Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pitäisikö tehdä addressi pyörävarkauksien rangaistuksien koventamisesta?



Jani R.
11.09.2013, 10.04
Tämä ajatus heräsi toisella palstalla, jossa isä ilmoitteli tyttärensä polkupyörän varastamisesta.

Lähtötilanne: Jätän 2000 € hintaisen auton parkkiin keskustaan viikonlopuksi ja se saa olla rauhassa. Kun taas jätän huomattavasti arvottomamman pyörän jopa tolppaan kiinnitettynä, niin termiitit iskevät siihen heti.
Tilanne pitäisi olla se kuin monissa muissa alppi-alueen maissa että tonnin maastopyörän voi jättää lähikaupan eteen limun ostamisen ajaksi vaikka ilman lukkoa. Ihmisen omaisuus pitäisi jättää koskematta, ellei olla jossain jenkkilän ghetossa.

Onko jollakin foorumilaisista kokemusta adresseista (www.adressit.com (http://www.adressit.com)) että saako nimiä keräämällä vaikutettua asioihin?
Tämänhetkisistä rangaistuksista on tietoa ainakin tällä sivulla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Varkaus_(rikosoikeus)

Keskustelua aiheesta...

sanaksenaho
11.09.2013, 10.13
Annan nimeni jos niikseen tulee :)

pirkkalalainen
11.09.2013, 10.25
Linkistä kannattaa ehkä tuunata ylimääräinen d-kirjain poikkeen niin toimii paremmin :)

Ja eikös päivänsana ole kansalaisaloitteet? ;) Tämä on ihan silkkaa mutuilua, mutta adressit.comin "ongelma" lienee se ettei se vaadi minkään sortin tunnistautumista? Eli kerättyjen nimien määrä ei tupata ottamaan kovinkaan vakavasti. Siitä huolimatta mielestäni tärkeä asia, tämä on meinaan yksi syy miksen ole itse edes harkinnut kalliimman pyörän hommaamista.

Olen toki allekirjoittamassa adresseja ja kansalaisaloitteita kun se perinteinen "joku" sellaisen liikkeelle laittaa!

lansive
11.09.2013, 10.44
Ei. Pitää tehdä aloite, että sakot voi muuttaa vankeudeksi, jolloin vaikutus on sama kaikkiin pienempiin rikoksiin. Nyt sakot ovat huono vitsi, kun ammattilainen voi kerätä niitä kymmenittäin ilman mitään seuraamuksia.

Anz
11.09.2013, 10.47
Eipä noilla kansalaisaloitteilla oo sen enempää virkaa ku vaalilupauksilla. Siinä on vaan annettu valheellinen käsitys vapaudesta ja mahdollisuudesta vaikuttaa asioihin. Ja niinku edellä mainittiin, niin nykyään sakot ovat vain vitsi. Niillä ei ole mitään merkitystä tai seurausta ihmisille, jotka elävät vastuullisen elämän tuolla puolen.

Juha Kastemaa
11.09.2013, 12.21
Juuri tänään jätin pyörän hetkeksi parkkin Postitalon edustalle (siihen Kiasman sisäänpääsyn puolelle) ja näkyi olevan taas tapaus,että yhdestä kilpatyyppisestä pyörästä oli takarengas lisätarpeineen viety.
Mietin vaan,etteikö siinäkin paikalla ole valvontakameroita tarpeeksi,että poliisi pystyisi halutessaan selvittämään/seuraamaan ja etsimään syyllisen tähän ja niin moneen muuhunkin vastaavanlaiseen tapaukseen? Eikö ole halua tarpeeksi? Ymmärrän resurssit ja priorisoinnin,mutta kai näihin pystyttäisiin tarmokkaamminkin puuttumaan,jos vain haluttaisiin?

JaSaar
11.09.2013, 12.27
Annan myös nimen jos adressi tulee. Vastahan sakkojen vankeudeksi muuttamin poistui käytännöstä kun tuli niin kalliiksi valtiolle. Tuskin ne sitä enää takasin muuttaa!!!

mentunik
11.09.2013, 12.40
Poliisin kirjoittamia sakkoja ei muunneta vankeudeksi. Oikeudessa määrätyt sakot sen sijaan muutetaan. Varkaudesta poliisi ei voi sakkoa kirjoittaa koska ei ole sakolla käsiteltävä asia. Näpistyksestä poliisi voi kirjoittaa sakon, mikäli asianomistaja suostuu.

