PDA

Näytä tavallinen näkymä : ultrega vai 105

markku l
25.09.2013, 10.21
Tarkoituksena ostaa aika-ajopyörä esim. Felt B16. Valittavana olisi kaksi vaihtoehtoa ultregan osasajalla n.1600€ ja 105 osilla n.250 edukkaampi. Kumpi olisi hinta/ laatusuhteeltaan "parempi"? Toki muutkin merkit tulevat kysymykseen. Suosituksia?

nure
25.09.2013, 13.17
Periaatteessa aina parasta mihin rahat riittää, kylläkin 105 ihan ok osasarja ja noissa halvemmissa paketeissa ainoastaan vaihtajat ko. osasarjaa useimmiten...

CamoN
25.09.2013, 17.59
Sen verran tarkkaan voi vielä katsoa että jos vaihtajissa lukee Ultrega eikä Ultegra, kannattanee ottaa ne 105:t.

arctic biker
25.09.2013, 18.33
Ens viikolla kotiutuvaan crossirunkoon siirtyy Microshifters-kahvat ja 105-vaihtajat maantieFeltistä. Tilalle siihen talven mittaan Ultegraa. Puhtaasti mielikuvasyistä, 10pakka. DA-kilkkeisiin ei oo varaa eli next best thing! Todennäköisesti olisin erinomaisen tyydytetty 105-osilla.

markku l
25.09.2013, 19.17
Sen verran tarkkaan voi vielä katsoa että jos vaihtajissa lukee Ultrega eikä Ultegra, kannattanee ottaa ne 105:t.

OK, toden totta ko. tapauksessa kyllä (saattaisi olla kyse piraattiosista). Maantie pyörässäni Trek Domane 5.2 on Ultegra osasarja, 105 ei ole kokemuksia, mutta huomaisikohan sitä millään lailla ajaessa, jos ei tiedä kumpi osasarja pyörässä pelittää?

rjrm
25.09.2013, 19.28
Huomaa! Jos kahvoissa ja vaihtajissa lukee Ultegra, muotipoliisin kivuliaat iskut sattuvat munuaisiin paljon harvemmin. 105-osilla ajelevana huomenna aion autoilla töihin, jotta munuaiseni saavat toipua edes päivän.

Harryupp
26.09.2013, 08.06
Vuosien mittaan olen ollut erittäin tyytyväinen Ultegra tason osasarjoihin. 8V sarjasta tahtoi kammet laueta minulle 90 - 105 kiloiselle pyöräilijälle mutta se ongelma oli historiaa kun siirtyivät octalinkkiin ja sen jälkeen tähän uuteen putkiakseliin. Vaihteiden toimivuus on ollut liki samaa luokka sekä 105 että Ultegra sarjoissa.
Ketjut olen aina melkein ottanut Dura-ace sarjasta ja joskus kasetin ja rattaatkin. Navat toimivat oli sitten 105/Ultegra/Dura-ace. Olen käyttänyt Ultegra- Dura-Ace ja XT-sarjan napoja vuosikymmeniä, Jotkut ovat menneet vaihtoon koska eivät toimi uusien 10V osien kanssa.
Vaihtajat ja vaihtajakahvat ovat aika samanlaisia oli sitten 105/Ultegra/Dura-ace. Vasta kun mennään Tiagraan ja Soraan rupee vaihtamisessa huomaamaan jonkinlaista "karheutta".
Tästä poikkeavat tietysti uudet DA ja Ultegra sähkösysteemit jotka ilmeisesti toimivat erittäin hyvin koska niitten käyttäjät ovat olleet erittäin tyytyväisiä niihen eivätkä pahemmin kaipaa takaisin mekaanisiin.

nuubiainen
26.09.2013, 08.26
105 on köyhien osasarja (kuten minun). Jos pikkurahan suhteen ei ole tiukkaa, saat Ultegralla parisataa grammaa painoa pois, sekä hivenen laadukkaammat ja kiiltävämmät komponentit. 105 toimii kyllä käytössä erittäin hyvin.

markku l
26.09.2013, 10.10
105 on köyhien osasarja (kuten minun). Jos pikkurahan suhteen ei ole tiukkaa, saat Ultegralla parisataa grammaa painoa pois, sekä hivenen laadukkaammat ja kiiltävämmät komponentit. 105 toimii kyllä käytössä erittäin hyvin.

