PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiertoliittymä, pyöräilijän surma

pesuman
31.10.2013, 10.26
Älköön kukaan aloittako, että aiheesta on jo topic. En hakemalla löytänyt.

Olen jo hiljalleen kyllästynyt pelkäämään henkeni edestä fillarilla kiertoliittymien kautta ajamista. Autoilijoilla ei tunnu olevan harmainta ajatustakaan siitä, miten kiertoliittymiin ajetaan ja sieltä poistutaan. Valitettavasti työmatkani on sellainen, että kiertoliittymiä ei oikein voi välttääkään, jos haluaa ajaa suoraviivaisesti.

Kevyen liikenteen väylät luonnollisesti kiertävät kiertoliittymän ja kiertoliittymään johtava ajorata voidaan ylittää ns. pyörätien jatketta pitkin. Autoilijoilla on väistämisvelvollisuus kevyeen liikenteeseen ja jalankukijoihin nähden sekä kiertoliittymään ajettaessa ja erityisesti sieltä poistuttaessa.

Mutta kun autoilijat eivät tuppaa tätä sääntöä noudattamaan.

Kerran viikossa olen tulla yliajetuksi joko liittymään ajavan tai sieltä poistuvan autoilijan toimesta. Jarrut ulvovat kilpaa sekä autossa ja fillarissa. Tarkoitus ei kuitenkaan liene, että pyörä tulisi taluttaa tien yli. Ei, siihen en ryhdy enkä suostu.

Jonain päivänä mittani täyttyy ja vedän turpaan autoilijaa, jonka kuljettaman auton puskuri jää paniikkijarrutuksen jälkeen 10cm päähän jalastani. Voin vakuuttaa, että raamieni puolesta kykenen siihen helpohkosti.

Viimeksi eilen lasit ja varmaan myös rillit huurussa ajanut autoilija avasi jarrutuksen jälkeen sivuikkunan ja huusi sori. Olisi pitänyt kivittää sitä autoa kiitokseksi, mutta kun ei osunut sopivaa heitettävää käteen. Älysi sentään pyytää anteeksi varomattomuuttaan.

Tämä ilmiö on yhteinen kesät talvet, satoi tai paistoi, hyvällä ja pahalla säällä.

Auton peltikuoret luovat haavoittumattomuuden tunteen. Mutta se ei tunnu mukavalta, kun auto lähestyy...lähestyy...jarrut ulvovat ja se pysähtyy sittenkin.

mutanaama
31.10.2013, 10.29
Erikoista, mä olen kokenut täällä täysin päinvastaista. En tosin ajele yleensä aamu/iltäpäiväruuhkassa, mutta oma kokemus tosiaan on, että lähes kaikki tietää ja tuntee säännöt.

nuubiainen
31.10.2013, 10.38
Suht hyvin väistetään Viikissäkin, ehkä 95% väistää. Liittymästä poistujia kyllä varon ja olen valmis vetämään liinat kiinni tarvittaessa.

ptaipale
31.10.2013, 11.15
Säännöissä on kyllä epäselvyyttäkin, koska liikenneympyröiden sääntöjä ei ole saatu aikaiseksi tieliikennelakiin, eikä tieliikenneasetukseen, eikä mihinkään muuhunkaan kelvolliseen oikeuslähteeseen. Oiikeuskäytännössä on todettu, että "säännöt ovat epäselvät" (liittyen tapaukseen, jossa pyöräilijä kuoli törmättyään ympyrästä poistuvaan autoon).

Silloin kun liittymissä on kärkikolmiot sekä ympyrään tulijoille että siitä poistujille, tilanne on selvä. Aina niitä kolmioita ei ole.

Liikenneministeriö ei valitettavasti näytä olevan terävimpien kynien penaali...

Nappulakenka
31.10.2013, 11.21
Hyvin tuntuvat autoilivat tuntevan säännöt myös Malmi-Jakis akselilla. Risteysajo hirmu helppoa kun osaa edes vähän ennakoida sitä lähiympäristöä :)

a-o
31.10.2013, 11.49
Väistämissäännöt ovat kiertoliittymän tapauksessa varsin selvät: Tullessaan ympyrään autolla on kärkikolmio ja poistuessaan autoilija kääntyy risteyksestä ja on näinollen väistämisvelvollinen.

Olen omalla kohdalla tehnyt pientä tutkimusta siitä, kumpaan suuntaan pyöräilijän kannattaa liittymä kiertää: vasta- vai myötäpäivään. Tällähetkellä olen sitä mieltä, että autoilija havaitsee pyöräilijän paremmin kun liittymä kierretään vastapäivään, eli samaan suuntaan kuin autoilijatkin. Näin autoilija liittymään tullessaan yleensä katsoo vasemmalle ja huomaa suojatielle saapuvan pyöräilijän kun taas oikealta tulevia ei millään tahdota havaita (kun ei sieltä autoja voi tulla).

Oulussa autoilijat antavat aika mukavasti tilaa, mutta aina on oltava valmis pysähtymään.

Pyöräilijä voi kyllä helposti auttaa asiaa pukeutumalla värikkäisiin vaatteisiin tai huomioliiviin sekä käyttämällä valoja ja heijastimia sekä osoittamalla aikeensa näkyvällä käsimerkillä (ei jälkikäteen keskisormella:))

bomba
31.10.2013, 11.56
Turku allekirjoittaa osaltaan aloittajan havainnot. Itse ajan säännöllisen epäsäännöllisesti Ikean ympyrästä, ja kyllä siihen saa ajaa sillä asenteella että itse väistää jos ei halua että sattuu.

väkivalta ei kuitenkaan ole tullut vielä mieleen, joskus tosin tekisi mieli kopauttaa urpon autoilijan ikkunaa että katso mitä teet.

IncBuff
31.10.2013, 12.00
Aloittaja on varmaan näitä sankareita jotka vetää 40km/h risteyksiin kulman takaa ja sitten itkee kun ei huomata. Väkivallalla uhkailu on aina pop.

ellmeri
31.10.2013, 12.01
Itse asun kiertoliittymä vieressä ja siinä tullut seurattua keikenlaisia kohelluksia ja kohtaloita.

Sen olen huomannut että kun autoilia tulee kiertoliittymään ja olen aikeissa ylittää suojatien niin vaikka siinä on kolmio niin autoilia ei siitä piittaa mutta kun koira laittaa menemään ensin niin jarrut löytyy.

Nooh koiran arvo noin 200€ mutta ihmishenki ei senkään arvoinen.

