Näytä tavallinen näkymä : Onko fillaristeissa himoshoppaajia?
Ohiampuja
13.09.2013, 14.25
Tässä aika mielenkiintoinen juttu himoshoppauksesta. Ja pitää tunnustaa pieni pisto omassakin rinnassa. Kyllähän se uuden takavaihtajan ostaminen mukavalta tuntuu, vaikka sillä vanhallakin olisi vielä ajellut. :rolleyes:
Mutta mitä mielipiteitä teillä on? Voiko fillaristin harkittu ja puhtaasti tarpeeseen perustuva ostaminen lähteä lapasesta ja muuttua jutun kaltaiseksi toiminnaksi?
Tuleeko kännipäissä tehtyä "hyviä" hankintoja Bike-Discountilta tai CRC:ltä? :cool:
http://nyt.fi/20130913-himoshoppaaja-piti-nytille-ostospaeivaekirjaa-perusviikolla-paloi-500-euroa/
Hissitolppa
13.09.2013, 14.32
Mä uskon et suurin osa komponenttien päivittämisestä on juurikin tuota.
Mä ostan ainoastaan ihan tarpeeseen kaiken, mutta ehkäpä parempaa kuin tarvitsen tai ansaitsisin :D:p
Kyllä kai vuositasolla hulvahtaa pyöränosiin ja vaatteisiin ja sen sellaiseen enemmän kuin olisi suotavaa. Toisaalta mitään todellista shoppailuongelmaa ei kai ole ilmennyt, ja tarvittaessa pystyn olemaan säästeliäs. Sellaista jotain sairauttahan on olemassa, että ostaa/tilaa/pelaa vaikka sitten velaksi. Sellaista ei ole.
Se mikä tulee, menee joka tapauksessa.
tempokisu
13.09.2013, 15.56
Pyöräilyn suhteen ei ole tarvetta ostaa kun pakollinen, ja senkin kanssa vetkuttelen..ensi viikollakin ehtii ( ostaa ketjut ja takapakat tjsp). Ei ole koskaan ollut tarvetta saada kun se Hyvä Fillari, ja sellainen on. Ehkä kun en pyöränosista mitään ymmärräkään enkä osaa ite laittaa, niin ei niihin tule mitään pakkosaada-himoa.
Ajovaatteita on niin paljon että riittää varmaan lopun elämäksi, tuolla on käyttämättömiä paitoja, takkeja, housuja, huiveja ja vaikka mitä - ja kuitenkin käytän sitten korkeintaan paria vaatekertaa per vuodenaika.
...mutta jos vastaa pelkästään otsikon kysymykseen eikä eritellä osto-kohteita niin kyllä tässä vähän sellaista tuppaa..:rolleyes:
El-Carpaso
13.09.2013, 16.07
Mulla rupee pikkuhiljaa olemaan kivasti varaosia varastossa sitä hetkeä varten kun joku kuitenkin kosahtaa tai kuluu liikaa. Kesän aikana on tullut hommattua uusia keskiölaakereita ja jarrupaloja tms.
Emmä kuitenkaan näkis sitä himoshoppaamisena. Se, että ostin uuden keulan maasturiin sen takia, että vanhaa ei pysty huoltaa (se vanha toimii vielä ihan hyvin) on ehkä vähän himoshoppaamista...
Markku Liitiä
13.09.2013, 16.11
Hesarin jutussa pisti silmään, että sikäli kuin tuotemerkeistä mitään ymmärrän, jutun kohde osteli kaikenlaista bulkkikamaa: Seppälää, H&M:ää ym. Tietty jos tarkoitus on vain kasvattaa määrää, halpa hinta on plussaa.
Vastaava fillarishoppailija: "Ostin jo viidennen Aceran takavaihtajan varastoon!"
"Ostin jo viidennen Aceran takavaihtajan varastoon!"
:D Hah, perjantain piristys. Olisi kyllä syytä huoleen ja ehkä pitäisi hakea edunvalvoja sille, joka on sortunut ostamaan poistomyynnistä esim. 200kpl Sram X9-etuvaihtajia vuodelta 2005 (aivan paska)
twentyniner
13.09.2013, 16.41
Ennen tuli ehkä liian "helposti" tilattua jotain pientä kivaa. Nyt ehkä tulee tarkemmin harkittua liiaksikin...aloitin joskus 2010 napadynamo-ketjun ja vieläkin vatvon sen hankinnan kanssa :)
sakuvaan
13.09.2013, 16.47
Ajoreput/laukut, my weakness.
