Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Photokromiset ajolasit

HXX1100H
09.07.2013, 08.49
Ajolasien kanssa on pieni haaste löytää sellaiset jotka toimisivat saman lenkin aikan vaihtelevissa olosuhteissa : aurinkoista /hämärää. Onko kokemuksia photokromisista laseista tai joistain laseista joihin voi helposti vaihtaa eri linssejä. Vai jatkanko nykyistä tapaa ottamalla ainakin parit eri lasit mukaan. Jos tästä on jo ketju olemassa niin ohjatkaa sinne :).

miku80
09.07.2013, 09.20
Kyllä ite oon ollu ihan tyytyväinen omiin shimanon ja enduran photokromaattisiin ajolaseihin ja edullisiakin ovat vielä olleet.. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33193-Ajolasit tuolla juttua ajolaseista..

mutanaama
09.07.2013, 10.30
Mulla on Jawbonet tarkkuuksilla, ja käytössä en ole huomannut mitään metsästä aukealle tai toisinpäin siirtymiseen.

VesaP
09.07.2013, 10.53
Eipä omilla Oakleyllä kyllä pahemmin ole ollut tarve linssejä alkaa vaihtelee KESKEN lenkin. :eek:

Jos välttämättä haluat vaihtaa linssejä ajaessa, Oakleyn Fast Jacketeissa se linssinvaihto käy noin 2sec/linssi. Ja saa myös ehjänä tuon proceduurin tehtyä kätevien pikalukkojen ansiosta.

Edit: No, ehkä tuo 2 sec oli turhan hieno arvio, mutta halusin tuoda ilmi että linssin vaihto onnistuu sekunneissa kuitenkin tuossa mallissa ainakin. :)

H. Moilanen
09.07.2013, 11.23
Oakleyn Persimmon -värinen linssi toimii kirkkaalla auringonpaisteella ja pilvisellä kelillä. Racing Jackettiin (aikaisemmin Jawbone) linssi vaihtuu kyllä tarvittaessa äkkiä.

Forokromaattisissa linsseissä on sellainen ominaisuus, ettei värin vaaleneminen tapahdu sekunneissa. Auringosta hämärään siirtyminen saattaa aiheuttaa tilapäistä haittaa.

HXX1100H
09.07.2013, 11.38
Eipä omilla Oakleyllä kyllä pahemmin ole ollut tarve linssejä alkaa vaihtelee KESKEN lenkin. :eek:

Jos välttämättä haluat vaihtaa linssejä ajaessa, Oakleyn Fast Jacketeissa se linssinvaihto käy noin 2sec/linssi. Ja saa myös ehjänä tuon proceduurin tehtyä kätevien pikalukkojen ansiosta.

Edit: No, ehkä tuo 2 sec oli turhan hieno arvio, mutta halusin tuoda ilmi että linssin vaihto onnistuu sekunneissa kuitenkin tuossa mallissa ainakin. :)

Sorry.. hieman tarkennusta : Hieman erikoisesta unirytmistäni johtuen lähden fillarilla arkisin töihin 04:30 ja kotiin 14 :00 (työaikani 6-14 :) . Aamuisin voi olla sumua/ usvaa jolloin tarvitaan kirkkaita linssejä ja päivällä taas aurinko voi paistaa täydeltä laidalta.

Lisäksi ajelen joskus ns. pitkiä lenkkejä (pisin 370 km) esim. Kantvik - Töysä , lähtö illalla klo 19 ja perilla seuraavana aamuna klo 09:30.

Seteh
09.07.2013, 11.40
Mulla on Rudy Project Rydoneissa yksinä linsseinä fotokromaattiset harmaat linssit. Toimii hyvin aurinkoisella ja pimeällä, mutta pilvisellä säällä menevät mielestäni liian tummiksi. Siksi käytänkin noita nykyään lähinnä jos lenkillä on (tai lenkin aikana tulee) pimeää/hämärää. Muuten on joko ruskeat (aurinkoiselle) tai oranssit (pilviselle) peruslinssit.

Kemizti
09.07.2013, 13.35
Oakleyn Persimmon -värinen linssi toimii kirkkaalla auringonpaisteella ja pilvisellä kelillä. Racing Jackettiin (aikaisemmin Jawbone) linssi vaihtuu kyllä tarvittaessa äkkiä.

Forokromaattisissa linsseissä on sellainen ominaisuus, ettei värin vaaleneminen tapahdu sekunneissa. Auringosta hämärään siirtyminen saattaa aiheuttaa tilapäistä haittaa.

En täysin allekirjoita tuota hitautta, ainakaan omissa Specialized adaptalight -linssillä varustetuissa laseissa.. harvoin, jos koskaan on (edes alikulkuun tjsp.) ajettaessa niin äkkiä maisema "pimentynyt" että jotain haittaa olis ollu..

miku80
09.07.2013, 13.49
^ ei ole itelläkään moisia ongelmia ollut, että härinnyt olisi.. Joskus kun on suorasta auringon paisteesta sukeltanu metsään niin on sen sekunnin ottanut, että linssit pääsee oikeeseen sävyyn mikä on varmasti nopeampaa toimintaa kuin, että alkaisi linssejä vaihtamaan..

