PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaatteet haisee pilaantuneelle kuolemalle pesusta huolimatta, mikä neuvoksi?

HC Andersen
26.09.2013, 22.32
Eli mulla on ongelmana että jotku tekniset vaatteet haisee pilaantuneelle kuolemalle pesusta huolimatta, onko olemassa jotain hyvää happokylpyä tjsp. jolla hajusta pääsee eroon?

IncBuff
26.09.2013, 22.34
Etikka kuulemma auttaa.

HC Andersen
26.09.2013, 22.39
Täytyy testailla, kiitos!

tipsu
26.09.2013, 22.39
Juu, etikkaa ja vettä ämpäriin, ja sinne likoomaan. Liotuksen jälkeen koneeseen. Toimenpide pitää uusia aika ajoin, vaatteiden käytöstä riippuen ehkä muutaman viikon välein. Ja jos vaatteet kestää, niin 60 asteinen pesu olisi parempi, ainakin ajoittain. Harva vaate menee kerrasta liian kuumalla pesusta pilalle. Minä kerran pesin vahingossa miehen pyöräkamat kuudessakympissä (tempohaalari, takki, housut, paita jne) ja mitään ei tapahtunut, paitsi puhdistuivat.

HC Andersen
26.09.2013, 22.47
Antaiskohan omenaviinietikka hyvän tuoksun...

VPR
26.09.2013, 23.44
Etikkaa voi kans laittaa "huuhteluaineeksi" pesuaineen perään.

mutanaama
26.09.2013, 23.48
Voisit pestä itteski joskus.

jojo^^
27.09.2013, 01.04
Kokeile pistää pesun jälkeen kuivuttua päiväksi pakkaseen (oikeasti). Itse olen tuota käyttäny menestyksekkäästi aina tarpeen mukaan.

HXX1100H
27.09.2013, 06.22
Ulkonakuivaus aina kun sääolot sallivat ja sisällä "väljästi kuivaustelineellä" Teknisillä vaatteillakin tulee aikanaan ns. kilometrit täyteen jolloin esim. etikkakaan ei auta :)

Jopoman
27.09.2013, 07.35
Sitten kun kilsat tulee täyteen, pitää ostaa uusia releitä ja pyhästi luvata sekä vannoa että pesee niitä useammin kuin vanhoja, niin ne kestää pitempään siedettävän hajuisena;)

marco1
27.09.2013, 07.55
Kuulostan mainosbotilta mutta tuoksun raikkaammalta - Holmenkol Textile Wash auttaa. On elvyttänyt mm. laukkuihin unohtuneita hikisiä keinokuitukerrastoja käyttökuntoon useasti. En tiedä mistä saa pikaisesti, Zaksan tilausten mukana tuota yleensä ostanut. Saat annoksen testiin jos on hätä :D

Etikkakylpy toimii kans.

MJH
27.09.2013, 09.04
Pesu joka lenkin jälkeen. Tarvittaessa liotus etikkavedessä ja vielä huuhteluun etikkaa. Auttaa tiettyyn pisteeseen saakka – jossain vaiheessa pahimmin hikoavista paikoista rytkyt alkavat haista märälle koiralle.
Ja kuivaus hyvinilmastoidussa tilassa/ulkona/kuivausrummussa on edellytys. Kaikki vaatteet alkavat haista kammottavalle, jos niitä kuivaa tilassa, jossa ilma ei vaihdu.

sunny
27.09.2013, 09.35
Jo mainittu pakastaminen ja talvella ulkona kuivattelu tehoaa tehokkaasti. Lehdissä on myös ollut paljon juttua siitä, miten tekstiileihin helposti liimataan liian alhaiset pesulämpötilat, jollloin vaatteet ei syväpuhdistu kunnolla ja hajoavat nopeammin. Yleensä 40 astetta on vielä täysin turvallinen, mutta on tekstiilikohtaista ja vaatii ymmärrystä.

80-luvulla pesin pyöräilykamat käsinpesuna ja nämä vaatteet on vieläkin hyväkuntoisia ja hajuttomia, vaikka takana on tuhansia pesukertoja. Kunnollinen pesuveden huuhtelu on myös tärkeää. Nykyiset pesukoneet on niin vesipihejä, että tässä tulee jo yksi ongelma hikisillä, jos on vielä voimakkaasti hajustettuja pesuaineita. Pesuaineen ei tarvitse haista millekään, yleensä hajuttomat pesuaineet on aina paras valinta.

Jukkis
27.09.2013, 09.51
Ruokavaliossakin saattaa olla jotain, joka tuota katkua aiheuttaa. Ihan oikeesti !!
Hiestähän se löyhkä niihin kuteisiin tulee ja kristallinkirkas fakta on, että puhdas hiki ei haise :)

lansive
27.09.2013, 10.19
Nosta yliajettu supikoira partsille niin vaatteet tuntuu tuoksuvan kukkasilta...

Janu
27.09.2013, 10.40
Pikapesu 30 asteessa heti kotiin tultua auttaa ja on suht. hellä käsittely rytkyille. Silloin tällöin jos meinaa hajuhaittoja ilmetä lorautan lisäksi etikaa yhteen niistä pesukoneen kolmesta laatikoista, liekö nyt sitten esipesu vai huuhteluaineloota, en tiedä, mutta toimii.

mehukatti
27.09.2013, 10.53
Muc Offilla on jotain vaahtoa ko. tarkoitukseen.

Oatmeal Stout
27.09.2013, 10.55
Pari valkosipun kynttä tai sitruunan kuorta sieraimiin ja hajuhaitat poistuvat.

nuubiainen
27.09.2013, 11.02
Pari valkosipun kynttä tai sitruunan kuorta sieraimiin ja hajuhaitat poistuvat.

Yritin tunkea työkaverin sieraimeen sitruunankuorta, mutta ei onnistunut. Mikä nyt neuvoksi?

mpesu
27.09.2013, 11.03
Miten tämä ketju pääsin näin pitkälle ennenkun joku spede tulee motkottamaan haun käyttämisestä?

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35908-Py%F6r%E4ilyvaatteiden-pesu-ja-pesuaineet
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49232-Pyykin-pesu
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37539-Keinokuitujen-pesu-pesup%E4hkin%F6ill%E4
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?36434-Bambua-kehiin-ei-haise

Mutta toistohan on opintojen mummo ja setä. Kuten jo todettu, hajun aiheuttavan bakteeripopulaation saa hengiltä etikalla (happamuus), riittävällä pesulämpötilalla (kuumuus), pakastamisella (kylmyys) mutta myös ruokasoodavesiliotuksella (emäksisyys (?), mutta sooda toimii varsinkin etikan kanssa kun siinä syntyvässä kuohussa myllyttää rytkyt). Näkisin, että tuo ruokavalio on vähän yliampuva konsti lähteä poistamaan vaatteesta hajua :D. Se on fakta, että ruokavalio vaikuttaa henkilön ulkoisiin tuoksuihin (ja varmaan sisäisiinkin) mutta ne tuoksut kyllä ilmenevät jo iholla ilman vaatettakin. Vaatteeseen ne bakteerit pääsevät ajan saatossa pesiytymään monesta eri lähteestä.

Lare
27.09.2013, 11.06
Marcon mainitsemaa Holmenkol ainetta sai bikeplanetista. Omiin haiseviin vaatteisiin se toimi.

okahkonen
27.09.2013, 11.09
Lukematta noita vanhoja topicceja, 1 osa väkiviinaetikka - 9 osaa vettä on toiminut. Jos vaatteiden haju tuon jälkeen ei miellytä, kamat koneeseen. Oon bruukannut liottaa tossa etikkavedessä yön yli.

