PDA

Näytä tavallinen näkymä : Varustus enskaan

Enduro
05.09.2013, 21.59
Kun menette bike parkkiin enskaa vetämään niin mitä suojavarusteita käytätte ? Itselläni on sellainen käsitys, että pelkästään polvisuojilla ja full facella pärjää (tietenkin vaatteet siihen päälle vielä) ja hansikkaat.

TuAn
05.09.2013, 22.11
Ei polkkareitakaan tarvi jos ei meinaa kaatua

Villlem
05.09.2013, 22.15
polvarit + kyynärit ja tietenkin full face ja kunnon hanskat

Enduro
05.09.2013, 22.53
polvarit + kyynärit ja tietenkin full face ja kunnon hanskat
Minä mitään kyynäreitä :D tiiätkös missä suomessa on diilereitä Urgelle ? kun vaan tota Archi Enduroa kattelin

JMJP
05.09.2013, 22.59
Jos ajaa ilman kyynärsuojia niin silloin pitää ajaa myös T-paidalla.(siis t-paita päällä) Muutenhan muut ei näe et sä oot kova jätkä.

Gebetto
05.09.2013, 23.01
Makuasia, itselläni on toistaiseksi ollut törkeästi kamaa päällä: full-face, gogglet, leatti, rinta/selkäpanssari, kyynär+käsivarsisuojat, hanskat, suojakalsarit shortsien alla, polvi+säärisuojat, nilkkasuojat (ja tyylikkään kokonaisuuden kruunaa XC-kengät).

Ehkä noita vois pikkuhiljaa vähentää/keventää kun kaatuilukin on jo kesän mittaan vähentynyt. Oon jopa kuullut huhua että noi saattais vaikka haitata ajosuoritusta ja ehkä lisätä könyämisen riskiä sen takia...

Villlem
05.09.2013, 23.24
Minä mitään kyynäreitä :D tiiätkös missä suomessa on diilereitä Urgelle ? kun vaan tota Archi Enduroa kattelin ite käytän jotain spessun full facea, mutta fillariosassa http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/URGEARCHIENDURO/SubProducts/%22URGEARCHIENDURO-S/MAirline%22
täältä ainakin järkyttävästi plussaa foxin launch pro polvareille ja jos haluaa huomaamattomat kyynärit, nii saman sarjan kyynärit pelittää kelvollisesti.
Liikaahan suojia ei kannata olla päällä, meno muuttuu lämpimällä kelillä vähän kuumaksi!

Enduro
05.09.2013, 23.42
Makuasia, itselläni on toistaiseksi ollut törkeästi kamaa päällä: full-face, gogglet, leatti, rinta/selkäpanssari, kyynär+käsivarsisuojat, hanskat, suojakalsarit shortsien alla, polvi+säärisuojat, nilkkasuojat (ja tyylikkään kokonaisuuden kruunaa XC-kengät).

Ehkä noita vois pikkuhiljaa vähentää/keventää kun kaatuilukin on jo kesän mittaan vähentynyt. Oon jopa kuullut huhua että noi saattais vaikka haitata ajosuoritusta ja ehkä lisätä könyämisen riskiä sen takia...
Ihme juggernautti, tolla varustuksella voisit hypätä vaikka empire state buildingista ilman haavereita :D Tuskin edes suurin osa DH-ajajistakaan käytä tollasta varustusta.

Enduro
05.09.2013, 23.44
Jos ajaa ilman kyynärsuojia niin silloin pitää ajaa myös T-paidalla.(siis t-paita päällä) Muutenhan muut ei näe et sä oot kova jätkä.
Pitää sitten varmaa ajaa ilman housujakin, että kaikki näkee etten käytä suojakalsareita.

Enduro
05.09.2013, 23.53
ite käytän jotain spessun full facea, mutta fillariosassa http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/URGEARCHIENDURO/SubProducts/%22URGEARCHIENDURO-S/MAirline%22
täältä ainakin järkyttävästi plussaa foxin launch pro polvareille ja jos haluaa huomaamattomat kyynärit, nii saman sarjan kyynärit pelittää kelvollisesti.
Liikaahan suojia ei kannata olla päällä, meno muuttuu lämpimällä kelillä vähän kuumaksi!
Mistäs noita Foxin Launch Proita saa ? Näyttää hyviltä. Juu kuumuuden takia tota archi enduroa harkitsen tavallisen full facen yli juuri.

JMJP
06.09.2013, 00.53
Pitää sitten varmaa ajaa ilman housujakin, että kaikki näkee etten käytä suojakalsareita.

No siinäpä sitten kirjaimellisesti muut näkee onko jätkä kova. :D

Villlem
06.09.2013, 09.09
Mistäs noita Foxin Launch Proita saa ? Näyttää hyviltä. Juu kuumuuden takia tota archi enduroa harkitsen tavallisen full facen yli juuri.
Ite tilasin kokeilematta turun (?) motonetistä

marco1
06.09.2013, 09.28
Fantsun näköinen vekki tulee naamaan siinä vaiheessa kun tuon Archi-Enduron leukasuojaa tarttee oikeasti...

Enduro
06.09.2013, 17.12
Fantsun näköinen vekki tulee naamaan siinä vaiheessa kun tuon Archi-Enduron leukasuojaa tarttee oikeasti...
Hyvin yleinenkin face pläntti ilman leukasuojaa voi tuottaa pahaa jälkeä...

jan52
06.09.2013, 18.36
kuumuuden takia tota archi enduroa harkitsen tavallisen full facen yli juuri.

Mitkään Urgen kypärät eivät sitten ole tunnettuja hyvästä tuuletuksesta. Muotoilu/ulkonäkö menee aika vahvasti tuulettuvuuden edelle. Onhan ne hienoja, mutta jos nimenomaan hyvät viilennys ominaisuudet on tavoitteena niin kannattaa ainakin kokeilla ensin jos vaan mitenkään mahdollista.

Villlem
06.09.2013, 20.39
itse olen ainakin huomannut että bike park-rälläyksessä ei tule samalla tavalla hiki kuin esim parin tunnin metsäkömyämisessä. Silloin jos fulla facea tarttee vain (suurimmaksi osin) bike parkeissa, niin ---> hyvin suojaava full face ja hyvät lasit, jotka ei huurru

jan52
06.09.2013, 21.57
bike park-rälläyksessä ei tule samalla tavalla hiki kuin esim parin tunnin metsäkömyämisessä.

Kun vauhtia on tarpeeksi niin tuuletukset alkaa toimimaan kunnolla. Suurin osa lämmöstä haihtuu nimenomaan päälaen kautta niin siellä pitää olla toimivat tuuletuskanavat.
Alamäessä ei myöskään tarvitse pahemmin polkea vaikka muuta jumppaamista vähän pitääkin harrastaa.

Enduro
07.09.2013, 00.42
Mitkään Urgen kypärät eivät sitten ole tunnettuja hyvästä tuuletuksesta. Muotoilu/ulkonäkö menee aika vahvasti tuulettuvuuden edelle. Onhan ne hienoja, mutta jos nimenomaan hyvät viilennys ominaisuudet on tavoitteena niin kannattaa ainakin kokeilla ensin jos vaan mitenkään mahdollista.
Kevyt ja ilmava siitä sanotaan. Puoliksi aukinainen leukasuoja ja painoa on vain 800 grammaa, mutta sama suojaus kuin DH kypärässä.

TANUKI
22.09.2013, 19.59
http://www.racespec.co.uk/acatalog/splatter_green1000.jpg

Itellä ko. kamat, ilman saappaita tietty. Kypäränä Bluegrassi, tarkempaa mallia en muista, mutta avatarkuvasta kypärän voi bongata. Suojista kyynär- ja polvisuojat. Joskus panssarikin, riippuu siitä ajaako tuttuja polkuja vai meneekö jonnekkin vieraampaan mestaan ajelemaan.

Korppu
25.09.2013, 22.41
Kevyt ja ilmava siitä sanotaan. Puoliksi aukinainen leukasuoja ja painoa on vain 800 grammaa, mutta sama suojaus kuin DH kypärässä.Fiksua lukea vain mainospuheita... Useassa lähteessä tosiaan haukutaan tota Archi-Enduron leukasuojaa, joka kauhoo kaikki juuret ja risut suusta sisään. Ja jos kyseessä tosiaan hissienska, niin en näe mitään syytä olla käyttämättä kunnollista hyvin tuuletettua full facea. Muut varusteet sitten oman vauhdin, taidon ja fiiliksen mukaan. Kovuus mitataan ihan muussa kuin varusteiden määrässä....

samu88
12.10.2013, 19.11
Kuinkas moni ajaa crossipotalla? Onko noissa mitä eroa mtb fullface vrt motocross kypärä? Meinaan onkohan noissa painoissa kuinka paljon eroa? Jostain muistelisin nähneeni +1kg mtb ff kypäriä, niin mietin että onko sitä nyt kannattavaa erikseen ostaa, ja ajais tuolla O`nealin crossipotalla?