PatilZ
09.07.2013, 13.55
Ostin 2011 äärettömän/törkeen halvalla (oliko 20 €?)Probikekitistä Proracen fotokromaattiset ajolasit. Nyt kolmatta kesää mennään ja olen tyytyväinen. Se, että samoilla laseilla mennään oli valoisaa tai pimeää, on niin iso plussa, että en luopuisi. Kaksi kertaa on ollut Vätternrundanilla lähtö puolen yön aikaan ja ilman fotokromaattisia linssejä, olisi pitänyt ensimmäisenä vuonna vaihtaa linssejä tai laseja kesken matkaa. No thanks. Mainitsemassani puodissa näytti olevan kohtalaisen halpoja fotokromaattisilla linseillä varustettuja ajolaseja nytkin myynnissä. Sopiiko ne sitten nenälle onkin sitten arpapeliä.

H. Moilanen
09.07.2013, 14.34
En täysin allekirjoita tuota hitautta, ainakaan omissa Specialized adaptalight -linssillä varustetuissa laseissa.. harvoin, jos koskaan on (edes alikulkuun tjsp.) ajettaessa niin äkkiä maisema "pimentynyt" että jotain haittaa olis ollu..

^ ei ole itelläkään moisia ongelmia ollut, että härinnyt olisi.. Joskus kun on suorasta auringon paisteesta sukeltanu metsään niin on sen sekunnin ottanut, että linssit pääsee oikeeseen sävyyn mikä on varmasti nopeampaa toimintaa kuin, että alkaisi linssejä vaihtamaan..

Linssi pysyy esim. sisätilohin tultaessa joitakin minuutteja tummana. Laseilla kyllä näkee, koska silmä mukautuu. Linssin väristä riippuu, täytyykö hämärään mennessä oikeasti odottaa linssin vaalentumista vai näkeekö tummalla linssillä. Googlesta lisätietoa fotokromaattisen linssin toiminnasta.

Heikki Vierelä
09.07.2013, 20.33
+1 noille Proraceille!

Vieläköhän niitä sais, kun on toinen sanka melkein poikki, täytyypä tutkia ja ottaa ainakin kahdet jos vielää jostain löytyy.

Jani Mahonen
10.07.2013, 00.03
Fotokromaattiset linssit ovat mulle nykyään must: samoilla laseilla mennään kesät, talvet ja yöllä ja päivällä. Mikä sen helpompaa? Myös sään muuttuminen kesken lenkin ei haittaa, eikä pitkäksi venähtänyt mtb-lenkura jos (lue: kun) hämärä yllättää.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

hannupulkkinen
10.07.2013, 01.09
Minulla oli vuosia fotokromaattiset yleislasit. Muuten hyvät, mutta tummuivat talvella pakkasella pilvisinäkin päivinä ja eivät koskaan oleet aivan kirkkaat, joten hämäränäkö heikkeni. Nyt olen ollut kaksilla laseilla, mutta hommaan kyllä ajolasit vahvuuksilla fotokromaattisena kunhan tästä rikastun.

Kontti
10.07.2013, 01.13
Rudy Projectin fotokromaattisille Racing Red värisille voisin antaa suosituksen.
Pimeään mulla ihan kirkkaat, ja sitten löytyy peililasit vielä (jäätikkölaseja lukuunottamatta) vähäisimmällä valoläpäisyllä.
Aika harvassa on tilanteet, jossa joutuu laseja vaihtelee. Vätternillä voi pyöräillä Racing Redeillä läpi yön, ja lähinnä ulkoasusyistä vaihdan peililasit kirkkaina päivinä.
Eipä ole käytännön ongelmia ollut minkäänlaisen hitauden kanssa. Varmaan sitä on olemassa, en vain ole huomannut.

pööräilijä
10.07.2013, 01.42
Suosittelen kanssa tän tyyppisiä laseja :) Ostin pari vuotta sitten Oakleyn Jawbonet taivaan sinisenä vihreiden kaveriksi... No sinisiä oon vaan käyttänyt, koska noiden linssien mukautuvuus on tosi hyvä. Yhden kerran on tänä vuonna toi "hitaus" aihettanut ongelmia, kun Bernin XCO-radalla lasketiin tosi kirkkaasta tosi synkkään metsään. Ekan bermin joutu ajaan ulkomuistista... Tokaan ne olikin jo taas kirkkaat. Suomessa ei vastaavaa ole käynyt, onko täällä vähemmän kirkasta, aurinko eri kulmassa, vai mikälie syynä. Linsseihin on nyt 2vuoden aikana tullut jonnin verran naarmuja. Vuoden päästä saa varmaan ostaa jo jotkut muut :) Radarlockit photokromaattisilla linsseillä :) Ja ei noi loppupeleissä kovin kalliita oo, laskee vaikka tuntia kohden kulua, niin tulee hyvä mieli :)

HXX1100H
10.07.2013, 07.53
Kiitoksia hyvistä vastauksistanne :) Rudy voisi olla minulle hyvä vaihtoehto koska talvisin hiihdän myös murtsikkaa. Täytyykin kartoittaa liikkeet joissa voi käydä tarkemmin tutustumassa .

