Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 1x10

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Ketjureaktio
01.07.2013, 17.11
Ihme kyllä en löytänyt 1x10 keskustelua joten avataan sellainen.

Pyörä Giant Trance 29" 2013:
- SRAM s1000 2x10 (24-38) tilalle vaihdettu Wolftooth 32 eturatas
- takapakka 36-11
- ei bashia
- ei ohjureita
- takavaihtaja X9 Type II (kiristin)

Ketjut pysyvät rytkytyksessä, toiminta smoothia, olen erittäin tyytyväinen! Toiseksi isoimman ja isoimman välityksen ero on isompi, muuten tuntuu olevan passelit "raot". Tuokaan ei haittaa koska isoin on selvä "ylivaihde" omassa käytössä, 90 kadenssilla n.37km/h eli maasturissa ripeän matkan siirtymävaihde.
Vuodessa olen tullut 3x9 rattaista 1x10:iin, ja väittäisin että tämä on melko passeli ja simppeli systeemi varsinkin pääkaupunkiseudulle jossa pidempiä nousuja ja laskuja ei ole. Hyvin tuolla menee Tahkon Grandekin ylös, 29:llä.

Sopivaa ratasta hakiessa kannattaa tutustua tähän, helppo vertailla nykyisiä ja potentiaalisia välityksiä:
http://www.gear-calculator.com/

Jake_Kona
01.07.2013, 17.30
Oma konaMajorini on nyt ilman etuvaihtajaa ja isolla ( 46) eturattaalla pärjääkin ihan hyvin gg:tä. Kuitenkin ketju hyppää aika helposti pois eturattaalta usein alamäissä kun työntää vauhdilla isompaa pykälää. Syynä oman arvaukseni mukaan on kevät-talvella vaihtamani vaijerikuoret ( huono laatuiset?). Etuvaihtajakin lakkasi toimimasta varmaan tästä syystä ja siksi otin sen kokonaan pois.
Ketju hyppää aina ulkopuolelle. Auttaisko joku päsringi? Onkin Bash Guard ja pikaisella etsimisellä ei CRC:ltä löydy 46-kokoa.

nure
01.07.2013, 21.08
Itse ajelen kahdella 1x9:llä ja pidän että 32edessäon liian pieni, toisessa35 piikkinen ja on jo eri tuntuinen.

cigant
02.07.2013, 00.51
Oma konaMajorini on nyt ilman etuvaihtajaa ja isolla ( 46) eturattaalla pärjääkin ihan hyvin gg:tä. Kuitenkin ketju hyppää aika helposti pois eturattaalta usein alamäissä kun työntää vauhdilla isompaa pykälää. Syynä oman arvaukseni mukaan on kevät-talvella vaihtamani vaijerikuoret ( huono laatuiset?). Etuvaihtajakin lakkasi toimimasta varmaan tästä syystä ja siksi otin sen kokonaan pois.
Ketju hyppää aina ulkopuolelle. Auttaisko joku päsringi? Onkin Bash Guard ja pikaisella etsimisellä ei CRC:ltä löydy 46-kokoa.

Samaan vaivaan tulossa tämmöinen:

N-gear jump stop (http://www.n-gear.com/whatis.html)

Kiovan Dynamo
02.07.2013, 09.11
Minulla oli aikanaan Jake The Snakessa yhden eturattaan systeemi siten, että oli TA:n bashring ja sisäpuolella Deda Dog Fang. Ei ainuttakaan ketjunpudotusta, vaikka joskus koitin vähän antaa polkuakin tuolle laitteelle.

Nykyään on maastossa setup, missä on Middleburn RS7 Unot 32-piikkisellä rattaalla, SRAM:n 11-36 -pakka takana ja Sram X.0 II-type takavaihtaja. Kaksi kertaa olen saanut ketjun tippumaan, molemmat siten, että ajaa patikkoiseen alamäkeen ja polkaisee taaksepäin. Seinäjoellahan tuon sitten näkee parin viikon päästä, riittääkö tuollainen yhdistelmä minkäänlaiseen maravauhtiin...

http://1.bp.blogspot.com/-OwYa9hlWJ48/UaI-m96LaJI/AAAAAAAABz8/foZsrksCMzU/s1600/DSC04913_www.JPG (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2013/05/lets-get-party-started.html)

AK-87
02.07.2013, 09.18
Samaan vaivaan tulossa tämmöinen:

N-gear jump stop (http://www.n-gear.com/whatis.html)

Muuten hyvä, mutta tuohon ulkopuolelle hyppäämiseen Jump stop ei vaikuta. Sille puolelle sitten se bäshi. :)

Niin ja oma 1x10 setuppi on:

- Shimano Saint 2013 vaihtaja+triggeri
- SLX-kammet
- e13 35t ratas
- e13 LG1+ ohjuri

Pyöränä Nukeproof Mega, enskakäytössä. Ketju kuulemma pysyisi pelkällä yläohjurillakin hyvin paikallaan, mutta mä en raaski luopua tuosta tacosta, joka ottaa iskuja vastaan hienosti.

Ketjureaktio
02.07.2013, 10.09
Ostin Wolftoothin oman toisen fillarin 1x9 setupista viisastuneena, sillä ei pysynyt ketjut vaikka kyseessä oli kaupunkipyörä. Siihen vaihdoin DH-rattaan eteen, mutta ajoittain ketjut tippuivat silti. Tuohon vaikuttaa ilmeisesti myös vapaarattaan herkkyys, jos se takeltelee, ketju saattaa kerääntyä ylös löysälle.

32t ratas tuli 29:iin, 26:ssa olisin päätynyt 36t:hen.

Jake_Kona
02.07.2013, 10.47
Löytyi laarista 32 piikkinen ja sille bäahikaardi, mutta hieman vaikuttaa hiekkatielle pieneltä. No on ainakin ilmaista kokeilla :) Nyt oli ShiftIt-appsista hyötyä 32-12 yhdistelmällä 100 pyörityksellä pitäisi päästä 33.55km/h

Oliskin liian helppoa, että osat olis suoraan löytynyt kotoa. 32-piikkinen on tietysti 4 pultilla kun tartteis 5 pultilla. No jos käyttäis jo olemassa olevan rattaan 36-piikkisen ja sille saa jo sopivan kokoista bäshiä, kai??

Tarvitseekohan se olla mitoiltaan 38? Eikä näitäkään löydy 5-pulttisella lol
Pistän etuvaihteet takaisin ;)

LJL
02.07.2013, 11.53
On tullut jo postailtua aikaisemmin johonkin toiseen ketjuun, mutta kun nyt tuli uudestaan puheeksi, niin mulla on 26" jäykkiksessä tällainen 1x10-viritys:
http://farm9.staticflickr.com/8391/8624622568_3a544172b4_h.jpg
-Sramin XX-takavaihtaja + grippari
-Sram XX 11-36 -pakka
-XX1-kammet
-XX1-ketju
-Carbon-Ti X-Monoring 36t -ratas
-ShiftUp-ohjuri

Combo toimii loistavasti ja on aika kevytkin. Odotan innolla että pääsen taas ajamaan jäykkiksellä kunhan keula saapuu Fillariosan huollosta.

-Lauri

Iglumies
03.07.2013, 13.44
TyömatkaNSbikeen viritin ohjurin, jossa elimenluovuttajina toimi vanha suntour-vaihtaja, sekä CCM-komposiittimailan varsi.

http://pic.useful.fi/c8363002d1792a0f1d704bb4387ca9ab.jpg

Saa nähdä toimiiko tuo oikeasti työmatkatemmon kanttariylityksissä, testipenkissä ja -ajossa en saanut ketjua pois paikaltaan.
Vaihtajana X9 mediumihäkillä ja rattaat 32-11, edessä rampillinen 36.

rokkisukka
03.08.2013, 20.00
Onko olemassa 10 pakkaa (11-36) joka istuisi XD driver bodille. Tällä hetkellä 11 pakat ja vaihtajat on niin suolasen hintasia, että pitää katsoa muita vaihtoehtoja, mutta olisi sitten valmis kiekko valmiina, mikäli 11 tulee järkeväksi.

Kiovan Dynamo
04.08.2013, 21.09
Seinäjoellahan tuon sitten näkee parin viikon päästä, riittääkö tuollainen yhdistelmä minkäänlaiseen maravauhtiin...

Kyllähän se riitti aivan siinä, missä kuskin jalatkin. :)

Muutenkin kokemukset yhden eturattaan systeemistä ovat pelkästään positiivisia tähän mennessä - homma toimii, justiin niin kuin pitääkin. Yksityiskohtaisempaa tilitystä ja spekulaatiota blogilla (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2013/08/1-x-10.html).

PMT
04.08.2013, 21.26
Mä hommasin kokeeksi takapakkaan Leonardo racin,in 25-40 rataspakan Sramin pakasta otetaan 4 suurinta ja laitetaan tuo Leonarin rattaat tilalle elika mula on XX1 kammet 32 rattaalla ja tuo takapakka ei hyydy jyrkrmpäänkään mäkeen jos jaksaa polkea normi 10 vaiteinen XT vaihtajatakana , en oo vielä murheisiin joutunut noitten yhditelmällä.

Lehisj
05.08.2013, 13.01
Mä hommasin kokeeksi takapakkaan Leonardo racin,in 25-40 rataspakan Sramin pakasta otetaan 4 suurinta ja laitetaan tuo Leonarin rattaat tilalle elika mula on XX1 kammet 32 rattaalla ja tuo takapakka ei hyydy jyrkrmpäänkään mäkeen jos jaksaa polkea normi 10 vaiteinen XT vaihtajatakana , en oo vielä murheisiin joutunut noitten yhditelmällä.

Täältäkin löytyy tuo Leonardon 25-40 pakkaversio 29" Epicissä. Edessä on 34 piikkinen Q-ring ja vaihtajana Shadow+ XTR. Kyllä tuolla nousi Tahkolla ajamalla sekä El Grande että kakkos Kinahmi Taivaan Portaiden juurelle. Tosin hieman tuo virityspakka on vaihtaessa tahmeampi kuin aikaisemmin käyttämäni XX-pakka (36-11).

Kaape
14.08.2013, 19.35
http://www.wolftoothcycling.com/products/104-bcd-chainrings

Tuollainen XX1 ratas eteen ja ei tarvitse ketjunohjureita ja basheja.
Käypi ihan Shimpan kymppiketju, paikoilleen ei käy kuin oikelle paikoille(huomaa ohuet ja paksut rattaat)

miku80
14.08.2013, 19.45
Suomesta saa raceface:n narrow/wide ratasta alta 50€ niin ei tarvii rapakon takaa alkaa tilaileen ja on toimiva..

Kaape
14.08.2013, 20.02
Hyvä tietää, kiitokset:).

Freda
24.08.2013, 10.22
Onko täällä kokemusta tällaisesta:

http://www.bikeavenue.de/b2c/Recon-MTB-Titan-Kassetten-Cassette-10s-11-40-SRAM-compatible

Hinta suunnilleen sama kuin uusi takapakka + general lee modifikaatio!

syklopaatti
24.08.2013, 11.15
Holy Sh*t! Jotain tollasta tässä oon ootellutkin.:D
Vaikken saksaa ymmärräkkään niin käsitin ,että tuon voi heittää suoraan vanhan kymppipakan tilalle tarvitsematta mitään diibadaaba vapaaratas/yhteensopivuus kikkailuja. Jos tuo on totta niin voe rotta.

miku80
24.08.2013, 11.32
oisko jollain tietoa toimiiko General Lee 40T (http://www.i-mtb.com/general-lee-40t-cassette-adaptor-shimano/) Zee:n takavaihtajan kanssa?

LJL
24.08.2013, 11.39
Onko täällä kokemusta tällaisesta:

http://www.bikeavenue.de/b2c/Recon-MTB-Titan-Kassetten-Cassette-10s-11-40-SRAM-compatible

Hinta suunnilleen sama kuin uusi takapakka + general lee modifikaatio!

Onkohan laadultaan samanlaista kuin Reconin aikaisemmat pakat... Titamiini ei varmaan ihan yhtä kestävä kuin esim. XX-teräspakka. Ei siinä, voisin kyllä olla kiinnostunut skeptismistä huolimatta.

syklopaatti
24.08.2013, 13.12
Onkohan laadultaan samanlaista kuin Reconin aikaisemmat pakat...
Onko huonoja kokemuksia kyseenomaisen firman pakoista? Laatuongelmia? susia?

syklopaatti
24.08.2013, 13.23
oisko jollain tietoa toimiiko General Lee 40T (http://www.i-mtb.com/general-lee-40t-cassette-adaptor-shimano/) Zee:n takavaihtajan kanssa?
Tuossa ne sitä testailee tosin sramin pakalla ja tuntuu toimivan.
http://www.pinkbike.com/u/mattwragg/blog/First-Look-General-Lee-Wide-range-Cassette-Adapter.html (http://www.pinkbike.com/u/mattwragg/blog/First-Look-General-Lee-Wide-range-Cassette-Adapter.html)

miku80
24.08.2013, 13.31
^ tänks .. täytyy pistää harkintaan vaikka kyllä ne täkäläiset nyppylät on noussu 32-36 setupillakin ..

LJL
24.08.2013, 19.53
Onko huonoja kokemuksia kyseenomaisen firman pakoista? Laatuongelmia? susia?

Ei mulla, mutta tämmöisiä kokemuksia on ollut joillakin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47378-Recon-kasetit&p=1931214#post1931214

Niin oman mielenkiinnon määrä riippuu aika paljon siitä, minkälaisia kokemuksia noista uusista pakoista saa lukea. Kokeilkaa joku :)

Saapas
25.08.2013, 22.30
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta: http://www.widgit.com.au/products/widgit-for-3-ring-crankset

Eli tuon voi ilmeisesti vain heittää eturattaiden tilalle ja sitten pitäisi olla toimiva 1x9-setti?

LJL
25.08.2013, 23.17
Veikkaan ettei Suomessa noita paljon ole. Tästä Mtbr:n artikkelista voi lukea jotain ja todeta sen, että itkettävän ruma tuo widgit ainakin on: http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/review-widgit-1x-chainring-guard-800382.html

PMT
25.08.2013, 23.32
Fillariosa toi muutamavuosi sitten noita rattaita mahan , nuo alumiiniset sivut ei sitten kestä miinkään laista kosketusta maastossa ,ovat aivan liian ohutta ainetta toimiakseen rocringin tehtävässä , ite ajelin vuoden verran tuolla virityksellä +rocrinki vähän vaati sovittelua mutta toimi sen jälkeen ilman ohjuria, näyttää tuolla varaston seinällä olevan edelleen, mutta XX1 vei voiton .

Saapas
25.08.2013, 23.43
Vaikutti tuo widgit olevan houkuttelevan yksinkertainen ratkaisu. Ulkonäöllä ei niin väliä ole itselleni, mutta tietty jos rattaan toiminnassa on toivomisen varaa, niin täytyy vielä harkita viitsiikö sitä laittaa reilua satkua rattaaseen.

Iglumies
26.08.2013, 08.00
Sillä reilulla satasella saa oikeasti toimivan raceface n/w rattaan + bashin ja rahaa jää vielä asennuskaljaankin.

wekkuli
26.08.2013, 08.15
Nöösi kysyy: Miksi 1*10 tai 1*11 vaikuttaisi äkkiseltään olevan vain maastopyörien juttu? Vasta tämän kesän maantiepyöräilleenä tuntuisi, että maantiepyöräänhän se yksieturattaisuus istuisi kuin nenä päähän, kun siinä on vain kaksi eturatasta ja takapakassa isoimman ja pienimmän ero on pienempi. Lisäksi suhteessa maasturiin tuntuu siltä, että maantiepyörässä sitä eturatasta saa veivata jatkuvasti...

kolistelija
26.08.2013, 08.29
Nöösi kysyy: Miksi 1*10 tai 1*11 vaikuttaisi äkkiseltään olevan vain maastopyörien juttu? Vasta tämän kesän maantiepyöräilleenä tuntuisi, että maantiepyöräänhän se yksieturattaisuus istuisi kuin nenä päähän, kun siinä on vain kaksi eturatasta ja takapakassa isoimman ja pienimmän ero on pienempi. Lisäksi suhteessa maasturiin tuntuu siltä, että maantiepyörässä sitä eturatasta saa veivata jatkuvasti...
Maantiellä tarvitaan välityksiä pienillä hypyillä jotta kadenssin saa sopivaksi. Ei onnistu nopeusvälillä 15-60km/h kymmenellä välityksellä. Toki saa ajaa sellaisella kuin haluaa. Etuvaihtajan käyttöä vähentää niiden koon sovittaminen oman kunnon mukaan.

Syynä on siis nimenomaan se että takapakka on sellainen maissitähkä.

kh74
26.08.2013, 10.13
Ja toisaalta etuvaihtaja toimii maantiellä loistavasti. Ketjujen pudottelu tai muu sählääminen ei oo ongelma toisin kuin maastossa joskus on.

groovyholmes
07.09.2013, 14.06
mites noi spiderless hommat? eli voiko mistä tahansa kammista missä on irroitettava spideri, repiä sen irti ja laittaa minkä tahansa spiderittoman rattaan kiinni? yritän vain väistää mahdolliset yhteensopivuusongelmat, kun se on jo ajatuksen tasolle edennyt :) tarvitaanko projektiin jotain erityistyökaluja?

Two-Shoes
07.09.2013, 15.38
Onko kokemuksia vaihtajista General lee setin kanssa? Mahtaisiko Shimano Zee toimia kun kiinnostaisi sellainen ostaa ajoon seuraavaksi? Vai tarviiko olla joku pitkä häkkinen vaihtaja?

miku80
07.09.2013, 16.46
PinkBike (http://www.pinkbike.com/news/General-Lee-Wide-range-Cassette-Adapter-First-Look-2013.html) oli moista testannut Zee:n kanssa..