Risto Koivunen
11.09.2013, 13.21
Oikeudellisesta näkökulmasta kannattaa huomata, että nykyinen rikoslaki suhtautuu omaisuusrikoksissa omaisuuden tyyppiin neutraalisti - rangaistuksen määräämisen kannalta on merkittävintä tekotapa ja varastetun omaisuuden arvo, eikä sen laatu. Polkupyörä on tietysti monelle tärkeä, ja sen vieminen harmittaa, mutta vastaava pätee varmaan myös monen muun omaisuustyypin kohdalla. En lähtisi kovin kevyesti lisäilemään ylimääräisiä pykäliä eri omaisuustyyppejä varten.

Maksimirangaistus tavallisesta varkaudesta on muuten nykyisellään 1 vuosi ja 6 kuukautta, törkeästä varkaudesta 4 vuotta.

Käytännön tasolla kiinnijäämisasteen nostamisella voisi olla tehokkaampi vaikutus kuin rangaistusten nostamisella - nykyiselläänhän pyörävarkauksien selvittämisaste on melko alhainen. Tämä tietysti vaatisi lisäresurssointia poliisille (tai poliittista tahtoa).

El-Carpaso
11.09.2013, 13.30
Ongelma on myös siinä, että suomessa varastetun fillarin ostamisen kynnys ei ole kovin korkea. Fillarit on kaikkien mielestä niin kalliita että halvalla on saatava.

Ärsyttää että esim. Opiskelijalla ei ole fyffeä pistää uuteen jopoon mutta kämpästä löytyy 40" full hd telkkari

Oatmeal Stout
11.09.2013, 14.13
Oikeudellisesta näkökulmasta kannattaa huomata, että nykyinen rikoslaki suhtautuu omaisuusrikoksissa omaisuuden tyyppiin neutraalisti - rangaistuksen määräämisen kannalta on merkittävintä tekotapa ja varastetun omaisuuden arvo, eikä sen laatu.
Kuten autovarkaudet > luvattomat haltuunotot vs puikkojäätelövarkaudet?

El-Carpaso
11.09.2013, 14.33
Kuten autovarkaudet > luvattomat haltuunotot vs puikkojäätelövarkaudet?

Oletettavasti pidetään silmällä reaalista rahallista arvoa ja haittaa. Autovarkauden ja pyörävarkauden haitta lienee sama mutta rahallinen arvo on autoissa keskimäärin varmasti korkeampi.

Jos multa pöllittäis 10tonnin mclaren venge niin kyllä mä vaatisin syyttäjää ajamaan aika kovaa kannetta ja ajaisin hommaa siinä ohessa myös kovempaan rangaistukseen

Markku Liitiä
11.09.2013, 14.39
Mietin vaan,etteikö siinäkin paikalla ole valvontakameroita tarpeeksi,että poliisi pystyisi halutessaan selvittämään/seuraamaan ja etsimään syyllisen tähän ja niin moneen muuhunkin vastaavanlaiseen tapaukseen? Eikö ole halua tarpeeksi?

Oletko ihan tosissasi? Jos fillarin omistaja ilmoittaa poliisille, että "siitä Postitalon edestä se viikonlopun aikana vietiin", niin nakitetaan yksi konstaapeli katsomaan vaikka 60 tunnin ajalta valvontakameran nauhoja. Kohdassa 59.05,27 paljastuu, kun tavallisen näköinen kundi korjaa fillarin kiekon mukaansa. Pantaisiinko sitten valvontakameran kuva nettiin ja kaikkiin päivälehtiin, jos vaikka joku sattuisi tunnistamaan varkaan? Vai monistetaan kuva ja jaetaan se kaikkiin pääkaupunkiseudun partioautoihin (ja vaikka taksikuskeille kanssa), jos vaikka tuntomerkkeihin sopiva jannu sattuisi tulemaan vastaan?

Sanot ymmärtäväsi resurssit ja priorisoinnin. Eikö tässä ole kyse juuri niistä?

vauhtikorjaavirheet
11.09.2013, 14.39
Hmm. Vaikea vastata, pitäisikö, sillä ei ole mitään käsitystä miten noista rangotaan. Täysin epäpätevä arvaukseni on, että rötöstelijän jäädessä kiinni sille tarjotaan tikkari, yösija ja jotain subuja vierotusoireita pienentämään ja päästetään aamusta sakkolapun kanssa menemään. Sakkoa ja myöhemmin määrättäviä korvauksia se ei ikinä maksa, kuten ei maksa niitä 500 aiemminkaan annettua.

Suurempi ongelman syy tuossa lienee se, ettei poliisia taida juurikaan fillarivarkaudet napata. Mulle kelpais hyvin sellanen vapaaehtoinen rekisteröinti ja liikennevakuutus mopojen ja autojen tapaan. Se mopojen liikennevakuutus on varsin hyvä. Kattaa kaikki vastuut, kunhan et suoranaisesti tyhmäile, kännäile tai yritä kolaroida.

