Näytä tavallinen näkymä : Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä...
hkultala
14.08.2013, 11.10
1) Vähän väliä olisi tiessä puomiton tasoristeys, josta kulkee junia (autotiet pyöräteille)
2) Kilometrin välein olisi tiessä 90 asteen mutkia tunneliin ja t-risteyksiä joissa 0-näkyvyys.
3) Se autotie vaihtaa koko ajan puolta sen junaradan puolelta toiselle, jommalla kummalla edellämainituista tavoista
4) Moottoriteillä olisi traktoreita ja mopoautoja jotka seilaavat randomilla kaistalta toisella käyttämättä vilkkua ja katsomatta taakseen kaistaa vaihtaessaan (jalankulkijat pyöräteillä)
5) Koska tahansa saattaa asfaltti loppua ja muuttua hiekkatiepätkäksi
6) Keskellä tietä olisi täysin satunnaisesti junavaunuja tai rekkojen peräkärryjä parkissa tukkien koko tien
-- tästä alkaa muiden ideat
7) Monissa risteyksissä liikennevalon saisi vaihtumaan vihreäksi vain nousemalla autosta painamaan tolpassa olevaa nappia.
8) Jokaisessa risteyksessä olisi hidastetöyssyt
9) Liikennevaloja olisi jokaisessa risteyksessä kahdet peräkkäin
Mitäs muuta vielä?
Tästä voisi joku piirtämistaitoinen väsätä jonkun propagandajulisteen jota voisi jakaa kuntien liikennesuunnittelijoille
edit: lisätty muutama muun idea listaan
Justiina
14.08.2013, 11.14
Tietyömaita ilman kiertoteitä; joudut siirtymään sinne junanraiteille ajamaan ohittaaksesi katkaistun kohdan. Luonnollisesti mitään varoituskylttejäkään ei ole.
ptaipale
14.08.2013, 11.25
Ja sitten vielä: autotielle saisi lähteä kuka tahansa, jolla on rahaa ostaa auto (mielellään Hummer), tai pokkaa varastaa auto. Mitään osaamisvaatimuksia ei ole, sinne vain.
Hukkapätkä
14.08.2013, 11.37
Vähän väliä olisi hervottomia pudotuksia ja nousemisia, jotka pistävät aina jarruttamaan ja toivomaan, että tällä kertaa ei hajoa mikään (vrt. rotvallit kevyen liikenteen väylillä).
http://s3.amazonaws.com/lcc_production_bucket/files/4734/in_content.jpg
reappear
14.08.2013, 11.44
Tiemerkinnät saattaisivat puuttua kokonaan, mutta toisaalta ei kukaan sakottaisi vaikka ajaisit hiilikuitulambollasi 300km/h.
Työmatkaralli/-tempo saisi aivan uuden merkityksen! Pihateiden läpi voisi myös helposti tehdä pieniä oikoreittejä.
ppikkupe
14.08.2013, 12.12
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, joutuisit jatkuvasti jännäämään, koska joku tulee autolla väärää kaistaa vastaan.
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, joutuisit taajamassakin varautumaan siihen, että kohta joku paahtaa 120km/h lasissa helmoja hipoen ohitse.
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, kukaan ei käyttäisi merkkitorvea, ja silloinkin kun käyttäisi, edellä ajavat autot hajaantuisivat satunnaisiin suuntiin ja todennäköisimmin vastaantulijan kaistalle.
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, turvavyön käyttöpakosta käytäisiin kiivasta debattia vielä vuonna 2013.
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, promilleraja olisi täysin tuntematon käsite ja kännissä ajelu lähes kansallishuvia.
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, kukaan ei käyttäisi pimeällä ajovaloja eikä huolehtisi merkkivaloista.
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, suuntavilkku olisi tarpeeton lisävaruste.
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, ostoskassit kiinnitettäisiin ohjauspyörään, ja lapset laitettaisiin peräkonttiin.
Iglumies
14.08.2013, 12.37
Jos pyörätiet olis kuin autoteitä, täytyis öljyvarantoja olla saman verran kuin saudiarbiassa, että saatisiin ylläpidettyä tieverkostoja.