Tmh
07.09.2013, 17.31
Riippuu pitkälti myös (mahdollisesta) takajousituksen toteutuksesta. Sanoisin että näiden laajojen takapakkojen kanssa 1x satsissa (joustopyörissä) on paree käyttää medium häkkistä vaihtajaa suosiolla.

Eilen koitin laittaa hajonneen XT medium häkkisen vaihtajan tilalle Zee:n ja ei oikein pelitä kunnolla. Edessä 34 taikka 36 ja takana 11-36. Testissä oli kaksi eri pyörää erilaisella jousituksella toteutettuna. Single pivotti ja toinen tällainen virtual pivotti ratkaisu. Kyllä sen "toimimaan" sai mutta sen verran täytyy jättää ketjuihin varaa tuota takajousitusta varten, että pienimmällä rattaalla takavaihtaja ei kiristänyt ketjuja enää käytännössä yhtään. Ei hyvä. Medium paljon parempi.

Lehisj
09.09.2013, 15.52
Mulla on Zee pelittänyt ihan hyvin Spessun Epic S-works 29:n 1x10 systeemissä 33 piikisen Q-ringin eturattaalla ja Sramin XX 36-11 takapakalla. En tosin ole vielä itse koeponnistanut tuon Leonardin 40-piikisen setin toimivuutta Zeen kanssa. Tuossa testissähän Zee ei ollut pelittänyt yhtä hyvin kuin Sramin mediumhäkkien X9.

Ohiampuja
09.09.2013, 18.37
Nöösi kysyy: Miksi 1*10 tai 1*11 vaikuttaisi äkkiseltään olevan vain maastopyörien juttu? Vasta tämän kesän maantiepyöräilleenä tuntuisi, että maantiepyöräänhän se yksieturattaisuus istuisi kuin nenä päähän...
Itse olen samoilla linjoilla. Minulla maastossa se ajonopeuden vaihtelu on paljon suurempaa kuin maantiellä.

Mutta ehkä C-C filo olisi paras kohde yhdelle eturattaalle. Taakse sellainen maastohenkisempi 10-pakka ja edessä yksi ratas riittäisi hienosti. Itse en edes muista koska olen käyttänyt oman C-C pyörän isompaa lehteä, 36-piikkisellä on ajettu käytännössä koko kesä...

kolistelija
09.09.2013, 18.53
Itse olen samoilla linjoilla. Minulla maastossa se ajonopeuden vaihtelu on paljon suurempaa kuin maantiellä.

Mutta ehkä C-C filo olisi paras kohde yhdelle eturattaalle. Taakse sellainen maastohenkisempi 10-pakka ja edessä yksi ratas riittäisi hienosti. Itse en edes muista koska olen käyttänyt oman C-C pyörän isompaa lehteä, 36-piikkisellä on ajettu käytännössä koko kesä...
Eihän kukaan estä laittamasta 1x10 systeemiä maantiepyörään. Se voi kyllä olla vähän epämiellyttävä ajettava jos haluaa yhtä laajat välitykset kuin kahdella eturattaalla, mutta ei kai sillä ole väliä jos kapeampi välitysalue riittää.

ealex
09.09.2013, 21.24
Nyt Shimanolla olisi tarjolla 11-lehtinen 11-32 hampainen takapakka maantiepuolelle: http://www.bike-discount.de/shop/k736/a99748/ultegra-cassette-cs-6800-11-32.html
Laskeskelin, että sillä saa laajemmat välitykset 1x11 systeemillä, kuin joillakin 2x10 systeemeillä.

Suurin ongelma on vaihtajat käppyräsarveen, en tiedä, kuinka hullua on jos toisessa kahvassa ei ole vaihtovaijeria kiinni, heiluuko se vaan holtittomasti? Tietenkin koko vaihtomekanismi olisi kiva jättää pois toisesta kahvasta, mutta räjäytyskuvien perusteella ei taida olla mahdollista 6800 Ultegrassa…

OJ
09.09.2013, 21.42
Crossarissa yksi eturatas toimii paremmin kuin hyvin. Tähän asti olen käyttänyt ohjurilevyjä rattaan molemmin puolin kun en luota noihin pikkuohjureihin. Ketju sitten niin lyhyeksi, että iso-iso yhdistelmällä ketju yllä ohjurien yli. Nyt on tilauksessa 42 piikkinen wolf tooth, eli pitää testata miten toi toimii ilman ohjureita.

kh74
13.09.2013, 15.54
Eihän kukaan estä laittamasta 1x10 systeemiä maantiepyörään. Se voi kyllä olla vähän epämiellyttävä ajettava jos haluaa yhtä laajat välitykset kuin kahdella eturattaalla, mutta ei kai sillä ole väliä jos kapeampi välitysalue riittää.

Samaa mieltä. Siitä vaan tekeen 1x10 maantiepyöriä, mutta en kauheesti pysty suositteleen noita maastopakkoja.

Ite laitoin juuri 32 / 11-36 setupin 29" maasturiin ja tyytyväinen olen, mutta siirtymillä ajellessa huomaa kyllä että välitykset on aika kiusallisia. Tuolla setupilla siirtymät ajetaan käytännössä aina 11, 13, tai 15 piikkisellä ja noi hyppäykset on aika kamalia maantiepyörän välitysten tiheyteen tottuneelle.

Usein tuntuu että 11 on hiukan liikaa ja 13 saa pyörittää hulluna. Polkuajelukäytössä toki toi ei niin haittaa ja hyödyt voittaa kirkkaasti tän pienen haitan, mutta maantiellä olis aika kaameeta tommosella pakalla ja ei niin suurella eturattaalla...

LJL
13.09.2013, 15.58
Usein tuntuu että 11 on hiukan liikaa ja 13 saa pyörittää hulluna.

Tämä on muuten totta. Pätee myös 26":lla 11-36 pakka + 36t eturatas -yhdistelmällä. Jotenkin "kuollut välitys" tuo 11t takarattaalla ajaminen, paitsi ehkä alamäissä.

MRa
14.09.2013, 16.24
Hmm. Himottais vaihtaa nykyinen 2x10 vaihteisto 1x10:iin täpäriin, mutta mutta... Pirullista on että nykyinen X.9 takavaihtaja ei oo type 2 aikakaudelta. Eturatas olis helppo vaihtaa, mutta jos takavaihtajaa vaihda type 2:een, pitääkö olla ohjuri? Ensinnäkään en haluaisi ohjuria ja toisekseen ohjurit maksaa melkein sen mitä X.9 type 2 vaihtaja. Hulluinta tässä on että jos vaihtajaa rupee vaihtaan, niin voisi jo lähtee sit 11s linjalle. Mikäs siinä mutta XX1 pakka on niin pirun kallis että sitä ei pysty ittelleen perusteleen ainakaan järkisyillä. Onko mitään mahkuja että esim Race Face Narrow Wide toimis ilman type2 vaihtajaa ja ohjuria?

MRa
14.09.2013, 19.08
Ei tuo type 2 tai Shimanon + ole ketjun rattaalla pysymisen kanssa mitenkään välttämätön. Niissä on etuna hiljaisuus, mitä normaalilla vaihtajalla voi olla vaikea toteuttaa, eli ketjut hakkaavat chainstayhyn. Ajelin kuukauden päivät täpärillä, jossa edessä oli Wolftooth 32t ja takavaihtajana normaali XT. Ketju ei pudonnut kertaakaan. Vaihda eturatas ja kokeile. Jos ongelmia ilmenee niin sitten nojaat vasta entteriin..

Kiitokset, joo ei se kokeilu sinällään tosiaan oo se ongelma, vaan se entterin painallus jos ei toimikaan ja ei "raaski" pitäytyä 1x10:ssä. Jos jotain hyvää, niin Hope 2 Pro:n saa onnex vaihdettua vapaarattaan XD yhteensopivaksi. Täytyy testata. Ja on se ketju jo hakannu aika hyvin BlurLT:n alimman nivelen kylkeen muutenkin.

Iglumies
14.09.2013, 19.42
Mulla nyt kuukauden ollut Nomadissa käytössä ilman ohjuria RF ratas/normi X9 mediumhäkillä, eikä ongelmaa.

Grandi66
14.09.2013, 22.15
Taitaa se 30 piikkinen olla vähän vaikee löytää. Mie tilasin suoraan wolftoothilta sen 30 piikkisen ja olen tyytyväinen. Nyt ootellaan lyhyt häkkistä takavaihtajaa Krampukseen. 1x10 mennään.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2

FreeZ
14.09.2013, 22.30
Mistä 30t wide-narrow -tyyppistä eturatasta 104 kammille? Wolftoothilla on "sold out", eikä tietoa milloin tulee. Läski tarvitsisi nyt rattaan kun ei jaksa sinkulalla ajella.
CRC.

LJL
14.09.2013, 22.51
CRC.

Onko linkkiä missä? En itse löytänyt kuin racefacen 32t:tä (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/raceface-narrow-wide-single-chainring/rp-prod109723), ja sitähän ei kysytty.

FreeZ
14.09.2013, 23.01
Onko linkkiä missä? En itse löytänyt kuin racefacen 32t:tä (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/raceface-narrow-wide-single-chainring/rp-prod109723), ja sitähän ei kysytty.
Tuon linkin takaa löytyy myös 30t.

marco1
14.09.2013, 23.09
2 sinistä jäljellä just nyt. Muut out of stock.

FreeZ
14.09.2013, 23.12
2 sinistä jäljellä just nyt. Muut out of stock.Ja äsken oli 3, kova on menekki :)

LJL
14.09.2013, 23.34

Kappas, my bad. Sivu näyttäytyy vähän hassusti puhelimella. Toivottavasti sininen stemmaa värikoodaukseen ;)

Ohiampuja
15.09.2013, 11.07
Ite laitoin juuri 32 / 11-36 setupin 29" maasturiin ja tyytyväinen olen, mutta siirtymillä ajellessa huomaa kyllä että välitykset on aika kiusallisia...
Tässä huomaa kuinka henkilökohtaisia nämä välitysjutut ovat. Itse olen pari kesää ajellut 22-32 etulehdillä ja Deoren 12-36 9-pakalla. Eikä 44-etulehteä ole ikävä yhtään.
Mutta minä en pärjäisi 32-eturattaalla millään, maastossa on tuo 22-piikkinen enimmäkseen käytössä. :rolleyes:
Jos tekisin maastoon yksilehtisen setin nykyisellä Deoren 12-36 pakalla, niin eturatas pitäisi olla korkeinta 26 piikkinen. :o

MRa
15.09.2013, 13.14
Sori tyhmyyteni, mikä on r2?

Amfinaut
15.09.2013, 15.09
Rallinaaman ja Wolftoothin lisäksi myös Works Componentsiltä (http://www.workscomponents.co.uk/works-components-104bcd-thick--thin-chainring-alternating-thickness-extended-tooth-design-270-p.asp) löytyy näitä.

Ju$$i
15.09.2013, 17.30
Oon nyt kolmissa kisoissa saanut ketjut putoon. Lenkillä yrittämällä ei onnistu millään. Tosin kivekset ja juurekset ajetaan kisoissa aika kovaa. Edessä 32 ilman ohjuria ja takana X9 Type2. Nyt vaihdettu kaikki voimansiirrossa uuteen. Rattaat eteen ja taakse, sekä takavaihtaja ja ketjut. Seurataan tilannetta oliko kyseessä vaan osien kulumisesta johtuvaa oiretta (esim.ketjut), vai eikö kestä rajumpaa käsittelyä. Tänään ei kisoissa pudonnu, mutta rata oli helppo.

Ja kuumottas kyllä saada eteen isompi limppu ja taakse enempi reserviä. Takana nyt 11-36 ja eturieska on liian pieni kovaan ajoon.

haral
22.09.2013, 21.27
Tulipa itsekin päivitettyä 3x10 -> 1x10 systeemiin. Idea on hyvä mutta säätöjen kanssa on nyt "pientä" ongelmaa.

Settinä on 34 piikkinen raceface narrow wide eturatas ja uusi SLX 10spd shadow plus takavaihtaja. Ketju, takapakka, vaijerit ja vaihtajat vanhat (keväällä ostettu pyörä).

Ongelmana indeksointi. Logiikka on hallussa mutta ainoa lopputulos on jompaan kumpaan suuntaan huonommin toimiva systeemi.

Vaijerin ollessa riittävän kireä hyvään alasvaihtoon ei ylösvaihto toimi ja sama toisinpäin. Vanhalla systeemillä oli helppo vaihtaa 3 takaratasta yläspäin yhdellä painalluksella muttei enää. Korkeintaan kaksi ratasta saan liikkumaan ja kun ne liikkuvat helposti alas niin ylösvaihto ei enää toimi ollenkaan. Lisäksi välillä ääripäissä tuntuu ketju välillä ottavan hieman kiinni kasetin ramppeihin ja tuntuu siksi aiheuttavan ongelmaa.

Onko muilla toiminut tuo 3 alasvaihtoa normaaliin tapaan? Entä onko muilla havaittavissa jäykkyyttä polkiessa kun takana on isoin ratas käytössä?

Mitä siis koittaa säätää tai mitä koittaa vaihtaa? B-ruuvi ja rajoittimet on myös säädetty ilman parannusta.

mutanaama
22.09.2013, 21.36
Tarkista, että onko ketju tai takarattaat kulunut ja vaihtajan korvake suorassa.

ealex
22.09.2013, 21.41
Maantie / maasto-osia sekaisin? 9-10 speed osia sekaisin?

o.j.
22.09.2013, 22.05
Ongelmana indeksointi. Logiikka on hallussa mutta ainoa lopputulos on jompaan kumpaan suuntaan huonommin toimiva systeemi.

Usein tämän oireen syynä on tahmeasti liikkuva vaihdevaijeri. Voitelu voi auttaa mutta ovat sen verran edukkaita että yleensä vaihdan vaijerin kuorineen jos probleemia alkaa esiintymään.

samu88
22.09.2013, 22.15
Alko sitten ittelläkkin tuo reistailemaan. Välillä kun vaihtaa, niin ei tapahdu mitään, ei anna mennä edes pienimmälle takarattaallekkaan, vaan loppuu vaihtajan liike toiseks viimoselle rattaalle. Kuinka pieni vääntymä saa korvakkeessa että vaikuttaisi noin toimintaan?

En nyt jaksanut pimeälle enää pihalle jäädä ihmettelemään.. Huomenna :)

Raikku
22.09.2013, 23.27
Nykyään kun alkaa tulla pyöriä joissa 1x11, niin riittääkö niissä välitys asfaltille? Ja toisaalta löytyykö tarpeeksi kevyttä pystysuoraan etenemiseen?

marco1
22.09.2013, 23.36
Nykyään kun alkaa tulla pyöriä joissa 1x11, niin riittääkö niissä välitys asfaltille? Ja toisaalta löytyykö tarpeeksi kevyttä pystysuoraan etenemiseen?
Jompikumpi pää kärsii väistämättä.

kolistelija
22.09.2013, 23.44
Jompikumpi pää kärsii väistämättä.
Mutta on silti riittävän lähellä 2x10 voimansiirtoa että ainakin minulle olisi se ja sama kumman ottaisin. Minusta 3x10 on ihan turhan laaja...

haral
23.09.2013, 07.34
Kiitoksia kommenteista. 9/10 osia ei ole sekaisin eli lähdetään liikenteeseen vaijerien vaihtamisella. Jollei jeesaa niin uusi takapakka. Vaihtajan korvakkeen vääntymiseen en usko sillä juuri vaihtajan vaihtoa ennen vanha vaihtaja toimi mallikkaasti. Samoin uusi vaihtaja toimii kyllä paremmin jos sen kytkimen ottaa pois päältä. Tuntuu osittain siis siltä että kytkin aiheuttaa liikaa kitkaa alasvaihtatessa ja sotkee tuota herkkyyttä / indeksointia. Kokeilin jo löysätä kytkimen sääntöä ilman isompia havaintoja toimivuudesta.

B-säädöstä vielä kysymys. Ilmeisesti tuo S+ on herkkä tuolle säädölle. Ketjun kanssa 6mm rakoa on hankala nähdä. Onko yleistä ohjetta tuob säätöön? Esimerkiksi niin tiukka että alkaa pitämään ääntä ja sitten 1 kierros takaisinpäin?

ealex
23.09.2013, 09.02
Takapakka ei vaikuta indeksointiin (ellei ole pahasti vääntynyt). Indeksointi on vaihtajan kahvassa, siihen vaikuttaa sen oma kunto sekä osittain vaijerin kunto.

Harza
23.09.2013, 09.39
Itsellä oli samaa ongelmaa, kuin haralilla: b-ruuvin säätö ei ollut ihan shimanon spekseissä.
Jos 3 -vaihteeen alasvaihto tuntuu silti tavattoman jäykältä, voi vika olla edelleen liika kireässä kytkimen säädössä.

ealex
23.09.2013, 10.37
Takapakka ei vaikuta indeksointiin (ellei ole pahasti vääntynyt).
Tai itse asiassa vaikuttaa, jos pakan välistä on osia pois tai välilevy väärässä paikassa. :)

Mutta säädöt pitää olla ensin kunnossa, ei ole vaikea katsoa rattaan ja rissan väliä, ketju paikallaan tai ilman. Sen kun ensin tarkistaa, missä kohdassa ketjun sisällä rissan hampaat menee.

Raikku
23.09.2013, 12.07
Pistin Cubelle maililla kysymyksen että voiko omassa '11 Reaction GTC SL:ssä käyttää 1x11(tai 2x11)-voiman siirtoa. Saksan foorumeilla
aikoinaan sanottiin ettei ainakaan silloista XTR:n 2x10 voinut asentaa. Kampien/ketjulinjan takia lähinnä.

haral
26.09.2013, 17.33
Vaihdoinpa nyt täyspitkän kuoren ja uuden vaijerin pyörään. Ja mitenpä tämän nyt muotoilisi...

