Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 1x10



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8]

wex4
21.08.2017, 12.51
Pyörässä on 42h takapakka ja sram x0 medium vaihtaja, hyvin toimi kunnes b-tension ruuvi meni poikkeamaan, oli melkein loppuun säädetty, laitanko uuden ruuvin, uusi paksumpi ruuvi vai tekeekö palan siihen väliin?

Visa_äs
21.08.2017, 12.59
Pyörässä on 42h takapakka ja sram x0 medium vaihtaja, hyvin toimi kunnes b-tension ruuvi meni poikkeamaan, oli melkein loppuun säädetty, laitanko uuden ruuvin, uusi paksumpi ruuvi vai tekeekö palan siihen väliin?Määkin just katkasin x9 vaihtajasta b-tension ruuvin. Rautakaupasta m4 x 20 ruuvi tilalle ja hyvin toimi taas.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

wex4
22.08.2017, 13.19
Määkin just katkasin x9 vaihtajasta b-tension ruuvin. Rautakaupasta m4 x 20 ruuvi tilalle ja hyvin toimi taas.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Näin tein, alkuperäinen olikin jotain keventely metallia.

paaton
27.08.2017, 23.54
Tekisi mieli saada cycloon maantiiepyörän wattikampi kiinni ja 1x10 voimansiirto talveksi.

Ongelmana on se, ettei 4iiii ultegran wattikampi mahdu paikalleen trekin chainstayn levityksen vuoksi. Kästtääkseni tuo ultegran kampi kävisi kuitenkin suoraan shimanon maastokampiinkin, joissa siis olisi leveämpi q-factor. Taitaa hyvä idea hajota vain kammen pituuteen, joka on 172.5mm. Äkkiseltään en xt:n kampia tuolla pituudella löytänyt.

sentier
01.09.2017, 15.12
120 jaolla n/w ratasta hakusessa. Jotain vähän huokemman hintaista kuin wolftooth 80€

FSA Mega kammet, 2x10 ja Kona Jake kyseessä. Tulee varmaan ihan toimiva kun vain isomman rattaan tilalle laittaa uuden?

Falkonna
05.09.2017, 12.30
Itsellä on tulossa lähiaikoina suurinpiirtein sama konversio, joten vastaus tähän kiinnostaisi myös. Tarkoitus on siis laittaa taakse Shimpan CS HG-500 11-42, eteen 32t ovaali AbsoluteBLACK ja valmiina on 2 rattaan XT-kammet edessä. Samalla vaihtuu takavaihtaja ja vaihdevipu XTR:ään ja Goat Link vielä näille kaveriksi.

Millä takarattaalla Falkonnan ketjulinja on suorassa?

Korjasin ketjulinjaa siirtämällä keskiön 2.5mm spacerin voimansiirron puolelta pois. Enempää ei voi siirtää, muuten alkaa osumaan chainstayhin ovaaliratas.

Evern00b
05.09.2017, 20.16
Korjasin ketjulinjaa siirtämällä keskiön 2.5mm spacerin voimansiirron puolelta pois. Enempää ei voi siirtää, muuten alkaa osumaan chainstayhin ovaaliratas.
Nyt varmaan alkaa olla lähempänä 5. ratasta keskilinja?

Falkonna
06.09.2017, 16.28
Nyt varmaan alkaa olla lähempänä 5. ratasta keskilinja?

Jep nyt se on pikaisesti tarkasteltuna 5:n paikkeilla ellei hieman 6:sta kohti jo, mikä on hyvä juttu. Kaikinpuolin onnistunut konversio lopen. Joku alkoi naksumaan per kampikierros kun kunnolla runttaa, mutta se on eri viestiketjun murheita.

edit*
Löytyi se naksumisen lähdekin vasemmasta polkimesta, arvatkaapa vaan osasiko sitä ekana epäillä kun samaan aikaan tämän rempan kanssa ilmaantui.

TJL
18.09.2017, 19.45
Löytyykö 1x10 välitykseen shimanonilta 11-40 takapakkaa joka kävisi suoraan paikalleen (ei Sunrace). Takavaihtaja Deore xt.

Nykyinen takapakka siis 11-36.

hcf
18.09.2017, 20.30
^11-42 (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-10-speed-cassette-cs-hg500-11-42-625064) vain tietääkseni

TJL
18.09.2017, 22.04
Kiitos tiedosta.

Evern00b
19.09.2017, 10.25
Em. CS-HG500 11-42 tuntuisi muuten olevan varsin hyvin toimiva pakka muutaman testilenkin perusteella. En huomaa eroa vaihdon sujuvuudessa XT 11-36 verrattaessa.

Painoa kyllä on enemmän, mutta hinta-laatusuhde on erinomainen.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

TJL
19.09.2017, 17.48
Tarvitseeko 11-42 goatlinkin tai muuta kättä pidempää tuohon Xt vaihtajaan.

Evern00b
19.09.2017, 18.38
Tarvitseeko 11-42 goatlinkin tai muuta kättä pidempää tuohon Xt vaihtajaan.
Itse en edes koittanut testata ilman GoatLinkiä, vaan iskin suoraan kiinni kun samalla vaihdoin vaihtajan XTR:n Medium Cage -malliin. B-ruuvissa säätövaraa on GoatLinkin kanssa melkein koko ruuvin verran 42-hampaisen rattaalla ja vaihteetkin toimii varsin mainiosti.

tinke77
19.09.2017, 19.17
Ei onnistunut ilman goatlinkkiä mulla ainakaan.

mrrw
19.09.2017, 22.31
1 x 11 no proplem

Evern00b
19.09.2017, 22.37
1 x 11 no proplem
1x11 -systeemit onkin tehty nämä isot rattaat huomioiden. 1x10 kanssa vähän eri juttu, pl. Shimanon uusin sarja.