Hääppönen
10.07.2013, 11.13
Komppaan "Kontin" näkemystä! Viisi vuotta ollut Rudy Rydonit käytössä (talvisin toimii hiihtäessä hyvin) ja hiljattain onnistuin laseja puhdistaessani murtamaan linssin kiinnityskorvakkeen. Uusiksi linsseiksi otin Racing Redit ja erottelu hyvää tasoa varjoiseen/pimeään kohtaan ajaessani. Ja myös Rudy Rydonien linssien vaihto onnistuu hetkessä. (Laseja ja linssejä löytyy mm. Bike24:sta http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=4429;page=3;m enu=1000,5,67;mid=46 ja http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=3167;page=3;m enu=1000,5,67;mid=46) Muista laseista en tiedä, mutta Rudyjen yksi erittäin hyvä ominaisuus on "nenäklipsin" nopea säätömahdollisuus. Maastoajoon/hiihtoon käänän klipsit niin, että jää reilusti etäisyyttä silmiin, jolloin linssit eivät höyrysty kovin helposti. Maantiellä taas linssit lähelle silmää, ettei itikat mahdu yläreunan puolelta silmiin.

Heikki
10.07.2013, 13.06
Laseja ja linssejä löytyy mm. Bike24:sta.

Mutta mikäli tarve on saada Rudy Rydonit omilla vahvuuksilla, kannattaa käydä Sanomatalossa (Helsingin Katse / Urheilulasit). Ovat hieman arvokkaat, mutta silti olen ollut omiini tyytyväinen.

adrianus
11.07.2013, 01.23
Mulla on Oakley Radarit VR50 -linsseillä ja hienosti toimivat. Pidän niitä myös vesisateella töihin ajaessani. Lenkeillä ei oikein edes huomaa sitä tummuuden muutosta. Jotenkin tuntuu, että koko ajan on just sopivan kirkasta.

H. Moilanen
11.07.2013, 09.47
http://www.julbousa.com/performance/trail/

Näillä tuli ajettua tämän vuoden Yö-Pirkka. Linssi ei mene täysin kirkkaaksi, mutta ruskeansävyisenä pieni tummuus ei haitannut yöllä vesisateessa.

random5
24.07.2013, 13.49
Onko Enduran Mulleteista kokemuksia? Eivät ole ainakaan hinnalla pilattu ja kaupan päälle ihan hyvän näköisetkin: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51325

paaton
07.03.2016, 17.22
Verkkokauppa.comissa olisi Oakley Radar Parth Photochromic laseja sopivaan hintaan.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29912/fncfn/Oakley-Radar-Path-Photochromic-valkoinen

Olisivatko nämä toimivat?

Liikuva shikaani
07.03.2016, 18.02
Itse hommasin nämä http://www.outnorth.fi/julbo/venturi-zebra-light-fire ja muutaman pilvisen lenkin perusteella olen tyytyväinen, ongelmani nimittäin on ollut juurikin vähemmässä valossa toimivien aurinko/ajolasien löytäminen. Näillä näen eikä tunnu edes huurtuvan vaikka pysähtyy. Sitä en tosin vielä tiedä miten toimii auringon paisteella siirryttäessä hämärään metsään eli kuinka nopeasti vaalenee.

Plus
07.03.2016, 18.17
Photokromisia linssejä on varmaan joka lähtöön, mutta ainakin Brown Transitions[emoji769] -linssit on sellaiset linssit joilla pärjää pilkkopimeässä ja keväthangilla. Ovat sisätiloissa aivan kirkkaat.

RXsportista oon tilannu parit Oakleyt vahvuuksilla noilla linsseillä...

JPK-works
07.03.2016, 19.36
Verkkokauppa.comissa olisi Oakley Radar Parth Photochromic laseja sopivaan hintaan.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29912/fncfn/Oakley-Radar-Path-Photochromic-valkoinen

Olisivatko nämä toimivat?

varmasti pärjää pyöräilyssä kaikilla keleillä. Keväthangilla auringossa voi kaivata tummempaa, mutta muuten riittää varmasti.

paaton
07.03.2016, 20.20
Näyttäisikö maailma paremmalta normaaleiden lasien kautta katseltuna, eli häviänkö jotain, jos valitsen nämä itsestään tummuvat linssit? Tosin saahan tuohon radart parthiinkin vaihdettua normaalit linssit, mikäli niin haluaa.