Markku Liitiä
31.10.2013, 12.03
Jos autoilija avaa ikkunan ja huutaa "sori", ei häntä tai hänen autoaan kannata kivittää! Jos sattuu tuossa vaiheessa makaamaan auton alla tai konepellillä, muutama kriittinen sananen voi toki olla paikallaan.

Itse käytän useimmiten Hyrylän kolmea kiertoliittymää. Niissä kaikissa on pyöräilijöille ja kävelijöille tunnelit, joten vaarana ovat lähinnä toiset ajolinjojaan oikovat pyöräilijät.

Leewi
31.10.2013, 12.12
Erikoista, mä olen kokenut täällä täysin päinvastaista. En tosin ajele yleensä aamu/iltäpäiväruuhkassa, mutta oma kokemus tosiaan on, että lähes kaikki tietää ja tuntee säännöt.
Omien kokemuksen perusteella esimerkiksi Kampin liepeillä olevista ympyröistä poistuvista autoista ehkä sellaiset 60% käyttää vilkkua. Ainakin noilla hoodeilla olisi jalankulkijana joka päivä hyvä mahdollisuus heittää henkensä, jos autoilijoihin luottaisi.

ptaipale
31.10.2013, 12.27
Väistämissäännöt ovat kiertoliittymän tapauksessa varsin selvät: Tullessaan ympyrään autolla on kärkikolmio ja poistuessaan autoilija kääntyy risteyksestä ja on näinollen väistämisvelvollinen.

Joskus kääntyy, joskus ei. Koska "aina poistuessaan ympyrästä kääntyy" ei ole määritelty lainsäädännössä, tilanne on epäselvä.
Esimerkiksi tässä, jos ajat bussin perässä, vilkutatko?
https://www.google.fi/maps?ll=61.485895,21.792542&spn=0.180609,0.676346&cbp=12,276.55,,0,9.89&layer=c&panoid=_gEHK4O2xZo57JF9bW7cqg&cbll=61.485895,21.792542&t=m&z=11

kolistelija
31.10.2013, 12.34
Joskus kääntyy, joskus ei. Koska "aina poistuessaan ympyrästä kääntyy" ei ole määritelty lainsäädännössä, tilanne on epäselvä.
Esimerkiksi tässä, jos ajat bussin perässä, vilkutatko?
https://www.google.fi/maps?ll=61.485895,21.792542&spn=0.180609,0.676346&cbp=12,276.55,,0,9.89&layer=c&panoid=_gEHK4O2xZo57JF9bW7cqg&cbll=61.485895,21.792542&t=m&z=11
Öö? Aika helppo. Tietenkin tuossa vilkutetaan. Eihän tuossa ole edes vaaraa aiheuttaa epäselvää tilannetta vilkuttamalla.

Oatmeal Stout
31.10.2013, 12.42
Väistämissäännöt ovat kiertoliittymän tapauksessa varsin selvät:
Kiertoliittymässä ja liikenenneympyrässä ajavalla, ellei toisin ole osoitettu,on etuajooikeus eli ei ole väistämisvelvollisuutta siihen tuleviin tai siitä poistuviin ajoneuvoihin ja kiertoliittymää\liikenneympyrää kiertävä pyörätie/klv kuuluu siihen, kunnes KHO toisin toteaa, ja tällöin kiertoliittymässä\liikenneympyrässä pyöräilevällä on samat velvollisuudet ja oikeudet kuin siinä ajavalla autolla.

ealex
31.10.2013, 12.53
Tampereella tämä ongelma ei ilmene pelkästään kiertoliittymien yhteydessä, vaan jokaisessa risteyksessä, missä autoilijalle on laitettu väistämismerkki ennen kevytliikenneväylää.

Minun 8,5km työmatkalla on aika monta risteystä ja jokaisessa autoilijalle on kolmio, mutta tuskin kukaan väistä ja päälleajoyrityksiä tapahtuu huonommalla säällä useampi päivässä, eikä kerran viikossa, kuin aloittaneella.

Tuntuu, että autoilijat tuntevat vain yhden väistämissäännön koskien pyöräilijä – ”pyöräilijä väistää aina”.

Mutta ihmiset ovatkin pohjimmiltaan ääliöitä. Tämän huomasi hyvin, kun taloudessamme oli kaksi erikokoista autoa, Nissanit Micra ja Pathfinder. Kanssa-autoilijoiden käyttäytyminen muuttui täysin, riippuen kummalla autolla olet liikenteessä. :)

IncBuff:ille erikseen, tuskin ajan edes hetkellisesti suoralla 40km/h.

Pikkulauri
31.10.2013, 13.12
Tampereella tämä ongelma ei ilmene pelkästään kiertoliittymien yhteydessä, vaan jokaisessa risteyksessä, missä autoilijalle on laitettu väistämismerkki ennen kevytliikenneväylää.

Minun 8,5km työmatkalla on aika monta risteystä ja jokaisessa autoilijalle on kolmio, mutta tuskin kukaan väistä ja päälleajoyrityksiä tapahtuu huonommalla säällä useampi päivässä, eikä kerran viikossa, kuin aloittaneella.

Tuntuu, että autoilijat tuntevat vain yhden väistämissäännön koskien pyöräilijä – ”pyöräilijä väistää aina”.

Mutta ihmiset ovatkin pohjimmiltaan ääliöitä. Tämän huomasi hyvin, kun taloudessamme oli kaksi erikokoista autoa, Nissanit Micra ja Pathfinder. Kanssa-autoilijoiden käyttäytyminen muuttui täysin, riippuen kummalla autolla olet liikenteessä. :)

IncBuff:ille erikseen, tuskin ajan edes hetkellisesti suoralla 40km/h.

Tässä se "Vuoden pyöräilykaupungin" todellisuus aika tarkkaan on, ei lisättävää.

Kolnaako
31.10.2013, 13.49
Minäkin olen ihmetellyt, miksi kanssa-autoilijat suhtautuvat niin erilailla riippen siitä ajanko perheemme pikku ostoskassilla vai isolla nelivedolla. Sama kuski, sama reitti, samat säännöt. Onko se isomman oikeus niin määräävä tekijä liikenteessä?

Oatmeal Stout
31.10.2013, 14.16
Onko se isomman oikeus niin määräävä tekijä liikenteessä?
Ei koolla ole väliä, jos minulla on isompi - toimii myös kuorma-autokuskeihin vaikka parhaimmillaan pakettiautokuskeissa.

mhelander
31.10.2013, 14.38
Höpsis, mulla on varmasti monella mittarilla riittävän iso jenkkipaku. En silti käytä sitä puskutraktorin tavoin liikenteessä. Sama kuski ja sama ajotapa kuin penaalilla tai 205 pökötillä aikanaan...