Tosin, myös roskiin heittämistä / polttohautausta kannattaa harkita jollei vaatteilla ole suurta tunnearvoa. Ja merinovillaan siirtymistä.

nuubiainen
27.09.2013, 11.16
Shimanon SPD-sandaaleista sain hajun pois pesemällä ne koneessa kaksi kertaa putkeen. Joskus noi hienopesuohjelmat on aika lyhyitä.

sledgehammer
27.09.2013, 11.18
Jos vaatteet alkaa haista niin ajoittainen pesu 60C ja vaikka etikkaa kyytiin sinne pesukoneeseen. Usein pelkkä pesu 60C:ssa auttaa. Paras vaihtoehto on heittää lenkkivaatteet aina pesuun heti lenkin jälkeen, niin pysyy hajut loitolla. Mä pesen usein 20min/40c vesipesuohjelmalla ja aina välillä sitten pesuaineella. Erisania taisi olla. Monesti olen ihmetellyt, miten jengi pystyy edes ajamaan sellaisilla huuhteluaineilla kyllästetyillä kledjuilla joiden hajusteet haistaa itsekin lenkillä vastaan tullessa. Mun mielestä puhdas vaate ei haise miltään :D

heikki53
27.09.2013, 12.01
Pesukoneeseen (trikoille 30C pesu) huuhteluaineeksi valmiste, jossa on Benzalkonium Chloridea ja jättää vaatteet koneeseen pariksi tunniksi huuhteluveteen.
Euroopassa tunnettu valmiste on Sagrotan, Suomessa myydyistä googlasin esim. KW SOFTEX SENSITIVE.

Olen pilannut parit (arvokkaammat) trikoot 60C pesulla.

Oatmeal Stout
27.09.2013, 13.11
Yritin tunkea työkaverin sieraimeen sitruunankuorta, mutta ei onnistunut. Mikä nyt neuvoksi?
Jos työtoverin haju on haittana, niin käytit vääriä sieraimia ja jos oma haju oli työtoverin haittana, niin työtoverin kokema haitta ei ole vähäistä suurempi tai käytit väärin sitruunankuorta: se irroitetaan ensi iste hedelmästä ja suikaloidaan käyttöaukkoon sopivaksi.

Ketjureaktio
27.09.2013, 13.39
Yksi merkittävin seikka hajun saamiseksi vaatteista on TUULETTAMINEN, TUULETTAMINEN ja TUULETTAMINEN. Hirveän usein näkee pukuhuoneessa yhteen naulaan kasaan jätettyjä urheiluvaatteita, tai kaappiin sullottuja urheiluvaatteita. Vaatteet (yleensäkin) pitää ripustaa väljästi niin että niistä haihtuu mahd. paljon hikeä, eikä hajut jää vaatteeseen. Itse jätän lenkin jälkeen vaatteet aina ensin ulos tuulettumaan.
Voihan niitä vaatteita joka lenkin jälkeen pestäkin, mutta pesu kuluttaa vaatteita eniten ja vaatteiden käyttöikä saattaa kärsiä. Vaikka urheiluvaatteet tuppaavat kyllä kestämään pesua aika hyvin.

kmw
27.09.2013, 13.44
Vaatteista saa hajut pois edellä mainituilla keinoilla, mutta kuis POC:n polvisuojat. Odööri on semmonen että ohi ajaessa puista putoaa lehdet, linnut lakkaa laulamasta ja pienet lapset alkavet itkemään. Ei auta edes pakkanen. Onko vinkkejä?

Verska-Vesa
27.09.2013, 14.14
Voihan ne POCin VPD-suojatkin ihan hyvin pestä koneessa, haju katoaa hetkeksi.

kmw
27.09.2013, 14.34
^tjaah. Markus Fillariosa sanoi että ei konepesua. Taidan silti kokeilla.

Lare
27.09.2013, 14.39
Pocit koneeseen. Omia pesin säännöllisesti eikä se niitä pilannut.

jusba_84
27.09.2013, 14.51
Itse olen menestyksellä saanut monet urheilutekstiilit (kengistä hikikerrastoihin ja pyöräilyhousujen pehmusteisiin) pelastettua karmealta hajulta Argen Labin Shoe Deodorantilla (sisältää hopeaioneja). On ollut myynnissä ainakin Lidlissä joskus. Hajut ovat myös loitonneet pidemmäksi aikaa ja pelkällä tuuletuksellakin pärjää aineen suihkuttelun jälkeen hyvän tovin ja vaatteet pysyvät hajuttomina (hyvä esim. vaelluksilla kun pesu/kuivausmahdollisuudet monesti rajalliset). Hopeaahan on jo pidempään hyödynnetty urheiluvaatteissa (mm.vaellussukissa) juurikin vähentämään hajuja tuottavien mikrobien määrää.
Etikka/vesiseoksessa liottaminen ennen pesuakin auttaa, mutta omien kokemusten mukaan vaikutus on aika lyhytaikainen. Ja pesu tietty 60- asteessa mikäli mahdollista, lämpötilan nosto parantaa pesutulostakin todella paljon. Monet fillarivaatteetkin voi pestä 60- asteessa ongelmitta, toki omalla vastuulla, vaikka pesuohjeissa lukis mitä. Jaa mistä tiedän...:rolleyes:

brilleaux
27.09.2013, 15.01
Pesu joka lenkin jälkeen. Ei ole kamat haissu ikinä. Saatan tietty olla myös puhtoinen henkilö.

Pekka L
27.09.2013, 15.22

Hiestähän se löyhkä niihin kuteisiin tulee ja kristallinkirkas fakta on, että puhdas hiki ei haise :)

Näistä se lähtee.
Itse omaksuin soututreeneissä tavan peseytyä jo ennen lenkkiä. Siinä jos/kun pää on valmiiksi "likainen" ja on kuuma keli ja/tai kova treeni ja kun päästä alkaa valua hiki pitkin naamaa... niin puhdas hiki ei silmiä kirvele. On muuten todella v-mäistä kun simiä kirvelee, pitäis vetää kovaa ja käsissä on airot. Hikinauha tai päärätti pidättää aikansa, sitten valuu niistäkin.
Puhtoisena hikoilu on lähestulkoon miellyttävää, tuo on tullut todettua muissakin lajeissa. Kannattaa kokeilla.

Ja sitten pesuun ne kerran käytetyt vaatteet, jotka ei edes haise.
Melko simppeliä.

PeeHoo
27.09.2013, 16.46
Viimeinen keino voi olla laittaa kamat likoon yöksi veteen, jonne on liottanut konetiskiaine-palasen tai vastaavaa nestettä. Aine liottaa kaikkia rasvoja tehokkaasti.

Aine ei ole vaatevalmistajien suositusten mukainen, mutta viimeisenä keinona voi varmaan kokeilla. Mun rääsyille ei ole tullut haittaa ja pinttynyt lika on hävinnyt.

Housujen pehmusteissa on aina/usenin/yleensä antibakteerinen käsittely, joka heikkenee joka pesussa.

HeliT
27.09.2013, 17.00
Tuttuja ohjeita aikaisemmista keskusteluista:
- zeoliittia tai voimakkaita hajusteita sisältävät pesuaineet kannattaa jättää kauppaan. Zeoliitti tukkii ja hajottaa koneen.
- ei huuhteluainetta sporttikamoille (ei sitä tarvita muutenkaan)
- monet sporttivaatteet (keinokuitukerrastot, juoksupaidat) pestään 60 asteessa, juoksutrikoot yms. silloin tällöin jos haisevat
- ajopöksyt pesuun joka lenkin jälkeen (niitä en laittaisi yli 40 asteeseen)
- etikkaa en ole itse kokeillut mutta tämänkin ketjun mukaan auttaa
- kertaa eka ohje: ei zeoliittia eikä kammottavan hajuisia Arieleita yms.