Felony
21.09.2017, 20.32
Tervehdys auttakaas tyhmee ois tarkotus vaihella pyörään 1x 10 koska ei tarvetta nykysiin vaihde määriin, ja mistee kannattas hommata osat. tossa tietoja hilppeistä mitä kiinni

Kammet:RaceFace Ride fat triple SM -170mm MD/LLG - 175mm
eturatas :44/32/22T
Takapakka: Sunrace 9-speed 11-36 T
Vaihtajat: Shimano Alivio (taka), Shimano SLX (etu)

SSGT-92
22.09.2017, 10.29
Tarkoitat siis sanoa;kaikki tuo edeltävä viestiketju on mennyt hukkaan, eikä kiinnosta sinua.Sinua pitää neuvoa henk. koht. ,vanhat neuvot eivät "ole sinun juttusi".Mitä hä ???

hcf
22.09.2017, 10.58
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/groupsets?sort=pricelow

Evern00b
22.09.2017, 13.18
Tervehdys auttakaas tyhmee ois tarkotus vaihella pyörään 1x 10 koska ei tarvetta nykysiin vaihde määriin, ja mistee kannattas hommata osat.
Autetaan nyt kädestä pitäen alkuun. Pikaisesti vilkaistuna vaikuttaa siltä, että kaikki muut menee vaihtoon paitsi kammet kun kerran aiempi setti on 9-vaihteinen. Valmiita "upgreidaus"-settejä on tarjolla useissa ulkomaan kaupoissa, jotka on tarkoitettu juuri tähän tarkoitukseen.

Nythän on Shimanolla tarjolla sekä 10-vaihteista, että 11-vaihteista optiota suunnilleen samassa hintaluokassa. Ehkä olisi sama vaihtaa suoraan 11-vaihteiseen, niin saa hieman tasaisemmat välit vaihteiden välille ja tarpeen mukaan myös tuon ison 46t takarattaan.

Kenties 11-vaihteisen SLX-sarjan tarjonta olisi riittävän laadukasta ja kevyttä tarpeisiisi, ottaen huomioon nykyisin käytössä olevat komponentit. Samalla hinta-laatusuhde pysyy oikein mainiona. Muutaman kympin voi säästää vielä ottamalla 10-vaihteisen, heikompaa luokkaa olevan osasarjan, mutta Shimanolla on pakoissa tarjolla vain max. 42t takaratasta.

Esimerkkinä 11-vaihteisia "upgreidaus"-settejä - tarvitset vielä lisäksi 104 BCD Narrow Wide -eturattaan
Bike-components.de: Shimano SLX 1x11-speed Upgrade Kit (https://www.bike-components.de/en/Shimano/SLX-1x11-speed-Upgrade-Kit-p50818/)
Bike-discount.de: Shimano SLX 1x11-speed Upgrade-Kit with 11-46 (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-652950/wg_id-391) (Best Price Inquiry - saa tingattua samaan jos jossain muussa kaupassa on halvemmalla)

Esimerkkejä sopivista Narrow Wide eturattaista:
Hyvä ovaali (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-single-chainring/rp-prod131089)
Hyvä pyöreä (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-narrow-wide-single-chainring/rp-prod109723)

mrrw
22.09.2017, 20.34
1x11 -systeemit onkin tehty nämä isot rattaat huomioiden. 1x10 kanssa vähän eri juttu, pl. Shimanon uusin sarja.

No proplem

hcf
24.10.2017, 21.18
Onkos kukaan käyny vilkaseen mikä tää motonetin pakka on http://www.motonet.fi/fi/tuote/385004/Shimano-Kasetti-HG500-10-vaihteinen-mtb
Että oisko 11-42t?

paaton
24.10.2017, 21.29
Onkos kukaan käyny vilkaseen mikä tää motonetin pakka on http://www.motonet.fi/fi/tuote/385004/Shimano-Kasetti-HG500-10-vaihteinen-mtb
Että oisko 11-42t?

No ei ainakaan kuvan mukaan siltä näytä. Eiköhän tuo ihan normaali 11-34 ole.

JackOja
24.10.2017, 23.28
Mä laskin 36 hammasta.

vihtis83
26.10.2017, 19.28
Tällänen oli Lahden Motonetissä:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171026/720351a9f3a835f23661cf031e925387.jpg

hcf
26.10.2017, 20.40
Nonni selevä homma :D
Kiitoksia toimituksesta

juhazz
30.10.2017, 22.41
Ajattelin hybridiin (Kona Dew plus '11) tehdä voimansiirron päivityksen, 3x8 -> 1x10. Viittiskö joku varmistaa ettei näiden osien kanssa ole mitään yhteensopivuusongelmia?

http://i2.aijaa.com/m/00368/14476849.jpg (http://aijaa.com/SBk4GY)

SSGT-92
30.10.2017, 23.19
Kyllä tuo minusta vaikuttaa käypäseltä paketilta.
Olethan varmistanut että tuo 10pakka menee siihen sun vapaaratas runkoon ? Ettei mene se vaparikin/kiekko uusiks ...

juhazz
30.10.2017, 23.41
Kyllä tuo minusta vaikuttaa käypäseltä paketilta.
Olethan varmistanut että tuo 10pakka menee siihen sun vapaaratas runkoon ? Ettei mene se vaparikin/kiekko uusiks ...

