PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyyntö: tietoa /ohjeita vaihteiston käytöstä käytännön ajossa



jane
07.09.2013, 09.28
Ostin Tunturi RX 700, 27 vaihdetta. Tarvitsisin jonkun hyvän perusohjeen tällaisen vaihteiston käyttämiseen. Voisiko joku ystävällisesti laittaa omia ohjeita? Olisi hyvä saada myös linkki johonkin hyvään perusoppaaseen.

Käytäntö opettaa, mutta olisi hyvä saada tietää tarkempaa 'teoriaa' ja ohjeistusta siitä, miten käyttää vaihteita.

Jani R.
07.09.2013, 09.52
Vaihdepyörän vaihteiden käyttö

Pyörässäsi on edessä 3 ratasta ja takana 9 ratasta ja voit ajatella vaihteiden olevan kuin 9 kertotaulu (3 x 9). Vaihteen numeron saat tietää lasket seuraavasti, esim. edessä toinen ratas ja takana kolmas käytössä: 1x9 + 3 = 12.

Vasen käsi vaihtaa vaihteita eturattailla ja normaalisti ajetaan toisella niistä kahdesta suuremmasta eturattaasta. Pienin eturatas on erittäin hitaaseen ajoon, helpohkoon maastoon, kärryn vetämiseen tai isoihin ylämäkiin. Pidä melko nopeaa pyöritysnopeutta (= sama kuin kadenssi). Kun haluat ajaa lujempaa, niin kiihdytä ensin vähän pyöritysnopeutta, sitten napsauta isompi vaihde päälle oikean käden vivulla ja tarvittaessa toista niin kauan kunnes sopiva nopeus on saavutettu. Kun ajetaan lujaa tai jyrkässä alamäessä niin vaihda vasemmalla kädellä suurin eturatas käyttöön. Kun tulet ylämäkeen, niin napsauta oikealla kädellä pienempi vaihde, niin että jaksat kiivetä mäen päälle hiljentämättä pyöritysnopeutta (kadenssia). Jos mäki on jyrkkä niin voit pienentää vaihdetta niin monta kertaa kunnes jaksat kiivetä sen ylös. Käytännössä ihan kuin leikkisit olevasti automaattivaihteinen auto, joka vaihtaa pienemmälle aina kuin moottori ei jaksa pyörittää ja suuremmalle kun moottori kiertää jo ihan liian paljon.

Sopiva pyöritysnopeus on mummopyörällä alkaen 50 pyörähdystä minuutissa, kuntoilijalla 60-80 kammen pyörähdystä ja maantiepyöräilijällä 85-110 pyörähdystä minuutissa. Pyöritysnopeuden olisi hyvä olla reipas, vähintään 1 pyörähdys sekunnissa, mieluiten nopeampi. Liian hidas pyöritysnopeus liian isolla vaihteella rikkoo pahimmassa tapauksessa polvet.

Erityisesti naiset pyörittävät liian hitaasti ajaessaan tavallisella pyörällä. Yleensä vasta sitten pyöritysnopeuteen kiinnitetään huomiota kun ostetaan ensimmäinen oikea maantie- tai maastopyörä.

Lisätietoja polkupyöräilywikissä:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Vaihteiden_toiminta

Risto Koivunen
07.09.2013, 10.08
Lisätään vielä sen verran, että:

1.) Olisi hyvä käyttää vaihteita niin, että ketjut eivät mene pahasti ristiin. Eli jos edessä on käytössä oikeanpuoleinen eturatas, niin tulisi käyttää myös takaata mieluiten niitä oikeanpuoleisia rattaita. Ja sama vasemmalle puolelle. Ja keskimmäisellä eturattaalla sitten takaata keskimmäisiä rattaita. Ei tosin kannata stressata liikoja, jos ketjut joskus sattuvat menemään hetkeksi ristiin, mutta pidemmän päälle se voi lisätä ketjujen kulumista.

2.) Jos odotettavissa on pysähtyminen esimerkiksi risteykseen, niin kannattaa ajoissa laittaa kevyempää välitystä silmään - pysähdyttyä ei enää kannata yrittää vaihteita venkslata.