Onko ulkomitoiltaan kokoeroa noilla?

Verska-Vesa
13.10.2013, 01.09
Kuinkas moni ajaa crossipotalla? Onko noissa mitä eroa mtb fullface vrt motocross kypärä? Meinaan onkohan noissa painoissa kuinka paljon eroa? Jostain muistelisin nähneeni +1kg mtb ff kypäriä, niin mietin että onko sitä nyt kannattavaa erikseen ostaa, ja ajais tuolla O`nealin crossipotalla?

Onko ulkomitoiltaan kokoeroa noilla?
Minä ajan crossipotalla DH:t ja endurot. Nykyinen Acerbiksen kypärä on aika kevyt, olikohan se joku 1150g. Ulkomitoiltaan tuo on ainakin leveämpi ja kai se muutenkin on isompi kuin pyöräpotat.
Mielestäni muuta huonoa puolta ei ole, paitsi tuuletusaukkojahan tuossa ei ole nimeksikään, kyllä siinä hiki tulee aina.

ilkkaluukkonen
13.10.2013, 21.49
Mulla on kanssa crossikypärä. Painossa ei oo hirveesti eroa, jos vertaa noihin DH-sertifioutuihin pottiin, koko on ehkä inan isompi. Oikestaan en usko, että tuo Airohin Aviator tuulettuu edes hirveästi huonommin kuin DH-potat, on siinä sen verran reikää ja räppänää. Ja hiki tulee kyllä kevyellä kypärälläkin helposti :)

Eli kannattaahan sun ainakin kokeilla sillä ajaa, jos kerran sellanen kotoa jo löytyy. Itsellä on periaatteessa etsinnässä hyvin istuva DH-sertifioitu kypärä, lähinnä sen takia, että DH vehkeissä niskan suojasta on leikattu palat pois. Tulee jyrkässä kohdassa vähän helpommaksi kääntää päätä niskatuen kanssa.

samu88
10.12.2013, 22.54
Itse mietin kovasti josko ajelis avopotalla, mutta eihän tuota chainin joulutarjousta voinut vastustaa, niin full-face lähti tilaukseen. Ja on siis 2 asti yöllä voimassa.
--> www.chainreactioncycles.com/fi/en/urge-archi-enduro-airlines-helmet-2013/rp-prod110762

mehukatti
10.12.2013, 23.41
Aina kun joku mainitsee Urge Archi Enduron, niin mieleen tulee nää kuvat kun siitä petti leukasuoja:

http://www.ridemonkey.com/forums/f19/armchair-sports-psychologists-coming-back-after-major-faceplant-crash-graphic-252080/

syklopaatti
11.12.2013, 00.35
Itse mietin kovasti josko ajelis avopotalla, mutta eihän tuota chainin joulutarjousta voinut vastustaa, niin full-face lähti tilaukseen. Ja on siis 2 asti yöllä voimassa.
--> www.chainreactioncycles.com/fi/en/urge-archi-enduro-airlines-helmet-2013/rp-prod110762 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/urge-archi-enduro-airlines-helmet-2013/rp-prod110762)
Tuo ois kyllä hyvä. Kaveri sanoi ,ettei haittaa hengitystä yhtään. Vähä painavampi vaan ja kyllä minä uskon ,että enemmän se on pelastanut kun rikkonut naamoja.

Tmh
11.12.2013, 08.25
Aina kun joku mainitsee Urge Archi Enduron, niin mieleen tulee nää kuvat kun siitä petti leukasuoja:

http://www.ridemonkey.com/forums/f19/armchair-sports-psychologists-coming-back-after-major-faceplant-crash-graphic-252080/

Toisaalta vähän huvittavaa (vaikka ko. tapaus ei ole yhtään huvittava) kuinka moni jaksaa puuttua tähän yksittäis tapaukseen missä ns. kaikki meni v*tuilleen. Olisiko full face lapioinut risut samalla tavalla kypärän sisään, kuka tietää.

brilleaux
11.12.2013, 09.30
Enskassa:
-Fullface
-Gogglet
-TLD:n shock doctor suojapaita
-FOXin Kyynärsuojat(vaihtuu TLD:n Shock doctoriin, senverran tyytyväinen noihin muihin TLD:n kamoihin)
-TLD:n shock doctor suojashortsit
-661 Polvisuojat tai FOXin polvi/säärisuojat.
-Hanskat tietty
-Yleensä selän suojana vielä Camelbak

Ilman fullfacea ei tulisi mieleenkään ajella.

samu88
11.12.2013, 11.19
Tuo ois kyllä hyvä. Kaveri sanoi ,ettei haittaa hengitystä yhtään. Vähä painavampi vaan ja kyllä minä uskon ,että enemmän se on pelastanut kun rikkonut naamoja.

Samaa mieltä itsekkin. Oishan tuolla ollut tuo 1400g crossipotta, mutta veikkaan että alkaa jo niskoissa tuntumaan ja saattaa hikikin tulla helpommin.

Ja kyllähän sitä luulis että aika monelta merkiltä löytyy joku esimerkki kun on potta mennyt pirstaleiksi, ja sitten se yksi ja ainoa tapaus jää kaikkien mieleen kummittelemaan. Mutta kyllä varmasti on pääkoppa paremmassa turvassa kuin avopotalla :D

brilleaux
11.12.2013, 11.22
Mutta kyllä varmasti on pääkoppa paremmassa turvassa kuin avopotalla :D

Ja leukaluut tuskin tarvitsee kovinkaan isoa kiveä tai suurta vauhtia tykätäkseen kyttyrää...

Jooseppi
11.12.2013, 12.44
Mitäs mieltä arvon raati on tällaisesta/tällaisista kypäristä:
http://www.cratoni.de/en/component/virtuemart/c-maniac-black-white-glossy-detail?cid=

Antaisikohan tuonmallinen kypärä riittävästi suojaa naamajumpassa? Jotenkin itseäni kiehtoisi se, että yhdellä kypärällä hoituisi kaikki ajelut. Eli ilman suojia ja leukasuojaamattomana xc-tyyppiset lenkit ja kyynär- ja polvisuojilla sekä leukasuojalla varustettuna puijon sun muitten mestojen alamäkivoittoiset ajelut.
Minun ajelu on kaikenlaista, mutta isojen poikien kovaa en alamäessä kyllä usein mene. Tuloo siis ajettua esmes Pivot -cuppia ja sen tyyppistä. Enskakisakokeilukin vielä harkinna asteella :cool:

kauris
11.12.2013, 15.12
Mitäs mieltä arvon raati on tällaisesta/tällaisista kypäristä:
http://www.cratoni.de/en/component/virtuemart/c-maniac-black-white-glossy-detail?cid=

Antaisikohan tuonmallinen kypärä riittävästi suojaa naamajumpassa? Jotenkin itseäni kiehtoisi se, että yhdellä kypärällä hoituisi kaikki ajelut. Eli ilman suojia ja leukasuojaamattomana xc-tyyppiset lenkit ja kyynär- ja polvisuojilla sekä leukasuojalla varustettuna puijon sun muitten mestojen alamäkivoittoiset ajelut.
Minun ajelu on kaikenlaista, mutta isojen poikien kovaa en alamäessä kyllä usein mene. Tuloo siis ajettua esmes Pivot -cuppia ja sen tyyppistä. Enskakisakokeilukin vielä harkinna asteella :cool:

Kohtuullisen toimivan näköinen. Paremmin suojaavan näköinen kuin Metin parachute (en ole muutamaan vuoteen kattonut myydäänkö sitä vielä). Olisi kaivannut kyllä vähän lisää lähikuvia. Onko tuo leukaosa tuolleen puoliksi auki tuossa kuvassa vai kokonaan kiinni? Otsalippa voisi minun mielestä myös olla täysin kiinteä, jolloin suojaisi sekin muultakin kuin auringolta. Noin muutoin olen itse nähnyt näiden fullface-kypärien idean olevan naaman suojaamisessa paljolti sen, että kapeaksi kärjestä muotoiltu leukasuoja kääntää pään osuman tullessa jompaan kumpaan sivuun ja isoin osuma tulee sitten sivulle ja siten kestävämmälle osalle. Jos törmäys tulee suoraan edestä niin kypärä myös irtoaa tai liikkuu päästä poispäin taakse ja suojaus ei toimi kunnolla.