CwA
11.09.2013, 15.14
Eikö sen varkauden kohteen arvon pitäisi kuitenkin olla hieman toissijainen tekijä, vai halutaanko antaa signaali, että on ok varastaa, kunhan se ei ole kovin arvokas kohde?

Toisaalta ehkä sen pitäisi mennä jopa niin, että mitä arvottomampi kohde, niin sitä enemmän resursseja ohjattaisiin selvitystyöhön, koska näin voitaisiin ehkä tehokkaammin katkaista alkavat rötöstelykierre, kalliimpi, paremmin suojattu, harvinaisempi, hankalemmin kaupattava kohde kun tuskin on se josta alkajat lähtevät liikkeelle?

Myös jos ajatellaan käytännön haittaa, niin halvan pyörän varastaminen tuottaa usein suuremman haitan, koska usein pyörän omistaja on vähävarainen, jolloin suhteellinen menetys voi olla suurempi / vaikutus elämään merkittävämpi.

Tärkeintä olisi kuitenkin puuttua heti varkaan ensimmäiseen varkauteen vahvasti, jotta saataisiin riittävä ohjausvaikutus, ehkä sillä voitaisiin suorittaa se ryhtiliike, joka vähentäisi varastamisen houkuttelevuutta?

Itse rangaistus ei munkaan mielestä tässä ole se tekijä, jolla asiantilaa saataisiin korjattua.

Oatmeal Stout
11.09.2013, 15.14
Jos multa pöllittäis 10tonnin mclaren venge niin kyllä mä vaatisin syyttäjää ajamaan aika kovaa kannetta ja ajaisin hommaa siinä ohessa myös kovempaan rangaistukseen
Jos se McLaren varastettaisiin vain siihen käyttötarkoitukseen mihin se on valmistettu - luvaton haltuunotto eikä vankeutta, vaikka niitä tekisi useampia.
Jos jäätelöpuikon varastaa syödäseen, siis käyttääkseen sitä siihen tarkoitukseen, johon se valmistettiin - myymälävarkaus ja ensimmäisen kerta ehdollista ja sitten vankeutta.
Rahan/luottokorttien varastaminen käyttääkseen käyttötarkoituksen mukaisesti - vielä vakavampaa.
Kiinteän omaisuuden varastaminen käyttääkseen käyttötarkoituksen mukaisesti - pääsääntöisesti vankeutta jo ensikokeilusta.

El-Carpaso
11.09.2013, 15.24
Kiinteän omaisuuden pölliminen rupeaa olemaan kohtuullisen vaikeeta...
Tosin kai jonku pikku kesämökin voi rannasta rekalla viedä mutta kyllä se kiinteistö siihen jää jokatapauksessa.

Vai oliko kyse petoksesta?

Risto Koivunen
11.09.2013, 15.44
Kuten autovarkaudet > luvattomat haltuunotot vs puikkojäätelövarkaudet?

Niin no löytyyhän sieltä lakitekstistä tietysti poikkeuksena se moottoriajoneuvon käyttövarkaus, mutta siitä on sama maksimirangaistus kuin varkaudesta. Ja törkeän moottoriajoneuvon käyttövarkauden kanssa on sama maksimirangaistus kuin törkeän varkauden kanssa.

Sitten on tietysti myös lievä moottoriajoneuvon käyttövarkaus, josta on sama maksimirangaistus kuin näpistyksestä...

Oatmeal Stout
11.09.2013, 16.48
Kiinteän omaisuuden pölliminen rupeaa olemaan kohtuullisen vaikeeta...
Tosin kai jonku pikku kesämökin voi rannasta rekalla viedä mutta kyllä se kiinteistö siihen jää jokatapauksessa.

Vai oliko kyse petoksesta?
Sitä voi kysellä yhdeltä entiseltä kesämökin omistajalta, jonka kiinteä omaisuus muuttui naapurissa oleilevan hovioikeuden tuomarin omaisuudeksi ilman kaupankäyntiä, sopimuksia tai muutakaan vaihdon merkkejä. Lainhuudatus meni läpi ja raastuvan- ja hovioikeus olivat sitä mieltä, että oikein se oli niin.

Niin no löytyyhän sieltä lakitekstistä tietysti poikkeuksena se moottoriajoneuvon käyttövarkaus, mutta siitä on sama maksimirangaistus kuin varkaudesta. Ja törkeän moottoriajoneuvon käyttövarkauden kanssa on sama maksimirangaistus kuin törkeän varkauden kanssa.

