Näytä tavallinen näkymä : Nexus-8-navan osittainen rasvaus: huollossa 50 € vai onnistuisiko kotona?
Gurut, kertokaahan aloittelevalle:
Onko kannattavaa viedä Nexus-8-napa osittain rasvattavaksi pyöräliikkeeseen (vai rasvata itse), kun ko. liikkeessä tekevät 50 €:llä ainoastaan osittaisen eli ilmeisesti vain akselilaakerien rasvauksen? He eivät siis kuulemma pura vaihteistoa alkutekijöihinsä, mutta vaikea sanoa tämän tarkemmin minkä verran osia purkavat ja voitelevat, kun en ole itse napaa koskaan avannut.
Itsellä ja vaimolla on Nexus-8-napaiset citypyörät (2- ja 4-vuotiaat), joiden takanapoja ei ole vielä huollettu. Kumpikin napa toimii vielä onneksi rohisematta.
Olen itse avannut vain ketjuvaihteisten napoja, joten en osaa arvioida, miten helposti Nexus-8:n kokoamisvaiheessa tulee mahdollisesti ongelmia (ja miten välysten säädöt tehdään), tai kuinka tarpeellista olisi koko navan voiteleminen versus pelkkä akselilaakerien rasvaus. Ruuvipenkkiä en omista, sellainen Shimanon Nexus-8-huolto-ohjeen (http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/tech_support/tech_tips.download.-Par50lparsys-0024-downloadFile.html/17%29%20Inter%208%20ohaul.pdf) mukaan tarvittaisiin.
Ihmettelen huoltoliikkeen puheita siinä valossa, että Shimanon em. ohjeen mukaan oikeanpuoleisen kartion irrotukseen tarvitaan erikoistyökalu, ja kartion irrotus tapahtuu vasta vaihteistopaketin avaamisen jälkeen. Siksi mietin, antoiko pyöräliikkeen huoltomies väärää tietoa: saavatko he oikeanpuoleisen akselilaakerin todellakin voideltua purkamatta vaihteistoa? Ehkä olen ymmärtänyt jotakin väärin.
Nuo napavaihteet öljytään upottamalla vaihteistopaketti öljykylpyyn ja laakerit rasvataan erikseen kokoonpanovaiheessa. "Osittain" rasvaaminen kuulostaa oudolta?? Öljyämistä varten tuota vaihteistoa ei tarvitse purkaa.
Crc myy muovipurkkeja, joissa uitetaan napa ilman kuoria. Nexus 7 on avattu joskus. Tuskin 8 on kummempi.
Tältähän ne yleensä näyttää, eikä ihan rasvauksella tule kuntoon :rolleyes:
http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/
Tältähän ne yleensä näyttää, eikä ihan rasvauksella tule kuntoon :rolleyes:
http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/
Juu... "huoltovapaita" kun ovat :D
Se osittainen rasvaus tarkoittaa luultavasti juurikin tuota öljykylpyä ja vaseliinin lisäystä näkyvissä oleviin laakereihin. Se yksi laakeri on niin hankalassa paikassa että sitä ei viidelläkympillä mikään liike varmaan ala rasvaamaan.
Onnistuu kotonakin aika kivuttomasti. Hakee vaan litran halvinta automaattivaihteistoöljyä ja upottaa navan siihen vähäksi aikaa.
Sisäkaluthan lähtee yhtenä klönttinä navasta ja tuossa huoltomanuaalissa on ohjeet mitä pitää purkaa.
Ainoa säätö mitä joutuu tekemään on laakerin välyksen säätö paikalleen laittaessa.
http://www.hubstripping.com/shimano-alfine/shimano-nexus-oil-bath.jpg
Kiitokset kaikista vinkeistä.
Tuosta öljykylvystä jäi epäselväksi, miten avataan oikeanpuoleinen akselilaakeri (kartio), koska Shimanon huolto-ohjeen (http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/tech_support/tech_tips.download.-Par50lparsys-0024-downloadFile.html/17%29%20Inter%208%20ohaul.pdf) mukaan oikeanp. kartio lähtee irti vasta ohjeen kohdassa 17 ja vaatii lisäksi erikoistyökalun. Eli ehdottamassanne öljykylvyssä oikeanpuoleinen laakeri jäisi avaamattomana tuon mötikän sisään. Onko siis tarkoitus että kyseisen laakerin voitelun hoitaa (alkuperäisen vaseliinin sijasta) öljykylvystä jäävä vaihteistoöljy? Kuinka hyvin tuollainen vaseliinia huomattavasti ohuempi vaihteistoöljy pysyy oikeanpuoleisessa akselilaakerissa, eikö se vuoda sieltä tuota pikaa pois?
