Näytä tavallinen näkymä : Uusi hiilarirunkoinen maantiepyörä: Mitä toimenpiteitä tarvitaan?
Rusakko111
16.09.2013, 08.35
Ostin viime viikolla uuden maantiepyörän hiilarirungolla. Vein sen samantien huoltoon, kun se oli huonosti kasattu ja jarrujen ja vaihteiden säädöt olivat aivan metsässä.
Mitä kannattaisi tehdä ennekuin lähtee ajelemaan? Pitäisikö runkoa suojata teipillä, kontaktimuovilla tms? Olen josku kuullut sellaisesta. Vai jotain muuta.
Olisin kiitollinen asiantuntevista neuvoistanne.
Oma mielipide on se, että ei mitään teippejä tms. korkeintaan pesu ja tai vahaus rungolle. Lenkkien jälkeen pyörälle pesu kelin mukaan. Ei sitä pyörää jeesukselle kannata säästää. Pyörässä on kuluvia osia joka tapauksessa ja jos teet huollot ja pesut siihen normaalisti niin se runko kyllä kestää montakin ketjun ja rataspakan vaihtoa :)
Ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
No ei tarvitse, mutta voi. Pienillä teipinpaloilla sopivissa kohdissa esim. kaapeleiden kohdalla voi estää hinkkausjälkien syntymisen. Jos siis haluaa säilyttää pyörän mahdollisimman paketista vedetyn näköisenä. Ja miks ei haluaisi:).
Asennustahnaa satulaputkeen, ettei lähde valumaan alaspäin.
Kaverin faija piti aina autossaan penkeissä läpinäkyvästä muovista tehtyjä penkinpäällisiä ja auton lattia oli tietenkin vuorattu hesareilla. Autot luonnollisesti pestiin aina käsin ja vahattiin vähintään parin viikon välein. Yli 120kmh autoilla ei tietenkään ajettu.
Vähintään samanlainen huolenpito on tarpeen tuollaisessa yli 600 euron fillarissa. Suositeltavinta olisi ensin pyörän pesu Autoglym Bodywork Shampoo Conditionerilla koska siihen lienee jäänyt melkoinen määrä pölyä. Sitten rungon vahaus ensin Autoglym Super Resin Polishilla ja sitten viimeistely Autoglym Ultra Deep Shinelle. Metallisosat hinkkaat Autoglym Metal Polishilla ja kumiosat Autoglym Bumper Carelle, varsinkin renkaat on syytä vahata huolellisesti, ettei kumiseos pääse kuivumaan. Sitten on pyörän kuvauksen aika, siitä löytyy tarkat ohjeet forumilta.
Tekniset osat ovat todennäkösesti aika huonossa hapessa kun Stadiumilla eivät varmaan ole huolehtineet niistä. Asennustahna satulaputkeen, ketjujen ja rattaiden ultraäänipesu ja huolellinen rasvaus, vaijereiden rasvaus, jarrupalojen ja vanteiden kulutuspinnan tarkistus ovat ihan keskeisiä. Mahtavatkohan käyneet huollossa läpi pinnojen kireyttä, tuskin. Kannattaa käydä pinnat yksitellen pinnamomenttiavaimella läpi. Pyörässäsi on lisäksi sekasarja, se ei siis sellaisenaan sovi foorumipyöräilyyn. On aika päivittää ja alle ultegra tason ei voi tietenkään mennä, takavaihtaja taitaa siis kelvata sellaisenaan, mutta kaikki muu menee uusiksi.
Ei kun ajamaan niin kauan kun kelit on hyviä, en ole koskaan ymmärtänyt porukkaa jotka käyttää pesuun ja kiillottamiseen enemmän aikaa kuin ajamiseen ;-)
Jos pyörä huollon jälkeen toimii hyvin, niin kumien pumppaus on ainoa toimenpide ennen jokaista lenkkiä. Michelin suosittelee 70 kg kuskille 7 bar paineita, jotkut painavammat laittavat enemmän.
Kysele siltä mekaanikolta mitä se suosittelee, esim. ketjujen rasvaukseen on niin monta koulukuntaa. Joku laittaa kerran kesässä jotain pysyvämpää dry-tököttiä ja toinen puunaa useammin.
