

Kuulostaa hyvältä, mut ei ton perusteella eroa esim Ligurian tai Toscanan kohteista, saatika sitten Gironasta tai Annecystä. Mutta, jos viihtyy ja tuntuu hyvältä niin mitä sitä vaihtamaan.. :)

anttipietila
08.11.2013, 09.28
Kuulostaa hyvältä, mut ei ton perusteella eroa esim Ligurian tai Toscanan kohteista, saatika sitten Gironasta tai Annecystä. Mutta, jos viihtyy ja tuntuu hyvältä niin mitä sitä vaihtamaan.. :)

Kerro ihmeessä tarkempia osoitteita. Siis hotelleja puolihoidolla missä saa samaan pakettiin lisäksi pyöränvuokrauksen + pastabuffetit + vaatteiden pesut ym.

Ei siinä etteikö niitä joskus itse hae tai etsi eri puolilta kaupunkia, mutta kun tuollainen Riccionen pyörähotellien paketti on joskus se parhaimmalta tuntuva vaihtoehto.

okahkonen
08.11.2013, 21.23
Toihan on normi setti Italiassa. Tosin itse en usko pastaan joten pastabuffetit on tuntemattomia, ja muutoinkin koitan neuvotella itseni irti puolihoidoista - Pikku kävely iltaisin on vain hyväksi päivän fillarointien jälkeen. Kerran muistan että hotelli olisi ohjannut olemaan yhteydessä suoraan vuokraamoon, muutoin ovat hoitaneet pyörät mukisematta. Tosin välillä pyydän saada olla suoraan yhteydessä vuokraamoon, kun luulen homman hoituvan helpommin niin. Mutta aina on fillarit hotellilla valmiina odottamassa.

Haaveilen että saisin joskus vaikka tuonne blogiin kerättyä nimiä ja osoitteita, mutta tosiaan tuo on ihan standardipalvelua välimeren maissa. Nyt juurikin matkalla Deniaan, jossa paketin on järkännyt www.procyclingagency.com, voin raportoida ensi viikolla kuinka homma toimi.

Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

hannupulkkinen
08.11.2013, 21.40
Onko kukaan täällä käynyt?
http://www.fi.dolcegustoso.com

okahkonen
08.11.2013, 22.43
Hannu muistelen että toisissa topiceissa on kommentoitu dolce gustosoa sekä asiakkaan että palveluntarjoajan näkökulmasta.

a0001754
09.11.2013, 00.01
Hannu muistelen että toisissa topiceissa on kommentoitu dolce gustosoa sekä asiakkaan että palveluntarjoajan näkökulmasta.

Palveluntarjoaja vastaa itse :) Tuossa yllä mainitut palvelut kuuluvat tietysti myös meidän palveluihin. Maastot ovat mäkisiä, muutamia tasaisia jokilaaksoja löytyy, mutta enimmäkseen 200 -1300m merenpinnasta kukkuloita / vuoria. Hyviä, kauniita ja rauhallisia teitä. Ainakin vattihatti ja ja Esa ovat täällä foorumilta käyneet, mutta jotta en laita sanoja suuhun, arvosteluita (tosin paljon myös muita kuin pyörämatkailijoita) löytyy osoitteesta http://www.booking.com/hotel/it/dolce-gustoso.en-gb.html?sid=1eceb17441ad088ed01a88ed32c54590;dcid= 1#hash-blockdisplay4 ja http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g3403933-d3645510-Reviews-Ca_del_Gusto-Rivalta_Bormida_Province_of_Alessandria_Piedmont.h tml

Tähän asti ollaan käytetty paikallisia pyöräliikkeitä ja omaa kalustoa vuokrapyörissä, mutta nyt juuri haetaan hyvää paikallista yhteistyökumppania, joilta saadaan tasalaatuisia hyviä fillareita ja riittävästi, koska pyöräryhmiä on ensi keväällä tulossa jo useita. Ryhmille voidaan varata koko paikka ja taata palveluita monipuolisesti (opastukset, huollot jne. , mutta paljon on käynyt myös yksittäisiä vieraita omalla autolla, joille annetaan reittejä ja vinkkejä ja lähdetään mukaan seuraksi mahdollisuuksien mukaan jos sellainen toiveissa on.

Markku Silvenius
09.11.2013, 22.38
Onko okahkonen ekaa kertaa Deniassa? Miltäs lenkkeily siellä on maistunut?

okahkonen
10.11.2013, 00.46
Juu eka kerta. Naisen kanssa niin sillain hissukseen aloiteltu..

