Näytä tavallinen näkymä : Edge® Touring Plus
Vaikuttaa mielenkiintoiselta matkailukäytössä. En ole edes nähnyt laitetta, saati kokeillut.
Yhdysvalloissa Plus maksaa 300 dollaria ja halvempi malli $ 249. Plussassa sykemittaus "optional", tavitsee ehkä sykevyön tme.
Laite ei taida korvata syke- tai tehomittareita. Onko palstalaisilla kokemuksia laitteesta? Voisi sopia matkapyöräilijöille ja fillarituristille.
https://static.garmincdn.com/en/products/010-01165-00/g/cf-lg.jpg
Hiukan eri softalla varustettu edge800, varmaan ihan soiva peli kuvailemaasi käyttöön..
näin valmistajan "mainoksessa"
Edge Touring ja Edge Touring Plus
Edge Touring GPS-navigaattorimallit sisältävät esiladatut pyöräilykartat Euroopasta kohdepisteineen. Anna osoite tai etsi kohdepisteitä ja Edge Touring ohjaa käännös käännökseltä määränpäähän. Automaattista reititystä hyödyntäen on kätevä valita haluttu reitti laitteen ehdottamasta kolmesta reittivaihtoehdosta. Edge Touring vie pyöräilijän helposti takaisin lähtöpisteeseen. Edge Touring Plus toimii langattomasti lisävarusteena myytävän Garmin-sykeanturin kanssa. Se ilmoittaa myös yhteensopivien sähköpyörien jäljellä olevan akun varaustilan. Barometrinen korkeusmittari kertoo tarkasti pyöräilyreitin korkeusmuutokset.
Edge Touring Sh. 269€
Edge Touring Plus Sh. 329€
Saatavuus: heti
Grandi66
14.10.2013, 21.40
Toimii matkailukäytössä mainiosti. Kartat on reitittäviä ja kattaa kaiken mitä pyörämatkailija tarttee. Ei, ei ole minulla, möin tuollaisen asiakkaalle (se halvempi). Itse käytän 810 ja touringissa on yksinkertaisempi softa.
Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
anttif79
22.01.2014, 23.52
Onko noissa kartoissa polkuja vaiko van esim latupohjat? Voiko tohon laittaa Garminin Topo Light kartat kaveriksi vaiko sijaan?
Ostin Touringin, ilman plussaa. Toimi heti hienosti ja sain kartat tietokoneelle.
Käyttöjärjestelmä ja kartat sai päivittää heti. Systeemin päivitys kävi helposti, mutta kartat eivät mahtuneet. Eipä ongelmaa, piti vaan säätää asentamaan mukaan tulleelle muistikortille. Se oli jo paikoillaan.
Yksi ihmetyksen aihe oli, kun etsin reittejä nettiselaimella osoitteesta connect.garmin.com. Selaimeen piti asentaa plug in. Alkuun kartat näkyivät, mutta sitten eivät. Olin valinnut mittarin tallennusmuistiksi kortin, sitä ei nettiselain löytänyt. Siirsin ajetut reitit mittarin sisäiseen muistiin ja sitten ne sai selaimelle.
Ajetut reitit voi katsoa myös Google Earthista. Selaimella voi suunnitella reitit ja siirtää mittariin. Se on aika helppoa ja toimii, kunhan muistaa ensin tallentaa reitin selaimen kautta.
200 km:n kokemuksella laite on kiva ja toimii, mutta kosketusnäytön tarkkuus ja kosketuksen herkkyys ovat kaukana nykyisistä älypuhelimista.
Touring näyttää korkeudet karttatietojen mukaan, mutta esim. Edge 810:ssa on ilmanpaineen mittaukseen prustuva korkeusmittari. Tourin ei näytä nousuprosentteja.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia laitteesta.
Karttanäkymä:
http://www.helos.fi/photos/touring/1.jpg
Nopeus- yms-näyttö:
http://www.helos.fi/photos/touring/2.jpg
Googe Earthissa, pikkukuvat ohjelmasta, en mun:
http://www.helos.fi/photos/touring/3.jpg
Selaimella kartasta:
http://www.helos.fi/photos/touring/4.jpg
http://www.helos.fi/photos/touring/5.jpg
reappear
27.02.2014, 12.28
Onnistuuko tuossa pelkkä ajelu ilman määränpäätä? Varmasti tulisikin käytettyä myös navigointia, mutta miten tuossa saa käytettyä ihan vain perusträkkäystä/nopeustietoja sun muita. Saako ne myös helposti päivitettyä tuonne Garmin Connectiin yksittäisinä ajoina?
