Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Polkupyöräteline auton vetokoukkuun.

JMW
01.08.2013, 23.32
Käytännön syistä tulee tarpeen kuljetella pyörää usein lyhyitä matkoja ja miksi ei mukaan pidemmille reissuille kun sellinen tulee hankittua. Mielellään saisi mahtua kaksi aikuisten pyörää. Hinta-ajatus max 100€. Kiitollisena otetaan vastaan vinkkejä.

peruspertti
01.08.2013, 23.44
Lyhkäsiä kaupunkireissuja olen jopa kahta pyörää kuskaillut jostain viime vuosituhannelta peräisin olevalla Bilteman telineellä. Kerran pidempi reissu ja pakokaasut poltti maasturin gumekseen "nyrkin mentävän reijän".

Jukkis
02.08.2013, 11.36
Nykyajan silkkimunat kun kaipaavat näihin telineisiinkin nykyään ledivaloja ja äärimmilleen hiottuja muotoja, niin näitä (http://www.google.com/search?q=thule+rideon&hl=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=wl_7Uc38EIzDtAbry4CQDQ&ved=0CDwQsAQ&biw=1680&bih=940#facrc=_&imgdii=_&imgrc=55g8y4VTLVhyWM%3A%3B6ZWq51S7f_NpOM%3Bhttp%25 3A%252F%252Fwww.autow.com%252Fimages%252Fproducts-large%252FTRCC9503.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.au tow.com%252Froof-racks%252Fcycle-carriers%252Fthule-towball-cycle-carriers%3B409%3B336) vanhemman mallin Thule RideOn-telineitä liikkuu käytettyjen markkinoilla kohtuulliseen hintaan. Omastani maksoin juurikin tuon hintakattosi summan eli satkun, vaikka ostinkin sen huuto.netistä, jossa hinnat useinkin tahtovat olla toisesta ulottuvuudesta.
Mulla on tuo kolmelle fillarille sopiva malli, vaikka voihan siinä toki kuljettaa vaikkapa vain yhtäkin.

P.S. Nuo kaikissa kuvissa pystyasennossa sojottavat tuethan säätyvät portaattomasti ja taittuvat myös täysin vaakatasoon silloin kun ei fillaria kuskaa tai kustaa vain kahta/yhtä

Jukkis
02.08.2013, 11.46
Olen sellainen silkkimuna, että en kovin mielelläni askartele ko. telineen kanssa, vaikka sellaisen omistankin.

Hyvä, että tunnustit ;)

Oli miten oli; kai minä sitten olen vuosien varrella oppinut tuon kanssa oikeat otteet, kun en koe sen käyttöä mitenkään hankalaksi tai hitaaksi.
Näillä vinkeillä ja käyttökokemuksilla JMW varmaan osaa tehdä ostopäätöksen :)

IncBuff
02.08.2013, 12.00
Aika äkkiä tuon RideOnin nakkaa auton perään. Pidempään menee irroitettavan vetokoukun kanssa askarrellessa. Ainakin niissä kotteroissa missä tuota olen käyttänyt tellinki tulee niin ylös että ei ole vaaraa että pakokaasut polttaisi renkaat pyörästä.

Toki tuossa on hankaluutena se että jos ne aikuisten pyörät on kovin saman kokoisia niin satuloita joutuu nostamaan/laskemaan että saa kunnolla limittäin ne pyörät.

Juha_H
02.08.2013, 12.08
Multakin peukku RideOnelle. Tulee säilytettyä peräkontissa käytännössä aina ja nopeasti tuon tuuppaa koukkuun ja nostaa pyörän päälle. Musta jopa helpompi kuin nuo "halpikset" joita niitäkin löytyy pari kappaletta. RideOnin hankinnan jälkeen ei ole kyllä tullu noita halpiksia käytettyä.