Voi jumalauta mikä ero! :D Siis aivan älytön muutos. Ei mitään säätöongelmia, heittämällä toimi oikein. Vaihtaa kolme vaihdetta kerralla pehmeästi kytkimen ollessa päällä ja kahvan liike todella smoothia. Näin nopea, helppo ja halpa muutos ja voimansiirto tuntuu käytännössä uudelta.

Lisätään nyt vielä pari hymiötä ku toimii niin hyvin. :D:D:D:D

OJ
26.09.2013, 17.38
Sain just Wolftoothin 130 BCS 42 piikkisen rattaan eilen. Aika massiivinen laitos kun rattaan leveys on sama kuin leveiden piikkien leveys. Toisaalta, ei varmasti väänny. Täytyy asennella ratas kiinni Sunnuntaina ja käydä koeajolla.

harmis
27.09.2013, 00.02
Onko tuhoon tuomittu yritys? Mulla on tuollainen vanha halppis feltti jossa 3x7 acera vaihteet. Epäilyttää mahtuuko kymppipakka tilalle. Jos ei niin meniskö edes ysi? Pienen budjetin tuunausta olisi harkinnassa ja voimansiirrosta olisi tarkoitus lähteä liikkeelle, samalla etuvaihtajasta eroon pääsy.

Eli kuinka paljon tuo kymppi/ysipakka on leveämpi seiskaan verrattuna? Ei ole kunnollista mittaa niin ei voi verrata oman maantiepyörän 10 pakkaan.

jan52
27.09.2013, 00.14
Onko tuhoon tuomittu yritys? Mulla on tuollainen vanha halppis feltti jossa 3x7 acera vaihteet. Epäilyttää mahtuuko kymppipakka tilalle. Jos ei niin meniskö edes ysi? Pienen budjetin tuunausta olisi harkinnassa ja voimansiirrosta olisi tarkoitus lähteä liikkeelle, samalla etuvaihtajasta eroon pääsy.

Eli kuinka paljon tuo kymppi/ysipakka on leveämpi seiskaan verrattuna? Ei ole kunnollista mittaa niin ei voi verrata oman maantiepyörän 10 pakkaan.

8, 9 ja 10 pakat ovat kaikki saman levyisiä, mutta juurikin 7 pakka on kapeampi.

Jos 7 pakka on asennettu jonkunasteisella spacerilla niin sitten sen poistamalla pitäisi ainakin mahtua leveämpää pakkaa.

harmis
27.09.2013, 08.23
8, 9 ja 10 pakat ovat kaikki saman levyisiä, mutta juurikin 7 pakka on kapeampi.

Jos 7 pakka on asennettu jonkunasteisella spacerilla niin sitten sen poistamalla pitäisi ainakin mahtua leveämpää pakkaa.
Huomaakohan sen jotenkin päällepäin vai pitääkö purkaa että voi todeta mahdolliset spaceroinnit? En nyt ainakaan päällepäin huomaa tai osaa katsoa, että olisi mitään ylimääräisiä spacereita.

brilleaux
27.09.2013, 08.33
Vaihdoinpa nyt täyspitkän kuoren ja uuden vaijerin pyörään. Ja mitenpä tämän nyt muotoilisi...

Minkä merkkinen systeemi kyseessä? Itsekkin tuota miettinyt, ja kuulisin mieluusti lisääkin mielipiteitä, kokemuksia ja perusteluja puolesta/vastaan.
X9 takavaihtajan kanssa tuntuu tuo viimeinen vaijerin kuoren pätkä(Jagwire) kuluvan aina kohtuu nopeasti>alkaa haamuvaihdot jouston toimiessa aina yleistymään.

mhelander
27.09.2013, 10.12
Huomaakohan sen jotenkin päällepäin vai pitääkö purkaa että voi todeta mahdolliset spaceroinnit? En nyt ainakaan päällepäin huomaa tai osaa katsoa, että olisi mitään ylimääräisiä spacereita.

No mulla oli 7-pakka modernissa navassa ja piti napata lainaan pari spaceria SRAMin 10-pakasta että sai pysymään kireällä.

Ne kyllä huomas purkamatta... Joten veikkaan ettei uudet pakat mene.

Tapatalakilla tuusattu hyytelö pavulla, voipi olla kirotusvihreitä...

Antza44
27.09.2013, 12.49
Jos takana 10-42 ja edessä esim. 36, niin eiköhän tuolla kata kaikki mahdolliset alustat ja tilanteet mihin maasturilla ylipäätään kannattaa mennä.
Maasturihan viedään kaikkialle mihin mieleen juolahtaa ja polku johdattaa suolle,tunturiin, lumihankeen jne. Kyllä ainakin Hetta-Pallas polulla keväällä kaipas jopa 29er:ällä pienessä päässä 22/36 1.4 metriä kierros välitystä. Käytössä oli 24/36 1.5 metriä kierros välitykset (täällä etelässä Ok). 36/42 menee 2.0 metriä kierroksella eli suomeksi tunkkaamalla. Kyl 34 tai 32 edessä 11 pakkaselle on varmasti yleispätevämpi kuin 36 "No maku asiota sano koira, kun m_niaan nuoli"

Dude
27.09.2013, 16.14
Jos todella tarttee 22/36 välitystä, niin silloin on jo nautinto ajamisesta kaukana... Todella väsyneenä varmaan voi tarttea jonkun Kinahmin hinkkaamiseen... Itse ihan normipainoisena ja -kuntoisena kuskina pääsen 26" täpärillä 36x11-36 setupilla käytännössä kaikki mäet ylös mitä eteen tulee ainakin pk-seudulla. Testinä jokunen viikko sitten Paloheinän mäki jyrkältä puolelta nousi 29" sinkulalla 34x19 välityksillä. Eipä ole sinkulallakaan noilla välityksillä löytynyt pk-seudula montaa mäkeä, joka ei nousisi...

Moni vain vaihtaa turhan herkästi liian pienelle vaihteelle IMO. Kokeilkaa ajaa ilman sillä isolla / keskirattaalla (riippuen onko edessä 2- vai 3 lehteä) joku lenkki kokonaan, jos ette usko.

marco1
27.09.2013, 16.37
^Kunto, reitit ja muut asiat (vaikkapa lenkin pituus, ajotaito tai polvien kunto) vaihtelevat sen verran etten lähtisi arvioimaan muiden tarpeita välityksille. Toki välillä kannattaa kokeilla ajaa vähän pidempään sillä keskirattaalla tai tai vaikka 1 x systeemeillä mutta pääasia on että ajetaan.

TANUKI
27.09.2013, 16.59
Mutta on silti riittävän lähellä 2x10 voimansiirtoa että ainakin minulle olisi se ja sama kumman ottaisin. Minusta 3x10 on ihan turhan laaja...

Oma mielipiteeni on ettei ´´mummoratasta´´ tarvitse suomessa. Hyvä se on siellä mistä niitä korkeuseroja löytyy. Omassa pyörässä on juuri 2x10 voimansiirto ja mummoa olen ehkä käyttänyt 3x kesässä. Pitää varmaan alkaa harkita yks ratas & ohjuri yhdistelmää...

Kare_Eskola
27.09.2013, 17.05
Marttakisapuuhissa olen itse tarvinnut hyvin kevyitä välityksiä hämmentävän usein. Mäet kasvavat sekä kokoa että jyrkkyyttä kun on ajanut lujaa ja pitkään.

Ja nimenomaan mummorattaalla sitkuttamalla ohitin SM-kisojen loppumäessä kolme rimpuilijaa. Minulla siis kaksysäri ja välityksinä 39/28 - 11-36.

Talveksi laitan ehkä 1 x 10, mutta kisakaudella taas tupla eteen.

TANUKI
27.09.2013, 17.14
Joo, se on eri asia xc-fillareissa. Itellä am-kone joten kovinkaan pitkiä lenkkejä, ainakaan kisoja sillä ei täysillä jaksa ajella. (Syynä allekirjoittaneen huono kunto, ei pyörä ;))

kolistelija
27.09.2013, 17.14
Onhan 29" renkailla 28t eturatas vähän eri asia kuin se oikea 24t tai 22t mummo 26" fillarissa. :)

Tuplakampien pikkuratas on yleensä ihan käyttökelpoinen jopa 26" fillarissa.

TANUKI
27.09.2013, 17.22
Itellä 24-38 eturattaat, eipä täällä etelässä niitä korkeuseroja pahemmin ole ja ainahan voi tunkata ;)

harmis
27.09.2013, 17.37
No mulla oli 7-pakka modernissa navassa ja piti napata lainaan pari spaceria SRAMin 10-pakasta että sai pysymään kireällä.

Ne kyllä huomas purkamatta... Joten veikkaan ettei uudet pakat mene.

No, kai se on alistuttava kohtaloonsa ja pysyttävä seiskassa.

mhelander
27.09.2013, 18.38
No, kai se on alistuttava kohtaloonsa ja pysyttävä seiskassa.

Tai rihtaat parin kympin uuden navan nykyisen tilalle ?

haral
27.09.2013, 20.10
Minkä merkkinen systeemi kyseessä? Itsekkin tuota miettinyt, ja kuulisin mieluusti lisääkin mielipiteitä, kokemuksia ja perusteluja puolesta/vastaan.
X9 takavaihtajan kanssa tuntuu tuo viimeinen vaijerin kuoren pätkä(Jagwire) kuluvan aina kohtuu nopeasti>alkaa haamuvaihdot jouston toimiessa aina yleistymään.

Ihan vain shimanon SP41 kuori ja se perusvaijeri sisälle. Täyspitkänä eli veto runkoa pitkin vaihtajalta taakse.

Antza44
27.09.2013, 20.48
Jos todella tarttee 22/36 välitystä, niin silloin on jo nautinto ajamisesta kaukanaHetta pallas googlen kuvahakuun paljastaa, sen kaukana olevan nautinnon. 1000km etelästä ylöspäin. Tosin Kyllä sieläkin 24/36 pärjäs, mutta ei 22 haittaa olisi ollut.

brilleaux
29.09.2013, 11.55
Jos todella tarttee 22/36 välitystä, niin silloin on jo nautinto ajamisesta kaukana... Todella väsyneenä varmaan voi tarttea jonkun Kinahmin hinkkaamiseen... Itse ihan normipainoisena ja -kuntoisena kuskina pääsen 26" täpärillä 36x11-36 setupilla käytännössä kaikki mäet ylös mitä eteen tulee ainakin pk-seudulla. Testinä jokunen viikko sitten Paloheinän mäki jyrkältä puolelta nousi 29" sinkulalla 34x19 välityksillä. Eipä ole sinkulallakaan noilla välityksillä löytynyt pk-seudula montaa mäkeä, joka ei nousisi...

Moni vain vaihtaa turhan herkästi liian pienelle vaihteelle IMO. Kokeilkaa ajaa ilman sillä isolla / keskirattaalla (riippuen onko edessä 2- vai 3 lehteä) joku lenkki kokonaan, jos ette usko.

En siis ole lähelläkään normikuntoa vielä. :P Jyväskylässä en ainakaan pärjää ilman 22-34 välitystä. Pelkällä 36-34 välityksellä saisin kyllä talutella kohtuu usein. Niin tasamaan enskapoluilla kuin noustessa Laajavuoren päälle. Tarttee alkaa treenaamaan! :D
Tosin tarkoituksena on vaihtaa taakse 11-36t kymppipakka nykyisen 11-34 ysipakan tilalle, katsotaan sitten minkämoisella eturattaalla mahdollisesti pärjäisi(nyt 36-22). Siirtymätkin kun olisi mukava päästä edes jonkinmoisella vauhdilla etenemään. :)

Itse kyllä nautin ajamisesta suunnatomasti aina, huolimatta mikä välitys sattuu olemaan käytössä. :) Ei oikein aukene, miksi mummorattaan käyttö niistäisi ajamisesta nautintoa...

Ohiampuja
30.09.2013, 14.49
Jos todella tarttee 22/36 välitystä, niin silloin on jo nautinto ajamisesta kaukana...
Juu, tästä ollaan samaa mieltä. Ei se nautinto ole, mutta kyllä sitä vaan tarvitaan. Ehkä eniten käytän 22-etulehdellä toiseksi ja kolmanneksi suurinta ratasta. Onko ne 12-36-pakassa jotain 32 ja 30 piikkiset, en tiedä. Mutta niillä sitä joutuu 29:llä jumppaamaan...

Ketjureaktio
30.09.2013, 15.50
Juu, tästä ollaan samaa mieltä. Ei se nautinto ole, mutta kyllä sitä vaan tarvitaan. Ehkä eniten käytän 22-etulehdellä toiseksi ja kolmanneksi suurinta ratasta. Onko ne 12-36-pakassa jotain 32 ja 30 piikkiset, en tiedä. Mutta niillä sitä joutuu 29:llä jumppaamaan...

Tuo nykyisen 29:n 32t eturatas antaa pienimmäksi välitykseksi saman kuin kaksilehtisen pikkurattaan kolmanneksi pienin takaratas, sillä nousee rimppakinttu Paloheinät ja El Grandet melko vaivatta, pientä totuttelua vaan. Itse kyselin täällä pari vuotta sitten että uskaltaako 22:sen eturieskan päivittää 24:ksi (26") ja nyt jo vähän huvittaa koko asia.
Vielä kun tuo 32t eturatas antaa 11-piikkisellä takarattaalla 90 kadenssilla 37km/h huiput niin vauhti riittää kivasti työmatkalla/pikataipaleella joita tosin lenkeillä harvemmin ajetaan.
Duden kanssa samaa mieltä & samoja lenkkejä ajelleena sitä mieltä että ei niitä kahta lehteä edessä juuri tarvita, on tullut ajeltua pk-seudun polkuja ja Tahkoa 1-9h lenkkeinä.

brilleaux
30.09.2013, 16.07
No...pakkohan tämä(kin) on sitten kokeilla. :)

mikkox
30.09.2013, 22.21
Tuli päivitettyä Ibiksen voiman siirtoa yhdenrattaan systeemiksi, kun sitä on muutenkin tullut päiviteltyä enemmän enduro hommiin sopivaksi. Hyvin nämä etelän mäet nousi tuolla 32t eturattaalla ja 11-34 pakalla. Varmaan tulee vaihdettua vielä 11-36 pakka, kun tuo nykyinen kuluu loppuun. Etuvaihtajaa sormi kyllä etsi muuteman kerran jossain mäessä, mutta eipä sitä tuossa enää kaipaa.

Jäykkäperä 29" taitaa kuitenkin vielä pysyä 2x10 systeemissä, että nousee noi marakisojen mäet niillä loppu kilometreilläkin ;)

harmis
01.10.2013, 16.55
Tai rihtaat parin kympin uuden navan nykyisen tilalle ?

Eipä kiinnosta rihtaushommat mutta onko niin että jos käy kaupasta hakemassa satasella valmiin paketin kymppipakalle niin se heittämällä sopii tuohon vai onko noissa haarukan leveyksissä eroa? Sen verran mittailin että ainakin omassa kymppipakkaisessa maantiepyörässä on reilusti leveämpi haarukka kuin tuossa feltin 7 pakka maasturissa. Nettikauppoja kun surffailin niin ei siellä silmään sattunut mitään mainintaa haarukan leveyksistä.

jusba_84
01.10.2013, 18.50
Kyllä parani Remedy reilusti 1x10 siirtymisen ansiosta! Päivittelin 32t narrow widen ja alkuperäisen pitkähäkkisen xt-takavaihtajan tilalle zeen. Ei ole ketju takavaihtajan vaihtamisen jälkeen tippunut, välitykset riittää 11-36 pakan kanssa hienosti paikkaan kun paikkaan, hiljainen käytössä, paino tippui puolisen kiloa mmmmitähä hyvää viä..Pyörä siistimmän näkönen!:)

FreeZ
01.10.2013, 20.31
Nyt on parisataa kilometriä 1x10 Fattylla alla ja täytyy kyllä kehua. Eturatas on 32t RaceFacen NW ja takana on 11-40 pakka jota goitelee SRAM X9 Type 2.

Pakka on siis SRAMin 1070 General Lee paketilla. Välityksiä löytyy ylämäkeenkin.

Juide
02.10.2013, 14.37
Sain just Wolftoothin 130 BCS 42 piikkisen rattaan eilen. Aika massiivinen laitos kun rattaan leveys on sama kuin leveiden piikkien leveys. Toisaalta, ei varmasti väänny. Täytyy asennella ratas kiinni Sunnuntaina ja käydä koeajolla.

Mäkin siirryin krossarissa yhteen eturattaaseen, narujalkana tosin tyydyin 38-hampaiseen Wolf Toothiin. Kävin rymistelemässä eilen, enkä saanut ketjua putoamaan. Tähän asti vaikuttaa erittäin lupaavalta! Tänään iltakrossissa näkee, miten pelittää tositoimissa. Pakkana on 11-26 Red, enkä tasamaalla päässyt niin täysiä että olisi tarvinnut 11-piikkiselle pudottaa. Välitykset riittänee siis ainakin krossiin. Vielä täytyy kokeilla, saako Forcen kahvasta nuo turhaksi jääneet vaihteensiirto-osat veks, kun pyörä painaa vieläkin yli 7 kg... Alkaa ainakin meikäläisellä olla nappulakumisissa pyörissä etuvaihtajat historiaa, sen verran oon ihastunut näihin yhden eturattaan tsydeemeihin!

ealex
02.10.2013, 15.04
Vihdoin on kokemuksia myös käyräsarvisten puolelta yhden eturattaan systeemistä.:) Miltä vasen kahva tuntuu, kun vaijeri on irti, heiluuko löysänä?