VeeVee
10.11.2013, 20.57

Varmaan löysitkin tämän jo, mutta tuolla on enemmän keskustelua tästä paikasta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47344-Uusi-py%F6r%E4matkailijoiden-majoitus-ja-palvelukokonaisuus-Pohjois-Italiassa&highlight=dolcegustoso

jonik
10.11.2013, 21.03

Omalta kohdaltani huhti-toukokuu tulee ensimmäiseksi ajankohdaksi mieleen siksi, että kohteessa olisi varmasti lämmin (mielellään +25). Ehkä maaliskuukin olisi hyvä ajankohta, kunhan vain kohteen valitsee huolella.

jonik
10.11.2013, 21.11
Kiitos tähänastisista kommenteista ja ehdotuksista! Tuo Italian seutu pitää ottaa tosissaan mietintään. :)

Olisi houkuttelevaa ottaa valmis paketti, johon kuuluu lennot, hotellit, pyörät ja yhteislenkit yms, mutta jos haluaa tehdä reissun suhteellisen pienellä budjetilla, pitää itse tehdä enemmän tutkimustyötä. Esim. viime vuonna itse bookattu matka Mallorcalle viikoksi (lento ja hotelli + vuokra-auto e-bookersin kautta ja pyörät Hurzelerilta) kustansi noin 550€. Toki olisi voinut säästää vielä varaamalla vuokra-auton vasta paikan päällä..

vattihatti
10.11.2013, 21.22

Kokemusta löytyy kyseisestä paikasta viikon mittaisen pyöräreissun verran. Viikosta jäi erittäin positiivinen fiilis. Tässä minun näkemys alueesta pyöräilykohteena ja itse paikasta:

Alueelta löytyy hyvin erityylisiä reittejä sekä haastavuuden että maisemien suhteen. Länteen mennessä tulee vastaan upea viinilaakso, etelässä karun kaunista ja mäkisempää, idän kukkuloilta löytyy paljon vanhoja linnoja ja pohjoisessa tasaisempaa maalaismaisemaa. Myös välimeri on pyöräilyetäisyyden päässä, mutta itse ajoimme sinne isäntien kyyditsemä autolla. Siellä testattiin ensin mäkikuntoa Monte beiguan nousulla, rannalta yhtenäistä nousua reiluun 1200 metriin, jonka jälkeen polkien takaisin kämpille. Myös alpit on automatkan päässä. Itse pidimme välipäivän ja kävimme alpeilla pyöräilyn sijasta vaeltelemassa. Päivämatkat oli parhaimmillaan 130 km nousua tuli 900-2000m/päivä.

Itse majoitus löytyy rauhalliselta ja kauniilta viinialueelta. Huoneet ovat siistejä ja kaikki toimii toisin kuin etelässä yleensä. Aamiainen on erittäin hyvä, paikallisista tuotteista valmistettu. Illallinen valmistetaan pyydettäessä ja sitä todella suosittelen. Kaisa osaa loihtia mahtavia aterioita.

Pienen paikan etuna se että Henkka ja Kaisa pystyvät panostamaan palveluun. He ovat itsekkin intohimoisia pyöräilijöitä, joten he pystyvät neuvomaan ja palvelemaan kaikissa aiheeseen liittyvissä asioissa. Lähtevät myös mahdollisuuksien mukaan oppaaksi pyöräreissuille.

Lyhyesti: Suosittelen!

okahkonen
11.11.2013, 20.01
Markku Silvenius, nyt kun kolme päivää on takana, lienen jo kykenevä kommentoimaan: onhan muuten mahtavaa tiestöä fillarointiin! Toi 715 tie Parcentista Bolullaan on ehkä hienoin tie mitä olen ikinä fillarilla ajanut. Muutenkin kaikin puolin upeaa ja vaihtelevaa fillarimaastoa, ja tiet uskomattoman hyvässä kunnossa. Sunnuntaina fillaristeja liikenteessä noin 10 kertaa enemmän kuin autoja (autoja todella vähän), näin arkena meni 1-1, eli tyhjiä teitä sai päästellä.

japoo
11.11.2013, 21.03
Markku Silvenius, nyt kun kolme päivää on takana, lienen jo kykenevä kommentoimaan: onhan muuten mahtavaa tiestöä fillarointiin! Toi 715 tie Parcentista Bolullaan on ehkä hienoin tie mitä olen ikinä fillarilla ajanut. Muutenkin kaikin puolin upeaa ja vaihtelevaa fillarimaastoa, ja tiet uskomattoman hyvässä kunnossa. Sunnuntaina fillaristeja liikenteessä noin 10 kertaa enemmän kuin autoja (autoja todella vähän), näin arkena meni 1-1, eli tyhjiä teitä sai päästellä.

