PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohjaustangon leveys

Tustis
22.08.2013, 22.43
Millä mittarilla kannattaa ohjaustangon leveys valita? Nykyisin on 42cm leveä ja tuntuu siltä, että se on liian leveä ja ranteet on ihan lintassa (sisäänpäin kääntyneet) ajaessa. Pitäiskö jotenkin mitata hartian leveys vai häh täh? Onko kapeampi tanko parempi vai pitääkö vaan ajon aikana kiinnittää enemmän huomioon käsien asentoon.

znood
23.08.2013, 02.06
Kapeampi tanko on aerodynaamisempi. Itse olen kokenut noin hartioiden levyisen parhaaksi itselleni.

TERU
23.08.2013, 05.01
Pah, ken sattuu omistamaan edes jonkilaisen mittanuhan, mittaamaan hartianleveytensä. Siitä tangon leveys, höh.

pekoni
23.08.2013, 06.40
Jos on vaivoja, esim. puutumista sormissa tai kämmenissä, niin tangon leveys voi olla helposti syynä. Jos tanko tuntuu epämukavalta ja liian leveältä niin sitten vaan sovittamaan kapeampaa alle.

Velogi
23.08.2013, 08.56
Mulla oli koko viime kesän pahoja rannevaivoja, mutta tänä kesänä niitä ei ole juurikaan ollut. Vasta hoksasin että tässä välissä 42 cm tanko vaihtui 40 cm tankoon, liekö sitten asioilla yhteyttä vai ei.

*edit" Hartiamitta- peukalosäännöllä tuo vanha 42 cm olisi mulle oikeampi :seko:

radium
15.05.2017, 07.16
Nostan vanhan ketjun ylös.

Hartialeveyteni on mittauksen perusteella vähän pienempi kuin cyclon mukana tullut "normaalimittainen" ohjaustanko leveydeltään ja käsiä on pakko linjata vähän "ulospäin" kun ne asettaa tangolle (yläote tai alaote). Samalla tuntuu että hartioille rennon ajoasennon löytäminen on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta.

Voisiko tässä tapauksessa olla kannattavaa investoida uuteen ohjaustankoon? Onko kellään muulla kokemusta siitä, että ohjaustanko olisi ollut LIIAN LEVEÄ ja että kapeampaan vaihtaminen olisi parantanut ajokokemusta?

CamoN
16.05.2017, 20.56
Voisiko tässä tapauksessa olla kannattavaa investoida uuteen ohjaustankoon? Onko kellään muulla kokemusta siitä, että ohjaustanko olisi ollut LIIAN LEVEÄ ja että kapeampaan vaihtaminen olisi parantanut ajokokemusta?

Kyllä, on parantunut. Kannattaa kokeilla peukalosäännöstä poikkeaviakin leveyksiä jos oma tuntemus sellaiseen ohjaa. Maantiemallin ohjaustankoa valitessa kannattaa huomioida myös sarvien mitat (reach & drop sekä sarvien kulmat) pelkän leveysmitan lisäksi, ne kun vaikuttavat myös otteeseen ja ohjaamon "kokoon".

huotah
16.05.2017, 21.02
Kyllä, on parantunut. Kannattaa kokeilla peukalosäännöstä poikkeaviakin leveyksiä jos oma tuntemus sellaiseen ohjaa. Maantiemallin ohjaustankoa valitessa kannattaa huomioida myös sarvien mitat (reach & drop sekä sarvien kulmat) pelkän leveysmitan lisäksi, ne kun vaikuttavat myös otteeseen ja ohjaamon "kokoon".

+ leveyttä valitessa kannattaa huomioida lisäksi myös mistä ilmoitettu leveys on mitattu, ylä- vai alaotteelta, ja onko se mitattu putken keskeltä keskelle vai ulkoreunasta ulkoreunaan. Näissä on monia variaatioita.

Itse olen kulkenut polun 44cm > 42cm > 44cm >40cm ja näistä viimeisin eli 40cm tanko on tuntunut parhaalta, vaikka hartioiden leveys on 45cm. Eli ei muuta kuin kokeilemaan.

paaton
16.05.2017, 21.18
Täytyisi jaksaa koettaa vähän erimallisia tankoja. Nyt 42 keskeltä-keskelle käytössä. Yläote olisi kapeampana mukavampi, mutta alhaalla 40cm on liian kapea, eikä ainakaan fsa veron levenevä alaote vakuuttanut. Sieltä mutkasta ote on kuitenkin kapea ja kädet tulivat jotenkin hölmöön asentoon.

Mihinkään ei kuitenkaan pakota, eli enpä taida jaksaa vaihdella pelkästä vaihtamisen innosta.

Jar56
17.05.2017, 07.32
Itsellä vois olla mitoilla noin 39-40cm tanko.Vaihdoin 38cm ja samalla reac ja drop on 7 ja 12.5 sekä hiukan eri mallinen tanko kuin entinen.Loppui käsien lievä puutuminen ja hartioiden kivistys.Sekä alaotteella pystyy ajamaan nyt kunnolla.Viimeisin lenkki 60km alaotteella 40km ihan kokeilu mielessä .Ajo nyt alaotteella tuntui nyt tosi mielekkäältä.