Jake_Kona
14.08.2013, 13.00
_Jos autotie olisi kuin pyörätie tippuisi kuolonuhrien määrä minimiin ja usen selvittäisiin pelkillä peltivaurioilla/ asvaltti-ihottumalla
_-II-...Nopeudet olisivat huipussaan 40KM/H
_ -II-... kaksi rekkaa olisi keskellä tietä pysähdyksissä juttutuokiota pitämässä
_ -II-...Tiet aurattaisiin...huomenna
Jos autotiet olisi kuin pyörätiet, keskellä tietä kävelisi joku hamppua poltteleva mulkku köysi viritettynä molempien kaistojen yli ja köysien päissä 2 tai useampi arvaamattomasti käyttäytyvää ja ei omistajansa hallinnassa olevaa rakkia, ilman että olisi aikomustakaan antaa tietä.
Jos autotiet olisi kuin pyörätiet, keskellä tietä kävelisi joku hamppua poltteleva mulkku köysi viritettynä molempien kaistojen yli ja köysien päissä 2 tai useampi arvaamattomasti käyttäytyvää ja ei omistajansa hallinnassa olevaa rakkia, ilman että olisi aikomustakaan antaa tietä.
Keskimäärin "hamppua polttelevat 'mulkut' " ovat tiedostavampia, älykkäämpiä ja käyttäytyy paremmin kuin ns. normikansalaiset, valitettavasti vaikka ennakkoluuloiset ihmiset toisin toivoisivat. Koirien kanssa kukkakansa käyttäytyy huomattavasti paremmin kuin kukkahattutädit.
Jos autotiet olisivat kuin pyörätiet niin suuri osa autoista ajaisi päin punaisia liikennevaloja ja jotkut autot ajaisivat myös keveynliikenteenväylillä.
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä niin lentokentällä ajelisi trikoisiin pukeutuneiden kuskien ohjastamia autoja kymmenen sentin turvavälein vaikka kiitoradan vieressä olisi autotie.
Mitäs muuta vielä?
7. 50 metrin välein olisi ajoradan poikki 5cm leveä ja syvä routarailo.
8. Viemärikannet olisivat 5cm ajoradan tason alapuolella ja keskellä rengasuraa.
9. Joka risteyksessä olisi hidastetöyssyt. Myös liikennevaloristeyksissä.
Voisit muuten koota nää tuohon ekaan viestiin, jottei kaikkien tartte kahlata threadia läpi ja postata tuplia. :)
Jos autotiet olisivat kuin pyörätiet niin suuri osa autoista ajaisi päin punaisia liikennevaloja ja jotkut autot ajaisivat myös keveynliikenteenväylillä.
Oli tarkoitus etsiä tieverkkoon, ei tienkäyttäjiin, liittyviä vertauksia. Ootko ehkä sairaalloisen katkera jostain.
Keskimäärin "hamppua polttelevat 'mulkut' " ovat tiedostavampia, älykkäämpiä ja käyttäytyy paremmin kuin ns. normikansalaiset, valitettavasti vaikka ennakkoluuloiset ihmiset toisin toivoisivat.
Yleensä se koirien kansa kulkeva on tosiaan keski-ikäinen toimistotöissä viihtyvä tuulipukuihminen.
Ai niin...
http://cdn.meme.li/i/o4tn3.jpg
Jos haluat kommentoida liikennejärjestelyjä, niin opettele edes liikenteeseen liittyvät termit.
Liikennevaloristeyksissä saisi valon muuttumaan punaisesta vihreäksi vain nousemalla autosta ja painamalla risteyksen vasemmassa reunassa olevaa nappia!
...nousemalla autosta ja painamalla risteyksen vasemmassa reunassa olevaa nappia!
Ja työntämään yli siinä tapauksessa että suojatie ei ole autotien jatke.
Ja työntämään yli siinä tapauksessa että suojatie ei ole autotien jatke.
Ja jos oot kääntymässä risteyksestä, niin valoja on yleensä kahdet peräkkäin. Isommassa risteyksessä helposti neljät. Ne eivät tietenkään ole missään synkronissa keskenään.
Lisäksi:
Ajoradan leveydellä ei mitään korrelaatiota sen vilkkauden kanssa.
Jos autoliikennettä on väylällä paljon, niin autoja varten viereen rakennetaan kapeampi ja huonosti hoidetumpi väylä, jonka paikalliset kakarat valtaavat pihalätkäturnausta varten.
Kauppojen ovien edessä autot olisivat parkissa sangen villisti. Näyteikkunan eteen pysäköidut autot kuitenkin siirrettäisiin jonnekin lähiympäristöön.
Liikennevaloristeyksissä saisi valon muuttumaan punaisesta vihreäksi vain nousemalla autosta ja painamalla risteyksen vasemmassa reunassa olevaa nappia!