Jake_Kona
13.09.2013, 17.18
Minityökaluja on joka satulalaukkuun ja satulalaukkujakin on enemmän kuin pyöriä. Ylimääräisiä krossaritalvirenkaita monet kappaleet. Voisin tehdä laajan vertailun minityökaluista ja-pumpuista, kaikki erillaisia. Kuitenkin aina työkalut hukassa.
Pitäiskö tilata pari lisää??
http://img.tapatalk.com/d/13/09/13/qyba5y5u.jpg
Eikä tässä valitettavasti vielä kaikki. Pari hävyksissä.
http://img.tapatalk.com/d/13/09/13/y4ege4a6.jpg
Risto Koivunen
13.09.2013, 17.56
Ajovaatteitahan on aina helppo hankkia vähän lisää, siltä varalta että "jos joskus tulisi tarvetta". Itse en kyllä ole vähään aikaan tullut hankkineeksi kuin yhdet sukat.
Jotkut taitavat puolestaan hankkia vähän enemmän juomapulloja, ettei vaan pääse jano yllättämään.
El-Carpaso
13.09.2013, 18.09
Nojoo työkaluja tulee osteltua aika hillittömästi. Varmaan seuraavana tulossa laakeripressi ja facing työkalut jos pitää omia pyöriä ruveta kokoamaan
Mitään aivan turhaa ei kaapeissa loju, mutta uuden kaman kuolaaminen ja hankkiminen on kait osa harrastusta. Oli sitten kyseessä mikä tahansa välineitä vaativa harrastus.
Jos hankkii enemmän halusta kuin tarpeesta, on shoppaaja.
Ja jos ostaa enemmän, käytää vähemmän, on shoppaaja.
Shoppaaminen on osa monta harrastusta.
Mutta aika kiva tekosyy liikuntaharrastuksissa, jokainen liikuttu metri on parempi kuin ei.
Kyllä, olen shoppaaja. Ja vaihtelija.
Ylämäessä heikottaa
13.09.2013, 18.41
Eikös täälläkin palstalla joku todennut, että mikäli harrastus ei vie kaikkea aikaa ja kaikkia rahoja, se ei ole oikea harrastus. Itse henkilökohtaisesti ostan vain tarpeellista.
Ja joku fiksu on sanonut, että "mikään urheiluvälineisiin sijoitettu raha ei ole hukkaan heitetty, jos niitä välineitä käyttää".
Harryupp
13.09.2013, 21.21
Ilmeisesti olen kasvamassa irti pyöräilystä nyt kun se on ainut kannattava toiminta tällä hetkellä. Mulla taitaa nuo ruuvimeisselit, kuusiokolo- ja torxavaimet lenkkiavaimet ja hylsysarjat olla niitä joita ei koskaan ole tarpeeksi.
sakuvaan
13.09.2013, 21.37
Tosiaan, renkaat on toinen mitä tuli hamstrattua liikaa, sitten kun Ardentit tuli markkinoille niin sekin loppu :)
Joo mullakin on niin saatanan hyvät kamat ettei ikinä enää tarvi ostaa mitään, paitsi ehkä maitoo muksuille.
Täytyy sitä jotenkin naisettomana poekamiehenä tunnetyhjiö täyttää. :( Mutta tosiaan monien erillaisten fillarien ilmestyessä huusholliin varaosien ja tarvikkeiden määrä kyllä kummasti kasvaa. Neljä vuodenaikaakaan ei vähennä rättien määrää tässä harrastuksessa. Sitten välillä tulee "epäitsekkäästi" perusteltua ostoksia (teko)syyllä, että no tämänhän voin sitten lainata kaverille. Näin on käynyt lamppujen, jarrujen ja tangon kanssa.
Nojoo työkaluja tulee osteltua aika hillittömästi. Varmaan seuraavana tulossa laakeripressi ja facing työkalut jos pitää omia pyöriä ruveta kokoamaan
Työkalujen omistaminen on itseisarvo. Jos niitä vielä käyttää, on se pelkkää plussaa.