Ongelma on moottoriajoneuvojen kuljettajien asenteissa ja/tai virheluulossa että "pyöräilijä väistää aina".

Itse ajan kyllä niin ettei pyöräilijöiden tarvi jännittää liikaa, kunhan noudattavat myös itse sääntöjä. Esimerkiksi väärää puolta vastaan tulevat eivät saa mua väistämään, pysähdyn ennemmin vaikka riittävän reunaan että joutuvat palaamaan omalle puolelleen.

Mutta aiheesta, täällä parhaassa pyöräilykaupungissa on turvallisinta yleensä liikenneympyröissä kun pyöräilee moottoriajoneuvojen kanssa samalla ajoradalla. Kuten yleensäkin tien päällä, tulee vähiten väärinkäsityksiä mikä ajoneuvo väistää ja ketä...

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Tilley
31.10.2013, 14.55
Suht hyvin väistetään Viikissäkin, ehkä 95% väistää. Liittymästä poistujia kyllä varon ja olen valmis vetämään liinat kiinni tarvittaessa.

Onhan se hyvä, että vain kerran kahdessa viikossa jää alle. Jos siis 5 % ei väistä.

Smo
31.10.2013, 15.27
Joissain paikoissa autot eivät tunnu edes tajuavan ajavansa kiertoliittymässä ... väistäminen noin yleensä tuntuu olevan aika arpapeliä.

FillaRilla
31.10.2013, 15.47
Joissain paikoissa autot eivät tunnu edes tajuavan ajavansa kiertoliittymässä ... väistäminen noin yleensä tuntuu olevan aika arpapeliä.
Ei se tajuamattomuus mikää ihme ole esim. ptaipaleen Pori-esimerkissä. Kysessä on ympyrä vaikkei se visuaalisesti siltä näytäkään. Vieraspaikkakuntalaisena autoilijana tuollaisessa paikassa saattaisi hyvinkin ympyrästä poistuessa lipsahtaa fillaristiparan yli.
Ainakin itselle ympyrä aukeni vasta kun streenwievillä ajeli ympyrää ja tarkisti vielä ympyrään sisäänajojen kolmiot ja ympyrämerkit.

Smo
31.10.2013, 15.50
Sitten on nää ympyrät missä kevli ei kulje ympyrän reunaa vaan sen 5-10 metriä sivussa ...

Smo
31.10.2013, 16.02
Voi sanoa että kerran oli autolla ajaessa paha paikka ... joku pikkukylä Seitseminen-Forssa välillä ajamassa autolla liikenneympyrään katon että hampuusimies tulee mutta hyvin kerkiän ensin ... sit puskista tulee suojatielle koira joka oli 10m piuhassa sen hampuusimiehen edelllä ... siinä sit vaan liinat kiinni .. takanatullu auto meinas tulla takakontista sisään. Koittikohan toi rahastaa tolla koiralla vai eikö se vaan tajunnut että koira ei sieltä puskan takaa näy ... ja kun tulee vielä aika reippaasti ..

mutanaama
31.10.2013, 18.36
No kävin sitten tänään ajelemassa useampiakin ympyröitä, ja ei kertaakaan mitään moitittavaa:mad:, ..tanan autoilijat, ei mihkään voi luottaa. Rusan teppanan takana puhuin taksitolpan kohdalla puhelimeen, ja kun lähdin siitä liikkeelle, niin risteyksen yli tulevat pakettiautot antoivat hienosti tilaa. Mutta mitä tulee näihin % kommentteihin, niin joka ikinen päivä kun ajan autolla, saisin uutta peltiä halutessani, kun joku muu törttöilee. Tänään matkalla lentokentältä himaan oli ainakin 3-4 tilannetta, jossa olis rytissyt, jos en olis "luopunut" oikeuksistani. Eli ei ne älykääpiöt osaa sen paremmin huomioida sinistä pakettiautoakaan.

CwA
31.10.2013, 19.18

Sama kokemus, tosi hyvin toimii noissa liittymissä tuo meno, ainakin täällä ympyrässä on selvästi hitaammat vauhdit autoilijoilla kuin monessa muussa risteyksessä, jolloin kerkeävät havainnoimaan mut pyöräilijänä paremmin.

Onhan noita ympyöröitäkin toki monenlaisia.

CwA
31.10.2013, 19.24
Minäkin olen ihmetellyt, miksi kanssa-autoilijat suhtautuvat niin erilailla riippen siitä ajanko perheemme pikku ostoskassilla vai isolla nelivedolla. Sama kuski, sama reitti, samat säännöt. Onko se isomman oikeus niin määräävä tekijä liikenteessä?

Eikä tuo vielä mitään, mutta entäs kun napsautan fillarista takavalon päälle, niin seututien laitaa ajaessa suurempi osa autoista jättää kohteliaasti väliä eikä oikein kukaan vedä hihaa hipoen ohi, mutta kun sammutan valon niin taas vedetään hihaa hipoen kohtalaisen reilulla prosentilla, ei tuollainen kirkkaan keltainen takki voi olla näkymättä, mutta onko niin, että sitä ei ole jos ei punaista pala takana?

Mystisiä asioita nämä, mutta jokin mielikuvien illuusiohan se tuossakin ohjaa käytöstä.

IncBuff
31.10.2013, 20.23
Oulussa on tehty taas remonttia ja uusi kiertoliittymä Limingantullin Prisman kohdille. Mallia on otettu vanhoista ja se on ajettavissa lähes hidastamatta läpi sopivalla linjalla. Sanomattakin selvää että se tekee siitä pyöräilijälle ihan pirun vaarallisen.

HC Andersen
31.10.2013, 20.43
Mä olen huomannut työmatkaliikenteessä että mulle annetaan aika hyvin tilaa autoilijoiden toimesta, pissislaumat väistävät myös hyvin nopeasti koko kelviä tukkimasta kun mä lähestyn. Varustuksena näkyvät vaatteet, eteenpäin osoitavien valojen teho n.2500lm, taaksepäin 200lm sekä AirZound (http://www.airzound.co.uk/).

Smo
31.10.2013, 20.50
Eikä tuo vielä mitään, mutta entäs kun napsautan fillarista takavalon päälle, niin seututien laitaa ajaessa suurempi osa autoista jättää kohteliaasti väliä eikä oikein kukaan vedä hihaa hipoen ohi, mutta kun sammutan valon niin taas vedetään hihaa hipoen kohtalaisen reilulla prosentilla, ei tuollainen kirkkaan keltainen takki voi olla näkymättä, mutta onko niin, että sitä ei ole jos ei punaista pala takana?