Rideoneahan ei tarvitse kiristää kiukulla koukkuun kun se kiristyy itsekseen kun telineeseen tulee painoa, eli riittää kun kiinnitysruuvin pyörittelee sormitiukkaan. Mukana tulevaa kiintoavainta tarvitsee käytännössä ainoastaan jos joku on erehtynyt kiristämään kiinnityspultin työkaluin.

jory
02.08.2013, 18.01
Enpä ole ikinä kuullut että pakokaasut voi puhkoa pyörän renkaat... Itse sain ilmaiseksi jonkun perus biltematelineen ja tarkotus olisi roudata pyörää yli 100km päähän. Jos tuntuu siltä että teline on täysi susi niin ainahan voin kaataa penkit ja heittää pyörän "paksiin".

ptaipale
02.08.2013, 19.01
Mä kuljettelin perus-biltema-telineellä (maksoi aikoinaan jotain kympin) fillarit Espoo-Turku, ja ihan hyvin siinä meni tukeva hybridi ja tosipainava mummopyörä, yhteensä varmaan 35 kg. Menomatkalla kiinnitys mustekalalla oli vähän turhan kevyt, kannattaa näemmä vetää useammalla että pysyvät paremmin paikallaan moottoritienopeuksissa.

Poy
02.08.2013, 19.19
Itse otan maastopyörästä eturenkaan irti kuletuksen ajaksi, kun se tulee suoraan pakoputken eteen. Muilla pyörillä ei ole tullut.
Suojaatteko tolla perus kuljetustelineellä miten ettei naarmuta pylrää? Mulla se on metallia. Tossa keväällä olisin saanut thulen telinettä vastaavan (luultavasti thulen valmistama) alle satasella, harmi kun en ostanut. Kattotelineen ostin aiemmin, mutta en jaksa kattokaiteiden kanssa värkätä.

arctic biker
02.08.2013, 19.31
Enpä ole ikinä kuullut että pakokaasut voi puhkoa pyörän renkaat...
Nytpä sitten kuulet ja luet. Ei se kaasu vaan se lämpo! Sattui mulle niin somasti että sillonen Trek Fuelini joutui peräkoukkutelineeseen ja takarengas just Avensiksen pakoputken kohdalle. Huonoksi onneksi oli kiekko mustekalalla sidottu ettei päässy ees vapaaasti pyörimään. Olipahan komea pamaus ja tietysti ihka uus rengas, fittu. Noilla pystyperäisillä autoilla olen sen verran ajellut etten ikuna pyörää niitten vetokoukkutelineeseen laita. Sisälle tahi katolle. Josta kattokuljetuksesta tämmönen ajatusleikki: Kun sataa oikeesti vettä ja ajellaan kuiten 70-80 kilsaa niin aika kovalla voimalla nää vesipisarat pyöräriepua piiskaa. Osa meistä on maastoillessa huomannut että pari tuntia vesisateessa aiheuttaa ketjuille välittömän voitelutarpeen, tuon etupyörän roiskeet on aika paljon hellempää luokkaa mitä pyörä auton katolla vesisateessa kohtaa. Voisin kärjistää että kattokuljetuksessa rakkaat fillarimme on melkoisen painepesurin kohteena!

FoMoCo
02.08.2013, 22.35
Mullakin on yksi rengas räjähtäny ku jäi pakoputken eteen. Ei sit ajettu lenkkiä sillä reissulla....
Syötteelle ajoin 791km ja vesisadetta koko matkan pyörä katolla. Rasvasin ketjun kunnolla ennen reissua ja perillä heti uudet rasvat päälle. Mutta kai se vähän painepesurina toimii ku pyörä oli yhtä puhdas perillä ku mitä oli pesun jäljiltä lähdettäessä.

H. Moilanen
03.08.2013, 19.12
Muistattehan, ettei fillarilla peitetä auton takavaloja. Tai jos peitetään, laitetaan irtovalot.

Jukkis
03.08.2013, 19.40
Kuten linkeistä näkyy RideOnissa ei ole tuota ongelmaa kun siinä on valot. Ja kilpiteline eli kun hommaa sen kolmannen kilven, niin ei ole peitossa sekään :)

H. Moilanen
03.08.2013, 22.24
Kuten linkeistä näkyy RideOnissa ei ole tuota ongelmaa kun siinä on valot.

Näi o. Ongelma onkin lähinnä HangOnin ja muiden budjettiluokan telineiden kanssa. Tuli vaan mieleen muistuttaa asiasta, kun viikolla ajelin jokun tälläisen takavalot peittäneen pellen perässä. Eräänlaisia hazardeja tuli, kun ei vilkkuja näkynyt lainkaan.