3.) Tietyn vaihdeyhdistelmän raskautta mitataan välityssuhteella, jonka saa laskettua jakamalla eturattaan hampaiden määrän takarattaan hampaiden määrällä. Mitä isompi luku, sitä raskaampi välitys (eli soveltuu paremmin korkeammille nopeuksille).

Jani R.
07.09.2013, 10.21
Tässä on kadenssi selitetty englanninkielisellä videolla:
http://www.youtube.com/watch?v=qAYw42fATnU
ja
http://www.youtube.com/watch?v=7VMPcf7VcXQ

CwA
07.09.2013, 11.05
Ostin Tunturi RX 700, 27 vaihdetta. Tarvitsisin jonkun hyvän perusohjeen tällaisen vaihteiston käyttämiseen. Voisiko joku ystävällisesti laittaa omia ohjeita? Olisi hyvä saada myös linkki johonkin hyvään perusoppaaseen.

Käytäntö opettaa, mutta olisi hyvä saada tietää tarkempaa 'teoriaa' ja ohjeistusta siitä, miten käyttää vaihteita.

Mun tapa käyttää vaihteita, jossa tietty voi olla puutteita, mutta se on minkä olen nähnyt hyväksi.

Ensinnäkin, edessä kun on kolme ratasta ja takana itselläni 7, niin pitää tiedostaa se, että ketjua ei pidä käyttää ristiin, eli pieni eturatas jos on käytössä, niin ei voi fyysisesti pienintä takaratasta käyttää, se kuluttaa hyvin nopeasti rattaat pilalle.

Nyrkkisääntö on se, että kaikki ylimääräinen rouskutus ja rahina meinaa, että jotain tekee väärin.

Mun pyörän osilla voin käyttää pienimällä eturattaalla vaihteet 1-5 takarattailta. Keskimmäisellä 2-7 ja isoimmalla eturattaalla 4-7 ilman sora-ääniä.

Polkeminen sitten kannattaa tehdä sellaisella nopeudella, joka on riittävän nopea ettei tarvitse voimalla polkea, vaan kevyesti pyöritellen suhteellisen nopeasti, kannattaa harjoitella polkemaan nopeammalla tahdilla, hissukseen siinä kehittyy ja kun polkee nopeammin vähemmällä voimalla, niin pääsee pisemmälle.

Varsinainen vaihteiden käyttö mulla on sitten sellaista, että pidän polkemisnopeuden ja kuorman suhteellisen vakiona, vaihtelen vaihteita sen mukaan pitääkö keventää tai lisätä rasitusta, että polkemisnopeus pysyy suht samana, pyörän nopeus vaihtelee sitten tuulen ja maaston mukaan, mulla ei ole enää edes nopeusmittaria pyörässä, kun ei sillä ole mitään merkitystä.

Sitten vaihtaessa etenkin eturattailta ketjua vaihtaessa kevennän polkemista, niin että ketju vaihtaa ratasta suht äänettömästi ja ilman paukkumisia tai rämpsähtämistä, eli polkee vähän hitaammin sen vaihtamishetken, vaihtaminen siksi pitää tehdä riittävän ajoissa, eli ei sitten kun on pakko, vaan ennakoiden, että kerkeää vaihtumaan vaihde. Takaa vaihteet vaihtuu paljon nopeammin kuin edestä, joten usein kannattaa taktikoida niin, että on riittävän pienellä eturattaalla jo paljon ennen kuin tarvitsee ja käyttää takaa isompia vaihteita, kunnes sitten tulee se paikka jossa pitää vaihtaa pienemmälle.

Puuskittaisen tuulen kanssa tulee sitten usein tehtyä niin, että jätän vaihtamatta isommalle eturattaalle ja ajan 'liian kevyellä' kuormalla, kun kohta se puuska kumminkin hidastaa niin että pitäisi olla vaihtelemassa eturattaalta toiselle ja mun halvoilla vanhoilla osilla se ei käy ihan kuin ajatus nykyisellä kampisarjalla.

Käytännössä siis mulla vaihtuilee vaihteet melkein jatkuvasti, täällä kun ei tasaista maastoa ole kymmenien kilometrien säteellä.