IlkkaP
27.09.2013, 17.25
Tuollainen Swipe Ball toimii urheilukerrastoille ja muillekin hikisille kamppeille. Olin itsekin skeptinen tuon suhteen, mutta fiksumpi puolisko osti tuollaisen muutama vuosi sitten ja sen jälkeen se on ollut jatkuvasti käytössä.

http://homcare.jmhosting.fi/kauppa/index.php?option=com_joscproject&view=productinfo&Itemid=51&products_id=101324

HC Andersen
27.09.2013, 17.29

:D

TheMiklu
27.09.2013, 18.53
HeliT summaski aiheen hyvin :D

Kva66
27.09.2013, 19.16
Pesu joka käyttökerran jälkeen on varmaan tärkein juttu. Jos ei pysty pesemään heti, pitää kuivata hyvin tuulettuvassa tilassa.

Ootteko käynyt jääkiekkojoukkueen kuivaushuoneessa tai varustekopissa? Hööö... Niihin kamoihin ei enää tehoa muutako polttaminen. Näitä aromeja on joutunut nyt junnujen kanssa haistelemaan muutaman vuoden. Kyllä ei saa omia pyöräilykamoja millään haisemaan samalle....

Itse olen pessyt aina 40 asteessa ja on toiminut.

frp
27.09.2013, 19.37
Koko ongelmastahan selviää paljon vähemmällä kun käyttää aina alimmaisena alusvaatetta, esimerkiksi kesällä teknistä verkkopaitaa. Sen alusvaatteen voi surutta pestä vaikka 90 asteessa ja se kaikki haiseva aines jää kyllä ekaan kerrokseen niin tehokkaasti, että kalliimpia päällyvaatteita ei tarvi pestä niin usein ja säilyvät parempina.
Muistaakseni esim. Assoksen ohjeistuksetkin lähtee siitä että kesäkuteissakin on verkkopaita alla ja mukavahan se on kun ei liimaudu vaate ihoon samalla tavalla.

latuman
27.09.2013, 20.12
Lyön aluspaidan tulikuumaan altaaseen viideks minuutiks ja äkkiä pois. Aika hyvin on haju lähtennä

CwA
27.09.2013, 20.50
Juu, etikkaa ja vettä ämpäriin, ja sinne likoomaan. Liotuksen jälkeen koneeseen. Toimenpide pitää uusia aika ajoin, vaatteiden käytöstä riippuen ehkä muutaman viikon välein. Ja jos vaatteet kestää, niin 60 asteinen pesu olisi parempi, ainakin ajoittain. Harva vaate menee kerrasta liian kuumalla pesusta pilalle. Minä kerran pesin vahingossa miehen pyöräkamat kuudessakympissä (tempohaalari, takki, housut, paita jne) ja mitään ei tapahtunut, paitsi puhdistuivat.

Itse olen pesukoneeseen pistänyt huuhteluaineen sijaan etikkaa, sekin toimii ja se myös putsaa pesukonetta, tosin on kai teoreettinen mahdollisuus, että joku pesukone ei kestä sitä, mutten LG:ssä ole huomannut mitään kummaa.

Mulla se tosin lopetti veden lämmittämisen jo vuosia sitten, ei sitä muuten huomannut kuin, että kaikki vaatteet haisi tunkkaiselle, mutta siitäkin selvisi kun keittiön hanaan tyrkkäsin koneen letkun ja voin säätää lämpötilan nyt hanasta koneen sijaan.

Etikkaa ei sinällään ihan raakana kannata käyttää, se toimii laimennettuna ihan hyvin.

Etikalla voi muuten poistaa ruosteitakin.

p bonk
27.09.2013, 21.10
HeliT:n vinkit ovat toimivat. Ja se etikkakäsittely auttaa. Ja minä olen aika surutta pessyt ajohousujakin 60 asteessa. Ovat kestäneet. Lisäksi koneessa aina lisävesi- ja lisähuuhteluvalinnat päälle.

MJH
27.09.2013, 21.55
Pesu joka lenkin jälkeen / työmatkavaatteille muutaman päivän välein ja kuivaus hyvin ilmastoidussa tilassa. Ja kuskin pesu myös riittävän useasti
Itse hikoilen kuin sika, mutta eipä nuo pyöräilytekstiilit haise. Paitsi windstopper-pipo ja neopreenihanskat, joita en ole niin hanakasti pessyt.

HC Andersen
30.09.2013, 22.06
Annostelin 10% etikkaa suoraan rumpuun n. 1,5dl esipesu ohjelman yhteyteen ja n. 0.5dl huuhteluaine lokeroon, ja awot pilaantunut kuolema ei enään asu mun vaatteissa.

am8119
04.07.2016, 11.08
Herätellään tätä säiettä. Vieläkö väki käyttää tuota etikkaa ?

Jos käytät laitatko suoraan huuhteluaine säiliöön vai liotatko ensin ämpärissä ?

Moska
04.07.2016, 11.20
Etikkaa laitetaan meillä huuhteluainesäiliöön, aina tarpeen mukaan.

Eräs urheiluvälinekauppias antoi semmoisen vinkin, että pesun jälkeen kosteana pakkaseen ja siitä kuivausrumpuun.

Partaheebo
07.07.2016, 11.15
Mä käytän jatkuvasti normipyykinkin kanssa ruokalusikallisen soodaa pyykin seassa, normipesuainetta (tai käytän noita luontoystävällisempiä.. nyt kokeilussa oleva ecover ei tunnu olevan kovin hyvä) ja sit etikkaa kunnon loraus huuhteluaineeks. Etikan voi tietty laittaa pesupalloon heti pesun alkuun ja soodan muuten vaan levittää pyykin sekaan (ja liottaa vaikka puoli tuntia pesun alussa) niin saa hyvän tuloksen myös. Tällöin kannattaa laittaa huuhteluaineeks jotain eteeristä öljyä.. esim. laventeli on tosi hyvä. Tuoksu on pyykin kuivuttua hyvin mieto.

Toinen hyvä juttu on lopettaa paskojen shampooiden käyttö. Kunnon vanhanajan palasaippua kehon pesuun niin ei tapa hyvää bakteerikantaa ihon pinnalta. Sit hiki tietysti haisee sitä vähemmän mitä enemmän tuoretta kasvisravintoa on ruokavaliossa.

ibike
08.07.2016, 19.14
Zeblan pesuaineilla kun pesee, niin ei haise vaatteet vaikka kuinka hikoilis. On etiikkaakin kokeiltu, mutta kun pesuaine hoitaa homman, niin sillä mennään.

Juuno
08.07.2016, 20.28
Ainoa aine jonka itse olen havainnut oikeasti toimivan tuoksujen poistamiseksi, on Vanishin Oxi Action Extra hygiene (Vanish,jossa vihreä kansi). Koneeseen normi pesuaine ja tuo Vanish. Tuota Zeblaa en ole kokeillut.

rhubarb
09.07.2016, 01.14
Mulla on pysynyt kohtuullisen hyvässä kuosissa pesemällä joka ikisen lenkin jälkeen (30º hienopesu, villa/silkki-sopiva pesuaine). Työmatkavaatteet menevät suoraan kuivauskaappiin päivän ajaksi ja illalla pesuun. Merino auttaa, varsinkin merino-aluspaita, mutta mikä tahansa base layer on hyvä.

Jos johonkin pinttyy, voi kokeilla etikkaa ja pakastamista… jos ei toimi -> roskiin.

