PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohjaustangon leveys

Tustis
22.08.2013, 23.43
Millä mittarilla kannattaa ohjaustangon leveys valita? Nykyisin on 42cm leveä ja tuntuu siltä, että se on liian leveä ja ranteet on ihan lintassa (sisäänpäin kääntyneet) ajaessa. Pitäiskö jotenkin mitata hartian leveys vai häh täh? Onko kapeampi tanko parempi vai pitääkö vaan ajon aikana kiinnittää enemmän huomioon käsien asentoon.

znood
23.08.2013, 03.06
Kapeampi tanko on aerodynaamisempi. Itse olen kokenut noin hartioiden levyisen parhaaksi itselleni.

TERU
23.08.2013, 06.01
Pah, ken sattuu omistamaan edes jonkilaisen mittanuhan, mittaamaan hartianleveytensä. Siitä tangon leveys, höh.

pekoni
23.08.2013, 07.40
Jos on vaivoja, esim. puutumista sormissa tai kämmenissä, niin tangon leveys voi olla helposti syynä. Jos tanko tuntuu epämukavalta ja liian leveältä niin sitten vaan sovittamaan kapeampaa alle.

Velogi
23.08.2013, 09.56
Mulla oli koko viime kesän pahoja rannevaivoja, mutta tänä kesänä niitä ei ole juurikaan ollut. Vasta hoksasin että tässä välissä 42 cm tanko vaihtui 40 cm tankoon, liekö sitten asioilla yhteyttä vai ei.

*edit" Hartiamitta- peukalosäännöllä tuo vanha 42 cm olisi mulle oikeampi :seko:

radium
15.05.2017, 08.16
Nostan vanhan ketjun ylös.

Hartialeveyteni on mittauksen perusteella vähän pienempi kuin cyclon mukana tullut "normaalimittainen" ohjaustanko leveydeltään ja käsiä on pakko linjata vähän "ulospäin" kun ne asettaa tangolle (yläote tai alaote). Samalla tuntuu että hartioille rennon ajoasennon löytäminen on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta.

Voisiko tässä tapauksessa olla kannattavaa investoida uuteen ohjaustankoon? Onko kellään muulla kokemusta siitä, että ohjaustanko olisi ollut LIIAN LEVEÄ ja että kapeampaan vaihtaminen olisi parantanut ajokokemusta?

CamoN
16.05.2017, 21.56
Voisiko tässä tapauksessa olla kannattavaa investoida uuteen ohjaustankoon? Onko kellään muulla kokemusta siitä, että ohjaustanko olisi ollut LIIAN LEVEÄ ja että kapeampaan vaihtaminen olisi parantanut ajokokemusta?

Kyllä, on parantunut. Kannattaa kokeilla peukalosäännöstä poikkeaviakin leveyksiä jos oma tuntemus sellaiseen ohjaa. Maantiemallin ohjaustankoa valitessa kannattaa huomioida myös sarvien mitat (reach & drop sekä sarvien kulmat) pelkän leveysmitan lisäksi, ne kun vaikuttavat myös otteeseen ja ohjaamon "kokoon".

huotah
16.05.2017, 22.02
Kyllä, on parantunut. Kannattaa kokeilla peukalosäännöstä poikkeaviakin leveyksiä jos oma tuntemus sellaiseen ohjaa. Maantiemallin ohjaustankoa valitessa kannattaa huomioida myös sarvien mitat (reach & drop sekä sarvien kulmat) pelkän leveysmitan lisäksi, ne kun vaikuttavat myös otteeseen ja ohjaamon "kokoon".

+ leveyttä valitessa kannattaa huomioida lisäksi myös mistä ilmoitettu leveys on mitattu, ylä- vai alaotteelta, ja onko se mitattu putken keskeltä keskelle vai ulkoreunasta ulkoreunaan. Näissä on monia variaatioita.