Verkkokaupasta näyttäisi löytyvän myös oakleyn flack jacket mallia.

golfer
07.03.2016, 20.55
En tiedä tuosta photocromaattisuudesta mitään, mutta itse hylkäsin sen vaihtoehdon metsäpoluille luettuani englanninkielisiä foorumeita. Tämä menee nyt hieman ohi aiheen, suokaa anteeksi..
Heittäisin sinulle Paaton nyt toisen vaihtoehdon
https://www.sunglasses-shop.fi/oakley/radar-ev/ter%C3%A4s-oo9208-13/49702.aspx
Kyseessä siis pyöräilyyn suunnitellut Oakleyn korkeammat EV-mallit kuin perus Radarit. Pahoittelen myös vähäistä kokemustani EV:stä, mutta syksyllä ehdin joitain lenkkejä heittämään Radar EV-laseilla Trail Prizm-linsseillä höystettynä. Hassut linssit, itse vierastan amberia sävyä, mutta tässä ne jotenkin toimi. Kuten sanottu, mielipidettä vielä vaikea sanoa, mutta todella hyvä erottuvuus maastossa.
Sitten itse asiaan. Tuo perus Radarin ongelma on siinä, että vaikka hiton hyvä onkin, niin on myös herkempi huurtumaan kuin tuo korkeampi EV-malli. Molemmat ovat todella istuvat, vaikka ei hitto vie pese ikivanhoja Oakleyn Pro M-frame rillejäni istuvuudessa, jotain se Made in USA siinä merkitsee? On tuossa Racing jacketitkin, mutta niissä linssi vetää nopeemmin huuruun kuin Semir Ben-amorin visiiri kaukalossa, jos niillä lähdetään maastoa ajamaan. Golfbägissä asuu Fast jacketit ja niiden nopea linssinvaihto-ominaisuus on hyvä, mutta hieman liian raskaat maastoon eli kunnon hiessä tippumisvaara ollut parilla kokeilukerralla.

paaton
07.03.2016, 21.07
Kiitti. Kuulostaa siltä, että säästin juuri yhden kierroksen laseissa. Huurtuvat blizit jo löytyykin hyllystä.

Velogi
07.03.2016, 22.34
Itse olen kanssa ollut erittäin tyytyväinen Plusin mainitsemiin Oakleyn Brown transition linsseihin, nehän on mulla päässä kaikilla videoilla -tuolla laseista lisää juttua: https://youtu.be/L7RnW3YoxnU

Jani73
07.03.2016, 22.43
En tiedä tuosta photocromaattisuudesta mitään, mutta itse hylkäsin sen vaihtoehdon metsäpoluille luettuani englanninkielisiä foorumeita.

Mulla on rudy projectin photocromaattiset lasit, ei mitkään kovin tummat. Olen käyttänyt niitä jopa pimeäajossa ja toimii mainiosti. En sitten tiedä mitä ongelmia metsässä ajo muka toisi niihin.

paaton
07.03.2016, 23.06
Mulla on rudy projectin photocromaattiset lasit, ei mitkään kovin tummat. Olen käyttänyt niitä jopa pimeäajossa ja toimii mainiosti. En sitten tiedä mitä ongelmia metsässä ajo muka toisi niihin.

Metsässä kontrasti on välillä tosi jyrkkää. Sellainen kiva kuusikon välistä vilkkuva auringonpaiste saattaa olla aika hankala automaattilaseille.

golfer
07.03.2016, 23.16
Oletteko huomanneet photocromaattisilla linsseillä eroa perus kirkkaisiin pilvisellä/hämärällä? Jossain valiteltiin, että ne aina vähän tummentaa, siksi hylkäsin ne vaikka pitkään ostoskorissa roikkui..
Päädyin korvaamaan "itsestäänsäätyvät" linssit Oakleyn kirkkailla ja G30/Prizm Trail. Ja ei niitä pirukaan koko ajan vaihtele, joten oltava omissa sangoissaan vuoden aikojen mukaan. Maantielle onkin sitten noita tosi tummia ja ihmettelen aina kun joku pystyy niillä metsässä ajamaan. Jos pitäisi yksi ja ainut linssi valita Oakleyltä joka lajiin ja tilanteeseen Suomen oloissa, niin kyllä se olisi ehdottomasti G30. Mutta se on oma mieltymykseni.
http://www.golfalot.com/Portals/0/imageszoneoakley/g30comp730.jpg
Onko photocromaattisia linssejä muita kuin mustan sävyjä? Kontrasti on mielestäni huonoin mahdollinen harmaan sävyisissä linsseissä.

mutanaama
07.03.2016, 23.20
Metsässä kontrasti on välillä tosi jyrkkää. Sellainen kiva kuusikon välistä vilkkuva auringonpaiste saattaa olla aika hankala automaattilaseille.
No ei todellakaan ole. Talvella juuri auringonlaskun jälkeen tahtovat olla hetken liian tummat, mutta muuten en ole kymmenen vuoden aikana ongelmaa havainnut.

