PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kengän lestin korjaaminen

sledgehammer
02.08.2013, 11.03
Tulipas sitten uusi ongelma. Polvet alkoivat kipeytymään jalan sisäreunasta. Klossit on sopivassa kulmassa ja kaikki periaatteessa kohdallaan, mutta joku silti mättää. Sitten alkoi herätä epäilys, että Sidin Genius 5 kengissä pohja on liian matalalla pottuvarpaan seudulta päkiän kohdalta. Kävin ajamssa lenkin cyclolla (jossa eri polkimet ja siksi eri kengät, shimanot) ja polvet eivät vaivanneet yhtään. Vaihdoin klossit shimanoihin ja kas, vaiva oli poissa. Nuo shimanot ovat kuitenkin karvan verran pienet ja sidit muuten mukavat, niin mitenkäs tuota tilannetta voisi korjata järkevästi. Meinasin ensin leikata toisista pohjallisista fylliä, jonka liimaisin sidin pohjallisten sisäreunaan, mutta toisaalta en haluaisi tehdä pohjasta yhtään löysempää/pehmeämpää. Pitäiskö klossin alle sisäreunaan laittaa prikat shimmeiksi, vai olisko sitten vaan niin, ettei sidin kenkä sovi mulle? Nyt kun tarkemmin muistelen, niin musta noissa sideissä on aina ollut tuo kengän pohja ulkoreunasta liian matalla mun jalalle. Ei kai ne kengät sentään pohjasta voi tuolla tavalla kulahtaa?

sunny
03.08.2013, 01.24
Nettiostoissa tulee joskus pettymyksiä. Itsellä tuli harhalaukaus Pearl Izumin kenkien kanssa. Polvi kipeytyy minullakin herkästi ja kokeilin klossin paikkaa vaihtaa, mutta ei näistä yhtä hyviä saa, kun vanhat John Luckit ovat. Toisen lestiset Pearl Izumit on niin ikään hyvät.

Ehken nuo saisi fillaritorilla menemään, jos niiden olemassaolo häiritsee? Ja ostaa sitten numeroa isommat Shimanot tilalle?

bomba
03.08.2013, 04.50
Jos todennäköinen ongelman aiheuttaja on tiedossa ja tilanteen korjausta voi yrittää ilmaiseksi, mikset ole jo kokeilemassa? Leikkaa ja taittele aluksi vaikka paperista sopivan kokoinen täyte pohjallisen alle. Tai kokeile pohjallisia jostain toisista kengistäsi.

Kenkäasiat on mystisiä. Vaikka kaupassa sovittaisi, voi kenkä silti olla käytössä huono. Joskus on vaan hyväksyttävä tappio ja ostettava uudet.

sledgehammer
03.08.2013, 06.29
Juu, ei maailma siihen kaadu jos totean nuo sopimattomiksi. Itseasiassa juuri siksi ostin nuo käytettynä, että saan testattua. Tarkoituksena oli sitten ostaa uudet samanlaiset, kun koko ja sopivuus on testattu. Shimanoissa alkaa pitkällä matkalla ärsyttämään pohjan taivutus päkiän kohdalta. Se oli taas suurin syy, miksi lähdin noita sidejä kokeilemaan. Shimanon 44 oli muuten millilleen saman kokoinen, kuin sidin 45. Sidi on kuitenkin vähän tilavampi, koska niissä kantapään kuppi on syvempi. Mulla jalka menee ikävästi juuri 44 ja 45 väliin shimanoiden kanssa. Etsintä jatkuu :D

hannupulkkinen
03.08.2013, 09.54
http://www.varuste.net/Footbalance+QuickFit+Narrow+MidHigh
Kokeile noita.

KA-RI
14.08.2013, 16.29
Kannattaisi selvittää / päättää kumpaan suuntaan polvet menevät liikaa, pihtiin vai levälleen ja loogisesti päätellä myös tarve. Jos mielestäsi ulkonreunasta olleet aina liian matalat, silloinhan sisäpuolen korotus eli kiilaus vaan lisää tätä tunnetta kun ulkosivu on entistä alempana suhteessa sisäsivuun.

Karkeasti ottaen seuraavasti:

Jos polvet menee pihtiin -> kiilausta sisäsivulle
Jos polvet leviää -> kiilausta ulkosivulle

Toki näissä pitäs ottaa tottumukset, taipumukset ja lihaskireydet huomioon. Esim. itsellä täydellisen mahtavat Sidit, polvet leviää (kaikessa liikunnassa, kirjaimellisesti) ja lisäksi isovarpaan säteestä päkiä hieman puutuu/pohja tuntuu kovalta. Tässä tapauksessa tuon päkiän luun pään upottaminen korjaa sekä polvien leviämistä, että painamista.

Suosittelisin edellä mainittua kikkaa, eli vanhat pohjalliset esim. lenkkareista ja leikkaa ne pituussuunnassa puoliksi ja laittaa ne alkup. pohjallisten alle kiilaksi. Ulko- tai sisäpuolelle sen mukaan kumpaan uskoo tarvitsevansa.

Edit: Noista yllämainituista ei oikein ko. ongelmaan ole apua, joskin muuten saattavat olla mukavat ja hyvät.

JackOja
14.08.2013, 17.41
Spessukaupoista saa niitä pohjallis- & kiilapalasettejä (http://www.specialized.com/fi/en/ftr/shoes/equipsparepartsshoes/footbedbghighperformance) hienosäätöön. Toimii mulla, siispä suosittelen.

EDIT: Siis noitahan voi käyttää minkä merkkisten tahansa pyöräilykenkien kanssa.

sledgehammer
15.08.2013, 09.43
Jees. Mun on vähän ongelmia jalkojen kanssa, kun jalkapöytä on laskeutunut liikaa ja koipi on melkoinen räpylä. Olen opetellut vetämään jalkapöydän kasaan ja pitämään sen lihasvoimin ryhdissä. Siitä on tullut tapa varata painoa ulkosyrjälle, Pyöräillessä tuo ei toimi ja jotta saan kävelyä vastavan asennon päkiän alle, täytyy sisäreunaa korottaa. No shimpoilla mennään nyt kun ne on ok.