Hienoja paikkoja. Kahtena keväänä ollaan Calpessa oltu ja noita reittejä on edes taas ajettu. Tuo tie 715 vie Col de Ratesille, joka on ollut cat 2 nousu Vuelttassa taannoin (Alcalalin suunnasta). Siellähän on se ajanottolaite tuossa suunnassa.

Myös Orbasta Tormoksen kautta Pegoon on hieno reitti. Tuon "tasangon" ympäriltä löytyy hivenen tasaisempaa appelsiinipuiden seassa. Samoin Denian ja Javean välinen tie (CV-736) on hieno tie.

Katsotaan mitä kevät tuo tullessaan ts. tuleeko lähdettyä noille seuduille.

Markku Silvenius
12.11.2013, 18.59

Tässä kanssa aika kiva lenkki jos kerkeät, on vähän kumpuilevampi http://goo.gl/maps/IBaVY, muutamia kunnon tiristyspenkkoja. Ihan kiva maisemallisesti.

Ja tuossa kohtaa on avoin vesipiste http://goo.gl/maps/zXOqU, ainakin itse ja TWL porukka ollaan juotu tuosta, ihan terveitä ollaan vielä.

Markku Silvenius
12.11.2013, 19.22
Tää on kanssa hieno, mut kannattaa mennä myötäpäivään, koska tuonne Bernian itäsivu on paikoitellen aika risaa asfalttia eli jos laskee huipulta Calpeen päin niin se on vähän riski ja kun laskee huipulta Xaloon päin niin siellä on ihan tuoretta lakua pinnassa. Maisemat Calpen sivulla on muutenkin aivan helvetin hienot, niin niitä on mukava katsoa noustessa tai stopata vetämään vähän henkeä. Ja Epo-laakso on tietty huikea ja mielestäni hienompi tulla Pegosta Eboon alas kuin päinvastoin, mutta tällaisella silmukalla siis mieluummin myötäpäivään http://goo.gl/maps/oGYPt

Calpen keskustan suola-altaalla voi tsiigata jos flamingojen seassa näkyy vielä tämä kaveri:

http://www.lolbrary.com/content/865/kfc-witness-protection-program-15865.jpg

okahkonen
12.11.2013, 23.38
Toi viimeksimainittuhan vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta. Nyt oli vain neljä päivää aikaa, joten kaikkea ei ehtinyt näkemään. Tässä päätöspäivän setti: http://www.strava.com/activities/94698341 ja juhlavasti sain samalla 10 kiloa täyteen tältä vuodelta. Bongasin myös ton juottopisteen, mutta tällä kertaa ei ollut tarvetta tankata.

Markku Silvenius
13.11.2013, 15.05
Toi viimeksimainittuhan vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta. Nyt oli vain neljä päivää aikaa, joten kaikkea ei ehtinyt näkemään. Tässä päätöspäivän setti: http://www.strava.com/activities/94698341 ja juhlavasti sain samalla 10 kiloa täyteen tältä vuodelta. Bongasin myös ton juottopisteen, mutta tällä kertaa ei ollut tarvetta tankata.

Kohtuu pienillä kaloreilla selvisit, mitä tuota strava-fileä kurkkasin..takatuuli? :p ;)

okahkonen
13.11.2013, 20.53
Kohtuu pienillä kaloreilla selvisit, mitä tuota strava-fileä kurkkasin..takatuuli? :p ;)

Tai Vectorin kalibrointi persiillään.. :)

Pate@
11.04.2014, 13.03
Kokemusta löytyy kyseisestä paikasta viikon mittaisen pyöräreissun verran. Viikosta jäi erittäin positiivinen fiilis. Tässä minun näkemys alueesta pyöräilykohteena ja itse paikasta:

Alueelta löytyy hyvin erityylisiä reittejä sekä haastavuuden että maisemien suhteen. Länteen mennessä tulee vastaan upea viinilaakso, etelässä karun kaunista ja mäkisempää, idän kukkuloilta löytyy paljon vanhoja linnoja ja pohjoisessa tasaisempaa maalaismaisemaa. Myös välimeri on pyöräilyetäisyyden päässä, mutta itse ajoimme sinne isäntien kyyditsemä autolla. Siellä testattiin ensin mäkikuntoa Monte beiguan nousulla, rannalta yhtenäistä nousua reiluun 1200 metriin, jonka jälkeen polkien takaisin kämpille. Myös alpit on automatkan päässä. Itse pidimme välipäivän ja kävimme alpeilla pyöräilyn sijasta vaeltelemassa. Päivämatkat oli parhaimmillaan 130 km nousua tuli 900-2000m/päivä.