Mutta juu, itsekin kaipaisin jotain tuon tapaista. Nykyään käytössä useimmiten maantiemallinen spessun prevail ja joskus kun päätän kokeilla rajojani troy leen fullface. Niin lisättäkööt että maasto on varmaan juurikin endurotyylistä ja muutoin välillä tarkoituksella mahdollisimman vaikeita paikkoja mutten ole ollut kisoissa eli ajanut kelloa vastaan. Sitä myöten kaatumisriski liian kovan tilannenopeuden tai uupumisen aiheuttaman ajovirheen suhteen on pienempi, kun ei tule tunnetta, että on pakko vetää täysillä.

Jooseppi
13.12.2013, 10.21
Kohtuullisen toimivan näköinen. Paremmin suojaavan näköinen kuin Metin parachute (en ole muutamaan vuoteen kattonut myydäänkö sitä vielä). Olisi kaivannut kyllä vähän lisää lähikuvia. Onko tuo leukaosa tuolleen puoliksi auki tuossa kuvassa vai kokonaan kiinni? Otsalippa voisi minun mielestä myös olla täysin kiinteä, jolloin suojaisi sekin muultakin kuin auringolta. Noin muutoin olen itse nähnyt näiden fullface-kypärien idean olevan naaman suojaamisessa paljolti sen, että kapeaksi kärjestä muotoiltu leukasuoja kääntää pään osuman tullessa jompaan kumpaan sivuun ja isoin osuma tulee sitten sivulle ja siten kestävämmälle osalle. Jos törmäys tulee suoraan edestä niin kypärä myös irtoaa tai liikkuu päästä poispäin taakse ja suojaus ei toimi kunnolla.

Mä en rehellisesti sanottuna tiedä. Kiitos kun valaisit kuinka noiden kypärien pitäisi toimia, tiedän sitten katsella kypärän tärkeimpiä kohtia tarkemmin. Onko vastaavia ja hyviä kypäriä muilla valmistajilla?

Jotenkin tuntuisi että meikäläisen ajoihin polvisuojat, kyynärsuojat, camelback ja tuollainen kypärä riittäisi mainiosti. Ja monet lenkit ihan vaan kypärällä.

Enduro
13.12.2013, 23.19
Joo o, taidan sittenkin päätyä 661 Compin puoleen. Tietääkö kukaan mitä eroa on Shifted mallilla normaaliin Comppiin tai jos se ei ole sopiva voiko sen palauttaa, kun tilaa Chain Reaction Cyclessistä ?

marko.k
14.12.2013, 10.36
Jos on niin heikot niskat ettei jaksa kannatella 1.4kg kypärää muutamaa tuntia kannattaa varmaan jumpata niitä jos toiset ajaa six-days enduroa semmosilla ;)

Nyt pukin kontissa foxin rampage joka tuntui kovin heppoisalta vanhaan crossikypärään verrattuna joka hoiti asiansa sappeella kesällä. Crossi panssari pelasti olkapään ja paremmin paikallaan pysyvät polkkarit hankinnassa.

syklopaatti
14.12.2013, 16.10
Rockgard Pearl kypärästa oon tykännyt kun siitä saa tosta edestä osan irti ja sen jälkees hengittäminen on todela helppoa ja suojausta löytyy. Se osa on kolmella ruuvilla kiinni ja helppo irroittaa ja laittaa takaisin. Ei tällä lenkille viiti lähtee ,mutta enskakelpoinen DH-kypärä. 1.1 kg
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/rockgardn-pearl-dh-fr-helmet-2013/rp-prod45482

http://ep1.pinkbike.org/p3pb10416836/p3pb10416836.jpg

Jooseppi
22.12.2013, 23.37
Juu, tosiaan kun on hakusessa sellainen kyrpärä, että sillä heittäisi pitkääkin päivää, niin kaikki kilon kapistukset on liian painavia. Mutta antaa kattoo, tuo cratoni on ehkä minulla ykkösvalinta tällä hetkellä. En kuitenkaan niin kovaa ajoa harrasta, että dh kypärää tarvitsisin. Ja onhan tuossa kuitenkin leukasuoja, joten paremmin se suojaa mitä pelkkä xc-potta.

O'nealin polvi/säärisuojat tuli hommattua. Tuntuu varsin mukavilta jalassa, joten sopinee pitempäänkin käyttöön. Oliskos porukoilla suositella jotain hyviä kyynärsuojia? Ja hyviä hanskoja kanssa, mä katselin jotain foxeja. Tuntui aika hyvälle käsissä. Ei ollu kauheen halpoja...

kauris
23.12.2013, 09.08
Cratonin linkin kuva hämää edelleen. Ihan kuin tuo kypärä seisos sen leukaosan päällä mutta ei oikeissa hahloissaan kiinni laitettuna. No kutta aita sitten käyttäjäkokemuksia ja vaikka parempi kuva jos tilaat sen. Erityisesti leukaosan jämäkkyys ha kiinnityksen jämäkkyys kiinnostaisi kovasti. Jos vaikuttaa tukevalta niin voisin ehkä itsekin tilailla.

heze
23.12.2013, 10.35
Met parachute olisi yksi vaihtoehto fullface kypärissä jos kevyen ja hengittävän kypärän haluaa. Itse ostin kyseisen kypärän Kuopion maastoihin ja ajo on vauhdikasta enduro traili tyylistä ja ylämäkiä riittää. Kuumalla ilmalla se on lämmin (etenkin ylämäessä) verrattuna avo kypärään. Kypärässä olevan tarran mukaan painoa 520g mutta vaaka näyttää 610g eli 2x kevyen avokypärän verran. Muttei kuitenkaan kiloa ja hengittää kohtalaisesti. Päädyin tuohon väli malliin, että saisi hiukan suojaa leualle, hampaille ja korville. Olen käyttänyt 20-40km rymistelyihin. Pidemmillä xc-maraton lenkeillä sitten avokypärä.

brilleaux
23.12.2013, 11.07
Onkos kellään käyttökokemuksia noista TLD:n kyynärsuojista?
http://www.hi5bikes.fi/~cz9Hx0000001/?Y999=PIF&Y104=TLD-5250-02

Hommasin nuo Shock Doctor paidan ja shortsit, todella tyytyväinen olen niihin ainakin ollut.

http://www.hi5bikes.fi/~3Pxqx0000001/?Y999=PIF&Y104=TLD-5231-02

http://www.hi5bikes.fi/~3Pxqx0000001/?Y999=PIF&Y104=TLD-5222-02

jan52
23.12.2013, 11.15
Met parachute olisi yksi vaihtoehto fullface kypärissä jos kevyen ja hengittävän kypärän haluaa.

Met Parashutestahan tuli uusi versio nyt 2014 vuodelle. Ainakin musta huomattavasti paremman näköinen.

http://www.endurotribe.com/wp-content/uploads/2013/09/T28A2273.jpg

Jooseppi
23.12.2013, 11.34
Ai parachutesta tulee uusi versio ensi vuodelle? Pirun hieno homma. Katselin käyttäjien kokemuksia ja se vaikuttaa jämerälle kypärälle. Monta hammasta ja leukaa suojannut naamaletuissa, vaikka käsiä on katkennut sun muuta. Yhdessä videossa sankari meni mukkelis makkelis reilusta vauhdista, mutta selvisi säikähdyksellä. Ukko nousi pystyyn ja kovasti parachutea kiitteli. Kypärä kesti vaikka se otti ensimmäisenä iskut vastaan. Luulin että valmistus olisi lopetettu, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Ykkösvaihtoehto tällä hetkellä.

Tuossa cratonissa on klipsi kiinnikkeet, joten sikäli eroaa parachutesta. Ei sitä kukaan ole vielä haukkunutkaan, joten voi olla ihan kelvollinen vaihtoehto sekin. Kolmas mielenkiintoinen on tämä:
http://www.velodromeshop.net/index.php?p=product&id=392

Cascon valmistama.

Edit: Cratonilla on toinenkin kypärä, josta leukasuoja irtoaa. On pariakin astetta järeämpi tapaus:
http://www.cratoni.de/en/bike/all-helmets/shakedown-white-black-matt-detail?cid=

700 grammaa painaa. Menis varmaan jo raskaammassakin ajossa? Hinta on hyvin jooseppi-ystävällinen.

syklopaatti
23.12.2013, 13.59
Ai parachutesta tulee uusi versio ensi vuodelle? Pirun hieno homma. Katselin käyttäjien kokemuksia ja se vaikuttaa jämerälle kypärälle. Monta hammasta ja leukaa suojannut naamaletuissa, vaikka käsiä on katkennut sun muuta. Yhdessä videossa sankari meni mukkelis makkelis reilusta vauhdista, mutta selvisi säikähdyksellä. Ukko nousi pystyyn ja kovasti parachutea kiitteli. Kypärä kesti vaikka se otti ensimmäisenä iskut vastaan. Luulin että valmistus olisi lopetettu, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Ykkösvaihtoehto tällä hetkellä.