golfer
07.03.2016, 23.37
Nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita ja uskon photocromaattisten olevan myös omille silmille liian tummat väärässä kohtaa. Tuolta löytyi jotain lähdettä tuohon aiempaan kysymykseeni
http://www.bikeradar.com/gear/category/accessories/eyewear/sunglasses/product/review-rudy-project-rydon-impact-x-34786/
Rudyn Photocromic päästää valoa 78 % maksimissaan läpi
Oakleyn Photocromic päästää valoa 66 % maksimissaan läpi
Kirkkaat linssit päästää valoa 90 % läpi

Plus
07.03.2016, 23.53
Brown Transitions -linsseissä läpäisevyys taisi olla n. 95%, hämärässä ja sisätiloissa eivät eroa normaaleista silmälaseista mitenkään.

Transitions on siis pelkkä linssivalmistaja, jonka tuotteita saa vaikka minkä valmistajan pokiin.

Transitions VI Lenses - are 95% LT ( light transmission ) to 12% ( activated ) in grey and a little less for brown (15%). These are prescription lenses, can come in polycarbonate and fit a wrap frame. As long as your prescription is not too strong. The activation also varies with the amount of UV rays and the temperature. UV makes them dark and warmth / heat is the energy used to change the photochromic molecules back to clear. so depending on the combination of the two is the tint you get. simple!

As stated previously Transitions lenses ( as worn in prescription glasses ) are clear indoors and at night. They transmit up to 95% LT ( light transmission) with an anti reflective coating. They look and function as a clear lens at night and indoors. FYI Regular clear lenses do not transmit 100% LT, it normally around 96% to 98% depending on the material. Polycarbonate does block a little more light than other types of lens material.

brilleaux
08.03.2016, 14.24
Onko kellään kokemuksia Wallevan linsseistä Oakleyn laseihin? Täyttä jaskaa vai toimivat?
http://www.walleva.com/index.php?route=product/product&product_id=1052

Viineri
08.03.2016, 14.37
Mun kokemuksen mukaan photokromaattiset linssit aina tummentaa vähän.

Toimivat todella hyvin, kun välillä kirkasta ja välillä ajaa vaikka tiheämmässä metsässä.

Sen sijaan Marraskuun cx-lenkille ovat liian tummat, olen hommannut kirkkaat linssit tuohon käyttöön.

Mulla joku Rydyn malli.

Osin voi liittyä myös ikään, eli nuoremmalla ei välttämättä häiritse niin paljoa.

Nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita ja uskon photocromaattisten olevan myös omille silmille liian tummat väärässä kohtaa. Tuolta löytyi jotain lähdettä tuohon aiempaan kysymykseeni
http://www.bikeradar.com/gear/category/accessories/eyewear/sunglasses/product/review-rudy-project-rydon-impact-x-34786/

JackOja
08.03.2016, 14.41
Mun kokemuksen mukaan photokromaattiset linssit aina tummentaa vähän.

Osin voi liittyä myös ikään...

Tai sitten voi liittyä siihen, että linsseissä on eroja?

...

Brown Transitions -linsseissä läpäisevyys taisi olla n. 95%,

stenu
08.03.2016, 16.18
Pinnoittamattoman "kirkkaan" linssin valonläpäisy on noin 90%. AR-pinnoitetun kirkkaan linssin valonläpäisy on pinnoitteen laadusta riippuen n. 97-99%. Ihan uuden Transitions-linssin valonläpäisy on sen 95% silloin, jos linssissä on AR-pinnoite. Jos ei ole, silloin läpäisy on noin 85%. Transitions-linssit ja useimmat muutkn tummuvat linssit rupeavat keräämään jäännösväriä itseensä pikkuhiljaa käytön myötä ja vuoden ahkerassa käytössä olleet lasit ovat vaaleimmillaan muutamia prosentteja tummempia kuin ihan uutena.

Perus Transitions-pinnoitteiden värit ovat harmaa, vihreä ja ruskea. Urheilulaseissa näitä yhdistetään usein eri värisiin pohjaväreihin, esm. Oakleyn Persimmon Photochromic, jossa pohjaväriltään oranssiin linssiin on yhdistetty harmaaksi tummuva Transitions-pinnoite, jolloin tummana linssi on vähän epämääräisen harmaanruskea.

Tummuvien linssien kanssa kannattaa pitää mielessä se, että suurimman osan tummumisesta aiheuttaa näkymättömien aallonpituuksien UV-säteily, vanhemmissa tummuvissa pelkästään. Tummumisen määrä ei siis ole sidottu näkyvän valon määrään. Uusimmissa tummuvissa tekniikoissa kuitenkin näkyvän valon siniset aallonpituudet vaikuttavat tummumiseen jonkin verran (n. 10-15%).