Käsittääkseni 8/9/10-pakat on yhteensopivia keskenään? Saattaa olla, että laitan vielä samaan syssyyn kiekotkin uusiksi (ajatuksena oli esim. https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=190348), kun navat alkaa orkkiskiekoissa olla aika ehtoopuolella nekin.

Harmi kun nuo 1x kammet isoilla rattailla on niin kiven alla, harmittaa noin kallista palikkaa laittaa käyttöpyörään.

hcf
31.10.2017, 08.44
Tartteekohan tohon extra pitkän ketjun ku on 42 edessä ja takana?

JackOja
31.10.2017, 08.54
Harmi kun nuo 1x kammet isoilla rattailla on niin kiven alla, harmittaa noin kallista palikkaa laittaa käyttöpyörään.

No mikset vaan laita 1x -ratasta nykyisiin kampiin?

juhazz
31.10.2017, 12.06
No mikset vaan laita 1x -ratasta nykyisiin kampiin?

Osa rattaista on hitsattu/niitattu kiinni niin niitä ei saa irti. Ja eikös noilla "aidoilla" 1x-kammilla saa ketjulinjan suorempaan?

edit. multa löytyisi kyllä varastosta Sramin X5 kammet joissa kolme ratasta. Voisikohan niitä hyödyntää tässä hommassa?

edit2. Sramin X5 käy näköjään 104 bcd rattaat, joiden saatavuus 42t koossa on aika kiven alla. Täytyy varmaan hylätä se idea.

juhazz
31.10.2017, 12.07
Tartteekohan tohon extra pitkän ketjun ku on 42 edessä ja takana?

Hyvä huomio, täytyy ottaa selvää.

ml2006
01.11.2017, 12.50
http://aijaa.com/H1sZNW
http://aijaa.com/H1sZNWAjattelin myös päivittää vanhan Cuben talvimaasturin 3x10 --> 1x10.
Tilasin Racefacen 30t eturattaan ja iskin sen kiinni kampiin huomatakseni että rattaan ja takahaarukan väliin jää noin 0 mm tilaa. Ratas mahtuu pyörimään, mutta tilaa on todella vähän. Keskiö on halpis SM-BB51, eli kai 68/73mm? Keskiön vasemmalla puolella on yksi noin 1 mm prikka, voimansiirron puolella pari prikkaa valmiina, joten niitäkään siirtelemällä ei taida saada lisätilaa.

Takahaarukka varmasti elää jonkin verran, olisiko kenelläkään ajatuksia millä tämän saisi toimimaan?

http://aijaa.com/H1sZNWhttp://aijaa.com/H1sZNWhttp://aijaa.com/Dww1F2http://i2.aijaa.com/t/00024/14477475.t.jpg (http://aijaa.com/Dww1F2)

SSGT-92
01.11.2017, 13.19
Minkäs rattaan tilalle tuon uuden laitoit ja paljonko oli aiemmin tilaa ?Eihän tuo uusi ratas vaan ole "kaksipuoleinen" ketjulinjan säätämiseksi -> tulisiko tilaa lisää,jos kiepautat sen toiste päin.Rattaan mukana tulleissa? ohjeissa tuosta lienee maininta.
edit, ny vasta katoin kuvat.Noissa 1x rattaissa kun pidemmät piikit,ni halkaisija suurenee,verraten "perinteiseen" rattaaseen.

Jukahia
01.11.2017, 13.23
http://aijaa.com/H1sZNW
http://aijaa.com/H1sZNWAjattelin myös päivittää vanhan Cuben talvimaasturin 3x10 --> 1x10.
Tilasin Racefacen 30t eturattaan ja iskin sen kiinni kampiin huomatakseni että rattaan ja takahaarukan väliin jää noin 0 mm tilaa. Ratas mahtuu pyörimään, mutta tilaa on todella vähän. Keskiö on halpis SM-BB51, eli kai 68/71mm? Keskiön vasemmalla puolella on yksi noin 1 mm prikka, voimansiirron puolella pari prikkaa valmiina, joten niitäkään siirtelemällä ei taida saada lisätilaa.

Takahaarukka varmasti elää jonkin verran, olisiko kenelläkään ajatuksia millä tämän saisi toimimaan?

http://aijaa.com/H1sZNWhttp://aijaa.com/H1sZNWhttp://aijaa.com/Dww1F2http://i2.aijaa.com/t/00024/14477475.t.jpg (http://aijaa.com/Dww1F2)

Sulla on 68mm keskiö ja spacerit bb:n välissä niinkuin kuuluukin. 2x vetopuoli ja 1x ei vedon puolelle.

Ratas on pieni ja siitä syystä siinä on valmiiksi korotusta&kierteet kampien spideriä vasten, että ketju mahtuu kulkemaan. Oletko lisäksi laittanut jotkin prikat rattaan ja kampien kiinnityspisteiden väliin? jos olet, ottaisin ne pois... Jos lisäsit prikkoja siksi, että kiinnistyspultit vaativat prikat, niin tarvitset vain lyhyemmät pultit... tai ne prikat pultin kantojen alle.