Joo, onnistuu. Mittari näyttää nopeudet ja piirtää reitin kartalle. Karttatiedot voi tallentaa jos huvittaa.
Sellaisen lisäominaisuuden huomasin eilen illalla, että kun tökkää vaikka hanskalla näyttöön, siihen syttyy valo. Jos siinä ei ole valoa, ei hämärässä näytöltä erota oikein mitään.
Valo tieysti kuluttaa akkua, mutta jos automaattinen sammutus on 15 sekunnissa, ei kai virtaa kovin paljon kulu. Mutta automaattikatkaisu on säädetty minuutiksi.
Löytyi taas lisäominaisuus: Jos tallentaa kännykällä otetun kuvan img-kansioon, Garmin Touring löytää kameran merkitsemät paikkatiedot ja sinne voi suunnistaa laitteen avulla.
Homma onnistuu ainakin, jos tallentaa jpg-muodossa. Kuva saa olla hyvin pienikin, paikkatiedot tuntuvat siirtyvän.
Tietysti ensin pitää käydä paikassa, että saa sen kuvan.
Löytyi taas lisäominaisuus: Jos tallentaa kännykällä otetun kuvan img-kansioon, Garmin Touring löytää kameran merkitsemät paikkatiedot ja sinne voi suunnistaa laitteen avulla.
Homma onnistuu ainakin, jos tallentaa jpg-muodossa. Kuva saa olla hyvin pienikin, paikkatiedot tuntuvat siirtyvän.
Tietysti ensin pitää käydä paikassa, että saa sen kuvan.
Tämä toimii vain jos puhelimessa on sallinut paikkatiedot valokuviin, muistaakseni se ei kaikissa ole ainakaan oletuksena päällä ja saattaa olla että valittavissa jopa kamerasovelluksesta itsestään.
Piti vielä kokeilla niin sama ominaisuushan löytyy Edge 800 laitteesta.
1keppana
27.02.2014, 21.00
Saakohan noita navigoidessa tulevia turn-by-turn nuolia mitenkään pois päältä? Olisi selkeämpi jos kartalla näkyisi vain reitti jota seurailla ilman tuota ominaisuutta..
Grugi: "Tämä toimii vain jos puhelimessa on sallinut paikkatiedot valokuviin, muistaakseni se..."
Joo, kamera merkitsee paikan vain jos sen antaa tehdä sen (tai jättää kieltämättä). Joissain kameroissakin on jos GPS, joka merkitsee paikat samalla tavalla.
1keppana kääntönuolien poistoa en osaa tehdä, ainakaan vielä. Minua ne eivät kyllä haittaakaan.
Jos eksyy harjoitusreitiltä, Garmin Touring antaa ohjeeksi esim. Jatka kaakkoon. Sieltä löytyy suunniteltu reitti.
Jos taas on antanut vaan kohteen, laite laskee tarvittaessa uuden reitin.
Laotteessa on aika paljon erilaisia juttuja ja lisää tuntuu löytyvän.
creative
15.12.2014, 17.07
Lainataan tätä viestiä.
Hommasin touring plus kapulan, ja ihmetyttää tuo kalori lukemat.
Esim. Keskisyke 143. Aika 2:12:37 Kalorit 776
Ukko 50v 184cm 105 kg.
Eli tunnin kulutuksesksi 353 kaloria.
Niin ja pyöräily oli maastoajoa.
Vaikuttaa aika matalalta lukemalta.
-Pasi
noniinno
15.12.2014, 18.01
Nuo G-kalorit ovat olleet tällä, ja monilla muillakin maailman palstoilla ilon, surun, hämmennyksen, pelon, tuskan ja riemun aihe läpi koko Garminin historian. Ne ovat aiheuttaneet monta riitaa ja eroa, mutta myös yhdistäneet ihmisiä ja rikkoneet rajoja. Tämä on varovasti arvioiden ziljoonas viestiketju, joissa tuohon paljon tunteita herättäneeseen aiheeseen taas uudestaan ja uudestaan palataan. Nimenomaan tunteita, tosiolevan kanssa ei taida G-kaloreilla olla kosketuspintaa. Ainakaan silloin, kun wattidataa ei ole käytössä.
