PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijan tavoitteena 2014 Jämi84

Umpimähkä
01.09.2013, 11.43
Löysin kyllä hyviä treenivinkkejä Jämin sivuilta ihan aloittelijoillekin:

http://www.jami147.fi/index.php/jami84-mtb/kellun-treenivinkit

Onko joku näitä ohjeita testannut?

Yllättävää oli, että ohjeessa ei ole ollenkaan lihaskuntoa eikä venyttelyä, miten ne kannattaisi sijoittaa harjoitteluun? Onko ollut tapana pitää jonkinlainen esim. kuukausi tai kaksi vuoden alussa lihaskuntoa enemmän tehden? Tai lähempänä kisaa?

Itselläni lähinnä lenkkeily ja uinti tutumpia, viime kesänä innostuin ajelemaan pyörällä ja viime syksyn kuntotestissä (epäsuora polkupyöräergo) olikin viestinä, että PK-lenkit ajettu liian kovaa ja sitä kautta kuntopohja kohtalainen.

ppikkupe
01.09.2013, 12.00
Minä en vakavammasta kurapyöräilystä mitään tiedä, mutta se on tullut huomattua, että jos tekee painoilla jalkatreeniä loka-marraskuussa, niin siitä on huomattavan vähän hyötyä enää kesäkuussa. Kyllä se pitäisi ottaa ihan säännölliseen treeniohjelmaan.

Tietenkin se hyöty siitä on, että yleinen treenituntuma pysyy yllä rospuuttokaudenkin aikana.

Kare_Eskola
02.09.2013, 21.24
Jämillä ei ole maastoa eikä mäkiä. Tai on yksi melkein mäki ja yksi melkein polku, ja muutama pikkutöppyrä. Lihaskuntoa ja lajivoimaa tarvitsee eniten juuri maastossa ja mäissä ja kireissä. Jämiä varten lajivoiman treenaamisen voi jättää aika vähälle.

Toki siitä on/olisi hyötyä, kun kirii peesiä kiinni mutkien jälkeen. Koska siitähän Jämillä on kyse, kun lujaa ajetaan: peesaamisesta. Se on kärrypolkukriterium.

Kellun ohjeet ovat varmasti hyvät. Niiden täydennykseksi helppoja maraton- ja maastokisoja niin paljon kuin ehtii, ja jonkinlaista kärrypolkupeesailun simulointia kaveriporukalla.

Umpimähkä
03.09.2013, 06.36
Katselin noita Jämin maastoja youtubesta ja näytti sopivan helpolta aloittelijalle. Toki kaikki vinkit muistakin kisoita otetaan ilolla vastaan. Olen itse sellainen, että seuraavalle vuodelle pitää aina olla joku ns. tärppi, joku kisa tai tapahtuma mihin osallistua. Se kasvattaa omaa motivaatiota ja pieni kisajännityskin (läpi vuoden) on vaan hyvä asia :)

Kurapyörä
09.09.2013, 11.08
Meillä vaimon kanssa myös tavoitteena aloittaa maastopyörätapahtumiin osallistuminen juurikin tuolla Jämi84 2014-tapahtumassa. Olimme tänä vuonna paikalla katselijoina ja silloin päätimme, että ensivuonna ajamme ainakin puolikkaan.
Ei meillä silloin ollut maastopyöriäkään, mutta nyt on 29- jäykkäperät hommattu molemmille ja harjoittelu aloitettu!
Kunto ihan lokaa ja lippoja vedetty pusikoihin, mut ei aloittelija opi kuin harjoittelemalla ja sehän onkin osoittautunut hauskaksi.
Miksi juuri aloittaisimme tuolla, no juuri siksi, ettei siellä ole 'mäkiä eikä maastojakaan' eli helppoja ajaa ensikertalaisille!
Harjoittelu vinkit olis siis tervetulleita meillekin !

JarmoP
30.09.2013, 21.21
Muutamia tapahtumia kiertäneenä voin myös suositella Jämiä sekä Jyväskylän tähtisadeajoja aloittelijoille. Molemmat näistä tapahtumista ovat sellaisia, että mukana on runsaasti eritasoisia osanottajia eli yksin ei tarvitse ajella. Myös maasto on näissä helppoa eli vanhanliiton täysjäykällä maasturilla tai vaikka hybripyörällä pärjää ja voi sijoittua kohtuullisesti jos löytyy riittävästi kuntoa. Tahko on toki legendaarinen tapahtuma myös mutta sitä varten olisi hyvä omata aikaisempaa kokemusta maastoajosta.

Itseäni on eniten yllättänyt kärjen vauhti, jos meinaa paremmin sijoittua on maastopyörällä pystyttävä vetämään 30+ km/h keskinopeuksia ilman isompia ongelmia. Siis aika haipakkaa. Oma kunto ei ole ollut tällä tasolla ja latua on saanut antaa kisoissa säännöllisesti, mutta mitä sitten hauskaa on ollut. Itse ainakin toivoisin runsaammin harrastajatason osanottajia myös XCM kisoihin.

Jenkka
24.10.2013, 09.06
[QUOTE=Kurapyörä;2094714]Meillä vaimon kanssa myös tavoitteena aloittaa maastopyörätapahtumiin osallistuminen juurikin tuolla Jämi84 2014-tapahtumassa. Olimme tänä vuonna paikalla katselijoina ja silloin päätimme, että ensivuonna ajamme ainakin puolikkaan.
Ei meillä silloin ollut maastopyöriäkään, mutta nyt on 29- jäykkäperät hommattu molemmille ja harjoittelu aloitettu!

Siistiä, että vaimo on mukana! Älä vaan päästä tilaisuutta käsistä:) Omalla "uralla" vaimo 1 kielsi urheilun kokonaan ja nykyistä naisystävää olen yrittänyt saada uuden hänelle hankitun CC:n selässä kimppalenkille - on kuulemma "tylsää" toi pyöräily:(

Mutta aloitin maastoajelun toissakeväänä ja Jämi oli eka koitos. Ihan perseelleen meni omalta osin, sillä olin keuhkoputkentulehduksessa liikkellä pikkurenkaisella (sittemmin myydyllkä) notkupyörällä. Tänä vuonna en päässyt, mutta muuten eri numerolapputapahtumia tuli vedettyä neljä kertaa. Erityisesti XCM-cupin puolikkaat ("kuuttisarja") oli vanhalle miehelle herkkua!

Jäykkäperä on tuonne oikea valinta ja ensi vuonna olen taas mukana!

Ja kyllä ne watit siitä nousee kun vaan veivaa - itsella toissaviikolla (kahden vuoden treenin jälkeen) pyöräergon tulokset jo aivan eri tasolla, vaikka fiilispohjalta treenailtu.

Ensimmäisenä kesänä (2012) kokonaiskilsat alle 2000km.

Tänä vuonna noin 3800 tällä hetkellä ja nyt odottelen talvipyöräksi pari päivää sitten tilaamaani 29 sinkulaa.

Treeni-intoa!