Vai ymmärsinkö jotakin olennaista väärin.
Ei sitä pureta öljykylpyä varten kuin sen verran että saadaan sisäkalut pakettina ulos.
Öljy kyllä tunkeutuu laakereihin, huonona puolena on se että öljy ei pysy laakerissa niin kauan kuin vaseliini.
Öljykylpy tulisikin tehdä sitten jatkossa ainakin kerran vuodessa.
Shimanon jossain ohjeessa muistaakseni luki että kun käyttää Shimanon öljyä niin se "uudistaa" sen alkuperäisen vaseliinin.
En tiedä sitten onko tuohon uskomista, itse pesin navan kuumavesipainepesurilla ja liuotinaineella aivan puhtaaksi ennen vaihteistoöljykylpyä.
Ja lorautin öljyä vielä kokoamisen yhteydessä navan sisälle jossa se pysyy aika hyvin edellyttäen että säilyttää pyörää pystyasennossa.
Näin siis ainakin Alfinessa. Nexuksen tiivisteistä en osaa sanoa. Mutta ennenhän usean navan voitelu perustui siihen että öljyä lisäiltiin sitä mukaa kun se valui tiivisteiden välistä ulos.
Ok, selvensi huomattavasti. Tosin jossakin kommentoitiin, että nimenomaan tuo ketjupuolen akselilaakeri (jota ei siis pääse putsaamaan purkamatta melkein koko vaihteistoa) on kosteassa ilmastossa kaikkein alttein kulumaan. Mene tiedä. Mutta veden ja lian pääsyä laakereihin voi tietysti hidastaa tilkitsemällä Shimanon vinkin (http://www.hubstripping.com/shimano-alfine/shimano-nexus-internal-gear-hub-maintenance.jpg) mukaisesti pölysuojien reunat vaseliinilla.
Entä öljyn ja vaseliinin laadut: Onkohan kuinka kriittistä käyttää Shimanon järkyttävän kalliita aineita, vai menetteleekö tosiaan karvalakkimallinen automaattivaihteistoöljy ja vastaavasti mikä tahansa laakerivaseliini? Siis jos navan huoltaa vuosittain.
Voitelun kannalta tietysti melkein öljyn kuin öljyn (ja vastaavasti vaseliinin) odottaisi toimivan, mutta väärät lisäaineet tai oikeiden puute saattaisivat vaurioittaa joitakin navan osia (?). Lisäksi öljyn ja vaseliinin haluaisi olevan yhteensopivia, jotta mainitsemasi vaseliinin "uudistuminen" voisi ylipäänsä tapahtua (sitä Shimanon väittämää vaseliinin uudistumista tosin epäilen, vaikka voihan se toimiakin).
makimies
19.10.2013, 19.24
Itse tuollaisen täysin jämähtäneen nesus 8 paketin avasin ihan atomeihin, vaihteineen jne ja oli "helvetillinen" duuni en suosittele kenellekään missään olosuhteissa :)
se sisin akseli on täynnä jousia ja kaikenmaailman ihme rattaita :)
makimies
19.10.2013, 19.24
Oikeastaan suosittelisin tuohon vain ulkokuoreen jotain rasvausnippaa mistä ruuttaa sen täyteen rasvaa syksyllä
Ainikkai
01.11.2018, 22.48
Heippa! Tätä ketjua seuraillen uskaltauduin avaamaan oman Nexus 8 napani. Tai siis poikani pyörähän tuo on. Mutta ilmeisesti kyseessä onkin joku uudempi malli, kun avausprosessi olikin hiukka erilainen. Nyt löysin räjäytyskuvan tuosta mallista: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-SG-8C31-2785C.pdf
Onko jollain kokemusta tälläisen rasvaamisesta?
Napa on siis auki, siisti ja kohtalaisen hyvässä rasvassa. Suuri osa rattaistoista ja muusta ihmeellisestä on näkyvillä. Mietin, että päteekö tähänkin öljykylpyhommat. Intuitiivisesti tuntuis fiksummalta vaan lykätä vähän joka koloon Nexusrasvaa (https://www.fillarikellari.fi/rasva-nexusnapaan-100g-nexus-shimano).
