PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalben Sammy Slick vs. Land Cruiser arvotelu

jcool
30.10.2013, 12.50
Moro,

Ohessa kokemuksia otsikon renkaista, ajokkina CAADX cyclocross:

Sammy Slick:
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/sammy-slick.html

Aivan loistava rengas huilaamaan ja aika hyvä sivuttaispito. Todella mukava rengas ajella tiellä ja myös poluilla. Sitten ne miinukset...
Lumessa/jäällä ei pitoa juuri ollenkaan. Samaa voi sanoa mudassa. Renkaat menee jatkuvasti puhki, eli ei kestä sepeliajoa näillä! Renkaat menee puhki jopa normaalilla soratiellä. Sääli, koska erittäin mukava rengas, laitan kyllä kesällä takaisin alle!

Testiä takana noin 300km eri olosuhteissa, kuten reiteillä, tiellä, mudassa ja lumessa sekä jäällä.

Land Cruiser:
http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/land-cruiser.html

Nämä oli pakko laittaa Sammyjen tilalle, koska en halua nastoillakaan ajella. Renkaat tuntuu pehmeämmälle kuin Sammyt eikä huilaakkaan niin hyvin. Vaati kovasti työtä, että pysyy vauhti päällä (Sammyt huilas todella kevyesti ku vertaa näihin). Nyt vasta noin 20 km testiajoa takana, mutta kerran meinasin jo kaatua ku sivuttaispitokaan ei ollut hyvä (asvaltilla irtosora). Ajoin erittäin rankkaa puhkeamistestiä vaikeista paikoista, kuten tietyöt ja eräs paha polku sepelin kera, jossa Sammy puhkesi takuulla. Ainakin vielä pukeamaton, joten näillä mennään :-) Renkaassa on hyvä kuvio ja veikkaan, että toimii paremmin lumessa. Toi "korotettu" kuvio toivottavasti auttaa sepelihelvetissä ajamisessa. Laitan vielä kommentia tuosta puhkeamattomuudesta ku on se 300 km näilläkin :-)

jcool
30.10.2013, 13.00
Vielä kommentti... Sammy protection level 4 vs. Land Cruiser protection level 3. Eli onko lienee numeroilla sanottuna vahvempi tuo Sammy :-) Käytännössä en voi vielä varmuudella sanoa, tai sitte minulla oli vaan niin huono tuuri noiden Sammyjan kanssa.

kuovipolku
30.10.2013, 16.09
Vertailtavana ovat 360 gramman ja 615 gramman renkaat. Voisi ajatella että löytyisi myös joku rengas joka täyttäisi paremmin määritelmän "Muuten kuin Sammy Slick mutta pistosuojatumpi".

Tai voisi kokeilla pistosuojanauhoja. Ne eivät ihmeitä tee ja taitavat leikata osan ajo-ominaisuuksista ja eivät välttämättä sovi aivan alhaisimmilla paineilla ajamiseen ongelmaan, mutta FWIW olen itse käyttänyt niitä sekalaisessa ajossa Rocket Ronien keston lisäämiseen kohtalaisen hyvin tuloksin.

(Ja Land Cruiserin vertailu nastarenkaisiin onnistuu vasta kun saadaan nastarengaskelit...)

jcool
30.10.2013, 16.45
Vertailtavana ovat 360 gramman ja 615 gramman renkaat. Voisi ajatella että löytyisi myös joku rengas joka täyttäisi paremmin määritelmän "Muuten kuin Sammy Slick mutta pistosuojatumpi".
...

Hyvä kommentti! Mä olen täysin amatööri ja ihmetellyt miksi kaikki meuhkaa tuosta renkaiden painosta. No nyt se on pakko myöntää, että painavammalla renkaalla meni niin paljon huonommaksi ajaa.

Pyöräsuvalalla kävin shoppaileen ja siihen hätään ei löytynyt sopivampaa kumea :-) Onneksi en ostanut nastarengasta, olis menny fiilis koko ajamisesta. Kyllä siinä myyjän kanssa hiplattiin monta rengasta läpi ja otin Land Cruserit, oli vielä ihan ok hintaiset. Kiitokset Suvalan suuntaan.

Edit...Sammyjen kohdalla on max kuorma 70 kg. Jokohan mä olen ylipainoinen Sammyille :-) Kait se on yhtä rengasta kohti kuormattuna ja aina meni takarengas puhki.

nure
30.10.2013, 17.37
Land Cruiserhan on tuollaista perustavaraa... Laitas Kojakit alle, pitoa ja nopeutta sekä vielä kevyemmät ja kestää!

isokanki
08.11.2013, 14.36
Mulla tuli myöskin noi Sammyt CAADX:n mukana. Muuten tosiaan mainiot renkaat, mutta takarengas puhkesi normaalissa kelviajossa muutaman sadan kilometrin välein. Vaikka oli pistosuojanauhat.. Lopulta ostin taakse Schwalbe Marathon Supremen, johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Edessä vielä alkuperäinen Sammy, jolla nyt ajeltu joku 4000 kilometriä ilman ongelmia.

Merckx
09.11.2013, 08.17
Mulla takana samaten joku 4000 km sekalaista asfaltti - hiekkatie - kevliajoa, eikä yhtään rengasrikkoa Sammy Slickeillä. Takarenkaassa ei kannata pumpata paineita aivan siihen suositustappiin - ovat epämukavat ajaa ja tappajasepelit rikkoo renkaat. Max 4 bar --> 3 bar.

isokanki
28.11.2013, 14.35
Mulla takana samaten joku 4000 km sekalaista asfaltti - hiekkatie - kevliajoa, eikä yhtään rengasrikkoa Sammy Slickeillä. Takarenkaassa ei kannata pumpata paineita aivan siihen suositustappiin - ovat epämukavat ajaa ja tappajasepelit rikkoo renkaat. Max 4 bar --> 3 bar.
Pläskillä pojalla pitää olla kovat paineet. :(