200 grammaa? Se on aika-ajopyörässä jo paljon. Onko painoero todella noin huomattava näiden osasarjojen välillä? Mikäli, niin vaaka kallisuu, kirjaimellisesti Ultegraan. Kerranhan se vain kirpaisee.

justus
26.09.2013, 11.31
Kyllä mielestäni huomaa käytännössäkin eron. Vaihtaminen on aavistuksen nopeampi sekä täsmällisempi. Kokemusta on molemmista vaihtajista. Korostaisin tässä että kyse on minun mielipiteestäni. Toki toimivuuden edellytyksenä on se, että vaijerit ovat oikein säädetty.

justus
26.09.2013, 11.31
Puhuin siis edellisessä Ultegran puolesta.

herne
26.09.2013, 12.52
Itse viime keväänä uutta maantiepyörää hankkiessani päädyin 105:een Ultegran sijasta eikä ole harmittanut. Uutena 105:t toimivat ainakin omassa lenkkikäytössä erittäin hyvin, tosin eipä mulla ole kokemusta kalliimmista osasarjoista ja ajelen vain omaksi ilokseni. Käytön myötä toiminta muuttuu tahmeammaksi ilman asianmukaista huoltoa osien hinnasta riippumatta. Hyvin huollettu halvempi vaihteisto toimii varmasti kalliimpaa huonosti hoidettua paremmin. Ajattelin siis, että säästyneet rahat voin käyttää vaikka pyörän ylläpitoon tai ajovarusteisiin ja saan rahoilleni parempaa vastinetta.

200g painoerolla ei ole omassa käytössäni merkitystä. En ole huomannut ajossa eroa jos juomapullossani on 2dl enemmän juomaa. Voisin kuvitella, että tyypillisesti aika-ajopyörällä ajetaan enemmän tasamaalla suorahkoja pätkiä kuin mäkisiä kiemuroita, joten panostaisin ennemmin aerodynamiikkaan kuin painoon. Tietty tiukoissa kilpailutilanteissa viimeisiä sekunteja metsästettäessä arvostais varmaan sitä kevyempää osasarjaa.

Uudessa Ultegra-sarjassa on 11-takaratasta, millä voikin sitten olla jo joillekin enemmän merkitystä. 105:ssa on se hyvä puoli, että siitä voi päivittää halvemmalla parempaan kun tulee se siihen pakottava tarve :)

markku l
26.09.2013, 12.52
Good, selkeä mielipide ja arvosta sitä. Ultegralle 2-0, 250 hinnaneroa ei onneksi ole ylivoimainen este!

markku l
26.09.2013, 13.09
Nyt Ultegralle 2-1. Totta, että aerodynamisuus on tärkeämpi aika-ajopyörässä, kuin paino. 35-37km keskinopeuksissa ilmanvastuksen voittamiseen ei kuitenkaan tarvita ihan huippuaerodynamiikkaa ( toki siitä olisi näilläkin vauhdeilla apua, mutta se on tuo rahapuoli kun vaatii etsimään kompromissia).

herne
26.09.2013, 13.14
Nyt Ultegralle 2-1. Totta, että aerodynamisuus on tärkeämpi aika-ajopyörässä, kuin paino. 35-37km keskinopeuksissa ilmanvastuksen voittamiseen ei kuitenkaan tarvita ihan huippuaerodynamiikkaa ( toki siitä olisi näilläkin vauhdeilla apua, mutta se on tuo rahapuoli kun vaatii etsimään kompromissia).

