PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tunturi RX700

Sokotiili
30.08.2013, 11.43
Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä pyörästä? Hakusessa olisi hybridi työmatka- ja kupunkipyöräilyyn. Työmatkaa tulee noin 15 km suuntaansa ja osa tästä on kaupungin keskustassa ajoa. Olen nyt koeajanut muutamia malleja ja tämä miellytti eniten. Mietityttää vain millainen on käytössä.

LJL
30.08.2013, 12.02
Jotta ei olla pelkkien ennakoluulojen varassa, niin: http://www.tunturi.fi/pyorat/rx700-miehet/

"Huippusporttinen RX700 on suunniteltu aktiiviliikkujalle, joka arvostaa polkemisen keveyttä, teknistä suorituskykyä ja loppuun asti hiottua laatua"

...aikamoista sananhelinää.

ppikkupe
30.08.2013, 12.21
Ei ole kokemusta, mutta jos sait hyvän tarjouksen, ja pyörä oli miellyttävä ajaa, niin osta pois. Ei se siitä käytössä juuri sen kummemmaksi muutu. Jos haluat siitä pitkäikäisen kaverin, niin vaatii säännöllistä huoltoa samoin kuin kaikki pyörät. Mitä pidempään mietit, niin sen vähemmän pääset ajamaan.

Ilmeisesti valmiiksi varusteltu ja hybridiksi ei edes mahdottoman painava. Joku nimimerkki tulee kuitenkin kitisemään alumiinirunkoisisista hybrideistä, ja niiden kovuudesta, mutta niitä nimimerkkejä nyt tulee aina. Plussaa jäykästä ja teräksisestä etuhaarukasta, ei-säädettävästä stemmistä ja ihan ok-tason takavaihtajasta. Alla Schwalben peruskaupunkirenkaat, joissa heijastinnauha hyvä lisä autoilijoiden kannalta. Altuksen etuvaihtaja vähän erikoinen valinta, mutta se ei ole kovinkaan kriittinen komponentti tuossa käytössä. Jarrut on aloittelijatason Tektrot, mutta jos talvellakin ajat, niin hydrauliset ehdottomasti säävarmemmat kuin mekaaniset levyjarrut, ja levyjarrut huomattavasti paremmat kuin vannejarrut.

Kiekoista ja navoista ei tuossa käytössä tarvitse murehtia. Ne on mitä on. Jos alkaa tulemaan pientäkin heittoa, niin rihtauta välittömästi liikkeessä, jos et itse halua hommaa opetella. Aukaise navat kerran vuoteen, ja tarkasta laakerien kunto. Kyllä niillä useamman vuoden ajelee.

Mitähän muuta... Älä osta liian isoa ja hanki lukkopolkimet. Kun vauhdit kasvaa, niin vuoden parin kuluttua sulla on crossari tai maantiepyörä tallissa joka tapauksessa.

nure
30.08.2013, 16.00
Koko on tärkein! Positiivista että teräskeula.

Risto Koivunen
30.08.2013, 16.35
Ei tuo nyt mitenkään huonolta vaikuta, tosin vaihteiston välityssuhteista ei mainita spekseissä mitään. Ja kokovalikoima on aika rajallinen.

[Palstan perinteisiin tietysti kuuluisi tässä vaiheessa suositella cyclocrossaria, kun päivämatkaakin on ihan kohtuullisesti.]

vema60
30.08.2013, 18.16
Samassa hintaluokassa Felt QX85 (http://www.bikeshop.fi/Felt_QX85_R/ekauppa/pFEQX85M/&listpos=4), mutta eipä tuo paljon kummemmaksi muutu.

Pexxi
31.08.2013, 12.10
Jos Treella asut niin Sportia-Pekassa olisi ihan kohtuulliseen hintaan, 499:-.

Elofillari
03.09.2013, 14.31
Puolisolle tarvitsisi uutta pyörää ja kyseinen pyörä naisten mallina on ollut yhtenä vaihtoehtona. Sportia-Pekan hinta on myös melkoisen houkutteleva. Jos ei kuitenkaan viitsisi matkata Tampereelle pyörää hakemaan, niin olisiko turvallisempaa tilata pienempi (49 cm) runkokoko 163 senttiselle? ppikkupe sanoikin ylempänä, että ei pidä ostaa liian isoa.