Vaihteita kannattaa käyttää hellävaroen, tällöin ei tarvitse niin usein olla vaihtamassa osaa, muutoinkin polkeminen kannattaa aloittaa pehmeästi, ettei kovin potkaise, niin ei ketju veny niin pahasti ja rattaatkaan ei kulu ihan niin nopeasti, muutoin niissä ei olekkaan paljoa mitä kertoa, huolto on sitten vielä tietty oma juttunsa, putsausta, voitelua ja säätöä ne aina vaativat.

Vielä tuosta pyöritysnopeudesta eli kadenssista, mulla oli joskus sellainen 60 mikä tuntui hyvältä, nykyään pääsen maksimissaan 130 luokkaan ja 90 kadenssilla voi ajella pitkät matkat, 75-80 on kuitenkin sellainen rento ja miellyttävä, jota tulee peruskuntolenkeillä käytettyä, siinä kun pitää vähän varoa tuota sykkeen nousua. Hidas voimalla pyöritys käytti lihaksen paikallisia energiavarastoja, kun taas nopeampi kevyt pyöritys käytti rasvaa polttoaineena, tuollaista luin jonkun vanhan Tourin kävijän blogista aikoinaan ja sillä olen mennyt eteenpäin, tuntuu toimivan.

Hukkapätkä
07.09.2013, 11.11
Itse opin omasta RX 700, että takavaihtajaa voi pienentää 2 ja jopa 3 pykälää kerrallaan yhdellä painalluksella. Sitä vaihtajaa pitää vain painaa vähän syvemmälle.

Ja tosiaan ennakointia mukaan, jos näet ylämäen niin ala vaihtamaan pienempään ennen kuin nitkutellaan hidasta vauhtia, jolloin vaihtaminen vaikeutuu.

jane
07.09.2013, 11.15
Jani R ja Risto Koivunen,
arvostan suuresti, että annoitte näin perusteellista tietoa ja opastusta. Sydämellinen kiitokseni teille. Tulostan ohjeet ja linkit. Paljon tietoa, mutta erinomaisesti eriteltynä käytännön läheisellä otteella. Sain tästä valtavasti potkua ja ihan henkisestikin, kun on näin hienoa porukkaa, hienolla asenteella! Menee varmaan aikansa, kun opettelen. Itse kyllä tykkään polkea kevyttä rullaa, tekee hyvää lonkalle ja 'venyttää' lihaksia. Kiitos vielä kerran!

Jani R.
07.09.2013, 11.27
Jos innostut, niin kuntoilussa pääsee ihan uudelle tasolle kun hankkii kunnollisen maantie- tai maastopyörän. En aluksi pystynyt painavalla (17,5kg) pyörällä käyttämään oikeaa kadenssia tai jos pystyin, niin vaihde oli pykälän tai pari liian pieni. Maantiepyörä opetti paremmin oikean ajotekniikan.

Risto Koivunen
07.09.2013, 11.56
Itse kyllä tykkään polkea kevyttä rullaa, tekee hyvää lonkalle ja 'venyttää' lihaksia.

Ihan fiksua hommaa polkea kevyillä välityksillä, turhan paljon näkee liikenteessä sellaista epämukavan näköistä raskasta ja hidasta runttaamista. Voi olla, että nuo raskaimman pään välitykset jäävät pyörästäsi vähäiselle käytölle.

Tuosta kevyillä välityksillä rullailusta voi kanssa saada enemmän irti, jos uskaltautuu jossakin vaiheessa (vaikkapa ensi keväänä) kokeilemaan lukkopolkimia ja erityisiä pyöräilykenkiä. Tällöin jalka pysyy tukevasti kiinni polkimessa isollakin kadenssilla (pyöritysnopeudella), joten voi pyörittää jalkoja aiempaa reippaammin ja vastaavasti käyttää vähän kevyempää välitystä, jolloin polkemisestakin tulee jouhevampaa.

Jani R.
07.09.2013, 12.20
Tuosta kevyillä välityksillä rullailusta voi kanssa saada enemmän irti, jos uskaltautuu jossakin vaiheessa (vaikkapa ensi keväänä) kokeilemaan lukkopolkimia ja erityisiä pyöräilykenkiä.