Itse olen kulkenut polun 44cm > 42cm > 44cm >40cm ja näistä viimeisin eli 40cm tanko on tuntunut parhaalta, vaikka hartioiden leveys on 45cm. Eli ei muuta kuin kokeilemaan.

paaton
16.05.2017, 22.18
Täytyisi jaksaa koettaa vähän erimallisia tankoja. Nyt 42 keskeltä-keskelle käytössä. Yläote olisi kapeampana mukavampi, mutta alhaalla 40cm on liian kapea, eikä ainakaan fsa veron levenevä alaote vakuuttanut. Sieltä mutkasta ote on kuitenkin kapea ja kädet tulivat jotenkin hölmöön asentoon.

Mihinkään ei kuitenkaan pakota, eli enpä taida jaksaa vaihdella pelkästä vaihtamisen innosta.

Jar56
17.05.2017, 08.32
Itsellä vois olla mitoilla noin 39-40cm tanko.Vaihdoin 38cm ja samalla reac ja drop on 7 ja 12.5 sekä hiukan eri mallinen tanko kuin entinen.Loppui käsien lievä puutuminen ja hartioiden kivistys.Sekä alaotteella pystyy ajamaan nyt kunnolla.Viimeisin lenkki 60km alaotteella 40km ihan kokeilu mielessä .Ajo nyt alaotteella tuntui nyt tosi mielekkäältä.

Mausel
16.06.2025, 15.41
Taitaa olla ulkonäkö ja trendijuttuja nämä maastopyörien ylileveät ja suorat tehdasasenteiset tangot, tuskinpa ne sopivat kenellekkään. Matalasta ja leveästä tangosta tulee käsille suuri paino ja ranteet sisäänpäin linkussa puuduttaa sormet ja hartiat nopeasti. Leveä tanko osuu maastossa puihin ja muihin esteisiin. Tsekkasin netistä erikoisliikkeiden tarjotntaa ja yllätyin että useissa kymmenissä eri vaihtoehdoissa oli kaikissa matala ja suora profiili. Onneksi löysin autotallista enduromotskarin stongan jonka kavensin sopivaksi ja sorvasin POM muovista soviteholkin keskikiinnitykselle. Tuli todella hyvät ja kahvojen kohdat on nyt ylempänä ja taivutettu siten että ranteet ovat luonnollisessa asennossa.

MRe
16.06.2025, 16.44
Löytyyhän noita fillarin tankojakin erilaisilla nousuilla ja sweepeillä. Mutta ei kai se mopotankokaan huono ole.

Mä olen kaventanut kaikista maastopyöristä tangot jonnekin 730 millin heitteille. 29’erissa on old school 540 millinen.

kaakku
16.06.2025, 17.59
Jokin asia ei sovi itselle = luonnollisesti se ei siis sovi kenellekkään. Tykkään tästä ajatusmaailmasta, sillä saadaan vielä paljon hyvää aikaan!

paaton
16.06.2025, 18.04
Noin se on. Tarpeeksi kun on muutosvastarintaa, niin haluaa maasturiin kapean tangon ja maantiepyörään leveän. Keskimäärin päin persettä kaikissa :)

MRe
16.06.2025, 18.18
Keskimäärin päin persettä kaikissa :)
Tai sitten oikea leveys kaikissa. Mun on vaikea uskoa, että 800-millinen tanko on kaikilla kuskeilla sweet spotissa. Tärkeintä on laittaa tai modata sellainen tanko, mikä tuntuu itsestä parhaalta.

Bndit
16.06.2025, 19.20
Taitaa olla ulkonäkö ja trendijuttuja nämä maastopyörien ylileveät ja suorat tehdasasenteiset tangot, tuskinpa ne sopivat kenellekkään. Matalasta ja leveästä tangosta tulee käsille suuri paino ja ranteet sisäänpäin linkussa puuduttaa sormet ja hartiat nopeasti. Leveä tanko osuu maastossa puihin ja muihin esteisiin. Tsekkasin netistä erikoisliikkeiden tarjotntaa ja yllätyin että useissa kymmenissä eri vaihtoehdoissa oli kaikissa matala ja suora profiili. Onneksi löysin autotallista enduromotskarin stongan jonka kavensin sopivaksi ja sorvasin POM muovista soviteholkin keskikiinnitykselle. Tuli todella hyvät ja kahvojen kohdat on nyt ylempänä ja taivutettu siten että ranteet ovat luonnollisessa asennossa.
Maastopyörien tangoissa on oikein merkit että niitä on helppo lyhentää mieleisekseen. Ja niitä löytyy vaikka millä nousuilla ja kulmilla. Mutta toki itse tehty on aina parempi, ja mitä vaikeamman kautta niin tuntuu vielä kivemmalta. Muoviholkkikin tuntuu fiksulta kiinnitysratkaisulta ohjaustankoon.