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/386/712251/race-face-chainring-bolts-for-single-ring-4kpl-teräs

Muita vaihtoehtoja:
Vaihda 32 piikkinen ratas, tulee lähemmäksi kampien spideriä kiinni.
nykyisen rattaan kääntö ja viilaa kampien spiderin päistä vähän pois, ettei ne koske ketjuun
nykyisen rattaan kääntö ja ohuemmat prikat väliin, niin että ketju mahtuu
nykyisen rattaan kiinnityspisteiden viilaus matalemmaksi ja spiderin viilaus, niin että ketju mahtuu
nykyinen ratas uloimmalle paikalle kiinni -> Ketjulinja menee viduiksi ja ketju tippuu aina takana noin kolme pykälää kun kampia pyörittää taakseppäin.

Pienellä präntätty on kaikki aika pielavetisia virityksiä.

Mitä teetkin, muista jälkikiristellä pultit lenkkien jälkeen ja laita kierteisiin kierrelukitetta.

ml2006
01.11.2017, 13.52
Voihan perse ja kiitos vinkeistä Jukahia. Juuri näin spacerit ovat keskiön eri puolilla. Narrow wide 30t ratas on kiinni juuri niinkuin sanoit ja periaatteessa vanhan 32t rattaan tilalla. Narrow wide on tosiaan vain sen verran paksumpi/tulee spiderista ulommas että se pienentää tilaa takahaarukkaan. Prikkoja ei ole välissä, mutta 30t rattaassa on valmiina korotuspalat että ketju mahtuu kulkemaan. Kiinnituspultit ovat uudet 8,5mm pitkät ja tilattu juuri tätä 30t ratasta ajatellen.
Vaikuttaa siis siltä että 32t ratas on ainoa vaihtoehto. Tosin haarukka levenee tietysti taaksepäin mentäessä, joten jos 32t ratas on suurempi kuin 30t ratas niin sekin syö tilaa.

http://aijaa.com/u7uiMahttp://i8.aijaa.com/t/00602/14477495.t.jpg (http://aijaa.com/u7uiMa)

ml2006
06.11.2017, 01.43
Ei toiminut 32t narrow wide rattaallakaan. Nykyinen 32t ratas on jo lähellä takahaarukan putkia ja NW ratas on hieman suurempi ja paksumpi. Ei siis onnistunut näinkään, Cubea ei vaan ole tehty 1x10 systeemiin. Taidan kasata kolme eturatasta takaisin paikoilleen ja alkaa virittelemään vaihtajaa kiinni. Toisilla kammilla jne. voisi onnistua, mutta ei viitsi tilailla ja palautella määräänsä enempää tavaraa nettikauppoihinkaan.

H. Moilanen
06.11.2017, 12.33
Ratas spiderin ulkopuolelle kiinni? Ei ihan optimivalinta ketjulinjaa ajatellen, mutta saattaa silti toimia.

Kare_Eskola
07.11.2017, 13.36
Ei toiminut 32t narrow wide rattaallakaan. Nykyinen 32t ratas on jo lähellä takahaarukan putkia ja NW ratas on hieman suurempi ja paksumpi. Ei siis onnistunut näinkään, Cubea ei vaan ole tehty 1x10 systeemiin. Taidan kasata kolme eturatasta takaisin paikoilleen ja alkaa virittelemään vaihtajaa kiinni. Toisilla kammilla jne. voisi onnistua, mutta ei viitsi tilailla ja palautella määräänsä enempää tavaraa nettikauppoihinkaan.

Juu laita vaan huoletta siihen ulkopaikalle. Itsellä ollut crossarissa nw-ratas maantietuplan ulkopaikalla kolme kautta, ja toiminut sekä rankassa kilvanajossa että maantiematkailussa. Ketjulinja ei ole maailman tärkein asia.

petentic
30.01.2018, 23.37
Meneillään muunnos 2x10 -> 1x10. Ajatuksena jättää 2x -kammet, jossa 104 ja 64 BCD (onkohan 36T/26T). Ajatuksena jättää pikkulimppu pois, ja asentaa 104 BCD 32T. Kysymys kuuluu, jotta onko jotain pidempää pulttia tarjolla, jotta voisi laittaa vaikkapa prikan väliin ja saada näin ketjulinjaa paremmaksi pienille välityksille?

Oulunjulli
13.02.2018, 08.58
Nuo Sunracen pakat tuntui alkuun niin hyviltä että niitä tuli laitettua molempiin läskeihin. Kyllähän niillä vaihteet vaihtuu, mutta on se kovin epämämäräisen oloinen jos käy välillä ajamassa jollain jossa on vaikkapa GX sarja. Välillä napsahtaa kuin ajatus, välillä viiveellä klonksahtaen, välillä pitää liipasimella herkutella ratas paikoilleen. On sääjetty, molemmissa SLX vaihtaja KMC ketjulla ja toimivat täysin samalla tavalla.