Mystisiä asioita nämä, mutta jokin mielikuvien illuusiohan se tuossakin ohjaa käytöstä.

Mulla on ISON takaheijastimen lisäks sellainen vanhanajan turvaviiri heijastimella "Gravel Grinderissa" ja kyllä sillä muutamakymmentä senttiä lisätilaa tulee maantiellä .. liikenneympyrässä tietenkää mitää apuu siitä.

Kosti K.
31.10.2013, 21.27
Hyvä aloitus, sillä olen viime aikoina pohtinut itsekin, että kylläpäs täällä ympyrässä saakin hyvin tietä. Paitsi jos kysesssä on tuollainen IncBuffin kuvailema "läpiajettava" ympyrä, jossa autoilijan ei tarvitse hidastaa yhtään.

Kirjoitin blogiin asiasta myös. Siellä pari arvausta siitä, miksi tilanne on parantunut ainakin täällä päin: http://wp.me/p32Ish-8A (http://t.co/hN7lyKhjib)

nuubiainen
31.10.2013, 22.26
Onhan se hyvä, että vain kerran kahdessa viikossa jää alle. Jos siis 5 % ei väistä.

Tarkoitan tuolla 5% lähinnä sellaisia, jotka eivät selvästikään tajua, että pitäisi väistää. Sitten jarruttavat rajusti viime hetkellä, ja siinä vaiheessa yleensä jarrutan jo itsekin. En pyöräilijänä oikeastaan koskaan luota henkeäni autoilijan käsiin…

Pyörällä ja autolla
01.11.2013, 15.47
Sattuipa sopivasti kun puhutaan liikenneympyrästä http://www.poliisi.fi/poliisi/keski-suomi/home.nsf/PFBD/B382058B642676DEC2257C15006A3D1B
Paikka tämä http://goo.gl/maps/Nj1uk

IncBuff
04.11.2013, 18.55
Tuli tänään taas nähtyä hidastamatta kiertoliittymään ja läpi suoritus Raatissa. Onneksi sitä kelvin jatketta olin lähestymässä minä eikä joku koululainen. Kuljettaja näytti ajaessaan näpyttelevän tekstaria tai jotain muuta kännykkäänsä niin eihän sitä jouda hidastamaan.

mehtä
04.11.2013, 21.51
Oulussa on tehty taas remonttia ja uusi kiertoliittymä Limingantullin Prisman kohdille. Mallia on otettu vanhoista ja se on ajettavissa lähes hidastamatta läpi sopivalla linjalla. Sanomattakin selvää että se tekee siitä pyöräilijälle ihan pirun vaarallisen.

Siihen nyt jouduttiin tekemään semmonen yliajettava kiertoliittymä, että Putkimaan max. 40-50m pitkät (piiput ja mitä höyrykattilanosia ne siellä valmistaakaan) kuljetukset saadaan väljemmille vesille.

p bonk
04.11.2013, 22.35
... Paitsi jos kysesssä on tuollainen IncBuffin kuvailema "läpiajettava" ympyrä, jossa autoilijan ei tarvitse hidastaa yhtään.
...

Ovat muuten kevyen liikenteen kannalta saatanasta nuo näennäisympyrät.

Halloo halloo
04.11.2013, 22.48
Tuli tänään taas nähtyä hidastamatta kiertoliittymään ja läpi suoritus Raatissa. Onneksi sitä kelvin jatketta olin lähestymässä minä eikä joku koululainen. Kuljettaja näytti ajaessaan näpyttelevän tekstaria tai jotain muuta kännykkäänsä niin eihän sitä jouda hidastamaan.

Virkamiehille tietoa liittymästä?

Smo
04.11.2013, 23.51
Virkamiehille tietoa liittymästä?

Tollasiin paikkoihin kolmiot myös liittymästä poistuville ja lisäkilvet fillareista ..

kpyora
04.11.2013, 23.58
...Onneksi sitä kelvin jatketta olin lähestymässä minä eikä joku koululainen...

Pitäisi sanoa, että oma vika, kun käytit klv'ä, etkä ajanut ajoradalla, mutta jätän nyt kuitenkin sanomatta. On monia liittymiä, joita en itse uskalla ajaa klv'ä pitkin, vaan ajan reilusti liittymän kautta, koska se on turvallisempaa.

Yleisesti ottaen kiertoliittymä on hyvä sekä autolle että pyöräilijälle. Se on joutuisa. Pyöräilijän kannalta ainoat turvalliset tavat toteuttaa liittymä ovat joko eritasoinen kevyenliikenteenväylä tai pyöräkaista, joka on kiinni ajoradassa.

Eritasoliittymät ovat taiteenlaji, jota ei oikein Suomessa osata. Kaikki pääkaupunkiseudulla pyöräilevät tuntevat Finnoon liiittymän, joka sai jopa jonkun palkinnon. Kun HS:ssa menin analysoimaan, miksi liittymä on vaarallinen, pahastui suunnittelija! :mad: Nyt liittymään on hiljaksilleen korjattu vuosien saatossa, mutta täysin sitä ei saada toimimaan ellei koko typeryytä pureta. :D :D :D Suunnittelija on täysin kelvoton tehtäväänsä, mutta tuskin hänelle on annettu kenkää.

Smo
05.11.2013, 01.18
Kun HS:ssa menin analysoimaan, miksi liittymä on vaarallinen, pahastui suunnittelija! :mad: Nyt liittymään on hiljaksilleen korjattu vuosien saatossa, mutta täysin sitä ei saada toimimaan ellei koko typeryytä pureta. :D :D :D Suunnittelija on täysin kelvoton tehtäväänsä, mutta tuskin hänelle on annettu kenkää.

Löytyykö noita vielä jostain? Kiinnostaisi kun on viime aikoina tullut ajeltua tuosta jokukin kerta ---

IncBuff
05.11.2013, 10.52
Pitäisi sanoa, että oma vika, kun käytit klv'ä, etkä ajanut ajoradalla,
Niin oma vikahan se oli jo siksi että olin liikkeellä pyörällä enkä esim. tukkirekalla tai sorakasetilla, vaikka ko. sankari tuskin olisi edes niitä huomannut puhelinta räplätessään.