Jukkis
03.08.2013, 22.54
Jep. Tosiaan nämä hinnat alkaen telineitä harrastavat eivät pätkääkään piittaa siitä, näkevätkö takanatulevat minne pyöräkuorma on mistäkin liittymästä kääntymässä tai onko ensinkään plus että rekisterikilpi ei näy minnekään. Tai sitten nämä veijarit eivät vain tunne tieliikennelakia :(

jalkkis
07.08.2013, 12.36
Jep. Tosiaan nämä hinnat alkaen telineitä harrastavat eivät pätkääkään piittaa siitä, näkevätkö takanatulevat minne pyöräkuorma on mistäkin liittymästä kääntymässä tai onko ensinkään plus että rekisterikilpi ei näy minnekään. Tai sitten nämä veijarit eivät vain tunne tieliikennelakia :(

Ja mikä metkointa, poliisi ei puutu asiaan.

pätkä
07.08.2013, 13.31

Peräänajokolarissa syyllisen selvittäminen voi myös olla mielenkiintoista, kun auton takavalot on peitetty.

JMW
07.08.2013, 18.55
Tuli nyt sitten tilattua tuo kehuttu HangOn 972-3, peräkärry kun jo löytyy. 99% ajasta kuljetan yhtä fillaria. Ainakin yöllä näkyy vilkut vaikka pari pinna olisi varjostamassa, eikä ainakaan lisäjarruvalo ei peity. Mahdolliset näkyvyysongelmat pitää ratkaista kun pääsee sovittamaan yhdistelmää. Jos joku ajaa perään sen takia, että yksi fillari takana, niin käynti optikolla voi olla aiheellista. Hinta toimitettuna 117€

m3z0
07.08.2013, 21.35
Itse tuli hankittua Thule Rideon 9503. Paikka kilville ja telineessä omat valot. Ainakin välttää peräänajot etteikö valot näy ja kissalanpoikien marinat ettei kilvet olisi näkyvillä. Uutenahan tuo värkki on melko kallis, mutta käytettynä saa melko hyvään hintaan

Sent from my iPad using Tapatalk

JMW
07.08.2013, 22.38
Itse tuli hankittua Thule Rideon 9503. Paikka kilville ja telineessä omat valot. Ainakin välttää peräänajot etteikö valot näy ja kissalanpoikien marinat ettei kilvet olisi näkyvillä. Uutenahan tuo värkki on melko kallis, mutta käytettynä saa melko hyvään hintaan

Sent from my iPad using Tapatalk
Onhan tuo hieno, mutta liian massiivinen omaan makuun. Jos jatkuvasti paikallaan, niin ei tarvitse sitä kilpeä siirrellä alvariinsa.

IncBuff
07.08.2013, 22.54
Hommaa kolmannen kilven niin ei tarvitse kilpeä siirrellä.

JMW
08.08.2013, 22.52
Tarvittaessa sitten lightboard esim. Maypole 251P n.20 € (ei vaan tule uutta riviä shift + enter näppäimillä)

jarith70
22.03.2018, 16.37
Ollut myös tarvetta parin pyörän kuljetukseen ja katolla tuntuisi jotenkin liian oudolle + suksiboksissahan kulkee näppärästi muutakin tavaraa.
Tässä on äkkiseltään hinta/laatu kohdillaan, Saksan Amazonista 200€ kotiin tuotuna (Y) Thule Euroride 940. Pistin tilaukseen...

https://www.amazon.de/Thule-940000-EuroRide-940-Anh%C3%A4ngerkupplungs-Fahrradtr%C3%A4ger/dp/B003DTL84C

jopolla
22.03.2018, 17.26
... Thule Euroride 940. Pistin tilaukseen...
https://www.amazon.de/Thule-940000-EuroRide-940-Anh%C3%A4ngerkupplungs-Fahrradtr%C3%A4ger/dp/B003DTL84C

Tuo on hyvä teline yhdelle pyörälle. Kahta pyörää siihen on vaikeaa saada mahtumaan ilman, että hinkkaavat pahasti toisiinsa. Nuo rengastukien kiskot ovat niin lähellä toisiaan. Omassa pyörässä joudun myös kääntämään sarvet ympäri, jotta saan pyörän pituutta tarpeeksi lyhyeksi. Mutta noin muuten olen kyllä ollut telineeseen tyytyväinen.