Teipeistä tulee nopeasti ruman näköiset (niinkuin rungostakin jos et teippaa), mutta joillakin valmistajilla on valmiita kiveniskuteippejä ja vaijereihin saa sellaiset pompulan muotoiset hankaussuojat. Ota kuitenkin siitä pyörästä kuva nyt uutena vakuutusyhtiöt varten kun se vielä on uusi ja kiiltävä. Ota kuva tietenkin siitä ketjujen puolelta eli niin että takavaihtajan tekstit näkyvät ja kammet pitää tietenkin asetella putken suuntaisesti, lisää ohjeita:
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=6167
Saatana mä kirjoitin pitkät jutut muitta sitten osuin johonkin ja kaikki katosi, Mutta: harjoittele lukkopolkimista iroittautumista ja säädä ne löysälle, ettei tule turhaan kolhittua runkoa jos ei muista liikennevaloissa ajoissa irroittaa jalkaa polkimesta. Harkitse esim 2-20 Nm momenttiavaimen hankkimista, sillä kuituosia ei tottumatoman kannata kiristää mututuntumalla, tärkeimmissä paikoissa lukee mihinkä momenttiin sen saa kiristää...eli tää momenttiavain on turha jos kailli lisukket on alumiinia... mutta kun runko on kuitua niin ihan älyttömästi ei satulaputkjen kiinnitystä kannata hampaat irvessä kiristää, ja ikävästi usein sen luota puuttuu tieto mihin momenttiin voi kiristää, se asennustahna, jota paikallisesta pyäräliikkeestä saa tai sit ei on juuri siitä hyvö että vähemmällä kireydellä pysyy satula ylhällä, eikä jämähdä kiinni josjoskus pitää irroittaa. Niin ja sitten rentoa pyöritystä ajaessa 80-100x minuutissa, eli kerran sekunnissa kierroksen tekevä toinen jalka = jo turhan hidasta pyöritystä ajaessa :) Mukavia ajoja!
Mitä kannattaisi tehdä ennekuin lähtee ajelemaan? Pitäisikö runkoa suojata teipillä, kontaktimuovilla tms? Olen josku kuullut sellaisesta. Vai jotain muuta.
Kai slämäsit jo stemmin? Minulta hävisivät kaikki niskaoireet ja keskinopeuteni nousi 10% kun laskin ohjainkannatinta.
http://25.media.tumblr.com/190ceb259577ac0ab996c735212abca8/tumblr_mp12e3Ohyz1qaythmo1_500.jpg
Suosittelen lämpimästi.
Ostin viime viikolla uuden maantiepyörän hiilarirungolla. Vein sen samantien huoltoon, kun se oli huonosti kasattu ja jarrujen ja vaihteiden säädöt olivat aivan metsässä.
Mitä kannattaisi tehdä ennekuin lähtee ajelemaan? Pitäisikö runkoa suojata teipillä, kontaktimuovilla tms? Olen josku kuullut sellaisesta. Vai jotain muuta.
Olisin kiitollinen asiantuntevista neuvoistanne.
Lähde ajamaan sillä, älä ainakaan avaa kolmatta ketjua ko. pyörästä.
Rusakko111
25.09.2013, 12.34
Asennustahnaa satulaputkeen, ettei lähde valumaan alaspäin.
Satulatolppa on alumiinia, pitäisikö silti laittaa? Käykö Bilteman litiumrasva (olisi kaapissa): http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Polkupyoran-hoito/Litiumrasva-36696/
hannupulkkinen
25.09.2013, 12.42
Alumiinikin kyllä saattaa juuttua hiilariputkeen, mutta ei kovin todennäköisesti. Jos se ei valu niin pitäisin puhtaana ja valuu niin panisin vaikka hiuslakkaa siihen.
Rusakko111
25.09.2013, 13.14
Alumiinikin kyllä saattaa juuttua hiilariputkeen, mutta ei kovin todennäköisesti. Jos se ei valu niin pitäisin puhtaana ja valuu niin panisin vaikka hiuslakkaa siihen.
Eise valu, jos väännän tiukalle. En vain ole uskatanut ihan hirvesäti kiristää ettei hiilarirunko hajoa siitä kiristyskohdasta...
Oli hiilaria tai amuliinia, niin voisi takaa suojata haarukan oikean puolen ketjun hakkaamiselta, jollei siinä ole suojusta.
Jollei keksi mitä laittaa, niin vaalea/läpinäkyvähkö jesari on siisti ja helppo.
Rusakko111
26.09.2013, 11.53
Momenttiavain...
En raaski ostaa 70 euron avainta tota varten. Ruiskutin hiuslakkaa tolppaan (kiitos hannupulkkinen vinkistä) ja kiristin niin paljon kun ilkesin. Pysyy.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.