Olisiko jollain tietoa, miltä Ultegran vasen kahva tuntuu, kun etuvaihtajan vaijeri ei ole kiinni? Entäs löytyykö toimivia komboja vaihteeton vasen kahva / vaihteellinen oikea kahva?

marco1
02.10.2013, 19.20
Tulipa havaittua että Zeen kapasiteetti on tosiaan tarkoitettu 1x10-hommiin ja se ketjun pituus on oltava tarkemmin tsekattu kuin pitkähäkkisillä.
Tarvittaessa kuvaa siitä miten vaihtajalle käy kun ketjun mitta ylitetään. :tyhmähymiö:

Juide
03.10.2013, 00.23
Vihdoin on kokemuksia myös käyräsarvisten puolelta yhden eturattaan systeemistä.:) Miltä vasen kahva tuntuu, kun vaijeri on irti, heiluuko löysänä?

Olisiko jollain tietoa, miltä Ultegran vasen kahva tuntuu, kun etuvaihtajan vaijeri ei ole kiinni? Entäs löytyykö toimivia komboja vaihteeton vasen kahva / vaihteellinen oikea kahva?

Forcen vaihdeläpyskä on kevyesti jousikuormitettu, joten ei heilu eikä pidä ääntä. Kerran tai pari sormet hamusivat kiihdytyksessä vasemmalta isompaa rievää, mutta tosi äkkiä siihen tottui. Homma pelitti aivan 100% myös krossissa, ketju pysyi päällä ja keskiön seutu on kieltämättä aika hyvän näköinen ja helpompi puhdistaa! Vähän epäilin miten toimii tavallisella kytkimettömällä Force takavaihtajalla, mutta ketju ei edes hakkaa haarukkaan, kun lyhensin ketjun äärimmäisen lyhyeksi. Isoimmalla takarattaalla vaihtaja venyy aika luokille, ja piti b-tension ruuvia hieman säätää jotta vaihtajan häkki ei olisi osunut pakkaan. Näyttäis kuitenkin toimivan erinomaisen hyvin. Jospa huomenna ehtisi tutkailla tuota kahvan purkamismahdollisuutta, sekin vain keventämisen takia, muutenhan vaihdesysteemien olemassaolo kahvassa ei haittaa.

Lancehan käytti vuosituhannen vaihteessa maantiellä systeemiä, jossa etuvaihtaja oli viistoputken kitkavivulla ja vasemmalla vain jarrukahva, oikella nykyaikainen kahva. Keventäminen oli siinäkin syynä. Jarrukahvaksihan käy mikä vaan mikä passaa kouraan. Itselleni tuo Sram käy mahtavasti, enkä siitä mielelläni luopuisi.

lansive
03.10.2013, 09.36

Siihen voi laittaa pätkän vaijeria, jonka vetää kuorenpätkän kanssa tankoteipin alle ja vaijeri päästä taitetaan kuoren yli ja kiinnitetään kutisteletkulla kuoreen. Grammoja ei tule paljon, mutta eipä heilu kahva löysänä. Shimanoissa ei kai edelleenkään ole mitään jousta sisällä vaan palautus tulee vaihtajan jousivoimalla?

Ei tuo tietenkään kestä jos apinan raivolla epähuomiossa vääntää kahvasta, mutta poistaa löysyyden mukavasti.

jjyrki
05.10.2013, 16.58
Wolftooth kiinostaa, mistä voin ostaa?

OJ
05.10.2013, 16.59
http://www.wolftoothcycling.com/ taitaa olla ainoa paikka.

Tai sitten voin katsoa silmillä ja huomata, että http://www.lundberg.fi/ on suomidiilerin yhteustieto.

jjyrki
05.10.2013, 17.20
Okie, toksia. 105 vasen kahva hajosi mistä lisäpontta 1 x 10 -rojektille.

mk
05.10.2013, 17.47
http://www.wolftoothcycling.com/ taitaa olla ainoa paikka.
Tai sitten voin katsoa silmillä ja huomata, että http://www.lundberg.fi/ on suomidiilerin yhteustieto.

Kiitos jjyrki ja OJ :)
Alkoii kiinnostaan rattaan päivitys

FC-M665 (http://bike.shimano.com.sg/publish/content/global_cycle/en/sg/index/products/mountain/0/product.-code-FC-M665.-type-.fc_mountain.html) kampiin (http://bike.shimano.com.sg/publish/content/global_cycle/en/sg/index/products/mountain/0/product.-code-FC-M665.-type-.fc_mountain.html) jolloin toimimattoman etuvaihtajan sais ottaa kokonaan pois, kun ei sille ole edes tarvetta :))) Kyselyä laitettu lundbergille.. katsotaan mitä vastailee

>Jaska<
07.10.2013, 22.48
Suunnitelmissa ois saada eturattaita veke 3X9-->1x10. Olen tällä palstalla ja vähän muuallakin tehnyt hiukan taustatyötä lukemalla postauksia mutta yhä hoo moilasena.
Pyörä on vanha täpäri trek EX9 vuosimallia 2009.
Komponentit:
-Kampi Deore XT FC M770 104BCD (22-32-44)
-Vaihtaja Sram pitkähäkkinen X0
-Liipasin X9
-Pakka Sram PG990 (11-32)

Voisko sen tehdä niin että otan kammista pois rattaat ja laitan Wolftootin tai racefacin keskimmäisen rattaan tilalle joko 34:n tai 32:n. Heitän etuvaihtajan hyllyyn. Asennan 10 pakan (11-36 tai Leonardi viritelmän 11-40) millin prikan kanssa. Vaihdan uuden vaihtajan esim. zeen jossa lyhyt häkki ja jokin kytkin sekä myös uuden liipasimen 10 vaihteelle. Ja luultavasti tulis kyseeseen ketjunlyhennys myös

Meniskö se näin vai onko tossa mitään järkeä. Helpoin ois tietenkin heittää isoin rieska pois, vaihtaa pienin ratas vaikka 24 ja toinen 36 ja vaihtaa pakka 11-34. Eli päivittää se 2x9. Mutta jotenkin on sellainen kutina että yks ratas vois mulle rimppakintullekkin riittää ja oispahan vähemmän ajateltavaa vaihteiden kanssa :).

MRa
07.10.2013, 22.55
@>Jaska< Kyllä tuo minusta kuulostaa ihan tehtävissä olevalta ja samankaltaiselta mitä ittekin oon tehny. Mulla tosin 9s meni jäykkäperään tai jäykkäperä piti tehdä että ne sai johonkin. Ihan miten itteään haluaa huijata.

Kare_Eskola
07.10.2013, 22.59
Jos ilman ohjuria haluat täpärillä maastossa ajaa niin narrow-wide -eturatas ja kytkimellinen takavaihtaja ovat nykyisen palstatietämyksen valossa vähimmäisvaatimus. Ja koska kytkimellisiä vaihtajia ei oikein ole ysille, niin 1x10 it is.

Joudut vaihtamaan myös ketjun.

Laitapa sille uudelle rattaalle myös bashring. Ilman bashia joutisit hankkimaan myös ekstralyhyet rattaanpultit.

>Jaska<
07.10.2013, 23.54
Kiitos lisäinfosta. Täytyypä alkaa laskee kustannuksia.

>Jaska<
07.10.2013, 23.57
Kytkimellinen vaihtaja ei ole must. Toimii tavallisellakin ihan hyvin kun ketju on oikean pituinen.

Ei taida oikein toimia hyvin palstalaisten mielestä kun minulla on toi pitkähäkkinen 9speed Scram X0

efut
08.10.2013, 00.38
Minäkin vedin lauantaina Lahdessa MC Krampin Safarilla ajokoiraryhmää 47 kilometriä yli pahimpien ajettavia kivikkojen ja juurakoiden. Vasta jälkeen päin pyörää pestessä huomasin että en muistanut Shadow+ vaihtajasta vipua laittaa kireään asentoon, kun ennen safaria pyörää huolsin. Hyvin pelasi. Ei mitään ongelmia.

Ja edessä on siis pyörässäni 32 piikkinen Wolftooth ilman ohjuria.

kolistelija
08.10.2013, 08.18
En ole wolftoothia kokeillut, mutta pelkkä Shadow+ pitkällä häkillä ei pitänyt ketjua rattaalla. Ketju lensi sivuun monta kertaa per lenkki.

Saintin plussavaihtaja on ollut ihan eri maailmasta. Ketju pysyy paikallaan eikä kilise. Kerran on tainnut ketju pudota silläkin...

brilleaux
08.10.2013, 09.02
Voisko sen tehdä niin että otan kammista pois rattaat ja laitan Wolftootin tai racefacin keskimmäisen rattaan tilalle joko 34:n tai 32:n. Heitän etuvaihtajan hyllyyn. Asennan 10 pakan (11-36 tai Leonardi viritelmän 11-40) millin prikan kanssa.

Täällä 1*10 harkinnan alla myös. Jotain on nyt mennyt itseltä ilmeisesti ohi; Siis mikä prikka ja miksi ??

>Jaska<
08.10.2013, 12.44
Täällä 1*10 harkinnan alla myös. Jotain on nyt mennyt itseltä ilmeisesti ohi; Siis mikä prikka ja miksi ??

Jostain olin lukevinaan että 10 pakka on millin kapeempi kuin 9 pakka niin tarvii jonkun väliin että tulee kunnolla kinnii tai jotain. Voi olla että olen sekoittanut asioita. Toivottavasti joku antaa oikeaa tietoa. Täytyypä ottaa selville mistä luin tämän jutun ...siinä oli vielä linkki saksalaiseen kauppaan ja osan kuvakin.

>Jaska<
08.10.2013, 13.13
http://www.bike-discount.de/shop/k485/a1862/distance-ring-1mm-cs-7800.html
Tuo löytyi ketjussa (Kasipakka vs. kymppipakka). Puhuin prikasta mut joku spacerihan/välirengas tuo on. Shimanon pakka kyseessä. Oisko sama homma Sramin pakalla? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/progress.gif http://www.fillarifoorumi.fi/forum/clear.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/newreply.php?do=newreply&p=2104891&noquote=1)

Juide
08.10.2013, 16.23
Jostain olin lukevinaan että 10 pakka on millin kapeempi kuin 9 pakka niin tarvii jonkun väliin että tulee kunnolla kinnii tai jotain. Voi olla että olen sekoittanut asioita. Toivottavasti joku antaa oikeaa tietoa. Täytyypä ottaa selville mistä luin tämän jutun ...siinä oli vielä linkki saksalaiseen kauppaan ja osan kuvakin.

Shimanon maasto-9 ja maasto-10 -pakat ovat saman levyisiä, ei tarvi prikkoja. Maantiepuolella sitten Shimanon kymppipakka tarvii prikan, ja se tulee pakan mukana. Voithan aluksi kokeilla nykyisellä 9-voimansiirrolla vain vaihtamalla eturattaan ja poistamalla etuvaihtajan. Toki jos ketju ja pakka ovat jo vaihtokunnossa, niin voihan taakse päivittää yhden lehden lisää.

Asiaan, olen ajanut nyt pari lenkkiä ja mtb-tapahtuman jäykkäperä-29:llä, jossa XX1 kampisetti ja kytkimetön medium-mittainen XX takavaihtaja. Ketju on pysynyt rattaalla koko ajan hyvin. Kun juuri vaihdoin pakan 11-36:sta 11-32:een, niin ketjussa olisi vieläkin lyhennysvaraa, mutta katsotaan nyt ensin milloin putoaa ekan kerran vai putoaako. Raportoin siitä sitten tässä topicissa.

Täysjoustopyörässä varmastikin kytkimellinen takavaihtaja puolustaa paikkaansa, mutta jäykkiksessä ja krossarissa näyttäis pelaavan hyvin ilman kytkintäkin kunhan on narrow/wide eturatas ja ketju äärilyhyt. Täysjousto-29:ssä on täysi XX1-setti eikä siinäkään ole kertaakaan pudonnut.

Aiemmin keskusteltiin siitä, onko ketjun pysyminen kuinka paljon rattaasta ja kuinka paljon vaihtajasta kiinni, niin omat kokemukset kertoo, että ratas on se juttu.

>Jaska<
08.10.2013, 17.48
-9[QUOTE=Juide;2109267]Shimanon maasto-9 ja maasto-10 -pakat ovat saman levyisiä, ei tarvi prikkoja. Maantiepuolella sitten Shimanon kymppipakka tarvii prikan, ja se tulee pakan mukana. Voithan aluksi kokeilla nykyisellä 9-voimansiirrolla vain vaihtamalla eturattaan ja poistamalla etuvaihtajan. Toki jos ketju ja pakka ovat jo vaihtokunnossa, niin voihan taakse päivittää yhden lehden lisää.

Ok. Kiitos selvennyksestä. Täytyy ostaa se 32 eturatas eteen, kokeilla ensin ja sit katsoa lisää, mutta 9 pakalla 11-32 en kyllä pärjää joten jossain vaiheessa se on vaihdettava 10 pakkaan 11-36. Toimiiko toi mun Sram XO vaihtaja 10 pakan kanssa vaihtamalla vain liipaisimen 10sp ?

]

marco1
08.10.2013, 18.14
^Ei taida toimia.

Vaihtoehtoja eteen tulevan RF NarrowWide / Wolftooth comp / jonkun muun vastaavan rattaan kaveriksi:

9v
- kaikki 9v kamppeita, lisää välityksiä saa Deoren 9v 12-36-pakalla tai sitten FRM:n 36-irtolehdellä.
- kaikki 9v kamppeita paitsi Shimano ShadowPlus 10spd -takavaihtaja + 9v SRAM vipu ja 6mm prikka vaihtajaan vaijerin kiinnitykseen.

10v
- Shimano Dynasys kaikki liikkuvat osat, pakka Sram tai Shimano, ketju 10v
- Sram 10spd kaikki liikkuvat osat, pakka Sram tai Shimano, ketju 10v
- jompikumpi ylläolevista ja General Lee -palikka lisävälityksiä varten.

(saisko tältä pohjalta kerättyä kaikki toimivat setit selkeäksi paketiksi, täydentäkää tarvittaessa?)

Ossipoika
08.10.2013, 18.33
Ok. Kiitos selvennyksestä. Täytyy ostaa se 32 eturatas eteen, kokeilla ensin ja sit katsoa lisää, mutta 9 pakalla 11-32 en kyllä pärjää joten jossain vaiheessa se on vaihdettava 10 pakkaan 11-36. Toimiiko toi mun Sram XO vaihtaja 10 pakan kanssa vaihtamalla vain liipaisimen 10sp ?

Kyllä se toimii ostamalla pelkän liipasimen. Se vaihtaja itse on ihan mekaaninen tuotos jota se liipasin käskyttää ja indeksointi tulee liipasimesta. Esim jos haluaa uudet 11spd maantiekamat, niin riittää että vaihtaa taakse 11spd takapakan ja päivittää toisen kahvan 11spd malliksi niin selviää halvalla, ei tarvi ostaa koko systeemiä ;) Pitäähän siitä low/high ruuvia vähän säätää, että siirtää kunnolla, mutta no problemo!

marco1
08.10.2013, 18.58
Ossipoika on väärässä. Ei tule toimimaan ihan noin paljon ristiin kun vaijerin vetosuhteet ovat muuttuneet.

mhelander
08.10.2013, 18.59
^ ei mahda toimia. Vertaa SRAM 1:1 Exact Actuation 10sp ja 9sp vaihtajien vaijerinohjainpalikan kokoa.

Mulla on matkalla X.9 Type2 10-vaihteinen siirtäjä joka on tarkoitus laittaa 9-vaihteisen X.7:n tilalle. Ei mene heittämällä mutta on tehtävissä.

Virvelitehtaan Zee olis ollu helpompi ja halvempi... Selvis vasta tilauksen jälkeen :-/

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

PMT
08.10.2013, 20.04
Ei ainakaan 10 vaihtaja toimi 9 sifterillä 9 pakkaan, on kokeiltu vaitajassa on seen verran eroa, eikä toimi toisinkaan päin jos sifteri 10 ja vaitaja 9 niin ei tomi. Tuo vaihtaja tilattiin 9 vaitaja ,laatikossa 9 tekstit mutta vaitaja oli sisällä laatikossa 10 vaitaja siirsi 7 vahdetta huonosti,

arisaast
08.10.2013, 21.16
Tänään tullut speksailtua 1x10 välityksiä ja aika hyvin alkaa olla tarjolla eturattaita ohjurittomaan systeemiin. Absolute black -firman kaveri kommentoi tuolla mtbr:n puolella tekemisiään ja sanoo että 1x9 toimii loistavasti myös ilman ohjuria vaikka käytössä ei ole type 2 -takavaihtajaa (kuten Juide jo raportoi). Toimii kuulemma vielä paremmin kun systeemiin lyö kiinni kymppiketjun. Ovat kuulemma testailleet tuota kuukausia eikä ketjut tippuile. Eli paras kokonaisuus heidän mukaan 1x9:lle olisi 9sp takavaihtaja, narrow wide eturatas ja kymppiketju. Kuulostaisi aika hyvältä talvipyörän voimansiirrolta, jos nurkissa on ylimääräistä 9sp kamaa.

OJ
08.10.2013, 21.43
...mutta jäykkiksessä ja krossarissa näyttäis pelaavan hyvin ilman kytkintäkin kunhan on narrow/wide eturatas ja ketju äärilyhyt.
Mulla toimi oikein loistavasti vakiopituisella ketjulla, eli 36-46 x 11-25 vaihteille mitoitetulla ketjulla. Voisi tosta ottaa yhden lenkin pois, mutta toimii noinkin. Tämä siis crossarissa yhden kisan perusteella.

Maasturiin seuraavaksi...

Ossipoika
08.10.2013, 23.40
Öy, tsorgen meikän moka. Luulin tähän asti että noin noi toimii :rolleyes:

Verska-Vesa
09.10.2013, 10.38
^Ei taida toimia.