Tähän voin todeta, että itse tuskin pääsisin noihin keskinopeuksiin vaikka alla olisi kaikki maailman huippuaerodynaamiikka. Sitten jos joskus noille keskareille pääsen niin palkitsen itseni varmaan uudella osasarjalla ;)

Adrift
26.09.2013, 13.21
Itekin aattelin, että seuraavaan pyörään kun vaihdan, niin siihen tulee päivitys 105:sta Ultegraan. Loppujen lopuksi kuitenkin päädyin tuohon 105 sarjaan, sillä uutta 11-vaihteista Ultegraa ei ollu tarjolla ja en nähnyt järkeväksi maksaa niin paljoa enemmän tuosta 10-vaihteisesta. 105 kuitenkin toiminut moitteetta.

twentyniner
26.09.2013, 13.46
Itselläni kokemusta ainostaan DA kympistä ja tästä uusimmasta 5700 sarjan 105 :sta. Näillä ainakin on selkeä ero juuri vaihtamisen suhteen, kumpainenkin vaihtaa moitteettomasti, mutta DA on selkeesti tunnokkaampi. Omaan käyttööni huolin kyllä ihan minkä vaan noista kolmesta Shimanon paremman pään osasarjoista. Ehkä tuolla "välirahalla"saa paljon enemmän, , kun sen sijoittaa vaikka kiekkoihin.

reima sparf
30.09.2013, 20.27
105 osasarja hankittu 2005 ja nyt noin 60tkm myöhemmin toimii ihan hyvin.

tehaku
01.10.2013, 12.51
Cyclossa 105:t ja maantiekonkelissa Ultegraa. Itse huomaan vaihtamisen eron toiseen suuntaan. Cyclon etuvaihtaja toimii kuin unelma, mutta maantievehkeen vaihtaja on hyvin tunnoton. Eka se ei meinaa vaihtaa pikkurattaalta isolle ei sitten millään ja hieman voimaa lisäämällä se pongahtaa lopulta oikealle paikalleen.

En sano, että vaihtajissa olisi oikeasti eroa. Ultegran säädöt vaan ovat luultavasti vähän persiillään, kun olen itse hoitanut vaijerin ja kuorien vaihdot ja säätämisen. Cyclon vaihtaja on laitettu kuntoon huollossa.

Takavaihtajissa en oikein ole huomannut eroa. Ultegran takavaihtaja takkuili aikoinaan, mutta se korjaantui vaijerin ja kuorien vaihdolla.

Tregård
02.10.2013, 14.20
Cyclossa 105:t ja maantiekonkelissa Ultegraa. Itse huomaan vaihtamisen eron toiseen suuntaan. Cyclon etuvaihtaja toimii kuin unelma, mutta maantievehkeen vaihtaja on hyvin tunnoton. Eka se ei meinaa vaihtaa pikkurattaalta isolle ei sitten millään ja hieman voimaa lisäämällä se pongahtaa lopulta oikealle paikalleen.

Voi johtua yksistään siitä, että varsin usein cycloissa etuvaihtaja nostaa 36-piikiseltä 46-piikiselle rieskalle ja maantiepyörässä herraties kuinka paljon isomman välin.

TERU
02.10.2013, 16.04
Vois myös auttaa, kun avaisi ylärajoitinruuvia varttikierroksen. Minullakin noita molempia käytössä ja aika tasavahvoja ovat käytölleen.

markku l
04.10.2013, 06.53
Tähän päädyttiin, Felt B16 shimano 105 2014, ehkäpä tällä hetkellä paras hinta/laatusuhde käytettyjäkin etsittiin, mutta niitä ei oikein ollut kaupan. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11338&d=1380788728

sonnet
04.10.2013, 16.35
Hyvä valinta. Saat rahaa muuhun. Minulla (=kruisailija ja fiilisajelija) oli tyhmyyttä ottaa ensimmäiseksi maantieosasarjaksi DA ja siitä jäi vähäksi aikaa sokeus. Sittemmin olen ollut miltei tyytyväisempi vähemmillä (=koska kilpavarustelulla ei ole rajaa), kunhan säädöt on kohdallaan. Esim. 105-vaihtajat + Ultegra-pakka -yhdistelmä on jopa herkkiksellä ihan yhtä jees kuin DA, jollei ne grammat eikä status ole issue.

markku l
04.10.2013, 18.28
Thanks sonnet ja kaikki muutkin vastanneet! Maantiepyörässäni Trek Domane 5.2 on ultegra osasarja ja se kyllä pelittää aivan loistavasti. Näistä muista shimanon osista kun ei ole kokemusta, monet täällä ovat olleet sitä mieltä että kaiken kaikkiaan näillä sarjoilla ei ole paljon muuta eroa, kuin painossa ja säästyvän rahan voi laittaa vaikkapa kiekkoihin.