Vaihtajista speksit ei sano mitään, samoin kuin kampisarja ei näyttäisi olevan shimanoa. Onko noista tietoa/kommentteja?

Hukkapätkä
03.09.2013, 20.47
Heinäkuun alussa ostin tuon naisten version ja on se työmatkakäyttöön riittänyt (8km suunta). Pidempi reissu (24km suunta) onnistui myös vaivatta. Aloittelija kun näissä pyöräasioissa olen, en osaa vaihteiston välityksestä tahi sellasesta mitään sanoa. Sen kekkasin vasta viime viikolla, että takavaihtajaa voi vaihtaa pienemälle parikin pykälää kerralla, tuonut aivan uuden ulottuvuuden ajamiseen, sillä yhden välin niksuttelu ei juurikaan tunnu ylämäissä auttavan..

Toki vertailuna mulla oli ikivanha Helkama Kaunotar, joten sen rinnalla aika moni pyörä on parempi ;) Ainoa, mitä kaipailen, olisi käyrät sarvet, tahtoo ottaa tuolla mettätiellä ajellessa ranteisiin ja kyynärpäihin tuo ajoasento kun täräjää. Voi toki olla myös ajajan päässä se ongelma. Mielestäni suhteessa hintaan on ollut kelpo peli!

Älkääkä tehko niinkuin minä eli tunge sitä levyjarrullista etupyörää pyörätelineeseen. Meikän piti oppia kantapään kautta tämä asia...

Fillanisti
04.09.2013, 12.11
Puolisolle tarvitsisi uutta pyörää ja kyseinen pyörä naisten mallina on ollut yhtenä vaihtoehtona. Sportia-Pekan hinta on myös melkoisen houkutteleva. Jos ei kuitenkaan viitsisi matkata Tampereelle pyörää hakemaan, niin olisiko turvallisempaa tilata pienempi (49 cm) runkokoko 163 senttiselle? ppikkupe sanoikin ylempänä, että ei pidä ostaa liian isoa.

Vaihtajista speksit ei sano mitään, samoin kuin kampisarja ei näyttäisi olevan shimanoa. Onko noista tietoa/kommentteja?

En tiedä koskeeko tuo tarjous naisten mallia, koska kävin liikkeessä eikä siellä ainakaan naisten pyörän kohdalla lukenut mitään tarjousta. Miesten pyöriä oli yksi jäljellä runkokoko 56.

Elofillari
04.09.2013, 15.39
Kyllä se tarjous koski myös naisten mallia.Heillä on kaksi liikettä, joihin soittelin toissapäivänä. Saattaa toki olla, että tässä ihmetellessä on myyty loppuun.

Fillanisti
21.09.2013, 22.40
Muutaman viikon olen nyt pyörällä ajellut ja olen kyllä tyytyväinen. Ainoa huono puoli on se, että ranteet tuntuvat kipeytyvän pyöräillessä. Kohtalaisen kapeat renkaat eikä joustoa yhtään keulassa ja makaava ajoasento niin ottaa käsille jos tärisyttää. En tiedä onko makaavampaan ajoasentoon tottumattomuutta vai liian pitkä runko minulle kun ranteissa tuntuu. Tosin kokoajan vähemmän tuntuu ranteissa eikä pyörä enää ainakaan tunnu liian pitkältä, joten voi olla vain tottumattomuutta.

Muilta osin pyörä on kyllä toiminut ja pyöräilyvauhtia tullut selvästi lisää verrattuna aiempaan 7-vaihteiseen tunturiini. Silloin kovat ylämäet eivät tunnu juuri miltään tällä pyörällä. Jos hybridiä hakee asfaltille/hiekkatielle niin voin kyllä suositella, mutta arvokkaammista pyöristä (cyclocross tai maantiepyörä) ei ole kokemusta niin paha sanoa millainen peli on noihin verrattuna lyhyillä matkoilla.

kpyora
21.09.2013, 23.25
Miksi? Viisitoista kilometria työmatkaa ja suora tanko. En vain ymmärrä. ;)