jarith70
24.03.2018, 18.54
Ai... Vaikka pyörissä on keulat erisuuntiin ?

jopolla
26.03.2018, 19.30
Ainakin niillä pyörillä millä itse oon testaillut, on kahden pyörän mahduttaminen todella hankalaa tai mahdotonta. Varmaan aika paljon pyöristä kiinni tosin. Ja tosiaan keulat erisuuntiin.

jarith70
26.05.2018, 21.00
Ainakin niillä pyörillä millä itse oon testaillut, on kahden pyörän mahduttaminen todella hankalaa tai mahdotonta. Varmaan aika paljon pyöristä kiinni tosin. Ja tosiaan keulat erisuuntiin.

No niin. Noin 1300 km tuli paria pyörää kuskattua ko.telineellä. Hyvinhän ne sinne sopi, emännän pyörän runko on XS ( maantie ) ja oma XL (cyclo ), ei ollut ongelmia mahtumisen kanssa.
Palikat luonnostaankin eri korkeuksilla, eivät siis ottaneet kosketuksia toisiinsa, eikä vaatinut sen kummempaa asettelua.

jopolla
26.05.2018, 21.13
Hyvä jotta toimi. Tosiaan oman täysjouston kanssa tuohon ei oikein muut pyörät lisäksi mahtuneet. Nykyään käytössä Thule VeloSpace XT 3 ja sen kanssa täpäri ja muut mahtuu hyvin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Reiska79
30.08.2018, 09.31
Itselläni myös asia ajankohtainen kun toisen lapsen pukkasi ja juuri laitoin XXL:n tarjouksesta suksiboksin tilaukseen, ihan perus-tavarankuljetukseen, kun vaunujen jälkeen ei enää juuri mitään konttiin mahdu. Näin ollen pitäisi hyvin palvelleille Proride:ille löytää tuuraajaa, peräkonttiin kiinnitettävistä telineistä. Ketjun alun lukaisseena tuo Euroride voisi asiansa ajaa, kun kahta pyörää kerralla (omat ja emännän plussat ja/tai maantiepyörät) olisi tarkoitus kuskata. Toki lisäpyörät plussaa, mutten usko että enempää tässä vaiheessa tarvitsee mukaan. Onko vahvoja näkemyksiä muista hyvistä vaihtoehdoista, vai laitanko vain tuon tilaukseen? Autona isohko farkku.

H. Moilanen
30.08.2018, 11.41
Euroride tai Rideon. Ota kumpi vaan, mutta ota kolmen pyörän malli, vaikka pääsääntöisenä tarkoituksena onkin vain kahden pyörän kuskaaminen. Noiden telineiden lastaaminen täyteen edellyttää usein taiteilua, sovettelua, pyörien säätämistä jne kevätjuhlaliikkeitä. Kolmen pyörän telineessä keskimmäisen paikka jää tyhjäksi ja lastaaminen huomattavasti joutusampaa.

Euroriden kourien asettelu voi olla tuskaista - riippuen kuskattavien pyörien runkojen muodoista. Siksi Rideon vaihtoehtona.

ikispessu
05.08.2019, 11.26
Onko nuo kaikki koukkuun laitettavat telineet sellasia joissa pyörä enemmän tai vähemmän heiluu ja kolhiintuu vaikka sen mustekaloilla yrittää köyttää vai onko sellaisia jossa pyörä on tulevasti paikallaan ilman ylimääräisiä naruja/nauhoja?

F. Kotlerburg
05.08.2019, 11.38
Onko nuo kaikki koukkuun laitettavat telineet sellasia joissa pyörä enemmän tai vähemmän heiluu ja kolhiintuu vaikka sen mustekaloilla yrittää köyttää vai onko sellaisia jossa pyörä on tulevasti paikallaan ilman ylimääräisiä naruja/nauhoja?Ei ja on.

Kanuuna
05.08.2019, 12.17
VeloCompact ei ainakaan paljoa heilu.

ikispessu
05.08.2019, 12.58
VeloCompact ei ainakaan paljoa heilu.

tuosta oli näköjään mainintaa testissäkin ja negatiiviset puolet olivat minulle merkityksettömiä. Pistän tämän harkintaan. Kiitos vinkistä.