Itse majoitus löytyy rauhalliselta ja kauniilta viinialueelta. Huoneet ovat siistejä ja kaikki toimii toisin kuin etelässä yleensä. Aamiainen on erittäin hyvä, paikallisista tuotteista valmistettu. Illallinen valmistetaan pyydettäessä ja sitä todella suosittelen. Kaisa osaa loihtia mahtavia aterioita.

Pienen paikan etuna se että Henkka ja Kaisa pystyvät panostamaan palveluun. He ovat itsekkin intohimoisia pyöräilijöitä, joten he pystyvät neuvomaan ja palvelemaan kaikissa aiheeseen liittyvissä asioissa. Lähtevät myös mahdollisuuksien mukaan oppaaksi pyöräreissuille.

Lyhyesti: Suosittelen!

Koska vattihatti kirjoitti jo suunnilleen kaiken olennaisen Dolce & Gustososta, tyydyn lainaamaan vanhaa viestiä. 10 päivää edellistä päivää meni kuin siivillä Henkan ja Kaisan vieraana. Mieletön palvelu, upeat ajoreitit ja varsin hyvät vuokrapyörät (Olmo Deep, Campy xenon). Nähtävää riittää niin pyörä- kuin autoajeluillekin yllin kyllin. Auto tuolla on välttämättömyys, ravintoloihin yms. on vähän matkaa.

Täydellinen paikka Kanaria-allergikoille.

okahkonen
29.04.2014, 09.25
Oon hetken aikaa ihmetellyt, mikä sinne Deniaan väkeä oikein vetää. Nyt selvisi http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/restaurants/10793325/Worlds-Best-Restaurants-2014-the-top-50-in-full.html (#41)

a0001754
30.04.2014, 19.58
Oon hetken aikaa ihmetellyt, mikä sinne Deniaan väkeä oikein vetää. Nyt selvisi http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/restaurants/10793325/Worlds-Best-Restaurants-2014-the-top-50-in-full.html (#41)

Nokitan paremmalla, eli 11km meidän uudesta paikasta: 39. Piazza Duomo, Alba, Italy

okahkonen
30.04.2014, 23.03
Tykkään

Sent from my iPhone using Tapatalk

fiber
23.01.2016, 09.30
Onnistuuko Mallis tai jokin vaihtoehtokohde alle 500 eurolla (lennot, hotelli, fillari)? Huhtikuussa tekisi mieli päästä ajamaan mäkiä lämpimässä.

Nana
23.01.2016, 17.18
Voi tehdä vähän tiukkaa, mutta voinee onnistuakin jos halvat lennot löytää ja majoittuu edulliseen hosteliin tms. Itse maksoin lennoista reilu parisataa (Malagaan) ja hostelista noin 34e/vrk.
En valitettavasti osaa suositella muuta kuin, että katselet majoitusten ja lentojen hintoja. Toki jotkut ovat saaneet myös noilta pakettimatkatoimistoilta halpoja matkoja äkkilähtöinä ja ainakin Mallorcalle tehdään noitakin, mutta niitä en tunne enkä tiedä miten toimivat.

Esim http://www.finnair.com/fi/fi/destinations/europe/spain/malaga?gclid=COTRldqfwMoCFSEIwwodVsYLQg&gclsrc=aw.ds
Malaga 219e, matkustusaika 01-04-2016 - 15-06-2016, tarjous voimassa muutaman päivän, Finskin lennot.

fiber
23.01.2016, 18.33
Kiitos vinkistä, kuulostaa hyvältä!

Nana
23.01.2016, 19.06
Eipä kestä. Tekis mieli itsekin jonnekin lähteä edes lyhkäsesti, mutta saa nähdä pääseekö.

Nana
24.01.2016, 16.30
Hei, unohdin mainita, että noita tarjouslentoja katsellessa muista varmistaa sisältyykö matkalaukku lippuun, vai pitääkö ostaa erikseen.
Joissain tapauksissa se voi silti tulla halvemmaksi, vaikka matkalaukusta pitäisikin maksaa lisämaksu, toisissa taas joku toinen hieman kalliimpi tarjous voi tulla halvemmaksi, jos siihen jo sisältyy se laukku.

Talisker
25.01.2016, 07.44
Onnistuuko Mallis tai jokin vaihtoehtokohde alle 500 eurolla (lennot, hotelli, fillari)? Huhtikuussa tekisi mieli päästä ajamaan mäkiä lämpimässä.
Meidän kevään omatoimimatkamme kustantaa 5 - 600/vko yo paketilla, sisältäen puolihoidon.
Mallorca, Son Manera Montuirissa, 17.4. - 31.4.2016 välisenä aikana.