Tuossa cratonissa on klipsi kiinnikkeet, joten sikäli eroaa parachutesta. Ei sitä kukaan ole vielä haukkunutkaan, joten voi olla ihan kelvollinen vaihtoehto sekin. Kolmas mielenkiintoinen on tämä:
http://www.velodromeshop.net/index.php?p=product&id=392

Cascon valmistama.

Edit: Cratonilla on toinenkin kypärä, josta leukasuoja irtoaa. On pariakin astetta järeämpi tapaus:
http://www.cratoni.de/en/bike/all-helmets/shakedown-white-black-matt-detail?cid=

700 grammaa painaa. Menis varmaan jo raskaammassakin ajossa? Hinta on hyvin jooseppi-ystävällinen.
Tollasia linkkaamiasi Cascon kypäriä on kuopiossa puijon pyöräpisteessä mikä on siinä ihan ydinkeskustassa.
Ei sopinut minun päähän tuo ,mutta huomattavasti jykevämpi kun parachute. Hyvä juttu tuossa kypärässä on myös se ,että leukasúojan saa irti kätevästi ja nopsaan.

Jooseppi
28.12.2013, 01.37
Tollasia linkkaamiasi Cascon kypäriä on kuopiossa puijon pyöräpisteessä mikä on siinä ihan ydinkeskustassa.
Ei sopinut minun päähän tuo ,mutta huomattavasti jykevämpi kun parachute. Hyvä juttu tuossa kypärässä on myös se ,että leukasúojan saa irti kätevästi ja nopsaan.

Pitänee käydä tsekkaamassa. Tosin karsastan paikkaa hiukkasen.

kauris
28.12.2013, 13.23
Tuo Casco ei miellytä mun silmää yhtään. Siis noin niin kuin ulkoanältään, toimivuus voi olla ihan hyvä. Sitten taas tuo järeämpi Cratoni taas on ehkä jo sen verran lähellä nykyistä troy leen fullfaceani että ehkä sekään ei. Uusi parachute näyttää aika hyvältä.

TimoF
29.12.2013, 20.11
Minuu aina vähän harmittaa kun porukka kertoo tilaavansa kypäriä sokkona netistä. Kummiski kypärässä jos jossain se istuvuus on aika tärkeä ominaisuus, ja se selviää vaan sovittamalla...

Kemizti
29.12.2013, 21.12
Minuu aina vähän harmittaa kun porukka kertoo tilaavansa kypäriä sokkona netistä. Kummiski kypärässä jos jossain se istuvuus on aika tärkeä ominaisuus, ja se selviää vaan sovittamalla...

tai sitte jengi tekee tän perusvelmun; käydään kivijalassa sovittamassa, pyydetään tarjous ja todetaan, että mietinpä yön yli.. illalla nettiin ja niks.naks, kypärä on tulossa jostain vähän halvemmalla (ehkä) ja nekään €urot ei jää kotimahan..

(itse ostan kypärän sieltä missä sovitankin sitä)

kauris
30.12.2013, 09.59
Kaikkia ei pääse kotomaassa kokeilemaan. Osasta ulkomaisistakin nettikaupoista palautus on kuluttajalle ilmaista, kun postikulutkin palautuksesta menee myyjälle. Olen jopa kuullut, että porukka tilaa haluamaansa tuotetta, vaikka takkia, kolmea eri kokoa heti kerralla aikomuksenaankin palauttaa sovituksen jälkeen 2 väärää tai jos mikään ei innosta niin kaikki kolme. Tätä vikaa usean tilaamista en ole jostain syystä itse kehdannut kokeilla mutta se ilmainen asiakaspalautus esim bike-discountiin toimii hienosti. Tulostaa lomakkeen viivakoodeineen netistä jonka postin täti lukee ja tavara lähtee takaisin ilman, että rahaa tarvitsee ojentaa.

brilleaux
30.12.2013, 10.50
Itse en ainakaan viitsi lähteä matkustamaan kypärän sovituksen takia. Tässä kaupungissa kun on tasan yksi pyöräliike ja en usko että heitä kiinnostaa tilauttaa pottia mulle sovitettaviksi. :)
Ja koko on onneksi tähän mennessä natsannut aina kohdilleen.

brilleaux
30.12.2013, 12.55
Tässäpä olisikin oiva paikka kysellä porukalta suosituksia normi juurakko+kivikkomöyrintään sopivasta kypärästä. Limarin X-ride alkaa olemaan käyttöikänsä päässä.
Mäkienskaan on jo Foxin fullface. Jota ei kyllä voi käyttää kuin hissienskassa...

Bluegrass Golden Eye vaikuttaa lupaavalta:
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/protection/helmet-standard/product/review-bluegrass-golden-eye-13-47734/

Saa myös Mojoon speksautuvalla värillä. ;)

Samoin TLD A1:
http://www.pinkbike.com/news/Troy-Lee-Designs-A1-Helmet-Tested-2013.html

Ja Bellin Super:
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/protection/helmet-standard/product/review-bell-bell-super-47118/

Lähinnä kiinnostaa kokemukset TLD:n käytöstä lasien kanssa, ja lipan säädöistä.
Joita tuossa linkin testissä moitittiin.

Muita edellisten kaltaisia saa vinkata. Hyvä ilmankierto on tietty plussaa. Samoin monipuoliset säädöt.

pelichio
30.12.2013, 13.52

Ostin TLD A1 kypärän Hi5bikesin alesta tässä joulun alla. Sen kanssa on menty jotain lenkkejä ja olen ollut tyytyväinen. Oma pää on niin omituisen muotonen, että sopivan kypärän löytäminen on todella vaikeaa. Sovitin tätä pottaa liikkeessä ja ostin samantien.
Tähän mennessä olen ajanut pipon kanssa, joten en tota ilmanvaihtoa osaa arvioida. Silmämääräsesti kyllä näkee, ettei se mikään huima ole. Tuskin tulee kesällä laitettua päähän ellei tosissaan tarvi normaalia XC kypärää enemmän suojaa.
Kypärän sisällä olevaa pantaa saa takaosasta säätää kolmelle eri korkeudelle. Itselläni se oli pakko laittaa ylimpään asentoon, muuten päätä ei pystynyt kääntämään ylöspäin.
Kypärän takaosassa pannan kiristysrulla ei ole mielestäni ihan parhaimmasta päästä. Rulla on aika pieni ja kun panta on ylimmässä asennossa ei sitä tahdo mahtua sormilla pyörittämään.
Lippa on hyvä ja suht tukeva. Säätöä on joitain asteita, voin koittaa räpsiä kuvia myöhemmin. Nousuissa lippa tulee hetkellisesti näkökenttään, muttei sitä huomaisi ellei etulamppu valaisisi sitä. Patenttina olen ajatellut päälystää lipan alapinnan mattamustalla.
Ajolasien kanssa kypärä menee ok. Itsellä pää uppoaa ehkä vähän liian syvälle, niin että kypärä painaa hieman sankoja ohimoon. Sovittamatta vaikea arvioida miten kunkin oman pääkopan kanssa sopii.
Goggleilla en ole kypärää kokeillut.

Edit: Täällä gogglekuvia https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152095587243536.1073741886.196811798535&type=1

Enduro
30.12.2013, 16.58
Kun dumppasin ton Archi enskan, tietenkin toinen kevyt vaihtoehto vois olla Down-o-Matic. Helppo tilata CRC:stä, kun on vain kaksi kokoa joista valita. Onko kokemuksia ? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/urge-down-o-matic-brat-helmet-2013/rp-prod83833

Jooseppi
01.01.2014, 18.47

Kävin testaamassa tuotteen, vaikutti ihan jees kypärältä. Istui varsin hyvin ja oli paljon jykevämpi mitä odotin. Punainen väri oli karmea ja m-koko oli oikea koko minulle. Leukasuojan ollessa paikallaan ei kauhean hyvin viima virtaa ja ajaessa tulee varmasti kuuma. Oli kuitenkin aika kevyt ja suojasi niskaakin hyvin, joten ilman leukasuojaa xc-ajelut onnistunee hyvin. Musta oli aika tyylikäs. Hinta 99€, ei paha.

Sillein miellytti. 8.5/10

Crux
02.01.2014, 16.14
Onko kellään tietoa miten paikkaansa pitävät IXS:n koot ovat? Polville katsellut Carvea ja fullfaceksi Metistä, mietityttää sopivuus vain. Tokihan ne palauttaa voi, mutta onhan siinä oma häslinkinsä aina mukana.

pelichio
10.01.2014, 20.55
Repesi Löfflerin kurahousut perseestä, tarvis hommata uudet talvihousut. Kysyn tässä threadissa, koska pitäisi mahtua 661 Evo polvisuojat niiden alle.