Kainalokarvojen ajamisella muuten vähenee myös dunkkis huomattavasti.

Fat Boy
09.07.2016, 08.35
Mulla vähän sama. Tosin kevyempänä. Eli lenkin jälkeen huuhtelen kamppeet samalla kun käyn suihkussa ja jätän kuivumaan. Kun kaikki ajokamat alkaa olla käytetty, pesen kaikki kerralla kevyellä ohjelmalla.

nih..

kauris
09.07.2016, 09.14
Työpaikan kuivauskaappi on se viimeinen paikka, johon vaatteeni laittaisin. Siellä muiden vaatteissa ja pyyhkeissä oleva haju tarttuu kaikkiin muihin ja se yhdistelmötuoksu on karmea. Siellä sais kuivattaa mielestäni vain pyyhkeitä eikä hikisiä vaatteita mutta ei sekään toimisi kun osan pyyhkeet ei ole ihan vähään aikaan vaihdettuja...

miku80
09.07.2016, 11.59
Zeblan pesuaineilla kun pesee, niin ei haise vaatteet vaikka kuinka hikoilis. On etiikkaakin kokeiltu, mutta kun pesuaine hoitaa homman, niin sillä mennään.

Zeblaa on itekkin tullut jonkun aikaa käytettyä ja on kyllä oikeesti loistava tuote.

Tulee tuolla nykyään kaikki pyykit pestyä.

rhubarb
09.07.2016, 14.30
Työpaikan kuivauskaappi on se viimeinen paikka, johon vaatteeni laittaisin. Siellä muiden vaatteissa ja pyyhkeissä oleva haju tarttuu kaikkiin muihin ja se yhdistelmötuoksu on karmea. Siellä sais kuivattaa mielestäni vain pyyhkeitä eikä hikisiä vaatteita mutta ei sekään toimisi kun osan pyyhkeet ei ole ihan vähään aikaan vaihdettuja...

Vaatii kuria. Meillä sinne ei jätetä kamoja lojumaan ja kuivuri toimii sen verran lämpimällä ja kauan ettei jää märkää muhimaan. Jos kamat hoidetaan asianmukaisesti alusta asti, niihin ei kovin pinttynyttä hajua keräänny. Pyyhehuolto on sitten vielä erikseen.

Jos pesu/kuivaus työpäivän aikana ei ole mahdollista niin sitten vain uhrattavaa kamaa työmatkoille koska se haju tulee niihin väistämättä kehittymään.

TERU
04.01.2017, 09.44
Kun vaattet alkavat haista omaankin nenään lähinnä eläimellisiltä lyhyen käytön jälkeen, on aika kokeilla sisäisesti emäsjauhetta. Vajaan kuukauden kuuri omalla kohdalla normalisoi tilanteen. Muitakin juttuja mokoma korjasi.

Tommy
04.01.2017, 20.27
Kokeilin vähän aikaa sitten mikrottamista yhden toivottoman paidan kanssa ja toimi mainiosti. Paita alkoi siis haisemaan välittömästi pistävältä hieltä päällelaitettaessa, eikä mikään (etikka, pakkanen, tuulettaminen, peseminen korkeassa lämpötilassa) auttanut. Mikrottaminen tuli viimeisenä vaihtoehtona ja olin varma, että paidalla saa heittää sen jälkeen vesilintua. Toisin kävi, paita pysyi ehjänä ja haju lähti, kokonaan. Menetelmällä on ensimmäisen kokeilun jälkeen elvytetty mm. munahikisen kalsarit..:rolleyes:. Lyhyesti siis: vaatekappaleen huuhtominen lämpimällä vedellä -> liika vesi puristamalla pois -> mikroon -> pesukoneessa normaali pesuohjelma muiden kuteiden kanssa -> hajuton rätti. En toki takaa, että kaikki materiaalit kestävät tämän, mutta esim. aluhousujen elastaani pysyi elastisena ja värit kirkkaina.

paaton
04.01.2017, 22.34
Kokeilin vähän aikaa sitten mikrottamista yhden toivottoman paidan kanssa ja toimi mainiosti. Paita alkoi siis haisemaan välittömästi pistävältä hieltä päällelaitettaessa, eikä mikään (etikka, pakkanen, tuulettaminen, peseminen korkeassa lämpötilassa) auttanut. Mikrottaminen tuli viimeisenä vaihtoehtona ja olin varma, että paidalla saa heittää sen jälkeen vesilintua. Toisin kävi, paita pysyi ehjänä ja haju lähti, kokonaan. Menetelmällä on ensimmäisen kokeilun jälkeen elvytetty mm. munahikisen kalsarit..:rolleyes:. Lyhyesti siis: vaatekappaleen huuhtominen lämpimällä vedellä -> liika vesi puristamalla pois -> mikroon -> pesukoneessa normaali pesuohjelma muiden kuteiden kanssa -> hajuton rätti. En toki takaa, että kaikki materiaalit kestävät tämän, mutta esim. aluhousujen elastaani pysyi elastisena ja värit kirkkaina.

Yök. Onko haju seuraavassa päivällisessä?

Tommy
04.01.2017, 22.47
Ei. Mikrottaminen tappaa bakteerit ja pieneliöt tehokkaasti, joten eipä sieltä mitään ihmeellisiä hajujakaan tule. Toki vaatteiden tulee olla puhtaita kun ne laittaa mikroon. En mitään vastapidettyjä paskaisia kalsareita lähtisi mikroon tunkemaan...:p

hcf
04.01.2017, 23.06
Jaa-a yks juttu tulis mieleen että jos tekniset vaatteet nakataan koneeseen oikeinpäin niin ne on suunniteltu siirtämään kosteutta poispäin iholta eikä toisinpäi joten pääseekö pesuaineet tunkeutumaan kuituun sillon? Eli pitäs kääntää väärinpäin koneeseen.
100% polyesteri tuntuu olevan kovin hajun kerääjä. Puuvillaa ei täällä varmaan kukaan käytä :D

Pekkaki
05.01.2017, 00.02
Oikeesti.. Meinaat siis aluspaidan materiaalin imevän yhteen suuntaan? 😉

Sent from my A0001 using Tapatalk

hcf
05.01.2017, 08.26
Meinaan vaan lukeneeni moisen ohjeen jostain joskus

paaton
05.01.2017, 08.41
Meinaan vaan lukeneeni moisen ohjeen jostain joskus

Tämähän on kuvattu lähes jokaisen urheilupaidan etiketissä. Kosteus siirtyy sisältä ulospäin. Selkeää.

rhubarb
05.01.2017, 09.15
Muistatte sitten tarkistaa että on muovinen vetoketju…

Volvospede
05.01.2017, 09.50
Toivottavasti sitä pesuvettä menee sinne paidan sisäänkin siellä koneessa..! :-)

kuovipolku
05.01.2017, 09.57
Tämähän on kuvattu lähes jokaisen urheilupaidan etiketissä. Kosteus siirtyy sisältä ulospäin. Selkeää.

"Inside out" taitaa nykyään löytyä liki kaikkien vaatekappaleiden pesuohjeista, mutta itse olen elänyt siinä käsityksessä ettei syynä ns. teknisissä alusasuissakaan ole se että asialla olisi pesutehon kannalta jotain merkitystä. Useampien pesukertojen myötä materiaali kuin materiaali vain tuppaa haalistumaan ja nukkaantuminen ja on fiksumpaa että se jää vähäisemmäksi vaatteen päällipuolelta, alusasuissakin.