Liikuva shikaani
22.12.2014, 13.35
Onko paljon eroa Edge 800/810 navigoinnin osalta? Voiko tässä tallentaa ajamansa reitin suoraan laitteeseen ja ajaa myöhemmin uudelleen vai pitääkö se tehda Connectissa ja siirtää sieltä takaisin laitteelle? Huonosti on mielestäni Garminin sivuilla kerrottu ominaisuuksista...
Millaisia kokemuksia Touringista / Touring Plussasta? Saako myös tuohon malliin uploadattua Maanmittauslaitoksen kartat? Arvon 810 ja Touringin välillä ja koska pääasiallinen käyttö olisi puhtaasti GPSinä niin kallistumassa Touringin puolel
Liikuva shikaani
10.04.2015, 15.14
Mulla on tuo plussa versio. Noin niinkuin yleisesti mittarina hyvä ja selkeä mutta navina ainakin metsässä surkea tai sitten en vaan osaa käytää. Muutaman kerran yrittänyt ajaa aikaisemmin ajettua/tallennettua reittiä mutta tuskasta hommaa, laite piipittää ja tulee kokoajan jotain nuolta ja teksitiä eikä pienestä näytöstä ota selvää oikein missä ollaan. Mun mielestä olis parempi jos reitti näkyis selvemmin kartalla ilman nuolia ja tekstejä "aja polulle sitä ja tätä"
Myös tuntuu että GPS päivittää sijaintia suht hitaasti ja sekin tuottaa omat ongelmansa. Käytössä on vain laitteen oma kartta enkä tiedä mitä vaikuttaisi ladattavat kartat asiaan.
Pari kertaa on myös käynyt niin että näyttöön valitut tiedot (syke yms) on vaihtunut itsestään joko pois tai toiseen tietoon.
Aika edullinen tuo kuitenkin alennuksesta oli ja navia lukuun ottamatta olen kyllä ihan tyytyväinen ollut. Olisi kiva tietää mitä nuo ladattavat kartat vaikuttaa käyttöön.
Perus touring käytössä. Mun ensimmäinen pyöräily gps joten vertailupohjaa ei muihin ole mutta ihan hyvin toi metsässäkin on toiminut lyhkästen testien perusteella. Kaveri latasi siihen mulle maanmittauslaitoksen topo kartan joka kattaa koko suomen.
Navigointi tapahtuu jälkeä pitkin joko nuoliohjauksella tai kompassilla.
En tiedä miten muissa toimii mutta eiköhän periaate kaikissa ole sama. Tietysti ajaessa pitää osata lukea maastoa ja kartaa sekä seurata nuolta jotta osaa päätellä mennääkö oikeaa polkua.
Laite kyllä ilmoittaa jos harhautuu reitilta ja neuvoo sinne takaisin.
Niin lisäyksenä että sillä laitteen omalla kartalla ei tosiaan
tee mitään maastoajossa vaan jotuu lataamaan paremmat.
Liikuva shikaani
10.04.2015, 16.47
Miten se käytännössä ilmenee noiden parempien karttojen käyttö maastossa? Kiiinostaisi tosiaan tietää kun olen ajatellut että suurin ongelma on tuo pieni näyttö ja siksi on vaikeaa hahmottaa paikkaansa kartalla.
Siis tietysti ihmisten näkökyvyssä saattaa olla suuriakin eroja mutta ainakaan itse en suurempaa näyttöä kaipaa jos sitä tarkoitat. Ja päivänvalossakin toi on mun mielestä riittävän selkeä.
Ostin laitteen käytettynä, mutta ainakaan se kartta mikä siinä oli, ei näyttänyt täällä kaakkoisnurkalla kuin pelkät tiet ja kadut. Metsään kun meni näkyi siis pelkkää valkoista :) Nyt uudella kartalla näkyy normaali maastokartta polkuineen, korkeuskäyrineen jne.
Ja laitteen asetukset kannattaa tietysti laittaa niin että kartta näyttää kokoajan menosuuntaan ja "3D:eenä" eikä niin että ylhäällä on pohjoinen. Tai ainakin noin mun on helpompi ajaa jälkeä pitkin.