Autotien tapauksessa nappi olisi toki älytty sijoittaa oikeaan reunaan.:)
Jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä...
- Maassamme ei olisi yhtenäistä autotieverkostoa, vaan satunnaisia pätkiä siellä täällä, joita on toteutettu sitä mukaa, kun junaratojen rahoituksesta on jäänyt hiluja yli.
- Tämä satunnainen autotieverkko olisi tietenkin hierarkisesti jäsentymätön, ja pitkänmatkan reitit olisivat korkeistaan matkailutoimijoiden kyhäämiä polveilevia maisemareittejä.
- Pitkänmatkanreiteistä ei olisi ajantasaista ja yhden toimijan ylläpitämää kartastoa/ tietokantaa
- Näistä taas seuraa se, että pitkänmatkan autoilu olisi hyvin hankalaa ja edellyttäisi huomattavia etukäteisvalmisteluja ja nettifoorumeilta haettua vertaistukea.
- Liikenneopasteiden laatu vaihtelisi kunnittain, ja ne keskittyisivät paikallisten kohteiden opastamiseen.
- Tietyömaista ei olisi etukäteisiä varoituskylttejä, eikä kesän työmaista julkistaisi valtakunnallsiesti ilmaiseksi jaettavaa karttaa. Itse asiassa keskitettyä tietoa ei olisi kellään.
Ja jos autojen pysäköintialueet suunniteltaisiin kuten polkupyöräpysäköinti, niin metrin levyinen pysäköintiruutu olisi ihan tyydyttävä.
Hyötypolkija
14.08.2013, 17.19
Lisäksi se valoristeyksen painonappi olisi noin 10 metrin päässä ajoradan reunasta, jotta siihen väliin talvella mahtuisi kaikki risteyksestä aurattu lumi, jonka yli hakuin ja lumikengin varustautunut autoilija pääsisi yrittämään.
Kukaan ei välitä pienistä parkkipaikkakolhuista, kun kerrostalojen asukkaiden autot ovat jo valmiiksi 10 cm lytyssä kyljistä, että mahtuvat ruutuun.
Suomalaiset kuolisivat nälkään kun markettien hyllyt ammottaisivat tyhjyyttään logistiikan kustessa.
Suomalaiset kuolisivat nälkään kun markettien hyllyt ammottaisivat tyhjyyttään logistiikan kustessa.
Käsitääkseni tässä vaihtoehtotodellisuudessa olisi kattava ja hierarkisesti järjestetty rautatieverkosto, johon liikennejärjestelmän kehittämisinvestoinnit olisi systemaattisesti suunnattu. Siten markettien tavarat kulkisivat junien tavaravaunuissa aina marketin takapihalle ulottuviin kuormausraiteisiin saakka.:seko:
ppikkupe
14.08.2013, 17.33
Suomalaiset kuolisivat nälkään kun markettien hyllyt ammottaisivat tyhjyyttään logistiikan kustessa.
Suomalaiset kuolisivat nälkään, koska eivät pääsisi autolla markettiin.
ppikkupe
14.08.2013, 17.37
Käsitääkseni tässä vaihtoehtotodellisuudessa olisi kattava ja hierarkisesti järjestetty rautatieverkosto, johon liikennejärjestelmän kehittämisinvestoinnit olisi systemaattisesti suunnattu. Siten markettien tavarat kulkisivat junien tavaravaunuissa aina marketin takapihalle ulottuviin kuormausraiteisiin saakka.:seko:
Toimivan ja kattavan rataverkoston ansiosta loppukuljetus terminaalista jakelupisteisiin voitaisiin hoitaa vaikka telakuorma-autolla.
Mutta jos autotiet olisivat kuin pyöräteitä, niin ehkäpä ihmiset käyttäisivät enemmän junia ja kulkisivat taajamissa polkupyörillä.
Jos autotiet olisivat täällä kuin pyörätiet, niin olisipa ilo ajella autolla tasaisia ja ehjiä väyliä pitkin, no ei ole niin, ns. tasaisella on sellaisia ikäänkuin tien poikki kulkevia aaltoja, joissa 50mm leveä rengas sateella luistelee, kun on niin jyrkkää seinämää, 50mm leveä rengas myös tarttuu niihin asfaltin repeämiin, kypärän kokoisia pahkoja siellä täällä, no onhan siinä asfalttia, mutta kyllä pyörätie on vaan aika paljon parempi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.