PS Vetoketjut, napit ym. ulokkeet ja tarranauhat eivät myöskään tartu mihinkään eivätkä hankaa muita vaatteita, kun päällysvaatteet ym, kääntää ohjeen mukaisesti nurinpäin.

Pekkaki
05.01.2017, 10.00

Mainonta uppoaa näköjään uskomattoman hyvin..

Kapillaari-ilmiö (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapillaari-ilmi%C3%B6) ei ole ikinä yksisuuntainen.
Jos vielä epäilyttää niin kannattaa kokeilla kotona vesitippa kankaalle eri kohtiin sisä-ja ulkopuolelta, sitten ihmettelee onko lopputuloksissa eroa.
Jos kangas on pinnoitettu vaikkapa vettä hylkivällä spraylla ja tarpeeksi paksua kangasta niin ulkopuolelta vesi ei pääse kankaan sisään, mutta pinnoittamattomalta puolelta imeytyy kankaan sisään.

paaton
05.01.2017, 10.22
Tokihan noin on erillaisten kalvojen ja pinnoitteiden kanssa, mutta perus tekninen paita imee kyllä varmasti vettä samanlailla molempiin suuntiin.

frp
05.01.2017, 10.38
Ei sellaista teknologiaa ole, jolla kangas saataisiin kuljettamaan kosteutta yhteen suuntaan, vaikka näin ehkä voi mainoksista joskus ymmärtää.

Mainostus perustuu siihen, että kangas läpäisee vesihöyryä (jota syntyy vaatteen sisälle pääasiassa), mutta ei läpäise vettä nestemäisessä muodossa (sadetta ulkopuolelta). Mutta eihän sekään vielä täydellisesti toimi nykyisillä vaatteilla.

rjrm
05.01.2017, 10.52
Täydellisesti toimiva vaate on nahka eli iho. Turha kainous on syytä unohtaa.

Entäs se haju sitten. Loraus etikkaa huuhteluainelokeroon. Auttaa.

Oatmeal Stout
05.01.2017, 10.55
Nuo teknisten vaatteiden kalvojen reiät ovat ajateltu siten, että hiki höyrynä on pisarakooltaan pienempi kuin sade ja sumu vaatteen ulkopuolella - hiki höyrynä menee läpi ja nesteytyy isommiksi pisaroiksi eikä palaa takaisin kun ei mahdu reiästä sisään.
Asian voi testata kotikonstein höyryttämällä tekstiilin ulkopintaa ja laittaa kylmemmän esineen sisään - kylmässä ilma pitää vähemmän nestettä sisällään määrällisesti, jolloin se tiivistyy.

Riksha
16.01.2017, 22.37
Perlana sport nestemäinen pesuaine poisti omista vaatteista kalman hajun! Suosittelen lämpimästi!

Lähetetty minun Nexus 9 laitteesta Tapatalkilla

OJ
17.01.2017, 23.36
Merinovilla on se autaaksi tekeva materiaali. Ainakin mulla tuntuu kuluvan puhki ennen kuin alkaa haisemaan.

Mikakoo
19.01.2017, 10.28
Merinovilla on se autaaksi tekeva materiaali. Ainakin mulla tuntuu kuluvan puhki ennen kuin alkaa haisemaan.

Kyllä, mulla on samoja kokemuksia laskukamppeiden aluskerrastona käyttämäni Merinovilla aluasun kanssa. Muut kamppeet alkaa kyllä haiseen kun hikoilee mutta Merinovilla alupaita ei, vähän sitä joskus joutuu karatella viikkaamaan kun on likainen mutta ei haise

TimoF
20.01.2017, 18.10

Kyllä. Ja nykyäänhän saa myös Suomessa valmistettuja merinovillaisia pyöräilypaitoja ;) :rolleyes:

Juputti
20.01.2017, 18.40
Etikalla olen saanut hajut lähtemään treenivaatteista. Yön yli antaa liota ja aamusella laittaa pesukoneeseen normaalisti pyörimään. Tässä on juttua asiasta http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/jaiko-pyykit-koneeseen-poista-ummettunut-haju-etikalla/3440340

Köfte
20.01.2017, 18.49
Etikalla olen saanut hajut lähtemään treenivaatteista. Yön yli antaa liota ja aamusella laittaa pesukoneeseen normaalisti pyörimään. Tässä on juttua asiasta http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/jaiko-pyykit-koneeseen-poista-ummettunut-haju-etikalla/3440340

Jep, etikka toimii, kuten myös ajoittainen koneen puhdistus sitruunahapolla.
Merino olisi OK, jos iho vaan kestäisi villaa, angora meinasi "tappaa".
Muilla materiaaleilla täytyy siis pärjäillä, bambukuitu on osoittautunut
lämpimäksi ja mukavaksi materiaaliksi. Sukissa oli aluksi "kestävyysongelmia"

issujm
21.09.2018, 08.58
Vanhan ketjun nostoa. Itselle ainakin ajankohtainen aihe. Kuntosali ja pyöräilyvermeet haisee aina pahalle ja ei ole mitkään pesut auttaneet. Nyt kuitenkin tuli testattua pyykkietikkaa. On se vaan ihmeainetta. Pahan hajuiset treenikamppeet on historiaa ja mikä parasta tuota myydään kaupan hyllyllä, joten ei tarvi itse alkaa tavallisesta etikasta lantraamaan tai jättää yöksi ämpäreihin vaatteita likoamaan. Sen kun vaan heittää pyykkietikan vaan huuhteluainelokeroon ja kone päälle. Tein myös videon aiheesta, linkki alla.

https://youtu.be/CXSx_bThiaA

plr
21.09.2018, 10.30
Jääkö tuosta pyykkietikasta etikan hajua vaatteisiin? Ihan vain sillä kysyn, että etikka haisee pahemmalta kuin pilaantunut kuolema. :)

marco1
21.09.2018, 10.33
Ei jää.
Ja edellisen keskustelun jälkeen muutamaa kaupallista myrkkyä testanneena pidän Holmenkolia edelleen parhaana. Testiaineistona juniorifutaaja ja setämiesurheilija.

issujm
21.09.2018, 11.26
Jääkö tuosta pyykkietikasta etikan hajua vaatteisiin? Ihan vain sillä kysyn, että etikka haisee pahemmalta kuin pilaantunut kuolema. :)Ei jää. Haju haihtuu kuivuessa. Mitään huonoa sanottavaa en keksi pyykkietikasta

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla

YT
21.09.2018, 11.31
Puuilossa näkyy olevan tuota etikkaa n. 5€/litra. Oliko se jompikumpi noista vai vielä joku muu haju?

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10128321
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10128322

issujm
21.09.2018, 11.32
Puuilossa näkyy olevan tuota etikkaa n. 5€/litra. Oliko se jompikumpi noista vai vielä joku muu haju?

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10128321
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10128322Onni pyykkietikka ja taisi olla prisma tai citymarket mistä ostin n. 3€ hintaan

Edit: tuoksu on tuo bergamont-lime. Tosi mieto, en haista itse ainakaan mitään pyykistä.

maalinni
21.09.2018, 11.48
Pyykkietikka ja tavallinen etikka on samaa tavataa, toisessa on vain 10000 kertainen litrahinta. Sinne pyykkietikkaan on lisätty pari tippaa eteeristä öljyä, jonka voi tehdä itsekin...

Coasting
21.09.2018, 12.03
Mun kengät haisi niin pahalle että pilaantunut kuolemakin olisi raikastanut.
Kyseessä TRI kengät joita käytän ilman sukkia (vaikuttaa muuten hajunmuodostukseen).
Muutama päivä ämpärissä väkiviinaetikkalimessä ja taas ihan raikkaat jonkin aikaa.

