PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pohjois-Italia Pyörällä



Rebel12
06.07.2013, 21.26
Terve!

Ollaan lähdössä elokuun alussa Bergamo-Iseojärvi-Gardajärvi-Verona-Venetsia-seudulle pyöräilemään. Reissu kestää sunnuntaista sunnuntaihin, eli ajopäiviä tulee yhteensä 6. Tarkoituksena olisi päätyä ensin Bergamosta Venetsiaan (jossa olisimme perillä lauantaina), ja Venetsiasta takaisin Bergamoon junalla sunnuntaiksi. Olemme varsinaisia ulkomaan pyörämatkailun noviiseja, joten kaikki vinkit kokeneemmilta pyörämatkailijoilta ovat erittäin tervetulleita. Alkuselvittelyt olemme jo googlen / tämän foorumin avulla tehneet, mutta muutama asia kaipaisi vielä tarkennusta.

-Lentoyhtiömme on Ryanair. Onko kokemusta, miten pyörät saa ehjänä perille? Pyörälaukkuja ei ole tarkoitus tässä vaiheessa erikseen hankkia.
-Miten pyörät kulkevat junissa, tuleeko paljon lisämaksua?
-Pyöräilyreittejä olemme jo tutkailleet osoitteesta http://www.piste-ciclabili.com/, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tai vinkkejä hienoista reiteistä / paikoista tuolla alueella?
-Haluaisimme yöpyä bed-and-breakfast paikoissa, max 80€ / 2 hlö. Suosituksia? Venetsiasta tuskin mitään kovin edullista yöpymisvaihtoehtoa löytyy, mutta onko kokemuksia esim. kohtuuhintaisista hotelleista?

tmile
06.07.2013, 22.12
-Lentoyhtiömme on Ryanair. Onko kokemusta, miten pyörät saa ehjänä perille? Pyörälaukkuja ei ole tarkoitus tässä vaiheessa erikseen hankkia.

Olen mennyt Ryanairilla vain pehmeän pyörälaukun kanssa, johon pakkasin pyörän pyöräilyvaatteiden kanssa. Jos teillä ei ole laukkuja niin sitten sopiva pahvilaatikko johon voi sitoa/teipata rungon ja kiekot yms. kiinni.


-Miten pyörät kulkevat junissa, tuleeko paljon lisämaksua?

Samalla tavalla kuin Suomessa, veikkaisin että n. 5€ Venetsia-Bergamo välillä.



-Pyöräilyreittejä olemme jo tutkailleet osoitteesta http://www.piste-ciclabili.com/, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tai vinkkejä hienoista reiteistä / paikoista tuolla alueella?

Kuka mistäkin tykkää, mutta Venetsia on elokuussa hirvittävä turistirysä, jossa saa kapeilla kaduilla käyttää kyynärpäätaktiikkaa lihavien jenkkien välissä. Ja Verona on myös perustylsä kaupunki. Itse pyöräilisin tuolla alppiseudulla pikkukylissä Iseo-Garda pohjoispuolelta ja jättäisin nuo peltoalueen suurkaupungit väliin, tai bongatkaa ne junalla.



-Haluaisimme yöpyä bed-and-breakfast paikoissa, max 80€ / 2 hlö. Suosituksia?

Niitä on tuolla paljon ja joka mutkassa, varsinkin alppiseudulla, google mapsiin b&b tai rifugio niin löytyy paljon 15-20€ hintaan per nuppi.


Venetsiasta tuskin mitään kovin edullista yöpymisvaihtoehtoa löytyy, mutta onko kokemuksia esim. kohtuuhintaisista hotelleista?

booking.com, hotels.com, hostels.com, trivago yms. Jos menette Venetsiaan niin kannattaa sinne ehkä varata etukäteen. Mutta Venetsia on pahemman luokan turistirysä eikä sinne kannata raahata pyörää, kadut ja sillat ovat kapeita ja täynnä turisteja. Harkitkaa ennemmin vaikka jotain b&b paikkaa mantereen puolella ja käykää Venetsiassa junalla ilman pyöriä. Siellä taitaa olla pyöräily kiellettyäkin.

puffe
10.07.2013, 15.11
-Venetsiasta tuskin mitään kovin edullista yöpymisvaihtoehtoa löytyy, mutta onko kokemuksia esim. kohtuuhintaisista hotelleista?