SPD-tyyppiset klosseilla olevat "maastokengät" ja sisäkäyttöön tehdyt kankaiset "spinningkengät" käyvät myös spinningpyöriin, joten huonolla säälläkin pääsee polkemaan. Klossi on se kengän pohjassa oleva metallinen osa, jolla kenkä kiinnittyy polkimeen.
http://x8ykwa.blu.livefilestore.com/y1p_30jXMYMCiJlYULYYMEMLGZvy8zysxWLRTohdThjkXxdtK9 0mRcBu8uxPcuQKgUKz61k6pCi39f-XXHfB6MIQe5FcWYOl18E/IMG_7368.JPG?psid=1
Kuva: Maastokenkä, jonka pohjassa on SPD-tyyppinen klossi

http://webshop.velo-oxygen.fi/media/catalog/product/cache/2/image/1500x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/p/d/pd-m520-l.jpg
Kuva: Shimano M520 on esimerkkinä SPD-tyyppinen maastopoljin.

Polkimia on myös kaksipuoleisia:
http://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/EPDM324.jpg
Kuva: Näillä lukkopolkimilla voi polkea myös tavallisella kengällä.

jane
07.09.2013, 12.29
Kiitos Hukkapätkä!

jane
07.09.2013, 12.31
...Tällöin jalka pysyy tukevasti kiinni polkimessa isollakin kadenssilla (pyöritysnopeudella), joten voi pyörittää jalkoja aiempaa reippaammin ja vastaavasti käyttää vähän kevyempää välitystä, jolloin polkemisestakin tulee jouhevampaa.

Kiitos pyöräilykenkävinkistä, Risto! Kaikki aikanaan, mutta ajatuksilla kylvetään tulevaisuutta, joten ehkä tuonnempana...

JarzaS
07.09.2013, 12.58
Kannattaa kyllä harkita noita lukkopolkimia. Itse otin ne uuden pyörän ja serkkuni kannustuksen myötä käyttöön ja yllättävän helppo oli noihin siirtyminen. Ja vaikutus oli kyllä mahtava, niinkuin olis laittanut moottoriin toisen sylinterin.

sonnet
07.09.2013, 13.04
Kannattaa kyllä harkita noita lukkopolkimia. Itse otin ne uuden pyörän ja serkkuni kannustuksen myötä käyttöön ja yllättävän helppo oli noihin siirtyminen. Ja vaikutus oli kyllä mahtava, niinkuin olis laittanut moottoriin toisen sylinterin.

Totta, kannattaa ainakin kokeilla. Minä olen huomannut, että minulla on tavallisillakin "flateilla" tapana niin paljon pyörityksen tapainen käyttäytyminen, että en ole saanut milloinkaan suuren suuria kicksejä lukkiksista. Etenkään tiheässä ja kaupunkimaisessa lähiliikenteessä, jolloin kiinni-irti-kiinni-irti on jatkuvaa.

Laitan usein vain pidemmille ja vauhdikkaammille lenkeille, en aina silloinkaan.

sonnet
07.09.2013, 13.07
Usein on puhetta tuosta korkeasta pyöritysnopeudesta. Taitaa vaihdella se makuasia, mikä tuntuu hyvältä mutta polvia kannattaa ehdottomasti kuunnella. Jos polvet rasittuvat voimalla runttaamisesta, niin ehdottomasti kannattaa opetella nopeampi pyörittämisen tapa. Mutta jos voimaperäisempi polkeminen on itselleen luontevampi eikä polvet tykkää pahaa, niin silloin en näe mitään pahaa koko asiassakaan. Matalilla kadensseilla polkemisessa. Sanoivat muut mitä tahansa. Teoriat ja yleiset totuudet on hyviä tietää, tunnistaa ja kokeilla mutta yhtä tärkeää hyvälle ololle on kuunnella ja oppia tuntemaan itseään.

Marsusram
07.09.2013, 14.08
Yksi käytännön juttu ketjuvaihteilla on, että pienemmälle rattaalle päin on aina nopeampi vaihtaa kuin isommalle. Äkkivaihdossa nopeiten saa kevyen vaihteen päälle rutinoitta kun pudottaa pienemmälle eturattaalle, varsinkin jos on veto päällä ylämäessä. Raskaampaan päin vastaavasti takapakasta pienemmälle rattaalle.
Välityserot vierekkäisillä rattailla edessä ja takana eivät tietty ole samat. Normaalisti vaihdetaankin kiireettömästi molempiin suuntiin.