Vaihtoehtoja eteen tulevan RF NarrowWide / Wolftooth comp / jonkun muun vastaavan rattaan kaveriksi:

9v
- kaikki 9v kamppeita, lisää välityksiä saa Deoren 9v 12-36-pakalla tai sitten FRM:n 36-irtolehdellä.
- kaikki 9v kamppeita paitsi Shimano ShadowPlus 10spd -takavaihtaja + 9v SRAM vipu ja 6mm prikka vaihtajaan vaijerin kiinnitykseen.

10v
- Shimano Dynasys kaikki liikkuvat osat, pakka Sram tai Shimano, ketju 10v
- Sram 10spd kaikki liikkuvat osat, pakka Sram tai Shimano, ketju 10v
- jompikumpi ylläolevista ja General Lee -palikka lisävälityksiä varten.

(saisko tältä pohjalta kerättyä kaikki toimivat setit selkeäksi paketiksi, täydentäkää tarvittaessa?)

9-pakka ja Sramin 9-vipu toimii Shimanon 10-vaihtajan kanssa myös ilman 6mm prikkaa, kun vaijerin vetää kiinnitysruuvin väärältä puolen takavaihtajassa.

piiska
09.10.2013, 20.12
Kertokaapas nyt uuvatille että toimiiko 1x10 setti seuraavilla palikoilla:
SHIMANO 2013 Rear Derailleur XT Shadow M781 GS (Medium Cage)
SHIMANO Speed shifters XT M770-10 - Black
Ketjut ja pakka XT
Kampiin 32T tilalle Race Face Narrow Wide ratas. Kammet on Bontragerin sinkulakammet.

Hämää plussat ja Zeet nyt...

AnttiL
09.10.2013, 20.41
Plussa vaihtaja aina varmempi vaikka, saattaa normi vaihtajallakin pysyä.
Jos on jo vaihtajat valmiina niin ei muuta kun kokeilee, ketju vaan oikean mittaiseksi.
Jo epäilyttää niin plus vaihtaja tilaukseen.

piiska
09.10.2013, 20.46
Kiitokset.
Eentäs pakka ja häkki? 11-32 pakalla menis tuo medium ja 11-36 tarttis pitkän häkin?

kolistelija
09.10.2013, 20.50
1x10 menee 11-36t ainakin (lyhyellä) Saintilla tai sille tarkoitetulla Zee:llä. Medium riittää helposti.

piiska
09.10.2013, 20.56
Ja kiitokset uudestaan. Mediumia ja plussaa sitten ostelemaan settiin jatkoksi.

JohnFr
09.10.2013, 21.11
Kysytään nyt täältä, vaikka sopisi ihan yhtä hyvin 1x9-ketjuun.

Hybridissäni on seuraavanlainen yhdistelmä:
- Takavaihdevipu SRAM X9 9-speed (ei Exact Actuation)
- Takavaihtaja SRAM X0 9-speed Long Cage
- Takapakka SRAM PG-1050, eli 10-speed-pakka, josta kiinni on 9 ratasta (7-vaihteisen vapaarattaanrunko ei syö kaikkia kymmentä ratasta)

Kysymys kuuluu, pitäiskö tuon kombon toimia ongelmitta? En pirullakaan saanut vaihtajaa säätöihin ja aloin epäillä, josko 9-speed-vivun vetosuhde olisi sellainen, että se jossain vaiheessa heittää ketjun rattaiden yli (kun siis 10-pakan lehtien väli on kapeampi kuin 9:n vastaava).

Toivottavasti tästä sai jotain selvää, ja mikäli jossain on vastaava ongelma, niin linkatkaa.

JohnFr
09.10.2013, 21.47
Sitähän minäkin. Ongelma on siis epäilemässäni paikassa, eikö?

Kare_Eskola
09.10.2013, 21.52
No on. Ei vaadi suuria ajatuksen ponnistuksia hoksata, että siihen pitää laittaa ysipakka.

JohnFr
09.10.2013, 21.54
Kyllä se tälläiseltä tumpelolta vaatii, eikä tuohon mene ysipakka. Pitää siis kaivaa kuvetta ja hankkia YSIN kanssa samaa kieltä puhuva kiekkosatsi.

Mika K
09.10.2013, 21.58
Täh? Ei siis mene ysipakka. Ei nyt ymmärrä..

Kare_Eskola
09.10.2013, 21.59
Taas väärin. Hanki ysin kanssa samaa kieltä puhuva kiekkosatsi. Ja ysipakka. Onneksi Shimano/Sram-vapaaratasrunko on sama ysille ja kympille.

Edit: Kuten kaikki tietävät, Shimanon seiskapakalle tehty vapaaratasrunko on 4,5 mm liian kapea 8-, 9- ja 10-pakoille.

Edit2: Pidäpä huolta että uusi kiekko mahtuu runkoon. Seiskakiekot oli maastossa joko 130 mm tai 135 mm perälle ja maantiellä 126 mm perälle. Eli uusi 135 mm maastokiekko ei välttämättä mahdu.

Mika K
09.10.2013, 22.03
Ai siin ei ollutkaan koko 10 pakka kii. Silmä käteen täällä päässä.. :D

JohnFr
09.10.2013, 22.06
Täh? Ei siis mene ysipakka. Ei nyt ymmärrä..

Alunperin seiskapakalle tarkotettu systeemi, ei siis ymmärrä ysistä tuon taivaallista. (voinpa taas olla väärässä, korjatkoon joku)

E: noniin, olinpa idiootin lisäksi hidaskin.

Kare_Eskola
09.10.2013, 22.35
Sinullahan on siinä kokonainen ysisysteemi, vain vapaaratasrunko on seiskaa.

Tuo K.Viston esittämä systeemi toiminee hienosti, jos vain vaihtajan rajoitinruuveissa riittää säätö (ettei vaihda yli jommasta kummasta päästä) ja löydät helposti ysipakan jossa on irtorattaat ja irtoprikat.

jame1967
12.10.2013, 22.12
Nonniin ! Tänään tuli sitten muutettua täpäri 2x9:stä 1x10:iin . Pitkään mietiskelin etusen kokoa , kunnes päädyin tilaamaan 32:n , hyllyssä jo odottaneen
11-36 takapakan kaveriksi . Hyvin näytti pelittävän pikaisen pihatestauksen ajan , huomenna sitten poluille tunnustelemaan välitysten riittävyyttä ja ketjun pysymistä eturieskalla ilman ohjuria .

Täytyyköhän vanha ysipaketti kierrättää 1x9 :ksi saa nähdä , tosin työmatkarungossa on joku halpis eturataspaketti missä yhteen niitatut 3 eturieskaa .

jame1967
13.10.2013, 15.19
Tuli sitten käytyä testilenkillä vajaa 40km pirkan uraa , hyvin toimi ketjut ei tippunut kertaakaan . Välillä vaihteet takkuili , johtuu varmaan kuorten asettumisesta .
Pahimmissa ylämäissä jäi kaipaamaan helpompaa välitystä , ja taas toinen pää tuntui maastossa vieläkin turhalta , siirtymällä ehkä tarvii .
Voisi ehkä kokeilla 30 hampaista , jos nyt sitä 2 hampaan eroa edes huomaakaan .

Iglumies
13.10.2013, 17.19
Vaihdoin Nomadiin 30 piikkisen RF N/W:n kaveriksi 11-36 10-pakan ja type2 X9 vaihtajan, ero jyrkimmissä ylämäissä oli huomattava entiseen 11-34 9-pakkaan.
Eron kakkostyypin X9:n ja vanhan samanmerkkisen välillä huomasin lähinnä vain ketjun hakkaamattomuudella alamäissä.
Vauhdikkaammille nuo välitykset ei varmaan riitä, mutta kun ajelen vain omaksi ilokseni ilman suurempia kiireitä, niin hyvä tuli:)

jame1967
13.10.2013, 20.06
Valaiskaas vähän tyhmempää , mitä eroo tossa type2 on tavalliseen ?

mhelander
13.10.2013, 21.57
Valaiskaas vähän tyhmempää , mitä eroo tossa type2 on tavalliseen ?

Kytkin häkin jousen rinnalla. Kiristää ketjun mutta antaa nihkeämmin sille lisää pituutta. Pitäisi ketju hölskyä vähemmän ja pysyä eturattaalla paremmin.

Gazza
17.10.2013, 23.28
Löytyykö mistään esim. 32 ratasta, mikä kävisi suoraan ilman spideria Spessun Sworks MTB kampiin?

xc-pyöräilijä
17.10.2013, 23.38
Löytyykö mistään esim. 32 ratasta, mikä kävisi suoraan ilman spideria Spessun Sworks MTB kampiin?

http://r2-bike.com/Spiderless-Chainrings

OJ
18.10.2013, 00.19
Wolf Toothilta tulossa parin viikon sisään.

elasto
18.10.2013, 13.11
Sellainen kysymys heräsi tässä mieleen, että kun mun uudessa fillarissa pitäisi tulla nämä kammet mukana: https://www.bike-components.de/products/info/p32672_SLX-Kurbelgarnitur-FC-M675-Hollowtech-II-Modell-2013-.html

Niin meneekö tuohon heittämällä tuollainen 34t Race Face widenarrow? BCD näyttäisi olevan tuon 104, mutta lähinnä mietityttää tuo spiderin omituinen muotoilu. Kenelläkään kokemusta tai löytyiskö internetseistä jostain tietoa?

JackOja
18.10.2013, 13.40
...Niin meneekö tuohon heittämällä tuollainen 34t Race Face widenarrow? BCD näyttäisi olevan tuon 104, mutta lähinnä mietityttää tuo spiderin omituinen muotoilu....

Tietenkin menee jos se Rallinaamakin on 104BCD. Ihan normaali "neliö" pulttijako on, ei pulttien paikka poikkea normaalista vaikka optisesti näyttää "kaarevilta" tjsp. noi spiderin "varret".

Ei ole kokemusta, mutta tiedän että tulee menemään :)

elasto
18.10.2013, 13.45
Tietenkin menee jos se Rallinaamakin on 104BCD. Ihan normaali "neliö" pulttijako on, ei pulttien paikka poikkea normaalista vaikka optisesti näyttää "kaarevilta" tjsp. noi spiderin "varret".

Ei ole kokemusta, mutta tiedän että tulee menemään :)

Okei, kiitos tiedosta! Tiedä sitten näyttääkö tuo hassulta vai jääkö ne rattaan pulttireikien päädyt tuon spiderin taakse piiloon. Normaalistihan ne on muotoiltu silleen, että se rattaan pulttireiän jälkeen tuleva pääty on suoraan tuota kammen spiderin sakaraa vasten. Tai siis näin ainakin 3x kammissa, mutta nuo ovatkin 2x.

JackOja
18.10.2013, 13.51
^2x10:ssä ratas jää kokonaan tuonne spiderin "taakse". Vähän rattaan muotoilusta riippuen ne "päädyt" voi hieman kurkkia tuolta takaa, mutta sitä ei varmaan huomaa kuin itse :seko:

Harza
18.10.2013, 14.41
1x10 rakentelu menossa... Edellinen tekemäni satsi oli hieman vanhemmille XT:n kammille Hopen 104bdc rattaalla ja homma toimii täydellisesti.
Nyt on toinen projekti menossa ja pyörässä kiinni SLX tripla setti, uutta 2014 (bike-discount myy jo tulevaisuuttakin) tavaraa. Rattaan ja kampien reijät ei satu sinne päinkään 104 BDC Hopella...??

Missä meni vikaan? Bike-Discountin mukaan tämä on normaali 104bdc rattaille oleva kampisatsi.
http://www.bike-discount.de/shop/k1175/a99736/slx-crank-fc-m672-40-30-22-175mm.html
27,5 ja 29 käyttöön tuo on hammaskooltaan tehty, mutta kai sitä 29:ssäkin voi käyttää 1x10 rattaistoa...

Dude
18.10.2013, 14.42
Muuten varoituksen sana niille, joillaon FC-M672 SLX kammet. Noi on viissin jotku 29" spesifit uudet SLX:t. Noissa on BCD 96mm, vaikka monessa nettiputiikissa 104 lukeekin. Ilmeisesti on ajateltu, että 1x10 tapauksessa jengi haluaa pienemmän kuin 30T rattaan, joka on 104BCD:llä pienin mahdollinen...
http://www.bike-discount.de/shop/k1175/a99736/slx-crank-fc-m672-40-30-22-175mm.html (104)
https://www.bike-components.de/products/info/p35987_SLX-Kurbelgarnitur-FC-M672-Hollowtech-II-Modell-2014-.html?xtcr=1&xtmcl=fc-m672%20fc%20m672%20hollowtech%20ii (96mm)
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,88;produc t=60641 (104mm)

Harza
18.10.2013, 14.44
Voihan ***** sanon minä! Pitipä mennä uskomaan tuotekuvausta!

Dude
18.10.2013, 14.44
1x10 rakentelu menossa... Edellinen tekemäni satsi oli hieman vanhemmille XT:n kammille Hopen 104bdc rattaalla ja homma toimii täydellisesti.
Nyt on toinen projekti menossa ja pyörässä kiinni SLX tripla setti, uutta 2014 (bike-discount myy jo tulevaisuuttakin) tavaraa. Rattaan ja kampien reijät ei satu sinne päinkään 104 BDC Hopella...??

Missä meni vikaan? Bike-Discountin mukaan tämä on normaali 104bdc rattaille oleva kampisatsi.
http://www.bike-discount.de/shop/k1175/a99736/slx-crank-fc-m672-40-30-22-175mm.html
27,5 ja 29 käyttöön tuo on hammaskooltaan tehty, mutta kai sitä 29:ssäkin voi käyttää 1x10 rattaistoa...

Just kirjoitin tästä... ;)

Harza
18.10.2013, 14.47
Niin minä huomasin, että minuutti myöhemmin ilmestyi vastaus tähän hieman harmittavaan tilanteeseen.

Dude
18.10.2013, 14.48
Voihan ***** sanon minä! Pitipä mennä uskomaan tuotekuvausta!

Jos kammet on ajamattomat, saat ne varmaan vaihdettua, koska eivät vastaa sivujen speksejä. Tossa yhdelle ajokaverille kävi tismalleen sama juttu ja sitä ihmeteltiin porukalla. Kun homma selvisi, sai vaihdettua kammet Bike-discountissa. Ihme, että eivät ole päivittäneet sivujen kuvausta. Tosta mun tietämästä casesta on jo 2kk aikaa...

IncBuff
18.10.2013, 15.18
Sellainen kysymys heräsi tässä mieleen, että kun mun uudessa fillarissa pitäisi tulla nämä kammet mukana: https://www.bike-components.de/products/info/p32672_SLX-Kurbelgarnitur-FC-M675-Hollowtech-II-Modell-2013-.html

Niin meneekö tuohon heittämällä tuollainen 34t Race Face widenarrow? BCD näyttäisi olevan tuon 104, mutta lähinnä mietityttää tuo spiderin omituinen muotoilu. Kenelläkään kokemusta tai löytyiskö internetseistä jostain tietoa?Joo mulla on tuollaisissa kammissa Narrow-wide. Laitoin prikat spiderin ja rattaan väliin, jotta ratas menisi vähän sisemmäs ja ketjulinja asettuisi paremmaksi pakan isoille rattaille. Toimii hyvin, tosin ulkonäkö ei varmaan kelpaa puristeille.

arisaast
18.10.2013, 16.44
Ketjulinjapähkäilyjä täälläkin. Onko ketjulinjan kannalta parempi ratkaisu 1x10 varten, jos narrow-wide rattaan asentaa triplakampien (Raceface) keskirattaan paikalle kuin tuplakampien (XT) ulkorattaan paikalle? Shimano ilmoittaa ketjulinjaksi 48.8mm ja Sheldonin mukaan tuo on mitta kahden rattaan keskelle. Eli ulkorattaan mitta olisi 48.8+2.5=51.3. Rallinaaman kampien ketjulinjaa voi säätää pienillä spacereilla, mutta manuaalin mukaan se on 49-51mm. Huomaako tuota parin millin eroa?

Iglumies
18.10.2013, 18.31
Eikö tuo ketjulinja löydy parhaiten laittamalla ratas kiinni ja ajamalla.
Jos kyseinen valinta tuntui huonolta, niin eikun säätämään:)

Harza
19.10.2013, 09.45
Jos kammet on ajamattomat, saat ne varmaan vaihdettua, koska eivät vastaa sivujen speksejä. Tossa yhdelle ajokaverille kävi tismalleen sama juttu ja sitä ihmeteltiin porukalla. Kun homma selvisi, sai vaihdettua kammet Bike-discountissa. Ihme, että eivät ole päivittäneet sivujen kuvausta. Tosta mun tietämästä casesta on jo 2kk aikaa...

Pitää tässä ruveta kirjettä väsäämään complaints osioon... Taidampa mainita siitä, sama moka on tehty heidän toimestaan aikaisemminkin. Pahemmin en kuitenkaan ajatellut vittuilla, että päästään nopeasti ja helposti toimivaan ratkaisuun. Harmittaa vain tuommoinen kömmähdys muuten valmiiseen projektiin.

elasto
19.10.2013, 12.06
Joo mulla on tuollaisissa kammissa Narrow-wide. Laitoin prikat spiderin ja rattaan väliin, jotta ratas menisi vähän sisemmäs ja ketjulinja asettuisi paremmaksi pakan isoille rattaille. Toimii hyvin, tosin ulkonäkö ei varmaan kelpaa puristeille.

Ok. Eniten mua huoletti se, että tarpeeksi pienellä rattaalla nuo omituisesti muotoillut spiderin sakarat ottaisivat jo ketjuun kiinni, mutta ilmeisesti ainakaan 34 hampaisella ei ole ongelma ja tuskin millään jos jotain prikkoja vielä käyttää. Ulkonäkö saa luvan kelvata.