Elmeri
26.10.2013, 14.30
Jep, ostin toukokuun puolessa välissä tämän Tunturi RX700 naistenmallin enkä ole ollut juuri tyytyväinen. Tai olen ollut myös tyytyväinen, mutta pääasiallinen fiilis on, etten voi suositella. Ainakaan omien kokemuksieni perusteella. Matkaan on mahtunut kaikenlaista säätöä ja tuntuu siltä, että rahat on menny lopulta ihan hukkaan. Miksi uutta pyörää pitäisi säätää näin paljon? Kuuluuko se asiaan? Yli tuhannen kilometriä olen sillä tähän mennessä poljeskellut ja tarkoitukseni oli tehdä tuolla myös pitempiä monen päivän retkiä, mutten taida pystyä luottamaan siihen niin, että sillä uskaltaisi viikon reissua pidemmälle lähteä.

Sitten historiaan. No ihan aluksi Intersportin poijjaat Tampereella ei ollu oikeen viritelly pyörää ajokuntoon. Hups, on näköjään unohtunu vähän kiristää. Tanko laitettiin kunnolla kiinni, kumit pumpattiin ja vaihteita säädettiin. Jarrujen laahaamiselle ei kuulemma juuri kauheasti voinut mitään tehdä, että se on semmoinen kun on, kun on näin uusi pyörä. Kuulosti vähän oudolta.

Meni hermo ja vein pyörän sitten huollettavaksi Tampereen Active Bikeen. Lopulta muutamankin kerran. Laahaaminen tavallaan loppui, vääränkokoiset ketjut vaihdettiin, takavaihtajaa siirrettiin kauemmaksi pinnoista ja vaihteet säädettiin.

Ikävä kyllä jarruongelmat eivät loppuneet. Koko kesän ajelin helteillä ulisevan etujarrun kanssa. Siis sellaisen ulisevan, jota ei tarvitse edes käyttää. Riittää kun polkee. Ja miksi helteillä? Paha mennä sanomaan, mutta jotenkin ajattelin sen liittyvän johonkin lämpölaajenemiseen. Lämpimänä päivänä jarru ujelsi aina vasemmalle käännyttäessä. Siis AINA, kun pyörä kallistui hieman vasemmalle eli ihan peruspolkemisen tiimellyksessäkin. Viileämmällä kelillä vikaa ei joutunut kuuntelemaan.

Tässä vaiheessa apuun tuli Tunturi-huolto. Palvelu pelasi: pyörä haettiin pihasta ja palautettiin samana päivänä. Etujarru vaihdettiin. Se kuulemma näytti jotenkin "palaneelta" tms. Vika poistui! Aivan mahtava fiilis!

Nyt ongelmana on vain se, ettei pyörää voi käyttää sadekelillä. Jarrut täyttyvät hiekasta ja paskasta, niin ettei hommasta tule yhtään mitään. Pyörässä on olevinaan lokasuojat, mutta selkä kurassa saan silti polkea. Ja ainiin, polkimissa tuntuu kelillä kuin kelillä aina kummallista tärinää vaikka systeemit on puhdistettu monta kertaa.

Saako siitä käyttökelpoista kalua ollenkaan? Jarrujen vaihto? Paremmat lokarit? Mikä avuksi, kun ketjut ja härpäkkeet keräävät niin valtavasti aina roskaa?

bomba
26.10.2013, 17.13
No ihan aluksi Intersportin poijjaat Tampereella ei ollu oikeen viritelly pyörää ajokuntoon. Nyt ongelmana on vain se, ettei pyörää voi käyttää sadekelillä. Jarrut täyttyvät hiekasta ja paskasta, niin ettei hommasta tule yhtään mitään. Pyörässä on olevinaan lokasuojat, mutta selkä kurassa saan silti polkea. Ja ainiin, polkimissa tuntuu kelillä kuin kelillä aina kummallista tärinää vaikka systeemit on puhdistettu monta kertaa.Saako siitä käyttökelpoista kalua ollenkaan? Jarrujen vaihto? Paremmat lokarit? Mikä avuksi, kun ketjut ja härpäkkeet keräävät niin valtavasti aina roskaa?Tuollaista se vähän on, kun ostaa pyörän urheilukaupasa. Itsellä paikallisesta Interistä ihan samansuuntaisia kokemuksia. Nykyisin ostan pyörät pyöräkaupasta.Miten se ilmenee, että jarrut täyttyy hiekasta ja paskasta märällä kelillä? Pitääkö ne ääntä kun hiekka hankaa välissä? Se on ihan normaalia levyjarruilla, anna mennä vaan.Onko lokasuoja riittävän pitkä, leveä ja suorassa?Onko polkimet kunnolla kiinni?