Jani R.
07.09.2013, 14.33
Jos kadenssia haluaa seurata, niin monissa pyöräilymittareissa on kadenssi-toiminto:
http://www.bike-discount.de/shop/k1050/a86550/bc-16-12.html?mfid=8

ja lisäksi tarvitaan kadenssianturi:
http://www.bike-discount.de/shop/k1052/a33609/sts-cadence-sensor-complete-set.html?mfid=8

Käytin tuon mittarin vanhaa versiota joskus ja tykkäsin siitä paljon verrattuna jatkuvasti lataamista vaativaan Garmin Edge 500:seen. Kuntoilija voi ripustaa tankoon tai ranteeseen vielä sykemittarin ja setti on täydellinen.

CwA
07.09.2013, 16.42
SPD-tyyppiset klosseilla olevat "maastokengät" ja sisäkäyttöön tehdyt kankaiset "spinningkengät" käyvät myös spinningpyöriin, joten huonolla säälläkin pääsee polkemaan.

Huono keli, mikä se on? -20C ei ole ongelma (pukeutuu sopivasti, muistettava naaman suojaus), kaatosade ei ole ongelma (käyttää sadeasua), oikein kova helle ja auringonpaiste on kyllä vähän ongelma, mutta oikeastaan kaikki muut ovat vain tekosyitä. Mulla on nyt loka-marraskuun kelejä vartenkin sopivat asusteet, Dimexillä tekevät tosi reiluja sadetakkeja, joissa on hyvä tuuletus, mahtuu lämmintä alle, niin se vesiloskakaan ei haittaa, kätevää kun hupun saa kypärän yli, ei kastu pää.

Jos tuollainen lukkopoljin + kenkä tuntuu äkkisestään isolta investoinnilta, niin on vaihtoehtokin, Biltemasta saa muutamalla eurolla varvaskoukut, käyvät niihin metallisiin Wellgo:n polkimiin, joita myydään vähän kaikkialla ja tosi moniin 'parempiin' pyörämalleihinkin ovat eksyneet, muistaakseni sitä poljinta sai myös Biltemasta.

Varvaskoukkujen kanssa toki pitää myös opetella se jalan oikea liike, ettei rämähdä turvalleen, mutta kun muistaa kiskaista taakseppäin ja vasta sitten sivulle, niin ihan ok nuo on, aika äkkiä opin niihin ja on edukkaampi alkuun niin pääsee ihan oikeasti pyörittämään.

Kokeilin ajella tuossa pari sataa kilsaa ilman koukkuja ja kyllä siinä on iso ero nykyään, koukkujen kanssa mäet menee kevyemmin ylös.

Tänään kasasin jätteistä yhden kauppapyörän itselleni, Torpedo 3 vaihdetta, melkoista runttaamistahan tuolla ajaminen on, ylämäkeen sykkeet on reilusti korkeammalla kuin lenkkipyörällä.

22-32-42 on mulla edessä ja takana 34-13, 15% nousutkin menee kivasti, mutta pääsen myös helposti 55km/h, en ole keksinyt oikein tarvetta isommille välityksille, maantiellä yleensä keskirieska edestä ja 3-5 takaa, joskus jopa 7 takaa, mutta aniharvoin isoin rieska käytössä edestä, lähinnä alamäissä, ehkä sitäkin joskus tarvitsee, jos pääsee sille tasolle, että aerobisia harjoituksia alkaa tekemään, mutta vuosien harjoittelu mulla ainakin on vielä kunnes sinne pääsen.

Riippuu tietty miten hyvät pohjat on kunnon osalta, mutta itse näkisin että tälläiset oikein kevyet välitykset sopivat varsin hyvin alkuun, kun peruskuntolenkkiä enimmäkseen tarvitsee tehdä alussa eli ihan vain rauhallista ajelua, sitten kun lihakset alkaa olla sopeutuneet voi vaikka intervalleja ajaa.