Tuntuisi muuten nykyään paras valinta 1x10 -setuppiin olevan perinteiset 3 rattaan kammet. Niissä ketjulinja lienee paras juuri siinä keskirattaan kohdalla, pulttijako on aika varmana perus 104 BCD ja isoimman rattaan tilalle saa vielä pässirinkulan.

IncBuff
19.10.2013, 12.19
Mulla on 32t ratas ja ei ongelmia tuon suhteen joten 34t rattaalla vielä vähemmän. Nykytiedoilla ottaisin kyllä kolmirattaisen kampisetin jos tarkoitus ajaa yhdellä eturattaalla.

mk
19.10.2013, 12.35
......Tuntuisi muuten nykyään paras valinta 1x10 -setuppiin olevan perinteiset 3 rattaan kammet. Niissä ketjulinja lienee paras juuri siinä keskirattaan kohdalla, pulttijako on aika varmana perus 104 BCD ja isoimman rattaan tilalle saa vielä pässirinkulan.
Vaihdoin omaan maasturiin SLX M665 -kampisetin (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/cranksets/product/review-shimano-fcm665-slx-double-crankset-12-45714/)voimansiirtorempan yhteydessä ja olen ollut tyytyväinen 1x9 käytössä .. ratas on 36 hampainen , joka vaihtunee RaceFace 34 piikkiseen

telliv
19.10.2013, 13.21
Pitää tässä ruveta kirjettä väsäämään complaints osioon... Taidampa mainita siitä, sama moka on tehty heidän toimestaan aikaisemminkin. Pahemmin en kuitenkaan ajatellut vittuilla, että päästään nopeasti ja helposti toimivaan ratkaisuun. Harmittaa vain tuommoinen kömmähdys muuten valmiiseen projektiin.

Ei sinne tarvitse edes mitään valituksia kirjoitella mikäli ovat lähetelleet mitä sattuu. Mikäli haluat tavaran nopeasti niin senkus tulostat palautuslaput netistä ja kirjoittelet siihen mikä mätti. Tyrkkäät paketin postiin ja laitat sinne lähetyskulujen kuitista kopion sähköpostiin.

Mika Hollström
20.10.2013, 18.48
Vaihdoin omaan maasturiin SLX M665 -kampisetin (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/cranksets/product/review-shimano-fcm665-slx-double-crankset-12-45714/)voimansiirtorempan yhteydessä ja olen ollut tyytyväinen 1x9 käytössä .. ratas on 36 hampainen , joka vaihtunee RaceFace 34 piikkiseen

Laitoin omaan Scottin 26" Sparkiin Race Facen 34-piikkisen eteen. Lähti 385g ja nyt fillari painaa 7,830 kg. Toimii hyvin ja voin suositella muillekin tätä modausta. Shimanon XT kampien lehdet, vaihdevipu, Sramin XX etuvaihtaja ja vaijeri toki lähtivät säilöön.

harmis
20.10.2013, 21.53
No niin, oma projekti tuli siihen vaiheeseen että sai tänään käydä koeajon suorittamassa. Elikkä vanhan feltin 3x7 tuli muutettua 1x10:ksi. Taustatyötä joutui tekemään ensiksi runsaasti mutta kun tietoa sai tarpeeksi, sai osat tilaukseen ja sitten vaan purkamaan ja kasaamaan. Sattumalta roskista löytyi sopiva takavanne johon kymppipakka sopi. Navan kunnostus ja pakka kiinni. Loppuun ajettu neliskanttikeskiö vaihtui shimano zee kampisetin mukana tulleeseen hollowtech keskiöön, takavaihtajaksi valikoitui shimano zee ja liipaisimeksi saint. Myös jarrukahvat joutui uusimaan koska entiset oli yhdistetyt jarru/vaihdekahvat. Samalla tietysti kaikki vaijerit uusittiin kuorineen. Muutostyön seurauksena painoa lähti pyörästä tasan kilo poissa.

Koeajo osoitti että päivitys oli erittäin onnistunut, kaikki toimi kuin unelma ja välitykset tuntui riittävän kaikkiin vastaan tulleisiin tilanteisiin. Eteen tuli 36 hampainen ja takana on 11/36 pakka. Siirtymille tuo 36 riittää hyvin, jopa pienempikin voisi olla. Oikein haastavassa maastossa pienempi etuhampikas on jo pakollinen mutta mitä nyt kävin ajamassa helppoja polkuja jotka ei sisältänyt jyrkkiä nousuja niin ei ollut mitään ongelmaa. Ohjuria ei tullut eikä koeajon perusteella tarvitsekaan. Hintaa päivitykselle tuli n.300e joka on paljon vähemmän kuin uusi pyörä :-)

samu88
26.10.2013, 23.12
Tyrkätään nyt tän alle sit... Eli vaihtajan pultti meni poikki, niin tuleeko uudessa vaihtajassa pultti mukana, vai pitääkö nekin jostain erikseen metsästää? X9 oli aikaisemmin, ja ajattelin x9:n ottaa tilalle kun 59egua maksaa tarjouksessa. Tuskin tuossa hintaluokassa muita vaihtoehtoja on?

syklopaatti
26.10.2013, 23.28
Takavaihtajako ? ? puhut pulteista monikossa??? vähän vaikea hahmottaa mitä tarkoiitat Tulee mukana jos tarkoitat pultia millä vaihtaja kiinnitetään korvakkeeseen.
Ota type 2 vaihtaja. Oikeesti se on toiminnaltaan eri maailmasta kun vanhat,

samu88
26.10.2013, 23.31
Takavaihtajako ? ? puhut pulteista monikossa??? vähän vaikea hahmottaa mitä tarkoiitat Tulee mukana jos tarkoitat pultia millä vaihtaja kiinnitetään korvakkeeseen.

Juu siis pultti millä vaihtaja tulee korvakkeeseen kiinni :) Pitänee katsella tuota type 2:sta jostain.

elasto
27.10.2013, 16.40
Hmm... Mistä lähtien noita Sramin X01-rattaita on saanut myös 104 BCD:llä? Luulin, että se on saatavilla vain 94 BCD:llä. Näyttäisi saatavuus olevan huomattavasti parempi kuin Race Facella, mutta hintaa hieman enemmän. Tietysti tuosta ei ole 30 piikkistä olemassa, mutta muita kokoja.

Iglumies
27.10.2013, 16.45
Jotenkin arvattavissa tuotteen ilmestyminen markkinoille, täytyy huomenna tivata asiaa Vesikolta.
Näyttää löytyvän listalta (http://www.cycleservicenordic.com/gb/product/oe104/sram-chain-ring-x01-x-sync-32t-11%206218%20013%20000.aspx).

samu88
27.10.2013, 16.49
Eipä noita kovin montaa viikkoa ole ollut saatavilla --> http://blog.artscyclery.com/product-reviews/this-just-in-sram-x01-104mm-bcd-chainrings-offer-1x-versatility-and-performance/

missäs hinnoissa nuo rattaat liikkuu?

E: joo hinnat löyty :)

Juide
27.10.2013, 17.51
katsotaan nyt ensin milloin putoaa ekan kerran vai putoaako. Raportoin siitä sitten tässä topicissa.

Ei ole pudonnut krossarista eikä tavallisella takavaihtajalla varustetusta maasturistakaan. Toiminta aivan 100-prosenttista ja jopa vieläkin parempaa kaiken aikaa. En ymmärrä enää lainkaan, miksi täällä Suomen tasamailla ajettavissa maasto- ja krossipyörissä tarvittaisiin etuvaihtaja ja useita eturattaita. :) Yhden eturattaan systeemi on mielestäni maastopyörässä jopa levyjarrujen (vs v-jarrut) ja tubeless-renkaiden (vs sisäkumilliset) kanssa samaa tasoa pyörän toimivuuskokonaisuuden parantamisessa.

LJL
28.10.2013, 11.37
Yhden eturattaan systeemi on mielestäni maastopyörässä jopa levyjarrujen (vs v-jarrut) ja tubeless-renkaiden (vs sisäkumilliset) kanssa samaa tasoa pyörän toimivuuskokonaisuuden parantamisessa.

Tietyin varauksin samaa mieltä. Mutta väitän huomaavani, että kun ajaa täpärillä jossa on 2x9-systeemi, niin jotenkin vähemmän yksitotista vispausta kuin 1x10. Jotenkin vaan kiva välillä vaihdella välitystä edestä, ja helpottaa erityisesti väsyneenä kun voi välillä pudottaa ihQlle 28t mummurieskalle ja hetken säästää jalkojaan. Sitten taas 38t kehiin kun jaksaa. Mutta pieni puunmaku omassa 1x10:ssä saattaa johtua siitä, että mulla on 36t eturieska ja 11-36 pakka, liian paha kovassa ylämäessä, ehkä pitäisi laittaa vaikka 34t seuraavaksi. Toisaalta silloin menee kisavauhtivälitykset pipariksi.

En osaa oikein vieläkään päättää, onko 2x vai 1x parempi itselle. Ehkä on hyvä kun on molemmat. Mutta 3x - hah. Miten sellaisella on joskus tullut ajettua, en käsitä :D

elasto
28.10.2013, 12.49
Mutta 3x - hah. Miten sellaisella on joskus tullut ajettua, en käsitä :D

3x10 on ehkä jotain käsittämättömintä mitä on viimeaikoina tullut pyörässä nähtyä. Sitä en vaan pysty ymmärtämään. Montakohan samaa vaihdettakin tuollaisessa systeemissä on? Jos on 11-36 takapakka ja 24/32/42 eturattaat. Jonkun pitäis tehdä vielä joku 3x11.

Jami2003
28.10.2013, 12.49
Voiskos tuollaisen vähempi vaihteisen tehdä 9 -pakalla. Ja pitääkö eteen ostaa vartavasten joku oma hammasrattaansa. Pitäisi tässä emännän maasturia tuunailla ja tuntuu käyttäjän mielestä noita vaihteita olevan aivan liikaa. Maastokin on yleensä niin helppoa missä emäntä tykkää ajella.

Avokid
28.10.2013, 12.54
Voiskos tuollaisen vähempi vaihteisen tehdä 9 -pakalla. Ja pitääkö eteen ostaa vartavasten joku oma hammasrattaansa. Pitäisi tässä emännän maasturia tuunailla ja tuntuu käyttäjän mielestä noita vaihteita olevan aivan liikaa. Maastokin on yleensä niin helppoa missä emäntä tykkää ajella.
Voi
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37060-1x9

Avokid
28.10.2013, 13.12
Aluksi mietin uuteen pyörään josko vain tyytyisin 32 hampaiseen eturattaaseen ja taakse tulisi 11-36. Mutta eilen kun lenkillä kokeilin nykyisellä pyörällä vastaavia välityksiä, niin kyllä tuo 32&11-36 tuntuu aika rankalta välitykseltä Tampereen alueen maastoissa, jos 29:iin ne pitäis laittaa. Huipuilla ei ole isoa merkitystä, joten ehkä 30 tai 31 hampainen olisi parempi vaihtoehto. Tähän ei kuitenkaan nämä normaalit 104mm BCD:llä olevat kammet oikein sovellu suoraan, joten olisiko parempi hankkia Shimanon XT:n 3 rattainen kampisarja ja tilata 30 hampainen ratas joka on huonommalla? ketjulinjalla ( 48mm, http://www.wolftoothcycling.com/products/104-bcd-chainrings ) vai pitäisikö muuttaa suunnitelmaa ja tilata SRAMin kampisarja ja siihen sitten esim. MRP:n Bling Ring?
http://www.mountainracingproducts.com/mrp/bling-ring/

elasto
28.10.2013, 13.19
Siis se 30t ratas menee vielä ihan tavallisiin 104mm BCD:n kampiin. Siinä on vaan pieni offsetti, joka siirtää ketjulinjaa hieman sisemmäs ja rattaassa itsessään on jo kierteet valmiina.

ealex
28.10.2013, 13.40
Ymmärtääkseni 104mm BCD 30T ratas vaatii kammen kiinnityspaikan viilailua ja prikat tai bash ring toiselle puolelle, mikäli kammen kiinnitystassut eivät ole poikkeuksellisen paksut.

Tässä olisi mielestäni järkevämpi ratas, kuin MRP:
http://www.wolftoothcycling.com/products/direct-mount-for-sram-gxp-cranks

elasto
28.10.2013, 13.59
Tuolla oli jotain ohjeita liittyen tuohon RF:n 30 hampaiseen: http://www.raceface.com/comp/pdf/30T_NW_RING_HARDWARE_COMPATIBILITY_CHART.pdf

Avokid
28.10.2013, 14.00
Tässä olisi mielestäni järkevämpi ratas, kuin MRP:
http://www.wolftoothcycling.com/products/direct-mount-for-sram-gxp-cranks
Niin tuo sitten juurikin vaatii ne Sramin tms. kammet. Eivät käy Shimanoihin.

MAS
28.10.2013, 14.43
3x10 on ehkä jotain käsittämättömintä mitä on viimeaikoina tullut pyörässä nähtyä. Sitä en vaan pysty ymmärtämään. Montakohan samaa vaihdettakin tuollaisessa systeemissä on? Jos on 11-36 takapakka ja 24/32/42 eturattaat. Jonkun pitäis tehdä vielä joku 3x11.

Kun tällänen pitkään 3x9:llä ajanut kävi hiljattain koeajamassa 2x10 (38/24 edessä) Epicciä niin eka reaktio oli kyllä aika negatiivinen 2x ratkaisun osalta ja mietteet vahvasti sen takia 1x11 suuntaan jos tuon Epicin ostaisi. Vaihtelevassa ripeämmässä maastoajossa kun normaalisti on ajanut edessä keskirievällä, pitkiin sikajyrkkiin tai väsynä vaihtanut grannyyn ja teillä / todella nopeilla poluilla kruisattu isolla rievällä niin vastaavasti 2x ratkaisulla poluilla joitui vispaamaan etuvaihtajaa ees taas kun kumpikaan eturieskoista ei kattanut samaa sweet spottia kun 3x ratkaisun keskirievä nimenomaan peruspolkuajoon.

Ehkä tuo on siis vain tottumiskysymys kun en ehättänyt kuin joitakin tunteja ajella?

mhelander
28.10.2013, 14.57
^ no jos on 38/24 niin onhan siinä hyppyä aika reippaasti, saa indeksikahvoja tykittää oikein kunnolla. Itsekään en ymmärrä 3x10:n järkevyyttä, mutta.

Itse tykkään 29er takakiekon kanssa 34/25 tuplasta ja 11-28 9-pakasta. Jos renkaana on nopsa sliksi kuten Furious Fred. Kovempaan maastoon sitten 11-32 ja/tai enemmän nappulaa renkaaseen, silloin ei ilman pientä rieskaa pärjää.

FF:n kanssa tulee yleensä maastossakin ajettua isolla rieskalla ja vain tiukimmat nousut pudotan pienelle, tuo vastaa parin vaihteen pienentämistä kertaheitolla, ja heti nousun jälkeen voi nostaa taas isolle. Tämä siis kun ajetaan tosissaan.

Sitten lenkillä tulee ajettua enemmän tuon tiukemman pakan kanssa pienellä kun pakassa on piikin nousu joka sopii mun kadenssitarpeisiin ja narujaloille paremmin. Ellei sitten aja lenkkiä maantiellä jossa 34-piikkisellä pysyy porukkalenkeissä yleensä mukana.

Onhan mulla tripla kampisetti mutta sen 46-piikkisellä ei tule koskaan ajettua. Ketjutkin on säädetty niin ettei iso-iso edes onnistu.

Aika paljon leikin välityslaskureilla josko yrittäis tuusata tulevaisuudessa 1x10 tsydeemin, ei vaan löydy mieleistä skaalaa ja vaihteiden väliä joka vastais nykyisen hyviä puolia riittävän lähelle. Eteen pitäis saada pienempi kuin 34 joka laittaa kampisarjankin uusiksi, nykyisessä kun on 110 BCD, mieluusti sen ainoan laittais ulommaksi tai keskimmäiseksi rattaaksi.

Avokid
28.10.2013, 14.57
Riippuu myös välityksistä. Tuollainen 38/24 on kyllä minustakin vähän hölmö pari. Ajelin pari vuotta kampien vaihdon takia pelkällä 32:lla ( etuvaihtaja ei toiminut ). Se oli aika passeli yleisajoon 26" renkailla ja 34:lla takarattaalla. Sitten metsään mennessä se olikin sitten jo monesti liian iso.

Ohiampuja
28.10.2013, 14.57
2x ratkaisulla poluilla joitui vispaamaan etuvaihtajaa ees taas kun kumpikaan eturieskoista ei kattanut samaa sweet spottia kun 3x ratkaisun keskirievä nimenomaan peruspolkuajoon.
Minulla kävi päin vastoin. Omassa 29:ssä se sweet löytyy jostain 22-32 lehtien välistä. Ja kun tässä taannoin kokeilin maasturia missä oli 2-lehtiset eturattaat, niin se pienempi tuntui oikein hyvältä polkuajelussa. Olikohan se ollut jotain 24-26 piikkinen...

Jooseppi
28.10.2013, 17.22
Kun tällänen pitkään 3x9:llä ajanut kävi hiljattain koeajamassa 2x10 (38/24 edessä) Epicciä niin eka reaktio oli kyllä aika negatiivinen 2x ratkaisun osalta ja mietteet vahvasti sen takia 1x11 suuntaan jos tuon Epicin ostaisi. Vaihtelevassa ripeämmässä maastoajossa kun normaalisti on ajanut edessä keskirievällä, pitkiin sikajyrkkiin tai väsynä vaihtanut grannyyn ja teillä / todella nopeilla poluilla kruisattu isolla rievällä niin vastaavasti 2x ratkaisulla poluilla joitui vispaamaan etuvaihtajaa ees taas kun kumpikaan eturieskoista ei kattanut samaa sweet spottia kun 3x ratkaisun keskirievä nimenomaan peruspolkuajoon.