Amfinaut
26.10.2013, 19.05
Meikän ehdotus RX700:aan on seuraava: SKS Longboardit ja Shimanon uudet Deore-levarit. Onhan se nyt perseestä kun uutta pyörää pitää ruveta laittamaan mutta minkäs teet.

Elmeri
26.10.2013, 20.40
No joo, mä nyt aattelin, kun oon tällanen uus tekijä, että parempi ostaa tommonen valmis paketti, niin ei tarvi huolehtia. Ehkä joskus vaan nauran tälle. Vedet silmissä. Sen jälkeen, kun oon hankkinu itelleni TÄYDELLISEN pyörän. bomba, osaatko suositella tamperelaista pyöräkauppaa, johon mun kannattaisi seuraavalla kerralla mennä pyöräostoksille?

Pääasiassa ne jarrut nimenomaan pitää semmosta kirskuntamekkalaa. Kiitos. Tämäkin auttaa, että joku sanoo, että älä välitä! Ihan oikeesti! Kun ei ole aiempaa kokemusta, niin en oikein tiedä, miten välillä suhtautuisin näihin mun "ongelmiin".

Lokasuoja taitaa olla liian lyhkänen. Mut hitto viä, mitä järkee myydä pyörää, jossa on mun vaatimusten mukaan lokasuojat valmiina, mut sit ne ei TOIMI. En ois ikinä aatellu, et lokasuoja ei välttämättä toimi! Pyllystä sanon minä.

Polkimet on kunnolla. Ketjut sillain hassusti hypähtelee, kun tilannetta tarkastelee lähempää poljinta kädellä pyörittäen.

Kiitos osavinkeistä Amfinaut!

Mut hei, virheistä oppii.

ViliA
26.10.2013, 21.25
Tuossa noita tamperelaisia liikkeitä:
Sportax
R-tech
Signature
Suomen urheilupyörä
Nippeli
Peloton(nykyään kangasalan puolella)
Emilia sportissakin ihan hyvä valikoima harrastajalle

Ja joo, kaikki levarit vinkuun enemmän tai vähemmän, Vasinkin märällä. Mut eihän se mukavaa ole jos pyörä on kokoajan huollossa

Elofillari
27.10.2013, 18.13
Meillekin lopulta tuli ostettua kyseinen malli naisten pyöränä. Ostopaikkana Sportia-Pekka (tai oikeastaan siis verkkokauppa) ja kun tässä on Tampereen urheilukauppoja haukuttu, niin ainakin tämän kyseisen liikkeen kanssa asiointi oli kovinkin sujuvaa ja ammattimaista.

Elmerin pyörä osalta tuntui monet asiat olevan pikemminkin huonoa kasausta kuin itse pyörämallin ongelmia. Meillä on kovasti tyytyväinen loppukäyttäjä ollut ja sen mitä olen itse sitä pyörää ajanut, niin ei minulla suurempia valituksena aiheita ole ollut. Toki mikään mikä ko. pyörässä on kiinni ei kelpaa puristeille ja kaikki Shimanon A:lla alkava on kuraa, mutta kyllä ne Aceran liipasimet ihan mainiosti SLX:n vaihtajaa ohjaa ja edessäkin ratas vaihtuu Aceran vaihtajan kanssa. Jarrut toimineet myös moitteetta. Kerran kuului hankaavaa ääntä edestä, mutta sekin korjaantui, kun hieman sääti renkaan asentoa.

En ole aivan varma, olisiko tullut maksettua pyörästä OVH-hintaa, mutta kun nelosella alkavalla euromäärällä pyörä vaihtoi omistajaa (+ tarakka ja kuljetus), niin meillä on oltu tyytyväisiä. Tosin kovasti toivon, että hänelläkin nälkä kasvaisi syödessä ja alkaisi haluta crossaria, niin saisi itsekin seuraa lenkeille.