Laiskemman läskin kanssa tämän kanssa voi elää, mutta tuo vauhdikkaampi pitäs saada paremmaksi. 1x11 olis helppo, NX sarjaa ei periaatteesta pakan painon takia, jolloin varmaan NX tai GX vipu&vaihtaja + Shimanon pakka olisi oma valinta.
Mutta kun en kovin kaipaa 1x11 koska silloin en voi vaihtaa kiekkoja ristiin heittämällä, niin oliko jollain vastaavia huonoja kokemuksia SLX/Sunrace kombosta ja paraniko se selkeästi SRAMin 10-vaihtajilla tms?
Halvin lie olisi laittaa Shimanon 1x11 vaihtaja tuolle vivulle&pakalle, eikös sekin toimi ja onko tästä yhdistelmästä kokemuksia?

....kyllähän tuo SRAMin 1x11 kyllä kutkuttaisi, 2-3v sitten mun taas piti SRAMeista päästä eroon vaan näin ne aina mielipiteet vaihtelee kun kasasin "pojalle" pyörän ja käytin siihen noita aiemmin purettuja osia, hyvinhän ne toimii!

solisti
13.02.2018, 13.48
Entä jos kokeilisi vaan Shimanon pakalla josko se sivistyisi? Vai onko HG500 11-42 liian painava? Ei ainakaan ole kallis.
Millainen vipu sulla on käytössä? Sekin voi vaikuttaa...

Oulunjulli
13.02.2018, 16.48
Hmm, tuohan olisi kyllä niin järkevää ja edullista että en ole oikein pitänyt sitä edes vaihtoehtona. Eipä tuo kauhuean painava taida olla ainakaan NX 11-42 pakkaan verrattuna.
Toissaalta jos tuonkaan kanssa ei luonnistu niin sittenpä vasta kyrsiikin tilailla 11x osat.

e150330
15.02.2018, 15.30
Nuo Sunracen pakat tuntui alkuun niin hyviltä että niitä tuli laitettua molempiin läskeihin. Kyllähän niillä vaihteet vaihtuu, mutta on se kovin epämämäräisen oloinen jos käy välillä ajamassa jollain jossa on vaikkapa GX sarja. Välillä napsahtaa kuin ajatus, välillä viiveellä klonksahtaen, välillä pitää liipasimella herkutella ratas paikoilleen. On sääjetty, molemmissa SLX vaihtaja KMC ketjulla ja toimivat täysin samalla tavalla.

Laiskemman läskin kanssa tämän kanssa voi elää, mutta tuo vauhdikkaampi pitäs saada paremmaksi. 1x11 olis helppo, NX sarjaa ei periaatteesta pakan painon takia, jolloin varmaan NX tai GX vipu&vaihtaja + Shimanon pakka olisi oma valinta.
Mutta kun en kovin kaipaa 1x11 koska silloin en voi vaihtaa kiekkoja ristiin heittämällä, niin oliko jollain vastaavia huonoja kokemuksia SLX/Sunrace kombosta ja paraniko se selkeästi SRAMin 10-vaihtajilla tms?
Halvin lie olisi laittaa Shimanon 1x11 vaihtaja tuolle vivulle&pakalle, eikös sekin toimi ja onko tästä yhdistelmästä kokemuksia?

....kyllähän tuo SRAMin 1x11 kyllä kutkuttaisi, 2-3v sitten mun taas piti SRAMeista päästä eroon vaan näin ne aina mielipiteet vaihtelee kun kasasin "pojalle" pyörän ja käytin siihen noita aiemmin purettuja osia, hyvinhän ne toimii!

Kumma juttu, mulla Sunrace 11-40 on pelittänyt moitteetta Deore/SLX liipasimilla ja XT/SLX vaihtajilla???

EsaJ
15.02.2018, 16.19
Nuo Sunracen pakat tuntui alkuun niin hyviltä että niitä tuli laitettua molempiin läskeihin. Kyllähän niillä vaihteet vaihtuu, mutta on se kovin epämämäräisen oloinen jos käy välillä ajamassa jollain jossa on vaikkapa GX sarja. Välillä napsahtaa kuin ajatus, välillä viiveellä klonksahtaen, välillä pitää liipasimella herkutella ratas paikoilleen. On sääjetty, molemmissa SLX vaihtaja KMC ketjulla ja toimivat täysin samalla tavalla.!

Kuulostaa ongelmalta, missä vaihtajan ylärissa on liiian kaukana rataspakasta. Säädä takavaihtajan etäisyysruuvvista ylärissaa lähemmäksi vaihtajan ollessa 1 vaihteella, muttei liian lähelle

Oulunjulli
15.02.2018, 19.46
Kyllä se on sääjetty niin lähelle kuin kestää, mutta just tuota määki miettiny että meneekö näitten kymppivaihtajien liikerata vähän optimista sivuun kun sen b-tensionin vääntää tappiin, tai varsinkin kun 42 rattaalle joutuu jo laittamaan pidemmän ruuvin. Tämä oikeastaan muistuttaa sitä kun joskus aiemmin jossain oli korvakko ihan himpun vinossa ettei säätöjä saanut osumaan millään joka kohtaan hyväksi.

....niin ja itte asiassa tämähän onkin jo kolmas Sunracen pakka, tässä ensin ollut toimi kyllä paremmin, mutta jotenkin ketju kulahti yllättävän nopeasti tai sitten muistin sen olevan tuoreempi, niin uusi ketju ei enään sopinut pikkurattaille. Se oli se Sunracen halvempi malli ja tämä se parempi, tai ainakin kalliimpi.