Onko ehdotuksia/Missä housuvarustuksessa ajelette?
Löytyy varmaan niitäkin ketkä ajelee shortseissa ympäri vuoden.

sakuvaan
10.01.2014, 21.08
http://endura.co.uk/product-detail.asp?ProductID=69

Noista ei puhalla etumuksesta kylmä läpi kun siinä on aika jööti kalvo.

Syndeinä pitkät POCit jotka pitää polvet+sääret lämpösenä.

kauris
11.01.2014, 09.46
Mä olen ollut tyytyväinen näihin. Olivat tosin ostaessani vielä hyvässä alessa ylävitosessa, jotain n. 80 euroa.
http://www.hi5bikes.fi/~keCSx0000001/?Y999=PIF&Y104=TLD-0543-32

Edit, niin siis nimenomaan 661 evot minulla noiden alla. Lahkeen suut ovat taas tarpeeksi kapeat, jotta ei tarraa rattaisiin. Kangas on vahvaa ja paksua, nilkassa sisäsyrjällä nahkavahviketta. Toimii kesät ja talvet, talvella alla urheilukerrastohousut, kesän kuumimpina päivinä toki hieman kuumat mutta shortseilla taas nokkoset yms. aiheuttaa omat haittansa.

pelichio
17.01.2014, 22.47
Ostin rikkoutuneuden housujen tilalle... samanlaiset housut. Vähän oli malli muuttunut (parempaan suuntaan) vuosien varrella. Hieman kalliit tosin ja raapiutuu rikki, kunhan ei perseestä repeä.
http://www.loeffler.at/at/Herren/Bike/Hosen/9857-ÜBERHOSE-GTX

Kiitokset sakuvaan ja kauris kuitenkin :) En uskaltanut tommosia moto housuja ostaa, koska pelkäsin että jäädyn polulla pystyyn kun hikoilen niin paljon. Kuorihousujen kanssa sinne goretexin alle syntyy kivasti sellanen oma ilmasto. Mitään älyttömän pitkiä lenkkejä niillä ei toki vedetä.

Jooseppi
23.01.2014, 21.10
Millaiset olisi hyvät kyynärsuojat?

Villlem
23.01.2014, 21.36
Kuinka isoja olet ajatellut? Jos haluaa pienet suojat, jotka on huomaamattomat päällä, suosittelen IMHO foxin http://www.bikeradar.com/gear/category/protection/elbow-pads/product/review-fox-launch-pro-elbow-guards-12-45815/ On tullut pannuteltua Messilässäkin nuo päällä ja ihan tarpeeksi hyvin ovat suojanneet.

zeizei
24.01.2014, 08.45
Millaiset olisi hyvät kyynärsuojat?

Sellaiset, mitkä pysyy paikallaan muttei haittaa verenkiertoa eli ei purista. Tuollaisten löytäminen on vain aika haastavaa. POCit on olleet muuten hyvät, mutta hikisinä alkaa valumaan. G-Formia (http://www.sportax.fi/product/131/g-form-kyynarsuojat) tekisi mieli koittaa seuraavaksi.

kauris
24.01.2014, 10.19
Mun kyynärsyndit on 661 merkkiset halvan pään mallit (ne star trooper haarniskaan kuuluvan näköiset). Käyttö on jäänyt vähän vähälle, koska kireelläkin ne meinaa valua ja toisaalta puristavat jos koittaa vähänkin kättä taivuttaa. Ajaessa puristusta ei toki niin huomaa. Lisäksi ranteen puolen remmi on aika tiukka mutta yläpään remmi kulahtanut niin, että ei saa kiristettyä tarpeeksi.

Pocin kyynäreitä kävin kerran sovittamassa mutta kyllä nekin rajoittaa mielestäni kyynärpään taivuttamista aika lailla. Tai siis mulle koko m vaikutti kyllin napakalta, jotta olisi toivoa pysyä paikoillaan mutta ahdisti enemmän. L taas ei rajoita niin liikettä mutta epäilen liukumisen olevan ongelma. Ihme että polvisuojat pysyy niin hyvin paikoillaan ja ei häiritse polkemista. 661 merkkiä nekin.

Kemizti
24.01.2014, 10.31
Sellaiset, mitkä pysyy paikallaan muttei haittaa verenkiertoa eli ei purista. Tuollaisten löytäminen on vain aika haastavaa. POCit on olleet muuten hyvät, mutta hikisinä alkaa valumaan. G-Formia (http://www.sportax.fi/product/131/g-form-kyynarsuojat) tekisi mieli koittaa seuraavaksi.
ainakin G-Form polvarit on erittäin soivat laitteet, ne on ollu nyt käytössä koko pitkän ja luikkaan syksyn, ihan lenkkiajossakin (joka itellä on "enskatyyppistä" lähes aina).. Erittäin miellyttävät käyttää, ei estä/häiritse (ainakaan polven) liikettä laisinkaan, eikä niitä oikeastaan edes pukemisen jälkeen huomaa, paitsi sitten kun vetää lipat.. Ostaisin uudelleenkin, kyynäritkin vois käydä hakeen lenkkihommiin, puhtaasti mäki/kisaenska-hommiin on sitten tld-panssaripaita pitkillä hihoilla..

Jooseppi
25.01.2014, 14.54
Kuinka isoja olet ajatellut? Jos haluaa pienet suojat, jotka on huomaamattomat päällä, suosittelen IMHO foxin http://www.bikeradar.com/gear/category/protection/elbow-pads/product/review-fox-launch-pro-elbow-guards-12-45815/ On tullut pannuteltua Messilässäkin nuo päällä ja ihan tarpeeksi hyvin ovat suojanneet.

Jotain hyvin istuvaa ja suht kevyttä pitäisi olla. Olisi hyvä olla suojaavuudeltaan sellainen, että pannutuksessa siitä olisi hyötyäkin. Tuo g-form voisi olla ehkä meikäläiselle paras vaihtoehto. Sen verran itseäni tunnen, että jos suojat hankaa niin jätän ne kuitenkin kotia ja vedän ns. paljaalla. Eikä silloin suojista mitään apua ole... Rumathan nuo gformit on, mutta olen kuullut kyllä paljon hyvää noista suojista yleisesti. Pääsin käpistelemäänkin niitä salon pivot-cupin yhteydessä. Onkos kellään noita gformin kyynärsuojia ollut omassa käytössä? Kemizti jo kertoikin, että ainakin polvarit on soivat vehkeet, joten voisi olettaa että kyynärsuojat olisi myös hyvät. ?

Ja joo, kiitos kaikille vastauksista!

Kemizti
25.01.2014, 15.20
Rumathan nuo gformit on...

mulla on kokomustat, ei laisinkaan niin härön näköset ku noi keltamustat..

Jooseppi
25.01.2014, 15.33
mulla on kokomustat, ei laisinkaan niin härön näköset ku noi keltamustat..

Ai? No hyvä juttu, tuo vähän niiqö varmisti sen, että gformia lähetään kokeilemaan. Ei sillä suojan ulkonäöllä kauheasti väliä ole, mutta onhan se positiivista, jos ukko ei aivan uuvatille näyttäisi tuolla metsässä rymytessään.

Bässi
26.01.2014, 23.11
Sattuneesta syystä rintapanssarin hankinta ois taas ajankohtanen.
mitäpä suosittelet, kun vaatimukset on...

- ei kovin kuuma
- suojat solisluille, rinnalle, selälle
- ei rajoita liikkeitä
- enduro approved (c)
- keveys plussaa
- ?

Kemizti
26.01.2014, 23.19

- ei kovin kuuma
- ei rajoita liikkeitä
- enduro approved (c)
- keveys plussaa
- ?
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=225_196&products_id=9665

itellä tosta pitkähiha malli, ei oo kuuma sekään, broidilla toi t-paitamalli, mainio tuote..

makp
26.01.2014, 23.26

- ei kovin kuuma
- ei rajoita liikkeitä
- enduro approved (c)
- keveys plussaa
- ?

Oikeasti todella suojaava, ja myös suht hyvin hengittävä ylävartalo suoja on tämä http://www.pocsports.com/en/product/1520/spine-vpd-2-0-dh-jacket . Itse pidin messilässä pelkästään tota päällä nelisen tuntia, ei tpaitaa alla tai mitään tuon päällä, eikä siinä kuuma tullut. + 25 oli lämmintä ja aurinko paistoi. Ei haittaa liikkumista oikeastaan, tietenkin kun laittaa päälle niin kankea olo, mutta eisitä huomaa enää ku on on yhden laskun laskenut. Suojaavuutta on ainakin niin paljon, että eipä paljon suojaavampaa voi varmasti edes olla. Rinta hyvin suojtattu, selässä myös TODELLA suojaava panssari, olkapäät, kyynerpäät ja kaikki on suojassa. Solisluita ei voi suojata kauheasti, mutta ton kanssa nekin on varmati niin hyvin suojassa kun vain voi olla.