Liikuva shikaani
11.04.2015, 19.21
Tuo vaihto 3D näyttöön auttoi hieman, nyt pitäisi vielä tsekata mitä vaikuttaa jos auto zoomauksen ottaa pois. Oikeastaan isoin ongelma navissa on se että päivittää ilmeisen verkkaisesti sijaintia ja helposti ajaa reitiltä pois, tästä seuraa piipitystä ja näyttö ikäänkuin jämähtää siihen, sitten kun napauttaa näyttöä niin palaa sen hetkiseen sijaintiin mutta reitti on jo kadonnut näytöstä ilmeisesti tuon zoomauksen vuoksi.
Voiko kartan päivittäminen auttaa asiaan? Kartta sinällään kyllä toimii täällä etelän pikkumetsissä eikä varsinaisesti eksymään pääse mutta porukan mukana ajettuja uusia polkuja olis kiva ajaa uudestaan mutta kun ei muista ensimmäistä käännöstä pidemmälle...
noniinno
15.06.2015, 23.55
Onko Touring Plus käyttäjillä ollut samaa ongelmaa kuin minulla: Garmin Connect ei tunnista, että kyseessä on Plus -malli. Niinpä laitteen barometriä ei noteerata vaan korkeustiedot ovat poikkeuksetta persiillään. Laite itse kyllä mittaa korkeudet aika napilleen, mutta koneelle niitä ei saa kuin "Fit toolin (https://www.fitfiletools.com/#/changer#view)" avulla, jossa voi vaihtaa laitteen nimeksi "Edge 500". Aika anaalista tällainen askartelu.
magnuken
17.06.2015, 23.21
Onko Touring Plus käyttäjillä ollut samaa ongelmaa kuin minulla: Garmin Connect ei tunnista, että kyseessä on Plus -malli. Niinpä laitteen barometriä ei noteerata vaan korkeustiedot ovat poikkeuksetta persiillään. Laite itse kyllä mittaa korkeudet aika napilleen, mutta koneelle niitä ei saa kuin "Fit toolin (https://www.fitfiletools.com/#/changer#view)" avulla, jossa voi vaihtaa laitteen nimeksi "Edge 500". Aika anaalista tällainen askartelu.
Olethan kytkenyt Garmin Connectistä pois sen karttapohjaan perustuvan korkeuden korjausominasuuden, siis se ominaisuus "Elevation Correct"?
noniinno
18.06.2015, 00.00
Saako sen jostain oletusarvoisesti pois? Harjoitus kerrallaan olen kytkenyt, mutta pitäisi manuaalin mukaan olla pois automaattisesti jos laitteessa on barometridataa.
noniinno
09.02.2016, 08.08
Oikeastaan isoin ongelma navissa on se että päivittää ilmeisen verkkaisesti sijaintia ja helposti ajaa reitiltä pois, tästä seuraa piipitystä ja näyttö ikäänkuin jämähtää siihen, sitten kun napauttaa näyttöä niin palaa sen hetkiseen sijaintiin mutta reitti on jo kadonnut näytöstä ilmeisesti tuon zoomauksen vuoksi...
Parempi vastata myöhään ku ei silloinkaan[emoji1]. Eli polulla navigoidessa osm-kartta pois päältä. MML maastokartoilla vehje ei osaa reitittää, vaan tyytyy seuraamaan jälkeä kartalla. Kun pääsee taas tielle, niin osm käyttöön, ja taas tulee ohjetta. Tuon voi tehdä lennossa kesken navigoinnin.
Viestiketju vaikuttaa vanhalta, mutta kysäisenpä nyt kuitenkin, kun tällaisen Touring Plussan sain lahjaksi joulun aikaan. En keksinyt äkkiseltään, miten tuohon "datanäyttöön" saa sykkeen näkyviin, vai saako mitenkään?
Viestiketju vaikuttaa vanhalta, mutta kysäisenpä nyt kuitenkin, kun tällaisen Touring Plussan sain lahjaksi joulun aikaan. En keksinyt äkkiseltään, miten tuohon "datanäyttöön" saa sykkeen näkyviin, vai saako mitenkään?