AnttiL
16.02.2018, 11.23
Näin epäilen että b ruuvvilla tuo vahtajan asento vaan menee ketuilleen, eli pakka vaihtaja kombinaatio ei ole paras.
Vaihdoin läskiin slx 11 setin niin johan vaihtaa nätisti tuohon 10 viritykseen nähden.

hece
16.02.2018, 12.19
Tästä on muuallakin ollut juttua että 42 hammasta on shimanon 10-vaihtajille vähän liikaa vaikka b-ruuvin saakin yltämään. Eli 10-vaihtajilla pysyisin max 40 hampaisessa. M6000 10-vaihtaja oletettavasti oma lukunsa, koska se on saman sarjan 11-42 pakalle suunniteltu.

wex4
16.02.2018, 12.20
Kaverille laitoin 11 vaihtajan, kun vanha kymppivaihtaja toimi huonosti, pakkana sunracen 42.
Tyytyväinen kait on, alussa kehu ja sen jälkeen ei ole puhunut asiasta, ajannut vaan.
Sram vaihteisto siis.

Oulunjulli
16.02.2018, 18.00
Tästä on muuallakin ollut juttua että 42 hammasta on shimanon 10-vaihtajille vähän liikaa vaikka b-ruuvin saakin yltämään. Eli 10-vaihtajilla pysyisin max 40 hampaisessa. M6000 10-vaihtaja oletettavasti oma lukunsa, koska se on saman sarjan 11-42 pakalle suunniteltu.

Hitaassa läskissä mulla oli 11-42, kun nopean läskin 11-40 pakan pikkurattaat kulahti ja ostin uuden 11-40 pakan siihen, niin siirsin siitä ne kolmen isoimman rattaan nipun tuohon toiseen että siitäkin tuli 11-40. Just siksi että siinä piti olla pidempi ruuvi ja vaihtotapahtumat oli "klonksahtavia", eipä se paljoa muuta mutta sai sentään sen alkuperäisen ruuvin kiinni.

Noh, tilasin 11x GX vaihtajaa ja Shimanon pakkaa ja KMC ketjua. Jospa ne alkas naksahteleen ja ei tuo Sunrace toki niin huono ole ettenkö tuota vielä johonkin pyörään laittaisi.

FatWhite
17.02.2018, 21.41
Itse päivitin juuri äsken White 4FatLiten vaihteiston 1X10 vaihteistoksi. Näillä palikoilla toteutin:https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-10-speed-cassette-cs-hg500-11-42-625064, https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-10-speed-rear-derailleur-rd-m6000-gs-shadow-626838, https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-gear-shifter-rapidfire-plus-sl-m670-10-speed-right-43873. Eteen vaihdoin alkuperäisen 36 piikkisen rattaan tilalle 32 piikkisen N/W rattaan. Mietin myös tuota takavaihtajaa, että mikä soveltuisi 42 piikisen kanssa. Tuo rd-m6000 toimii hienosti tuon pakan kanssa.
Olen kyllä tyytyväinen tuohon modiin. Lyhin vaihde on nyt yhtä lyhyt kuin vanhassa 2x9 vaihteistossa oli toiseksi lyhin vaihde.

Laerppi
18.02.2018, 11.29
Ite laitoin 40 sunracen pakan ja toiminut vuoden jo kuin unelma! Takavaihtajana long XT.

Oulunjulli
01.03.2018, 22.42
Tuli tuossa edellä arvosteltua Sunracen pakkaa. Pitää hieman lieventää sitä, sillä toisessa pyörässä tuo toimi paremmin. Sitten tuli laitettua tuo GX yms. 11x setti, niin sekin toimii, eli ei ollut korvakkokaan vino. Jäljelle jää vaihtaja, se muuten oli pitkä, joka edellisessä viestissä sekin todettiin toimivaksi, mutta olisko tuo sitten mulla ottanut osumaa tai väljistynyt. ...niin tai onhan jäljellä vielä vipukin, se muuten oli Zee.

edit. Niin joo, ja onhan tuossa 11x systeemissä läskiin jotain Spinal Tappimaista: "These go to eleven".

sillimestari
29.04.2018, 22.36
Hei. Onko tietoa toimiiko sram x9 takavaihtajan kanssa sunrace 11-42 takapakka ilman kikkailuja? Ajatuksena olisi korvata nykyisessä canyon nervessä oleva 2x10–> 1x10ksi, jos vain löydän oikeanlaisen eturattaan truvativin 104bcd jaolla olevaan polkimiin.



Sent from my iPhone using Tapatalk

sillimestari
06.05.2018, 00.23
Itselleni vastaten: toimii.

Eturatas on nyt asennettu (raceface nw 32 hampaisena).

Jos hankinkin suoraan 1x11 setin niin voinko ostaa 11-46 kasetin taakse nykyisen 10 lehtisen tilalle vai vaatiiko tämä modaus uuden vapaarattaankin? Ajatuksena olisi pysyä edelleen shimano vapaarattaassa eikä vaihtaa xd leiriin.

JackOja
06.05.2018, 00.36
... voinko ostaa 11-46 kasetin taakse nykyisen 10 lehtisen tilalle vai vaatiiko tämä modaus uuden vapaarattaankin? Ajatuksena olisi pysyä edelleen shimano vapaarattaassa eikä vaihtaa xd leiriin.

Voit, ellet laita kasettia, joka vaatii XD-vaparin.

