andyre
01.11.2013, 13.39
Laitoin eilen tilaukseen pyörän Saksasta (Cube LTD SL 29"). Kyseessä on ensimmäinen joustokeula ja muutenkin isohko harppaus nykyisestä teräsrunkoisesta jo 15-vuotiaasta maasturista. Toimitusta odotellessa olen pyrkinyt ottamaan selvää minkälaista huoltoa tuo joustokeula vaatii. Keulanahan pyörässä siis melko edullinen Fox 32 Float CTD 29 O/C 100mm. Kaikki käytönaikaiseen ylläpitoon ja huoltoon liittyvät vinkit kelpaavat. Terminologia saattaa olla hakusessa, mutta koittakaa ymmärtää noviisia.
Huolto-ohjelma näyttäisi valmistajan suosituksen mukaan olevan:
30h öljynvaihto alavarsiin ja ilmakammioon
100h vaimentimen huolto
Minkälaisilla huoltoväleillä käytännössä mennään ja vaikuttavatko ajo-olosuhteet/maasto kuinka paljon huoltoväleihin? Onko tuo ilmakammioon tuleva aine enemmän lisäystyyppinen, eli häviääkö vanha käytössä ja lisätäänkö uutta, vai onko tuolta vanhat laskettava ensin pois? Tuo alaputkien öljynvaihto menee ilmeisesti näin (http://www.youtube.com/watch?v=eh-sIrnC8xs).
Onko heittää mitään ohjeita mitä tuo vaimentimen O/C (open cartridge?) -huolto pitää sisällään ja onko siitä olemassa mitään kuvallista ohjetta. Foxin sivuilta löysin pelkästään tuohon FIT CTD Cartridgeen huolto-ohjeet. Lähinnä mietin että onko tehtävissä itse, vai pitääkö viedä liikkeeseen.
Onko jotain tiivisteitä jotka vaihdetaan aina? Ilmeisesti tuohon putkien ympärille tulevat tiivisteet ainakin vaihdetaan vaan jos silmämääräisesti huonossa kunnossa tai puskevat öljyä läpi? Onko tuossa O/C:n huollossa jotain aina uusittavia tiivisteitä?
Onko jotain ainetta, jota yläputkiin kannattaa käyttää vai pidetäänkö vaan puhtaana?
Öljymääristä löysin seuraavat:
FOX Red 10 wt.
Damper 74.0 ml
FOX Green 10 wt.
Damper-side oil bath 30.0
Spring-side oil bath 30.0
FOX Float Fluid
Air Chamber 5.0
Käykö näihin ihan Motonetistä ostetut Red Linet/Motulit yms. vai pitääkö olla omansa. Synteettiset vai mineraalit? Millä tuon Air Chamber fluidin voi korvata? Mitä eroa on tuolla vihreällä ja punaisella jos kerran molemmissa wt on 10 (vai tarkoittaako edes viskositeettia)?
Kiitos jo etukäteen!
Huolto-ohjelma näyttäisi valmistajan suosituksen mukaan olevan:
30h öljynvaihto alavarsiin ja ilmakammioon
100h vaimentimen huolto
Minkälaisilla huoltoväleillä käytännössä mennään ja vaikuttavatko ajo-olosuhteet/maasto kuinka paljon huoltoväleihin? Onko tuo ilmakammioon tuleva aine enemmän lisäystyyppinen, eli häviääkö vanha käytössä ja lisätäänkö uutta, vai onko tuolta vanhat laskettava ensin pois? Tuo alaputkien öljynvaihto menee ilmeisesti näin (http://www.youtube.com/watch?v=eh-sIrnC8xs).
Onko heittää mitään ohjeita mitä tuo vaimentimen O/C (open cartridge?) -huolto pitää sisällään ja onko siitä olemassa mitään kuvallista ohjetta. Foxin sivuilta löysin pelkästään tuohon FIT CTD Cartridgeen huolto-ohjeet. Lähinnä mietin että onko tehtävissä itse, vai pitääkö viedä liikkeeseen.
Onko jotain tiivisteitä jotka vaihdetaan aina? Ilmeisesti tuohon putkien ympärille tulevat tiivisteet ainakin vaihdetaan vaan jos silmämääräisesti huonossa kunnossa tai puskevat öljyä läpi? Onko tuossa O/C:n huollossa jotain aina uusittavia tiivisteitä?
Onko jotain ainetta, jota yläputkiin kannattaa käyttää vai pidetäänkö vaan puhtaana?
Öljymääristä löysin seuraavat:
FOX Red 10 wt.
Damper 74.0 ml
FOX Green 10 wt.
Damper-side oil bath 30.0
Spring-side oil bath 30.0
FOX Float Fluid
Air Chamber 5.0
Käykö näihin ihan Motonetistä ostetut Red Linet/Motulit yms. vai pitääkö olla omansa. Synteettiset vai mineraalit? Millä tuon Air Chamber fluidin voi korvata? Mitä eroa on tuolla vihreällä ja punaisella jos kerran molemmissa wt on 10 (vai tarkoittaako edes viskositeettia)?
Kiitos jo etukäteen!