Sinä toki voit sanoa että olisi pitänyt ajaa ajoradalla ko. paikkaa tuntematta. Tuossa kohtaa kun siinä ei ole mitään järkeä vaan joutuisi tarpeettomasti poukkoilemaan. Yleisesti ottaen tuossa on hyvin vähän autoliikennettä ja sekin vähä väistää hyvin. Nyt vaan sattui kohdalle piittaamaton kusipää joka olisi voinut sattua missä risteyksessä tahansa riippumatta siitä olinko ajoradalla vai klv:llä.

Halloo halloo
05.11.2013, 13.37
IncBuff, ota yhteyttä oululaisiin virkamiehiin. Kerro ongelmapaikasta ja vaadi muutosta.

Amfinaut
05.11.2013, 17.00
Raatin liittymä (https://maps.google.fi/?ll=65.019252,25.46147&spn=0.002032,0.008256&t=m&z=18) ei minustakaan ole ollut kovin ongelmallinen, tosin mahdollisesti juuri tuon autoliikenteen vähäisyyden vuoksi. Pahin tilanne tulee juuri ajettaessa ajoradalla pohjoisesta etelään (https://maps.google.fi/?ll=65.019454,25.461545&spn=0.000002,0.004128&t=m&layer=c&cbll=65.019524,25.461609&panoid=kdiKPyAPgNTg85Kf9DrSgA&cbp=12,200.33,,0,5.46&z=19), jolloin joillekin ei välttämättä valkene, että tien ylittäjiä on väistettävä ympyrästä poistuttaessa.

IncBuff
05.11.2013, 18.09
Ei tuo liittymä minustakaan ongelmallinen ole joten siksi en aio ottaa yhteyttä yhtään mihinkään. Kuljen tuosta kuitenkin jatkuvasti ja nyt oli eka potentiaalinen vaaratilanne, joka ei edes eskaloitunut koska näin sen ennalta. Tuollaisiin välinpitämättömiin kusipäihin jotka keskittyy liikenteessä kaikkeen muuhun kuin ajoneuvon kuljettamiseen ei paljon mikään auta.

Kyseinen auto tuli Pikisaaresta ja kääntyi kohti siltoja. Itse tulin keskustasta päin ja olin menossa Tuiraan eli ko. autoon nähden oikealta.

Amfinaut
05.11.2013, 18.25
Juu no tuossa tapauksessa ei kyllä mitään epäselvää ole, paska kuski ratin takana.

spege
12.11.2013, 18.36
Savonlinnassa on muuten hyvät kiertoliittymät pyöräilijälle, mutta Prisman lähellä oleva on poikkeus. Todella korkeat reunakivet jätetty kun menee suojatielle. Autoilijat pystyy ajamaan kiertoliittymässä 50 km/h ei hidasta vauhtia.

ealex
12.11.2013, 18.38

Nyt väistämätön on sitten tapahtunut, eli yksi autoilija on onnistunut päälleajoyrityksessään, tällä kerta en kerinnyt jarruttaa. Tämä tapahtui tosin liikennevaloristeyksessä, joten on vähän offtopikkiä. Ajoin pyörätien jatkeella ja minulle oli vihreä valo, edestä tullut auto kääntyi oikealle ja törmäsi eturenkaallaan minun etupyörään: https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=61.477993,23.871907&spn=0.004524,0.009645&t=m&z=17&layer=c&cbll=61.477964,23.872215&panoid=kO_3HM0Jl4XwB7xBoGXclQ&cbp=12,77.16,,0,0

Auton eturenkaan pölykapseli lensi palasissa pois ja pyörän ohjaustanko vääntyi 45º, mutta onneksi ei käynyt mitään pahempaa. Onneksi olin läskipyörällä liikenteessä, eturengaskin säilyi suhteellisen pyöreänä ja hiilikuituhaarukka on ainakin toistaiseksi yhtenä kappaleena.

Oli pimeää, märkää, vettä ilmassa, minulla oli kirkas etulamppu päällä.

Pikkulauri
13.11.2013, 09.51
Nyt väistämätön on sitten tapahtunut, eli yksi autoilija on onnistunut päälleajoyrityksessään, tällä kerta en kerinnyt jarruttaa. Tämä tapahtui tosin liikennevaloristeyksessä, joten on vähän offtopikkiä. Ajoin pyörätien jatkeella ja minulle oli vihreä valo, edestä tullut auto kääntyi oikealle ja törmäsi eturenkaallaan minun etupyörään: https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=61.477993,23.871907&spn=0.004524,0.009645&t=m&z=17&layer=c&cbll=61.477964,23.872215&panoid=kO_3HM0Jl4XwB7xBoGXclQ&cbp=12,77.16,,0,0

Auton eturenkaan pölykapseli lensi palasissa pois ja pyörän ohjaustanko vääntyi 45º, mutta onneksi ei käynyt mitään pahempaa. Onneksi olin läskipyörällä liikenteessä, eturengaskin säilyi suhteellisen pyöreänä ja hiilikuituhaarukka on ainakin toistaiseksi yhtenä kappaleena.

Oli pimeää, märkää, vettä ilmassa, minulla oli kirkas etulamppu päällä.

Samassa risteyksessä on minullakin ollut pari läheltä-piti tilanne. Kai siinä autoilijalla on niin kova kiire päästä Pyhäjärventielle (VT9) vetään täysii, ettei tulevan vauhdin huumassa pysty vastaantulijoita havainnoimaan. Kangasalan suunnasta tultaessa siinä saa olla todella varovainen...

Hyötypolkija
13.11.2013, 10.34

Huh! Pitääkö tuo gmapsin kuva paikkansa, eli autoilijoilla on perinteinen nuolivalo? Jos näin on, ja sinulla todella paloi vihreä, autoilija ajoi siis punaisia päin. Kai poliisi kävi toteamassa törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen ja vähintään päiväsakot seuraamuksena?

Kyseinen auto tuli Pikisaaresta ja kääntyi kohti siltoja. Itse tulin keskustasta päin ja olin menossa Tuiraan eli ko. autoon nähden oikealta.

Hienosti on autoilijan suunnasta hopeakuuset(tms.) laitettu blokkaamaan näkyvyyttä oikealle. Haittaa varsinkin tekstaria näpytellessä...