Bässi
27.01.2014, 00.36
Poc varmastikkin suojaa hyvin. Hiukka massiivinen kyllä
onko troy leestä käytännön kaatumis kokemuksia? Ilmeisesti sen pitäs olla iskusta kovettuvaa matskua. Kuin paksua se suojamateriaali on?

Kemizti
27.01.2014, 08.46
Ei ole onneksi (vielä) käytännön kokemusta kaatumisista, materiaalivahvuus on luokkaa 15mm +-pikkasen, jos mansessa asut, tuu vilkaseen tota mun, tai käy r-kioskilla sovittamassa..

Verska-Vesa
27.01.2014, 13.44
Troy Leessä ei ole iskusta kovettuvaa materiaalia, vaan se on semmoista pehmeän ja kovemman vaahtomuovin yhdistelmää. Itsellä on vastaavasta matskusta suojakalsarit, ja kyllähän sekin suojaa, vaikkei lähellekään yhtä järeätä olekaan kuin POCin VPD tai normaali pehmustettu kovamuovi.

Bässi
27.01.2014, 13.50
Toi oli hyvä tietää, mä annoin itteni ymmärtää että olis kovettuvaa

Bässi
29.01.2014, 16.22
Onko tällasesta kokemuksia? http://sixsixone.com/catalog/product/view/id/4188/s/core-saver/category/113/

Kemizti
29.01.2014, 17.09
Mainospuheiden perusteella vaikuttaa hyvältä, kokemusta ei ole.. + joutuu käyttään irtokyynäreitä jos tykkää ne suojata..

JaKon
29.01.2014, 20.25
Onko tällasesta kokemuksia? http://sixsixone.com/catalog/product/view/id/4188/s/core-saver/category/113/

Ei ole tuosta mallista kokemusta, mutta vähän ihmettelen noita toppeja joissa ei ole suojaa olkapäille oikeastaan ollenkaan. Ainakin itellä on useesti kyljellä kyntäessä paita kurassa tai rikki olkapään kohdalta. Mulla on Thor Impact Rig käytössä ja ihan tyytyväinen olen siihen ollut. Lyhythihaisena ei kauhean kuuma, mutta suojaa kuitenkin hyvin.

kauris
29.01.2014, 21.22

Mulla oli tuommoinen. Oma selkä oli liian pitkä ympärysmitaltaan sopivaan malliin. Eli mallit olivat liian leveitä, jos otti tarpeeksi pitkän koon. Koon valitsin kokotaulukoiden perusteella eli rinnanympäryksen mukaan oikeaksi. Vasta tuotteen saatuani pystyin katsomaan (sitä ei valmistajan tai ainakaan myyjän sivuilla ilmoitettu) siinä olleen varoituslapun, jossa kerrottiin maksimimitta olkapäästä vyötäröön ja se oli usemman sentin vähemmän kuin minun omat mitat.

Bässi
29.01.2014, 21.36
Onhan tuo vähän minimalistinen, mut jos sitä sitten oikeesti tulis käytettyä enemmän. Mulla on just hyvät jäljet olkapäässä ja ne ainakin sattuis noiden core saverin pehmusteiden alle.
Kukahan tuo maahan 661 suojia?

Bässi
05.02.2014, 14.49
Entäpä onko tällaista kellään käytössä? Kuinka suojat pysyy paikoilaan?
Hiukan painavampi tää ilmeisesti on kuin kilpailevat tuotteet vai onko?
http://www.forcefieldbodyarmour.com/product/extreme-harness-adventure/2347

vuohi
05.02.2014, 16.46
Ens kesänä olis tarkotus ajaa pari enduro-kisaa tai ainakin bikeparkeissa ja fullface-kypärä+muita perus suojia tarvis hankkia. Ajattelinkin käyttää talvialet tehokkaasti hyödyksi ja pengoin kypäriä. Kannattaako ostaa joku tämän: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/urge-archi-enduro-veggie-helmet-2013/rp-prod69335 tyyppinen vähän "enduro-henkinen" vai joku tuollainen tavallinen dh-kypärä missä on tuo leukasuoja vähän tukevamman oloinen?

Jos ei vedä ihan 110% lasissa isoa kovaa alkuun pääsee varmaan kypärä, polvisuojat ja kyynärsuojat kompolla. Tai tietenkin voin selkäpanssarin nyt varmaan heittää selkään jos menee ihan alamäkeä laskemaan johonkin kun sellainen jo valmiiksi löytyy muita lajeja varten.

TANUKI
05.02.2014, 20.04
Kyllähän tuokin suojaa, sitähän varten se on tehty! En usko, että laatukypärästä edes vähän ohuempaa leukasuojaa saa halkeamaan kovinkaan helpolla. Jotkuthan ajelee ihan peruskypärilläkin kisoja, kun ilmeisemmin sarjassa ei fullface-pakkoa ole. Seuraava kopio EBAn säännöistä: 3.3 Ajoasu

Kypärä pakollinen, muuten vapaa. Muut suojavarusteet kuten polvisuojat suositeltavia.

Itse ainakin leuastani niin paljon tykkään, että jos alamäkeen mennään niin ff on lähes aina päässä. Metsässä en ole kertaakaan oikeen kunnolla kaatunut, mutta bmx-radalla fullface pelastaa naaman ruhjeilta aina vähän väliä. ;)

Bässi
05.02.2014, 22.19
Entäpä onko tällaista kellään käytössä? Kuinka suojat pysyy paikoilaan?
Hiukan painavampi tää ilmeisesti on kuin kilpailevat tuotteet vai onko?
http://www.forcefieldbodyarmour.com/product/extreme-harness-adventure/2347

Monoloogia
En tiä pysyykö paikoillaan, mutta perusmalli ilman kyynär ja olkasuojia painaa L koossa 1.9kg

ja minä päädyin kuitenki POC vpd tee malliin, toivottavasti suojaa monesti, eiku...

vuohi.. Ajoin tahko enskan n1200g prätkäkypärällä eikä tuntunu tukalalta missään muualla kuin siirtymällä, jonka ajoinkin ilman kypärää. (Hirveet morkkikset)

Moby
05.02.2014, 23.16
Suosittelen lämpimästi testaamaan kypärät ennen ostoa, harva varuste ahistaa yhtä paljon kuin kypärä jos se on sinne päin.. Tuosta kyseisestä en tiedä mutta kokeilin itse Foxin fullfacea ja vaikka muut kypärät yleensä tuntuu päähän hyviltä tai edes välttäviltä niin tuo rampage tuntui kattilalta. Onhan noissa tietysti palautusoikeus jos ei miellytä, vai onko aletuotteissa?

brilleaux
06.02.2014, 08.28
kokeilin itse Foxin fullfacea ja vaikka muut kypärät yleensä tuntuu päähän hyviltä tai edes välttäviltä niin tuo rampage tuntui kattilalta.

Mulle taas Rampage sopii kuin toinen iho. :)

brilleaux
06.02.2014, 08.36
Tässäpä olisikin oiva paikka kysellä porukalta suosituksia normi juurakko+kivikkomöyrintään sopivasta kypärästä. Limarin X-ride alkaa olemaan käyttöikänsä päässä.
Mäkienskaan on jo Foxin fullface. Jota ei kyllä voi käyttää kuin hissienskassa...

Bluegrass Golden Eye vaikuttaa lupaavalta:
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/protection/helmet-standard/product/review-bluegrass-golden-eye-13-47734/

Saa myös Mojoon speksautuvalla värillä. ;)

Samoin TLD A1:
http://www.pinkbike.com/news/Troy-Lee-Designs-A1-Helmet-Tested-2013.html

Ja Bellin Super:
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/protection/helmet-standard/product/review-bell-bell-super-47118/

Joita tuossa linkin testissä moitittiin.

Muita edellisten kaltaisia saa vinkata. Hyvä ilmankierto on tietty plussaa. Samoin monipuoliset säädöt.

Hankin sitten Bellin Superin(hi5Bikesissä tarjous 89e), pari lenkkiä nyt takana ja ainakin omasta puolestani suosittelen. Säädettävyys hyvä, tuntuu kevyeltä ja muutenkin "huomaamaton" päässä. Lipan säädettävyys myös aika reilu.
Tuntuu turvalliselta.

Moby
06.02.2014, 09.57
Mulle taas Rampage sopii kuin toinen iho. :)

Heh, tämä vahvisti sen että kannattaa testata ennen ostoa :)

^Ostin viime viikolla Giro Hexin, omaan päähän istuu hyvin ja varsinkin ilmanvaihto tuntuu pakkaselle liiankin tehokkaalta.