Puskis
16.06.2025, 19.27
Useinhan tollasessa 800mm kepakossa sallittu kavennus ei oo kovin paljon, kun putken ohennukset pitää huomioida. Samoin kaventamalla tulee paljon jäykempi kuin valmistaja on ajatellut.

MRe
16.06.2025, 19.38
Mä luulen, että 99% 800-millisistä tangoista on vähintään etujousitetuissa pyörissä, joten se stongan jäykkyyden muutos ei varmaan ole käsin havaittavissa.

Pushead
16.06.2025, 21.14
Tuli uuteen pyörään 800mm tanko. Ajattelin kokeilla ennen kuin kavennan. Toi 800 kuitenkin tuntui heti oikealta, jää kaventamatta. Muokkaus, pyörällä siis ajetaan ainoastaan maastossa.

Zykkel
16.06.2025, 21.28
Oma työ/asiointikulkine tuli aikoinaan 720mm tangolla. Kavensin ensin leveydeksi 700mm ja sen jälkeen 680mm. Tuo leveys on meikäläiselle sopiva. Ranteet kiittää. Vuosi sitten ostin 50mm riser tangon, joka oli 780mm. Senkin kavensin ensin 700mm ja lopulta 680mm.

Sivustakatsoja
16.06.2025, 21.32
^^mun piti kaventaa 780-millistä vähän, vaikka tuntui ihan hyvältä, kun en maastossa oppinut hahmottamaan tangon päitä, vaan tökin puihin. Taisin ottaa sentin pois molemmista päistä, niin leveyden hahmotus parani riittävästi.

Ja tanko on SQlabin 16-asteen taakse taivutuksella. Mulla ei kädet pidä suoremmasta. Kokeilin myös 12-asteista, mutta tuo reilumpi taivutus oli heti hyvä.

Pushead
16.06.2025, 22.16
Jotenkin en ole tuolla 800 millisellä kokenut puita ongelmaksi. Tuntuu että pyörän geometria tukee hienosti nopeaa kallistamista puiden kohdalla. Joskus aikoinaan tuntui 560 tanko, tai mitä ne olikaan suorat tangot ysärillä, että pitäis kaventaa jotta mahtuu puiden välistä. Ehkä polutkin ovat noista ajoista muuttuneet leveämmiksi ja nopeammiksi.

Koheltaja
17.06.2025, 05.58
Omassa 800mm ohjaustanko eikä mitään ongelmia leveyden kanssa, leveys tuo vakautta pyörän hallintaan ja krossi/enduro moottoripyöriä ajaneena leveä tanko tuntuu muutenkin luontevalta. backsweeppiä kaipaisin lisää mutta ei tuo ole kolmen vuoden aikana pahasti häirinnyt kun tanko on edelleen vaihtamatta.

Joskus 25 vuotta sitten ei ollut valikoimaa leveissä tangoissa ja silloin tuli sovitettua enduropyörän tanko maasturiin. Ei ole yhdessäkään maastopyörällä ollut alle 750mm tankoa, aina ne on olleet 800mm molemmin puolin.

Sivustakatsoja
17.06.2025, 08.52
Jotenkin en ole tuolla 800 millisellä kokenut puita ongelmaksi. Tuntuu että pyörän geometria tukee hienosti nopeaa kallistamista puiden kohdalla. Joskus aikoinaan tuntui 560 tanko, tai mitä ne olikaan suorat tangot ysärillä, että pitäis kaventaa jotta mahtuu puiden välistä. Ehkä polutkin ovat noista ajoista muuttuneet leveämmiksi ja nopeammiksi.

Joo, mulla puihin kolistelu voi johtua ihan osaamisen puutteesta tai/ja kapeista rakentamattomista poluista ja hitaasta vauhdista. Mielenkiintoista sen sijaan oli se, että miten suhteellisen pieni kavennus auttoi mua hahmottamaan tangon päät.