Sitten on tietysti myös lievä moottoriajoneuvon käyttövarkaus, josta on sama maksimirangaistus kuin näpistyksestä...
Sitten tulee myös verrata toteutuneita rangaistuksia, jotta tilanne selkiintyisi.

El-Carpaso
11.09.2013, 17.12
Sitä voi kysellä yhdeltä entiseltä kesämökin omistajalta, jonka kiinteä omaisuus muuttui naapurissa oleilevan hovioikeuden tuomarin omaisuudeksi ilman kaupankäyntiä, sopimuksia tai muutakaan vaihdon merkkejä. Lainhuudatus meni läpi ja raastuvan- ja hovioikeus olivat sitä mieltä, että oikein se oli niin.


Jos tästä löytyy joku nettiratkaisu ni linkkaas. Kuullostaa niin jännältä että on pakko lukaista läpi.
Dinäärinumerokin käy

IncBuff
11.09.2013, 18.00
Tämä ajatus heräsi toisella palstalla, jossa isä ilmoitteli tyttärensä polkupyörän varastamisesta.

Lähtötilanne: Jätän 2000 € hintaisen auton parkkiin keskustaan viikonlopuksi ja se saa olla rauhassa. Kun taas jätän huomattavasti arvottomamman pyörän jopa tolppaan kiinnitettynä, niin termiitit iskevät siihen heti.

Jep näinhän se on. Siksipä ei juuri jaksa enää hyötypyöräillä. Pyörälle joutuu etsimään aina kunnollista lukituspaikkaa ja kantamaan lukkoja mukana. Auton voi jättää ekaan vapaaseen ruutuun joita löytyy vaivatta.

Juha Kastemaa
11.09.2013, 18.07
Oletko ihan tosissasi? Jos fillarin omistaja ilmoittaa poliisille, että "siitä Postitalon edestä se viikonlopun aikana vietiin", niin nakitetaan yksi konstaapeli katsomaan vaikka 60 tunnin ajalta valvontakameran nauhoja. Kohdassa 59.05,27 paljastuu, kun tavallisen näköinen kundi korjaa fillarin kiekon mukaansa. Pantaisiinko sitten valvontakameran kuva nettiin ja kaikkiin päivälehtiin, jos vaikka joku sattuisi tunnistamaan varkaan? Vai monistetaan kuva ja jaetaan se kaikkiin pääkaupunkiseudun partioautoihin (ja vaikka taksikuskeille kanssa), jos vaikka tuntomerkkeihin sopiva jannu sattuisi tulemaan vastaan?

Sanot ymmärtäväsi resurssit ja priorisoinnin. Eikö tässä ole kyse juuri niistä?
a)yleensä rikos juuri tuolla alueella tarkennettavissa selvemmin kuin 60h ajalta
b)ja myös ympräristö kameroitu suht hyvin tekijän jatkoliikeittein tarkentamiseksi
c)luulisin myös,että vartiointiliikkeillä/poliiseilla myös live kameran tarkkailua tuolla paikalla,jotta tekijät voitaisiin ottaa kiinni tuoreeltaan.

pesuman
11.09.2013, 18.38
On olemassa monta muttaa, jotka tekevät polkupyörien varastamisen helpoksi ja kannattavaksi. a) Vakuutusyhtiöiden leväperäisyys: Pyöristä ei vaadita edes runkonumeroa rikosilmoitukseen, eikä moni rikoksen kohteeksi joutunut muista välttämättä edes pyörän merkkiä. Näin ollen rikosilmoitukseen kirjataan "sininen miestenpyörä" ja ilman yksilöivää tunnistetta. Tämähän ei tietenkään koske arvopyörien omistajia, mutta suurinta osaa pyöräilevästä kansasta kuitenkin. b) poliisin resurssit: polkupyörävarkaudet rinnastetaan tekoina näpistyksiin, joita ne monasti omaisuuden arvon huomioon ottaen ovatkin. Poliisilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta tarkkailla potentiaalisia rikospaikkoja, esim. postitalon edustaa. Tutkijoilla on avoimia juttuja muutenkin niin paljon, ettei ns. postaamiseen ole kertakaikkiaan aikaa. Sen enempää aikaa ei ole autopartioillakaan, jos kohta mielenkiintoakaan. c) Valvontakameramateriaalin laaduttomuus. Vaikka Helsinki on tuhansien kameroiden kaupunki, niin laadukasta valvontakamerakuvaa saa etsimällä etsiä. Ehkä yhdessä kamerassa sadasta on HD-valmius, joten kuvat ovat laadultaan sitten enempi tai vähempi käyttökelpoisia. Myös hyvä kamerakuva onnistutaan pilaamaan asettamalla kamera liian kauas ja kuvaamaan väärästä kulmasta. d) yleinen välinpitämättömyys. Ihminen näkee "narkin" oloisen tekijän nyhväävän pyörän lukkoa ruuvimeisselillä tai ottavan lukitun pyörän kainaloon. Mitä ihminen tekee? Todennäköisesti ei mitään. EVVK...Toki rangaistukset ovat myös aivan liian lieviä. Polkupyörävarkaudesta on seurauksena useimmiten sakkoa, jopa arvokkaan pyörän varastamisesta. Muistan tapauksen, jossa terassin edustalta napattiin liki seitsemän tuhannen arvoinen kiituri. Tekijä jäi myöhemmin kiinni omaisuus vielä hallussaan. Rangaistus oli 30 päiväsakkoa, eli tekijän tuloilla 180 euroa. Tuomiolauselmassa perusteltiin, ettei tekoa voinut pitää pelkästään omaisuuden arvon puolesta törkeänä, koska tekijä ei voinut mieltää anastavansa erityisen arvokasta omaisuutta. Tuomio tuli kuitenkin varkaudesta, ei näpistyksestä, mikä oli sinänsä positiivista.