Ja tosiaan kaikki tuollaiset kahtasataa läpiajettavissa olevat(kuten tässä N->S) ympyrät pitäisi poistaa. Kevyelle liikenteelle ovat toki vaarallisia, mutta sehän ei ketään kiinnosta. Sen sijaan sen pitäisi kiinnostaa, että autoilijaurpot ajavat silloin "sujuvuuden nimissä" siitä sitä kahtasataa ja vievät idean koko liikenneympyrältä. Ympyröissä kuuluu ajaa rauhallisesti, jotta sinne liittyminen tapahtuu sujuvasti. Mutta suomalaisjuntit ajaa täälläkin niissä ruuhkautuvissa ympyröissä niin, että jonotetaan ikuisuus ja ympyrään päästyä ajetaan läpi niin lujaa kuin romulla uskaltaa muka sujuvoittaen liikennettä. Miksiköhän ne menee tukkoon...?

JackOja
13.11.2013, 10.40
...Ajoin pyörätien jatkeella ja minulle oli vihreä valo, edestä tullut auto kääntyi oikealle ja törmäsi eturenkaallaan minun etupyörään: https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=61.477993,23.871907&spn=0.004524,0.009645&t=m&z=17&layer=c&cbll=61.477964,23.872215&panoid=kO_3HM0Jl4XwB7xBoGXclQ&cbp=12,77.16,,0,0

Huh! Pitääkö tuo gmapsin kuva paikkansa, eli autoilijoilla on perinteinen nuolivalo? Jos näin on, ja sinulla todella paloi vihreä, autoilija ajoi siis punaisia päin...

ealexhan sanoo tuossa, että autoilija kääntyi oikealle....

Hyötypolkija
13.11.2013, 10.52
Eli tuosta oikealle(?): https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=61.477916,23.872679&spn=0.004385,0.016512&t=m&layer=c&cbll=61.477897,23.872877&panoid=xCCChj4zHjuFBNw1LCGlDA&cbp=12,321.6,,0,1.81&z=17

Ja vaikka tarkoittaisi tarkkailijasta katsoen oikealle, tuolta toisestakin suunnasta on nuolivalo.

Vai enkö nyt vaan älyä...

JackOja
13.11.2013, 11.02
...tuolta toisestakin suunnasta on nuolivalo...

Niinpäs muuten onkin :o

ealex
13.11.2013, 11.07
Autoilija tuli vastaan ja kääntyi oikealle, tosin sillekin näyttäisi olevan nuolivalo: https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=61.477896,23.872873&spn=0.00001,0.013937&t=m&layer=c&cbll=61.477877,23.873076&panoid=ss2VB-SCQsEy6Z9iMnR9pQ&cbp=12,312.16,,0,0&z=17 mutta mielestäni molemmille palaa vihreät samaan aikaan, ainakin usein autoilijat yrittävät ajaa päälle siellä. Ja tosiaan, Kangasalan suunnalta tuleville klv-käyttäjille riski on moninkertainen.

Kun autoilija tunnusti virheensä, en soittanut poliiseille. Lommoutunut etulokari saa toimia rangaistuksena / muistutuksena...

JackOja
13.11.2013, 11.23
...mutta mielestäni molemmille palaa vihreät samaan aikaan, ainakin usein autoilijat yrittävät ajaa päälle siellä....

Jos autoilijoille on koko setti PU-KE-VI nuolivalot ja vihreä palaa niin kevytliikenteen valon ei pitäisi mitenkään olla vihreä samaan aikaan.
Jos taas autoilijoille olisi se pelkkä vihreä nuolivalo (tai keltainen ja vihreä) niin samanaikainen vihreä on mahdollinen.

LJL
13.11.2013, 11.30
Jos autoilijoille on koko setti PU-KE-VI nuolivalot ja vihreä palaa niin kevytliikenteen valon ei pitäisi mitenkään olla vihreä samaan aikaan.
Jos taas autoilijoille olisi se pelkkä vihreä nuolivalo (tai keltainen ja vihreä) niin samanaikainen vihreä on mahdollinen.

Totta på totta. Erittäin mielenkiintoinen detalji jota ei ole tullut ajatelleeksi... Mutta eikö nimenomaan siis niin päin, ettei liene koskaan mahdollista että se vihreä nuolivalo palaisi samaan aikaan vihreänä sekä autoille että risteävän tien ylittävälle kelville, mutta auto-opastimen pyöreä vihreä valo voi olla vihreänä samaan aikaan. Vai.

lansive
13.11.2013, 11.37
Nuolivalo tarkoittaa aina, ettei vastaantulevaa liikennettä ole.

Hyötypolkija
13.11.2013, 11.38
Joo vihreä nuolivalo ja suoraan kelvillä vihreä valo ei voi palaa koskaan samaan aikaan. Tai tekninen vika on toki mahdollinen...

Ja sitä juuri tarkoitin, kun kuvissa näyttäis olevan perinteiset nuolivalot, eli autoilija ei saa koskaan kääntyä, jos kelvillä palaa vihreä. Silloin autoille palaa punainen nuolivalo.

Jos olisi uudemman tyyppinen, mistä punainen nuoli puuttuu, olisi autoilija toki silloinkin väistämisvelvollinen. Mutta nyt varmaan oli tyytyväinen, jos pelkällä klommolla selvisi, punaisia päin ajaminen on aika kovan rangaistuksen paikka. Varsinkin, kun jotain vielä sattuu samalla...

Kuulostaa aika huolestuttavalta, että noin ko. paikassa käy useinkin. Huh-huh!

bomba
13.11.2013, 11.39
Autoilija tuli vastaan ja kääntyi oikealle, tosin sillekin näyttäisi olevan nuolivalo: https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=61.477896,23.872873&spn=0.00001,0.013937&t=m&layer=c&cbll=61.477877,23.873076&panoid=ss2VB-SCQsEy6Z9iMnR9pQ&cbp=12,312.16,,0,0&z=17 mutta mielestäni molemmille palaa vihreät samaan aikaan, ainakin usein autoilijat yrittävät ajaa päälle siellä. Ja tosiaan, Kangasalan suunnalta tuleville klv-käyttäjille riski on moninkertainen.

Kun autoilija tunnusti virheensä, en soittanut poliiseille. Lommoutunut etulokari saa toimia rangaistuksena / muistutuksena...

IKINÄ ei pala autoilijalle vihreä nuolivalo, jos kevyelle liikenteelle risteävällä tiellä palaa vihreät. Nuolivalo tarkoittaa poikkeuksetta sitä, että autoilija voi kääntyä yksinoikeudella ja ketään muuta ei ohjata hänen ajolinjalleen sillä välin, ei toisia autoja eikä kevyttä liikennettä.

ptaipale
13.11.2013, 11.45
Nuolivalo ei saa palaa oikealle samaan aikaan kun sen ajolinjan kanssa risteävä jalankulkijavalo on vihreä. Joko jompikumpi ajoi punaisia päin, tai valoissa on aivan karmea virhe jolloin kolari olisi tienpitäjän syy, ei kummankaan ajoneuvon kuljettajan.