Ei missään tapauksessa kannata mennä pyörillä Venetsiaan, vaan jääkää Mestreen, 10 kilsaa Venetsiasta. Junia menee Venetsiaan Mestrestä 2-3 /per tunti (ja muistakaa: junalippu on leimattava aina jo asemalla, enne junaan nousemista) ja juna-asemien lähellä on yleensä edullisia hotelleja.
Teillä näyttää olevan selvät sävelet milloin olette Venetsiassa, jos itse olisin menossa tarkalla aikataululla, niin varaisin/maksaisin netistä huoneen etukäteen.
Et sanonut tossa viestissä millaisia matkoja suhaatte pyörillä per päivä, mutta henk.koht. en kyllä tuhlaisi noin lyhyestä reissusta aikaa Iseojärveen. Gardan alueen (siis ihan siinä tien varrella joka kiertää järveä) b&b palveluita ei mielestäni ole kovinkaan paljon, mutta hotelleja ja leirintäalueita sitäkin enemmän.
Olen ajellut pariinkin otteeseen Garda-järven länsipuolta pyörällä (autolla kymmeniä kertoja) ylös ja alas. Edelleen ihmettelen kuinka olen elossa, kun ei ollut mitään vilkkuvaloja silloin mukana. Paljon busseja, sakuja isoilla bemareilla ja hollantilaisia asuntovaunuilla + paljon pimeitä ja kapeita tunneleita. En siis tarkoita, että länsipuolta ei kannattaisi ajaa, mutta vilkkuvalot pyörässä ovat kyllä ihan asiaa.

janneko
10.07.2013, 15.35
Mä unohtaisin suosiolla Venetsiat ja Veronat. Ei niissä ole mukava pyöräillä. Kaupungeissa on hirveän kuumakin elokuussa. Ehdotus: Ottakaa juna Bergamosta Peschiera Del Gardaan ja pyöräilkää sieltä Lazisen, Bardolinon ja Brentinon kautta Riva Del Gardalle. Kannattaa välttää järveä kiertävää tietä, sillä on todella epämukava pyöräillä kuten aikaisemmin todettiin. Elokuussa ruuhkat järvellä on naurettavat. Rivalla on mukava chillailla pari päivää ja käydä esim. Lago Di Ledrolla ja muualla lähistöllä. Pyöräilkää siitä sitten pohjoiseen Dolomiiteille esim. Madonna di Campiglioon. Sieltä voi koukata sitten Iseo järvelle pohjoisen kautta. Tai jos haluatte hieman syvemmälle lähteä niin esim. Val Gardenaan. Val Gardenan lähelle pääsee kätevästi myös Roveretosta junalla. Juna vie Bolzanoon ja siitä on muutama kymmen kilsaa Val Gardenaan.

puffe
11.07.2013, 07.23
Pyöräilkää siitä sitten pohjoiseen Dolomiiteille esim. Madonna di Campiglioon.

Minulta kanssa pointsit tolle Madonnalle...

villeton
16.07.2013, 15.02
Itse lensin Bergamoon Ryanairilla ja pyörän pakkasin suureen pahvilaatikkoon, jonka sain pyöräliikkeestä. Tämä tapahtui keväällä lun liikkeeseen tuli uusia pyöriä tehtaalta. Bergamossa Mut haettiin lentokentältä laatikon kanssa läheiseen hostelliin, jossa olin yötä. Otin pyörän laatikosta ja laitoin käyttökuntoon. Polkimet oli irroitettu, tanko käännetty ja ilmat pois kumeista.
Laatikko jäi hostellin varastoon. Ja kun tulin viikon päästä, sain laatikon ja pakkasin pyötän uudestaan siihen. Kuljetus kentälle maksoi muistaakseni 10 euroa. Pyörä säilyi ehjänä.
Itse ajelin alpeilla. Ehkä aika hapokasta jos on ihan eka kertaa. Gardajärvi on kaunista aluetta. Ja itse ajoin Innsbruckkiin.
Brennerin solan kautta. Junalla pystyi kulkemaan pyörän kanssa edullisesti joitakin osuuksia. Tosi helppoa oli. Sen voin taata! Eli teinä suuntaisin hiukan ylöspäin, olisi rauhallisempi ajella. Gardalla kyllä oli paljon liikennettä.
Pyörätietä löytyi aika mukavasti Veronasta tuonne pohjoiseen Innsbruckiin. Meni mukavasti viljelysalueen keskellä. Eli ei ollut haittaa autoliikenteestä.