YT
11.09.2013, 18.45
Jos ihmiset eivät ostaisi varastettuja pyöriä, pyörävarkaat joutuisivat etsimään toisen elinkeinon.

Jani R.
11.09.2013, 19.06
Mitäpä olisitte valmis tekemään että tämä epäkohta saataisiin lopullisesti kuntoon?

YT
11.09.2013, 19.08
Mitäpä olisitte valmis tekemään että tämä epäkohta saataisiin lopullisesti kuntoon?
Kansalaispalkka. Niin suuri, että pyörien varastaminen ei enää kiinnosta.

IncBuff
11.09.2013, 19.14
Kansalaispalkka. Niin suuri, että pyörien varastaminen ei enää kiinnosta.
Miksi sitten enää kannattaisi kenenkään töissä käydä?

IncBuff
11.09.2013, 19.22
Aika suuri väestönosa laskee jo nyt työnteon olevan liian vaivalloista vs. yhteiskunnan vastikkeeton ylläpito.
Nimenomaan. Entä sitten kun sen ylläpidon saisi nykyistä runsaampana ja entistä helpommin.

CwA
11.09.2013, 20.07
Aika suuri väestönosa laskee jo nyt työnteon olevan liian vaivalloista vs. yhteiskunnan vastikkeeton ylläpito.

Mihin perustuen, onko lähdeviitettä antaa tähän?

vauhtikorjaavirheet
11.09.2013, 20.38
Jos jäätelöpuikon varastaa syödäseen, siis käyttääkseen sitä siihen tarkoitukseen, johon se valmistettiin - myymälävarkaus ja ensimmäisen kerta ehdollista ja sitten vankeutta.


Eikös se ole näpistys ja niistä selviää niillä sakoilla joita ei tarvvi maksaa.


Sent with Tapatalk - now Free

Jani R.
11.09.2013, 21.20
Mihin perustuen, onko lähdeviitettä antaa tähän?

(Offtopic) https://www.facebook.com/haastammehallituksen (/Offtopic)

Mielestäni toimenpiteet olisivat:
1) Vaadimme kovempia rangaistuksia yli satasenkin arvoisesta varkaudesta tai luvattomasta käyttöönotosta ilman lupaa (vrt. autot)
2) Pyydämme kaupungeilta lukittavia pyörähäkkejä tms ratkaisuja vaikka sitten maksullisina
3) Kehitämme luotettavan pyörien rekisteröintipalvelun

CwA
11.09.2013, 22.05
Mun mielestä pitäisi se itse varastaminen saada vähemmän houkuttelevaksi, rangaistus ei tehoa jos teosta ei jää kiinni, sehän nykyäänkin on ongelma, että toiminta on tuottoisaa ja sisältää vähäisen riskin jäädä kiinni.

Meillähän on mahdottomasti elektroniikkapuolelta hävinnyt työpaikkoja, entä jos alettaisiin kehittämään sellaista palikkaa pyörään, joka on hyvin hankala havaita/irroittaa, mutta jonka voisi aktivoida netin/puhelimen kautta ja tällöin pyörä kertoisi sijaintinsa kartalle?

Tässäkin toki ongelma on, jos pyörä on betonikellarissa ja jos pyörä on jo vaihtanut käsiä, mutta jos tiedossa olisi missä se pyörä menee, niin saataisiin edes osa rosmoista helpommin kiinni?

