PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lennot Roomaan - minne pyöräilemään?

janneko
10.07.2013, 17.05
Moi,

Lennot varattu ex tempore Roomaan syyskuun lopulle. Viikko Italiassa. Minne kannattaa mennä maastopyöräilemään? Mielellään 4h kauemmin ei saisi siirtyminen Roomasta kestää. Vaihtoehtoja joita on mietitty tähän mennessä: Abruzzo ja Toscana. Onko tuolla Keski-Italiassa mitään pyöräilypaikkoja, joissa olisi vuokraamoja runsaasti, pyöräturisteja jne. Arvostetaan nättejä maisemia, hyvää ruokaa ja nättejä pieniä paikkoja. Tavoite on siis vältellä isoja kaupunkeja kuin ruttoa, niitä on tarpeeksi nähty Italiassa aikaisemmilla matkoilla.

okahkonen
10.07.2013, 17.28
Tuosta nyt pääsee vaikka mihin. Kunhan vältät Rooman keskustan, hyvää pyöräilyä löytyy vaikka millä mitalla, ja Italiassa yleensä vuokraamotkin on kunnossa. Valitettavasti kertovat huonosti itsestään netissä, mutta kun bongaat itsellesi sopivan hotellin, he yleensä osaavat auttaa pyörien kanssa. Tai sitten voit kokeilla Rentalbikeitaly.comia.

Itse olen ajanut mm. Laziossa, Abruzossa ja Toscanassa. Laziossa olin viime vuonna Fiuggi nimisessä kylässä. Mukavaa kumpuilevaa maisemaa ja kivoja tietä. Abuzzossa olen ajellut pari päivää Pescarassa. Mieleen on jäänyt että kaupungista oli ikävä ajaa ulos, mutta kukkulat heti kaupungin takana ovat mitä mainiointa pyöräilymaastoa, rauhallisia teitä riittää mielin määrin. Roomasta Pescaraan matkalla taitaa muuten sijaita myös kuuluisa Blockhausin nousu.

Toscana tuskin kaipaa esittelyjä, ja tuohon aikaan siellä ei pitäisi turistejakaan olla aivan mahdottomasti. Chiantin seutu on mahtavan kumpuilevaa, ja poljettavaa löytyy niin asfaltilta kuin hiekkateila (L'Eroica). Esim. Radda in Chianti on loistava base - matkaa tosin alkaa kertyä jo jonkin verran Roomasta. Seuraava reissu itsellä suuntautuu Montepulcianon seudulle, perustuen auton ikkunasta tehtyyn visuaaliseen havainnointiin alueen sopivuudesta maantiefillarointiin.

Italiassa (kunhan ei mene Gardalle eikä Venetsiaan) ruoka ja juomapuoli on kaikkialla kunnossa. Semmoinen käytännön vinkki kohteen valintaan, moottoritiellä matka taittuu varsin rivakasti, helposti toistasataa kilometria tunnissa, mutta pikkuteillä matkanteko on huomattavasti verkkaisempaa, helposti jää semmoiseen 50 kilsaan tunnissa. Eli etäisyyden lisäksi on hyvä olla tietoinen etäisyydestä moottoriteihin.

janneko
11.07.2013, 12.37
Onko kellää kokemusta Maremman alueesta?

okahkonen
11.07.2013, 18.13
Oon joskus ajanut Sienasta Grossetton kautta Roomaan, ja mielikuva on et toi Maremman seutu ei erityisemmin säväyttänyt. Mut siis kokemusta vain auton ikkunasta käsin. Jotain maastopyöräilyä kai siellä on ainakin, ja varmasti maantiellekin sopivaa seutua, mutta kun naapuri maakunnissa fillarointi vielä parempaa, miksi mennä Maremmaan? No, toivottavasti joku kumoaa mun huonoon tietoon perustuvat ennakkoluulot :)

Ski
11.07.2013, 22.10
Junalla Arezzoon ja siellä majoittumaan Badia di Pomaio nimiseen paikkaan. Siitä pääsee ajeleen maasturilla pitkin Potia ja Lignanon kukkuloita. Molemmat lähempänä 1000m. On myös asvalttia tarjolla. Casentinon laakso tai sitten ajele Cortonaan tai Sienaan.

janneko
15.08.2013, 07.33
Päätettiin sitten kuitenkin että mennään Toscanan Luccaan pääasiassa sen takia että kaupungissa on pyörävuokraamoja.

Talisker
15.08.2013, 10.55
Lucca on hyvä valinta.
Sieltä pääsee hyville reiteille ja itse kaupunkikin on viehättävä.

Esa S
15.08.2013, 11.07
Päätettiin sitten kuitenkin että mennään Toscanan Luccaan pääasiassa sen takia että kaupungissa on pyörävuokraamoja.

Käykää ajamassa MM-kisareittejä, ja/tai katsomassa kisoja.

Ajoin viime kesänä miesten maatieajoreitin Luccasta Firenzeen (en kaikkia kierroksia perillä :D). Mukavia "pikku" mäkiä puolimatkan paikkeilla. Talisker valitsi tuona päivänä Firenze-sightseeingin :)

Samuli
15.08.2013, 11.57
Tuossa pari reittiä http://www.granfondomondialetoscana2013.com/en/percorsi/

okahkonen
16.08.2013, 00.39
Lucca on varmasti hyvä paikka, paitsi et ihan helkutin kaukana Roomasta. Perustelut sen sijaan hieman ontuvat; eihän Italiassa ja varsinkaan Toscanassa muuta olekaan kuin pyörävuokraamoita. Paikoin tosin huonosti netissä. Koita googlata paikallisella kielellä, tai vielä helpompi kysy hotellista - osaavat varmasti auttaa.

Mutta kuten sanottu, Luccakin varmasti hyvä paikka, mutta logistiikka kaikkea muuta kuin optimi.

janneko
16.08.2013, 08.43
Kyllä vaan tuppaa olemaan niin että nettisivuja ei ole kuin isompien kaupunkien pyörävuokraamoilla. Ei viitsi ottaa sitä riskiä, että jää ilman pyörää. Esim. edellisellä Val Gardenan reissulla oltiin pari päivää välissä Bolzanossa ja vaikka kyseessä aika iso kaupunki, niin siellä ei ollut yhtään vuokraamoa mikä oli aika iso pettymys. Luccaan on ihan hyvät yhteydet junalla. Junalla Roomasta reilu 3h.