Amppari
27.10.2013, 18.46
Tunturin pyörät on olleet kyllä laadukkaita. Itsellä 12 vuotta vanha tunturi, eikä ollut mitään vasta kuin nyt kesällä kuluvia osia vaihtoon. Jos ei takuu pelaa myyjäliikkeen kanssa, niin vie sellaiseen korjaamoon missä tulee kuntoon ja myyjäliike maksaa viulut.

kpyora
27.10.2013, 23.41
...Elmerin pyörä osalta tuntui monet asiat olevan pikemminkin huonoa kasausta kuin itse pyörämallin ongelmia...

Eli työn laatu on heikko. Tunturi oli aikoinaan hyvä kotimainen merkki, jolla oli ehkä Euroopan paras hitsattujen teräsrunkojen paja. Se, kuten moni muukin merkki on päätynyt Accell Group'n (http://www.accell-group.com/nl/accell-group.asp) haltuun.

Acell Group segmentoi Tunturin pahnanpohjimmaiseksi. Tunturin tarroilla myydään lähinnä halpoja markettipyöriä. Keskihintaluokka tarroitetaan Suomessa Nishikiksi. Isompia määriä laatupyöriä Accell Group ei ole pariin vuoteen tuonut Suomeen, pl. jonkin verran Nishikiksi teipattuja maantiepyöriä. Accell Groupin varsinainen laatumerkki olisi Lapierre.

Elofillari
28.10.2013, 11.54
Eli työn laatu on heikko.

Näinhän se tietysti on, jos Elmerin yksilöön on sattunut noinkin paljon ongelmia. En ole aivan varma, millaisessa kunnossa pyörät tehtaalta liikkeisiin tulevat eli mikä osuus tuosta työn laadun huonoudesta on Tunturin ja mikä myyjäliikkeen. Myyjällä tietysti pitäisi viime kädessä olla vastuu siitä, että liikkeestä lähtee ajokelpoista ja oikein säädettyä fillaria, mutta todellisuus tunnetusti on toinen.

Fillanisti
02.12.2013, 12.09
Itselläni ei kyllä pahaa sanottavaa. Tosin tuo laahaava ääni etupuolella kuulostaa kyllä tutulta paikoitellen. Voisiko ongelman poistanut sanoa mistä tuo vika johtui (mikä hankaa mihin)? Itselläni oli etulokari vähän löysällä ja se piti itse kiristää, mutta vikaa tuon laahaavan äänen lisäksi ei ole ollut. Jarrut tietenkin vinkuvat sadekelillä aluksi, mutta se ei käsittääkseni ole mikään vika. En kyllä ymmärrä miten olet onnistunut itsesi rapaan sotkimaan kun itselläni ainakin lokasuojat tomivat ihan niin kuin niiden pitääkin. Huonompana pitäisi eturattaan suojusta, joka ehkä jossain tilanteissa nyppäisee hieman leveistä lahkeesta.

Edelleen todella kevyt pyörä polkea mielestäni eikä ranteisiin enää satu kuten pyörän hankkiessani paitsi jos ajaa todella hiljaa ja siirtää painon näin ollen todella vahvasti käsille.

TehoTon
23.04.2018, 13.01
Vanha ketju löytyi, mutta samaa fillaria edelleen myynnissä...

Eli vaimolle pitäisi fillari saada kevyeeseen lenkkeily ja maisemakierros käyttöön hiekkateille ja asfaltille. Prismasta löytyi tälläinen hintaan 599€ https://www.prisma.fi/fi/prisma/tunturi-hybridpyora-n-rx700s-28-27v-48cm-valkoinen . Nopealla googlailulla huomasin että pyörä on huomattavasti edullisempi kuin muualla. Tosin jossain myynnissä olevissa näytti olevan myös eri osia (parempia), kuin Prisman fillarissa. Entä tuleeko näissä "perus" fillareissa ongelmia säätöjen ym. kanssa jos ostaa ruokakaupasta? Miltä hinta-laatu suhde vaikuttaa?

Mielellään otan saman hintaluokan vinkkejä vastaan. Plussaa olisi jos löytyy Tampereen lähistöltä.