Smo
11.09.2013, 22.31
Jos ihmiset eivät ostaisi varastettuja pyöriä, pyörävarkaat joutuisivat etsimään toisen elinkeinon.

Voi olla että on tullut varastettu pyörä ostettua .. ei ollut runkonumeroa poliiseilla mutta jäljet takahaarukassa vähän vihjaili .. halpis Mognoose maasturi.

Jani R.
11.09.2013, 22.37
voisi aktivoida netin/puhelimen kautta ja tällöin pyörä kertoisi sijaintinsa kartalle?

http://www.integratedtrackers.com/GPSTrack/

CwA
11.09.2013, 22.46
http://www.integratedtrackers.com/GPSTrack/

Investointi pitäisi saada 10-20 euroon, 50 euron fillariinkin pitäisi toki moinen olla järkevää investoida, ehkä siinä kohtaa voitaisiin ohjata verovaroja systeemin pyöritykseen, tokihan fillarivarkauksien lopettaminen olisi jotenkin suotavaa?

edit:
Toki sitten sellainenkin kuin karkurit.net mutta fillareille voisi olla hyvä sivusto, jonne pitäisi syöttää ne runkonumerot, kätevintähän olisi, jos fillarin hankkii, niin sivustolle rekisteröisi fillarin ja jos se varastetaan, niin sitten vaan ilmoittaa varastetuksi, olisi valmiina tietty kuvat ja muut olemassa, kun fillarin oston jälkeen moinen pitäisi tehdä. Vakuutusyhtiöidenhän olisi fiksuinta moinen kehitellä. Eli kuten aiemminkin on ehdotettu.

Paavi
11.09.2013, 23.55
Laillistetaan huumeet. Loppuu pyörävarkaudet ynnämuut pikkurikokset kun kuukauden mömmöt saa alkosta 50eurolla. Ne jotka mömmöjä haluaa käyttää, käyttävät niitä jo nyt, laillista tai ei. Laillinen teollisuus pystyy tuottamaan mömmöjä niin halvalla että rikollinen mömmöteollisuus ei pysty kilpailemaan ja poistuu maasta. Ratkaistaan monta ongelmaa kertaheitolla.

Smo
12.09.2013, 00.02
En kyllä menis laillistamaan kuin mietoja huumeita .. noi pyörärosvot on niitä piripäitä jotka vetää kovempaa kamaa ja niitä ei tulis laillistaa ... mietojen huumeiden pössyttelijät ja viihdekäyttäjät ei pahemmin pyöriä varastele.

Paavi
12.09.2013, 00.13
Vaikka piripäät on ärsyttäviä ja pelottavia niin en kyllä keksi mitään hyötyä siitä että kovat huumeet on kiellettyjä. Jotkut sitä piriä vetää jokatapauksessa. Järjestäytynyt rikollisuus joka sitä piriä tuottaa ja maahantuo, taitaa olla ainoa taho joka oikeasti hyötyy siitä että mömmöt on kiellettyjä. Ja ehkä siitä hyötyy myös ne lainsäätäjät jotka saa rahaa mafialta jotta mömmöt olisivat jatkossakin kiellettyjä.

Jopoman
12.09.2013, 00.21
Juuri tänään jätin pyörän hetkeksi parkkin Postitalon edustalle (siihen Kiasman sisäänpääsyn puolelle) ja näkyi olevan taas tapaus,että yhdestä kilpatyyppisestä pyörästä oli takarengas lisätarpeineen viety.

Aika helppo on tuollainen välttää: 180 cm vaijerilukkoa jolla kiekot ja runko samaan nippuun ja kiinnitys johonkin kiinteään. Okei, niitä kiinteitä kiinnityspisteitä ei kantakaupungissa ole mitenkään liikaa, siitä vois sen adressin väsätä.

JK71
12.09.2013, 09.06
Runkonumerot rekisteriin, niiden poistaminen rangaistavaksi teoksi ja rikosilmoituksiin sekä vakuutusten vahinkoilmoituksiin runkonumero pakollisiksi. Netin myyntipalstoille runkonumero pakolliseksi ja siten, että ne voidaan koneellisesti tarkistaa eräajona poliisin rutiinitoimenpiteenä. Runkonumerottomat pyörät poliisin hoiteisiin ja, jollei oikeaa omistajaa löydy, merkattavaksi uudella tunnisteella ja myyntiin huutokaupalla, kuten nyt tehdään löytöpyörille.