Ohiampuja
11.08.2019, 19.39
Omassa Thulen telineessä ne runkokiinnikkeet ovat suorassa. Eli sloupatussa rungossa etupyörä tulee tosi lähelle maata. Ja jossain töyssyssä se voi napata maahan. Porasin toiseen aisaan uudet reiät 70 mm alemmas, joten nyt rengas nousi hienosti ylös päin.

Mutta tuo kannattaa tarkistaa varsinkin pitkien joustokeulojen kanssa.

FP3
11.08.2019, 19.56
Ei ja on.
Thule ei heilu yhtään eikä mihinkään suuntaan. Suosittelen.

JiiPee
12.08.2019, 12.40
Parin viikon ajan fillarit kökötti Thulen euroway 921:n päällä. Kaksi pluskoon maasturia ja kyllä hinkkasi toisiinsa ja kovasti olivat pölyssä ja märkiä välillä.
Vielä nuo ovat toimintakuntoisia mutta koville nuo joutuu.

kovinhidas
12.08.2019, 13.38
Siirryin jo vuosia sitten pyörien kuljettelusta peräkurassa pois, siirryin kattotelineisiin. Pystyperäinen auto vielä korosti tuota kokoaikaista takakoukkusijoituksen aiheuttamaa hiekkapesuefektiä.

Kokemukseni mukaan normifarkun katolle mahtuu keskileveä suksiboksi ja kaksi thulen telineissä olevaa pyörää samaan aikaan.

Kiinnitys-/irroitusvaivan olen laiskana ratkaissut sillä, että kattotelineitä en poista ikinä. Ne ovat kiinni kattokaiteissa ja myydään sitten aikanaan auton mukana. Fillaritelineet asennan keväällä ja poistan syksyllä, siinä ajassa kiinnityssysteemi ei ehdi hapettua avaamiskelvottomaksi. Suksiboksi asuu autokatoksen sisäkatossa ja lasken sen thulen kampihissillä käyttöön vain tarvittaessa.

Toki kattotelineet voi nostaa kattoon suksiboksin mukanakin. Tai kantaa varastoon. En viitsi.

Anteeksi, jos joku pitää tätä spämmäyksenä ja ot:nä, mutta onhan mukana kokemukseni perätelineistä. Ei koskaan enää sellaista.

Ohiampuja
12.08.2019, 14.46
Noin minäkin ennen toimin. Mutta nyt kun pyörän kuskailutarve on satunnaista, ehkä 3-5 kertaa vuodessa niin se peräkoukkuteline on varsin käytännöllinen. Siis yhden pyörän kuljetukseen...

PeZu
15.08.2019, 11.35
Itse mennyt Bilteman kympin peräkoukku telineellä, hyvin menee ainakin yksi pyörä siinä :)

harald
10.09.2020, 00.09
Kannattaa vähän katsoa miten asettaa pyöränsä telineeseen, ettei rengas ole pakoputken kohdalla
https://i.ibb.co/Vx4YCW3/20200909-223528.jpg (https://ibb.co/ZSDzg6N)

PMoi
10.09.2020, 08.04
Eli näitä lämpösuojia ei turhaan ole tarjolla (lisävarusteena):

https://www.hubauer-shop.de/images/product_images/original_images/82722406792_C_0.jpeg

F. Kotlerburg
10.09.2020, 09.42
Kunnon telineellä ei tartte.

PeZu
16.09.2020, 14.39
Facesta luin maastopyöräryhmästä että joku oli hajottanut hiilikuituvanteen samalla tavalla. Kuumana käy!

PMoi
16.09.2020, 18.02
Millainen mahtaa olla dieselin nokiloukun puhdistuspolton aikaansaama pakokaasulämpö?

harald
16.09.2020, 18.14
Tuossa minun tapauksessani nimenomaan diesel ja DPF. Moottoritietä ~40 km, maantietä ~30 km.

vihtis83
16.09.2020, 18.39
Millainen mahtaa olla dieselin nokiloukun puhdistuspolton aikaansaama pakokaasulämpö?

Henkilöautoista en tiedä mutta raskaassa kalustossa hiukkasloukun kohdalla pakokaasun lämpötila saattaa olla yli 500 astetta, jonkun verran se siitä jäähtyy ennen kuin tulee putken päästä ulos mutta kuumaa se sielläkin on.