Raikku
08.05.2018, 21.30
Kukaan laittanut hybridiin 1x vaihteita? Varmaan 10 riittäisi siinä kuin 11:stakin, 3 ratasta edessä varmaan on kuitenkin turhaa. Sitten tietysti että minkäkokoinen eturatas jotta normaali(pyörätie/tie/katu) mäissä pääsee vielä mutta että alamäissä ei ihan tyhjää pyörisi. Myöskin cityalueiden fillareillahan ennemmin pyöritellään vähän hitaammin "raskaammilla" vaihteilla kuin propellina kevyillä.

Juhis.T
13.05.2018, 19.30
Tuolla aiemmin oli juttua tuosta Cuben ratas ongelmasta. Itse laitoin kylmästi vain keskiköön yhden spaiserin lisää vetopuolelle, joten siellä nytten 3kpl spasereita. Onko tuosta jotain haittaa? Mielestäni kierrettä jäi vielä kuitenkin tarpeeksi.

Evern00b
17.05.2018, 12.18
Tästä on muuallakin ollut juttua että 42 hammasta on shimanon 10-vaihtajille vähän liikaa vaikka b-ruuvin saakin yltämään. Eli 10-vaihtajilla pysyisin max 40 hampaisessa. M6000 10-vaihtaja oletettavasti oma lukunsa, koska se on saman sarjan 11-42 pakalle suunniteltu.
Vakiona voi 10-vaihtajalla näin olla, mutta ainakin XTR 10-vaihtaja GoatLinkillä varustettuna vaihtaa HG500 11-42 -pakalla täysin moitteetta. B-ruuvissa olisi vielä varaa huomattavasti isommallekin rattaalle.

hece
17.05.2018, 12.39
Vakiona voi 10-vaihtajalla näin olla, mutta ainakin XTR 10-vaihtaja GoatLinkillä varustettuna vaihtaa HG500 11-42 -pakalla täysin moitteetta. B-ruuvissa olisi vielä varaa huomattavasti isommallekin rattaalle.
Tähän vielä huomiona että goat linkkiä ei voi käyttää jos shimanon vaihtaja on kiinnitetty direct mount vaihtajan korvakkeeseen. Tällöin kun tuo yksi linkki puuttuu vaihtajan kiinityksestä kokonaan. Toki erilainen vaihtajan häkki on vielä vaihtoehtona.

jarith70
27.05.2018, 14.37
Ei yhtään ketjun tippumista tänä vuonna :cool: 1x10 cyclo ( edessä 52t ).
Edullinen ja toimiva, sopii isoonkin rattaaseen (Y)

https://aijaa.com/img/t/00936/14573643.t.jpg (https://aijaa.com/ytB6RA)

FocusOn
31.08.2018, 23.55
Korjaus: vaihtaja on rd-t6000. Ja sen mukaan lehtien rajat on kasetille 11t ja 32/36t. Kumma kyllä uudessa pyörässä on asennettuna 11-42t, joka vaikuttaa toimivan ihan ok. Tosin etuvaihtajan säätövara ei riitä ääripäihin vaan ketju hankaa aavistuksen. Mutta onko siis ongelmia oikeasti odotettavissa, jos laitan 1x eteen ja 12-28t taakse? Ketjun hyppimistä, raksutusta tai jotain..?

Ja vastaan vielä itse itselleni, mutta tiedoksi muillekin: bike-discount sanoo ko. vaihtajasta seuraavaa:
"The rear derailleur can accommodate a total capacity of 47T with the CS-HG500-10 cassette in 11-34T, 11-32T or 12-28T providing the optimum pairing."

Ja vähän edellisen jälkeen:
Max. teeth large sprocket: 36T
Min. teeth large sprocket: 32T
Min. teeth small sprocket: 11T

Otapa näistä sitten selvää, mutta ehkäpä uskallan tuolta pohjalta tilata ton 12-28t-pakan..

jjuusom
19.11.2018, 00.48
1X10 ketjulinjan kanssa ongelmia.
Ketjulinja rassaa ja pienimpiä vaihteita käyttäessä ketju rahisee melko kovasti eturattaalla.

Ketjulinja tuossa Cube:n 29er reaction CMP hiilarirungossa tuntuu olevan vain ihan persiillään.
ketjulinja näyttäisi olevan jossain 55-57mm välillä.
ketjulinja taitaa olla suorassa tuossa 8:nen rattaan paikkeilla. :(
Kammet on B.O.R:n 1x10/11 missä ketjulinja pitäisi olla 49mm:n paikkeilla.
Pulttijako on 76BCD, eli taitaa olla sama kuin Sram:n XXX1.

Onko kellään tiedossa löytyisikö jostain rattaita joissa offset olisi enemmän kuin tuo vakioiden rattaiden 6mm?
Prikkojen/shimmien käyttö on melko hankalaa, koska rattaassa on jengat integroituna ja tämän takia kaikki vääntö kohdistuisi pultteihin.
Myös Tunen spiderless sopii kyseisiin kampiin, mutta siinäkin tuo offset on 6mm.