Asioille ei vain haluta tehdä mitään, koska liian moni taho hyötyy tilanteesta. Esim. Pyöräkauppa pysyy vilkkaana ja tuottaa osaltaan verotuloja ja vakuutukset menevät paremmin kaupaksi, kun on riittävästi pelättäviä asioita...

IncBuff
12.09.2013, 09.17
Runkonumerot rekisteriin, niiden poistaminen rangaistavaksi teoksi ja rikosilmoituksiin sekä vakuutusten vahinkoilmoituksiin runkonumero pakollisiksi. Netin myyntipalstoille runkonumero pakolliseksi ja siten, että ne voidaan koneellisesti tarkistaa eräajona poliisin rutiinitoimenpiteenä. Runkonumerottomat pyörät poliisin hoiteisiin ja, jollei oikeaa omistajaa löydy, merkattavaksi uudella tunnisteella ja myyntiin huutokaupalla, kuten nyt tehdään löytöpyörille.


Jaha. Täytyykin kiikuttaa tuo eteisessä makaava hiilarin romu kytille kun siitä ei runkonumeroa löydy.

lansive
12.09.2013, 09.32
Talouden ainoat pyörät joista löytyy runkonumero on vaimon Insera ja 70-luvun Jupiter. Kaikki muut 12 on ilmeisesti varastettuja. Miten voin haastaa saksalaisen nettikaupan oikeuteen varastetun tavaran myynnistä?

Jani R.
12.09.2013, 09.52
Jaha. Täytyykin kiikuttaa tuo eteisessä makaava hiilarin romu kytille kun siitä ei runkonumeroa löydy.

Esim Canyonissa runkonumero on tarralapulla, keskiön alla olevan muovin alla.

mutanaama
12.09.2013, 10.38
Talouden ainoat pyörät joista löytyy runkonumero on vaimon Insera ja 70-luvun Jupiter. Kaikki muut 12 on ilmeisesti varastettuja. Miten voin haastaa saksalaisen nettikaupan oikeuteen varastetun tavaran myynnistä?

Kattoo uudelleen, eiköhän nuo sieltä löydy. Mutta tuo JK71 teksti oli pelkkää asiaa.

Halloo halloo
12.09.2013, 10.59
Runkonumerot rekisteriin, niiden poistaminen rangaistavaksi teoksi ja rikosilmoituksiin sekä vakuutusten vahinkoilmoituksiin runkonumero pakollisiksi. Netin myyntipalstoille runkonumero pakolliseksi ja siten, että ne voidaan koneellisesti tarkistaa eräajona poliisin rutiinitoimenpiteenä. Runkonumerottomat pyörät poliisin hoiteisiin ja, jollei oikeaa omistajaa löydy, merkattavaksi uudella tunnisteella ja myyntiin huutokaupalla, kuten nyt tehdään löytöpyörille.

Asioille ei vain haluta tehdä mitään, koska liian moni taho hyötyy tilanteesta. Esim. Pyöräkauppa pysyy vilkkaana ja tuottaa osaltaan verotuloja ja vakuutukset menevät paremmin kaupaksi, kun on riittävästi pelättäviä asioita...

Erinomainen idea.

IncBuff
12.09.2013, 11.09
Esim Canyonissa runkonumero on tarralapulla, keskiön alla olevan muovin alla.
No hieno juttu esim. Canyonin omistajille.

CwA
12.09.2013, 11.31
Voisihan alkuvaiheessa olla siirtymä, jolloin pyörä jossa selkeästi ei ole ollut sarjanumeroa, voitaisiin sarjanumeroittaa.

Senhän kyllä yleensä näkee jos on sarjanumero viilattu pois, jos siis meistetty.

Tosin yhdessä mun pyörässä runkonumero tuli näkyviin vasta kun hioi maalit pois, oli niin paksusti maalia, että runkonumeron kohdalla oli täysin tasainen maalipinta.

vauhtikorjaavirheet
12.09.2013, 13.15
Runkonumeron merkkaamisesta vois ehkä olla jotain sääntöjä. Joissain kun ne on vain tarralla tms.

Jani R.
12.09.2013, 14.05
Ne, joilla puuttuu, laittakaapa kysely pyörän valmistajalle / kauppiaalle...mielenkiintoista olisi kuulla mitä vastaavat.