Lämpötila vaikuttaa tummuvien linssien tummumismäärään myös aina jonkin verran (tummuvat kylmässä enemmän ja lämpimässä vähemmän), vanhempien sukupolvien perus-Transuihin enemmän, uudempiin vähän vähemmän. Löytyy myös muiden valmistajien tummuvia pinnoitteita, joista osa on urheilukäyttöön huonompia kuin Transitionit ja osa parempia. Urheilulasivalmistajien käytössä on myös esimerkiksi punaoranssin kautta punaruskeiksi tummuvia pinnoitteita esim. Bollen Modulator Rose -linssit, joissa on myös punertava pohjaväri ja Rudy Projectin Photochromic 2 Red (ei pohjaväriä eli vaaleana lähes kirkas).

Ongelmallisin valo tummuville linsseille on viileämmällä kelillä matalalta tuleva vastavalo. Silloin käytännössä kaikkien tummuvien linssien kanssa tulee välillä blackout-ilmiö eli linssi voi hetkittäin tuntua läpinäkymättömän tummalta. Silloin pieni katselukulman muutos auttaa. Tämän, kun pitää mielessä, niin hyvät tummuvat linssit ovat ihan hyvä kompromissiratkaisu, jos ei halua tai ei voi vaihdella linssejä. Mutta se tosiaan kannattaa pitää mielessä, että tummumisvärejä, -tekniikoita ja niiden valmistajia on useita, joten se että yksi ei ole tuntunut hyvältä, ei tarkoita että mikään ei olisi hyvä.

Esimerkiksi Sasu Halme on polkenut jo pari kautta meidän sponssaamissa laseissa ja hänellä on käytössä ympäri vuoden Rudyn Photochromic Red -linssit. Sain juuri toissa viikolla sähköpostiin laseista kehuja. Ovat kuulemma toimineet hyvin Suomen talvesta etelän leireihin. Mutta koska ihmisten silmät ja aivot toimivat näkemisen suhteen eri tavoin, ei sellaista yleispätevää kaikille toimivaa parasta ratkaisua ole edes olemassa. Siksikään ei kannata liiaksi kuunnella muiden mielipiteitä, vaan kokeilla itse.

Ikääntymisen mukana tuomat näköongelmat esimerkiksi alkava kaihi voi syödä silmän omaa valonläpäisyä ja silloin pienikin turha tummuus linsseissä voi tuntua häiritsevältä. Toisilla taas kevyt kontrastia parantava väri linssissä parantaa näkemistä.

eagle
08.03.2016, 16.35
Onko kellään kokemuksia Wallevan linsseistä Oakleyn laseihin? Täyttä jaskaa vai toimivat?

Täällä kans kiinnostais kuulla noista, yhdet surkeat tarvikevalmistajan linssit ebaysta ostaneena..

Plus
08.03.2016, 16.39
^^ Kiitos Stenulle asiantuntevasta postauksesta!

Tässä vertailuarvoja valonläpäisylle eri linsseillä:

Oakley kirkas: 93% VLT (Visual Light Transmission)
Persimmon: 61% VLT
Brown Transitions (incl. back and front anti-reflection): 93–19% VLT
Grey Transitions (incl. back and front anti-reflection): 93–16% VLT
Black Iridium Transitions (incl. back anti-reflection): 51%–15% VLT
Gold Iridium Polarised (incl. back anti-reflection): 9% VLT

paaton
08.03.2016, 16.52
Sen olen ainakin itse oppinut, ettei sponsoroitujen kamojen arvosteluita kannata kamalan totena ottaa, vaikka tuo punertava photocromatic linssi kuulostaakin kieltämättä hyvältä ratkaisulta.

Golferin kokemusta radar ev lasin huurtumisen kestosta pidin lähinnä sellaisena, jonka vuoksi en rahojani normaaleihin radareihin tuhlaa.

pätkä
08.03.2016, 17.27
Sen olen ainakin itse oppinut, ettei sponsoroitujen kamojen arvosteluita kannata kamalan totena ottaa, vaikka tuo punertava photocromatic linssi kuulostaakin kieltämättä hyvältä ratkaisulta.

Golferin kokemusta radar ev lasin huurtumisen kestosta pidin lähinnä sellaisena, jonka vuoksi en rahojani normaaleihin radareihin tuhlaa.

Mulla on sponsoroimattomat Rudyn lazer red photocromic lasit. Toimivat hienosti.

#346 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33193-Ajolasit&p=2426176#post2426176)

stenu
08.03.2016, 17.33
Paaton, kuten kirjoitin, se mikä toimii jollain ei välttämättä toimi sinulla, mutta kokeilematta ei yleensä kannata asioita tyrmätä.