Tunnustaudun työkalufriikiksi minäkin, mutta nekin ostetaan tarpeeseen - tosin monesti aika vähäiseen. Fillarien osat vaijereita lukuunottamatta tulee ostettua vain akuuttiin tarpeeseen. Esim. takavaihtajia ei nyt ole yhtään varastossa vaikka ehkä kannattaisikin.
Laakeriprässi on haukkunut hintansa jo moneen kertaan. Ehdottoman suositeltava ostos, tosin nyt kannattaa katsoa, että saa myös 1,5 tuumaiset paikalleen.
Kosti K.
13.09.2013, 23.14
Kun ei mene rahaa naisiin tai viinaan, niin... :D Vaikka onhan tietyt harrastukseen liittyvät shoppailutuotteet kalliita (laadukkaat tekniset vaatteet nyt ensiksi tulee mieleen), niin harvoinpa ne kaappiin jäävät, vaan tarpeeseen tulevat. Ehkä lähimpänä shoppailua on se, että nykyään pitää löytää tietyn värisiä vaatteita, jotka soveltuvat fillareiden väreihin. Turhamaisuutta kai, mutta ei kovin vaarallista.
Sen myönnän suoraan, että aina uusi vaatekappale yms. piristää harrastustoimintaa ja taas jaksaa polkea hiukan enemmän.
Ja joku fiksu on sanonut, että "mikään urheiluvälineisiin sijoitettu raha ei ole hukkaan heitetty, jos niitä välineitä käyttää".
Komppaan tätä totaalisesti.
Hesarin jutussa pisti silmään, että sikäli kuin tuotemerkeistä mitään ymmärrän, jutun kohde osteli kaikenlaista bulkkikamaa: Seppälää, H&M:ää ym. Tietty jos tarkoitus on vain kasvattaa määrää, halpa hinta on plussaa.
Vastaava fillarishoppailija: "Ostin jo viidennen Aceran takavaihtajan varastoon!"
:)
Mun mielestä vastaavaa henkeä kyllä löytyy ketjusta "Lidl-sälä": ostetaan tyyliin kolme takkia, kaksi valoa jne.
twentyniner
14.09.2013, 08.02
Shoppailin muuten Lidhlin keltaisen juoksupaidan, oli mielestäni hintansa (alle 8e) väärtti :)
maalinni
14.09.2013, 08.06
Kyllähän se raha pitää kiertoon aina laittaa. Muutenhan sitä hamstraisi euroja, joista ei kyllä sellaisenaan ole mitään iloa. Mutta mitään tiettyä kohdetta tuhlaukselle ole, mitä nyt vuoden sisään tullut hankittua neljät lokasuojat. Mutta fetissinsä kullakin ja se sallittakoon ;)
Kyllähän se raha pitää kiertoon aina laittaa. Muutenhan sitä hamstraisi euroja, joista ei kyllä sellaisenaan ole mitään iloa.Kassavirta. Sitä voi ostaa euroilla. Lukaise vaikkapa tuo (http://www.villetolvanen.com/2013/04/17/terhi-majasalmi-nainen-joka-rakastui-kassavirtoihin/).
Mutta fetissinsä kullakin ja se sallittakoon ;)Toki!
Itselleni iso osa pyöräilyharrastusta on rakentelu ja rakenteluun tarvitsee ostaa aina jotain uutta ja kivaa. Myönnän selailevani lähes päivittäin BD:n, bike24 ja CRC:n tarjonnan ja tarjoukset läpi, mutta viime aikoina olen taas saanut hillittyä tilaushimoni. Jos saisi tilin tokenemaan 29erin rakentelusta ja sitten voisinkin alkaa miettiä sitä fatbikea... :D
Jep, paljon tulee tilailtua, mutta suurin osa on kyllä jossain vaiheessa käytössä. Kokemus on osoittanut, että on ihan hyödyllistä pitää 1-2 pyörän osat varastossa, tarve tulee harvoin kauppojen aukioloaikaan. Työkalut pitää miehellä olla omasta takaa. Mielummin vielä kahdet kappaleet, niin ettei tarvitse Parkkejaan alkaa kavereille lainailemaan. Laakeriprässi pitää vielä hommata ja feissaustyökalut, muuten onkin kaikki pyöräpajan perustamiseen tarpeellinen.. :)
Shimaani
14.09.2013, 16.03
Päivitysmoodista on siirrytty ylläpitovaiheeseen jonkun aikaa sitten eli palikka ostetaan vasta sen käytetyn tilalle. Vyöhyke™ pitäis vielä inventoida ja järjestää että löytäis sen mitä hakee jossakin järjellisessä aikayksikössä... Paras viskipullon litkimisen jälkeen iteltä salaa tehty hankinta oli se ekan mallisarjan titamiininen 456 raami.