Liikennevalopäätös 39 §:
"Jos vihreän nuolen muotoisella opasteella ohjataan kääntyvää liikennettä, ei tätä suuntaa risteävälle ajoneuvo-, jalankulku- tai raitiovaunuliikenteelle saa samanaikaisesti näyttää vihreää valoa eikä raitiovaunuliikenteelle muuta ajon sallivaa opastetta."

ptaipale
13.11.2013, 11.50

Ei voi olla: jos on vihreä nuolivalo, se tarkoittaa että risteäville jalankulkijoille (tai muille) ei saa olla vihreää samaan aikaan.

Jos on suoraan ajaville tavallinen vihreä, niin silloin tietysti saa olla kääntyvän liikenteen kanssa risteävällä suojatielle tms vihreä.

(Oma lukunsa on sitten se, että ihan aina ei ole selvää, mikä on kääntymistä, joskin liikennevaloristeyksissä tämä on jokseenkin poikkeuksetta osoitettu riittävän hyvin).

ealex
13.11.2013, 11.51
No johan on ihme juttu, ei auta, kun lähteä paikan päälle valojen toimintaa dokumentoimaan. :)

LJL
13.11.2013, 11.53
Ei voi olla:

Voi siinä opastintolpassa olla, ei kait Jack tarkoittanut palamista vaan opastimen rakennetta. Jos oikein ymmärsin. Hieno sitaatti tuossa yllä liikennevalopäätöksestä :D Loistavaa täsmällisyyttä.

LJL
13.11.2013, 11.54
No johan on ihme juttu, ei auta, kun lähteä paikan päälle valojen toimintaa dokumentoimaan. :)

Oot siellä kuin Matti Näsä, "jumankauta juunääs päivää, valot palaa ja sokeiden räikät huutaa" :D Jos en olisi töissä niin kaivaisin sen linkin.

EDIT: Äh, ihan sama http://www.youtube.com/watch?v=uyh5zkYCgco

JackOja
13.11.2013, 11.56
^^eikun mulla oli (kerrankin!) joku ajatushäiriö :o
Vihreän Nuolivalon palaessa ei tosiaankaan voi olla (valoja noudattavaa) risteävää liikennettä oli tolpassa mikä kombinaatio valoja tahansa.

Kyllä jonkun Tampesterilaisen kannattaa käydä tsekkaamassa miten noi oikein toimii tuossa risteyksessä.

Smo
13.11.2013, 15.49
Sellasia vähän hämääviä valojahan on missä palaa vihreä nuoli oikealle sitten muuttuu normivihreäksi ja samanaikaisesti kevyelle liikenteelle vaihtuu vihreät.

Pikkulauri
13.11.2013, 15.50
^^eikun mulla oli (kerrankin!) joku ajatushäiriö :o
Vihreän Nuolivalon palaessa ei tosiaankaan voi olla (valoja noudattavaa) risteävää liikennettä oli tolpassa mikä kombinaatio valoja tahansa.

Kyllä jonkun Tampesterilaisen kannattaa käydä tsekkaamassa miten noi oikein toimii tuossa risteyksessä.

Täytyy huomenaamulla ajaa tuolta kautta töihin.

ealex
13.11.2013, 15.52
Kävin tarkistamassa, nuoli on valoista poistettu ja välillä vihreät palaa molemmille, välillä vain kevyelle liikenteelle.

justus6969
16.11.2013, 02.54
täkäläiset ympyrät on liian yksinkertaisia, mun mielestä erityisesti fillareille pitäisi suunnitella taikaympyröitä
http://www.youtube.com/watch?v=nCK5-8nyWxw
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_%28Swindon%29
palsta-avautumiset pääsis nextille levelille

CwA
16.11.2013, 03.59
täkäläiset ympyrät on liian yksinkertaisia, mun mielestä erityisesti fillareille pitäisi suunnitella taikaympyröitä
http://www.youtube.com/watch?v=nCK5-8nyWxw
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_%28Swindon%29
palsta-avautumiset pääsis nextille levelille

Yksi tuttu asuu tuolla, väittää ettei se ole ollenkaan ihmeellinen ajaa, kehui jopa helpoksi verrattuna moneen tavalliseen risteykseen. Tiedä sitten vedättikö vai ei, mutta ehkä se vain näyttää pahalta :D

Onkos muualla muuten tehty kiertoliittymiä vääriin risteyksiin? Hiljaiseen risteykseen tekivät kiertoliittymän, mutta vilkkaaseen risteykseen eivät tehneet, moni ihmetteli kuinka sellaiseen risteykseen tekivät josta juuri kukaan ei koskaan käänny, mutta sitten risteys josta puolet kääntyy ei saanut kiertoliittymää, jossa se ehkä olisi jopa jotain hyödyttänytkin, jotenkin tuntuu, että sellaista saattaisi olla muuallakin?

mutanaama
16.11.2013, 12.16
Varmasti typerimmät kiertoliittymät löytyvät itäkeskuksesta.

Smo
16.11.2013, 12.39
Tollane sen olla pitää. Huomatkaa kuinka pyörätiet seuraavat valtaväyliä. Eindhoven, Hollanti.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/p480x480/1460999_554028871333488_1926752581_n.jpg

tvhakala
16.11.2013, 21.43
Samoja havaintoja minullakin kuin aloittajalla. Suurieleiset käsimerkit tehoavat kyllä joihinkin autoilijoihin, mutta eivät läheskään kaikkiin, edes kirkkaassa päivänvalossa, jolloin näkyvyyden ei pitäisi olla niin mahdottoman huono. Suuntavilkkujakaan eivät monet käytä, kiertoliittymissä tai ylipäätään muuallakaan. Mikähän siinäkin on niin vaikeata? Ei viitsi vaivautua muutaman hassun ihmishengen takia?

Kerran kiertoliittymässä kävi niinkin, että autoilija väistämisvelvollisena ensin oli antavinaan minulle tietä (eli ihan selkeästi pysäytti autonsa), mutta juuri kun olin saanut pyörän liikkeelle ylittääkseni kadun, autoilija kiihdytti ja minun piti tehdä hätäkäännös jotta vältyin töytäisyltä (en siis päässyt tien yli, eli ei siinä nopeuden väärinarvioinnistakaan voinut olla kyse). Ja tämä tapahtui siis täydessä päivänvalossa.