Copilot
17.06.2025, 09.59
Onhan se vähän hassua, että S-koon fillareihin työnnetään 800mm tanko. Onneksi osa valmistajista ymmärtää tämän. Tangon leveys riippuu myös pyörän geometriasta. Tuollainen moderni lyhyellä stemmillä ajettavaksi tarkoitettu maasturi voi olla aika hauska ajettava 600mm tangolla.

MRe
17.06.2025, 10.26
Onhan se vähän hassua, että S-koon fillareihin työnnetään 800mm tanko.
Tämä se oli se munkin pointti, ettei se 800 millin tanko ole mikään universaali sweet spot, mikä toimii kaikille ja aina. On ihan ok kaventaa tankoa, jos siltä tuntuu. Tai hankkia kokonaan uusi tanko eri nousulla ja/tai sweepillä.

Välillä näkee, kun junnut ajaa ylileveillä tangoilla. Se on sama, kuin jos 180-senttiselle lyödään 1200-millinen ja sanotaan, että aja tuolla.

Tangon leveys riippuu myös pyörän geometriasta. Tuollainen moderni lyhyellä stemmillä ajettavaksi tarkoitettu maasturi voi olla aika hauska ajettava 600mm tangolla.
Näinpä. Tuohon vielä loiva keulakulma, niin kapealla tangolla ollaan pulassa.

Rapis
17.06.2025, 10.29
Tuota tankohommaa kans vähän joskus miettinyt. En tiedä onko ns vanha hartioiden leveys jne kuinka käypä mittari mihinkään? Oma hartialinja olkapäästä olkapäähän näköjään 54 cm ja maantiefillarissa toimii 42 cm tanko. Tiedä sitte missä suhteessa maastofillariin tankoon osuis?

MRe
17.06.2025, 10.36
^onhan noita kaavoja suoran tangon leveyden määrittämiseen. Sinänsä se on riippuvainen hartioiden leveydestä, että lihaksisto tuottaa voimaa eniten jollain käsien leveydellä. Sitä voi kokeilla missä asennossa menee eniten etunojapunnerruksia. Toki tangon osalta on sitten vielä muitakin tekijöitä, kun asento vaihtelee maaston mukaan koko ajan.

Kävin nyt mittaamassa läskin ja täpärin tangot. Molemmat on 720 milliä ja se on toiminut mulle paremmin kuin 800 milliä. Sweet spot lienee jossain tuossa välissä, mutta veikkaan, että lähempänä ala- kuin ylärajaa.

Kippurasarvisissa mulle on bikefitissä aikanaan suositeltu 440-millistä ja nyt kun maantiepyörä tuli 420-millisellä, se tuntui liian kapealta ja vaihdoinkin sen 440-milliseen.

Föhn
17.06.2025, 16.23
Tuota tankohommaa kans vähän joskus miettinyt. En tiedä onko ns vanha hartioiden leveys jne kuinka käypä mittari mihinkään? Oma hartialinja olkapäästä olkapäähän näköjään 54 cm ja maantiefillarissa toimii 42 cm tanko. Tiedä sitte missä suhteessa maastofillariin tankoon osuis?
Aikalailla samoissa mitoissa hartialinjan suhteen. Gravelissa mulla on 38cm tanko, maantielpyörässä 36cm. Emmä osaa noita liiankaan kaposeksi sanoa. Löytyy myös 40,42 sekä 44cm tangot joita on tullut kokeiltua. Aina tuollaiseen kapeaan loppujen lopuksi päätynyt. Voi olla että se on tottumiskysymys. 38cm tanko kun ollut jo viitisen vuotta käytössä.

OJ
17.06.2025, 16.57
Tulee ihan ysäri mieleen kun kaikilla kovilla tyypeillä oli Renthalin tanko maasturissa...ja "Suomessa ei yli 80mm etujoustoa tarvita DH-hommeleissa"

Onneksi nykyään loytyy noin miljoona erilaista tankoa mistä valita.

tchegge_
18.06.2025, 21.44
Tulee ihan ysäri mieleen kun kaikilla kovilla tyypeillä oli Renthalin tanko maasturissa...ja .