Sykevyö pitää ensin parittaa laitteen kanssa, onnistuu Asetukset -> Sykevyö -> Käytössä -> Haku
Sen jälkeen lisätä datanäyttöön syke, Asetukset -> Matkasivut -> Valitse sivu johon haluat sykkeen näkyviin -> Tietokentät -> Syke
Itselläni ei kyllä tuota laitetta ole mutta jotakuinkin noin se menee manuaalin mukaan.
Kiitos vastauksestasi. Löytyi helposti. Pitäisi vaan malttaa lukea noita ohjeita tarkemmin.
noniinno
03.03.2016, 15.06
Mitenkäs karttanäkymältä saa "valmis navigointiin" tekstin pois... mieluummin ottaisin tuonkin alueen karttanäkymän käyttöön.
Oisko ideaa mikä mulle menee väärin kun koetan karttoja ladata mittariin. Maastokarttaa koetan laittaa ja latasin http://kartat.hylly.org kartan jonka pitäisi sopia. Mutta vaikka laitan tuon tiedoston garmin hakemistoon, ei mittari löydä sitä. Kokeilin laittaa tyhjän muistikortin ja tiedoston siihen. Ei auta. Löytää vain mittarin mukana tulleet kartat.
Jos mitään vaikuttaa, niin lataukset olen tehnyt Linux koneella.
Kiitollisena otan vastaan kaikki ajatukset aiheesta.
H. Moilanen
01.09.2017, 11.03
^Varmistetaan nyt sellainen asia, että olet siis yrittänyt ottaa kyseistä karttaa käyttöön asetuksista, eikä karttaa näy siellä valikoissa? Automaattisestihan tuo(kaan) ei muistiin ladattua karttaa ala näyttämään.
H. Moilanen
01.09.2017, 11.56
^Nimesitkö tiedoston uudelleen, kuten ohjeissa vinkataan? Kaikki mallit eivät hyväksy tai ymmärrä tiedoston alkuperäistä nimeä, vaan karttatiedosto pitää olla nimetty GMAPSUPP.IMG
Kokeilin. Ja tosiaan kokeilin siten myös, että muut karttatiedostot puuttuivat. Ei löydy. Liittynee ilmeisesti siihen, että tein siirtelyt Linuxilla kun ei tällaista ole kukaan raportoinut?
En pysty käyttämään Garmin Expressiäkään kun ei ole Winkkaria koneella.
H. Moilanen
01.09.2017, 12.12
Expressiä siihen hommaan ei tarvita, riittää että tiedoston kopioi kortille/muistiin. Väärälle tiedostoformaatille alustettu muistikortti voisi tietysti tehdä sen ettei laite löydä koko korttia; tämä ei tietysti vaikuta siihen ettei kartta-image löydy edes laitteen muistista. Muuta syytä en keksi miksi Linuxista ei onnistuisi.
L: Kuukkelista löytyy onnistumistarinoita Linuxin ja Garminin välisen tiedonsiirron onnistumisesta, mm. firmispäivityksen tekemisestä. Linuxin ei siis pitäisi olla syypää.
http://singletrackworld.com/forum/topic/anyone-manage-to-use-a-garmin-edge-with-linux
Kiitos kun olet nähnyt vaivaa pohtimiseen! Ei pitäis olla väärä formaatti muistikortilla, kun alkuperäiseen korttiinkin tallensin muiden karttojen lisäksi?
Hieman työlästä Linuxin kanssa värkätä. Mutta onhan se mahdollista. Winellä ei onnistu kun tarvii Microsoft Frame net softan ja sitä ei Wine saa asennetuksi. Mutta se niistä.
Täytynee kokeilla hakea joku toinen OSM karttatiedosto jota testata. Josko tuolla kartat sivulla olevassa on joku virhe??
H. Moilanen
01.09.2017, 15.57
Josko tuolla kartat sivulla olevassa on joku virhe??
Ainakin teoriassa mahdollista. Itselläni on tuo sama karttaversio käytössä, eli on sen ainakin joskus saanut ehjänä ja toimivana ladattua. Win-koneella kylläkin tehty tiedoston lataaminen+kopiointi.
Täällä käytössä myös tuo sama tiedosto Garminissa ja OSX ympäristössä taas tämä tehtynä.
Tein siirron Windows koneella. Toimii. Erikoista??
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.