Jake_Kona
12.09.2013, 14.57
Paras ratkaisu estää pyörävarkauksia.
1) Mielummin jokaisen kaupan ja liikkeen eteen kunnon ankkurointipisteitä ja
2) valvontakamera lähelle osoittamaan kys. alueelle.
3) kunnon lukot omasta takaa ja kiinnityspisteeseen hEaVy ketju kiinteänä

IncBuff
12.09.2013, 15.07
Pikkasen luulen että kiinassa tehdyn rungon myynyttä brittikauppiasta ei asia kiinnosta.

marmar
12.09.2013, 16.14
Paras ratkaisu estää pyörävarkauksia.
1) Mielummin jokaisen kaupan ja liikkeen eteen kunnon ankkurointipisteitä ja
2) valvontakamera lähelle osoittamaan kys. alueelle.
3) kunnon lukot omasta takaa ja kiinnityspisteeseen hEaVy ketju kiinteänä

Skanssin kauppakeskuksessa on telineet, joissa on sissänkelautuva ankkuriketju, joka on helppo pujottaa runkolukon salpaan. Suurehko miinus kuitenkin siitä, että ketju oli kovin vaatimattoman paksuinen. Estää kuitenkin varmasti tehokkaasti satunnaiset pyörien kerääjät. Ammativarkaita ketju pidättelee ehkä sen sekunnin tai pari. Tietysti vilkaasti liikennöidyssä paikassa minkä tahansa ketjun katkaiseminen ja pyörän kanto pois nostaa kiinnijäämisriskiä melkoisesti.

pesuman
13.09.2013, 08.42
http://www.hilavitkutin.com/2008/09/09/satelliittifillari-ryhma-selvittaa-mihin-varastetut-polkupyorat-oikein-katoavat-gps-trackerin avulla/ Testiryhmä havaitsi, että suurin osa "luvattomista" käyttäjistä oli aivan taviksia "känniapinoita", tosin pyörätkään eivät olleet muistaakseni kovin arvokkaita. Toiminta voi olla myös hyvinkin ammattimaista. Ajetaan pakulla fillariparkin viereen ja nostetaan rivistöstä parhaat lukkoineen päivineen pakun perään. Aikaa kuluu ehkä noin minuutti ja kokemusperäisesti kukaan ei näe tai muista mitään.Valvontakameroista ei ole apua kun pakun kilvet on anastettu. Pyöriä kulkeutuu valtaisat määrät myös Viroon ja sieltä sitten ties minne. Moottoripyöriä varastetaan saman kaavan mukaan. On todella raivostuttavaa, että nykyisin on kuljetettava kahta kilon painoista lukkoa mukana, jotta voi pistäytyä vaikkapa kaupassa fillarilla. Toisella lukolla lukitaan runko kiinteään esineeseen tai kaupan seinään ja toisella vanteet runkoon. No, lopputuloksena viedään satula tolppineen. Pääasia, että jotain viedään. Vaan vähäistä pyörävarkaudet ovat polttoainevarkauksien rinnalla nykyisin. Ihmettelen, että kukaan ylipäätään enää maksaa tankkaustaan. Niin yleistä juoksubensan tankkaaminen tänä päivänä on. Vaan kaikki tämä on puhtaasti lainsäätäjän tahdosta kiinni. Halutaan, että näitä pikkurikoksia tehdään. Miksi? Se onkin sitten eri kysymys.

JackOja
13.09.2013, 08.47
...vähäistä pyörävarkaudet ovat polttoainevarkauksien rinnalla nykyisin. Ihmettelen, että kukaan ylipäätään enää maksaa tankkaustaan. Niin yleistä juoksubensan tankkaaminen tänä päivänä on.....

Onko sulla tästä jotain tilastoa linkata?

CwA
13.09.2013, 21.26
Vaihdetaan kansa tai kielletään isot taajamat?

Unohtui taas kerran lukko matkasta, kun kävin kaupassa, jälleen pyörä säilyi koskemattomana, tuttu kööri ukkoja istuskeli kaupan oven vieressä ja tarkasti seurasivat jokaisen kulkijan. Jos pidettäisiin miljööt riittävän pieninä, niin kaikki tuntisivat toisensa, siitä olisi myös hirvittävästi hyötyä ihmisten henkisen kantin osalta myös. Varkaille ei jäisi näin elintilaa, koska kaikki tietäisivät kuka se varastelija on. Toki täälläkin on yksi joka tiedetään varkaaksi, kaikki tietää kuka se on ja se ei voi mihinkään mennä ettei joku sitä vahtisi. Oikeusjärjestelmämme ehkä katsoo että henkilö on sovittanut tekonsa, mutta kyläyhteisö muistaa yksilön varkaana ja sen mukaan kohteleekin. Ehkä julmaa, mutta onhan se reilumpi sosiaalinen paine joka ohjaa sitten pysymään kaidalla polulla.

Eihän se tietenkään enää nykyään ole mahdollista, mutta jos aikoinaan olisi osattu tehdä parempia linjauksia, niin ongelmaa ei olisi päässyt syntymäänkään.