Mulla taisi olla 96-98 tienoilla pätkäisty 52cm leveäksi, minimi mitä gripparit ja nousukahvat antoi myöten.

Sitten tuli eka riseri, sitäkin piti muistaakseni kaventaa, ei semmoinen
70cm tanko puiden väleihin mahtunut.[emoji1]

WeigthWeeniesin puolella ollut näköjään viikon kova haloo UCI:n maantietankojen minimileveyksistä. Alkaa oma 46cm tanko olla kohta kisakireissä mitoissa.

Sent from my Takapalk

El-Carpaso
24.06.2025, 12.59

Maantiepyörän tangon valinnassa olennainen mitta on olkalisäkkeen leveys, mikä on keskivertomiehellä siellä 40cm tienoilla. Olkalisäkettä leveämpi tanko vaikeuttaa ranteen suorana pitämistä ja hankaloittaa myös hartioiden rentouttamista.

Kippurasarvisissa mulle on bikefitissä aikanaan suositeltu 440-millistä ja nyt kun maantiepyörä tuli 420-millisellä, se tuntui liian kapealta ja vaihdoinkin sen 440-milliseen.

Mä olen vähän sitä koulukuntaa, että maantietanko ei oikein voi olla liian kapea. Toki fiilisjuttuja, mutta vielä ei itsellä ole tullut liian kapeaa vastaan. Kapein kokeiltu on 36cm. Kontekstiksi meikäläisen olkalisäkkeiden leveys on 44-45cm ja maantiepyörässä on just 44cm tanko. Retkipyörässä on 42cm. Kyllähän ne erilaiselta tuntuu, mutta kumpikaan ei ole ns. parempi.

MRe
24.06.2025, 16.08
Mä olen vähän sitä koulukuntaa, että maantietanko ei oikein voi olla liian kapea. Toki fiilisjuttuja, mutta vielä ei itsellä ole tullut liian kapeaa vastaan. Kapein kokeiltu on 36cm. Kontekstiksi meikäläisen olkalisäkkeiden leveys on 44-45cm ja maantiepyörässä on just 44cm tanko. Retkipyörässä on 42cm. Kyllähän ne erilaiselta tuntuu, mutta kumpikaan ei ole ns. parempi.

Joo, varmaan kyse enemmän tottumuksesta. Keväällä Espanjassa vuokrapyörässä oli melko varmasti max. 420-millinen, enkä kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Nyt kun Suomessa tuli ajettua gravelin 440-millisellä, niin uuden maantiepyörän 420-millinen tuntui kapealta ja ajo epävarmalta. Kun muutenkin halusin tankoon flarea, niin vaihdoin samalla leveämpään.

Zetteri
14.07.2025, 20.34
Ihan uutena pyörän rassaajana, ja uuden pyörän kanssa, pikkuhiljaa kokeilen miltä pyöräily maistuu muutaman vuoden tauon jälkeen. Kämmenet tulivat hieman kipeiksi 12 km työmatkoilla, eikä ottanut asettuakseen parin viikon aikana. Rohkaistuin ja lyhensin tanngosta 25 mm per puoli, ja kas kummaa, sehän auttoi vaivaan. Nyt tanko on 68 cm ja olkapäät peilin edessä mahtuu 46 cm väliin.

TERU
15.07.2025, 08.39
Saman olen toteuttanut jo useampaan omistamaani suoratankoiseen, joilla ihan vaan tiellä ajan. Leveyskin lähellä tuota samaa ja ajo on parannu kaventuneen tangon myötä.
Toinen tankoon liittyvä on sopivan matalan tason etsiminen. Liikeen jäljiltä tanko usein tapissa, kun tuosta lähtee rinkula kerrallaan laskemaan ajo vaan paranee.
Kyllä suoratankoisen säätöihinkin kannattaa nähdä vähän vaivaa

TERU
15.07.2025, 09.28
Olen halunnut nauttia pyöräilystä täysin siemauksin, ilman ahmimista tietty, joten pitkään jo tallissa pitänyt olla suoratankoinenkin. Kaksi kippuratankoista siellä myös. Kaikki täsmälleen säädetty oman ajoon, sopivan kokoiseen runkoon - ilo noilla ajaa