Kun on siistin näköinen ilman ruosteen häivää, suhauta hyvää teflonpitoista öljyä ympäriinsä, vaihda laakereihin uudet vaseliinit ja kasaan laakerit sopivalle kireydelle. Aiemmat navat vaativat jarrukenkiin oman rasvansa jotta eivät lukkiutuisi, tuosta en tiedä, kysy ammattihuollosta neuvoa ja vaikka hyppysellisen sopivaa rasvaa.
KotooTöihin
02.11.2018, 20.00
Johonkin vanhaan nexus7 oli joku porannu reiän, josta ruutattiin öljyä sisään puolen vuoden välein. Ei vaan muistu mieleen mistä se tuli vastaan.
Itse vastaavanlaisen, tosin jarruttoman, 8C31-vaihteiston viime talvena availin siihen pisteeseen että pakan sai kokonaisena irti, käytin minuutin öljykylvyssä (halvin ATF-öljy) ja kokosin. 2500 km toimi operaation jälkeen uudenveroisena suhteellisen raskaassa käytössä. Viime viikolla tein jälleen saman operaation.
makimies
04.11.2018, 20.44
Yhden tuollaisen nexuksen täysin huoltaneena (vaihteet eivät toimineet), sanoisin että kannattaa rasvata/täyttää vaseliinilla. Tuollaisten napavaihteisten fillarien myynti pitäisi olla laitonta
Jos kylvetätte niitä Nexus napoja automaativaihteistoöljyssä, niin suurin osa tomaattiöljyistä on värjättyä hydrauliikkaöljyä. Hydrauliikkaöljyn voiteluominaisuudet on tunnetusti melko heikot.
Olen teettänyt Nexus-8:lle öljykylvyn (kalliissa Shimanon Nexus-napaöljyssä) huoltoliikkeessä, ja hyvin on sen jälkeenkin toiminut.
Mutta ei pidä hermostua, jos kokoamisen jälkeen ketju "jyrisee" pahasti: Silloin ketjun on todennäköisesti laittanut keskiö- tai takarattaalla "eri hampaaseen" kuin ennen huoltoa. Nexus-navoissa nimittäin taka- ja keskiörattaiden hammaslukumäärät ovat parilliset, ja koska ketjussakin on parillinen määrä linkkejä ja joka toinen niistä on kapea ja joka toinen leveä, poljettaessa rattaan joka toinen hammas käy aina ketjun kapeassa linkissä, joka toinen taas leveässä linkissä. Kun sitten ketjun leveät ja kapeat linkit ajan mittaan venyvät eri tavoin, rattaiden hampaisiinkin alkaa kohdistua kulumista eri tavoin, eli hampaista joka toinen kuluu eri tavalla kuin ne loput. Siis, jos huollon jälkeen ketju jyrskyttää (sen kuulee ja tuntee selvästi), ongelma poistuu siirtämällä ketjua rattaalla yhden hampaan verran eteen- tai taaksepäin. – Tämä analyysi (https://www.sheldonbrown.com/chain-life.html) on Sheldon Brownilta ja tarpeelliseksi havaittu.
Useimmissa Nexus-8-keskusteluissa näkyy napahuolloksi suositeltavan nimenomaan Nexus-öljykylpyä ynnä Nexus-vaseliinia. Öljykanisterin kyljessä on ohje, mihin syvyyteen ja kuinka vähän aikaa pitää upottaa. Jos ei halua käyttää kallista (joskin useasti uudelleenkäytettävää) Nexus-öljyä, on erilaisia kuppikuntia sekalaisine perusteluineen sen suhteen, millaista edullisempaa ts. autotarvikeöljyä tulisi käyttää. Jos joku on kestotestannut (luulot ja veikkailut sikseen), mikä edullinen öljylaatu Suomen ilmastossa aidosti toimii Nexus-öljykylpyihin, sen kertokoon.
Kokemusteni valossa Nexus-8 on oikein käytettynä erittäin luotettava, harvahuoltoinen, siisti (so. ei ketjuöljyyntyviä lahkeita...) ja pitkäikäinen vaihteisto arkipyöräilyyn.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.