Ehkä tuo on siis vain tottumiskysymys kun en ehättänyt kuin joitakin tunteja ajella?

Täältä löytyy toinen kuski, joka ei ole vielä 3xX-yhdistelmää hautaamassa. Varsinkin, jos pyörä on all arounderi, niin helpommin löytyy tuo sinunkin mainitsema sweet spot tilanteessa kuin tilanteessa. On kyse sitten pitkistä mäistä, lyhyistä ja jyrkistä nousuista tai vauhdikkaasta polkuajeluista tai siirtymistä jne.. Sen lisäksi nämä uudenmalliset takavaihtajat parantavat 3X10-vaihteensiirron toimintaa edelleen kivikko/juurakkohelvetissä. Ketjut pysyy tosi nätisti paikoillaan. Ymmärrän 2x10:n edut esimerkiksi endurossa, mutta siltikkin omaani speksaan 3x10:n. Tarkoituksena olisi, että pyörällä pystyy hyvin ajamaan Tahkon MTB:stä Pivot cuppiin ja kaikkea siltä väliltä.

En pidä itseäni mitenkään muutosvastarantaisena, mutta lähden vain niihin trendeihin mukaan jotka koen itselleni hyödylliseksi. Pieni suodatin on aina paikallaan :p

brilleaux
28.10.2013, 17.35
Tarkoituksena olisi, että pyörällä pystyy hyvin ajamaan Tahkon MTB:stä Pivot cuppiin ja kaikkea siltä väliltä.

Miksi tuo ei 1*9/10 onnistuisi? Tänä vuonna ajoin Tahkon 2*9:llä, ensivuonna aion ajaa 1*9:llä. Ja oma pyörä on allrounderi; varallisuusvammaisena kun yksi pyörä saa riittää kaikkeen ajoon. Ja hyvin tuolla on ajeltu kaikkea enskasta pyörätielenkkeihin. :)

r.a.i
28.10.2013, 18.12
Kuinka halavatun kovaa porukat ajaa noita "siirtymiä" maasturilla jos 1x10 ei riitä?

Hommasin itselleni kans täysjäykän teräsrunkoisen 29er, jossa ko. vaihteet. Edessä on 32 piikkine ja takana 11-36 pakka. Laskurin mukaan tuolla isoimmalla vaihteella pitäis päästä maltillisella satasen kadenssilla 40 km/h. http://www.machars.net/bikecalc.htm

Mulle ainaski tuo riittää kyllä siirtymille ihan mukavasti, jyrkimmät alamäet voi sitten rullailla. Parin pikku lenkin jälkeen ainaski täällä Jyväskylän seudulla tuntuu, että jyrkimmissä mäissä ja varsinkin talven pöperössä vois edessä olla 30 tai jopa 28 piikkinen. Tosin 30llä sitten ei pääse satasen kadenssilla kuin 37,5 km/h, mutta eiköhän se riitä talven pk-lenkeille.

elasto
28.10.2013, 18.57
Aika paljon tämäkin asia tuntuisi riippuvan omista mieltymyksistä. Tietysti jos esim. valitsee täysin väärän kokoiset kaksi ratasta itselleen, niin eihän se kahden rattaan systeemikään hyvältä tunnu. Menee kuitenkin jo vähän offariksi täällä yhden eturattaan ketjussa. Tässä systeemissä ei tarvitse valita kuin se yksi ratas oikein, mutta se tuntuu olevan aina kompromissi. Jompi kumpi pää välityksistä kärsii aina, usein molemmat. Jos siis tavallisella 11-36 kymppipakalla ajelee. Siinä XX1:ssä on kyllä hyvä se 10-42 pakka, joka tuo pelivaraa lisää molempiin päihin.

IncBuff
28.10.2013, 19.04

Ehkä tuo on siis vain tottumiskysymys kun en ehättänyt kuin joitakin tunteja ajella?Samat fiilikset. Ei tullut hommasta mitään tuolla 38/24 ratastuksella joka tuntuu olevan se yleisin yhdistelmä, vaikka monta lenkkiä ajoin. Etuvaihtajaa saa sahata ees sun taas kun perinteisellä 24-32-42 etupakalla ei pahemmin etuvaihtajaa tarttenut vaivata. Kai toi 2x10 toimii jollain ajokoiralla, mutta perusharrastajan käyttöön tuntuu perinteinen kolme lehtinen jopa paremmalta.

Iglumies
28.10.2013, 19.20
Jotenkin arvattavissa tuotteen ilmestyminen markkinoille, täytyy huomenna tivata asiaa Vesikolta.
Näyttää löytyvän listalta (http://www.cycleservicenordic.com/gb/product/oe104/sram-chain-ring-x01-x-sync-32t-11%206218%20013%20000.aspx).
Laitoin 32-pykäläisen tilaukseen, saatavuus 7.11 alkaen.

Jooseppi
28.10.2013, 19.20
Miksi tuo ei 1*9/10 onnistuisi? Tänä vuonna ajoin Tahkon 2*9:llä, ensivuonna aion ajaa 1*9:llä. Ja oma pyörä on allrounderi; varallisuusvammaisena kun yksi pyörä saa riittää kaikkeen ajoon. Ja hyvin tuolla on ajeltu kaikkea enskasta pyörätielenkkeihin. :)

No mä tarkoitinkin hyvin :p Kyllä mulla on yleensä tippalinssissä 45 kilometrin jälkeen, jolloin lopulle 20 kilsalle on kaikki apu tarpeen. Pitää nyt tulevaisuudessa katsella, josko enskakärpänen puraisee kovemmin. Vehkeet konffataan tarpeen mukaan. Uudessa rungossa on kyllä ohjurille kiinnityskohdat valmiina, ihan varmuuden välttämiseksi. Nyt mennään 3x10 ja uudenmallisella takavaihtajalla.

Dude
28.10.2013, 20.01
Vai Tahkosta Pivotcuppiin... Itse aattelin lähteä ens vuonna Tahkolle sinkulalla ja just kaveri ajeli Stadin Pivot cupin sinkulalla... Mulla oli keväällä 2x10, kesällä siirryin 1x10 systeemiin 36 edessä ja takana 36-11. Tämä siis 26" täpärissä. Täpäri läksi uuteen osoitteeseen ja elokuun puolivälistä olen ajanut 29" täysjäykällä Inbredillä ja sen rinnalle muutama viikko sitten tuli 2013 Kona Honzo sinkulana. Noilla menee kepeästi kaikki lenkit...Pisin porukkalenkki tosin ollut vain vähän vajaa 4h, mutta hyvin tolla pärjää. Välityksenä on 34/19 Honzossa ja 32/18 Inbredissä. Toistaiseksi en ainakaan ole vaihteita kaivannut... Vaihdemaasturia en siis edes omista. Kaikkeen tottuu ;)

CamoN
28.10.2013, 21.26
Kun tällänen pitkään 3x9:llä ajanut kävi hiljattain koeajamassa 2x10 (38/24 edessä) Epicciä niin eka reaktio oli kyllä aika negatiivinen 2x ratkaisun osalta ja mietteet vahvasti sen takia 1x11 suuntaan jos tuon Epicin ostaisi.

Minulla oli alkuun sama fiilis kun vaihdoin 26" pyörästä jossa oli 3x10 -> 29" pyörään jossa on 2x10. Tuntui että ketjulinja oli "liian vinossa" paljon useammin kuin aikaisemmin.

Joko olen sittemmin tottunut vinompiin ketjulinjoihin tai ajan vaan kovempaa, mutta en enää laittaisi eteen kolmea ratasta. 2x10 on nykyisissä pyörissä ja 1x -kokeilut kiinnostaa kovasti.

Ohiampuja
28.10.2013, 23.21
C-C pyörässä on BCD 110mm, onkos sillä jaolla olemassa tuollaisia rattaita?

arisaast
28.10.2013, 23.36
C-C pyörässä on BCD 110mm, onkos sillä jaolla olemassa tuollaisia rattaita?

Siis pitääkö olla SRAMin valmistama vai..? Ketjua lukemalla näitä löytyy

http://www.wolftoothcycling.com/products/110-bcd-cyclocross-chainrings
http://absoluteblack.cc/cx-rings.html

Jooseppi
29.10.2013, 01.51
Vai Tahkosta Pivotcuppiin... Itse aattelin lähteä ens vuonna Tahkolle sinkulalla ja just kaveri ajeli Stadin Pivot cupin sinkulalla... Mulla oli keväällä 2x10, kesällä siirryin 1x10 systeemiin 36 edessä ja takana 36-11. Tämä siis 26" täpärissä. Täpäri läksi uuteen osoitteeseen ja elokuun puolivälistä olen ajanut 29" täysjäykällä Inbredillä ja sen rinnalle muutama viikko sitten tuli 2013 Kona Honzo sinkulana. Noilla menee kepeästi kaikki lenkit...Pisin porukkalenkki tosin ollut vain vähän vajaa 4h, mutta hyvin tolla pärjää. Välityksenä on 34/19 Honzossa ja 32/18 Inbredissä. Toistaiseksi en ainakaan ole vaihteita kaivannut... Vaihdemaasturia en siis edes omista. Kaikkeen tottuu ;)

OT

Ensi vuonna aion mennä ekaa kertaa tahkolle, mutta vuokatti mtb:n olen 3x ajanut. Käsittääkseni se on nykytahkoa paljon vaativampi reitti, eikä siellä viimosen kahden vuoden aikana ole juurikaan sinkuloita tai täysjäykkiä näkynyt. Syykin on selvä: todella raastavia nousuja ja hienoja, teknisiä ja nopeita laskuja (kiviäkin "jonkun verran"). Vuokatin laskettelurinteen nousu oli oikeastaan se helpoin, sen jälkeen vasta aletaan nousemaan. Huimaa schaissea joka hapottaa reilusti. Alamäetkin oli sen verran haastavia ja teknisiä, että jopa minun ajotaidoilla ohitellaan monet joustopyörilläkik ajavat kanssakilpailijat. Yhtään täysjäykkää sinkulakuskia en kyllä ohittanut...

viimeksi kimppalenkillä täysjäykällä ajavan miehen kanssa naureskeltiin, että pitää vaihteetkin karsia, koska fillarifoorumilla lukee niin. Kaveri oli ihan pehmeänä jo tunnin ajon jälkeen, niin paljon sitä kivikkoa ja juurakkoa täällä on. Onneksi maastopyöräilyä voi harrastella monella tavalla/vehkeellä, mutta aina on hyvä muistaa että suomen maasto vaihtelee huimasti eri puolilla suomea. Jos Espoossa asuisin, niin tuskin minäkään tämänkaltaista pyörää olisin speksaamassa... Mutta kun asun kuopiossa, niin tarttee saada joustoooo ja vaihteita :D

OT

brilleaux
29.10.2013, 08.52
OT
Onneksi maastopyöräilyä voi harrastella monella tavalla/vehkeellä, mutta aina on hyvä muistaa että suomen maasto vaihtelee huimasti eri puolilla suomea. Jos Espoossa asuisin, niin tuskin minäkään tämänkaltaista pyörää olisin speksaamassa... Mutta kun asun kuopiossa, niin tarttee saada joustoooo ja vaihteita :D

OT
Oma kanta on, että hankitaan laite jolla pystyy ajamaan kaikki pahimmatkin paikat. Sillä varmasti myös selviää "helpommista" paikoistakin? ;)
Ei tarvita siis kuin yksi pyörä.
Jyväskylässäkin on paikoin vaihteille tarvetta; esim. nyt kokeilussa oleva 1*9 32t eturieskalla ja 11-34 takapakalla ei itselle riitä. Talutteluksi menee paikoin. Näillä tikuilla siis hommataan eteen 30t ja taakse 11-36 10-pakka.

Ja 1*9/10:llä luulen saavani lisää voimaa onnettomiin jalkoihini. Toivottavasti. :) Mummorattaalle kun tulee vaihdettua yleensä liian helpolla. ;)

Two-Shoes
29.10.2013, 11.50
Löytyykö jostain nettikaupasta Rallinaaman narrow wide 30 tai 32 ratasta? kun kaikkialla näyttäis olevan loppu :(

Sent from my C5503 using Tapatalk 2

brilleaux
29.10.2013, 11.54
http://www.wiggle.co.uk/race-face-single-chainring-narrow-wide/

Itse odotan noita Hi5Bikesiin. 48e, pitäisi tulla kuulemma parin viikon sisällä. Ostan mieluummin sieltä; kotimainen kauppa ja kilpailukykyinen hinta. Tuetaan siis sitä. :)

elasto
29.10.2013, 11.58
Ja 1*9/10:llä luulen saavani lisää voimaa onnettomiin jalkoihini. Toivottavasti. :) Mummorattaalle kun tulee vaihdettua yleensä liian helpolla. ;)

Juurikin tuon takia haluan kokeilla tätä 1x10 -systeemiä. Tuntuu tosiaan välillä, että tulee vaihdettua liian helposti sille mummorattaalle 2x10 -systeemissä. Haluan löytää sellaisen kevyimmän välityksen minkä oikeasti tarvitsen ja kokeilla tuleeko sitä harjoiteltua kovempaa ja silti selvittyä esim. samoista ylämäistä.

Löytyykö jostain nettikaupasta Rallinaaman narrow wide 30 tai 32 ratasta? kun kaikkialla näyttäis olevan loppu :(

Mulla on ollu kuukauden päivät tilauksessa bike-componentsilta yksi 30t ja yksi 32t musta rallinaaman ratas. Elättelen tässä toiveita jos ne vielä tänä vuonna saapuisi tai edes viimeistään ensi talven aikana. Eipä noita missään ole kauheasti näkynyt hyllyssä, ainakaan kauaa.

Two-Shoes
29.10.2013, 12.01
http://www.wiggle.co.uk/race-face-single-chainring-narrow-wide/

Itse odotan noita Hi5Bikesiin. 48e, pitäisi tulla kuulemma parin viikon sisällä. Ostan mieluummin sieltä; kotimainen kauppa ja kilpailukykyinen hinta. Tuetaan siis sitä. :)

Pahasti vaan polttelee että pitäis heti kohta päästä rakentelemaan ;)

LJL
29.10.2013, 12.05

Mille BCD:lle? Kannattanee tsekata myös Sramin X01-rieskat, en ole varma mutta niitä voi saada paremmin kuin Rallinaamaa.

Edit: näitä tarkoitin http://r2-bike.com/SRAM-Kettenblatt-x01-Lochkreis-104mm

Two-Shoes
29.10.2013, 12.31
Mille BCD:lle? Kannattanee tsekata myös Sramin X01-rieskat, en ole varma mutta niitä voi saada paremmin kuin Rallinaamaa.

Truvativ stylo eli mikä se nyt siinä onkaan, yleisin kuiteskin..

Se X01 tais olla aika kallis verrattuna rallinaamaan

LJL
29.10.2013, 13.34
Truvativ stylo eli mikä se nyt siinä onkaan, yleisin kuiteskin..

Joo se on 104mm. 65€ näyttäis olevan 32t rieska (30t:tä ei oo) r2:sessa, varmaan saa halvemmallakin.

mhelander
29.10.2013, 13.38
Itse itseäni lainaten:

Itse tykkään 29er takakiekon kanssa 34/25 tuplasta ja 11-28 9-pakasta. Jos renkaana on nopsa sliksi kuten Furious Fred. Kovempaan maastoon sitten 11-32 ja/tai enemmän nappulaa renkaaseen, silloin ei ilman pientä rieskaa pärjää.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/download/file.php?id=3722&t=1
Tässä siis 11-28 9-pakan vauhtialueet.

Aika paljon leikin välityslaskureilla josko yrittäis tuusata tulevaisuudessa 1x10 tsydeemin, ei vaan löydy mieleistä skaalaa ja vaihteiden väliä joka vastais nykyisen hyviä puolia riittävän lähelle. Eteen pitäis saada pienempi kuin 34 joka laittaa kampisarjankin uusiksi, nykyisessä kun on 110 BCD, mieluusti sen ainoan laittais ulommaksi tai keskimmäiseksi rattaaksi.

Leikin vähän lisää näillä laskureilla. Jos edessä pitäisi 34-piikkisen ja taakse rakentelis itse parista 9-pakan lehdistä 10-pakkaan 12-13-15-17-19-22-25-28-34-40 valikoiman. Toisesta fillarista 10-vaihtaja ja kahva lainaan. Tulis jotakin tämmöstä:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/download/file.php?id=3723&t=1
Olis budjettivaihtoehto varsinkin jos itse puuhastelis 34 ja 40 -piikkiset.

Vähemmän budjetti hommaamalla 10-pakan ja laittamalla General Lee:n rieskat. Ja kumpikin mahdollistaisi sitten lyhythäkkisen vaihtajan käytön jolla tilkka lisää maavaraa. Hmm...

Dude
29.10.2013, 15.55

Evancycles. Sininen 32T

samu88
29.10.2013, 18.36
Huomenna tulis ketjut, ja pääsis niitä asentelemaan. Ja tuota hommaa ei kyllä ole liian usein tullut tehtyä. Joten:

32 rieska edessä, 11-36 pakka takana. Vanhat ketjut ties missä, niin ei pääse pituutta laskemaan.

Onnistuuko sillein että iskari kun on nyt irti, niin perä siihen "maks" joustoasentoon ja isoimpien rieskojen läpi, sekä vaihtajan läpi ja lyhennys ja kiinni?

Kaikenmaailman laskukaavojakin on, mutta eipä niistä ole mitään mun pääkoppaan jäänyt.

Pyöränä siis 160mm joustava Enduro Comp, vuosimallia 2012.