Eilen kun fillaroin töistä oli taas etova haju enkä voinut käsittää että kengät haisisi niin kauas. Olikin kypärän pehmuste joka imenyt jonkin kuution hikeä eikä todellakaan ollut hyväntuoksuinen....

Kollinjoki
21.09.2018, 13.59
Minulla on toiminut urheiluvaatteiden puhdistukseen ja hajunpoistoon seuraava:
- pesun yhteydessä käytetään ihan tavallista pesuainetta jonka lisäksi huuhteluainelokeroon laitettavaa desinfiointiainetta, esim. Dettol
- pesuohjelmana käytetään normaalimittaista ohjelmaa, samaa kuin muihinkin pyykkeihin (meillä pyykinpesukoneessa 1 h 20 min normaalipesu). Esim. lyhyt keinokuituohjelma tuottaa jostain syystä haisevia pyykkejä riippumatta pesuaineista, desinfiointiaineista, etikoista jne.

Pitäisi kokeillakin etikan kanssa. Edellisen kerran sain sillä huonoja tuloksia, mutta en ollut oppinut vielä että pitää käyttää normaalia tai ainakin riittävän hyvin ja pitkään pesevää pesuohjelmaa. Lyhyemmät ohjelmat ei kerta kaikkiaan tunnu sopivan urheiluvaatteille.

Mohkku
21.09.2018, 23.34
Täysin kuolleita vaatteita en siviilikelpoiseksi ole saanut, vaikka olen ennen pesua liottanut ämpärissä etikkavedessä, pessyt Holmenkollilla ja huuhdellut etikalla. Sen verran tekohengitystä tuo on tuonut, että vaatteita voi lenkillä yksin käyttää.

Yhden testin mukaan Holmenkol on ehkä paras pesuaine. Sitä olen aina bike24-tilauksen yhteydessä ottanut lisää.
https://www.arcticsportaddicts.fi/testit/testissa-urheilutekstiilien-pesuaineet/

Katila
22.09.2018, 07.47
Tavallinen etikka kelpaa aivan hyvin, pyykkietikkaan ei kannata rahojaan tuhlata, kuten Maalinni totesikin. Lopputulos on sama, kukkaroon jää vielä katetta muuhun elämään. Etikka siis lorautetaan pyykkikoneen huuhteluainelokeroon. Etikan haju poistuu pyykistä viimeistään kuivatusvaiheessa.

Tykkään vaihdella pesuaineita ja mulla onkin aina monta pulloa ja pari zeoliititonta pulveria pyykkikaapissa. Urheiluvaatteille käytän satunnaisesti sporttipesuaineita. Pesu usein 60 asteessa. En ole lämpötilan takia onnistunut tuhoamaan mitään urheiluvaatteita, edes ajohousuja.

Ja ne huuhteluaineet jätetään kauppaan. Niillä ei kannata tuhota tekstiileitä.

maalinni
22.09.2018, 07.59
Täällä yksi sisustuskauppa myy pyykkietikkaa 15€/purkki ja koko on luokkaa kossupullo.

maalinni
22.09.2018, 08.02
Näitä https://dekomi.fi/tuote-osasto/muoti/vaatehuolto/?gclid=Cj0KCQjwrZLdBRCmARIsAFBZllGD0SBGQyZyH_jnN6k-rvbKo_0SnOdkJFCwz4x3Arw5W6clUd3mgjMaAnFMEALw_wcB

Ja tuoteselostus on: etikka ja pierun verran eteeristä öljyä.

Mutta tuo silitysvesihän kuulostaa todella mainiolta jutulta... Myydään siis vettä 14€/litra.

Katila
22.09.2018, 09.19
Piti vielä sanoa merinovillan ja silkin pesusta: niille oma nestemäinen hienopyykin pesuaine, joissa ei ole entsyymejä. Eivät pilaa kuituja eivätkä tee vaatteita koppuraisiksi. Satunnaisesti heitän kyllä itse merinovaatteet muun sporttipyykin joukkoon. Proteiinilika kun ei poistu hyvin ilman entsyymejä.

marco1
22.09.2018, 11.45
Merinoja elvyttää mukavasti villapesuaine + villanhoitoaine (Lekasta ostettu).
En tiedä miten muilla kestää mutta itselläni alusasuna merinot marinoituu niin ikävän tuntuisiksi että niitä on pakko pestä välillä.

Ja pesukoneesta tuntuu pysyvän hajut poissa kun vaihtelee aineita.

maalinni
22.09.2018, 13.24
Minä pyöritän pesukoneen kerran kuussa 90 asteessa sitruunahapolla tai etikalla, ei tunkkaa.

Katila
22.09.2018, 14.16
Mä pesen lakana- ja pyyhepyykin välillä 90:ssä. Ei tarvita erikseen tyhjän koneen sitruunahappopesua. Tosin teen senkin kerran vuoteen ihan vaan varuiksi.

Kollinjoki
24.09.2018, 10.27
Mulla on merinovillaiset vaatteet pitkiä kalsareita lukuun ottamatta pysyneet hyvässä kunnossa eivätkä ole oikeastaan rakenteeltaan menneet miksikään, vanhimmat yhtäjaksoisesti käytössä olleet bokserit nyt pari vuotta vanhoja. Pesen villavaatteet aina erikseen pesukoneen villaohjelmalla ja käytän joka kerta villanhoitoainetta (sitä Varustelekassa myytävää). Hoitoainetta kuluu niin vähän per kerta, että litran pönikkä riittää näköjään helposti vähintään pariksi vuodeksi, joten sitä on ihan turha säästellä. Merinovaatteissa erityisen positiivista on muutenkin vähäinen pesun tarve. Poolopaita ja t-paidat sietävät vaikka kuinka pitkän käytön ilman pesun tarvetta ja jopa kalsaritkin muutaman päivän.

Pesuaineena on ollut Serto Professional neste 5 litran kanisterissa Valion meijerin kaupasta ostettuna. Se sopii kaikille pyykeille villat ja silkit mukaan luettuna, ja on niin miedosti hajustettu, ettei pesun jälkeen pyykit löyhkää parfyymiltä toisin kuin Bio Luvil, Ariel, Omo ym. kuvotukset. Ja ison kanisterin etu on se, ettei tarvitse vähän väliä olla pyykinpesuaineostoksilla.

Pitkät kalsarit jostain syystä eivät ole olleet kovin pitkäikäisiä vaan kestävät ehkä juuri ja juuri talven kunnes rei'ittyvät. Merino ei ole erityisen kulutuskestävä materiaali, ja 100% merinovillaiset pitkät kalsarit varmaankin joutuvat lahkeistaan jotenkin erityisen kovalle rasitukselle tai muuten vaurioitumiselle alttiiksi. Olisikohan olemassa jotain tavallista kestävämpiä merinokalsareita olemassa, vähemmän hikisestä n. 180 - 200 g/m2 100% olevasta kankaasta tehtynä?

alli
24.09.2018, 11.28
Pesuaineena on ollut Serto Professional neste 5 litran kanisterissa Valion meijerin kaupasta ostettuna. Se sopii kaikille pyykeille villat ja silkit mukaan luettuna, ja on niin miedosti hajustettu, ettei pesun jälkeen pyykit löyhkää parfyymiltä toisin kuin Bio Luvil, Ariel, Omo ym. kuvotukset.

Nuo viimeksi mainituthan on kaikki hajustamattomia, jos ei siis osta niitä parfymoituja versioita, joissa ei lue Sensitive tms. Lähi-Cittarissa hajusteettomat oli viimeksi laitettu eri päähän hyllyäkin merkistä riippumatta, mikä aiheutti aluksi vähän hämmennystä, kun osuin siihen tuoksupuolelle ensin.