Villlem
06.02.2014, 14.55
Mites onko kokemuksia lantiosuojista? POC tulee nyt ekana mieleen http://varuste.net/POC+Hip+VPD+Shorts+2.0 , mutta TLD:llä on myös ainakin muutamat erilaiset http://www.hi5bikes.fi/~DXX3x0000001/?Y999=PIF&Y104=TLD-5222-02 http://www.hi5bikes.fi/~DXX3x0000001/?Y999=PIF&Y104=TLD-5220-02 Eniten mietityttää tuo liikkuvuus ja kuumuus. Ovatko nuo tehtyjä vain ''hissistelyyn'', vai pystyykö myös kesällä ajamaan pidempiä lenkkejä tuollaiset päällä?

brilleaux
06.02.2014, 15.59
Mulla on noi eka linkin TLD:t. Todella mukavat ja huomaamattomat. Voi ajella ihan vaikka xc:tä helteellä noi jalassa. Itse pidän kovasti, saman sarjan "paitakin" on, yhtä huomaamaton ja mukava.
http://www.hi5bikes.fi/~csExx0000001/?Y999=PIF&Y104=TLD-5231-02

Tosin en tiedä suojaako noi kuinka hyvin oikein kunnon pannuissa. Ei ole kokemusta, onneksi. :)

Villlem
06.02.2014, 16.38
Mulla on noi eka linkin TLD:t. Todella mukavat ja huomaamattomat. Voi ajella ihan vaikka xc:tä helteellä noi jalassa. Itse pidän kovasti, saman sarjan "paitakin" on, yhtä huomaamaton ja mukava.
http://www.hi5bikes.fi/~csExx0000001/?Y999=PIF&Y104=TLD-5231-02

Tosin en tiedä suojaako noi kuinka hyvin oikein kunnon pannuissa. Ei ole kokemusta, onneksi. :)
Ovatko kuinka ''korkeaprofiiliset''? Tuleeko ajohousujen kanssa ahtaaksi? Ja vielä semmoista että kuinka pitkälle lahkeet tulevat, ettei vaan tule polvarit vastaan?

Verska-Vesa
06.02.2014, 16.55
Mulla taas on nuo tokan linkin TLD:t (7605). Niissä pallit ja persus hikoaa niin reilusti, että en viitsi käyttää muuten kuin hissin kanssa DH:ta ajaessa. Suojaus on yllättävän hyvä noin ohueksi suojaksi, mutta arvelisin että POCit voisi suojata vielä paremmin, VPD-matsku on aika mahtavaa tavaraa.

brilleaux
07.02.2014, 08.09
Ovatko kuinka ''korkeaprofiiliset''? Tuleeko ajohousujen kanssa ahtaaksi? Ja vielä semmoista että kuinka pitkälle lahkeet tulevat, ettei vaan tule polvarit vastaan?

Kai noi on ns. "matalaprofiiliset", ei ahdista ainakaan Enduran ajohousujen kanssa ollenkaan. Ja talvella on ollu Goren ajohousujenkin alla. Lahkeet ei yllä näkyviin edes normi ajoshortseilla. Vyötärö on aika korkea.
Koko on noissa mun mielestä "reilu"; olen 173cm/71kg ja en ihan tikku, S-koko on melko sopiva. Ei haittaisi vaikka olisi ihan pikkaisen vielä pienempikin.
Noidenhan pitää siis olla "tiukat".

Verska-Vesa
07.02.2014, 12.55
Noissa 7605:sissa on suht pitkät lahkeet, olen laittanut kalsonkien lahkeen resorin polvisuojan yläosan päälle.

Villlem
07.02.2014, 17.05
Kai noi on ns. "matalaprofiiliset", ei ahdista ainakaan Enduran ajohousujen kanssa ollenkaan. Ja talvella on ollu Goren ajohousujenkin alla. Lahkeet ei yllä näkyviin edes normi ajoshortseilla. Vyötärö on aika korkea.
Koko on noissa mun mielestä "reilu"; olen 173cm/71kg ja en ihan tikku, S-koko on melko sopiva. Ei haittaisi vaikka olisi ihan pikkaisen vielä pienempikin.
Noidenhan pitää siis olla "tiukat".
No just, olin jo kelailemassa ostaa M-koon tollaiset, mutta itellä pituutta on 170cm ja painoa 66kg, niin taidan kanssa mennä S-koolla.

polkukettu
07.02.2014, 18.32
Onko kenellääkään kokemusta tästä Blissin kevyestä suojapaidasta http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=46273;page=1; menu=1000,18,216;mid=0;pgc=0
Mielestäni tuo vaikuttaa varsin pätevältä, joskin myös aika hinnakkaalta. Pinkbiken arvosteluissa tuo sai kyllä tuomion, mutta omaan ajatusmaailmaan/käyttöön tuollainen kevyemmällä suojauksella oleva sopii hyvin.

Jooseppi
18.05.2014, 19.13

Kävin sitten pitkien jahkailujen jälkeen hakemassa ton cascon viperin. Yksi alamäkivoittoinen lenkki takana. Tuntuu että suojaa riittävästi ja on aika tukeva kypärä. Leukasuoja kun on paikallaan niin on se kuuma potta. !

Huonona puolena vois sanoa että vauhti kasvoi/järki väheni kun turvallisuuden tunne lisääntyi :D

tero76
08.06.2015, 17.41
Onko suositella hyvää selkäpanssaria ja ei kai se haittaa jos siinä olkapäillekin jotakin on. Kyynärsuojat voisi olla erikseen. Tekeekö noilla iskusta kovettuvilla suojapaidoilla mitään enskassa? Jotakin olisi kiva selän suojaksi kisoihin olla kun ilman reppua ajaa

syklopaatti
08.06.2015, 20.47
Ei erityistä kokemusta ,mut pisti silmään kun on niin kovassa tarjouksessa.
http://www.bike-discount.de/en/buy/dainese-gilet-manis-129689/wg_id-90

Jooseppi
11.06.2015, 13.01
Itsellä on nyt reilun vuoden ollut settinä g-formin kyynärsuojat, o'neilin polvi/säärisuojat ja cascon kypärä. Voin kyllä suositella noita kaikkia jos joku vielä suojia enskahenkiseen menoon etsii. Nuo g-formit on yllättänyt kyllä suojaavuudellaan positiivisesti. Tuo Cascon Viper tuli testattua reilu viikko sitten ihan kunnolla, dh-reitillä jotenkin mokasin ja kaaduin pää sekä olkapää edellä alamäkeen. Aika korkealta tulin alas, mutta kypärä hoiti homman hienosti. Leukasuoja otti ensimmäisenä osuman, käänti pään parempaan asentoon ja suojasi hyvin muutenkin päätä. Jälkikäteen ajatellen oli ihan suht kova turpalento koska vauhtia oli aika hyvin. Ilman leukasuojaakin tuo potta suojaa perus xc-pottaa paremmin, joten siitä on hyötyä ihan lenkki ajossakin.

Ensi keväänä sitten uusi kyrpärä hommattava.

Nana
09.07.2015, 20.08
Kyynärsuojat ja jotain vartalosuojaa pitäisi etsiskellä. Suosituksia?
Mulla on Race Facen polvisuojat ja saman merkin Khyber-kyynärsuojat kiinnostaa, mutten löytänyt mistään pieniä kokoja. Sais olla semmonen, mikä suojaa muiltakin kuin naarmuilta, kuten Indykin, olematta kuitenkaan mahdoton raahattava ajaessa.

Nana
13.07.2015, 21.30
En löytänyt sopivampaa topikkia niin jatketaan tänne: Mulla Race Facen Indy polvarit, jotka vaikuttaa hyviltä, mutta luin tosi negatiivista palautetta RF Indy kyynärsuojista, että "sulavat" lämpimämmällä ilmalla, jo 1- muutamalla ajolla (ilman kaatumisia) pehmuste/suoja paakkuuntuu pikku palloiksi ja on käyttökelvoton suojaustarkoitukseen, suojaosa menee pilalle myös käsinpestessä yms. Onko täällä porukalla kokemuksia näistä ja muista suojista? Tai varmasti on, mutta jakakaapas niitä vähän. Indyn kyynärsuojat oli kyllä s-kokoisenakin hieman väljät mulle, että siksikin joku toinen olisi hyvä.

ilkkaluukkonen
14.07.2015, 09.13
En löytänyt sopivampaa topikkia niin jatketaan tänne: Mulla Race Facen Indy polvarit, jotka vaikuttaa hyviltä, mutta luin tosi negatiivista palautetta RF Indy kyynärsuojista, että "sulavat" lämpimämmällä ilmalla, jo 1- muutamalla ajolla (ilman kaatumisia) pehmuste/suoja paakkuuntuu pikku palloiksi ja on käyttökelvoton suojaustarkoitukseen, suojaosa menee pilalle myös käsinpestessä yms. Onko täällä porukalla kokemuksia näistä ja muista suojista? Tai varmasti on, mutta jakakaapas niitä vähän. Indyn kyynärsuojat oli kyllä s-kokoisenakin hieman väljät mulle, että siksikin joku toinen olisi hyvä.