Löytyykö foorumilta taikuria joka keksisi tuohon hyvän ratkaisun.
https://lh4.googleusercontent.com/82lvHxHyozwk_Ejh6Y8MCy2FKn7oMCuyOaTmXkS6vGTNOQzdlC 6brwRIKorfMDv3xgkEZHva30xXWVc=w1113-h632-rw

https://lh4.googleusercontent.com/QJLJBhrwnSwVUS0ElqLgbbJG1ek2SXEjfMUjCttDFRjSzfQGyt IJul09VkT4VFu0rCa8nUhjB5C6BJE=w1113-h632-rw

Löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua? Itellä sama ongelma uudessa fätissä, pienimmillä vaihteilla ketjulinja ihan mahoton ja pahaa ääntä pitää. 1x10 edessä FSA Comet 30t ja takana Sunrace 11-42t, ketjuna KMC X10-1 EPT. Takavaihtajana Deore RD-M6000

juhazz
21.12.2018, 00.25
Eikös tämä kampisarja passaa ihan suorilta maastopuolen 10spd Shimano takavaihtajan, ketjun ja pakan kanssa? Hybridiin kasailen uutta voimansiirtoa.

https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-apex-1-gxp-1x10-11-speed-crank-42t-732858

paaton
07.09.2019, 22.42
Toimiihan nämä shimanon uudet 10sp maastovaihtajat myös 10sp cyclossa? Ainakin vanhat kympithän toimi ristiin kadulla ja maastossa.
Kitkajarrua tekisi mieli.

RD-M7000 Shadow+ olisi varmaan fiksuin ostos.

solisti
07.09.2019, 23.11
^Eivät toimi. Ysit toimii ristiin.

paaton
08.09.2019, 16.11
^Eivät toimi. Ysit toimii ristiin.

Miten muistelen, että 10sp maastovaihtajia on laitettu cycloihin ja ne ovat toimineet? Vai onko se niin, että 9sp vaihtaja toimii 10 road kahvojen kanssa?

TERU
08.09.2019, 16.56
Maastoysin osat toimivat vielä maantiekympin kanssa hyvin yhteen, olen noita sekoittanut paljonkin menestyksellä.

paaton
08.09.2019, 17.02
joo... ysissä ei taida kuitenkaan olla vielä kitkajarrua, eli eipä helpota.

Maash
18.09.2019, 15.50
Moikka vaan kaikille.


Eli tulikin ylläripitkä työmatka talveksi ja pitäisi vähän ehostaa vanhaa cyclocrossi-sotaratsua.

Potilaan runko on feltin hiilari etuhaarukalla ja ihan jees. Osasetti on kokonaan velocea. Koko roska on vuodelta '06 ja ajokilometreja melkoisesti. Nykyiset välitykset ovat vähän turhan pitkät, joten isompaa eturatasta ei juuri tule käytettyä. Samalla ikävästi kaipaisi vähän pakkojen väliin pykällystä. Ajan pääasiassa asfaltilla, mutta välillä tulee pikku pätkä hiekkatietäkin.

Kammista lähtee välillä rutinaa ja rullaavuus ei ole ihan enää parhaimmillaan. Mietinkin että joskos hommaisi tuohon jostain kampisysteemiin laakerit, 1x setupin ja ehkä uudet kiekot. Olisiko immeisillä heittää hyviä vinkkejä näihin? Ehkä yhä campaa? Budjettina n 500€, ehkä hieman enemmän jos tarvis. Rasvaiset osat pysyy käsissä (rassaan myös motskareita), mutta pyörien vaihdemaailma on aika tuntematonta.

Kiitos ja kumarrus.

EDIT: ja onko tosiaan näin ettei noihin takavaihtajiin ole huoltosettejä? Voisi kuvitella että laakerit olisivat niihinkin kulutustavaraa.

Marsusram
18.09.2019, 16.53
EDIT: ja onko tosiaan näin ettei noihin takavaihtajiin ole huoltosettejä? Voisi kuvitella että laakerit olisivat niihinkin kulutustavaraa.
Mitkä laakerit? Rissat ainakin ovat normaalitarvikkeita.
Tuolla ainakin on jotain ja ulkomailta löytynee lisää:
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/campagnolo_varaosat-68

Maash
18.09.2019, 17.05
Mitkä laakerit? Rissat ainakin ovat normaalitarvikkeita.
Tuolla ainakin on jotain ja ulkomailta löytynee lisää:
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/campagnolo_varaosat-68
Okei, eli koko homma vaihdetaan. Kuten sanottu, ei ole kamalasti kokemusta näistä pl muutama vaihdettu takapakka ja ketju. Eilen törmäsin johonkin takavaihtajan korjausketjuun jossa schimanon tuollaseen rissaan vaihdettiin laakerit, joten oletin että campalla sama jätkä. Kiitti tiedosta.

Moska
18.09.2019, 17.26
. Eilen törmäsin johonkin takavaihtajan korjausketjuun jossa schimanon tuollaseen rissaan vaihdettiin laakerit, joten oletin että campalla sama jätkä. Kiitti tiedosta.

Shimanokin myy rissasarjaa, jossa rissat laakereineen tai puslineen. Tack tekee kuulalaakeroituja tarvike settejä varmaan kaikille valmistajille. Omassa semmoiset ja olleet hyvät.

Maash
20.09.2019, 12.56
Humn. Hieman tässä kallistumassa SRAMin rival 1 kampisarjaan 40 hampaisena. Mites noi keskiökupit, jne?

https://www.velobia.fi/truvativ-gxp-team-bb-cups

Ajattelin hommata campan velocen 13-29T 10 vaihteisen takapakan.

Miten ketjupolitiikka? Voinko käyttää normi campan ketjua?