Monesti toivoo, että saisi edes jotain kontaktia näihin ”hulluihin” autoilijoihin ja kysyttyä, että mikähän mahtoi olla tappoyrityksen motiivina tällä kertaa. Voihan olla, että törttöilylle olisi joissakin tilanteissa olemassa ihan ymmärrettävä syy, mutta kun keskusteluyhteys puuttuu, niin pyöräilijänä helposti olettaa, että autoilijat nyt vain itsepintaisesti kieltäytyvät noudattamasta liikennesääntöjä. Auttaisi myös meitä autottomia pyöräilijöitä ymmärtämään paremmin autoilijoiden näkökulmaa ja tekemään itsekin voitavamme turvallisuuden parantamiseksi.

Matsuma
18.11.2013, 19.28
Jep, kiertoliittymät rakennetaan Suomessa väärin ja vaarallisiksi pyöräilijän kannalta. Parannettavaa riittäisi vaikka millä mitalla. http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ksv_2013-04-23_Kslk_12_El/A46A76F2-B320-459A-A7B0-9CF3C8C8077B/Liite.pdf

alli
18.11.2013, 23.31
^Mukava lukea tuota tutkimusta. Kerrankin selvästi selitetty, miten pyöräilijälle rakennetut kummat koukerot ja käännökset on poissa muun liikenteen havaitsemisesta, ja samalla ajorataa pitkin liikkuvankin on usein hankala ennakoida, tuleeko fillaristin kanssa kohtaamista vai ei. Myös ilmaisu "pyöräilijän vahva etenemisen motiivi" ilahdutti.

Näemmä työmatkallekin tulee rakenteille varmaan lähiaikoina uusi liikenneympyrä, joka ei kyllä näytä tuovan parannusta nykytilanteeseen, harmi. Tuossa sanottiin myös, että satunnaisena havainnointiaikana Viikintien ja Pihlajamäentien risteyksen kiertoliittymässä vain alle 40 % kiertotilasta poistuvista ajoneuvoista väisti kevyttä liikennettä. Aika vähän. Tuossa ylitän ajoradan sen verran harvemmin, että en osaa sanoa, oliko tyypillinen tulos. Viikintien ja Viilarintien risteyksessä väistämisprossa on mielestäni parempi.

Oatmeal Stout
19.11.2013, 11.35
Jep, kiertoliittymät rakennetaan Suomessa väärin ja vaarallisiksi pyöräilijän kannalta. Parannettavaa riittäisi vaikka millä mitalla. http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ksv_2013-04-23_Kslk_12_El/A46A76F2-B320-459A-A7B0-9CF3C8C8077B/Liite.pdf
Ja autoilijat koulutetaan väärin.

JN75
19.11.2013, 15.37
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288622570103.html

Tutkimuksen mukaan yhdeksällä prosentilla kaikista vastaajista ei ollut mitään järjellistä käsitystä siitä mitä kärkikolmio tarkoittaa, eivätkä he osaneet perustella merkin tarkoitusta edes summittaisesti. Autoilijoista tietämättömien osuus oli noin viisi prosenttia.

Eipä tarvitse ihmetellä miksei väistämisvelvolliset autoilijat väistä pyöräilijää. Kiertoliittymä on sitten varmaan vielä hankalampi ymmärtää kuin tavallinen risteys.

Smo
19.11.2013, 16.15
Eipä tarvitse ihmetellä miksei väistämisvelvolliset autoilijat väistä pyöräilijää. Kiertoliittymä on sitten varmaan vielä hankalampi ymmärtää kuin tavallinen risteys.

Ei ihan noinkaan. Keskimäärin tuntuu siltä että autoilijat eivät vaan välitä.

FillaRilla
19.11.2013, 17.43

Tutkimuksen mukaan yhdeksällä prosentilla kaikista vastaajista ei ollut mitään järjellistä käsitystä siitä mitä kärkikolmio tarkoittaa, eivätkä he osaneet perustella merkin tarkoitusta edes summittaisesti. Autoilijoista tietämättömien osuus oli noin viisi prosenttia.

Tämä sama uutisointi oli myös reilu vuosi sitten elokuussa. Ja on ollut usein aikaisemminkin. Ja tuolloin aikaisemmin, ehkäpä jo lähes kymmenen vuotta sitten, näin jossain nämä psykologien laatimat kyssärit, joilla lopputulemaan kärkikolmion merkityksen tuntemisesta on tultu. Kysymyksissä kysyttiin "mikä näistä merkeistä tarkoittaa hirvivaaraa?" Ja mallimerkeissä oli yksi, jossa hirvenkuva oli kolmiossa kärki alaspäin. Tätä merkkiä vastanneet olivat tutkimuksen mukaan niitä, jotka eivät tunne kärkikolmion merkitystä. Jotenkin näin maallikkopsykologista tuntuu aika erikoiselta päätelmältä, että väärin tarkoituksella harhauttavaan kysymykseen vastanneet eivät tunne kärkikolmiota. M.O.T?

tvhakala
19.11.2013, 23.41
Itse olen lukemattomia kertoja ollut tilanteessa, jossa väistämisvelvollinen autoilija on selvästi minut havainnut (eli syntynyt katsekontakti), mutta siitä huolimatta tunkenut eteen. Monesti vieläpä autoilijan ilme on ollut vähän nolo, mikä viittaa siihen, että kyllä ne säännöt tunnetaan, mutta ei vaan huvita noudattaa, koska autoilijalla on aina tietysti kiireempi ja muutenkin tärkeämpää menoa kuin pyöräilijällä.

mutanaama
20.11.2013, 00.08
En mä nyt oikein tiedä, että mitä tuohon vois sanoa, 99% autot antaa tietä, jotkut livahtaa nopeampana edestä. Mut kaiken kaikkiaan säännöt alkaa mennä meihinkin perille.

JN75
20.11.2013, 11.11
Ei ihan noinkaan. Keskimäärin tuntuu siltä että autoilijat eivät vaan välitä.

Olet oikeassa, että useat autoilijat eivät edes katso tuleeko kevyenliikenteenväylää pitkin joku siihen risteykseen.

Viime kesänä Hervannassa yksi autoilija väitti minulle,että kärkikolmion takaa tulevan autoilijan ei tarvitse väistää pyöräilijää. Ei kyllä osannut oikein mitenkään perustella asiaa. Autoilija ei millään ymmärtänyt minun kommenttejani ja lähtikin sitten pois vauhdilla.Tämä autoilija on siis varmasti vieläkin sitä mieltä, että ei tarvitse väistää pyöräilijöitä.