Siitä voit kuitenkin olla aivan varma, että kaveri joka tosissaan tähtää kansainväliselle tasolle maastopyöräilyssä, ei huoli linssejä, joilla ei mielestään näe hyvin. Varsinkin kun valinta on ollut täysin vapaa ja vaihtolinssejäkin olisi tarjolla, jos niille olisi käyttöä.. :D

Lasien huurtuminenkin on hyvin yksilöllistä ja riippuu eniten siitä, miten lasit istuvat kasvoilla. Mikä tahansa lasi huurtuu, jos se istuu liian lähellä tai tiiviisti. Silloin vika ei ole laseissa, vaan henkilössä joka ne lasit on myynyt ja sovittanut.

golfer
08.03.2016, 20.13
Stenulle iso kiitos avartavasta ja yleissivistävästä infopläjäyksestä. Stenun kirjoitus vahvisti entisestään aikomustani pysytellä photocromatic-linsseistä erossa, vaikka mielihän tekisi kokeilla...
Tuossa hyvää vertailua Radar Path ja Radar EV Path http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/accessories/eyewear/sunglasses/product/review-oakley-radar-ev-path-prizm-sunglasses-49561/

Lare
08.03.2016, 20.14
Mä olen ajanut Rudyn photocromic Rydoneilla nyt pari vuotta. Sopii omaan käyttöön just hyvin. Aamulla klo 6.30 niillä näkee ajaa duuniin ja 16.00 voi hyvin ajella auringonpaisteessa himaan. Ja pidemmällä iltalenkillä ne vaalenee sopivasti kun aurinko laskee. Tummumisnopeus ei ole ollut ongelma maastossa. Mulla on vanhempaa mallia photot, nykyinen mk2 taitaa toimia vielä paremmin.
Kun viimeksi valkkasni laseja sovitin myös ensin paria Oakleyn mallia enkä ymmärtänyt niiden hienoutta. Rudyt saa säädettyä paljon paremmin kasvoihin/päähän sopiviksi. Sanoisin että kandee sovittaa vaikka Oakleyt jossain ja Rudyt Sanomatalon Cazzella.

paaton
08.03.2016, 20.38
Stenulle iso kiitos avartavasta ja yleissivistävästä infopläjäyksestä. Stenun kirjoitus vahvisti entisestään aikomustani pysytellä photocromatic-linsseistä erossa, vaikka mielihän tekisi kokeilla...
Tuossa hyvää vertailua Radar Path ja Radar EV Path http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/accessories/eyewear/sunglasses/product/review-oakley-radar-ev-path-prizm-sunglasses-49561/

Ok, eli ilmanvaihtoa on tuonkin mukaan parannettu ja istuvuus on sama mitä aiemmassa mallissa.

tchegge_
12.03.2016, 12.16
Olen tässä pohtinut uusien vahvuuksilla olevien aurinkolasien ostamista, Pääasiassa ulkoilukäyttöön luonnossa ja asvaltilla, kävelyt, pyöräilyt ja virvelin heittäminen mökkijärveen yms. Autoiluun on jo omat lasit.
Kuinka hyvin photokromaattiset linssit toimii yleislinsseinä, työmatkapyöräilyyn varmaan just omiaan?

Ylempänä stenu kirjoittikin lasien tummumisesta käytön myötä, ja jostain lueskelin että se reagoiva kalvo toimii kunnolla vain pari-kolme vuotta. Tarkoittaako se että kolme vuotta aktiivista tuntikausien päässä pitämistä, vai sitä että linssien toiminta heikkenee vaikka ne olisi pussukassa uv-säteilyltä suojattuna ?

brilleaux
06.07.2016, 08.31

Nämä tilattu. Sittenpä "nähdään". :rolleyes:

hannupulkkinen
06.07.2016, 11.19
Olen tässä pohtinut uusien vahvuuksilla olevien aurinkolasien ostamista, Pääasiassa ulkoilukäyttöön luonnossa ja asvaltilla, kävelyt, pyöräilyt ja virvelin heittäminen mökkijärveen yms. Autoiluun on jo omat lasit.
Kuinka hyvin photokromaattiset linssit toimii yleislinsseinä, työmatkapyöräilyyn varmaan just omiaan?

Ylempänä stenu kirjoittikin lasien tummumisesta käytön myötä, ja jostain lueskelin että se reagoiva kalvo toimii kunnolla vain pari-kolme vuotta. Tarkoittaako se että kolme vuotta aktiivista tuntikausien päässä pitämistä, vai sitä että linssien toiminta heikkenee vaikka ne olisi pussukassa uv-säteilyltä suojattuna ?

