PDA

Näytä tavallinen näkymä : Haarukan ja headtuben mystinen rako



latuman
17.09.2013, 11.29
Yksinkertainen kysymys yksinkertaiselta mieheltä. Käänsin stemmin nurinpäin Kone Roveen (vm 2013), mutta ne huomannut oliko alunperin tuommoista kuumottavaa kuvassa näkyvää rakoa. Se on noin 1,5mm. Pyörää nostellessa ja maahan laskiessa mitään "väljää kolinaa" ei kuulu ja tanko kääntyy pehmeästi. Putkenpään kupin kiristin suht kevyesti. http://latuman.kapsi.fi/vako.jpg

Tehtaan mainoskuva on tässä: http://2k13.konaworld.com/images/bikes/hires/rove.jpg oletteko samaa mieltä että tämä rako on sama tuossakin? Onko yleensäkin yleistä että näitä rakoja jää?

J.F
17.09.2013, 11.50
Mun mielestä ei tulisi näyttää tuolta. Toisaalta kyllä tuollaisen väljyyden pitäisi tuntua jo todella selkeästi jos vaikka painat etujarrua ja liikuttelet sitä vähän edestakas.

Sent from my Chromag Aperture using the latest technology.

latuman
17.09.2013, 12.32
Kyllä se vähän kolisee kun jarru pohjassa vatkailee. Voi hyvinkin olla et se tulee tosta. Kuinka toimin? EI se ainakaan ilman väkivaltaa tunnu menevän sisään

IncBuff
17.09.2013, 12.36
Onhan siellä stemmin yläpuolella riittävästi tyhjää että ohjainlaakeri kiristyy oikein päälyruuvia kiristäessä.

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/bikes-and-gear/components/headset/1246440557801-v5eoxsws1k6i-500-90-500-70.jpg

ToniR
17.09.2013, 12.37
Löysää stemmin kaikki pultit kunnolla ja yritä saada haarukka pohjaan esim. heiluttelemalla ja pyörittelemällä.
Jos stemmin irroituksessa irtosi myös ohjainlaakerin prikkoja tms., onhan ne kaikki oikein päin?

latuman
17.09.2013, 12.47
Tuo kolina saattoi tulla sisäänajamattomista jarruistakin. Puristin aivan täysiä niin tuntu häviävän kolina. Purin vielä kerran koko paketin ja todensin että se ei syvemmälle mene. Päällimmäisen kupin alla on enemmän tyhjää mitä se kuppi täyttäisi, mutta vissiin parempi sekin kuin liian pitkä putki. Kasasin paketin ja rako kyllä jäi, mutta otin eturenkaan irti, otin haarukasta kaksin käsin kiinni ja vatkasin. Mitään ääntä ei kyllä silloin kuulunut. Totean ja julistan että tuo rako kuuluu asiaan, tai sitten on tehtaalta lähtien toinen prikka unohtunut (yksi musta prikkahan siinä onkin jo).

A.M.®
17.09.2013, 13.25
Olihan se kaulaputken crown race prässätty aivan alas?

latuman
17.09.2013, 13.52
Minä en tiedä :/

sakuvaan
17.09.2013, 20.40
Omassa Rovessa ihan samanlainen rako ja mulla ei ole laakeri löysällä, eli normaalia jos ei kolinaa kuulu keulasta kun nitkuttaa edestakaisin..

Torspo
17.09.2013, 21.33
Omassa Rovessa ihan samanlainen rako ja mulla ei ole laakeri löysällä, eli normaalia jos ei kolinaa kuulu keulasta kun nitkuttaa edestakaisin..

Ja onhan se sama rako tuossa mainoskuvassakin, eli kai se siihen kuuluu. Pian sen raon musta kakkendaalitöhnä tukkii ja tekee yhtenäisen kauniiksi.

Pave
17.09.2013, 22.26
Totean ja julistan että tuo rako kuuluu asiaan, tai sitten on tehtaalta lähtien toinen prikka unohtunut (yksi musta prikkahan siinä onkin jo).Se 'prikka' on semi-integroidun ohjainlaakerin alalaakerikupin reuna.
http://www.shinybikes.com/images/P/141-2351.jpg
Raon korkeus riippuu alakartion mitoituksesta.

lansive
17.09.2013, 22.30
Yhdessä FSA:n semi-integroiduissa tuli mukana O-rengas tuota koloa täyttämään. Että jos se häiritsee, niin voi käydä ostamassa sopivan ja sitten töhnä ei täytä koloa niin tehokkaasti.

maalinni
18.09.2013, 08.03
Miullakin löytyy samainen rako. Se on Kona insinöörien suunnittelema ilmanohjain.

latuman
18.09.2013, 10.45
"Those are speed holes"

Mannavelli
23.12.2015, 10.15
Lainaanpa tätä ketjua, vaikka mun kysymykseni koskee ennemminkin alalaakerin ja Crown racen välistä rakoa.

Uusi ohjainlaakeri on Nukeproof Warhead. Liikkeessä laitettiin Crown Race keulaan asiallisesti ja kupit prässätty hienosti kiinni. Laakerit istuvat kuppeihin hyvin, mutta alaohjainlaakeri ei istu crown raceen nätisti mielestäni. Ts. laakeri ei painu nätisti pohjaan kiinni, kuten vaikkapa vanha Cane Creekin laakeri, vaan kruunun ja laakerin alareunan jää n. 1,5 mm rako. Crown racessa on noin 45 asteen viiste, kuten alalaakerin sisäpinnassakin, mutta ne eivät kohtaa täysin, vaan laakeri jää killumaan liian ylös (ellei siis ole ominaisuus). Myyjäliikkeessä sanoi tiedustelun jälkeen, että laakerin pitäisi olla OK. Ajattelin siltikin, että voisiko Crown race olla väärä? Tämä aiheuttaa myös en tilanteen, että head tuben ja kruunun väliin jää myöskin rako, josta lentää skeidaa laakerin tykö. Alatiiviste ei peitä rakoa. Laakeri tuntuu kuitenkin toimivan smuutisti keula kiinni. Pyörä ei kuitenkaan ole vielä ajossa.

Onko saman ohjainlaakerin omistajia ja vastausta ihmettelyyni? Nukeproofilta eivät ole vielä vastanneet.