E: Epicidiot.comin laskuri näytti 29" eli 73,66cm. Eikö näissä nyt sitten tarvia tuota joustomatkaa huomioida?

E2: Ja joo takavaihtajan läpi siis myös.

TANUKI
29.10.2013, 18.44
Mitä eturatasta hyypät suosittelee kun on siirtymässä tähän 1x10 sydeemiin? Pitäisi kohtuullisia ylämäkiä pystyä ajamaan, pääpaino kuitenki alamäissä. Nykyinen 2x10 suurempi eturatas, 38, tuntuu vähän liian järeltä. Olisiko 32 tai 34 sopiva? :)

mhelander
29.10.2013, 19.14
^ sitähän ei tiedä kukaan varmasti sun puolesta. Mitä jos leikkisit noilla netin välityslaskureilla, aloittaen nykyisillä välityksillä jotka oletettavasti ovat tiedossa ja käytös maastossa myös ?

Juide
29.10.2013, 19.21
Mitä eturatasta hyypät suosittelee kun on siirtymässä tähän 1x10 sydeemiin? Pitäisi kohtuullisia ylämäkiä pystyä ajamaan, pääpaino kuitenki alamäissä. Nykyinen 2x10 suurempi eturatas, 38, tuntuu vähän liian järeltä. Olisiko 32 tai 34 sopiva? :)

Riippuu suuresti kiekkokoosta. Karkeasti ottaen 29":ssä 32t vastaa 26":ssa 36t. Isopyörässä lenkkikäytössä piisaa hyvin 32t tai 30t, jopa 28t jos niitä mäkiä on paljon/jyrkkää eikä mäki nouse ihan huippumiesten tahtiin. Topicissa on aiemmin aika paljon speksattu sitä huippunopeutta 11-piikkisellä. Pikkupyörään sitten se neljä hammasta enemmän eteen, niin on suunnilleen samanlaiset välitykset.

mk
29.10.2013, 19.23
Omassa pyörässäni nyt 36 piikkinen eturatas , joka vaihtuu 34 piikkiseen.. Takana 12-32, jonka kyllä vois vaihtaa 12-34 versioon. 36 / 32 yhdistelmällä nousee kyllä tämän seudun jyrkimmätkin mäet senmitä pitoa riittää, enemmän se on uskalluksesta kiinni.

Tämä 36 piikkinen antaa kyllä vauhtia maatielläkin ihan riittämiin pyörittämällä :)

https://dl-web.dropbox.com/get/Public/Gear%20calculator.PNG?w=AAAU-CRMXQRZtTGvAsXlM_jXbTcDqgLFhmcEGSvM0JRuGw

Two-Shoes
29.10.2013, 19.38
^ sitähän ei tiedä kukaan varmasti sun puolesta. Mitä jos leikkisit noilla netin välityslaskureilla, aloittaen nykyisillä välityksillä jotka oletettavasti ovat tiedossa ja käytös maastossa myös ?

Onko heittää vinkkiä hyvästä laskurista? Vois itekkin vähän tutkiskella :)

AnttiL
29.10.2013, 19.58
Laskuri löytyy muutama sivu taaksepäite.
Itsellä kiinnostaisi heittää 30t eteen 36 takapakan kaveriksi 29" maasturiin, kunhan vaan tulis kauppoihin.
Nykyisellä 32 eturattaalla tulee aikapaljon ajettua, 24 vaan niissä pahimmissa paikoissa.
Tuntuisi että tolla 30 piikkisellä voisi kevyempään päähän saada sen vielä pykälää keposemman vaihteen.
Toisessapäässä kyllä riittää, niin kovaa ei tule siirtymilläkään ajettua.

TANUKI
30.10.2013, 19.38
Mun fillari on 26´´ eestä 160mm ja takaa 150mm joustava enska.

Tuomo O
30.10.2013, 22.00
Btw, onko maantiepyöriin 1x10 tai 1x11 systeemejä? Suomessa ainakin riittäisi hyvin, itse en juuri edes muista milloin olisin edestä pientä lehteä käyttänyt. Minulla on 50 iso lehti ja se on sopiva.

JarkoH
31.10.2013, 14.34
^Oulussa ajaa imho vaikka yhdellä vaihteella, mutta on Suomessa muutakin kuin pohjanmaan pannukakkua.
Valmiina ei löydy 1x?-settejä maantielle, mutta wolfttoothia eturieskaksi löytyy ainakin 44hampaiseen asti. Cycloissa tuntuu suuntaus olevan tuohon ratkaisuun päin tällä hetkellä.

Ohiampuja
31.10.2013, 15.38
Mitä eturatasta hyypät suosittelee kun on siirtymässä tähän 1x10 sydeemiin? :)
Ajelet testilenkkejä johonkin valitsemaasi ylämäkeen ja kuulostelet millä välityksellä pystyt sen ajamaan, tai mitä maksimissaan jaksaisit sietää. Sitten ne rataskoot ylös ja sen jälkeen vertailu onkin matematiikkaa.

snowfake
31.10.2013, 19.14
Oisko jossain kuvaa miten kireälle tollasen uuden Deoren shadow+ -vaihtajan voi asentaa? Eli siis miten lyhyeksi ketjun voi jättää. Epäilyttää tuo asennusohjeen mainitsema "sen verran kun suuremmille rattaille menee + 2 linkkiä päälle.". Edessä siis yksi ratas, takana 11-34.

ErnoNykanen
01.11.2013, 07.20
Oisko jossain kuvaa miten kireälle tollasen uuden Deoren shadow+ -vaihtajan voi asentaa? Eli siis miten lyhyeksi ketjun voi jättää. Epäilyttää tuo asennusohjeen mainitsema "sen verran kun suuremmille rattaille menee + 2 linkkiä päälle.". Edessä siis yksi ratas, takana 11-34.
Turhaan epäilet, noilla ohjeilla tulee hyvä. Tai ainakin normaalilla takavaihtajalla toimi mulla erinomaisesti, en tiedä jos noissa plussissa on jotain erikoiskikkoja, mutta tuskinpa vain.

brilleaux
01.11.2013, 08.44

Siis onko jäykkäperäinen kyseessä? Kiikkupyörässä vielä ehdottomasti takaiskari pohja-asentoon, saattaa muuten tulla yllätyksiä.

JackOja
01.11.2013, 09.05
...Kiikkupyörässä vielä ehdottomasti takaiskari pohja-asentoon, saattaa muuten tulla yllätyksiä.

Miksi? Eikös chainstay "lyhene" joustaessa jokaisessa tunnetussa jousitusratkaisussa ja jos tuota ohjettasi noudattaa ketjusta tulee liian lyhyt ja yläasennossa saattaa tulla yllätyksiä :)

au
01.11.2013, 09.53
Miksi? Eikös chainstay "lyhene" joustaessa jokaisessa tunnetussa jousitusratkaisussa ja jos tuota ohjettasi noudattaa ketjusta tulee liian lyhyt ja yläasennossa saattaa tulla yllätyksiä :)
Ei kun pitenee noin niinkun valtaosassa tapauksia.
"Most modern suspension designs use a little chain growth to create anti-squat and keep your bike from bobbing", sanoo mm. tämä Ibiksen artikkeli: http://www.ibiscycles.com/support/technical_articles/the_dark_art_of_shifting/

JackOja
01.11.2013, 10.36
^ai niinkö päin se oli, muistelin niitä käyriä sitten jotenkin väärinpäin. Seison korjattuna :o

Mutta pisimmillään ei chainstay kaiketi ole kuitenkaan "pohjattuna" vaan siinä jouston alkupäässä?

frp
01.11.2013, 10.49

Jossain blogissa neuvottiin 1x setupissa laittamaan 4 linkkiä päälle. En muista oliko parempia perusteluja kuin turha tehdä turhan tiukka kun varaa on lyhyenkin häkin vaihtajissa.

samu88
01.11.2013, 10.50
Eli takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaitten ja vaihtajan läpi + 2 linkkiä? vai ilman vaihtajaa?

Vertti83
01.11.2013, 11.08
Kyllä se taitaa niin mennä aika suuressa osassa jousitusratkaisuja että mitä syvemmällä joustossa ollaan niin sitä pidempi on ketjun tarve.

Jos miettii sitä miten takapyörään tulevat iskut ja voimat kohdistuu ja miten taka-akselin olis optimaalista liikkua niitä mukaillakseen niin sen taka-akselin pitäisi liikkua mielummin taakseppäin kuin eteenpäin että se pystyisi imemään niitä töyssyjä. Eteenpäin liikkuessaan taka-akseli liikkuisi ikäänkuin menosuuntaan ja täten töyssyjä "vastaan", ei niitä myötäillen. Linkage designin käppyröistä varmaankin löytyisi myös noita chain growth -graafeja joista tuon pystyisi tarkistelemaan...

brilleaux
01.11.2013, 11.47
Eli takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaitten ja vaihtajan läpi + 2 linkkiä? vai ilman vaihtajaa?

Itse tein seuraavasti: takapää maksimijousto-asentoon, ketjut isoimpien rattaiden ja vaihtajan läpi. Ei tarvita lisälenkkejä(koska tuossa tulee jo se maksimaalinen ketjuntarve esille). Vaihtajan läpi kun laitat, näet samalla jouston vaikutuksen vaihtajan liikkeeseen. Josta hyvin havainnoi, mitä seuraa liian lyhyestä ketjusta jouston mennessä ääriasentoon...

syklopaatti
01.11.2013, 11.48
Eikös se ollut niin ,että ketju isommille rattaille +2 lenkkiä ilman vaihtajaa? Ainakin joskus 3 rattaan aikakaudella.;)
Aika venyvä käsite tuo ketjun pituus näillä uusilla type 2 takavaihtajilla. 32 eturattaalle säädetty ,mutta toimii täydellisesti myös 28 rattaalla.
Kannattaa tuo kyllä varmaan tarkkastaa jousto pohjassa vielä ,ettei oo vaihtaja pinnojen välissä ekassa alamäessä.

samu88
01.11.2013, 12.31
Itselläni juurikin tuo 32 piikkinen eturatas. Ja type 2 vaihtaja tulossa. Eiköhän tuo noilla ohjeilla mene sitten. Jos ei, niin ensi kerralla viisaampi :)

Ketjureaktio
05.11.2013, 15.33
Itse laitoin ketjun ihan saman pituisena kuin se oli alkuperäisessä 2x10 ratkaisussa. Narsk, sanoo type 2-vaihtaja välillä joustoissa, mutta kun orkkisrattaat 24-38 on korvattu 32:lla, ei ketjun tarve ole ainakaan pidempi kuin orkkis-setupissa. Toisaalta kun ketju tuntuu pysyvän, ja kun jotkut ovat valitelleet type 2-vaihtajan rikkoutumisista (ties vaikka ovat osuneet jonnekin/jääneet voitelematta) niin en ajatellut kireintä mahdollistakaan ketjua kokeilla.

snowfake
05.11.2013, 16.54
Tällaista kuvaa hain itse, eli onko tässä ns. oikealla kireydellä tuo vaihtaja vai pitäisikö olla vielä tuota kireämmällä? Eli miten "vaakaan" tuollaisen Deore shadow+:n voi kiristää että vielä toimii kunnolla... ei nyt ole mitään vaihdepyörääkään mistä voisi luntata :)

http://img.photobucket.com/albums/v495/wokeye/DSC04896_zpsd7449f3a.jpg

snowfake
05.11.2013, 18.08
Irkissä jeesattiin, tällainen sivu löyty ja tuolla on kuvat "liian kireellä" ja "sopivasti".

http://www.pinkbike.com/u/mikelevy/blog/Tech-Tuesday-Chain-Length-Basics.html

marco1
05.11.2013, 19.25
Mjoo, täysjoustoissa ja lyhythäkkisissä vaihtajissa tuon ketjun pituuden kanssa syytä olla tarkempana kuin medium tai pitkähäkkisissä. Yx kaveri kerto.

samu88
06.11.2013, 21.42

Tuli tuo Type2 x9 sitten tilattua ja asennettua, niin täytyy kyllä myöntää että toiminta aika erilaista kun vanhassa x9:ssä. Voi se tietty johtua jousistakin, mutta kyllä napsahtaa vaihteet aika napakasti kohdilleen, eikä takkuile yhtään.

arisaast
19.11.2013, 09.34
On One "ringmaster":
http://instagram.com/p/g3zkUcr3Sy/

Tuon puljun tuntien aggressiivista hinnoittelua varmaan luvassa.

ValtteriV
19.11.2013, 21.58
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q81/s720x720/1467332_602352699821604_609858477_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q82/s720x720/1461270_604025569654317_855221036_n.jpg
Kukaan vielä huomannu näitä??
Linkki facebook sivulle: https://www.facebook.com/XKMChainring

Hachio
19.11.2013, 22.33
Tarttis löytää Shimanon SLX SL-M670 shifteriin bottom cover. Netti on tulvillaan noita päälle tulevia paloja, jotka ruuvataan osoittimen tilalle, mutta noita pohjaan tulevia muoveja ei tunnu löytyvän mistään.

r.a.i
19.11.2013, 22.48
http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=35_33&products_id=1322

tuollakin näyttäis olevan jotain narrrow-wideja 30 - 38. ei vaan irtoa et mitä kokoja on hyllyssä...

Petteri Ellilä
22.11.2013, 11.22
Mistäs löytyis 110BCD / 5-arm (Rotorin) kampeen ratas 1*10 tsydeemille? 32 tai 34 hammasta, pyöreä.

Juide
23.11.2013, 15.53
Mistäs löytyis 110BCD / 5-arm (Rotorin) kampeen ratas 1*10 tsydeemille? 32 tai 34 hammasta, pyöreä.

http://www.wolftoothcycling.com/collections/all

Pienin näyttää olevan 36t, vaikka BCD110 pulttijakoon mahtuis vielä 34t...varmaan on kysyntä niin pientä tolla pulttijaolla ton kokoisille rattaille, kun cyclossa tarvitaan yleensä vähän isompaa ratasta.

Olikohan se joku puolalainen paja, joka myös tekee 110 jaolle rattaita, googlella varmaan löytyy?

Petteri Ellilä
23.11.2013, 18.03
http://www.wolftoothcycling.com/collections/all

Mä tuota wolftoothia kans katoin mutta tuli epäilys miten tuolla hammasprofiililla ketju pysyy ryskeessä päällä. Jokatapauksessa, tuo nyt olis kai kustannustehokkain ratkaisu kun ei tarvis hommata kampia 1*10 settiin. Toinenhan vastaava ratas löytyy Absolute Blaciklta mutta niilläkään ei oo tarjota kuin 36 piikkistä.

Se voi olla että joutuu uudet kammet taas hankkimaan, ja kukkaro kiittää….

OJ
23.11.2013, 18.38
Mä tuota wolftoothia kans katoin mutta tuli epäilys miten tuolla hammasprofiililla ketju pysyy ryskeessä päällä. Jokatapauksessa, tuo nyt olis kai kustannustehokkain ratkaisu kun ei tarvis hommata kampia 1*10 settiin. Toinenhan vastaava ratas löytyy Absolute Blaciklta mutta niilläkään ei oo tarjota kuin 36 piikkistä.

Se voi olla että joutuu uudet kammet taas hankkimaan, ja kukkaro kiittää….
Tämän syksyn ajoin Wolftoothin 42 piikkisellä rattaalla ja vakiopituisella ketjulla, eli ainakin yhden lenkin liian pitkällä. Toimi aivan loistavasti ja olen saanut ketjun putoamaan vain kerran ja sekin hiekka/lumi/muta/kuolleet lehdet sotkun avustuksella. Normaalissa CX mudassa ja kisatilanteissa ei ole ollut mitään ongelmia. Mun mielestä toi on jonkinasteista mustaa magiaa, koska ei ketjun kuulu pysyä noin hyvin rattaalla.

puumangeri
23.11.2013, 18.48
Olen tänään tutustunut 1x10 aiheeseen ja pari kysymystä tuli mieleen. Mun pyörässä on 3x10. Deoren kammet ja XT Shadow takavaihtaja. Ajan 95% ajasta keskirattaalla, joten 1x10 olisi minulle enemmän kuin sopiva ihan nykyisellä keski eturattallakin ja takapakalla.

1. Jos haluan käyttää nykyisiä kampia ja keskimmäistä eturatasta, niin tarvitsen bashringin ja ohjurin etuvaihtajan tilalle, ettei ketjut tipu sisälle eikä ulos?
2. Jos haluan käyttää nykyisiä kampia ja välttää käyttämästä bashringia tms. ketjuntippumisestovälineitä, niin täytyy ostaa asiaan sopiva uusi eturatas? Näyttää varmaan dorkalta jos ruuvaan sen kiinni nykyisiin kampiin ja ison rattaan tilalle ei tule mitään?

Eli suomeksi sanottuna, mikä olisi helpoin tapa hoitaa tämä asia? Mitä halvemmalla päästään, niin sitä parempi.

Kiitos mahdollisista neuvoista.

brilleaux
23.11.2013, 18.52
Eka lenkki takana 1*10 setupilla. Toimii kuin unelma. <3
Itsellä rallinaaman n/w 30t edessä, 11-36t takana ja tuntuu olevan juuri sopiva kombo. En nyt kauheaa rymyämistä harrastanut, mutta hyvin hiljenti ketjunhakkuun X9 type 2. :)
Ja oletettavasti ketju pysyi edessä rattaalla.

Ainut moite on X9:n näemmä shimanoon päin muuttunut toiminta. Missä on se 9sp X9:n mukava kolahtava, miehekäs, selkeä vaihtaminen? Liian smoothia omaan makuun. ;)
Myös triggerin toiminta varsinkin kevyemmälle vaihtaessa on jo hitusen liian herkkää ja kevyttä.

Mutta kuitenkin; huikea parannus entiseen 2*9:iin.