Minulla oli vuosia sitte photokromaattiset yleislasit ja käytin niitä ainoinan laseina ainakin viisi vuotta. Vuosien myötä niiden reaktionopeus hidastui, lisäksi kyllästyin siihen, että pakkasella ne olivat aina mustat. Monet seuraavat lasit olivatkin sitten tavalliset. Nyt minulla on taas toisina laseina tummuvat. Ne eivät ole polarisoivat ja siksi käytänkin mieluummin ajaessa normaaleja laseja ja niiden päällä covereja. Se on erinomainen ratkaisu. On minulla myös tummat ajolasit voimakkuuksilla. Bolle' merkkiset, mutta niistä en pidä. Jos reissulla menee sisälle niin on pakko ottaa lasit pois ja sitten ei näe mitään. Nuo tummuvat lasit ovat kyllä ihan kivat muuten kesällä, mutta kun niissä ei ole polarisaatiota niin se rajoittaa. Minusta coverit ovat parhaat mitä on keksitty kunhan etsii kevyet.

Tinke
06.07.2016, 21.36
Onko olemassa hyviä photokromisia laseja voimakkuuksilla?

Kokemusta on polarisoiduista Smith Opticsin laseista kalastukseen joita voi käyttää jopa golfatessa, optiikka kun on todella hyvä. Pyöräillessä tähän asti mennyt ihan perus Raybaneilla voimakkuuksilla.

häggens
29.07.2016, 01.12
Ne jotka kaivaa nopeutta tummuuden vaihtoon (0,1sec), niin tämmöiset aktiiviset nestekiteisiin on nyt olemassa. Noihin saa myös adapterin vahvuuksille. Ei oikein löydy käyttökokemuksia netistä, joten hyvyydestä on paha sanoa mitään.
http://www.ctrl-eyewear-shop.com

Jalmari1969
20.11.2016, 17.17
Nämä tilattu. Sittenpä "nähdään". :rolleyes:

Niin, mitkäs on kokemukset?
itseäni myös kovasti kiinnostaisi Photocromaatiset lasit.

brilleaux
20.11.2016, 18.59
Eipä noista kauheasti kokemuksia ole, jäivät aurinkolaseiksi.
Ajokertoja nolla.
Ajohommiin tilasin Alpinan tummuvat, oikein mainiot.

Jotenkin tuntuu et wallevat on liian "vaaleat", ei tummu riittävästi.

Jani Mahonen
20.11.2016, 21.33
Linkitän tähän vielä Tuskan kokemuksia, jossa lyhyt maininta fotokromatiikasta.

http://teamtuska.sohva.org/site/?p=1159

Zenni opticalin linsseihin otin siis luokkaa 19$ fotokromaattisuuden joka ei rikkonut pankkia.

tchegge_
10.12.2016, 22.42

Nyt ollut Oakleyn Flak2.0:t fotokromaattisilla linsseillä jonkun kuukauden lenkki- ja työmatkakäytössä.
Toimivat vielä ainakin hyvin, ei oikeastaan eroa silmälaseihin pilkkopimeinä pakkasaamuina ja aurinkoisille keleillä tarpeeksi tummat. Seisonta-ajan ovatkin sitten pöytälatikossa aurinkoa paossa. :)

Mohkku
11.12.2016, 06.42
Jossain mainittu taipumus tummentua tarpeettomasti pakkasella on kokemusteni perusteella totta. Lumiseen aikaan tuon ominaisuuden kanssa pärjää, lumettomasta pakkaskelistä ei vielä ole kokemusta. Vaikka kaikkiin Oakleyn malleihin voi linssit vaihtaa, Radarlockiin on tehty mekanismi, joka on tarkoitettu linssien vaihtoon eli veikkaan sen kestävän parhaiten toistuvaa linssien vaihtamista. Jos liiallinen tummentuminen haittaa, voi ottaa täysin kirkkaat linssit varalle. Tietysti vahvuuksien kanssa hiukan arvokas ratkaisu, kun Oakley ei muutenkaan halpa ole.

Gargamel
15.01.2017, 13.37
Linkitän tähän vielä Tuskan kokemuksia, jossa lyhyt maininta fotokromatiikasta.

http://teamtuska.sohva.org/site/?p=1159

Zenni opticalin linsseihin otin siis luokkaa 19$ fotokromaattisuuden joka ei rikkonut pankkia.

Allekirjoitan tuolla mainitut kokemukset. Nyt on ollut puolisen vuotta ajossa Zennin lasit vahvuuksilla fotokromaattisena ruskeana. Toimivat toistaiseksi niin auringonpaisteessa kuin yölläkin. Sisälle tullessa vaaleneminen ottaa todella kauan, mutta ulkona en ole havainnut sitä minkäänlaiseksi ongelmaksi. Omat silmäni ovat varsin sopeutuvaiset erilaisiin valaistusolosuhteisiin, joten nämä käyvät minulle hyvin kaikenlaiseen ajoon. Joku valonarempi kaipaisi luultavasti tummempaa.

Köfte
15.01.2017, 18.23
Alpinat löytyy (Twist four VL+) Vielä pystyy ajamaan jopa ilman silmälaseja, kun ikä
on kohentanut kaukonäköä. 2-tehot alkavat uhkaavasti tunkea jalkaa oven rakoon.
Kesäkeleissä ainakin toimivat kelpoisasti, eivätkä ole hämärässä liian tummat.