No kumminkin, oli kesällä kiire saada villa/silkki-pesuainetta enkä löytänyt kuin tuoksullisen version, olisko ollut just tuo Serto. Ei se kyllä makuupussilakanassa onneksi käytössä sitten häirinnyt enää ulkoilmassa. Onkohan näitä ei-parfymoituna ja mistä saa? Arielissa luki muistaakseni erikseen, että ei silkille.

Ja toinen kyssäri, paljonko sitä ruokaetikkaa laitetaan huuhteluainelokeroon? Käyköhän myös Gore-Texille etikka?

Kollinjoki
24.09.2018, 12.52
Siltä varalta, että jotakuta kiinnostaisi, tässä vielä käyttämäni pesuaine, jota omien kokemusteni perusteella pystyn suosittelemaan. Litrahintakin on ihan ok (5 l n. 18 e), jos nyt ei halvinta mahdollista olekaan.
http://www.kiiltoclean.com/fi/tuotteet/serto-care-pyykinpesuneste/

Katila
24.09.2018, 20.40
Ja toinen kyssäri, paljonko sitä ruokaetikkaa laitetaan huuhteluainelokeroon? Käyköhän myös Gore-Texille etikka?

Tämän mukaan etikka sopii myös gore-texille http://outilespyy.com/vakiviinaetikka-ekologinen-pyykki-huuhteluaine/

Jakuvassa käytössä mä lorautan sitä huuhteluainelokeroon pyykin määrästä riippuen ehkä 10 ml - 30 ml. Vaikea arvioida tarkkaa määrää.

JiiPee
24.09.2018, 21.43
^ Åijåi, tack på vinkistä. Jag måste tvätta ryysör heti.

Katila
24.09.2018, 22.04
No kumminkin, oli kesällä kiire saada villa/silkki-pesuainetta enkä löytänyt kuin tuoksullisen version, olisko ollut just tuo Serto. Ei se kyllä makuupussilakanassa onneksi käytössä sitten häirinnyt enää ulkoilmassa. Onkohan näitä ei-parfymoituna ja mistä saa? Arielissa luki muistaakseni erikseen, että ei silkille.

Täältä löytyy hajusteettomat pesuaineet: https://www.allergia.fi/allergiatunnus/tuotteet/pyykinpesuaineet/

Noita muutamaa nestemäistä, joissa luki ”kaikelle pyykille” kun googlettelin, niin kaikissa niissä oli entsyymiä. Eivät siis sovellu villalle eivätkä silkille.

Mä olen käyttänyt jotain miedosti hajustettua hienopesuainenestettä, merkkiä en muista enkä jaksa mennä tarkistamaan. Ei haise liikaa mun nenääni. Vaaleanpunaista muistaakseni.

alli
24.09.2018, 23.14
Tämän mukaan etikka sopii myös gore-texille http://outilespyy.com/vakiviinaetikka-ekologinen-pyykki-huuhteluaine/

Jakuvassa käytössä mä lorautan sitä huuhteluainelokeroon pyykin määrästä riippuen ehkä 10 ml - 30 ml. Vaikea arvioida tarkkaa määrää.

Kiitos, nyt kerkesin jo pestä koneellisen, mutta ensi kerralla laitan kyllä pienen määrän etikkaa huuhteluksi.

Täältä löytyy hajusteettomat pesuaineet: https://www.allergia.fi/allergiatunn...kinpesuaineet/ (https://www.allergia.fi/allergiatunnus/tuotteet/pyykinpesuaineet/)

Noita muutamaa nestemäistä, joissa luki ”kaikelle pyykille” kun googlettelin, niin kaikissa niissä oli entsyymiä. Eivät siis sovellu villalle eivätkä silkille.

Mä olen käyttänyt jotain miedosti hajustettua hienopesuainenestettä, merkkiä en muista enkä jaksa mennä tarkistamaan. Ei haise liikaa mun nenääni. Vaaleanpunaista muistaakseni.

On varmaan samaa Sertoa kuin mullakin. Ei se tosiaan kovin pahasti tuoksahtele, eikä käytössä haitannut, vaikka pyykkiä ripustettaessa hiukan epäilytti.

m e r k s
24.09.2018, 23.46
Entäs Polarin tekstiilikankainen sykevyö? Lienee uusinta mallia kun tuli H10-sensorin mukana. Haisee (ei-suositellusta) pesukoneen käytöstä huolimatta jokseenkin kuvottavalle...

paaton
25.09.2018, 09.39
Pesukoneen hajusta muuten. Vanhempaa konetta on kohtuullisen turha yrittää elvyttää millään sitruunahapoilla ja etikalla.

Laakerin vaihdon yhteydessä huomasin nukan palaneen kiinni rummun ympärillä olevaan alumiini sakaraan. Sitä paksua nukkaa oli usean sentin kerros. Tuo kun kastuu ja luukku jää kerran kiinni yön ajaksi, niin haju on huima.

arctic biker
25.09.2018, 19.49
Pesukoneen hajusta muuten. Vanhempaa konetta on kohtuullisen turha yrittää elvyttää millään sitruunahapoilla ja etikalla.

Laakerin vaihdon yhteydessä huomasin nukan palaneen kiinni rummun ympärillä olevaan alumiini sakaraan. Sitä paksua nukkaa oli usean sentin kerros. Tuo kun kastuu ja luukku jää kerran kiinni yön ajaksi, niin haju on huima.
Yks vanhempi pesukone oireili poistopumpun takia, haju oli huima... Onneksi kun omaishoidettavan takia kusi- ja paskapyykkiä piisaa niin tossa uudessa on kaikenlaisia ohjelmia. Yhtä kustua housua ei välttämättä ole tarvista täyden ohjelman läpi ajaa. Voisin väittää että mun päivittäinen pyykki haisee ajoittain, sanoisinko että pahasti.
Eikä vain hieltä.

LJL
26.09.2018, 14.13
Vaimo pyöritti vuosia kusi- ja paskaisia kestovaippoja meidän LG:ssä (onneksi kolmannen lapsen kohdalla luopui ko. harrastuksesta) ja epäilen vahvasti että nykyinen ajoittainen vehkeen haju pyykeissä periytyy koneeseen pesiytyneestä ns. arkkipaskasta. Parempi ettei edes ajattele. Haluan kuitenkin uskoa että pyykit ovat puhtaampia koneesta ulos tullessa kuin sinne mennessä.

F. Kotlerburg
26.09.2018, 14.51
Vaimo pyöritti vuosia kusi- ja paskaisia kestovaippoja meidän LG:ssä (onneksi kolmannen lapsen kohdalla luopui ko. harrastuksesta) ja epäilen vahvasti että nykyinen ajoittainen vehkeen haju pyykeissä periytyy koneeseen pesiytyneestä ns. arkkipaskasta. Parempi ettei edes ajattele. Haluan kuitenkin uskoa että pyykit ovat puhtaampia koneesta ulos tullessa kuin sinne mennessä.

https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/kodinkoneet/pyykinpesukoneen-valinta/pyykinpesukoneen-hoito/

Tommy
26.09.2018, 15.52
Itse olen elvyttänyt haisevia vaatteita mikrottamalla ne. Homma menee siis näin: Kastele vaate/vaatteet läpikotaisin ja purista niin kuivaksi kuin saat. Taittele se siistiksi mytyksi ja laita mikroon. Pari paitaa menee hajuttomaksi kahden minuutin täysteholla. Mikrotuksen jälkeen heitä pesukoneeseen ja pese saman tien. Haju on poissa. Olen huomannut, että varsinkin alusvaatteisiin ja sukkiin tämä tehoaa todella mainiosti, eli munahiki ei todellakaan ala haisemaan pitkään aikaan. Oman kokemuksen mukaan mikrotus ei tee vaatteelle mitään, vaan esim. paidat ovat saman kokoisia ja elastisia vielä mikron jälkeenkin. Teknisiä asuja en ole uskaltanut laittaa mikroon, ne kun ovat kokomuovisia..:) Edit: olinkin näköjään vastannut threadiin jo aikaisemminkin. Käyhän tämä muistutuksena..