Polkupyöräwiki
17.07.2013, 19.55
Kävin itse juuri äskettäin vajaan parin viikon pyöräreissulla Pohjois-Italiassa Trenton ja Bolzanon lähistöllä. Majoituin yhdessä ja samassa hotellissa, josta tein n. 40 - 160 km päivälenkkejä, yhteensä kilsoja reissulta tuli 829km. Pyörän kuljetin perille kovassa pyörälaukussa ensin Finnairin lennolla Hki-Venetsia ja sieltä perille hotellille junilla Mestren ja Veronan kautta. Finnair kiskoi pyörästä 75e/suunta (juuri lähtöpäivänä hinta oli noussut 60 eurosta 75 euroon), mutta junissa laukun kanssa kuljetus ilmaista. Takaisin samaan tyyliin ja pyörä säilyi ehjänä koko matkan, edes pyörälaukulle ei tullut matkalla mitään damagea, oli käsitelty yllättäen aika hellästi.


Joitain vinkkejä tuolla seudulla pyöräileville omien kokemusteni pohjalta:
- Garmin Edge 800 ja siihen ilmaiset OSM-kartat ovat ihan lyömätön yhdistelmä tuolla seudulla. Löytyy kaikki pienimmätkin pyörätiet toisin kuin Edgeen saatavilla olevasta maksullisista Navtegin pyöräkartoista, jotka olivat tuolle seudulle todella surkeat. Navtegin kartoista ei löytynyt esim. jokia myötäileviä pää-pyöräilyväyliä vaan pelkästään autotiet. Lisäksi OSM-karttoihin on merkitty yleensä vesipisteet, joista saa juomavettä. Itse käytin OpenFietsMap-karttoja: http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe . Noissa kartoissa on myös korkeuskäyrät 25 metrin välein, jotka vuoristoseudulla ovat todellä kätevät. Noilla kartoilla en hetkeäkään kokenut olevani eksyksissä.
- Jos pyörää haluaa kuljettaa paikallisjunassa (Regionale) kokonaisena, ei kannata luottaa siihen että junassa olisi pyörävaunua, vaikka aikataulussa niin olisikin merkitty. Fillari maksaa paikallisjunassa vain 3,5 euroa ja lippu pyörälle on voimassa 24h leimaamisesta lähtien (ja siis käy käsittääkseni jatkoyhteyksilläkin). Pyörää varten lippua ei saa käsittääkseni automaatista ostettua (en ainakaan itse sitä vaihtoehtoa löytänyt), joten sen saa vain lippuluukulta.
- Junalippujen leimauslaitteiden sijainnissa ei aina ole mitään järkevää logiikkaa, niitä ei aina ole laiturilla vaan joskus vain asemarakennuksessa, joten kannattaa leimata ajoissa, koska henkilölippukin on kuitenkin voimassa 6h leimauksesta. Junalipun itselle saa helposti ostettua automaatista, joita ei ole kaikista pienimmillä asemilla, mutta seuraavalta italiankieliseltä sivulta saa alueittain listan asemista, josta näkee onko asemalla lipunmyyntiä/automaattia (Servizi in Stazione): http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=70deb5fac465a110VgnVCM10000080 a3e90aRCRD .
- Hyvin harva paikallinen osaa englantia. Koulu-Saksalla ja elekielellä pärjää jotenkuten.
- Pyörätiet ovat pääasiassa hyvin viitoitetut ja niillä pystyisi suunnistamaan melkein ilman karttaakin. Tienviittoja löytyy melkein joka risteyksestä ja jos tietää lähimmät isommat kaupungit nimeltä, on pyöräteitä aika helppo seurata oikeaan suuntaan.
- Kesällä tuolla on aika kuuma Suomen kesiin tottuneille. Varjossa on helposti 28-30 astetta. Jyrkemmät mäet on tuolla helteellä aika hikistä puuhaa mennä ylös - kirjaimellisesti perse hiessä.
- Juomavettä ei kannata turhaan hirveästi roudata pyörän mukana, vaikka tuolla vettä helteillä kuluukin, koska vesipisteitä on melkein joka kylässä ja joskus myös pyöräteille tehdyillä taukopaikoilla. Mulla oli mukana kaksi 1L pulloa ja oli vähän liikaa - kahdella 0,75 litran pullolla pärjää varmasti hyvin.
- Itse vaihdoin retkeä varten pyörään tuoreet sisä- ja ulkokumit, mutta vannenauha olisi myös mitänyt vaihtaa. Jostain syystä itselleni tuli reissulla yhteensä jopa kolme rengasrikkoa, sekä etu- että takarenkaaseen ja kaikki vannenauhan puolelta. Kyseisen pyörän rengas on puhjennut Suomessa hyvin harvoin. En tiedä onko vuoristoseutujen korkeammalla ilmanpaineella tähän osuutta, mutta vannenauhan vaihto takarenkaaseen ja pienempi rengaspaine eturenkaaseen korjasivat asian.
- Opettele Italian liikennemerkit (http://en.wikipedia.org/wiki/Road_signs_in_Italy ), ne ovat vähän erilaisia kuin Suomessa, etenkin kieltomerkit. Ajoneuvoilla ajo kielletty ja kielletty ajosuunta voidaan sallia pyöräilijöille lisäkilvellä "eccetto ed autorizzati / frei für (pyörän kuva)" - näitä näki aika usein kun Suomessa nämä on yleensä merkattu yhdistetyksi KLV:ksi.
- Nautiskele maisemista, ne on tosi hienoja