Racefacella jos haluaa jatkaa, niin nämä on ainakin omaan käteen hyvät ja kokeillusti suojaavat: http://www.raceface.com/guards/arms/ambush-elbow/
Sitten taas, jos merkillä ei ole väliä, niin sovittaisin näitä ehdottomasti. En ole paremmin istuvia suojia itselle löytänyt. http://www.ion-products.com/bike/men/protection/e-pact/

marco1
14.07.2015, 16.49
Ei noista sopivuuksista valitettavasti tiedä kuin pidemmällä käytöllä. Nyt käytössä polvareina Dainesen TrailSkinit jotka tuntuu sovittaessa kömpelöiltä lätysköiltä mutta ajaessa noita ei huomaa. Vastaavasti POCin ja Enduran sovittaessa täydellisiltä tuntuneet suojat hiersivät ajaessa.

Nana
14.07.2015, 19.43
Ok, Hi5:ssa oli naisten pidemmät kyynär-ja polvisuojat poistohintaan. Polvisuojat mulla jo on, mutta voisi käydä kokeilemassa kyynäriä.
Ei sillä merkillä väliä jos kestävät ja toimivat. Tärkeintä on, että hoitavat tarvittaessa (eli usein) hommansa, mutta olisivat mahdollisimman huomaamattomat ajaessa.
Bell Sanction kiinnostaa fullfaceista eniten, hintansa ja tuulettuvuutensa yms vuoksi, ainakin kovasti kehuivat jossain arvosteluissa sitä.

Nana
15.07.2015, 23.45
Sovitin tänään Blue Grass Bobcatteja. Olivat s-kokoisenakin hieman tuhdin tuntuiset tämän kokoiselle. Kiristys oli sekä ala-, että yläosassa, joten päällä varmaan pysyisivät, mutta yritän löytää jonkun vähän pienemmän mallin, jossa olisi kuitenkin kunnon suoja. Hi5:ssa oli jtn TLD:n ja kai muitakin mitä voisi koittaa jos kokoja on. Hirmu usein tuntuu vaan olevan loppu juuri se pienin koko, mikä alkaa jo ärsyttää kun sama joka paikassa.

Nana
16.07.2015, 17.16
TLD vastasi kutsuun, xs-kokoinen kyynärsuoja oli sopiva.
Muoks. Niin ja kokeilin myös Bluegrassin tarjousfullfacea (Explicit) ja ihan napakalta tuo tuntui. Oli tosin ensimmäinen fullface, jota kokeilen, jos ei prätkäkypäriä lasketa ja niistäkin on aikaa sen verran, ettei juuri ole vertailupohjaa. Kokeilin myös suojalaseja sen kanssa ja oikein hyvin sai istumaan kypärän päällä ne. Merkkiä ja mallia en muista.
Onko jollakin kokemuksia tuosta Explicitistä? En vielä ostanut kun mietin pitäisikö riskillä tilata bell vai ostaa tuo joka ainakin istui.

Nana
25.07.2015, 20.37
Taas tänne, kun en löydä oikein muutakaan mtb-vaate topikkia.
Tuli hommattua Race Facen Flank Core T-paita, jossa olka- ja selkärankasuojat aika hyvät ja lisäksi koristeena rinnan kohdalla jotain pehmeää, joka tosin suojana vain tasoa koriste, mutta muuten vaikutti kivalta. Sais olla paremmin muuallakin suojaa kun tässä ei mitään, mutta noi TLDn paidat mitä katsoin oli mielestäni aika ohuilla suojilla kaikkialta, vaikka kylläkin tosi kattavasti. Onko kellään tätä Flank Corea? Hirmu istuva paita ja täysin verkkomainen muualta, joten voisi vaikka helteellä laittaa päälle, tosin verkko suojattomissa kohdissa niin ohutta, että kannattaa laittaa jotain allekin :D

Juipp4
26.07.2015, 00.16
Kypärä kannattaa aina tilata sovittamatta! Aina...

Nana
26.07.2015, 23.22
^ Täh? :D Miksi?

Laitoin tänään testimielessä suojapaidan päälle nähdäkseni onko siitä haittaa ajaessa. Ei voi sanoa, että olisi. Selän suoja Flank Coressa on tukevampi, joten selän kohdalta toki hikoaa enemmän, mutta hikoan siitä ihan pelkkä reppu selässäkin. Tämän paidan alle kannattaa laittaa ohut tekninen paita, joka luo välikerrosta suojaan, eikä selkä siten välittömästi ole litimärkä. Suojassa on myös aaltomainen rakenne, joka ohjaa hikeä pois iholta ja sen sijaan paitaa kohti ja tällä lyhyellä reissulla itsellä ainakin toimi siten, että selkä ei tuntunut uivan. Erinomainen suojavalinta vartalolle, kun haluat suojata selkärankasi ja olkapääsi murtumilta, mutta haluat kevyen suojan ja hengittävyyttä, sillä paidan muut osat tukevaa verkkokangasta, joka hyvä iholla. Rinnan kohdalla pieni vaahtomuovi tms pehmuste estämässä naarmuja mahalaskuissa.

Nana
28.07.2015, 01.03
Pakko sanoa, että toi Flank Core on kyllä aika mainio paita. Sekä selkä, että olkapääsuojat saa helposti irti ja uudelleen kiinni, joten jos tuntuu, ettet olkapääsuojia tarvitse, voit jättää ne kotiin tai vaikka heittää pyöräilyhousujen alle sinne, missä mielestäsi suojaa tarvitaan. Suojat ovat taipuisat ja muotoutuvat hyvin myös reittä vasten, joten noista saa nopeasti lantio/reisisuojan pahimpiin paikkoihin. Liukas materiaali on nopea pestä. Selkäsuojasta ei ollut haittaa tänäänkään, sensijaan olkasuojat jätin kotiin, kun olin ensin testaillut niitä muualle ja todennut ilokseni, että pysyvät paikoillaan myös reiden kohdalla. Suosittelen siis Flank Corea!

pturunen
17.08.2015, 16.07
Racefacella jos haluaa jatkaa, niin nämä on ainakin omaan käteen hyvät ja kokeillusti suojaavat: http://www.raceface.com/guards/arms/ambush-elbow/
/ (http://www.ion-products.com/bike/men/protection/e-pact/)

Mitä kokoa sinun Ambush -kyynärit ovat? Ovat vaihteeksi loppu kivijaloista ja arvon kokojen kanssa. Indyjen kanssa XL:n änkeäminen käteen oli melkoista puurtamista (sellainen pujotettava sukkamalli), mutta miten noiden kanssa kannattaa kokoa valita?

kauris
13.05.2019, 10.50
Mikä olisi hyvä haarniska alamäkienduro tyyppiseen / bike park ajoon? Mutta koska olen 185 cm pitkä ja vain 71 kg painava, niin haarniskan pituus tulisi olla riittävä ja silti varsinkin vyötäröltä kyllin istuva. Hartioita löytyy jonkin verran mutta muutoin olen mallia hyvinkin laiha ja pituuteeni nähden normaali tai hieman pitkäselkäinen. Omistin aikanaan yhden liivimallisen panssarin mutta myin sen pois, koska malli oli liian lyhyt eikä siltikään kauhean istuva.
Tiedostan, että nämä ovat toki erityisesti ehkä sellaisia varusteita, että vain kokeilemalla selviää mutta jos jollakulla on antaa vinkkiä hyviksi havaituista tuotteista, niin lähden sovittelemaan ensisijaisesti niitä malleja.

kauris
06.07.2019, 19.36
Koska mulla on jo selkäpanssari, kyynärsuojat ja nyt myös niskasuoja (bikepark-ajeluun), niin ajattelin kokeilla tilata tällaisen huomattavasti täyshaarniskoja edullisemman Leatt Roost Tee paidan, jossa on kevyt olkapääsuojaus ja rintasuojaus mutta ei täyspitkiä käsiä kyynärsyndeineen ja toisaalta selkäsuojaakaan. Selkää suojaa kuitenkin joko se oma jo olemassa oleva selkäpanssari tai sitten juomareppu.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=266984;menu=1000,18,216;mi d%5B511%5D=1;pgc%5B5356%5D%5B5361%5D=1;pgc%5B5356% 5D%5B5358%5D=1;page=2