LJL
26.09.2018, 16.18
https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/kodinkoneet/pyykinpesukoneen-valinta/pyykinpesukoneen-hoito/

Loistavaa!! Välitin linkin wifvelle :D

Köfte
26.09.2018, 16.33

Yh, tuttu löydös. Poistopumpun siivikkö suodatuksesta huolimatta voi olla myös mielenkiintoinen keräilyerä.
Nämä uudemmat laitteet kun käyttävät kovin vähäisiä vesimääriä, lisähuuhtelu linkouksen kanssa voi auttaa
myös asiaa, pienlapsiperheen äitinä puuhaileva sisareni aikoinaan oli ilahtunut vaihtoehdosta. Teinistön ja
vaihdevuotisten yhdistelmähuushollissa on käytetty tehostettua huuhtelua jo pitkään.

Laerppi
26.09.2018, 17.02
Sanytol välillä ja aina lisähuuhtelu

Gargamel
28.09.2018, 05.39
Millä haisevan kypärän saisi desinfioitua? Pehmusteita olen irroittanut ja pessyt ja ostanut jopa uudet, mutta tuntuu että itse styroksikin on imenyt tuoksuja. Hihnoja ei saa irti. 1,5v käytetty kypärä.

Päällä on niin kuuma etten voi kesällä käyttää mitään keinokuitubuffia hienkerääjänä välissä. Toimisikohan merino tässä kohtaa?

taski63
28.09.2018, 05.43
Ruokasoodaa ovat kehuneet hajujen poistoon. Yöksi kunnon kuorrutus ja seuraavana päivänä imuroi pois. Tämä kuulemma toimii kengillekin.

Edit: asusteille en ole kokeillut, mutta biojäteastian hajut väheni tuolla, ja jääkappi raikastui selvästi (soodaa kahvikupissa hyllyn perukoille).

hcf
09.12.2022, 19.42
Yks rossignollin paita on alkanu haisee ummehtuneelle. Yrittäny pestä 60 asteessa mut ei auta.
Äsken ihmettelin saunassa käydessä ku sama haju alko haiseen. Se paita oli kuivumas kylppäris pesun jäljiltä. Ei näköjää tarvi ku vähä kosteutta.

Vähän epäilen että kuivaiskaappi on polttanu ton hajun tohon

marco1
09.12.2022, 19.52
Etikkaa ja/tai sporttipesuainetta kannattaa kokeilla. Ei ole hajun takia tarvinnut poistaa vaatteita kun pesee noilla ja samalla puhdistuu pesukone.

hcf
09.12.2022, 20.07
Joo täytyy kokeilla etikkaa.

J3K
22.02.2023, 19.06
Chemipron Oxi on toiminut ihan hyvin, sitä kun sattui olemaan kaapissa valmiiksi.

taski63
23.02.2023, 08.19
^^Etikalle vahva suositus. (Ja elintarvikepuolen halvin perusetikka toimii; täällä toki kaikki sen varmaan tietääkin, mutta joillekin herkkäuskoisille on kaupan pesuainehyllyssä "pyykkietikkaa" monikertaiseen hintaan...)

jalkkis
23.02.2023, 19.02
Mulla etikka (Rajamäen väkiviinaetikka muistaakseni) ei pitänyt hajuja pois kovin kauaa. Mutta Bio Luvilin Sporttipesuaine on toiminut yllättävän hyvin.

hcf
23.02.2023, 19.05
Joo täytyy kokeilla etikkaa.Joo tää toimi. Pyykkietikkaa ostin.

Kiituri
02.03.2023, 13.56
Onkos soodaa tullut kokeiltua. Sillä kengistä on lähtenyt hajut.

JouniJK
04.03.2023, 11.45
Tutustu Holmenkol pesuaineeseen.

m-52
04.03.2023, 12.48
Minä olen siirtynyt käyttämään lenkkeilyssä lähes yksinomaan merinoalusvaatteita. Juoksutrikootkin ovat merinovillaa. Kunnon tuuletus ulkona niin ei tarvitse pestä kuin aniharvoin. Alimmat bokserit huuhtelen käytön jälkeen pelkällä vedellä. Kun pesen villavaatteita, käytän sopivan pesuaineen lisäksi villanhoitoainetta, joka laitetaan huuhteluainelokeroon. En enää osta ns. teknisiä alusasuja. Dilling, Devold ja Aclima ovat käyttämiäni merkkejä, Euroopassa valmistettuja.

Vispe
04.03.2023, 13.11
Merino ja sekoitevalmisteet joissa riittävästi merinoa ovat kyllä maagisia. Todella harvoin tulee pestyä omia merinokamppeita, kuivauskaappiin vain ajojen jälkeen ja sillä selvä. Ei mitään hajuja missään ja kestävät huomattavasti pidempään kuin keinokuituiset ns. tekniset kamat, toki niissäkin paljon eroja.

marco1
04.03.2023, 18.28
Merino on kiva materiaali mutta kulutuskestävyydeltään sen pesee kyllä melkein mikä tahansa muu vaatemateriaali. Kestävissä ”merino”-vaatteissakin jäljellä parin vuoden päästä polyesteriverkko jossa villakuidut oli alunperin kiinni.

m-52
05.03.2023, 10.58
^Onko omakohtaisia kokemuksia vai kuulopuheiden perusteella esitetty mielipide? En ole yhdenkään merinovaatteen kanssa törmännyt moiseen.

marco1
05.03.2023, 11.06
Minulla on tai on ollut merinovaatteita mm merkeiltä Icebreaker, Devold, Smartwool, Ground Effect, On-one ja varmaan vielä muutamalta muultakin. Eiköhän tuossa ole ihan riittävä otos.

Samaan aikaan 90-luvulla ostettuja Craftin kerrastoja on vielä aktiivikäytössä mutta ne alkaa olla melko kuolleita.

MRe
05.03.2023, 12.12
^pesetkö merinoja kuinka usein?

marco1
05.03.2023, 12.15
^pesetkö merinoja kuinka usein?

Tarpeen mukaan - viimeistään silloin kun alkavat olla kuivuneesta hiestä rapeita. Välillä aikaisemminkin mutta ei joka käytön jälkeen.

Benny
07.03.2023, 11.42
Merino on kiva materiaali mutta kulutuskestävyydeltään sen pesee kyllä melkein mikä tahansa muu vaatemateriaali. Kestävissä ”merino”-vaatteissakin jäljellä parin vuoden päästä polyesteriverkko jossa villakuidut oli alunperin kiinni.

Itse olen käyttänyt noita varustelekan "särmä" aluspaitoja joissa on 80/20 merino/polyester.

Ne tuntuu kestävän käyttöä hyvin.

MRe
07.03.2023, 13.57
Tarpeen mukaan - viimeistään silloin kun alkavat olla kuivuneesta hiestä rapeita. Välillä aikaisemminkin mutta ei joka käytön jälkeen.

Mä pesen kauden aikana merinot vaan ämpärissä/lavuaarissa lämpöisellä vedellä ilman pesuaineita. Siis nyrkkipyykkiä. Saa ne hiet pois, mutta ei kuluta materiaalia.