okahkonen
22.07.2013, 19.10
Italiassa Regionale junissa kun ottaa fillarista eturenkaan irti, se menee käsimatkatavarana ilman lisämaksua. Paikallinen pyöräkauppias vinkkasi, ja näkyi olevan yleisesti käytössä.

Jälkijouko
22.07.2013, 20.36
Palasin juuri Riva del Gardalta. Ei lisättävää edellisiin viesteihin, mutta tukikohdaksi voin suositella Garda Sporting -hotellia.

Pomo on itse pyöräilijä, kaikilla kielillä pärjää, aamiainen erittäin runsas. Myös vuokrapyöriä (mtb & road).

Pitkät uima-altaat olivat mukavia, sauna ei kiinnostanut helteellä. Asiakkaat 90% saksalaisia perheitä, joilla mukana kaksi halutonta teiniä. Muutama belgialainen pyöräperhe. Yöllä kuolemanhiljaista, jess!

Ilman vuokra-autoa ei onnistu.

Rebel12
24.07.2013, 16.02
Suuret kiitokset hyvistä vinkeistä! Pyörien kuljettamiseksi tarvitsee varmaan jotkut pahvilaatikot hankkia. Vaikeuksia saattaa tosin tulla paluumatkalla, kun pitäisi saada pyörät uudestaan laatikoihin. Noh, oli jossain juttua, että ilman sen suurempia pakkailujakin pyörät ovat ehjänä perille tulleet.

Venetsian olemme jättäneet nyt kokonaan laskuista pois. Bergamosta otettaisiin juna Gardan eteläpäähän, ja keskityttäisiin aluksi Gardan seutuun. Pari päivää voisi ihmetellä Riva Del Gardalla ja pyörähtää Dolomiiteilla. Iseojärven pohjoispuolen kautta sitten Bergamoon. Päivämatkat olisi tarkoitus olla luokkaa 70-100 km. Pyörät ovat tavanomaisia hybridejä.


Polkupyöräwikin kokemus päiväretkistäkään ei kuulosta yhtään hullumalta. Voi olla vaan tässä vaiheessa enää vaikea löytää hotellia/hostellia, jossa pystyisi esim. 5 päivää yhtäputkeen yöpymään.

Olemme miettineet myös teltassa yöpymisen mahdollisuutta, mutta silloin tarvitsisi ottaa mukaan myös makuupussit, mitkä vievät tilaa ja toisaalta lisäävät kamojen painoa. Kartat ovat paperiset, kun ei ole tullut GPS:ää hankittua, eiköhän niilläkin pärjätä.


Jälkijouko: siis mikä ei onnistu Garda Sporting-hotellissa ilman vuokra-autoa??

Jälkijouko
24.07.2013, 18.40
Moro!
Sori olin epäselvä. Tarkoitin lähinnä että en lähtisi julkisilla Rivaan. Auto on (masentavan) kätevä ja säästää hirveästi aikaa. Mutta viesti oli lähinnä tuleville polville, tehän liikutte pyörillä. Vältätte vain järven länsipuolen rantatietä, kyllä kelpaa.

Kuuma vinkki: tänä lauantaina Puolan ympäriajon I etappi ajetaan Rovereton suunnasta Rivan läpi Madonnaan. Tulee näillä näkymin E-sport kakkoselta 18:30. Toivottavasti on paljon maisemakuvia.

P.S. 2: Pari ravintolaa Rivassa:
Tänne voi mennä ajovaatteet päällä: Kapuziner am See, http://www.hotelvittoriariva.it/ Tirolilaisruokaa & olutta
Tänne pitää panna siistimpää: Al Volt, http://www.ristorantealvolt.com/ Hyvä mutta ei kauhean kallis

Hyvää lomamatkaa!

pulmark
25.07.2013, 08.37
3-4.8 viikonloppuna Sondrion ja Brescian provinssit yhdessä zerorh+ järjestävät ilmaisen pyöräilytapahtuman, jossa ajetaan Gavian ja Mortirolon nousut Alberto Contadorin kanssa. Jos liikkuisin tuolla päin, osallistuisin tapahtumaan:

http://www.rhxdue.com/en/event/ (http://www.rhxdue.com/en/event/)