Mulla on varmasti joka kelille takki /yläkroppavaihtoehto, mutta housuista puuttuu vielä puolikuivan lähes tyynen kelin housut :rolleyes:
Tekstiili- ja kypäräalennukset on pahoja, hanskoja tulee hamstrattua, mutta niissä pyrin ostamaan erilaisia ominaisuuksia ja malleja.
Niin, sieltä Lidlistä ( :cool: ) piti hakemani ne juoksuhanskat tuuliläpällä. Nyt vaan on jo sen verran myöhä, että liekö mennyt hyvä tsäänssi himoshoppaajalta ohi!
Haluan aina perustella nämä tekstiilihankinnat sillä, että tällaisella ominaisuudella olevaa tuotetta X ei vielä ollut, joten tarvitseehan mahdollisen säätilan takia ne olla.
Paljon hauskempi harrastaa, kun on tarvikkeet kunnossa. Pikkuhiljaa alkaa oppia eroon puuvillaisista t-paidoista ajopaitana!
Tunnustan, välillä tulee ostettua ei tarpeellistakin, mutta olen kyllä myös sitä mieltä, että ei pyöräilyharrastukseen rahan laittaminen kyllä ole paskin asia mihin rahaa laittaa.
Ja kyllähän se helpottaa kun kotoa löytyy tarvittavat työkalut, rasvat yms. Samoin ylimäräisiä ketjuja, vaijereita, vaijerin kuoria jne kyllä kannattaa pitää. Enempi siihen menee rahaa ja aikaa jos niitä joutuu erikseen hankkimaan.
Uusia osia fillariin ostan yleensä silloin kun jotain on mennyt paskaksi, mutta tiskille joutuu menemään tavaran kanssa tai add to cart -nappula laulaa jos näkee jotain hienoa vaatetta jota ilman ei voi olla. Ajovaatetusta on nyt jo tarpeisiin nähden pikkuisen ylimääräistä.
Nykyiset varusteet olen ostanut fillarin värejä mukaillen. Jos/kun ostan erivärisen fillarin niin sitten kai menee vaatetuskin uusiksi. :seko:
tempokisu
14.09.2013, 22.00
Paljon hauskempi harrastaa, kun on tarvikkeet kunnossa. Pikkuhiljaa alkaa oppia eroon puuvillaisista t-paidoista ajopaitana!
Mulla on sellainen joku ihme fobia, etten uskalla käyttää uusia hienoja ajovaatteita, tai joskus muitakaan vaatteita. Niitä pitää "säästää" - ja jos matkalla vaikka jotain tulee, likaa, niin ei hienot asut likaannu. Sama on ollut hölkätessä.
Paljon parempi lenkkeillä kun on hieman rönttösemmät.
Ja alupaita, mulla on vielä 1980-luvulta olevia alupaitoja. Vanha virttyny t-paita on maailman mukavin alupaita. En vitsit hanki mitään "teknisiä" alupaitoja, ne materiaalitkin ( olen käynyt kokeilemassa) tuntuu epämukavilta. Mun mielestä.
Olisin kuulunut joukkoon "ajoasu pyörän värin mukaan ja toisinpäin" 10 vuotta sitten.
Nyt tämä asia ei ole enää tärkeä. Voin laittaa ihan minkä tahansa paidan tai takin minkä tahansa housujen kanssa, ja huivin. Ajolasitkin tilanteen mukaan, ei enää sen asun mukaan.
Tämä pätee siis kun itelleni puen. Sitten kun puen noita mun pieniä ihmisiäni, niin kaikki pitää just sopia jetsulleen eikä vaan "sinne päin".
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.