Bokeron
16.03.2017, 10.32
Málaga is very nice place to ride, there is mountains, flat roads, good weather,good food... What else you need?! :)

Fiketsu
14.12.2017, 23.15
Kotimaassa tulee pääasiassa liikuttua maastopyörällä, ulkomaan lomilla ollaan rouvan kanssa vuokrailtu myös maantiepyöriä ja nautittu siitä puuhasta kovasti eteläisen Euroopan sileillä asfalteilla. Mallorcalla oltu kerran, tykättiin kovasti: rauhallisia, pinnoitettuja maaseututeitä jne. Ja meille sopivia maastoja, emme siis hae niitä kovia nousuja ja laskuja, vaan enemmänkin helpohkoja reittejä, tasaista/sopivasti kumpuilevaa.

Olisiko forumin väellä antaa vinkkejä vastaavista kohteista ja maastoista Euroopassa, jossa maalis-huhtikuun vaihteessa kivat ajokelit, meille sopivia maastoja ja bonuksena vielä kohtuuhintaisia lentoja? Muualla Espanjassa? Italiassa? Kiitos etukäteen vinkeistä!

Vilhelm V
15.12.2017, 06.34
Mites olisi vaikka Italiassa Riminin ja Riccionen seudut? Foorumilta löytynee näistä oma keskustelusäiekin.

Talisker
15.12.2017, 09.21
Minä pidän Riccionen seutua tavalliselle nautiskelijalle keväällä liian mäkisenä.
Siksi siellä aina syksyllä vasta.
Mallorca on hyvä keväällä.

JackOja
15.12.2017, 09.50
Muistelisin, että... joo, tuolta voi löytyä lisävinkkejä:
Vaihtoehtoja keväiselle Mallorcalle? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50125-Vaihtoehtoja-kev%C3%A4iselle-Mallorcalle)

fiber
20.12.2017, 18.05
Ainakin Andaluciassa pitäisi olla tuolloin jo oikein mukavat säät.

Itse olen menossa helmikuun loppupuolella Malagan kautta Nerjaan. Tällaisia katselin reiteiksi:

Koko päivän reitti (https://www.youtube.com/redirect?event=comments&q=https%3A%2F%2Fmaps.app.goo.gl%2F%3Flink%3Dhttps% 3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FxiZimmqHaKD2%3Futm_source% 253Dapp-invite%2526mt%253D8%2526pt%253D9008%2526utm_medium %253DSIMPLE%2526utm_campaign%253Ds2e-ai%2526ct%253Ds2e-ai%26apn%3Dcom.google.android.apps.maps%26amv%3D70 3000000%26isi%3D585027354%26ibi%3Dcom.google.Maps% 26ius%3Dcomgooglemapsurl%26utm_source%3Dapp-invite%26mt%3D8%26pt%3D9008%26utm_medium%3DSIMPLE% 26utm_campaign%3Ds2e-ai%26ct%3Ds2e-ai%26invitation_id%3D493454522602-e287be4e-bdf6-4c2e-83cc-ba4bbd081ac0&redir_token=ii8MWbC6si7dlJkcmjmWtqiw4T18MTUxMTc4Nj E0N0AxNTExNjk5NzQ3), 165 km / 2300 VAM, ks: https://www.nextlevelcycling.org/road-bike/ (https://www.nextlevelcycling.org/road-bike/)

Nerjan luoteispuolella näppäriä aamu- tai puolikkaan päivän lenkkejä:

31 km lenkki MA-5105 nousee noin 450 m korkeuteen (rannassa N-340), VAM noin 750

57 km lenkki A 7207/7206 hiukan lännempänä nousee noin 650 m korkeuteen (rannassa N-340), VAM noin 1100-1200 (tätä Competaan menevää tietä kehuttu pyöräilyfoorumilla)

tie 4050 on kiinnostava ja nousee yli 1000 metriin

mahdollista kiertää Sierra de Tejeda kokonaan > noin 165 km / ks yllä

rantaa Motriliin > 85 km, VAM noin 1300

fiber
01.03.2018, 22.03
Tällaisia reittejä ajelin: Road cycling on the Andalucian mountain slopes (https://fillari.blogspot.fi/2018/03/road-cycling-on-andalucian-mountain.html)

Mallorcalla oli samaan aikaan lunta ja Andaluciassa 13 astetta lämmintä 500 metrin korkeudessa.